[Laptops] Het Pentium-M/Centrino topic

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 12.164 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 22:37

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter

/me Het Pentium-M/Centrino topic - Deel 1 *

Afbeeldingslocatie: http://got.chen.nl/Centrino/Centrino.jpgAfbeeldingslocatie: http://got.chen.nl/Centrino/Logo-Pentium-M.gif

Introductie ...

Hallo mensen dit is hopelijk een leuke/goede bijdrage aan het GoT forum.
Ik weet echter niet of dit wel hier hoort maar aangezien hier de meeste topics over laptops geplaatst worden ga ik ervan uit dat ik het hier goed neergezet heb. Zo niet dan graag naar de juiste plaats verhuizen. Dit wordt mijn eerste echte topic die ik open en ik hoop dat mensen hier wat aan zullen hebben en dat het een lang leven heeft (dus niet meteen of na 1 post een slotje krijgt ;)).

Aangezien er op dit moment heel veel over het Pentium-M/Centrino platform besproken wordt op het forum leek het mij handig om een eigen topic te maken waarin puur de ontwikkelingen, problemen en dergelijke van dit platform wordt besproken. Dit moet dus een soort van FAQ van het Pentium-M/Centrino platform worden (I hope).

Veel mensen die van plan zijn om een laptop aan te schaffen kijken toch nog naar de MHz-en en GHz-en en zien dus over het hoofd dat de Pentium-M juist is gemaakt voor onderweg. Die zien een 1.3 GHz processor en schrijven het model af terwijl die net zo goed is als een 2.0 GHz Pentium 4 Mobile processor. Wanneer ze er dan achter komen dan wordt het ineens zeer interessant en worden er topics geopend met wat vraagjes van bepaalde notebooks (al dan wel of geen Centrino). Om op alle vragen over het Pentium-M en Centrino gebeuren goed te bundelen heb ik dus besloten om deze topic te maken.

Hier volgen voor zover mogelijk (mijn kennis over dit platform) alle relevante links naar topics, reviews, nieuwe notebooks en artikelen over de Pentium-M en het Centrino platform.

Deze zal hopelijk met jullie hulp steeds worden ververst zodat deze info bij blijft aan de ontwikkelingen. Alle info zal ik voor zover mogelijk steeds blijven updaten in deze eerste openingspost zodat iedereen die deze topic leest meteen zoveel mogelijk informatie heeft en dat dingen niet tig keer opnieuw gevraagd worden.

Tot slot een paar regeltjes:
1) Maak er AUB geen merk x vs. merk y war van. Iedereen heeft recht op een eigen mening.
2) Specs posten van nieuwe Centrino laptops mag tenzij het beter in een van de andere laptop topics past.
3) Als je specifieke vragen hebt over een bepaald model kijk eerst even in de links hieronder en gebruik de search eerst voordat je post.
4) Ik hou me aanbevolen voor eventuele extra regeltjes ;)

Wat is er allemaal al besproken in dit deel:

Voor de mensen die specifiek iets willen weten is hier een grof overzicht van wat er per pagina besproken is in dit topic ...

Voor de mensen die nog niets van het Centrino platform en de Pentium-M afweten lees deze lange post maar lekker door. >:)

Pagina 1: Openingspost, Newspost ... lees zelf maar je bent er toch eenmaal ;) :O
Pagina 2: centrino's met leuke grafische kaarten
Pagina 3: Sony Vaio ervaring, Dell Latitude D800, HP NX7000,
Pagina 4: Dell Latitude D600, adapterswitching intel proset, PCM Centrino notbook review artikel Juli, Jewel Jade 8070
Pagina 5: Jewel Jade 8070 uitgebreid, Micropoint Sonic,
Pagina 6: Jewel Jade 8070 uitgebreid & review
Pagina 7: harddisks, Toshiba Satellite Pro M10, Jewel Jade 8070 benchmarks, HP NX7000
Pagina 8: pci card wireless lan, wireless, access points verschillende merken,
Pagina 9: MAXDATA PRO7000X
Pagina 10: speakers Asus M3700N, HP NX7000, Acer TM803 & 804
Pagina 11: plan van eisen aanschaf laptop, discussie grafische kaarten, Gigabyte NB-1401
Pagina 12: batterij, harddisks, Gigabyte NB-1401
Pagina 13: HP NX7000 configs & prijzen, Dell Inspiron 8600
Pagina 14: discussie centrino's met leuke grafische kaarten
Pagina 15: Dell Inspiron 8600
Pagina 16: Dell Inspiron 8600, discussie verschillende procs
Pagina 17: Dell Inspiron 8600
Pagina 18: discussie grafische kaarten, Dell Inspiron 8600
Pagina 19:
Pagina 20:
Pagina 21:
Pagina 22:
Pagina 23:
Pagina 24:
Pagina 25:

Algemene informatie van het Centrino platvorm:

Het Centrino platform is opgebouwd uit drie hardware aspecten en deze moeten alledrie in de laptop zitten voordat het de naam Centrino laptop mag dragen.
Namelijk de volgende drie onderdelen:
1) Een Pentium-M processor (hoe kan het ook anders)
2) De Intel 855 chipset.
3) De Intel® PRO/Wireless 2100 network connection.

Zodra een van deze drie onderdelen NIET in de laptop voorkomt mag het de naam Centrino NIET dragen !!! Dus een laptop kan wel gebruik maken van bijvoorbeeld de proc en de chipset maar niet van de 2100 wireless network gedeelte. Dan mag de laptop zichzelf GEEN Centrino noemen !!! Ik hoop dat dit nu duidelijk is voor iedereen, want er zijn af en toe nog misverstanden omtrent de benaming Centrino (het geheel/platform) en de Pentium-M (de CPU/processor).

Ik zal hier per onderdeel wat dieper op in proberen te gaan.
(Ik zal proberen de info te vertalen maar het kan best zjin dat ik voorlopig een engelse copy paste zal neerzetten incl. link naar het origineel).

1) De CPU

Op dit moment enkele plaatjes die ik van de Pentium-M architectuur. (Bron CPUID.com )

Afbeeldingslocatie: http://got.chen.nl/Centrino/CPU/PM-cpuz.gif
Afbeeldingslocatie: http://got.chen.nl/Centrino/CPU/PM-L1.gif
Afbeeldingslocatie: http://got.chen.nl/Centrino/CPU/PM-L2.gif
Afbeeldingslocatie: http://got.chen.nl/Centrino/CPU/PM-core.jpg
Afbeeldingslocatie: http://got.chen.nl/Centrino/CPU/PM-branch.gif

2) De chipsets

De 855 chipset is er in twee smaken te verkrijgen, namelijk de GM en de PM smaak. Het verschil tussen deze twee chipsets is dat de een geintegreerde graphics heeft en de ander niet. (Bron: Intel site)

Intel® 855GM Chipset
The Intel® 855GM Chipset graphics memory controller hub (GMCH-M) is a highly integrated mobile chipset solution that has been optimized to support the Intel® Pentium® M processor, high speed DDR memory and a Hub interface to ICH4-M. In
addition to this, the Intel 855GM chipset provides integrated graphics capabilities.

Afbeeldingslocatie: http://got.chen.nl/Centrino/Chipset/855GM.gif

Intel® 855PM Chipset
The Intel® 855PM Chipset memory controller hub (MCH-M) is a mobile chipset solution that has been optimized to support the Intel® Pentium® M processor, high speed DDR memory and a Hub interface to ICH4-M. This chipset has an AGP 4X interface and provides flexible support for high performance discrete graphics solutions

Afbeeldingslocatie: http://got.chen.nl/Centrino/Chipset/855PM.gif

3) De Intel® PRO/Wireless 2100 network connection

Info komt nog ....

De Pentium-M ten opzichte van de P3-M en de P4-M
(Bron: CPUID.com )

Mobile CPUs have the hard rule to give desktop-like performances to mobile platforms, these ones being often lightly equipped than desktop computers. So, these CPUs have to be very fast, and in the same way they have to save the most power as possible, in order the platform keeps a correct autonomy when used with battery.
Here is the real challenge, as these two conditions are often conflicting.

Let's have a look at the Intel mobile CPU line today :

The Pentium !!!-M is based on the Tualatin core, and uses the same features than the P!!!-S server CPU : a 133MHz bus speed and a 512Kb L2 cache. It is available up to 1,2GHz, and uses an enhanced Speedstep mechanism, a clock modulation system that allows to reduce the power consumption (we'll have a deeper look at Speedstep technology further in the article). A mobile version of Celeron exists as well, that uses a 256Kb L2 cache, and no Speedstep. The Mobile Celeron also keeps using a 133MHz bus speed, that makes it the only Celeron to use such a bus frequency.
The Pentium !!! micro-architecture is very efficient for low-power CPUs : it has a high output when running at low and middle frequencies, that allows good performances and a reduced consumption in the same time. However, the Pentium !!! micro-architecture is not up-to-date anymore : no SSE2 instruction set, and a bus that only allows the use of SDRAM, that reduces performances in comparison to Athlon or Pentium 4 bus.

The Pentium 4-M CPU is the mobile version of the Northwood core-based Pentium 4, and inherits from the characteristics of this modern CPU : a 512Kb L2 cache, a "quad pumped" 400MHz bus speed get from the Netburst micro-architecture. The Pentium 4-M also includes the enhanced Speedstep technology.
Besides, this CPU exists as a Celeron version, based on the same core but equipped with 256Kb L2 cache, and no Speedstep. Something noticeable is that this CPU is faster than the desktop P4 Celeron, that only has a 128Kb L2 cache. This is not the first time that the mobile version of a CPU is faster than the desktop version : the mobile Pentium II was one of the first CPUs equipped with a full-speed 256Kb L2 cache, in comparison to the "discrete" half-speed cache on the Pentium II cartridge.
At the first glance, we can assume that the Pentium 4-M is able to become a high-performance mobile CPU, but in fact the performances of this CPU are not as high as we can have expected, and the Pentium !!!-M is faster in a lot of situations. The reason deals with the Netburst micro-architecture of the Pentium 4-M, that was designed for high-frequencies, and provides a bad output at low and middle frequencies.
The desktop version of the Pentium 4 needs high frequencies and optimisation-oriented mechanism like Hyper-Threading in order to improve its global efficiency. Unfortunately the use of these solutions is not possible for a mobile CPU, as they are big power consumers.

Finally, Intel has reached deadlock : the Pentium !!!-M is efficient but old, and the Pentium 4-M is not adapted for mobile technology.
Knowing this, it is easy to make the picture of the "perfect" mobile CPU, that would use the best of these two CPUs : based on the Pentium !!! micro-architecture, and equipped with some of the most modern features of the Pentium 4, like SSE2 and a 400MHz bus speed. This CPU now exists, and is named Pentium M !

The Pentium M appears to be an original CPU, as it is between two micro-architecture, using the best of both. The Pentium M is basically a "boosted" Pentium !!! : more cache, new optimisation-oriented features. Besides, it uses some features of the Pentium 4 Netburst micro-architecture : SSE2 instruction set, and a 400MHz bus speed. This table summarizes the main characteristics of the Pentium M, in comparison to the Pentium !!!-M and the Pentium 4-M CPUs :

Pentium !!!-M Pentium 4-M Pentium-M
Core P6 (Tualatin 0,13µ) Netburst (Northwood 0,13µ) "???" (Banias 0,13µ)
L1 Cache (data + code) 16Kb + 16Kb 8Kb + 12Kµops (TC) 32Kb + 32Kb
L2 Cache 512Kb 512Kb 1024Kb
Instructions Sets MMX, SSE MMX, SSE, SSE2 MMX, SSE, SSE2
Max frequencies (CPU/FSB) 1,2GHz 133MHz 2,4GHz 400MHz (QDR) 1,6GHz 400MHz (QDR)
Number of transistors 44M 55M 77M
SpeedStep 2nd generation 2nd generation 3rd generation

Very impressive characteristics indeed, that promise very high-level performances. The Pentium M is available in two form factors : Micro-FCPGA (Pin Grid Array) and Micro-FCBGA (Ball Grid Array), and 6 models are already available :

Model Frequency (max / min) Vcore (max / min)
Pentium M 1,6GHz 1,6GHz / 600MHz 1,484v / 0,956v
Pentium M 1,5GHz 1,5GHz / 600MHz 1,484v / 0,956v
Pentium M 1,4GHz 1,4GHz / 600MHz 1,484v / 0,956v
Pentium M 1,3GHz 1,3GHz / 600MHz 1,388v / 0,956v
Pentium M 1,1GHz Low Voltage 1,1GHz / 600MHz 1,180v / 0,956v
Pentium M 900MHz Ultra Low Voltage 900MHz / 600MHz 1,004v / 0,844v

It is interesting to notice that the "Ultra Low Voltage" model at 900MHz just needs 1 volt, and its power dissipation is around 7W. In comparison, the 933MHz Pentium !!!-M needs 1,5 volt and dissipates more than 20W. The Pentium M is definitely oriented for low power !

Voordelen van het Centrino platform:

1) Batterij gaat gemiddeld minimaal 3 a 3,5 uur mee en maximaal 7 a 9 uur (afhankelijk van gebruik en configuratie natuurlijk)
2) Minder geluidsproductie om je laptop te koelen
3) Lichtere laptops, gewicht vanaf ongeveer 2kg en zwaarder (afhankelijk van de configuratie)
4) Dezelfde prestaties als een hoger geklokte non Pentium-M proccessor
5) Geïntegreerde WLAN

Nadelen van het Centrino platform:

1) Op dit moment niet veel modellen met een goede grafische kaart
2) Geen TV-out in de meeste modellen
3) Geen floppy drive bij de meeste modellen (voor de mensen die een floppy drive noodzaak vinden is dit een nadeel, echter kan je dit oplossen door een USB floppy drive los te kopen)

De Pentium-M vs. Andere mobile processoren:

Ik heb hier even alle procs naast elkaar gezet die met elkaar te vergelijken zijn qua specs.

Pentium-M Pentium 4 M Athlon XP Mobile
1.3 GHz (Banias) 2.0 GHz (Northwood) 1900
1.4 GHz (Banias) 2.2 GHz (Northwood) 2000
1.5 GHz (Banias) 2.4 GHz (Northwood) 2100
1.6 GHz (Banias) 2.6 GHz (Northwood) 2200
1.7 GHz (Banias) 2.8 GHz (Northwood) 2400
1.8 GHz (Dothan) :? 2,8 :? GHz (Northwood) :? :? :?
1.9 GHz (Dothan) :? 3,0 :? GHz (Northwood) :? :? :?
2.0 GHz (Dothan) :? 3,2 :? GHz (Northwood) :? :? :?

Ik weet niet of de tabel helemaal klopt, mocht het niet zo zijn geef het maar even door en dan zal het gecorrigeerd worden.
Sommige waarden bestaan de P4-M niet maar het is een ruwe indicatie.
De vergelijkingen van de Dothan's en de P4-M's zijn eigen inschattingen !!!

Bekende problemen en status:

Probleem Status
Centrino is niet compatible met VPN-software Nog niet opgelost ???

De FAQ:

1) Kan ik de proc eruit halen en een andere erin zetten ?
Bij de Asus M2400N & Acer Travelmate 800CLI is het mogelijk om de proc eruit te halen. Van andere Centrino's is dat niet bekend maar dat zal ook wel kunnen.

2) Waar kan ik een losse proc halen ?
Op dit moment is er nog niets bekend over losse verkoop van de Pentium-M proc.

3) Van welke socket maakt de Pentium-M gebruik ?
Volgens AnandTech: "The processor is housed in a molex socket designed specifically for the Intel Pentium M processor given its pin configuration"

4) Zal de Dothan in de huidige mobo/socket passen ?
Ik zou het niet weten.

5) Wat is Dothan ?
De huidige Pentium-M chip wordt ook wel de Banias genoemd, de opvolger hiervan die in Q1 2004 uit zal komen heet de Dothan (op moment van schrijven).

6) Wat zal het verschil zijn behalve van naam ?
De Banias heeft een 1MB L2 cache on die en zal waarschijnlijk niet hoger dan 2.0 GHz kunnen gaan. De Dothan zal 2MB L2 cache krijgen en vanaf 2.0 GHz gaan lopen (dat is wat er op dit moment van bekend is).

7) Hoe kan het dat de P-M net zo goed kan werken als een hoger geclockte P4-M ?
Dit heeft te maken met het feit dat de P-M meer instructies per clock cycle kan afhandelen, dit heeft met de architectuur van de P-M te maken. Mede hierdoor kan de P-M dus concurreren met hoger geclockte P4-M's.

8 ) Waarmee kan ik de GM chipset vergelijken ?
Volgens de meeste mensen is de GM vergelijkbaar met een GF2MX

9 ) Welke games kan ik met de GM chipset spelen ?
euhhh ik zal het wel ff opzoeken in de verschillende specifieke Centrino laptop topics als ik er tijd voor heb.

10 ) Welke Centrino laptops hebben (goede) grafische kaarten ?
Dit is eigenlijk een zoek op google en bij de producenten sites maar goed, ik zal wel een paar modellen opnoemen voor de luilakken ;) Here we go: Acer TM 80x serie, HP NX7000, HP NC4000, Toshiba (weet niet meer welke modellen), Dell, Sony Z1 serie.

11 ) Wat is de maximale resolutie van de laptop ?
Bij deze even een overzicht van de reoluties met bijbehorende afkortingen:
VGA = 640x480
SVGA = 800x600
XGA = 1024x768
SXGA = 1280x1024
UXGA = 1600x1200
WXGA = 1280x768
WSXGA = 1600x1024
WUXGA = 1920x1200

Links naar meer informatie

Tweakers.net:
Gebruik de search met zoekterm centrino en er komen een waslijst aan artikelen.
Heeft dus voor mij geen zin om ze allemaal te copy pasten hierheen.
Enkele van de artikelen verwijzen naar AnandTech en Tom’s Hardware.

Topics op GoT van verschillende centrino laptops:
Asus M2400N Centrino review

Het ASUS M6000N topic

[url= Acer Travelmate 80x Topic] Acer Travelmate 80x topic
Disclaimer:

Alle info die ik hier heb gebruikt is afkomstig van de sites die hierboven vermeld staan en info die ik van jullie mede-tweakers heb. Alle plaatjes worden zelf gehost. Bij deze wil ik iedereen bedanken die bijgedragen heeft aan de info in deze topic.

Veel plezier in dit topic. Enjoy. :*)

[ Voor 176% gewijzigd door FongWan op 23-01-2004 22:34 . Reden: Plaatjes opnieuw gehost ... ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Verder nog wat Centrino nieuwtjes

Ik heb alle nieuws hiernaartoe verhuisd. Alle news die nog ten tijde van dit deel relevant zijn zullen hier gepost worden.

De nieuwe componenten van de Centrino 2004
Door Wouter Tinus - maandag 22 september 2003 - 16:18 - Bron: X-Bit Labs
Op X-Bit Labs is een overzicht verschenen van de plannen die Intel de komende jaren met het Centrino-platform heeft. Begin volgt jaar verschijnen de eerste 0,09 micron Pentium M-processors met 2MB L2-cache. Hoewel deze chip ook prima werkt met de huidige i855-chipset, zal het "Mobile Internet PC 2004 Platform" (codenaam Sonoma) een andere chipset vereisen: een Alviso-northbridge gecombineerd met ICH6-M southbridge. Deze combinatie ondersteunt onder andere dual-channel DDR2-geheugen, Serial ATA 150, Azalia voor 7.1 geluid en ExpressCard. Verder zou het stroomverbruik verder omlaag worden gebracht en er ondersteuning zijn voor biometrische beveiliging. Daarnaast moet de WiFi-chip vervangen worden voor een exemplaar dat 802.11g en Bluetooth ondersteunt.

Pas als Dothan, Alviso en de nieuwe Pro/Wireless-chip aanwezig zijn mag er het volgende Centrino-logootje op doos geplakt worden. Dit wordt pas halverwege 2004 mogelijk, want de nieuwe chipset laat langer op zich wachten dan de processor. De basisconfiguratie moet het wel zo'n twee jaar lang gaan uithouden. De Dothan-core krijgt ondertussen nog een kleine onderhoudsbeurt, waarschijnlijk om het energieverbruik op hogere kloksnelheid te matigen, en wordt dan de garage uitgestuurd als Jonah. Verder zijn er plannen voor GSM-GPRS mogelijkheden. Pas begin 2006 komt er echter een compleet nieuwe generatie. In dat jaar zou er weer een compleet nieuwe mobiele architectuur verschijnen in de vorm van de Merom-core. Later wordt deze processor gekrompen tot 0,065 micron en gaat hij Gilo heten. Beide worden ondersteund door de Crestine-chipset, maar wat deze voor nieuwe features biedt is niet bekend.

/me News update voor de mobile gamers onder ons*

Deze review is wel al ongeveer 1 week oud (van 14-09-2003) maar ik zag het net (21-09-2003) pas op AnandTech.
ATI Mobility Radeon 9600 and NVIDIA GeForce FX Go5650: Taking on DX9
Bij deze de conclusie van te test op AnandTech, voor benchmark resultaten zie de link hierboven

Conclusion
With what turned out to be not one, not two, but almost a six-month wait, we finally got the head-to-head we were looking for. And with the scores in mind, we are extremely pleased with the way Mobility Radeon 9600 turned out. It seems definitely ready for the next generation games and benchmarks. In our various benchmark runs, we were even able to roughly gauge the heat emission between the Mobility Radeon 9600 and the GeForce FX Go5650. While we can’t release full results, we can state that in our Half-Life 2 benchmark runs, the Mobility Radeon 9600 was able to noticeably generate less heat. We are still waiting for all battery consumption benchmarks to finish, and we will report back as soon as that is completed.

Results aside, it was a bit frustrating to see NVIDIA and ATI take so long to get the chips to market. After all, we reported back in March on these two solutions, and it took us quite some time (albeit almost 6 months) before we started to see real tangible retail systems. Granted, they were in other overseas markets, but the main technology market is still North America.

ATI isn’t completely without fault, as their product announcement comes after their tradition of the Mobility Radeon 9000, which was touted as the first mobile graphics chip to be announced and shipped within a week. Hopefully, we will see the next generation of mobile graphics processors (M11 and NV36M) with an announcement much closer to their full market release. (Of the two, we have only been able to see M11, which is definitely something to keep your eyes peeled for as we near official announcement.) Ideally, each company’s marketing should hold off until the date nears, and not jump the gun to respond to the other.

With the GeForce4 4200 Go ultimately replaced by the Go56xx, NVIDIA is starting to head in the right direction. Power consumption and heat emissions for the GeForce FX Go based notebooks have succeeded in many things for which the GeForce4 4200 Go did not. However, NVIDIA has fair way to go to take their mobility graphics processors up to the same speed as Mobility Radeon 9600 in many of the next-generation games on the horizon.

The developer of Half-Life 2, Valve, is the first developer to voice their displeasure for the NV3x architecture with such intensity, because it has forced them to write additional codepaths particularly for NVIDIA hardware; thus, costing them time, money, and extra resources. This was something not needed to run on ATI hardware, which is why they entered into an agreement with ATI. The order of the agreement was based on already existing hardware benchmark scores to a marketing agreement, not the other way around as some have speculated.

Now, the only way for NVIDIA hardware to run reasonably well in full DX9 games such as Half-Life 2, AquaMark 3, among others, is to lower several image quality related settings: no fog, 32-bit dropped to 16-bit, low dynamic range, etc. The current selection of older DX8 games may suit the GeForce FX based systems (desktop and notebook) just fine, but we are on the heels of a software change to DX9, which is why we are in the process of revising our graphics benchmark suite. The result of GeForce FX benchmarking in DX8 is that consumers are getting use to the higher fps rates in UT2003 and Jedi Knight 2. If Valve didn’t program a special codepath for NVIDIA hardware, customers would be calling up their technical support, and ultimately sending back the software title (RMA issues), which would result in Valve's loss of money. This ends up leaving both the programmer and the NVIDIA consumer dissatisfied because neither side gets to see the full DX9 experience appreciated. Don’t forget that programmers are also artists, and on a separate level, it is frustrating for them to see their hard work go to waste, as those high level settings get turned off. We can’t even begin to hypothesize or speculate the performance results for Go5200, which is a full DX9 part, had we sought to include it in this review.

Update 9/17: We are finished with the battery consumption runs, and we can report back that there is no noticible difference between the two mobile graphic parts, in this respect. We ran both under the highest battery conservation settings (PowerPlay and PowerMizer) and the standard MobileMark settings. Due to NDA reasons, we cannot release the numbers, but the margin between the two result were negligible.

Intel stelt 802.11a voor Centrino uit
Door Jeroen P Hira - donderdag 11 september 2003 - 15:07 - Bron: C|Net - Submitter: T.T.
Berichtte de geruchtensite The Register nog dat we in juli de dual-band netwerkadapter voor WiFi konden verwachten in het Centrino-concept, blijkt dat we daar nog tot begin oktober op mogen blijven wachten. Dit is al de tweede keer dat Intel de introductie van deze netwerkadapter uitstelt. In eerste instantie was het de bedoeling om in de eerste helft van 2003 dual-band WiFi beschikbaar te stellen, daarna begin juli en nu dus hopelijk begin vierde kwartaal. De introductie van de overige WiFi-producten blijft op schema, zo zal de gecombineerde 802.11b en 802.11g-chip eind van het jaar worden toegevoegd aan de Centrino en ondersteuning voor de drie huidige WiFi-standaarden staat voor de eerste helft van 2004 gepland.

Het uitstellen van de 802.11a-chip komt doordat Intel nog steeds bezig met het testen en valideren van het nieuwe WiFi-onderdeel. Dankzij deze voortdurende vertraging, krijgen de concurrenten van Intel de kans om wat meer winst te maken met WiFi. Iets wat met de integratie van een eigen WiFi-adapter door Intel, steeds moeilijker is geworden. Zie de voorgeschiedenis met betrekking tot Ethernet-netwerkadapters:
Will Strauss, an analyst with Forward Concepts noted that Intel became the largest supplier of Ethernet chips by including them on their motherboards, and it appears they are using the same strategy by combining Wi-Fi chips with mobile processors.

Informatie over Intels mobiele roadmap
Door Wouter Tinus - vrijdag 5 september 2003 - 11:57 - Bron: X-Bit Labs

X-Bit Labs heeft nieuwe informatie over de plannen van Intel op notebookgebied verzameld. Op 21 september zullen de eerste mobiele processors met HyperThreading verschijnen op snelheden van 2,66, 2,8, 3,06 en 3,2GHz. Een maand later worden deze chips tegelijk met hun desktopbroertjes in prijs verlaagd, want er komt ook nog een mobiele versie van Prescott aan. Deze heeft 1MB L2-cache aan boord en een 533MHz FSB. In het eerste kwartaal van 2004 vertrekt deze core met een snelheid van 3,46GHz, maar in het derde kwartaal moet de 3,73GHz bereikt zijn. Het gaat hier overigens puur om de desktop replacements, want voor mobiliteit moet je echt bij Pentium M zijn.

De 0,09 micron Dothan-core met verbeterde architectuur en 2MB L2 cache zal eind dit jaar in productie gaan en mondjesmaat geleverd worden, maar de formele introductie volgt in het eerste kwartaal van 2004. Dothan zal net als Banias in vele verschillende uitvoeringen beschikbaar komen. De normale versie begint op 1,8GHz, de low-voltage versie op 1,3GHz en de ultralow-voltage processor zou iets boven de 1GHz uitkomen.

De allerzuinigste versie van de 0,09 micron-chip wordt echter de ultralow-voltage Celeron met 512KB L2-cache, en die draait dan ook maar op 800MHz. Opvallend dat er ook een normale Celeron-versie van Pentium M met 512KB cache verschijnt, maar dat die nog gewoon op 0,13 micron gebakken zal worden. Pas in het derde kwartaal van volgend jaar gaan ook deze chips over naar 0,09 micron.

Naast het gestaag opschalen van de kloksnelheden zal Intel in de loop van 2004 ook een nieuwe chipset voor het platform uitgebrengen met verbeterde graphics en ondersteuning voor de 802.11g WiFi-standaard.

RadiSys kondigt een Micro ATX Pentium M-moederbord aan
Door Jeroen P Hira - dinsdag 26 augustus 2003 - 15:20 - Bron: Chip Online - Submitter: Joey6666

Het Amerikaanse bedrijf RadiSys beweert het eerste desktop-moederbord voor de Pentium M-processor te hebben geïntroduceerd. Het Endura LS855-moederbord is van het Micro ATX-formaat, waardoor het in elke ATX-desktop in te passen valt. De specificaties van het moederbord zijn als volgt; drie 32-bits 33MHz PCI-sleuven en twee DIMM-sloten, welke geschikt zijn voor Registered ECC PC1600 en PC2100-geheugen en een maximale vulling van 2GB. Doordat er gebruik wordt gemaakt van de Intel i855-chipset zijn videokaart, audio en netwerk geïntegreerd, al is er met de onboard LVDS flatpanel-aansluiting de mogelijkheid om gebruik te maken van dual display. De geïntegreerde videokaart is van het type Intel Extreme Graphics 2 en de netwerkaansluiting is van 10/100Mbit-formaat. Optioneel zal dit uit te breiden zijn naar dual of 1Gbit Ethernet. De voorgestelde verkoopprijs zal 353 dollar bedragen, waarbij RadiSys aangeeft dat het product minimaal vijf jaar zal moeten werken:

Today OEMs are designing embedded equipment destined for environments where low power consumption and low heat emission are paramount. Whether this is a point of sale terminal in a retail shop, patient monitoring device, robotics controller in an automotive manufacturing plant or kiosk terminal in an airport, the requirements are the same. The equipment needs 1) to have long life, 2) to provide a cost-effective solution with low total cost of ownership, 3) to have excellent backup with engineering support and revision control and 4) to be manufactured to high quality standards. Unlike commercial motherboard manufacturers, RadiSys is able to meet all these needs by offering a superior level of support and long life products available for 5+ years.

"We've designed the LS855 motherboard using Intel's latest mobile computing technology. This expands the Endura product line to address low power embedded applications which is important for many of our customers," said Fred Yentz, vice president for RadiSys. "This is a key strategy for the company and our customers depend on us to deliver leading edge, cost effective, embedded solutions that help them maximize budgets and improve their time to market."

Widescreen Centrino-notebook
door Ludo Schildermans op 14 augustus 2003

De Compaq Presario X1020EA is de eerste notebook van HP gebaseerd op de Centrino-technologie.

De Compaq Presario X1020EA is de nieuwste notebook van HP bedoeld voor de consumentenmarkt. De nieuwe HP notebook is uitgerust met een breedbeeldscherm én de Intel Centrino mobiele technologie. Het 15,4 inch breedbeeld LCD-scherm biedt een kijkhoek die 33 procent groter is dan de gebruikelijke schermen. Verder is de helderheid van het scherm 20 procent hoger en is de contrastverhouding beter ten opzichte van traditionele notebookschermen. De Intel Centrino mobiele technologie met Mobile Intel Pentium M processor zorgt ervoor dat gebruikers tot vijf uur achter elkaar kunnen werken op de batterij. Deze technologie biedt tevens uitgebreide draadloze connectiviteit, inclusief een geïntegreerde LAN-kaart voor 802.11b Wi-Fi netwerken. De Presario X1020EA heeft een dunne (3,15 cm) en lichte (2,95 kg) behuizing van aluminium. Verder is de X1020EA voorzien van JBL Pro luidsprekers, drie USB 2.0 poorten, een IEEE1394-aansluiting en een slot voor een Secure Digital (SD)/Multimedia (MC) geheugenkaart, voor het eenvoudig overzetten van bijvoorbeeld muziek en foto's van en naar de pc. De Presario X1020EA is tevens voorzien van een DVD+R/RW-drive. De HP Compaq Presario Widescreen X1020EA is beschikbaar vanaf begin september 2003voor een adviesprijs van 1.899 euro.

Intel verwacht recordverkoop van mobiele CPU's in Q4
Door Harm Hilvers - zaterdag 12 juli 2003 - 21:35 - Bron: DigiTimes

Chipgigant Intel verwacht een recordverkoop van notebookprocessors in het vierde kwartaal van dit jaar. In dat kwartaal zal de Pentium M-serie namelijk uitgebreid worden met een drietal hogere snelheden. De nieuwe processors, met als codenaam Dothan, zullen gebakken worden op basis van het 90nm-productieproces en zullen draaien op 1,8, 1,9 en 2,0GHz. Verder zal er 2MB aan level 2 cache aanwezig zijn. De verwachting is dat de 1,8 GHz Dothan op zijn vroegst in oktober leverbaar zal zijn. De andere twee processors zullen respectievelijk pas in het eerste en tweede kwartaal van 2004 beschikbaar komen.

Verschillende Taiwanese notebookproducenten, waaronder Asustek en Quanta Computer, hebben al samples ontvangen van Intel. De eerste notebooks met de 1,8GHz Pentium M-processor zullen echter pas tegen het einde van dit jaar in de winkels liggen. Dit komt doordat het test- en ontwikkelproces voor Centrino-notebooks pas in oktober afgerond zal zijn. Ondanks het feit dat de huidige Pentium M speciaal ontwikkeld is voor gebruik in notebooks, wordt er in deze apparaten nog vaak gebruik gemaakt van de snellere Pentium 4-M. De verwachting is echter dat, met het op de markt komen van de Dothan's, Centrino-notebooks de markt over zullen gaan nemen. In het vierde kwartaal kunnen prijsverlagingen verwacht worden voor de huidige serie Pentium M-processors:

Intel plans to slash prices for the Pentium M 1.4, 1.5 and 1.6GHz processors and their Centrino packages to between US$209 (chip only) and US$329 (package) in the fourth quarter, down from between US$294 and US$657, respectively, when they were first released last April, sources said.

Thanks to falling component prices, it is expected that almost all the major notebook vendors worldwide will provide low-priced Centrino notebooks with retail prices between US$1,000 and US$1,100 after this August, according to Taiwanese notebook makers.

De volgende info komt uit het Acer TM 80x topic deel 3

L u i g i schreef op 09 July 2003 @ 17:04:
Ik zag in topic 2 dat iemand wat prijzen van losse Pentium-M processors had gepost. Hij vermeldde er alleen niet bij waar die dat vandaan had.
Nu heb ik zelf ook even gezocht en zag dat de Pentium-M los verkrijgbaar is bij Alternate in Duitsland (http://www.alternate.de/).
Voor wie het interesseert, De Pentium-M gaat in de socket 479-m.

Pentium-M 1300 249 Euro (Op voorraad)
Pentium-M 1400 284 Euro (Op voorraad)
Pentium-M 1500 349 Euro (Op voorraad)
Pentium-M 1600 489 Euro
Pentium-M 1700 749 Euro

Lijkt off-topic, maar is misschien interessant voor diegenen die hun TM 800's willen upgraden. De TM met 1700 Pentium-M gaat trouwens TM 804 heten...

De volgende info komt uit het Acer TM 80x topic deel 3

Wat het mobiele CPU-platform betreft wordt er alvast vooruitgeblikt op Dothan, de opvolger van de huidige Banias-processor. Deze nieuweling zal, net als Prescott, worden gefabriceerd op een 90nm-proces, en volgens verwachting ook rond dezelfde tijd worden geintroduceerd, het vierde kwartaal van dit jaar. Dothan onderscheidt zich van Banias vooral door een 2MB on-die L2 cache, en zal eerst verschijnen in snelheden van 1,8GHz. In de eerste helft van volgend jaar komen dan 1,9 en 2,0GHz modellen uit, evenals enkele langzamere Low-Volt and Ultra Low-Volt-varianten. Naast een nieuwe CPU zal het Centrino-platform bovendien nog met een nieuwe WLAN-chip worden uitgerust in de vorm van de 2100A, waarmee laptops op zowel 802.11a als 802.11b draadloze netwerken kunnen worden aangesloten. Begin 2004 zullen hieraan dan ook nog 802.11g-mogelijkheden worden toegevoegd. Naast Centrino zal Intel trouwens de komende tijd ook nog aandacht besteden aan de mobiele P4-processor. In het derde kwartaal komt een 3,06GHz P4M zonder HyperThreading uit, gevolgd door een 3,2GHz-variant met HyperThreading. Hierna zal men in 2004 vervolgen met mobiele Prescott-varianten van 2,66, 2,80, 3,06, 3,20 en 3,46GHz, allemaal met een 533MHz FSB en HT-enabled.

[ Voor 255% gewijzigd door FongWan op 04-10-2003 23:31 . Reden: Newsupdates ... ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnivorous1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 17:34
Ik heb op dit moment geen antwoord op je vragen, maar dit is een zeer interessant topic, ik heb zelf ook een centrino notebook, sinds kort, de dell 500m met intel 855GM chipset en een 1,5 GHz Pentium-M. Als ik meer weet om antwoord op je vragen te geven, dan laat ik het hier zeker weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:59
Die review van tomshardware laat wel bijna 3 uur voor die pentium-m zien (batterijduur) maar is blij lange na geen 5 uur, hoe zit dat? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Bedankt, ik was er iets van 4 uur mee bezig geweest om die openingspost te maken. 8)7
Nu maar hopen dat het goed gaat lopen.

Wat zijn de wireless ervaringen trouwens :?

Want die info wil ik dan ook verwerken in de openings post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
MahRain schreef op 12 juni 2003 @ 20:11:
Die review van tomshardware laat wel bijna 3 uur voor die pentium-m zien (batterijduur) maar is blij lange na geen 5 uur, hoe zit dat? :D
Over welke review heb je het nu :?

Want uit de review topic van die M2400N is te lezen dat die grofweg 5 uur meegaat. Zoals ik al zei hangt het er natuurlijk van de configuratie af hoe lang je batterij meegaat. De Acer 800CLI gaat van wat ik weet 3,5 uur mee of zo.

Ik zal het wel aanpassen in mijn openings post want dit kan inderdaad verwarring geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:41

Klippy

Still Game

Hmm best interessant topic, ben benieuwd naar resultaten.

Voor vergelijkingtabel tussen Pentuim-M en P4-M snelheden.
Staat nu 1.3Ghz is ongeveer 1.6, maar van anderen hoor ik weer 1.3 is ong. 2.0Ghz P4-M.
Hoop dat iemand een mooie grafiek hiervan kan vinden :)

Alleen blijft ik het jammer vinden dat de Centrino gepaard gaat met 802.11b, 802.11g zou ik een stuk leuker vinden.
Ik vind de Pentium-M een mooie processor, allene jammer dat hij alleen nog in Centrino modellen te vinden is.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

MahRain schreef op 12 June 2003 @ 20:11:
Asus M2400n Centrino M2000-series notebookreview

Ligt aan hoe je het gebruikt. DVDrom, games vreten stroom.

Een 1.3Ghz is qua prestaties trouwens vergelijkbaar met een 2Ghz P4 en niet 1.6Ghz.
FongWan schreef op 12 June 2003 @ 20:16:
[...]

Over welke review heb je het nu :?

Want uit de review topic van die M2400N is te lezen dat die grofweg 5 uur meegaat. Zoals ik al zei hangt het er natuurlijk van de configuratie af hoe lang je batterij meegaat. De Acer 800CLI gaat van wat ik weet 3,5 uur mee of zo.

Ik zal het wel aanpassen in mijn openings post want dit kan inderdaad verwarring geven.
Maak daar maar 6 uur van. 7,5 uur was bijna max. Als je helemaal niks uitvoert op dat ding alleen licht aan... geen idee. 8-9 uur?

[ Voor 46% gewijzigd door kmf op 12-06-2003 20:20 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
OK ik heb het vergelijkings tabel aangepast maar klopt dit nu dan een beetje ??? Want ik heb het gevoel dat hij nog steeds niet helemaal klopt.
Kan iemand de bijbehorende Athlon XP procs geven want dan is het lijstje compleet.

@athlonkmf
Ik had je topic al doorgelinked maar blijkbaar de code niet goed gebruikt. Trouwens welke wireless accespoint gebruik je voor je Asus ??? Of had je dat al in je topic gepost ???
Als dat het geval is dan kijk ik wel daar even want ik heb de afgelopen dagen zoveel verschillende artikelen, topics over centrino gelezen dat ik het misschien over het hoofd heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnivorous1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 17:34
Mijn ervaringen met het intel wireless mini pci kaartje zijn goed. Ik gebruik hem in combinatie met een linksys wap 11 access point en de maximale range die ik haal met 1 muur en een boom ertussen is 100 meter. Wat ik wel vrij irritant vind is dat de intel proset utility die bijgeleverd wordt in conflict komt met de windows xp ingebouwde wireless configuratie utility, en je dus niet zo makkelijk kan configgen. Verder perfect kaartje, al wordt ie in mijn geval echt heel erg warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

FongWan schreef op 12 June 2003 @ 20:30:
OK ik heb het vergelijkings tabel aangepast maar klopt dit nu dan een beetje ??? Want ik heb het gevoel dat hij nog steeds niet helemaal klopt.
Prestaties van 1.3Ghz is vergelijkbaar met 2Ghz, niet 1.6 (zie sandrapics)
@athlonkmf
Ik had je topic al doorgelinked maar blijkbaar de code niet goed gebruikt. Trouwens welke wireless accespoint gebruik je voor je Asus ???
Geen. ik moet nog gaan kopen. Hopen dat het op de beurs goedkoper is.

Exirion heeft de Asus AP.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
athlonkmf schreef op 12 juni 2003 @ 22:05:
[...]

Prestaties van 1.3Ghz is vergelijkbaar met 2Ghz, niet 1.6 (zie sandrapics)

[...]

Geen. ik moet nog gaan kopen. Hopen dat het op de beurs goedkoper is.

Exirion heeft de Asus AP.
euhhh ik had het al veranderd in de tabel ... banias 1.3 Ghz = 2Ghz p4-m
Maar ik weet niet of die andere waarden nog kloppen.

[edit:] duhhh stom van me ... je bedoelde de hoofdtekst neem ik aan ...
aangepast ... [/edit]

oh Exirion heeft een AP ... morgen maar ff opzoeken en hier de bevinding posten in de openings post.

[ Voor 9% gewijzigd door FongWan op 12-06-2003 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 30-05 09:50

JT

VETAK y0

Heeft Acer ook die Power 4 Gear software in z'n eigen gedaante ?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:50

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

nog een wireless ervaring :P

Asus M2400N Centrino en E-tech accesspoint (type weet ik even niet)
Wireless getest onder Windows 2000 en autmatische netwerk instellingen

AP in de (open) keuken geplaats
- uitstekend bereik met laptop in de kamer
- 1e verdieping: uitstekend / goed
- 2e verdieping: sterk wisselend tussen matig en uitstekend
- tuin: moet ik nog even navragen
alle plafonds zijn overigens beton met staal, nog geen buren met wifi ontdekt :D

later zal ik dit bericht even editten en proberen om afstanden te vermelden

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

sh4d0wman schreef op 12 June 2003 @ 23:32:
nog een wireless ervaring :P

Asus M2400N Centrino en E-tech accesspoint (type weet ik even niet)
Wireless getest onder Windows 2000 en autmatische netwerk instellingen

AP in de (open) keuken geplaats
- uitstekend bereik met laptop in de kamer
- 1e verdieping: uitstekend / goed
- 2e verdieping: sterk wisselend tussen matig en uitstekend
- tuin: moet ik nog even navragen
alle plafonds zijn overigens beton met staal, nog geen buren met wifi ontdekt :D

later zal ik dit bericht even editten en proberen om afstanden te vermelden
Misschien dat je die in de M2n-reviewtopic kan zetten? Ter illustratie :)

En wat betekent uitstekend bereik? Ik zal toch graag bpscijfers willen horen. Om divx/mpeg te streamen heb ik namelijk 1-2 Mbps nodig heb ik getest met lan. Ik ga deze week waarschijnlijk een linksys WAP/ROUTER halen en hoop da tik het haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Ik heb de Asus M3700N besteld.
Ik heb hier al de linksys WAP11 AP staan ik zal mijn ervaringen posten als ik lappie binnen heb :9
Ik kan niet wachten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84419

Wat ik me nou afvraag is wat is nou het daadwerkelijke verschil tussen de Pentium-M en de Mobile Pentium? Vind et uberhaupt onhandig dat de benaming sterke gelijkenissen vertoont, maar dat terzijde. En wat zijn dan de voordelen om voor de ene of voor de andere te kiezen?

Zit nu opgescheept met Medion meuk (ik kan mezelf wel voor me kop slaan 8)7 ), daar hebben ze gewoon een dekstop processor in gepropt, hoe bedenk je het.....
Ik wil nu dus een laptop die niet me batterij opvreet zoals een Amerikaan in de BurgerKing....het gaat me puur om de performance, alleen P-M en Mobile P zijn allebij toch batterij vriendelijk? Wat is dan de meest logische keuze, want centrino verteld me niet zo veel behalve dan dat het samengaat met W-Lan.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Anoniem: 84419 schreef op 13 juni 2003 @ 01:30:
Wat ik me nou afvraag is wat is nou het daadwerkelijke verschil tussen de Pentium-M en de Mobile Pentium? Vind et uberhaupt onhandig dat de benaming sterke gelijkenissen vertoont, maar dat terzijde. En wat zijn dan de voordelen om voor de ene of voor de andere te kiezen?

Zit nu opgescheept met Medion meuk (ik kan mezelf wel voor me kop slaan 8)7 ), daar hebben ze gewoon een dekstop processor in gepropt, hoe bedenk je het.....
Ik wil nu dus een laptop die niet me batterij opvreet zoals een Amerikaan in de BurgerKing....het gaat me puur om de performance, alleen P-M en Mobile P zijn allebij toch batterij vriendelijk? Wat is dan de meest logische keuze, want centrino verteld me niet zo veel behalve dan dat het samengaat met W-Lan.... :?
Pentium M. extreem lage wattage mogelijk. 4 stappen speedstep. compleet nieuwe architectuur. 1MB cache.

Pentium 4 M(obile) 2 stappen speedstep. Beter dan desktopCPU, maar absoluut niet zuiniger dan M.
zelfde serie laptops. 1 met pentium 4m, kan max. 4.5 uur mee. 1 met centrino: 7.5 uur

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 13-06-2003 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31701

check de nieuwe dell inspiron 5150 met een mobile 3,06 die gaat als een tierelier volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Anoniem: 84419 schreef op 13 juni 2003 @ 01:30:

hmmm das een goede punt, ik zal wanneer ik er tijd voor heb vandaag proberen even wat uitgebreider in te gaan op de verschillende procs van Intel en dat in mijn openingspost verwerken. Zal proberen de volgende drie procs te behandelen en de verschillen te noemen: P3 Celeron Mobile, P4 Mobile en de P-M. Daarnaast zal ik ook proberen om per Centrino onderdeel iets te schrijven (of te copy pasten van de Intel site).

Want de Celeron gaat aan het eind van dit jaar als Intel overstapt naar de 0.09nm ook 1MB L2 cache on die krijgen, de Pentium-M L2 cache zal dan opgevoerd worden naar 2MB on die en zal de naam Dothan krijgen, de huidige P-M heet Banias. Dus de P3-M gaat een soort van P-M wannabe worden qua L2 cache. De rest van de P3-M architectuur gewoon hetzelfde blijven, als ik het goed gelezen heb op AnandTech.

Een Pentium-M is een combinatie van de P3M en de P4M, de pijplijnen zijn iets langer dan een P3 maar korter dan een P4. Hoor ik daar P3/4 (als in drie kwart 8)7 ) ???

Daarnaast kan de P-M meer Instuctions per Clock Cycle afhandelen dan de P4-M, vandaar dat de P-M met een fysiek lagere clocksnelheid net zo goed kan presteren als een fysiek hoger geclockte P4-M.

Meer info volgt wanneer ik tijd heb.

[ Voor 9% gewijzigd door FongWan op 13-06-2003 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Anoniem: 31701 schreef op 13 June 2003 @ 01:53:
check de nieuwe dell inspiron 5150 met een mobile 3,06 die gaat als een tierelier volgens mij
ehhh hij zal zeker wel als een trein lopen maar de batterij ook ... 8)7

Vat dit niet verkeerd op AUB.
Ik denk dat deze laptop beter in de Monster Laptop past dan hier in dit topic. Met deze topic is het meer de bedoeling om de Pentium-M te bespreken die in het Centrino platform gebruikt worden. Niet de gewone P4-M en P3-M procs.

Een Pentium-M is geen P4-M of P3-M. Al wordt het met de namen die Intel hanteerd er niet echt duidelijker dat er een andere type proc bedoeld wordt wanneer men over een Pentium-M spreekt. Had ik ook in het begin |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Trouwens ik zag bij Tom's Harware guide bij de review van de Athlon XP M vs. Pentium-M een plaatje met cpu-id.

Afbeeldingslocatie: http://www6.tomshardware.com/mobile/20030507/images/cpu_id.gif

Zou een van de Centrino bezitters ook zoiets kunnen posten want dan weten we (hopelijk) welke socket de Pentium-M gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86688

aan deze informatie heb ik wat aan thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44968

FongWan schreef op 13 juni 2003 @ 08:14:
[...]

Daarnaast kan de P-M meer Instuctions per Clock Cycle afhandelen dan de P4-M, vandaar dat de P-M met een fysiek lagere clocksnelheid net zo goed kan presteren als een fysiek hoger geclockte P4-M.
Wat je hier verteld heb al vaker gelezen en klinkt top! Waarna ik denk, dan moet ik dus een Pentium-M in mijn nieuwe laptop hebben!

Maar dan toch lees ik regelmatig in folders dat als je voor performance in je laptop gaat dat je dan beter voor de Pentium 4-M kan gaan en als je voor zuinigheid oftewijl een lange accuduur gaat je voor de Pentium-M moet gaan. Opzich spreekt dit elkaar dus tegen volgens mij.
Kan ik hier dan uit concluderen dat op dit moment de snelste Pentium 4-M beter presteerd als de snelste Pentium-M op het moment?......en is dit ook de reden van het feit dat er gezegt wordt ' Wil je performance neem dan de Pentium 4-m'??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 13:07

itsgreen

Large and in charge

Welke Centrinos tops hebben fatsoenlijke videokaarten eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84419

itsgreen schreef op 15 juni 2003 @ 15:49:
Jazekerz, Acer Travelmate 800, zit een centrino in èn een ATi M9000 64mb dedicated! http://www.acer.nl/vi/pag...3,,,0,0,3,,2884751696.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81645

Acer TM80x: Radeon Mobility 9000 64mb ddr
Asus M3000serie geintegreerd
Dell m500 serie geintergreerd
Sony Vaio Z Radeon Mobility 16 mb sdram
Toshiba Tecra Radeon Mobility 9000 32mb ddr
Jewel Jade Radeon Mobility 9000 64mb ddr

compaq en hp weet ik verder niet, geen zin om dat verder uit te zoeken, maar hier hebbie een aardig lijstje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:18

Opa

Nu Multifocaal!

Anoniem: 44968 schreef op 15 juni 2003 @ 14:34:
[...]

Wat je hier verteld heb al vaker gelezen en klinkt top! Waarna ik denk, dan moet ik dus een Pentium-M in mijn nieuwe laptop hebben!

Maar dan toch lees ik regelmatig in folders dat als je voor performance in je laptop gaat dat je dan beter voor de Pentium 4-M kan gaan en als je voor zuinigheid oftewijl een lange accuduur gaat je voor de Pentium-M moet gaan. Opzich spreekt dit elkaar dus tegen volgens mij.
Kan ik hier dan uit concluderen dat op dit moment de snelste Pentium 4-M beter presteerd als de snelste Pentium-M op het moment?......en is dit ook de reden van het feit dat er gezegt wordt ' Wil je performance neem dan de Pentium 4-m'??
Aangezien de P4m al op 3,06 GHz loopt en de Banian 1,7 GHz (voor zover al te krijgen) het niveau van de 2,6 GB P4M benadert, ben je met de P4m het snelste uit.
Of het ook "beter presteren" is durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen. Bedenk bovendien dat de topprestaties op netstroom behaald worden. Op accu's wordt het hele verhaal weer anders, aangezien de banian een veel verfijndere regeling (speedstep) heeft.

Ik definieer Performance (prestaties) niet alleen als absolute topsnelheid dus ik ben aanhanger van het Centrino platform.

Mijn 1,6 GHz Dell D600 is absoluut geen doetje, dat weet ik wel. :7

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

itsgreen schreef op 15 June 2003 @ 15:49:
Welke Centrino tops hebben fatsoenlijke videokaarten eigenlijk?
Dell D600: ATi Radeon 9000 met 32 MB

Dell D800: NVidia GeForce 4 4200 Go met 32MB of 64MB en B) Breedbeeld. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

LiquidSilver schreef op 12 June 2003 @ 20:17:

Alleen blijft ik het jammer vinden dat de Centrino gepaard gaat met 802.11b, 802.11g zou ik een stuk leuker vinden.
Dat heeft waarschijnlijk met het energieverbruik van 802.11g chips te maken.
Ik vind de Pentium-M een mooie processor, allene jammer dat hij alleen nog in Centrino modellen te vinden is.
Het Centrino platform vind ik nou net een van de mooiste nieuwe ontwikkelingen van vorig jaar. Ik vraag me af waarom zoiets niet ook voor desktops op de markt wordt gebracht. Denk aan die design kubusjes van AsRock en MSI: Lijkt mij een schitterende combo van stille (want er is een lichtere koeler nodig) en krachtige cpu met draadloos netwerk. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

itsgreen schreef op 15 juni 2003 @ 15:49:
[info]
de Centrino heeft de nieuwe chipset Intel 855 chipset zoals al vermeld. Deze chipset is verkrijgbaar in 2 varianten. De 855PM en de 855GM!
De 855GM heeft een geintegreerde videokaart (en deze is geoptimaliseerd voor een laag energieverbruik). Fabrikanten kunnen ook voor de 855PM chipset kiezen en er bijvooreeld een ATI- of nVidia-videokaart in douwen.
[/info]

edit:
ik las even te laat dat er al een aantal Dell's genoemd waren met ATI- en nVidia chipsets

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 44968 op 15-06-2003 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82586

Als ik dus de processor van de Acer 800LCI wil vervangen, tot hoeveel M-Mhz kan dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Anoniem: 82586 schreef op 15 June 2003 @ 18:31:
Als ik dus de processor van de Acer 800LCI wil vervangen, tot hoeveel M-Mhz kan dat dan?
Hangt af van wat de 855 chipset aan kan en van evt begrenzende factoren die Acer er (bijv. uit kostenbesparing) aan heeft hangen.

De Pentium M loopt op 400 MHz FSB dus ik verwacht nieuwe modellen met 100 MHz intervallen tot 2.0 GHz in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Anoniem: 82586 schreef op 15 June 2003 @ 18:31:
victorvo schreef op 15 June 2003 @ 19:12:
[...]

Hangt af van wat de 855 chipset aan kan en van evt begrenzende factoren die Acer er (bijv. uit kostenbesparing) aan heeft hangen.

De Pentium M loopt op 400 MHz FSB dus ik verwacht nieuwe modellen met 100 MHz intervallen tot 2.0 GHz in ieder geval.
Yep de procs zouden voor zover ik weet ook verwisselbaar moeten zijn, probleem is echter om een pentium-m los te krijgen.
Ik heb namelijk nog niets vernomen over losse verkoop van de procs.

Daarnaast is het ook de vraag of de nieuwe Dothans van dezelfde sockets gebruik gaan maken.
victorvo schreef op 15 juni 2003 @ 16:59:
[...]

Aangezien de P4m al op 3,06 GHz loopt en de Banian 1,7 GHz (voor zover al te krijgen) het niveau van de 2,6 GB P4M benadert, ben je met de P4m het snelste uit.
Of het ook "beter presteren" is durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen. Bedenk bovendien dat de topprestaties op netstroom behaald worden. Op accu's wordt het hele verhaal weer anders, aangezien de banian een veel verfijndere regeling (speedstep) heeft.

Ik definieer Performance (prestaties) niet alleen als absolute topsnelheid dus ik ben aanhanger van het Centrino platform.

Mijn 1,6 GHz Dell D600 is absoluut geen doetje, dat weet ik wel. :7
Dat is waar, op dit moment kan de Banias max. concurreren met een P4-M 2.6 GHz.
Daarnaast heeft de P4-M wel ondersteuning voor HT en de Banias niet. Dat heeft als ik het goed gelezen heb te maken met de architectuur van de Banias. Maar ik denk dat Intel daar wel hard aan zal werken.

[ Voor 38% gewijzigd door FongWan op 16-06-2003 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Weet iemand misschien hoe het kan dat de Pentium M 900MHz Ultra Low Voltage volgens CPUID (zie ook openingpost, info toegevoed, plaatjes van de CPU architectuur en 855 chipsets) max op 1,6GHz kan runnen met een Vcore van max 1,004V terwijl de gewone 1,6GHz 1,484V nodig heeft :?

Want als die Ultra Low niet al te duur zijn dan zijn die natuurlijk de beste oplossing. Ik neem aan dat een P-M op 900 GHz MHz met een P3 of P4 op 1,6GHz kan concurreren ???

LOL dat moet natuurlijk 900MHz zijn 8)7 8)7 |:( |:( O-)

[ Voor 44% gewijzigd door FongWan op 17-06-2003 20:11 . Reden: Typo LOL ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Zo he, 900Ghz, das wel snel he :P:P

Ik heb net mijn M3700n opgehaald, heb vandaag helaas gene tijd om windows te installeren, heb nachtdienst :'(

Morgen zal ik een wat uitgebreide impressie hier neerknallen, kan je wel vertellen dat Asus er een heel mooi design van heeft gemaakt zeg 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Ik las in de shopsurvey dat je hem had opgehaald idd :D
ff pcsnel mailen of die al op voorraad is...

Zou je iig al wat pics kunnen maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Arhhhh hahahaha damn ... ik kan niet wachten om zelf een Centrino te gan halen .... maar moet toch maar .... :'(

Hopelijk zijn de prijzen half Augustus nog wat lager :Y)

Maar heeft ie nou een S-VHS tv-out ???
Volgen mycom wel maar ik vertrouw die site niet echt, volgens mij barst het van de fouten ....

En met wat voor proggie heb je die dead pixels getest, was dat een dos proggie :? want die Asus notebooks woden toch zonder OS geleverd bij pcsnel ??

[ Voor 54% gewijzigd door FongWan op 17-06-2003 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die dead pixels heb ik gewoon getest door hem aan te zetten, er staat niets op, dus een zwrt scherm, ik zei ik zie niets dus zal wel goed zijn, maar die verkoper zei laten we voor de zekerheid ff in de bios kijken (witte achtergrond), want sommige zie je niet op een zwarte achtergrond :)

Das op zich wel een goede test, echt met en proggie testen vond ik weer wat overdreven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Nee de asus centrino heeft geen tv out.. dus dan klopt de site van de mycom idd niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FongWan schreef op 17 June 2003 @ 20:13:
Arhhhh hahahaha damn ... ik kan niet wachten om zelf een Centrino te gan halen .... maar moet toch maar .... :'(

Hopelijk zijn de prijzen half Augustus nog wat lager :Y)

Maar heeft ie nou een S-VHS tv-out ???
Volgen mycom wel maar ik vertrouw die site niet echt, volgens mij barst het van de fouten ....

En met wat voor proggie heb je die dead pixels getest, was dat een dos proggie :? want die Asus notebooks woden toch zonder OS geleverd bij pcsnel ??
volgens mij zitten wij in hetzelfde schuitje :+

ik kan namelijk ook niet wachten tot ik een Centrino heb.....en die komt er in Augustus! :P
Waar ik nog naar zit te kijken is het volgende. Ik zit me helemaal d00d te staren op de Dell Inspiron 8500......die heeft echt brute specs....mooi groot scherm en BREEDBEELD...dat lijkt me super strak!!!

alleen zou Dell nou binnenkort nog met een nieuw model komen van de 8500 met vergelijkbare specs, maar dan uitgerust met de Centrino technologie?....want dat zou smullen zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 09:50

Beaves

Usque ad Finem

Anoniem: 44968 schreef op 18 June 2003 @ 12:30:
[...]

volgens mij zitten wij in hetzelfde schuitje :+

ik kan namelijk ook niet wachten tot ik een Centrino heb.....en die komt er in Augustus! :P
Waar ik nog naar zit te kijken is het volgende. Ik zit me helemaal d00d te staren op de Dell Inspiron 8500......die heeft echt brute specs....mooi groot scherm en BREEDBEELD...dat lijkt me super strak!!!

alleen zou Dell nou binnenkort nog met een nieuw model komen van de 8500 met vergelijkbare specs, maar dan uitgerust met de Centrino technologie?....want dat zou smullen zijn :9
Ik wacht gezellig mee, ik wil een laptop met de Banias en een Dell, tot zover geen probleem, behalve dan dat ik ook IEEE 1394 wil en dat heeft Dell alleen nog niet op de Centrino notebooks.

Ik had bijna de Inspiron 8500 gekocht, maar ik wacht liever nog even af of Dell zoals ik verwacht alle laptops van de Pentium-M gaat voorzien.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

aaaaaaaaaargh kreeg net een reply van pcsnel dat er feestdagen in taiwan zijn en dat die volgende week pas weer op voorraad is...
Moet ik maar een week wachten.. en dat is zooo moeilijk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh, das balen :/

Hadden ze er zeker mar 1of 2 binnen gekregen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beaves schreef op 18 June 2003 @ 12:40:
[...]

Ik wacht gezellig mee, ik wil een laptop met de Banias en een Dell, tot zover geen probleem, behalve dan dat ik ook IEEE 1394 wil en dat heeft Dell alleen nog niet op de Centrino notebooks.

Ik had bijna de Inspiron 8500 gekocht, maar ik wacht liever nog even af of Dell zoals ik verwacht alle laptops van de Pentium-M gaat voorzien.
hmm HP heeft al een flinke Notebook met breedbeeld en de Centrino technologie!

ik kan haast nie wachten tot Dell met een mooi nieuw model komt met breedbeedl inderdaad ook IEEE 1394 en beter nog USB2.0 (welke sneller is als FireWire als ik het goed heb)!! en ook nog een keuze uit een ATI of nVidia grafische kaart _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reignman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
De Acer TravelMate 800LCib heeft een ATI 9000 met 64MB dedicated... zou dit in combinatie met 512MB en de 1.3 Pentium-Centrino goed zijn voor goede (speelbare) kwaliteit bij games zoals Unreal Tournament 2003..??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Reignman schreef op 19 juni 2003 @ 00:04:
De Acer TravelMate 800LCib heeft een ATI 9000 met 64MB dedicated... zou dit in combinatie met 512MB en de 1.3 Pentium-Centrino goed zijn voor goede (speelbare) kwaliteit bij games zoals Unreal Tournament 2003..??
Heb je al gegeken naar deze drie links ??? Want volgens mij staat daar wel een antwoord op je vraag.
Acer Travelmate 803CLI review
[url= Acer Travelmate 80x Topic] Acer Travelmate 80x topic [/url] Gesloten
Acer Travelmate 80x topic deel 2

Volgens mij van wat ik gelezen heb is de gaming experience wel aardig tot goed in de GoT topics.
En ja ik weet dat Tom's Hardware het over een 803 heeft en jij het voor een 800 vraagt maar met zijn benchmarks heb je in ieder geval een idee wat de 803 kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Anoniem: 44968 schreef op 18 juni 2003 @ 23:05:
[...]

hmm HP heeft al een flinke Notebook met breedbeeld en de Centrino technologie!

ik kan haast nie wachten tot Dell met een mooi nieuw model komt met breedbeedl inderdaad ook IEEE 1394 en beter nog USB2.0 (welke sneller is als FireWire als ik het goed heb)!! en ook nog een keuze uit een ATI of nVidia grafische kaart _/-\o_
Ja die HP nx7000 ziet er echt :9~ :Y) uit !!!

Een ATI 9200 met of 32MB of 64 MB VRAM, is toch wel dedicated neem ik aan toch :? Want als het shared is dan is het echt |:( |:( |:(

Je kan er volgens hun site ook nog eens 5 en een half uur mee werken met de meegeleverde batterij. Dus gewoon office werk neem ik aan.
Heeft trouwens ook Bluetooth erin volgens de specs.
Weegt pak hem beet 3KG en gaat ongeveer $2000 kosten dus ik denk en hoop ongeveer rond de 2200 euro. En dan heb ik het over de 1,6GHz variant. De 1,4GHz variant gaat volgens de site $1700 kosten en van wat ik gelezen heb in de Monster Laptop topic rond de 1800 euro.

Hopelijk kunnen we snel wat reviews lezen op AnandTech of Tom's Hardware.

Hier zijn twee linkjes naar hun site.
link 1
link 2

En natuurlijk een linkje met de specs: SPECS

Dit wordt denk ik mijn Centrino.
SWEET !!! :Y) _/-\o_

Hij komt rond half JULI pas uit ... nu hopen de de concurrentie of met net zulke configs komen of hun prijzen gaan verlagen.

[ Voor 22% gewijzigd door FongWan op 19-06-2003 10:14 . Reden: SPECS linkje erbij gevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FongWan schreef op 19 juni 2003 @ 10:04:
[...]

Dit wordt denk ik mijn Centrino.
SWEET !!! :Y) _/-\o_

Hij komt rond half JULI pas uit ... nu hopen de de concurrentie of met net zulke configs komen of hun prijzen gaan verlagen.
Hmmm ja de laptop en de specs zijn dus heel bruut......maare.....toch ga ik de HP niet halen :X

ben nu in het bezit van een HP Omnibook xe3, daar is zoveel aan stuk gegaan dat ik zo ziek ben van dat ding 8)7

dat is dus ook de reden dat ik nu naar een nieuwe laptop aan het kijken ben en er dus ook zeker een koop in Augustus...........

iig voor mij geen HP notebook meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Das jammer dat je slechte ervaringen hebt met je HP notebook. Maar wie weet komt de rest ook met dit soort leuke Centrino's.

We can only hope ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik vraag mij eigenlijk af of AMD nog met een antwoord gaat komen op de centrino notebooks. AMD heeft bewezen dat ook zij chips kunnen maken met lage kloksnelheid/energieverbruik, die toch goede prestaties leveren. Alleen die Pentium-M is toch wel wat rielekster dan de Athlon-M.

Weet iemand of AMD plannen heeft? Want dat kan de prijs van centrino's natuurlijk alleen maar drukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Ik heb er op dit moment niet veel van gehoord behalve dat ze met 3 of 4 nieuwe mobile procs komen. Was enkele dagen geleden op de frontpage te lezen.

Maar echt een nieuwe proc in de zin van wat Intel heeft gedaan is bij mij weten niets van bekend. Wie weet .... maar denk eerder dat ze hun gewone procs omdopen tot mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oops :o

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 19-06-2003 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
oops :?

Laat me raden, je hebt je review van je M3700N af en hebt hem hier gepost :?

Vind ik niet erg hoor, kom maar op. Ik wil het wel lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neej, ik reageerde op een vraag die al beantwoord was, dacht dat het een nieuwe post was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
LOL
maar hoe bevalt je M3700N ???

Alles er al op gezet en zo ???

Ik verwacht wel een uitgebreid verslag als daar tijd voor hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nu alle tijd van de wereld, ik heb een 2/3 contract bij TPG voor de nachtdienst (ene week 2, andere week 3 nachten), ben nu tot volgende week donderdag vrij :)

Ik ga morgen/zaterdag een wlan acces point kopen, kan ik meteen de wireless kaart goed testen :)

Ik zal proberen er een mooie review van te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Gooi je dat bij de Asus Centrino-reviewtopic? houden we het een beetje centraal, hoewel ik al kan voorstellen wat de resultaten zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is goed, maar als mensen dan de search gebruiken voor M3700n, dan krijgen ze die toch niet als resultaat in de search, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Anoniem: 50624 schreef op 19 juni 2003 @ 22:05:
Is goed, maar als mensen dan de search gebruiken voor M3700n, dan krijgen ze die toch niet als resultaat in de search, of wel?
Veranderen we gewoon titel beetje. En er wordt ook op inhoudt gezocht, dus als je m3700n m3n vaak genoeg gebruikt vinden ze het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CV_SmileY
  • Laatst online: 29-05 06:11

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Ik ben nu ruim een maand in het bezit van een Sony Vaio Z1M En ik moet zeggen dat hij mij uitstekend bevalt.
Ik ben vooral voor het Centrino verhaal gegaan om de levensduur van de accu, want als ik bij een stopcontact moet zitten kan ik net zo goed 8er mijn desktop gaan zitten. In de praktijk ben ik er achter gekomen dat wanneer je wireless lan aan hebt, en de brightness op een normale stand hebt dat de accu zo'n 4/4,5 uur mee gaat. Dan heb ik het dus over internetgebruik/muziekje op 8ergrond/enz.
Ik ben ook erg te spreken over het wireless gedeelte. Ik had al wireless lan thuis geinstalleerd, maar ik merk dat ik met mijn Z1m een beter bereik heb dan met de rest van mijn wifi spullen. (Het AP dat is gebruik is een 3Com 11Mbps Wireless LAN Access Point 2000)
En tjah, waarom een vaio....ik ben gewoon een beetje design gek en ik vond dit toch het meeste gadget look hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die is toch €2500 :D

€1000 meer neerleggen voor het design, dasn moet je wel een tweaker zijn :D

Edit: Nog even iets, weet iemand waar het programma hcontrol.exe voor is? Krijg nl. als Windows start de melding dat dit programma een fout heeft veroorzaakt en dat hij gesloten moet worden :/

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 19-06-2003 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Ja ik zat ook naar die Sony Vaio Z1SP te kijken maar is toch net iets te duur voor wat je ervoor terug krijgt ...
De Sony samen met de Asus M2 en M3 serie vind ik zelf de mooiste Centrino's die ik tot nu toe gezien heb. _/-\o_ :9 :Y)

Die Acer heeft mooie specs maar qua toetsenbord design vind ik het niets. :/ Maar das een persoonlijke mening. Het design gaat nu ook meespelen in mijn beslissing om een nieuwe laptop te kopen.

Ik wacht ook af hoe die HP NX7000 :Y) er in het echt uit ziet. Want op de plaatjes ziet die er wel leuk uit. Kans is groot dat ik voor de HP ga omdat ik als ik op kamers ga toch een laptop wil hebben die een desktop kan vervangen.
En aangezien ik er elke dag op zal gaan werken moet het wel een leuk design hebben. :Y)

Maar goed, ik heb tot half Augustus de tijd om lekker goed rond te kijken en mocht het toch niet lukken om iets leuks te vinden dan moet ik het maar met mijn Gericom uithouden |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Die Sony is toch die met die vreemde "Sledes" aan de zijkanten? net zoals zo'n wielkast van een auto uit de jaren zeventig? Ik vind die juist niet echt mooi... maar ja..

De Asus toetsenbord layout is zeker niet goed hoor vind ik. De entertoets is heel klein, en de FN-toets zit in de linkeronderhoek, waar normaal de linker CTRL zit. Maak heel vaak een tikfouten dus.

[ Voor 38% gewijzigd door kmf op 19-06-2003 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CV_SmileY

CV_SmileY

athlonkmf schreef op 19 juni 2003 @ 22:49:
Die Sony is toch die met die vreemde "Sledes" aan de zijkanten? net zoals zo'n wielkast van een auto uit de jaren zeventig? Ik vind die juist niet echt mooi... maar ja..
Jah, heeft idd een soort vreemde vleugeltjes, ik vind het zelf wel erg mooi. De usb/firewire/audio aansluitingen e.d. zitten daar in verwekt. Maarjah, smaken verschillen (gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Yep das die Sony.

is het niet gewoon wennen ??? Want ik heb dat ook nog steeds met mijn Gericom als ik die gebruik. Dan moet ik toch steeds ff opletten wat ik aan het tikken ben ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

FongWan schreef op 19 June 2003 @ 23:00:
Yep das die Sony.

is het niet gewoon wennen ??? Want ik heb dat ook nog steeds met mijn Gericom als ik die gebruik. Dan moet ik toch steeds ff opletten wat ik aan het tikken ben ermee.
Tja. wennen, als je weer achter de PC zit, moet je weer goed bedenken dat je weer een andere layout heb. Dus maak je constant een gewenningsfase door.
Ik vind het irritant, maar is niet zo heel erg.

Oh, de magnesiumlak is niet echt krasvast heb ik gemerkt, dus eigenaars moeten daar mee oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Anoniem: 44968 schreef op 18 June 2003 @ 23:05:
[...]

Dell Latitude D800 :7
USB 2.0
GeForce 4 4200 Go
Gigabit ethernet
Integrated Smartcard Reader

Let op: Prijzen EX btw! 8)7 . Een basismodel 1.3 GHz met 128 MB en 1 jaar garantie (maar wel 64 MB video en bloewtoes) doet 2117 Euro inc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Latitude is meer gericht op de zakelijke markt, de inspiron meer voor consument en SOHO.

Vind het wel raar trouwens dat ze in een puur zakelijk gerichte laptop een geforce/radeon doen :/ Daar heeft de gem. zakenpersoon toch niets aan, kan je beter zo'n intel extreme in pleuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Anoniem: 50624 schreef op 23 juni 2003 @ 13:56:
Latitude is meer gericht op de zakelijke markt, de inspiron meer voor consument en SOHO.

Vind het wel raar trouwens dat ze in een puur zakelijk gerichte laptop een geforce/radeon doen :/ Daar heeft de gem. zakenpersoon toch niets aan, kan je beter zo'n intel extreme in pleuren...
Latitude is standaard met 3 jaar garantie, er kan een Open Manage suite op gebruikt worden en de modellen zijn onderling op dezelfde dockingstations te gebruiken, zodat de TCO laag gehouden wordt.
Er is echter niemand die je verbiedt om als particulier een Latitude te bestellen hoor. :+ En als je aan 1 jaar garantie genoeg hebt, kies je dat voor 180 Euro (ex) in mindering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CV_SmileY

CV_SmileY

victorvo schreef op 23 June 2003 @ 14:01:
[...]

Latitude is standaard met 3 jaar garantie,
Daar kan Sony idd nog iets van leren, want die geven standaard 1 jaar garantie. Ik neem alleen aan dat dat ook onder die nieuwe wet valt zodat er ook 2 jaar op moet zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23457

heyyy, interessant topic!! absoluut.
Ik begin nu even goed met rondkijken en lezen want ook ik moet voor 1 september een nieuwe laptop hebben aangeschaft (voor nieuwe studie).
Ondertussen hebik ook wel door dat het Centrino moet worden!!
heeft iemand enig idee of er nog veel nieuwe modellen uitkomen voordat het eind augustus is? of dat de prijzen nog zullen dalen de aankomende twee maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
victorvo schreef op 23 June 2003 @ 13:51:
[...]

Dell Latitude D800 :7
USB 2.0
GeForce 4 4200 Go
Gigabit ethernet
Integrated Smartcard Reader

Let op: Prijzen EX btw! 8)7 . Een basismodel 1.3 GHz met 128 MB en 1 jaar garantie (maar wel 64 MB video en bloewtoes) doet 2117 Euro inc.
Damn dan wacht ik toch maar ff op hoeveel die HP NX7000 gaat worden.
De prijs op de HP site is $2000 (dollar) voor de 1,6GHz variant en $1800 voor de 1,4GHz.
En natuurlijk een linkje met de specs: SPECS

Volgens hun site kan die +/- 5:30 uur mee met de bijgeleverde batterij, ik gok dat ze gewoon office werk ermee bedoelen.
Ik kan niet wachten tot er een review van uit is. Want hij staat geplanned om vanaf 1 juli beschikbaar te zijn.
Anoniem: 23457 schreef op 23 juni 2003 @ 14:55:
heyyy, interessant topic!! absoluut.
Ik begin nu even goed met rondkijken en lezen want ook ik moet voor 1 september een nieuwe laptop hebben aangeschaft (voor nieuwe studie).
Ondertussen hebik ook wel door dat het Centrino moet worden!!
heeft iemand enig idee of er nog veel nieuwe modellen uitkomen voordat het eind augustus is? of dat de prijzen nog zullen dalen de aankomende twee maanden?
Hehe leuk dat je het interessant topic vind. Heb ik niets voor niets wat tijd erin gestoken om het te openen. ;)

Tja join the club zou ik zeggen, ik en nog een paar mede posters hier zijn aan het wachten wat er allemaal in de vakantie gaat gebeuren. Zelf ga ik denk ik ook rond half augustus een nieuwe laptop halen en dat wordt zeker een Centrino.
Hopelijk zullen de prijzen van al die leuke notbooks zakken en er heel wat meer leuke uitkomen.

Ik zou zeggen blijf de laptop topics volgen die hier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prijzen gaan waarschijnlijk pas weer dalen in October, als Intel de 1.8Ghz introduceert.

Van nieuwe modellen weet ik alleen dat HP rond half juli met een nieuwe komt, maar die gaat in de US al $1999 kosten, dus tel voor de EU markt er maar een paar honderd euro bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Oh ok dan kan het best zijn dat ik in de war ben met een andere Centrino die binnenkort uitkomt.

De nx7000 komt dus inderdaad rond half juli uit en de 1,6 GHz gaat inderdaad net zoals Bush als zei $2000 dollar kosten. Ik hoop dat pcsnel die ook gaat verkopen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lees ook dit eens, die centrino dingen zijn dus erg populair en de prijzen zijn nu aan het stijgen ipv dalen, vanwege de erg hoge vraag, waar de leveranciers niet op gerekend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87156

Vooral voor de mensen uit het MKB zou ik toch eens kijken bij de IBM Thinkpad T40 (centrino of zonder Centrino met Cisco Wireless )

Hele toffe bak ! ( ik krijg hem begin Juli ) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@bush....hmmm dat zijn nou niet de berichten die ik eigenlijk wil zien....maar hopen dat het een beetje meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Anoniem: 87156 schreef op 23 June 2003 @ 21:56:
Vooral voor de mensen uit het MKB zou ik toch eens kijken bij de IBM Thinkpad T40 (centrino of zonder Centrino met Cisco Wireless )

Hele toffe bak ! ( ik krijg hem begin Juli ) :P
als je em hebt, zou je er dan een kleine review (met wat foto's ;) ) over willen maken?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja ik ben nog niet bijzonder vrolijk eigenlijk!

De nieuwe update op de site van Dell geeft een prachtige Inspiron 8500 weer!! mooie specs...alles erop en eraan wat ik graag zou zien.....alleen nog steeds geen zelfde model met de Centrino :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25042

Zijn er al Tablet pc's met Centrino proc eigenlijk?
Zit hard te twijfelen tussen Sony Vaio Z1 of een tablet pc maar als ik zo de specs lees wil ik dan wel een tablet met een Centrino proc :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Even update...
Deze jongen (Latitude D600/1,6 GHz/5400rpm schijf/ATi 9000 echte Centrino-dus met Intel Wireless) was dus de converter van zijn adapter vergeten (ja, ik heb een uk plug) dus ik kon meteen ff de batterijduur uittesten. Die is dus 3 uur (tot aan de warning van 10%), gemeten bij normaal gebruik van Outlook, een paar IE vensters, Excel, ICQ en MSN. Gebruik is continu geweest, zonder in standby of powersave mode springen.

en als je je afvraagt hoe ik nu nog aan het typen ben... een shutdown gevolgd door batterijwissel doet wonderen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86755

victorvo schreef op 24 June 2003 @ 11:18:
Even update...
Deze jongen (Latitude D600/1,6 GHz/5400rpm schijf/ATi 9000 echte Centrino-dus met Intel Wireless) was dus de converter van zijn adapter vergeten (ja, ik heb een uk plug) dus ik kon meteen ff de batterijduur uittesten. Die is dus 3 uur (tot aan de warning van 10%), gemeten bij normaal gebruik van Outlook, een paar IE vensters, Excel, ICQ en MSN. Gebruik is continu geweest, zonder in standby of powersave mode springen.

en als je je afvraagt hoe ik nu nog aan het typen ben... een shutdown gevolgd door batterijwissel doet wonderen. :P
Ik heb sinds kort een Latitude D800 met een 1,6 GHz/5400rpm schijf/GF4-4200 Go, ik zal eens even kijken hoelang deze het vol houdt op Batterij, en dan in dit Topic posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

voor de mensen met een centrinolaptop. Hebben jullie de adapterswitching van de intel Proset nou aan de gang gekregen? Dus dat er automatisch wordt geswitched naar de snelste verbinding?

Bij mijn asus 2400n zegt ie opeens dat beide adapters not supported zijn... flink buggy ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86755

athlonkmf schreef op 24 June 2003 @ 15:05:
voor de mensen met een centrinolaptop. Hebben jullie de adapterswitching van de intel Proset nou aan de gang gekregen? Dus dat er automatisch wordt geswitched naar de snelste verbinding?

Bij mijn asus 2400n zegt ie opeens dat beide adapters not supported zijn... flink buggy ook
:? Heb ik verder geen problemen mee, werkt bij mij gewoon! :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

athlonkmf schreef op 24 June 2003 @ 15:05:

Dell D600: Ik had hem uitstaan vanwege security reasons (ik moet eerst meer van beveiliging weten) maar als ik hem aanzet verder geen problemen hoor.
Ik moet nu alleen nog een draadloos netwerk hebben natuurlijk... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er staat trouwens een interessant artikel in de PCM van Juli over Centrino notebooks...hier zal ik alleen de conclusie even opschrijven....deze conclusie geeft wel te denken wat betreft de vergelijkingstabellen tussen Centrino en P4.

"De test omvat zeven notebooks met Centrino en vier zonder. Het Centrino-platform blijkt inderdaad meer mobiele gebruikstijd te bieden (met de 6 uur van de Asus M2N als uitschieter), maar is niet zaligmakend. Zeker op het gebied van performance is de Pentium 4 Mobile voorlopig nog sneller, zoals de Jewel laat zien. In de praktijk blijken de Pentium M 1,4 GHz, 1,5 GHz en 1,6 GHz elkaar in snelheid nauwelijks te ontlopen. Er zijn andere factoren die belangrijker zijn, zoals de snelheid van de harde schijf (liever 5400 toeren dan 4800 toeren) en de hoeveelheid intern geheugen (hoe meer, hoe beter). En mede daarom is de Sony Vaio PCG-Z1SP, met een 1,5 GHz processor de PCM Keuze Beste Product geworden. Dat klonenleveranciers over het algemeen een betere prijs-prestatieverhouding bieden, is bekend. Ook hier zijn het daarom niet de A-merken die het predicaat PCM Keuze Beste Koop hebben gekregen, maar de Asus M2N en de Paradigit 9150."

Vast interessant om even te weten toch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Anoniem: 23457 schreef op 25 June 2003 @ 01:13:
Er staat trouwens een interessant artikel in de PCM van Juli over Centrino notebooks...hier zal ik alleen de conclusie even opschrijven....deze conclusie geeft wel te denken wat betreft de vergelijkingstabellen tussen Centrino en P4.

"De test omvat zeven notebooks met Centrino en vier zonder. Het Centrino-platform blijkt inderdaad meer mobiele gebruikstijd te bieden (met de 6 uur van de Asus M2N als uitschieter), maar is niet zaligmakend. Zeker op het gebied van performance is de Pentium 4 Mobile voorlopig nog sneller, zoals de Jewel laat zien. In de praktijk blijken de Pentium M 1,4 GHz, 1,5 GHz en 1,6 GHz elkaar in snelheid nauwelijks te ontlopen. Er zijn andere factoren die belangrijker zijn, zoals de snelheid van de harde schijf (liever 5400 toeren dan 4800 toeren) en de hoeveelheid intern geheugen (hoe meer, hoe beter). En mede daarom is de Sony Vaio PCG-Z1SP, met een 1,5 GHz processor de PCM Keuze Beste Product geworden. Dat klonenleveranciers over het algemeen een betere prijs-prestatieverhouding bieden, is bekend. Ook hier zijn het daarom niet de A-merken die het predicaat PCM Keuze Beste Koop hebben gekregen, maar de Asus M2N en de Paradigit 9150."

Vanaf welke p4-m is de p4-m sneller dan de centrino?

Verder vraag ik me af wat je HD er toe doet als je Half Life speelt ofzo, dat is het enige waar je snelheid voor nodig hebt, voor alle office apps is elke compu snel genoeg.

En er is dus weinig verschil tussen 1,4-1,5-1,6, maar tussen de 1,3 en 1,4 is dus wel een groot verschil? Of wordt dat niet in het artikel genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Anoniem: 23457 schreef op 25 June 2003 @ 01:13:
.... veel tekst ;)

Tja om nou te zeggen dat het verschil tussen de P-M 1,3GHz 1,4GHz en 1,5GHz klein is lijkt me ook eigenlijk logisch aangezien het op dezelfde CPU gaat (de Banias) hetzelfde kan je ook zeggen van de P4-M 2,0GHz 2,2GHz etc. Die dan wel dezelfde eigenschappen hebben natuurlijk he, dus niet dat de een wel HT heeft en de ander niet, FSB hetzelfde is en dergelijke. Want dan krijg je natuurlijk een krom beeld.

Ik heb dat blad ook gelezen en ik vind dat ze niet echt duidelijk van wat ik kan herinneren. Ik zal die artikelen nog een keer lezen. Vooral in de index waarin staat dat je aan performance inlevert met een Centrino laptop.
Tuurlijk is het zo dat een P4-M van 2,8GHz en 3,06GHz met HT etc meer performance geven dan de op dit moment hoogst geclockte P-M 1,6GHz.

Ik had liever gezien dat ze de P-M hadden vergeleken met P4-M 2,66GHz laptops. Maar zover ik me dat kan herinneren is dat niet het geval.
Daarnaast moet je niet vergeten dat de P-M (Banias) een nieuwe chip is die in Q1 2004 een opvolger krijg met de naam Dothan. Die zal dan vanaf 2,0GHz gaan lopen en hoger.

Ik wil dan nog wel eens zien of de snelste P4-M's dan een betere performance zullen hebben dan de P-M. Het blijft natuurlijk appels met peren vergelijken.

[off-topic:]
Ik neem die review van die Centrino laptops met een korrel zout. Om een voorbeeld te geven van waarom. Een artikel verder in het blad.
Ze hebben het erover dat WinXP onder VMware in Linux beter loopt WinXP los.

Tja als je dan gaat lezen dat ze WinXP op een 1GHz Celeron met 128MB ram hebben gerunned en dat vergeleken hebben met WinXP onder Linux met VMware op een Athlon XP 2000+ met 512MB ram.

Tja dan mag het ook wel dat WinXP beter loopt, ook al is het onder VMware onder Linux. Met zulke specs. |:(
Dat is toch niet vergelijken of ben ik nou gek :?

Als ze dezelfde bak hadden gebruikt voor beide testen dan was dat nog representatief geweest. Maar dit slaat echt nergens op in mijn mening.
[/off-topic:]

Maar goed, genoeg off-topic ge-ouwehoer.
Ik zou die Centrino review (kritisch) lezen als ik jouw was, ik ga hem in ieder geval nog een keer nalezen.

[ Voor 3% gewijzigd door FongWan op 25-06-2003 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op 25 June 2003 @ 10:36:
[...]

Verder vraag ik me af wat je HD er toe doet als je Half Life speelt ofzo, dat is het enige waar je snelheid voor nodig hebt, voor alle office apps is elke compu snel genoeg.

En er is dus weinig verschil tussen 1,4-1,5-1,6, maar tussen de 1,3 en 1,4 is dus wel een groot verschil? Of wordt dat niet in het artikel genoemd?
De P4-M is vanaf de 2,66GHz sneller dan de Centrino. De vraag is echter "zal dat ook zo blijven?". Ik denk dat wanneer de 1,7GHz P-M uitkomt dat je dan pas vanaf een P4-M 2,8GHz sneller bent. Maar dat is iets wat ik zelf denk.

Zoals ik al hierboven zei denk ik dat dat verschil zelfs nihil gaat worden wanneer de Dothan uit zal komen in Q1 2004. Maar dat is pas over een half jaar wanneer we dat weten en in 6 maanden kan er veel gebeuren.

Tja een snellere HD voor snellere access van je data ??? Ik zou het zelf ook niet zo 1, 2, 3 weten waarom je een snellere HD zou moeten hebben. Daarnaast is het denk ik inderdaad zo dat vanaf 1GHz het geen zak uitmaakt hoe snel je proc is (voor gewoon office en surf gebruik bedoel ik dan he, niet voor gaming en grafische bewerking etc.).

Ik zal de review nog een keer doorlezen en je laatste twee vragen proberen te antwoorden, maar dat zal pas vanavond zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24077

- foutje -

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 24077 op 25-06-2003 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

een snellere HDD vreet natuurlijk ook meer stroom dan een tragere. Ligt ook maar aan wat je wilt hebben. Zelfde geld voor extra RAM.

Kan je misschien even vertellen wat de gebruiksduur van allen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

victorvo schreef op 24 June 2003 @ 18:13:
[...]

Dell D600: Ik had hem uitstaan vanwege security reasons (ik moet eerst meer van beveiliging weten) maar als ik hem aanzet verder geen problemen hoor.
Ik moet nu alleen nog een draadloos netwerk hebben natuurlijk... 8)7
Proset uitzetten?

Het "probleem" dat ik heb is alleen bij draadloos+wired LAN. Er wordt niet automatisch gekozen voor de snelste verbinding. Dus als je dat nog niet aan hebt staan kan je het niet merken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oscar Mopperkont schreef op 25 June 2003 @ 10:36:
[...]

Oke: stond niet in conclusie, maar dat was dus het schrikbarende van de test:
de Pentium 4 M 2,0 !!! GHz was sneller dan de Centrino 1,6 GHz
Vandaar dat ik het erover had dat er nogal wat verschil dan is met de tabel die aangeeft dat Centrino 1,3 al gelijk staat aan P 4 2,0

Tussen de 1,3 en de 1,4 zal ook geen groot verschil zijn neem ik aan..maar ze hebben alleen 1,4 1,5 en 1,6 modellen getest...dus vandaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FongWan schreef op 25 June 2003 @ 11:09:
[...]

Vooral in de index waarin staat dat je aan performance inlevert met een Centrino laptop.
Tuurlijk is het zo dat een P4-M van 2,8GHz en 3,06GHz met HT etc meer performance geven dan de op dit moment hoogst geclockte P-M 1,6GHz.

Ik had liever gezien dat ze de P-M hadden vergeleken met P4-M 2,66GHz laptops. Maar zover ik me dat kan herinneren is dat niet het geval.
Ze hebben dus P-M 1,6 vergeleken met P4-M 2,0 GHz
dus nog veel erger dat het resultaat was dat de 2,0 sneller was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

athlonkmf schreef op 25 juni 2003 @ 16:56:

Kan je misschien even vertellen wat de gebruiksduur van allen zijn?
Even voor je in de tabel opgezocht:

CENTRINO
Asus M2N : 6 uur en 20 minuten
Dell Latitude D400: 4 uur en 29 minuten
Fujitsu Siemens Lifebook S6120: 3 uur en 35 minuten
NEC Versa S900: 4 uur en 45 minuten
Paradigit 9150: 4 uur en 30 minuten
Sony Vaio Z1SP: 4 uur en 26 minuten
Toshiba Portege R100: 2 uur en 2 minuten (op Pentium M 900 MHz)

(trouwens allemaal getest met Mobile mark 2002)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Anoniem: 23457 schreef op 25 June 2003 @ 23:01:
[...]

Ze hebben dus P-M 1,6 vergeleken met P4-M 2,0 GHz
dus nog veel erger dat het resultaat was dat de 2,0 sneller was.
Nou dan weet ik dus niet hoe ze dat getest hebben, heb helaas geen tijd gehad om de review na te lezen maar dan spreken ze dus in ieder geval Anantech, Tom's Hardware en Intel tegen aangezien ik de gegevens van mijn tabelletje uit de reviews van Anantech en Tom had.

Zie zelf maar de benchmarks op Anandtech bij die notebook reviews.
Review van 4 centrino notebooks

En vertel mij wie er dan gelijk heeft .... :?
Ik zet dan in op AnandTech wat dat betreft.
Zoals ik al eerder aangaf, ik neem die review van PCM met een korreltje zout aangezien ze in dat WinNP VMware test al gigantisch de plank misslaan door zo een belachelijke vergelijking te maken ....
WinXP onder VMware in Linux draait op een AMD 2000+ met 512MB beter dan WinXP op een P3 1GHz met 128MB. 8)7 |:(

Zoals ik al zei ik heb helaas geen tijd gehad om die Centrino review te lezen maar ik zal er morgen in de trein zeker tijd voor maken en dan hier ff iets neerzetten als dat nuttig is.

[ Voor 39% gewijzigd door FongWan op 25-06-2003 23:29 . Reden: Linkje van AnandTech erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fongwan...je hebt helemaal gelijk, ik had het ook niet echt verwacht. ze zeggen de test van de pure snelheid gedaan te hebben met Sysmark 2002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-11-2024

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Ik was eigenlijk van plan om de Acer Travelmate 800 te kopen. Alleen wil ik dat met uitgestelde betaling doen en dan met een pixelvrij garantie.

Die combinatie kan ik dus niet vinden. Bij Dynabyte, waar de 800 sowieso al 1800 Euro kost hebben ze geen pixelgarantie, volgens hun is 12(!) defecte pixels nog acceptabel met zo'n groot scherm.

Bij De Notebook Express is hij 1725 Euro en daar hebben ze ook geen garantie op de pixels (ze moeten de Acer bestellen).

PCSnel heeft pixelvrij garantie voor 49 Euro (probleem is alleen dat er binnen een maand nog dode pixels bij kunnen komen) en doet geen uitgestelde betaling.
Computerland heeft en uitgestelde betaling en pixelvrij garantie (25 Euro, 7 dagen) maar geen Travelmate 800. Leuk toch die wet van Murphy.

Anyway, De Notebook Express stuurde mij een mail terug wat echt een heel verhaal was. Ongeloofelijk, wat een service, zo'n uitgebreide reactie heb ik nog nooit van een bedrijf gehad. Ze legden mij de EC norm voor dode pixels uit en zeiden dat ze het zelf ook niks vonden.
Ze vertelden mij ook over de Jewel Jade 8070, die konden ze net iets goedkoper aanbieden met bijna dezelfde configuratie en wat voordelen:

Centrino 1.3
15.0" 1400 x 1050
512 MB DDR RAM
40GB HD
Combo drive 24x8x24x8
56K Modem
10/100 LAN
Intel Wireless LAN
ATi M9-P 64MB
Realtek ALC202 Audio
Firewire, IrDA, VGA, Parallel, PS/2,2xPCMCIA, 3x USB 2.0
TV-Out (S-Video)
Li-Ion 4-5 Uur, AC Adapter
1 jaar garantie
2,94 x 33,0 x 27,3 cm (hxbxd)
2,68 Kg

Gratis 30(!) dagen pixelvrij garantie
Gratis bezorging in heel Nederland
Window XP Home NL/UK
Gratis Draagtas

Deze notebook heb ik in het echt bekeken bij Computerland. Het viel me op dat het scherm lekker helder en contrastrijk was. Maar de verticale kijkhoek was wel krap, volgens c't magazine is dat bij de andere Centrino laptops hetzelfde.

De Travelmate 800 heb ik niet zo goed kunnen bekijken, die stond in een vitrine bij Dynabyte. Op het scherm was alleen een windows wolken achtergrond te zien met wat icoontjes (die er op zich goed scherp uitzagen).

Wat me ook opviel bij de 8070 is dat de muispointer een klein beetje traag leek te reageren.

Nu staat deze notebook in een review van het Duitse c't magazine. Hij heet daar Bullman VK5, hij is nog onder andere merknamen te vinden. Grappig genoeg komt hij van dezelfde maker als de recente Dell notebooks (8500, D800 etc.) Daar vallen de volgende dingen op:

- Kwaliteit van de behuizing van de 8070 wordt als goed en stabiel omschreven (werd niet over de Acer gezegd en daar lees ik hier af en toe mindere dingen over, speling in het scherm, loslatende plastic randen bij het scherm, achterkant display die je in kunt duwen).
- Het toetsenbord ligt wat diep, waardoor je bij de buitenste toetsen de rand van de omlijsting kan raken (lijkt me niet zo'n probleem, de buitenste toetsen gebruik je toch niet vaak en waarschijnlijk komen zo de toetsen niet tegen het scherm, wat bij de Acer wel het geval is). Toen ik het toetsenbord teste voelde de aanslag wel okay aan, bij de Acer ook (maar die is ook nog ergonomisch, dat heb niet kunnen uitproberen).
- VGA uit wordt bij de Jewel en de Acer allebei als prima bestempeld.
- Display helderheid Jewel: 33-127cd/m2, Acer 43..114cd/m2
- Display contrast Jewel 218-133, Acer 213-128
- Combi Drive Jewel: Toshiba, Acer: QSI/Quanta
- LAN Jewel: Realtek, Acer: Broadcom
(volgende waarden zijn wel steeds een 1,6GHz Acer vs 1,3GHz Jewel en de resultaten zijn verreweg de beste van alle geteste 1,3GHz modellen behalve voor de Mobilemark)
- Mobile Mark Jewel: 130, Acer: 188 (Yakumo 1,3GHz: 153)
- 3DMark 2001 Jewel: 7208, Acer: 7308
- QuakeIII HQ/FST Jewel: 196/246 fps, Acer: 205/279 fps.
- POVRay, Cinebench, C4D zijn uiteraard sneller op de 1,6Ghz Acer, maar niet op de andere 1,3Ghz modellen.
- Geluid met fan Jewel: 25,2dB/A (0,5 Zone) Acer 33,1 dB/A (1,6 Zone)
- Drive snelheid data/audio/DVD Jewel: 11,06x/10,9x/2,9x, Acer: 7,99x/8x/1,8x
- Firewire R/W Jewel: 32,1MBs/23,4MBs, Acer: 37,6MBs/27,7MBs
- USB R/W Jewel: 26,8MBs/23,4MBs, Acer: 31,6MBs/23,2MBs
(de gegevens die ik heb overgeslagen waren ongeveer hetzelfde voor beide merken)
- Accuduur Jewel: 3,3-5 Uur Acer: 2,7-4,9 uur.

Voordelen:

- 30 dagen pixelvrij garantie; in deze periode kunnen er daadwerkelijk defecte pixels op het scherm ontstaan, dit is dus een groot voordeel.
- Je kunt tegen redelijke meerprijzen kiezen voor een snellere en/of grotere harddisk (snellere harddisk kan veel snelheidswinst in de praktijk geven) en een snellere CPU (is minder belangrijk, maar de 1.4 is niet zo veel duurder).
- Stabiele behuizing (vraag me af of die van metaal is)
- Helderder scherm met ietsje meer contrast dan de Acer.
- Fan maakt veel minder herrie dan die van de Acer.
- Doet net wat langer met de accu dan de Acer.
- Betere CD drive
- Gratis tas :)
- Bij de Bullman een Windows CD i.p.v. een recovery CD, bij de Jewel waarschijnlijk ook.
- Gemakkelijker in gewone winkels te vinden.

Nadelen:

- 3 i.p.v. 4 USB poorten, kan ik mee leven, thuis kun je er een hub aan hangen.
- Geen mogelijkheid tot extra accu, 5 uur is zat, accus zijn zwaar en i.p.v. de CD drive.
- Geen standaard bluetooth? (kost je dus een USB poort). Bij de Bullman staat Bluetooth er overigens wel bij: 'Bluetooth:Widcomm' zou hij dan ook in de Jewel zitten? Hmm, bij het computerland krantje staat er heel duidelijk interne bluetooth, met nog een logotje erbij ook.
- XP home i.p.v. pro, zie ik zelf de nadelen niet zo van, tegen meerprijs kun je pro krijgen.
- Maar 1 Jaar garantie, t.o.v. 2 jaar voor de Acer. Omdat Jewel niet echt een vertrouwd merk is, is het natuurlijk maar afwachten wat er gebeurt. 3 jaar tegen meerprijs, prijs nog niet kunnen vinden.
- Scherm wordt niet automatisch donkerder bij het werken op accu stroom. Dat is wel jammer, kwestie van een firmware update? Ik heb overigens geen idee hoe goed de support van Jewel is, qua firmware enzo.
- Handleiding waarschijnlijk alleen op CD
- In de media schacht kan alleen een CD drive, geen accu of harddisk.
- Geen audio line-in, dat is wel behoorlijk jammer.
- Iets langzamer dan de Acer, maar dat is dan wel de 1,6GHz Acer t.o.v. 1,3GHz Jewel.
- Geen ergonomisch toetsenbord, hoewel die van de Acer wel kleiner lijkt.
- Kennelijk geen mini-PCI kaart aansluiting, hoewel daar bij de Acer de Wireless LAN kaart in zit.
- Ietsje langzamere Firewire en USB, zal in de praktijk niet echt merkbaar zijn denk ik.

Wie hebben er hier een Jewel Jade 8070 en wat zijn de praktijk ervaringen ermee?

Zo en nu ga ik maar eens flink pitten :)

EDIT: Ik zie op de Jewel site dat hij wel audio line-in heeft, maar geen PS/2 poort.

[ Voor 2% gewijzigd door Lamer_Deluxe op 26-06-2003 03:03 . Reden: Info update ]

[druk op een toets om verder te gaan]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Anoniem: 23457 schreef op 25 juni 2003 @ 23:28:
fongwan...je hebt helemaal gelijk, ik had het ook niet echt verwacht. ze zeggen de test van de pure snelheid gedaan te hebben met Sysmark 2002
Ik heb die review ff snel in de trein zitten lezen maar er wordt totaal niets vermeld over welke speedstep setting ze gebruikt hebben .... ik neem aan dat ze dat niet veranderd hebben. Dus dan kom ik op de volgende verklaring uit voor het feit dat een P-M 1,6GHz minder/gelijk presteerd als een P4-M 2,0GHz.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat wanneer je de P-M 1,6GHz op standaard setting laat dat hij dan maar eigenlijk op 1,3GHz draait ... weet het niet zeker dus zou iemand dat kunnen verifieren?
Want op de zuinigste setting lopen alle P-M's op 900MHz, als ik het goed onthouden heb. Ik kan alleen die info niet zo 1,2,3 meer vinden anders had ik het hier wel neergezet. En op minst zuinige setting pakt een P-M pas de max. clock die de proc aankan.

Daarnaast weet ik niet op wat voor clock een P4-M 2,0GHz draait met standaard setting. Maar ik denk op gewoon 2,0GHz :?

Als dat het geval is dan klopt mijn tabel gewoon want een P-M 1,3GHz = P4-M 2,0GHz maar zoals ik al zei ik weet niet of wat ik nu zeg klopt of dat ik nu maar wat loop te blaten }:O

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.