Ik laat af en toe wel wat hints vallen, maar kan soms niet te veel zeggen omdat anders het te gemakkelijk terug te traceren is naar de bron.

Een voorbeeld van m'n hints is bijvoorbeeld ook mijn commentaar dat er nog zo'n 20-30% performance winst in zat bij de X1800XL wat Seekless
hier in twijfel trok en wilde weten hoe ik aan dat getal kwam.

Seekless zei ook dat het nonsens was dat er pas sinds Augustus/September serieus getweaked kon worden op drivergebied. Hopelijk zie je nu in dat ik geen geintje maakte over het feit dat ATi eigenlijk helemaal niet kon optimaliseren vanwege uitvallende R520s. Als ATi veel eerder aan de slag kon gaan met het tweaken van de drivers, dan hadden ze deze optimalisaties al ver voor de launch klaar kunnen hebben.
Overigens had ook R580 last van hetzelfde probleem als R520. Dit is echter direct na het aanpakken van het R520 probleem ook bij de R580 opgelost zodat daar geen respins voor nodig waren.
Oh ja, vergeet overigens ook niet R590 die ATi als optioneel op de roadmap heeft staan. Ter herinnering wat dit ook maar weer was: R590 is een optical dieshrink van de R580. In plaats van 90nm wordt er gebruik gemaakt van het 80nm productieproces waar (als ik het goed heb begrepen) ook low-k op mogelijk is. De voordelen hiervan zijn dat de productiekosten omlaag gaan (meer dies per wafer) en dat de snelheid omhoog kan (in tegenstelling tot de R420 -> R430 wat langzamer draaide door het gebrek aan low-k op 0.11u). R590 staat als ik het goed heb begrepen als optioneel op de roadmap om een eventuele kaart van nVidia te counteren of in het geval dat Windows Vista wordt uitgesteld.
Phuncz schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:29:
offtopic:
Plotse stilte van de nVidia-topic mensen hier, ik vraag me af hoezo

Veel leuker zonder al dat geflame

Leuk om die boost te zien, ATI doet effe een aardige whoopass actie en hoppa, bovenaan de lijst ! Hopelijk ook een leuke boost voor R3x0 en R4x0 kaarten binnenkort, iets wat ATI wil vaker doet om zijn klanten tevreden te houden

ATi doet dat inderdaad wel vaker, net zoals ze nieuwe functies pas maanden (of zelfs jaren) na de launch activeren, zie bv Geometry Instancing, Temporal AA, het activeren van Hypermemory op oudere 128MB videokaarten vanaf de R9500+ en straks natuurlijk ook officiele ondersteuning voor Adaptive AA.
Op de vraag waarom ATi 'zo laks' is geweest wat betreft OpenGL.. eigenlijk is het niet meer dan logisch. Kijk naar het aantal games dat gebruik maakt van OGL en kijk dan eens naar het aantal games dat gebruik maakt van DX. ATi verdeelde de driverresources evenredig naar de markt.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.