Toon posts:

[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 27 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 2.314 views sinds 30-01-2008
oeLangOetan schreef op woensdag 09 november 2005 @ 00:40:
[...]

bron? afaik, de nv40/G70 heeft een zeer beperket HDR implementatie die slechts met het OpenEXR formaat werkt, het OpenEXR formaat werd zelf speciaal voor nvidia aangepast. HDR blending is geimplementeerd in een appartstaande aftakking van de pipeline (waarschijnlijk om transistors te besparen), daarom dat ook MSAA niet mogelijk is, terwijl bij ATi HDR & int blending naast elkaar zijn geimplementeerd ze delen onderdelen met elkaar (zoals MSAA & de mogelijkheid om gemixte formaten te gebruiken).
Dat SC:CT ook FP16 HDR gebruikt a la Far Cry heb ik van Reverend. Die vertelde dat beide manieren bijna gelijk zijn op wat post processing effecten na. Hetzelfde geldt voor AoE3. Die gebruikt ook FP16 HDR. nV ondersteunt een gedeelte van het OpenEXR formaat namelijk FP16 HDR en dus niet alles (geen Int32 en FP32). En OpenEXR op zichzelf is al een mengelmoesje van alles samengesteld door Lucasfilm.
FirefoxAG schreef op woensdag 09 november 2005 @ 01:04:
[...]
Ik vind het een nogal boude uitspraak om te stellen dat nV's HDR functionaliteit specifiek is toegespitst op OpenEXR (en die van ATi niet). Heb je hier ook een bron voor? Met name voor het eerste, maar ook voor het tweede, want de resultaten tot nu toe (zie hieronder) wijzen grotendeels anders uit...
Bron: Technical Briefs op nVidia.com. O.a. http://www.nvidia.com/att...?type=support&primitive=0

"The new 64-bit floating point texture filtering and blending technology, part of the GeForce6 Series architecture and based on the OpenEXR standard by Industrial Light & Magic (http://www.openexr.com), further improves static and moving image quality."

OpenEXR is een HDR formaat en niet de standaard. En nV's hardware is hier helemaal voor getweaked. Dat geven ze zelf ook toe. Net zoals hun hardware getweaked is voor de Doom3 engine en stencilshadows, zo zijn de GF6 als GF7 serie helemaal ingesteld op het OpenEXR HDR encoderingsstandaard. Er zijn dan ook wel wat verschillen aan te wijzen in HDR methodes van beide, ondanks dat ze beide FP16 HDR aan kunnen. Zo kan de GF6/7 zowel FP16 blending als filtering aan. ATi heeft geen FP16 filtering geimplementeerd. Developers zullen dit via filtering algoritmes in de pixelshader moeten doen. Volgens ATi willen developers toch geen box filters zoals bilinear filtering, maar hebben ze liever betere flexibelere filters. Zo heeft UE3 een specifieke filter voor elk type kaart. Als ATi zou willen dan zouden ze FP16 filtering via caps wel kunnen activeren (net zoals ze dat gedaan hebben met Geometry Instancing en zoals ze ook voor 3Dc hebben gedaan totdat dit echt in DX zit) zodat de devs niet eens door hebben dat FP16 hardwarematig niet zit ingebakken. Dit kan trouwens ook met Vertex Texture Fetch. Maar op dit moment is er niet echt veel vraag naar, dus heeft ATi het niet geactiveerd.
Een ander verschil is dat tonemapping ook anders gebeurd. HDR impliceert vaak Tonemapping. nVidia had een aparte Tonemapping unit in de 6800 gestopt. Deze functioneerde echter niet naar behoren en werd uitgeschakeld, en verdween zelfs in de 7800 serie. Bij ATi gebeurt Tonemapping automatisch via Avivo. En van Avivo is bekend dat nog niet alle functies zijn geactiveerd.

"NVIDIA's 64-bit texture implementation follows the same method of encoding as the OpenEXR standard, SM10e5. This means 1 sign bit, 10 bits of mantissa, and 5 bits of exponent are used to represent light transport information."

Ik zou zeggen, lees de docs er nog eens op na als ook de site van OpenEXR. Je zult zien dat hardwarematig nVidia de OpenEXR HDR methode zo goed als ze (op dit moment) kunnen hebben gevolgd.
En gezien OpenEXR is getipt als een mogelijke toekomstige HDR standaard lijkt de performance me wel degelijk van belang.
Heb je bronnen van verschillende devs die OpenEXR als een mogelijke toekomstige HDR standaard tippen? Het enige waar OpenEXR op dit moment richting een echte standaard neigt is de filmindustrie. Wat ik zelf verder heb gezien is dat devs vrij open staan voor mogelijke vormen van HDR, maar dat sommigen wel eisen stellen. Zo wil Valve dus niet inboeten aan AA wanneer HDR geactiveerd wordt, terwijl ze wel hebben aangegeven dat ze naar hardwarematige HDR willen via FP16 en/of Int16 of andere formaten mits het maar AA kan. En zo kan de UE3 engine zelfs FP Blending aan op de R3x0 en R4x0 generatie door FP blending te simuleren dmv de shaders wat zo'n 20% performanceverlies oplevert.
We hebben nu al 2 FP blending HDR games waarin de GTX stukken sneller is dan de X1800XT: FarCry en SS2... in SS2 is het verschil echt dramatisch. En voor zover ik heb kunnen vinden gebruikt SS2 dus geen OpenEXR HDR maar vermoedelijk een andere vorm van FP blending. Dit is niet iets om zomaar te negeren.
Tja, het ligt toch echt aan de wijze waarop de kaarten omgaan met HDR. Het uiteindelijke resultaat wat betreft beeld mag dan wel gelijk zijn, maar intern wordt alles op zeer verschillende manieren gerenderd. NV volgt dus OpenEXR en ATi doet het weer anders. Zo behandeld Far Cry een X1K kaart alsof het een nV kaart is. En zo heeft SS2 blijkbaar last van een bug waardoor HDR er niet goed uit ziet op ATi kaarten. Of dit ook invloed heeft op de performance is nog onduidelijk. Maar dat soort dingen krijg je als een game een functie gebruikt die voornamelijk getest is op de kaart van 1 fabrikant. Overigens verwacht ik wel dat de GTX512 een stuk sneller zal zijn met HDR dan de GTX256. De 512 heeft een hogere bandbreedte en dat zal bij FP16 HDR goed van pas komen.
Ik zie zojuist in de Techreport review dat er nog een derde game met Shader HDR is, waarin nV aan de leiding gaat, zij het met een wat minder ruime marge: HL2 Lost Coast
En ik hoef denk ik niet uit te leggen dat HL2 normaal gesproken een ATi hardware prefererende game is.
Per review is dit weer anders. Op HardOCP zie je bv dat de X1800XT met 4xAA + HDR te spelen is op 16x12, terwijl de 7800GTX OC op 2xAA + HDR op 16x12 blijft hangen. Zo zijn er ongetwijfeld nog -tig andere reviews te vinden die weer een ander beeld schetsen.

Ik ben trouwens meer benieuwd naar de implementatie van Int10 en Int16 HDR icm AA. Als ik het goed heb begrepen ziet dit er toch nog altijd vrij goed uit, maar is de performance een stuk beter dan FP16 en kan er ook nog eens 4x AA zonder al te veel performance verlies worden ingeschakeld.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Krizzie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 12:26

Krizzie

Progressive Music \o/

Ik zag zojuist op de site van Salland dat de Gecube X1800XT (256) binnen 10 dagen leverbaar is, en dat de Sapphire X1800XL nog maar 358 euro kost! :D

Prijzen gaan dus al redelijk snel omlaag. :)

[Voor 14% gewijzigd door Krizzie op 09-11-2005 08:26]

Geluidswolk

• oeLangOetan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20-07 18:46
CJ schreef op woensdag 09 november 2005 @ 04:00:
[...]
Dat SC:CT ook FP16 HDR gebruikt a la Far Cry heb ik van Reverend. Die vertelde dat beide manieren bijna gelijk zijn op wat post processing effecten na. Hetzelfde geldt voor AoE3. Die gebruikt ook FP16 HDR. nV ondersteunt een gedeelte van het OpenEXR formaat namelijk FP16 HDR en dus niet alles (geen Int32 en FP32). En OpenEXR op zichzelf is al een mengelmoesje van alles samengesteld door Lucasfilm.
Je had gelijk, OpenEXR is enkel voor FP textures ofzo, niet voor de frame buffers, aangezien dat splinter cell 3 geen FP textures gebruikt wordt dus ook geen OpenEXR gebruikt.

• shuogg
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 29-12-2020
Krizzie schreef op woensdag 09 november 2005 @ 08:26:
Ik zag zojuist op de site van Salland dat de Gecube X1800XT (256) binnen 10 dagen leverbaar is, en dat de Sapphire X1800XL nog maar 358 euro kost! :D

Prijzen gaan dus al redelijk snel omlaag. :)
358 euro voor een X1800XL, das echt een koopje :Y. Zeker als ze allemaal zo goed clocken en niet de problemen hebben die Astennu eerder al beschreef.

specs desktop | specs laptop

• Astennu
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23-09 18:51
shuogg schreef op woensdag 09 november 2005 @ 10:03:
[...]

358 euro voor een X1800XL, das echt een koopje :Y. Zeker als ze allemaal zo goed clocken en niet de problemen hebben die Astennu eerder al beschreef.
Idd. Ik ben tot nu toe de enige. Maar 700 MHz core is toch best moeilijk met een XL waar de XT's die gewoon zo doen. Mede door hun standaart hoge voltage. Maar dat is het niet alleen. Op een gegeven moment krijg je em gewoon niet veel verder meer. En daar gaan de Xt's nog wel door. MAar verschil moet er wezen toch ? :D

Edit:

Dan klopte die 91e toch. Ik had ergens gelezen dan op de 19e massa's van XT kaarten verkrijgbaar zouden zijn.

[Voor 11% gewijzigd door Astennu op 09-11-2005 10:33]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• shuogg
Astennu schreef op woensdag 09 november 2005 @ 10:28:
[...]

Idd. Ik ben tot nu toe de enige. Maar 700 MHz core is toch best moeilijk met een XL waar de XT's die gewoon zo doen. Mede door hun standaart hoge voltage. Maar dat is het niet alleen. Op een gegeven moment krijg je em gewoon niet veel verder meer. En daar gaan de Xt's nog wel door. MAar verschil moet er wezen toch ? :D

Edit:

Dan klopte die 91e toch. Ik had ergens gelezen dan op de 19e massa's van XT kaarten verkrijgbaar zouden zijn.
Dat verschil zal er inderdaad zijn, maar XT's zijn enorm moeilijk te krijgen en stukken duurder. Ik persoonlijk vind de X1800XL het aantrekkelijkste model uit de serie toch wel (X1800XT 256MB minst aantrekkelijk)

• Astennu
shuogg schreef op woensdag 09 november 2005 @ 10:38:
[...]

Dat verschil zal er inderdaad zijn, maar XT's zijn enorm moeilijk te krijgen en stukken duurder. Ik persoonlijk vind de X1800XL het aantrekkelijkste model uit de serie toch wel (X1800XT 256MB minst aantrekkelijk)
True True. Maar Op DIT moment zijn ze nog moeilijk te verkrijgen. De A15 core productie is pas net op gang. En het duurt best lang om een chip te maken. Dus strax zullen ze er in grote aantallen zijn. Dat softgrount probleem heeft gewoon de XT productie erg genekt. De XT hebben wel goede cores nodig voor die speeds. De XL kunnen prima met minder goede. Maar die A14 doen het ook zekers niet slecht. Veel va die cores hadden best XT kunnen zijn denk ik. Alleen zit er dan mischien te weinig marge op. Dus dat ze 650 haalde of zo in extreme omstandigheden. En waar de XT cores dan nog bijna 700 halen. Ik noem maar wat. Want ook in Extreme omstandigheden zal een XT zijn standaart clocks kunnen draaien. Dus in een kast waar het 50c is BV. Maar ik ben benieuwd..

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• shuogg
Astennu schreef op woensdag 09 november 2005 @ 10:55:
[...]

True True. Maar Op DIT moment zijn ze nog moeilijk te verkrijgen. De A15 core productie is pas net op gang. En het duurt best lang om een chip te maken. Dus strax zullen ze er in grote aantallen zijn. Dat softgrount probleem heeft gewoon de XT productie erg genekt. De XT hebben wel goede cores nodig voor die speeds. De XL kunnen prima met minder goede. Maar die A14 doen het ook zekers niet slecht. Veel va die cores hadden best XT kunnen zijn denk ik. Alleen zit er dan mischien te weinig marge op. Dus dat ze 650 haalde of zo in extreme omstandigheden. En waar de XT cores dan nog bijna 700 halen. Ik noem maar wat. Want ook in Extreme omstandigheden zal een XT zijn standaart clocks kunnen draaien. Dus in een kast waar het 50c is BV. Maar ik ben benieuwd..
Daar heb je een punt inderdaad, maar tegen de tijd dat ze echt in Europa goed beschikbaar zijn weet ik niet of het nog wel de moeite waard zou zijn om 550 euro uit te geven. Tenslotte duurt het dan niet superlang meer totdat de R580 er aan komt, en als ik de geruchten mag geloven wordt die behoorlijk de moeite waard.

• Astennu
shuogg schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:10:
[...]

Daar heb je een punt inderdaad, maar tegen de tijd dat ze echt in Europa goed beschikbaar zijn weet ik niet of het nog wel de moeite waard zou zijn om 550 euro uit te geven. Tenslotte duurt het dan niet superlang meer totdat de R580 er aan komt, en als ik de geruchten mag geloven wordt die behoorlijk de moeite waard.
Nja nu is i 550 euro strax niet meer. Zie de XL die is nu ook al op 350 euro terrecht gekomen zijn. En die begon ook op 450. Dus die zal ook wel naar 500 dalen. En de 256MB XT zal dan wel ergens rond de huidige GTX komt te zitten.

En Idd die R580 wordt bijna een X1600 X4. Alleen de Z Stencils worden x2 de rest is x4. Kan toch een leuke boost zijn. Vooral als je het verschil ziet tussen de X1300 en de X1600. Zo een soort verchil kun je verwachten. wel iets minder. Aangezien die X1300 geen ringbus heeft maar voor de rest klopt het aardig.

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Alleen de Sapphire is zo goedkoop (het kan ook een typo zijn van Salland maar dat hoop ik niet :P ) De club 3d is nog steeds 430 :)

Geluidswolk

• Astennu
Krizzie schreef op woensdag 09 november 2005 @ 13:49:
Alleen de Sapphire is zo goedkoop (het kan ook een typo zijn van Salland maar dat hoop ik niet :P ) De club 3d is nog steeds 430 :)
Nja het was wel aangekondigt dat de XL naar 350 zou gaan zakken. Meer de concurent van de 7800 GT. want die zit ook onder de 400. De XL dan ook. Dus ik verwacht dat de prijs wel klopt. Maar het kan even duuren voor dat de andere winkels ook uit die voorraden kopen. Ik denk dat eind deze maand al die kaarten rond die prijs zitten. Hopelijk is de prijs daling van de XT er dan ook al (tegelijk met de introductie van de GTX512 mischien?)

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:00:
Lol meest waanzinnige oc's :S jij bent dus duidelijk geen DOC'er
Ik ben idd bewust geen diehard overklokker maar heb er genoeg ervaring mee en kennis van en ga daarom bij overklokken bedachtzaam te werk.
Verder, waar ik op doelde was niet perse je voltageverhoging maar o.a. deze post van je:
[rml]Astennu in "[ Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."[/rml]
K heb net ff Q4 gedaan met me nieuwe kaart.

Kaart loopt nu op 600-650 MHz met 1.2v GPU en 1.9V voor het geheugen. @ stock cooler.
Stdwaarden XL zijn:
C 500 @ 1.08V
M 500 (1.4ns/700) @ 1.88V
Stdwaarden XT zijn:
G 625 @ 1.31V
M 750 (1.26ns/800) @ 2.07V

Hier klok je dus een kaart die je nog geen paar uur in huis hebt gelijk al tot 30% over op GPUmhz naar XT niveau. Dit terwijl je ook nog gewoon de standaardcooler er op hebt zitten. Die XT heeft die dualslot niet voor niks lijkt me.

Vervolgens meldt je niet veel later het volgende:
[rml]Astennu in "[ Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."[/rml]
Ff een update. Ik heb me kaart nu op 627--756 Lopen op 1.25 en 2.0 volt.
Je hebt hier je xl core dus ruimschoots boven XT speeds geklokt en 33% boven std XL zonder dat je afdoende hebt lopen testen. Vervolgens ga je als je kaart daarna op stock niet meer goed draait hem terugsturen naar je Icomputers. Vind je dat zelf kunnen?
:S Voltage verhoging van 0.1 GAAP man wat is dat :S Me 9700 pro liep wel 0.6v boven stock op lcuht !!! meer dan 1.5 jaar lang op dezelfde speeds geen grijntje pijn. Dus bullshit als die kaart van die zachte OC ( ik heb nog nooit een kaart zo laag getest qua voltage er bij en dat soort dingen ) Al defect raakt weet ik het ook niet meer. Dan moet het wel een hele slechte kaart zijn :S. En waarom ben ik eigenlijk de enige die van die rare acties had als vastlopers voltage niet hoger kunnen zetten.
Je snapt zelf heus wel dat je een overklok op een compleet andere chip, waarbij je mss al geluk hebt gehad, niet op deze manier kunt vergelijken
Mischien is i door de OC kapot gegaan maar dan geeft ik het meteen toe als dat zo is is de X1800 een bagger chip. En dan zullen alle oc'er binnen een half jaar een kapotte kaart gaan hebben.

Maar op een of andere manier denk ik niet dat dat het geval gaat zijn. Dus mischien was i wel niet kapot ? Dat ik nou in het begin niet wist waar ik de kaart goed mee kon stressen om toen er al achter te komen dat i niet goed werkte kan ik ook niets aan doen of wel ? elke chip is weer anders en gaat ook op andere momenten defecten vertonen. Maar je gaat mij niet vertellen dat je van 0.1 volt verhoging met temps die niet hoger waren dan 70c. Je een Chip die gemaakt is om op 1.3 volt te werken en die op 1.170 (want die tool undervolt dus iets van 0.05v ) liep al kapot draait. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.
De XT is door ATI geselecteerd, getest en gegarandeerd om op 1.3 te werken en de XL dus niet.

Overklokken is je eigen risico en jij bent er nu een ander mee aan het opzadelen terwijl het ook nog ns overduidelijk is dat je te snel te grote stappen genomen hebt.

Mijn motto is:
juichverhalen in de diverse fora zijn leuke/goede indicaties maar als je t zelf doet, doe het dan stapje voor stapje en laat je niet gek maken. :)

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x |

• Astennu
Help!!!! schreef op woensdag 09 november 2005 @ 14:29:
[...]
Ik ben idd bewust geen diehard overklokker maar heb er genoeg ervaring mee en kennis van en ga daarom bij overklokken bedachtzaam te werk.
Verder, waar ik op doelde was niet perse je voltageverhoging maar o.a. deze post van je:

[...]

Stdwaarden XL zijn:
C 500 @ 1.08V
M 500 (1.4ns/700) @ 1.88V
Stdwaarden XT zijn:
G 625 @ 1.31V
M 750 (1.26ns/800) @ 2.07V

Hier klok je dus een kaart die je nog geen paar uur in huis hebt gelijk al 20 a 30% over op GPUmhz naar XT niveau. Dit terwijl je ook nog gewoon de standaardcooler er op hebt zitten. Die XT heeft die dualslot niet voor niks lijkt me.

Vervolgens meldt je niet veel later het volgende:

[...]

[...]

Je hebt hier je xl core dus ruimschoots boven XT speeds geklokt en 33% boven std XL zonder dat je afdoende hebt lopen testen. Vervolgens ga je als je kaart daarna op stock niet meer goed draait hem terugsturen naar je Icomputers. Vind je dat zelf kunnen?

[...]
Je snapt zelf heus wel dat je een overklok op een compleet andere chip, waarbij je mss al geluk hebt gehad, niet op deze manier kunt vergelijken

[...]
De XT is door ATI geselecteerd, getest en gegarandeerd om op 1.3 te werken en de XL dus niet.

Overklokken is je eigen risico en jij bent er nu een ander mee aan het opzadelen terwijl het ook nog ns overduidelijk is dat je te snel te grote stappen genomen hebt.

Mijn motto is:
juichverhalen in de diverse fora zijn leuke/goede indicaties maar als je t zelf doet, doe het dan stapje voor stapje en laat je niet gek maken. :)
Okeey ten eerste. De cooler liep ten alle tijden op 100% ipv de 30% standaart waardoor de temp gelijk of zelfs lager is dan de standaart 5% fan speed van de XT cooler.

De Chips zijn allemaal A14 ook op XT kaarten zitten deze chips. Zelfde als met AMD cpu's en intel cpu's. Ze zijn hetzelfde en zijn gemaakt voor dezelfde voltages. Alleen de een kan minder MHz dan de ander en krijgt dus een ander stikkertje.

Ik had ook al meteen wat dingen die niet lekker zaten qua beeld. Ik dacht dat het aan de drivers zou liggen. Maar bleek niet het geval te zijn.

Kaart was idd Naar XT speeds geclockt. Maar ik heb er goed over na gedacht wat ik deed. Niet zo maar van owh leuk laten we eens gek doen. Nee de cooler liep 100% speed. Temps erg goed. En voltage was @ 1.2 ingesteld wat stock 1.1 was in dat programma. Zoals ik al zij programma undervolt aardig. Dus het zal 1.15 an 1.17 zijn geweest.

En zoals al vaker gezegt als een kaart daar kapot van gaat. Gaan alle kaarten @ XS binnen 1 maand dood want dit zitten allemaal boven de 1.2volt en hebben meer MHz ook met stock coolers. Denk je nu echt zelf dat die allemaal kapot zullen gaan ? Idd XT zijn voor 1.3. Maar ik was toevallig wel de enige tot nu toe die dus niet boven de 1.2 volt kon. Iedereen draaide met stock coolers al veel hoger. En sommige draaide XT voltages met de stock cooler en hadden nergens problemen mee. Ook op XS zijden mensen. Van tzal jou kaart wel zijn want alle andere mensen met Sapphire komen wel veel verder en hebben nergens problemen mee.

En die man van icomputers die de kaart na kijkt weet wat ik met die kaart heb gedaan ook dat i dus OC speeds heeft gedraait. Is zelf ook DOCér geweest. En ik denk dat hij em niet zo maar zou terrug nemen als hij weet dat er Extreme dingen mee gedaan zijn.

Mocht het echt zo zijn dat die 0,1 volt verhoging em de das om gedaan heeft. Is de X1800 de gootste bagger serie ooit. maar dat lijkt me niet echt waarschijnlijk dat dat het geval was bij mijn kaar. Ik ga hier verder geen woorden meer over vuil maken Ik heb gezegt wat ik denk na jaren ervaring met echt Die Hard Overclocken overigens delen een aantal mensen mijn mening over dat die kaart dat makkelijk hat moeten kunnen hebben. Maar jij mag ook jou mening over dit onderwerp hebben. idd een kaart voltmodden en allemaal vage dingen doen LN2 cooling en 0.5 volt er boven op en als i dan kapot is terrug sturen is niet eerlijk. Maar goed ik laat het aan de mensen bij icomputers over om wel of geen garantie te geven. Nogmaals hij weet er van.

[Voor 5% gewijzigd door Astennu op 09-11-2005 14:50]

• Apple|IA
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22-01-2012
Nou nou zeg, ebuyer in Engeland heeft 30 stuks X1800XT/512 op voorraad. :)

http://www.ebuyer.com/cus...XJ2aWV3&product_uid=98903

[Voor 5% gewijzigd door Apple|IA op 09-11-2005 15:15]

• edward2
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 02-09 00:22

edward2

Schieten op de beesten

Apple schreef op woensdag 09 november 2005 @ 15:14:

Ik probeerde er eentje te bestellen maar het ziet er naar uit dat ze niet naar NL shippen endirect mailen kan je ze ook niet. Ik had alles al ingevuld, begint het gemekker alweer bij het invullen van het adres en telefoon, het blijft ook een onbereikbaar ding zeg....

[Voor 21% gewijzigd door edward2 op 09-11-2005 15:19]

Niet op voorraad.

• Apple|IA
Ik ben ze nu aan het bellen, maar sta al een poosje in de wacht. :/
Modbreak:Loze slowchatpost. Ga zo door voor een OW...

[Voor 34% gewijzigd door dion_b op 09-11-2005 21:54]

• Cyberamp
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21-09 17:09

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Apple schreef op woensdag 09 november 2005 @ 15:14:

Omgerekend zo'n 577 euro excl transport. Nog steeds 77 euro (!) duurder dan de Sapphire versie hier.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Apple schreef op woensdag 09 november 2005 @ 15:34:
Ik ben ze nu aan het bellen, maar sta al een poosje in de wacht. :/
Als het goed is niet meer dan 4-8 minuten. Ben benieuwd..

Niet op voorraad.

• Apple|IA
Was er door, maar ze shippen niet naar NL. :( Go%&$#%&*mme :( :( :)
Modbreak:Loze en schreeuwerige post, bovendien had die tweede dmv edit hier gekund...

[Voor 63% gewijzigd door dion_b op 09-11-2005 21:54]

• Apple|IA
Ati heeft de X1800 demo's nu ook als .exe online staan, dus nu real-time genieten voor de X1800 eigenaars. (zijn er nog niet veel :) )

http://www.ati.com/developer/demos/rx1800.html

[Voor 4% gewijzigd door Apple|IA op 09-11-2005 15:49]

• Jejking
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

* Jejking stelt voor dat we met z'n allen Astennu lief aankijken om te vragen of hij realtime screenies wil maken, en wat gedetailleerdere info wil posten over FPS in de ATi-techdemo's (m.b.v. Fraps e.d.?) :*)

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Apple schreef op woensdag 09 november 2005 @ 15:40:
Was er door, maar ze shippen niet naar NL. :( Go%&$#%&*mme :( :( :)
Jammer, maar was er al bang voor..

Niet op voorraad.

• Apple|IA
Ik vraag me toch af waar die voorkeursbehandeling vandaan komt (dat USA en nu UK de kaarten eerder hebben). Als het nu om verschrikkelijk grote partijen zou gaan kan ik me voorstellen dat shops of landen die bijv. 1000 kaarten bestellen eerder aan de beurt zijn, maar het gaat hier notabene om enkele kaarten.
Ik weet zeker dat bijv. Alternate NL ook graag die 30 kaarten had willen hebben. Het zal de Nederlandse shops wel aan contacten ontberen denk ik. :|

[Voor 9% gewijzigd door Apple|IA op 09-11-2005 16:15]

• TDG
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 11-09 06:56
Salland heeft ze ook binnen, weet alleen niet hoe veel.

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Apple schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:14:
Ik vraag me toch af waar die voorkeursbehandeling vandaan komt (dat USA en nu UK de kaarten eerder hebben). Als het nu om verschrikkelijk grote partijen zou gaan kan ik me voorstellen dat shops of landen die bijv. 1000 kaarten bestellen eerder aan de beurt zijn, maar het gaat hier notabene om enkele kaarten.
Ik weet zeker dat bijv. Alternate NL ook graag die 30 kaarten had willen hebben. Het zal de Nederlandse shops wel aan contacten ontberen denk ik. :|
Ik denk eerder dat die Nederlandse shops zelf ook van de VS en Engeland gaan bestellen, omdat het daar standaard altijd aankomt. En zoals alle andere landen dan, wie het eerst komt .... :)

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

TDG schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:19:
Salland heeft ze ook binnen, weet alleen niet hoe veel.
Thanx voor de tip, heb net ff gebeld, maarr ze zijn niet gekomen...zouden idd wel vandaag komen..

Niet op voorraad.

• Apple|IA
Had tot nu toe enkel Ruby gezien op de XT cooler, deze Sapphire is wel wat mooier vind ik. :9

http://img363.imageshack.us/img363/9614/dsc007473nk.jpg

http://img363.imageshack.us/img363/2675/dsc007486pt.jpg

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=17494384

[Voor 6% gewijzigd door Apple|IA op 09-11-2005 16:41]

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Volgens de site van Salland zijn de sapphire's opvoorraad hoor (XL) :)

Geluidswolk

• Apple|IA
Krizzie schreef op woensdag 09 november 2005 @ 17:08:
Volgens de site van Salland zijn de sapphire's opvoorraad hoor (XL) :)
Er zijn er hier een paar drastisch op zoek naar een XT, dat de XL verkrijgbaar is is al een poosje bekend. ;)

• alvi
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 28-03-2009
Toch wel vreemd dat in een merkendiscussie toch vaak over en weer gebitched wordt. Ik vraag me dan ook soms af hoe merk-favoritisme mogelijk is. Denk maar aan amd/intel en zo zijn er nog wel een paar. Het zijn maar voorwerpen he. Persoonlijk zoek ik dan gewoon voor een bepaald budget en bepaalde eisen naar wat me de beste prestaties geeft, of dat nu Nvidia is of ATI

Maar goed, over tot de orde van de dag. Ondanks alle negatieve kritiek ben ik op het eerste zicht wel positief over de ATI kaarten (nog nooit een gehad, maar dit kan wel eens een eerste keer zijn).

Ik ben ook niet zo een expert zoals de mensen hierboven (wel interessante lectuur btw, thx) maar ben wel aangenaam verrast over de AA performantie van deze kaarten (HDR boeit me minder. Netjes als het lukt, maar indien niet, tja...) Maar als ik ergens een bovenstaande benchmark er terug bijhaal blijkt dat daar extra AA kan opgezet worden zonder noemenswaardig prestatieverlies. En dat vind ik bovenal wel vrij belangrijk. Dit is dus een goed punt imo en iets wat me kan overhalen naar ATI.

Zou hier al iets kunnen te zien zijn van de ontwikkeling van de xbox gpu? (dewelke ook zogezegd 'gratis aa' oplevert) of is het nog te vroeg om deze techniek in de X1800 terug te vinden. Het lijkt er toch alleszinds sterk op als je de benches ziet.

Verder vind ik veel van wat hier staat pure miereneukerij. Zoals de vergelijking tussen nvidia en ati op stilstaande screenshots. Voor mij zien die er gewoon beide goed uit. Misschien wel iets anders, maar gewoon goed. En alsof je daarop kan letten in een snel spelletje halflife of quake IV of whatever. En laten we wel wezen, over welke kaart je het ook hebt, GT/GTX, XL/XT, allen leveren ze voor 95% van de consumenten prima prestaties. zelf game ik op zeker niet meer dan 1280*1024.

Het moet wel gezegd dat de XT, (en de GTX) de minst interessante aankopen zijn. Zeker als je gamet op <=1280*1024. Gewoon te duur voor de extra value die er zogezegd zou zijn.

Ik denk dat ik zelf maar eens de stap ga wagen en eens overschakelen op ATI, de x1800xl staat bovendien heel gunstig geprijsd tov de GT (en 400€ is zowieso wel maximum maximorum voor een videokaart voor mij, mensen die zonder blozen beweren van 'doodgewoon' twee GTX512 te bestellen voor SLI zijn imo niet goed bij hun hoofd, maar dat is weer een andere discussie)

En ik moet zeggen dat ik onbewust toch iets meer neig naar de ati schreenshots qua beeld dan de nvidia. (in die vergelijkende plaatjes) maar echt uitleggen kan ik niet, dat is puur persoonlijk.

ATI kaarten werken toch goed samen met nvidia chipsets hoop ik dan? Of is het aan te bevelen een ati chipset te nemen?

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Apple schreef op woensdag 09 november 2005 @ 17:16:
[...]

Er zijn er hier een paar drastisch op zoek naar een XT, dat de XL verkrijgbaar is is al een poosje bekend. ;)
Ook direct leverbaar is een ander verhaal ;)

De snelst leverbare XT is bij Salland de Gecube volgens de site :) (1 tot 10 dagen levertijd)

[Voor 80% gewijzigd door Krizzie op 09-11-2005 17:20]

Geluidswolk

• Bever!
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22-09 20:07

Bever!

Ondertitel

alvi schreef op woensdag 09 november 2005 @ 17:17:

ATI kaarten werken toch goed samen met nvidia chipsets hoop ik dan? Of is het aan te bevelen een ati chipset te nemen?
dat gaat perfect samen hoor, en die x1800xl is een hele goede koop nu bij salland 358 euro :)

Signature

• TDG
  • Laatst online: 11-09 06:56
edward2 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:32:
[...]

Thanx voor de tip, heb net ff gebeld, maarr ze zijn niet gekomen...zouden idd wel vandaag komen..
gek, In een emailtje die ik vanmiddag heb gekregen van salland stond dat mijn kaart net binnen was gekomen.

Edit: of heb jij het over de XT?

[Voor 6% gewijzigd door TDG op 09-11-2005 17:29]

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

TDG schreef op woensdag 09 november 2005 @ 17:28:
[...]

gek, In een emailtje die ik vanmiddag heb gekregen van salland stond dat mijn kaart net binnen was gekomen.

Edit: of heb jij het over de XT?
Offcours, de XL is redelijk goed verkrijgbaar :)

Niet op voorraad.

• Astennu
edward2 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 17:39:
[...]

Offcours, de XL is redelijk goed verkrijgbaar :)
Idd ik heb die van mij nu 3 weken of zo. Khad er een uit de eerste levering in NL.

Werken prima op nvidia planken. Crossfire zou zelf op nforce werken :)

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Astennu schreef op woensdag 09 november 2005 @ 18:00:
[...]

Idd ik heb die van mij nu 3 weken of zo. Khad er een uit de eerste levering in NL.

Werken prima op nvidia planken. Crossfire zou zelf op nforce werken :)
Helaas hebben ze beiden nog geen drivers gemaakt die deze restrictie weghaalt. Of je moet nu een Xpress 200 mobo kopen voor ATi Crossfire of een Nforce SLi voor Nvidia kaarten. Het ziet ernaar uit dat ze nog eens bereid zijn om zulke drivers te maken...

• Astennu
CyberAmp schreef op woensdag 09 november 2005 @ 18:24:
[...]

Helaas hebben ze beiden nog geen drivers gemaakt die deze restrictie weghaalt. Of je moet nu een Xpress 200 mobo kopen voor ATi Crossfire of een Nforce SLi voor Nvidia kaarten. Het ziet ernaar uit dat ze nog eens bereid zijn om zulke drivers te maken...
Het schijnt al te werken. Maar dan moet je wel wat zelf gaan klooien.

• Aight!
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:20

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Iemand dit al gepost:
We previously discussed ATI's RV515 in some detail and mentioned that it would be a follow-up product to RV370 and carry 256MB memory with a core running at roughly 550MHz.

However, we just received information from sources close to ATI, that the X1300 series will pack more bang for the buck with BBA (built by ATI) and AIB designs moving forward. ATI will be producing its RV515 Pro SKU's at 600MHz clock speeds and be configured with either 512MB DDR2 or 256MB GDDR3 memory clocked at 400MHz.

RV515 LE, or simply Radeon X1300, will also come with 512MB of memory and in PCIe and AGP flavors. Other board manufacturers however, are free to produce cards based on other memory configurations.

Lastly, for those who are interested in Crossfire configurations, ATI recently indicated that Crossfire configurations for Radeon X1300 and X1600 will no longer require a master card. This means you may purchase any two different brands and be certain that Crossfire will be supported.
Bron: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2600

Of het zin heeft is een 2e, een low end GPU met veel geheugen?

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Astennu schreef op woensdag 09 november 2005 @ 20:33:
[...]
Het schijnt al te werken. Maar dan moet je wel wat zelf gaan klooien.
Hm, heb je misschien een link naar zo'n ge-riggede driver? :9 Maar for real. Heeft dat niet negatief effect op de prestaties aangezien Nforce geen Ati wil SLi-seren? :P

• Simonsscj
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21-01-2009
Ik heb een eigenaardig probleem, heb sindskort de Asus ax850xt en daarvoor had ik een hercules 9800 pro.
Daar kon ik avi/xvid films probleemloos mee afspelen maar nu ik de Asus heb krijg ik groen/paars gestreept beeld in de windowsmedia speler en powerdvd. Het doet me denken aan een codex probleem.

Ik heb de laatste versie van Gordian knot (1.9) en heb deze ook opnieuw geinstalleerd, het lijkt me dat de codex uptodate is, heb deze net opnieuw geinstalleerd het probleem blijft zich voordoen.
Ik vermoed dat de ax850xt een faktor hierin speelt alleen ik weet niet wat.

Als ik verkeerd zit met deze vraag dan gaarne enig advies waar het wel te plaatsen, mijn excuses dan voor het ongemak.

Update: als ik met de hardware acceleration speel en dus lager zet dat is het beeld weer enigzins normaal te noemen, ziet er nog wat gedigitaliseerd uit maar ok. Heeft dit nog effect op andere zaken als ik die acceleration lager zet? (mindere prestaties?)

[Voor 16% gewijzigd door Simonsscj op 09-11-2005 23:07]

--= Q6600|4GB Kingston HyperX|Asus Maximus Formula|Evga 8800GTS 512MB|Nec 1760NX =--

• Astennu
CyberAmp schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:15:
[...]

Hm, heb je misschien een link naar zo'n ge-riggede driver? :9 Maar for real. Heeft dat niet negatief effect op de prestaties aangezien Nforce geen Ati wil SLi-seren? :P
Dat weet ik nog niet. Komende weken zullen we het wel zien. Dan zullen ze dat soort dingen wel gaan testen. Kben wel benieuwd want de 2e generatie Nforce 4 boarden komen er aan. En mischien wil ik een andere. Dus ik ben ook erg benieuwd naar tests. Zodra ik iets weet zal ik het zekers posten.

• Apple|IA
Mmm, benieuwd hoe dit afloopt: iemand beweert dat als je de Fear.exe file renamed dat dan de performance OMHOOG gaat bij een X1K kaart, en niet zo'n klein beetje ook, +30% @ 1600. 8)7
Andersom zou logisch zijn, Cat AI herkent "Fear.exe" en gooit de opts aan, maar wat er nu gebeurd is heel vreemd.

Is dit een TWIMTBP titel met ingebouwde X1K kreupelmaker? :) Of Ati die moedwillig wat performance achter de hand houdt? ;)

http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=25456

[Voor 19% gewijzigd door Apple|IA op 10-11-2005 00:45]

• Oet
  • Laatst online: 24-09 08:21

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYB

Ja, die prijsdaling welke al eerder aangegeven is lijkt zeker te kloppen..
Ik zie hier ook nu de Sapphire x1800XL voor 295 inkoop exbtw staan bij één van onze distributeurs :) Das een hele mooie, zeker gezien een XFX 7800GT daar nog 342 inkoop exbtw kost :)
Het begint er zeker op te lijken dat de X1800 series in prijs gaat dalen voordat de GTX/512 goed en wel op de markt is.... Zou het een R580 betekenen??? *Wishfull thinking :+*

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• Bever!

Bever!

Ondertitel

Apple schreef op donderdag 10 november 2005 @ 00:33:

Is dit een TWIMTBP titel met ingebouwde X1K kreupelmaker? :) Of Ati die moedwillig wat performance achter de hand houdt? ;)

http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=25456
het zou een stunt kunnen zijn om de nieuwe memorycontroller te promoten met de volgende driver release. Of misschien optimalisaties voor vorige generaties die de x1800 serie tegenwerken..

Signature

• Apple|IA
Het schijnt echt te werken, iemand anders bemerkt ook een flinke gain;

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=976461

• Biff
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 26-02-2018

Biff

waar zijn de visjes

Tja, executable herkenning door de driver wordt dan meestal gedaan ten behoeve van optimalisaties voor verbetering van de performance, maar misschien gebruikt ATI het hier juist om een bepaalde algemene optimalisatie uit te schakelen. Bijvoorbeeld omdat die een onjuiste rendering zou veroorzaken.

De mensen die hierover berichten zeggen wel dat ze geen verschil zien maar ik neem aan die zo snel niet het hele spel hebben getest. Iets vergelijkbaars zag je ook met de partial precision hack voor Nvidia FX kaarten bij HL2. Dat zag er op de meeste lokaties gewoon goed en snel uit, maar hier en daar waren er toch kleine problemen.

Maar goed ik ga er voorlopig van uit dat dit vreemde gedrag snel uitgelegd en opgelost gaat worden.

Yeah well. The Dude abides.

• The Mystic
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 11-11-2019
Ik denk Nvidia flink op de tenen wordt getrapt zeg. De x1800xl is goedkoper en presteert beter dan de 7800gt, bovendien is de beeldkwaliteit beter naar mijn mening. De x1800xt is sneller dan de 7800gtx TOP en wanneer deze beschikbaar is zal deze ook wel goedkoper zijn denk ik.

Wat ook opmerkelijk is, is dat de 7800 meer pixel pipilenes heeft maar toch minder presteert dan de x1800 serie. Ik verwacht dat de nieuwe chip van Ati wel >16 pixel pipelines zal hebben, wat zal bijdragen aan uitmuntende prestaties.

• Deadsy
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:09
@Mysthic
zeggen dat de X1800XL goedkoper is dan de 7800GT klopt in nederland.
voor de mensen die dicht bij de grens wonen loont het denk ik om dan ook naar duitsland te kijken omdat de 7800GT daar voor 330 te krijgen is en de X1800XL voor dezelfde prijs als in nederland.

trouwens ja de 7800 kaarten hebben meer pipes dan de X1800 kaarten en toch si de performence niet ver van elkaar maar in ruil daarvoor heeft de X1800 kaarten veel hogere clocks dus het is een soort van trade of.

.

• HaLDoL
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 10-10-2006

HaLDoL

First Class Anti-Psychotic

The Mystic schreef op donderdag 10 november 2005 @ 03:35:
De x1800xl is goedkoper en presteert beter dan de 7800gt, bovendien is de beeldkwaliteit beter naar mijn mening. De x1800xt is sneller dan de 7800gtx TOP en wanneer deze beschikbaar is zal deze ook wel goedkoper zijn denk ik.
XL goedkoper en beter presteren dan de GT? |:(
XT sneller dan de GTX TOP? In sommige wel, in sommige niet. Laat ons zeggen in 60% van de games wel, in 40% wint de GTX TOP(en dan overdrijf ik in het voordeel van ATI kijkende naar de review van xbit).
Wat ook opmerkelijk is, is dat de 7800 meer pixel pipilenes heeft maar toch minder presteert dan de x1800 serie. Ik verwacht dat de nieuwe chip van Ati wel >16 pixel pipelines zal hebben, wat zal bijdragen aan uitmuntende prestaties.
Wat ook opmerkelijk is, is dat de 7800 lager geclocked is, al 5 maand goed verkrijgbaar en single slot is, minder stroom verbruikt en stiller is; en toch quasi evengoed presteert.

.:3700+ SDE4 :: DFI NF4u :: OCZ VX :: My 6800 GT overclocking guide:.

• Astennu
HaLDoL schreef op donderdag 10 november 2005 @ 08:28:
[...]

XL goedkoper en beter presteren dan de GT? |:(
XT sneller dan de GTX TOP? In sommige wel, in sommige niet. Laat ons zeggen in 60% van de games wel, in 40% wint de GTX TOP(en dan overdrijf ik in het voordeel van ATI kijkende naar de review van xbit).

[...]

Wat ook opmerkelijk is, is dat de 7800 lager geclocked is, al 5 maand goed verkrijgbaar en single slot is, minder stroom verbruikt en stiller is; en toch quasi evengoed presteert.
Oh gaan we weer. OMG waar slaat dit op. Die discussie wordt elke keer weer naar voren gehaald. Elke keer moeten de nvidia mensen dit weer verdedigen. Laat het toch lekker. En dat argument van 7800 was er 5 maanden eerder teld niet. Want je weet donders goed dat er problemen waren met de R520. Anders was die er rond dezelfde tijd geweest. Het enige is dat de clocks nu hoger zouden kunnen zijn dan bedoelt was. Maar als dat het geval was geweest hadden ze de X1600 en de X1800 XL denk ik wel hoger geclockt dan nu. Daar komt bij dat de Driver van Nvidia nu wel helemaal getweaked zijn die van ATi mischien 10% ? dus uiteindelijk kan de X1K serie er nog heel wat meer uitpersen.

Tis idd net wat je wilt. Wil je betere IQ pak je ATi. Wil je sneller en minder stroom verbruik pak je Nvidia.

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Astennu schreef op donderdag 10 november 2005 @ 10:07:

Tis idd net wat je wilt. Wil je betere IQ pak je ATi. Wil je sneller en minder stroom verbruik pak je Nvidia.
Effe een vraag. Wat bedoel je: Wil je sneller ... pak je Nvidia :X ?

• XanderDrake
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23-09 22:01

XanderDrake

Genetics is the key

Dus, even geredeneerd; Als nVidia sneller is, dan kan die vaker op hogere resolutie + texture quality + AA en zo verders draaien. Dus, dan is IQ toch ook beter?

Xeon E5 2680 v2 - Huanan X79 Gaming - 24GB QuadChannel - Gigabyte 1080Ti OC - WD Blue 3D 1TB SSD
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Astennu
XanderDrake schreef op donderdag 10 november 2005 @ 11:46:
[...]

Dus, even geredeneerd; Als nVidia sneller is, dan kan die vaker op hogere resolutie + texture quality + AA en zo verders draaien. Dus, dan is IQ toch ook beter?
Nope want Nvidia heeft geen Avivo 10:10:10:2 voor het beeld. + geen 3DTC + geen Hoeonafhankelijke AF. En dat scheeld heel veel. Qua IQ features loopt ATi op het moment gewoon voor. Dus hoe hoog je die Nvidia qua quality ook zet. Als je de features niet hebt kun je het ook niet renderen.

En de Snelheid in de meeste games is ATM net in het voordeel van Nvidia voor de GT VS XL. de XT vs GTX TOP hetzelfde ( maar dat is niet echt een eerlijke vergelijking ) Ik denk dat de drivers over een paar maanden stukke beter zullen zijn en dan zal het omgedraait zijn. Dan veslaan de ATi kaarten de Nvidia kaarten dus de XL zal de GT dan de baas zijn. Want ik denk dat er meer rek in de drivers van ATi zit dan die van Nvidia. Die hebben net nog een grote oppoets beurt gehad. ATi heef alleen nog maar kleine aanpassingen gehad.

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Als je het aan Icomputers verteld hebt is dat heel netjes en heb ik niks gezegd. Uiteraard hoop ik in dat geval gewoon dat het onder garantie valt maar ik heb een broertje dood aan diegenen die gelijk rucksichtslos gaan zitten overklokken zonder de tijd te nemen om het rustig op te bouwen omdat ze gelezen hebben dat het wel kan....

Mea Culpa. O-)

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x |

Persrelease: ATi Ships Fastest Graphics Processor on the Planet

Net voordat de GF7800GTX512 van nVidia in de winkel ligt komt ATi nog met het volgende bericht:
MARKHAM, Ontario, Nov 09, 2005 (BUSINESS WIRE) -- ATI Technologies Inc. (TSX:ATY)(NASDAQ:ATYT) is pleased to announce that the highly anticipated Radeon® X1800 XT, the fastest graphics processor on the planet, is now available for gamers and enthusiasts seeking an unprecedented level of 3D performance and image quality.

The new Radeon X1800 XT, which began shipping on November 3, ahead of schedule, features a radically new ultra-threaded 3D architecture and ATI's revolutionary Avivo™ video and display technology platform, designed to unleash visual and performance possibilities that gamers until now could only dream about getting from a PC graphics processor.

"ATI is thrilled to announce worldwide availability of the Radeon X1800 XT," said Rich Heye, Vice President and GM, Desktop Discrete Products, ATI Technologies Inc. "We've shipped thousands into retailers and e-tailers worldwide, and gaming enthusiasts are enjoying the very best in visual quality, stability and next-generation performance."

The revolutionary Radeon X1800 XT architecture gives competitive gamers and enthusiasts blistering performance in the most demanding, shader-intensive environments, an efficient new memory design and Avivo technologies for visual perfection and advanced video playback.

"The demand for the Radeon X1800 XT has been fantastic!" said Howard Tong, VP of Marketing, Newegg.com "We have received several shipments from ATI and we are selling out as soon as we place them online."

Radeon® X1800 and Radeon® X1300 cards are currently available from retailers and e-tailers including CDW, CompUSA, Fry's, Monarch Computers, NewEgg, Tiger Direct and Radeon® X1600 is expected to ship later in the fall.

For more information on these or other ATI products, please visit www.ati.com.
http://apps.ati.com/ir/Pr...d=105421&releaseID=780952

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Nog steeds geen XT in NL. In de de UK nu aardig leverbaar muv OC.UK

Komplett verwacht er een stuk of 25 op de dinsdag en dat voor 523,-

Niet op voorraad.

• Apple|IA
Het renamen van Fear.exe geeft ook een aardige boost op bijv. een X850;
X850XT PE, FEAR v1.02 retail
CAT 5.10 w/CCC, AI = standard

fear.exe
1280x960
min 27
avg 47
max 83

1600x1200
17
32
58

fearme.exe
1280x960
29
54
124

1600x1200
22
38
82

Demo visuals seem to be the same regardless which .exe is used
En nog een X1800XL resultaat;
cat beta 8.183
amd64 @ 2.7 ghz
1600x1200
everything high w/ volumetric lights on medium
x4 aa
x8 af

timedemo avg

fear.exe 27fps

fear1.exe 37fps !!!

• Cheetah
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15-04-2020

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Apple schreef op donderdag 10 november 2005 @ 00:33:
Mmm, benieuwd hoe dit afloopt: iemand beweert dat als je de Fear.exe file renamed dat dan de performance OMHOOG gaat bij een X1K kaart, en niet zo'n klein beetje ook, +30% @ 1600. 8)7
Andersom zou logisch zijn, Cat AI herkent "Fear.exe" en gooit de opts aan, maar wat er nu gebeurd is heel vreemd.

Is dit een TWIMTBP titel met ingebouwde X1K kreupelmaker? :)
Erg onwaarschijnlijk, gezien de naam van een exacutable totaal niets uitmaakt voor de rendercode die intern daarbinnen word uitgevoerd. Als Monolith X1800 had willen handycappen dan had je echt geen verschil gemerkt bij het renamen van de exacutable. Dit houdt dus in dat een externe bron verantwoordelijk is voor het wijzigen van de performance, en het lijkt aannemelijk dat dit de ATi game profiles zijn.
Of Ati die moedwillig wat performance achter de hand houdt? ;)
Ook vrij onwaarschijnlijk. Waarom zou een videokaartbouwer moedwillig performance achterhouden bij een titel waarbij op diverse punten word verloren van de concurrentie?
Zoals eerder werd aangegeven lijkt het dus waarschijnlijk dat dit gaat om of een foute optimalisatie (bijv. een niet verwijderde opt voor de FEAR demo die nu contraproductief werkt), of een probleem met de rendering zonder performance downgradende optimalisaties.
<tussen haakjes: geld deze speedbump nu voor de FEAR demo, of voor de FEAR retailgame?>

Foute optimalisaties komen trouwens wel meer voor. Bij FarCry Patch 1.32 gaat de performance op mijn GTX eveneens omhoog als ik de exe rename. Bovendien lost dit een HDR render bug op. Eveneens een foute optimalisatie dus :/
The Mystic schreef op donderdag 10 november 2005 @ 03:35:
Ik denk Nvidia flink op de tenen wordt getrapt zeg. De x1800xl is goedkoper en presteert beter dan de 7800gt, bovendien is de beeldkwaliteit beter naar mijn mening. De x1800xt is sneller dan de 7800gtx TOP en wanneer deze beschikbaar is zal deze ook wel goedkoper zijn denk ik.
5 feitelijk onjuist te noemen stellingen in 3 regels tekst... ;)

Enige wat aan de onderstreepte stellingen op dit moment half klopt is dat de goedkoopste XL 13 Euro goedkoper is dan de goedkoopste GT. Qua gemiddelde verkoopprijs is de GT echter nog steeds duidelijk het goedkoopst.
Ik laat verdere onderbouwing hier achterwege, er is al voldoende over gezegd in zowel dit topic als het vorige. Heb geen zin om weer in herhaling te gaan vallen ;)
Oh gaan we weer. OMG waar slaat dit op. Die discussie wordt elke keer weer naar voren gehaald.
Exact mijn gedachte toen ik bovenstaande post zag staan...
Elke keer moeten de nvidia mensen dit weer verdedigen. Laat het toch lekker.
"nVidia mensen"? En ik kan inderdaad wel zeggen dat ik er af en toe doodmoe van wordt op bovengenoemd soort semi-trolls te reageren: totaal ononderbouwde, als onjuist te classificeren informatie moet i.m.o. echter wel gereageerd worden, al ware het maar om mensen aan te moedigen in het vervolg te lezen en na te denken voordat ze zomaar dingen neerzetten.
En dat argument van 7800 was er 5 maanden eerder teld niet. Want je weet donders goed dat er problemen waren met de R520. Anders was die er rond dezelfde tijd geweest.
De reden dat de R520 er 5 maanden geleden niet was is leuke achtergrondinformatie, maar doet niets af aan het feit dat hij er 5 maanden gelden niet was. Zoals ik in het vorige topic al schreef:
ATi heeft een gecalculeerd risico genomen toen ze besloten voor deze generatie chips op 90nm over te stappen, en dat is niet helemaal goed uitgepakt in het begin. Bedrijfsrisico, maar het veranderd niets aan de status quo.
Het enige is dat de clocks nu hoger zouden kunnen zijn dan bedoelt was.
Mag worden: "Het enige is dat de clocks nu hoger zouden kunnen zijn dan bedoelt was" ;)

Samengevat: als met niet moet zeggen dat de X1800XT 5 maanden later dan de 7800GTX is, moet men ook niet zeggen dat de X1800XT sneller is dan de 7800GTX. Die twee variabelen hebben namelijk een oorzakelijk verband met elkaar. ATi heeft de XT qua clocks opgepompt om de GTX te verslaan, en heeft daarbij niet weinig hulp gehad van - in die 5 maanden - gereleased (en betaalbaar geworden) 25% sneller geheugen en veel zwaardere koeling.

Kort door de bocht:
Doordat de X1800XT 5 maanden later op de markt komt, is hij sneller dan de GTX.

------------------------
ATi Ships Fastest Graphics Processor on the Planet
Nogal discutabele kop - zeker gezien GTX512 al "on the planet" is - maarja daar blijft 't marketing voor :D

Maar verders wel prettig om te lezen dat die XT's nu eindelijk beschikbaar aan het komen zijn... "het alternatief" is eindelijk gearriveerd (zij het nog niet in NL, maar dat zal wel snel veranderen) :)

[Voor 23% gewijzigd door Cheetah op 10-11-2005 14:10]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• HaLDoL

HaLDoL

Apple schreef op donderdag 10 november 2005 @ 13:42:
Het renamen van Fear.exe geeft ook een aardige boost op bijv. een X850;
En nog een X1800XL resultaat;
http://www.rage3d.com/boa...p=1334008402&postcount=13
driverbug dus

• Astennu
Ik ben wel benieuwd naar de echte GTX 512 specs. Want ik hoorde ook al geluiden van 550 core. Dat zou wel aardig wat extra peformance geven. Dan al i de X1800 XT wel voorbij gaan. Maar of i dan een grote voorsprong heeft weet ik niet. Ik ben benieuwd. Wanener komt die kaart eigenlijk ?

• The Mystic
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 11-11-2019
[quote]FirefoxAG schreef op donderdag 10 november 2005 @ 13:45:

Enige wat aan de onderstreepte stellingen op dit moment half klopt is dat de goedkoopste XL 13 Euro goedkoper is dan de goedkoopste GT. Qua gemiddelde verkoopprijs is de GT echter nog steeds duidelijk het goedkoopst.
Ik laat verdere onderbouwing hier achterwege, er is al voldoende over gezegd in zowel dit topic als het vorige. Heb geen zin om weer in herhaling te gaan vallen ;)

Ga nou niet naief doen meneer door te zeggen dat ik alles fout heb. Dat is echt zo' n super aso instelling. De xl is gewoon goedkoper, het scheelt dertig euro in inkoopkosten. De xl is gewoon sneller dan de gt versie. Het is gewoon zo, feit is feit. Zie de feiten: [rml][ Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 26[/rml]. Ok het scheelt wel erg weinig natuurlijk. Maar dan zou ik toch voor Ati gaan vanwege de nieuwste snufjes. En ik weet dat velen denken zoals ik; daarom wordt Nvidia flink op de tenen getrapt :O .

• Astennu
[quote]The Mystic schreef op donderdag 10 november 2005 @ 14:26:
FirefoxAG schreef op donderdag 10 november 2005 @ 13:45:

Ga nou niet naief doen meneer door te zeggen dat ik alles fout heb. Dat is echt zo' n super aso instelling. De xl is gewoon goedkoper, het scheelt dertig euro in inkoopkosten. De xl is gewoon sneller dan de gt versie. Het is gewoon zo, feit is feit. Zie de feiten: [rml][ Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 26[/rml]. Ok het scheelt wel erg weinig natuurlijk. Maar dan zou ik toch voor Ati gaan vanwege de nieuwste snufjes. En ik weet dat velen denken zoals ik; daarom wordt Nvidia flink op de tenen getrapt :O .
Ik denk ook dat de X1800 XL een betere keuze is. Even snel of sneller. Meer snufjes. Drivers hebben ruimte over. En ik denk ( weet het niet zeker ) als bijde kaarte ge Oc't worden naar de gemiddelde max denk ik dat het verschil nog groter wordt. In het voordeel van de XL.

• Apple|IA
Wil deze "bug" zeggen dat we bij een fix straks geen performance gain meer te zien krijgen als we de Fear file hernoemen, of dat de performance gain al standaard aanwezig gaat zijn zonder dat je de Fear file hoeft te hernoemen?

Ik voorzie het laatste. ;) Van 27fps naar 37fps @1600/4xAA/8xAF op een XL gooit Ati niet zomaar weg lijkt mij. :)

[Voor 11% gewijzigd door Apple|IA op 10-11-2005 14:49]

• Apple|IA
edward2 schreef op donderdag 10 november 2005 @ 13:24:
Nog steeds geen XT in NL. In de de UK nu aardig leverbaar muv OC.UK
Dit bewijst maar weer eens dat die Gibbo soms uit z'n nek lult, hij beweerde stellig de eerste te zijn die XT's in de UK (+Europa?) zou brengen. En nu wordt ie notabene ook nog eens afgetroefd door andere UK webshops.

• Brainless-NL
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19-07 08:44
Astennu schreef op donderdag 10 november 2005 @ 14:37:
Ik denk ook dat de X1800 XL een betere keuze is. Even snel of sneller. Meer snufjes. Drivers hebben ruimte over. En ik denk ( weet het niet zeker ) als bijde kaarte ge Oc't worden naar de gemiddelde max denk ik dat het verschil nog groter wordt. In het voordeel van de XL.
Het probleem ligt naar mijn mening in de grote verschillen tussen de vele reviews. De ene zegt dat de XL sneller is, de andere zegt dat de GT sneller is. Uit de reviews die ik heb gelezen concludeer ik voor mijzelf dat de GT sneller is.

Ik denk dat je daarom echt per game moet gaan kijken welke kaart voor jou het beste is.

[Voor 21% gewijzigd door Brainless-NL op 10-11-2005 14:54]

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Ik word er inmiddels strontziek van dat er nog steeds geen XT te koop is in dit land Bij Salland gaat de XT weer naar achter 2 weken+ :(
In de VS gaat zelfs de XFX 512 mb GTX al in de retail en gewoon met 550/1800 mhz, wel wat prijzig vooralsnog.

Niet op voorraad.

• Apple|IA
Brainless-NL schreef op donderdag 10 november 2005 @ 14:52:
[...]

Het probleem ligt naar mijn mening in de grote verschillen tussen de vele reviews. De ene zegt dat de XL sneller is, de andere zegt dat de GT sneller is. Uit de reviews die ik heb gelezen concludeer ik voor mijzelf dat de GT sneller is.
Aangezien de gemiddelde XL ~25% overklokt en de gem. GT hooguit 10% conludeer ik dat de XL sneller is. Maar goed, volgens sommige Nv "liefhebbers" mag je die vergelijking niet maken, behalve als het hen uitkomt dmv factory overklokte kaarten zoals de GTX Top en GT OC. Dan is het plotseling geen probleem meer. Ik zie dit echter anders aangezien ik mij niet laat oplichten door een fabrikant die tegen meerprijs de kaart voor mij overklokt, dat doen we gewoon lekker zelf wel.

[Voor 19% gewijzigd door Apple|IA op 10-11-2005 15:12]

• HaLDoL

HaLDoL

Apple schreef op donderdag 10 november 2005 @ 14:45:
[...]

Wil deze "bug" zeggen dat we bij een fix straks geen performance gain meer te zien krijgen als we de Fear file hernoemen, of dat de performance gain al standaard aanwezig gaat zijn zonder dat je de Fear file hoeft te hernoemen?

Ik voorzie het laatste. ;) Van 27fps naar 37fps @1600/4xAA/8xAF op een XL gooit Ati niet zomaar weg lijkt mij. :)
Dat laatste moet het wel zijn natuurlijk. Ze gaan geen gratis FPS zo maar kado doen aan nvidia.
Ik vind het toch een opmerkelijke bug. Je zou haast gaan hopen dat ze nog meer van die bugs hebben.

• Apple|IA
edward2 schreef op donderdag 10 november 2005 @ 15:06:
Ik word er inmiddels strontziek van dat er nog steeds geen XT te koop is in dit land Bij Salland gaat de XT weer naar achter 2 weken+ :(
In de VS gaat zelfs de XFX 512 mb GTX al in de retail en gewoon met 550/1800 mhz, wel wat prijzig vooralsnog.
Op Nvnews heeft iemand de GTX/512 al. Hij kan de kaart echter nog niet optimaal benchen, waarschijnlijk moet hij even op een nieuwe driverrelease wachten.
The only 3dmark05 score i got in 3d mode was 9101. I had to mess with the overclock settings to be able to run 3dmark05 without it artifacting. The numbers were way off so i couldnt really tell you what true speed i was running. There is something wrong with the software for sure.

• HaLDoL

HaLDoL

Nieuws van anand over RS485, RS690 en de X1800XT mastercards.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2603

RS485: IGP X300
RS690: IGP X700

XT mastercards: Internal documents from ATI reveal that X1800XT Crossfire Edition will not enter mass production until December 4th. Generally there is a four week lag between mass production and retail availability. Thus, do not expect to see X1800XT Master Cards this year. Currently, only X1800XL and X850 Pro Master Cards are available in retail channels.

• Apple|IA
Ebuyer (die de eerste was in UK met 30 stuks XT) had er van die 30 gisteren nog 2 over, maar nu staat de voorraad indicatie weer op 14. Lijkt er dus op dat ze al weer een 2e zending hebben.

De XT die ik in pre-order heb staan in NL stond gisteren nog op 1-5 werkdagen, dat zijn er vandaag 6-10 geworden. Hier wordt je idd niet vrolijk van als je ziet dat ze in de UK volop verkrijgbaar zijn. :(

• jimbojansen
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 27-06 13:56
ATi maakt nu ook 80 Nm Cores..! (RV505, 506)

[Voor 3% gewijzigd door jimbojansen op 10-11-2005 15:54]

• Cheetah

Cheetah

The Mystic schreef op donderdag 10 november 2005 @ 14:26:
Ga nou niet naief doen meneer door te zeggen dat ik alles fout heb. Dat is echt zo' n super aso instelling.
Zal ik hier maar niet op in gaan? Op beide statements niet? :X
De xl is gewoon goedkoper, het scheelt dertig euro in inkoopkosten.
We hebben niets aan inkoopkosten, alleen aan winkelprijzen.
En in de winkel is de gemiddelde GT goedkoper dan de gemiddelde XL.
De xl is gewoon sneller dan de gt versie. Het is gewoon zo, feit is feit.
XL sneller een feit? Bron a.j.b.?
Als jij 1 review vind die de XL overall sneller verklaart zoek ik wel even 6 andere reviews voor je op die het tegendeel vertellen. En zelfs meer dan 6, mocht je er behoefte aan hebben.
Feiten? Je linkt door naar het nieuwdiscussie topic deel 26, niet naar feiten.
Misschien dat je even die feiten dus voor ons kunt aanwijzen?
Maar aan de andere kant is dat ook niet nodig, gezien dit onderwerp (wederom) uitgebreid word besproken op de vorige pagina's van dit topic. Als je dus even de moeite neemt tenminste dat door te lezen, dan hoeven we niet in ieder topic zaken constant te herhalen om dit type semi-trolls onderuit te halen.
Ok het scheelt wel erg weinig natuurlijk.
In flink wat benchmarks scheelt het anders wel aardig wat - in het voordeel van de GT that is.
Maar dan zou ik toch voor Ati gaan vanwege de nieuwste snufjes.
Eindelijk iets steekhoudends, maar tevens een persoonlijke mening.
En ik weet dat velen denken zoals ik; daarom wordt Nvidia flink op de tenen getrapt :O .
Ten eerste: spreek voor jezelf, en niet voor ongenoemde "vele anderen" om te proberen je argumentatie kracht bij te zetten. Er zijn namelijk ook "vele anderen" die precies het tegenovergestelde denken.

Wat betreft dat "Nvidia flink op de tenen getrapt":
Moet ik hierop reageren? Zonder in herhaling te vallen? Wordt moeilijk :X

Ok kort samenvattend wat feiten:
* nVidia heeft 5 maanden voorsprong in verkopen
* nVidia heeft over 5 dagen een kaart op de markt die performancewise de XT zeer waarschijnlijk verslaat
* Huidige factory OC'ed GTX kaarten evenaren de XT in performance
* De XT is nog steeds niet goed leverbaar: nV's GTX verkopen lopen dus nog steeds beter
* De XT is momenteel veelal niet snel genoeg om de grote IQ klapper - FP blend HDR + AA - te gebruiken
* De meeste overige IQ features van de XT hebben een nV equivalent en/of worden momenteel niet of nauwelijks toegepast in games

Dus hoe word nVidia flink op de tenen getrapt?

------------------------------------
Verder nog een kleine kanttekening Mystic: je manier van posten zit tot nu toe aardig dicht tegen trollen aan. Je doet een heleboel harde beweringen (lees: meningen, en nog ononderbouwd ook), noemt dat feiten, en onderbouwd geen letter. Zeggen dat je dit "vindt" (ofwel persoonlijke mening) is 1 ding, zeggen dat het "gewoon zo is" en dat de hele wereld het maar met je eens moet zijn omdat jij - ononderbouwd nog wel - dat zegt is toch wel even iets totaal anders.
Daarnaast loop je ook nog eens naar nV te trollen...

------------------------------------
Apple schreef op donderdag 10 november 2005 @ 15:08:
Aangezien de gemiddelde XL ~25% overklokt en de gem. GT hooguit 10% conludeer ik dat de XL sneller is.
Aangezien hier in deze serie topics constant gezongen is dat je zelfs factory overclocked kaarten niet mag vergelijken met een stock kaart is het toch wel erg treffend dat deze "leefregel" meteen veranderd wordt zodra dit ATi goed uitkomt. Dan gaan we plotseling zelfs custom overclocked (lees: geen enkele garantie) kaarten vergelijken met stock kaarten.

Verder is de stelling dat de GT hooguit 10% overklokt - sorrie hoor - een pak klinkklare nonsense. Volgens jou trekt de GT met veel geluk dus 440/1100? Terwijl behoorlijk wat GT's vanuit factory al bijna op die snelheid - of (qua core) zelfs hoger - lopen?
Veel GT's custom overclocked 500mhz op core en zelfs hoger... en velen halen ook 1200mhz op mem of zelfs meer... dat is nog altijd 25 om 20% voor de snelle rekenaars onder ons.
Maar goed, volgens sommige Nv "liefhebbers" mag je die vergelijking niet maken, behalve als het hen uitkomt dmv factory overklokte kaarten zoals de GTX Top en GT OC. Dan is het plotseling geen probleem meer. Ik zie dit echter anders aangezien ik mij niet laat oplichten door een fabrikant die tegen meerprijs de kaart voor mij overklokt, dat doen we gewoon lekker zelf wel.
Zie hierboven.
Het grote verschil tussen jouw manier van overklokken en factory overklokken is dat je de GARANTIE krijgt dat de kaart die je koopt met standaardvoltages en stock koeling op die snelheden loopt - ook onder minder gunstige omstandigheden. En je tevens de garantie behoudt, gezien deze bij zelf overklokken in principe vervalt.
Bij een stock kaart heb je bovendien geen enkele garantie dat de kaart ook maar 1 mhz boven de geadverteerde snelheid uitkomt, ongeacht of vele anderen van dat model dat wel kunnen.

Nog afgezien dat veel mensen uberhaupt niet aan overklokken - laat staan die-hard overklokken - doen, en die stelling van je in dat opzicht dus ook niet op gaat. Om je XL op XT snelheden te krijgen moet je modificaties doen aan je core/mem voltages en tenminste rommelen met de settings van je cooler, of de cooler vervangen. 97% van de consumenten begint daar dus echt niet aan.
Een factory overclocked kaart loopt STOCK op hogere snelheden -> gegarandeerd: een absolute non-vergelijking dus dit.

[Voor 21% gewijzigd door Cheetah op 10-11-2005 16:44]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

• Astennu
HaLDoL schreef op donderdag 10 november 2005 @ 15:28:
Nieuws van anand over RS485, RS690 en de X1800XT mastercards.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2603

RS485: IGP X300
RS690: IGP X700

XT mastercards: Internal documents from ATI reveal that X1800XT Crossfire Edition will not enter mass production until December 4th. Generally there is a four week lag between mass production and retail availability. Thus, do not expect to see X1800XT Master Cards this year. Currently, only X1800XL and X850 Pro Master Cards are available in retail channels.
Die RS690 is insteressant mischien kun je dan eindelijk games spelen op je IGP. want 8 pipes is toch wel erg leuk :P Als je dan ook nog eens snel geheugen in je pc hebt kun je nog best wel redelijke peformance krijgen.

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Astennu schreef op donderdag 10 november 2005 @ 16:23:
[...]

Die RS690 is insteressant mischien kun je dan eindelijk games spelen op je IGP. want 8 pipes is toch wel erg leuk :P Als je dan ook nog eens snel geheugen in je pc hebt kun je nog best wel redelijke peformance krijgen.
Die IGP is misschien handig als extra 'verlichting' bij een crossfireopstelling. >:)

• Astennu
CyberAmp schreef op donderdag 10 november 2005 @ 16:29:
[...]

Die IGP is misschien handig als extra 'verlichting' bij een crossfireopstelling. >:)
Het zou idd kunnen dat je crossfire maakt met je igp. Leuk om bv een X700 bij te zetten. De vraag is of ATi moeite gaat doen om het te ondersteunen.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Apple schreef op donderdag 10 november 2005 @ 15:43:
[...]

Ebuyer (die de eerste was in UK met 30 stuks XT) had er van die 30 gisteren nog 2 over, maar nu staat de voorraad indicatie weer op 14. Lijkt er dus op dat ze al weer een 2e zending hebben.

De XT die ik in pre-order heb staan in NL stond gisteren nog op 1-5 werkdagen, dat zijn er vandaag 6-10 geworden. Hier wordt je idd niet vrolijk van als je ziet dat ze in de UK volop verkrijgbaar zijn. :(
Hou ook Komplett in de gaten, daar worden er zowaar dinsdag ook een aantal verwacht, maar ik ben benieuwd op welke manier dat ook weer niet doorgaat.

Niet op voorraad.

• Oet

Oet

FirefoxAG schreef op donderdag 10 november 2005 @ 16:18:
[...]
We hebben niets aan inkoopkosten, alleen aan winkelprijzen.
En in de winkel is de gemiddelde GT goedkoper dan de gemiddelde XL.

[knip :)]
Nou, imho heb je best veel aan inkoopprijzen, deze prijzen geven namelijk goed weer wat een kaart NU kost. Zeker aangezien de prijzen van onlinewinkels een week of 2 standaard achterlopen (uitzonderingen beide richtingen daargelaten).

Verder snap ik de reden van factory overclocked kaarten vergelijken met non-factory overclocked kaarten ook wel, het is gewoon een feit dat je bij die TOPjes garantie krijgt en dit niet het geval is bij alle andere.. Maar toch zit er een kern van waarheid achter, het is gewoon zo dat de gewilligheid in OC van kaarten een belangrijk gegeven is voor de meeste zoniet alle lezers van dit topic.. Iedereen heeft toch wel een "stoute droom :P " over het OC-en van zijn of haar kaartje en hierbij de persoon naast je toch even laten zien dat jij die 1ne FPS meer trekt :P Magoed (overigens reken ik mijzelf hier ook wel bij)... maw van mijn part mag je de OC-baarheid best meerekenen in de conclusie of je de ene kaart prefereerd cq beter vindt dan de ander. Helaas heeft een huis/tuin en keuken gebruiker niet veel aan de OC-baarheid en is het dus geen weegbaar feit... MAAR misschien komen er nog wel soortgelijke TOP versies of PE versies van de XT... but untill then....

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Astennu schreef op donderdag 10 november 2005 @ 16:48:
[...]

Het zou idd kunnen dat je crossfire maakt met je igp. Leuk om bv een X700 bij te zetten. De vraag is of ATi moeite gaat doen om het te ondersteunen.
ATi kennende zal het wel hwmatig ondersteunen, swmatig ook, maar de vraag is wanneer.

• Astennu
CyberAmp schreef op donderdag 10 november 2005 @ 17:11:
[...]

ATi kennende zal het wel hwmatig ondersteunen, swmatig ook, maar de vraag is wanneer.
Nja als je ziet dat de x1300 en X1600 geen mastercard meer ndoig hebben. Lijkt het me dat ze ook makkelijk crossfire met een IGP kunnen maken :) ik hoop dat ze dat doen. Kun je toch leuke snelle buget systemen maken.

• Jejking
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

FirefoxAG schreef op donderdag 10 november 2005 @ 16:18:
Ok kort samenvattend wat feiten:
* nVidia heeft 5 maanden voorsprong in verkopen
* nVidia heeft over 5 dagen een kaart op de markt die performancewise de XT zeer waarschijnlijk verslaat
* Huidige factory OC'ed GTX kaarten evenaren de XT in performance
* De XT is nog steeds niet goed leverbaar: nV's GTX verkopen lopen dus nog steeds beter
* De XT is momenteel veelal niet snel genoeg om de grote IQ klapper - FP blend HDR + AA - te gebruiken
* De meeste overige IQ features van de XT hebben een nV equivalent en/of worden momenteel niet of nauwelijks toegepast in games

Dus hoe word nVidia flink op de tenen getrapt?
1. Mee eens, valt niet te ontkennen. Heb je helemaal gelijk in.

2. Waar bestel jij je glazen bollen Firefox? :+ Wat je nu zegt is toekomstmuziek, je geeft het al aan: zeer waarschijnlijk. Zullen we dit eerst even afwachten? Want in videokaartenland worden er vaak beloften gedaan die niet nagekomen worden, zie XGI die met de V8 Volari Duopenotti de hemel wilde bestormen, en ga zo maar door.

3. Zit net ietsje onder XT-niveau, maar whatever... op een paar procenten kijk ik niet, behalve als het gaat om een vrij groot aantal IQ-modes waarin de vloer wordt aangeveegd met de 7800-serie. Maar misschien helpt die extra 256MB de 7800GTX er over vijf dagen wel weer bovenop. Whoops, * Jejking betrapt zichzelf op glazenbollerij :+

4. Dit begint redelijk op gang te komen, te laat (daar heb je een sterk argument, uitgekauwd maar juist, markttechnisch zeker, maar gezien de technische problemen vind ik het ook juist, maar niet eens zo gek dat het nu pas op gang komt. Maar over het algemeen heb je hier gelijk in.

5. Zegt het woord Driverrijping en Goede Implementatie je iets? Die HDR-patch voor Far Cry op de X1k-serie is in een paar uur in elkaar geknutseld, dus dat kan beter. Maar goed... de toekomst zal het uitwijzen.

6. Klopt, maar ja... ik dacht dat de 7800GTX op hardwarematig gebied toch flink tekort schoot in bepaalde gebieden, zoals: Dynamic Branching, en HDR+AA volgens het officiële path (niet Valve's way). HDR+AA wordt volop gebruikt, maar DB nóg niet (veel). M.a.w.: zodra dat wel gebeurt en Nvidia heeft dat probleem nog niet gefixt, dan zie ik de marktbalans ineens omslaan... let wel: zodrá de markt daar klaar voor is, dus ze hebben nog even ;).

• Cheetah

Cheetah

screamteam schreef op donderdag 10 november 2005 @ 17:06:
Nou, imho heb je best veel aan inkoopprijzen, deze prijzen geven namelijk goed weer wat een kaart NU kost. Zeker aangezien de prijzen van onlinewinkels een week of 2 standaard achterlopen (uitzonderingen beide richtingen daargelaten).
True, alleen moet je op het moment dat je inkoop wil gaan meenemen in de vergelijking heel goed oppassen waar je mee bezig bent. Er is namelijk niet een "de" XL en een "de" GT, maar er zijn vele varianten met verschillende prijzen.
Welke XL loop je dus te vergelijken met welke GT? Sterker nog: naar welke importeur/groothandel kijk je? Want die hanteren ook weer verschillende prijzen...
Het enige wat Mystic hierboven dus zegt is dat "1 van de" XL's goedkoper is dan "1 van de" GT's bij "1 van de" groothandels/importeurs. Kort samengevat zegt dat helemaal niets.
Verder snap ik de reden van factory overclocked kaarten vergelijken met non-factory overclocked kaarten ook wel
Ik snap ook wel wat hij bedoeld, maar een potentieele overklok hangt af van dusdanig veel factoren dat je er niet zo los mee om kan gaan: plaats je andere koeling of niet? Ga je prutsen aan de koelerinstellingen of niet? Verhoog je de voltages of niet? Hoe ver vind je veilig? Hoe ver is daadwerkelijk veilig, vooral als je aan de voltages rommelt? Is je kaart wel normaal gamestabiel terwijl je iedereen de ogen probeert uit te steken met absurde clocks en 3DMark scores? Wat is de invloed van de core-revisie en kaartrevisie? Nu en in de toekomst (bijv. AMD: vroege revisies klokken goed, latere een stuk minder)? Specifiek in het geval van de XL: welke garantie heb je dat ATi bij de 1ste lichting niet goede cores heeft gebruikt om de XL te promoten en er later softground cores tussen stopt? En last but not least: hoeveel domme mazzel heb je?
Omdat dit voor iedereen verschilt kun je er geen meetbaar gegeven van maken, zoals jij zelf ook al stelt. Bij een FOC kaart krijg je op al deze vraagtekens garantie zonder dat je zelf hoeft te prutsen met een kaart. Verreweg het merendeel van de mensen gaat dus ook daarvoor.

Verder is dat verhaal dat de GT slecht overklokt gewoon een sprookje. Overkloks van 25% en meer zijn geen uitzondering... en dat dus zonder gepruts aan voltages...
Daarbij neemt de performance ook navenant toe. Er zijn situaties waarin de f.oc XFX GT (450/1050) stock al GTX'en verslaat.
maw van mijn part mag je de OC-baarheid best meerekenen in de conclusie of je de ene kaart prefereerd cq beter vindt dan de ander.
Van mij ook: dat mag je best meenemen in je overweging. Maar om - in tegenspraak met 90% van de reviews - te stellen (sterker nog: als feit te presenteren) dat de XL sneller is dan de GT omdat hij vermeend beter klokt gaat wel even heel wat verder dan dat. Vooral als je de GT daarbij bewust als veel slechter overklokbaar voorstelt dan hij daadwerkelijk is... en natuurlijk bovenstaande vraagtekens buiten beschouwing laat...
Helaas heeft een huis/tuin en keuken gebruiker niet veel aan de OC-baarheid en is het dus geen weegbaar feit... MAAR misschien komen er nog wel soortgelijke TOP versies of PE versies van de XT... but untill then....
Inderdaad. Ook dat laatste zal me niets verbazen, sterker nog ik verwacht dat men binnen afzienbare tijd wel XL's zal uitbrengen met betere koeling en hogere stock voltages die het gat met de XT behoorlijk kunnen gaan dichtlopen.

[Voor 8% gewijzigd door Cheetah op 10-11-2005 18:06]

Full Specz

• Oet

Oet

FirefoxAG schreef op donderdag 10 november 2005 @ 17:48:
[...]
True, alleen moet je op het moment dat je inkoop wil gaan meenemen in de vergelijking heel goed oppassen waar je mee bezig bent. Er is namelijk niet een "de" XL en een "de" GT, maar er zijn vele varianten met verschillende prijzen.
Welke XL loop je dus te vergelijken met welke GT? Sterker nog: naar welke importeur/groothandel kijk je? Want die hanteren ook weer verschillende prijzen...
Het enige wat Mystic hierboven dus zegt is dat "1 van de" XL's goedkoper is dan "1 van de" GT's bij "1 van de" groothandels/importeurs. Kort samengevat zegt dat helemaal niets.
KNIP
In mijn post : [rml]screamteam in "[ Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."[/rml] een paar pagina's terug kun je lezen wat mijn vergelijking was. Helaas heeft deze distributeur geen XFX ati-kaarten en geen Sapphire nVidia-kaarten, dus kan de vergelijking niet helemaal lijnrecht liggen.
Het gaat dus om een Sapphire ATi X1800XL kaart (prijs atm: 294,60 ex btw inkoop) en een XFX nVidia GeForce 7800GT.. (prijs atm: 342 ex btw inkoop). Het gaat hier om de distributeur Quote components www.quote.nl (overigens kom je niet aan prijzen zonder dealer-login) Dit is mijn prijsvergelijking..

Ps. ter extra info: bij een andere distributeur is de prijs van dezelfde GT 343 euro inkoop ex btw. Alle andere X1800XL's daaro zijn rond de 336euro inkoop ex btw... Het lijkt er dus op dat alleen de Sapphire versie goedkoper is...

• Apple|IA
Verder is dat verhaal dat de GT slecht overklokt gewoon een sprookje.
Zolang ik zulke berichten zie...
450/1100 is my max
Leadtek 7800GT with regular heatsink (not the fancy one)
Might see about investing in a VGA Silencer sometime, although temps rarely break the 60's
en zulke
Same, 3dfuzion 7800GT's, 450/1100 seems to be the "optimized" OC. 3dmark score with one card at 450/1100 was 7710 Both cards at stock (400/1000), 11458.
Is de GT bij lange na niet het overklokwonder als een XL. Kans is dus zeker aanwezig dat je een matige overklokker hebt, ik ben daarentegen nog geen XL tegengekomen die minder dan +100mhz op de core doet.

Ik moet wel even toegeven dat ik met mijn "max 10%" verkeerd zat. Ik was in eerste instantie in de veronderstelling dat een GT default 430 á 450 doet (veel merken verkopen 'm zo), maar officiëel is dit dus 400. Maar naar bovenstaande resultaten kijkend zit ik er ook weer niet zo heel gek ver vanaf. De GT's die 500 stabiel halen zijn in het algemeen de "Xtreme" kaarten die default op 450 lopen.

[Voor 14% gewijzigd door Apple|IA op 10-11-2005 18:26]

• Apple|IA
Catalyst maker's commentaar over de F.E.A.R exe issue:
Originally Posted by CATALYST MAKER

It’s a "bug" in that we simply got an IF statement backwards ;) . Thanks for pointing this out to us, you have just helped us get a big performance gain. Of course there is no difference in the rendering, it’s just a CATALYST AI game specific optimization that was good for the demo version, but backfired in the final version. We will get it sorted out in a future Catalyst (not 5.11 which is being posted tomorrow by the way).

• Cheetah

Cheetah

screamteam schreef op donderdag 10 november 2005 @ 18:21:
In mijn post : [rml]screamteam in "[ Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."[/rml] een paar pagina's terug kun je lezen wat mijn vergelijking was. Helaas heeft deze distributeur geen XFX ati-kaarten en geen Sapphire nVidia-kaarten, dus kan de vergelijking niet helemaal lijnrecht liggen.
Sapphire heeft geen nV 7800 kaarten in hun assortiment voor zover ik weet. Dat 1 van de fabrikanten besluit zijn kaarten goedkoper de deur uit te doen wil natuurlijk nog niet zeggen dat "de X1800XL" (als groep) goedkoper is dan de GT (als groep).
Het gaat dus om een Sapphire ATi X1800XL kaart (prijs atm: 294,60 ex btw inkoop) en een XFX nVidia GeForce 7800GT.. (prijs atm: 342 ex btw inkoop). Het gaat hier om de distributeur Quote components www.quote.nl
Een blik in de pricewatch illustreert exact mijn punt betreffende verschillende prijzen per groothandel/importeur/distributeur: XFX 7800GT - 387,- incl BTW
De BTW daarvan aftrekkende kom je op 325 Euro ex. Gezien ik niet verwacht dat deze shop onder kostprijs verkoopt maar winst maakt, ligt zijn inkoop (van de kaart waar jij 342 ex. inkoop voor betaald) dus onder de 325 Euro ex. BTW.

Daarom kun je dergelijke vergelijkingen eigenlijk ook niet gebruiken als argument voor X is goedkoper dan Y. De 2 variabelen die je kunt aanhouden zijn MSRP en met name winkelprijzen.

[Voor 4% gewijzigd door Cheetah op 10-11-2005 18:47]

Full Specz

• alvi
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 28-03-2009
Is er al iets bekend over het feit of artic silencer ook koelers in ontwikkeling heeft voor de x1600/1800 serie?

(of misschien passen vorige revisies wel?)

Ik ben op de site gaan zien, ze zijn er in ieder geval nog niet.

Prachtige koeloplossingen vind ik het (als je het ervoor over hebt om een slot af te staan)

De GTX top van asus gebruikt een arctic, en HIS verkoopt standaard zijn ati kaarten ook met arctic silencers (en dat al sinds ik de evolutie op gpu gebied begon te volgen, van in de periode van de 9600/9800 of zo) Vandaar vond ik ook de HIS kaarten altijd iets voor hebben op de concurrentie. (en het is extra handig als de kaart zo geleverd wordt, je kan het zelf wel, maar ik pruts er liever niet aan. En vanuit de producent komt die dan ook nog met garantie en zo. en je koopt geen koelers 'dubbel')

• Garta
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 04-08-2012
Ik zit er aan te denken een:

msi x1300pro te kopen

Geheugen: 256 MB
Type geheugen: DDR2
Engine kloksnelheid: 600 MHz
Geheugen kloksnelheid: 800 MHz
RAMDAC: 400 MHz

er word gezegt dat hij zwaar tegevalt maar voor 110euro vind ik het een goede kaart als ik dit zie:

http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2005/1723/3dmark03a.gif
http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2005/1723/3dmark03b.gif

Hij komt hoger uit dan de g6600 128mb en die is ook 110euro
De x700 is duurder die is weer 135euro.

Dus zoon gekke kaart vind ik het niet voor het geld of is er voor max 115euro een betere kaart te krijgen?

heb dislexie, sorry

• Upke dupke
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 24-09 19:20

Upke dupke

Oompa Loompa

3D Mark is een synthetische test. Je kunt het niet echt vergelijken met game performance.

• oeLangOetan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20-07 18:46
Upke dupke schreef op donderdag 10 november 2005 @ 20:21:
3D Mark is een synthetische test. Je kunt het niet echt vergelijken met game performance.
niet accoord, 3DMark is een zeer goede indicator van performance, alleen is hij een zwak voor kaarten met krachtige vertex shaders :)

• Astennu
X1300 is een prima kaart. Ook voor 100 euro. Maar het is geen high end game kaart.

Kben erg benieuwd naar die nieuwe catalyst drivers die morgen uitkomen :)

• stylezzz
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
De XL's zijn een stuk gedaald in prijs nu. Sapphire heeft een straatprijs van 380-390 euro, tegenover iets meer als 400 euro voor een 7800GT.... Dat maakt de vergelijking weer een stuk interessanter.... :)

SPECS

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Astennu schreef op donderdag 10 november 2005 @ 21:10:
X1300 is een prima kaart. Ook voor 100 euro. Maar het is geen high end game kaart.

Kben erg benieuwd naar die nieuwe catalyst drivers die morgen uitkomen :)
Hopelijk eindelijk die Mohaa bug opgelost, en hopelijk ook die BF2 schaduw fouten. :D

Geluidswolk

Omdat dit voor iedereen verschilt kun je er geen meetbaar gegeven van maken, zoals jij zelf ook al stelt. Bij een FOC kaart krijg je op al deze vraagtekens garantie zonder dat je zelf hoeft te prutsen met een kaart. Verreweg het merendeel van de mensen gaat dus ook daarvoor.
Bij ATi krijg je in principe ook een FOC. Alleen heet het daar Overdrive en moet je het zelf aan zetten. ;) Maar het valt allemaal wel onder de garantie.

Over OD op de X1K serie heb ik trouwens nog bar weinig gehoord. Ik ben benieuwd wat de standaardwaardes van de verschillende stappen zullen zijn.
Apple schreef op donderdag 10 november 2005 @ 18:39:
Catalyst maker's commentaar over de F.E.A.R exe issue:

[...]
Kijk dat is nou nog eens interessant. Een optimalisatie voor de demoversie die backfirede naar de retailversie. :+

ATi leunt met z'n Catalyst programma's heel erg op feedback van de community, vandaar ook het Catalyst Beta Tester programma. Maar hoe veel van die beta testers zullen er nu een X1800 kaartje hebben? Ik verwacht dat we dus nog veel meer van dit soort dingen kunnen verwachten in de toekomst naarmate er meer mensen een X1K hebben en dat ATi de kracht van z'n eigen memorycontroller steeds beter leert kennen en dat dit ze heel erg van pas komt op de volgende generaties.

Driverheaven heeft al een beetje getest en gaat hun X1600XT review herzien wat betreft de F.E.A.R. test want de X16 is nu sneller dan de 6800GS op 1280 met 2xAA en 8xAF. Ben benieuwd of andere sites dit ook gaan doen.

[Voor 32% gewijzigd door CJ op 10-11-2005 21:45]

• Bever!

Bever!

Ondertitel

Krizzie schreef op donderdag 10 november 2005 @ 21:32:
[...]

Hopelijk eindelijk die Mohaa bug opgelost, en hopelijk ook die BF2 schaduw fouten. :D
die mohaa bug is al gefixt in de cat 5.10a, heb ik al eerder gepost op die vraag van je.

Signature

• Bever!

Bever!

Ondertitel

CJ schreef op donderdag 10 november 2005 @ 21:36:
[...]

ATi leunt met z'n Catalyst programma's heel erg op feedback van de community, vandaar ook het Catalyst Beta Tester programma. Maar hoe veel van die beta testers zullen er nu een X1800 kaartje hebben? Ik verwacht dat we dus nog veel meer van dit soort dingen kunnen verwachten in de toekomst naarmate er meer mensen een X1K hebben en dat ATi de kracht van z'n eigen memorycontroller steeds beter leert kennen en dat dit ze heel erg van pas komt op de volgende generaties.

.
Het renamen zorgt ook voor een boost op de x850, dus heeft weinig te maken met de x1800 en schaarsheid onder de beta-testers.
Modbreak:De edit-knop is er niet voor niets :o

[Voor 6% gewijzigd door dion_b op 10-11-2005 22:39]

Signature

Catalyst 5.11 Performance previews

Cat 5.11 komt morgen uit. Een aantal sites hebben alvast een kijkje genomen naar de performance inclusief downloadlinks naar de non-WHQL versie. De WHQL versie komt morgen uit...

En wat interessant is... X1300 CrossFire werkt vanaf Cat 5.11!
Catalyst Maker
And if anyone happens to have 2 X1300 cards lying around and just so happens to plug them both into their PCI-E motherboard, let me know what happens (xfire wink xfire)
http://www.tweaktown.com/articles/838/
http://www.bit-tech.net/news/2005/11/10/ati_catalyst_511/

• Seekless
  • Laatst online: 08-09-2006

Seekless

Doelloos zoekende

@alvi

Op de nieuwe HIS kaarten zit geen artic silencer(althans op het moment niet):

http://www.hisdigital.com...ct_ov.php?id=201&view=yes

http://www.hisdigital.com...ct_ov.php?id=200&view=yes

Alleen hun IceQ serie heeft artic silencers.

Artic Silencer zal als dit mogelijk is coolers uitbrengen voor de ATi X1xxx series.

In darkness we were born, in darkness we will live, till the enlightenment of death.

• shuogg
CJ schreef op donderdag 10 november 2005 @ 21:45:
Catalyst 5.11 Performance previews

Cat 5.11 komt morgen uit. Een aantal sites hebben alvast een kijkje genomen naar de performance inclusief downloadlinks naar de non-WHQL versie. De WHQL versie komt morgen uit...

En wat interessant is... X1300 CrossFire werkt vanaf Cat 5.11!

[...]

http://www.tweaktown.com/articles/838/
http://www.bit-tech.net/news/2005/11/10/ati_catalyst_511/
Into their PCI-E motherboards? Niet into their Crossfire motherboards?

Dat viel mij ook op... het zijn echt zijn woorden.

Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er worden teveel basic vraagjes gesteld in grote topics als dit. De GoT Huisregels gelden ook in grote topics. Als je vraag te simpel is voor in een aparte topic, is hij ook te simpel voor hier.

POST DUS GEEN 'SIMPELE VRAAGJES' MAAR DOE EVEN ZELF DE MOEITE IETS UIT TE ZOEKEN.

Doe je dat niet en post je hier alsnog, dan riskeer je sancties :o

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee