Okay, als het mag wil ik graag de eerste indrukken van mijn Jewel Jade 8070 Centrino laptop posten
Ik ben hem dus bij de Notebook Express wezen halen. Daardoor gingen er nog 15€ gratis verzendkosten van de prijs af.
Ik heb er meteen een 5400rpm schijf in laten zetten en ik had geluk want het werd een Travelstar 40GNX met 8MB cache. Die schijnt goed te zijn. Je hoort de koppen van die schijf wel bewegen en hij maakt een vrij zacht fluitend geluid zoals veel harddisks veel harder doen (het geluid in de HD van mijn tower is ondragelijk). De snelheid lijkt goed, ik heb het nog niet echt goed kunnen testen, maar Windows XP start in iets van 10 seconden op.
Ik laat er ook 1x512MB geheugen module inzetten ipv 2x256, dat scheelt later in de kosten van een upgrade. Die module hadden ze nog niet, dus dat komt nog.
De Jade ziet er in het echt enorm cool uit. Op fotos vond ik hem niet mooi. In het echt is hij blauwgrijs metallic, met ingelegd brushed aluminium en allemaal coole blauwe LEDs. De accu en powerleds zijn tweekleurig rood/blauw (in sleep mode enzo). Hij is heel plat, stevig en enorm netjes afgewerkt, zelfs de Pentium-M en Windows stickertjes zijn netjes recht geplakt.
Er zit dus inderdaad ook Bluetooth in, 8 kanalen zo te zien, met uitgebreide tools erbij. Ik heb nog geen Bluetooth devices dus ik kan het verder nog niet testen. Daar moet ik bij zeggen dat dit kennelijk toch specifiek is voor de laatste revisie van de Jade (dat werd mij verteld, eerst was het een optie, nu standaard). Het lijkt erop dat ze zoveel mogelijk met de Acer TM800 willen concureren.
Wifi is natuurlijk de standaard Intel kaart, zoals de Centrino standaard vereist. Helaas heb ik nog geen acces point om mee te testen.
Het beeldscherm is goed, 1400x1050 is enorm gedetailleerd en geeft veel ruimte op de desktop. Het contrast van details is hoog. Helaas zoals nu nog bij de andere Centrino notebooks is de verticale kijkhoek nogal nauw. Ook kun je bij donkere achtergronden zien dat het beeld onderaan lichter is. Ik ben er nog niet achter of dit beeld ook transflective (half reflecterend, omgevingslicht helpt het beeldscherm licht) is, zoals bij de Acer TM800 kennelijk het geval is.
Het beeld is niet superlicht op de meest felle stand, ik moet het nog uittesten met fel daglicht.
Ik heb nog geen enkele dode pixel kunnen ontdekken en daar heb ik dus nog 30 dagen de tijd voor (en dat was dus gratis).
De harddisk zit rechts in het midden en is kennelijk gemakkelijk uitneembaar. De warmte daar was voelbaar, maar was amper warm. Het is naast het toetsenbord, dus daar heb je nooit last van.
De fan hoor je amper en ik moest dan ook echt goed luisteren of hij aan stond of niet.
De combi-drive is helaas van QSI en niet van Toshiba zoals bij de Bullman. Dat betekent in de praktijk dat hij waarschijnlijk aardig wat langzamer is dan de specs. Deze drive zit namelijk ook in de TM800 en die was wat langzamer uit de test gekomen.
De combi drive wordt behoorlijk warm na iets van een half uur een DVD te hebben gespeeld, de DVD schijf zelf is dan behoorlijk warm en aangezien de drive vooraan zit, de plaats waar je pols rust ook. Dat is dus een minpuntje. Ik vraag me af hoe warm het daar wordt met het branden van CDs. Bij de Acer zit daar de HD die ook voor warmte kan zorgen.
De glide-pad is nog wennen. Dus ik kan nog niks zeggen over hoe goed hij is, af en toe lijkt het alsof hij eventjes niet reageert, maar dat kan aan mij liggen. Hij is van Alps overigens.
Het geluid klinkt tot nu toe behoorlijk goed. Het komt uit twee speakertjes vooraan aan de zijkanten. Ik moet dat nog even goed testen.
Het pakket is verder behoorlijk compleet. Een echte Windows XP Home CD (dus geen restore disk), drivers CD, WLAN CD, Handleiding CD, Nero Express en WinDVD4. Er is geen handleiding in papier vorm, behalve een klein papiertje die aangeeft wat waar zit op de notebook. Voor Windows XP is er een heel erg beknopt boekje.
Verder ook geen Office programmas, geen Word ofzo. Office was geloof ik verkrijgbaar tegen meerprijs.
De meegeleverde notebook tas ziet er aardig uit. Op maat met wat vakjes voor CDs. Handig om het ding mee te nemen in de auto. Ik zou er niet mee over straat gaan omdat het teveel typisch als notebook tas eruit ziet, in verband met roof. De verkoper bevestigde dat typische notebook tassen nogal opvallen op straat, maar zelfs in de auto.
Ik heb er maar een nogal dure rugtas bij gekocht, die is stevig genoeg voor bescherming en ziet er niet uit als een notebook tas. Ook handig voor op de fiets.
De service van De Notebook Express was prima. Vanochtend gebeld, snellere HD enzo doorgegeven. Vanmiddag kon ik hem al halen. De verkoper nam rustig de tijd om vanalles uit te leggen.
De 115€ 3 jaar carry-in-all-risk garantie van de Notebook Express dekt mankementen, ongelukken en diefstal. Met de 5400rpm en 512MB module erbij kwam het totaal op 1852€. Niet echt een slechte prijs, zeker niet vergeleken met de vorige prijzen van de Jade.
Ik heb hem dus met een jaar uitgestelde betaling gekocht. Wel een beetje griezelig, maar je hebt dus gewoon een jaar de tijd om het geld op te sparen. Als er geen onverwachte catastrofes gebeuren moet dat goed lukken. Je betaalt alleen maar iets van 45€ administratie kosten, verder geen rente. Pas als je te laat betaalt gaat er wel 20% rente lopen per jaar.
De Notebook sluiten zet de slaapstand aan en daar kreeg ik hem niet meer uit. Waarschijnlijk een kwestie van de handleiding lezen.
Realmyst wilde niet draaien, maar zonder patch is die ook behoorlijk buggy.
Voor de rest nog totaal geen problemen gevonden.
Tot zover mijn eerste indrukken van dit notebook. Behoorlijk positief dus, daarbij ben ik bijna paranoïde kritisch met nieuwe dingen die ik heb, omdat ik altijd bang ben dat ik een miskoop heb gedaan.
Ik zal verdere indrukken nog wel posten, tenzij het niemand interesseert of mensen traumas aan mijn geouwehoer beginnen over te houden