Om even wat dingen uit de wereld te helpen en te verduidelijken mbt kaal-koper of ook wel dedicated genoemd. (dus situatie dat er geen KPN telefonie meer op dezelfde koperlijn zit, dus geen linesharing).
Aanleggen van zo'n lijn kan, kosten zijn vaak niet gratis (€75 bij TweakDSL). Wat er gebeurt is dat een ongebruikte koperlijn in gebruik wordt genomen direct voor DSL diensten.
Als je die dienst dus
opzegd is het weer een ongebruikte koperlijn/aderpaar. Als je een telco-telco doet naar ander DSL netwerk wordt dezelfde koperlijn dus alleen van telco omgeprikt.
Het kan ook ontstaan een dedicated lijn door het telefonie gedeelte bij KPN op te zeggen als je linesharing hebt gehad.
Er is dus een verschil tussen het hebben van een 'ongebruikte koperlijn' en 'een dedicated DSL dienst' en 'een telefoonlijn'. De laatste wordt vaak bedoeld dat je dus KPN telefonie op die lijn hebt.
Dat kan je dus niet. Soms komen er wel 2 aderparen (dus 4 draadjes) je ISRA binnen maar zijn er 2 niet afgewerkt in de straat bijvoorbeeld.
Probleem wat dan ontstaat is dat er in de administratie 1 aderpaar staat op dat ISRA. Een tweede zou kunnen worden 'ingelast' maar dat doen ze vaak niet. Waarom graven als iemand alleen van ISP wil wissellen immers....
Probleem wat dan kan ontstaan is door de leververplichting van KPN voor telefonie diensten:
- Je hebt een dedicated DSL verbinding (dus een kaal-koper lijn zonder linesharing/nummer van KPN).
- KPN krijgt aanvraag voor telefonie op je adres
- KPN zet telefonie op die koperlijn wat je DSL aansluiting
poef doet slopen inderdaad.
Lastige factor die dan nog ontstaan is dat je
geen linesharing kan aanvragen op dat nummer omdat hij eigenlijk nog 'in aanleg' staat door het eigenlijk nog liggende dedicated DSL. Deze situaties duren lang en zijn vervelend. Die wil je echt niet hebben en je ligt immers offline dan.
sylvesterrr schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 14:59:
Ik volg het even niet meer. Op dit moment heb ik een Demon DSL-Express 8192/1024 abonnement over het Tiscali (BabyXL)-netwerk. Moet ik nu eerst mijn huidige abonnement opzeggen en dan pas TweakDSL aanvragen, of juist omgekeerd? Het betreft hier uiteraard de TisDSL2-verbinding.
Ik heb ergens in dit topic gelezen dat je je huidige Demon-abonnement niet eens hoeft op te zeggen, dus kan iemand me even uit de brand helpen? Het stappenplan dat ik nu in m'n hoofd heb is het volgende:
1. Demon opzeggen, opzegdatum opvragen.
2. TisDSL2 aanvragen, en opzegdatum onder wensdatum vermelden.
3. Wachten.
Klopt dat?
Eerst Tweak aanvragen, en als die bevestigen dat het opgeleverd gaat worden op **-**-2005 of gelijk al opgeleverd is omdat het om een ISP-hop gaat opzeggen bij Demon. Zeker
niet eerst opzeggen bij Demon want je verbinding is dat
niet meer te migreren.
Demon is heel netjes hier in en laat, zo lees ik uit ervaringen, zelfs als je al overgestapt bent de maand opzegtermijn vervallen.
[
Voor 58% gewijzigd door
bjck op 26-08-2005 22:40
]
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.