[Laptops] Het Pentium-M/Centrino topic

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 12.166 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Lamer_Deluxe schreef op 26 June 2003 @ 02:34:Wie hebben er hier een Jewel Jade 8070 en wat zijn de praktijk ervaringen ermee?
De Micropoint Sonic is voorzover ik kan zien exact dezelfde, en daar heb ik een tijdje mee kunnen spelen. De Sonic waar ik mee heb kunnen spelen was uitgerust met een P-M 1.3GHz, de versie die Micropoint nu aanbiedt heeft een P-M 1.4 GHz.
- Maar 1 Jaar garantie, t.o.v. 2 jaar voor de Acer. Omdat Jewel niet echt een vertrouwd merk is, is het natuurlijk maar afwachten wat er gebeurt. 3 jaar tegen meerprijs, prijs nog niet kunnen vinden.
Voordeel van Micropoint t.o.v. anderen, je krijgt standaard 3 jaar garantie.
- Scherm wordt niet automatisch donkerder bij het werken op accu stroom. Dat is wel jammer, kwestie van een firmware update? Ik heb overigens geen idee hoe goed de support van Jewel is, qua firmware enzo.
Dat scherm dat wordt idd donker als je op accu verder gaat, puur een stukje stroombesparing. Het zou mooier geweest zijn als dit, netzoals bij de Asus L3800 machines, geregeld zou kunnen worden met software.
- Kennelijk geen mini-PCI kaart aansluiting, hoewel daar bij de Acer de Wireless LAN kaart in zit.
Volgens Micropoint is de wireless lan kaart die erin zit een mini-pci kaart.
EDIT: Ik zie op de Jewel site dat hij wel audio line-in heeft, maar geen PS/2 poort.
Er zit idd geen ps/2 port meer op, je zult dus alles met usb moeten oplossen.
Moet vandaag de dag toch geen probleem meer zijn denk ik.

Wat ik een erg groot nadeel vind aan de Sonic is het feit dat de cd/dvd/combi drive uitermate ongelukkig zit. Aan de voorkant (links). Als je gebruik maakt van een standaard heb je kans dat de standaard de drive blokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Anoniem: 23457 schreef op 25 juni 2003 @ 22:59:
[...]

Oke: stond niet in conclusie, maar dat was dus het schrikbarende van de test:
de Pentium 4 M 2,0 !!! GHz was sneller dan de Centrino 1,6 GHz
Vandaar dat ik het erover had dat er nogal wat verschil dan is met de tabel die aangeeft dat Centrino 1,3 al gelijk staat aan P 4 2,0

Tussen de 1,3 en de 1,4 zal ook geen groot verschil zijn neem ik aan..maar ze hebben alleen 1,4 1,5 en 1,6 modellen getest...dus vandaar!
Dat kan dus niet, mijn 1.3Ghz is met enkele cijfertjes net trager dan een 2Ghz, dan kan een 1.6Ghz centrino niet trager zijn.

Kijk hier maar voor Sandraplaatjes.

athlonkmf in "Asus M2400n Centrino M2000-series notebo"

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Anoniem: 23457 schreef op 25 June 2003 @ 23:09:
[...]

Even voor je in de tabel opgezocht:

CENTRINO
Asus M2N : 6 uur en 20 minuten
Dell Latitude D400: 4 uur en 29 minuten
Fujitsu Siemens Lifebook S6120: 3 uur en 35 minuten
NEC Versa S900: 4 uur en 45 minuten
Paradigit 9150: 4 uur en 30 minuten
Sony Vaio Z1SP: 4 uur en 26 minuten
Toshiba Portege R100: 2 uur en 2 minuten (op Pentium M 900 MHz)

(trouwens allemaal getest met Mobile mark 2002)
Ben ik even blij dat ik de juiste laptop gekozen heb (ik wil enkel lang gebruiksduur).

De Asus M2n (en waarschijnlijk ook M3N) heeft allemaal energiebesparende apparatuur bij inlevering van prestaties.

256MB ram ipv 512 (256 werkt nu prima trouwens)
Liquid bearing 4800RPM IBM HDD.
14" TFT ipv 15"
en belangrijkste Intel GPU-chipset ipv Radeon/GeForce.

Tis maar waar je voor kiest he.
Hoewel ik vind dat die 3-4 uurtjes van de andere lappies wel tegenvallen.. Zoveel verschillen ze dna niet van een P4M-broertje.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-11-2024

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

ppl schreef op 26 June 2003 @ 12:36:
De Micropoint Sonic is voorzover ik kan zien exact dezelfde, en daar heb ik een tijdje mee kunnen spelen. De Sonic waar ik mee heb kunnen spelen was uitgerust met een P-M 1.3GHz, de versie die Micropoint nu aanbiedt heeft een P-M 1.4 GHz.
Ja, dat is inderdaad dezelfde notebook.
Voordeel van Micropoint t.o.v. anderen, je krijgt standaard 3 jaar garantie.
Dat is mooi, maar hij is ook wel aardig wat duurder dan de Jewel.
Dat scherm dat wordt idd donker als je op accu verder gaat, puur een stukje stroombesparing. Het zou mooier geweest zijn als dit, netzoals bij de Asus L3800 machines, geregeld zou kunnen worden met software.
Oftewel het licht gaat steeds uit als je even niets doet? Of is het scherm ook sowieso minder helder bij gebruik van de accu?

Wel jammer dan dat je dit niet kunt uitzetten.
Volgens Micropoint is de wireless lan kaart die erin zit een mini-pci kaart.
Ja, dat zie ik ook staan. Er zit dus wel mini-pci in.
Er zit idd geen ps/2 port meer op, je zult dus alles met usb moeten oplossen.
Moet vandaag de dag toch geen probleem meer zijn denk ik.
Nee, op zich niet. Hoewel mijn huidige toetsenbord een ps/2 model is. Zou je daar die ps/2 naar USB adapters die je bij muizen krijgt voor kunnen gebruiken?
Wat ik een erg groot nadeel vind aan de Sonic is het feit dat de cd/dvd/combi drive uitermate ongelukkig zit. Aan de voorkant (links). Als je gebruik maakt van een standaard heb je kans dat de standaard de drive blokkeerd.
Dat is inderdaad minder handig.

Zit er nu wel of niet Bluetooth in? Bij Computerland staat dit erbij, bij de Bullman ook, maar verder zie ik het nergens vermeld staan.

Zuigt hij zijn lucht aan de onderkant of aan de achterkant aan?

Wat vind je verder van de kwaliteit? Is de behuizing goed? Het toetsenbord en scherm?

Vind je ook dat de glidepad iets langzaam reageert?

[druk op een toets om verder te gaan]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23457

ik kan via school een Micropoint laptop bestellen, ik zie hier toevallig net twee mensen die de Sonic ook hebben. Hoe zijn de ervaringen? een aanrader...of zitten er echte nadelen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Ik heb een beetje zitten zoeken naar ervaringen met de micropoint laptops en die zijn niet geweldig... Dus ik denk ook niet dat de Sonic laptop echt goed zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ohww :( waar heb je dat gelezen?? aanbieding is best interessant namelijk...VOORAL omdat service perfect is...mocht er wat mee zijn kan ik hem op de uni inleveren, wordt de harddisk overgezet (tenzij die natuurlijk kapot is, lol) en krijg ik meteen een leenlaptop met mijn eigen harddisk mee..is wel beter dan dat ik hem 3 weken kwijt ben natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Maar komen dan al die Micropoint laptops van dezelfde fabrieken? Want de Sonic 300/Jewel 8070/Bullman VK5 komt van Compal, net als de huidige Dell notebooks.

EDIT: Compal maakt ook laptops voor Toshiba zie ik net. En kennelijk omdat ze voor Dell laptops maakten moesten ze m.b.v. een clausule hun kwaliteit verbeteren. Daar bleek geld in te zitten, dus zijn ze daar mee doorgegaan.

[ Voor 43% gewijzigd door Lamer_Deluxe op 27-06-2003 00:26 . Reden: Nieuwe info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

hmm ja daar heb ik geen idee van waar ze gemaakt worden...

Ik heb gewoon ervaringen hier op GoT gelezen.. gewoon op micropoint zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja op micropoint heb ik al eens gezocht natuurlijk :) maar vond het nog wel meevallen qua reacties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

En nu lees ik weer dat Compal ook HP/Compaq notebooks maakt. Lijkt me toch niet dat ze echt slecht zijn dan. Zoals iemand ergens zei zijn er maar een paar bedrijven op de wereld die notebooks maken.

In de C'T test zeiden ze over die Bullman nog extra dat de behuizing goed inelkaar zat, vind ik altijd wel een goed teken. En voor de rest kwam hij dus ook prima uit de tests. En zoals ik al zei hoor ik ook genoeg problemen met de Acer TM800.

Hoewel ik me nog steeds afvraag hoe het met de firmware updates van die Micropoint/Jewel/Bullman zit, waar je die haalt en of ze vaak uitkomen.

EDIT:

Nog wat leuke info. Acer is net als Compal een Taiwanees bedrijf. De Travelmate 800 is gemaakt door Quanta, ook een Taiwanees bedrijf die ook voor veel merken laptops heeft gemaakt.

In het derde kwartaal van dit jaar komt Acer met een Centrino notebook voor $999, gemaakt door Compal.

EDIT2:

Apple Powerbooks werden ook gemaakt door Quanta en kennelijk switched Apple net als Dell nu over naar Compal.

[ Voor 28% gewijzigd door Lamer_Deluxe op 27-06-2003 00:46 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21792

Centrino en P4M CPU's staan bij MPL gewoon mee in de prijslijst.
Momenteel zijn de dagprijzen respectievelijk incl. en excl. 21% BTW als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Intel Mobile Pentium IV 1,8Ghz Boxed 512K cache [INT-MOPIV1,8]     207.00   171.07  
Intel Mobile Pentium IV 1,9Ghz Boxed 512K cache [INT-MOPIV1,9]     240.00   198.35  
Intel Mobile Pentium IV 2,0Ghz Boxed 512K cache [INT-MOPIV2]       240.00   198.35  
Intel Mobile Pentium IV 2,2Ghz Boxed 512K cache [INT-MOPIV2,2Ghz]  240.00   198.35  
Intel Mobile Pentium IV 2,4Ghz Boxed 512K cache [INT-MOPIV2,4Ghz]  291.00   240.50  
Intel Mobile Pentium IV 2,5Ghz Boxed 512K cache [INT-MOPIV2,5Ghz]  419.00   346.28  

Intel Mobile Pentium M 1,3Ghz in a Box (Banias) 0,13m 1MB Cache [INT-CENPIV1,3]  253.00   209.09  
Intel Mobile Pentium M 1,4Ghz in a Box (Banias) 0,13m 1MB Cache [INT-CENPIV1,4]  355.00   293.39  
Intel Mobile Pentium M 1,5Ghz in a Box (Banias) 0,13m 1MB Cache [INT-CENPIV1,5]  509.00   420.66  
Intel Mobile Pentium M 1,6Ghz in a Box (Banias) 0,13m 1MB Cache [INT-CENPIV1,6]  746.00   616.53  
Intel Mobile Pentium M 1,7Ghz in a Box (Banias) 0,13m 1MB Cache [INT-CENPIV1,7]  746.00   616.53

De prijs van die laatste is nog onzeker omdat die nog niet uit is.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 21792 op 27-06-2003 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Zo, dat zijn behoorlijk heftige prijzen. Jammer dat je een 1,3HGz waarschijnlijk niet of heel moeilijk door zou kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Lamer_Deluxe schreef op 26 juni 2003 @ 15:28:
Dat is mooi, maar hij is ook wel aardig wat duurder dan de Jewel.
Tja, das nou eenmaal zo, support kost geld. Weet niet of dit goedkoper is dan wanneer je bij die Jewel de support uitbreidt naar 3 jaar.
Oftewel het licht gaat steeds uit als je even niets doet? Of is het scherm ook sowieso minder helder bij gebruik van de accu?

Wel jammer dan dat je dit niet kunt uitzetten.
Scherm is van prima kwaliteit. Zowel op netstroom als op accu.
Het scherm wordt alleen iets donkerder op accu. Zal wel komen doordat ze de backlight wat minder fel laten branden ter besparing van de stroom.
Ik vind het alleen jammer dat juist dat niet verder te finetunen valt.
Dat je dus zelf kunt instellen in welke mate hij die powersaving van het scherm moet doen (veel, weinig, middel, etc.).
Dit soort zaken vind ik eigenlijk wel zeer welkom op een laptop, je wilt toch zo lang mogelijk met de accu doen, dus als je ergens wat aan stroom kunt besparen dan zou dat bijdragen aan een langere werkduur.
Nee, op zich niet. Hoewel mijn huidige toetsenbord een ps/2 model is. Zou je daar die ps/2 naar USB adapters die je bij muizen krijgt voor kunnen gebruiken?
Met die dingen heb ik geen ervaring, maar lijkt me wel dat het zou werken.
Je hebt van die speciale docking station gevallen van sitecom. Kun je printer op parallelle port aansluiten, heb je 2 PS/2 aansluitingen etc. Dat geval kun je dan weer op de USB poort van je laptop aansluiten.

Sitecom USB Dock
Zit er nu wel of niet Bluetooth in? Bij Computerland staat dit erbij, bij de Bullman ook, maar verder zie ik het nergens vermeld staan.
Heb nergens kunnen vinden dat er bluetooth op zit, dus nee, dat heeft hij niet.
Zuigt hij zijn lucht aan de onderkant of aan de achterkant aan?
Volgens mij was dat de zijkant.
Wat vind je verder van de kwaliteit? Is de behuizing goed? Het toetsenbord en scherm?
Die behuizing is stukken beter dan voorgaande versie (de pacer). Stukken steviger omdat ze gebruik maken van dikker kunststof. Zeker de achterkant van het TFT scherm is steviger. Toch wel handig aangezien er nog steeds van die figuren zijn die menen dat laptops hartstikke stevig zijn en overal tegen kunnen. Ze proppen dan alles in de tas en vervolgens proppen ze vanalles bovenop de laptop. Even ter info: laptops kunnen daar dus niet tegen met als gevolg defecte/beschadigde TFT schermen. Helaas valt dit dus onder eigen schade en mag je dus alles zelf betalen. Als je dan bedenkt dat zo'n scherm al gauw 1/3 van de prijs van het gehele laptop in beslag neemt........
De Asus M2 serie heeft een veel stevigere achterkant, volgens mij was deze van titanium/aluminium. Heeft eigenlijk wel de voorkeur, scheelt namelijk aanzienlijk in defecte/beschadigde TFT schermen.

Het toetsenbord tikt erg prettig, hoewel ik die van de Asus notebooks lekkerder vind, ze hebben een wat lichtere aanslag, de sonic een wat zwaardere.
Het apparaat is verder zelf erg degelijk maar toch ook weer erg licht.
Het design en gebruikte materialen maken het ook een mooi apparaat om te zien.

Het scherm zelf is uitermate prettig. Heb al heel wat laptops gezien, maar die nieuwe centrino apparaten hebben een scherm van hele hoge kwaliteit lijkt het.
Die dingen zijn erg helder en scherp.
Vind je ook dat de glidepad iets langzaam reageert?
Nee, eigenlijk niet. Maar dat is ook weer iets wat je met behulp van de driversoftware helemaal af kunt stellen.
Xof schreef op 26 juni 2003 @ 23:18:
Ik heb een beetje zitten zoeken naar ervaringen met de micropoint laptops en die zijn niet geweldig... Dus ik denk ook niet dat de Sonic laptop echt goed zal zijn.
De service van Micropoint zoals ik die ken, is uitermate goed. Ik zou die zelfs als voorbeeld willen stellen voor overige fabrikanten. Bij twijfelgevallen doet men absoluut niet moeilijk, vervangen ze gewoon.
Ze hebben zelfs klanten buiten Nederland zitten, als die problemen hebben dan rijden ze daar ook gewoon naartoe, dat hoort bij de service.
Als je het bij een winkel koopt of via je school/universiteit dan neem ik aan dat ook deze partijen een stukje service bieden, kijk daar dus ook even naar.

Dan nog even een stukje over waar die laptops vandaan komen:
Er zijn eigenlijk maar een paar grote fabrieken die laptops maken: compal en quanta zijn daarvan 1 van de grote. Heb een FIC laptop gezien en die heb ik inmiddels al onder 3 verschillende merken weer terug gezien in de winkel. Dacht dat deze bij compal vandaan kwam. Als je hier op GoT beetje rond zoekt dan zul je over die fabrikanten wel wat meer vinden.
Het is eigenlijk netzo als met al dat wasmiddel spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

ppl schreef op 27 June 2003 @ 12:29:
Tja, das nou eenmaal zo, support kost geld. Weet niet of dit goedkoper is dan wanneer je bij die Jewel de support uitbreidt naar 3 jaar.
Die Jewel 8070 is 1695€ inc. met 1,3GHz, 512MB RAM, 40GB HD, Windows XP Home, draagtas, gratis bezorging in heel Nederland, 1 jaar garantie en 30 dagen pixelvrij garantie (aanbieding vanaf Juli)
3 jaar carry-in garantie (ook op diefstal en beschadiging) kost 115€ extra.

Dus wel goedkoper dan. Ik zou er een 5400rpm harddisk in laten zetten voor waarschijnlijk een paar tientjes extra.
Scherm is van prima kwaliteit. Zowel op netstroom als op accu.
Ja, ik vond het er ook goed uitzien in de winkel, alleen dus een kleine verticale kijkhoek, wat normaal schijnt te zijn bij die Centrinos.

Vreemd genoeg hebben de meer stroomvretende laptops veel helderdere schermen (en die gebruiken ook maar iets van 8 Watt, terwijl die van de Acer 800 kennelijk 11 Watt gebruikt).
Het scherm wordt alleen iets donkerder op accu. Zal wel komen doordat ze de backlight wat minder fel laten branden ter besparing van de stroom.
Ik vind het alleen jammer dat juist dat niet verder te finetunen valt.
Dat je dus zelf kunt instellen in welke mate hij die powersaving van het scherm moet doen (veel, weinig, middel, etc.).
Dit soort zaken vind ik eigenlijk wel zeer welkom op een laptop, je wilt toch zo lang mogelijk met de accu doen, dus als je ergens wat aan stroom kunt besparen dan zou dat bijdragen aan een langere werkduur.
Dus daarmee bedoel je dat als je even niets doet het scherm wat minder fel wordt? De backlight gaat dan dus niet helemaal uit, wat mij logischer zou lijken aangezien het scherm waarschijnlijk net als die van de Acer transflective is (nog zichtbaar met de backlight uit) ?
Met die dingen heb ik geen ervaring, maar lijkt me wel dat het zou werken.
Je hebt van die speciale docking station gevallen van sitecom. Kun je printer op parallelle port aansluiten, heb je 2 PS/2 aansluitingen etc. Dat geval kun je dan weer op de USB poort van je laptop aansluiten.

Sitecom USB Dock
Dat is dan inderdaad ook een goeie oplossing. Bedankt voor de tip.
Heb nergens kunnen vinden dat er bluetooth op zit, dus nee, dat heeft hij niet.
Vreemd, bij Computerland staat het er echt uitdrukkelijk bij, toch maar eens navragen daar dan.
Volgens mij was dat de zijkant.
Als dat zo is dan zou dat wel een heel groot voordeel zijn, dan kun je hem ook goed op je schoot gebruiken.
Die behuizing is stukken beter dan voorgaande versie (de pacer). Stukken steviger omdat ze gebruik maken van dikker kunststof.
Dus er is geen metaal gebruikt in de behuizing? Dit is bij de Acer 800 wel het geval, maar die kun je kennelijk nog steeds induwen, dus echt voordeel levert het kennelijk niet op. Plus dat de verf schijnbaar op de hoeken ook vrij snel afslijt.
Zeker de achterkant van het TFT scherm is steviger. Toch wel handig aangezien er nog steeds van die figuren zijn die menen dat laptops hartstikke stevig zijn en overal tegen kunnen. Ze proppen dan alles in de tas en vervolgens proppen ze vanalles bovenop de laptop. Even ter info: laptops kunnen daar dus niet tegen met als gevolg defecte/beschadigde TFT schermen. Helaas valt dit dus onder eigen schade en mag je dus alles zelf betalen. Als je dan bedenkt dat zo'n scherm al gauw 1/3 van de prijs van het gehele laptop in beslag neemt........
Ja, die schermpjes zijn inderdaad behoorlijk gevoelig, daar lees je nog wel eens pijnlijke berichten over. Die 3 jaar carry-in garantie is ook voor beschadiging:

Als optie is het mogelijk om uw notebook te verzekeren tegen een aantal gebeurtenissen die niet onder de garantiebepalingen vallen van de fabrikant, zoals stoten, vallen, inductie, brand, ontploffing, waterschade, diefstal, (indirecte) blikseminslag e.d.

Het All Risk Verzekeringsplan van The Notebook Express betekent 3 jaar lang continuïteit. Hieronder de voordelen van ons Verzekeringsplan nog even op een rij:

Snelle en vakkundige reparatie door uw dealer/leverancier;
Drie jaar lang geen kosten voor arbeidsloon en onderdelen;
Drie jaar lang volledige garantie zonder afschrijving;
Drie jaar lang verzekerd (€ 110,- eigen risico);
Drie jaar verzekerde garantie;
Geen kostbare elektronicaverzekering nodig;
Geen verschil tussen particulier en beroepsmatig gebruik;
Van toepassing op nieuw aangeschafte notebooks bij The Notebook Express;
De laagste prijs voor de beste service.
Prijzen TNE All Risk Verzekeringsplan

Waarde notebook t/m
Premie

€ 1.500,00
€ 100,00

€ 2.000,00
€ 115,00

Waarde Notebook prijzen zijn inclusief 19% BTW.
Premiekosten zijn inclusief 7% assurantiebelasting.

Klinkt op zich als een hele goeie deal.
De Asus M2 serie heeft een veel stevigere achterkant, volgens mij was deze van titanium/aluminium. Heeft eigenlijk wel de voorkeur, scheelt namelijk aanzienlijk in defecte/beschadigde TFT schermen.
Ja dat lijkt met inderdaad een groot voordeel. Jammer dat die Asus notebooks niet echt goed in 3D spellen zijn, ik wil er een in plaats van mijn computer, maar dus eentje die buitenshuis ook prima bruikbaar is.
Het toetsenbord tikt erg prettig, hoewel ik die van de Asus notebooks lekkerder vind, ze hebben een wat lichtere aanslag, de sonic een wat zwaardere.
Waarschijnlijk wordt dat vanzelf ook nog wel lichter. Mijn desktop toetsenbord ging heel zwaar in het begin en dat is echt een stuk minder geworden na een tijdje.
Ik vind een lichte aanslag zelf ook wel prettig.
Het toetsenbord van m'n Amiga4000 is nog steeds mijn favoriet, lichte aanslag met doorklik en enorm degelijk (en dan dat mooie degelijke geluid).
Het apparaat is verder zelf erg degelijk maar toch ook weer erg licht.
Het design en gebruikte materialen maken het ook een mooi apparaat om te zien.
Ik moet zeggen dat dit allemaal echt heel goed klinkt, ik zit er echt zwaar over te denken om deze (de Jewel dan) te kopen in plaats van de Acer.
Het scherm zelf is uitermate prettig. Heb al heel wat laptops gezien, maar die nieuwe centrino apparaten hebben een scherm van hele hoge kwaliteit lijkt het.
Die dingen zijn erg helder en scherp.
Ja, ik moet zeggen dat het scherm van deze er echt uitsprong in de winkel, ze hadden verder alleen andere Jewels en een paar Acers staan (geen 800). Inderdaad lekker scherp, ik vind het wel prettig als je de pixels goed kunt zien omdat ik veel grafisch werk doe.
Nee, eigenlijk niet. Maar dat is ook weer iets wat je met behulp van de driversoftware helemaal af kunt stellen.
Nou als ik met de driver de latency wat zou kunnen bijstellen vind ik het prima. Ik weet ook niet of ik echt een fan zou zijn van zo'n glidepad. Een mini-trackball klinkt op zich ook wel interessant.
De service van Micropoint zoals ik die ken, is uitermate goed. Ik zou die zelfs als voorbeeld willen stellen voor overige fabrikanten. Bij twijfelgevallen doet men absoluut niet moeilijk, vervangen ze gewoon.
Dat klinkt heel netjes, inderdaad een uitzondering.
Ze hebben zelfs klanten buiten Nederland zitten, als die problemen hebben dan rijden ze daar ook gewoon naartoe, dat hoort bij de service.
Als je het bij een winkel koopt of via je school/universiteit dan neem ik aan dat ook deze partijen een stukje service bieden, kijk daar dus ook even naar.
Ja, toch wel belangrijk met een laptop, aangezien daar sneller iets mis mee kan gaan en het ook niet echt zelf te repareren is.
Dan nog even een stukje over waar die laptops vandaan komen:
Er zijn eigenlijk maar een paar grote fabrieken die laptops maken: compal en quanta zijn daarvan 1 van de grote. Heb een FIC laptop gezien en die heb ik inmiddels al onder 3 verschillende merken weer terug gezien in de winkel. Dacht dat deze bij compal vandaan kwam. Als je hier op GoT beetje rond zoekt dan zul je over die fabrikanten wel wat meer vinden.
Het is eigenlijk netzo als met al dat wasmiddel spul.
Ik heb het idee dat Compal populairder aan het worden is. Ook krijg ik de indruk dat Compal vooruit is gegaan in kwaliteit en Quanta juist achteruit.

EDIT: Oh ja, hoe zit het met firmware updates? Die ben ik verder niet online tegen gekomen.

[ Voor 1% gewijzigd door Lamer_Deluxe op 27-06-2003 13:21 . Reden: Typo / Vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Lamer_Deluxe schreef op 27 June 2003 @ 13:17:
Die Jewel 8070 is € 1695 inc. met 1,3GHz, 512MB RAM, 40GB HD, Windows XP Home, draagtas, gratis bezorging in heel Nederland, 1 jaar garantie en 30 dagen pixelvrij garantie (aanbieding vanaf Juli)
3 jaar carry-in garantie (ook op diefstal en beschadiging) kost € 115 extra.

Dus wel goedkoper dan. Ik zou er een 5400rpm harddisk in laten zetten voor waarschijnlijk een paar tientjes extra.
Ja, dan is de keus makkelijk he :)
Dus daarmee bedoel je dat als je even niets doet het scherm wat minder fel wordt? De backlight gaat dan dus niet helemaal uit, wat mij logischer zou lijken aangezien het scherm waarschijnlijk net als die van de Acer transflective is (nog zichtbaar met de backlight uit) ?
Nee, zodra je op accu gaat werken (dus als je netstroom eruit trekt) dan wordt het scherm een tikkeltje donkerder, as in, het brandt minder fel.
Vreemd, bij Computerland staat het er echt uitdrukkelijk bij, toch maar eens navragen daar dan.
Misschien nieuwe versie ofzo of ze leveren het er los bij, kan best zijn dat het er standaard in zit.
Dus er is geen metaal gebruikt in de behuizing? Dit is bij de Acer 800 wel het geval, maar die kun je kennelijk nog steeds induwen, dus echt voordeel levert het kennelijk niet op. Plus dat de verf schijnbaar op de hoeken ook vrij snel afslijt.
Mwoah, is een klein metalen stripje gebruikt, de rest lijkt allemaal op metaal.
Design is zo dat het lijkt alsof het van titanium/aluminium is gemaakt, iets wat ik wel prima vind. Volgens mij is zo'n laptop van titanium ook zwaarder en duurder.
Ja, die schermpjes zijn inderdaad behoorlijk gevoelig, daar lees je nog wel eens pijnlijke berichten over. Die 3 jaar carry-in garantie is ook voor beschadiging:

Als optie is het mogelijk om uw notebook te verzekeren tegen een aantal gebeurtenissen die niet onder de garantiebepalingen vallen van de fabrikant, zoals stoten, vallen, inductie, brand, ontploffing, waterschade, diefstal, (indirecte) blikseminslag e.d.

Het All Risk Verzekeringsplan van The Notebook Express betekent 3 jaar lang continuïteit. Hieronder de voordelen van ons Verzekeringsplan nog even op een rij:

Snelle en vakkundige reparatie door uw dealer/leverancier;
Drie jaar lang geen kosten voor arbeidsloon en onderdelen;
Drie jaar lang volledige garantie zonder afschrijving;
Drie jaar lang verzekerd (€ 110,- eigen risico);
Drie jaar verzekerde garantie;
Geen kostbare elektronicaverzekering nodig;
Geen verschil tussen particulier en beroepsmatig gebruik;
Van toepassing op nieuw aangeschafte notebooks bij The Notebook Express;
De laagste prijs voor de beste service.
Prijzen TNE All Risk Verzekeringsplan

Waarde notebook t/m
Premie

€ 1.500,00
€ 100,00

€ 2.000,00
€ 115,00

Waarde Notebook prijzen zijn inclusief 19% BTW.
Premiekosten zijn inclusief 7% assurantiebelasting.

Klinkt op zich als een hele goeie deal.
Als ik dat zo lees lijkt het mij inderdaad een mooie deal. Hebben anderen niet iets vergelijkends?
Ja, ik moet zeggen dat het scherm van deze er echt uitsprong in de winkel, ze hadden verder alleen andere Jewels en een paar Acers staan (geen 800). Inderdaad lekker scherp, ik vind het wel prettig als je de pixels goed kunt zien omdat ik veel grafisch werk doe.

Nou als ik met de driver de latency wat zou kunnen bijstellen vind ik het prima. Ik weet ook niet of ik echt een fan zou zijn van zo'n glidepad. Een mini-trackball klinkt op zich ook wel interessant.
Misschien dan ook handig om een extern usb muisje aan te schaffen? Werkt beter dan zo'n touchpad/glidepad/trackball. Hoewel, mijn oom is CAD tekenaar en die vind zo'n trackball super werken.
EDIT: Oh ja, hoe zit het met firmware updates? Die ben ik verder niet online tegen gekomen.
Dat is een goeie. Op de website van Micropoint vond ik wel wat over drivers e.d. maar van firmware geen sprake, misschien is er momenteel geen update en komt het er wel in de lijst van drivers terecht als er el een update is.
Bij Jewel Notebooks hebben ze wel een pagina voor de bios updates, die is alleen nu nog leeg. Zie trouwens geen enkele update voor de 8070, wel voor de 8060.
Komt misschien nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

ppl schreef op 27 June 2003 @ 15:54:
Ja, dan is de keus makkelijk he :)
Ja, eigenlijk wel he? Je kunt er dan niet echt meer een buil aan vallen denk ik.
Nee, zodra je op accu gaat werken (dus als je netstroom eruit trekt) dan wordt het scherm een tikkeltje donkerder, as in, het brandt minder fel.
Ah, dat is wel jammer dan inderdaad.
Misschien nieuwe versie ofzo of ze leveren het er los bij, kan best zijn dat het er standaard in zit.
Ja, 'ingebouwd' staat er, dus niet zo'n extern USB ding.
Mwoah, is een klein metalen stripje gebruikt, de rest lijkt allemaal op metaal.
Design is zo dat het lijkt alsof het van titanium/aluminium is gemaakt, iets wat ik wel prima vind. Volgens mij is zo'n laptop van titanium ook zwaarder en duurder.
Ja, ook waar, dan wordt de boel weer zwaarder. Voor de rest gewoon een kwestie van voorzichtig omspringen met het ding.
Als ik dat zo lees lijkt het mij inderdaad een mooie deal. Hebben anderen niet iets vergelijkends?
Ja, echt een verbazend goeie deal, ik ben verder nog niet zoiets tegen gekomen. Meestal wordt er gezegd dat als je de boel zelf sloopt je gewoon pech hebt gehad.
Diefstal weet ik niet hoe ze dat geregeld hebben, dat moet je natuurlijk kunnen bewijzen, anders kun je er voor 110€ gratis nog een halen :)
Misschien dan ook handig om een extern usb muisje aan te schaffen? Werkt beter dan zo'n touchpad/glidepad/trackball. Hoewel, mijn oom is CAD tekenaar en die vind zo'n trackball super werken.
Ja, ik heb hier een dual optical van Logitech, die kan ik er ook aan hangen, heb je wel een muismat bij nodig... hoewel hij ook wel zo op de tafel werkt eigenlijk. Zo'n mini trackball is wel lekker klein, maar ik weet niet of ik er aan zou kunnen wennen.
Dat is een goeie. Op de website van Micropoint vond ik wel wat over drivers e.d. maar van firmware geen sprake, misschien is er momenteel geen update en komt het er wel in de lijst van drivers terecht als er el een update is.
Bij Jewel Notebooks hebben ze wel een pagina voor de bios updates, die is alleen nu nog leeg. Zie trouwens geen enkele update voor de 8070, wel voor de 8060.
Komt misschien nog.
Ik heb wel ergens gelezen dat als je contact op neemt met support, of het in de winkel vraagt, je een firmware update kan krijgen. Kennelijk niet down te loaden omdat ze bang zijn dat mensen hun systeem ermee verprutsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Lamer_Deluxe schreef op 27 June 2003 @ 16:09:
Ja, echt een verbazend goeie deal, ik ben verder nog niet zoiets tegen gekomen. Meestal wordt er gezegd dat als je de boel zelf sloopt je gewoon pech hebt gehad.
Diefstal weet ik niet hoe ze dat geregeld hebben, dat moet je natuurlijk kunnen bewijzen, anders kun je er voor € 110 gratis nog een halen :)
Als hij gestolen is moet je aangifte doen enzo, krijg je een proces verbaal.
Met dat proces verbaal e.d. kun je dus bewijzen dat hij gestolen is.
Ik heb wel ergens gelezen dat als je contact op neemt met support, of het in de winkel vraagt, je een firmware update kan krijgen. Kennelijk niet down te loaden omdat ze bang zijn dat mensen hun systeem ermee verprutsen?
Dat is goed mogelijk dat ze het daarom doen. Bij Corel is het zo dat ze een service pack niet ter download aanbieden als deze een bepaalde grootte overschreidt.
Dan zul je die op CD moeten bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Nou, net nog een keer naar die Jewel wezen kijken bij Computerland.

Ik vind het scherm echt goed, mooi helder, goed contrast, lekker scherp. Zag er naar mijn idee net iets beter uit dan die van de Acer 800.

De omlijsting van het scherm vond ik wel en beetje kraakplastic, er zal een beetje speling in aan de randen, je kon het een beetje inknijpen.

Toetsenbord typete lekker. Acer iets lichter, Jewel iets degelijker. Dat het toetsenbord iets naar beneden in de kast zit maakte niks uit en zo komt hij tenminste niet tegen het scherm aan. De iets transparante toetsen zijn een leuke extra.

Verticale kijkhoek was hetzelfde als bij andere laptops, zelfs Sony heeft daar in mindere mate last van. Overigens vond ik de schermen van Sony niet echt opvallend helder, wel ietsje minder scherp leek het, maar wel rustig aan je ogen.

Lichte Vertraging van de glidepad merkte ik bij andere notebooks ook, bij degenen waar het minder vertraagd was was het ook minder vloeiend. Dus dat zal wel gefilterd zijn ofzo.

Afwerking van de kast zag er voor de rest prima uit. De blauwe LEDs aan de voorkant zien er cool uit, maar ik zag er geen een voor de Harddisk. De brushed metal lijst om het toetsenbord is ook mooi.

Wat Bluetooth betreft, heb ik gevraagd aan de jongen van de technische dienst. Die vertelde mij zonder erover te hoeven nadenken dat er inderdaad Bluetooth in zit, gewoon een standaard type chip op het moederbord. Hij zei het merk en het type erbij maar dat ging bij mij het ene oor in en het andere weer uit helaas. Er zat ook geen Bluetooth LED op de kast.
Ik vroeg of dat altijd al in die notebook had gezeten of dat dat net pas in een update was, maar hij zei dat dat er altijd al in zat.

Voor WiFi zag ik een schuifknopje zitten, dat is wel handig. De USB poorten heb ik niet kunnen ontdekken, maar dat zijn er als het goed is drie.

Al met al, zeker met de 30 dagen pixelvrij garantie, de mogelijkheid om er meteen een 5400 toeren harddisk in te laten zetten en de goeie commentaren en reviews is dit echt een hele interessante laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

ppl schreef op 27 June 2003 @ 16:52:
Als hij gestolen is moet je aangifte doen enzo, krijg je een proces verbaal.
Met dat proces verbaal e.d. kun je dus bewijzen dat hij gestolen is.
Ja precies. Bij mijn mobiele telefoon is dat namelijk niet voldoende, dan moet het onder bedreiging zijn gebeurd.
Dat is goed mogelijk dat ze het daarom doen. Bij Corel is het zo dat ze een service pack niet ter download aanbieden als deze een bepaalde grootte overschreidt.
Dan zul je die op CD moeten bestellen.
Ja, dat zal het wel zijn, zal wel schelen in het aantal problemen dat ze te verwerken krijgen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Lamer_Deluxe schreef op 27 juni 2003 @ 18:56:
Afwerking van de kast zag er voor de rest prima uit. De blauwe LEDs aan de voorkant zien er cool uit, maar ik zag er geen een voor de Harddisk. De brushed metal lijst om het toetsenbord is ook mooi.
Bovenaan het toetsenbord zit een hele mooie rand waarin de powerknop verwerkt zit.
Aan de rechterkant zitten nog een aantal symbolen die blauw oplichten.
De hardeschijf is 1 van die symbolen. En geloof me, dat ziet er erg gelikt uit, het is gewoon helemaal "stealth".
Voor WiFi zag ik een schuifknopje zitten, dat is wel handig. De USB poorten heb ik niet kunnen ontdekken, maar dat zijn er als het goed is drie.
Wel even oppassen. Door Micropoint werd er mij vertelt dat de problemen met wifi die zij binnen kregen kwamen doordat mensen vergeten waren deze schuif te verschuiven. M.a.w. doet je wifi het niet goed, verschuif dat ding dan eens :)
Al met al, zeker met de 30 dagen pixelvrij garantie, de mogelijkheid om er meteen een 5400 toeren harddisk in te laten zetten en de goeie commentaren en reviews is dit echt een hele interessante laptop.
Is het geen enkel probleem om er dan een andere hardeschijf in te zetten, dus sneller, groter? Dat maakt het dan natuurlijk wel heel wat aantrekkelijker he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

ppl schreef op 27 juni 2003 @ 21:37:
Bovenaan het toetsenbord zit een hele mooie rand waarin de powerknop verwerkt zit.
Aan de rechterkant zitten nog een aantal symbolen die blauw oplichten.
De hardeschijf is 1 van die symbolen. En geloof me, dat ziet er erg gelikt uit, het is gewoon helemaal "stealth".
Dat klinkt erg cool, inderdaad 'stealth' want ik had het niet gezien. Leuk al die blauwe lichtjes op dat ding.
Wel even oppassen. Door Micropoint werd er mij vertelt dat de problemen met wifi die zij binnen kregen kwamen doordat mensen vergeten waren deze schuif te verschuiven. M.a.w. doet je wifi het niet goed, verschuif dat ding dan eens :)
Ja, dat kan ik me wel voorstellen, hoewel ik denk dat het vaker mis gaat met dingen die in de BIOS moeten worden aangezet.

Dat van die Bluetooth chip snap ik nog steeds niet. Die jongen van de technische dienst kon me zonder problemen het merk en type chip noemen. Maar waarom adverteert Jewel daar zelf dan niet mee? (en Micropoint) Dat is toch een mooie extra functie. Zeker ook 'stealth' net als die blauwe lichtjes :)
Is het geen enkel probleem om er dan een andere hardeschijf in te zetten, dus sneller, groter? Dat maakt het dan natuurlijk wel heel wat aantrekkelijker he :)
Nee, geen enkel probleem, staan gewoon in de lijst met meerprijzen. 5400rpm 40GB i.p.v. 4200rpm 30GB is 75€ aangezien er in deze al een 40GB 4200rpm zit zal de meerprijs naar 5400 wel helemaal niet duur zijn.

De aangegeven harddisk groottes gaan tot 80GB voor 225€ extra (60GB@5400 is 150€ extra), dit zijn allemaal meerprijzen.

Of het gemakkelijk zelf te vervangen zal zijn weet ik niet, maar ik neem aan van wel, aangezien die verkoop punten dat ook een beetje handig moeten kunnen doen (of zou Jewel dat zelf doen? Lijkt me niet eigenlijk).

En de CPU meerprijzen (1.4 voor 110€ en 1.6 voor 456€ (!)) doen vermoeden dat het mogelijk is om de CPU ook zelf te vervangen, als de prijzen wat interessanter zijn. Bij de Acer is hij ook te vervangen.

Alleen zijn de losse CPUs nu nog enorm moeilijk te krijgen. Het maakt ook alleen maar verschil voor de echt CPU intensieve programmas zoals 3D rendering enzo.

(ik ben benieuwd of we al studenten hebben overtuigd om een Micropoint aan te schaffen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

haha nou ik weet ondertussen al vrijwel zeker dat ik hem via de uni ga bestellen! (micropoint sonic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Anoniem: 23457 schreef op 28 June 2003 @ 00:04:
haha nou ik weet ondertussen al vrijwel zeker dat ik hem via de uni ga bestellen! (micropoint sonic)
heheh :)

Wat kost hij jou via de uni? Of had je dat al gezegd en zit ik hier lui te wezen?

Ik weet nu ook vrijwel zeker dat ik deze ga kiezen.

In de C'T test van de Bullman (zelfde laptop) staat ook Bluetooth aangegeven, van Widcomm. Kijken of daar drivers voor te vinden zijn.

De Combi-drive is bij Bullman van Toshiba en die komt heel goed uit de test (snel), ik heb een mail naar Jewel gestuurd om te vragen over die Bluetooth en het merk van hun Combi-drive (is waarschijnlijk ook wel een Toshiba).

En de fan maakt dus heel weinig geluid, vind ik ook een groot voordeel.

Hier nog wat Duitse specs van de Bullman: http://213.133.101.101:8080/PDF/VK5CENT+20CD.pdf

Aan de rechter kant zit bij de Bullman een 'Harddisk wissel schacht'. Ik vraag me af of hier de gewone harddisk in zit, of dat je hier een tweede harddisk in kan doen.
Misschien komen ze nog wel met een tweede accu voor deze schacht, hoewel dat ook niet echt nodig is.

Het TFT scherm staat bij Bullman omschreven als 'A-Graded' volgens de DIN norm, zal hoogstwaarschijnlijk hetzelfde scherm als van de Jewel zijn.

140 graden horizontale kijkhoek. 350 ANSI-Lumen helderheid. 16.7M kleuren. Prima volgens mij.

De behuizing is van 'hard-PVC' klinkt goed, want dat breekt volgens mij niet zo snel.

'De processor kan altijd 'werkseitig(?)' vervangen worden, dus de rekenkracht is scaleerbaar' De CPU kan dus inderdaad later geupgrade worden, snelheden >1.6GHz worden ondersteund.

'Harddisk gemakkelijk te vervangen' Dat is nu dan ook duidelijk.

Kennelijk is er een interne microfoon.

Soundblaster Pro/16 compatible geluid. Direct 3D sound. Realtek ALC 202.

Bluetooth staat hier als apart aansluitbare mogelijkheid??? En audio line-in zie ik hier niet aangegeven. Het lijkt alsof de resellers zelf de specs niet helemaal weten vaak.

Zes van die koele blauwe stealth LEDs (ik vind dat dit maar de officiële naam moet zijn :) ) Kan niet zien wat de functies zijn.

2.9 Kilo en de Jewel 2.68, vreemd.

EDIT:
Nog een notebook gevonden die precies hetzelfde is: De Xeron Sonic ProX50. 3rde plaats in PC Welt van 111 (!) geteste Notebooks. Toshiba Sattelite Pro 2100 op 1 en Xeron Sonic Grafix op 2.

Oh ja, hij is ook voorbereid op een 'Kensington Lock'.

[ Voor 11% gewijzigd door Lamer_Deluxe op 28-06-2003 01:20 . Reden: Meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13509

Lamer_Deluxe schreef op 27 June 2003 @ 13:17:
Die Jewel 8070 is 1695€ inc. met 1,3GHz, 512MB RAM, 40GB HD, Windows XP Home, draagtas, gratis bezorging in heel Nederland, 1 jaar garantie en 30 dagen pixelvrij garantie (aanbieding vanaf Juli)
3 jaar carry-in garantie (ook op diefstal en beschadiging) kost 115€ extra.

Bij computerpirates kost hij 1493,45 euro inclusief btw en 40 gb 5400 rpm HD. OK geen draagtas en windows xp maar een draagtas kan je altijd nog los erbij kopen en een windows xp cd heeft (bijna) iedereen wel ergens liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Anoniem: 13509 schreef op 28 juni 2003 @ 15:00:
Bij computerpirates kost hij 1493,45 euro inclusief btw en 40 gb 5400 rpm HD. OK geen draagtas en windows xp maar een draagtas kan je altijd nog los erbij kopen en een windows xp cd heeft (bijna) iedereen wel ergens liggen.
Bedankt voor de tip.

Een Windows XP CD heb ik niet liggen hier, ik gebruik op dit moment nog een fijne crashende Windows 98se van een recovery CD. En ik wil hem zelf met uitgestelde betaling kopen en dat kan bij computerpirates niet.

Hebben ze daar ook zo'n all-risk verzekering?

Voor de rest inderdaad een hele goeie prijs, dus ik denk dat andere mensen wel wat hebben aan deze tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Nog een interessante link voor mensen die geïnteresseerd zijn in de Micropoint 300/Jewel 8070:

http://www.hyperdatadirec.../model5000/model5000.htm#

De HyperData 5000 is ook alweer dezelfde notebook, voor de US. Op deze pagina staan alle aanzichten van de notebook en ook zijn er drivers te downloaden. En je kunt de manual downloaden, ook erg handig.

Wat opvalt bij het onderaanzicht is dat het er lekker clean uitziet; bijna geen gaten. Het lijkt erop dat hij zijn lucht niet onder aanzuigt. Hoewel ik niet weet wat dat ventilator-achtige plastic ding is.

Wat verder opvalt is dat als je de accu eruit haalt, je geen pootje weghaalt, wat bij de Acer TM800 wel zo is, zo dat hij gaat wankelen.

Ook is de harddisk heel erg eenvoudig te verwisselen, bijna net zo eenvoudig als de media drive lijkt het.

De BIOS is van Insyde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Ziet er wel goed uit, alleen die CD-lade aan de voorkant he, das niet zo handig :P

Als er BTW nog vragen over de M3700n zijn, laat het weten, probeer ik ze zo goed mogelijk te beantwoorden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 22:37

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
hehehe ik heb wel een vraagje ...
Wanneer heb je je review af ?

Ben wel benieuwd ... :)

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Anoniem: 50624 schreef op 29 June 2003 @ 13:35:
Ziet er wel goed uit, alleen die CD-lade aan de voorkant he, das niet zo handig :P
Nee, die opmerking was er inderdaad al eerder, dat het onhandig is als je hem in een standaard wilt gebruiken.

Voor de rest vind ik de drive aan de voorkant niet onhandig; je kunt er gemakkelijk bij en op mijn buro heb ik allemaal spullen links en rechts van m'n toetsenbord liggen.

Wat me ook nog opviel is dat het drie uur duurt om hem op te laden. Bij de Acer zou dit anderhalf uur moeten zijn, maar dat was in de praktijk ook drie uur. Of dat met de huidige revisie opgelost is is me niet duidelijk.

[ Voor 1% gewijzigd door Lamer_Deluxe op 29-06-2003 14:52 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoe is dit notebook eigenlijk getest qua batterijduur??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lamer_Deluxe schreef op 28 June 2003 @ 00:36:
[...]

heheh :)

Wat kost hij jou via de uni? Of had je dat al gezegd en zit ik hier lui te wezen?

Ik weet nu ook vrijwel zeker dat ik deze ga kiezen.
.
eens kijken
1,3 GHz, 40 GB, 15" SXGA+, COMBO, 512MB en Radeon 9000 M 64MB
(hier staat trouwens 2,8 kg) en 3 jaar onsite garantie
en hij heet micropoint sonic.

kost 1668 euro op de uni bij mij.
niet spectaculair ofzo..maar een groot voordeel waardoor ik eigenlijk geen andere laptop wil kiezen.....
wanneer er een probleem mee is kan ik hem bij het service center op de uni inleveren, krijg ik METEEN een leenlaptop mee...en het mooiste...je harddisk wordt zelfs meteen ff overgezet! dus jah dat is wel lekker voordeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

hoe is dit notebook eigenlijk getest qua batterijduur??
Prima, nog iets beter dan de Travelmate 800:

DVD afspelen: 3,3 uur v.s. 2,7 uur.
BAPCo Mobilemark performance: 4,4 uur v.s. 4,1 uur.
BAPCo Mobilemark reader: 5 uur v.s. 4,9 uur.
Na 1 uur laden: 2,3 uur v.s. 2.2 uur.
eens kijken
1,3 GHz, 40 GB, 15" SXGA+, COMBO, 512MB en Radeon 9000 M 64MB
(hier staat trouwens 2,8 kg) en 3 jaar onsite garantie
en hij heet micropoint sonic.

kost 1668 euro op de uni bij mij.
Dat is dus nog wat voordeliger dan waarvoor ik hem kan krijgen (met uitgestelde betaling); 1695 Euro met 1 jaar carry-in. En Windows XP home, welke Windows zit er bij jou bij, Pro?
In ieder geval lijkt het me een goeie deal voor die prijs.

Dat gewicht zie ik overal verschillend aangegeven, van 2,69 tot 3 Kg.
niet spectaculair ofzo..maar een groot voordeel waardoor ik eigenlijk geen andere laptop wil kiezen.....
wanneer er een probleem mee is kan ik hem bij het service center op de uni inleveren, krijg ik METEEN een leenlaptop mee...en het mooiste...je harddisk wordt zelfs meteen ff overgezet! dus jah dat is wel lekker voordeel
Ja, dat is echt perfect natuurlijk. En de harddisk is heel erg eenvoudig te verwisselen bij dat ding. Het lijkt erop dat hij ervoor is gemaakt om gemakkelijk door een winkel te laten customizen (HD,geheugen,CPU).

Wat me nu nog eens opviel in de C'T test is dat ze tot twee keer toe over die Bullman (Micropoint/Jewel) zeggen dat de behuizing robuust is.

Ook las ik nog dat Jewel die 30 dagen pixelvrij garantie durft te geven omdat het een A-klasse beeldscherm is (ze verwachten niet dat er defecte pixels zijn binnen die termijn).

Ook nog interessant: Iemand had het erover dat de Radeon M10 pin-compatible met de M9 zou zijn. Zegt op zich ook nog niet alles (voltages), maar mocht je de M9 kunnen vervangen door een M10 dan zou dat natuurlijk geweldig zijn. Als je er ergens los eentje zou kunnen krijgen tenminste :)

Verder is kennelijk geen enkele VGA poort van die 11 Centrinos uit de C'T test heel scherp boven de 1280x1024x85Hz, de Dell (D600) is het beste en de Bullman, Acer en IBM zitten daar direct onder daarna gaat het berg afwaarts.

Wat overigens bij de Travelmate 800 lastig is, is dat 1 van de geheugen modules onder het toetsenbord zit. Dus je moet op een nogal moeilijke manier het toetsenbord verwijderen om erbij te kunnen.

Ik kwam nog ergens zo'n Jewel 8070 tegen met standaard DVD brander, dus die zijn er al voor te krijgen kennelijk. En ook een met een LiteON combi-drive tegen meerprijs.

EDIT: Kun jij er ook meteen een 5400rpm HD in laten zetten tegen meerprijs? Zou ik wel doen, dit schijnt de performance behoorlijk te helpen en het kost waarschijnlijk maar iets van 20-25€ extra.

[ Voor 5% gewijzigd door Lamer_Deluxe op 30-06-2003 00:49 . Reden: Extra vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lamer_Deluxe schreef op 30 June 2003 @ 00:43:
[...]

En Windows XP home, welke Windows zit er bij jou bij, Pro?
In ieder geval lijkt het me een goeie deal voor die prijs.
Pro zit er bij idd...maar ook office en wat andere softwre, licenties via school.

[...]
EDIT: Kun jij er ook meteen een 5400rpm HD in laten zetten tegen meerprijs? Zou ik wel doen, dit schijnt de performance behoorlijk te helpen en het kost waarschijnlijk maar iets van 20-25€ extra.
Ja geen idee...heb er een mailtje over gestuurd, maar wordt niet over harddisksnelheid gesproken..maar zou ik idd graag willen..dus wacht die reactie nog af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Anoniem: 23457 schreef op 30 June 2003 @ 00:56:
Pro zit er bij idd...maar ook office en wat andere softwre, licenties via school.
Dat is netjes, zeker een goeie deal dus.
Ja geen idee...heb er een mailtje over gestuurd, maar wordt niet over harddisksnelheid gesproken..maar zou ik idd graag willen..dus wacht die reactie nog af.
Nou, hopen dat het mogelijk is.

Ik kwam nog een hele interessante Centrino laptop tegen, helaas alleen in Duitsland:

ATELCO 4move! Pro 1400CW

http://www.atelco.de/2EWo...p?aid=1861&agid=171&adp=0

- 1.4 GHz
- 15,1 inch display SXGA+ 1400x1050
- 40GB
- 512 MB
- ATi M9 64MB
- Soundplaster (LOL :D ) Pro 3.0 compatible audio, SP/DIF out
- 10/100/1000 Mbit Wireless LAN (wireless 1000??? Zal wel de gewone LAN zijn, maar wel 1000 Mbit dus)
- 2 Uur laadtijd
- 4-6 uur accu tijd
- 4x USB 2.0
- Floppy drive optioneel
- Voor de rest de gebruikelijke aansluitingen, combi-drive en PS/2.

1551€ bij verzending! En hij ziet er nog cool uit ook.

Deze is eigenlijk nog wat interessanter dan die Jewel met de extra USB poort, SP/DIF uit, 1000Mbit LAN, PS/2 en floppy drive optie. Hoe goed hij in de praktijk is is natuurlijk nog de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, leuk enzo, maar WTF moet je met 1000mbit als gewone gebruiker? Die data snelheid haalt je gewone comp never nooit niet, daar is de HD enzo te langzaam voor.

Das dus max 125MB p/s, ATA100 drives halen volgens specs max. 100MB/sec, maar uit verschillende tests blijkt dat dit nog niet eens 40MB/sec is.. 20MB/sec is denk ik het max. haalbare, maar dat heb je als consument helemaal niet nodig :) Tenzij je de hele dag illegaal spul met je buren aan het uitwisselen bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

natuurlijk is het niet echt heel belangrijk, maar wel leuk...en 20 a 25 MB max. haalbare......dan is dat toch bijna 2x zosnel dan wanneer je dat met een 100 Mbit kaartje zou kunnen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 11:46

SG

SG surft naar info hardewaren

Tja d'r is ook weer mobile nieuws

zoals Banias al zijn opvolger heeft Dothan ?
Zo heeft AMD die ook
Athlon 64 mobile

zie Tom HW site

http://www.tomshardware.c...306281/millionman-04.html

The Uniwell N766AA0 notebook

64bit notebook met 64bit UT2003 op een 64bit WinXP

[ Voor 7% gewijzigd door SG op 30-06-2003 19:32 ]

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Anoniem: 50624 schreef op 30 June 2003 @ 14:29:
Ja, leuk enzo, maar WTF moet je met 1000mbit als gewone gebruiker? Die data snelheid haalt je gewone comp never nooit niet, daar is de HD enzo te langzaam voor.

Das dus max 125MB p/s, ATA100 drives halen volgens specs max. 100MB/sec, maar uit verschillende tests blijkt dat dit nog niet eens 40MB/sec is.. 20MB/sec is denk ik het max. haalbare, maar dat heb je als consument helemaal niet nodig :) Tenzij je de hele dag illegaal spul met je buren aan het uitwisselen bent :P
Waarschijnlijk 111MB/s (8+1 bits) en dan voor 100Mbit 11MB/s dus dan is minstens het dubbele toch leuk. En het is ook meer bedoeld om in een LAN van je werk te hangen.

En de digitale audio uitgang is natuurlijk ook interessant. Ik vraag me af of je daar multichannel surround uit zou kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

uit een digitale geluidsuitgang kun je voorzover ik weet gewoon 5.1 geluid halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Anoniem: 23457 schreef op 30 juni 2003 @ 23:12:
uit een digitale geluidsuitgang kun je voorzover ik weet gewoon 5.1 geluid halen.
Dat is dan ook wel heel interessant. De Samsung X10 heeft dat ook, maar daarvan is het scherm vrij donker en de gewone accu gaat niet zolang mee als de grotere die uitsteekt.

Maargoed, het is in Duitsland. Dus dat is dan weer lastig met garantie en dan moet je er eerst een normaal toetsenbord in laten zetten als dat al mogelijk is. Jammer dat deze niet in Nederland te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

De Notebook Express heeft het net even voor mij nagevraagd bij Jewel en de huidige Jade 8070's hebben inderdaad standaard Bluetooth aan boord!

40GB 4200 naar 5400rpm kost maar iets van 25 Euro. En gewoon hun 3 jaar all-risk verzekering voor 115€ bij de standaard 1-jaar fabrieksgarantie dekt de defecten, ongelukjes etc.

Ik laat er ook meteen een 1x512MB geheugenmodule inzetten i.p.v. 2x256.

En dan zit ik te denken om er een rugtas bij te nemen in plaats van de gratis notebooktas. Dit omdat het bij zo'n rugtas niet opvalt dat er een notebook inzit (i.v.m. roof) en het is handig dragen, ook op de fiets.

En dan misschien nog een kabelslotje ofzo, moet ik even kijken. Ik wil een Centrino omdat ik overdag in een cafeetje ofzo wil kunnen werken, altijd maar thuis werken wordt ook een beetje saai. Maar dan moet je ook af en toe naar het toilet kunnen zonder dat iemand je notebook jat.
Ze zouden op een notebook eigenlijk een slotje moeten maken zodat hij niet open kan, dan kunnen mensen ook niet met je notebook lopen te zieken als je even wegloopt (dus ook niet het scherm of toetsenbord mollen).

Met wat geluk zou ik hem vanmiddag op kunnen halen, ze moeten nog kijken voor die 5400rpm harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84419

Ik wil niet zeikerig overkomen, maar bij mijn weten was dit topic opgezet om een verzamelpunt te worden worden over info betreffende centrino's en mobile P4's. De laatste helft van et topic gaat over brightness van schermen, hardeschijven en geluid. Allemaal goed en aardig, maar niet bepaald processor gerelateerd.... :|

Nou vind ik et supa dat jullie willen discussieren over de Jewel/Micropoint laptops, maar is dit de plek? Beetje jammer, want ik weet nix van mobiele processoren en had eigenlijk verwacht wat te leren hierover als ik dit topic in de gaten hield. Ik vind et nu een beetje off-topic gelul allemaal (deze post ook btw 8) )

Hopelijk komt de topic 'back on track' ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Anoniem: 84419 schreef op 01 juli 2003 @ 16:12:
Ik wil niet zeikerig overkomen, maar bij mijn weten was dit topic opgezet om een verzamelpunt te worden worden over info betreffende centrino's en mobile P4's. De laatste helft van et topic gaat over brightness van schermen, hardeschijven en geluid. Allemaal goed en aardig, maar niet bepaald processor gerelateerd.... :|

Nou vind ik et supa dat jullie willen discussieren over de Jewel/Micropoint laptops, maar is dit de plek? Beetje jammer, want ik weet nix van mobiele processoren en had eigenlijk verwacht wat te leren hierover als ik dit topic in de gaten hield. Ik vind et nu een beetje off-topic gelul allemaal (deze post ook btw 8) )

Hopelijk komt de topic 'back on track' ....
Centrino = processor (peniutm-m) + chipset + wireless lan
Processor is dus maar een spil in het geheel, die hier dus ook afzonderlijk kan worden besproken.

Er was eens een topic gestart over een centrino notebook van de UT n.a.v. dat nieuwsbericht op tweakers.net. Die werd zonder pardon op slot gezet, was niet de bedoeling dat er over iedere laptop een topic kwam (waarom dan wel die acer travelmate??). Beschouw dit dan maar als het centrale pentium-m en centrino notebook/informatie topic zodat er niet steeds weer nieuwe topics opgestart hoeven te worden.

Daarnaast is het ook verstandig om openingsposts te lezen. In de openingspost van deze topic had je info kunnen vinden over die processor (pentium-m) en had je ook het volgende kunnen vinden:

Tot slot een paar regeltjes:
1) Maak er AUB geen merk x vs. merk y war van. Iedereen heeft recht op een eigen mening.
2) Specs posten van nieuwe Centrino laptops mag tenzij het beter in een van de andere laptop topics past.
3) Als je specifieke vragen hebt over een bepaald model kijk eerst even in de links hieronder en gebruik de search eerst voordat je post.
4) Ik hou me aanbevolen voor eventuele extra regeltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Die Jewel/Micropoint is gewoon een Centrino notebook hoor, dus dat is on-topic. Vergelijkingen tussen de verschillende Centrino notebooks lijken mij ook on-topic aangezien dat mensen kan helpen met een keuze te maken.

De schermen zijn on-topic aangezien daar natuurlijk ook verschillen in zijn tussen de Centrino notebooks en ze vreemd genoeg nog niet zulke goede schermen hebben als hun meer stroomvretende broertjes.

Hardeschijven zijn on-topic omdat de snelheid hiervan meer verschil maakt voor de notebook dan de snelheid van de gekozen Pentium-M. Aangezien de 1.6GHz vreselijk veel duurder is dan de 1.3 is het vele malen goedkoper om voor een snellere harddisk te kiezen. Daarbij is een voordeel bij de Jewel/Micropoint dat je er bij aankoop meteen een snellere HD in kan laten zetten.

Geluid is ook on-topic, zeker bij een Centrino. Aangezien deze niet heet worden gaat de fan niet zo vaak aan. Als de fan aangaat is het fijn als hij niet zoveel herrie maakt, omdat het meer opvalt als hij opeens aan slaat. Als de fan uitstaat is het fijn als de harddisk niet al teveel herrie maakt, omdat je die dan opeens kunt horen.

Ik heb naar mijn weten in mijn vergelijking tussen de populaire Acer en de vrij onbekende Jewel/Micropoint alleen maar ervaringen doorgegeven en geen ungefundeerde dingen. Feit is dat er redelijk veel problemen werden gemeld met de Acer en dat het nog niet helemaal duidelijk is welke daarvan nu zijn opgelost. Handig om te weten als je zoals ik van plan was om de Acer aan te schaffen. Ik heb ook duidelijk de negatieve kanten van de Jewel/Micropoint aangegeven, voor zover ik die wist.

Het aanbiedingen topic veranderde op een gegeven moment compleet in een Aldi laptop topic en dit was zoals de moderator het de beste manier vond. Dus ik zie tot nu toe nog niet echt een probleem.

Dit topic is dan ook niet echt een Centrino of Pentium-M tutorial, voor dat soort informatie zijn er websites genoeg en die informatie is zolangzamerhand wel duidelijk denk ik (ook dankzij de uitgebreide openingspost).

De Jewel en Micropoint kunnen geen eigen topic krijgen, want er zijn te weinig gebruikers van op dit moment. Voor de Acer en de Asus notebooks zijn er aparte topics te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87692

Hi!

Er zijn twee versies te vinden van de Asus M3700n, eentje met 40 Gb hdd en eentje met 60 Gb. Zit tussen deze twee schijven verschil qua RPM? Ik weet dat die van 40 Gb 4800 RPM heeft, maar hoeveel heeft die 60 Gb er? Volgens de specs van Asus wordt er ook een M3700n geleverd met een hdd met 5400 RPM! Enig idee welke dat is? Alvast bedankt voor de reacties!

Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Okay, als het mag wil ik graag de eerste indrukken van mijn Jewel Jade 8070 Centrino laptop posten :)

Ik ben hem dus bij de Notebook Express wezen halen. Daardoor gingen er nog 15€ gratis verzendkosten van de prijs af.

Ik heb er meteen een 5400rpm schijf in laten zetten en ik had geluk want het werd een Travelstar 40GNX met 8MB cache. Die schijnt goed te zijn. Je hoort de koppen van die schijf wel bewegen en hij maakt een vrij zacht fluitend geluid zoals veel harddisks veel harder doen (het geluid in de HD van mijn tower is ondragelijk). De snelheid lijkt goed, ik heb het nog niet echt goed kunnen testen, maar Windows XP start in iets van 10 seconden op.

Ik laat er ook 1x512MB geheugen module inzetten ipv 2x256, dat scheelt later in de kosten van een upgrade. Die module hadden ze nog niet, dus dat komt nog.

De Jade ziet er in het echt enorm cool uit. Op fotos vond ik hem niet mooi. In het echt is hij blauwgrijs metallic, met ingelegd brushed aluminium en allemaal coole blauwe LEDs. De accu en powerleds zijn tweekleurig rood/blauw (in sleep mode enzo). Hij is heel plat, stevig en enorm netjes afgewerkt, zelfs de Pentium-M en Windows stickertjes zijn netjes recht geplakt.

Er zit dus inderdaad ook Bluetooth in, 8 kanalen zo te zien, met uitgebreide tools erbij. Ik heb nog geen Bluetooth devices dus ik kan het verder nog niet testen. Daar moet ik bij zeggen dat dit kennelijk toch specifiek is voor de laatste revisie van de Jade (dat werd mij verteld, eerst was het een optie, nu standaard). Het lijkt erop dat ze zoveel mogelijk met de Acer TM800 willen concureren.

Wifi is natuurlijk de standaard Intel kaart, zoals de Centrino standaard vereist. Helaas heb ik nog geen acces point om mee te testen.

Het beeldscherm is goed, 1400x1050 is enorm gedetailleerd en geeft veel ruimte op de desktop. Het contrast van details is hoog. Helaas zoals nu nog bij de andere Centrino notebooks is de verticale kijkhoek nogal nauw. Ook kun je bij donkere achtergronden zien dat het beeld onderaan lichter is. Ik ben er nog niet achter of dit beeld ook transflective (half reflecterend, omgevingslicht helpt het beeldscherm licht) is, zoals bij de Acer TM800 kennelijk het geval is.
Het beeld is niet superlicht op de meest felle stand, ik moet het nog uittesten met fel daglicht.
Ik heb nog geen enkele dode pixel kunnen ontdekken en daar heb ik dus nog 30 dagen de tijd voor (en dat was dus gratis).

De harddisk zit rechts in het midden en is kennelijk gemakkelijk uitneembaar. De warmte daar was voelbaar, maar was amper warm. Het is naast het toetsenbord, dus daar heb je nooit last van.

De fan hoor je amper en ik moest dan ook echt goed luisteren of hij aan stond of niet.

De combi-drive is helaas van QSI en niet van Toshiba zoals bij de Bullman. Dat betekent in de praktijk dat hij waarschijnlijk aardig wat langzamer is dan de specs. Deze drive zit namelijk ook in de TM800 en die was wat langzamer uit de test gekomen.
De combi drive wordt behoorlijk warm na iets van een half uur een DVD te hebben gespeeld, de DVD schijf zelf is dan behoorlijk warm en aangezien de drive vooraan zit, de plaats waar je pols rust ook. Dat is dus een minpuntje. Ik vraag me af hoe warm het daar wordt met het branden van CDs. Bij de Acer zit daar de HD die ook voor warmte kan zorgen.

De glide-pad is nog wennen. Dus ik kan nog niks zeggen over hoe goed hij is, af en toe lijkt het alsof hij eventjes niet reageert, maar dat kan aan mij liggen. Hij is van Alps overigens.

Het geluid klinkt tot nu toe behoorlijk goed. Het komt uit twee speakertjes vooraan aan de zijkanten. Ik moet dat nog even goed testen.

Het pakket is verder behoorlijk compleet. Een echte Windows XP Home CD (dus geen restore disk), drivers CD, WLAN CD, Handleiding CD, Nero Express en WinDVD4. Er is geen handleiding in papier vorm, behalve een klein papiertje die aangeeft wat waar zit op de notebook. Voor Windows XP is er een heel erg beknopt boekje.
Verder ook geen Office programmas, geen Word ofzo. Office was geloof ik verkrijgbaar tegen meerprijs.

De meegeleverde notebook tas ziet er aardig uit. Op maat met wat vakjes voor CDs. Handig om het ding mee te nemen in de auto. Ik zou er niet mee over straat gaan omdat het teveel typisch als notebook tas eruit ziet, in verband met roof. De verkoper bevestigde dat typische notebook tassen nogal opvallen op straat, maar zelfs in de auto.
Ik heb er maar een nogal dure rugtas bij gekocht, die is stevig genoeg voor bescherming en ziet er niet uit als een notebook tas. Ook handig voor op de fiets.

De service van De Notebook Express was prima. Vanochtend gebeld, snellere HD enzo doorgegeven. Vanmiddag kon ik hem al halen. De verkoper nam rustig de tijd om vanalles uit te leggen.

De 115€ 3 jaar carry-in-all-risk garantie van de Notebook Express dekt mankementen, ongelukken en diefstal. Met de 5400rpm en 512MB module erbij kwam het totaal op 1852€. Niet echt een slechte prijs, zeker niet vergeleken met de vorige prijzen van de Jade.

Ik heb hem dus met een jaar uitgestelde betaling gekocht. Wel een beetje griezelig, maar je hebt dus gewoon een jaar de tijd om het geld op te sparen. Als er geen onverwachte catastrofes gebeuren moet dat goed lukken. Je betaalt alleen maar iets van 45€ administratie kosten, verder geen rente. Pas als je te laat betaalt gaat er wel 20% rente lopen per jaar.

De Notebook sluiten zet de slaapstand aan en daar kreeg ik hem niet meer uit. Waarschijnlijk een kwestie van de handleiding lezen.
Realmyst wilde niet draaien, maar zonder patch is die ook behoorlijk buggy.

Voor de rest nog totaal geen problemen gevonden.

Tot zover mijn eerste indrukken van dit notebook. Behoorlijk positief dus, daarbij ben ik bijna paranoïde kritisch met nieuwe dingen die ik heb, omdat ik altijd bang ben dat ik een miskoop heb gedaan.

Ik zal verdere indrukken nog wel posten, tenzij het niemand interesseert of mensen traumas aan mijn geouwehoer beginnen over te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Anoniem: 87692 schreef op 01 July 2003 @ 22:40:
Hi!

Er zijn twee versies te vinden van de Asus M3700n, eentje met 40 Gb hdd en eentje met 60 Gb. Zit tussen deze twee schijven verschil qua RPM? Ik weet dat die van 40 Gb 4800 RPM heeft, maar hoeveel heeft die 60 Gb er? Volgens de specs van Asus wordt er ook een M3700n geleverd met een hdd met 5400 RPM! Enig idee welke dat is? Alvast bedankt voor de reacties!

Henk
Eén ding wat ik net heb gelezen is dat de access time bij grotere harddisks sowieso sneller is dan bij kleinere. Dit komt kennelijk door of hogere density of meerdere platters, daar waren ze nog niet uit.

Dus die 60GB is dan in de praktijk al sneller dan de 40GB, zelfs met dezelfde rpm.

Is het bij Asus niet mogelijk om bij aankoop meteen een gewenste soort HD erin te laten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52453

Prachtige review Lamer_Deluxe! _/-\o_

Ben ook erg geinteresseert in de Jewel Jade 8070, daarom zou ik ook graag nog even willen weten hoe die het doet op 3d gebied. 3dmark score?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Anoniem: 52453 schreef op 02 juli 2003 @ 01:04:
Prachtige review Lamer_Deluxe! _/-\o_

Ben ook erg geinteresseert in de Jewel Jade 8070, daarom zou ik ook graag nog even willen weten hoe die het doet op 3d gebied. 3dmark score?
Dank je wel :) Het was meer een eerste indruk, aangezien ik hem nog niet heel goed heb kunnen testen.

Ik heb er nog helemaal geen software op staan onderhand. Alleen net even Urban Chaos geprobeerd omdat dat een favoriet van mij is. Ziet er perfect uit in 1024x768x32 en helemaal vloeiend. Ik krijg alleen de anti-aliasing nog niet voorelkaar (spel start dan niet meer op, net als RealMyst).

Dus ik denk dat ik me ook eerst even een beetje moet verdiepen in drivers voordat m'n 3DMark scores zouden kloppen. Dan zal ik wel even wat zooi op een CD gooien om wat te testen.

Die powersaving mode als je het display neerklapt had ik verkeerd begrepen. Je komt er weer uit door op de powerknop te drukken, maar dan krijg je eerst een login schermpje, dat had ik dus niet verwacht.

Bluetooth hardware lijkt er nu toch weer niet in te zitten, de software is allemaal geinstalleerd, maar het hardware device zelf wordt niet gevonden. Ook niet met de WLAN knop aan en er staat niets over in de BIOS.

Het werd mij voor de koop verzekerd dat dit er nu standaard in zat, dus daar ga ik dan maar over bellen. Mocht de chip missen dan mogen ze hem er alsnog inzetten.

Ik heb een zwaar vermoeden dat de bovenkant van de 'klep' van metaal is. Je kunt hem ook een beetje induwen.

Oh ja, de speakers zijn toch niet echt geweldig, zoals het hoort :) En door de karaoke mode aan te zetten kun je enorm vreemd 3D geluid krijgen, het geluid lijkt dan van totaal andere plaatsen dan de speakers te komen :)

Maar de koptelefoon uitgang is geweldig. De een-na laagste volume stand is al hard genoeg voor een 16 Ohms koptelefoontje, met het hoogste volume mol je hem met gemak denk ik.
Het geluid is met koptelefoon prima, met de equalizer kun je de bas en hoge tonen nog verbeteren en 3D audio werkt ook behoorlijk goed. Zelfs EAX wordt ondersteund (en natuurlijk wavetable midi).

Er zit trouwens ook een Bios flash tool op de drivers CD, goed teken op zich.

Er werd mij overigens aangeraden om 1 keer per week de accu tot leeg te gebruiken om de levensduur te verlengen. Vreemd, zoiets heb ik voor LiIon niet eerder gehoord. Normaal moet je alleen de eerste paar keren de accu tot leeg gebruiken en dan lang weer op laten laden (24 uur werd er gezegd, dat lijkt me wel heel lang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:05

reiker

dan jij!

Lamer_Deluxe schreef op 01 juli 2003 @ 23:01:
[...]

Eén ding wat ik net heb gelezen is dat de access time bij grotere harddisks sowieso sneller is dan bij kleinere. Dit komt kennelijk door of hogere density of meerdere platters, daar waren ze nog niet uit.

Dus die 60GB is dan in de praktijk al sneller dan de 40GB, zelfs met dezelfde rpm.

Is het bij Asus niet mogelijk om bij aankoop meteen een gewenste soort HD erin te laten zetten?
Volgens mij was die 60GB een 4200rpm schijf... maar dat kan ik mis hebben.
En natuurlijk kan je de schijf (laten) vervangen, dit ligt meer aan de winkel waar je het wil laten doen dan aan het merk laptop dat je koopt. Bij mijn weten kan je van alle laptops de schijf vervangen.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

reiker schreef op 02 juli 2003 @ 07:12:
Volgens mij was die 60GB een 4200rpm schijf... maar dat kan ik mis hebben.
En natuurlijk kan je de schijf (laten) vervangen, dit ligt meer aan de winkel waar je het wil laten doen dan aan het merk laptop dat je koopt. Bij mijn weten kan je van alle laptops de schijf vervangen.
Nou, dan lijkt me het probleem opgelost, bij mij kostte de 5400rpm maar iets van 25€ meer. Dus een kwestie van de juiste winkel zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu begrijp ik er niets meer van. Kreeg gister de nieuwe PCM in mn handen met een test van 11 notebooks. 4 ervan met P4 Mobile, 7 ervan met Centrino. Wat blijkt? De P4 mobile 2,0 Ghz trekt op alle fronten de snelste Pentium M 1,6 Ghz eruit. En niet zo'n beetje ook! De Sysmark 2002 score op bijvoorbeeld internet content, 188 voor de Pentium M 1,6 en maar liefst 263 voor de P4 Mobile 2,0 Ghz. Zoals ik in andere topics lees is de Pentium M 1,6 vergelijkbaar met de P4 Mobile 2,4 Ghz, maar zoals het nu blijkt ligt ie ver achter! Kan iemand mij vertellen hoe dat nou precies zit? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Anoniem: 87692 schreef op 02 July 2003 @ 10:52:
Nu begrijp ik er niets meer van. Kreeg gister de nieuwe PCM in mn handen met een test van 11 notebooks. 4 ervan met P4 Mobile, 7 ervan met Centrino. Wat blijkt? De P4 mobile 2,0 Ghz trekt op alle fronten de snelste Pentium M 1,6 Ghz eruit. En niet zo'n beetje ook! De Sysmark 2002 score op bijvoorbeeld internet content, 188 voor de Pentium M 1,6 en maar liefst 263 voor de P4 Mobile 2,0 Ghz. Zoals ik in andere topics lees is de Pentium M 1,6 vergelijkbaar met de P4 Mobile 2,4 Ghz, maar zoals het nu blijkt ligt ie ver achter! Kan iemand mij vertellen hoe dat nou precies zit? Bedankt!
Ik zou zeggen lees even pagina 3 en 4 door van deze topic want dit kwam ook al ter sprake. Ikzelf geloof eerder de revuews van AnandTech en Toms Hardware (zie openingspost voor de links) en de scores die in de M2400N review topic gepost staan dan de scores van PCM.

Zoals ik al zei, neem ff pagina 3 en 4 door, dan weet je meteen waarom ik niet veel waarde aan de review van PCM hecht.

Enjoy.

even gequote uit pagina 5
athlonkmf schreef op 26 June 2003 @ 12:43:
[...]

Dat kan dus niet, mijn 1.3Ghz is met enkele cijfertjes net trager dan een 2Ghz, dan kan een 1.6Ghz centrino niet trager zijn.

Kijk hier maar voor Sandraplaatjes.

athlonkmf in "Asus M2400n Centrino M2000-series notebo"

[ Voor 17% gewijzigd door FongWan op 02-07-2003 11:26 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ow ja lekker gelezen noemen ze dat 8)7 Maar het stelt me wel een beetje gerust ;) En inderdaad zoals ik ergens lees, ze geven in de PCM niet aan welke stand van de Speedstep ze gebruiken! Nu weet ik het zeker, het wordt de Asus M3800n, alleen degene met 40 of 60 gb |:( Maar die keuze is niet zo moeilijk! ;) Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Ik zou zeggen pak de meest uitgebreide versie als je het geld ervoor hebt ...

Maar daar was je zelf wel achter neem ik aan :*)

tja niet iedereen leest alle pagina's van een topic door, ik zal denk ik in mijn openingspost ff alle onderwerpen met verwijzingen neerzetten als ik er tijd voor heb. Scheelt een hoop leeswerk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Lamer_Deluxe schreef op 02 July 2003 @ 02:12:
[...]
Die powersaving mode als je het display neerklapt had ik verkeerd begrepen. Je komt er weer uit door op de powerknop te drukken, maar dan krijg je eerst een login schermpje, dat had ik dus niet verwacht.
Powersaving kun je helemaal naar eigen smaak instellen in windows, ook dat schermpje kun je daar in/uitschakelen. Even verder spelen met windows xp home en de powersettings dus :)
Bluetooth hardware lijkt er nu toch weer niet in te zitten, de software is allemaal geinstalleerd, maar het hardware device zelf wordt niet gevonden. Ook niet met de WLAN knop aan en er staat niets over in de BIOS.

Het werd mij voor de koop verzekerd dat dit er nu standaard in zat, dus daar ga ik dan maar over bellen. Mocht de chip missen dan mogen ze hem er alsnog inzetten.
Die bluetooth zou ik inderdaad even achteraan gaan. Het kan ook zijn dat e.e.a. niet correct wordt herkent.
Ik heb een zwaar vermoeden dat de bovenkant van de 'klep' van metaal is. Je kunt hem ook een beetje induwen.
Dat dacht ik eerst ook, maar het is toch echt erg stevig kunststof. Als je goed kijkt en test dan zie je wel dat het geen metaal is.
Ik vind het trouwens wel een pluspunt dat de klep lijkt op metaal terwijl die van kunststof is vervaardigd. Stuk steviger dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

ppl schreef op 02 July 2003 @ 16:33:
Powersaving kun je helemaal naar eigen smaak instellen in windows, ook dat schermpje kun je daar in/uitschakelen. Even verder spelen met windows xp home en de powersettings dus :)
Ja, ik ken XP nog niet zo goed. Op m'n desktop draait nog een halfgare 98se.
Die bluetooth zou ik inderdaad even achteraan gaan. Het kan ook zijn dat e.e.a. niet correct wordt herkent.
Ja, ik heb dus gebeld. Zij met Jewel bellen. Die begonnen nu ook een beetje te twijfelen.
Toen vertelde ik nog dat Computerland ermee adverteerde. Die hebben ze gewoon opgebeld en die waren er nu achter dat het er toch niet in zat.

Die chips werden ook niet nageleverd ofzo.

Omdat ze tegen mij hadden gezegd dat het erin zat krijg ik van Jewel als tegemoetkoming zo'n Bluetooth stick gratis. Wel aardig, toch jammer dat het niet ingebouwd zit.
Dat dacht ik eerst ook, maar het is toch echt erg stevig kunststof. Als je goed kijkt en test dan zie je wel dat het geen metaal is.
Ik vind het trouwens wel een pluspunt dat de klep lijkt op metaal terwijl die van kunststof is vervaardigd. Stuk steviger dan normaal.
Die plaat voelde wel heel koud aan vandaag. Misschien dat er dan een zware metaal coating overheen zit ofzo? Ik vind die plaat ook niet zo heel dik, ik kan hem wel gemakkelijk induwen.

Die man van de Notebook Express die ik sprak was echt heel enthousiast over die Jade. Hij vond hem een van de mooiste die hij tot nu toe had gezien en hij vond hem net als ik ook lelijk op de fotos. Hij wilde er voor zichzelf ook een aanschaffen.
hij vond het zelf ook heel jammer dat er geen Bluetooth ingebouwd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39644

Ik heb nu ongeveer een week een Toshiba Satellite Pro M10 en hij bevalt me zeer goed 8) Ik had wat probleempjes met de wireless die erin zit maar dat was software en dat heb ik opgelost. Btw Toshiba doet er standaard W2k3 drivers bij ;) Hier zijn de spec's :9~

Pentium-M 1.6
512Mb DDR
60GB 5400RPM (Toshiba)
Geforce 4 Go 420 (Ik speel er toch geen spellen op daar heb ik een 9800pro voor)
15" TFT 1600x1200
Intel wireless lan (802.11b)
Bluetooth
Intel 10/100 lan
Teac DW-224 DVD/CD-RW 8/24
2xUSB 2.0
Firewire
harman/kardon speakers (beste laptop speakers die ik ooit gehoord heb)
9 Cell Li ion accu (4 uur met browsen en overnet)
Usb floppy drive
WinXP Pro UK NL en FR

En rete stabiel :7
2350e voor dit boekie en elke cent waard imho.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39644 op 02-07-2003 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Wow, Harman/Kardon speakers, dat is inderdaad een heel goed idee.
Die combi drive is van Teac, dat is ook netjes.
Leuke resolutie ook, dan moet je zeker wel de letters iets groter zetten.
En nog een leuke harddisk en CPU plus Bluetooth, zeker niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Ik zet dit even apart, anders wordt het zo'n zooitje.

3DMark2001SE build 330 voor de Jewel Jade 8070.

CPU: 1.3GHz
HD: 40GB@5400
Mem: 512MB
GFX: ATi Radeon 9000 64MB dedicated
Windows XP Home NL SP1

Instellingen out of the box standaard, met standaard meegeleverde drivers:

ATi drivers standaard 6.13.10.6200 Compal versie
Kwaliteit standaard ingesteld op gebalanceerd
3DMark settings ook allemaal standaard
Energieschema op altijd aan (CPU gaf vreemd genoeg maar 900MHz aan)

Resultaat: 7219

Energiemodus 'laptop': 7179 (Go figure, maakt dus niet echt uit)

2xAA laptop mode: 4222
4xAA laptop mode: Crashed op een gegeven moment, ik was even weg toen dat gebeurde, zal wel aan de drivers liggen.

Ik zal later eens naar gepatchete detonator drivers kijken, of die de boel nog wat zouden kunnen versnellen. En wat andere benchmarks, wat ik kan vinden.

Maar voor een totaal out-of-the-box benchmark vind ik de score echt helemaal niet slecht.

Overigens viel me nog op dat ik had gezegd dat de omlijsting van het scherm bij Computerland speling had (je kon die rand een beetje inknijpen)
Dat heeft die van mij totaal niet, er is helemaal niets bij dat notebook waar speling in zit, het is allemaal heel erg solide, geen gekraak of niks. Het scherm beweegt lekker zwaar, heel erg vloeiend en geruisloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39644

Mwoa ik hoef die letters niet groter te zetten, ik heb goeie ogen en ik zit er toch met me neus bovenop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

7200 punten aardig goed voor een laptop toch? Hoeveel haald die eigenlijk als die op de accu werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Anoniem: 52453 schreef op 03 juli 2003 @ 15:41:
7200 punten aardig goed voor een laptop toch? Hoeveel haald die eigenlijk als die op de accu werkt?
Dat was allemaal op accu :)

Aangezien ik hem pas net heb moet ik na het opladen eerst de accu netjes leegmaken voordat ik hem weer mag opladen. Vandaar dat alle tests met de accu waren.

7200 is inderdaad een prima score. De Acer haalt op 1.6GHz 7300 punten, dus de snelheid van de CPU maakt niet zoveel uit voor spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou die op 230 betere scores halen? Of heb je alle energie bespaarders uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Zoals ik schreef was dus op 'altijd aan' modus de score 7219 en in laptop modus 7179. Dat maakte dus niet veel uit.

Hoewel hij bij laptop modus ook maar 900Mhz aangaf voor de CPU. Ik geloof dat het mogelijk is om de ATi energiebesparing uit te zetten, maar ik weet niet hoe.

Ik ben nu met de Catalyst drivers aan het experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lamer_Deluxe schreef op 30 June 2003 @ 00:43:
[...]

nou heb ondertussen reactie gehad...de schijf is 5400 rpm..dus wel relaxed...kwam alleen wel achter minpuntje:
geheugen, 512 MB.....is 2x 256 en het is niet mogelijk om daar 1x 512 van te maken voor ons project :S
balen dus...uitbreiding wordt zo wel duurder!!
zat nog te denken....je kunt ipv 512 MB gaan voor 1024MB....kost 105 euro....wat is verstandig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Anoniem: 23457 schreef op 03 July 2003 @ 23:44:
nou heb ondertussen reactie gehad...de schijf is 5400 rpm..dus wel relaxed...
Ah, dat is inderdaad relaxed.
kwam alleen wel achter minpuntje:
geheugen, 512 MB.....is 2x 256 en het is niet mogelijk om daar 1x 512 van te maken voor ons project :S
balen dus...uitbreiding wordt zo wel duurder!!
zat nog te denken....je kunt ipv 512 MB gaan voor 1024MB....kost 105 euro....wat is verstandig??
Hmmm... op zich is 105 Euro is nu waarschijnlijk goedkoper dan die twee modules verkopen en 2x512MB kopen.

Het licht er een beetje aan of je sowieso 1024MB erin zou willen stoppen en op welke termijn (hoewel oudere modules ook weer duurder worden uiteindelijk).

Ligt natuurlijk ook aan welke kwaliteit geheugen het is.

Nou, de gepatchete Catalyst drivers lijken geen bal uit te maken voor 3DMark2001 (7222 punten). Misschien dat ze alleen helpen bij recentere 3DMarks. RealMyst werkt nu wel opeens en ziet er echt fantastisch uit in 1400x1050 en compleet vloeiend.

Dit is overigens na een Windows update, ik weet niet of dat wat uitmaakt verder.

Ik las ook nog dat je de Bios van de Radeon kunt flashen zodat hij DX9 demos doorstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Ik heb de drivers en bios files gevonden voor de Jewel Jade 8070 en Micropoint Sonic 300!!!

http://www.compal.com/asp/driver_dnd/index.htm

Linksboven 'download site' klikken. Deze laptops zijn eigenlijk de Compal CL50. Dus zoek op CL50.

(ik heb nog een merk van deze laptop ontdekt: De Chembook 2050 :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13509

Wat ik me afvraag: hoe goed is het bereik/snelheid/stabiliteit van de WiFi bij de Jewel Jade 8070?
Ik las dat dat bij de Acer Travelmate 80X niet zo best was. Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen de jewel en de acer tm 800, als de WiFi bij de Jewel beter is dan denk ik dat ik voor de Jewel ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Weet iemand al waar die HP NX7000 in NL te koop is ???
Want ik graag weten hoeveel ie hier gaat kosten, op de site staat ie namelijk voor $2000,=

En de specs ... om te watertanden .... :9~ :9~ :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Anoniem: 13509 schreef op 05 July 2003 @ 10:44:
Wat ik me afvraag: hoe goed is het bereik/snelheid/stabiliteit van de WiFi bij de Jewel Jade 8070?
Ik las dat dat bij de Acer Travelmate 80X niet zo best was. Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen de jewel en de acer tm 800, als de WiFi bij de Jewel beter is dan denk ik dat ik voor de Jewel ga.
Ik moet nog een wireless access point o.i.d. kopen. Maar ik denk dat ik dat wel vrij snel ga doen want met zo'n netwerk kabeltje lopen te frutten gaat vrij snel vervelen. Dan rapporteer ik wel in het Jewel Jade 8070 topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FongWan schreef op 07 July 2003 @ 10:20:
Weet iemand al waar die HP NX7000 in NL te koop is ???
Want ik graag weten hoeveel ie hier gaat kosten, op de site staat ie namelijk voor $2000,=

En de specs ... om te watertanden .... :9~ :9~ :Y)
http://www.hp.nl/products/notebooks/value/family-nx7000.html

De goedkoopste heeft als indicatie €1984 excl. : 1.4ghz, ati 32mb, 40GB, 256mb, voor €2267 excl. heb je een 1.5Ghz. met 64mb ATI, 40GB en 512mb en voor €2797 excl. heb je een 1.6Ghz met DVD+RW, 64MB ATI, 60GB en 512mb.

Al met al erg duur voor wat je krijgt :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 07-07-2003 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
damn .... :'(
op de US site staat ie namelijk voor $2000 en dan heb ik het over deze config ...

hp compaq business notebook nx7000
• hp compaq business notebook nx7000 with a FREE CARRYING CASE
• Intel® Pentium® M processor 1.60GHz
• 512MB DDR SDRAM
• 60GB hard drive
• 15.4-inch WSXGA+ display
• floppy drive sold separately
• 24X DVD/CD-RW (Fixed)
• 56K V.92 modem
• 10/100 NIC
• 802.11b wireless LAN
• Microsoft® Windows® XP Professional
• 1 Year WorldWide Limited Warranty

Wel met een Mobility Radeon 9200 met 64MB VRAM

(VRAM ??? ik neem aan dat het toch wel dedicated is toch ???)

Ach ja ... hopen dat deze config. in prijs zakt in augustus ... (zal wel niet maar je kan altijd blijven hopen)

Anders wordt het dan toch maar deze config denk ik.

Compaq nx7000 model P-M 1,5 Ghz; 40GB ATI-64MB DVD/CDRW 512MB XPP 15,4-inch WSXGA+

Nu ook hopen dat pcsnel hem gaat verkopen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86614

Misschien beetje offtopic:
Is het mogelijk om Wireless lan op je laptop te krijgen dmv een wireless lan pci card, aan welke eisen moet je laptop daar voldoen? Als er bijvoorbeeld gewoon een AMD Athlon Xp Mobile processor in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86614 schreef op 07 July 2003 @ 18:10:
Misschien beetje offtopic:
Is het mogelijk om Wireless lan op je laptop te krijgen dmv een wireless lan pci card, aan welke eisen moet je laptop daar voldoen? Als er bijvoorbeeld gewoon een AMD Athlon Xp Mobile processor in zit.
ja idd beetje offtopic...maar ach...

een wireless lan PC card kun je in je laptop stoppen....of een wireless lan USB adapter eraan hangen...
als je athlon XP hebt is dat natuurlijk geen enkel probleem...je kunt met een pentium II ieg al draadloos netwerk gebruiken en ik denk zelfs wel met pentium 1 :) dus dat komt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84419

FongWan schreef op 07 July 2003 @ 14:24:
op de US site staat ie namelijk voor $2000 en dan heb ik het over deze config ...

• 512MB DDR SDRAM
• 60GB hard drive
• 24X DVD/CD-RW (Fixed)
• 56K V.92 modem
• 10/100 NIC
• 802.11b wireless LAN

Ach ja ... hopen dat deze config. in prijs zakt in augustus ... (zal wel niet maar je kan altijd blijven hopen)

Compaq nx7000 model P-M 1,5 Ghz; 40GB ATI-64MB DVD/CDRW 512MB XPP 15,4-inch WSXGA+

Ach het gaat toch al niet meer over Centrino etc... dus we gaan lekker over laptops lullen >:) :

VRAM is VideoRAM, dus idd dedicated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23457 schreef op 07 July 2003 @ 18:51:
[...]

ja idd beetje offtopic...maar ach...

een wireless lan PC card kun je in je laptop stoppen....of een wireless lan USB adapter eraan hangen...
als je athlon XP hebt is dat natuurlijk geen enkel probleem...je kunt met een pentium II ieg al draadloos netwerk gebruiken en ik denk zelfs wel met pentium 1 :) dus dat komt goed
Ah, oke. Nog een vraagje. Als ik dus zon kaartje van Sitecom bijv. erin doe, installeer de drivers enzo, waar moet ik dan inloggen. Ik heb hier een router, niet draadloos, hoe kan ik daar dan op in haken? Ik heb trouwens Planet ADSL, niet dat dat uitmaakt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:05

reiker

dan jij!

Dat kan dus niet, je moet wel een Wireless Access Point aan je router hangen. Of de router die je nu gebruikt vervangen door een WAP met ingebouwde router.
Logisch? :D

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86614 schreef op 07 July 2003 @ 21:53:
[...]

Ah, oke. Nog een vraagje. Als ik dus zon kaartje van Sitecom bijv. erin doe, installeer de drivers enzo, waar moet ik dan inloggen. Ik heb hier een router, niet draadloos, hoe kan ik daar dan op in haken? Ik heb trouwens Planet ADSL, niet dat dat uitmaakt denk ik.
Welke modem heb je? Als je die niewe hebt, die dus al een over een ingebouwde router beschikt dan moet je een Acces Point kopen, heb je aparte router naast je modem dan kan je die beter vervangen voor een Access Point met ingebouwde router.

Ik heb dus zelf die modem met ingebouwde router en heb er de WAP11 van Linksys aanhangen, dat werkt prima :), Er is ook een versie met ingebouwde router te koop.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 07-07-2003 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624 schreef op 07 July 2003 @ 22:48:
[...]

Welke modem heb je? Als je die niewe hebt, die dus al een over een ingebouwde router beschikt dan moet je een Acces Point kopen, heb je aparte router naast je modem dan kan je die beter vervangen voor een Access Point met ingebouwde router.

Ik heb dus zelf die modem met ingebouwde router en heb er de WAP11 van Linksys aanhangen, dat werkt prima :), Er is ook een versie met ingebouwde router te koop.
Ik heb dus een modem met een router ernaast -_-. Dan maar vervangen :P. Ik heb nog een vraag, in de laptop die ik zou willen zit standaard dus geen Wireless Lan, nu zie ik van Sitecom een kaartje met 54mbps en eentje met 11mbps, nu is mijn vraag dus, wat is het verschil, heeft het met snelheid te maken? welke is beter? En in die laptop die ik op het oog heb zit een type II of type III PC card slot CardBus-compatibel slot, is dat een goed slot voor zon Wireless lan pci kaartje?

Sorry voor alle noobie vragen, ik wil leren 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Anoniem: 86614 schreef op 08 July 2003 @ 11:09:
[...]

Ik heb dus een modem met een router ernaast -_-. Dan maar vervangen :P. Ik heb nog een vraag, in de laptop die ik zou willen zit standaard dus geen Wireless Lan, nu zie ik van Sitecom een kaartje met 54mbps en eentje met 11mbps, nu is mijn vraag dus, wat is het verschil, heeft het met snelheid te maken? welke is beter? En in die laptop die ik op het oog heb zit een type II of type III PC card slot CardBus-compatibel slot, is dat een goed slot voor zon Wireless lan pci kaartje?

Sorry voor alle noobie vragen, ik wil leren 8).
Die 54mbps is waarschijnlijk de IEEE 802.11g standaard de 11mbps de zgn 802.11b standaard, verschil is eigenlijk de snelheid (waarbij G backwards compatible is met B.)
Als je bijv meerdere laptop's/pc's draadloos wilt verbinden en veel file's enzo erover heen stuurt is die 54sneller, als je je laptopje bijv alleen voor internet access gebruikt (kabel of dsl bijv) is de 11versie snel zat, mocht je die 54versie nemen icm meerdere pc's/laptops moet je wel rekekning houden dat die ook die standaard moeten hebben/ondersteunen, anders haal je die hogere snelheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 19:57
FongWan

Is het goed als ik die plaatje's uit jouw topic ook gebruik voor het Acer Travelmate 80x topic deel 3 topic ? ( sorry ik kon je niet mailen, want er staat geen mail adres in je profile )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dolby schreef op 08 July 2003 @ 11:28:
[...]

Die 54mbps is waarschijnlijk de IEEE 802.11g standaard de 11mbps de zgn 802.11b standaard, verschil is eigenlijk de snelheid (waarbij G backwards compatible is met B.)
Als je bijv meerdere laptop's/pc's draadloos wilt verbinden en veel file's enzo erover heen stuurt is die 54sneller, als je je laptopje bijv alleen voor internet access gebruikt (kabel of dsl bijv) is de 11versie snel zat, mocht je die 54versie nemen icm meerdere pc's/laptops moet je wel rekekning houden dat die ook die standaard moeten hebben/ondersteunen, anders haal je die hogere snelheid niet.
Oke, laatste vraag: Ik zit nu op een computer die uitmaakt van een netwerk van 4 computers, volgens mij is er geen slot meer vrij in de router, de routers staat niet bij deze pc dus ik zit er niet rechtstreeks bij. Is er niet een manier waardoor ik het bedrade netwerk kan houden en die laptop ertussen zet, of dat ik deze met mijn eigen pc verbind ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
Ehm, een simpel hubje bedoel je? hubje aan de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
RS_003 schreef op 08 July 2003 @ 11:45:
FongWan

Is het goed als ik die plaatje's uit jouw topic ook gebruik voor het Acer Travelmate 80x topic deel 3 topic ? ( sorry ik kon je niet mailen, want er staat geen mail adres in je profile )
Over welke plaatjes heb je het ???
Is geen probleem denk ik .... ik had ze eerst op mijn personal site gezet (zie homepage knop maar ik zag dat ik daardoor mijn 2GB traffic per maand heel erg snel naderde dus ik heb de daardoor op mijn andere site gezet zie de huidige url daar heb ik 5GB traffic per maand en die site wordt bijna niet meer gebruikt). Mocht het blijken dat ik te dicht bij mijn traffic kom dan laat ik dat wel weten.

Heeft het wel zo een zin om dat in de Acer topic te zetten ???
Want je geeft nu best al wat info over het Centrino/Pentium-M gebeuren dat mijn topic overbodig is :?
I hope not .... :X

Trouwens, mooie openingspost, ik zal de vergelijkings tabel Pentium-M, Pentium4-M en AMD ff aanpassen, kan je ook ff aangeven wat voor extra info je over het centrino platform je in je openingspost hebt gezet die ik hier mis ???

Dan kan ik namelijk aanvullen :D

[ Voor 9% gewijzigd door FongWan op 08-07-2003 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
FongWan schreef op 08 July 2003 @ 14:12:
[...]

Over welke plaatjes heb je het ???
Is geen probleem denk ik .... ik had ze eerst op mijn personal site gezet (zie homepage knop maar ik zag dat ik daardoor mijn 2GB traffic per maand heel erg snel naderde dus ik heb de daardoor op mijn andere site gezet zie de huidige url daar heb ik 5GB traffic per maand en die site wordt bijna niet meer gebruikt). Mocht het blijken dat ik te dicht bij mijn traffic kom dan laat ik dat wel weten.

Heeft het wel zo een zin om dat in de Acer topic te zetten ???
Want je geeft nu best al wat info over het Centrino/Pentium-M gebeuren dat mijn topic overbodig is :?
I hope not .... :X

Trouwens, mooie openingspost, ik zal de vergelijkings tabel Pentium-M, Pentium4-M en AMD ff aanpassen, kan je ook ff aangeven wat voor extra info je over het centrino platform je in je openingspost hebt gezet die ik hier mis ???

Dan kan ik namelijk aanvullen :D
Tja, wat je zegt klopt wel een beetje, beide topics zijn zeer compleet.

Ik heb 2 plaatjes gebruikt, het centrino logo, en het type PM chipset pic.

Tja, dit staat in mijn post en zou bij jou er ook wel tussen passen:
Verder nog wat Centrino nieuwtje’s

Wat het mobiele CPU-platform betreft wordt er alvast vooruitgeblikt op Dothan, de opvolger van de huidige Banias-processor. Deze nieuweling zal, net als Prescott, worden gefabriceerd op een 90nm-proces, en volgens verwachting ook rond dezelfde tijd worden geintroduceerd, het vierde kwartaal van dit jaar. Dothan onderscheidt zich van Banias vooral door een 2MB on-die L2 cache, en zal eerst verschijnen in snelheden van 1,8GHz. In de eerste helft van volgend jaar komen dan 1,9 en 2,0GHz modellen uit, evenals enkele langzamere Low-Volt and Ultra Low-Volt-varianten. Naast een nieuwe CPU zal het Centrino-platform bovendien nog met een nieuwe WLAN-chip worden uitgerust in de vorm van de 2100A, waarmee laptops op zowel 802.11a als 802.11b draadloze netwerken kunnen worden aangesloten. Begin 2004 zullen hieraan dan ook nog 802.11g-mogelijkheden worden toegevoegd. Naast Centrino zal Intel trouwens de komende tijd ook nog aandacht besteden aan de mobiele P4-processor. In het derde kwartaal komt een 3,06GHz P4M zonder HyperThreading uit, gevolgd door een 3,2GHz-variant met HyperThreading. Hierna zal men in 2004 vervolgen met mobiele Prescott-varianten van 2,66, 2,80, 3,06, 3,20 en 3,46GHz, allemaal met een 533MHz FSB en HT-enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dolby schreef op 08 juli 2003 @ 13:52:
Ehm, een simpel hubje bedoel je? hubje aan de router?
Kan dat, en hoe duur zijn die ongeveer en heb ik dan nog steeds een acces point nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Anoniem: 86614 schreef op 08 July 2003 @ 16:12:
Kan dat, en hoe duur zijn die ongeveer en heb ik dan nog steeds een acces point nodig?
Ik zit hier ook een beetje naar te kijken. Ik heb al een hub, daar hang ik op dit moment m'n laptop steeds aan, wat behoorlijk onhandig is.

Voor zover ik het heb begrepen kan ik een wireless access point in m'n hub prikken met een crossover cable (m'n getweakte Speedtouch zit in de uplink en die kan dus nu de routing enzo doen).

Waarschijnlijk wordt het een Actiontec wireless access point, die kwam het beste uit de Computer Totaal test en is ook niet zo duur (ik kan hem voor 85€ zonder verzendkosten halen). Die Actiontec werkt niet met VPN, maar aangezien m'n Speedtouch is getweaked moet het gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86614 schreef op 08 juli 2003 @ 16:12:
[...]

Natuurlijk, een HUB is niets anders dan een verleng snoer voor het ethernet netwerk gedeelte en heeft niets met draadloos te maken.

Voor €30 heb je een SWITCH bij MyCom, heeft dezelfde functie als een HUB, maar een HUB is bijna niet leverbaar meer geloof ik... heeft ook te maken met het feit dat een SWITCH tegenwoordig niet zo duur meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:24

Exirion

Gadgetfetisjist

Praktisch alle goedkope routers hebben 4 aansluitingen en fungeren derhalve ook meteen als switching hub. Als je goedkoop klaar wilt zijn koop je gewoon een wireless router.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oops :P, dat was ik ff vergeten, dat kan je beter doen jah, voor €91 heb je een draadloze router/4 poorts switch van Linksys, dat kan je het beste kopen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 08-07-2003 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
[...]

alles is mogelijk ;)
maar wat wil je precies? draadloos? met wat allemaal?
Als je een Centrino laptop hebt, heb je nog een "zender" nodig zodat je daarmee verbinding kan maken

[ Voor 8% gewijzigd door dolby op 08-07-2003 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dolby schreef op 08 July 2003 @ 17:31:
[...]

alles is mogelijk ;)
maar wat wil je precies? draadloos? met wat allemaal?
Als je een Centrino laptop hebt, heb je nog een "zender" nodig zodat je daarmee verbinding kan maken
Ik heb nu een netwerk met 4 computers, er is dus geen plekje over voor nog een verbinding. Ik wil daalk met mijn laptop van Wireless lan gebruik maken, maar ik wil mijn huidige netwerk niet draadloos maken, wat heb ik daar voor nodig en is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Anoniem: 86614 schreef op 08 July 2003 @ 19:00:
[...]

Ik heb nu een netwerk met 4 computers, er is dus geen plekje over voor nog een verbinding. Ik wil daalk met mijn laptop van Wireless lan gebruik maken, maar ik wil mijn huidige netwerk niet draadloos maken, wat heb ik daar voor nodig en is dat mogelijk?
Dat is heel goed mogenlijk ( search :o )

Ik heb hier bv een Sitecom WL-018 wireless ethernet base station staan, met 4x upt + 11mbit wlan en een printerserver.

Gewoon ff zoeken, 3com, draytek, sweex .. en nog veel meer merken hebben ook zon ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals al is gezegd, koop een Cable/ADSL router met ingebouwde 4 poorts switch en Wireless Acces Point en verkoop je huidige router....

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 08-07-2003 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke bedankt voor de reacties, hiermee moet het wel lukken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69526

FongWan schreef op 07 July 2003 @ 14:24:

• 512MB DDR SDRAM
• 60GB hard drive
• 24X DVD/CD-RW (Fixed)
• 56K V.92 modem
• 10/100 NIC
• 802.11b wireless LAN

Hij staat ook al op de HP-NL site...

http://www.hp.nl/products/notebooks/value/family-nx7000.html

En zoals voorspeld zijn ze erg duur :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Yep die dingen zijn best wel duur ....
misschien dat het dan toch een Acer wordt ???

Nou ja ... ik heb nog in ieder geval tot eind augustus om rond te kijken.

BTW hier even een quote uit het Acer TM80X deel 3 topic
Anoniem: 85086 schreef op 09 July 2003 @ 17:04:
Ik zag in topic 2 dat iemand wat prijzen van losse Pentium-M processors had gepost. Hij vermeldde er alleen niet bij waar die dat vandaan had.
Nu heb ik zelf ook even gezocht en zag dat de Pentium-M los verkrijgbaar is bij Alternate in Duitsland (http://www.alternate.de/).
Voor wie het interesseert, De Pentium-M gaat in de socket 479-m.

Pentium-M 1300 249 Euro (Op voorraad)
Pentium-M 1400 284 Euro (Op voorraad)
Pentium-M 1500 349 Euro (Op voorraad)
Pentium-M 1600 489 Euro
Pentium-M 1700 749 Euro

Lijkt off-topic, maar is misschien interessant voor diegenen die hun TM 800's willen upgraden. De TM met 1700 Pentium-M gaat trouwens TM 804 heten... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet iemand ook of het mogelijk is om een laptop zonder de processor te kopen? Deze zijn namelijk een stuk goedkoper om zelf te kopen dan de meerprijs.

Bijv. upgrade: 1300 => 1400 meerprijs is vaak meer dan 100 euro en als je hem los koopt maar 25.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.