[Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringen (Deel IV) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 10.540 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:12
Afbeeldingslocatie: http://www.wanadoo.nl/images/wanadoo_logo_homebutton.gif

Inhoudsopgave
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/adsl.gif

ADSL door Wanadoo kan op drie manieren geleverd worden, namelijk:
  • Over het eigen netwerk van wanadoo zelf (Family pakketten)
  • Over het netwerk van BBned (Direct pakketten)
  • Over het netwerk van KPN-DSL & Casema Kabel (Overig)
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/modem.gif

De standaard modem die Wanadoo leverd is de "Sagem F@st 3202", ook wel bekend als de Livebox. Als je op zoek wil gaan naar nog meer achtergrondinformatie, houd dan de sagem aan, want er bestaan meerdere liveboxen!

In Frankrijk zijn er 3 soorten:
  • De Sagem Livebox die wij hier ook krijgen
  • De Inventel Livebox
  • En één die met de naam "Livebox Pro" door het leven gaat
De livebox fungeerd zelf al als een router. Mocht je jezelf dus afvragen of een aparte router nodig is, dan is het antwoord bij deze "nee". Een switch aansluiten op de livebox is al voldoende om internet te splitsen in huis. Mocht je gewoon uit zijn op de handleiding van de Sagem Livebox, dan is deze hier te vinden.
Informatie over de livebox is ook te vinden op de Wanadoo site zelf :Y)
Installatie handleiding en laatste firmware informatie

Globale specs van de livebox in Nederland:
MerkSagem
Typef@st 3202
Met de volgende Connecties
1x line-inSplitter zit erin verwerkt ivm Telefonie
2x USBUSB A voor ....ACC :|
USB B, voor connectie met PC (USB 1.1 standaard, 12Mbit max!)
1x PCMCIAVoor een 54Mbit wireless kaart merk X
1x telefoon uitOm je telefoon op aan te sluiten natuurlijk :Y)
2x Ethernet1 voor internetten en de ander hoogstwaarschijnlijk voor digitale uitbreidingen. (beide 100Mbit)
Bluetooth1 bluetooth interface om met bv PDA's te kunnen surfen op internet

Andere modems zijn natuurlijk ook te gebruiken als je alleen ADSL afneemt van Wanadoo. Zodra het aankomt op ADSL&VoIP, dan leveren ze helemaal geen support als je geen Sagem Livebox hebt. Let wel op, zodra je 20Mbit afneemt van Wanadoo, dat je een ADSL2+ compatible modem hebt!

*In het algemeen zou ADSL gewoon horen te werken als je de modem insteld op:

VPI / VCI8 / 35
EncapsulationRFC1483 Bridged LLC
ATM QoS TypeUBR
WAN IPAutomatic / DHCP verkregen

Desondanks komen toch vele problemen voor met diverse modems. Er wordt gespeculeerd dat het misschien aan de niet toereikende splitters zou kunnen liggen.

*Gegevens voor ADSL, kunnen misschien veranderen/niet werken zodra de upgrade gedaan wordt

Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/telefonie.gif

Misschien wel een van de meest aantrekkelijke aspecten van het Family pakket. Eindelijk af van KPN/Tele2/enz. en gewoon voor een vast bedrag per maand bellen naar vaste telefoons in nederland.

Zet die telefoonlijn dus maar open en lees de hele pinkeltje/kameleon serie maar uit voor je (klein)kinderen/neefjes/nichtjes, zonder dat het een dure grap wordt.

Actuele prijs/stunt informatie is hier te vinden.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/hpoort/GoT/wanadoo/acties.gif
Zie het laatste deel voor actuele acties :Y)
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/algemenevragen.gif :?

Het schijnt ook zo te zijn dat als de adsl verbinding eruit lig dat je automatisch via KPN belt, maar krijg je daar dan een melding van?
  • Heel simpel. Als je belt via VoIP, dan is de kiestoon duidelijk anders dan die van KPN. Het is geen monotone kiestoon meer, maar er zit een "riedeltje" in. Iemand die wel eens gebeld heeft naar een lijn die buiten gebruik is, zoiets is het, maar dan precies achterstevoren afgespeeld :Y)
    Zonder die vrouw van de KPN die uit zit te leggen wat er aan de hand is natuurlijk

Kan je ook de dure 0906 en 06- nummers blokkeren bij wanadoo?
  • Ja dat kan:
    Ga naar www.wanadoo.nl/mijnabonnement
    Kies in het linker scherm voor 'Telefonie', 'Instellingen' en 'Blokkeren van gesprekken'
    U hebt de mogelijkheid om de volgende nummers te blokkeren door een vinkje voor het betreffende vakje te plaatsen:
    • Mobiele nummers
    • Buitenlandse nummers
    • 0906-nummers
    • 0906- en 0909-nummers
    • 0906-, 0909- en 0900-nummers
    Bron

Is er een manier om meer dan 8 LAN servers aan te maken, of is 8 echt het uiterste limiet? En kunnen er ook ranges geforward worden :? ?
  • Ja, er kunnen meer dan 8 LAN servers aangemaakt worden en ja, er kunnen ranges geforward worden.
    Het is dankzij de brakkige vertaling en achterlopende firmware, waardoor het nog zo onbekend is en onmogelijk lijkt.
    Hier wordt uitgelegt hoe je te werk moet gaan om het wel te realiseren :Y)
    Mocht het nog te onduidelijk zijn, laat het dan even weten, dan herschrijf /me ik hem helemaal onderbouwt met plaatjes voor de verandering
Mocht je al blij zijn met < 8 forwards, dan kan je natuurlijk altijd deze tutorial erop naslaan van wanadoo zelf.

/me ***** NIEUW ******
[rml]LinuX-TUX in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml] een test pagina voor alle mensen die er • echt niet uitkomen. Laat me weten hoe het bevalt :Y)

Ja nou, leuk script hoor /me LinuX-TUX :|. Maar ik kan er zo weinig mee, omdat ik niet weet welke porten ik moet forwarden voor programma /me y
Lizard schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 00:06:
Voor veel programma's staan ook portforwardings op de volgende pagina: http://www.portforward.co...ivebox-Fast-3202index.htm
Op deze site staan andere manieren om je porten te forwarden naar je PC's. Ik (LinuX-TUX) raad jullie af om deze methode te gebruiken als jullie:

1) Zeker willen zijn dat de forwardings werken. Er zijn wat probleempjes bij sommige mensen, ik laat deze dus even in het midden :Y)
• 2) Meer dan 8 forwards willen gebruiken.

Het is beter om de porten mbv /me LinuX-TUX zijn script/methode in te stellen, dan op die manier.
Het verschil zit hem in de firmware versies.

Na de firmware upgrade durf ik niet totaal te garanderen dat de script/methode van /me LinuX-TUX even stabiel zal zijn als voorheen. Er is al getest en het schijnt even stabiel te zijn als voorheen.
Ge-upgrade mensen, laat dan ook van u horen zodra er problemen zijn! - /me LinuX-TUX

MensionXL schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:58:
Ik heb de livebox, ik wil instellingen wijzigen maar het apparaatje vraagt om een gebruikersnaam en wachtwoord. Weet iemand misschien wat deze standaard zijn? Ik heb niks aan de instellingen veranderd, (apparaat is 20 min in bezit :X)
  • Standaard Username & Wachtwoord voor de webinterface zijn: "admin" en "admin". Voor root access via Telnet zijn het: Username: root en Wachtwoord: 1234

Er wordt vaak gezegt dat de afstand een beperkende factor is voor de maximale downloadsnelheid die ik kan behalen, kan ik zelf ook een indicatie krijgen van hoe snel ik zal kunnen gaan downloaden?
  • Tuurlijk, op deze site EN deze site kan je ongeveer de afstand achterhalen van hoever je van de centrale verwijderd zit. In combinatie met dit plaatje kan je ongeveer nagaan wat je maximale bandbreedte kan zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1118500572.jpg

Krijg je twee verschillende antwoorden over de afstand? Doe dan een "Reverse Traceroute" middels deze of deze site en let goed op de laatste hop met name op de afkortingen. Als voorbeeld kan je nog even op deze berichten terugvallen.
De "Reverse Traceroute" stappen werken alleen als je al ADSL hebt.
Ik heb toch hele lage snelheden en haal bij lange na niet wat ik behoor te kunnen halen volgens het grafiekje. Nu vraagt iedereen naar mijn SN/DN Ratio's, maar wat houden ze precies in?
nitpicker schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:55:
Upstream A Kb
DownStream B Kb
Afname Dichtbij : C (dB)
Ver weg : D (dB)
SNR-marge Dichtbij : E (dB)
Ver weg : F (dB)

A: getrainde upload snelheid (hoe hoger, hoe beter)
B: getrainde download snelheid (hoe hoger, hoe beter)
C & D: demping op de lijn (hoe lager, hoe beter)
E & F: soort van marge (hoe hoger, hoe beter)

Hoge A & B zeggen nog weinig over hoe snel je kan downloaden, je kan op een snelheid voor 20 MBit getrained zijn, maar toch downloaden alsof je op een analoge lijn zit (ligt aan ATM waardes). Dus ATM en hoge training zeggen al meer.
C & D: gaan ongeveer gelijk op met afstand tot de centrale, ook afhankelijk van de kwaliteit van het gebruikte koperdraad. Hoe verder van de centrale, hoe hoger de demping. Hoe slechter de kwaliteit van de lijn, hoe hoger de waarde.
E & F: kan ik lastig uitleggen, maar hoger is beter. Hangt oa. ook van kwaliteit lijn af.
Maar, kan je hier dan niet uit herleiden hoe lang de koperdraad is waar ik op zit? Natuurlijk onder voorbehoud dat er niet ergens een KNIK/beschadiging in de kabel zit.
KBDE schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 17:12:
Na wat zoeken heb ik de officiele formule gevonden om de snelheid te berekenen:
Normaal koper heeft een DB vermindering van 13,81 per KM.
Kortom: Afname Dichtbij DELEN door 13,81 = afstand centrale in KM
Dit moet je dan vergelijken met tabel in startpost en je weet je +/- max haalbare snelheid. :)
Dus in de volgende situatie is de afstand:
Status ADSL-lijnVerbonden
ADSL standaardG992_1_A
Upstream640 Kb
DownStream4096 Kb
AfnameDichtbij : 5.5 (dB)
Ver weg : 5.5 (dB)
SNR-margeDichtbij : 26 (dB)
Ver weg : 23 (dB)

5,5 / 13,81 = +/- 398 meter (ongeveer natuurlijk)

Met dit antwoord kan je dan vervolgens weer op de grafiek kijken, naar de snelheden die je kan behalen. In dit voorbeeld ziet het er naar uit dat /me LinuX-TUX de volledige 24Mbit kan gaan behalen.
Als je er zelf echt HEEL zeker van bent dat de afstand gewoon veel groter is dan de uitkomsten en je kampt met snelheidsproblemen, is dit misschien de moeite waard om het aan te kaarten bij wanadoo.
Ik heb nu al op dit moment ADSL van provider X en wil graag overstappen naar wanadoo, kost het veel moeite en downtime om over te stappen?
  • Nee, bij de meeste mensen die een zogenaamde "telco-telco" migratie hebben gedaan, ging het bijna geheel vlekkeloos. Let wel, dat je niet nog een X aantal maanden vast zit aan je contract met je huidige provider, dit zou zonde zijn en je onnodig op kosten jagen omdat je het contract moet afbetalen. Hier staat nog wat aanvullende informatie voor mensen die geïnteresseerd zijn in overstappen naar Wanadoo middels een Telco-Telco migratie. Let vooral op stap 4

Bellen via wanadoo ... betekend dat dat ik dan KPN EINDELIJK de deur kan wijzen?
  • Helaas nog niet. De koperdraden in de grond zijn nog steeds eigendom van KPN. Wil je er dus gebruik van maken, dan moet je betalen. Je kan in dit geval kiezen voor het "BelBudget" abonnement van KPN voor €9,67 per maand. Hoelang het nog zal duren eer dat KPN het alleenrecht verliest over het koperen netwerk in nederland, is nog niet te zeggen, zie OPTA schrapt abonnementenmonopolie KPN
Zie ook Wanadoo helpdesk
Ik heb nog steeds brandende vragen en krijg ze maar geen antwoord/tegenstrijdige antwoorden, waar kan ik nog meer terecht?Ze vragen om een klantnummer ... maar die heb ik nog helemaal niet :'(
Lizard schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:58:
[...]
Vul 4x geen klantnummer in en kies optie 4 voor de Family helpdesk. (Ook handig voor mensen die overstappen van Wanadoo dsl light/go/basic, waar het juiste abonnement nog niet is ingevuld.)
OF
Birdie schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:44:
...
Klonk me al als lang wachten in de oren, dus tikte ik '0000000' als klantnummer en vervolgens '1' voor juist. "Klantnummer niet bekend" en hup, ik ben in het keuzemenu waar je die 4 indrukt. :)
...
Fijn, kan ik voor een paar vragen over mijn nieuwe aansluiting gelijk al gaan dokken, dat is natuurlijk geen service om nieuwe klanten te winnen.
Anoniem: 103367 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:10:
...
btw mensen die nieuw zijn en Wanadoo willen bellen met vragen over een nieuwe aansluiting kunnen dit GRATIS doen!!!
0800-8048

TafkaT schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 11:19:
1 vraagje: Is het mogelijk om nog gewoon via KPN te bellen (ivm met voicemail die ik nu niet rechtstreeks kan bereiken)
  • Antwoord
    Wanneer u Wanadoo Telefonie-abonnee bent en u wilt uw KPN voicemail beluisteren, dan werkt dit anders dan u voorheen gewend was. U kunt uw KPN voicemail namelijk alleen beluisteren als u belt via uw KPN telefoonlijn. Om met Wanadoo Telefonie toch via uw KPN telefoonlijn te kunnen bellen, toetst u *33* of 1331 vóór het voicemail telefoonnummer.

Voor het beluisteren van uw KPN voicemail toetst u dus: *33*0842333 of 13310842333.
Bron
Is het mogelijk om VPN te forwarden over de livebox?
  • Ja, maar wel gelimiteerd aan voorwaarden. Iedereen die eigenhandig policies aan heeft geprobeerd te maken, weet ook dat er voor het GRE protocol een optie staat, maar dat de website keihard terug komt met een error. Enige optie die dan over blijft is het op UDP of TCP basis te forwarden, zoals hier te zien is.
Ja, maar ik ben goed in consoles, kzal dat kr*ng eens uitpluizen op console commando's totdat hij het gre protocol WEL forward })
LinuX-TUX schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:01:
Om jullie maar uit de brand te helpen:
VPN over GRE protocol gaat niet werken. Telnet naar de livebox leidt tot de volgende conclusie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
[root @ home]$ ipqos
[root @ ipqos]$ policy set mer0 mer0 +2 allow dport 1500 proto gre nat 12
Invalid protocol
policy set     <RxIfName> <TxIfName> <Sequence> {Allow|Deny}
                       [srcip <a.b.c.d> [<e.f.g.h>]]
                       [dstip <a.b.c.d> [<e.f.g.h>]]
                       [sport <p1> [<p2>]]
                       [dport <p1> [<p2>]]
                       [proto <Protocol>]
                       [tc    <TC-Action-ID>]

[nat   <NAT-Action-ID>] {HET REFREIN}
[root @ ipqos]$ policy set mer0 mer0 +2 allow dport 1500 proto icmp nat 12
Policy protocol should be tcp/udp
{knip: en de rest van het refrein}

[root @ ipqos]$ policy set mer0 mer0 +2 allow dport 1500 proto ah nat 12
Invalid protocol

[root @ ipqos]$ policy set mer0 mer0 +2 allow dport 1500 proto esp nat 12
Invalid protocol

[root @ ipqos]$
Zou zeggen, doe je best be my guest :Y)
Let vooral op regel 14 ;)
Ik hoor vaak dat DHCP ingestelde systemen en Port Forwards niet samen gaan, maar vind het zo'n gedoe om alles handmatig te doen, kan het ook anders?
wilko2 schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 18:58:
Hoe kan ik de DHCP-server van de Livebox mijn PC's steeds hetzelfde IP laten toekennen a.d.h.v. MAC-adressen?

Als je meerdere PC's achter de Livebox hebt hangen en gebruik maakt van port forwarding, is het wenselijk om iedere PC zijn eigen interne IP toe te kennen. Helaas hanteert de ingebouwde DHCP-server normaal gesproken een lease-time van 7 dagen, wat kan betekenen dat een PC na die 7 dagen een ander intern IP krijgt, waardoor de port forwards dus niet meer werken (althans, ze zullen nog wel werken maar gaan naar de verkeerde machine...). Dus wat doen we? We laten de Livebox een IP toekennen aan de hand van het MAC-adres van je PC's. Die verandert niet (*), en dus kan je op die manier een statisch intern IP verkrijgen. Dat kan helaas niet in het webbased admin-panel, maar wel via telnet:

Open een telnetverbinding naar de Livebox (192.168.1.1), en log in met username root en password 1234. Typ nu dhcpserver, gevolgd door een return. Om veranderingen aan te brengen in de DHCP-server, moet je deze eerst stilleggen:
code:
1
2
[root @ dhcpserver]$ stop
DHCP Server stopped !!!

Vervolgens typ je het volgende commando:
code:
1
host add -o -macaddr 00:0a:95:a6:09:34 -ipaddr 192.168.5.10

Waarbij je uiteraard het MAC-adres en het IP-adres vervangt door je eigen waarden. Hierna kan je de DHCP-server weer starten:
code:
1
2
[root @ dhcpserver]$ start
DHCP Server started !!!

En om te checken of het geslaagd is:
code:
1
2
[root @ dhcpserver]$ lease list
Lease 192.168.5.10 start 2002/01/10 08:08:39 end 2002/01/17 08:08:39 stamp 2002/01/10 08:08:39 hardware addr = 00:0a:95:a6:09:34 host NA

(note: wel eerst de DHCP-lease verversen op de client (cq. je PC), anders staat er logischerwijs niets in de lease list)

* = deze opmerking is gemaakt met de mierenneukmode uitgeschakeld, natuurlijk is een MAC-adres te veranderen in het OS of door een nieuwe netwerkkaart, maar dat lijkt me hier te verwaarlozen.
Maar hoe weet ik dan wat mijn eigen "MAC" adres is, of wat het MAC adres is van IP 192.168.Y.Z :?
Als je het IP al weet, ga dan naar Manier 2 dan kan je daarna gelijk door de dhcpserver aanpassen.

Manier 1:
Onder windows:
Open een dosprompt (Windows toets + R -> cmd of command) en doe het volgende:
code:
1
C:\Documents and Settings\Administrator>ipconfig /all
"winipcfg" of "winipconfig" voor de oude win95 bakken onder ons en natuurlijk "ifconfig -a" voor de linux bakken ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Windows IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . :
        Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139/810x
    >>>>Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-B4-93-D0-10 <<<<
        Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.5.11
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.5.1
        DNS Servers . . . . . . . . . . . : 194.134.5.5
                                            194.134.5.55
        Primary WINS Server . . . . . . . : 192.168.5.3

C:\Documents and Settings\Administrator>
Je weet nu dat je eigen IP adres 192.168.5.11 is EN wat je MAC adres is 00-00-B4-93-D0-10. Manier 2 kan je nog even overkijken om het desnoods te bevestigen, maar op deze manier weet je zeker dat je het juiste MAC adres te pakken hebt.

Manier 2:
Je weet het IP adres, alleen het mac adres nog niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
C:\Documents and Settings\Administrator>telnet 192.168.1.1
login: root
Password:
[root @ home]$ arp
[root @ arp]$ list
IP Address           MAC Address
85.147.44.1           0:12: 0:9e:d9:3f
85.147.44.80          0:60:4c:9d:3c:5c
192.168.1.1           0:60:4c:9d:3c:5c
192.168.5.3           0:4f:4e: 5:c5:bc
192.168.5.11          0: 0:b4:93:d0:10 <<<<
[root @ arp]$ ..
[root @ home]$
Zoals je ziet zie je in het "list" lijstje onder arp, ook het IP adres ertussen staan, met MAC adres erbij. Dit MAC adres wil je gebruiken!

Je kan nu weer verder gaan bij Wilko2 zijn "dhcpserver" tuning verhaal, en daar beginnen met "dhcpserver" in te tikken :Y)
Leuk, al die DHCP-server tweaks, zijn er nog meer?

[scenario]:
• Ik houd binnenkort een LAN-party, en er komen net iets meer dan 10 PC's aan het netwerk te hangen.• Ik word nu onderhand gek van de DNS server die ik via DHCP ontvang, ik wil helemaal geen DNS proxy, maar een ECHTE DNS server ontvangen via DHCP
LinuX-TUX schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 15:57:
Voor de mensen die wat willen tweaken aan hun DHCPserver.

Login via Telnet op je livebox als root met wachtwoord 1234 (of als je hem veranderd hebt, met je veranderde wachtwoord)
Tik in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
dns <enter>
set -n1 194.134.5.5 <enter>
set -n2 194.134.5.55 <enter>
.. <enter>
dhcpserver <enter>
stop <enter>
subnet vif0 delete <enter>
subnet vif0 add -o -subnet 192.168.5.0 -netmask 255.255.255.0 -startip 192.168.5.10 -endip 192.168.5.240 -leasetime 7 -broadcast 192.168.5.255 -dns 194.134.5.5 -secondarydns 194.134.5.55 -gateway 192.168.5.1 <enter>
start <enter>
.. <enter>
save <enter>

Dit is de config voor de RODE ethernet port, dus niet voor de wireles of gele ethernet port. Je krijgt hierna van de DHCP server een adres toegewezen en de DNS server van de Livebox wordt hierna achterwege gelaten. Je krijgt DIRECT het DNS adres van wanadoo zelf.

Dus uiteindelijk heb je dan het volgende beeld gehad:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
telnet 192.168.1.1
Trying 192.168.1.1...
Connected to 192.168.1.1.
Escape character is '^]'.
login: root
Password:
[root @ home]$ dhcpserver
[root @ dhcpserver]$ stop
DHCP Server stopped !!!
[root @ dhcpserver]$ subnet vif0 delete
[root @ dhcpserver]$ subnet vif0 add -o -subnet 192.168.5.0 -netmask 255.255.255.0 -startip 192.168.5.10 -endip 192.168.5.240 -leasetime 7 -broadcast 192.168.5.255 -dns 194.134.5.5 -secondarydns 194.134.5.55 -gateway 192.168.5.1
[root @ dhcpserver]$ subnet vif0 list
SUBNET   :      192.168.5.0      NETMASK    :    255.255.255.0
START IP :     192.168.5.10      END IP     :     192.168.5.240
GATEWAY  :      192.168.5.1      BROADCAST  :    192.168.5.255
DNS      :      194.134.5.5      SECOND DNS :     194.134.5.55
SERVER   :          0.0.0.0      FILENAME   : NA

LEASE TIME : 7
[root @ dhcpserver]$ start

DHCP Server started !!!
[root @ dhcpserver]$ ..
[root @ home]$ dns
[root @ dns]$ set -n1 194.134.5.5
[root @ dns]$ set -n2 194.134.5.55
[root @ dns]$ list

Name Server1:  194.134.5.5
Name Server2:  194.134.5.55
[root @ dns]$ ..
[root @ home]$ save

Configuration saved successfully

[root @ home]$ exit
Connection closed by foreign host.
Als je het bovenstaande een beetje zit te copy pasten in je console, houd dan wel in je achterhoofd, dat je daarna een DHCP-pool hebt van 230 adressen groot ;)

Aanpassen naar eigen wens/gebruik dus :Y)

Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/openvragen.gif
  • Welke merk/type PCMCIA kaarten worden er geleverd door Wanadoo?
  • Wat is de oorzaak van de brakke verbindingen bij non-livebox modems?
  • Wat te doen bij nalatigheid van Wanadoo?
  • Welke services kunnen we op korte/lange termijn gaan verwachten?
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/interessantelinks.gif
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/vorigedelen.gif
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/rood.gif

Poll: Wat is je max download snelheid na de upgrade?
400 KB/s
600 KB/s
800 KB/s
1000 KB/s
1200 KB/s
1400 KB/s
1600 KB/s
1800 KB/s
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=99696&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Wat is je max upload snelheid na de upgrade
<= 60 KB/s
70 KB/s
80 KB/s
90 KB/s
>= 100 KB/s
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=99854&layout=2&sort=prc
Poll: Alles loopt op rolletjes sinds de nieuwe Firmware update
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=96700&layout=2&sort=prc

Toevoeging:
  • Lees deze startpost voordat je vragen stelt in het topic. De meeste Vaak-voorkomende-vragen worden in deze post al beantwoord.
  • Geen geflame
  • Geen spam
  • Geen opsomming van ping-tijden
  • Geen speedtesten als in: "Kijk eens hoe hard het nu gaat!!111one"
  • ...en de rest van de policy
Mis je hier iets? Wil je persee dat het erbij komt te staan? Vragen/opmerkingen, maakt niet uit, aarzel dan niet en mail naar Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/89537/FFFFFF/000000/1
Dit omdat de topics met zo'n rap tempo zich vermenigvuldigen dat ik zo nu en dan opmerkingen en aanwijzingen over het hoofd zie.
:+ Spam Konijnen :+

Met dank aan:
bjckvr6-onlyn00bs
LizardFicoF Aanleiding voor deel 2, 3 & 4Anoniem: 103367
nitpickerBirdieKBDE
Tekn0zstimeywilko2
& iedereen die ik door spontane amnesia vergeten ben voor de tips!

[ Voor 97% gewijzigd door LinuX-TUX op 15-11-2005 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Reserved just in case :Y)
Gaat kennelijk erg hard, hier komt een aanvullende faq: (design moet ik nog voor gaan zitten, evenals een soort indexje)

Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/algemenevragen.gif :?

Kan ik de settings/configuratie van de livebox backuppen?
  • Nee, dit is (nog) niet mogelijk
Betekend dat dus dat ik na elke firmware upgrade en reset alles handmatig 1 voor 1 weer moet invoeren bij de livebox? mooi is dat :(
• Nee, het is wel mogelijk een config bestand zelf aan te maken en bij te houden:
Anoniem: 158035 schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:00:
ik heb een test versie online, voor mij werkt het uit de kunst
heb hem een paar keer getest (livebox reset, script, test, livebox reset, etc..)
naar mijn weten doet ie het goed :7
test het script hier
Dank je wel stimey :Y)

[ Voor 255% gewijzigd door LinuX-TUX op 06-11-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103367

Ziet er weer goed uit hoor _/-\o_

Maar btt: Vandaag helpdesk maar eens gebeld en gevraagd waarom we niet via wanadoo nr te bereiken zijn. Dit kom hij niet een twee drie oplossen en heeft een case aangemaakt. Als ik wat meer weet horen jullie het!

Daarnaast heb ik, sinds de nieuwe firmware, dat de webinterface heel vaak slecht te bereiken is. Als ik op geavanceerd druk loopt ie al weer vast. pingen werkt wel gewoon. heel vaag.

btw mensen die nieuw zijn en Wanadoo willen bellen met vragen over een nieuwe aansluiting kunnen dit GRATIS doen!!! 0800-8048

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158035

:)

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 158035 op 08-11-2005 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:07
Ongeveer een week geleden meldde ik hier (eigenlijk in deel III) dat mijn Wanadoo Family verbinding erg instabiel was (vaker niet dan wel internet) en dat als ik verbinding had de snelheid te laag was: zo'n 2500/386 voor down/up.
Op zich vreemd, want veel anderen die op dezelfde centrale zaten (Nijverdal Centrum) hadden geen enkel probleem ..

Sindsdien heb ik meermalen contact gehad met de helpdesk. Die hebben mij na veel gezeur telkens beloofd een zogenaamde 2e lijnsmededwerker in te schakelen. Die zou mij dan bellen om enkele testjes te doen. Het leek er namelijk erg op dat ik veel "ruis op de lijn" had en dat zou dan met die 2e lijns-figuur worden opgelost.
Helaas ben ik nooit teruggebeld. Dus maar weer bellen, en weer hetzelfde liedje :-(
Erg frustrerend allemaal!

Tot afgelopen donderdagavond. Ik wilde net weer de helpdesk bellen, omdat ik inmiddels ook een brief had thuisgekregen dat ik sinds een week een werkende verbinding had gekregen (wat dus niet zo was), en dat de facturatie zou beginnen.
Ik wilde eerst nog even zelf wat testen. Heb toen weer de Speedtouch 510 opnieuw geconfigureerd (geen effect) en de LiveBox maar weer eens geprobeerd (idem). Vervolgens hang ik de Speedtouch er weer aan en ik blijk plotseling een "normale" Family verbinding te hebben: 4000/610.

Wat er precies gebeurd is weet ik niet. Ik denk dat er net op dat moment iemand (in de centrale) mij aan een goede lijn heeft doorverbonden. Ik heb sindsdien geen uitval of instabiliteit meer gehad.
Inmiddels heb ik ook de LiveBox geprobeerd en ook die werkt als een tierelier! Ik wacht alleen nog even met het definitief gebruiken van de LB, omdat ik voor een goede installatie van de LB eerst wat kabels moet trekken.
De LB verhuist dan naar het ISRA punt in de meterkast (daar ligt ook de aansluiting voor de telefoon) en ik moet even de ethernetkabel leggen naar mijn PC op de 1e verdieping.

Al met al kan ik niet erg tevreden zijn over de helpdesk van Wanadoo (beloften om terug te bellen worden niet nagekomen) en ik heb ruim een week zonder internet gezeten, maar ben nu tevreden dat alles werkt zoals beloofd.
Nu nog kijken wat er met de upgrade naar ADSL2+ gaat gebeuren. Ik ben benieuwd ...

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146704

Anoniem: 103367 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:10:
Ziet er weer goed uit hoor _/-\o_

Maar btt: Vandaag helpdesk maar eens gebeld en gevraagd waarom we niet via wanadoo nr te bereiken zijn. Dit kom hij niet een twee drie oplossen en heeft een case aangemaakt. Als ik wat meer weet horen jullie het!

Daarnaast heb ik, sinds de nieuwe firmware, dat de webinterface heel vaak slecht te bereiken is. Als ik op geavanceerd druk loopt ie al weer vast. pingen werkt wel gewoon. heel vaag.

btw mensen die nieuw zijn en Wanadoo willen bellen met vragen over een nieuwe aansluiting kunnen dit GRATIS doen!!! 0800-8048
Zie mijn verhaaltje http://gathering.tweakers...find/poster/146704/topics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152882

[quote]LinuX-TUX schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:00:
[...]
Zou wel zo handig zijn om de juiste porten te forwarden? Zie startpost.
Al gedaan?

Ja, al gedaan, met jouw script.
Ik weet alleen niet zeker of ik het goed heb gedaan.
Als het goed is gaat het om poort 3389. Die heb ik geforward, maar zonder resultaat.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151023

Anoniem: 146704 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:27:
[...]

Ik had na de nieuwe firmware ook het probleem dat de Livebox HTTP-server vast liep en dit werd veroorzaakt door mijn Kerio-firewall die fouten aangaf in HTML-pagina's. Het Telnet-probleem dat je pas weer mag inloggen na aan n-aantal seconden is opgelost als je de Livebox instelt op portforwarding voor Telnet voor port 23. Ik zou eerst even het RJ11-stekkertje uit de ADSL-ingang halen en dan weer opstarten zonder firewall middels een internet-browser de portforwarding instellen en daarna kan je met telnet-commando's alles zien en doen wat ook met de internet- browser kan.
Het andere probleem van een hangup (eigenlijk een browser-timeout) zou ook bij jou door de firewall veroorzaakt kunnen worden. Het is verder een zaak van trial-and-error en op een gegeven moment loopt alles weer als een zonnetje.
probleem is juist dat ik met Telnet wél in mn Livebox kom (zonder aanpassingen in initele portforwarding) maar niet middels browser (ip livebox invullen levert pagina niet gevonden...)

pingen van ip van livebox levert elke keer < 1ms op.
helpdesk al gebeld maar er wordt gezegd dat ik mn utp-kabel moet vervangen ? :S mn laptop heeft wel volledige snelheid (ethernetkabel uit pc gehaald en in laptop gestoken, levert 400kb/sec op ipv 80 kb/sec op mn PC). :-\

Er moet iets zwaar fout zitten in mn windows instellingen op mn pc, maar ik zou echt niet weten wat...
- firewall aan/uit gezet --> geen verbetering
- update drivers 3com ethernetkaart --> geen verbetering
- geen spyware gevonden (op 1 tracking cookie na)
- geen virussen
- misschien ergens een proxyscript die ik niet kan herleiden, want in mn IE settings staat (niet aangevinkt) automatisch configuratiescript: http://www.ubvu.vu.nl/ubvu.pac terwijl ik nooit iets met de VU te maken heb gehad :S

edit:
op mn laptop kan ik (zowel ethernet 1 / 2 op livebox ingang) ook niet in de livebox config...
terwijl op mn laptop wel de juiste downloadsnelheid wordt behaald...

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 151023 op 23-10-2005 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aanvullend:

SPEEDTEST.BBNED.NL wrote:
--
Your current bandwidth reading is: 659.90kbps which means you can download at 82.49 KB/sec. from our servers.

56.6 kbps Modem
64 kbps ISDN
128 kbps ISDN-2
384 kbps Broadband DSL
659.9 kbps YOU
--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
cyppher2, al eens de livebox een restart gegeven? Of reboot middels telnet?

Gisteravond was ik ook even de http interface kwijt, heb toen gewoon dat ding een reboot gegeven en alles werkte weer.

Ben nu even bezig met het zoeken naar de nat instellingen over telnet, kan het nergens meer terug vinden hoe ik er een regeltje bij kan zetten.

Jeroen_78, al eens op internet een scan laten doen (nmap ofzo) naar port 3389?

offtopic:
Let nou eens op de quotes ... oja, en de edit knopjes :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door LinuX-TUX op 23-10-2005 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146704

Anoniem: 151023 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:47:
[...]

probleem is juist dat ik met Telnet wél in mn Livebox kom (zonder aanpassingen in initele portforwarding) maar niet middels browser (ip livebox invullen levert pagina niet gevonden...)

pingen van ip van livebox levert elke keer < 1ms op.
helpdesk al gebeld maar er wordt gezegd dat ik mn utp-kabel moet vervangen ? :S mn laptop heeft wel volledige snelheid (ethernetkabel uit pc gehaald en in laptop gestoken, levert 400kb/sec op ipv 80 kb/sec op mn PC). :-\

Er moet iets zwaar fout zitten in mn windows instellingen op mn pc, maar ik zou echt niet weten wat...
- firewall aan/uit gezet --> geen verbetering
- update drivers 3com ethernetkaart --> geen verbetering
- geen spyware gevonden (op 1 tracking cookie na)
- geen virussen
- misschien ergens een proxyscript die ik niet kan herleiden, want in mn IE settings staat (niet aangevinkt) automatisch configuratiescript: http://www.ubvu.vu.nl/ubvu.pac terwijl ik nooit iets met de VU te maken heb gehad :S

edit:
op mn laptop kan ik (zowel ethernet 1 / 2 op livebox ingang) ook niet in de livebox config...
terwijl op mn laptop wel de juiste downloadsnelheid wordt behaald...
Heb je ook testsoftware voor dat 3com-kaartje om een test te doen? Het is ook te proberen om kaartje eruit te trekken en windows opstarten zonder kaartje en daarna weer kaart erin en windows de 3com automatisch laten installeren. Helpt dit ook niet dat een nieuwe kaart ergens lenen of kopen (kost bijna niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LinuX-TUX schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 14:08:

Jeroen_78, al eens op internet een scan laten doen (nmap ofzo) naar port 3389?
Ja, als ik de poort scan, krijg ik de melding dat de poort niet open zou staan.
Ik snap daar niks van, want ik heb 'm toch echt open gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 09:10

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

Anoniem: 151023 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:47:
[...]
Ik zou de volgende dingen proberen om te kijken of het je probleem oplost:
  1. Livebox herstarten
  2. Die proxy weghalen
  3. Portable Firefox installeren, dan weet je of het aan IE of windows ligt.
  4. Een knoppix cd'tje downloaden en branden om te zien of het aan windows of je hardware ligt.
Het meest waatschijnlijke is die proxy, omdat je wel verbinding krijgt met telnet.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordiFcu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-12-2022
Anoniem: 152882 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:40:
[...]

Ja, als ik de poort scan, krijg ik de melding dat de poort niet open zou staan.
Ik snap daar niks van, want ik heb 'm toch echt open gezet...
Volgens mij heb ik hetzelfde probleem als jij.. ook met het script gedaan alles staat (volgens mij) goed in de livebox, maar met een poortscan zegt ie dat ze gewoon dichtzitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWolf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2024

TWolf

www.AniWay.nl

Sinds ik overgestapt ben naar Wanadoo, heb ik nu pas telebankieren geprobeerd met Postbank Zakelijk. Inbellen lukt dus niet!
Zowel met als zonder "1331" ervoor (om via KPN te bellen), lukt het me niet om met de server contact te maken. Hij begint wel met het standaard modemgeluid, maar na een tijdje gaat ie raar ruisen en roept ie "geen carrier detected".

Is iemand van jullie het wel gelukt om via de telefoonlijn te telebankieren met Wanadoo?

Promoot Anime, wordt lid van AniWay!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

TWolf schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 17:38:
Sinds ik overgestapt ben naar Wanadoo, heb ik nu pas telebankieren geprobeerd met Postbank Zakelijk. Inbellen lukt dus niet!
Zowel met als zonder "1331" ervoor (om via KPN te bellen), lukt het me niet om met de server contact te maken. Hij begint wel met het standaard modemgeluid, maar na een tijdje gaat ie raar ruisen en roept ie "geen carrier detected".

Is iemand van jullie het wel gelukt om via de telefoonlijn te telebankieren met Wanadoo?
*33* ook geprobeerd?

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadBear
  • Laatst online: 24-06 12:03
Toevallig vandaag ook Girotel Zakelijk geprobeerd, maar ik kreeg ook geen contact. *33* ervoor geprobeerd plus wat komma's om de modem een aantal seconden te laten wachten.. hij geeft wel contact maar gooit m vervolgens er weer uit :(
Misschien dat de Postbank server momenteel plat ligt?
Als ik zonder *33* probeer dan geeft ie namelijk een totaal andere foutmelding al meteen voordat ik verbindingspiepjes hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
TWolf schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 17:38:

Is toch heel simpel om even zelf te controleren door die livebox er tussenuit te halen?

Op de site van wanadoo staat overigens ook dat je *33* moet gebruiken. Weet niet of daar een verschil in zit :? (1331 of *33*)
MadBear schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 18:25:
Toevallig vandaag ook Girotel Zakelijk geprobeerd, maar ik kreeg ook geen contact. *33* ervoor geprobeerd plus wat komma's om de modem een aantal seconden te laten wachten.. hij geeft wel contact maar gooit m vervolgens er weer uit :(
Misschien dat de Postbank server momenteel plat ligt?
Als ik zonder *33* probeer dan geeft ie namelijk een totaal andere foutmelding al meteen voordat ik verbindingspiepjes hoor..
Help elkaar een handje, even 1 van de 2 proberen :Y)
Weten jullie daarna zeker of het aan de livebox ligt of aan iets anders.

edit:
Leuke toevoeging, voordat jullie helemaal in de kronkels gaan liggen bij het isra punt om alles weer zonder Livebox aan te sluiten:
Livebox er tussenuit door uit te zetten

In a Nut shell: Trek die stekker van de livebox eruit en bel naar je bank/girotel ZONDER *33*/1331 :Y)

[ Voor 20% gewijzigd door LinuX-TUX op 23-10-2005 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jvhaarst schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:57:
[...]

1. Livebox herstarten
  2. Die proxy weghalen
  3. Portable Firefox installeren, dan weet je of het aan IE of windows ligt.
  4. Een knoppix cd'tje downloaden en branden om te zien of het aan windows of je hardware ligt.
* Het meest waatschijnlijke is die proxy, omdat je wel verbinding krijgt met telnet.
Livebox is gereboot, kan nu wel weer in de console middels ip adres.
* Proxy heb ik niet eens aanstaan, het was een automatisch configscript die ik niet wegkrijg, maar die ook niet aangevinkt staat...
* Portable FF nu aan het downloaden op mn laptop op ethernet geel, maar ik vermoed dat dat niets te maken heeft met mn brakke snelheid op mn pc (80kbyte/sec, als ik de ethernetkabel uit mn pc haal en in mn laptop steek, download ik wel met ruim 400kbyte/sec).
* Knoppix is nu aan het downloaden, maar ik begrijp niet helemaal wat ik hier mee moet doen? Kun je me vertellen hoe ik een diagnose hiermee kan stellen?
LinuX-TUX schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 14:08:
cyppher2, al eens de livebox een restart gegeven? Of reboot middels telnet?

Gisteravond was ik ook even de http interface kwijt, heb toen gewoon dat ding een reboot gegeven en alles werkte weer.

Ben nu even bezig met het zoeken naar de nat instellingen over telnet, kan het nergens meer terug vinden hoe ik er een regeltje bij kan zetten.
reboot helpt helaas niet voor de snelheid op mn PC (Win XP Pro, 3COM fast ethernet, HD's op Ultra DMA, firewall aan/uit gezet, geen spyware en virussen gevonden)

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 151023 op 23-10-2005 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146704 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 14:21:
Heb je ook testsoftware voor dat 3com-kaartje om een test te doen? Het is ook te proberen om kaartje eruit te trekken en windows opstarten zonder kaartje en daarna weer kaart erin en windows de 3com automatisch laten installeren. Helpt dit ook niet dat een nieuwe kaart ergens lenen of kopen (kost bijna niets).
Na flink google''n en av.com'en nog geen testutils gevonden voor het 3com fast ethernet kaartje.
Ik had voorheen (eergisteren) een andere netwerkkaart (waar ik altijd 100mbit (ja echt) mee haalde op het surfnet / UU netwerk).
Die kaart liet me niet eens verbinden, kreeg wel een valide ip en kon pingen, maar surfen ging niet (bleef hangen bij 'bezig met laden...')

Heb Windows dus na de nieuwe 3Com kaart al zelf de installatie laten doen van de kaart, geen verbetering in de snelheid. Heb zelf drivers geupdate, geen verbetering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koriel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-06 10:15
Hallo,

Ik ben alles aan het voorbereiden voor de oplevering van de lijn komende woensdag. De livebox is 6 dagen voor de opleverdatum aangekomen. Ik wil eerst even de huidige siuatie beschrijven, en daarna wat ik van plan ben. En aan jullie de vraag of ik het zo goed heb gedaan. :)

Ik zit nu nog bij Demon. de huidige adslmodem staat als doorgeefluik geconfigureerd en daarachter staat een belkin Wifi router.

(Modem) -> 82.161.2.XXX (Belkin)192.168.1.2 -> (PC's) 192.168.1.4 t/m 11

In de belkin heb ik de DHCP uitstaan, en op elke netwerkpc een statisch ip en dns geconfigureerd met het ip van de router als gateway. Dit werkt uitstekend en ik wil eigenlijk deze setup houden.

Ik heb de LiveBox om te testen rechtstreeks aangesloten op mijn pc en daarvan het IP op DHCP gezet. In de LB heb ik de ranges 1 - 65535 UDP en TCP geforward naar mijn toegewezen ip. (192.168.5.10)

Ik hoop nu dat als ik de LB straks aansluit op mijn router dat die dan 192.168.5.10 krijgt, en dat ik dan via mijn pc's (weer op een statisch ip) het net op kan, en de port forwardings die ingesteld staan op de router kan blijven behouden.

Veranderingen die ik wel moet doorvoeren als het zover is:
- DNS configureren in de router en/of pc's
- smtp servers aanpassen etc...

Een van de vragen die nu bij me opkomen zijn:
- Huidige netwerk zit in de 192.168.1.x range, kan ik dat zo houden?
- Als ik het netwerk als beschreven configureer, kan ik dan nog wel in de LB komen? ( Momenteel moet ik mijn router er tussen uit halen om in te kunnen loggen op de adsl modem, en die heeft ip 192.168.1.1 )

Opmerkingen? Verbeteringen? Dit is nl. zo'n beetje het maximum dat ik van netwerken afweet, enige goeie pointers kan ik altijd gebruiken.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 12:37
Hoi,

Ik heb twee vragen:

Als eerste over het wifi gedeelte van de Livebox,
(of over wifi in het algemeen)

Als de signaal sterkte goed is, is er dan een verschil in Latency met bijv
online games tov wired?
maw heb ik een hogere ping als ik wifi gebruik? of is dit te verwaarlozen?

Tweede vraag:

Ik zie vaak de db noice margins van de LB voorbij komen in dit topic
is er ergens een pagina waar ik kan zien wat deze inhouden, en wat een goed waarde is?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t800vst1000
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2011
Wie van jullie heeft Wanadoo ADSL Family in combnatie met een SpeedTouch 510 modem en heeft deze in een stand staan dat het vaste IP adres door wordt gegeven aan de PC, zodat de modem transparant is of dergelijke configuraties zoals SIP Spoofing.

Het lukt mij niet om de modem op deze manier in te stellen. Bij Wanadoo ADSL Lite had ik een goede template file gevonden, maar voor Family nog niet.

Wie maakt er gebruik van Sip of DHCP spoofing en weet waar de juiste template files of .ini files te vinden zijn, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraske
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 12:54
Even over de startpost; in de poll over de nieuwe firmware. Staat er:"Alles werkt zoals hoord lijkt mij met een t ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jvhaarst schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:57:
[...]

1. Een knoppix cd'tje downloaden en branden om te zien of het aan windows of je hardware ligt.
Knoppix gedownload en op CD gebrand, boot netjes vanaf CD (Atapi 48x CDROM-drv) en met de browser daar krijg ik een downloadspeed van rond de 200 Kbyte/sec.
Die snelheid is hoger dan ik met Windows haal, maar lager dan met Windows op mn laptop (denk dat dat komt door de CDROM-drive en door RAM-disc van Knoppix...

Mijn netwerkkaart getest met de 3Com NIC doctor, diagose is dat alles prima zou moeten werken.

Aan de hardware ligt het dus niet (denk ik)...
-
Andere vraag: Hoe kan ik checken of (en zo ja welke) Netwerk-limiters oid (hacking tools of whatever) aanwezig zijn in mn Windows installatie, die mn ADSL snelheid flink beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Gaf de portable firefox nog een verschil ?
Een andere mogelijkheid is dat er iets mis gaat met het instellen van de instellingen van de netwerkkaart, kun je die in de drivers instellen op half-duplex 10Mbit ?

[ Voor 67% gewijzigd door jvhaarst op 23-10-2005 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JordiFcu schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 16:29:
[...]

Volgens mij heb ik hetzelfde probleem als jij.. ook met het script gedaan alles staat (volgens mij) goed in de livebox, maar met een poortscan zegt ie dat ze gewoon dichtzitten..
Heeft nog iemand een idee hoe het mogelijk is dat een poort nog steeds dicht is (getest met poortscanner), maar toch echt opengezet is in de firewall?
De Livebox is ook al meerdere maken herstart, maar hij zit nog steeds potdicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-06 11:27

duderuud

Sliden is koel

Dat probleem heb ik ook. Met de oude firmware kreeg ik het prima voor elkaar om poorten open te zetten maar met de nieuwe lukt het voor geen meter. Snap er geen bal van...

Van binnen naar buiten is geen probleem, maar andersom... :(

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jvhaarst schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 22:12:
Gaf de portable firefox nog een verschil ?
Een andere mogelijkheid is dat er iets mis gaat met het instellen van de instellingen van de netwerkkaart, kun je die in de drivers instellen op half-duplex 10Mbit ?
portable FF gaf geen verschil,
maarrrr: :D 3Com Nic Doctor (ethernet card) ingesteld op 10Mbit half-duplex, en voilá THAT WAS THE TRICK :-)

heb nu eindelijk mn WinXP pc en laptop op "full-speed" (erm 4mbit nog effe wachten dus op 20mbit)
Dank voor de suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:33
Hmmm, maar 20 mbit ga je op die pc dan zeker niet halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lizard schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 23:52:
Hmmm, maar 20 mbit ga je op die pc dan zeker niet halen ;)
als ik mn netwerkkaartje weer op fullduplex zet na de upgrade naar adsl2+ gaat het niet werken denk je?
ik heb 4 jaar lang 100mbit verbinding gehad (Surfnet UU studentennetwerk) zonder problemen (intern downloaden met 12 mbyte/sec), weliswaar nu een andere netwerkkaart maar die claimt 10/100mbit te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 21:26
die nieuwe firmware van wanadoo is eg beterz

portforwarding werkt nu zonde rare scriptjes of wat dan ook.

msn audio gesprekken werken ook super zonder modem crash.

nu nog wachten op die verhoging van snelheid.

alleen krijg niet meer dan 8 of 9 poorten geforward iemand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:23

vr6-only

Blub Blub

daarom gebruiken we ook Linux-Tux scriptje :Y)

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124943

Vraagje, de Livebox (Sagem) update die zichzelf. Ik kreeg na een reboot ineens een compleet andere configuratie website voor mijn ogen.

Iemand hier ervaring mee.

Nog een vraag, kan ik gewoon "ANY" PCMCIA wireless kaart erin douwen of moet ik nog iets zoeken met een bepaalde chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

que? ik bel net 1233 op mn verse Wanadoo telefoonlijn en ik krijg 'welkom bij de helpdesk.... helaas is uw voicemail momenteel niet bereikbaar....'

heb toch echt alles eerder ingesteld (en getest) mbt voicemail settings...

of is er een nachtklok voor telefoongebruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124943 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 00:19:
Vraagje, de Livebox (Sagem) update die zichzelf. Ik kreeg na een reboot ineens een compleet andere configuratie website voor mijn ogen.

Iemand hier ervaring mee.

Nog een vraag, kan ik gewoon "ANY" PCMCIA wireless kaart erin douwen of moet ik nog iets zoeken met een bepaalde chipset.
goed lezen in dit (deel)topic (ook startposts lezen!!) het zal jou ook helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:33
Anoniem: 151023 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 00:26:
que? ik bel net 1233 op mn verse Wanadoo telefoonlijn en ik krijg 'welkom bij de helpdesk.... helaas is uw voicemail momenteel niet bereikbaar....'

heb toch echt alles eerder ingesteld (en getest) mbt voicemail settings...

of is er een nachtklok voor telefoongebruik ;)
Misschien te maken met dit?
Vanaf medio oktober zal Wanadoo voor ADSL Family and ADSL Direct klanten een nieuwe voicemail melder introduceren. Vanaf medio oktober kunnen klanten aan hun kiestoon horen of er sprake is van een voicemail bericht dat achtergelaten is op hun Wanadoo voicemail box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Fraske schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:12:
Even over de startpost; in de poll over de nieuwe firmware. Staat er:"Alles werkt zoals hoord lijkt mij met een t ;)
Ouch, best genant voor iemand die er zelf ook best op let :X
Zal even kijken morgen of ik een nieuwe poll moet maken of dat ik hem gewoon kan aanpassen :Y)
THNX
JordiFcu schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 16:29:
[...]

Anoniem: 152882 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 22:56:
Heeft nog iemand een idee hoe het mogelijk is dat een poort nog steeds dicht is (getest met poortscanner), maar toch echt opengezet is in de firewall?
Krijgen we hier al de eeste failures? Nog enige speciale dingen mee gedaan? Hoeveel porten hebben jullie geforward? Hoeveel netwerk-interfaces gebruiken jullie effectief van dat ding? Valt het samen met het niet kunnen bereiken van de webinterface van de livebox? Zijn jullie zwaar met torrent/kazaa/emule bezig als jullie dit ondervinden? Etc.

Zou zeggen, voeg me even toe bij MSN, wil nou toch wel eens weten wat er aan de hand is :Y)
Zelfde geld voor gummbah met het "insufficient memory" probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155181

LinuX-TUX schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 01:29:

Zou zeggen, voeg me even toe bij MSN, wil nou toch wel eens weten wat er aan de hand is :Y)
Zelfde geld voor gummbah met het "insufficient memory" probleem.
Gisteren ging het plotseling weer goed. Ik zal vandaag of morgen nog effe wat meer tests uitvoeren. Wilde het vanochtend doen, maar kan op de een of andere vage manier mijn livebox niet meer bereiken via de browser. Vanavond nog maar eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103367

Anoniem: 152882 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 22:56:
[...]

Heb je toevallig niet je windows firewall aanstaan?? (aan te passen in de properties van je lan verbinding.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155181

Anoniem: 155181 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 07:41:
[...]

Gisteren ging het plotseling weer goed. Ik zal vandaag of morgen nog effe wat meer tests uitvoeren. Wilde het vanochtend doen, maar kan op de een of andere vage manier mijn livebox niet meer bereiken via de browser. Vanavond nog maar eens proberen...
Hmmm een reseet doet wonderen, ik kan nu weer gewoon bij de livebox.
Maar het insufficien memory probleem is er dus niet meer. Ik weet niet waar het aan lag. Resetten hielp niet, zowel modem als pc gereset. Als ik het nog eens tegen kom, dan laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Anoniem: 151023 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 23:56:
[...]
als ik mn netwerkkaartje weer op fullduplex zet na de upgrade naar adsl2+ gaat het niet werken denk je?
Je zou kunnen proberen hem stap voor stap op een hogere snelheid in te zetten.
Dus :
  1. 10 Mbit, half-duplex
  2. 10 Mbit, full-duplex
  3. 100 Mbit, half-duplex
  4. 100 Mbit, full-duplex
Best wel kans dat ie bij 100 Mbit, full-duplex het wel gewoon doet, dan gaat het dus mis bij het automatisch instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:33
Wanadoo bezig met het testen van 20 Mbit in de centrales?

Afbeeldingslocatie: http://img453.imageshack.us/img453/6566/uhm21wc.th.jpg

Ik had voor een paar minuten deze snelheid. Toen viel het internet/netwerk (kon ook de livebox niet meer benaderen) weg op me PC en moest ik de livebox opnieuw opstarten. Nu zit ik weer op normale snelheid.

Edit: Plaatje ff aangepast. Anders krijg ik straks gezeur over niet helemaal legale dingen. :+

[ Voor 14% gewijzigd door BeZaX op 24-10-2005 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowroad
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 12:02
Als het goed is wordt a.s. zaterdag mijn telefoonnummer verhuist naar mijn nieuwe adres. Op die dag wordt ook mijn huidige Demon verbinding afgesloten.
Kan ik nu dan al Wanadoo Family aan gaan vragen? Of kan ik beter wachten tot het nummer ook daadwerkelijk op mijn nieuwe adres is aangesloten?
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitpicker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 14:28

nitpicker

uNF

Het systeem bij Wanadoo is geautomatiseerd. Als je een 'connect' aanvraagt, is dat een aanvraag voor een schone lijn. Als je een migratie aanvraagt, dan worden er ook nog berichten verstuurd naar je oude dsl aanbieder, dat Wanadoo de lijn overneemt... Is wel degelijk een verschil.
Als je NU een connect aanvraagt, blijft de order toch nog een aantal dagen wachten (cool-off) dus als het goed is kan je het nu al aanvragen, als je zeker weet dat de lijn is wordt omgezet (dus ook gegevens NIEUWE adres invoeren!!) en DEMON eraf is wordt gehaald.

[ Voor 7% gewijzigd door nitpicker op 24-10-2005 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowroad
nitpicker schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:26:
Het systeem bij Wanadoo is geautomatiseerd. Als je een 'connect' aanvraagt, is dat een aanvraag voor een schone lijn. Als je een migratie aanvraagt, dan worden er ook nog berichten verstuurd naar je oude dsl aanbieder, dat Wanadoo de lijn overneemt... Is wel degelijk een verschil.
Als je NU een connect aanvraagt, blijft de order toch nog een aantal dagen wachten (cool-off) dus als het goed is kan je het nu al aanvragen, als je zeker weet dat de lijn is wordt omgezet (dus ook gegevens NIEUWE adres invoeren!!) en DEMON eraf is wordt gehaald.
Ah dat dacht ik dus ook idd. Maar hoe lang is die cool-off periode? Er staat mij iets bij van 7 dagen, maar ben er niet helemaal zeker van.

En ja, tenzij kpn gaat lopen kloten ben ik er zeker van dat zaterdag mijn lijn is overgezet, en heb van Demon ook de bevestiging gehad dat hun ADSL ook dan wordt afgesloten.
Dus dat -zou- geen problemen mogen geven

Thanks btw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitpicker

nitpicker

uNF

Wettelijk vastgesteld op 7 dagen.. het kan zijn dat Wanadoo het risico neemt om het korter dan 7 dagen in het systeem te zetten, zodat de order eerder af is.. en als de klant toch nog beslist af te zien van het aanbod, dat ze de order handmatig moeten cancellen. Op hun eigen kosten/risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53576

Hm.. Morgen word mijn lijn opgeleverd (Centrale Utrecht West) maar ik heb nog geen brief gekregen dat ik wordt aangesloten en dat ik een Ipod Shuffle van die lui krijg? Dat vind ik wel erg vreemd daar de oplevering morgen al is.
Ik weet dat het morgen is omdat ze die Statuschecker hebben.
Tevens nog geen LiveBox mogen ontvangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IT-Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-07-2024
Anoniem: 53576 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:54:
Hm.. Morgen word mijn lijn opgeleverd (Centrale Utrecht West) maar ik heb nog geen brief gekregen dat ik wordt aangesloten en dat ik een Ipod Shuffle van die lui krijg? Dat vind ik wel erg vreemd daar de oplevering morgen al is.
Ik weet dat het morgen is omdat ze die Statuschecker hebben.
Tevens nog geen LiveBox mogen ontvangen...
De statuschecker schijnt niet zo betrouwbaar te zijn hoor.
Als je zeker wilt weten hoe de vork in de steel zit zou ik toch even naar de helpdesk bellen.
Kost je paar centen maar dan ben je wel meer op de hoogte. 0900-9515 is het nummer :)

MBP 14" - M1 Pro - 16 GB RAM - 512 GB SSD | iPhone 14 Pro 128 GB | iPad mini 6 64 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Laatst online: 09:26
Moet zeggen dat die nieuwe firmware een stuk stabieler is.. Telefonie en internet er nog geen 1x uitgelegen.. Wel mijn WL500g waarbij de WAN poort over de zeik ging, ook al draait ie op AP mode; heb 'm even in LAN1 geduwd.

Toppie vooralsnog.. ff afkloppen.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53576

IT-Pro schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:58:
[...]

De statuschecker schijnt niet zo betrouwbaar te zijn hoor.
Als je zeker wilt weten hoe de vork in de steel zit zou ik toch even naar de helpdesk bellen.
Kost je paar centen maar dan ben je wel meer op de hoogte. 0900-9515 is het nummer :)
Heb ze even gebeld (op t werk is t niet zo duur ;) ) en de modem zal vandaag worden aangeboden omdat die de 23e is verstuurd, Ipod komt apart. Brief komt ook nog. Waarschijnlijk wel nog op 4 Mbit, hoewel mijn wijkcentrale al wel is geupgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowroad
nitpicker schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:41:
Wettelijk vastgesteld op 7 dagen.. het kan zijn dat Wanadoo het risico neemt om het korter dan 7 dagen in het systeem te zetten, zodat de order eerder af is.. en als de klant toch nog beslist af te zien van het aanbod, dat ze de order handmatig moeten cancellen. Op hun eigen kosten/risico.
Nou heb het geprobeerd aan te vragen, maar da's niet gelukt.
Blijkbaar checken ze automatisch of het telefoonnummer in kwestie in een verhuizingsprocedure zit. Pas als deze procedure is afgerond kan ik ADSL aanvragen.
Nog even een paar dagen geduld dus... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-06 11:27

duderuud

Sliden is koel

LinuX-TUX schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 01:29:
[...]

Ouch, best genant voor iemand die er zelf ook best op let :X
Zal even kijken morgen of ik een nieuwe poll moet maken of dat ik hem gewoon kan aanpassen :Y)
THNX
[...]

[...]
Krijgen we hier al de eeste failures? Nog enige speciale dingen mee gedaan? Hoeveel porten hebben jullie geforward? Hoeveel netwerk-interfaces gebruiken jullie effectief van dat ding? Valt het samen met het niet kunnen bereiken van de webinterface van de livebox? Zijn jullie zwaar met torrent/kazaa/emule bezig als jullie dit ondervinden? Etc.

Ik zal je vanavond ofzo wel toevoegen.
Wat heb ik geprobeerd:
1) Precies hetzelfde als met de oude firmware ("servers" toevoegen, dan via "nat via policy" toevoegen), werkt niet
2) Jouw script, werkt niet
3) Firewall uitzetten, poorten gaan dan van "stealth" naar "closed" (test via grc.com, shieldsup)

Windows firewall staat uit trouwens.

[edit]
Zijn er mensen die het al wel voor elkaar hebben gekregen om met de nieuwe firmware bijv. een ftp of http-server te draaien? Zo ja, kan je dan uitleg (met screenshots bijv.) geven??

[ Voor 11% gewijzigd door duderuud op 24-10-2005 13:03 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Duderuud schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 13:01:
[...]

Ik zal je vanavond ofzo wel toevoegen.
Wat heb ik geprobeerd:
1) Precies hetzelfde als met de oude firmware ("servers" toevoegen, dan via "nat via policy" toevoegen), werkt niet
2) Jouw script, werkt niet
3) Firewall uitzetten, poorten gaan dan van "stealth" naar "closed" (test via grc.com, shieldsup)

Windows firewall staat uit trouwens.

[edit]
Zijn er mensen die het al wel voor elkaar hebben gekregen om met de nieuwe firmware bijv. een ftp of http-server te draaien? Zo ja, kan je dan uitleg (met screenshots bijv.) geven??
Apache en Bulletproof draaien hier perfect, gewoon 21 en 80 via Firewall <daar bij de Livebox 'site' doorgemapt (Uiteraard allebei TCP ;))
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/r.pack/uitlegklein.PNG

[ Voor 22% gewijzigd door MensionXL op 24-10-2005 13:15 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koriel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-06 10:15
Het nieuwe lokkertje bij Wanadoo is nu de de Logitech webcam.

[url]undefined[/url]Afbeeldingslocatie: http://www.wanadoo.nl/images/bestel_webcam.gif

Ben ik toch blij dat ik wat eerder besteld heb en de ipod krijg.

Btw, ik lees in deze thread wat verhalen over het niet op tijd een bericht of zelfs maar een LiveBox krijgen van wanadoo.

Mijn lijn is nog niet opgeleverd, maar tot dusverre gaat alles hier super netjes.

Al snel na de aanvraag in een week 4 brieven gekregen. De bevestiging van de aanvraag voor adsl, bevestiging van de telefonie aanvraag, de bevestiging van de ipod (ca 2 weken na oplevering lijn), en als laatste de opleverdatum.
6 Dagen voor de oplevering heb ik de Livebox ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49705

Exact hetzelfde hier, morgen oplevering

Ik ben benieuwd ;-)
Koriel schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 13:14:

[url]undefined[/url][afbeelding]

Btw, ik lees in deze thread wat verhalen over het niet op tijd een bericht of zelfs maar een LiveBox krijgen van wanadoo.

Mijn lijn is nog niet opgeleverd, maar tot dusverre gaat alles hier super netjes.

Al snel na de aanvraag in een week 4 brieven gekregen. De bevestiging van de aanvraag voor adsl, bevestiging van de telefonie aanvraag, de bevestiging van de ipod (ca 2 weken na oplevering lijn), en als laatste de opleverdatum.
6 Dagen voor de oplevering heb ik de Livebox ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:22
Kun je nou met de Livebox wel een draadloss netwerk aanleggen voor meerdere clients? Ik zou het liefst de livebox als simpele modem gebruiken en het routen en firewallen lekker door een linksys wrt54g laten doen. Is dit mogelijk? Zo nee, zijn er of komen er nog goeie alternatieven voor die livebox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Duderuud schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 13:01:
[...]

[edit]
Ja, alle witte tekst in de startpost komen in vorm van plaatjes van mijn servertje :Y)

En ik heb mijn eigen scriptje mogen gebruiken om het te laten werken :D

Dus ... de regels toevoegen gaat, daarna in policies toevoegen gaat en dan laat ie het na om nog daadwerkelijk te forwarden ook :/ ...
Je hebt family vorm abo & de interface naar internet is mer0 ? Jullie zijn ook nog niet overgezet naar ADSL2+?
Hier hoop ik eigenlijk dat het naartoe gaat, ipv het memory probleem wat gummbah heeft.

Mij zit meer dat memory probleem in de weg. Wil weten waar dat vandaan komt en hoe het veroorzaakt wordt, misschien heb je verschillende series liveboxen met el-cheapo/brak geheugen en beter/groter geheugen :?

Zou het echt niet weten, maar wel interessant om daar achteraan te gaan :)
@ dutchciv:
Had ik eerst ook hoor, zat al raar achter m'n oren te krabben dat mensen wel degelijk @ 54Mb/s bestanden naar elkaar konden overgooien over het intranet :Y)

Maarja, die USB dongle steek je niet de livebox maar in je PC waar (hopelijk) wel USB2.0 op zit. En in de livebox krijg je gewoon een 54Mb/s PCMCIA kaartje.

[ Voor 15% gewijzigd door LinuX-TUX op 24-10-2005 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158302

Ik heb een vraag over het WIFI gebeuren. Ik lees in de startpost dat de USB poort op de LB 1.1 is en dus geschikt is tot 12 Mbit en dus niet voor de 20Mbit die straks maximaal gehaald zou kunnen worden. In de handleiding lees ik echter dat ze voor de draadloze verbinding een USB 2 verbinding op de computer aanraden. :? Wat is nu waar? Krijg je een 20Mbits verbinding die door de LB wordt afgeknepen richting computer, of is de info in de startpost outdated?
Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:17

Sayko

Knowledge Is Power

De wifi stick is inderdaad USB2.0. Dus jij bent een beetje in de war. Het is de usb poort op de livebox welke maar usb1.1 is en die gebruik je liever helemaal niet...... Capiche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157991

Voor WIFI heb je op de Livebox geen usb poort nodig.. In de Livebox zit een PCMCIA kaartje dat de WIFI signalen naar de USB-dongle op je pc verzend. Daar heb je op je pc wel USB 2 voor nodig om de maximum snelheid te halen.

EDIT: Te laat :z

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 157991 op 24-10-2005 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86899

hmmmm.. vann8 begon t bij mij raar te doen. na een reboot van de lb (stekker eruit/erin) deed inet t weer, maar nu kan ik vanaf me stage me ip niet pingen :( me vnc vloog er ook uit. Irritant! of die lb kan 5 torrent connecties niet aan of wanadoo is aan t kutten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Nieuwe firmware gekregen misschien of een nieuwe ipadres?

Connect anders op je dns naam... doe ik altijd; die verandert niet zo snel..

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158302

MindedRaptor schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:32:
De wifi stick is inderdaad USB2.0. Dus jij bent een beetje in de war. Het is de usb poort op de livebox welke maar usb1.1 is en die gebruik je liever helemaal niet...... Capiche?
Bedankt!
Mijn vraag was dus een typisch voorbeeld van "een beetje dom"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Krypt schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:53:
Nieuwe firmware gekregen misschien of een nieuwe ipadres?

Connect anders op je dns naam... doe ik altijd; die verandert niet zo snel..
heb newe firmware al. Ennuh vann8 lag ie er ook uit en na een reboot deed ie t en geen ander ip gekregen, lijkt me dat ie nu ook niet opeens veranderd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Misschien vergeten om je instellingen te saven en zijn ze weg na die ene reboot?

Anders zou ik het ook niet weten.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Krypt schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 15:07:
Misschien vergeten om je instellingen te saven en zijn ze weg na die ene reboot?

Anders zou ik het ook niet weten.
haha nee is t ook niet ;) vraag ook niet om hulp :P meld t alleen ff in dit klaagtopic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80529

Anoniem: 86899 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:49:
hmmmm.. vann8 begon t bij mij raar te doen. na een reboot van de lb (stekker eruit/erin) deed inet t weer, maar nu kan ik vanaf me stage me ip niet pingen :( me vnc vloog er ook uit. Irritant! of die lb kan 5 torrent connecties niet aan of wanadoo is aan t kutten :(
Was hij niet bezig met een firmware upgrade? Wat bedoel je met "raar te doen"? Het is niet de bedoeling dat je de livebox tijdens een firmware update van de stroom afhaalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80529 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 15:12:
[...]

Was hij niet bezig met een firmware upgrade? Wat bedoel je met "raar te doen"? Het is niet de bedoeling dat je de livebox tijdens een firmwareupgrade van de stroom afhaalt...
die newe firmware heb ik al sinds ik em aansloot, sinds donderag dus :P gister vloog me inet eruit, dat vond ik raar doen :). toen reboote ik LB en toen deed inet t weer tot een paar uur gele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 15:42

spanx

_Sp[A]nX_

Beste mensen,

Ik twijfel nog over wanadoo breedband.... Het gaat met name om de snelheid.

Ik woon sinds kort in een nieuwbouw wijk. ongeveer 3100 meter van onze "wijk"(stad)-centrale.
(raar dat ze in een nieuwbouw wijk geen centrale er apart erbij zetten...!)

Als ik de snelheid controleer op wanadoo staat er... tot 4mbit... is dat VOOR of NA de omzetting na ADSL2+???

Postcode 4007 LD huisnr 8....

Waar moet ik naar toe bellen om uitsluitsel te krijgen?

En ps:

Is de LiveBox wel betrouwbaar? Ben zelf ICT-er en zet mijn vraagtekens als ik dit zo lees... ik kan er niet omheen omdat dit een geweldige aanbieding is..... 20Mbit(waar mogelijk) en dan ook nog telefonie....

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

spanx schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 15:14:
Beste mensen,

Ik woon sinds kort in een nieuwbouw wijk. ongeveer 3100 meter van onze "wijk"(stad)-centrale.

Als ik de snelheid controleer op wanadoo staat er... tot 4mbit... is dat VOOR of NA de omzetting na ADSL2+???

Postcode 4007 LD huisnr 8....

Waar moet ik naar toe bellen om uitsluitsel te krijgen?

En ps:

Is de LiveBox wel betrouwbaar? Ben zelf ICT-er en zet mijn vraagtekens als ik dit zo lees... ik kan er niet omheen omdat dit een geweldige aanbieding is..... 20Mbit(waar mogelijk) en dan ook nog telefonie....
die meting is met adsl2, vind t ook niet zo gek als je 3 km van centrale af zit. ik zit 1,8 km en ga 8 tot 15 mbit halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156709

* Anoniem: 156709 weer terug van weg geweest.

Ik zou vandaag mijn lijn opgeleverd krijgen, maar heb na een lijn verwisseling van de kpn
(foutje in centrale) nog steeds (of al weer) zijn ouwe adsl verbinding.
En kan het volgens de helpdesk nog +/- 2 dagen duren voordat het compleet opgeleverd gaat worden.

Zijn er meer mensen die vandaag over zouden gaan, maar ook daadwerkelijk over zijn?

Livebox was overigens al wel netjes op de 20e binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 15:42

spanx

_Sp[A]nX_

Ik vind het raar dat in zo'n grote stad maar "1" centrale staat. Dat ze daar geen tussenstation kunnen plaatsen vind ik echt k*t.

Er ligt hier ook glas maarja daar hoor je niemand over....

Volgende keer als ik een huis koop moet ik dus daar OOK nog eens naar kijken....

Volgens de grafiek zou ik toch 6 tot 8 mbit kunnen halen....!

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

spanx schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 15:14:
Beste mensen,

Check: http://adsl.xandrios.net/

Misschien komt je postcode voor of een postcode in je regio.

Dan kan je de gemiddelde snelheid bekijken.
Overigens, zou 4mbit een mooie snelheid zijn voor 3 tot 4 km van centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mili
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05-2024
misschien een beetje een rare vraag hoe kan het zo zijn dat als je jaren via kpn een goed snignaal binnenkrijgt dat zodra je overstap op wanadoo dat het ineens zoveel minder wordt
levert wanadoo dan niet gewoon een wanprestatie
door een minder sterk signaal door te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitpicker

nitpicker

uNF

spanx schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 15:23:
Ik vind het raar dat in zo'n grote stad maar "1" centrale staat. Dat ze daar geen tussenstation kunnen plaatsen vind ik echt k*t.

Er ligt hier ook glas maarja daar hoor je niemand over....

Volgende keer als ik een huis koop moet ik dus daar OOK nog eens naar kijken....

Volgens de grafiek zou ik toch 6 tot 8 mbit kunnen halen....!
Ik zit op 4330 meter , en de LB traint op 8 MBit. Ik download nu met gemak over de 600 Kbyte/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 12:37
Hoi, nog maar een keertje dan ;)

Ik heb twee vragen:

online games tov wired?

Tweede vraag:

is er ergens een pagina waar ik kan zien wat deze inhouden, en wat een goed waarde is?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flash3d schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 15:51:

Ik heb twee vragen:

online games tov wired?

Tweede vraag:

Bedankt!
Ik game zelf ook via wifi, heb geen prob's in online schooters.

en wat db betreft: lager is beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mili
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05-2024
Anoniem: 156709 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 16:06:
[...]

ik speel ook wel een shooters online maar ik merk wel dat ik ene hogere ping heb
maar ik zit ver van der server
dus dat is zeker van belang
ik denk dat je binnen de 2 km velig zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik krijg nog steeds mijn pda (Palm Tungsten T3) niet het internet op via Bluetooth. Ik heb nu de nieuwe firmware en heb mijn palm gepaired met de livebox. Verder heb ik in de palm een LAN verbinding ingesteld die via bluetooth moet lopen.
Echter zodra ik verbinding wil maken krijg ik een fout:

Serial timeout. Could be bad cable or faulty Modem. (0x0305

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158326

Hoi, ik hebeen vraag over de actie. Die loopt namelijk t/m woensdag. Nu wordt mijn tel.lijn hoogstwaarschijnlijk pas donderdag opgeleverd en kan dan pas adsl aanvragen. Zou wanadoo na woensdag door gaan met de actie en dan met een ander cadeau ofzo?
Of zou ik het risico niet moeten nemen om na woensdag pas te bestellen?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:50
Zitten er al mensen op ADSL2? Het zou eind oktober / begin november geregeld moeten zijn, maar hier in Tilburg zit in nog op 4 Mbit.

ps. op de Wanadoo site lees ik nu alleen nog eind 2005 en geen datums meer .............. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadBear
Bij de FAQ staat inderdaad eind 2005, maar bij het infoscherm van Wanadoo Family staat nog steeds 'in november 2005'. Ik reken er op dat we nog wel een weekje of 3 geduld moeten hebben tot de snelheidsverhoging daadwerkelijk is doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Flash3d schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 15:51:

Ik heb twee vragen:

online games tov wired?

Tweede vraag:

Bedankt!
Even aan elkaar plakken
Anoniem: 156709 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 16:06:

Ben niet zo into WiFi, maar wil dit wel in de TS opnemen.
Wat je zegt is dus, dat de encryptie/decryptie tijden van de livebox & client dusdanig laag zijn, dat ze te verwaarlozen zijn tov Kabel netwerk naar de livebox?

Die SN/DN Ratio's snap ik ook nog steeds niets van ... als iemand dat ook wil ophelderen (met name dat verhaal over X dB is ongeveer zoveel kb/s afname ...) kan dat ook in de startpost :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door LinuX-TUX op 24-10-2005 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24036

Koriel schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 13:14:

[url]undefined[/url][afbeelding]

Ik was net te laat voor de Ipod Shuffle.
Ik hoef geen Webcam dus ik wacht nog ff 3 dagen voor een nieuwe actie.
Ben benieuwd wat dat gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158326

Ik hoef de webcam ook niet perse, maar zouden ze wel doorgaan met de actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IT-Pro
MadBear schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 17:15:
Bij de FAQ staat inderdaad eind 2005, maar bij het infoscherm van Wanadoo Family staat nog steeds 'in november 2005'. Ik reken er op dat we nog wel een weekje of 3 geduld moeten hebben tot de snelheidsverhoging daadwerkelijk is doorgevoerd.
Als je het vorige gedeelte ook een beetje bijgehouden hebt dan had je gezien dat ik contact gehad heb met de helpdesk en dat die mij vertelden dat alle centrales pas eind 2005 geüpgrade zijn.
Waarbij de randstad eerder aan de beurt is.
Of dit allemaal in de praktijk ook zo loopt weet ik niet maar ik mag hopen dat ze daar op de helpdesk een redelijke schatting kunnen geven.. :)

MBP 14" - M1 Pro - 16 GB RAM - 512 GB SSD | iPhone 14 Pro 128 GB | iPad mini 6 64 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24036

Anoniem: 158326 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 18:23:
Misschien wel, misschien niet. Daar kom ik over 3 dagen wel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158326 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 18:23:
Volgensmij staat er een bepaalde tijdsduur aangegeven per aktie.

Dus wanneer deze verstreken is komt er een nieuwe aktie of er is er geen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Per ongeluk een dubbelpostje 8)7

[ Voor 74% gewijzigd door MensionXL op 24-10-2005 18:52 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Als ze nou is kappen met de akties, laten ze zich nou maar is bezig houden met de beloofde 20mbit. 8)7

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156718

Vrijdag 21/10 is de postbode met mijn livebox aan de deur geweest, toen was ik niet thuis en heeft hij een briefje achter gelaten dat hij het de volgende dag nog een keer zou proberen. Zaterdag 22/10 was ik weer niet thuis, dus ik verwachtte een briefje dat ik het pakketje maandag op zou kunnen halen op het postkantoor, wat prima zou zijn geweest omdat de verbinding morgen (25/10) opgeleverd wordt. Maar dat briefje lag er niet, en vandaag ook niet. Ik met Wanadoo bellen, staat er in hun systeem (en van de TPG) dat de livebox zaterdag 22/10 voor de tweede keer aangeboden én uitgereikt is. :/ Terwijl ik dus niet eens thuis was. De buren hebben het ook niet. Vaag gedoe dus, na lang zeuren stuurt Wanadoo nu een nieuwe op, maar het is erg vreemd. En ik zit nu toch een dag, misschien wel twee, zonder internet. Geen ramp, wel onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Anoniem: 156718 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:06:
En ik zit nu toch een dag, misschien wel twee, zonder internet. Geen ramp, wel onhandig.
Kun je niet gewoon je oude ADSL modem gebruiken voor de dagen dat de livebox op zich laat wachten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IT-Pro
jvhaarst schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:12:
[...]

Kun je niet gewoon je oude ADSL modem gebruiken voor de dagen dat de livebox op zich laat wachten ?
Ja dat kan wel, ligt eraan wat voor modem maargoed.
In de startpost vind je de instellingen wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Allemachies wat gaat dit topic snel. ;)

LinuX-TUX: Mijn "klantnummer 0000000" trucje wellicht nog wat voor de startpost? (Zie vorig topic.)

Enne... iemand nog geprobeerd of Wanadoo ook een eenmalige korting wil verstrekken i.p.v. iPod / webcam / whatever? Ik heb 't inmiddels even nagekeken: het is al enige jaren niet meer verplicht om de helft van de winkelwaarde als alternatief voor een kado te bieden. Doch, als nog niemand zoiets noch geprobeerd heeft dan wil ik er best een briefje aan wagen. (Tenzij iemand opspringt en EUR 50 op dat iPodje biedt natuurlijk ;) .)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadBear
Wat betreft inbellen naar Girotel Zakelijk, met *33* wil die niet connecten, met de livebox uitgeschakeld connect ie wel maar geeft ie kort er na een foutmelding op de server. Misschien dat ze momenteel helemaal niet te bereiken zijn, ik zal het sowieso nog wel eens proberen morgen maar echt handig werkt het niet dus :(
Nou kan je daar ook niet echt Wanadoo de schuld van geven imho, Girotel Zakelijk is gewoon een ramp :( (maar mijn vader moet het toch gebruiken vandaar).

Zijn er mensen die Girotel Zakelijk al wel probleemloos hebben werken in combinatie met Wanadoo Telefonie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik denk dat de eerste geupgrade zijn (of is). Er is namelijk een speedtest resultaat van 700 KB/s .. die was er vorige week nog niet :)

http://www.speedtest.nl/D...9&ReportID=1&TestTypeID=8

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tutti-frutti schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 22:59:
Ik denk dat de eerste geupgrade zijn (of is). Er is namelijk een speedtest resultaat van 700 KB/s .. die was er vorige week nog niet :)

http://www.speedtest.nl/D...9&ReportID=1&TestTypeID=8
huh in blaricum ook gewoon? weird, ik zit in hilversum (centrale oost) het zou toch aannemelijk zijn om te denken dat dan eerder hilversum dan blaricum geugrade wordt?
(blaricum is een 'stukkie kleiner' dan h'sum)
..
is 700kB/s dan niet een beetje weinig voor 20mbit?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 151023 op 25-10-2005 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:23

vr6-only

Blub Blub

2 dagen gemaild naar wanadoo over hoe het nou zat met 20 mbit. kreeg als antwoord. iedereen krijgt daar een mail over !!! 8)7 mijn vraag was wat is het nou, november of eind 2005 maar goed....
Anoniem: 151023 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 00:13:
[...]

huh in blaricum ook gewoon? weird, ik zit in hilversum (centrale oost) het zou toch aannemelijk zijn om te denken dat dan eerder hilversum dan blaricum geugrade wordt?
(blaricum is een 'stukkie kleiner' dan h'sum)
..
is 700kB/s dan niet een beetje weinig voor 20mbit?
het kan zijn dat ze de kleine centrales al upgraden omdat ze geen problemen ondervinden maar met grote centrales juist wel ??

[ Voor 82% gewijzigd door vr6-only op 25-10-2005 00:53 ]

It ain't stupid if it works!

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.