[XP] Unmountable boot volume, veel gezocht niet hielp

Pagina: 1
Acties:
  • 3.183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
edit: schrik niet:het is een lang verhaal maar lees het alsjeblieft ff. tnx _/-\o_
Ik heb een probleem met mijn laptop(asus M6NE) zijn HDD. Ik was gister wat aan het downloaden met Firefox en toen liep de boel vast, reageerde zelfs niet meer op CTRL+ALT+DEL. Als laatste redmiddel heb ik toen de powerknop ff ingedruk gehouden zodat de laptop uit ging. Toen ik hem later weer op wilde starten kwam er nadat het blauw xp balkje bijna 2x was langs geweest deze BSOD langs: unmountable_boot_volume STOP: 0xED. Screenshot
Ik ben toen gaan zoeken hier en kwam al snel op de repair console van XP. Het booten hiervan ging ok. Maar het repareren met chkdsk /p of chkdsk /r ging niet. Hij gaf bij elke van de 3 partities aan dat er een of meer onherstelbare problemen waren en stopte na een x aantal % Screenshot1 en Screenshot2

Toen heb ik fixboot geprobeerd. Ook dat hielp niet. Zie.
Toen heb ik uit beetje wanhoop Ghost 9.0 opgestart vanaf cd en geprobeerd of die met discdoctor iets kon doen, ook niet. Ik kon geen van mijn 3 partities benaderen om een image terug te zetten(als ik een goede erop had staan). Daarna voor de ‘fun’ Powerquest Drive image gestart en ook die deed vaag. Na een ff eten cd erin laten zitten en starten, oeps. Toch nog ff proberen en hij kon wel de schijf checken. Resultaat

Na een reboot kwam ik zowaar windows weer ik. Ik was bezig wat mappen bij elkaar te zetten en toen liep de boel weer vast met de een BSOD. :? Dit maal was het kernel_stack_inpage_error, stop: 0x77. Zie .
Weer de powerknop indrukken om hem uit te krijgen. Daarna weer opstarten en weer de eerste unmountable boot volume BSOD. Daarna met partitionmagic 8.0 gekeken en die zag mijn partitie’s gewoon zoals ze waren terwijl de windows setup ze als onbekend zag en ze helemaal leeg vond. Zie en zie
Bij het check for errors kreeg ik in PQmagic error993:Partition Contains open files. Als ik het knopje info over de partitie wilde bekijken kreeg ik de melding error#58: Enable to write to the boot sector. Virus protection software may be running.

Het vage is dat als ik nu de boel bekijk met NTFSDOS ik wel gewoon mijn partities zie. Zie screenshot. Maar ik mis daar een paar files toch? Of zijn die verborgen? Toen heb ik, wat in de Micrsoft knowledgebase stond, de UDMA en PIO in de bios van auto gehaald en laag gezet. Toen bootte hij wel door. Er stond nog een checkdisk gepland die hij helemaal doorlopen heeft zie screenshot
Hij bootte gewoon maar bleef in windows hangen. Je raadt het al na reboot via powerknop weer de unmountable BSOD. Ik heb ook nog met knopix opgestart en die zag ook gewoon 3 partities met alle data erop. Ik ben hier niet bekend mee dus verder ook niets gedaan. Als laatste ben ik met een HDD tooltje mijn hdd gaan testen(is volgens mij een Hitachi). Resultaat Hij is toch niet na ruim 3 maanden al overleden? :X Kan iemand mij alsjeblieft vertellen wat ik nog kan proberen behalve formatteren? Ik wil mijn data niet kwijt en liever ook mijn windows partitie niet omdat ik nogal wat programma’s geïnstalleerd had. O ja ik heb in windows repair ook nog fixmbr geprobeerd maar dat resulteerde ook in niets. Als ik iets aan info vergeten ben: just ask... :) Alvast bedankt voor het lezen van het lange verhaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:17
Gezien het feit dat je een smart-failure krijgt + dat de checkdisk (de laatste die wel doorliep) een paar KB aan beschadigde sectoren geeft, vrees ik dat je een hardwarematig probleem hebt (mbt de harddisk dus).

De uitgebreide melding van 0x72 is:
0x72 - Device S.M.A.R.T. Error.
The Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology (S.M.A.R.T.) has detected a drive problem. The drive may fail soon and should be replaced as soon as possible.

[ Voor 10% gewijzigd door sewer op 03-08-2005 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 16:11

Emiel1984

Made in NL

sewer schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 17:10:
Gezien het feit dat je een smart-failure krijgt + dat de checkdisk (de laatste die wel doorliep) een paar KB aan beschadigde sectoren geeft, vrees ik dat je een hardwarematig probleem hebt (mbt de harddisk dus).

De uitgebreide melding van 0x72 is:
0x72 - Device S.M.A.R.T. Error.
The Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology (S.M.A.R.T.) has detected a drive problem. The drive may fail soon and should be replaced as soon as possible.
Ik zou als ik jouw was gewoon proberen windows te starten ofdanwel knoppix aangesloten op een andere pc via netwerk en alle nodige data overgooien.

Verder ga ik met het antwoord van sewer mee. Ik heb ditzelfde probleem namelijk ook is gehad met een hd van een half jaar oud. Het is jammer maar het is eenmaal zo. Regel iig zo snel mogenlijk je garantie is mijn advies en zet de nodige data zo snel mogenlijk op een andere pc als je zeker wil zijn van dat je het niet kwijtraakt. (Maak anders gewoon een image van windows en zet deze later weer via de tweede PC terug erop(wanneer je andere hd hebt), overigens is dit niet mijn advies want misschien is het wel een virus geweest die je hd het doen heeft begeven)

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
emiel1984 schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 18:15:
[...]

Ik zou als ik jouw was gewoon proberen windows te starten ofdanwel knoppix aangesloten op een andere pc via netwerk en alle nodige data overgooien.

Verder ga ik met het antwoord van sewer mee. Ik heb ditzelfde probleem namelijk ook is gehad met een hd van een half jaar oud. Het is jammer maar het is eenmaal zo. Regel iig zo snel mogenlijk je garantie is mijn advies en zet de nodige data zo snel mogenlijk op een andere pc als je zeker wil zijn van dat je het niet kwijtraakt. (Maak anders gewoon een image van windows en zet deze later weer via de tweede PC terug erop(wanneer je andere hd hebt), overigens is dit niet mijn advies want misschien is het wel een virus geweest die je hd het doen heeft begeven)
Heren bedankt voor jullie reactie. Ik wilde hier eigenlijk niet aan denken :? Hoe zou ik kunnen achterhalen of het een virus geweest is?
Ik kan misschien ergens een externe HDD regelen/kopen en die dan onder knoppix volgooien. Gaat dat werken? Kan knoppix een dvd fikken? Een image kan ik niet maken omdat hij de hdd in het image programma (ghost, drive image) niet kan benaderen. Mocht het een virus geweest zijn, dan valt mijn virusscanner heel erg tegen. Mijn McAfee update zichzelf dus dat is redelijk zeker zou je zeggen. Het moet dan wel een erg nieuw virus geweest zijn. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je HDD is gewoon stuk, kan gebeuren.....
Enige zinnige oplossing is er een andere / nieuwe HDD inzetten.
En ik zou die 2,5" hdd aansluiten met een gender changer van 2,5" --> 3,5" dan kun je in een andere pc (die nog wel werkt) de data eraf gaan halen.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:17
Ga er maar van uit dat het geen virus is, maar gewoon een defecte harddisk. Zo vreemd is dat trouwens niet, harddisks zijn een van de zwakste schakels in een pc (mede door de bewegende onderdelen + dat ze erg slecht tegen warmte kunnen).

De vraag of knoppix dvd's kan branden kan ik niet beantwoorden, maar op de wikipagina van knoppix staat dat er een progje K3b erop staat die cd's kan branden. Maar of die dvd's kan branden :?

edit:
Hier staat dat K3b 0.10 van oktober 2003 ook dvd's kan branden. Ga er dus maar vanuit dat je met knoppix gewoon dvd's kan branden

[ Voor 25% gewijzigd door sewer op 03-08-2005 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sewer schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 20:17:
Ga er maar van uit dat het geen virus is, maar gewoon een defecte harddisk. Zo vreemd is dat trouwens niet, harddisks zijn een van de zwakste schakels in een pc (mede door de bewegende onderdelen + dat ze erg slecht tegen warmte kunnen).

De vraag of knoppix dvd's kan branden kan ik niet beantwoorden, maar op de wikipagina van knoppix staat dat er een progje K3b erop staat die cd's kan branden. Maar of die dvd's kan branden :?

edit:
Hier staat dat K3b 0.10 van oktober 2003 ook dvd's kan branden. Ga er dus maar vanuit dat je met knoppix gewoon dvd's kan branden
Tnx, ik heb ff gegeken maar waar ik ff niet aan gedacht heb is dat de cd drive die ook mijn fikker is al bezet is door de knoppix cd en deze kan er niet uit zolang knopppix runt. Zou een externe cd/dvd-fikker kunnen werken? Heb echt de ballen verstand van knoppix. I
k heb ff gezocht en ook een manier gevonden om het via het netwerk te doen. Hier staan ergens onderaan een korte werkwijze hoe dat moet. Ik snap alleen (nog) niet hoe ik het ip-adres van de knoppix machine moet vinden. Ik heb het wel gevonden maar via mega omweg: inloggen op ADSL modem en bij de DNS host name table kijken :+ Ik kan elke partitie gewoon benaderen en er ook data vanaf halen. Voor zover lijkt hij dus ok maar booten ho maar.
FF over de HDD nog ( als het mag ;) ). Ik heb mijn laptop in de ca 3,5 mnd dat ik hem heb echt niet veel op zijn HDD lazer gegeven. Ik heb zelfs toen het warm werd en ik bijv aan het downloaden of DVD branden was hem wat verhoogd gezet en een fannetje eronder zodat de HDD niet zo warm werd. Heb hem heel soms rond de 44 a 46 graden gezien maar dat was nooit voor lang. Meestal was hij rond de 40 of lager. Is hitachi zo'n slecht HDD merk ofzo? Dat een hdd een kwetsbaarpunt is weet ik. Heb zelf HDD's die gewoon rustig 3 jaa perfect werken met dagelijks gebruik. Toch heb ik nog nooit iemand gehoor die in 3.5 mnd een hdd stuk had zonder externe invloeden :X Misschien moet ik dan beter luisteren? O-)
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 20:16:
Je HDD is gewoon stuk, kan gebeuren.....
Enige zinnige oplossing is er een andere / nieuwe HDD inzetten.
En ik zou die 2,5" hdd aansluiten met een gender changer van 2,5" --> 3,5" dan kun je in een andere pc (die nog wel werkt) de data eraf gaan halen.
Daar heb ik ook aan gedacht, die dingen kosten bij mycom niet zoveel. Alleen weet ik niet hoe het met de garantie zit als ik zelf mijn HDD eruit haal.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 08:40
Afgezien van een verkeerde series die elke fabrikant wel eens gehad heeft geloof ik (IBM heeft een aantal jaren een slechte serie gehad die ze een beroerde naam heeft opgeleverd), kan je gewoon eens pech hebben. Niks meer en minder. Op zich ook niets mis mee.
Zelf heb ik eens een defecte HD 2 dagen voor garantieverloop teruggezonden, 2 weekjes later een nieuwe (snellere) op de mat. Mijn mening is: nix mis met hitachi. Maar er zullen ongetwijfeld andere reageren die wat anders zeggen. :/
2,5"schijven zijn nog wel duur. Gewoon op garantie terugzenden en even duimen draaien.

persoonlijk stuur ik overigens lievern naar de fabrikant. Meestal (niet de goeie winkels overigens) sturen m zelf door. Alleen maar extra vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ArnieNFW schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 22:28:
Afgezien van een verkeerde series die elke fabrikant wel eens gehad heeft geloof ik (IBM heeft een aantal jaren een slechte serie gehad die ze een beroerde naam heeft opgeleverd), kan je gewoon eens pech hebben. Niks meer en minder. Op zich ook niets mis mee.
Zelf heb ik eens een defecte HD 2 dagen voor garantieverloop teruggezonden, 2 weekjes later een nieuwe (snellere) op de mat. Mijn mening is: nix mis met hitachi. Maar er zullen ongetwijfeld andere reageren die wat anders zeggen. :/
2,5"schijven zijn nog wel duur. Gewoon op garantie terugzenden en even duimen draaien.

persoonlijk stuur ik overigens lievern naar de fabrikant. Meestal (niet de goeie winkels overigens) sturen m zelf door. Alleen maar extra vertraging.
Ik ga eerst nog ff proberen de data te redden en formatteren (ik ben eigenwijs :+ ) en dan gaat hij gewoon naar Asus RMA. Die zullen er wel niet mee akkoord gaan als ik de hdd er zelf uit haal en alleen die op stuur. Kom er nu wel achter dat een HDD in een laptop stukkie lastiger is dan een gewone 3.5" als je probs hebt. Ach weer wat geleerd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FF een korte feedback:
Met knoppix en een externe hdd alle data kunnen redden. Wat werkt dat goed zeg, beetje traag maar het is er.
Ik heb met Drive Fitness Test (Hitachi hdd) geprobeerd de MBR ter herschrijven>>error 0x75.
Zelfs het erase disk commando (low level format)>>error 0x75.
Hij is na bijna 4 maanden al naar de ******. Zijn Hitachi hdd slecht? Zou ik kunnen vragen om een ander merk bij garantie, eventueel tegen bijbetaling.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hitachi HDDs zijn (de laptop diskjes) niet slecht ofzo, je kan alleen botte pech hebben dat je er één hebt die binnen 3 maanden stuk gaat.

Life sucks, but hey, daar heb je RMA voor + garantie tenslotte.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1