Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nikon D70(s) - Deel 5

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.953 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MBV
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:20
Ach, dan stuur je hem toch lekker naar de Duitse importeur mocht je leverancier failliet zijn. Dat zijn toch ook de kosten niet lijkt me?

• Bramme
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18-09-2008
zijn er eigenlijk nog webshops te vinden waar de D70 voor een 'uitloopprijsje' te krijgen valt?
het goedkoopste dat ik vind is 999€ met 18-70

• MBV
Ben je daar niet een beetje laat mee? ;) D70S is al 'lang geleden' geïntroduceert...

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Zo ik wil toch even een ervaring met jullie delen, 1 januari wilde ik foto's gaan maken van de plaatselijke nieuwjaarsduik zet de camera krijg ik een err kan 1 foto maken weer. Ik denk das balen maar gelukkig garantie. Maandag had ik nog een vrije dag dus naar Inca gebracht daar achtergelaten incl 18-70 lens, krijg donderdag al een brief uw camera is klaar. Vrijdag dus opgehaald is er netjes een nieuwe sluite ingezet, en ze hebben even de speling uit de zoomlens gehaald. Kijk dat noem ik service niet gemeld wel gezien en verholpen top service van Inca.
Sorry moest deze buitengewoon positieve ervaring even met jullie delen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• t12be
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 28-03-2008

t12be

weldra online

Ik heb mijn D70s vandaag mogen ontvangen. Ik zal als ik eens de tijd heb wel een testcase online plaatsen. Ben nu nog de instellingen aan het uitvissen.

Ben meteen die afstandbediening uit de blokker gaan halen, werkt en is idd wel zo handig icm statief. Merci voor de tip, ik had er zelf nooit aan gedacht.

Wat me wat tegenvalt is dat er geen adapter bijgeleverd is voor het laden van de batterij zonder deze uit te nemen. Ik ga het denk ik bij 1 batt houden (gezien de autonomie ervan) en dan is dat wel vervelend de hele tijd erin en eruit om te laden.

Verder merk ik ook dat de belichting nu (dat is in een kamer enkel verlicht dmv gloeilamp, een gemiddeld onderwerp (geen overheersend z of w) telkens ongeveer 1,5 stop eronder zit. Is ook aan de curven te zien. Overdag zat ei juist voor zover ik mij herinner. Iemand enig idee hoe dat komt? Ik ben namelijk nieuw in de digitale fotografie (afgezien van een point & shoot compact) en kom van een Nikon F80.

t12be wijzigde deze reactie 09-01-2006 19:01 (5%)

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:16
Er word geen adapter meegeleverd omdat er in de body überhaupt geen faciliteiten zitten om de accu op te laden. Je kan eventueel wel een adapter aanschaffen waarmee je de D70(s) aan kan sluiten op het lichtnet, maar dat is alleen voor gebruik in een studio oid, je kan er de accu niet mee opladen.

Je moet overigens zelf weten of je nog een extra accu aanschaft, ikzelf vind het altijd erg prettig. Zo kan je bijvoorbeeld áltijd een reserveaccu meenemen waarvan je weet dat 'ie vol zit. Ook al gaat de accu zo lang mee, je komt echt wel een keer voor het punt te staan dat hij leeg is terwijl je dat niet kan gebruiken. Een reserveaccu is dan erg fijn :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Stiegl
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 04-06 21:10
Ik ben erg blij met mijn immitatie accu van accuplus.nl (1600 mAh). 15,95 incl. verzendkosten :)

Stiegl wijzigde deze reactie 10-01-2006 08:05 (7%)

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

• MBV
http://home.skyaccess.nl/d2tip446/smilie/stupid.gif

Er is altijd een punt waarop hij leeg is, en op dat punt rijdt er net een F1-wagen door de stad ;) (bij wijze van spreken). Die accu van €15 werkt prima, en kost naar verhouding erg weinig. En een D70 met 2 accu's... krijg ik in een maand tijd nog niet leeg :)

• YellowCube
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 18:49

YellowCube

Wait...what?

quote:
t12be schreef op maandag 09 januari 2006 @ 18:59:

Verder merk ik ook dat de belichting nu (dat is in een kamer enkel verlicht dmv gloeilamp, een gemiddeld onderwerp (geen overheersend z of w) telkens ongeveer 1,5 stop eronder zit. Is ook aan de curven te zien. Overdag zat ei juist voor zover ik mij herinner. Iemand enig idee hoe dat komt? Ik ben namelijk nieuw in de digitale fotografie (afgezien van een point & shoot compact) en kom van een Nikon F80.
de D70 doet uit zichzelf al een beetje aan onderbelichting.
Heeft het niet te maken met hoe je de lichtmeting instelt? Dus bijv. matrix of spot.
Bij die eerste zal ie er namelijk voor zorgen dat het lichtste punt in het beeld (de gloeilamp of het gebied eromheen) niet overbelicht raakt. De donkere partijen (wat naar alle waarschijnlijkheid het merendeel van het beeld is) raken dan onderbelicht.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• t12be
  • Laatst online: 28-03-2008

t12be

weldra online

quote:
YellowCube schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 12:45:
[...]
de D70 doet uit zichzelf al een beetje aan onderbelichting.
Heeft het niet te maken met hoe je de lichtmeting instelt? Dus bijv. matrix of spot.
Bij die eerste zal ie er namelijk voor zorgen dat het lichtste punt in het beeld (de gloeilamp of het gebied eromheen) niet overbelicht raakt. De donkere partijen (wat naar alle waarschijnlijkheid het merendeel van het beeld is) raken dan onderbelicht.
Nee stond op matrixmeting toen en onderwerp had geen fel contrast. Ook stond er geen compensatie ingesteld. Nu is enkel in slechte lichtomstandigheden, wss moeten we het daar zoeken.

Nu ja ik lig er niet van wakker. Ben er erg tevreden van. Alleen ja ze hadden toch een laadcircuit mogen inbouwen in de camera :-). Hebben duurdere modellen dat?

Kga nu es het resultaat van gisteren posten in een gepast topic. Had vooral last met de scherpstelling. Die stond namelijk op de micro en die man vloog telkens naar achter waardoor zijn gezicht vaak niet scherp was. Op da LCDke zie je daar echt niets van... Ook bij uitvergroten is het nog moeilijk te zien zelfs.

• Zoefff
Duurdere modellen als de D2x hebben dat óók niet. Het is alleen maar ruimteverspilling, en bovendien heeft iedere professionele fotograaf toch wel meerdere accu's. Accu A leeg? B erin, en A in de lader, hoppa :P

• chippie777
  • Laatst online: 16:49
quote:
t12be schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 14:39:
[...]

<KNIP>
Nu ja ik lig er niet van wakker. Ben er erg tevreden van. Alleen ja ze hadden toch een laadcircuit mogen inbouwen in de camera :-). Hebben duurdere modellen dat?

<KNIP>
Ik geloof niet dat ik erg blij zou worden van zo'n laadcircuit. Als ik nu al zie (voel) hoe warm de accu wordt bij het laden, ik moet er niet aan denken dat dat in de camera gebeurt en er dan iets misgaat. 8)7
Nee, voor 15 eurie ben je klaar, ik ga op vakantie met de tent (zonder 220) en heb het nog niet voor elkaar gekregen om beide accu's leeg te schieten.

chippie777 wijzigde deze reactie 10-01-2006 15:02 (50%)

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:15

Wuursj

want worst is al bezet

Ook in dit deel heb ik even een kort vraagje:

IVM portret fotografie van een hele rits mensen is het handig dat bij het maken vaneen foto die automatisch wordt weggeschreven naar een laptop waarop de foto beter te beoordelen is. Ik heb iets dergelijks al eerder zien werken met een D70 en nu heb ik vanavond eigenlijk hetzelfde truukje nodig. Maar hoe? Weet iemand hoe ik dit doe? Heb je daar nog speciale software en/of hardware nodig? Ik vind zo snel ff niet hoe ik dat doe en heb helaas meer veel tijd om zelf uitgebreid te gaan zoeken, hopelijk weet iemand in welke richting ik moet zoeken?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• pauluzzz
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-11-2011
quote:
Wuursj schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:18:
Ook in dit deel heb ik even een kort vraagje:

IVM portret fotografie van een hele rits mensen is het handig dat bij het maken vaneen foto die automatisch wordt weggeschreven naar een laptop waarop de foto beter te beoordelen is. Ik heb iets dergelijks al eerder zien werken met een D70 en nu heb ik vanavond eigenlijk hetzelfde truukje nodig. Maar hoe? Weet iemand hoe ik dit doe? Heb je daar nog speciale software en/of hardware nodig? Ik vind zo snel ff niet hoe ik dat doe en heb helaas meer veel tijd om zelf uitgebreid te gaan zoeken, hopelijk weet iemand in welke richting ik moet zoeken?
Zoiets als "Nikon Capture 4 Camera Control"? (8>
http://nikonimaging.com/global/products/software/capture4/

Nikon D300, D70, FE2
Tokina 12-24/4, Nikkor 17-55/2.8, 35/2, 50/1.8, 85/1.4, 300/4, Sigma 15/2.8 fish, 70-200/2.8 + wat analoog spul
SB-900, SB-600, SB-24, Manfrotto spul
Website

• Wuursj
  • Laatst online: 16:15

Wuursj

want worst is al bezet

Ah thanks :) Ik hoor net van pa dat hij die toevallig heeft liggen, geleend van een van zijn foto vriendjes. Ga ik daar maar eens mee spelen :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Ruud86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 27-10-2008
Ik ben al een tijdje aan het twijfelen tussen de D50 en de D70s. zouden jullie eens de voordelen van de D70s kunnen opnoemen? en de extra functies van de D70s gebruik je die veel? zijn die de 200 euro waard? En heeft de D50 ook voordelen ten opzichten van de D70s? (een hoop vragen ik weet het :) )

Als ik hier de verschillende topics door lees zijn de meningen erg verdeelt!! graag jullie mening!!

Ruud86 wijzigde deze reactie 13-01-2006 10:47 (4%)

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

quote:
Ruud86 schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 10:46:
Ik ben al een tijdje aan het twijfelen tussen de D50 en de D70s. zouden jullie eens de voordelen van de D70s kunnen opnoemen? en de extra functies van de D70s gebruik je die veel? zijn die de 200 euro waard? En heeft de D50 ook voordelen ten opzichten van de D70s? (een hoop vragen ik weet het :) )

Als ik hier de verschillende topics door lees zijn de meningen erg verdeelt!! graag jullie mening!!
Alsjeblieft: http://www.dpreview.com/r...d50%2Cnikon_d70s&show=all

Bovendien is deze vraag al 5 x voorbijgekomen in dit topic.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• Ruud86
quote:
Arfman schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 10:51:
[...]

Alsjeblieft: http://www.dpreview.com/r...d50%2Cnikon_d70s&show=all

Bovendien is deze vraag al 5 x voorbijgekomen in dit topic.
Ik weet dat het al honderd keer gevraagd is, maar de specs zijn nagenoeg gelijk dus daar heb ik verder weinig aan. Het gaat me meer om de persoonlijke ervaring van de extra functie die de D70s(of D50) heeft!! snap je?

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

quote:
Ruud86 schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 10:59:
[...]

Ik weet dat het al honderd keer gevraagd is, maar de specs zijn nagenoeg gelijk dus daar heb ik verder weinig aan. Het gaat me meer om de persoonlijke ervaring van de extra functie die de D70s(of D50) heeft!! snap je?
Dan zoek je even op wat mensen gezegd hebben toen ze het gevraagd werd:

Nielsracing in "Nikon D70(s) - Deel 5"
chippie777 in "Nikon D70(s) - Deel 5"

Google: http://www.kenrockwell.com/nikon/d50.htm

Nog geen 5 minuten opzoekwerk.

• Defectiv
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
Probleem met persoonlijke ervaring is vaak ook, dat men vaak maar ervaring heeft met 1 van de 2. Ik heb bv de D70, kan ik 100% aanraden, vind hem echt super, maar kan niet echt zeggen of de D50 echt minder is of dat de extra functies de extra kosten de D70 wel waard zijn aangezien ik de D50 nog nooit gebruikt heb. (ik had dat problem niet, toen ik hem kocht was de D50 er nog niet, dus was de keuze of de 350D of de D70, en die keuze was voor mij simpeler)

Defectiv wijzigde deze reactie 13-01-2006 11:44 (10%)

• Barrycade
  • Laatst online: 19:41

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

quote:
Ruud86 schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 10:59:
[...]
Maar toch blijft het appelen met peren vergelijken: iemands persoonlijke keuze voor een D70s hoeft niet gelijk te staan aan jouw redenen om voor een D70s te kiezen. Want waarom zou je niet voor de D200 gaan???

Ik heb voor de D50 gekozen omdat ik ingeschat heb dat ik de "extra's" van de D70 niet voor mij van belang waren. En toen werd de prijs de doorslaggevende reden om voor de D50 te kiezen.

Als ik je post goed begrijp ben je nieuw in dSLR land. Mijn ervaring is: als je het niet tot je beschikking hebt zal je het ook niet missen (ik heb dus geen DOF-preview, maar ik weet niet of ik er echt wat aan mis), of zoek je een work-around om het gemis van een bepaalde functie te compenseren (in mijn geval met de DOF-preview neem ik gewoon een shot en kijk of de DOF me aan staat, is volgens mij een leuke work-around :)).

• Martijn
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 17-06 14:13
quote:
littlejoannes schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 12:58:
[...]
Als ik je post goed begrijp ben je nieuw in dSLR land. Mijn ervaring is: als je het niet tot je beschikking hebt zal je het ook niet missen (ik heb dus geen DOF-preview, maar ik weet niet of ik er echt wat aan mis), of zoek je een work-around om het gemis van een bepaalde functie te compenseren (in mijn geval met de DOF-preview neem ik gewoon een shot en kijk of de DOF me aan staat, is volgens mij een leuke work-around :)).
Heb je op zich wel gelijk in, ik denk ook niet dat ik de DOF ga missen, maar bijv. de grid in de viewfinder lijkt me wel relax... Ook CF heeft voordelen boven SD geheugen. Ook een beschermkapje van de display is wel weer relax, en heeft de D70s meer focuspunten... En ik hoorde dat de viewfinder niet verlicht is bij de D50...?

Zo zijn er tal van punten waar ik over twijfel... Die twijfel houdt toch pas op als ik een van de twee gekocht heb en niet meer terug kan :P

• lateef
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16:00
quote:
Martijn schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 13:51:
Heb je op zich wel gelijk in, ik denk ook niet dat ik de DOF ga missen, maar bijv. de grid in de viewfinder lijkt me wel relax... Ook CF heeft voordelen boven SD geheugen. Ook een beschermkapje van de display is wel weer relax, en heeft de D70s meer focuspunten... En ik hoorde dat de viewfinder niet verlicht is bij de D50...?
tja, maar daar tegenover staat dat de sensor van de D50 echt beter is en dat lijkt me toch het belangrijkste van een dSLR. wil je zowel een goede sensor als goede bedieningsgemak en extra functies, dan ben je bij nikon aangewezen op een d200, d2h of d2x. maar daar betaal je dan ook voor...

• Martijn
quote:
lateef schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 13:59:
[...]
tja, maar daar tegenover staat dat de sensor van de D50 echt beter is en dat lijkt me toch het belangrijkste van een dSLR. wil je zowel een goede sensor als goede bedieningsgemak en extra functies, dan ben je bij nikon aangewezen op een d200, d2h of d2x. maar daar betaal je dan ook voor...
Is dat wel echt zo? Noise levels zijn idd iets beter, maar dit zegt dpreview:

- Good resolution and detail, just slight less 'crisp' than the D70/D70s
- Not as crisp (per pixel sharpness) as D70/D70s

Martijn wijzigde deze reactie 13-01-2006 14:09 (7%)

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

quote:
Martijn schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 13:51:
[...]
En ik hoorde dat de viewfinder niet verlicht is bij de D50...?
Uhh hoe bedoel je dat? Het displaytje rechts boven op de camera is niet verlicht op de D50. De viewfinder zal ook bij de D70s NIET verlicht zijn, lijkt me lastig nachtshots maken :)

Barrycade wijzigde deze reactie 13-01-2006 14:14 (1%)
Reden: Crusiale NIET toegevoegd ander wordt het een raar verhaal

• Martijn
quote:
littlejoannes schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 14:13:
[...]

Uhh hoe bedoel je dat? Het displaytje rechts boven op de camera is niet verlicht op de D50. De viewfinder zal ook bij de D70s NIET verlicht zijn, lijkt me lastig nachtshots maken :)
Nou, de viewfinder is toch echt verlicht... Tenminste de D70s die ik in m'n had gehad heb had MET accu (en op ON) een veel lichtere viewfinder, als zonder accu (en dus op OFF)...

• Nielsracing
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 08-06 17:11
quote:
Martijn schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 14:16:
[...]

Nou, de viewfinder is toch echt verlicht... Tenminste de D70s die ik in m'n had gehad heb had MET accu (en op ON) een veel lichtere viewfinder, als zonder accu (en dus op OFF)...
Dat kan volgens mij niet. Of bedoel je het statusschermpje onder de viewfinder?

• Martijn
quote:
Nielsracing schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 14:24:
[...]

Dat kan volgens mij niet. Of bedoel je het statusschermpje onder de viewfinder?
Nee, echt de viewfinder, wanneer de d70s aanstond en met accu was ie veel helderder dan zonder accu...

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Even voor de zekerheid: wat bedoel JIJ onder viewfinder?

http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/Images/specsview.jpg

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 05-06 10:14

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

quote:
Martijn schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 14:26:
[...]

Nee, echt de viewfinder, wanneer de d70s aanstond en met accu was ie veel helderder dan zonder accu...
Misschien stond het diafragma dicht?

• Martijn
quote:
littlejoannes schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 14:32:
Even voor de zekerheid: wat bedoel JIJ onder viewfinder?

[afbeelding]
Uhm, ik ben niet debiel, ik bedoel uiteraard dat glaasje met de rubber eyecup erom heen... :+

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

OK just checking :)

Maar ga ervan uit dat er geen verlichte viewfinder inzit (in beide niet).

Edit:
En beide hebben een 5 velds autofocus (en de 70 heeft er niet meer zoals hierboven aangegeven).

Barrycade wijzigde deze reactie 13-01-2006 14:41 (36%)

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

quote:
MartijnGizmo schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 14:35:
[...]

Misschien stond het diafragma dicht?
Check, that's the one.

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• BN
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 03-06 22:36
Viewfinder is deels electronisch en heeft spanning nodig om beeld helder te laten zien. Hoort gewoon zo, by design. Mijn D70 doet dat ook net als m'n F80....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Nielsracing
  • Laatst online: 08-06 17:11
quote:
BN schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 14:51:
Viewfinder is deels electronisch en heeft spanning nodig om beeld helder te laten zien. Hoort gewoon zo, by design. Mijn D70 doet dat ook net als m'n F80....
Raar...nooit geweten.
Ik dacht altijd dat je, als je een 2.8 lens erop zette, een helderder beeld krijgt dan wanneer je een 5.6 erop draait. Maareh ok, leuk weetje :)

• Zoefff
Er zit een LCD-scherm in de viewfinder, waar je onder andere de focuspunten en eventueel grid op kan zien. Als er geen stroom op staat (geen accu aanwezig), dan zal de viewfinder inderdaad wat donkerder zijn. Staat ook duidelijk in de handleiding beschreven :)

• Martijn
quote:
Zoefff schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 14:58:
Er zit een LCD-scherm in de viewfinder, waar je onder andere de focuspunten en eventueel grid op kan zien. Als er geen stroom op staat (geen accu aanwezig), dan zal de viewfinder inderdaad wat donkerder zijn. Staat ook duidelijk in de handleiding beschreven :)
Kijk, ik had dus gelijk ;) 8)

Maargoed, dit heeft de D50 ook dan neem ik aan?

• Mig29

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Het ging hier over "veel helderder". Ik denk echt dat het diafragma nog dicht stond. Heb ik al vaker gezien bij een D70s in de winkel.

• FataMan
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17-06 11:44
quote:
Martijn schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 16:50:
[...]

Kijk, ik had dus gelijk ;) 8)

Maargoed, dit heeft de D50 ook dan neem ik aan?
Ja. LCD schermpje op de camera is niet verlicht, maar je kunt de belangrijkste zaken (sluiter/diafragma e.d.) in de viewfinder zien.

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

• Defectiv
Zonder accu is ie ook best een flink stuk donkerder, dus veel helder met accu kan best kloppen.

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

Als ik nu moest kiezen, zou ik weer voor de D70(s) gaan. De grid in de viewfinder wil ik niet missen, verlicht statusdisplay( heeft de D50 dat niet ?) en de bediening met de 2 wieltjes (1 voor diafragma, 1 voor sluitertijd in M) zou ik absoluut ook niet willen missen. DOF preview heb ik nog nooit gebruikt. Enkele keren voor testen, maar het beeld wordt zo donker dat je absoluut niet ziet wat nu wel en niet in de DOF valt.

• Martijn
Mensen, ik kom net van een fotozaak in Eindhoven af (Starink) om te kijken of ze de D70s op voorraad hebben. Zegt die man daar dat ie niet weet of ie hem nog krijgt, omdat ie dacht dat Nikon op een of andere beurs (weet de naam niet meer) met een opvolger zou komen. Hij bedoelde hier niet de D200 mee... Heeft iemand hier een idee van? Heel even wachten maakt me dan namelijk niet zo veel uit...

• pauluzzz
quote:
Martijn schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:34:
Mensen, ik kom net van een fotozaak in Eindhoven af (Starink) om te kijken of ze de D70s op voorraad hebben. Zegt die man daar dat ie niet weet of ie hem nog krijgt, omdat ie dacht dat Nikon op een of andere beurs (weet de naam niet meer) met een opvolger zou komen. Hij bedoelde hier niet de D200 mee... Heeft iemand hier een idee van? Heel even wachten maakt me dan namelijk niet zo veel uit...
De D200 kan als opvolger worden beschouwd, maar het is wel een stapje hoger in prestaties en een behoorlijke sprong in de prijs t.o.v. de D70(s)

offtopic:
die verkoper was blijkbaar nog niet helemaal wakker :P

Nikon D300, D70, FE2
Tokina 12-24/4, Nikkor 17-55/2.8, 35/2, 50/1.8, 85/1.4, 300/4, Sigma 15/2.8 fish, 70-200/2.8 + wat analoog spul
Website

• Martijn
quote:
pauluzzz schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:38:
[...]

De D200 kan als opvolger worden beschouwd, maar het is wel een stapje hoger in prestaties en een behoorlijke sprong in de prijs t.o.v. de D70(s)

offtopic:
die verkoper was blijkbaar nog niet helemaal wakker :P
Hij bedoelde dus niet de D200, dat heb ik expliciet nog gevraagd... Hij bedoelde echt een vervanger van de D70s...

• pauluzzz
quote:
Martijn schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:46:
[...]

Hij bedoelde dus niet de D200, dat heb ik expliciet nog gevraagd... Hij bedoelde echt een vervanger van de D70s...
Dat zou echt speculeren zijn, maar het lijkt me niet aannemelijk dat ze na de "s" binnen korte tijd nóg een opvolger/gepimpte versie van de D70 uit gaan brengen.

Nikon D300, D70, FE2
Website

• Zoefff
quote:
Martijn schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:46:
[...]

Ik denk dat de beste man de klok heeft horen luiden, maar nog niet precies weet waar de klepel hangt ;)

• Mig29

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

De CES is net geweest, dus dat zal de PMA van februari zijn....

• JeanLeGrand
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13-06 18:37

JeanLeGrand

Nexus 7 | HTC One

Jongens, je viewfinder wodt toch niet donkerder als je aan het diafragma draait van je lens :? . Wat diafragma-instelling betreft: AF-lenzen stel je in via M of A mode met je command-wheel en zelfs op oude Manual lenzen moet je toch eerst je DOF-preview button indrukken om de donkerte (en de toegenomen scherpte-diepte)van een kleiner diafragma te kunnen waarnemen. Met verlichting die op de D70(s) wel zit en op de D50 niet wordt uitsluitend het status-LCD op de bovenkant bedoeld.

Denon AVR-3313

• darkdesign
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
quote:
JeanLeGrand schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 22:47:
Jongens, je viewfinder wodt toch niet donkerder als je aan het diafragma draait van je lens :? . Wat diafragma-instelling betreft: AF-lenzen stel je in via M of A mode met je command-wheel en zelfs op oude Manual lenzen moet je toch eerst je DOF-preview button indrukken om de donkerte (en de toegenomen scherpte-diepte)van een kleiner diafragma te kunnen waarnemen. Met verlichting die op de D70(s) wel zit en op de D50 niet wordt uitsluitend het status-LCD op de bovenkant bedoeld.
Bij mij word het niet donkerder als ik aan het diafragma draai.

• JeanLeGrand

JeanLeGrand

Nexus 7 | HTC One

Nee, maar dan geeft de camera bij AF-lenzen wel een fEE error, want je moet dat bij AF lenzen via camera-instelling doen, zoals ik al beschreef. Ook schreef ik (zucht) dat het pas donkerder wordt als je de DOF-preview button indrukt.

Denon AVR-3313

• Zoefff
Ik denk dat we deze hele discussie op een gegeven moment wel kunnen afsluiten, er is nu al voldoende over gezegd, en als we er steeds over doorgaan word het alleen maar onduidelijker.
  • Er zit een LCD-scherm over je zoeker heen voor de weergave van focuspunten en grid. Als er geen accu aanwezig is, en er dus geen stroom op het LCD-scherm staat, word het beeld van de zoeker donkerder vanwege de niet-juist-gepolariseerde kristallen. Staat ook duidelijk in de manual beschreven.
  • Als je het diafragma op de body instelt (met het scrollwieltje), zal het beeld in de zoeker niet donkerder worden. Dit gebeurt pas als je de DOF-preview knop indrukt, dan pas sluit het diafragma zich naar de aangegeven waarde.
  • Gebruik je een ouder Nikkor objectief waar nog een diafragmaring aan zit (alle niet-G objectieven), dan is het vanzelfsprekend dat het beeld wél meteen donkerder word als je aan deze ring draait.

• JeanLeGrand

JeanLeGrand

Nexus 7 | HTC One

Je hebt gelijk, we houden er over op, zelfs ondanks het feit dat je wat je laatste punt betreft GEEN gelijk hebt; :D door een klein nippeltje aan alle lenzen du ook een MF lens wordt de lens pas donker geknepen naar het ingestelde diafragma op het moment van afdrukken.

Denon AVR-3313

• Acid_Burn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14-06 14:43
quote:
Zoefff schreef op zondag 15 januari 2006 @ 00:20:
• Gebruik je een ouder Nikkor objectief waar nog een diafragmaring aan zit (alle niet-G objectieven), dan is het vanzelfsprekend dat het beeld wél meteen donkerder word als je aan deze ring draait.
uuh nee. Dat gebeurt pas als je het DOF preview knopje indrukt, ook bij die oude objectieven.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• 27713
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2013
na bijna 2 jaar braaf gebruik gemaakt te hebben van mijn D70 is deze gisternacht na een avond van foto's maken op een feest stuk gegaan :(

Gelukkig gebeurde dit op het einde van de avond bij de laatste foto.

het euvel: mijn spiegel zit vast en reageerd nergens meer op, de sluiter zit gelukkig voor de ccd maar mijn spiegel blijft bovenin zitten. resetten batterij verwisselen door een volle en regelmatig aan en uitzetten helpt niets.

het probleem heeft zich ongeveer 3 maand geleden ook al eens voorgedaan maar toen hielp het kortstondig aan en uitzetten van de camera.
ik heb er bijna 10.000 foto's mee gemaakt!

Weet een van jullie hoeveel dit geintje mij gaat kosten om te laten repareren?

• Acid_Burn
100.000 in 2 jaar :o dat is gemiddeld 136 fotos per dag elke dag onafgebroken. Heb je je een 0 vergist of schiet je echt zo absurd veel? Maar 100.000 schijnt zo'n beetje de levensduur van de shutter te zijn. Geen flauw idee wat het gaat kosten.

• 27713
oww heb me in een nul vergist zie ik , oeps foutje,

maar weet iemand hoeveel dit geintje mij gaat kosten?

• Silent Thunder
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 30-04 12:48
Is het ''normaal'' dat er soms (ruis-)strepen te zien zijn onder bepaalde omstandigheden?

En dan bedoel ik meer een pikzwarte omgeving met een felle lichtbron erin. Dan zie ik dus duidelijk ruisstrepen door het beeld lopen :?

http://img478.imageshack.us/img478/6508/dsc00131xp.jpg

^^ In dit geval was het op ISO 200.

Silent Thunder wijzigde deze reactie 15-01-2006 20:08 (33%)

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 15:52

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dat is idd normaal :) Heb ik ook in mijn foto's zitten in dat soort omstandigheden... Komt door de opbouw van je CCD... Waarschijnlijk is dit een erg onderbelichte foto geweest die je met photoshop erg omhoog gehaald hebt qua exposure?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Acid_Burn
Als je deze niet in Photoshop heel veel lichter gemaakt hebt (exposure compensation op +3 bijvoorbeeld bij inlezen van een NEF), dan lijkt me dat niet normaal. Bij extreem oplichten krijg je inderdaad van dit soort strepen,

• Silent Thunder
Ja klopt, de default instellingen (na het laden van de NEF) stonden zo dat er een +4 was

Had t nog niet opgemerkt.

dus deze foto was idd onnodig overbelicht

Silent Thunder wijzigde deze reactie 15-01-2006 22:39 (255%)

• Martijn
quote:
Acid_Burn schreef op zondag 15 januari 2006 @ 20:23:
Als je deze niet in Photoshop heel veel lichter gemaakt hebt (exposure compensation op +3 bijvoorbeeld bij inlezen van een NEF), dan lijkt me dat niet normaal. Bij extreem oplichten krijg je inderdaad van dit soort strepen,
Misschien domme vraag, maar waarom is dit normaal ? :? :+

• simon
  • Laatst online: 18-06 10:28
quote:
Martijn schreef op zondag 15 januari 2006 @ 22:32:
[...]

Misschien domme vraag, maar waarom is dit normaal ? :? :+
je gooit de iso dan keer 4 omhoog, bij iso 200 wordt dat dus 800, maar dan uit de bestaande informatie, ipv de echte de iso omhoog te gooien. Dan ontstaat die ruis uit de 'onderliggende' informatie.

|>

• DeFeCt
  • Laatst online: 18-06 20:37

DeFeCt

je wéét toch

quote:
Arfman schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:55:
Als ik nu moest kiezen, zou ik weer voor de D70(s) gaan. De grid in de viewfinder wil ik niet missen, verlicht statusdisplay( heeft de D50 dat niet ?) en de bediening met de 2 wieltjes (1 voor diafragma, 1 voor sluitertijd in M) zou ik absoluut ook niet willen missen. DOF preview heb ik nog nooit gebruikt. Enkele keren voor testen, maar het beeld wordt zo donker dat je absoluut niet ziet wat nu wel en niet in de DOF valt.
Kijk Arfman, dit is toch de info waar Ruud86 volgens mij naar op zoek is.. en laat ik nou in hetzelfde schuitje zitten :)
Ik ben persoonlijk aan het twijfelen tussen een D70, D50 of een K/M.
Als ik naar de Side by Side kijk op DPreview dan zie ik echt heel erg weinig verschil in de specs en vraag ik me af waarom ik voor de D70 zou moeten gaan. Dat de D70 een grid in de viewfinder heeft en de D50 niet lees ik bijvoorbeeld niet in die tabel. Ook de bediening van de 2 wieltjes is iets waar je op het eerste ogenblik misschien niet direct aan denkt, maar wat in de praktijk toch wel erg handig kan zijn.
Dat de sensor van de D50 beter zou zijn dan die van de D70 haal ik trouwens ook niet uit de tabel op DPreview, zoals ik het lees zit er dezelfde sensor in?

Ook ik ben dus serieus op zoek naar goede argumenten gebaseerd op ervaring en niet zozeer op wat fanboy geneuzel...

Flickr

• simon
quote:
DeFeCt schreef op maandag 16 januari 2006 @ 08:34:
[...]

Kijk Arfman, dit is toch de info waar Ruud86 volgens mij naar op zoek is.. en laat ik nou in hetzelfde schuitje zitten :)
Als ik naar de Side by Side kijk op DPreview dan zie ik echt heel erg weinig verschil in de specs en vraag ik me af waarom ik voor de D70 zou moeten gaan. Dat de D70 een grid in de viewfinder heeft en de D50 niet lees ik bijvoorbeeld niet in die tabel. Ook de bediening van de 2 wieltjes is iets waar je op het eerste ogenblik misschien niet direct aan denkt, maar wat in de praktijk toch wel erg handig kan zijn.
Dat de sensor van de D50 beter zou zijn dan die van de D70 haal ik trouwens ook niet uit de tabel op DPreview, zoals ik het lees zit er dezelfde sensor in?

Ook ik ben dus serieus op zoek naar goede argumenten gebaseerd op ervaring en niet zozeer op wat fanboy geneuzel...
dat met die 2 wieltjes, dat rockt. Ik heb er op de d1 mee zitten spelen, en je bent veelal sneller, helemaal met M, dat is nu ook de reden dat ik bijna nooit M schiet (behalve als ik er flitser op heb), omdat ik niet snel genoeg m'n diafragma kan wijzigen.

|>

• Silent Thunder
Ik vind het persoonlijk erg prettig dat een cam groot en solide aanvoelt. Niet alleen vanwege de overall feeling; maar ook met het oog op toekomstige lenzen die groot uitvallen, dat het toch een beetje ''well balanced blijft''. Toen ik afgelopen zomer de D70 kocht had ik van te voren ook de 350d in de handen gehad; maar dat viel toch tegen qua size.

Niet dat dat de enige reden was om voor Nikon te gaan; en niet dat de D70 een monster-cam is, maar goed...

Nu sta je dus voor de keuze tussen o.a. een D70 en 50? Persoonlijk zou ik dan dus gaan voor de grootste (de 70).

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Ik vind de 'grip' van de camera ook erg belangrijk, dat is voor mij zelfs de voornaamste reden waarom ik geen Canon 350 wil, ik vind deze camera echt niet lekker in de hand liggen. Het is ook de reden dat ik lang geleden voor een Dynax 500 koos ipv een EOS 500. Helaas liggen de huidige K/M modellen ook niet meer zo lekker in de hand. Ondanks de objectieven die ik al heb denk ik dat ik toch voor een Nikon kies.
De D50 heb ik nog nooit in mijn handen gehad, als ik de plaatjes bekijk heb ik niet het idee dat het 'handvat' zoveel kleiner is als op de D70, binnenkort toch maar eens bekijken...

Zijn er meer mensen die op dit soort 'gevoels' waarden afwegingen maken?

Flickr

• Defectiv
Zeker wel, toen ik me D70 kocht was ik best aan het twijfelen over de 350D, was zeg maar in me hoofd 75% zeker dat ik de D70 wilde hebben maar twijfelde best wel tussen de twee. Dat twijfelen was op slag voorbij toen ik beide exemplaren in me hand had gehad. De D70 lag gewoon direct lekker in de hand en de 350D voelde gewoon te klein aan, en ik heb niet eens grote handen ofzo maar bij de D70 zat alles gewoon direct goed op zn plek, kon overal erg makkelijk bij en de grip was groot genoeg voor me hele hand terwijl ik bij de 350D 2 vingers had die er vaak onder zaten.

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

quote:
[...]
De sensor van de D50 is een iets doorontwikkelde versie van de sensor van de D70. Hij schijnt iets beter te zijn in het dynamische bereik, maar ik betwijfel of iemand dat ooit zal merken zonder 200% crop's e.d. De sensor zou voor mij persoonlijk iig. geen reden zijn om toch voor de D50 te gaan.

• Ruud86
quote:
[...]

Dit is precies wat ik bedoel ja....hoop dat er duidelijke reactie op komen!! Ik denk namelijk dat heel veel mensen die van plan zijn een DSLR aanteschafen met dit probleem zitten!!

Ruud86 wijzigde deze reactie 16-01-2006 14:46 (5%)

• Silent Thunder
quote:
Ruud86 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 14:44:
[...]

Dit is precies wat ik bedoel ja....hoop dat er duidelijke reactie op komen!! Ik denk namelijk dat heel veel mensen die van plan zijn een DSLR aanteschafen met dit probleem zitten!!
zie mijn post hierboven betreffende de grootte

Silent Thunder in "Nikon D70(s) - Deel 5"

Als je een slr koopt, dan moet dat een beetje solide/stevige zijn; de D70 is de grootste van de instap-dslr's

Silent Thunder wijzigde deze reactie 16-01-2006 14:54 (8%)

• E-rat!c
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09-12-2008
Als je veel met flits/flitsers werkt zou ik voor de D70 gaan. Het is hier al eerder langs gekomen, maar de nikon cls functie rockt echt de pan uit.

jonabelicht.nl

• 27713
Ik heb vandaag contact gehad met mijn leverancier en deze gaf aan de de reperatie van mijn spiegel wel eens over de €200,- euro heen zou kunnen gaan 8)7 whaaaat meer dan 200 euro, een kwart van het totale aankoopbedrag van mijn camera.

Ik wil mijzlef dan ook indekken tegen enige betaling, want na 15 maand en paar dagen al defect en nog niet eens op kwart zitende van de verwachte levensduur van de spiegel en sluiter vind ik niet normaal.

kan ik mijzleef beroepen op de 2 jaar wettelijk verplichte garantie op consumentengoederen en of
(artikel 17 in het Burgerlijk Wetboek boek 7). Kort samengevat: zolang als de levensverwachting is van een (onderdeel van een) product, zo lang behoort dat het ook doen??

• pauluzzz
quote:
jorentref schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 18:39:
Ik heb vandaag contact gehad met mijn leverancier en deze gaf aan de de reperatie van mijn spiegel wel eens over de €200,- euro heen zou kunnen gaan 8)7 whaaaat meer dan 200 euro, een kwart van het totale aankoopbedrag van mijn camera.

Ik wil mijzlef dan ook indekken tegen enige betaling, want na 15 maand en paar dagen al defect en nog niet eens op kwart zitende van de verwachte levensduur van de spiegel en sluiter vind ik niet normaal.

kan ik mijzleef beroepen op de 2 jaar wettelijk verplichte garantie op consumentengoederen en of
(artikel 17 in het Burgerlijk Wetboek boek 7). Kort samengevat: zolang als de levensverwachting is van een (onderdeel van een) product, zo lang behoort dat het ook doen??
Ja, we mogen er van uit gaan dat je er geen extreme dingen mee heb gedaan waar een D70 niet voor gemaakt is. 200 euro is best een behoorlijke klap, maar dat is met alle reparaties zo. Je mag er toch wel vanuit gaan dat zo'n body het zeker 2-3 jaar zonder veel problemen uithoud. Dat wordt dus onderhandelen...

Nikon D300, D70, FE2
Website

• 27713
Er is een nette e-mail onderweg naar mijn leverancier dat ik mij beroep op de 2 jaar wettelijk bepaalde garantie op consumentengoederen.

Met daaronder hoe ik mijn camera gebruik om zo hun eventuele argumenten voor het in kosten brengen van reparatie onderuit te halen met als afsluiter

Daarbij voeg ik toe dat ik een levensduur van 15 maand niet toepaselijk acht
voor een product zoals deze met een kostrpijs van ?1000,- euro fl 2237,10
guldens.

nu maar afwachten op hun reactie morgen

• pvdplanet
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20-10-2017
Fujifilm Nederland heeft een coulance regeling van toepassing voor reparaties tot een jaar na het verstrijken van de garantieperiode. Heeft Nikon niet toevallig ook zo'n regeling?

Natuurlijk is het zo dat (onafhankelijk van de garantietermijn) in de wet staat omschreven dat van een product een bepaalde levensduur mag worden verwacht. Bij een reparatie als deze zal Nikon dus (een deel van) de kosten voor haar rekening dienen te nemen.

pvdplanet wijzigde deze reactie 17-01-2006 19:47 (20%)

• WhizzCat
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09-06 09:15

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

http://forum.mastersphoto...0bc355a2b73c56a72578e1b31

http://www.mastersphoto.net/curves/

hier nog 2 linkjes overigens, ik weet niet of ze ooit eerder zijn gepost, maar een beetje herhaling kan nooit kwaad :P

De eerste link is een sample pagina naar diverse effecten van custom curves en de 2e link zijn de curves te downloaden.

Wellicht heeft u er wat aan, ik ga ze iig even goed checken :)

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

quote:
pvdplanet schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 19:39:
Fujifilm Nederland heeft een coulance regeling van toepassing voor reparaties tot een jaar na het verstrijken van de garantieperiode. Heeft Nikon niet toevallig ook zo'n regeling?

Natuurlijk is het zo dat (onafhankelijk van de garantietermijn) in de wet staat omschreven dat van een product een bepaalde levensduur mag worden verwacht. Bij een reparatie als deze zal Nikon dus (een deel van) de kosten voor haar rekening dienen te nemen.
Volgens mij heeft elke fabrikant een coulance regeling (omdat ze dat wettelijk verplicht zijn) echter loopt deze regeling vaak bij de fabirkant en niet bij een dealer/leverancier. Dus mocht je er niet uitkomen met je leverancier dan zou ik eens contact opnemen met Nikon zelf.

@Whizzcat: Die custom curves, is dat een D70 thingie?

Flickr

• WhizzCat
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09-06 09:15

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
DeFeCt schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 21:33:
[...]

Volgens mij heeft elke fabrikant een coulance regeling (omdat ze dat wettelijk verplicht zijn) echter loopt deze regeling vaak bij de fabirkant en niet bij een dealer/leverancier. Dus mocht je er niet uitkomen met je leverancier dan zou ik eens contact opnemen met Nikon zelf.

@Whizzcat: Die custom curves, is dat een D70 thingie?
Yup, maar met wat werk zijn ze vast ook wel te converteren of over te trekken naar andere cams :)

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• MBV
quote:
DeFeCt schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 21:33:
[...]

Eehhhmm: in de Nederlandse wet is er geen bepaling opgenomen over de leverancier van jouw leverancier. Alleen over degene waarmee jij een koopovereenkomst bent aangegaan. Je zal het dus met je leverancier (= fotoboer) moeten regelen. Nikon heeft niets met de garantieafhandeling te maken, in de zin dat Nikon er €1500 voor mag vragen richting jouw fotoboer.
Kijk eens op www.staiksterk.nl en vergelijkbare sites. In /SG zijn er ook diverse topics over :)

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

quote:
MBV schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 22:45:
[...]
Eehhhmm: in de Nederlandse wet is er geen bepaling opgenomen over de leverancier van jouw leverancier.
Waarschijnlijk ben je er beter thuis in dan ik, maar ik zou het hoe dan ook proberen. Als voorbeeld, en dan ga ik nu een beetje offtopic... onze wasmachine was er mee opgehouden. Expert, de winkel waar we hem gekocht hadden wilde wel een monteur sturen voor reparatie, toen ik opmerkte dat ik vond dat ik recht had op een coulance regeling werkt ik rechtstreeks doorgestuurd naar Zanussi en moest ik het maar met de fabrikant oplossen. Wat vervolgens uitstekend is gelukt :) Het mag dan niet in de wet staan, nee heb je en ja kun je krijgen.

Flickr

• GurbY{nl}
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:37

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Hoe ga je precies te werk met die curves? Downloaden voor Photoshop of zo? Of kun je die ook in PSPx gebruiken?

• Remy
  • Laatst online: 07:51

Remy

Moderator Devschuur®

I usually get 100% accuracy

Die curves zijn bedoeld om in je D70 te laden (via je CFje), curves voor PS hebben de extensie .acv :)

LinkedIn
Emailmarketingweb.com
Twitter

• pauluzzz
quote:
gyedema schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 09:49:
Hoe ga je precies te werk met die curves? Downloaden voor Photoshop of zo? Of kun je die ook in PSPx gebruiken?
Nee, met nikon capture

Nikon D300, D70, FE2
Website

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

quote:
Remy schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 13:44:
Die curves zijn bedoeld om in je D70 te laden (via je CFje), curves voor PS hebben de extensie .acv :)
De curves laat je in je D70 en vervolgens maakt de camera gebruik van die correctie op het histogram?

Flickr

• MBV
quote:
DeFeCt schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 01:03:
[...]

Waarschijnlijk ben je er beter thuis in dan ik, maar ik zou het hoe dan ook proberen. Als voorbeeld, en dan ga ik nu een beetje offtopic... onze wasmachine was er mee opgehouden. Expert, de winkel waar we hem gekocht hadden wilde wel een monteur sturen voor reparatie, toen ik opmerkte dat ik vond dat ik recht had op een coulance regeling werkt ik rechtstreeks doorgestuurd naar Zanussi en moest ik het maar met de fabrikant oplossen. Wat vervolgens uitstekend is gelukt :) Het mag dan niet in de wet staan, nee heb je en ja kun je krijgen.
Dat is idd een service die fabrikanten leveren om klanten te behouden. Dat staat los van wettelijke plichten. De leverancier (in dit geval Expert) had jouw garantie moeten verlenen, zonder het woordje service te noemen. Zeker met een wasmachine, auto of iets anders met een lange verwachtte levensduur, moet de leverancier gewoon betalen. Uiteraard zitten daar grenzen aan: zodra hij 5 jaar oud is, en de verwachtte levensduur is 10 jaar, kan je leverancier voorstellen om de helft van de reparatie te betalen, lijkt me redelijk. Maar botweg doorverwijzen naar de distributeur, zoals veel winkels doen, mag niet. het zou een extra moeten zijn, wat ervoor zorgt dat de garantieverlening sneller verloopt, niet een verplichting....

[/rechtzaakmodus]

• Cereal
  • Laatst online: 18-06 19:44
quote:
jorentref schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 19:32:
Er is een nette e-mail onderweg naar mijn leverancier dat ik mij beroep op de 2 jaar wettelijk bepaalde garantie op consumentengoederen.

Met daaronder hoe ik mijn camera gebruik om zo hun eventuele argumenten voor het in kosten brengen van reparatie onderuit te halen met als afsluiter

Daarbij voeg ik toe dat ik een levensduur van 15 maand niet toepaselijk acht
voor een product zoals deze met een kostrpijs van ?1000,- euro fl 2237,10
guldens.

nu maar afwachten op hun reactie morgen
Kun je de spiegel zelf niet losmaken? ik begrijp aan je verhaal dat ie boven klem zit..

Sowieso moet je dit via de leverancier spelen, zodat je volledig beschermd wordt door de consumentenbescherming.

Veel succes, die van mij zit al >10k sluiterbewegingen en is nog geen jaar oud, ik hoop dat ie nog vaker de klok rond mag gaan..

• 27713
quote:
Cereal schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:51:
[...]

Kun je de spiegel zelf niet losmaken? ik begrijp aan je verhaal dat ie boven klem zit..

Sowieso moet je dit via de leverancier spelen, zodat je volledig beschermd wordt door de consumentenbescherming.

Veel succes, die van mij zit al >10k sluiterbewegingen en is nog geen jaar oud, ik hoop dat ie nog vaker de klok rond mag gaan..
nja ik zit daar dus ook aan en nu doet hij het niet meer.

mijn leverancier zegt mij in de e-mail dat de fabriekgarantie van nikon 1 jaar is.

vervolgens heb ik deze e-mail trug gestuurd
Ik ga geen eindeloze discusse aan over de garantie, als consument heb ik
recht op 2 jaar, Wettelijk bepaald, garantie op mijn aankoop.
Bij deze nogmaals het adres waar ik de camera met beschrijving van defect
en aankoopfactuur + garantiebewijs heen moet sturen.

waarschijnlijk krijg ik morgen pas antwoord aangezien ik geen mogenlijkheid heb tot het bekijken van mijn inbox op het werk.

en als het moet dan gooi ik dit zelfs voor een rechter, die zit toch maar 14 min rijden vanuit mijn dorp

• MBV
Dat is dus de toon waar je niks mee gaat bereiken. Je bent er niet om de beste man, die het regeltje alleen maar van zijn baas hoort, het leven zuur te maken, toch? Je wilt iets van hem gedaan krijgen. Print wat wetteksten uit, ga bij de beste man langs, en als je er niet uit komt vraag je naar zijn baas. Mocht je daar ook niet uitkomen, kan je altijd nog naar de rechter stappen.
Mail is niet het geschikte medium voor dit soort problemen, face2face werkt veel beter.

een paar tips: blijf kalm en rustig. De ander kan dan niets anders doen dan dat ook blijven, en dat is voor die ander heel erg frustrerend. Ga ook om 4 uur naar die winkel toe ofzo, dan kost het je maximaal 2 uur. Iedereen wil toch weg om 6 uur met het sluiten van de winkel, dus de kans dat je wat gedaan krijgt is veel groter. Mochten ze onverstandig zijn, en kwaad gaan worden op jouw, dan laten ze daarmee alleen maar hun onmacht zien. Blijf kalm, is het devies altijd. Ik heb dat heel vaak gezien (klant die boos werd, baas die rustig bleef), en ze koelen vanzelf weer af.
Voordat je rigoreuze stappen gaat ondernemen, ga ergens rechtshulp inwinnen. Ik denk dat in deze situatie een reparatie door een particulier bedrijf een optie is, waarna je de rekening door kan sturen naar je leverancier. Jij hebt hun immers de mogelijkheid aangeboden om de zaak te repareren, en ze hebben dat niet gedaan. Voordeel voor jouw, als dat je rechtspositie niet verzwakt: je hebt je camera terug voor de rechtzaak begint. En mocht de reparatie erg goedkoop zijn, kan je het altijd nog laten zitten :)

• cocico
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 23:00

cocico

Citroën DS 23 IE

Vraagje: dat draadloos flitsen is een feature die de 350D, D50, etc... niet hebben. Vinden jullie dit een USP (Unique Selling Proposition)? IOn overzichtslijstjes staat dat nooit vermeld als een optie die de D50 nièt heeft, terwijl ik wel denk dat het in veel gevallen leuk kan zijn. Ik heb er zo al eens mee gespeeld en het stond me wel aan...

Gebruiken jullie het icm de SB 600/800?

• simon
quote:
cocico schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 18:02:
Vraagje: dat draadloos flitsen is een feature die de 350D, D50, etc... niet hebben. Vinden jullie dit een USP (Unique Selling Proposition)? IOn overzichtslijstjes staat dat nooit vermeld als een optie die de D50 nièt heeft, terwijl ik wel denk dat het in veel gevallen leuk kan zijn. Ik heb er zo al eens mee gespeeld en het stond me wel aan...

Ik vind 't niet erg nuttig, je kan er leuke dingen mee doen, maar om er nou speciaal camera voor te kopen? Er zijn namelijke hele goede apparaten voor om 't zelfde mee te doen. En ik heb nu een losse cord voor m'n flitser, al ver genoeg. Maar nu ben ik geen flitsmans :P Het lijkt me wel handig in een studio, maar voor gewoon gebruik? Neeh.

|>

• pauluzzz
quote:
cocico schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 18:02:

Ik gebruik het wel eens, maar dan eigenlijk alleen bij "studio-achtige situaties" waarbij alles in scene in gezet. Bij een portretfoto is het wel handig, maar je moet het allemaal klaar zetten en dat kost tijd. Het is een handige feature voor erbij, maar het wordt pas echt leuk als je meerdere flitsers hebt. (zoals met de laatste FG-meet :P)

In het wild, voor spontane foto's gebruik ik het dus niet.

* pauluzzz wil zich veel meer gaan verdiepen in flitsfotografie als hij daar binnenkort tijd voor heeft :)

Nikon D300, D70, FE2
Website

• MBV
Ik heb het al vaak gebruikt. Je kan het gebruiken om een flitsfoto nét niet meer geflitst te laten lijken, door je flitser in je hand te houden links/rechts van de camera. Ook bij wannabe-macro's is het handig, omdat daarbij je flitser te ver van je camera af zit (bijv met een vlinder die onder een blad zit, wat zonder flits heel erg groen en donker zou worden). het is gewoon leuk speelgoed. En daar gaat het toch om met camera's?
Ik weet niet of ik nu nog de D70s zou kopen, gezien het grote prijsverschil. Maar een 2e hands D70 zou wel eens heel interessant kunnen worden...
• CLS: draadloos flitsen
• betere bediening door meer knoppen
• displayverlichting (hoe wil je anders je witbalans instellen in het donker?
• DOF-preview, heel handig met die gedeeltelijke zonsverduistering ;)
• CF (was toch SD op de D50?)
• betere standaard-kitlens (die je evt ook los zou kunnen kopen)
wat vergeet ik?

Al met al lijkt mij de D70 een hele mooie camera, die zeker veel meerwaarde heeft t.o.v. de D50. Maar €250?

Ik denk dat het verschil hetzelfde is als tussen de SB600 en SB800: er zitten leuke gimmics op, die het prijsverschil rechtvaardigen. Of ze het waard zijn kan ik je niet vertellen. Ik had toch graag die stroboscoop een keer uitgeprobeerd, bijv ;) Of de kleurfilters, of de bouncecard die stevig blijft zitten, of...

• cocico

cocico

Citroën DS 23 IE

Kan je op nieuwe dSLR's oude flitsers gebruiken? Ik las ergens dat het afhangt van de spanning die zo'n flitser op de flitsschoen afgeeft (niet méér dan 5V).

Ik heb hier nl. een Starblitz 3000BT-Twin (met in het midden nog een klein flitsertje, zodat je de grote naar het plafond kan richten) en die lijkt me wel krachtig. Werkt op 4 AA batterijen, en vanachter heb je een wieltje waar je de ASA en zo kan instellen. Iemand ervaring met oude flitsers?

• Tees
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 24-03 14:35
quote:
cocico schreef op zondag 22 januari 2006 @ 15:29:
Kan je op nieuwe dSLR's oude flitsers gebruiken? Ik las ergens dat het afhangt van de spanning die zo'n flitser op de flitsschoen afgeeft (niet méér dan 5V).

Ik heb hier nl. een Starblitz 3000BT-Twin (met in het midden nog een klein flitsertje, zodat je de grote naar het plafond kan richten) en die lijkt me wel krachtig. Werkt op 4 AA batterijen, en vanachter heb je een wieltje waar je de ASA en zo kan instellen. Iemand ervaring met oude flitsers?
Moderne SLR camera's kunnen piekvoltages aan van 250V. Alleen de Canon 10D en 300D hebben nog die 5V maximale waarde.
Bedenk wel dat je natuurlijk de i-TTL functie mist, omdat de flitser niet met de camera kan communiceren.

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

• MBV
Die oude flitser kan vaak wel, maar dan moet je hem wel handmatig kunnen instellen. Veel van die flitsers kunnen alleen omgaan met antieke SLR body's, en hebben geen handmatige stand voor de flits. Als hij dus geen handmatige instelling heeft voor de flitssterkte kan je het wel schudden dus :)

• cocico

cocico

Citroën DS 23 IE

De flitser waar ik het over heb is deze:

http://users.skynet.be/hobbycenter/tweakers/3000btvoor.jpg

http://users.skynet.be/hobbycenter/tweakers/3000btachter.jpg

Ik zie daar de mogelijkheid om afstanden en zo in te stellen, dus dat moet dan wel lukken veronderstel ik?

• wimD70
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19-04-2007
quote:
DeFeCt schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:19:
De curves laad je in je D70 en vervolgens maakt de camera gebruik van die correctie op het histogram?
via Nikon Capture kun je curve rechtstreeks in je camera laden (dus NIET via je CF, voor zover ik weet). Die curve wordt dan toegepast op elke foto die je vanaf dat moment maakt, als je in het menu instelt dat je een custom curve wilt gebruiken.
Pagina 58 van de manual:
quote:
Met Nikon Capture 4 versie 4.1 of hoger (apart verkrijgbaar) kunt u uw eigen tooncurve definiëren en naar de camera downloaden. Deze door uzelf ingestelde tooncurve kunt u selecteren met de optie Eigen. Als u geen eigen curve heeft gedefinieerd, is deze optie gelijk aan Normaal.
Je kunt ook de "Curve Surgery" software van Raw Magick downloaden. Dan kun je achteraf elke gewenst curve toepassen op elke foto die je in RAW geschoten hebt:
quote:
Curve Surgery allows you to extract/create/edit/embed curves to and from the NEF files.

The image that is displayed in Nikon Capture is AFTER the default curve or your in-camera curve has been applied. If your curve clips highlights badly, or you under/overexpose there is little way of reversing this effect. All other curves and levels edits in Nikon Capture are applied over the top of the default/user-defined curve.

With Curve Surgery you can adjust these curves to your liking and then embed them back into a file. This means you are able to do some impressive post-editing at the most basic level of the RAW data.
Je kunt zo zelfs meer dan één curve toepassen op één foto.....

D70 | Sigma 18-125 f/3.5-5.6 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 50 f/1.8 | Sigma 180 f/3.5 MACRO | Sigma 50-500 f/4-6.3 | SB600

• cocico

cocico

Citroën DS 23 IE

quote:
cocico schreef op zondag 22 januari 2006 @ 20:13:
De flitser waar ik het over heb is deze:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik zie daar de mogelijkheid om afstanden en zo in te stellen, dus dat moet dan wel lukken veronderstel ik?
Niemand een idee of deze flitser goed te gebruiken is met een D70s/D50?

• Mig29

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Bel Starblitz even dan weet je het...

• MBV
@cocico: 10 tegen 1 dat hij het doet. Probeer het eens, zou ik zeggen. Misschien eerst kijken of hij je camera niet frituurt met flitsen, maar dat zou geen probleem moeten zijn lees ik hierboven ergens :)
Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True