[Ervaringen] Asus M6 N, Ne & R - Deel 6

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 10.690 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 19:04

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter

/me Het Asus M6 N, Ne & R ervaringen topic - Deel 6 *

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/Centrino/Centrino.jpgAfbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/Centrino/Logo-Pentium-M.gif
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/M6/images/01.jpg

Introductie ...

Welkom bij ondertussen alweer het 6e deel van het Asus M6N ervaringen topic. Deel 1 zag het daglicht op 11 december 2003 toen het net bekend was dat Asus dit model uit zou gaan brengen in Januari 2004. Ondertussen heeft de M6N twee broertjes gekregen in de vorm van de M6Ne en de M6R.

Het enigste verschil tussen de twee is dat de M6N een Ati M9600, 64MB heeft en de M6Ne een Ati M9700, 64MB.

De M6R heeft een Ati 9100 chipset en graphics, deze is iets beter dan de standaard 855GM chipset van Intel, echter als je de M6R koopt heb je geen Centrino notebook omdat je een Ati chipset gebruikt. Maar de processor en de wlan kaart zijn wel onderdeel van het Centrino platvorm. Daarnaast maakt de grafische kaart gebruik van je werkgeheugen (RAM). Deze kan je instellen tussen de 8 en 128 MB. Dus neem in ieder geval 1x512MB werkgeheugen om lekker te kunnen werken. Waarom geen 2x256MB, omdat er geen gebruik gemaakt wordt van dual channel dus echte performance vooruitgang heb je niet en later is het goedkoper om je geheugen uit te breiden, 1x512MB is immers goedkoper dan 2x512MB ;)

Aangezien de startpost van deel 3 al heel erg lang werd en een gigantische brok tekst heb ik besloten om de startpost van dit deel anders te maken. De review van mijn eigen Asus M6000Ne, de FAQ, Bekende problemen & How to’s zijn allemaal verhuisd naar een eigen forum. http://gathering.chen.nl Origineel he ;) Ik heb de directe links trouwens ook verwerkt in de startpost, zie onderaan. Je kan het niet missen, het wordt namelijk aangegeven in een andere kleur die maar 2x voor komt. Als er vragen opmerkingen zijn geef het dan even in dit topic door dan kan ik de informatie aanpassen op het forum. Willen jullie toch liever die dingen hier hebben staan dan komen die weer terug hier.

Doel van dit topic:

Lekker ervaringen uitwisselen over deze mooie laptop, aangeven dat er nieuwe drivers uit zijn en troubleshooting. Ik zal proberen de grote & lastige problemen op mijn forum te verwerken. Dan kunnen andere M6 gebruikers makkelijker kijken of hun probleem al besproken is en wat de oplossing kan zijn. Als het daar niet te vinden is dan is het aan te raden om je probleem hier duidelijk te omschrijven zodat dit later verwerkt kan worden.

Makkelijk zoeken in dit topic:

Om iets makkelijk op te zoeken in dit topic en niet alle tig pagina's te hoeven doorzoeken doe het volgende, als je
/?limit=999

achter de thread-url zet krijg je alle posts te zien in dit huidige deel. Vervolgens met Ctrl-F zoeken of scrollen.

Vorige delen:

Notebook benchmark database

Kunnen jullie misschien jullie benchmarks daar posten :? Is namelijk wel een leuke database om jouw scores te vergelijken met de rest van de tweakers hier. :) Mijn score staat er ook tussen, Mijn Score

Voor meer info over de Centrino/Pentium-M:
Voor de mensen die nog niets van het Centrino platform en de Pentium-M afweten verwijs ik naar mijn andere topic. ;)

De specs:

Processor & Cache Memory
Intel® Pentium® M (Banias) processor 1.30GHz-1.70GHz, 1MB On-Die L2 Cache
Intel® Pentium® M (Dothan) processor from 1.80 GHz+, 2MB On-Die L2 Cache

Main Memory
DDR333 SDRAM, 2x SO-DIMM socket expandable to 2GB

Display
14.1" or 15.1" or 15.4" active matrix color TFT
14.1" XGA (1024x768)
15.1" XGA (1024x768) or SXGA+ (1400x1050)
15.4" WXGA (1280x800) or WSXGA+ (1680x1050) 256K Color Max
Dual Channel LVDS I/F

Video Graphics & Memory
ATI Mobility™ Radeon™ 9600 PRO, 64MB VRAM
ATI Mobility™ Radeon™ 9700 PRO, 64MB VRAM

Optical Drive
- Interchangeable 5.25" 24X CD-ROM, 8X DVD-ROM
- Interchangeable 24X/24X/8X/24X DVD+CD-RW Combo module
- Interchangeable 1X2X/16X10X/8X24X DVD-RW module
- Interchangeable 2X(2.4X)4X/24X24X/ 8X24X DVD-RW/DVD+RW Dual/Multi module
- Support Module Hot Swap Function and 2nd HDD/2nd Battery

Card Reader
Build-in card reader support (SD/MMC/MS/MS PRO)

Fax/Modem/ LAN
- AC 97 s/w MODEM and 10/100/ 1000 Base T PCI LAN on board
- Pass and support worldwide regulation

IrDA
SIR-115.2Kbps supported

PC Card Slot
PCMCIA 2.1 compliant
One type II/I

Interface
1 x EPP/ECP Parallel port/D-sub 25-pin
1x PortBar III 68-pin Connector
1x Infrared port support IrDA V1.1
1 x TV-Out
1 x Headphone-out combo jack
1 x Microphone-in jack
1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external DDC monitor
1 x RJ11 Modem jack for phone line
1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert
4 x USB 2.0 ports, 1 x IEEE 1394 port

Audio
AC 97 S/W audio with 3D Effect & Full Duplex
SoundBlaster PRO compatible
Built-in stereo speaker and Microphone

Battery Pack & Life
- Li-Ion 8 cells, 14.8V, 4400mAh, 65WHr battery pack
- Swappable Second Battery Support (Using Optical Drive Bay)
- Run-down life, 5.5 hrs (8.5 hrs with the 2nd Battery)
- Charging time, 2 hrs Quick charge 90% (Power off) / 4hrs (Power on)

