/me Het Asus M6000N ervaringen topic - Deel 2 * | |||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() | |||||||||||||||||||||||||||
Introductie ... | |||||||||||||||||||||||||||
Eindelijk na ruim drie kwart jaar heeft ASUS eindelijk besloten om zijn Centrino notebook series uit te breiden met de M6000N serie. De voorgaande series de M2N en de M3N series waren hele leuke dingen maar het ontbrak aan de tv-out en grafische kaart. Nu dan eindelijk is het zover en komt ASUS meteen over de brug met een Centrino die een Ati M9600 met 64MB ingebouwd heeft. De enigste Centrino's die op dit moment (11-12-2003) een M9600 hebben zijn de HP NC6000, NC8000 & NW8000 maar de prijzen van die dingen beginnen bij een schaleme €2300,- en gaat naar €3000,- voor het duurste model en de Dell Inspiron 8600 met een startprijs van €2000,- tot €3000,- (waren de prijzen op 11-12-2003) €1500,- tot €2300,- (dit zijn de prijzen op 08-02-2004) voor de duurste config.* Dan is de ASUS M6000N serie een koopje waarbij de goedkoopste variant rond de €1500,- moet gaan kosten en de duurste variant rond de €2300,- moet gaan worden.* Ondertussen is de Dell Inspiron 8600 in prijs verlaagd en kan nu ook concurreren met de ASUS M6000N. [b]Leverbaar sinds: Januari 2004 Test van PCM van 11 verschillende Centrino's waarbij de M6000N als beste uit de bus komt :) * Genoemde prijzen zijn indicatief en inclusief BTW | |||||||||||||||||||||||||||
Doel van dit topic: | |||||||||||||||||||||||||||
Alle relevante links naar drivers, reviews en artikelen over de ASUS M6000N. Alles wat maar relevant kan zijn voor deze notebook en hulpzaam kan zijn voor de eigenaren (en toekomstige eigenaren) van dit model. Hopelijk zal met jullie hulp deze info steeds worden ververst zodat deze bij blijft aan de ontwikkelingen. Alle info zal ik voor zover mogelijk steeds blijven updaten in deze eerste openingspost zodat iedereen die deze topic leest meteen zoveel mogelijk informatie heeft en dat dingen niet tig keer opnieuw gevraagd worden. | |||||||||||||||||||||||||||
MAKKELIJK IETS ZOEKEN IN DIT TOPIC !!! | |||||||||||||||||||||||||||
Om iets makkelijk op te zoeken in dit topic en niet alle tig pagina's te hoeven doorzoeken doe het volgende: als je /?limit=999 achter de thread-url zet krijg je alle posts te zien in dit huidige deel. Vervolgens met Ctrl-F zoeken of scrollen. | |||||||||||||||||||||||||||
Notebook benchmark database | |||||||||||||||||||||||||||
He mensen kunnen jullie misschien jullie benchmarks daar posten Is misschien wel een leuke database om te vergelijken met de rest van de tweakers hier. Notebook benchmark database | |||||||||||||||||||||||||||
Voor meer info over de Centrino/Pentium-M: | |||||||||||||||||||||||||||
Voor de mensen die nog niets van het Centrino platform en de Pentium-M afweten verwijs ik naar mijn andere topic. Makkelijk zoeken in de vorige delen: [Laptops] Het Pentium-M/Centrino topic [Laptops] Het Centrino topic deel 2 | |||||||||||||||||||||||||||
Vorige delen: | |||||||||||||||||||||||||||
Makkelijk zoeken in de vorige delen: Alle posts van deel 1 | |||||||||||||||||||||||||||
Specificaties M6000N: | |||||||||||||||||||||||||||
![]() Processor & Cache Memory Intel® Pentium® M processor 1.30GHz-1.70GHz, 1MB On-Die L2 Cache Intel® Pentium® M processor from 1.80 GHz+, 2MB On-Die L2 Cache Operation System Microsoft® Windows® XP Professional / Home Edition Microsoft® Outlook Express Chipset Intel 855PM & ICH4-M Main Memory DDR333 SDRAM, 2x SO-DIMM socket expandable to 2GB Display 14.1" or 15.1" or 15.4" active matrix color TFT 14.1" XGA (1024x768) 15.1" XGA (1024x768) or SXGA+ (1400x1050) 15.4" WXGA (1280x800) or WSXGA+ (1680x1050) 256K Color Max Dual Channel LVDS I/F Video Graphics & Memory ATI Mobility™ Radeon™ 9600 PRO, 64MB VRAM Hard Drive 2.5-inch 9.5mm IDE HDD with DMA 100 supported, 40/60/80 GB Optical Drive - Interchangeable 5.25" 24X CD-ROM, 8X DVD-ROM - Interchangeable 24X/24X/8X/24X DVD+CD-RW Combo module - Interchangeable 1X2X/16X10X/8X24X DVD-RW module - Interchangeable 2X(2.4X)4X/24X24X/ 8X24X DVD-RW/DVD+RW Dual/Multi module - Support Module Hot Swap Function and 2nd HDD/2nd Battery Card Reader Build-in card reader support (SD/MMC/MS/MS PRO) Fax/Modem/ LAN - AC 97 s/w MODEM and 10/100/ 1000 Base T PCI LAN on board - Pass and support worldwide regulation IrDA SIR-115.2Kbps supported PC Card Slot PCMCIA 2.1 compliant One type II/I LED Status Indicator Power-on/Suspend Battery Charging/full/low Storage device access Capital Lock Scroll Lock Number Lock E-mail in box Touchpad lock LED Wireless indicator Audio DJ Activity Interface 1 x EPP/ECP Parallel port/D-sub 25-pin 1x PortBar III 68-pin Connector 1x Infrared port support IrDA V1.1 1 x TV-Out 1 x Headphone-out combo jack 1 x Microphone-in jack 1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external DDC monitor 1 x RJ11 Modem jack for phone line 1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert 4 x USB 2.0 ports, 1 x IEEE 1394 port Audio DJ On the left side Play/Pause/Stop/Fast Forward/Rewind Audio AC 97 S/W audio with 3D Effect & Full Duplex SoundBlaster PRO compatible Built-in stereo speaker and Microphone Hot Keys Instant launch Keys 5 buttons: Email, Internet, WLAN On/Off, Touchpad Lock On/Off Power4 Gear+ Hot Keys Battery Pack & Life - Li-Ion 8 cells, 14.8V, 4400mAh, 65WHr battery pack - Swappable Second Battery Support (Using Optical Drive Bay) - Run-down life, 5.5 hrs (8.5 hrs with the 2nd Battery) - Charging time, 2 hrs Quick charge 90% (Power off) / 4hrs (Power on) AC Adapter Output: 19 V DC, 3.42 A, 65W Input: 100—240V AC, 50/60Hz universal Dimension & Weight 354 x 273 x 22-34 mm(WxDxH,) 2.6 KG (with traveller's drawer) Security Pre-OS Authentication by programmable key code BIOS Booting / HDD User Password Protection and security lock Kensington lock hole provided Wireless Connectivity (optional) Integrated 802.11b Integrated 802.11 b/g module Supplied Accessories Mouse Carrying bag Multimedia Software ASUSDVD XP V4.0 Power Director V2.5 ME Medi@Show V2.0 SE Virus & Tool Software Trend PC-Cillin 2002 180 days trial version Adobe Acrobat Reader 5.0 NERO Express V5.5 ASUS Utility ASUS Probe V2.10 ASUS Live Update ASUS ChkMail ASUS Hotkey Warranty & e-support - 2-year limited global hardware warranty - On-line problem resolution through web interface (BIOS, Driver update) - OS (Microsoft Windows XP) install/uninstall consultation - Bundled software install/uninstall consultation - ASUS software supporting (Liveupdate,Power4 Gear+, ASUS Probe) | |||||||||||||||||||||||||||
DRIVERS, BIOS UPDATES, ETC !!!: | |||||||||||||||||||||||||||
Er zijn al enkele downloads op de download pagina. Onder andere een manual, enkele drivers en een bios. Zie de download pagina van Asus. Downloads | |||||||||||||||||||||||||||
Nuttige Links: | |||||||||||||||||||||||||||
Pricewatch Tweakers.net Pricewatch voor notebooks heel de Benelux Er zijn 7 versies van de ASUS M6000N in de pricewatch, 14.1", 15.1" en 15.4" in verschillende configs. Dus neem zelf maar een kijkje. Asus Global site: M6000N Series Overview Specificaties Downloads Handige links: [Laptops] Het Pentium-M/Centrino topic [Laptops] Het Centrino topic deel 2 Fast And Furious Notebooks vs. Battery Life Drain, review van 4200, 5400, 7200 RPM notebook harddisks ten opzichte van performance. ATI Mobility Radeon 9600 and NVIDIA GeForce FX Go5650: Taking on DX9 Test van PCM van 11 verschillende Centrino's waarbij de M6000N als beste uit de bus komt :) | |||||||||||||||||||||||||||
POLLS: | |||||||||||||||||||||||||||
Poll: Voor welk scherm heb je gekozen ? Ook een poll maken? Klik hier Poll: Welke proc heb je erin zitten ?
Ook een poll maken? Klik hier Poll: Hoeveel RAM heb je erin ? Ook een poll maken? Klik hier Poll: Wat voor harddisk heb je erin ?
Ook een poll maken? Klik hier Poll: Wat voor optical drive heb je erin ?
Ook een poll maken? Klik hier | |||||||||||||||||||||||||||
Plaatjes (clickable): | |||||||||||||||||||||||||||
Bekende problemen en status: | |||||||||||||||||||||||||||
1) Speedstep werkt niet naar behoren, mijn asus draait steeds op x (vul de snelheid in die van toepassing is bij jou) wat kan ik doen Probeer de volgende dingen: - kijk bij power management in WinXP - probeer de power gear tool van asus - of probeer speedswitchxp http://www.diefer.de/speedswitchxp/index.html 2) Ik wil linux op mijn m6000n runnen maar ik krijg de niet alles werkend hoe kan ik het meeste wel werkend krijgen
| |||||||||||||||||||||||||||
De FAQ: | |||||||||||||||||||||||||||
1) Kan ik de proc eruit halen en een andere erin zetten ? Volgens een duitse site is het mogelijk om de proc te vervangen, het is zelfs mogelijk om de Banias (wordt ook wel de P-M genoemd) eruit te halen en er een Dothan (wordt P-M II genoemd) erin te zetten. 2) Waar kan ik een losse proc halen ?
3) Welke andere Centrino laptops hebben de Ati M9600 ? Dit is eigenlijk een zoek op google en bij de producenten sites maar goed, ik zal wel een paar modellen opnoemen voor de luilakken Here we go: - HP modellen NC6000, NC8000, NW8000 - Dell Inspiron 8600 4) Wat is de maximale resolutie van de laptop ? Zie de specs hieboven voor elk van de schermen en kijk dan hier welke resolutie erbij hoort. VGA = 640x480 SVGA = 800x600 XGA = 1024x768 SXGA = 1280x1024 SXGA+ = 1400x1050 UXGA = 1600x1200 WXGA = 1280x800 WXGA+ = 1440x900 WSXGA = 1600x1024 WSXGA+ = 1680x1050 WUXGA = 1920x1200 | |||||||||||||||||||||||||||
De Pentium-M vs. Andere mobile processoren: | |||||||||||||||||||||||||||
Ik heb hier even alle procs naast elkaar gezet die met elkaar te vergelijken zijn qua specs.
Ik weet niet of de tabel helemaal klopt, mocht het niet zo zijn geef het maar even door en dan zal het gecorrigeerd worden. Sommige waarden bestaan de P4-M niet maar het is een ruwe indicatie. De vergelijkingen van de Dothan's en de P4-M's heb ik weggehaald aangezien er nog geen vergelijkingen te vinden zijn. | |||||||||||||||||||||||||||
M6000N vs. de concurrentie: (geschreven door Oscar Mopperkont) | |||||||||||||||||||||||||||
Dit is wat ik tot nu toe heb. Uiteraard neem ik alleen centrino's met fatsoenlijke videokaart in deze vergelijking op, en ik ben nog niet klaar! Aanvullingen zijn welkom
| |||||||||||||||||||||||||||
Disclaimer: | |||||||||||||||||||||||||||
Alle info die ik hier heb gebruikt is afkomstig van de sites die hierboven vermeld staan en info die ik van jullie mede-tweakers heb. Alle plaatjes worden zelf gehost dus als je ze wilt gebruiken vraag het even in verband met traffic. Bij deze wil ik iedereen bedanken die bijgedragen heeft aan de info in deze topic. - Oscar Mopperkont voor de vergelijkingstabel - nextor & Smirnoff voor de plaatjes Veel plezier in dit topic. Enjoy. |
[ Voor 34% gewijzigd door FongWan op 14-03-2004 22:15 ]
| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |