/me Het Asus M6 N, Ne & R ervaringen topic - Deel 5 * | ||||||||
![]() ![]() ![]() | ||||||||
Introductie ... | ||||||||
Welkom bij ondertussen alweer het 5e deel van het Asus M6N ervaringen topic. Deel 1 zag het daglicht op 11 december 2003 toen het net bekend was dat Asus dit model uit zou gaan brengen in Januari 2004. Ondertussen heeft de M6N twee broertjes gekregen in de vorm van de M6Ne en de M6R. Het enigste verschil tussen de twee is dat de M6N een Ati M9600, 64MB heeft en de M6Ne een Ati M9700, 64MB. De M6R heeft een Ati 9100 chipset en graphocs, deze is iets beter dan de standaard 855GM chipset van Intel, echter als je de M6R koopt heb je geen Centrino notebook omdat je een Ati chipset gebruikt. Maar de processor en de wlan kaart zijn wel onderdeel van het Centrino platvorm. Daarnaast maakt de grafische kaart gebruik van je werkgeheugen (RAM). Deze kan je instellen tussen de 8 en 128 MB. Dus neem in ieder geval 1x512MB werkgeheugen om lekker te kunnen werken. Waarom geen 2x256MB, omdat er geen gebruik gemaakt wordt van dual channel dus echte performance vooruitgang heb je niet en later is het goedkoper om je geheugen uit te breiden, 1x512MB is immers goedkoper dan 2x512MB Ik ben benieuwd of er ook een versie gaat komen met de pas uitgebrachte Ati M9800, 256MB. De tijd zal het leren. Aangezien de startpost van deel 3 al heel erg lang werd en een gigantische brok tekst heb ik besloten om de startpost van dit deel anders te maken. De review van mijn eigen Asus M6000Ne, de FAQ, Bekende problemen & How to’s zijn allemaal verhuisd naar een eigen forum. http://gathering.chen.nl Origineel he | ||||||||
Doel van dit topic: | ||||||||
Lekker ervaringen uitwisselen over deze mooie laptop, aangeven dat er nieuwe drivers uit zijn en troubleshooting. Ik zal proberen de grote & lastige problemen op mijn forum te verwerken. Dan kunnen andere M6 gebruikers makkelijker kijken of hun probleem al besproken is en wat de oplossing kan zijn. Als het daar niet te vinden is dan is het aan te raden om je probleem hier duidelijk te omschrijven zodat dit later verwerkt kan worden. | ||||||||
Makkelijk zoeken in dit topic: | ||||||||
Om iets makkelijk op te zoeken in dit topic en niet alle tig pagina's te hoeven doorzoeken doe het volgende, als je /?limit=999 achter de thread-url zet krijg je alle posts te zien in dit huidige deel. Vervolgens met Ctrl-F zoeken of scrollen. | ||||||||
Vorige delen: | ||||||||
| ||||||||
Notebook benchmark database | ||||||||
Kunnen jullie misschien jullie benchmarks daar posten | ||||||||
Voor meer info over de Centrino/Pentium-M: | ||||||||
Voor de mensen die nog niets van het Centrino platform en de Pentium-M afweten verwijs ik naar mijn andere topic. | ||||||||
De specs: | ||||||||
Processor & Cache Memory Intel® Pentium® M (Banias) processor 1.30GHz-1.70GHz, 1MB On-Die L2 Cache Intel® Pentium® M (Dothan) processor from 1.80 GHz+, 2MB On-Die L2 Cache Main Memory DDR333 SDRAM, 2x SO-DIMM socket expandable to 2GB Display 14.1" or 15.1" or 15.4" active matrix color TFT 14.1" XGA (1024x768) 15.1" XGA (1024x768) or SXGA+ (1400x1050) 15.4" WXGA (1280x800) or WSXGA+ (1680x1050) 256K Color Max Dual Channel LVDS I/F Video Graphics & Memory ATI Mobility™ Radeon™ 9600 PRO, 64MB VRAM ATI Mobility™ Radeon™ 9700 PRO, 64MB VRAM Optical Drive - Interchangeable 5.25" 24X CD-ROM, 8X DVD-ROM - Interchangeable 24X/24X/8X/24X DVD+CD-RW Combo module - Interchangeable 1X2X/16X10X/8X24X DVD-RW module - Interchangeable 2X(2.4X)4X/24X24X/ 8X24X DVD-RW/DVD+RW Dual/Multi module - Support Module Hot Swap Function and 2nd HDD/2nd Battery Card Reader Build-in card reader support (SD/MMC/MS/MS PRO) Fax/Modem/ LAN - AC 97 s/w MODEM and 10/100/ 1000 Base T PCI LAN on board - Pass and support worldwide regulation IrDA SIR-115.2Kbps supported PC Card Slot PCMCIA 2.1 compliant One type II/I Interface 1 x EPP/ECP Parallel port/D-sub 25-pin 1x PortBar III 68-pin Connector 1x Infrared port support IrDA V1.1 1 x TV-Out 1 x Headphone-out combo jack 1 x Microphone-in jack 1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external DDC monitor 1 x RJ11 Modem jack for phone line 1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert 4 x USB 2.0 ports, 1 x IEEE 1394 port Audio AC 97 S/W audio with 3D Effect & Full Duplex SoundBlaster PRO compatible Built-in stereo speaker and Microphone Battery Pack & Life - Li-Ion 8 cells, 14.8V, 4400mAh, 65WHr battery pack - Swappable Second Battery Support (Using Optical Drive Bay) - Run-down life, 5.5 hrs (8.5 hrs with the 2nd Battery) - Charging time, 2 hrs Quick charge 90% (Power off) / 4hrs (Power on) AC Adapter Output: 19 V DC, 3.42 A, 65W Input: 100—240V AC, 50/60Hz universal Dimension & Weight 354 x 273 x 22-34 mm(WxDxH,) 2.6 kg (with traveller's drawer) 2.8 kg (with optical drive) Wireless Connectivity (optional) Integrated 802.11b Integrated 802.11 b/g module Supplied Accessories Mouse Carrying bag Warranty & e-support - 2-year limited global hardware warranty - On-line problem resolution through web interface (BIOS, Driver update) - OS (Microsoft Windows XP) install/uninstall consultation - Bundled software install/uninstall consultation - ASUS software supporting (Liveupdate,Power4 Gear+, ASUS Probe) | ||||||||
DRIVERS, BIOS UPDATES, ETC !!!: | ||||||||
Zie hier voor de nieuwste downloads van de Asus site: Overzicht M6 serie Downloads M6000N Downloads M6000Ne Zie hier voor de nieuwste Omega drivers: Omega drivers voor je Ati Zie hier voor de nieuwste Catalyst drivers: Catalyst drivers, voor de desktop Hoe je die drivers moet modden voor je mobility lees je hier | ||||||||
Nuttige Links: | ||||||||
Pricewatch Tweakers.net Pricewatch voor notebooks heel de Benelux Er zijn 7 versies van de ASUS M6000N in de pricewatch, 14.1", 15.1" en 15.4" in verschillende configs. Dus neem zelf maar een kijkje. Asus Global site: M6000N Series Overview Specificaties Downloads Overige links: Review van mijn Asus M6000Ne [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/21836287#21836287]Review M6800Ne van Plaagzke M6000N vs. M6000Ne Test van PCM van 11 verschillende Centrino's waarbij de M6000N als beste uit de bus komt :) Tom’s Hardware review M6000N AnandTech over de Ati M9700 Tom’s Hardware over de Ati M9700 ATI Mobility Radeon 9600 and NVIDIA GeForce FX Go5650: Taking on DX9 Review tussen de Acer TravelMate 803LCi en de Asus M6B00N bij Xbitlabs User review tussen de Asus M6 en de Asus W1, met pics Fast And Furious Notebooks vs. Battery Life Drain, review van 4200, 5400, 7200 RPM notebook harddisks ten opzichte van performance. [Laptops] Het Centrino topic deel 2 | ||||||||
FAQ, Problemen, How to’s: | ||||||||
Onofficiële Asus M6 site, wel in het Duits Onofficiële Asus M6 forum van mij. De FAQ, veelgestelde vragen Bekende problemen & status Troubleshooting How To: Zelf hardware vervangen. How To: Catalyst & Omega drivers op mijn notebook. How To: Linux op mijn notebook. Review van mijn Asus M6000Ne | ||||||||
Plaatjes (clickable): | ||||||||
Disclaimer: | ||||||||
Alle info die ik hier heb gebruikt is afkomstig van de sites die hierboven vermeld staan en info die ik van jullie mede-tweakers heb. Alle plaatjes worden zelf gehost dus als je ze wilt gebruiken vraag het even in verband met traffic. Bij deze wil ik iedereen bedanken die bijgedragen heeft aan de info in deze topic. Veel plezier in dit topic. Enjoy. |
Asus M6000Ne Review: (Geschreven door: FongWan) |
Intro Eindelijk na 6 maanden sinds dit model uitgebracht is heb ik hem zelf in bezit sinds 16-07-2004. Nu twee dagen later heb ik al zeer tevreden zitten werken ermee en dacht ik laat ik maar eens een review schrijven. Voordat ik dieper op deze pracht notebook in ga zal ik eerst even een overzicht geven van mijn configuratie en wat je allemaal in de doos kan verwachten als je hem gekocht hebt. Tot zover de intro, nu de rest van de review. |
De Specs: |
Ik heb WinXP dus kaal geinstalleerd. Ik heb de volgende stappen gedaan om alles werkend te krijgen met zo min mogelijk meuk: Stap 1) WinXP gevolgd door SP1 Stap 2) Audio, VGA, LAN, WLAN, Modem, Touchpad, IR, Ricoh Media Card drivers installen vanuit de drivercd Stap 3) Dan pas de Intel INF update (USB 2.0), ATKACPI driver (WLAN knop) en CPU hotfix, ook drivercd. Stap 4) Tot slot de volgende ATKACPI Utilities: Alleen Power4Gear voor power management, de rest is onzinnige meuk. (Misschien nog de PC probe als je temp metingen wilt hebben en Check Mail voor de knop maar de rest is not needed.) WinXP ziet namelijk bijna niets waardoor je stap 2 nodig hebt om alles werkend te krijgen. Na deze 4 stappen heb je WinXP zo kaal mogelijk maar wel dat alles goed werkt in mijn opinie. |
Wat krijg je allemaal? |
De notebook, handleidingen voor de notebook en de software, de travellers drawer en enkele kabeltjes. Meegeleverde meuk: Je krijg van Asus een Shoudertas & Muis met je notebook. Meegeleverde software & games: Drivers & Utilities Version 3.0 (wel zo handig als je hardware het doet want WinXP ziet de helft niet dus deze heb je zeker nodig bij een kale install) Nero 6.0.0.20 OEM (Burn baby burn) Asus DVD (Power DVD 5 maar dan renamed als Asus DVD) PowerDirector Pro (Video editing software) Medi@Show (Let’s you create, show and share multimedia presentations) Asus V299: Battle Engine Aquila Asus V300: Gunmetal War Transformed Asus V301: Games Power (Tom Clansy Splinter Cell, Warcraft 3 Reign Of Chaos, Big Mutha Truckers, BREED, Colin McRae Rally 3, TOCA Race Driver) |
Foto's |
Heb geen zin gehad om de plaatjes te verkleinen zodat ik ze hier in de review kan gebruiken. Het is wel goed zo naar mijn mening dus bij deze de links naar de foto's. BTW als het beeldscherm wazig uit ziet of heel erg reflecteerd op de foto dan ligt dat aan de plastic (ziet eruit als een sheet voor de projector) dat erop zat. Dat heb ik er nog op gelaten. Vandaar de 4 stukjes tape die je op het scherm ziet. |
Werktijd met de batterij. |
Over de werktijd valt het volgende te zeggen, dat is maximaal grofweg tussen de 3 a 4 uur afhankelijk van wat je doet en hoe je je power settings hebt staan. Zelf ben ik tot deze resultaten gekomen met gebruik van de Power4Gear utility die op de driver cd staat van Asus. Ik heb bestanden van mijn thuis computer zitten kopieren naar de notebook, software zitten installeren, surfen, zowel wireless via kabel, muziek luisteren en overig office werk. Als je de settings op battery saving zet geeft de batterijmeter aan dat je max 4 uur kan werken. Die 4 uur zal je met simpel office werk en surfen wel kunnen halen. Het is niet de 5 uur die op de Asus site staat aangegeven maar 3 a 4 uur is lang zat in mijn ogen. Met een 2e batterij op de plaats van de optische drive zou je denk ik wel 5 a 6 uur moeten kunnen halen. Dus als je langer dan 3 uur wilt werken is de 2e interne batterij aan de raden. Vooral als je toch weinig tot geen gebruik gaat maken van de interne optische drive. |
Beeldscherm: |
Qua scherm ben ik zeer tevreden, geen dode pixels (snel afkloppen) en goed helder beeld. De backlight is op 16 standen in te stellen met behulp van FN+F5 en FN+F6. Zelf zet ik hem tussen de 25 a 50% sterkte met power4gear op office stand. Ik vind het scherm in de meeste gevallen dan al voldoende belicht om erop te kunnen werken, naast het feit dat dit meer werktijd op de batterij opleverd. Bij het afspelen van films stel ik power4gear op dvd mode en zit ik zelf tussen de 50 a 100% sterkte van de backlight. Hangt van de type film af. Veel donkere scenes dan zet ik de backlight op iets hogere sterkte en met veel lichte kleuren iets lager. Over de kwaliteit van het scherm valt het volgende te zeggen. AIDA32 en SiSoft Sandra zeggen jammer genoed niet veel over welk wat voor soort scherm erin zit, merk en model. Of ik kijk niet goed. Ik heb zelf altijd op een resolutie gewerkt van 1024x768, dat geldt zowel voor de monitor van mijn thuis bak als mijn vorige notebook (een Gericom, niet aan te raden als merk maar dat is een ander verhaal) dus ik was een beetje huiverig om naar een hogere resolutie over te stappen. In mijn geval 1400x1050. Maar ik moet zeggen, op max resolutie ziet alles er haarscherp uit. Qua inkijkhoek is zowel horizontaal als verticaal in orde, beeld blijft leesbaar. Natuurlijk is dit subjectief aangezien iedereen andere ogen heeft. Wanneer ik weer eens op 1024x768 werk op mijn thuis bak dan ziet het er niet uit. Ben in die 3 dagen tijd dat ik de Asus heb zo gewend geraakt aan SXGA+ en het haarscherpe beeld. Werk nu constant op mijn Asus. Ten slotte ik heb specifiek voor 15 inch gekozen omdat ik in breedbeeld geen toegevoegde waarde zie voor mijn gebruik. SXGA+ is zat genoeg om alles op scherm te krijgen en voor films allen vind ik het niet waard. Maar dat is mijn mening, iedereen zijn of haar ding. Daarnaast is de breedbeeld alleen in WXGA te verkrgijgen en dat is dus een max resolutie van 1280x800. Effectief gezien ga je dus erop achteruit als je voor de breedbeeld versie gaat. Als je breedbeeld nodig hebt of perse wilt dat is een keuze die zelf gemaakt moet worden maar houd in je achterhoofd dat bij gamen vaak genoeg breedbeeld resoluties niet worden ondersteunt waardoor je of terug moet naar 1024x768 of dat je uitgerekt beeld krijgt. |
Audio: |
Hoewel iedereen geluid anders ervaart en dit iets heel subjectiefs is wil ik toch het volgende kwijt. De kwaliteit van de speakers is in ieder geval een heel stuk beter dan mijn vorige notebook (een Gericom van 3 jaar oud). Ik hoor duidelijk de stemmen bij het afspelen van video en audio bestanden en dat terwijl ik de volume niet op zijn hardst heb staan. Er zijn 16 standen voor de volume, die kan je aanpassen met FN+F11 en FN+F12. Zelf zit ik altijd tussen de 12,5 en de 37,5%. Moet ik wel erbij vermelden dat ik in WinXP in de sound settings alles op MAX heb staan, dat geld ook voor in Windows Media Player en Winamp. Bij mijn Gericom moet ik het volume vol open hebben staan (dus max in WinXP sound, max in Windows Media Player en de draaiknop aan de behuizing) en dan hoor ik bij video bestanden af en toe nog niet eens goed wat er werd gezegd, vooral bij het afspelen van DVD’s. |
Video: |
Je kan een extra monitor en een tv aansluiten op de Asus. Het beeld op de monitor is goed en makkelijk in te stellen, echter bij het proberen met de tv-out kreeg ik zeer slecht beeld op de tv. Dat terwijl mijn Riva TNT2 in mijn thuis bak beter beeld doorgeeft. Ik moet hier nog even naar kijken of dit aan de drivers kan liggen of aan de instellingen. In het ergste geval is mijn tv-out brak, I hope not. Als dat het geval is zal het waarschijnlijk een gevalletje RMA worden. edit FongWan is happy Probleem lag gewoon aan mijn tv (een of ander no-name merk). Op de tv in de kamer van mijn ouders (een Sony) krijg ik dus haarscherp beeld in kleur. Je moet inderdaad wel de settings goed hebben staan. 1) In de bios aangeven PAL, stond standaard op NTSC !!! 2) In WinXP settings op 32bit op 1024x768 zetten voor 2e scherm. 3) Op de tv-zelf de juiste scart aansluiting gebruiken (desnoods alle aansluitingen afgaan en alle mogelijke settings van de tv proberen) en dan op ext met s-vhs. Zonder s-vhs kreeg ik zwart-wit beeld, wel haarscherp trouwens. Met s-vhs in kleur en haarscherp. /edit Het mooiste vind ik dat je alles tegelijk kan aanzetten waardoor je drie beeldschermen hebt. Je tv en externe monitor laten echter hetzelfde zien, dus het is helaas geen triplehead. Switchen gaat met FN+F8. |
LAN, WLAN & Optische drive: |
Het overkopiëren van 5GB duurt bij ongeveer 10 minuten, ofwel een doorvoersnelheid van tussen de 8,3 en de 8,6 MB per seconde via een 100Mbit lan (ofwel dat is tussen de 66,4 en de 68,8 Mbit/sec). Ik weet niet of langzamere schijven dit soort snelheden halen maar ik vind dit zeer snel. Ben gewend dat het overpompen van 5GB ongeveer 45minuten duurt (dat was bij mijn oude notebook het geval). Dus die 60GB harddisk @ 7200RPM zal er vast wel iets mee te maken hebben. Thuisbak -> (Kabel van 5 meter) -> Asus WL500-g router -> (Kabel van 25 meter) -> Asus N6000Ne. De Intel Pro Wireless 2200BG werkt gewoon meteen na het installeren van de drivers. Ik had geen enkel probleem met het instellen van WEP op 128 bit, gebruik zelf geen WPA maar misschien dat dat nog wel zal gebeuren. Bereik is gewoon goed, heb door het hele huis tussen de 54 en 18 Mbit. De router staat op de begane grond waar mijn kamers zijn. Ik zit voornamelijk op 18 Mbit als ik op de 2e verdieping ben. Betonnen vloeren met zowel op de 1e als op de 2e etage vloerverwarming. Dus dat is niet slecht, maar goed. Ik zit toch nooit op de 2e te werken met mijn notebook, hooguit op de 1e etage in de woonkamer. Ik heb alleen DVD+R gebrand, dit doet de combo drive op 4x snelheid en duurt 30 minuten. Aangezien de harddisk een doorvoersnelheid van in ieder geval 8,5MB/sec aankan is 4x branden geen probleem. Volgens Nero heb je een doorvoersnelheid van 5,5MB/sec nodig. DVD+/-RW en DVD-R heb ik nog niet geprobeerd maar DVD+/-RW gaat op 2x of 2,4x en DVD-R gaat eveneens op 4x. CD’s branden gaat op max 16x en levert geen problemen. Hier heb je wat meer info over de DVD combo drive: ![]() |
Benchmarks: |
Dit zijn de resultaten van enkele benchmarks die ik heb uitgevoerd, SiSoft Sandra herkent de 1,7GHz Dothan niet echter staan wel de 1,8 en 2,0 GHz Dothan’s in de lijst. [i]Lekker slim van me ![]() ![]() ![]() ![]() Anyway, bij deze de resultaten van SiSoft, plaatjes zijn clickable voor grotere versies. Daarnaast kreeg ik het niet voor elkaar om PCmark04 te draaien. Ik kreeg geen scores toegewezen van dit proggie dus misschien dat de resultaten van beide benchproggies later erbij komen. De 3d scores zijn verkregen met de Ati driver die op de Drivers & Utilities Version 3.0 staan en heeft de volgende versienummer: 6.14.10.6422 met release date van 27-01-2004. Ik heb verder niet meer gekeken naar andere drivers of gemodde drivers die er voor de Ati M9700 te vinden zijn. Misschien dat met die drivers hogere scores behaald kunnen worden. Aquamark3: GFX: 2544 CPU: 8657 Totaal: 22178 Voor screenshots zie hier en hier 3dmark2001se: 10274 Voor screenshots zie hier en hier 3dmark03: 2673 Voor screenshots zie hier en hier Zelf heb ik dit niet geprobeerd maar voor diegene die echt het maximale uit zijn Ati M9700 wilt halen probeer dit : Disclaimer: Dit doe je op EIGEN risico, ik geef alleen aan dat het kan, dus als iets kapot is niet mij de schuld geven. Wat ik wel kan waarderen is benchmark resultaten voor en na gebruik en of er problemen waren met de mod. Bij problemen zullen we altijd proberen te helpen en dan kan iedereen voor zichzelf bepalen of het de moeite waard is. Gequote uit dit topic: Acer Aspire 2012 Radeon 9700Mobile vraagje...
|
Tot slot: |
Ik heb nog niet met de notebook zitten gamen, maar als je de benchmark resultaten ziet gaat dat zeker wel goedkomen. Vooral als je ook gaat kijken naar benchmarkresultaten van andere sites waarin de Ati M9700 het zeer goed doet voor een mobile grafische kaart. Het toestenbord tikt lekker weg en de snelknoppen boven bij de aan/uit knop werken zeer handig. De card reader heb ik nog niet gebruikt aangezien ik Smart Media kaartjes heb voor mijn digicam (wat de card reader niet ondersteund) en ik geen zin heb om mijn MMC kaart uit mijn Nokia 6230 te halen om dit te testen. Ik geloof wel dat dat ding zijn werk doet. WinXP ziet de card reader dus dat moet geen probleem zijn. Toch enkele punten van kritiek. Ik blijf het jammer vinden dat Asus geen Bluetooth heeft geïntegreerd in de M6 serie en voor zover ik kan zien in alle andere nieuwere series zoals de M5, S5 en W1 series. In hun voorgaande Centrino series (de M2 en M3 series) hadden ze dat namelijk wel. Dat is toch wel iets wat ik mis, vooral nu PDA’s en GSM’s dit ook gaan ondersteunen. Maar ik heb toch al een Bluetooth dongle dus dat is geen probleem. Daarnaast vind ik het ook wel jammer dat de card reader geen Compact Flash en Smart Media kaartjes ondersteunt. Dan had ik makkelijk mijn foto's van mijn digicam kunnen halen. Ik heb namelijk een Fuji FinePix F601 en die maakt gebruik van Smart Media kaartjes. Maar voor de rest is het bijna de ultieme notebook voor mij. Jammer van deze twee kleine minpunten maar daar kan ik wel mee leven. Ben zeker dat ik met deze notebook de komende jaartjes weer mee kan dus het geld is goed besteed. Nou ik hoop dat jullie wat aan mijn review hebben gehad, als er nog vragen of opmerkingen zijn aan de hand van deze review vraag maar raak en ik zal proberen een antwoord te geven. FongWan |
[ Voor 2% gewijzigd door FongWan op 28-10-2004 11:44 . Reden: Topic titel aangepast, deel 4 links, review plaagzke bij overige links toegevoegd. ]
| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |