Toon posts:

[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 27 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 2.309 views sinds 30-01-2008

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

shuogg schreef op maandag 07 november 2005 @ 11:42:
http://www.theinquirer.net/?article=27492

De 'concurrent' (want voor 100 dollar meer zit je al in een ander prijssegment wmb) van de X1800XT 512MB gaat dus 649 dollar kosten. Fuad heeft wel een punt dat elke generatie (of iig elke 2 generaties) ATi en nVidia weer wat bovenop de verkoopprijs mikken. Je betaalt gewoon meer dan 1,5 keer zoveel voor de beste videokaart dan voor een Xbox 360 (en dan heb je ook nog de gewone versie, je hebt meer dan 2 core versies voor dat geld). Belachelijke trend imho, ik denk dat ik maar ga stoppen met het kopen van high-end kaarten als deze trend zich doorzet, upper midrange dan maar in de toekomst.
Zover ik weet hebben de laatste nieuwe videokaarten altijd 600-700€/$ gekost, niks nieuws aan de hemel. Eventueel tov. 7 jaar geleden ofzo, toen de Voodoo 2 nog 600 gulden kostte. Maar toen was de koopkracht en ook de markt nog niet zo goed :) Een highend gfxkaart vergelijken met een console is best nutteloos, je vergelijkt ook geen V8 motor met een Ford Focus.

• shuogg
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 29-12-2020
Phuncz schreef op maandag 07 november 2005 @ 12:50:
[...]

Zover ik weet hebben de laatste nieuwe videokaarten altijd 600-700€/$ gekost, niks nieuws aan de hemel. Eventueel tov. 7 jaar geleden ofzo, toen de Voodoo 2 nog 600 gulden kostte. Maar toen was de koopkracht en ook de markt nog niet zo goed :) Een highend gfxkaart vergelijken met een console is best nutteloos, je vergelijkt ook geen V8 motor met een Ford Focus.
Toffe Ford Focus dan.
En 700 euro (of 680 dan volgens thesource) voor de laatste nieuwe videokaart? Dat is toch echt iets nieuws hoor, en ik vind het een belachelijke trend. Maar kun jij je dan vorige generatie een kaart herinneren die een recommended retail price van 649 dollar had (en laten we de 6800 ultra 512MB buiten beschouwing laten, hoeveel zijn er daar van gemaakt? 3?)

specs desktop | specs laptop

• RiXr
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 25-04-2014
shuogg schreef op maandag 07 november 2005 @ 13:05:
[...]

Toffe Ford Focus dan.
En 700 euro (of 680 dan volgens thesource) voor de laatste nieuwe videokaart? Dat is toch echt iets nieuws hoor, en ik vind het een belachelijke trend. Maar kun jij je dan vorige generatie een kaart herinneren die een recommended retail price van 649 dollar had (en laten we de 6800 ultra 512MB buiten beschouwing laten, hoeveel zijn er daar van gemaakt? 3?)
Het is en blijft een dure hobby, De "Die-Hards" kopen deze kaart toch wel period.

• sjekneck
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:24
[...]

Toffe Ford Focus dan.
Ten eerste ben je absoluut NIET verplicht om zoveel voor een graka te betalen, dat doe je echt zelf. Ik vind wel dat als je dan zonodig echt het zoveel power wenst te hebben, dat je niet moet zeuren dat de prijs zo absurd hoog zal zijn. En een vergelijking met een console is gewoon "not done" en is gewoon niet te vergelijken op vrijwel elk niveau. Het is dan ook niet zo dat de kosten van een xbox gpu en een high end pc gpu exact hetzelfde zijn. De veelzijdigheid van een pc is voor mij (en veel anderen) nog steeds de doorslaggevende rol om er meer voor uit te geven.

• shuogg
sjek schreef op maandag 07 november 2005 @ 14:12:
[...]

Ten eerste ben je absoluut NIET verplicht om zoveel voor een graka te betalen, dat doe je echt zelf. Ik vind wel dat als je dan zonodig echt het zoveel power wenst te hebben, dat je niet moet zeuren dat de prijs zo absurd hoog zal zijn. En een vergelijking met een console is gewoon "not done" en is gewoon niet te vergelijken op vrijwel elk niveau. Het is dan ook niet zo dat de kosten van een xbox gpu en een high end pc gpu exact hetzelfde zijn. De veelzijdigheid van een pc is voor mij (en veel anderen) nog steeds de doorslaggevende rol om er meer voor uit te geven.
Oh don't get me wrong hoor, ik blijf nog steeds een groot fan van de PC. Maar qua grafische kaarten wordt het zo langzamerhand wel erg gek in de prijsstelling.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Toffe Ford Focus dan.
Makkelijk...

anno 1987: de IBM VGA kaart
anno 1994: de Imagine128
anno 1998: de Voodoo2 bij introductie
enz.

Niets nieuws onder de zon. Zoals al zo vaak gezegd, de fabrikanten gaan ermee door zolang er een markt is. Vind je het belachelijk? Koop dan gewoon niet :z

Soittakaa Paranoid!

• edward2
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 02-09 00:22

edward2

Schieten op de beesten

Men moet niet vergeten dat een GPU van vandaag de dag veel complexer, veel meer taken op zich neemt, over veel meer geheugen beschikt, meer lagen silicon, meer transitors etc heeft. Voortuigang kan niet altijd voor dezelfde prijs. En men hoeft natuurlijk niet het duurste van het duuste te kopen.

Actueel: nog steeds geen XI800XT sightings in NL :(

Niet op voorraad.

• Astennu
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:21
edward2 schreef op maandag 07 november 2005 @ 14:53:
Men moet niet vergeten dat een GPU van vandaag de dag veel complexer, veel meer taken op zich neemt, over veel meer geheugen beschikt, meer lagen silicon, meer transitors etc heeft. Voortuigang kan niet altijd voor dezelfde prijs. En men hoeft natuurlijk niet het duurste van het duuste te kopen.

Actueel: nog steeds geen XI800XT sightings in NL :(
De 11e zouden er massa's kaarten de deur uit gaan dus ik gok toch een beejte op de 19e.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Mr. Detonator
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:05
Astennu schreef op maandag 07 november 2005 @ 15:12:
[...]

De 11e zouden er massa's kaarten de deur uit gaan dus ik gok toch een beejte op de 19e.
november ? :X

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Toffe Ford Focus dan.
Toen ik de GeForce 3 kochte (toen ie net uit was) had ik er bijna 30 000 BEF voor betaald. Omgerekend is dat ongeveer 750 euro. Niks nieuws dus ;)

It takes two fools to argue.

• shuogg
Hacku schreef op maandag 07 november 2005 @ 15:21:
[...]

Toen ik de GeForce 3 kochte (toen ie net uit was) had ik er bijna 30 000 BEF voor betaald. Omgerekend is dat ongeveer 750 euro. Niks nieuws dus ;)
:D! Dat is wel HEEL ziek :')
Price gouging ook destijds?

• Cheetah
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15-04-2020

Cheetah

Try to live without WWW ;)

En 700 euro (of 680 dan volgens thesource) voor de laatste nieuwe videokaart? Dat is toch echt iets nieuws hoor, en ik vind het een belachelijke trend. Maar kun jij je dan vorige generatie een kaart herinneren die een recommended retail price van 649 dollar had (en laten we de 6800 ultra 512MB buiten beschouwing laten)
Als we het hebben over prijzen bij release, dan zaten de Geforce 3 TD en de Geforce2 Ultra rond de 1500 gulden bij introductie!
Voor de Geforce 4 Ti4600 werd in het begin ook zonder blikken of blozen 550~600 Euro gevraagd. FX5900 Ultra zat in het begin ook rond de 600 Euri, FX5950 Ultra ~550... dan hebben we het dus over winkelprijzen, niet over MSRP...

Aan ATI zijde is de pricing gemiddeld genomen wat lager geweest, gezien ze zeker in het begin van de Radeon serie achteraf met concurrerende producten voor bestaand nV spul op de markt kwamen. Echter, toen ATi de performancekroon van nV overnam was het ook raak: de 9800XT kostte doodleuk ~600 Euro bij introductie.

Dus zoals de anderen al zeiden: weinig nieuws onder de zon ;)

De X1800XT en 7800GTX hebben ook een MSRP van $599... dan maakt $50 bovenop die MSRP's niet zoveel meer uit i.m.o... Ze zitten beide toch in de categorie "dat zal ik never of my life uitgeven aan een vidcard" ;)

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

FirefoxAG schreef op maandag 07 november 2005 @ 15:36:
[...]
De X1800XT en 7800GTX hebben ook een MSRP van $599... dan maakt $50 bovenop die MSRP's niet zoveel meer uit i.m.o... Ze zitten beide toch in de categorie "dat zal ik never of my life uitgeven aan een vidcard" ;)
De X1800XT 512MB heeft een MSRP van $549. De X1800XT 256MB heeft er eentje van $499. De XL had er eentje van $449, maar dat is inmiddels gezakt naar $399 (tenminste op de ATi site zelf staat deze prijs vermeldt).

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Astennu schreef op maandag 07 november 2005 @ 15:12:
[...]

Tsja wat moet je er van denken. Er gaan inmiddels ook geruchten dat de XT overal weer (VS) in de backorder staat. Ik vind het ronduit telerstellend en moet het het idee onderdrukken dat de X1800XT alleen maar als een papieren tegenstander van de 7800 GTX geplaatst is en die 2 of 3 XT's in de States veranderen daar niks aan.

Niet op voorraad.

• HaLDoL
  • Laatst online: 10-10-2006

HaLDoL

First Class Anti-Psychotic

edward2 schreef op maandag 07 november 2005 @ 17:49:
[...]

Tsja wat moet je er van denken. Er gaan inmiddels ook geruchten dat de XT overal weer (VS) in de backorder staat. Ik vind het ronduit telerstellend en moet het het idee onderdrukken dat de X1800XT alleen maar als een papieren tegenstander van de 7800 GTX geplaatst is en die 2 of 3 XT's in de States veranderen daar niks aan.
Ach, ze hebben tenminste geprobeerd zich te houden aan de release date. Er waren effectief kaarten beschikbaar zaterdag. En na al de goeie nvidia launches lijkt de launch van vandaag van de 6800GS weer een halve paper launch te zijn.

.:3700+ SDE4 :: DFI NF4u :: OCZ VX :: My 6800 GT overclocking guide:.

• Seekless
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 08-09-2006

Seekless

Doelloos zoekende

@Haldol

nVidia heeft geen controle over de verkoop van hun kaarten door derden. De GS presteert op het niveau van de GT en is dus een directe concurrent. Het zal dus aan deze derden liggen of zij deze kaart naast de GT opnemen en het risico lopen zichzelf spreekwoordelijk in de vingers te snijden.

Je vergelijking is dus in mijn optiek overtrokken naast dat ATi ons "in great quantities" belooft had en nu moet je mij even gaan uitleggen waar die great quantities zijn. Een kaart is leverbaar als je naar de winkel op de hoek kan lopen en er daar binnen normale levertijden een kan kopen. Is dat zo?

Maar deze discussie is nu uit en ten treure behandelt dus :O --> :Y) omzetten zou wel zo leuk zijn. Nog een leuk nieuwtje?

In darkness we were born, in darkness we will live, till the enlightenment of death.

• biobak
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 22:54
HaLDoL schreef op maandag 07 november 2005 @ 18:06:
[...]

Ach, ze hebben tenminste geprobeerd zich te houden aan de release date. Er waren effectief kaarten beschikbaar zaterdag. En na al de goeie nvidia launches lijkt de launch van vandaag van de 6800GS weer een halve paper launch te zijn.
Overclockers.co.uk heeft de 6800GS van XFX op voorraad. Die van Leadtek volgt binnen 1 tot 3 dagen.

• Mr. Detonator
biobak schreef op maandag 07 november 2005 @ 18:56:
[...]

Overclockers.co.uk heeft de 6800GS van XFX op voorraad. Die van Leadtek volgt binnen 1 tot 3 dagen.
bij alternate staat de status van de 6800gs ook op groen (binnen 24uur leverbaar)

• Krizzie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13-09 21:27

Krizzie

Progressive Music \o/

biobak schreef op maandag 07 november 2005 @ 18:56:
[...]

Ik denk dat je in het verkeerde topic zit ;)

Vind het wel kl*te opzich dat ATI het weer niet waar kan maken om kaarten ook daadwerkelijk op voorraad te hebben. :( Als ze gewoon zeggen 10 Dec heeft elk land een goede voorraard kaarten dan vind ik dat beter klinken dan eerst roepen begin november en dan met 3 kaarten per land aan komen zetten (of minder!)
Dit doet ze zeker geen goed.

Geluidswolk

• Apple|IA
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22-01-2012
Krizzie schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:09:
eerst roepen begin november en dan met 3 kaarten per land aan komen zetten (of minder!)
Dit doet ze zeker geen goed.
Waren het maar 3 kaarten per land, het lijkt er meer op dat het in totaliteit maar 3 kaarten waren. :( Alle forums afstruinend zie ik niet meer dan 3 XT eigenaren.

Dat de XL wél heel goed leverbaar is en de XT niet wijst er toch wel op dat XT yields gewoon slecht lijken te zijn. :/ (het kan natuurlijk ook nog een kwestie zijn van slechte beschikbaarheid van het Samsung geheugen, mogelijk is Ati in afwachting van een grote batch.)

[Voor 15% gewijzigd door Apple|IA op 07-11-2005 19:24]

• biobak
Krizzie schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:09:
[...]

Ik denk dat je in het verkeerde topic zit ;)
Anders lees je de quote even waar ik op reageer.
Apple schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:19:
[...]

het kan natuurlijk ook nog een kwestie zijn van slechte beschikbaarheid van het Samsung geheugen, mogelijk is Ati in afwachting van een grote batch)
Dan ben ik ook benieuwd wat de beschikbaarheid zal zijn van de GTX512. Die heeft immers nog strakker geklokt geheugen van Samsung. Als die wel echt beschikbaar is, dan moet de fout bij Ati zelf gezocht worden.

[Voor 54% gewijzigd door biobak op 07-11-2005 19:24]

Seekless schreef op maandag 07 november 2005 @ 18:42:
@Haldol

nVidia heeft geen controle over de verkoop van hun kaarten door derden. De GS presteert op het niveau van de GT en is dus een directe concurrent. Het zal dus aan deze derden liggen of zij deze kaart naast de GT opnemen en het risico lopen zichzelf spreekwoordelijk in de vingers te snijden.
Als nVidia geen controle heeft over de verkoop van hun kaarten door derden, waarom zou ATi dat dan wel hebben? Genoeg third party fabrikanten die volgens mij eerst van hun huidige X700/X8x0 stock af willen voordat ze volop met een X1K kaart komen, zeker als je ziet dat een X800GT zeer voordelig uit de test komt in vergelijking met een gelijkgeprijsde X1300Pro.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Apple schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:19:
[...]

Waren het maar 3 kaarten per land, het lijkt er meer op dat het in totaliteit maar 3 kaarten waren. :( Alle forums afstruinend zie ik niet meer dan 3 XT eigenaren.

Dat de XL wél heel goed leverbaar is en de XT niet wijst er toch wel op dat XT yields gewoon slecht lijken te zijn. :/ (het kan natuurlijk ook nog een kwestie zijn van slechte beschikbaarheid van het Samsung geheugen, mogelijk is Ati in afwachting van een grote batch.)
Mogelijk zijn het er nu 4 totaal,

http://www.allstarshop.co...7PWN19MX5QMEJCPLK6QQ53N9A

Uiteraard veilig geïsoleerd voor Europeanen.

Deze retailer heeft waarschijnlijk ook door dat de XT's zeldzamer zijn dan een strenge winter in NL, want de prijs is opgedreven naar $750.

Niet op voorraad.

• Seekless

Seekless

Doelloos zoekende

CJ schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:24:
[...]

Als nVidia geen controle heeft over de verkoop van hun kaarten door derden, waarom zou ATi dat dan wel hebben? Genoeg third party fabrikanten die volgens mij eerst van hun huidige X700/X8x0 stock af willen voordat ze volop met een X1K kaart komen, zeker als je ziet dat een X800GT zeer voordelig uit de test komt in vergelijking met een gelijkgeprijsde X1300Pro.
Ik kon een glimlach niet onderdrukken want ik wist dat ie ging komen. Je hebt gelijk op een klein detail na. De X1800 is een nieuw product dat aan de top wordt toegevoegt. Het gaat dus geen directe concurrentie aan met de producten die er onder liggen aannemende dat het dus een werkelijke verbetering is op de oude producten natuurlijk, maar dat is nog altijd zo geweest. Verkopers kunnen er dan voor kiezen om de X1800 niet in het assortiment op te nemen om hun oude kaarten eerst kwijt te raken maar weten dan ook dat ze in feite een slag missen. Bij de GS vs. GT is dit niet het geval.

M.a.w. de GS is niet nieuw qua performance de X1800 wel en dat dwingt tot andere verkoop tactieken.

In darkness we were born, in darkness we will live, till the enlightenment of death.

• jimbojansen
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 27-06 13:56
7800 GTX 512 MB $650 ??
caution! : L'inq

• Aight!
  • Registratie: juli 2004
  • Nu online

Aight!

'A toy robot...'

shuogg schreef op maandag 07 november 2005 @ 11:42:
http://www.theinquirer.net/?article=27492

De 'concurrent' (want voor 100 dollar meer zit je al in een ander prijssegment wmb) van de X1800XT 512MB gaat dus 649 dollar kosten. Fuad heeft wel een punt dat elke generatie (of iig elke 2 generaties) ATi en nVidia weer wat bovenop de verkoopprijs mikken. Je betaalt gewoon meer dan 1,5 keer zoveel voor de beste videokaart dan voor een Xbox 360 (en dan heb je ook nog de gewone versie, je hebt meer dan 2 core versies voor dat geld). Belachelijke trend imho, ik denk dat ik maar ga stoppen met het kopen van high-end kaarten als deze trend zich doorzet, upper midrange dan maar in de toekomst.
naja, de een geeft al zijn geld uit aan een nieuwe 3d kaart de ander in alcohol, ik ga mooi voor de consoles om te gamen. Aangezien het mij te duur word :P

• Oet
  • Laatst online: 15-09 06:56

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYB

Achja, ik heb genoeg geduld om te wachten tot de kaartjes voldoende leverbaar zijn, tegen die tijd zal de prijs ook wel naar een schappelijk bedrag gedaald zijn hoor..

Ik wil niet erg nieuwsgierig overkomen (hoewel ik dat wel ben :)) maar The Source, CJ weet jij misschien nog iets leuks over de R580 te vertellen??? Zijn er nog "bewijzen" waaruit je kunt leiden dat de 580 misschien eerder op de markt komt dan nu gedacht/speculeerd wordt??

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Ik denk niet dat de R580 eerder op de markt komt. Ik denk dat-ie gewoon uit komt op het moment waarop gepland staat. En eerst is er nog X1K CrossFire om naar uit te kijken... ;) Oh ja, en eerst komt nog op 14 (of was het 15?) November komt de X1800XL AIW uit, tegelijk met nVidia's nieuwe kaartje. :)

Interessanter is wat ATi gaat doen in het midrange segment. RV560 zou als de geruchten kloppen, inderdaad een configuratie van 8-1-3-1/2 hebben zoals ik dat ooit tussen neus en lippen door heb laten vallen en eventueel zelfs een 256-bit memory interface bevatten. Dat zijn dus 24 pixelshaderprocessors met 8 ROPs. Maar goed, RV560 is nog een eind van huis. De vraag is dus nu wat ATi gaat doen met de RV530.

Op het moment dat ATi de RV530 begon te ontwerpen, wisten de designers natuurlijk niet dat er ooit een X800GT, X800GTO en X800GTO2 op de markt zouden komen die zo goed zou presteren. De vraag is dan of ATi de RV530 nog hoger gaat klokken (want geef toe 150mln transistoren op 600 Mhz op 90nm + lowk is weinig als je weet dat een R520 met 160mln transistoren op 130nm + lowk al 540Mhz haalde) of dat er eventueel alsnog een X1800LE op de markt komt met 12 pipelines, een 256-bit memory interface op 550-600 Mhz en die dan rond de $249-299 gelanceerd wordt.

• sjekneck
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:24
screamteam schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 00:14:
Achja, ik heb genoeg geduld om te wachten tot de kaartjes voldoende leverbaar zijn, tegen die tijd zal de prijs ook wel naar een schappelijk bedrag gedaald zijn hoor..

Ik wil niet erg nieuwsgierig overkomen (hoewel ik dat wel ben :)) maar The Source, CJ weet jij misschien nog iets leuks over de R580 te vertellen??? Zijn er nog "bewijzen" waaruit je kunt leiden dat de 580 misschien eerder op de markt komt dan nu gedacht/speculeerd wordt??
Ik denk dat februari toch wat vroeg is voor de r580, waarschijnlijk eind maart of begin april dat ze hem zullen lanceren. Ik verwacht voorlopig nog geen r580, mede omdat ze eerst de kosten van de r520 eruit moeten halen + winst. Als ze binnen nu en 2 maanden een r580 op het toneel zetten dan moeten ze de r520 in prijs verlagen en dan blijft er weinig winst over per verkochte chip. Ik vraag me dan ook af wat de strategie gaat worden om dit foutje weer recht te zetten. Ze kunnen alsnog vroeg lanceren en de r520 laten verdwijnen en snel een afgezwakte r580 maken om deze te vervangen. Of ze stellen de r580 wat meer uit wat goedkoper is, maar dan zal Ati nVidia even voor moeten laten gaan.

Wat mij opvalt, is dat er nu misschien een gelijk scenario zoals bij de fx serie aankomt. Fx was laat, minder snel en moeilijk te krijgen. Komt er een verbeterde fx5900 gooit Ati daar een 9800pro en vervolgens een xt tegenaan om zo nog dominant te blijven. Het enige verschil met nu is dat de x1800xt wel behoorlijk presteert, maar niet kan uitblinken doordat er roet in het eten wordt gegooid door een verbeterde gtx. En als één van deze bedrijven dominant is dan is dat meestal behoorlijk ongunstig voor de prijs die dan kan bevriezen en maandenlang op hetzelfde niveau blijft, omdat de concurrentie ff in de shit zit.

• Apple|IA
sjek schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 01:12:
[...]

Het enige verschil met nu is dat de x1800xt wel behoorlijk presteert, maar niet kan uitblinken doordat er roet in het eten wordt gegooid door een verbeterde gtx.
Ik weet niet of die GTX/512 nu wel echt die killer gaat worden zoals wordt beweerd, de kloksnelheid
van de core lijkt bij lange na geen 550, maar 'slechts' 470. Evga had de pdf online staan, link is echter verwijderd, waarschijnlijk wegens NDA. Gelukkig heeft iemand de pic bewaard;

http://img450.imageshack.us/img450/6398/gtx512mb2xk.jpg

En als Nvidia de beschikking heeft over 1.1ns dan heeft Ati dat (binnenkort) ook (op een eventuele X1800XT-PE?).

[Voor 11% gewijzigd door Apple|IA op 08-11-2005 02:12]

• Cheetah

Cheetah

CJ schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:24:
Uhm, niet om iets, maar dit slaat nergens op en dat weet je zelf ook wel.
De hele suggestie dat de X1800XT vollop bij de winkeliers in het schap ligt, maar ze deze niet aan de klant aanbieden om eerst van hun X850's af te komen raakt kant nog wal... die dingen zijn gewoon niet leverbaar.
Apple schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 02:04:
Ik weet niet of die GTX/512 nu wel echt die killer gaat worden zoals wordt beweerd, de kloksnelheid
van de core lijkt bij lange na geen 550, maar 'slechts' 470.
[afbeelding]
Als dat zo is, dan is de kaart i.m.o. bij lange na geen $650 waard.
Ik vraag me dan ook af waarvoor die dual slots cooler is, want de GTX haalt lachend 470mhz met singleslots koeling.... daarvoor hoeft nV volgens mij niet eens cores te sparen.

Maar goed, er werd eerder gespeculeerd over 2 versies, een langzamere en een snellere variant. Laten we eerst maar eens zien wat daaruit komt... Als ik nV was zou ik sowieso een goedkopere versie lanceren met minder snel geheugen, voor een gunstigere prijs. Dit betreft een product refresh, dus de prijzen mogen bestwel wat lager. Ik denk dat het met name dat 1.1ns geheugen is dat de prijs skyhigh duwt... 1.2 of 1.3ns geheugen zou al een stuk goedkoper zijn.

<edit>
Ik zie net wel dat de slide van 21-10-05 is, tegen de tijd van release dus alweer bijna een maand oud.
Zoals we met de XT ook al hebben gezien kan er in een maand wel e.e.a. veranderen aan clocks ;)
</edit>
En als Nvidia de beschikking heeft over 1.1ns dan heeft Ati dat (binnenkort) ook (op een eventuele X1800XT-PE?).
Dit begint langzamerhand een dooddoener te worden, maar ik wil eerst wel eens X1800XT's gaan zien, voordat we het gaan hebben over eventuele nog niet eens aangekondigde PE versies daarvan.

[Voor 12% gewijzigd door Cheetah op 08-11-2005 02:53]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

• shuogg
Apple schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 02:04:
[...]

van de core lijkt bij lange na geen 550, maar 'slechts' 470. Evga had de pdf online staan, link is echter verwijderd, waarschijnlijk wegens NDA. Gelukkig heeft iemand de pic bewaard;

[afbeelding]

470 maar? :{
Dat vind ik echt onder de maat, die kaart is imho absoluut z'n hoge prijs niet waard. Als dat de clocks zijn die we mogen verwachten dan is wmb de X1800XT 512MB nog steeds king of the hill (als ie zich ooit laat zien in de lage landen that is :+)

FirefoxAG schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 02:43:
[...]
De hele suggestie dat de X1800XT vollop bij de winkeliers in het schap ligt, maar ze deze niet aan de klant aanbieden om eerst van hun X850's af te komen raakt kant nog wal... die dingen zijn gewoon niet leverbaar.
Lezen is ook een kunst... Had ik het specifiek over de X1800XT? Ik ben heel voorzichtig geweest met mijn bewoordingen omdat ik weet dat bepaalde mensen hier overal op willen happen alsof het piranhas zijn die een beetje bloed 'ruiken'... ;)

En daarnaast had ik het niet over winkeliers, maar over third party fabrikanten als Asus, MSI, Abit etc.

Daarnaast zijn er nog andere factoren die soms niet te beinvloeden zijn waardoor een bedrijf soms niet op tijd en in voldoende mate kan leveren.
Dit begint langzamerhand een dooddoener te worden, maar ik wil eerst wel eens X1800XT's gaan zien, voordat we het gaan hebben over eventuele nog niet eens aangekondigde PE versies daarvan.
Je moet dit denk ik iets nuanceren. Je wilt X1800XTs in Nederland zien. :+

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Die X1600XT gaat dus nooit op de markt komen, zou niet weten wat hij er te zoeken heeft.
Tenminste dat denk ik na het lezen van de review op Driverheaven
http://www.driverheaven.net/reviews/X16_GS/index.htm

De kaart wordt (bijna) overal verslagen door de 6800GS die 100 Dollar goedkoper moet zijn ?????

Nou okay nog een quote van firingsquad
In our testing, the GeForce 6800 GS’ completely outclassed its intended competitor, the RADEON X1600 XT, in performance. In most of our benchmarks, the GeForce 6800 GS outperformed the X1600 XT by a double-digit margin. Thanks to its 256-bit memory interface and 500MHz memory, the GeForce 6800 GS really excels in comparison to the X1600 XT at high resolutions with AA/AF. The X1600 XT’s memory is clocked faster, but since it only has a 128-bit memory interface, the 6800 GS boasts nearly 10GB/sec more of peak memory bandwidth than the X1600 XT

[Voor 51% gewijzigd door hjs op 08-11-2005 08:45]

• markjuh
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 26-07 16:49
[...]
Toch zit hier wel wat in hoor. Alleen geloof ik niet dat dit voor de XT geldt. Deze is gewoon echt niet leverbaar. Maar als ik bij onze leveranciers kijk, was er dus 1 XL op voorraad bij een van de grotere Club 3d leveranciers in NL. Deze heb ik nu lekker zelf B) . De XL is wel leverbaar maar ze hebben ze daar gewoon niet op voorraad omdat ze nog X850XT PE hebben liggen. Aangezien deze nog voor dik € 400,- ex. BTW daar op de plank liggen willen ze eerst hier vanaf. UIteraard lukt dit niet voor die prijs. Omdat de 850XT PE altijd waardeloos leverbaar waren en ineens zijn ze er voldoende. En dan komt de X1800 serie. Das lullig als je blij bent dat je eindelijk goed kunt leveren.

Ik weet zeker dat dit ook voor een aantal winkels geldt. Wie koop er nu nog een X850 voor € 400,- Maar als je ze op de plank hebt liggen moet je wat.

• krouwen
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 15-09 10:47

krouwen

Hardware Enthusiast

[...]
Als dat zo is, dan is de kaart i.m.o. bij lange na geen $650 waard.
Ik vraag me dan ook af waarvoor die dual slots cooler is, want de GTX haalt lachend 470mhz met singleslots koeling.... daarvoor hoeft nV volgens mij niet eens cores te sparen.
Wat dacht je voor het het koelen van dat extreem snelle geheugen. De x1800xt heeft toch ook een dual slots koeler, of niet soms. Die draait op 1500Mhz en deze op 1700Mhz, dus het zal wel gewoon noodzakelijk zijn, denk je niet? Ze gaan er heus niet express dure koelers opzetten.

We weten allemaal niet goed het effect van het snellere geheugen op de eeuwige strijd van ATI vs nVidia. Dus we kunnen het beste afwachten i.p.v. nu al te schreeuwen dat die kaart te duur is voor zijn clocksnelheid. Dat slaat dus nergens op!

• markjuh
Als die GTX cores echt zo belachelijk hoog klokken allemaal dan was de Asus GTX TOP wel beter leverbaar geweest. Deze zijn al weken lang niet fatsoenlijk te krijgen.

• Mr. Detonator
Markjuh schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 09:54:
Als die GTX cores echt zo belachelijk hoog klokken allemaal dan was de Asus GTX TOP wel beter leverbaar geweest. Deze zijn al weken lang niet fatsoenlijk te krijgen.
misschien worden de goed-klokkende cores wel appart gehouden voor de gtx512 ?!

dat de x1800** bewust wordt achtergehouden geloof ik niks van....waarom is de 7800gt(x) dan al een half jaar geleden verschenen, terwijl er toen nog zat ultra's op de schappen lagen..

• Mr. Detonator
krouwen schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 09:51:
[...]

We weten allemaal niet goed het effect van het snellere geheugen op de eeuwige strijd van ATI vs nVidia. Dus we kunnen het beste afwachten i.p.v. nu al te schreeuwen dat die kaart te duur is voor zijn clocksnelheid. Dat slaat dus nergens op!
niet ?...laats is er wat getest op gelijke snelheden (zelfs met 8 uitgeschakelde pipes op de 7800gtx), en toen bleek toch dat de gtx een stuk sneller was/is op gelijke core/mem snelheid...(laat staan met 24 pipes!)....50-100mhz core-snelheid heeft véél minder invloed dan geheugen wat van 1400 > 1800mhz gaat...omdat het geheugen eigenlijk een beetje ''achterblijft''

het probleem met de ''gewone'' gtx is dat er te langzaam geheugen op zit, maar nou is dat geheugen volop verkrijgbaar...(half jaar geleden nog niet)

[Voor 16% gewijzigd door Mr. Detonator op 08-11-2005 11:02]

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Er zijn wel degelijk leveringsproblemen waarbij de oorzaak bij de GPU ligt:

http://www.digitimes.com/mobos/a20051107A2002.html

Ook bij OC.UK gewoon helemaal geen XT's, alsof ze nooit zijn aangekondigd....

Niet op voorraad.

• Cheetah

Cheetah

hjs schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 08:39:
Die X1600XT gaat dus nooit op de markt komen, zou niet weten wat hij er te zoeken heeft.
Tenminste dat denk ik na het lezen van de review op Driverheaven
http://www.driverheaven.net/reviews/X16_GS/index.htm

De kaart wordt (bijna) overal verslagen door de 6800GS die 100 Dollar goedkoper moet zijn ?????
Dat komt omdat nV met de 6800GS een "echte" next generation midrange kaart op de markt heeft gezet, die de performance van de semi-high-end van 1,5 jaar geleden evenaart.
Dat ATi deze vuistregel niet heeft aangehouden met de X1600 gaat ze verkopen kosten in het midrangesegment, tenzij ze X1600 naar lower midrange/low-end verplaatsen en X1800 derrivaten voor de midrange gaan inzetten.

De 6800GS (MSRP $220) is overigens "slechts" $30 goedkoper dan de X1600XT (MSRP $250), niet $100... dat zou iets teveel van het goede zijn geweest ;)
CJ schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 04:11:
Lezen is ook een kunst... Had ik het specifiek over de X1800XT? Ik ben heel voorzichtig geweest met mijn bewoordingen omdat ik weet dat bepaalde mensen hier overal op willen happen alsof het piranhas zijn die een beetje bloed 'ruiken'... ;)

En daarnaast had ik het niet over winkeliers, maar over third party fabrikanten als Asus, MSI, Abit etc.
Dan moet je duidelijker zijn CJ, je post wekte een andere indruk, en niet alleen bij mij - zeker gezien de context waarin je hem plaatst (discussie over leverbaarheid 6800GS t.o.v. X1800XT) ;)
Daarnaast zijn er nog andere factoren die soms niet te beinvloeden zijn waardoor een bedrijf soms niet op tijd en in voldoende mate kan leveren.
Uhm, ja ok, en hoe vormt dit een excuus voor de slechte (of beter: on-)leverbaarheid van de X1800XT?
I.m.o. moet men sowieso eens ophouden met het constant opvoeren van excuses voor het niet leverbaar worden van de XT. Als je een kaart/GPU niet kunt leveren had je hem gewoon niet moeten introduceren. Tot nu toe is er niets anders gebeurd met de XT releasedatum dan deze verder naar achteren schuiven... en het eind lijkt vooralsnog niet in zicht :/
Je moet dit denk ik iets nuanceren. Je wilt X1800XTs in Nederland zien. :+
Nee hoor, laat die nuance maar zitten... ;)
Ik wil XT's zien die uberhaupt ERGENS ter wereld in grote kwantiteiten leverbaar zijn. Dan worden ze vanzelf namelijk ook wel leverbaar in Europa...
krouwen schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 09:51:
Wat dacht je voor het het koelen van dat extreem snelle geheugen. De x1800xt heeft toch ook een dual slots koeler, of niet soms. Die draait op 1500Mhz en deze op 1700Mhz, dus het zal wel gewoon noodzakelijk zijn, denk je niet? Ze gaan er heus niet express dure koelers opzetten.
Ik heb er toch echt wel twijfels over of het geheugen op die snelheid een dual slots koeler nodig heeft. Normaal gesproken bepaalt de corespeed de benodigde koeling... en gezien er mensen zijn die met standaard GTX koeling al ruim 1400mhz op hun geheugen trokken...
Als ik het me goed herinner zijn de 1.2 en 1.1 ns chips ook volgens een nieuw procede gebakken waardoor ze minder heet worden. Maar goed, misschien heb je wel gelijk...
Ook dat is waar. Echter, wat ik bedoel is dat GTX cores die 470mhz lopen echt niet bijzonder zijn. Zo'n beetje alle GTX'en die ik overklokt heb zien worden halen dat al met singleslots koeling.
Ik verwacht(te) dus echt speciale cores, die middels het aangekondigde nieuwe PCB op veel hogere snelheid kunnen lopen... Als er word gesproken over 550~600mhz, dan is het getal 470 wel een teleurstelling, mocht dit echt zo zijn (zoals ik al opmerkte is dat sheet nogal "oud"). Ik vraag me wel af of een GTX op 470mhz het gat met de X1800 dusdanig kan vergroten dat hij $100 meer waard is.

Maar goed, nog niets is zeker daarover... clocks niet en performance dus ook niet... Weer afwachten dus :/

[Voor 33% gewijzigd door Cheetah op 08-11-2005 11:32]

Full Specz

• maurits187
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 05-09 22:48
Weet iemand ook of er in de 1800 xl kaarten onderling ook verschil zit bij verschillende fabrikanten, is een 1800 xl msi gelijk aan een 1800 xl van asus etc etc???

• Cheetah

Cheetah

Markjuh schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 09:54:
Tsja, en hoe verklaar je dat? Denk je dat de GTX cores plotseling, zomaar uit het hoofd, minder zijn gaan klokken in de afgelopen 5 weken?
Eerlijk gezegd denk ik dat een logischer verklaring is dat de beter klokkende cores worden opgespaard voor GTX512... of dat ze bij Asus momenteel wat anders aan hun hoofd hebben dan 1.6ns chips selecteren die 1350mhz (13% out of spec) kunnen trekken, terwijl er een GTX met veel snellere ramchips voor de deur staat. Het is bij de meeste GTX'en namelijk een veel groter probleem om het geheugen over de 1300mhz te krijgen, dan om de core op 486mhz te krijgen.

Of dat de vraag naar GTX TOP wereldwijd dusdanig hoog is dat Asus daar niet aan kan voldoen (ook met in je achterhoofd bovengenoemde geheugenkwestie)... eerste afzetmarkt voor Asus is nl de VS. En gezien de pricing van de TOP tegen de extra prestaties die hij levert stel ik me zo voor dat de vraag de pan uit rijst. Het is gewoon de snelste GTX en hij kost nauwelijks meer dan een standaardexemplaar.

Diverse andere factory overclocked kaarten met minder snel geklokt geheugen zijn nog wel te verkrijgen. Het idee dat het leveringsprobleem met de TOP aan de GTX cores ligt zie ik dus als redelijk onwaarschijnlijk.
maurits187 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:23:
Weet iemand ook of er in de 1800 xl kaarten onderling ook verschil zit bij verschillende fabrikanten, is een 1800 xl msi gelijk aan een 1800 xl van asus etc etc???
In theorie niet... XT's en XL's worden in principe allemaal gefabriceerd door Sapphire, en slechts gelabeled en gepackaged door de 3rd parties. De kaarten zijn dus identiek als het goed is...

[Voor 15% gewijzigd door Cheetah op 08-11-2005 11:53]

Full Specz

• markjuh
Mr. Detonator schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 10:55:
[...]

misschien worden de goed-klokkende cores wel appart gehouden voor de gtx512 ?!

dat de x1800** bewust wordt achtergehouden geloof ik niks van....waarom is de 7800gt(x) dan al een half jaar geleden verschenen, terwijl er toen nog zat ultra's op de schappen lagen..
Daar gaan we weer. Lees nu eens ipv te flamen. Ik zeg toch ook X1800XL. Maak jij er weer ** van. Ik zeg nota bene zelf dat ik NIET geloof dat bewust de XT wordt achter gehouden. De XL is toch (redelijk) fatsoenlijk leverbaar. Ik zeg alleen dat ik bij een leverancier zie dat ze het wel bewust doen om van de X850 serie af te komen. En daar noem ik alleen de XL. De XT is gewoon NIET leverbaar door Ati. Ik zeg ook niet dat iedereen dit doet. Alleen een aantal leveranciers doen dit wel.

En als de TOP niet leverbaar is omdat de cores worden gespaard voor de GTX512 dan betekent dit toch nog steeds dat ze dus niet zo schandalig goed klokken allemaal. Anders zou de TOP wel gewoon leverbaar blijven naast de GTX512. Als ze echt zulke enorm goed klokkende cores hebben dan zou er voldoende over moeten blijven voor de TOP kaarten.

Begrijp me niet verkeerd, Ati is op dit moment gewoon schandalig bezig. Nvidia heeft op dit moment gewoon terecht een streepje voor op Ati omdat ze gewoon wel leveren. Voor de consument is het gewoon kut op dit moment omdat je op deze manier eigenlijk geen keus hebt en daardoor de prijzen hoog blijven.

• Apple|IA
edward2 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:08:
Er zijn wel degelijk leveringsproblemen waarbij de oorzaak bij de GPU ligt:

http://www.digitimes.com/mobos/a20051107A2002.html

Ook bij OC.UK gewoon helemaal geen XT's, alsof ze nooit zijn aangekondigd....
Volgens deze persoon op Rage
komt morgen een levering XT's binnen bij een grote distributor, en volgens een andere persoon in die topic die met een Ati representive heeft gesproken lag het tekort aan het mem.

• Format-C
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:05
Apple schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:19:
[...]

komt morgen een levering XT's binnen bij een grote distributor, en volgens een andere persoon in die topic die met een Ati representive heeft gesproken lag het tekort aan het mem.
Sorry hoor; maar hoe vaak hebben we dit nu al moeten horen of lezen?

Eerst zien, dan geloven. Iedereen claimt ze "vandaag of morgen" te hebben, maar niemand voegt daad bij woord.

Volgens mij is het allemaal gelul, en gaat het weer eens nergens over.

edit: en als het de 256MB versie "zou zijn", heb je er nog niks aan.
:(

[Voor 15% gewijzigd door Format-C op 08-11-2005 12:28]

Idle @ 23.6C, load @ 4850MHz -all core- 58C

• Apple|IA
RappieRappie schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:21:
[...]
Sorry hoor; maar hoe vaak hebben we dit nu al moeten horen of lezen?
Ik geloof deze melding wel, maar het zal - uiteraard - enkel weer voor de USA gelden. :(

En dan notabene te bedenken dat we een maand geleden nog de meeste XT's op ons continent hadden = Ibiza. :+

[Voor 21% gewijzigd door Apple|IA op 08-11-2005 12:31]

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

Vraag me af of het het geheugen is. De (ultra) high end markt is in kwantiteit niet zo groot. Lijkt me dat er genoeg snel geheugen geproduceerd is.
In ieder geval dusdanig genoeg dat er meer kaarten moeten zijn dan de paar die er nu wereldwijd zijn uitgeleverd.
R580 and RV535 Die Process Revealed

Date: November 8th, 2005
Topic: Video Card
Manufacturer: ATI
Author: Tuan Nguyen

We previously discussed R580 in some detail. A recent ATI advisory sent out to AIBs claims that R580 will utilize a 90nm process, just like R520. RV535, ATI's successor to the X1000 midrange segment, was also included in that advisory. Rather than 65nm or 90nm, the advisory claims that RV535 will utilize an 80nm process. Although this process size seems non-conventional, both ATI and NVIDIA had products based on unusual processes before, such as ATI's R410 110nm chip.

Both of ATI's main foundries, TSMC and UMC, have production facilities capable of 80nm production. Both of these facilities are capable of 65nm production, but for now this seems reserved to prototypes as mass production 65nm only exists for Intel and IBM. Neither ATI nor NVIDIA have foundries of their own, so the leap to 65nm on graphics may have to wait while TSMC and UMC play catch up.

[Voor 48% gewijzigd door Help!!!! op 08-11-2005 13:13]

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x |

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

[...]

Tsja weer VS-only, m'n broek zakt hier echt van af.....

Niet op voorraad.

• Cheetah

Cheetah

Een levering van hoeveel? 10? 20? 30? Bij een distributeur? Nation (=VS) wide?
Zolang die kaart niet vrijelijk verkrijgbaar is bij meerdere distributeurs in grote kwantiteiten is hij in mijn boek gewoon niet leverbaar.

Dat verhaal van tekort aan mem heb ik enige moeite mee. Als er zoveel problemen waren om 1.2ns geheugen geleverd te krijgen zou nV zeker geen 1.1ns chips op hun GTX512 hebben kunnen zetten. Hoe waar dat verhaal is zullen we dus binnen enkele dagen weten, met de release van GTX512.
Me rijst nl. sterk het vermoeden dat het gewoon een rotsmoes is.

Volgende post van de persoon die had gehoord dat het tekort aan het mem lag:
I know this was directed to ShaidarHaran but what from what I heard the 512MB cards will be in shorter supply then the 256MB cards that should come later this month.
Het tekort houdt dus gewoon aan... :/
Markjuh schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:05:
Ik zeg nota bene zelf dat ik NIET geloof dat bewust de XT wordt achter gehouden. De XL is toch (redelijk) fatsoenlijk leverbaar. Ik zeg alleen dat ik bij een leverancier zie dat ze het wel bewust doen om van de X850 serie af te komen. [...]Ik zeg ook niet dat iedereen dit doet. Alleen een aantal leveranciers doen dit wel.
En die leveranciers zien hun verkopen gewoon teruglopen, gezien er bij ruime beschikbaarheid voldoende anderen zijn die hem wel leveren, bijvoorbeeld webshops die geen stock aanhouden. De grootste marges op deze kaarten worden gepakt in de 1ste weken na release. Een levernacier is stom om zijn X1800 kaarten dan achter te houden, gezien ze gewoon waarde verliezen en de klant ze dan wel elders vandaan trekt en toch hun X850 niet koopt. Dubbel verlies dus.
En als de TOP niet leverbaar is omdat de cores worden gespaard voor de GTX512 dan betekent dit toch nog steeds dat ze dus niet zo schandalig goed klokken allemaal. Anders zou de TOP wel gewoon leverbaar blijven naast de GTX512. Als ze echt zulke enorm goed klokkende cores hebben dan zou er voldoende over moeten blijven voor de TOP kaarten.
Zie mijn eerdere post voor een plausibele(r) verklaring voor dit fenomeen: het (zwaar overklokte) geheugen en de vraag.

Full Specz

• HaLDoL

HaLDoL

[...]

De 512MB GTX gebruikt hetzelfde mem dus die zou dus ook beperkt leverbaar moeten zijn volgende week.

Volgens DB zou het dus niet aan het mem liggen:
I must have missed something, where have ATI given indication that memory is in short supply?
XT's are only just ramping up - whats coming available now is fresh from the production lines and that has to be shared between ATI (who can ship them immediately to some e-tail locations) and their vendors (who will have to make their own HSF modifications, package and distribute them) - so its not really surpising they are limited at the moment.

FirefoxAG schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:09:
[...]
Dan moet je duidelijker zijn CJ, je post wekte een andere indruk, en niet alleen bij mij - zeker gezien de context waarin je hem plaatst (discussie over leverbaarheid 6800GS t.o.v. X1800XT) ;)
Hoeveel duidelijker moet ik zijn als ik in m'n post nergens de X1800XT noem, maar het heb over de lowend en midrange (zie X800GT vs X1300Pro)? De discussie ging over de controle van IHVs op third party fabrikanten en de suggestie werd gewekt dat nVidia dit als excuus kon gebruiken en ATi niet. Ik gaf een situatie aan waarin ook ATi dit als excuus kon gebruiken. Heb verder met geen woord gerept over de high end kaarten.
Uhm, ja ok, en hoe vormt dit een excuus voor de slechte (of beter: on-)leverbaarheid van de X1800XT?
I.m.o. moet men sowieso eens ophouden met het constant opvoeren van excuses voor het niet leverbaar worden van de XT. Als je een kaart/GPU niet kunt leveren had je hem gewoon niet moeten introduceren. Tot nu toe is er niets anders gebeurd met de XT releasedatum dan deze verder naar achteren schuiven... en het eind lijkt vooralsnog niet in zicht :/
Als je weet dat de XT gebruik maakt van de A15 cores en dat de productie daarvan pas in September op gang is gekomen dan kan een (onvoorzien) leveringsprobleem van IC Substrates waar ATi niets aan kan doen, zorgen voor problemen, zeker op korte termijn zoals nu. Dit is hetzelfde als het probleem dat het bedrijf dat de chipflip packaging leverde aan ATi getroffen werd door een orkaan waardoor complete lijnen plat lagen en honderdduizenden flipchips voor ATi niet op de plaats der bestemming aankwamen, terwijl TSMC de chips allemaal netjes klaar had staan liggen.

Externe factoren kunnen dus wel degelijk als geldig excuus aangeleverd worden. Leuk is het niet voor de consument, maar in dit soort gevallen is het niet anders.
Ook dat is waar. Echter, wat ik bedoel is dat GTX cores die 470mhz lopen echt niet bijzonder zijn. Zo'n beetje alle GTX'en die ik overklokt heb zien worden halen dat al met singleslots koeling.
Ik verwacht(te) dus echt speciale cores, die middels het aangekondigde nieuwe PCB op veel hogere snelheid kunnen lopen... Als er word gesproken over 550~600mhz, dan is het getal 470 wel een teleurstelling, mocht dit echt zo zijn (zoals ik al opmerkte is dat sheet nogal "oud"). Ik vraag me wel af of een GTX op 470mhz het gat met de X1800 dusdanig kan vergroten dat hij $100 meer waard is.

Maar goed, nog niets is zeker daarover... clocks niet en performance dus ook niet... Weer afwachten dus :/
Ik verwacht dat nVidia de hoger geklokte cores met opzet heeft achtergehouden, waardoor de edities als TOP zeer schaars zijn geworden, om de third party fabrikanten als ASUS niet in de weg te zitten en op die manier ruimte te maken voor hun eigen overgeklokte versie. Het zou lullig zijn als Asus gewoon standaard hun overgeklokte TOP in het assortiment bleef houden terwijl nVidia zelf al een iets snellere kaart had. Als de kloksnelheid van 470Mhz klopt, dan zou dit op zich best logisch zijn gezien het tekort aan OC versies van de normale GTX. Als de snelheid echt op 550Mhz zou liggen, dan had een TOP nog best kunnen bestaan naast de GTX512. Aan de andere kant heb ik ook al ergens 560Mhz gezien voor de GTX512.
FirefoxAG schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:47:
[...]In theorie niet... XT's en XL's worden in principe allemaal gefabriceerd door Sapphire, en slechts gelabeled en gepackaged door de 3rd parties. De kaarten zijn dus identiek als het goed is...
Kleine nuance verschil. Cores worden gemaakt door TSMC. Deze gaan dan in eerste instantie naar PC Partner toe. PC Partner is het moederbedrijf van Sapphire die 60-70% van alle ATi graphicscards en moederborden maakt. Niet alles gaat naar PC Partner toe. Zo heeft Celestika een groot gedeelte van de X8x0 kaarten geproduceerd. Sapphire kan per per maand zo'n 18 miljoen graphicscards produceren. Het merendeel hiervan zit in de low-end.

Een bedrijf als MSI maakt na verloop van tijd ook z'n eigen kaarten. Zie bijvoorbeeld de miljoenen Radeons die in Medion PCs zijn gegaan. Die komen allemaal uit de fabrieken van MSI en niet die van PC Partner. Ook Asus maakt vaak z'n eigen versies na verloop van tijd.

PC Partner verkoopt z'n kaarten vooral aan AIBs als Connect3D, GeCube, (volgens mij ook) Club3D en natuurlijk hun eigen dochteronderneming Sapphire.

Ander nieuws. Het was al bekend dat de X1300 serie geen mastercard nodig had voor CrossFire. Hoogstwaarschijnlijk heeft ook de X1600 serie geen mastercard nodig.
Bron: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2594

• Astennu
Waar de Nvidia mensen hier ff aan moeten denken is dat de meeste GTX'en de 520 MHz niet halen. En Als je een GPU op de markt brengt klock je em niet op de max dan bouw je er een fout marge in. Idd al je Oc't kun je makkelijk 10 MHz van de max af zitten. Maar @ stock cooling moet dat ding ook in een kast werken waar het bv 45c is dus dat ding 90+ graden word. En als je dan bv 500 MHz draait en de max in een guntige temp is 520 dan is de kans groot dat je kaart niet zonder problemen werkt.

En er komt nog bij dat als je je geheugen omhoog clockt dat je core het dan zwaarder heeft. De mem controller zwaarder belast wordt. En dus warmer wordt. Waardoor je GPU clocks ook lager worden. Dus ik zou 470 niet zo raar vinden als je bv 1600 MHz mem draait.

Ik merk dit ook met mijn ATi kaarten. Als ik de mem speed omhoog doe kan het zijn dat ik op me GPU iets van 10-20 mhz moet inleveren.

En wat betreft de X1600 ben ik het met CJ eens. Er moet veel meer in die core zitten qua MHz. Maak er een 700 Mhz versie van met 100-200 MHz sneller geheugen en de kaart kan ineens wel mee komen. Als de X1800 van die hoge speeds kunnen halen. Moet een half zo grote X1600 ook een aardig eind kunnen komen. Dus als ATi slim is proberen ze een 650 of 700 MHz XT kaart op de markt te brengen anders hebben ze een Mid Range flop kaart. Aangezien i dan te duur is voor wat i doet.

Edit:

Ik heb die test van DH eens bekeken en zo slecht doet de X1600 het nog niet. Vaak liggen de AVG en de Minimum FPS van bijde kaarten dicht bij elkaar. Daar komt nog bij dat de ring bus nog meer optimalisaties krijg en dat de drivers nog lang niet geoptimaliseerd zijn voor het gebruik van 3 shaders units per rob. Dus ik zie hier nog wel veel ruimte voor verbetering.

Ook als je de Oc resultaten ziet van de X1600 XT deze haald bijna 800 MHz core en 650 voor het geheugen. Als ATi nu de XT in een 700-700 versie uitgeeft of een met wat langzamer geheugebn heb je een behoorlijk snelle kaart in handen. De core kan het duidelijk hebben. Het zal me niet verbazen als de nieuwere X1600 kaarten een OC van 850+ MHz gaan halen. En let Op dit met een Stock cooler. !!! Dus met goede cooling en een hoger voltage kom je er echt wel. ATi zou er ook voor kunnen kiezen het Voltage met 0.1 te verhogen en daar mee dus 750 MHz stock uit te bregen.

Helaas denk ik dat de kaarten gewoon als 590-600 uitgegeven gaan worden en de X1600 erie een flop gaat worden. Zou wel erg dom en zonde zijn.

[Voor 29% gewijzigd door Astennu op 08-11-2005 15:39]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Cheetah

Cheetah

Astennu schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 15:22:
Waar de Nvidia mensen hier ff aan moeten denken is dat de meeste GTX'en de 520 MHz niet halen.
Op standaard voltage en standaard GTX v1.0 PCB niet nee. Doe er 0.2V bij en zorg dat je de zaak goed gekoeld hebt, en je kunt wel eens verassende dingen gaan zien ;)
En wat betreft de X1600 ben ik het met CJ eens. Er moet veel meer in die core zitten qua MHz. Maak er een 700 Mhz versie van met 100-200 MHz sneller geheugen en de kaart kan ineens wel mee komen. Als de X1800 van die hoge speeds kunnen halen. Moet een half zo grote X1600 ook een aardig eind kunnen komen. Dus als ATi slim is proberen ze een 650 of 700 MHz XT kaart op de markt te brengen anders hebben ze een Mid Range flop kaart. Aangezien i dan te duur is voor wat i doet.

Ik heb die test van DH eens bekeken en zo slecht doet de X1600 het nog niet. Vaak liggen de AVG en de Minimum FPS van bijde kaarten dicht bij elkaar. Daar komt nog bij dat de ring bus nog meer optimalisaties krijg en dat de drivers nog lang niet geoptimaliseerd zijn voor het gebruik van 3 shaders units per rob. Dus ik zie hier nog wel veel ruimte voor verbetering.
Ik denk dat je nog eens moet gaan kijken. Een 15% speedbump gaat de X1600XT echt niet redden. We praten over een performanceverschil tot 100% met de 6800GS (ja: GS domweg 2x zo snel), en dat niet eens in 1 game, maar meerdere.
Wat betreft overclocking: De 6800GS deed ook OC'd 515/1180 (t.o.v. de standaard 425/1000)... En ik weet niet of je't ook hebt gezien, maar een overklokte GS stampt een overklokte X1600 nog veel harder de grond in dan in de niet overklokte situatie. Duidelijk een geheugenbandbreedte probleem aan X1600 zijde, precies zoals ik enkele topics geleden al had voorspeld. Een 9800XT doet het waarschijnlijk zelfs al een stuk beter dan de X1600.

Het enige wat ATi in de midrange redding kan brengen is een X1700 of X1800LE met meer pixel pipelines (of pixelprocessors, hoe je 't wil noemen) en vooral een 256bit geheugeninterface. OF een derrivaat van de X850's, net als nV een derrivaat van de 6800's heeft gebruikt.
De dagen van 128bit midrangekaarten zijn (gelukkig) geteld. Naar de low-end met die X1600..!

Full Specz

• hjs
  • Niet online
Kom op zeg, als ze al zeggen op driverheaven dat 1024*768 af en toe niet de doen is, praten we toch niet meer over een midrange kaart ?
If you take a look at the Lost Coast results which is the only game on test here to use HDR we see that the X1600 just cant handle such a demanding technology at any decent resolution. In reality you are looking at a card which would be lucky to combine those two features at 1024x768 and provide playable framerates. That to us is not $250 worth of value.
Okay met HDR, ik zie nu ook waar ik die 100$ vandaan heb, ze vergelijken ponden met dollars ;)
ATI slaat flink de plank mis met die X1600 en dat gaat ze veel geld kosten !!

• Mad Scientist
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 07-11-2015
hjs schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:19:
Kom op zeg, als ze al zeggen op driverheaven dat 1024*768 af en toe niet de doen is, praten we toch niet meer over een midrange kaart ?

[...]

Okay met HDR, ik zie nu ook waar ik die 100$ vandaan heb, ze vergelijken ponden met dollars ;)
ATI slaat flink de plank mis met die X1600 en dat gaat ze veel geld kosten !!
Ik vind ook met de 1800XT, die kaart is er gewoon niet! Echt ik snap dit niet, als je gamer de snelste kaart wil hebben moet je verplicht naar NV want daar is de GTX wel leverbaar.

• hjs
  • Niet online
Die X1800XT is tenminste nog ff sneller als de concurrent. Dus als hij er eindelijk is hebben ze wat.
Maar de X1600 is er niet en is, zoals ze hem nu testen, gewoon te traag in verglijk met de concurrentie.

• Apple|IA
Als je weet dat de XT gebruik maakt van de A15 cores en dat de productie daarvan pas in September op gang is gekomen dan kan een (onvoorzien) leveringsprobleem van IC Substrates waar ATi niets aan kan doen, zorgen voor problemen, zeker op korte termijn zoals nu.
Ik kan me voorstellen dat Ati door een tekort aan bijv. IC substrates of wat dan ook slechts 1500 XT's kan produceren per maand in plaats van de beoogde 15.000, maar nu lijkt er toch echt iets anders aan de hand hoor.
We gaan even iets terug in de tijd; halverwege/eind September heeft Ati pak 'm beet 100 XT's geproduceerd, speciaal voor de reviewers c.q. Ibiza klanten. We zijn nu een ruime maand verder en wat heeft Ati sindsdien uitgevoerd? Alle forums afstruinend zijn er hooguit 3 of 4 XT eigenaren gesignaleerd die hun kaart afgelopen maandag hebben ontvangen. De kaart was overal direct al in back-order. Een gebrek aan wat voor onderdeel dan ook prima, maar deze oogst is wel héél erg karig. :/

Gelukkig voor Ati doet de X1800XL het wél goed en het lijkt ook een super kaartje te zijn met uitstekende OC eigenschappen maar wat betreft de XT zie ik een nieuw "XTPE" debacle aankomen. :( Sterker nog het is er al.

[Voor 11% gewijzigd door Apple|IA op 08-11-2005 17:01]

• Cheetah

Cheetah

hjs schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:39:
Die X1800XT is tenminste nog ff sneller als de concurrent. Dus als hij er eindelijk is hebben ze wat.
Maar de X1600 is er niet en is, zoals ze hem nu testen, gewoon te traag in verglijk met de concurrentie.
De verwachting is dat de GTX512 de X1800XT zal verslaan EN - als dit zo doorgaat - ook nog eens eerder beschikbaar zal zijn (zij het vermoedelijk wel tegen een hogere prijs)...

Als ATi zo doorgaat verliezen ze deze hele X1K slag tegen nVidia's 6 en 7 serie:
6600GT (dramatisch) sneller dan X1300Pro
6800GS (dramatisch) sneller dan X1600XT
7800GT sneller dan X1800XL
7800GTX 512 sneller dan X1800XT 512

Vermoedelijk verslaat alleen de X1800XT 256 de 7800GTX 256...

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de (on)leverbaarheid van X1K t.o.v. volop leverbaarheid van nV producten :/

[Voor 6% gewijzigd door Cheetah op 08-11-2005 17:13]

Full Specz

• Apple|IA
FirefoxAG schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:01:
[...]

Als ATi zo doorgaat verliezen ze deze hele X1K slag tegen nVidia's 6 en 7 serie:

Iemand die een GT boven een XL prefereert is niet goed wijs imo. :) Een doorsnee XL loopt sinds de OpenGL fix samen met zijn uitstekende OC eigenschappen rondjes om een GT, en dan heb ik het nog niet eens over de extra IQ features die de XL biedt.
Ik denk dat zelfs de grootste Nvidia die-hard een XL mee zou nemen naar een onbewoond eiland ipv een GT.
Hier vind ik je ook nog ietwat voorbarig. :)

[Voor 22% gewijzigd door Apple|IA op 08-11-2005 17:11]

• HaLDoL

HaLDoL

Apple schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:05:
[...]

Iemand die een GT boven een XL prefereert is niet goed wijs imo. :) Een doorsnee XL loopt sinds de OpenGL fix samen met zijn uitstekende OC eigenschappen rondjes om een GT, en dan heb ik het nog niet eens over de extra IQ features die de XL biedt.
Ik denk dat zelfs de grootste Nvidia die-hard een XL mee zou nemen naar een onbewoond eiland ipv een GT.
Ehm, in de TR review van de 6800GS is het wel duidelijk dat de GT sneller is in alle spellen uitgezonderd SS2. En deze review is met de ogl fix drivers gedaan.
http://www.techreport.com...force-6800gs/index.x?pg=1

• Apple|IA
Ik zei dan ook "samen met zijn uitstekende OC eigenschappen". De diverse forumverhalen gelezen te hebben lijkt het eerder regel dan uitzondering te zijn dat een XL XT speeds haalt. Ik geloof dat die kaart van Astennu het nog het slechts doet van allemaal. Op een haar na net geen stabiele XT speeds op de core, wél ruimschoots op het mem.

[Voor 17% gewijzigd door Apple|IA op 08-11-2005 17:18]

• Cheetah

Cheetah

Apple schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:05:
XL loopt rondjes om GT??? Xcuse you? Zie review gepost door HalDol hierboven. Gemiddeld genomen is de GT in vrijwel alle games sneller dan de XL, dat blijkt uit ALLE reviews die ik heb gelezen.
Een OGL fix zou hier in hooguit enkele games verandering brengen, en zelfs dat nog niet eens volgens de review: de GT verslaat de XL met duidelijke marge in Doom3 met 4xAA (laat staan in de andere reso's die nog niet geoptimaliseerd zijn). Ook in de meeste andere games word de XL gewoon duidelijk verslagen door de GT.

Verder overklokt de GT ook als een beest. Veel van die dingen halen 480 tot ruim over de 500 mhz core en verslaan overklokt zonder problemen stock GTX'en - hardcore.
Of wilden we soms weer een stock 7800GT met een OC'ed X1800XL gaan vergelijken? :z
7800GTX512 sneller dan X1800XT512: Hier vind ik je ook nog ietwat voorbarig. :)
Ik doe bij deze de voorspelling. Weddenschap? ;)

[Voor 8% gewijzigd door Cheetah op 08-11-2005 17:40]

Full Specz

• winwiz
  • Laatst online: 19:22
7800GT sneller dan 1800XL?? Denk het niet.......

In onderstaande link zijn ze even vergeleken en enkel op een resolutie van 1600 x 1200...en dat vind ik veel redelijker dan 1024 x 768. De meeste Tweakers zitten sowieso al minimaal op 1280 x 1024.

http://www.legionhardware.com/document.php?id=473

Als je de tekst en cijfertjes goed leest veegt de XL de vloer aan met de GT vooral als de IQ open gaat.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• biobak
winwiz schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:40:

Als je de tekst en cijfertjes goed leest veegt de XL de vloer aan met de GT vooral als de IQ open gaat.
Volgens mij kun je daar geen echte harde uitspraken over doen. De XL is nu ook een sterke kaart voor OpenGL maar de reviews zijn wisselend voor wat betreft de OpenGL fix. Een recente review op hexus.net laat de weegschaal doorslaan in het voordeel van de GT. Je kunt ook het verschil met en zonder fix zien.
http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/nvidia/xfx/7800GT/D3Q.png

Verder heeft HardOCP in een 1800XT vs 7800GTX review aangegeven dat de OpenGL timedemo's van bijvoorbeeld Quake 4 geen juiste weergave geven van de kwaliteiten van de Ati en nVidia kaarten. Hieronder een quote over het gebruik van Q4 timedemo's voor het benchen van videokaarten. Overigens een uitstekende review, waarbij de focus niet ligt op benchmarks, maar op gameplay. Te vinden op: http://www.hardocp.com/article.html?art=ODc1LDE=

We know that some other “benchmarks” on other sites are showing that -- with a recorded timedemo -- the Radeon X1800 XT is providing faster frame rates than a GeForce 7800 GTX with this new OpenGL fix driver. This just shows that there are more differences starting to crop up now in games where a recorded timedemo is not accurately reflecting the actual, real-world game play experience. Remember, timedemos are recorded events that may not play back AI and Physics in the same way as when you actually get inside the game and play it like a gamer. Our results fully reflect playing the game.

• Cheetah

Cheetah

winwiz schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:40:
7800GT sneller dan 1800XL?? Denk het niet.......
In onderstaande link zijn ze even vergeleken en enkel op een resolutie van 1600 x 1200...en dat vind ik veel redelijker dan 1024 x 768. De meeste Tweakers zitten sowieso al minimaal op 1280 x 1024.
http://www.legionhardware.com/document.php?id=473
Als je de tekst en cijfertjes goed leest zie je dat de GT gemiddeld sneller is tot en met 4xAA/8xAF (ofwel de meest gebruikte reso's), en dat ze daarna de GT op 8x(!!) AA gaan vergelijken met een XL op 6x AA. Tja... daarbij red ie 't niet meer nee...

Verder moet ik zeggen dat dit echt de allereerste review is waarin ik de XL zo vaak in de buurt van de GT zie. Op 1280 domineert de GT duidelijk de XL blijkens alle andere reviews (die reso is hier niet meegenomen).
Overigens blijf ik me wel verbazen over de lage performancedrops bij AA op de XL :)
Wat ik trouwens wel errrg vreemd vind is dat weinige performanceverlies dit niet consequent is maar om de een of andere reden varieert per game, maar goed.

[Voor 3% gewijzigd door Cheetah op 08-11-2005 18:05]

Full Specz

• Astennu
FirefoxAG schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:34:
[...]
XL loopt rondjes om GT??? Xcuse you? Zie review gepost door HalDol hierboven. Gemiddeld genomen is de GT in vrijwel alle games sneller dan de XL, dat blijkt uit ALLE reviews die ik heb gelezen.
Een OGL fix zou hier in hooguit enkele games verandering brengen, en zelfs dat nog niet eens volgens de review: de GT verslaat de XL met duidelijke marge in Doom3 met 4xAA (laat staan in de andere reso's die nog niet geoptimaliseerd zijn). Ook in de meeste andere games word de XL gewoon duidelijk verslagen door de GT.

Verder overklokt de GT ook als een beest. Veel van die dingen halen 480 tot ruim over de 500 mhz core en verslaan overklokt zonder problemen stock GTX'en - hardcore.
Of wilden we soms weer een stock 7800GT met een OC'ed X1800XL gaan vergelijken? :z

[...]
Ik doe bij deze de voorspelling. Weddenschap? ;)
Jongje jongje weer lekker bezig of niet :D

Idd de GT en XL schelen elkaar niet veel. Op DIT MOMENT. Strax met nieuwe drivers KAN het totaal anders zijn. En de X1600 wordt nie tmet 100% verslagen door die GS. Kijk maar eens goed in 50% van de games liggen de average en minimum FPS dicht bij elkaar alleen de Max niet en dan vind ik de prestatie dus niet slecht. In sommige games was het verschil idd bijna dubbel. Dit kan goed aan de driver liggen en dat snap je zelf denk ik ook wel. Idd de kaart is niet echt goed voor de markt waar i op gericht word. Ik vind het meer een High End Buget kaart als ik het zo kan noemen. Maar ik denk dat met nieuwe drivers de prestatie nog wel wat beter kan worden. En Zo slecht als jij zegt dat de prestatie is is het nu ook weer niet. Vaak was het verschil van de average FPS 2 tot 5. Dat is nog niet heel slecht. En nog maals vaak sloeg i ook de plank mis en was hij 100% slomer. Maar je mag het toch iets beter bekijken voordat je een oordeel maakt. Ik probeer ATi nu niet goed te praten wat het is gewoon een **** product gezien de prijs/prestatie maar het is wel wat beter dan jij hier zij.

En wat betreft mijn X1800 XL daar was idd iets mis mee. Hij is nu ook terrug bij iComputers en wordt getest. Want @ alles stock gaf i nog artifacts in Quake 4 en zo. Dus dat kon niet goed zijn. Ik heb van begin af aan al gedonder met dat ding. En andere hadden dat niet. Dus een beetje peg. Mischien nu meer geluk.....

Edit:
FirefoxAG schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:03:
Overigens blijf ik me wel verbazen over de lage performancedrops bij AA op de XL :)
Wat ik trouwens wel errrg vreemd vind is dat weinige performanceverlies dit niet consequent is maar om de een of andere reden varieert per game, maar goed.
Wat dacht je van de programmeerbare MC waar de hele tijd al over gesproken word ? En dat die per game ingesteld kon worden ? En dat ze daar nu heel veel tijd in steken ? Ik denk dat bij de Cat 5.11 ook weer een aardige boost te zien zal zijn. Het zal me niets verbazen als strax met nieuwere drivers de XL de GT voorbij gaat. ( De GT is ATM nog wel beter dan de XL ) En de X1800 XT strax met de GTX 512 kan mee komen en gelijk kan scoren. Maar de toekomst zal het zeggen

[Voor 16% gewijzigd door Astennu op 08-11-2005 18:13]

• Cheetah

Cheetah

biobak schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:58:
Verder heeft HardOCP in een 1800XT vs 7800GTX review aangegeven dat de OpenGL timedemo's van bijvoorbeeld Quake 4 geen juiste weergave geven van de kwaliteiten van de Ati en nVidia kaarten. Hieronder een quote over het gebruik van Q4 timedemo's voor het benchen van videokaarten. Overigens een uitstekende review, waarbij de focus niet ligt op benchmarks, maar op gameplay. Te vinden op: http://www.hardocp.com/article.html?art=ODc1LDE=
In die review vond ik nog iets anders verontrustends: de slechte HDR performance van de X1800XT in FarCry is geen incident.

In SS2 HDR veegt de GTX de XT ook al van de map :/
Op 1600x1200 (!!!) presteert de BFG GTX OC (460/1300) beter dan de X1800XT op 1024x768 (!!!) :X

Neejh, bij mij blijft mijn GTX'je voorlopig in mijn PC... HDR is me veels te liev...

Full Specz

• Apple|IA
Verder overklokt de GT ook als een beest.
Kom op zeg, als je een GT hebt die stabiel 10% overklokt dan mag je al gelukkig zijn. Sla er maar eens een GT OC topic op [H] op na.
De gemiddelde XL klokt zo'n 25% over op de core, en op het mem nog hoger. Dit noem ik rondjes lopen om de GT ja.

[Voor 12% gewijzigd door Apple|IA op 08-11-2005 18:28]

• biobak
FirefoxAG schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:23:
[...]
Op 1600x1200 (!!!) presteert de BFG GTX OC (460/1300) beter dan de X1800XT op 1024x768 (!!!) :X
Dat is hoogstwaarschijnlijk een game/driver bug. Niet iets wat niet gefixt zal zijn in een patch/driver fix. Dus niet bepaald iets om de X1800XT op af te serveren. Ook de 7800GTX had een driverbug. Die is gefixt met de 81.87 beta drivers.

• Astennu
FirefoxAG schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:23:
[...]
In die review vond ik nog iets anders verontrustends: de slechte HDR performance van de X1800XT in FarCry is geen incident.

Neejh, bij mij blijft mijn GTX'je voorlopig in mijn PC... HDR is me veels te liev...
Maar in HL LC is het weer een ander verhaal. Ik merkte idd ook dat SS2 met HDR niet goed liep. Ik hoop dat ATi dit gaat fixen in de nieuwere drivers. Ik weet niet hoe Nvidia zijn HDR peformance met nieuwere drivers omhoog is gegaan. Maar dat zal denk ik ook wel insprongen geweest zijn. En mischien scheeld het dat de Far Cry HDR voor een Nvidia kaart is geprogrameerd ? of is dit wel via de officiele SM 3.0 ? Mischien kunnen ze met dynamic branching of zo iets nog extra peformance uit de X1k serie halen ?

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
FirefoxAG schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:01:
[...]
De verwachting is dat de GTX512 de X1800XT zal verslaan EN - als dit zo doorgaat - ook nog eens eerder beschikbaar zal zijn (zij het vermoedelijk wel tegen een hogere prijs)...

6600GT (dramatisch) sneller dan X1300Pro
6800GS (dramatisch) sneller dan X1600XT

Vermoedelijk verslaat alleen de X1800XT 256 de 7800GTX 256...

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de (on)leverbaarheid van X1K t.o.v. volop leverbaarheid van nV producten :/
+ nVidia heeft nog G72 en G73 op de roadmap voor januari (mid-end sector, X1300 en X1600 gaan het waarschijnlijk nog moeilijker krijgen).

It takes two fools to argue.

• Pubbert
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15:52

Pubbert

random gestoord

http://www.legionhardware.com/Bench/ATi_Radeon_X1800XL_vs_GeForce_7800_GT/Battlefield2.gif

AA en AF bijna Free? :9~

(Maar Firefox zou het natuurlijk drivercheats noemen) ;)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Seekless

Seekless

Doelloos zoekende

@CJ en Firefox

De vergelijking ging over een nieuwe videokaart in de markt waarbij er een verschil is tussen een kaart ergens midrange introduceren en een nieuwe top kaart en de gevolgen voor de introductie strategie. Elkaar afbranden hierover gaat iets te ver aangezien jullie blijkbaar beide niet helemaal door hebben dat de antwoorden daarover gingen en dus vergelijkingen van X800GTO and X1300 spaak lopen.

Op het moment is de X1800XL volgens redelijke benches zo'n 7 a 9 procent langzamer dan de 7800GT. Hij klokt daarintegen beter over en heeft duidelijk minder performance verlies bij het inschakelen van AF/AA/en wat zij meer.

Als je beide kaarten in een systeem zet en een redelijke groep mensen however gewoon naar een first person shooter laat kijken dan zien zij geen verschil. Dit kan niet gebencht worden en zul je dus bijv. in een winkel moeten vergelijken. However bij stil beeld wordt de XL als betere image quality aangewezen als alles op max staat, ook zien mensen niet drastische verschillen tussen een image quality level van een hoger bij de XL t.o.v. de GT.

Mijn conclusie hieruit is dat de GT iets sneller is, de XT iets beter image quality heeft. En dat je keuze dus afhangt van je preferentie.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

De XL is veel sneller als beide kaarten overklokt zijn tot de max. Nogal al logisch aangezien een XL vaak tot XT-waarden klokt en de XT al sneller is dan de (standaard) 7800GTX met 4 pipes meer.

Iemand inmiddels een Xi800XT in NL te koop gezien, er worden al beloningen van 10.000 eur uitggeloofd.

[Voor 13% gewijzigd door edward2 op 08-11-2005 19:00]

Niet op voorraad.

• Cheetah

Cheetah

Thund3r schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:47:
AA en AF bijna Free? :9~

(Maar Firefox zou het natuurlijk drivercheats noemen) ;)
Om een veelgebruikte uitspraak van CJ aan te halen: wil je me geen woorden in de mond leggen?? :X
Modbreak:Niet op de man spelen :o

Ten eerste heb ik NOOIT beweerd dat typische AA gevallen bij de X1800 cheats zijn, zelfs niet in het FarCry geval waarbij de performance STEEG bij gebruik van 4xAA t.o.v. NoAA. Ik heb alleen gezegd dat dit gecontroleerd en verklaard moest worden.
Ten tweede heb ik deze review hierboven al besproken: zie jij ergens iets staan over cheats?

Ten derde zijn we wel weer leuk de performancecharts die we graag willen zien aan het uitzoeken he? ;)

[Voor 4% gewijzigd door dion_b op 09-11-2005 01:16]

Full Specz

• Astennu
Over IQ gesproken kijk hier eens naar :D

http://www.hardocp.com/im...FeXdFMXFfNV8xNV9sLmpwZw==

Dat beeld van de GTX ziet er niet echt goed uit. Heeft dit iets te maken met de HQ AF van ATI >?

Edit:

Dit zegt HardOCP er over.
*Update 11/07/2005*

Some very astute forum goers noticed that in the first screenshot above there is in fact a difference in image quality with the reflections on the windows of the buildings. It appears that on the GeForce 7800 GTX the reflections are blocky and not accurately reflecting the environment. We have gone back in and tested this out and are seeing the same result. We found that on those buildings the reflections are indeed not being rendered correctly. We also found that on other buildings they are being rendered correctly, so not all reflections are effected. We found that by turning down the “Reflection Quality” to “Medium” that this fixed the problem and the reflections are then rendered properly. This is with ForceWare 81.85 as used in the review.

We then installed the latest beta ForceWare drivers from NZone, ForceWare 81.87. We found that this driver fixes the problem. Therefore it seems to be a driver bug with ForceWare 81.85. If you are playing Serious Sam 2 we recommend installing ForceWare 81.87 to correct the reflection problem. With ForceWare 81.87 you can set the “Reflection Quality” to “High” and it matches the X1800 XT’s reflection quality.
Wat ik me dan af vraag is. Kloppen die tests dan wel ? Ik denk dat de FPS wel eens wat leger zou kunnen zijn als je die Quality op high zet. Dus eigenlijk kun je het nu niet echt goed meer vergelijken. Dan moeten ze ook de Cat 5.11 beta's gebruiken.

[Voor 77% gewijzigd door Astennu op 08-11-2005 19:15]

• Jejking
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

FirefoxAG schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:34:
[...]
Hoezo flamen en trollen? Ik dacht dat de cynische/sarcastische kant na het ingrijpen van CJ en de anderen eraf was gesleten, maar dit slaat werkelijk álles! Dit is imho een dodelijk ongenuanceerde uitspraak van je... ik heb hier alle posts gelezen die gingen over de ATi X1800-serie, en wat je nu zegt raakt écht kant noch wal :/ ... Kennelijk heb ik me vergist in wat leek op een hoog niveau, spijtig...
Modbreak:Ook jij niet op de man spelen...

Volgens mij was het namelijk zo dat maar al te vaak een stock X1800XT met een OC'ed 7800GTX (de TOP) werd vergeleken, en dat is werkelijk het enige wat voorbij is gekomen en wat ook maar ergens in de verte lijkt op de uitspraak die jij net deed... ;)

[Voor 4% gewijzigd door dion_b op 09-11-2005 01:17]

• Astennu
Jejking schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:14:
[...]

Hoezo flamen en trollen? Ik dacht dat de cynische/sarcastische kant na het ingrijpen van CJ en de anderen eraf was gesleten, maar dit slaat werkelijk álles! Dit is imho een dodelijk ongenuanceerde uitspraak van je... ik heb hier alle posts gelezen die gingen over de ATi X1800-serie, en wat je nu zegt raakt écht kant noch wal :/ ... Kennelijk heb ik me vergist in wat leek op een hoog niveau, spijtig...

Volgens mij was het namelijk zo dat maar al te vaak een stock X1800XT met een OC'ed 7800GTX (de TOP) werd vergeleken, en dat is werkelijk het enige wat voorbij is gekomen en wat ook maar ergens in de verte lijkt op de uitspraak die jij net deed... ;)
Jep idd. Ik weet het nog De GTX TOP Is de snelste kaart op de markt en niet de X1800 XT. Dan moeten ze ook maar een X1800 XT TOP uibrengen.

Tja niet echt eerlijkhe. Die XL's oc'en gewoon goed. Jammer dat dat TOP gebreuren nu echt wat voor Nvidia kaarten is. En dat ze het bij ATi niet doen. Wat zoals je nu ziet makkelijk kan.

• biobak
Astennu schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:10:

Wat ik me dan af vraag is. Kloppen die tests dan wel ? Ik denk dat de FPS wel eens wat leger zou kunnen zijn als je die Quality op high zet. Dus eigenlijk kun je het nu niet echt goed meer vergelijken. Dan moeten ze ook de Cat 5.11 beta's gebruiken.
Ze gebruiken bij HardOCP alleen officiele beta's. Dus die op de site van Ati/nVidia te vinden zijn.

• Astennu
biobak schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:17:
[...]

Ze gebruiken bij HardOCP alleen officiele beta's. Dus die op de site van Ati/nVidia te vinden zijn.
Nja nog geen goede vergeleiking want ze hebben de tests niet opnieuw gedaan. Ik ik durf te wedden dat de prestaties er niet beter op geworden zijn. En let maar op met de 5.11 drivers strax die kunnen een behoorlijk verschil in prestatie gaan maken. Want ze zijn pas net begonnen met het tweaken van de R520 kaarten.

[Voor 3% gewijzigd door Astennu op 08-11-2005 19:26]

• Jejking
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

FirefoxAG schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:00:
[...]
Om een veelgebruikte uitspraak van CJ aan te halen: wil je me geen woorden in de mond leggen?? :X

Ten eerste heb ik NOOIT beweerd dat typische AA gevallen bij de X1800 cheats zijn, zelfs niet in het FarCry geval waarbij de performance STEEG bij gebruik van 4xAA t.o.v. NoAA. Ik heb alleen gezegd dat dit gecontroleerd en verklaard moest worden.
En om een veelgebruikte uitspraak van FireFoXAG aan te halen:
<- origineel
Hiervoor zeg je precies hetzelfde als waar je toen CJ op aansprak en aanviel. Leuk he, als iemand dat ook bij jou doet? Ik vind kritiek prima, totaal geen problemen mee, maar ruk het dan niet uit zijn verband Firefox... daar heeft niemand baat bij, zeker ik niet omdat ik dit gewoon een heel fijn topic vind om in te discussiëren en bij te kletsen over techniek :Y) .
Ten derde zijn we wel weer leuk de performancecharts die we graag willen zien aan het uitzoeken he? ;)
Nu zeur je Firefoxie... er werd door LegionHardware getest op de settings die de maximale IQ gaven in de drivers. Dus m.a.w.: 6xAA voor ATi en 8x(MS)AA voor Nvidia, niet meer, niet minder.

We weten allemaal dat 8x(MS)AA een gigadrop geeft in de performance, óók op de GF7-series... En in een hoop IQ-vergelijkingen ziet het er nog (praktisch) hetzelfde uit ook, dus geef ik ze groot gelijk om op die settings te testen. Dus waarom nu zo'n trollerige opmerking? Doet de waarheid soms pijn? En nee, ik geef er geen kusje op :X .
Modbreak:Ook jij - houd het on-topic en geen persoonlijke steken onderwater

offtopic:
En sorry, het vorige bericht kon ik niet editten.

[Voor 9% gewijzigd door dion_b op 09-11-2005 01:19]

• Astennu
Ik ben het met je eens. van 4x AA naar 6x AA scheeld vaak niets in peformance bij ATi's X1k serie ( ze hebben daar iets aan gedaan in die X1K serie wat weet ik niet maar het werkt )

En het beeld wordt er zekers wel beter op. De 8x van Nvidia is net zo mooi alleen heeft een veel grotere hit. Dan moeten ze die er maar uit halen en iets beters bedenken. Met zo een peformance hit gebruikt toch geen hond het want daardoor wordt je game een heel stuk minder prettig om te spelen.

• oeLangOetan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20-07 18:46
Astennu schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:37:
Ik ben het met je eens. van 4x AA naar 6x AA scheeld vaak niets in peformance bij ATi's X1k serie ( ze hebben daar iets aan gedaan in die X1K serie wat weet ik niet maar het werkt )

En het beeld wordt er zekers wel beter op. De 8x van Nvidia is net zo mooi alleen heeft een veel grotere hit. Dan moeten ze die er maar uit halen en iets beters bedenken. Met zo een peformance hit gebruikt toch geen hond het want daardoor wordt je game een heel stuk minder prettig om te spelen.
Er is wel al gemeld op B3D dat ATi verwacht dat dat verschil weer normale proporties gaat aannemen eens hun geheugenconroller beter getweakerd is.

• Astennu
oeLangOetan schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:46:
[...]

Er is wel al gemeld op B3D dat ATi verwacht dat dat verschil weer normale proporties gaat aannemen eens hun geheugenconroller beter getweakerd is.
Dus dat het weer gelijdelijk laag gaat naar mate je hogere AA inschakeld ? Nu zullen ze wel bepaalde mode getweaked hebben en bij anderere er nog geen tijd voor gehad hebben. Maar idd over 3 maanden kun je meer over de peformance zeggen dan zijn de drivers ook een stuk beter.

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Jejking schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:14:
[...]

Dit is echt onzin. De TOP is geen overgeklokte GTX. Het is een GTX die MET volledige garantie op hogere kloks verkocht wordt dan de reguliere GTX.
Het is derhalve niet meer dan terecht dat de X1800XT met een TOP of bijv Extreme vergeleken wordt.

Het enige wat je zou kunnen aandragen is dat op dit moment de TOP slecht leverbaar is. De vergelijkbare Extreme daarentegen is nog steeds redelijk leverbaar.
De verklaring voor de iets mindere leverbaarheid lijkt redelijkerwijze in de GTX512mb zijn oorzaak te hebben. Verder zou je gezien het prijsverschil gek zijn als je een std GTX koopt ipv een TOP.
Derhalve is de vraag naar TOPS vermoedelijk ook zeer groot.

Hiertegenover kun je zeggen dat de X1800XT aanhangers helemaal hun mond moeten houden want deze kaart is itt wat ATI beloofd heeft dus NIET in Quantities leverbaar op 5nov. Net zoals de XL pas 3 weken later leverbaar was dan beloofd en net zoals de CF edities, die ook met een lantaarn gezocht moeten worden.

MAW de TOP mag niet met de X1800XT vergeleken worden omdat ie momenteel even slecht leverbaar is terwijl de X1800XT helemaal niet te leveren is. :?

Bovendien is het uitermate raar om te jammeren over het feit dat er geen ATI TOP's zijn. De regulier XT's zijn er nog niet eens!!! Wie zegt dat als de yields en aantallen goed zijn dat ASUS geen TOP's zou uitbrengen?
Natuurlijk doen ze dat als ze kunnen. Alleen maar positieve reclame. :)

Overklokken:
Ik zal wel pech hebben want mijn hardware blijkt in de praktijk zelden zo ver over te klokken ZONDER arti's e.d. bij intensief gebruik als alle jubelverhalen op de diverse fora.
Overklokken is leuk maar het moet gewoon zes uur nonstop kunnen gamen zonder arti's of vastlopers.

Astennu is er ook achter gekomen dat het blijkbaar niet altijd opgaat. Je kunt dan wel lekker die kaart terugsturen naar IComputers maar zou het niet kunnen dat het defect ontstaan is nadat jij gelijk toen je hem kreeg de meest waanzinnige OC's ertegenaan hebt gegooid?

Overkloks op diverse fora's zijn een leuke indicatie over:
- wat je zou kunnen halen
- hoe goed de yields zijn
maar niet meer dan dat.

Ik schat dat 95% zelfs in de high end markt zijn kaart niet of bescheiden overklokt.

[Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 08-11-2005 19:51]

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x |

• Astennu
Lol meest waanzinnige oc's :S jij bent dus duidelijk geen DOC'er :S Voltage verhoging van 0.1 GAAP man wat is dat :S Me 9700 pro liep wel 0.6v boven stock op lcuht !!! meer dan 1.5 jaar lang op dezelfde speeds geen grijntje pijn. Dus bullshit als die kaart van die zachte OC ( ik heb nog nooit een kaart zo laag getest qua voltage er bij en dat soort dingen ) Al defect raakt weet ik het ook niet meer. Dan moet het wel een hele slechte kaart zijn :S. En waarom ben ik eigenlijk de enige die van die rare acties had als vastlopers voltage niet hoger kunnen zetten.
Modbreak:Wat een lading onverzorge, ononderbouwde zooi :X Je kunt best op niveau posten, doe het dan ook :o

Mischien is i door de OC kapot gegaan maar dan geeft ik het meteen toe als dat zo is is de X1800 een bagger chip. En dan zullen alle oc'er binnen een half jaar een kapotte kaart gaan hebben.

Maar op een of andere manier denk ik niet dat dat het geval gaat zijn. Dus mischien was i wel niet kapot ? Dat ik nou in het begin niet wist waar ik de kaart goed mee kon stressen om toen er al achter te komen dat i niet goed werkte kan ik ook niets aan doen of wel ? elke chip is weer anders en gaat ook op andere momenten defecten vertonen. Maar je gaat mij niet vertellen dat je van 0.1 volt verhoging met temps die niet hoger waren dan 70c. Je een Chip die gemaakt is om op 1.3 volt te werken en die op 1.170 (want die tool undervolt dus iets van 0.05v ) liep al kapot draait. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.

[Voor 8% gewijzigd door dion_b op 09-11-2005 01:20]

• Apple|IA

We know that some other “benchmarks” on other sites are showing that -- with a recorded timedemo -- the Radeon X1800 XT is providing faster frame rates than a GeForce 7800 GTX with this new OpenGL fix driver. This just shows that there are more differences starting to crop up now in games where a recorded timedemo is not accurately reflecting the actual, real-world game play experience. Remember, timedemos are recorded events that may not play back AI and Physics in the same way as when you actually get inside the game and play it like a gamer. Our results fully reflect playing the game
[H] gebruikt idd geen timedemo's maar speelt een stukje level met iedere kaart en record dan de fps in een real-time grafiek. Een kanttekening wat je bij deze methode kunt plaatsen is dat je nooit met iedere kaart hetzelfde speelt, hier bedoel ik mee dat je bijv. met kaart A net even een andere route loopt, een granaatje met onploffing meer of minder, etcetera.
Wat [H] dus zegt dat een timedemo niet representatief zou zijn is imo flauwekul, want dit is de enige manier om iedere kaart op exact dezelfde manier te "stressen".

• Cheetah

Cheetah

offtopic:
@Jejking:
Flamen en trollen? De enige die ik in dit topic daarmee bezig zie ben jij op dit moment. Je afgelopen posts voegen letterlijk geen letter nuttigs aan dit topic toe en zijn niets anders dan gehuil mijn kant op.
We zijn dus weer op het niveau van persoonlijk flames aan mijn adres beland? En dat van mijn posts volledig uit hun verband trekken? Waar ik dan werkelijk al helemaal een hekel aan hebt is iemand (mij in dit geval) zogenaamd quoten en dan doodleuk tekst wijzigen in de aanhaling, zoals je hier doet...

De waarheid weer eens te hard voor je? Heb ik ATi weer teveel "pijn" gedaan voor je gevoel en kun je er weer niet omheen komen? Dus dan maar voor de volle 100% in de aanval @me he? :Z
Can't deal with the message, so shoot the messenger. Ik begrijp het wel hoor, je bent niet de eerste die deze "tactiek" hanteert, alleen dit continue gedonder begint me nu echt te irriteren :|

Verder: Ik heb ZEER DUIDELIJK nergens beweerd dat ATi cheat, dus stel ik het ook niet op prijs dat word beweerd als zijnde ik dat wel zou hebben gedaan of zou doen. Dus wat je daarover post slaat werkelijk helemaal nergens op en is gewoon regelrecht een excuus zoeken om op me te kunnen b*tchen.

Ik hoop dat dit dus hier stopt. Ik zou dit topic zeeeeer graag aangenaam houden...
Astennu schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:10:
Over IQ gesproken kijk hier eens naar :D

http://www.hardocp.com/im...FeXdFMXFfNV8xNV9sLmpwZw==

Dat beeld van de GTX ziet er niet echt goed uit. Heeft dit iets te maken met de HQ AF van ATI >?

Edit:

Dit zegt HardOCP er over.

Ten eerste post je zelf al wat [H] er daarover te zeggen heeft:
We found that on those buildings the reflections are indeed not being rendered correctly. We also found that on other buildings they are being rendered correctly, so not all reflections are effected. [...]
We then installed the latest beta ForceWare drivers from NZone, ForceWare 81.87. We found that this driver fixes the problem.
Verder gaat dit over de performance met AA, dus niet de performance met HDR wat i.m.o. the main issue hier is...
Astennu schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:37:
Maar in HL LC is het weer een ander verhaal. Ik merkte idd ook dat SS2 met HDR niet goed liep. Ik hoop dat ATi dit gaat fixen in de nieuwere drivers. Ik weet niet hoe Nvidia zijn HDR peformance met nieuwere drivers omhoog is gegaan. Maar dat zal denk ik ook wel insprongen geweest zijn. En mischien scheeld het dat de Far Cry HDR voor een Nvidia kaart is geprogrameerd ? of is dit wel via de officiele SM 3.0 ? Mischien kunnen ze met dynamic branching of zo iets nog extra peformance uit de X1k serie halen ?
In HL LC word gebruik gemaakt van HDR middels de shaders, en gezien de X1800XT een gelijk aantal shaders op hogere snelheid heeft als de 7800GTX is deze uiteraard daarbij in het voordeel.

Wat mij echter zorgen baart is de FP blending HDR performance op de X1800XT. Dat de X1800 dit in combinatie met AA kan is een van de grote sellingpoints van de serie. En nu blijkt dus in 2 games die FP blending HDR gebruiken (FarCry en SS2) dat de XT niet of nauwelijks voldoende performance heeft om alleen HDR aan te kunnen, laat staan in combinatie met AA.
Als dit middels een driver te fixen is vind ik het slordig van ATi dat 1 van hun grootste verkoopargumenten gewoon niet goed functioneert @launch, laat staan al ruim een maand na launch. Als dit niet middels een driver te fixen is maar een hardwareprobleem blijkt, is die hele functionaliteit ronduit teleurstellend, gezien het dan gewoon niet bruikbaar is.

Dat FarCry HDR voor nVidia geschreven zou zijn is i.m.o. een non-argument. Crytek gebruikt gewoon OpenEXR HDR, een open standaard, die beide partijen (nV en ATi) ondersteunen. En ATi heeft tijd zat gehad om de X1800 te tunen voor OpenEXR HDR, want FarCry ondersteunt dit al een jaar (patch 1.3 is van Oktober 2004) en is heel lang de enige game geweest die het ondersteunde...
FC was dus juist een prachtige gelegenheid geweest om in een real life game te laten zien wat dat HDR+AA waard is. Dat dit dus nog steeds niet lukt met behoorlijke performance is gewoon teleurstellend... en de resultaten met SS2 maken dat gevoel er niet beter op.

[Voor 3% gewijzigd door Cheetah op 08-11-2005 21:40]

Full Specz

• oeLangOetan
ok firefoxAG point taken, we wachten af hoe dit evolueerd & einde discussie
Modbreak:Geen wannabegemodder :o

[Voor 27% gewijzigd door dion_b op 09-11-2005 01:22]

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Nog een review met alle contenders, zowaar met de combo X2 - fw 81.87

http://techreport.com/rev...force-6800gs/index.x?pg=2

[Voor 8% gewijzigd door edward2 op 08-11-2005 22:43]

Niet op voorraad.

FirefoxAG schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:38:
Dat FarCry HDR voor nVidia geschreven zou zijn is i.m.o. een non-argument. Crytek gebruikt gewoon OpenEXR HDR, een open standaard, die beide partijen (nV en ATi) ondersteunen. En ATi heeft tijd zat gehad om de X1800 te tunen voor OpenEXR HDR, want FarCry ondersteunt dit al een jaar (patch 1.3 is van Oktober 2004) en is heel lang de enige game geweest die het ondersteunde...
FC was dus juist een prachtige gelegenheid geweest om in een real life game te laten zien wat dat HDR+AA waard is. Dat dit dus nog steeds niet lukt met behoorlijke performance is gewoon teleurstellend... en de resultaten met SS2 maken dat gevoel er niet beter op.
Dat iets gebruik maakt van een open standaard wil niet zeggen dat alle hardware daarvoor getuned is. 3Dc is ook een open standaard. OpenEXR is EEN manier van HDR, maar dat wil niet zeggen dat het DE manier is van HDR met FP16 blending. nVidia's HDR functionaliteit is helemaal toegespits op OpenEXR, terwijl ATi dat niet is (anders had je dit wel in de reviews gelezen). ATi's HDR is generieker en heeft meer functionaliteit.

Far Cry zegt dus helemaal niets over de performance van HDR in het algemeen, maar meer over de performance van HDR in het formaat van OpenEXR HDR en wel op dit moment en met ongetweakte drivers. Hoe meer games er uit komen met HDR, des te beter het beeld is wat we krijgen van de performance van beide fabrikanten. SC:CT laat bv weer een heel ander beeld zien dan SS2 en/of FC.

Kijk eens naar andere open standaarden en je ziet dat beide fabrikanten toch telkens anders presteren ondanks dat het open standaarden zijn. Zie bv OpenGL of 3Dc.

• Cyberamp
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 07-09 21:01

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Wat ik vreemd vind van de review van hardocp.com is dat de ATI Radeon X1800 XT ernstige framedrops heeft bij HDR. De X1800 XT met 512 mb scoort zelfs onspeelbaar zoals hij zegt bij full HDR aan en zelfs bij een resolutie van 1024x768. Nou dat is wel heel vreemd, gezien ik 'slechts' een 9800 xt met 128 mtjes gebruik om HL2:LC op full HDR en 1024x768 4AA en 4AF zonder zulke framedrops speel. Echt vloeiend, maar bij de X1800 XT niet. Dat is raar of niet? Ik gebruik de catalyst 5.7 drivers btw. Verder vind ik de beeldkwaliteit van de X1800 XT imo iets mooier dan de Nvidia vooral bij het gezicht van de man bij HL2:LC. Maar mijn punt is: driver-issues...

[Voor 3% gewijzigd door Cyberamp op 08-11-2005 23:19]

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

• Puppetmaster
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 05-09 21:17
FirefoxAG schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:38:
offtopic:
@Jejking:
boel

Ik hoop dat dit dus hier stopt. Ik zou dit topic zeeeeer graag aangenaam houden...
offtopic:
het gaat eigenlijk niet eens om de data in je posts, aangezien het wel handig is alles van 2 kanten te bekijken. het gaan mn om de TOON waarin je dit licht van andere kant brengt.
deze is vaak trollerig en dat wordt dan ook door meerder mensen niet als aangenaam ervaren. dat je daarbij vervelend in herhaling valt komt de sfeer ook niet ten goede.

je wilt dit topic zeeeeer graag aangenaam houden, kijk dan ook ff in de spiegel...
Modbreak:Iets van pot en ketel :? - niet op de man spelen. Punt.

mja, HDR+AA gaat nog wel beter worden met nieuwe drivers.

MAAR: als alles alleen FP16 OpenEXR gecodeerd wordt heeft ATi natuurlijk weinig aan hun brede flexibele implementatie.
dan kan je misschien beter één modus hebben die je goed kan uitvoeren?

edit:
edward2 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 22:43:
Nog een review met alle contenders, zowaar met de combo X2 - fw 81.87
http://techreport.com/rev...force-6800gs/index.x?pg=2
hier komt de 1800XT toch duidelijk als overall beste single kaart uit de bus, zelf verbruik is niet erg veel hoger dan de GTX. alleen het geluid...

als de XT met deze drivers (zie doom!) gelanceerd was...

ach als... :+

[Voor 24% gewijzigd door dion_b op 09-11-2005 01:23]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Oet

Oet

Weet iemand al voor wanneer de 5.11 drivers geplanned staan? Wordt dat nog dit jaar?
Ik meen ooit ergens een keer gelezen te hebben dat ATi niet meer dan 9 releases van drivers per jaar zou gaan doen, maar het lijkt er op dat dat niet waar is ;)

offtopic:
@Puppetmaster en FireFoxAG... (in welke volgorde dan ook), gelieve deze soort offtopic discussies niet op het forum te houden, danku ;)

Verder wil ik toevoegen dat ik zelf vooral veel lees in dit topic en de berichten van jou (FireFoxAG) erg waardeer, ze bieden zeker goede belichting op de "negatieve" kanten van de ATi producten, however, het taalgebruik waarmee jij "conclusies" trekt of "statements' maakt in je posts zijn wat van minder vredelievende aard. Het is misschien een goede tip om de bewijzen cq verklaringen voor zich te laten spreken er daar zelf minder toon aan te geven, of iig toon van een wat minder "ad rem"-achtige aard... (ik vind het lastig om het goed te omschrijven, ik doe mijn best en vraag om begrip :)).. Ga dus ook vooral door met jou "bewijsvoeringen" en discussies, het geeft mij (en vast vele andere met mij) een goed/beter beeld op de werkelijkheid!
ps. het lijkt vaak dat je weinig te melden hebt aan parten van de Nv kant, maar mij lijkt het ook wel logisch aangezien 99% van de andere posters in dit topic dit al doet ;)

nofi, als het zo was? schop me, dan heb ik het verdiend!
Modbreak:Inderdaad heb je het verdiend :o

Firefox mag dan wel inhoudelijk een vrij uitgesproken mening hebben, hij onderbouwt hem tenminste redelijk en flamet/trollt niet naar andere users. Jouw gebruik van 'aanhalingstekens' hier zijn misschien hoogstbeschaafd, maar desalniettemin maken ze je post net zozeer een flame als wanner je had lopen schelden :X

Verder, R580, weer een tijdje niets "intressants" over gehoord, is er nog nieuws???!? :+
En die HDR standaard die Nv dus zo goed ondersteund, hoe het heet ook al weer OPEN EXR ofzoiets? Wordt het verwacht dat dit te toekomst is of zitten hier nog mogelijke andere vormen van HDR in de buurt die daar roet in het eten kunnen gooien?
Zou er nog wat te doen zijn aan de ondersteuning via de drivers van ATi... ik weet het niet, heb er te weinig verstand van, maar natuurlijk hoop ik het wel.. Gezien wat ATi "ff" flikte met de OGL performance... zou je gauw gaan denken: kat in het bakkie... Maar je weet nooit.. HDR is toch wel een ander beestje..
Hopelijk wordt de next-gen launch er wel weer een waarbij beide fronten tegelijk launchen, zij het beide paper of beide direct... Daar is de consument wel het beste mee af, en ik gok de fabriekanten ook, want er is weinig beter voor je producten dan goede verkoop en concurentie...

-just some cents from me, didn't count them though ;)

[Voor 10% gewijzigd door dion_b op 09-11-2005 01:26]

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature

Puppetmaster schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:18:
[...]

offtopic:
het gaat eigenlijk niet eens om de data in je posts, aangezien het wel handig is alles van 2 kanten te bekijken. het gaan mn om de TOON waarin je dit licht van andere kant brengt.
deze is vaak trollerig en dat wordt dan ook door meerder mensen niet als aangenaam ervaren. dat je daarbij vervelend in herhaling valt komt de sfeer ook niet ten goede.

je wilt dit topic zeeeeer graag aangenaam houden, kijk dan ook ff in de spiegel...
offtopic:
Zelfs door de mods is er al een aantal keren een modbreak ingelast en zijn mensen gewezen hun de trollerige toon wat niet welkom is in dit topic (en ook niet in andere topics). Ik had gehoopt dat het na die waarschuwingen toch wel duidelijk was wat er wel en niet getolereerd wordt in dit topic.

Modbreak:Zoals je merkt bepalen wij wat wenselijk is of niet., ik begin al deze 'offtopic' gedoe echt beu te worden :X
mja, HDR+AA gaat nog wel beter worden met nieuwe drivers.

MAAR: als alles alleen FP16 OpenEXR gecodeerd wordt heeft ATi natuurlijk weinig aan hun brede flexibele implementatie. dan kan je misschien beter één modus hebben die je goed kan uitvoeren?
Het punt is juist dat er niet alleen voor OpenEXR gecodeerd wordt. Het punt is dat er nu meerdere varianten de ronde doen. ATi weet dit en biedt dus ondersteuning aan op meerdere vlakken inclusief AA. Far Cry gebruikt OpenEXR. HL:LC gebruikt shader HDR. SC:CT gebruikt een algemene FP16 HDR die lijkt op OpenEXR maar het niet is en daar doet ATi het best goed in. Devs hebben in ieder geval aangegeven dat de toekomst ligt in HDR + AA.

[Voor 4% gewijzigd door dion_b op 09-11-2005 01:27]

• oeLangOetan
CJ schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:56:
SC:CT gebruikt een algemene FP16 HDR...
bron? afaik, de nv40/G70 heeft een zeer beperket HDR implementatie die slechts met het OpenEXR formaat werkt, het OpenEXR formaat werd zelf speciaal voor nvidia aangepast. HDR blending is geimplementeerd in een appartstaande aftakking van de pipeline (waarschijnlijk om transistors te besparen), daarom dat ook MSAA niet mogelijk is, terwijl bij ATi HDR & int blending naast elkaar zijn geimplementeerd ze delen onderdelen met elkaar (zoals MSAA & de mogelijkheid om gemixte formaten te gebruiken).

[Voor 7% gewijzigd door oeLangOetan op 09-11-2005 00:41]

• Cheetah

Cheetah

CJ schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 22:51:
OpenEXR is EEN manier van HDR, maar dat wil niet zeggen dat het DE manier is van HDR met FP16 blending. nVidia's HDR functionaliteit is helemaal toegespits op OpenEXR, terwijl ATi dat niet is (anders had je dit wel in de reviews gelezen). ATi's HDR is generieker en heeft meer functionaliteit.
Ik vind het een nogal boude uitspraak om te stellen dat nV's HDR functionaliteit specifiek is toegespitst op OpenEXR (en die van ATi niet). Heb je hier ook een bron voor? Met name voor het eerste, maar ook voor het tweede, want de resultaten tot nu toe (zie hieronder) wijzen grotendeels anders uit...
En gezien OpenEXR is getipt als een mogelijke toekomstige HDR standaard lijkt de performance me wel degelijk van belang.
Far Cry zegt dus helemaal niets over de performance van HDR in het algemeen, maar meer over de performance van HDR in het formaat van OpenEXR HDR en wel op dit moment en met ongetweakte drivers. Hoe meer games er uit komen met HDR, des te beter het beeld is wat we krijgen van de performance van beide fabrikanten. SC:CT laat bv weer een heel ander beeld zien dan SS2 en/of FC.
We hebben nu al 2 FP blending HDR games waarin de GTX stukken sneller is dan de X1800XT: FarCry en SS2... in SS2 is het verschil echt dramatisch. En voor zover ik heb kunnen vinden gebruikt SS2 dus geen OpenEXR HDR maar vermoedelijk een andere vorm van FP blending. Dit is niet iets om zomaar te negeren.

Ik zie zojuist in de Techreport review dat er nog een derde game met Shader HDR is, waarin nV aan de leiding gaat, zij het met een wat minder ruime marge: HL2 Lost Coast
En ik hoef denk ik niet uit te leggen dat HL2 normaal gesproken een ATi hardware prefererende game is.

Dat zijn dus al 3 van de 4 belangrijkste HDR ondersteunende titels waarin de over enkele dagen "verouderde" stock 7800GTX aan de leiding gaat - waarvan in 2 met nogal dramatische marges. Ik meen dat DOD:Source HDR ook al sneller liep op nV (kan ff geen link vinden).
Ik hoop dat dit ATi's aandacht weet te wekken want het is significant, en begint langzamerhand op een teken aan de wand te lijken.
CyberAmp schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:17:
Wat ik vreemd vind van de review van hardocp.com is dat de ATI Radeon X1800 XT ernstige framedrops heeft bij HDR. De X1800 XT met 512 mb scoort zelfs onspeelbaar zoals hij zegt bij full HDR aan en zelfs bij een resolutie van 1024x768. Nou dat is wel heel vreemd, gezien ik 'slechts' een 9800 xt met 128 mtjes gebruik om HL2:LC op full HDR en 1024x768 4AA en 4AF zonder zulke framedrops speel. Echt vloeiend, maar bij de X1800 XT niet. Dat is raar of niet?
Nee, dat is niet vreemd. Wat je aanhaalt zijn 2 totaal verschillende vormen van HDR die je (qua compatibility en performance) niet kunt vergelijken. Het betreft HDR middels de shaders (HL2:LC) en HDR middels FP blending (SS2 en FarCry).

Je 9800XT heeft ondersteuning voor de 1ste, gezien alle SM2.0 kaarten dat ondersteunen. Echter alleen SM3.0 kaarten (nV Geforce 6&7 en ATi X1K) ondersteunen HDR middels FP blending. Deze laatste is nauwkeuriger, en veel zwaarder dan "SM2.0 HDR".
Puppetmaster schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:18:
offtopic:

offtopic:
Deze discussie is eerder gevoerd, maar als wat ik zeg trollerig overkomt dan zijn een heleboel pro-ATi posts in dit topic nog vele malen trolleriger. Verder denk ik dat een aantal mensen hier de definitie van een flame en troll nog eens goed moeten gaan doornemen, want mijn reacties voldoen daar zelden of nooit aan. Flamen die ik in principe nooit. Een troll is sowieso niet onderbouwd, mijn posts zijn zo goed als altijd onderbouwd - ook al ben je het er niet mee eens. Als ik een statement niet onderbouw is dat meestal dusdanig duidelijk dat onderbouwing overbodig is of omdat ik het even daarvoor al onderbouwd heb, en moet herhalen omdat mensen ofwel niet lezen, of wat ze lezen domweg blokken uit hun geest en negeren.
Als je 't niet met me eens bent, val dan mijn post aan met onderbouwde argumenten, en ga geen ongerichte aanvallen op mij persoonlijk op touw zetten. Als je dat eerste niet kunt, ga je dan goed afvragen of je gevoel je logica niet in de weg zit.

Een heleboel "bijdehandte" (om 't zo te noemen) reacties van mijn kant zijn simpelweg: "you asked for it". Als er een voorzet voor open doel word gegeven zal ik die zonder meer inkoppen als ik daar zin in heb. Als je inconsequent bent (wat hier heel vaak gebeurd) zal ik 't je laten weten als ik dat nodig vind. Zorg er dus gewoon voor dat je je statements onderbouwd - liefst eerlijk naar beide partijen toe - en geen makkelijk in te koppen voorzetten geeft. Denk na voordat je wat neerzet.
Modbreak:"you asked for it" is NOOIT een geldige reden voor een aggressieve toon :o

Wat je zegt over onderbouwing klopt, maar je ziet wat voor reacties je posts krijgen. Bind de toon in, zonder noodzakelijkerwijs de zakelijke inhoud te wijzigen. Dat lokt minder gedoe uit...

offtopic:
@ScreamTeam: Spijker op z'n kop! En idd betreffende dat ik minder kritiek op nV lijk te hebben: de negatieve aspecten worden er idd meteen - en grondig - uit gehaald door minimaal 4 man hier. Valt vaak weinig aan toe te voegen, zij het vaak juist iets er van af te halen gezien het meestal wat te grondig gebeurd -> en van ATi zijde is dat natuurlijk exact de omgekeerde weg... maargoed daar is dit nat. een ATi gekleurd topic voor ;)
@CJ: Ik mag toch wel hopen dat je het niet over mij had..? ;)
hier komt de 1800XT toch duidelijk als overall beste single kaart uit de bus, zelf verbruik is niet erg veel hoger dan de GTX. alleen het geluid...
De XT wint inderdaad de meeste tests, maar dit lag al in de lijn der verwachting gezien eerdere reviews. Het jammere voor ATi is alleen dat deze triomf over de stock GTX (ik zeg met opzet stock, gezien diverse Factory OC'ed versies de XT evenaren) van erg korte duur is gezien over enkele dagen GTX512 gereleased word (en hopelijk zoals we ondertussen van nV mogen verwachten ook meteen beschikbaar komt).
En met de triomf van een niet leverbare kaart over een al bijna 5 maanden leverbare kaart schiet je als consument weinig op :/
Zal ik hier een bekende dooddoener maar achterwege laten..? :X ;)
Modbreak:Ook bij jou:

Al dit 'offtopic' gedoe is inderdaad grotendeels offtopic en komt mij iig m'n strot uit. Nokken - ook jij :o

[Voor 21% gewijzigd door dion_b op 09-11-2005 01:32]

Full Specz

• dion_b
  • Laatst online: 00:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

***LAATSTE*** WAARSCHUWING

Om half 2 's nachts heb ik betere dingen te doen dan modbreak na modbreak plaatsen bij posts die op de man spelen en goeddeels offtopic zijn :X Hou het on-topic, onderbouw je mening, respecteer andere meningen en ga er enkel gewapend met betere onderbouwingen tegenin :o

De eerstvolgende die het presteert om op de man te spelen, een lap offtopic steken onder water te posten of anderszins een post te doen die niet door de beugel kan, zal een slot op de topic EN een zichzelf een OW geregeld hebben....

Soittakaa Paranoid!

• Oet

Oet

Het jammere voor ATi is alleen dat deze triomf over de stock GTX (ik zeg met opzet stock, gezien diverse Factory OC'ed versies de XT evenaren) van erg korte duur is gezien over enkele dagen GTX512 gereleased word (en hopelijk zoals we ondertussen van nV mogen verwachten ook meteen beschikbaar komt).
En met de triomf van een niet leverbare kaart over een al bijna 5 maanden leverbare kaart schiet je als consument weinig op :/

quote:

Zal ik hier een bekende dooddoener maar achterwege laten..? :X ;)
hehe, ja laat maar achterwege, is ook niet van toepassing op "droomscenario's" die moet je laten voor wat het is, daar zijn het dromen voor niet dan?

Verder vind ik niet dat we mogen verwachten dat ie meteen beschikbaar komt, ten eerste omdat de GTX de eerste was die dat wel was, en ten tweede omdat dit toch nogal een drastische ingreep (zo lijkt het volgens het nieuws enzo) is tov de stock GTX.. Het lijkt mij zeker niet onwaarschijnlijk als dingen zoals yields en levering van memory parten gaan spelen op de availibility.. Magoed het zou natuurlijk best kunnen dat Nv een bult heeft liggen (gewoonweg opgespaard de afgelopen maanden)... Hoewel ik dan toch denk dat die cijfers niet schrikbarend hoog zullen zijn...

Even weer over drivers hé: ATi heeft toch nog geen optimalisaties mbt multithreading enzovoorts?? Dus na het opkrikken van performance mbv de nieuwe memcontroller kan er ook nog extra bijkomen van de multithreading arch :) Opzich zie ik hier nog wel een redelijke stap richting de GTX512 (waarvan we nog niet weten hoe of wat voor prestaties het neerzet) zeker aangezien Nv al een heel eindje is met de ontwikkeling van multithreading, timewise gezien dan hé...
En ook daar zie je dat het vruchten afwerpt... met een beetje mazzel krijgt ATi vergelijkbare gains in performance. En dat houdt het dan weer spannend ;)

offtopic:
@Modje, (moet ik toch ff doen, kan het ook niet helpen). Kun je ff de font color=red ofzo uit je post halen? of iig goed afsluiten? Bij mij is alle text onder jou post nu roodgekleurd.... hmm modjes mogen html plaatsen :)

Ps. om meteen de mod even lief aan te kijken en een poging te doen om hem/haar te helpen: deze post is wel intressant leesvoer, dan weet je meteen wat je wel en niet zou kunnen bestempelen met zo'n titel: [rml]Ulx in "[ BC3] Flaimbait/Trol???? Wazdanou?"[/rml]

[Voor 18% gewijzigd door Oet op 09-11-2005 02:22]

Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er worden teveel basic vraagjes gesteld in grote topics als dit. De GoT Huisregels gelden ook in grote topics. Als je vraag te simpel is voor in een aparte topic, is hij ook te simpel voor hier.

POST DUS GEEN 'SIMPELE VRAAGJES' MAAR DOE EVEN ZELF DE MOEITE IETS UIT TE ZOEKEN.

Doe je dat niet en post je hier alsnog, dan riskeer je sancties :o

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee