| ||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||
Introductie ... | ||||||||||||||||||||||||||||
Welkom bij ondertussen alweer het 7e deel van het Asus M6 ervaringen topic. Deel 1 zag het daglicht op 11 december 2003 toen het net bekend was dat Asus dit model uit zou gaan brengen in Januari 2004. Ondertussen heeft de M6 serie meedere varianten gekregen in de vorm van de M6N, M6Ne, M6R en de M6V. Het verschil tussen de de N en Ne is dat de M6N een Ati M9600, 64MB heeft en de M6Ne een Ati M9700, 64MB. De M6R heeft een Ati 9100 chipset en graphics, deze is iets beter dan de standaard 855GM chipset van Intel, echter als je de M6R koopt heb je geen Centrino notebook omdat je een Ati chipset gebruikt. Maar de processor en de wlan kaart zijn wel onderdeel van het Centrino platvorm. Daarnaast maakt de grafische kaart gebruik van je werkgeheugen (RAM). Deze kan je instellen tussen de 8 en 128 MB. Dus neem in ieder geval 1x512MB werkgeheugen om lekker te kunnen werken. Waarom geen 2x256MB, omdat er geen gebruik gemaakt wordt van dual channel dus echte performance vooruitgang heb je niet en later is het goedkoper om je geheugen uit te breiden, 1x512MB is immers goedkoper dan 2x512MB De M6V is gebaseerd op de Sonoma generatie van het Centrino platform. Deze heeft een Ati X600 met 128MB Hypermemory te zijn. Wat houdt Hypermemory in? Er wordt 64MB dedicated geheugen op de X600 gebruikt en als je wilt kan je daar nog eens 64MB van je werkgeheugen aan toevoegen waardoor je in totaal 128MB tot je beschikking hebt voor de grafische kaart. Er is ook al een modelnummer met de X700. Alle varianten zijn voor het gemak even in een overzicht gezet met de belangrijkste verschillen, deze is iets verderop in de startpost terug te vinden. | ||||||||||||||||||||||||||||
Doel van dit topic | ||||||||||||||||||||||||||||
Lekker ervaringen uitwisselen over deze mooie laptop, aangeven dat er nieuwe drivers uit zijn en troubleshooting. Ik zal proberen de grote & lastige problemen op mijn forum te verwerken. Dan kunnen andere M6 gebruikers makkelijker kijken of hun probleem al besproken is en wat de oplossing kan zijn. Als het daar niet te vinden is dan is het aan te raden om je probleem hier duidelijk te omschrijven zodat dit later verwerkt kan worden. Aangezien de startpost van deel 3 al heel erg lang werd en een gigantische brok tekst heb ik besloten om de startpost van dit deel anders te maken. De review van mijn eigen Asus M6000Ne, de FAQ, Bekende problemen & How to’s zijn allemaal verhuisd naar een eigen forum. Origineel he | ||||||||||||||||||||||||||||
Makkelijk zoeken in dit topic | ||||||||||||||||||||||||||||
Om iets makkelijk op te zoeken in dit topic en niet alle tig pagina's te hoeven doorzoeken doe het volgende, als je /?limit=999 achter de thread-url zet krijg je alle posts te zien in dit huidige deel. Vervolgens met Ctrl-F zoeken of scrollen. | ||||||||||||||||||||||||||||
Vorige delen | ||||||||||||||||||||||||||||
Notebook benchmark database | ||||||||||||||||||||||||||||
Kunnen jullie misschien jullie benchmarks daar posten | ||||||||||||||||||||||||||||
De verschillende M6 modellen | ||||||||||||||||||||||||||||
De overige specs | ||||||||||||||||||||||||||||
Processor & Cache Memory Intel® Pentium® M (Banias) processor 1.30GHz-1.70GHz, 1MB On-Die L2 Cache Intel® Pentium® M (Dothan) processor from 1.80 GHz+, 2MB On-Die L2 Cache Main Memory DDR333 SDRAM, 2x SO-DIMM socket expandable to 2GB Display 14.1" or 15.1" or 15.4" active matrix color TFT 14.1" XGA (1024x768) 15.1" XGA (1024x768) or SXGA+ (1400x1050) 15.4" WXGA (1280x800) or WSXGA+ (1680x1050) 256K Color Max Dual Channel LVDS I/F Optical Drive - Interchangeable 5.25" 24X CD-ROM, 8X DVD-ROM - Interchangeable 24X/24X/8X/24X DVD+CD-RW Combo module - Interchangeable 1X2X/16X10X/8X24X DVD-RW module - Interchangeable 2X(2.4X)4X/24X24X/ 8X24X DVD-RW/DVD+RW Dual/Multi module - Support Module Hot Swap Function and 2nd HDD/2nd Battery Card Reader Build-in card reader support (SD/MMC/MS/MS PRO) Fax/Modem/ LAN - AC 97 s/w MODEM and 10/100/ 1000 Base T PCI LAN on board - Pass and support worldwide regulation IrDA SIR-115.2Kbps supported PC Card Slot PCMCIA 2.1 compliant One type II/I Interface 1 x EPP/ECP Parallel port/D-sub 25-pin 1x PortBar III 68-pin Connector 1x Infrared port support IrDA V1.1 1 x TV-Out 1 x Headphone-out combo jack 1 x Microphone-in jack 1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external DDC monitor 1 x RJ11 Modem jack for phone line 1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert 4 x USB 2.0 ports, 1 x IEEE 1394 port Audio AC 97 S/W audio with 3D Effect & Full Duplex SoundBlaster PRO compatible Built-in stereo speaker and Microphone Battery Pack & Life - Li-Ion 8 cells, 14.8V, 4400mAh, 65WHr battery pack - Swappable Second Battery Support (Using Optical Drive Bay) - Run-down life, 5.5 hrs (8.5 hrs with the 2nd Battery) - Charging time, 2 hrs Quick charge 90% (Power off) / 4hrs (Power on) AC Adapter Output: 19 V DC, 3.42 A, 65W Input: 100—240V AC, 50/60Hz universal Dimension & Weight 354 x 273 x 22-34 mm(WxDxH,) 2.6 kg (with traveller's drawer) 2.8 kg (with optical drive) Wireless Connectivity (optional) Integrated 802.11b Integrated 802.11 b/g module Supplied Accessories Mouse Carrying bag Warranty & e-support - 2-year limited global hardware warranty - On-line problem resolution through web interface (BIOS, Driver update) - OS (Microsoft Windows XP) install/uninstall consultation - Bundled software install/uninstall consultation - ASUS software supporting (Liveupdate,Power4 Gear+, ASUS Probe) | ||||||||||||||||||||||||||||
DRIVERS, BIOS UPDATES, ETC !!! | ||||||||||||||||||||||||||||
Zie hier voor de nieuwste downloads van de Asus site: Overzicht M6 serie Downloads M6000N Downloads M6000Ne Zie hier voor de nieuwste Omega drivers: Omega drivers voor je Ati Zie hier voor de nieuwste Catalyst drivers: Catalyst drivers, voor de desktop Selecteer je OS, Graphics driver, Radeon Family Hoe je die drivers moet modden voor gebruik op je notebook lees je hier | ||||||||||||||||||||||||||||
FAQ, Problemen, How to’s | ||||||||||||||||||||||||||||
Onofficiële Asus M6 site, wel in het Duits Onofficiële Asus M6 forum van mij. Linux op je Asus M6 forum De FAQ, veelgestelde vragen Bekende problemen & status Troubleshooting How To: Zelf hardware vervangen. How To: Catalyst & Omega drivers op mijn notebook. How To: Linux op mijn notebook. HOW TO: Winamp koppelen aan de mediaknoppen links op je notebook & WLAN, Touchpad & Power4Gear knoppen toewijzen aan programma's Review van mijn Asus M6000Ne | ||||||||||||||||||||||||||||
Nuttige links | ||||||||||||||||||||||||||||
Pricewatch Tweakers.net Pricewatch voor notebooks heel de Benelux Er zijn 7 versies van de ASUS M6000N in de pricewatch, 14.1", 15.1" en 15.4" in verschillende configs. Dus neem zelf maar een kijkje. Asus Global site: M6000N Series Overview Specificaties Downloads Overige links: Review van mijn Asus M6000Ne [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/21836287#21836287]Review M6800Ne van Plaagzke M6000N vs. M6000Ne Test van PCM van 11 verschillende Centrino's waarbij de M6000N als beste uit de bus komt :) Tom’s Hardware review M6000N AnandTech over de Ati M9700 Tom’s Hardware over de Ati M9700 ATI Mobility Radeon 9600 and NVIDIA GeForce FX Go5650: Taking on DX9 Review tussen de Acer TravelMate 803LCi en de Asus M6B00N bij Xbitlabs User review tussen de Asus M6 en de Asus W1, met pics Fast And Furious Notebooks vs. Battery Life Drain, review van 4200, 5400, 7200 RPM notebook harddisks ten opzichte van performance. [Laptops] Het Centrino topic deel 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
Plaatjes (clickable) | ||||||||||||||||||||||||||||
Disclaimer & Updates | ||||||||||||||||||||||||||||
Alle info die ik hier heb gebruikt is afkomstig van de sites die hierboven vermeld staan en info die ik van jullie mede-tweakers heb. Alle plaatjes worden zelf gehost dus als je ze wilt gebruiken vraag het even in verband met traffic. Tevens ben ik niet verantwoordelijk voor de info die hier verwerkt staat, mocht er iets niet kloppen ben ik bereikbaar via het e-mail adres in mijn profile. Bij deze wil ik iedereen bedanken die bijgedragen heeft aan de info in deze topic. Veel plezier in dit topic. Enjoy.
Topic opgesteld door FongWan |
[ Voor 70% gewijzigd door FongWan op 10-07-2006 18:52 ]
| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |