╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Leuke is natuurlijk wel een gratis upgrade.
Wow... en hoeveel stof lag erop? Tien meter twintig?roertnl schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:02:
ik heb een graphics solution rev 3
op de chip staat CW16800-A
komt uit 1985
en zoals het ernaar uit ziet heb ik op driverheaven nog geen oudere kaart gezien
Ik heb een voorstel: jij mijn X800XL en ik jouw CW16800-A uit 1985, redelijke deal toch
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
verkopen doe ik m niet die X1800XT lijkt me wel een goeie vervanger voor m'n 9600XT
nu maar hopen dat ik de oudste heb duurt nl nog tot 10 december
Op nvnews valt te lezen dat dit klinkklare onzin is. Ik ga echter niet de hele lap tekst hier quoten, kijk zelf maarjimbojansen90 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:59:
ik weet het dit is NVidia nieuws maar tog klik
alles wat slecht voor NVidia is goed voor ATi![]()
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=58539
[ Voor 7% gewijzigd door Benotti op 22-10-2005 16:20 ]
roertnl schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:02:
ik heb een graphics solution rev 3
op de chip staat CW16800-A
komt uit 1985
en zoals het ernaar uit ziet heb ik op driverheaven nog geen oudere kaart gezien
Hoop dat het de oudste blijft
Anoniem: 38733
Ik kan al een dag of 2 niet meer op http://www.driverheaven.net komen, ligt dit aan mij of ligt de boel al een poosje plat daar?en zoals het ernaar uit ziet heb ik op driverheaven nog geen oudere kaart gezien
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 22-10-2005 18:21 ]
Funktioneert hier prima, niet zo snel, maar voldoende.Anoniem: 38733 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:21:
[...]
Ik kan al een dag of 2 niet meer op http://www.driverheaven.net komen, ligt dit aan mij of ligt de boel al een poosje plat daar?
roetlnl kun je eens een pic van die kaart maken?
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Werkt prima hierzo.Anoniem: 38733 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:21:
[...]
Ik kan al een dag of 2 niet meer op http://www.driverheaven.net komen, ligt dit aan mij of ligt de boel al een poosje plat daar?
Anoniem: 155617
ik ben voor 600 euro de volgende pc aan't samenstellen.
AMD athlon 3200 venice tray
Asus a8n-e
2x 512 kingston ddr
nec 3520 dvd cr
Hitachi deskstar 80 gb
zalman 700 alcu
Tagan 380 watt
(overige zaken heb ik al)
bij cool-prices.nl kom ik op 510 euro uit. Nu heb ik dus nog iets van 100 euro over voor een videokaart.
Ik twijfel tussen de Sapphire Radeon X1300 256 MB DDR van cool prices van 104 euro of de msi ati x700 pro-td bij alternate.nl van 89 euro.
Vervelend bij alternate is dat ik dan 9 euro moet betalen voor verzendkosten, terwijl ik nu alles bij cool-prices heb gevonden wat ik wil hebben (misschien incl videokaart dus).
Zijn er gruwlijke verschillen tussen beide kaarten en welke zouden jullie kiezen?
Persoonlijk ben ik niet opzoek om games zoals farcry op max settings te draaien.
Alvast bedankt.
Ik zou eerst even de foto naar Driverheaven mailen als je dat nog niet gedaan hebt, anders gaan anderen er met je plaatje vandoor dalijk.roertnl schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:40:
ik zou wel ff een foto willen posten, maar hoe werkt dat dan
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 22-10-2005 20:36 ]
By the way: Roertnl, als je een plaatje maakt van je graka moet je dat doen terwijl hij voor een pc ligt die aanstaat met daarop de site van DriverHeaven. Die pic moet je vervolgens opsturen naar Zardon (de DHeaven-supermoderator), en dan post je een bericht in deze thread. Succes!
ik heb de foto gister al naar zardon gemaildJejking schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:41:
By the way: Roertnl, als je een plaatje maakt van je graka moet je dat doen terwijl hij voor een pc ligt die aanstaat met daarop de site van DriverHeaven. Die pic moet je vervolgens opsturen naar Zardon (de DHeaven-supermoderator), en dan post je een bericht in deze thread. Succes!
maar die foto plaatsen op dit forum gaat me niet lukken omdat ik daar geen bal van snap
Ga naar deze site. Click vervolgens op bladeren. Blader over je harde schijf waar de foto staat, click op "openen" en click vervolgens op "Host it!".roertnl schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 21:06:
[...]
ik heb de foto gister al naar zardon gemaild
maar die foto plaatsen op dit forum gaat me niet lukken omdat ik daar geen bal van snap
Vervolgens krijg je een linkje, een "url". Als je die hier post doen wij de rest wel voor je
(Je krijg erna gelijk een hele hoop linkjes, maar dat maakt niet uit, als je er maar 1 ervan hier post komen wij er wel uit)
SUCCES !!!
EDIT:
Haha, maar alleen als je het wilt hoor, je moet nix
[ Voor 28% gewijzigd door Fiddle op 22-10-2005 21:18 ]
Asus ROG Strix X570-E Gaming, AMD Ryzen 7 5800X, NZXT Kraken X63, Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity OC, G.Skill Trident Z RGB, 2x Samsung 980 Pro 1TB, Fractal Design Define R6 USB-C, be quiet! Straight Power 11 750W
Whahaha ik ga echt niet meer bijkomen als "roertnl" uit 'The Netherlands' (What?, Where?) ff die X1800XT gaat wegslepen op driverheaven.roertnl schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 21:06:
[...]
ik heb de foto gister al naar zardon gemaild
Als t tegenzit ben je dan de 1e in NL met die kaart.
Picz please !
ps: als t idd de oudste ATI kaart is, is ie tzt mss wel veel meer waard dan een X1800XT !
ps2: ik neem aan dat ze niet "cheap" zijn en dat je wel de 512mb versie krijgt
[ Voor 23% gewijzigd door Help!!!! op 22-10-2005 21:58 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Zou er echt iemand 600 euro neer willen lappen voor een antiek kaartje? De Voodoo6 6000 brengt nog wel aardig wat op maar verder?ps: als t idd de oudste ATI kaart is, is ie tzt mss wel veel meer waard dan een X1800XT !
Ik denk dat een rijke die-hard ATI fanboy behoorlijk veel geld voor de oudste ATI kaart neer wil leggen.Anoniem: 38733 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:02:
[...]
Zou er echt iemand 600 euro neer willen lappen voor een antiek kaartje? De Voodoo6 6000 brengt nog wel aardig wat op maar verder?
[ Voor 3% gewijzigd door Tyranium op 22-10-2005 22:17 ]
De verbeterde OGL drivers van ATi getest voor Doom3 & Quake4, ATi neemt de leiding in alle tests (behalve met de SLI setups)
dit bewijst volgens mij de verwaarloosde staat van de OGL drivers van ATi, hopelijk zet de trent zich doorATI’s pulled off one hell of an accomplishment. As shown by our testing, with one simple driver update, ATI’s gone from last to first place in Quake 4 performance. There’s a wealth of data you can glean from these benchmarks.
For one thing the RADEON X1800 cards really don’t begin to shine until you turn on 4xAA. For an example, let’s take a look at the Quake 4 numbers at 1600x1200 in high quality mode. While the margin between the X1800 XT and GeForce 7800 GTX was merely 5% in favor of the X1800 XT 512MB without AA, the margin opens up to a whopping 18% once 4xAA is applied. Meanwhile, the X1800 XL goes from finishing behind the GeForce 7800 GT, to outperforming it by 10% at 1600x1200 with 4xAA/8xAF.
Ik ben benieuwd Dit ziet er in ieder geval erg goed uit !!!!oeLangOetan schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:54:
http://firingsquad.com/ha...e_4_high-end_performance/
De verbeterde OGL drivers van ATi getest voor Doom3 & Quake4, ATi neemt de leiding in alle tests (behalve met de SLI setups)
[...]
dit bewijst volgens mij de verwaarloosde staat van de OGL drivers van ATi, hopelijk zet de trent zich door
[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 22-10-2005 23:13 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Geweldig nieuws dit, ATi rules all nuoeLangOetan schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:54:
[...]
dit bewijst volgens mij de verwaarloosde staat van de OGL drivers van ATi, hopelijk zet de trent zich door
Dit is erg veelbelovend voor de R580 en R600. Ik kan iig niet wachten totdat er een R600 in m'n systeem zit
[ Voor 11% gewijzigd door shuogg op 22-10-2005 23:24 ]
De verbetering is ten gevolge van de programmeerbare mem controller op de x1800. Daarvan is bij oudere kaarten geen sprake.Astennu schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:12:
[...]
Ik ben benieuwd Dit ziet er in ieder geval erg goed uit !!!!Wat ik me dan wel afvraag waarom hebben de oudere kaarten er geen baad bij en hebben zelfs prestatie verlies ?? Want in dat geval zijn de drivers niet verbeterd maar hebben ze alleen de R520 getweaked voor OpenGL games.
Het is dus voor Ati een arbeidsintensief taakje om volledig gebruik te maken van de mogelijkheden van die controller, omdat ze namelijk per spel (of engine?) aparte code moeten schrijven om de max performance eruit te halen. Ik verwacht dan ook dat ze dat alleen voor populaire spellen gaan doen en de minder populaire spellen waarin nvidia nu nog ownt.
Wat dacht je van het feit dat de X800XL-architectuur al uitgetweakt is en dit een driver is voor een hele andere architectuur? Dan kan je die nieuwe driver wel forceren, maar zal het geen winst opleveren omdat de oude architectuur er niets mee kan... O jaAstennu schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:12:
[...]
Wat ik me dan wel afvraag waarom hebben de oudere kaarten er geen baad bij en hebben zelfs prestatie verlies ?? Want in dat geval zijn de drivers niet verbeterd maar hebben ze alleen de R520 getweaked voor OpenGL games.
Edit: ik heb mijn dag wel vandaag zeg, hallo Brainless
[ Voor 10% gewijzigd door Jejking op 22-10-2005 23:22 ]
Lol er word al eeuwen geklaagt over de slechte OpenGL drivers van ATi hier zouden ze wat aan doen. MAar ze hebben nu dus alleen de R520 getweaked. Dus de oudere kaarten kunnen ook nog wel een boost krijgen als ze nu eens echt nieuwe OpenGL drivers maken. Dat probeer ik dus te zeggen.Jejking schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:21:
[...]
Wat dacht je van het feit dat de X800XL-architectuur al uitgetweakt is en dit een driver is voor een hele andere architectuur? Dan kan je die nieuwe driver wel forceren, maar zal het geen winst opleveren omdat de oude architectuur er niets mee kan... O ja
Edit: ik heb mijn dag wel vandaag zeg, hallo Brainless
Ik vind het helemaal geweldig maar er zit meer in !!!
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Met een JIT-achtige compiler kun je je memory controller optimaal laten werken voor elke soort situatie (net als de shader compiler), het duurt alleen een heel eind totdat je genoeg data hebt verzameld om dergelijke compilers te schrijven.Brainless-NL schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:21:
[...]
De verbetering is ten gevolge van de programmeerbare mem controller op de x1800. Daarvan is bij oudere kaarten geen sprake.
Het is dus voor Ati een arbeidsintensief taakje om volledig gebruik te maken van de mogelijkheden van die controller, omdat ze namelijk per spel (of engine?) aparte code moeten schrijven om de max performance eruit te halen. Ik verwacht dan ook dat ze dat alleen voor populaire spellen gaan doen en de minder populaire spellen waarin nvidia nu nog ownt.
edit:
compiler is misschien een ongelukkig gekozen woord, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel als je weet hoe een jit compiler werkt
[ Voor 8% gewijzigd door oeLangOetan op 22-10-2005 23:57 ]
Ik denk dat Ati het niet erg leuk heeft gevonden om zo voor "lul" te staan met de D3 performance van de x8x0. Ik denk daarom dan ook dat de x800 niet geschikt is voor een dergelijke performance upgrade dmv een driver.Astennu schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:38:
[...]
Lol er word al eeuwen geklaagt over de slechte OpenGL drivers van ATi hier zouden ze wat aan doen. MAar ze hebben nu dus alleen de R520 getweaked. Dus de oudere kaarten kunnen ook nog wel een boost krijgen als ze nu eens echt nieuwe OpenGL drivers maken. Dat probeer ik dus te zeggen.
Ik vind het helemaal geweldig maar er zit meer in !!!
Hier snap ik jammer genoeg nog de ballen van... Ik ben meer een allround hardware nerd, niet eentje die helemaal in GPU's duikt (ondanks dat ik er wel het een en ander van weet, omdat het simpelweg een van de snelst ontwikkelende takken van hardware is)oeLangOetan schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:52:
[...]
Met een JIT-achtige compiler kun je je memory controller optimaal laten werken voor elke soort situatie (net als de shader compiler), het duurt alleen een heel eind totdat je genoeg data hebt verzameld om dergelijke compilers te schrijven.
edit:
compiler is misschien een ongelukkig gekozen woord, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel als je weet hoe een jit compiler werkt
[ Voor 40% gewijzigd door Brainless-NL op 23-10-2005 00:11 ]
Anoniem: 82384
Een compiler heeft vaak 'kennis' in zich, om code efficienter te kunnen compileren. Als er bijvoorbeeld in de code staat:
1
2
3
| i=0; while (i<100) i=i+1; |
1
| i=100; |
In de praktijk zijn er veel complexere zaken waarmee een compiler bij het optimalizeren rekening moet houden. Het omwisselen van instructies kan bijvoorbeeld snelheidswinst geven, terwijl het resultaat hetzelfde blijft.
Om een compiler slim genoeg te laten zijn, moet je er dus wel veel kennis in stoppen. Je moet achterhalen wat de beste manier is om iets in machinecode te schrijven (en dat kan per processor/architectuur/etc. anders zijn) etc. In dit geval zal ATi dus tijd nodig hebben om uit te zoeken hoe die programmeerbare memorycontroller het meest efficient aangestuurd kan worden, en dat hangt af van hoe de code van (de meeste/gemiddelde/populaire) spellen in elkaar zit (ook weer per spel/engine verschillend).
[img=http://img488.imageshack.us/img488/2690/graphicssolutionrev31fx.th.jpg]
ps Fiddle bedankt voor dat linkje om foto's te uploaden
Een medewerker van ATi schreef het volgende:Brainless-NL schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 00:08:
Ik denk dat Ati het niet erg leuk heeft gevonden om zo voor "lul" te staan met de D3 performance van de x8x0. Ik denk daarom dan ook dat de x800 niet geschikt is voor een dergelijke performance upgrade dmv een driver.
This change is for the X1K family. The X1Ks have a new programmable memory controller and gfx subsystem mapping. A simple set of new memory controller programs gave a huge boost to memory BW limited cases, such as AA (need to test AF). We measured 36% performance improvements on D3 @ 4xAA/high res. This has nothing to do with the rendering (which is identical to before). X800's also have partially programmable MC's, so we might be able to do better there too (basically, discovering such a large jump, we want to revisit our previous decisions).
But It's still not optimal. The work space we have to optimize memory settings and gfx mappings is immense. It will take us some time to really get the performance closer to maximum. But that's why we designed a new programmable MC. We are only at the beginning of the tuning for the X1K's.
As well, we are determined to focus a lot more energy into OGL tuning in the coming year; shame on us for not doing it earlier.
Hehe. Dan had het anonieme vogeltje wat af en toe wat berichtjes voor me achterlaat toch gelijk.oeLangOetan schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:54:
[...]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Wie had dat 2 weken geleden durven zeggen, een Ati kaart die een Nvidia kaart pwnd in een Doom3 engine based game.
Ik vraag me trouwens af of Ati die memory controller tweaks ook nog kan toepassen op D3D games? Als dát het geval is gaan we nog hele leuke tijden tegemoet. Doe mij maar een X1800XT in ieder geval.
[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 23-10-2005 02:51 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Maar dat is wat ik er over denk
Ik daar de fps alleen maar achteruit gaan tijdens die tests. Wel jammer.
"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"
Houd dat dan ook ff niet voor jezelfCJ schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 01:40:
[...]
Hehe. Dan had het anonieme vogeltje wat af en toe wat berichtjes voor me achterlaat toch gelijk.En als ik die gelijk heeft dan komt er nog meer aan.
Nog niet nee. ATi denk wel dat ze dit soort tweaks wel kunnen gebruiken om de prestatie van die kaarten op te krikken.schnumi schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 11:09:
Overigens heb ik het nu goed dat het feitelijk geen nu heeft voor de wat oudere kaartjes? (X800 pro bijv)?
Ik daar de fps alleen maar achteruit gaan tijdens die tests. Wel jammer.
@ Dangerous1986 Neem eens contact met me op
Die cpu + 2 GB OCZ EB 4000 en een X1800 XL daan mijn pc een leuke boost geven
Ik zou nu ook wel eens een test willen zien van de X1800 XT 256 MB VS de X1800 XT 512 MB.
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 23-10-2005 11:33 ]
Anoniem: 109887
Ik heb je een mailtje gestuurd.Astennu schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 11:31:
[...]
Nog niet nee. ATi denk wel dat ze dit soort tweaks wel kunnen gebruiken om de prestatie van die kaarten op te krikken.
@ Dangerous1986 Neem eens contact met me opIk heb interesse in je 4400+ Toledo
Als je em nog kwijt wil teminste.
Die cpu + 2 GB OCZ EB 4000 en een X1800 XL daan mijn pc een leuke boost gevenOf mischien toch maar die XT 512 mb
Ik zou nu ook wel eens een test willen zien van de X1800 XT 256 MB VS de X1800 XT 512 MB.
[CiP] Le Régional Built To Last.
Bron: www.anandtech.comAfter speaking with several AIBs today, we have some confirmation that Foxconn already has design kits for ATI's R580 socket. Pipe and clock information for R580 is still not firm, so we will not comment on that at this moment. However, your ATI video card will most likely come with a socket flip chip from ATI. Unlike the NVIDIA socket prototype we commented about yesterday, the R580 socket is geared specifically for a PCIe graphics adaptor, rather than a motherboard-housed GPU socket.
However even with a dedicated socket, graphic card memory would still need to be soldered onto the board. The narrow tolerances of GPU memory would not allow for a DIMM-like solution. ATI's newest R520 GPU already advertises support for a wide range of memory products, including memory that has not even been announced yet.
Vendors tell us R580 is some ways away, so don't expect anything between now and CeBit. However, now that ATI's XBOX 360 project is winding down, expect the company to utilize more resources for R580, Crossfire and the Xpress chipset in the coming weeks.
AEGIA might have a run for it's money if ATI has anything to say about it. One AIB commented today that the idea of a dedicated scalar mathematics processor for game physics could already be replicated on ATI's R520 series silicon, although drivers for such a project only exist in R+D departments (the vendor wouldn't let us have them, we tried). The idea of offloading math to a GPU is not a new idea; many projects exist for Linux for this already. However, the indication we had was that ATI could actually do physics calculations on the card with the graphics processing simultaniously -- the bandwidth is already there. AEGIA's physics processor has already been delayed well into Q2 next year.
[ Voor 99% gewijzigd door Aight! op 23-10-2005 12:48 ]
de dual slot koeling & hoeveelheid geheugen, maar voor de rest nietsGo3s1m4n schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 12:36:
Weet iemand hier misschien wat het verschil is tussen de X1800XL en de X1800XT behalve de core- en geheugensnelheid?
En de standaart voltages voor de gpu en mem.oeLangOetan schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 12:53:
[...]
de dual slot koeling & hoeveelheid geheugen, maar voor de rest niets
Dus de verschillen:
1: 256 MB TOV de 512 MB van de XT
2: 1.4 NS geheugen TOV 1.26 van de XT
3: Singel slot cooler TOV de dual slot van de XT
4: 500 MHz Core standaart TOV 625 voor de XT
5: 500 MHz Mem standaart TOV 750 voor de XT
6: 1.08V Gpu voltage TOV 1.33 voor de XT
7: 1.8V Mem Voltage TOV 2.0 voor de XT.
Verder is hij hetzelfde.
@ Dangerous1986 je hebt weer mail
hm, ik dacht (absoluut niet zeker) dat het hetzelfde PCB was, en aangezien dat het voltage instelbaar is, maakt dat eigenlijk niet echt een verschil...Astennu schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:13:
[...]
En de standaart voltages voor de gpu en mem.
Dus de verschillen:
1: 256 MB TOV de 512 MB van de XT
2: 1.4 NS geheugen TOV 1.26 van de XT
3: Singel slot cooler TOV de dual slot van de XT
4: 500 MHz Core standaart TOV 625 voor de XT
5: 500 MHz Mem standaart TOV 750 voor de XT
6: 1.08V Gpu voltage TOV 1.33 voor de XT
7: 1.8V Mem Voltage TOV 2.0 voor de XT.
Verder is hij hetzelfde.
@ Dangerous1986 je hebt weer mail
PCB was dacht ik hetzelfde. Maar dat voltage is idd instelbaar. Maar dat geeft wel meteen aan waarom de XL minder stoom verbruikt. En hij waarschijnlijk wel XT Speeds kan halen als je de voltages opschroeft + betere cooling gebruikt.oeLangOetan schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:14:
[...]
hm, ik dacht (absoluut niet zeker) dat het hetzelfde PCB was, en aangezien dat het voltage instelbaar is, maakt dat eigenlijk niet echt een verschil...
Plotse stilte van de nVidia-topic mensen hier, ik vraag me af hoezo
Leuk om die boost te zien, ATI doet effe een aardige whoopass actie en hoppa, bovenaan de lijst ! Hopelijk ook een leuke boost voor R3x0 en R4x0 kaarten binnenkort, iets wat ATI wil vaker doet om zijn klanten tevreden te houden
mm, ik draai met 5.10a in 1600x1200 en 4x ansi 2x gewoon vloeiend op mijn XT850 XT PE, zal wel mijn cpu zijnAstennu schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 11:05:
Ja maar dan zijn de drivers van de kaarten voor OpenGL dus nog steeds brak. Of heeft Nvidia gewoon simpelweg veel omtimalisaties voor OpenGL gevonden en heeft ATi daar geen moeite voor gedaan ? Want die Nvidia kaarten zijn altijd erg snel geweest in OpenGL. Sinds de 9700 Pro word er al gesproken over dat ATi met nieuwe OpenGL drivers zou komen die beter zouden zijn. Wat ze nu doen is alleen maar optimaliseren voor AA en AF in de MC's. Dus mijn vraag is kan er nog meer winst geboekt worden als ze die OpenGL drivers eens uit elkaar halen en goed in elkaar zetten. Of vind ATi OpenGL niet zo belangrijk dat ze het op deze manier doen ? of is er niet veel aan de drivers te verbeteren ? Wel vaag dat ze nu ineens zeggen dat ze ook boosts voor de X8x0 series in OpenGL kunnen maken door de MC anders in te stellen. Ik denk dat als de prestatie van de nieuwe serie in doom 3 hoger was geweest van de oude kaarten IPV lager wat nu het geval was. Ze er niet zo veel moeite voor hadden gedaan.
Maar dat is wat ik er over denkIk ben er wel Blij mee want Quake 4 loopt hier op 1280-1024 op een X850 XT PE. @ 605-600 En dan zonder AA of iets. En dan heb ik nog drops naar 30. Niet echt prettig.
Ik laat af en toe wel wat hints vallen, maar kan soms niet te veel zeggen omdat anders het te gemakkelijk terug te traceren is naar de bron.
Overigens had ook R580 last van hetzelfde probleem als R520. Dit is echter direct na het aanpakken van het R520 probleem ook bij de R580 opgelost zodat daar geen respins voor nodig waren.
Oh ja, vergeet overigens ook niet R590 die ATi als optioneel op de roadmap heeft staan. Ter herinnering wat dit ook maar weer was: R590 is een optical dieshrink van de R580. In plaats van 90nm wordt er gebruik gemaakt van het 80nm productieproces waar (als ik het goed heb begrepen) ook low-k op mogelijk is. De voordelen hiervan zijn dat de productiekosten omlaag gaan (meer dies per wafer) en dat de snelheid omhoog kan (in tegenstelling tot de R420 -> R430 wat langzamer draaide door het gebrek aan low-k op 0.11u). R590 staat als ik het goed heb begrepen als optioneel op de roadmap om een eventuele kaart van nVidia te counteren of in het geval dat Windows Vista wordt uitgesteld.
ATi doet dat inderdaad wel vaker, net zoals ze nieuwe functies pas maanden (of zelfs jaren) na de launch activeren, zie bv Geometry Instancing, Temporal AA, het activeren van Hypermemory op oudere 128MB videokaarten vanaf de R9500+ en straks natuurlijk ook officiele ondersteuning voor Adaptive AA.Phuncz schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:29:
offtopic:
Plotse stilte van de nVidia-topic mensen hier, ik vraag me af hoezoVeel leuker zonder al dat geflame
Leuk om die boost te zien, ATI doet effe een aardige whoopass actie en hoppa, bovenaan de lijst ! Hopelijk ook een leuke boost voor R3x0 en R4x0 kaarten binnenkort, iets wat ATI wil vaker doet om zijn klanten tevreden te houden
Op de vraag waarom ATi 'zo laks' is geweest wat betreft OpenGL.. eigenlijk is het niet meer dan logisch. Kijk naar het aantal games dat gebruik maakt van OGL en kijk dan eens naar het aantal games dat gebruik maakt van DX. ATi verdeelde de driverresources evenredig naar de markt.
Inderdaad, ATi deelt de aandacht voor de drivers in n.a.v. de grootte van die markt... heb je gelijk in. Maar ATi werd er vervolgens wel héél hard op afgehakt dat die driversupport voor de kleinere delen van de markt (dus LinuX en OpenGL) niet in orde was. En ik kan die critici op dat punt toch eigenlijk niet helemaal ongelijk geven. Gelukkig dat ATi hun 'fout' (het is niet een echte fout maar een tactische beslissing waardoor de DX-drivers méér dan goed waren en zijn
M.a.w.: ATi is erg goed bezig de laatste tijd (als we even het leveringsprobleem door de softgroundissues buiten beschouwing laten)
Ik ehb een venice op 2.8. Dus dat is niet te sloom lijkt me. Ik heb wel cat 5.9 dus dat kan ook wel schelen.epo schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:30:
[...]
mm, ik draai met 5.10a in 1600x1200 en 4x ansi 2x gewoon vloeiend op mijn XT850 XT PE, zal wel mijn cpu zijn
accoord maar, misschien moeten ze eens kijken waar de grootste winsten te halen zijn...CJ schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:47:
Op de vraag waarom ATi 'zo laks' is geweest wat betreft OpenGL.. eigenlijk is het niet meer dan logisch. Kijk naar het aantal games dat gebruik maakt van OGL en kijk dan eens naar het aantal games dat gebruik maakt van DX. ATi verdeelde de driverresources evenredig naar de markt.
Ik denk dat ze dat nu aan het doen zijn, vandaar dat OpenGL nu dus extra aandacht krijgt. Wel grappig eigenlijk dat ATi een memorycontroller ontwerpt die heel efficient is, maar eigenlijk zelf niet door heeft hoe efficient het beestje kan zijn.oeLangOetan schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 14:30:
[...]
accoord maar, misschien moeten ze eens kijken waar de grootste winsten te halen zijn...
Sorry maar tot nu toe nog niks ontvangen , Volgens mij werkt Hotmail Naar Home niet echt lekker. Hier heb je mijn Hotmail adres Dangerous_gases18@hotmail.com .
De XI800XL wordt nou zelfs competatief, als het prijskaartje onder de 400 zakt.
[ Voor 29% gewijzigd door edward2 op 23-10-2005 16:23 ]
Niet op voorraad.
There you goedward2 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 16:22:
wow, die openGL verbetering on Quake 4Ik ben benieuwd wat er nog meer behaald kan worden bv in d3d.
De XI800XL wordt nou zelfs competatief, als het prijskaartje onder de 400 zakt.
[CiP] Le Régional Built To Last.
Okeey mail is nu daarheen verstuurd hopelijk krijg je em nu welAnoniem: 109887 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:54:
[...]
Sorry maar tot nu toe nog niks ontvangen , Volgens mij werkt Hotmail Naar Home niet echt lekker. Hier heb je mijn Hotmail adres Dangerous_gases18@hotmail.com .
FF ontopic. In de hogere reso's zie je dat de GTX weer aan het inlopen gaat. Het lijkt er op dat ATi tot nu toe tot en met 1600-1200 optimaliseerd. Want daar boven stort de XL in elkaar en de GT en GTX gaan gewoon vrolijk verder en de XL wordt daardoor verslagen. terwijl in de andere resoluties de XL van de GT wint. Verder wil ik dus graag een vergelijking van de volgende kaarten zien:
X850 XT PE
X1800 XL
X1800 XT 256MB
X1800 XT 512MB
Ik ben vooral benieuwd naar de laatste 2.
Dat lijkt mij dus niet zo logisch. Zeker niet uit oogpunt van de consument.CJ schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:47:
[...]
- Er zijn genoeg erg populaire games in OGL.
- ATI noch de videokaartkoper weet van tevoren met zekerheid welke game een hit zal worden. En de koper verwacht terecht dat zijn dure kaart allebei de API's zeer goed zal draaien. Het is toch een beetje lullig als je als koper een een tijdje na de aanschaf een OGL spel koopt wat hij helemaal geweldig vind en er dan achterkomt dat het niet echt geweldig draait omdat ATI OGL support niet belangrijk genoeg vindt.
- Als koper heb je meer aan een kaart die bijv. OGL fps 60 en D3D fps 60 doet dan één die OGL 40 doet en D3D 70. Dat laatste is grosso modo een beetje de verhouding voor ATI.
- OGL is belangrijk in de workstationmarkt waar ATI ook graag een graantje meepikt omdat er hogere marges te behalen zijn.
- Gezien de stevige positie op D3D gebied zou je juist verwachten dat ATI het zich kan permiteren om meer resources naar OGL te verschuiven.
Maar ik ben blij dat ze nu op de goede weg zitten.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
[ Voor 5% gewijzigd door edward2 op 23-10-2005 17:47 ]
Niet op voorraad.
In vergelijking met het aantal DX games valt OGL eigenlijk in het niets. En met het oog op Windows Vista zal de rol van OGL nog kleiner worden.Help!!!! schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 17:38:
[...]
• Er zijn genoeg erg populaire games in OGL.
Zo enorm slecht presteert ATi ook weer niet in OGL. Natuurlijk was het in vergelijking tot nVidia vaak een stuk langzamer, maar over het algemeen was het nog prima speelbaar. En zoals Edward al aangeeft is op een aantal gebieden toch wat vooruitgang geboekt. Zie bv D3 op de X800 serie.• ATI noch de videokaartkoper weet van tevoren met zekerheid welke game een hit zal worden. En de koper verwacht terecht dat zijn dure kaart allebei de API's zeer goed zal draaien. Het is toch een beetje lullig als je als koper een een tijdje na de aanschaf een OGL spel koopt wat hij helemaal geweldig vind en er dan achterkomt dat het niet echt geweldig draait omdat ATI OGL support niet belangrijk genoeg vindt.
Zie hierboven.• Als koper heb je meer aan een kaart die bijv. OGL fps 60 en D3D fps 60 doet dan één die OGL 40 doet en D3D 70. Dat laatste is grosso modo een beetje de verhouding voor ATI.
De workstationmarkt staat helemaal los van de desktopmarkt. Er worden andere drivers gebruikt en andere biossen. De FireGL reeks van ATi doet het namelijk niet onverdienstelijk. Wat ATi de laatste tijd gedaan heeft zijn optimaliseringen uit de FireGL reeks overbrengen naar de desktop reeks. Alleen werkt niet alles vanzelfsprekend.• OGL is belangrijk in de workstationmarkt waar ATI ook graag een graantje meepikt omdat er hogere marges te behalen zijn.
Dat zou je inderdaad denken.• Gezien de stevige positie op D3D gebied zou je juist verwachten dat ATI het zich kan permiteren om meer resources naar OGL te verschuiven.
Je hebt wel gelijk dat de X800 serie op het laatst behoorlijk ingelopen was maar dat heeft best een tijd geduurd. Toen ze hun belofte deden verwachtte ik meer een grote boost in 1 keer van 20 a 30% zoals nu met de X1800 serie en ik verwachtte deze boost sneller.edward2 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 17:45:
De openGl drivers van de X800 waren toch goed? Zoveel trager dan de 6800U was de X800XT in Doom3 niet meer. De oorzaak bij de XI800 ligt op een heel ander vlak zoals CJ al aangaf, niet de renderingsmethode, maar de communicatie tussen GPU en geheugen was nog niet optimaal en doordat er problemen waren met uitvallende kaarten heeft de optimalisering veel vertraging opgelopen, en geld waarschijnlijk ook voor d3d.
Bovendien, de argumenten die ik hierboven gaf golden namelijk ook al ten tijde van de X800 introductie.
Als het zo zou zijn, zoals CJ zegt, dat ATI hun resources rucksichtloss zou verdelen obv marktaandeel, dan ben ik het daar als consument niet zo mee eens vandaar mss mijn verontwaardiging
"Slechte" OGL prestaties kunnen voor mij zeker een reden zijn om bijv. toch voor nVidia te kiezen.
Het belangrijkste is natuurlijk dat ATI, zeker met de X1800 serie, inmiddels op het goede spoor lijkt te zitten.
PS: Heb je inmiddels de retailversie van FEAR al kunnen spelen?
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 23-10-2005 18:06 ]
PC Specs
Maar gelukkig zijn er voor de X1800 serie mooie tweaks. Hopelijk voor de mensen met minder geld krijgen de X8x0 en de X1300 en de X1600 ook wat tweaks dan OpenGL sneller word. ( voor de X1600 zou het al kunnen werken aangezien deze ook zo een mem controller heeft maar de x1300 heeft deze niet dus zou eigenlijk geen winst moeten hebben net als de X8x0 serie.)
Verder had ik in COD Duty en MOHAA heel goede perf met de X800XT vooral met AF en AA, dus ik zelf vond het wel meevallen vwb betreft de matige openGL perf, met uitzondering van Doom3 in het begin, als je de hotfix niet meerekent.
Niet op voorraad.
Dual core 4400+ Komt naar mij toe dus nu alleen nog 2 GB OCZ EB 4000 en een X1800 kaart en het feest kan beginnen
Ik verwacht een paar screenshots van de grafische topgamesAstennu schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 18:58:
Nja ze waren wel aanzienlijk lager. Maar goed nu wordt het verholpen dus ik klaag niet meer
Dual core 4400+ Komt naar mij toe dus nu alleen nog 2 GB OCZ EB 4000 en een X1800 kaart en het feest kan beginnenDus ATi gooi wat kaarten naar NL !!!!!!
Inderdaad, noem er mij maar eens 10 van de afgelopen 2 jaar, haal je niet denk ik. En CoD2 is d3d, niet?CJ schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 17:56:
[...]
In vergelijking met het aantal DX games valt OGL eigenlijk in het niets. En met het oog op Windows Vista zal de rol van OGL nog kleiner worden.
En waarom trouwens neemt het met de komst van Vista nog meer af , denk je. dat zie ik ff niet, ja er komt Dx10, maar so?
[ Voor 52% gewijzigd door CJ op 23-10-2005 20:46 ]
hm, dat zou bijna het einde van OGL, gelukkig is dit niet het gevalCJ schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 20:45:
OpenGL wordt via een layer / wrapper gedraaid binnen Vista als ik het goed heb begrepen. Dus ook al zou de performance gelijk blijven aan wat het op dit moment is, dan nog is die extra vertaalslag voor vele devs waarschijnlijk een reden om dan maar volledig voor DX10 te gaan.
Het probleem is eigenlijk zeer logisch, aangezien dat de grafische interface van Vista draait op Direct3D is het niet mogelijk om in die API nog een andere API (bv opengl) voor 3D te draaien.
Dit probleem stelt zich enkel als je probeert een OGL applicatie te draaien in een venster in de grafische omgeving van Vista, in dat geval worden de OGL calls dan onderschept & vertaalt naar D3D calls.
Maar je kunt die omgeving uitschakelen en weer inschakelen met een toetsencombinatie zonder enig probleem (zelf getest) & dan kun je OGL weer op de normale manier laten accellereren. Ook voor het renderen op volledig scherm zal OGL op de normale manier werken.
Het ging mij meer om het verschil tussen een X800XT en 6800U die ik tegelijkertijd had. En de X800Xt was zelfs een stuk sneller in MOH Pasific Assault die wel wat zwaarder was. (was toch een aangepaste Q3-engine?)Krizzie schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 18:56:
CoD en MoHAA zijn ook niet echt wat je noemt zware spellen he
Niet op voorraad.
Arme kerel, moest hij steeds alles testen.
MOH: Pacific Assault was voor zover ik weet een spiksplinternieuwe inhouse ontworpen DX9 engine.edward2 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:51:
[...]
Het ging mij meer om het verschil tussen een X800XT en 6800U die ik tegelijkertijd had. En de X800Xt was zelfs een stuk sneller in MOH Pasific Assault die wel wat zwaarder was. (was toch een aangepaste Q3-engine?)
Anoniem: 107308
Als je dan ook zo lief bent er even exact bij te vertellen wat ik in twijvel trok, zonder dat je raar linkt zou ik geen probleem met deze post hebben. Sinds je dat niet doet heb ik dat wel. Je bent suggestief en dat is incorrect. Ik geef aan dat ik in twijvel trek waar die 20%-30% voor geldt. Dat er in OpenGL flinke winst is te halen voor ATi, ja gut dat zat erin, ik wil namelijk nog steeds wel eens van je vogeltje horen of dat dus voor de algemene lijn geld in plaats van singuliere eenheden.CJ schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:47:
[...]
Ik laat af en toe wel wat hints vallen, maar kan soms niet te veel zeggen omdat anders het te gemakkelijk terug te traceren is naar de bron.Een voorbeeld van m'n hints is bijvoorbeeld ook mijn commentaar dat er nog zo'n 20-30% performance winst in zat bij de X1800XL wat Seekless hier in twijfel trok en wilde weten hoe ik aan dat getal kwam.
Seekless zei ook dat het nonsens was dat er pas sinds Augustus/September serieus getweaked kon worden op drivergebied. Hopelijk zie je nu in dat ik geen geintje maakte over het feit dat ATi eigenlijk helemaal niet kon optimaliseren vanwege uitvallende R520s. Als ATi veel eerder aan de slag kon gaan met het tweaken van de drivers, dan hadden ze deze optimalisaties al ver voor de launch klaar kunnen hebben.
Zover ik begrepen heb is niet het zeer laat beschikbaar komen van de r520 verantwoordelijk voor de tweak achterstand maar simpelweg de geheel nieuwe opbouw van de kaart en is er niets anders dan anders in vergelijking tot vorige releases, dus die 20%-30% over de gehele lijn bevestigt zien zou zeer interessant nieuws zijn.
Is dat zo, ik dacht namelijk openGL , maar heb hem er niet meer op staan, maar dacht me nog te kunnen herrinneren dat ik em liever met de X800Xt speelde ivm met triple buffering die ATI only was destijds.CJ schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 22:28:
[...]
MOH: Pacific Assault was voor zover ik weet een spiksplinternieuwe inhouse ontworpen DX9 engine.
Niet op voorraad.
Is goed Fear heb ik G4 ook Far Cry ligt ook nog ergens te verstoffen en CoD 2 heb ik niet maar vind ik niet zo interessant. Ik maak dan wel screens van Serious Sam 2shuogg schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 19:03:
[...]
Ik verwacht een paar screenshots van de grafische topgames(Far Cry, Quake IV, CoD 2 (demo), F.E.A.R. etc.)
Heb ik ooit ergens gezegd dat het alleen voor bepaalde gevallen geldt....? Ik zei dat ik hier en daar wat hints dropte. En ja, ik was suggestief... al vanaf het begin over alles wat ik zei over de te verwachten performancewinst. Als ik alles bij naam zou noemen, dan zou het geen hint meer zijn..Anoniem: 107308 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 22:46:
[...]
Als je dan ook zo lief bent er even exact bij te vertellen wat ik in twijvel trok, zonder dat je raar linkt zou ik geen probleem met deze post hebben. Sinds je dat niet doet heb ik dat wel. Je bent suggestief en dat is incorrect. Ik geef aan dat ik in twijvel trek waar die 20%-30% voor geldt. Dat er in OpenGL flinke winst is te halen voor ATi, ja gut dat zat erin, ik wil namelijk nog steeds wel eens van je vogeltje horen of dat dus voor de algemene lijn geld in plaats van singuliere eenheden.
Een nieuwe opbouw van de kaart was niet echt de oorzaak van de tweakachterstand. Als ATi geen last had van het softground probleem dan was de R520 al in Mei/Juni uitgebracht en nu volop beschikbaar. Men had dan al zo'n 6 maanden zonder problemen kunnen werken aan de drivers, zeker als je bedenkt dat de R520 al eind vorig jaar al af was.Zover ik begrepen heb is niet het zeer laat beschikbaar komen van de r520 verantwoordelijk voor de tweak achterstand maar simpelweg de geheel nieuwe opbouw van de kaart en is er niets anders dan anders in vergelijking tot vorige releases, dus die 20%-30% over de gehele lijn bevestigt zien zou zeer interessant nieuws zijn.
Maar helaas zat het tegen, kon nVidia daardoor een voorsprong nemen en kon ATi pas eind van de zomer beginnen met tweaken op kaarten die voor de verandering niet uitvielen en wel op de hoge snelheden wilden lopen waarvoor het bedoeld was.
Er is gezegd dat de performance over de hele linie geboost kan worden zowel in OGL als DX. R520 performance heeft nu voorrang, waarna de X1600 en X1300 onder handen genomen zullen worden. De X1300 heeft dan wel geen ringbus architectuur, maar heeft wel een multi-threaded core, dus daar kan ook nog het een en ander aan getweaked worden, alleen zal de performanceboost hier waarschijnlijk niet zo groot zijn als op de R520 en RV530. ATi durft zelf geen vaste getallen te noemen. Ze waren zelf verbaasd over de 30%+ die ze kregen in OGL games door die paar kleine aanpassingen in de memorycontroller. En bij de R520 is het zelfs zo dat die performance boost die je nu ziet nog niet het einde is. Er zit nog meer in. Aan het ATi driverteam om dit er ook uit te halen. In de afgelopen twee maanden heeft ATi echter flink zitten werken aan de drivers en dat ga je straks ook wel merken. Ik verwacht dan toch wel een aantal herzieningen van reviews, zeker nadat deze patch standaard in Catalyst zit, maar ook nadat de drivers dualcore CPUs ondersteunen.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit alleen geldt voor OGL windowd mode, en dat fullscreen gewoon "native" draait..CJ schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 20:45:
OpenGL wordt via een layer / wrapper gedraaid binnen Vista als ik het goed heb begrepen. Dus ook al zou de performance gelijk blijven aan wat het op dit moment is, dan nog is die extra vertaalslag voor vele devs waarschijnlijk een reden om dan maar volledig voor DX10 te gaan.
Dacht dat het een tijdje terug op de FP heeft gestaan. kan het zo 123 niet meer vinden helaas...
Dit was het: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1368172
[ Voor 8% gewijzigd door Oet op 24-10-2005 00:12 ]
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan
Ik plukte dit ergens van het web:edward2 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 22:55:
[...]
Is dat zo, ik dacht namelijk openGL , maar heb hem er niet meer op staan, maar dacht me nog te kunnen herrinneren dat ik em liever met de X800Xt speelde ivm met triple buffering die ATI only was destijds.
For Medal of Honor Pacific Assault EA Los Angeles developed a brand new graphics engine to run the game on. The renderer is based around Direct3D 9 and it employs the latest hardware shader technology to achieve unprecedented levels of visual fidelity. One of the innovations with the renderer is to use extensive post processing effects to further manipulate the scene once it has been rendered. This allows the designers to create such visual effects as Verge of Death. Pacific Assault will also utilize the latest Pixel Shader V3.
EALA created an entirely new DirectX 9 render engine, built specifically for our style of gameplay: The highest fidelity in environments, characters, weapons, and effects that modern PCs and 3D hardware could muster. They created a new character rig and bone-based facial animation system to support the highest film quality animation, with full facial expressions and lip sync that add new levels of character fidelity.
Ik geloof het ook bij nader inzien.
[ Voor 5% gewijzigd door edward2 op 24-10-2005 01:24 ]
Niet op voorraad.
Dit zou namelijk betekenen dat nV's laatste grote troefkaart (OGL) is overspeelt door ATi... ik ben zeer benieuwd naar de reactie...
Volgende maand belooft een interessante maand te gaan worden in graphicsland...
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz
En volgens het artikel is er ruimte voor "meer"
Ben wel benieuwd of ATI weer de toppositie kan pakken op deze manier.
Dit is ook wel een interessant stuk uit het artikel:
Op zo'n manier is er natuurlijk een grotere optimalisatie mogelijk, waarschijnlijk zullen deze kaarten nog veel meer dan de vorige generatie gaan profiteren van driver updates.In our RADEON X1800 XT Performance Preview article, we mentioned how ATI’s new memory controller features arbitration logic that is more efficient at assigning read/write requests to the X1800’s eight 32-bit memory controllers. The arbitration logic accomplishes this by collecting a variety of information from each memory controller when it makes a read or write request. With the help of algorithms, the arbitration logic assigns a priority value to each of these requests based on this data.
The arbitration logic can then track how successful it was at assigning these priority values, making adjustments to ensure peak efficiency.
One cool feature ATI has added to their X1000 family is the ability to make changes to the memory controller’s arbitration logic and/or its algorithms via software. This allows ATI to make adjustments with a simple driver update.
This is what ATI has done with their new hotfix driver, they’ve simply optimized memory access inside their memory controller to better handle OpenGL titles
edit:spuit 11 met het firingsquad artikel, maar het gedeelte van die programmable memory controller is wel interessant.
[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 24-10-2005 01:44 ]
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
CoD draait op een zwaar aangepaste Q3 engineedward2 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:51:
[...]
Het ging mij meer om het verschil tussen een X800XT en 6800U die ik tegelijkertijd had. En de X800Xt was zelfs een stuk sneller in MOH Pasific Assault die wel wat zwaarder was. (was toch een aangepaste Q3-engine?)
Nog een vraagje: ivm. die PPU gekte wat gaat komen, wat is nVidia's standpunt en wat is ATI's standpunt ? Wat ik vernomen had is dat er via SLI en/of CF van de 2de kaart gebruik gemaakt worden voor physics berekeningen. Echter snap ik niet dat ze niet gewoon een extra slot ofzo (desnoods een PCI-e 1 of 4x slot) op hun mobo's gebruiken hiervoor, kunnen ze nog een extra kaartje verkopen ook
Anoniem: 79835
Zolang ati dit enkel voor 4xAA doet heeft het geen kans.FirefoxAG schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 01:24:
Betr. die OGL tweak: Kijk nu beginnen de zaken pas echt interessant te worden
Dit zou namelijk betekenen dat nV's laatste grote troefkaart (OGL) is overspeelt door ATi... ik ben zeer benieuwd naar de reactie...
Volgende maand belooft een interessante maand te gaan worden in graphicsland...
Mja, ligt aan je voorkeur. Ik heb bewust geen grote Dell monitor genomen omdat ik toch liever op 1280x1024/960 speel met 8xS FSAA als het ff kan, ziet er werkelijk prachtig uit.Phuncz schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:00:
Hoezo, dat lijkt me nogthans dé setting die de beste trade-off geeft voor prestatie en beeldkwaliteit. 2x is niet echt veel kwaliteitverbetering, 6x is te zwaar en de betere kwaliteit is verwaarloosbaar in snelle games.
Maar ik wil even vragen, waarom zo'n hoge FSAA ? In snelle actiegames (90% van de games van tegenwoordig) zal je, als je er niet specifiek op let, geen verschil zien tussen 4x en 6x.
Ik stoor me heel snel aan karteltjes, ik merk wel degelijk het verschil tussen 4x MSAA en 8x SSAA, verschil is dag en nacht voor mij. En de 2005FPW was sowieso geen optie voor mij. Het was of deze vp191b of de 2405FPW.Phuncz schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:14:
Quake 4 speel ik anders ook met 1280x768 (wel zonder FSAA), gaat ook goed aangezien de Dell 20" schermen een heel goede interpolatie hebben. Maar bv. Doom3 speel ik in 1680x1050 met FSAA x4, vloeiend genoeg. Quake 4 zou dit eigenlijk ook moeten kunnen draaien... Straks eens proberen.
Maar ik wil even vragen, waarom zo'n hoge FSAA ? In snelle actiegames (90% van de games van tegenwoordig) zal je, als je er niet specifiek op let, geen verschil zien tussen 4x en 6x.
Waarom dan AA gebruiken, in echt heel snelle actiegames zie je er toch niks van...Phuncz schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:14:
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Haha, ja "ze proberen het weer", ben benieuwdMr. Detonator schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 10:53:
Bij alternate staat dat de GeCube xl's, én xt's binnen 48 uur leverbaar zijn..
Niet op voorraad.
Het verschil tussen 4x MSAA en 8xS FSAA is ook enormThund3r schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 12:20:
Omdat het verschil tussen 0x en 4x wél groot is.
en tussen 4x en 16x (crossfire) nog groter. Waarom nog keuze tussen andere AA opties laten als je enkel in 4xAA tijd steekt?shuogg schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 12:37:
[...]
Het verschil tussen 4x MSAA en 8xS FSAA is ook enorm
Je ziet de verschillen met geen, 2x , 4x en 6x AA echt wel. Mischien minder als je snel aan het rennen bent en zo. Maar toch.... Van high detail zie je ook minder als je druk aan het rennen bent ingame. Het ligt er maar net aan hoeveel waarde je er aan hecht. Zelf speel ik ook liever met 4x AA en 16x AF of hoger.Anoniem: 79835 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 13:57:
[...]
en tussen 4x en 16x (crossfire) nog groter. Waarom nog keuze tussen andere AA opties laten als je enkel in 4xAA tijd steekt?
Ik ben benieuwd of ze die XT's woensdag hebben
Dit is natuurlijk een quick fix geweest omdat Quake 4 uitkwam en 4x AA is denk ik wel de meest populaire AA mode. Ik denk dat ze zelf ook wel enigszins versteld stonden van dit foefje, maar dat ze nu hun pijlen gaan richten op andere AA modes. Ik hoop het in elk geval voor de Ati bezittersAnoniem: 79835 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 13:57:
[...]
en tussen 4x en 16x (crossfire) nog groter. Waarom nog keuze tussen andere AA opties laten als je enkel in 4xAA tijd steekt?
Ze zeggen dat ze morgen binnen komen , Hopen dat ze hem niet weer krijt rakenAstennu schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:08:
[...]
Je ziet de verschillen met geen, 2x , 4x en 6x AA echt wel. Mischien minder als je snel aan het rennen bent en zo. Maar toch.... Van high detail zie je ook minder als je druk aan het rennen bent ingame. Het ligt er maar net aan hoeveel waarde je er aan hecht. Zelf speel ik ook liever met 4x AA en 16x AF of hoger.
Ik ben benieuwd of ze die XT's woensdag hebben

Dit topic is gesloten.