/me Het Pentium-M/Centrino topic - Deel 1 * | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Introductie ... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hallo mensen dit is hopelijk een leuke/goede bijdrage aan het GoT forum. Ik weet echter niet of dit wel hier hoort maar aangezien hier de meeste topics over laptops geplaatst worden ga ik ervan uit dat ik het hier goed neergezet heb. Zo niet dan graag naar de juiste plaats verhuizen. Dit wordt mijn eerste echte topic die ik open en ik hoop dat mensen hier wat aan zullen hebben en dat het een lang leven heeft (dus niet meteen of na 1 post een slotje krijgt Aangezien er op dit moment heel veel over het Pentium-M/Centrino platform besproken wordt op het forum leek het mij handig om een eigen topic te maken waarin puur de ontwikkelingen, problemen en dergelijke van dit platform wordt besproken. Dit moet dus een soort van FAQ van het Pentium-M/Centrino platform worden (I hope). Veel mensen die van plan zijn om een laptop aan te schaffen kijken toch nog naar de MHz-en en GHz-en en zien dus over het hoofd dat de Pentium-M juist is gemaakt voor onderweg. Die zien een 1.3 GHz processor en schrijven het model af terwijl die net zo goed is als een 2.0 GHz Pentium 4 Mobile processor. Wanneer ze er dan achter komen dan wordt het ineens zeer interessant en worden er topics geopend met wat vraagjes van bepaalde notebooks (al dan wel of geen Centrino). Om op alle vragen over het Pentium-M en Centrino gebeuren goed te bundelen heb ik dus besloten om deze topic te maken. Hier volgen voor zover mogelijk (mijn kennis over dit platform) alle relevante links naar topics, reviews, nieuwe notebooks en artikelen over de Pentium-M en het Centrino platform. Deze zal hopelijk met jullie hulp steeds worden ververst zodat deze info bij blijft aan de ontwikkelingen. Alle info zal ik voor zover mogelijk steeds blijven updaten in deze eerste openingspost zodat iedereen die deze topic leest meteen zoveel mogelijk informatie heeft en dat dingen niet tig keer opnieuw gevraagd worden. Tot slot een paar regeltjes: 1) Maak er AUB geen merk x vs. merk y war van. Iedereen heeft recht op een eigen mening. 2) Specs posten van nieuwe Centrino laptops mag tenzij het beter in een van de andere laptop topics past. 3) Als je specifieke vragen hebt over een bepaald model kijk eerst even in de links hieronder en gebruik de search eerst voordat je post. 4) Ik hou me aanbevolen voor eventuele extra regeltjes | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wat is er allemaal al besproken in dit deel: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voor de mensen die specifiek iets willen weten is hier een grof overzicht van wat er per pagina besproken is in dit topic ... Voor de mensen die nog niets van het Centrino platform en de Pentium-M afweten lees deze lange post maar lekker door. Pagina 1: Openingspost, Newspost ... lees zelf maar je bent er toch eenmaal ![]() Pagina 2: centrino's met leuke grafische kaarten Pagina 3: Sony Vaio ervaring, Dell Latitude D800, HP NX7000, Pagina 4: Dell Latitude D600, adapterswitching intel proset, PCM Centrino notbook review artikel Juli, Jewel Jade 8070 Pagina 5: Jewel Jade 8070 uitgebreid, Micropoint Sonic, Pagina 6: Jewel Jade 8070 uitgebreid & review Pagina 7: harddisks, Toshiba Satellite Pro M10, Jewel Jade 8070 benchmarks, HP NX7000 Pagina 8: pci card wireless lan, wireless, access points verschillende merken, Pagina 9: MAXDATA PRO7000X Pagina 10: speakers Asus M3700N, HP NX7000, Acer TM803 & 804 Pagina 11: plan van eisen aanschaf laptop, discussie grafische kaarten, Gigabyte NB-1401 Pagina 12: batterij, harddisks, Gigabyte NB-1401 Pagina 13: HP NX7000 configs & prijzen, Dell Inspiron 8600 Pagina 14: discussie centrino's met leuke grafische kaarten Pagina 15: Dell Inspiron 8600 Pagina 16: Dell Inspiron 8600, discussie verschillende procs Pagina 17: Dell Inspiron 8600 Pagina 18: discussie grafische kaarten, Dell Inspiron 8600 Pagina 19: Pagina 20: Pagina 21: Pagina 22: Pagina 23: Pagina 24: Pagina 25: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Algemene informatie van het Centrino platvorm: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het Centrino platform is opgebouwd uit drie hardware aspecten en deze moeten alledrie in de laptop zitten voordat het de naam Centrino laptop mag dragen. Namelijk de volgende drie onderdelen: 1) Een Pentium-M processor (hoe kan het ook anders) 2) De Intel 855 chipset. 3) De Intel® PRO/Wireless 2100 network connection. Zodra een van deze drie onderdelen NIET in de laptop voorkomt mag het de naam Centrino NIET dragen !!! Dus een laptop kan wel gebruik maken van bijvoorbeeld de proc en de chipset maar niet van de 2100 wireless network gedeelte. Dan mag de laptop zichzelf GEEN Centrino noemen !!! Ik hoop dat dit nu duidelijk is voor iedereen, want er zijn af en toe nog misverstanden omtrent de benaming Centrino (het geheel/platform) en de Pentium-M (de CPU/processor). Ik zal hier per onderdeel wat dieper op in proberen te gaan. (Ik zal proberen de info te vertalen maar het kan best zjin dat ik voorlopig een engelse copy paste zal neerzetten incl. link naar het origineel). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) De CPU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Op dit moment enkele plaatjes die ik van de Pentium-M architectuur. (Bron CPUID.com ) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2) De chipsets | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De 855 chipset is er in twee smaken te verkrijgen, namelijk de GM en de PM smaak. Het verschil tussen deze twee chipsets is dat de een geintegreerde graphics heeft en de ander niet. (Bron: Intel site) Intel® 855GM Chipset The Intel® 855GM Chipset graphics memory controller hub (GMCH-M) is a highly integrated mobile chipset solution that has been optimized to support the Intel® Pentium® M processor, high speed DDR memory and a Hub interface to ICH4-M. In addition to this, the Intel 855GM chipset provides integrated graphics capabilities. ![]() Intel® 855PM Chipset The Intel® 855PM Chipset memory controller hub (MCH-M) is a mobile chipset solution that has been optimized to support the Intel® Pentium® M processor, high speed DDR memory and a Hub interface to ICH4-M. This chipset has an AGP 4X interface and provides flexible support for high performance discrete graphics solutions ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3) De Intel® PRO/Wireless 2100 network connection | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Info komt nog .... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De Pentium-M ten opzichte van de P3-M en de P4-M (Bron: CPUID.com ) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mobile CPUs have the hard rule to give desktop-like performances to mobile platforms, these ones being often lightly equipped than desktop computers. So, these CPUs have to be very fast, and in the same way they have to save the most power as possible, in order the platform keeps a correct autonomy when used with battery. Here is the real challenge, as these two conditions are often conflicting. Let's have a look at the Intel mobile CPU line today : The Pentium !!!-M is based on the Tualatin core, and uses the same features than the P!!!-S server CPU : a 133MHz bus speed and a 512Kb L2 cache. It is available up to 1,2GHz, and uses an enhanced Speedstep mechanism, a clock modulation system that allows to reduce the power consumption (we'll have a deeper look at Speedstep technology further in the article). A mobile version of Celeron exists as well, that uses a 256Kb L2 cache, and no Speedstep. The Mobile Celeron also keeps using a 133MHz bus speed, that makes it the only Celeron to use such a bus frequency. The Pentium !!! micro-architecture is very efficient for low-power CPUs : it has a high output when running at low and middle frequencies, that allows good performances and a reduced consumption in the same time. However, the Pentium !!! micro-architecture is not up-to-date anymore : no SSE2 instruction set, and a bus that only allows the use of SDRAM, that reduces performances in comparison to Athlon or Pentium 4 bus. The Pentium 4-M CPU is the mobile version of the Northwood core-based Pentium 4, and inherits from the characteristics of this modern CPU : a 512Kb L2 cache, a "quad pumped" 400MHz bus speed get from the Netburst micro-architecture. The Pentium 4-M also includes the enhanced Speedstep technology. Besides, this CPU exists as a Celeron version, based on the same core but equipped with 256Kb L2 cache, and no Speedstep. Something noticeable is that this CPU is faster than the desktop P4 Celeron, that only has a 128Kb L2 cache. This is not the first time that the mobile version of a CPU is faster than the desktop version : the mobile Pentium II was one of the first CPUs equipped with a full-speed 256Kb L2 cache, in comparison to the "discrete" half-speed cache on the Pentium II cartridge. At the first glance, we can assume that the Pentium 4-M is able to become a high-performance mobile CPU, but in fact the performances of this CPU are not as high as we can have expected, and the Pentium !!!-M is faster in a lot of situations. The reason deals with the Netburst micro-architecture of the Pentium 4-M, that was designed for high-frequencies, and provides a bad output at low and middle frequencies. The desktop version of the Pentium 4 needs high frequencies and optimisation-oriented mechanism like Hyper-Threading in order to improve its global efficiency. Unfortunately the use of these solutions is not possible for a mobile CPU, as they are big power consumers. Finally, Intel has reached deadlock : the Pentium !!!-M is efficient but old, and the Pentium 4-M is not adapted for mobile technology. Knowing this, it is easy to make the picture of the "perfect" mobile CPU, that would use the best of these two CPUs : based on the Pentium !!! micro-architecture, and equipped with some of the most modern features of the Pentium 4, like SSE2 and a 400MHz bus speed. This CPU now exists, and is named Pentium M ! The Pentium M appears to be an original CPU, as it is between two micro-architecture, using the best of both. The Pentium M is basically a "boosted" Pentium !!! : more cache, new optimisation-oriented features. Besides, it uses some features of the Pentium 4 Netburst micro-architecture : SSE2 instruction set, and a 400MHz bus speed. This table summarizes the main characteristics of the Pentium M, in comparison to the Pentium !!!-M and the Pentium 4-M CPUs :
Very impressive characteristics indeed, that promise very high-level performances. The Pentium M is available in two form factors : Micro-FCPGA (Pin Grid Array) and Micro-FCBGA (Ball Grid Array), and 6 models are already available :
It is interesting to notice that the "Ultra Low Voltage" model at 900MHz just needs 1 volt, and its power dissipation is around 7W. In comparison, the 933MHz Pentium !!!-M needs 1,5 volt and dissipates more than 20W. The Pentium M is definitely oriented for low power ! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voordelen van het Centrino platform: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) Batterij gaat gemiddeld minimaal 3 a 3,5 uur mee en maximaal 7 a 9 uur (afhankelijk van gebruik en configuratie natuurlijk) 2) Minder geluidsproductie om je laptop te koelen 3) Lichtere laptops, gewicht vanaf ongeveer 2kg en zwaarder (afhankelijk van de configuratie) 4) Dezelfde prestaties als een hoger geklokte non Pentium-M proccessor 5) Geïntegreerde WLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nadelen van het Centrino platform: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) Op dit moment niet veel modellen met een goede grafische kaart 2) Geen TV-out in de meeste modellen 3) Geen floppy drive bij de meeste modellen (voor de mensen die een floppy drive noodzaak vinden is dit een nadeel, echter kan je dit oplossen door een USB floppy drive los te kopen) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De Pentium-M vs. Andere mobile processoren: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ik heb hier even alle procs naast elkaar gezet die met elkaar te vergelijken zijn qua specs.
Ik weet niet of de tabel helemaal klopt, mocht het niet zo zijn geef het maar even door en dan zal het gecorrigeerd worden. Sommige waarden bestaan de P4-M niet maar het is een ruwe indicatie. De vergelijkingen van de Dothan's en de P4-M's zijn eigen inschattingen !!! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bekende problemen en status: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De FAQ: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) Kan ik de proc eruit halen en een andere erin zetten ? Bij de Asus M2400N & Acer Travelmate 800CLI is het mogelijk om de proc eruit te halen. Van andere Centrino's is dat niet bekend maar dat zal ook wel kunnen. 2) Waar kan ik een losse proc halen ? Op dit moment is er nog niets bekend over losse verkoop van de Pentium-M proc. 3) Van welke socket maakt de Pentium-M gebruik ? Volgens AnandTech: "The processor is housed in a molex socket designed specifically for the Intel Pentium M processor given its pin configuration" 4) Zal de Dothan in de huidige mobo/socket passen ? Ik zou het niet weten. 5) Wat is Dothan ? De huidige Pentium-M chip wordt ook wel de Banias genoemd, de opvolger hiervan die in Q1 2004 uit zal komen heet de Dothan (op moment van schrijven). 6) Wat zal het verschil zijn behalve van naam ? De Banias heeft een 1MB L2 cache on die en zal waarschijnlijk niet hoger dan 2.0 GHz kunnen gaan. De Dothan zal 2MB L2 cache krijgen en vanaf 2.0 GHz gaan lopen (dat is wat er op dit moment van bekend is). 7) Hoe kan het dat de P-M net zo goed kan werken als een hoger geclockte P4-M ? Dit heeft te maken met het feit dat de P-M meer instructies per clock cycle kan afhandelen, dit heeft met de architectuur van de P-M te maken. Mede hierdoor kan de P-M dus concurreren met hoger geclockte P4-M's. 8 ) Waarmee kan ik de GM chipset vergelijken ? Volgens de meeste mensen is de GM vergelijkbaar met een GF2MX 9 ) Welke games kan ik met de GM chipset spelen ? euhhh ik zal het wel ff opzoeken in de verschillende specifieke Centrino laptop topics als ik er tijd voor heb. 10 ) Welke Centrino laptops hebben (goede) grafische kaarten ? Dit is eigenlijk een zoek op google en bij de producenten sites maar goed, ik zal wel een paar modellen opnoemen voor de luilakken 11 ) Wat is de maximale resolutie van de laptop ? Bij deze even een overzicht van de reoluties met bijbehorende afkortingen: VGA = 640x480 SVGA = 800x600 XGA = 1024x768 SXGA = 1280x1024 UXGA = 1600x1200 WXGA = 1280x768 WSXGA = 1600x1024 WUXGA = 1920x1200 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Links naar meer informatie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tweakers.net: Gebruik de search met zoekterm centrino en er komen een waslijst aan artikelen. Heeft dus voor mij geen zin om ze allemaal te copy pasten hierheen. Enkele van de artikelen verwijzen naar AnandTech en Tom’s Hardware. Topics op GoT van verschillende centrino laptops: Asus M2400N Centrino review Het ASUS M6000N topic [url= Acer Travelmate 80x Topic] Acer Travelmate 80x topic | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Disclaimer: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alle info die ik hier heb gebruikt is afkomstig van de sites die hierboven vermeld staan en info die ik van jullie mede-tweakers heb. Alle plaatjes worden zelf gehost. Bij deze wil ik iedereen bedanken die bijgedragen heeft aan de info in deze topic. Veel plezier in dit topic. Enjoy. |
[ Voor 176% gewijzigd door FongWan op 23-01-2004 22:34 . Reden: Plaatjes opnieuw gehost ... ]
| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |