I am the great Cornholio!
Het is dat je het erbij zegt. De foto spreekt niet op zich, dat is jammer. Bovendien is de helft erg donker, waardoor je geen details ziet.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik vind em niet abstract, ik zag zo wat het wasVerwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 00:58:
Hier een foto, in de catagorie abstract. Wat valt er te veranderen verbeteren?
Foto genomen met Canon Digital Ixus 430
[afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door daniëlpunt op 25-09-2005 14:31 ]
Ik denk niet dat elke foto voorzich hoeft/moet spreken, juist een wat vagere foto laat je denken en goed kijken wat het precies is. Die donkerheid was er al, heb alleen het contrast iets verhoogt.breinonline schreef op zondag 25 september 2005 @ 12:35:
Het is dat je het erbij zegt. De foto spreekt niet op zich, dat is jammer. Bovendien is de helft erg donker, waardoor je geen details ziet.
Denk het wel. Wil een foto een goede foto zijn dan moet een foto wat te vertellen hebben. Zo is het een goed gelukte snapshot. C'est tout.MaNiC_MiNd schreef op zondag 25 september 2005 @ 15:07:
[...]
Ik denk niet dat elke foto voorzich hoeft/moet spreken, juist een wat vagere foto laat je denken en goed kijken wat het precies is. Die donkerheid was er al, heb alleen het contrast iets verhoogt.
|>
Dat is net voor zichzelf spreken. Nu is de foto vaag, kijk ik nog een keer goed en nog een keer. En ik weet niet wat het is. Dat lijkt me niet de bedoeling, de foto zegt me dus niets.MaNiC_MiNd schreef op zondag 25 september 2005 @ 15:07:
[...]
Ik denk niet dat elke foto voorzich hoeft/moet spreken, juist een wat vagere foto laat je denken en goed kijken wat het precies is. Die donkerheid was er al, heb alleen het contrast iets verhoogt.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Mja een WWII Tank liefhebber weet meteen wat het is, toch blijf ik er bij dat niet elke foto zo klaar als een klontje hoeft te zijn. Maar da`s smaak/meningbreinonline schreef op zondag 25 september 2005 @ 16:57:
[...]
Dat is net voor zichzelf spreken. Nu is de foto vaag, kijk ik nog een keer goed en nog een keer. En ik weet niet wat het is. Dat lijkt me niet de bedoeling, de foto zegt me dus niets.
[ Voor 1% gewijzigd door HaterFrame op 25-09-2005 17:32 . Reden: Moet = hoeft te ]

Een foto genomen hier bij mij de buurt, ik heb geprobeerd een beetje zo'n jaren 70 achtige camera effect te krijgen, beetje vergeeld overbelicht enzo. Komt zoiets wel over? En dan het gras op de voorgrond is zoiets erg storend?
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Nee, zo komt het helaas niet over. Hoe het wel overkomt is dat van een overbelichte omgeving+onderbelicht voorwerp; tezamen met vale kleuren.RobertJ schreef op zondag 25 september 2005 @ 18:01:
[afbeelding]
ik heb geprobeerd een beetje zo'n jaren 70 achtige camera effect te krijgen, beetje vergeeld overbelicht enzo. Komt zoiets wel over?
Je moet immers nooit in de richting van zonlicht schieten.
Suc6!
[ Voor 89% gewijzigd door Silent Thunder op 25-09-2005 18:59 ]
Ik ben het met je eens dat deze foto niet zo mooi is, om de redenen die jij aangeeft. Aan de andere kant is zijn bewerking gelukt, hij geeft aan dat hij de foto er expres zo uit heeft laten zien.Silent Thunder schreef op zondag 25 september 2005 @ 18:53:
[...]
Nee, zo komt het helaas niet over. Hoe het wel overkomt is dat van een overbelichte omgeving+onderbelicht voorwerp; tezamen met vale kleuren.
Je moet immers nooit in de richting van zonlicht schieten.
Suc6!
Maar om te zeggen dat je nooit tegen de zon in moet schieten...
Bij een zonsondergang/opgang kan het natuurlijk hele mooie foto's opleveren. Een tip voor RobertJ kan wel zijn dat hij de volgende keer kan proberen in te flitsen. Dat levert bij tegenlicht vaak betere resultaten.
Idd, uitgezonderd voor zonsondergang/opgang.
Verwijderd
Foto van mijn vriendinnetje Suzan tijdens vakantie in Schotland. Gemaakt bij het kasteel in Stirling.
Geschoten met een Canon Powershot A80, zwart-wit modus, niet bewerkt.
De mensen op de achtergrond vind ik enigszins storend. Verder zou ik graag wat opmerkingen ontvangen.
De mensen op de achtergrond vind ik enigszins storend. Verder zou ik graag wat opmerkingen ontvangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2005 22:58 ]

Leek mij erg goed gelukt, zon scheen precies op dit stuk van de plant, vandaar dat het eromheen zo donker is, spring er mooi uit zo...
iso 200, F/8, 1/200
\o/
De zon is IMHO ook het probleem van je foto, de balderen zijn zo ver uitgevreten door de overbelichting dat er geen textuur meer te zien valt. Voor natuur-registratie-foto's vind ik dat niet echt mooi.oXygeN schreef op zondag 25 september 2005 @ 19:34:
[afbeelding]
Leek mij erg goed gelukt, zon scheen precies op dit stuk van de plant, vandaar dat het eromheen zo donker is, spring er mooi uit zo...
iso 200, F/8, 1/200
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Ik vroeg me af, of dat omkadering ( planten, boom, wolken ) niet te overheersend is; of juist bijdraagd aan de sfeer van de foto.
kolere mooie foto! waar is die gemaakt?Theebag schreef op zondag 25 september 2005 @ 22:52:
Ik vroeg me af, of dat omkadering ( planten, boom, wolken ) niet te overheersend is; of juist bijdraagd aan de sfeer van de foto.
[afbeelding]
het bosje links had van mij wat minder aanwezig mogen zijn maar ik vind het juist altijd heel mooi als je een coulissen werking hebt. Zo krijg je een beter gevoel van verhouding en diepte en heb je echt het idee 'hier sta ik, en daar helemaal zijn die bergen'. Ik kan er weinig op aanmerken...
This too shall pass
Erg mooie omgeving en ook goed gebruik gemaakt van die boom om een kader te maken
Mooie foto! Ik vind 'm ietsie pietsie donker. Wat vind je van deze?

[ Voor 17% gewijzigd door Nielsracing op 25-09-2005 23:45 ]
Ik vond persoonlijk de originele mooier, die geeft een soort van extra dementie. Dit lijkt teveel op een ansichtkaart
Ik denk dat je dat woord eens moet opzoekenstraider schreef op maandag 26 september 2005 @ 00:01:
Ik vond persoonlijk de originele mooier, die geeft een soort van extra dementie. Dit lijkt teveel op een ansichtkaart
Ik denk dat je dimensie bedoeld
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Milford Sound te Nieuw-Zeeland.
Als jullie willen zal ik een individuele showcase maken.
Zo'n foto verdient een groter formaat Theebag
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ik heb een showcase gemaakt met meer foto's uit Nieuw-Zeeland. Deze foto zit er weer tussen en is aanklikbaar voor een groter formaat.
[Showcase] Nieuw-Zeeland 2004
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1072890
Verwijderd
kickVerwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 19:22:
Foto van mijn vriendinnetje Suzan tijdens vakantie in Schotland. Gemaakt bij het kasteel in Stirling.
[afbeelding]

En nu met de tbumbs Zoefff
Omschrijving:
Deze foto heb ik gemaakt snacht's in Centerparcs kempervenne
ik hoop graag tips te ontvangen over de foto
Ik ben er zeer tevreden over en ook wat trots
Wat ik ervan vind:
ik vind hem goed gelukt vooral die ezel is mooi op gefocust, alleen ik vind het heel erg jammer dat
de foto scheef is genomen, maarja... het resultaat mag er zijn vind ik, ik heb de foto niet bewerkt, ik ben daar niet goed in ik weet niet eens hoe dat soort dingen werken ( ben 15 nooit echt met fotos bezig geweest sinds een tijdje, heb ik echt intresse in foto's van natuur etc. )
Foto is genomen met een.. el-cheapo 4 MP camera met alles op auto met flitser
Ik vind de foto niet zo heel sterk, zeker niet in zwart/wit. Er is denk ik te weinig contrast om hem in zwart/wit goed over te laten komen.
* Martin Sturm is sinds afgelopen weekend, waar ik ergens was met veel mensen die ook een digitale camera hadden en daar (imho) erg mooie plaatjes wisten te toveren uit die dingen, ook weer eens wat gaan oefenen.
Vanmorgen geoefend met 'pannen' op een 70km/h weg bij ons in de buurt. Een hoop bewogen/mislukte fotos waren het gevolg, maar ook een paar goede (met name tegen het einde van m'n sessie werden ze scherper (ik heb er denk ik een stuk of 60 genomen)).
Dit vond ik persoonlijk een van de betere, het is alleen jammer dat de vrachtwagen er niet helemaal op staat.. maar misschien maakt dat de foto juist weer iets 'sneller':

(genomen met een Canon Powershot Pro1, sluitertijd: 1/25 diafragma: f5; klein beetje kleuren bijgewerkt in PS)
[ Voor 14% gewijzigd door Martin Sturm op 28-09-2005 15:37 ]
Ik heb ook nog een foto in een totaal andere categorie gemaakt:

Ik heb geprobeerd de 'grauwe' sfeer van het gebouw (wat het imho heeft) te benadrukken.. ik twijfel alleen of dit gelukt is
Graag opmerkingen.
Overigens heb ik tot op heden voornamelijk 'snapshots' gedaan, en niet echt gefotografeerd om het fotograferen zeg maar, behalve af en toe even snel wat om te proberen of zo.

Ik heb geprobeerd de 'grauwe' sfeer van het gebouw (wat het imho heeft) te benadrukken.. ik twijfel alleen of dit gelukt is
Overigens heb ik tot op heden voornamelijk 'snapshots' gedaan, en niet echt gefotografeerd om het fotograferen zeg maar, behalve af en toe even snel wat om te proberen of zo.
Oefenen, oefenen, oefenen. Ik heb een paar nachten lang met de camera voor het raam taxi's gefotografeerd om te oefenen met pannen. Maar dit is al heel aardig.Martin Sturm schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:29:
[...]
Ik vind de foto niet zo heel sterk, zeker niet in zwart/wit. Er is denk ik te weinig contrast om hem in zwart/wit goed over te laten komen.
* Martin Sturm is sinds afgelopen weekend, waar ik ergens was met veel mensen die ook een digitale camera hadden en daar (imho) erg mooie plaatjes wisten te toveren uit die dingen, ook weer eens wat gaan oefenen.
Vanmorgen geoefend met 'pannen' op een 70km/h weg bij ons in de buurt. Een hoop bewogen/mislukte fotos waren het gevolg, maar ook een paar goede (met name tegen het einde van m'n sessie werden ze scherper (ik heb er denk ik een stuk of 60 genomen)).
Dit vond ik persoonlijk een van de betere, het is alleen jammer dat de vrachtwagen er niet helemaal op staat.. maar misschien maakt dat de foto juist weer iets 'sneller':
[afbeelding]
(genomen met een Canon Powershot Pro1, sluitertijd: 1/25 diafragma: f5; klein beetje kleuren bijgewerkt in PS)
Hij's lekker grauw idd, maar ik zou hem nog even rechtzetten.Martin Sturm schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:40:
Ik heb ook nog een foto in een totaal andere categorie gemaakt:
[afbeelding]
Ik heb geprobeerd de 'grauwe' sfeer van het gebouw (wat het imho heeft) te benadrukken.. ik twijfel alleen of dit gelukt isGraag opmerkingen.
Mja, dat is dus ook even een punt.. want dat heb ik dus geprobeerd, maar hij blijft op een of andere manier gewoon scheefHij's lekker grauw idd, maar ik zou hem nog even rechtzetten.
Inderdaad. Het beste kun je dit voorkomen door natuurlijk recht voor het gebouw te staan, en anders kun je nog voorzichtig wat proberen met perspectief-correctie in Photoshop (Edit --> Transform --> Perspective):Martin Sturm schreef op woensdag 28 september 2005 @ 16:46:
[...]
Mja, dat is dus ook even een punt.. want dat heb ik dus geprobeerd, maar hij blijft op een of andere manier gewoon scheefAls je de bovenkant recht zet is de onderkant niet goed, en als je de onderkant recht zet is de bovenkant scheef.. ik denk dat het komt omdat ik niet kaarsrecht voor het gebouw stond of zo.. hoe los ik dat nu op dat ie in ieder geval recht lijkt?

Volgende keer dus wat meer naar rechts lopen. Jammer dat de campus van de TU/e zich niet echt leent voor foto's: TU Delft is veel mooier. Echt aparte gebouwen enzo. TU/e heeft mooie stukken groen ertussen (wat ze in Delft niet hebben), maar de gebouwen... blokkendozen en/of lelijk.
Als je toch foto's wilt maken op de campus zou ik van de apenkooien (witte gestapelde 'noodwoningen' voor buitenlandse studenten ofzo). Die zien er best vaag uit. En dat plein bij het station waaraan logicaCMG enz. zit is ook best fotogeniek volgens mij
Als je toch foto's wilt maken op de campus zou ik van de apenkooien (witte gestapelde 'noodwoningen' voor buitenlandse studenten ofzo). Die zien er best vaag uit. En dat plein bij het station waaraan logicaCMG enz. zit is ook best fotogeniek volgens mij
offtopic:
zat jij laatst met een prosumer cam in de pauze op het grasveld voor het auditorium in de meest vage richtingen foto's te maken?
zat jij laatst met een prosumer cam in de pauze op het grasveld voor het auditorium in de meest vage richtingen foto's te maken?

Genomen met een Canon EOS 350D met EF-S 18-55 lens
Groteren versie foto 50% geresized van het orgineel
http://img324.imageshack.us/img324/963/img00270uy.jpg
Opmerking zijn welkom aangezien ik een totale noob bent met fotograferen.
[ Voor 18% gewijzigd door Games op 29-09-2005 15:58 ]
Omdat niemand je van commentaar voorziet:NomadTitan schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:03:
[afbeelding]
En nu met de tbumbs Zoefff
Omschrijving:
Deze foto heb ik gemaakt snacht's in Centerparcs kempervenne
ik hoop graag tips te ontvangen over de foto
Ik ben er zeer tevreden over en ook wat trotsaangezien dit mijn eerste echte foto is die goed is gelukt
Wat ik ervan vind:
ik vind hem goed gelukt vooral die ezel is mooi op gefocust, alleen ik vind het heel erg jammer dat
de foto scheef is genomen, maarja... het resultaat mag er zijn vind ik, ik heb de foto niet bewerkt, ik ben daar niet goed in ik weet niet eens hoe dat soort dingen werken ( ben 15 nooit echt met fotos bezig geweest sinds een tijdje, heb ik echt intresse in foto's van natuur etc. )
Foto is genomen met een.. el-cheapo 4 MP camera met alles op auto met flitser
Op zich staat de ezel er wel op, maar hij is wel erg verscholen achter het hekwerk. Ik zou toch op zijn minst een oog (liever twee) zien. Wat ik wel weer grappig vind is dat de ezel en het hek dezelfde kleur hebben. Gewoon lekker blijven oefenen!
Verwijderd

Geschoten op een zonnige vrijdag met mijn 350D + kitlens.
Mijn eigen commentaar:
"Baal, baal, baal, dat dat ene beentje er niet op staat, maar besef wel dat dat ene beentje langer is dan je denkt. Dus zou ik die voet er ook op hebben gezet dan zouden denk ik de benen veels te veel uit springen. Nog meer balen vind ik eigenlijk de paarden en de persoon achter het paard, helaas."
Verder heb ik de kleuren en het contrast een beetje bewerkt. Ik vind het persoonlijk erg moeilijk om dit paard te fotograveren bij felle zon. (Wit hoofd, zwart/grijze benen, grijs lichaam)
Verwijderd
Vind 'm behoorlijk goed gelukt. Misschien de volgende keer je sluitertijd nog ietsjes sneller zetten (1/30 of 1/40). Dan kun je nog steeds goed 'pannen', maar krijg je je onderwerp vaak net iets scherper.Martin Sturm schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:29:
[...]
[afbeelding]
Verwijderd
Sinds kort mijn nieuwe camera en een van de 1e macro's die eruit kwam rollen is onderstaande..
Ben er zelf eigenlijk vrij trots op, maar wil graag kritiek horen (indien die er is)
http://www.nefius.nl/S9500/S9500_macro3.jpg
Ben er zelf eigenlijk vrij trots op, maar wil graag kritiek horen (indien die er is)
Hij is geloof ik wel aardig gelukt.. alleen is dat ding zo enorm groot dat ik maar een piep klein stukje tegelijk op m'n scherm kan bekijken.. misschien is het handig als je een gerisizede versie levert.Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 12:21:
Sinds kort mijn nieuwe camera en een van de 1e macro's die eruit kwam rollen is onderstaande..
Ik heb ontdekt dat mijn fotocamera ook RAW-ondersteund.. nu had ik niet echt een idee wat daar nu het voordeel van is, maar ik heb vandaag even wat foto's geprobeerd te nemen in RAW. De mogelijkheden om de foto achteraf aan te passen zijn wel erg leuk moet ik zeggen.. Ik heb hier een eerste probeersel:

Hij was denk ik beter geweest als ik misschien nog wat had geflitst (alleen heb ik dus (nog) geen goede flitser), zodat de onderkant van de bomen wat lichter was.. De schaduwen zijn wel gaaf in deze foto vind ik.
(Canon Powershot Pro1 1/80 f2.4)

Hij was denk ik beter geweest als ik misschien nog wat had geflitst (alleen heb ik dus (nog) geen goede flitser), zodat de onderkant van de bomen wat lichter was.. De schaduwen zijn wel gaaf in deze foto vind ik.
Zou het echt veel hebben uitgemaakt met een flitser? (m.b.t. de onderkant van die bomen)
[ Voor 26% gewijzigd door Silent Thunder op 29-09-2005 21:50 ]
Denk niet dat een flitser (behalve als je een erg sterke flitser hebt) iets uitgemaakt had. Los daarvan ziet het er allemaal erg fake uit dan denk ik en niet mooi....
Ik vind dit wel een fijne foto. De compositie is zonder meer goed. Jammer alleen van de spijkerbroek op de achtergrond, daar trekt mijn oog heen uiteindelijk.Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 00:08:
[afbeelding]
Geschoten op een zonnige vrijdag met mijn 350D + kitlens.
Mijn eigen commentaar:
"Baal, baal, baal, dat dat ene beentje er niet op staat, maar besef wel dat dat ene beentje langer is dan je denkt. Dus zou ik die voet er ook op hebben gezet dan zouden denk ik de benen veels te veel uit springen. Nog meer balen vind ik eigenlijk de paarden en de persoon achter het paard, helaas."
Verder heb ik de kleuren en het contrast een beetje bewerkt. Ik vind het persoonlijk erg moeilijk om dit paard te fotograveren bij felle zon. (Wit hoofd, zwart/grijze benen, grijs lichaam)
Wat heb je precies bewerkt? Als je je best doet met RAW heb je dikke kans om het detail in de bomen terug te winnen en de vaalheid van de stam kwijt te spelen. De truc is om de foto twee keer te openen (geoptimaliseerd voor bomen, geoptimaliseerd voor de stam) en dan samen te voegen.Martin Sturm schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:43:
Ik heb ontdekt dat mijn fotocamera ook RAW-ondersteund.. nu had ik niet echt een idee wat daar nu het voordeel van is, maar ik heb vandaag even wat foto's geprobeerd te nemen in RAW. De mogelijkheden om de foto achteraf aan te passen zijn wel erg leuk moet ik zeggen.. Ik heb hier een eerste probeersel:
[afbeelding]
Helix en Matrix lenen zich wel voor interessante reflectie-foto's. Echt mooie gebouwen staan er verder inderdaad niet. Verder achterin de campus kan je het TNO gebouw eens proberen.MBV schreef op woensdag 28 september 2005 @ 22:12:
Een leuk onderwerp voor binnenfotografie is W-hoog, met zijn halve verdiepingen en trappenhuizen en liften op midden door het gebouw. En vergeet 's avonds uiteraard het Efteling-paadje genaamd Limbopad niet!
En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós
Ik denk het wel, en niet alleen de onderkant. De matrix meter zoekt een gemiddelde en het lijkt wel alsof die hier een beetje van slag is door een nogal contrastrijke foto. Inflitsen zou dus wel redelijk goed gewerkt hebben, mits met een goede flitser uiteraard of de interne flitser met een soort diffuser erop.Silent Thunder schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:49:
Zou het echt veel hebben uitgemaakt met een flitser? (m.b.t. de onderkant van die bomen)
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Ook de loopbruggen in combinatie met blauwe verlichting en het Auditorium lenen zich goed voor avondfotografie. Ik vind trouwens dat de Campus wel met elke renovatie / nieuw gebouw interessanter wordt. Dus er is nog hoopAntiChris schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 01:17:
[...]
Helix en Matrix lenen zich wel voor interessante reflectie-foto's. Echt mooie gebouwen staan er verder inderdaad niet. Verder achterin de campus kan je het TNO gebouw eens proberen.
Een leuk onderwerp voor binnenfotografie is W-hoog, met zijn halve verdiepingen en trappenhuizen en liften op midden door het gebouw. En vergeet 's avonds uiteraard het Efteling-paadje genaamd Limbopad niet!
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
even serieus. de voorste bomen zijn al helemaal uitgebeten en dan zou je nog eens extra inflitsen!?WhizzCat schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 06:31:
Ik denk het wel, en niet alleen de onderkant. De matrix meter zoekt een gemiddelde en het lijkt wel alsof die hier een beetje van slag is door een nogal contrastrijke foto. Inflitsen zou dus wel redelijk goed gewerkt hebben, mits met een goede flitser uiteraard of de interne flitser met een soort diffuser erop.
de bomen op de achtergrond zouden inderdaad nog wel wat licht kunnen gebruiken, maar dat krijg je echt van je leven niet aangeflitst.
ik vraag me trouwens wel af of het contrast tussen de donkere en lichte delen in werkelijkheid zo groot waren dat het niet in het dynamisch bereik van de camera paste of dat het contrast softwarematig zo hoog op gevoerd is dat de donkere delen helemaal volgelopen zijn en de lichte delen uitgebeten.het valt mij namelijk op dat tegenwoordig veel mensen die (met name digitaal) foto's maken en deze bewerken het contrast zo hoog opvoeren dat een hele krappe toonschaal overblijft.
en over de foto zelf. ik denk dat je voortaan nog een hele hoop aandacht aan je compositie moet geven. bedenk van te voren goed wat je wilt laten zien en vooral wat niet. scheve stoeptegels, auto's, gevels en dergelijke waren denk ik niet de onderwerpen van je foto en toch zie ik ze. probeer je te concenteren op je onderwerp, zorg dat je dat in het beeld krijg (het liefst ook nog met een boeiende compositie; er zijn allerlei basisregeltjes om een foto aantrekkelijk om naar te kijken te maken. bestudeer die eens!) en alle dingen die er niets mee te maken hebben, moet je gewoon buiten je beeld houden. en dan is verder jammer dat hetgene waar het wel omgaat - de bomen (of iig dat denk ik) - heel slecht belicht zijn. sorry dat ik zo hard klink, maar dit soort foto's nodigen gewoon niet uit om naar te kijken. technische is het slecht, compositorisch is het slecht en het heeft geen (of te veel) onderwerp(en).
Verwijderd
Dan kan je 'm met bv PS nog een beetje oppoetsen.Martin Sturm schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:43:
[afbeelding]

Verwijderd
Het is wel jammer dat je hem overbelicht hebt geschoten/gemaakt. De compositie is wel aardig alleen nu vind ik door het hoge contrast en de overbelichting het geen fijne foto. Probeer tijdens je raw conversie (en eigenlijk ook al tijdens het nemen van de foto) je histogram in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat er aan de rechterkant geen strepen "verdwijnen" (dus buiten de histogram komen te vallen (overbelicht)). Soms kan overbelichting heel goed werken maar ik vind het in deze foto alleen maar jammer.
De wens voor een flitser zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat je ook de veel lichtere huizen en lucht op de achtergrond wilde fotograferen. Een idee is in zo'n geval twee foto's te maken die je later samenvoegd. Dus 1 waarop de achtergrond goed belicht is en 1 waar de bomen correct belicht zijn. Zeker tijdens zonnige dagen gebruik ik deze techniek vaker.
Wat ik ook regelmatig doe is zorgen dat alles binnen het histogram valt tijdens het maken van de foto (wat in dit geval donkere bomen zou hebben opgeleverd) en dan later in Photoshop met de "Shadow/Highlight" adjustment (nieuw vanaf PS CS) proberen de foto correct te belichten.
Says it all. Misschien heb je nog wat aan mijn tips)
De wens voor een flitser zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat je ook de veel lichtere huizen en lucht op de achtergrond wilde fotograferen. Een idee is in zo'n geval twee foto's te maken die je later samenvoegd. Dus 1 waarop de achtergrond goed belicht is en 1 waar de bomen correct belicht zijn. Zeker tijdens zonnige dagen gebruik ik deze techniek vaker.
Wat ik ook regelmatig doe is zorgen dat alles binnen het histogram valt tijdens het maken van de foto (wat in dit geval donkere bomen zou hebben opgeleverd) en dan later in Photoshop met de "Shadow/Highlight" adjustment (nieuw vanaf PS CS) proberen de foto correct te belichten.
(Lees net het bericht van lateef pasMartin Sturm schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:43:
[afbeelding]

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2005 02:41 ]
Dit is mijn eerste post in dit forum. Al geruime tijd bekijk ik met veel bewondering alle platen die hier voor bij komen. De technische termen vliegen me om de oren en ik begrijp de helft niet.
Van het weekend ben ik met een huis tuin een keukencamera een "KODAK CX7530 ZOOM DIGITAL CAMERA" wat gaan knippen. En één ervan vond ik wel bijzonder.
Nu ben ik benieuwd naar het volgende:
- De compositie
- Hoe kan ik deze foto bewerken zodat ie er beter uitziet
- Wat voor kwaliteitsverbetering krijg je als je b.v. een digitale spiegel reflex camera gebruikt.
De volgende info heb ik met EXIF er nog uit gekregen:
Resolutie: 2560x1920
Bestandsgrootte: 4585906 bytes
Datum: 2-10-05 16:49
Flitser: 24
Brandpuntafstand: 5.6mm
Sluitertijd: 1/180s
Diafragma: 2.7
Belichting: Evaluative
Camera: EASTMAN KODAK COMPANY
Model: KODAK CX7530 ZOOM DIGITAL CAMERA
Sensor type: OneChipColorArea
Dat van die flits geloof ik eigenlijk niet volgens mij heeft ie niet geflitst.
Link naar grootte versie img
Van het weekend ben ik met een huis tuin een keukencamera een "KODAK CX7530 ZOOM DIGITAL CAMERA" wat gaan knippen. En één ervan vond ik wel bijzonder.
Nu ben ik benieuwd naar het volgende:
- De compositie
- Hoe kan ik deze foto bewerken zodat ie er beter uitziet
- Wat voor kwaliteitsverbetering krijg je als je b.v. een digitale spiegel reflex camera gebruikt.
De volgende info heb ik met EXIF er nog uit gekregen:
Resolutie: 2560x1920
Bestandsgrootte: 4585906 bytes
Datum: 2-10-05 16:49
Flitser: 24
Brandpuntafstand: 5.6mm
Sluitertijd: 1/180s
Diafragma: 2.7
Belichting: Evaluative
Camera: EASTMAN KODAK COMPANY
Model: KODAK CX7530 ZOOM DIGITAL CAMERA
Sensor type: OneChipColorArea
Dat van die flits geloof ik eigenlijk niet volgens mij heeft ie niet geflitst.
Link naar grootte versie img
Het is wel een aardige foto, alleen vind ik die boom een beetje storend.. ik denk dat het mooier was als je alleen het gebouw er op zou zetten, of een minder groot stuk van de boom er op zou zetten.
Hoe je hem kan bewerken zodat ie er beter uit ziet is denk ik redelijk persoonlijk.
Wat me wel opvalt als je de vergroting bekijkt, is dat er erg veel paarse randjes zitten bij de overgang van de bladeren naar de lucht (aan de linker kant van de foto) en dat hetzelfde probleem optreed bij de ramen van het gebouw (chromatic abberation). Dat heeft in principe te maken met de kwaliteit van je lens. Om dat probleem op te lossen zou je een dSLR kunnen kopen, maar dan moet je daarbij ook een goede lens aanschaffen. Een goede (betere) compact camera lost dit probleem echter ook al op
Hoe je hem kan bewerken zodat ie er beter uit ziet is denk ik redelijk persoonlijk.
Wat me wel opvalt als je de vergroting bekijkt, is dat er erg veel paarse randjes zitten bij de overgang van de bladeren naar de lucht (aan de linker kant van de foto) en dat hetzelfde probleem optreed bij de ramen van het gebouw (chromatic abberation). Dat heeft in principe te maken met de kwaliteit van je lens. Om dat probleem op te lossen zou je een dSLR kunnen kopen, maar dan moet je daarbij ook een goede lens aanschaffen. Een goede (betere) compact camera lost dit probleem echter ook al op
Wat mij meer stoort dan de paarse randjes, is de enorme overbelichting onder in het beeld en in de ramen. Deze zijn helemaal wit geworden en laten geen greintje kleur meer zien
.
Als ik naar deze foto kijk, dan zie ik een boom en een gebouw. Maar wat wil je daarvan benadrukken, de boom of het gebouw? Het is mij niet duidelijk wat je wilt laten zien. Wat verder een beetje mist, is "het verhaal achter de foto". Waarom wil je ons precies dit onderdeel van het gebouw laten zien, waarom uberhaupt dit gebouw? Een echt goede foto spreekt voor zichzelf, en je zult meteen zien wat het onderwerp is, en waarom dat pakkend is. Dat mist bij deze foto. Ik zou me dan ook nog niet direct zorgen maken om details als paarse randjes, maar eerst focussen op een interessante compositie
.
Overigens is het de bedoeling om in een testcase meer dan 1 foto te plaatsen, anders past je post beter in het Solo Testcasefoto's -topic.ik zie dat het opeens verplaatst is
Als ik naar deze foto kijk, dan zie ik een boom en een gebouw. Maar wat wil je daarvan benadrukken, de boom of het gebouw? Het is mij niet duidelijk wat je wilt laten zien. Wat verder een beetje mist, is "het verhaal achter de foto". Waarom wil je ons precies dit onderdeel van het gebouw laten zien, waarom uberhaupt dit gebouw? Een echt goede foto spreekt voor zichzelf, en je zult meteen zien wat het onderwerp is, en waarom dat pakkend is. Dat mist bij deze foto. Ik zou me dan ook nog niet direct zorgen maken om details als paarse randjes, maar eerst focussen op een interessante compositie
Overigens is het de bedoeling om in een testcase meer dan 1 foto te plaatsen, anders past je post beter in het Solo Testcasefoto's -topic.ik zie dat het opeens verplaatst is
technische termen: http://www.dpreview.com/learn/?/ is je vriend. Op www.dpreview.com zijn verder ook reviews van camera's en bijbehorende voorbeeldplaten te vinden.
Je moet bij dit soort foto's goed op je compositie letten. Je ogen worden hier naar boven getrokken, door de schuine lijnen van het gebouw. Vervolgens wordt dat geblokkeerd door de drukke boom. Blauwe lucht was op die plek beter geweest. Als je die boom naast het gebouw had gezet was het wel een leuke foto geweest. Liefst met een stukje blauw boven het gebouw
@Martin Sturm: CA heb ik met mijn S60 ook nog last van (niet vaak, maar toch). Sterker nog: bij de zonsverduistering gisteren zag ik het zelfs op mijn D70 heel duidelijk (is dan ook een erg extreem contrast
). Bij deze foto vind ik het niet storend, denk niet dat het opvalt met 10x15.
Je moet bij dit soort foto's goed op je compositie letten. Je ogen worden hier naar boven getrokken, door de schuine lijnen van het gebouw. Vervolgens wordt dat geblokkeerd door de drukke boom. Blauwe lucht was op die plek beter geweest. Als je die boom naast het gebouw had gezet was het wel een leuke foto geweest. Liefst met een stukje blauw boven het gebouw
@Martin Sturm: CA heb ik met mijn S60 ook nog last van (niet vaak, maar toch). Sterker nog: bij de zonsverduistering gisteren zag ik het zelfs op mijn D70 heel duidelijk (is dan ook een erg extreem contrast
Het idee wat ik bij deze foto had was:
Ik wilde contrast geven tussen het hele morderne (het gebouw) en de structuur van het oude (de boom). Ik wil de boom er eigenlijk meer uit laten komen en hem iets "warms" geven. Soort van hier is het knus en waar en daar is het strak en kill.
Maar ik krijg de boom er niet fatsenlijk uit. Ik denk dat ik van het weekend nog eens ga proberen met jullie tips.
Ik wilde contrast geven tussen het hele morderne (het gebouw) en de structuur van het oude (de boom). Ik wil de boom er eigenlijk meer uit laten komen en hem iets "warms" geven. Soort van hier is het knus en waar en daar is het strak en kill.
Maar ik krijg de boom er niet fatsenlijk uit. Ik denk dat ik van het weekend nog eens ga proberen met jullie tips.
Verwijderd

Gemaakt met een Canon 3000V en standaardlens met diafilm, daarna ingescanned.
Automatisch programma.
Foto is nabewerkt in PS. Het riet komt me er nu iets te donker uit (detail gaat verloren) maar de lucht vind ik er juist weer mooi uitgekomen, waar het eigenlijk om te doen is.
Volgende keer wil ik ongeveer dezelfde foto nog eens proberen te maken, maar dan met polarisatiefilter zodat er minder nabewerkt hoeft te worden om de lucht er toch goed uit te laten komen.
Wat kan er de volgende keer beter aan de foto ?
//Edit: Thumb toegevoegd
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2005 17:57 ]
Mooie foto tuinkaboutertje! Jammer dat het aan de onderkant onderbelicht is, dit had je natuurlijk in Photoshop ook wel recht kunnen trekken als je toch bezig bent
. Zou je niet een thumbnail versie -in- het topic kunnen plaatsen, dat scheelt weer.. zie ook de "waarschuwing": 'Foto's maximaal 600px breed (eventueel linken naar een grotere versie mag)'.
Maar buiten dat, ik vind hem gewoon mooi
. Op welk tijdstip van de dag heb je de foto genomen? Het lijkt in de avond te zijn, klopt dat? Het is door je bewerking namelijk niet meer zo goed te zien.
Maar buiten dat, ik vind hem gewoon mooi
[ Voor 9% gewijzigd door Garyu op 05-10-2005 16:38 ]
teveel verscherpt, het riet gloeit helemaal.
Zou je niet de onderkant apart kunnen bewerken van de bovenkant, en dan de twee mbv layers samenvoegen? Er staat hier ergens een hele goeie tutorial daarover.
EDIT: Tut missingdog die bedoel ik dus (vooral het stukje over layermasks), is wel voor als je de RAWs hebt, maar kan je ook toepassen met andere tools in PS op JPGs. Ik zie wel dat de fotos van die tut niet meer werken, zeer spijtig, maar ik vrees dat zelfs de machtige mods daar niet zo veel meer aan kunnen doen.
Weet zelfs niet of dat riet meer kleur nodig heeft hoor, ik vond je eerste foto heel erg indrukwekkend, daar werd je oog echt naar de wolken getrokken.
EDIT: Tut missingdog die bedoel ik dus (vooral het stukje over layermasks), is wel voor als je de RAWs hebt, maar kan je ook toepassen met andere tools in PS op JPGs. Ik zie wel dat de fotos van die tut niet meer werken, zeer spijtig, maar ik vrees dat zelfs de machtige mods daar niet zo veel meer aan kunnen doen.
Weet zelfs niet of dat riet meer kleur nodig heeft hoor, ik vond je eerste foto heel erg indrukwekkend, daar werd je oog echt naar de wolken getrokken.
[ Voor 39% gewijzigd door DexterBelgium op 06-10-2005 11:13 ]
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Verwijderd
Hey leuke topic is dit zeg. Deze had ik nog niet gezien
Ik heb hier nog een oudje liggen, gemaakt in het bos bij nijmegen van wat ik denk dat het katoenplant of zoiets is. Het is een Film foto die ik zelf heb ingescanned. maar het enige wat ik eraan zou verbeteren
is de helderheid. Vooral de wite delen zouden een stuk feller mogen zijn. Maar ja,

Orgineel
Ik heb hier nog een oudje liggen, gemaakt in het bos bij nijmegen van wat ik denk dat het katoenplant of zoiets is. Het is een Film foto die ik zelf heb ingescanned. maar het enige wat ik eraan zou verbeteren
is de helderheid. Vooral de wite delen zouden een stuk feller mogen zijn. Maar ja,

Orgineel

Dagje bos vandaag

[ Voor 114% gewijzigd door Nielsracing op 09-10-2005 00:42 ]
Mooi effect zo die groenige lichtzweem. Was er nog wat optrekkende mist ofzo? maar zijn er geen mooiere onderwerpen dan een bakje en een prullenbak?
[ Voor 9% gewijzigd door a3konijn op 09-10-2005 09:23 ]
Mja het was gister de hele dag een behoorlijk mistig hier dus vandaar. En ja er waren wel mooiere onderwerpen alleen krijg ik die dus niet altijd mooier op de fotoa3konijn schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 09:22:
[...]
Mooi effect zo die groenige lichtzweem. Was er nog wat optrekkende mist ofzo? maar zijn er geen mooiere onderwerpen dan een bakje en een prullenbak?
* HaterFrame zit echt te wachten op een nieuwe cam
Ff een vraagje. Waarom staat een zelfde foto ook in het showcase-topic? Testcase is als je niet zeker weet dat hij mooi is, Showcase voor wanneer dat wel het geval is
En ik denk dat deze mooier is dan in showcase, vanwege het aanwezig zijn van een onderwerp. Bij die andere foto mist er iets...
Verwijderd
In zweden dit jaar een paar mooie fotos gemaakt (met analoge spiegelrefelex) Ik heb ér een paar ingescannend (scankwalieit kan volgens mij beter)
[img=600,332]]http://home.versatel.nl/verselewel/zweden001small.jpg[/img]
grotere versie
Ik vind de kleuren en compositie wel mooi overkomen. (klein beetje bewerkt)
[img=600,332]]http://home.versatel.nl/verselewel/zweden001small.jpg[/img]
grotere versie
Ik vind de kleuren en compositie wel mooi overkomen. (klein beetje bewerkt)
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 13:28 ]
Een geitje kort bij huis, vond vooral de gezichtuitdrukking van het geitje heel geslaagd

*blup*

Foto gemaakt na een stevige regenbui aan de boulevard van vlissingen, met een simpele canon digital ixus II.
Vind hem zelf erg mooi, wat vinden jullie ervan (kritiek is om van te leren)
De rechterhand is afgesneden aan de rechterzijde, de handen zijn wat te gelig en de compositie rommelig. Wil je gaan voor een pakkender meer minimalistischer foto, dan moet je denk ik de bladmuziek weglaten.Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:27:
[afbeelding]
Deze foto een poosje geleden al gemaakt en vandaag een beetje bewerkt in photoshop.
Ben benieuwd naar de kritiek
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
Mooie pixels.. ik denk dat je het verkeerde plaatje hebt gelinkedawolte schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 17:18:
[afbeelding]
Foto gemaakt na een stevige regenbui aan de boulevard van vlissingen, met een simpele canon digital ixus II.
Vind hem zelf erg mooi, wat vinden jullie ervan (kritiek is om van te leren)
* xces dacht eerst dat er iets fout was met parse 
Dit is namelijk wat we zien:

dit is wat hij bedoelde:

dit is wat hij bedoelde:
[ Voor 31% gewijzigd door xces op 10-10-2005 18:45 ]

Klik voor de grotere versie.
De eifeltoren op een manier waarop ik hem verder nog nooit gezien heb
Geschoten met een Canon powershot G2 btw. Vind hem zelf erg goed gelukt! jullie?
[ Voor 6% gewijzigd door D3NN1S op 10-10-2005 19:24 ]

Klik voor grote versie
Eén van mijn eerste nachtfoto's, gemaakt van Corus IJmuiden met een 350d met kitlens.
Graag commentaar, wat doe ik goed en wat doe ik fout?
Ziet er prima uit, maar aangezien je toch vanaf statief schiet zou ik:Got_user schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 14:50:
[afbeelding]
Klik voor grote versie
Eén van mijn eerste nachtfoto's, gemaakt van Corus IJmuiden met een 350d met kitlens.
Graag commentaar, wat doe ik goed en wat doe ik fout?
- ISO op 100, scheelt weer wat ruis
- diafragma op F/8, dan is de kitlens wat scherper
Zal ik volgende keer doen, bedankt voor je tipsMartijnGizmo schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:19:
[...]
Ziet er prima uit, maar aangezien je toch vanaf statief schiet zou ik:
- ISO op 100, scheelt weer wat ruis
- diafragma op F/8, dan is de kitlens wat scherper
Sinds afgelopen vrijdag ben ik in het bezit van een Nikon Coolpix 8700.
In mijn weg om deze camera, en het foto's maken op zich, wat onder de knie te krijgen ben ik gisteravond Bolsward ingetrokken om wat foto's te maken.
Deze foto heb ik ook al ff gepost in het nachtfoto topic, maar ben wel benieuwd naar de commentaren, vandaar dat ik em ook ff hier post.
Foto is gecropped en er is wat USM overheen gegaan.
Comments dus van harte welkom
In mijn weg om deze camera, en het foto's maken op zich, wat onder de knie te krijgen ben ik gisteravond Bolsward ingetrokken om wat foto's te maken.
Deze foto heb ik ook al ff gepost in het nachtfoto topic, maar ben wel benieuwd naar de commentaren, vandaar dat ik em ook ff hier post.
Foto is gecropped en er is wat USM overheen gegaan.
Comments dus van harte welkom

[ Voor 7% gewijzigd door weststar op 11-10-2005 21:46 ]
Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME
Ik vind het een zeer goed geslaagde foto, het enige minpuntje wat ik kan vinden is die driehoekige schaduw op de kerk
Maar dat is echt miereneukerij verder...... hele mooie plaat!!
Maar dat is echt miereneukerij verder...... hele mooie plaat!!
vreemd want ik zie hem gewoon goed hoor als ik mijn post bekijkxces schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 18:44:
* xces dacht eerst dat er iets fout was met parse
[afbeelding]
dit is wat hij bedoelde:
[afbeelding]
terecht dat je 'm goed gelukt vind. Het is inderdaad een totaal andere manier dan waarop je de toren normaal ziet.D3NN1S schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 19:23:
[afbeelding]
Klik voor de grotere versie.
De eifeltoren op een manier waarop ik hem verder nog nooit gezien heb
Geschoten met een Canon powershot G2 btw. Vind hem zelf erg goed gelukt! jullie?
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Eén van de eerste foto's die ik heb gemaakt met de nieuwe powershot A510 van m'n ouders. Helaas heb ik origineel hier niet meer, alleen een gerecompreste versie van 1024x768. Vind de kleuren wel mooi en ook dat de bloem zo scherp is en de rest eromheen wat vager. Vroeg me af wat jullie hiervan vonden.
Wat ik beter vind kunnen: Misschien een spannender onderwerp. Maargoed, een stilstaande bloem is wat makkelijker om op te oefenen met je eerste digicam
[ Voor 17% gewijzigd door woekele op 15-10-2005 00:07 ]
Om nog maar een diertje hier te posten:

Een der onzer katten geniet zichtbaar van het zonnetje... Ik heb deze foto alleen wat gecropped, en wat brightness/contrast aangepast. Verbeteringen: sommige delen zijn bijna helemaal zwart, dat was niet echt mijn bedoeling, maar is een gevolg van het aanpassen van brightness en contrast. Als ik dat niet aanpaste, zat er een beetje een witte zweem over de foto. Suggesties?
Edit, vergeten te zeggen: gemaakt met Canon Powershot A75 (1/320s, F4.8, Iso 50)
Edit2: hmm, werkende links zijn ook wel handig ja..

Een der onzer katten geniet zichtbaar van het zonnetje... Ik heb deze foto alleen wat gecropped, en wat brightness/contrast aangepast. Verbeteringen: sommige delen zijn bijna helemaal zwart, dat was niet echt mijn bedoeling, maar is een gevolg van het aanpassen van brightness en contrast. Als ik dat niet aanpaste, zat er een beetje een witte zweem over de foto. Suggesties?
Edit, vergeten te zeggen: gemaakt met Canon Powershot A75 (1/320s, F4.8, Iso 50)
Edit2: hmm, werkende links zijn ook wel handig ja..
[ Voor 13% gewijzigd door Quadro! op 16-10-2005 21:56 ]
Zou in principe wel een leuke foto kunnen zijn, maar ik vind het vrij storend dat het rad er niet helemaal opstaat.
Verwijderd
Ik zelf vind dit wel een gave foto, gemaakt met een camera waar je totaal niks op in kan stellen dus je hoeft niet veel te verwachten..(olympus c-370) maar wou toch graag jullie mening

Goh, ik denk toch dat mijn 28-200 sigma niet zo jofel was, of de AF van minolta natuurlijk. 'k Kreeg met mijn analoge SLR nooit zulke scherpe foto's. Eerlijk gezegd interesseerd mij dat stukje overbelicht niet zo. Mooie kleuren, mooie compositie, mooie foto. Nou goed, doe de volgende keer 1 stop onderbelichtenVerwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 16:02:
Vandaag een stukje wezen fietsen, en onderweg kwam ik dit beesie tegen:
Wat vinden jullie van de foto? Ik vind hem zelf goed gelukt, helaas wel jammer dat er een paar overbelichte stukjes in de veren van de hals zitten.
Genomen met een D50 en 28-200 mm sigma.
[afbeelding]
edit:
with stupid below
with stupid below
Doe nog maar een edit om de link naar de grote versie goed te krijgenJohnnyburn schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 18:53:
Om nog maar een diertje hier te posten:![]()
[afbeelding]
Pak de volgende keer 1 van de hoeken. Je kan waarschijnlijk niet van links naar rechts helemaal krijgen, maar pak dan 1 van de kanten helemaal. Nu wordt je oog naar 4 hoeken getrokken omdat er iets mist. Pak bijvoorbeeld de hoek linksonder helemaal, zodat de as rechtsboven staat. Dan 'loopt' je oog vanzelf daar naartoe. Misschien zou hij nog spannender worden als je die as er net niet op zet. Voor de volgende keer in LondenMetal schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 19:40:
[afbeelding]
Gemaakt in London met mijn Canon Powershot A75 in de Auto stand. De tint is iets lichter gemaakt met PSP.Ik zou de compositie kunnen verbeteren, echter had ik niet zoveel tijd omdat de boot nogal snel langs voer
Voor de rest ben ik benieuwd wat ik zou kunnen verbeteren.
edit:
kijk eens in showcase. Die foto van MartijnGizmo kijkt gewoon wat lekkerder door de compositie.
kijk eens in showcase. Die foto van MartijnGizmo kijkt gewoon wat lekkerder door de compositie.
Tja, precies wat je verwacht met zo'n cameraVerwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 20:43:
Ik zelf vind dit wel een gave foto, gemaakt met een camera waar je totaal niks op in kan stellen dus je hoeft niet veel te verwachten..(olympus c-370) maar wou toch graag jullie mening![]()
[afbeelding]
[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 16-10-2005 23:36 ]
Verwijderd
Deze kan dus echt wel in het showcase-topic hèVerwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 16:02:
Vandaag een stukje wezen fietsen, en onderweg kwam ik dit beesie tegen:
Wat vinden jullie van de foto? Ik vind hem zelf goed gelukt, helaas wel jammer dat er een paar overbelichte stukjes in de veren van de hals zitten.
Genomen met een D50 en 28-200 mm sigma.
[afbeelding]
En de laatste drie dus eigelijk niet mijn inziens....
Excuseer, mijn belevingswereld was in de waan dat ik het showcase topic aan et bladeren was
Excuseer, mijn belevingswereld was in de waan dat ik het showcase topic aan et bladeren was
[ Voor 50% gewijzigd door Aesculapius op 16-10-2005 23:00 . Reden: voutjuh ]
Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker
Verwijderd
Ik ben vandaag met een Canon EOS 20D met een analoge 75.0 - 300.0 mm lens op pad gegaan van een vriend van me. Uiteindelijk zijn er wel meerdere foto's uit gekomen maar deze vond ik toch wel het mooist:

Link naar origineel: http://members.lycos.nl/ZijWePo/Pics/IMG_0394_2.JPG
Over dit soort foto's had ik nog een vraagje: Als je een foto met meerdere dimensies zeg maar hebt (in dit geval de paaltjes), waar kan je dan het beste op focussen? Op de eerste paaltjes, de middelste of de laatste?
Opbouwende kritiek heel erg welkom aangezien dit de eerste keer is geweest dat ik echt met een camera op pad ben gegaan om foto's te maken!

Link naar origineel: http://members.lycos.nl/ZijWePo/Pics/IMG_0394_2.JPG
Over dit soort foto's had ik nog een vraagje: Als je een foto met meerdere dimensies zeg maar hebt (in dit geval de paaltjes), waar kan je dan het beste op focussen? Op de eerste paaltjes, de middelste of de laatste?
Opbouwende kritiek heel erg welkom aangezien dit de eerste keer is geweest dat ik echt met een camera op pad ben gegaan om foto's te maken!
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2005 00:11 ]
zorg dat je zo ver weg focust dat de achtergrond scherp is, in dit geval. Anders wordt het de foto van het paaltje, wat niet de bedoeling is (lijkt me). Net iets verder weg dan je nu hebt, volgens mij is de achterkant net niet helemaal scherp. Mooier is natuurlijk een kleiner diafragma = groter getal.
edit:
thnkx
thnkx
[ Voor 15% gewijzigd door MBV op 17-10-2005 00:38 ]
Ik vind je kleuren eigenlijk een beetje flets. Misschien even fotosoepen? (brightness/contrast, color balance etc.) Zo komt die typische herfstsfeer niet echt naar boven die je misschien wel zou kunnen creëren.
Voorbeeld van effect van even snel brightness/contrast en color balance aanpassen: http://www.xs4all.nl/~mskramer/IMG_0394_1.jpg
Voorbeeld van effect van even snel brightness/contrast en color balance aanpassen: http://www.xs4all.nl/~mskramer/IMG_0394_1.jpg
[ Voor 56% gewijzigd door Quadro! op 17-10-2005 00:13 ]
Verwijderd
Hehe, bedankt voor de tip en de link is gefixt.MBV schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 00:03:
zorg dat je zo ver weg focust dat de achtergrond scherp is, in dit geval. Anders wordt het de foto van het paaltje, wat niet de bedoeling is (lijkt me). Net iets verder weg dan je nu hebt, volgens mij is de achterkant net niet helemaal scherp. Mooier is natuurlijk een kleiner diafragma = groter getal.
owja: Damn, heb jij ff pech! De pagina die je zoekt bestaat niet!Moet je iets aan doen denk ik
Verwijderd
Ik heb ook nog deze foto gemaakt met dezelfde camera en lens:

Link naar origineel: http://members.lycos.nl/ZijWePo/Pics/IMG_0385_2.JPG

Link naar origineel: http://members.lycos.nl/ZijWePo/Pics/IMG_0385_2.JPG
Is je lens smerig, of is de 75-300 canonlens echt bagger? Ik zie namelijk een redelijk ernstige witte waas over tok-tok heen. En aan de scherpte van de takken te zien ligt je focus-punt veel te dichtbij. Ga eens wat spelen met hogere diafragma's e.d., en de diafragma-preview-knop. Manual Focus wil ook wel helpen, al was het maar als oefening...
Verwijderd
Mja, bij die foto heb ik gewoon de manual-focus gebruikt...
Zoals ik al zei was die camera en die lens niet van mij, de eigenaar had vantevoren de ISO en het diafragma een beetje ingesteld op het weer.
edit:
Ik begreep je eerst niet waar je het echt over had maar nu denk ik wel.
Zoals ik al zei was die camera en die lens niet van mij, de eigenaar had vantevoren de ISO en het diafragma een beetje ingesteld op het weer.
edit:
Als je die witte waas bedoelt die over de nek van de kip gaat: dat zijn wat lichtere verenMBV schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 00:41:
Is je lens smerig, of is de 75-300 canonlens echt bagger? Ik zie namelijk een redelijk ernstige witte waas over tok-tok heen. En aan de scherpte van de takken te zien ligt je focus-punt veel te dichtbij. Ga eens wat spelen met hogere diafragma's e.d., en de diafragma-preview-knop. Manual Focus wil ook wel helpen, al was het maar als oefening...
Ik begreep je eerst niet waar je het echt over had maar nu denk ik wel.
[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2005 18:44 ]
Maar ok, je hebt dus een foto met een witte waas. Hint: *photoshop*. Het nabewerken van foto's is juist 1 van de grote voordelen van digitale fotografie, dus dat zou je vooral niet moeten laten als je niet helemaal tevreden bent over de foto en daar nog wat aan zou kunnen doen.

Klikbaar
Wat vinden jullie van de compositie van deze foto? Ik hoor dikwijls dat hij mislukt is omdat de meid op de foto naar achter kijkt. Ik vind hem net daarom goed gelukt, omdat dit echt een goed beeld geeft van de sfeer die toen in de lucht hing.
Edit: de kleuren zijn wel wat flets, waarschijnlijk kwam dit doordat het avond en dus donkerder begon te worden. Vind dit zelf ook wel aan de sfeer bijdragen. Foto is genomen met een HP Photosmart 945. Niet gefotosoept.
[ Voor 24% gewijzigd door Little Bear op 17-10-2005 11:54 ]
Life is simple, make choices, don't look back...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Even simpel:
-1 foto per post
-Maximaal 600px breed (eventueel linken naar een grotere versie mag)
-Geen archief-foto's
-Vertel wat je zou kunnen/willen verbeteren aan je foto
Waarom is/zijn mijn foto('s) en/of commentaar weg? Lees de topicstart en het is duidelijk!
Even simpel:
-1 foto per post
-Maximaal 600px breed (eventueel linken naar een grotere versie mag)
-Geen archief-foto's
-Vertel wat je zou kunnen/willen verbeteren aan je foto
Waarom is/zijn mijn foto('s) en/of commentaar weg? Lees de topicstart en het is duidelijk!