De demo was niet zwaar aangepast. Je hoefde alleen een wrapper te downloaden die een vertaalslag maakte zodat het op ATi hardware draaide. Het grappige was dat dit een OpenGL wrapper was.
- It runs 15% faster than NV30 on the 9800pro, and it also runs faster than NV35 (we are unable to personally confirm this but a user with both cards and FRAPS could).
- Creates higher quality images than the original due to the normalization being done in a fragment program (dp3/rsq/mul) instead of in a normalization cubemap which the FX extensions does directly in hardware
- The OpenGL wrapper adds more overhead, as it has to interperet code calls for Nvidia extensions and map them to ATI/ARB extensions, and yet it still runs faster on the ATI card, due to its more sophisticated pixel shader engine.
Bron:
http://www.rage3d.com/articles/atidawning/Pot verwijt ketel dat ie zwart ziet? Oude koeien uit de sloot? Wat zouden we niet meer doen?
Jullie zijn met zijn tweetjes zo ongeveer de enigen hier die aan redelijke onderbouwing doen en dus met recht konden claimen dat de rest rants plaatste. Ik zou zo zeggen, even diep adem halen en op die toer verder gaan.
Dit heeft niets te maken met de pot die de ketel verwijt of oude koeien uit de sloot halen. Zoals ik al zei, werd er beweerd dat demo's van nV niet op ATi kaarten konden draaien en omgekeerd. Ik ontkrachtigde dat. Niet meer niet minder. Vandaar dat er ook een streep stond onder dat stukje.
Nalu draait niet op ATi, Toyshop niet op Nvidia. Zie ik nu iets wat jullie niet zien.
@CJ
Op het moment is al het moois dat ATi mogelijk maakt nog niet echt in games terug te vinden dus nutteloos om steeds aan te halen als pluspunt voor ATi als we het over de performance van heden ten dage hebben, dit zien we ook keurig terug in de benchmarks. Of de ene kaart meer toekomst proof is dan de ander kan niemand zeggen. Want wie kent de toekomst?
Laten we het zo zeggen, dat het er voor mij op lijkt dat de geschiedenis zich herhaalt. Toen de R300 gereleased werd zag je het verschil ook niet goed. Zelfs niet met kaarten als een GF4Ti4600. Ok, met AA en AF was de R300 veel sneller. Maar zonder eyecandy ging het gelijk op. En toen de NV30 op de markt kwam, toen leek het verschil ook uiterst klein en we weten hoe dat allemaal gelopen is. Mijn verwachting is dat hetzelfde gaat gebeuren met SM3.0 en dynamic branching, zeker aangezien SM3.0 nog wel een tijdje mee gaat.
De toekomst is moeilijk te voorspellen, maar ik verwacht dat ATi het DX9 tijdperk winnend afsluit. Misschien heb ik het wel helemaal mis en worden we allemaal verrast door de opvolger van de G70. Maar mijn gevoel zegt me dat ik het op dit moment bij het rechte eind heb.
De memory controller van ATi kan nog getweaked worden voor extra performance, doch heeft ATi zelf te kennen gegeven dat dit een algemene component en een component per game bevat maar niet te kennen gegeven hoe die verhouding ligt. Optimaliseren gaat tijd kosten, veel tijd en dit nog naast de benodigde CF optimalisaties per game. Dus hoe jij aan die 20%-30% komt is mij een raadsel.
Laat ik het zo zeggen, dat ik dit uit betrouwbare bron vernomen heb die graag anoniem wil blijven. Verder heeft Eric Deemers van ATi zelf al aangegeven dat ze wel hadden verwacht dat er nog 'wat' performance uit was te persen, maar dat ze niet hadden verwacht dat de performance in bv D3 tot zo'n 30% kon toenemen. Overigens zijn de huidige verbeteringen vooral gericht op OpenGL, maar ook op het gebied van Direct3D staan er veel verbeteringen op stapel. Voor de lancering van de R5xx serie is er wel het een en ander gebeurd aan finetuning, maar er staat veel meer op stapel.
Om hem zelf maar even te quoten: "Can't promise any performance deltas, but I think it's fair to say that there's more in there. Given the immense space of possibilities, tuning of the X1k products will take some time. We are just at the beginning..."
Ook kun je logischer wijs nagaan dat het nonsens is dat er pas sinds augustus/september aan wat dan ook maar serieus getweaked kon worden software matig. Er waren wel degelijk werkende R520's voor die tijd waar ze aan konden werken en dat hebben ze ook gedaan.
Laat ik het zo zeggen, dat ik dit uit diezelfde betrouwbare bron vernomen heb. Zoveel kon er niet aan getweaked worden. Neem dat maar van me aan.
Samples konden niet hoger geklokt worden dan zo'n 500 Mhz terwijl 600-650 Mhz het doel was. En tot overmaat van ramp viel een groot gedeelte sporadisch uit. Maanden heeft het geduurt voordat men er achter kwam welke paar transistoren uit meer dan 320 miljoen transistoren de problemen veroorzaakten. Je kan je drivers dan wel tweaken, maar dat werkt niet fijn op kaarten die af en toe de geest geven. Omgekeerd geldt ook dat developers op deze manier slecht kunnen ontwikkelen. "Alsjeblieft, hier heb je een R520. Hij valt af en toe uit, maar voor de rest werkt-ie prima hoor!". Daar kan je niet mee thuis komen. ATi heeft dus prioriteit gesteld bij het oplossen van het probleem, wat imo een goede keuze was geweest. Liever een goed product met drivers die alleen nog beter kunnen worden, dan een brak product waar zelfs de beste drivers niets meer aan kunnen veranderen.
Op diezelfde fiets is de hele RV530 bestelling bij TSMC in de zomer gecancelled totdat het probleem bij R520 was opgelost. RV530 vertoonde precies dezelfde kuren. Natuurlijk heeft men gewerkt aan de drivers, maar dit waren vooral generieke aanpassingen. Game specifieke optimalisaties van de drivers zijn als ik het goed heb begrepen pas na het oplossen van het softgroundprobleem begonnen.
Op dit moment wordt er puur voor de X1800 serie geoptimaliseerd en wel voor 4xAA. Andere AA modes zullen in de toekomst volgen alsmede ook optimalisaties voor de X1300 en X1600. Maar ze kunnen niet alles tegelijk doen. Elke serie vereist een andere aanpak vanwege het feit dat bv de X1800 zo'n 512 threads tegelijk kan verwerken terwijl de X1300 en X1600 er maar 128 tegelijk aan kunnen. Daarnaast heeft de X1600 een dubbele 128-bit ringbus, terwijl de X1300 geen ringbus heeft.
Ik zou graag uit je mond een keer horen dat ATi gewoon heeft gelogen over de performance die hun kaart zou geven en daarna nog een keer over de beschikbaarheid van een hele serie produkten die ze uitbrachten. En laten we het maar niet hebben over het Sassen verhaal. Zoals voor Firefox geld dat zijn negatieve inslag nou niet positief werkt geld dat door jouw uber positieve kijk er nu niet echt een mogelijkheid is tot een opbouwende discussie.
Stop me alsjeblieft geen woorden in de mond. Ik houdt er niet van als dat gebeurd en dat heb ik nu al -tig keer te kennen gegeven in dit topic.

Die uberpositieve kijk - of hoe je het ook maar mag noemen - is wel de drijfkracht achter dit topic en vanuit die uitgangspositie is dit topic dan ook opgezet. Ik raad je aan om de
second post te lezen uit dit topic, aangezien ik daar niets aan ga veranderen na 25 topics. En ik heb verder nog weinig mensen horen klagen over het gebrek aan opbouwende discussies, maar des te meer over het gebrek aan opbouwende discussies vanwege het feit dat bepaalde mensen alleen maar kritiek kunnen geven en geen "opbouwende kritiek" kunnen leveren.
Maar om terug te komen op het gequote stukje... ATi is wat uitspraken betreft net zo als nVidia. Ze zeggen iets wat je op veel manieren kan interpreteren zodat ze later altijd kunnen zeggen dat ze gelijk hadden. Wiens woorden waren dat eigenlijk ook maar weer dat "R520 will dominate"? Maar goed, dat is dus op zo veel manieren te interpreteren.
To Dominate: ~ overheersen, heersen, domineren,
uitsteken boven.
Als je dit opvat als R520 is in elk spel 50% sneller dan de 7800GTX... ja dan zou je kunnen zeggen dat het een leugen is. Maar als je weet dat ATi al sinds de launch van de R420 heeft gezegd dat R520 zal domineren op het gebied van SM3.0 wanneer het uit zou komen en wel op het gebied van dynamic branching.. dan hebben ze weer gelijk gekregen. En ik ben er van overtuigd dat ATi op dit vlak nVidia domineert. De architectuur van ATi (threaded en kleine batch sizes) leent zich daar gewoon een stuk beter voor dan de G70 architectuur (grote blokken). Of misschien hadden ze het wel over IQ opties? Domineert ATi op dat vlak nVidia? Ook weer een kwestie van eigen smaak. Maar ja, doe mij maar inderdaad shimmervrij beeld, HDR + AA, Adaptive AA, Area Aniso en Avivo. En daarnaast is de X1800XT ogenschijnlijk de snellere kaart met AA en AF. Dus op dat gebied zou je ook kunnen zeggen dat ATi domineert. Het is geen suprematie, maar ATi steekt op dat gebied wel uit boven de competitie.

Verder zie ik bij de reviews met vergelijkbaar materiaal met in acht name van je 3% fout(wat trouwens statistisch een bagger fout is) globaal geen duidelijk verschil tussen GTX en XT. Ben ik blind?
Die 3% is geloof ik ook de standaard foutmarge bij een benchmark als 3dMark. Je ziet globaal gezien misschien geen verschil in cijfers, maar dat ligt natuurlijk ook aan de games die er gebruikt zijn om te testen. Standaard was dit overal zo'n beetje gelijk. Doom3, Far Cry, Splinter Cell: CT, Battlefield 2, Half Life 2. Zeer voorspelbaar rijtje waarin nV de OGL games voor z'n rekening neemt en ATi doorgaans sneller is in DX9 en het grootste gedeelte van de IQ modes voor z'n rekening neemt. En waar koop je zo'n dure high end kaart nou voor? Toch voor de IQ modes?
De algemene consensus is dat de X1800XT sneller is dan de 7800GTX, maar dat je je niet hoeft te schamen als je een 7800GTX hebt. En dan heb ik de featureset nog niet eens meegerekend, want dan is er maar 1 winnaar voor mij.
De eerste serie XL's hebben core's met het softground problem er tussen, dus als je zwaar wilt overclocken lijkt het je dan verstandig om er een aan te schaffen?
Ik geloof dat dit nu ook de wereld uit geholpen kan worden. Het softground probleem zorgde namelijk ook voor uitvallende videokaarten (zie eerder). Ik denk niet dat ATi het risico wil lopen om dit soort kaarten de markt op te brengen. Voor zover ik weet zijn alle XLs voorzien van een non-softground core. Maar dat zegt natuurlijk nog niets over de overklokbaarheid.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.