Dat is dus absoluut NIET waar. Eerder zei je nog 'in de basis' en dat klopt wel, maar ze zijn dus niet 'gewoon' hetzelfde, er zijn al heel wat verschillen alleen tusen de 820 (Smithfield) en de 920 (Presler) laat staan tussen de dual cores en de XEON's. Ieder heeft recht op een mening, en dat ze naar jou mening vrijwel identiek zijn wil ik best respecteren, al ben ik het daar niet mee eens.
Feitelijk zijn ze wel degelijk verschillend. Kijk maar eens op de Intel site naar de vele artikelen.
In de praktijk blijkt dit ook nagenoeg even snel te zijn getuige de vele testen.
Jij hebt het over 'de vele testen' die - vanuit jou perspectief - door anderen gedaan worden, waarbij meestal de Extreme Editiuon van de dual cores wordt getest, of anders worden de dual cores van Intel en AMD vergeleken. Anders moet je maar eens een lijstje met links posten van die 'vele tests' waarin dual XEONs systemen worden vergeleken met (non-HT) Dual Core systemen.
Ik heb het over mijn
eigen test, die voor anderen natuurlijk weer erg subjectief zullen zijn, maar daaruit blijkt dat er
voor mij op sommige punten behoorlijke verschillen zijn tussen dual XEON en dual core.
Het enige waar ze in kunnen verschillen is Hyperthreading (alleen het dual core topmodel heeft dit daar waar elke Xeon dit heeft) zodat bij bepaalde toepassingen dit een verschil uit kan maken, maar pak dan de HTT uitvoering v.d. Pentium D en het verschil is weer weg.
Ze 'kunnen' daarin niet verschillen, dat
is juist een van de belangrijkste verschillen! En vergeet daarbij niet dat de HTT uitvoeringen duurder zijn dan 2 x XEON op gelijke kloksnelheid. (bij mijn leverancier: eur 404,- voor één XEON 3,4GHz en eur 860,- voor een Pentium D 955, beide exclusief btw.
Waar je met jouw ' 1,5x sneller' op doelt weet ik niet,
Ik heb even gezocht en kan (nog) geen links vinden, maar
volgens mij (wederom subjectief dus) is dit de mening van meer mensen indien het gaat om de dual core procs van Intel en AMD te vergelijken.
maar je weet toch ook wel dat een dergelijke uitspraak over twee SMP tamelijk zinloos is; het hangt helemaal af van hoe je welke software gebruikt wil je iets zinvols kunnen zeggen over de te verwachten prestatietoename door een extra core?
Die uitspraak is imho net zo 'tamelijk zinloos' als de uitspraken die jij doet over het gelijk zijn van dual core en dual proc. Het hangt altijd van een veelheid aan factoren af zowel wat software betreft als moederbord+chipset+geheugen. Ik geef mijn mening en ervaring weer, en geef de tip naar specifieke
Ik kan natuurlijk helemaal niks over jouw ervaringen zeggen maar de vele testen die te vinden zijn onderschrijven gewoon de nagenoeg identieke performance van twee gelijk geklockte uni-core Xeon's en een dual core Pentium. Ook niet gek omdat een Xeon gewoon een Pentium is(!)
Zie hierboven...
Daarnaast verlies je de context uit het oog; de vraag ging over twee 2.0GHz Xeon's, dan is _elke_ moderne dual core cpu per definitie sneller, op élk denkbaar vlak

Ik verlies de context helemaal niet uit het oog! Ik heb hier een dual XEON 2.0 systeem heb staan wat op sommige punten sneller is dan een dual core systeem, en dat is precies wat Dromer vraagt. Niet 'per definitie' maar keiharde praktijkcijfers!
Mochten jij en/of Dromer je dit met eigen ogen willen zien nodig ik jullie graag een keer bij mij uit om het te aanschouwen. Ik draai weliswaar met Windows Server 2003, maar ik heb SQL Server 2000 op beide processor platforms draaien.
[
Voor 6% gewijzigd door
Eldee op 19-03-2006 23:12
]