AC Adapter
Output: 19 V DC, 3.42 A, 65W
Input: 100—240V AC, 50/60Hz universal

Dimension & Weight
354 x 273 x 22-34 mm(WxDxH,)
2.6 kg (with traveller's drawer)
2.8 kg (with optical drive)

Wireless Connectivity
(optional) Integrated 802.11b
Integrated 802.11 b/g module

Supplied Accessories
Mouse
Carrying bag

Warranty & e-support
- 2-year limited global hardware warranty
- On-line problem resolution through web interface (BIOS, Driver update)
- OS (Microsoft Windows XP) install/uninstall consultation
- Bundled software install/uninstall consultation
- ASUS software supporting (Liveupdate,Power4 Gear+, ASUS Probe)

DRIVERS, BIOS UPDATES, ETC !!!:

Zie hier voor de nieuwste downloads van de Asus site:
Overzicht M6 serie
Downloads M6000N
Downloads M6000Ne

Zie hier voor de nieuwste Omega drivers:
Omega drivers voor je Ati

Zie hier voor de nieuwste Catalyst drivers:
Catalyst drivers, voor de desktop
Selecteer je OS, Graphics driver, Radeon Family
Hoe je die drivers moet modden voor gebruik op je notebook lees je hier

FAQ, Problemen, How to’s:

Nuttige Links:

Pricewatch Tweakers.net
Pricewatch voor notebooks heel de Benelux
Er zijn 7 versies van de ASUS M6000N in de pricewatch, 14.1", 15.1" en 15.4" in verschillende configs. Dus neem zelf maar een kijkje.

Asus Global site:
M6000N Series
Overview
Specificaties
Downloads

Overige links:
Review van mijn Asus M6000Ne
[url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/21836287#21836287]Review M6800Ne van Plaagzke
M6000N vs. M6000Ne
Test van PCM van 11 verschillende Centrino's waarbij de M6000N als beste uit de bus komt :)
Tom’s Hardware review M6000N
AnandTech over de Ati M9700
Tom’s Hardware over de Ati M9700
ATI Mobility Radeon 9600 and NVIDIA GeForce FX Go5650: Taking on DX9
Review tussen de Acer TravelMate 803LCi en de Asus M6B00N bij Xbitlabs
User review tussen de Asus M6 en de Asus W1, met pics

Fast And Furious Notebooks vs. Battery Life Drain, review van 4200, 5400, 7200 RPM notebook harddisks ten opzichte van performance.
[Laptops] Het Centrino topic deel 2

Plaatjes (clickable):

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/M6/thumbs/01.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/M6/thumbs/02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/M6/thumbs/03.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/M6/thumbs/04.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/M6/thumbs/05.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/M6/thumbs/06.jpg

Disclaimer:

Alle info die ik hier heb gebruikt is afkomstig van de sites die hierboven vermeld staan en info die ik van jullie mede-tweakers heb. Alle plaatjes worden zelf gehost dus als je ze wilt gebruiken vraag het even in verband met traffic.

Bij deze wil ik iedereen bedanken die bijgedragen heeft aan de info in deze topic.
Veel plezier in dit topic. Enjoy. :*)

Asus M6000Ne Review:
(Geschreven door: FongWan)

Intro
Eindelijk na 6 maanden sinds dit model uitgebracht is heb ik hem zelf in bezit sinds 16-07-2004. Nu twee dagen later heb ik al zeer tevreden zitten werken ermee en dacht ik laat ik maar eens een review schrijven. Voordat ik dieper op deze pracht notebook in ga zal ik eerst even een overzicht geven van mijn configuratie en wat je allemaal in de doos kan verwachten als je hem gekocht hebt.

Tot zover de intro, nu de rest van de review.

De Specs:
  • 15 inch SXGA+ (1400x1040) 1,7 GHz Pentium-M Dothan Ati M9700 64MB 1x512 MB DVD +/- RW combo 54Mbit WLAN (Intel Pro Wireless 2200BG) GEEN OS
Dat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn exemplaar. De rest van de specs zijn hier terug te vinden.

Ik heb WinXP dus kaal geinstalleerd.

Ik heb de volgende stappen gedaan om alles werkend te krijgen met zo min mogelijk meuk:
Stap 1) WinXP gevolgd door SP1
Stap 2) Audio, VGA, LAN, WLAN, Modem, Touchpad, IR, Ricoh Media Card drivers installen vanuit de drivercd

Stap 3) Dan pas de Intel INF update (USB 2.0), ATKACPI driver (WLAN knop) en CPU hotfix, ook drivercd.
Stap 4) Tot slot de volgende ATKACPI Utilities: Alleen Power4Gear voor power management, de rest is onzinnige meuk.

(Misschien nog de PC probe als je temp metingen wilt hebben en Check Mail voor de knop maar de rest is not needed.)

WinXP ziet namelijk bijna niets waardoor je stap 2 nodig hebt om alles werkend te krijgen. Na deze 4 stappen heb je WinXP zo kaal mogelijk maar wel dat alles goed werkt in mijn opinie.

Wat krijg je allemaal?

De notebook, handleidingen voor de notebook en de software, de travellers drawer en enkele kabeltjes.

Meegeleverde meuk:
Je krijg van Asus een Shoudertas & Muis met je notebook.

Meegeleverde software & games:
Drivers & Utilities Version 3.0 (wel zo handig als je hardware het doet want WinXP ziet de helft niet dus deze heb je zeker nodig bij een kale install)
Nero 6.0.0.20 OEM (Burn baby burn)
Asus DVD (Power DVD 5 maar dan renamed als Asus DVD)
PowerDirector Pro (Video editing software)
Medi@Show (Let’s you create, show and share multimedia presentations)

Asus V299: Battle Engine Aquila
Asus V300: Gunmetal War Transformed
Asus V301: Games Power (Tom Clansy Splinter Cell, Warcraft 3 Reign Of Chaos, Big Mutha Truckers, BREED, Colin McRae Rally 3, TOCA Race Driver)

Foto's

Heb geen zin gehad om de plaatjes te verkleinen zodat ik ze hier in de review kan gebruiken. Het is wel goed zo naar mijn mening dus bij deze de links naar de foto's.

BTW als het beeldscherm wazig uit ziet of heel erg reflecteerd op de foto dan ligt dat aan de plastic (ziet eruit als een sheet voor de projector) dat erop zat. Dat heb ik er nog op gelaten. Vandaar de 4 stukjes tape die je op het scherm ziet.

01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Werktijd met de batterij.

Over de werktijd valt het volgende te zeggen, dat is maximaal grofweg tussen de 3 a 4 uur afhankelijk van wat je doet en hoe je je power settings hebt staan. Zelf ben ik tot deze resultaten gekomen met gebruik van de Power4Gear utility die op de driver cd staat van Asus. Ik heb bestanden van mijn thuis computer zitten kopieren naar de notebook, software zitten installeren, surfen, zowel wireless via kabel, muziek luisteren en overig office werk. Als je de settings op battery saving zet geeft de batterijmeter aan dat je max 4 uur kan werken. Die 4 uur zal je met simpel office werk en surfen wel kunnen halen.

Het is niet de 5 uur die op de Asus site staat aangegeven maar 3 a 4 uur is lang zat in mijn ogen. Met een 2e batterij op de plaats van de optische drive zou je denk ik wel 5 a 6 uur moeten kunnen halen. Dus als je langer dan 3 uur wilt werken is de 2e interne batterij aan de raden. Vooral als je toch weinig tot geen gebruik gaat maken van de interne optische drive.

Beeldscherm:

Qua scherm ben ik zeer tevreden, geen dode pixels (snel afkloppen) en goed helder beeld. De backlight is op 16 standen in te stellen met behulp van FN+F5 en FN+F6. Zelf zet ik hem tussen de 25 a 50% sterkte met power4gear op office stand. Ik vind het scherm in de meeste gevallen dan al voldoende belicht om erop te kunnen werken, naast het feit dat dit meer werktijd op de batterij opleverd. Bij het afspelen van films stel ik power4gear op dvd mode en zit ik zelf tussen de 50 a 100% sterkte van de backlight. Hangt van de type film af. Veel donkere scenes dan zet ik de backlight op iets hogere sterkte en met veel lichte kleuren iets lager.

Over de kwaliteit van het scherm valt het volgende te zeggen. AIDA32 en SiSoft Sandra zeggen jammer genoed niet veel over welk wat voor soort scherm erin zit, merk en model. Of ik kijk niet goed. Ik heb zelf altijd op een resolutie gewerkt van 1024x768, dat geldt zowel voor de monitor van mijn thuis bak als mijn vorige notebook (een Gericom, niet aan te raden als merk maar dat is een ander verhaal) dus ik was een beetje huiverig om naar een hogere resolutie over te stappen. In mijn geval 1400x1050.

Maar ik moet zeggen, op max resolutie ziet alles er haarscherp uit. Qua inkijkhoek is zowel horizontaal als verticaal in orde, beeld blijft leesbaar. Natuurlijk is dit subjectief aangezien iedereen andere ogen heeft. Wanneer ik weer eens op 1024x768 werk op mijn thuis bak dan ziet het er niet uit. Ben in die 3 dagen tijd dat ik de Asus heb zo gewend geraakt aan SXGA+ en het haarscherpe beeld. Werk nu constant op mijn Asus.

Ten slotte ik heb specifiek voor 15 inch gekozen omdat ik in breedbeeld geen toegevoegde waarde zie voor mijn gebruik. SXGA+ is zat genoeg om alles op scherm te krijgen en voor films allen vind ik het niet waard. Maar dat is mijn mening, iedereen zijn of haar ding. Daarnaast is de breedbeeld alleen in WXGA te verkrgijgen en dat is dus een max resolutie van 1280x800. Effectief gezien ga je dus erop achteruit als je voor de breedbeeld versie gaat. Als je breedbeeld nodig hebt of perse wilt dat is een keuze die zelf gemaakt moet worden maar houd in je achterhoofd dat bij gamen vaak genoeg breedbeeld resoluties niet worden ondersteunt waardoor je of terug moet naar 1024x768 of dat je uitgerekt beeld krijgt.

Audio:

Hoewel iedereen geluid anders ervaart en dit iets heel subjectiefs is wil ik toch het volgende kwijt. De kwaliteit van de speakers is in ieder geval een heel stuk beter dan mijn vorige notebook (een Gericom van 3 jaar oud). Ik hoor duidelijk de stemmen bij het afspelen van video en audio bestanden en dat terwijl ik de volume niet op zijn hardst heb staan.

Er zijn 16 standen voor de volume, die kan je aanpassen met FN+F11 en FN+F12. Zelf zit ik altijd tussen de 12,5 en de 37,5%. Moet ik wel erbij vermelden dat ik in WinXP in de sound settings alles op MAX heb staan, dat geld ook voor in Windows Media Player en Winamp. Bij mijn Gericom moet ik het volume vol open hebben staan (dus max in WinXP sound, max in Windows Media Player en de draaiknop aan de behuizing) en dan hoor ik bij video bestanden af en toe nog niet eens goed wat er werd gezegd, vooral bij het afspelen van DVD’s.

Video:

Je kan een extra monitor en een tv aansluiten op de Asus. Het beeld op de monitor is goed en makkelijk in te stellen, echter bij het proberen met de tv-out kreeg ik zeer slecht beeld op de tv. Dat terwijl mijn Riva TNT2 in mijn thuis bak beter beeld doorgeeft. Ik moet hier nog even naar kijken of dit aan de drivers kan liggen of aan de instellingen. In het ergste geval is mijn tv-out brak, I hope not. Als dat het geval is zal het waarschijnlijk een gevalletje RMA worden. :(

edit
FongWan is happy :) 8) :Y) O+ :9~ _/-\o_ Mijn tv out doet het perfect, haarscherp beeld net zoals Oscar al zei. Dus mijn Asus hoeft niet RMA en alles werkt perfect :Y)

Probleem lag gewoon aan mijn tv (een of ander no-name merk). Op de tv in de kamer van mijn ouders (een Sony) krijg ik dus haarscherp beeld in kleur. Je moet inderdaad wel de settings goed hebben staan.

1) In de bios aangeven PAL, stond standaard op NTSC !!!
2) In WinXP settings op 32bit op 1024x768 zetten voor 2e scherm.
3) Op de tv-zelf de juiste scart aansluiting gebruiken (desnoods alle aansluitingen afgaan en alle mogelijke settings van de tv proberen) en dan op ext met s-vhs. Zonder s-vhs kreeg ik zwart-wit beeld, wel haarscherp trouwens. Met s-vhs in kleur en haarscherp.
/edit

Het mooiste vind ik dat je alles tegelijk kan aanzetten waardoor je drie beeldschermen hebt. Je tv en externe monitor laten echter hetzelfde zien, dus het is helaas geen triplehead. Switchen gaat met FN+F8.

LAN, WLAN & Optische drive:

Het overkopiëren van 5GB duurt bij ongeveer 10 minuten, ofwel een doorvoersnelheid van tussen de 8,3 en de 8,6 MB per seconde via een 100Mbit lan (ofwel dat is tussen de 66,4 en de 68,8 Mbit/sec). Ik weet niet of langzamere schijven dit soort snelheden halen maar ik vind dit zeer snel. Ben gewend dat het overpompen van 5GB ongeveer 45minuten duurt (dat was bij mijn oude notebook het geval). Dus die 60GB harddisk @ 7200RPM zal er vast wel iets mee te maken hebben. :) Ik heb zelf geen 1Gbit netwerk en ik ken helaas ook geen mensen die dat wel hebben dus ik weet niet of er een prestatiewinst is bij gebruik van een 1Gbit netwerk. Denk het niet anders zou ik wel hogere snelheden hebben gehaald op mijn netwerk. Of heb je altijd zoveel verlies :? Als je veel verlies hebt door de lange kabels dan zou ik hogere snelheden moeten kunnen halen. Want zo ziet het netwerk eruit dat gebruikt is om die 5GB over te pompen.

Thuisbak -> (Kabel van 5 meter) -> Asus WL500-g router -> (Kabel van 25 meter) -> Asus N6000Ne.

De Intel Pro Wireless 2200BG werkt gewoon meteen na het installeren van de drivers. Ik had geen enkel probleem met het instellen van WEP op 128 bit, gebruik zelf geen WPA maar misschien dat dat nog wel zal gebeuren. Bereik is gewoon goed, heb door het hele huis tussen de 54 en 18 Mbit. De router staat op de begane grond waar mijn kamers zijn. Ik zit voornamelijk op 18 Mbit als ik op de 2e verdieping ben. Betonnen vloeren met zowel op de 1e als op de 2e etage vloerverwarming. Dus dat is niet slecht, maar goed. Ik zit toch nooit op de 2e te werken met mijn notebook, hooguit op de 1e etage in de woonkamer.

Ik heb alleen DVD+R gebrand, dit doet de combo drive op 4x snelheid en duurt 30 minuten. Aangezien de harddisk een doorvoersnelheid van in ieder geval 8,5MB/sec aankan is 4x branden geen probleem. Volgens Nero heb je een doorvoersnelheid van 5,5MB/sec nodig. DVD+/-RW en DVD-R heb ik nog niet geprobeerd maar DVD+/-RW gaat op 2x of 2,4x en DVD-R gaat eveneens op 4x. CD’s branden gaat op max 16x en levert geen problemen.

Hier heb je wat meer info over de DVD combo drive:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/M6/review/NeroInfo.jpg

Benchmarks:

Dit zijn de resultaten van enkele benchmarks die ik heb uitgevoerd, SiSoft Sandra herkent de 1,7GHz Dothan niet echter staan wel de 1,8 en 2,0 GHz Dothan’s in de lijst. [i]Lekker slim van me 8)7 |:( Ik moet wel refreshen voordat SiSoft gaat benchen. 8)7 |:(
Anyway, bij deze de resultaten van SiSoft, plaatjes zijn clickable voor grotere versies.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/M6/review/CPU_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/M6/review/memory_small.jpg

Daarnaast kreeg ik het niet voor elkaar om PCmark04 te draaien. Ik kreeg geen scores toegewezen van dit proggie dus misschien dat de resultaten van beide benchproggies later erbij komen.

De 3d scores zijn verkregen met de Ati driver die op de Drivers & Utilities Version 3.0 staan en heeft de volgende versienummer: 6.14.10.6422 met release date van 27-01-2004. Ik heb verder niet meer gekeken naar andere drivers of gemodde drivers die er voor de Ati M9700 te vinden zijn. Misschien dat met die drivers hogere scores behaald kunnen worden.

Aquamark3:
GFX: 2544
CPU: 8657
Totaal: 22178
Voor screenshots zie hier en hier

3dmark2001se: 10274

3dmark03: 2673

Zelf heb ik dit niet geprobeerd maar voor diegene die echt het maximale uit zijn Ati M9700 wilt halen probeer dit :
Disclaimer: Dit doe je op EIGEN risico, ik geef alleen aan dat het kan, dus als iets kapot is niet mij de schuld geven. Wat ik wel kan waarderen is benchmark resultaten voor en na gebruik en of er problemen waren met de mod. Bij problemen zullen we altijd proberen te helpen en dan kan iedereen voor zichzelf bepalen of het de moeite waard is.

Gequote uit dit topic: Acer Aspire 2012 Radeon 9700Mobile vraagje...
Anoniem: 46734 schreef op 15 juli 2004 @ 10:51:
Hallo iedereen,
Ik heb de Acer Aspre 2012 met daarin dus de Ati Radeon 9700 Mobile beeldkaart.
Ik heb deze drivers daarvoor geinstalleerd =>ftp://ftp.support.acer-euro.com/notebook/aspire_2010/driver/vga/ati.zip Deze zijn dus vanop de Acer site zelf.

Maar nu vroeg ik me af of er geen betere drivers zijn zoals de "Catalyst" of "Omega" drivers voor deze radeon 9700 Mobile ?

Met deze standaard drivers kan ik namelijk niets instellen voor een 2de monitor die ik erop aansluit. Heb ook geen TV-out settings ergens...

Dus, zijn er betere drivers voor deze beeldkaart?

Thanks,.

drienties schreef op 15 juli 2004 @ 10:56:
heb dezelfde laptop, gebruik gepatchte catalyst drivers.
dmv van de patcher kun je de reguliere drivers gebruiken(catalyst)

ff googlen op "mobility patch catalyst"

De omega drivers zijn standaard al gepatcht dacht ik maar daar kan ik er naast zitten

de link weer gevonden http://www.driverheaven.net/patje/
Tot slot:

Ik heb nog niet met de notebook zitten gamen, maar als je de benchmark resultaten ziet gaat dat zeker wel goedkomen. Vooral als je ook gaat kijken naar benchmarkresultaten van andere sites waarin de Ati M9700 het zeer goed doet voor een mobile grafische kaart. Het toestenbord tikt lekker weg en de snelknoppen boven bij de aan/uit knop werken zeer handig.

De card reader heb ik nog niet gebruikt aangezien ik Smart Media kaartjes heb voor mijn digicam (wat de card reader niet ondersteund) en ik geen zin heb om mijn MMC kaart uit mijn Nokia 6230 te halen om dit te testen. Ik geloof wel dat dat ding zijn werk doet. WinXP ziet de card reader dus dat moet geen probleem zijn.

Toch enkele punten van kritiek. Ik blijf het jammer vinden dat Asus geen Bluetooth heeft geïntegreerd in de M6 serie en voor zover ik kan zien in alle andere nieuwere series zoals de M5, S5 en W1 series. In hun voorgaande Centrino series (de M2 en M3 series) hadden ze dat namelijk wel. Dat is toch wel iets wat ik mis, vooral nu PDA’s en GSM’s dit ook gaan ondersteunen. Maar ik heb toch al een Bluetooth dongle dus dat is geen probleem.

Daarnaast vind ik het ook wel jammer dat de card reader geen Compact Flash en Smart Media kaartjes ondersteunt. Dan had ik makkelijk mijn foto's van mijn digicam kunnen halen. Ik heb namelijk een Fuji FinePix F601 en die maakt gebruik van Smart Media kaartjes.

Maar voor de rest is het bijna de ultieme notebook voor mij. Jammer van deze twee kleine minpunten maar daar kan ik wel mee leven. Ben zeker dat ik met deze notebook de komende jaartjes weer mee kan dus het geld is goed besteed.

Nou ik hoop dat jullie wat aan mijn review hebben gehad, als er nog vragen of opmerkingen zijn aan de hand van deze review vraag maar raak en ik zal proberen een antwoord te geven.

FongWan

[ Voor 7% gewijzigd door FongWan op 22-03-2005 21:13 . Reden: Toevoeging link Linux on M6 forum bij FAQ ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 17:15
uit het vorige topic
Mr1ncr3d1bl3 schreef op zondag 20 februari 2005 @ 16:29:
[...]

Op welke snelheid draait je fan nu volgens ASUS Probe ???

Met de 0207.001 BIOS haal ik de volgende waarden:

Temperatuur Ventilator
< 35 C 0 rpm
35 C - 65 C 3000 rpm
> 65 C 3600 rpm

De maximale temperatuur die ik bereikte tijdens het spelen van 'Gunmetal' was slechts 76 C.
euhm ik heb probe nog nooit een andere waarde aan zien geven dan 3000 rpm..
dus waar jij die 3600 rpm vandaan haalt is mij een raadsel...

het is welzo dat ik voordat ik uberhaupt een bios update had gedaan, mn fan nooit aan stond volgens probe.... nu geeft hij constant 3000 rpm weer...

het gaat om bios 207 (officiele)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Kajun schreef op zondag 30 januari 2005 @ 04:17:
hack om de Audio DJ keys te disablen.

Werkt prima, bij mij.
Kan je alleen die keys disablen of ook koppelen aan winamp?

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
waar ik nu ben kan ik helaas niet editten dus sorry daarvoor..

maar fongwang in je OP heb je 2 links die allebei naar dezelfde site linken..
het gaat om de omega drivers en de catalyst drivers..

of zit ik nu fout en hoort het zo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
verrek je hebt gelijk .... dat niemand dat is opgevallen.
Ik ga even de link naar de catalyst drivers corrigeren.

tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:21

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Uit het vorige topic:

Is het nu wel zo dat als je de nieuwe officiële bios (0207) erop zet, dat je ook nog terug kan naar de oude als je dat wilt?
Mijn zus heeft hoge temps met haar M6Ne, dus ik wil wel de nieuwe bios bij haar erop gaan zetten maar zij zit niet te wachten op een lawaaierige laptop ;) Daarom wil ik wel terug kunnen gaan als dat nodig is.

Maarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Nou ik denk het niet. Heb zelf nog niet geprobeert maar bij de vorige biossen kan je ook niet terug. Behalve via de volgende omslachtige manier die in deel 5 gepost was, deze is wel op eigen risico:

Op notebookforums de volgende post:
funnyc schreef op 1 februari 2005 @ 7:52 PM:
I should have read this topic before upgrading to the 0207ae bios. I really didn't like the fan issue and have reverted/downgraded back to the 0206Ae bios. Here's the procedure for those interested, try at your own risk!

1. Download the Dos flash utility AFLASH2_Dos_050127.zip from here: http://usa.asus.com/suppo...ModelName=M6N&Type=Latest

2. Download the 0206ae bios from here: ftp://ftp.asuscom.de/pub/NOTEBOOK/M6x00NE/

3. Create a Clean Bootable CD-Rom (for BIOS upgrade) as per the instructions on here: http://www.nu2.nu/bootcd/#clean
Remember to copy the flash and bios to the correct directory!

4. Boot from CD and run the flash program

5. Done.

hope this helps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajun
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-06 21:40
FongWan schreef op zondag 20 februari 2005 @ 21:05:
[...]

Kan je alleen die keys disablen of ook koppelen aan winamp?
Alleen uitschakelen. Mogelijk heeft de patchmaker niet naar die mogelijkheid gekeken.

MKWii : 2750 1247 3905 || Super Metroid Orchestral Game Concert || Secret of Mana Danger!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
hmm das jammer.

Toch maar even verder rondzoeken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
Kajun schreef op zondag 20 februari 2005 @ 21:26:
[...]

Alleen uitschakelen. Mogelijk heeft de patchmaker niet naar die mogelijkheid gekeken.
wel koppelen maar je kan alleen met de play knop winamp aanzetten...
meer kan je dan (nog) niet....

miss dat t al is aangepast maar ik ben bang van niet :{
dat asus hier zelf niks aan doet |:(

http://216.119.64.238/_misc/asus_atk0100_mod.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr1ncr3d1bl3
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:39
FongWan schreef op zondag 20 februari 2005 @ 21:25:
Nou ik denk het niet. Heb zelf nog niet geprobeert maar bij de vorige biossen kan je ook niet terug. Behalve via de volgende omslachtige manier die in deel 5 gepost was, deze is wel op eigen risico:

Op notebookforums de volgende post:

[...]
Zoals in deel 5 nog een aanpassing op deze methode:
Mr1ncr3d1bl3 schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 11:42:
...
De aangegeven tutorial voor het herstellen van het BIOS is overigens een beetje langdradig.. een bootable cdrom aanmaken met Nero en dan de DOS-flash utility van Asus gebruiken samen met de huidige BIOS 0205 werkt prima.
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109022

zit dit topic door te lezen en merk op dat veel mensen hem bij de laptopper hebben gekocht. Mag ik mischien vragen waarom? Heeft de laptopper veel voordelen ofzo, want volgens de pricewatch is hij bij andere winkels stukken goedkoper, tot wel bijna 300 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:30

KhaZ

Alfa Romeo

Volgens mij door de mogelijkheid om hem aan te passen. Bij veel andere winkels kun je alleen de "stock" versie kopen, en misschien wat geheugen erbij.

Komt gewoon omdat ze veel opties bieden :)

Edit: klein geld-geschil is netjes opgelost.

[ Voor 18% gewijzigd door KhaZ op 10-03-2005 15:29 ]

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Ik heb nog een pluspunt: De-laptopper komt zelf mijn laptop langsbrengen. Diegene zit wel even 2,5 a 3 uur in de auto voor mij om in Eelde te komen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-05 19:19
Ik heb wat rondgemaild en volgens www.informatique.nl is het niet mogelijk om het frontje van de Asus op de NEC ND-6500 te zetten :(.

Hopelijk kan ik de dvd-schrijver die momenteel in deze laptop wordt verkocht nog apart kopen, bij De Laptopper gaat dit alleszins niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Anoniem: 109022 schreef op maandag 21 februari 2005 @ 08:51:
zit dit topic door te lezen en merk op dat veel mensen hem bij de laptopper hebben gekocht. Mag ik mischien vragen waarom? Heeft de laptopper veel voordelen ofzo, want volgens de pricewatch is hij bij andere winkels stukken goedkoper, tot wel bijna 300 euro
Redenen waarom ik hem daar kocht:
- WinXP Pro UK versie mogelijk, elders niet.
- geheugen is aan te passen.
- toch wel goede reviews in de shopsurvey en in voorgaande topics over de m6.
- het feit dat het ding al snel 200 tot zelfs 250 euro goedkoper was dan elders.
- pixelgarantie die ze bieden, wel verstandig als je het ding bij een webshop koopt en niet kunt zien.

Alleen levering duurde erg lang (al snel een maand). Maar goed, ik ben er tevreden mee verder.

Bovenstaande zaken mbt het aanpassen van de specs van de laptop kwam ik nergens tegen, dat was dan ook voor mij de hoofdreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Ik heb ook eindelijk mijn Asus laptop, de muis ziet er leuk uit zeg. Hij is alleen wel wat kleiner dan de oude Asus muis, en lijkt me daarom niet zo goed voor mijn grote handen.

Wat moet ik allemaal downloaden aan drivers en Utilities? Ik heb het verhaal van FongWan gelezen maar ik zit met een paar dingen:
* Moet ik de Media Card Reader (R5C593) driver( WinXP/2K) of de RICOG Media Card Driver downloaden en installeren?
* En ik heb ook de W-Lan driver + Util gedownload, wat heb ik nodig om de W-Lan knop werkend te krijgen?

Ik heb niet zoveel zin om eerst een lading drivers te installeren om er vervolgens achter te komen dat ze niet(goed) werken :P Het gaat om Windows 2k.

Maarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-06 23:34
Waar is hij nouw het goedkoopst?
Loopt er ergens nog een leuke aanbieding over?

En je hebt heel veel verschillende in deze serie wat houd het allemaal in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:59
Kheb nu nieuwe bios (0207) geflashed, temps zijn met AC van 70 naar 45 graden gedaald, alleen draait nu wel de fan continu of op 3000rpm of op 3600rpm. Qua temps is het idealer op schoot enzo, maar lawaai is groot nadeel vind ik.
Nog ff afwachten miss. dat ik hem nog terug flash, aangezien ik me lappy nogal eens 's nachts laat draaien op me slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128143

Mijn laptop werd met 0206 BIOS geleverd en nu weet ik dat er een officiele nieuwere versie uit is maar werkt die LiveUpdate van Asus ? Hij zegt dat er geen updates zijn :?

Kan iemand foto's van zijn WS (WXGA) laptop plaatsen ? Volgens mij is die van mij net iets anders.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 128143 op 21-02-2005 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr1ncr3d1bl3
Anoniem: 128143 schreef op maandag 21 februari 2005 @ 23:17:
Mijn laptop werd met 0206 BIOS geleverd en nu weet ik dat er een officiele nieuwere versie uit is maar werkt die LiveUpdate van Asus ? Hij zegt dat er geen updates zijn :?
Bij mij werkte die ook niet, dus gewoon even zelf flashen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Eerste keer dat ik dit topic zie...
ben mezelf alvast heel rustig aan het oriënteren op een laptop, wil er eentje kopen na mijn examen (6V)..
Wat ik dus echt zo'n ontiegelijk zonde vind, zijn die stomme stickers die ze erop plakken (WinXP, ATI, Intel).. Hebben ze een juweeltje van een laptop geproduceerd, perfect design, gaan ze het volplakken met stickers :( idioten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:59
Die stickers trek je der zo af hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
Roy_ schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:01:
Die stickers trek je der zo af hoor....
ja idd dat is echt wel het laatste waar je je druk om kan maken... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Ik stel de vraag nog maar een keer:
Moet ik de Media Card Reader (R5C593) driver( WinXP/2K) of de RICOG Media Card Driver downloaden en installeren? Er staat allebij dat ze drivers zijn, dus ik weet het verschil tussen die 2 niet :?

Ik heb in mijn Device Manager een PCI Device staan, wat voor apperaat moet dit voorstellen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Mrlten schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 19:12:
Moet ik de Media Card Reader (R5C593) driver( WinXP/2K) of de RICOG Media Card Driver downloaden en installeren? Er staat allebij dat ze drivers zijn, dus ik weet het verschil tussen die 2 niet :?

Ik heb in mijn Device Manager een PCI Device staan, wat voor apperaat moet dit voorstellen? :P
Waarom pak je de drivers op de cd niet gewoon? Ik had er trouwens een Ricoh Media Card driver op staan als ik me het goed herinner. Daar waren nog geen updates voor dus die je op de cd hebt is de laatste versie.

Die driversite van Asus is nogal een ramp. Er staan drivers tussen voor volgens mij ieder mogelijk M6 model ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door ppl op 22-02-2005 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
Mrlten schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 19:12:

als het goed is heb je gewoon een ricoh media card gebeuren..
en zoals de post hierboven waarom niet van de cd?

anders maar deze link..

http://www.asus.com.tw/su...odelName=M6Ne&Type=Latest

als je geen 'e' versie hebt dan moet je dat in de link weghalen om bij de anderepagina te komen :)

[ Voor 6% gewijzigd door low_n_slow op 22-02-2005 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gewoon Ricoh Media Card drivers van drivers cd, werkt perfekt hier ( sony memory kaartje van camera en SD kaartje van ipaq) ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 128143 op 22-02-2005 22:15 . Reden: Sorry voor deze post, had de post op pagina 2 niet gezien B) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FongMan,

Wat bedoel je eigenlijk met haarscherp beeld met TV out ? Ik heb alles gedaan zoals het moet. Dus in BIOS PAL gezet, instellingen voor 2de beeldscherm aangepast enzo maar haarscherp beeld krijg ik niet. Het beeld is wel scherm als ik filmpjes enzo. afspeel maar bij gewone verkenner, office enzo. heb een wazig beeld. Is dit de bedoeling of doe ik toch iets niet goed ?

Ik gebruik S-Video kabel ( TV heeft S-Video ingang) en mijn TV is een 32 inch breedbeeld Sony.

Ik heb met alle resoluties voor 2de monitor geprobeerd om scherpe beeld te krijgen maar dat lukt niet.

Bedoel je nou met haarscherp beeld dat je bv gewone office werk enzo ook op TV kan doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Ik wil deze laptop egt hebben....

Alleen ik kan best nog een maandje wachten, het engiste wat me niet bevalt aan deze laptop is een 64mb video kaart...

Komt er in de toekomst een 128 mb versie van uit?
En als je bijvoorbeeld nieuwe spellen gaat spellen hoe erg merk je dan dat je maar een 64 mb kaart hebt ?

Alvast bedankt

(heb al verschil gezocht maar niet egt gevonden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
VerkerkSander schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 23:53:

Alleen ik kan best nog een maandje wachten, het engiste wat me niet bevalt aan deze laptop is een 64mb video kaart...

En als je bijvoorbeeld nieuwe spellen gaat spellen hoe erg merk je dan dat je maar een 64 mb kaart hebt ?

Alvast bedankt

En die functie dat je laptop uitstaat en dan muziek luistert gaat je accu dan veel langer mee als normaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naar mijn weten heef Asus die functie niet hoor of bedoel je dichtgeklapt muziek luisteren ? Als je dat bedoeld dan is het wel logisch aangezien je beeldscerm uit gaan en dus geen stroom gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Anoniem: 128143 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 13:50:
Naar mijn weten heef Asus die functie niet hoor of bedoel je dichtgeklapt muziek luisteren ? Als je dat bedoeld dan is het wel logisch aangezien je beeldscerm uit gaan en dus geen stroom gebruikt...
Ik dacht dat ik dat ergens had gelezen...
Maar helaas, verder kan niemand mijn andere vragen beantwoorden ? en zeggen waasrom ik juist voor deze moet gaan of moet ik kijken naar een Asus met het nieuwe Centrino... aangezien die netzow duur zijn ongeveer (met een X600 erin)(heb liever X700 maar zijn er volgensm ij nog niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
Anoniem: 128143 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 13:50:
heb jij dan wel een asus laptop????

aan de linkerkant onderaan zit een schuifje die je kan gebruiken om muziekcds af te spelen...

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja ik heb wel een Asus maar dat wist ik niet en ook geen zin om uit te proberen aangezien ik een JukeBox heb en laptop niet als mp3 speler ga gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Ik heb een probleem: Ik ging vanmiddag even benchen tegen 2 klasgenoten alleen ik kreeg iets vaags:
Ik heb 3DMark03 v360 gedownload en geinstalleerd en die gedraaid. Bij de 2e 3d test gaat de laptop opeens zwaar schokken en de framerate dropt naar 0 fps :? Dit gebeurt bij een paar andere testen ook in eens...
Ligt dit aan de 3dkaart drivers die ik gebruik? (van de Asus site, de VGA_XP_2K_041011 om precies te zijn)

Hopelijk kan iemand mij helpen ;)
Het gaat btw om een M6700-Ne met 1.8Ghz Dothan, 1x 512MB ram, de rest niet echt van belang lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:30

KhaZ

Alfa Romeo

Probeer 't eens met de Omega drivers

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:35

Mooody

elmoody

Even wachten met het kopen van deze laptop.

De nieuwere generatie is al (bijna) te koop, voor bijna dezelfde prijs:

- Asus V6V (X600, 915PM chipset, dual layer DVD brander, card reader)
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=3722

- Acer Travelmate 8100 (X700,.....)
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=3535
http://www.notebookreview...=Acer+TravelMate+8104WLMi

- Acer Aspire 1690 (X600,....)
http://global.acer.com/products/notebook/as1690.htm

Vooral de Acer Travelmate 8100 is natuurlijk een flinke stap aantrekkelijker door zijn 2x zo snelle videokaart....

[ Voor 12% gewijzigd door Mooody op 23-02-2005 19:56 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajun
Anoniem: 128143 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 23:36:
FongMan,

Wat bedoel je eigenlijk met haarscherp beeld met TV out ? Ik heb alles gedaan zoals het moet. Dus in BIOS PAL gezet, instellingen voor 2de beeldscherm aangepast enzo maar haarscherp beeld krijg ik niet. Het beeld is wel scherm als ik filmpjes enzo. afspeel maar bij gewone verkenner, office enzo. heb een wazig beeld. Is dit de bedoeling of doe ik toch iets niet goed ?

Ik gebruik S-Video kabel ( TV heeft S-Video ingang) en mijn TV is een 32 inch breedbeeld Sony.

Ik heb met alle resoluties voor 2de monitor geprobeerd om scherpe beeld te krijgen maar dat lukt niet.

Bedoel je nou met haarscherp beeld dat je bv gewone office werk enzo ook op TV kan doen ?
Ik denk dat het lichtelijk overdreven is. Fongwan was nogal blij met zijn laptop op het moment dat hij dat schreef ;) De TV is niet geschikt om voor andere doeleinden dan filmweergave te gebruiken. Je kunt de leesbaarheid flink verbeteren door een lagere resolutie te gebruiken voor de tweede monitor, rond de 640x480, maar het is en blijft geen ideale vervanger van de monitor.

Je kunt proberen met wat instellingen te klooien, contrast e.d., maar het zal allemaal weinig uitmaken.
VerkerkSander schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 23:53:

Alvast bedankt

Wacht gewoon af, maar doe het in de hoop dat de prijs substantieel zakt. Het verschil tussen 64 MB & 128 MB is echt miniem, omdat de graphics engines van zowel de 9700 als de X600 niet snel genoeg zijn -- je kunt toch niet op de allerhoogste resoluties (1280x1024+) spelen, met max. detail, 4x AA en 8x AF aan.

Asus heeft geen plannen om 128 MB versies van beide kaarten uit te brengen; verwacht dit dan ook niet. De kans is groter dat Asus met een X700 zal uitkomen, maar ik heb het vermoeden dat ze (voorlopig) niet bereid zijn om deze te gebruiken, net als de Mobility Radeon 9800.
Anoniem: 128143 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 16:58:
Ja ik heb wel een Asus maar dat wist ik niet en ook geen zin om uit te proberen aangezien ik een JukeBox heb en laptop niet als mp3 speler ga gebruiken :P
Naar mijn weten kun je het slechts als Redbook player gebruiken.

MKWii : 2750 1247 3905 || Super Metroid Orchestral Game Concert || Secret of Mana Danger!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajun
Mooooody schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 19:55:
Even wachten met het kopen van deze laptop.

De nieuwere generatie is al (bijna) te koop, voor bijna dezelfde prijs:

- Asus V6V (X600, 915PM chipset, dual layer DVD brander, card reader)
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=3722

- Acer Travelmate 8100 (X700,.....)
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=3535
http://www.notebookreview...=Acer+TravelMate+8104WLMi

- Acer Aspire 1690 (X600,....)
http://global.acer.com/products/notebook/as1690.htm

Vooral de Acer Travelmate 8100 is natuurlijk een flinke stap aantrekkelijker door zijn 2x zo snelle videokaart....
Dezelfde prijs?

De V6V (gebruikelijke config, i.e. 1.73ghz/512/80) is rond de 1700-2000 euro. Nog een aanzienlijk gat met de M6, die steeds goedkoper wordt (al is het geleidelijk, zoals met alle laptops). Het is duidelijk dat de V6V het top-of-the-line model is geworden, waardoor de W1 verdrongen wordt (de W1 moet het hebben van zijn TV-tuner). M6 is een 'hoge middenklasser', en zal voorlopig nog wel blijven bestaan. Het prijsverschil zal zeker gehandhaafd worden.

Acer Travelmate 8103WLMI PM750 is nu rond de 1750 euro.

Wat cool trouwens, je krijgt een draagtas + muis + usb stick + tweede batterij bij de V6V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

De V6V met minste configuratie is maar een fractie duurder dan de M6.

Ok, niet het meest leuke nieuws voor M6-bezitters, maar dit zijn wel modellen waar potentiële laptop-kopers naar kunnen gaan kijken.
Ik gok dat de Acer 8100 serie over 3 maandjes voor 1500 euro te koop is.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajun
Mooooody schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 20:39:
De V6V met minste configuratie is maar een fractie duurder dan de M6.

Ok, niet het meest leuke nieuws voor M6-bezitters, maar dit zijn wel modellen waar potentiële laptop-kopers naar kunnen gaan kijken.
Ik gok dat de Acer 8100 serie over 3 maandjes voor 1500 euro te koop is.
Met de minste configuratie, ja. 40 GB, 256 MB intern, geen windows. Wil je enigzins objectief vergelijken, neem dan 60 GB 4200 RPM, 512 MB intern en Windows XP Home NL OEM. De prijs is dan niet meer 1486, maar €1669.

Ik geloof best dat de prijzen zullen zakken, maar de M6 zal óók in prijs zakken. Ze moeten de produktenlijn wel kloppend houden qua positie.

Overigens bedoel ik hier niet mee te zeggen dat je de V6V niet moet kopen..Integendeel, het ziet er ongelooflijk aantrekkelijk uit. Ik wil alleen zeggen dat je niet altijd *hoeft* te wachten, omdat het uiteindelijk misschien langer kan duren (totdat je óf een bepaalde prijspeil óf een bepaalde configuratie tegemoet ziet). De poster gaf ook aan een maand te willen wachten. Wachten totdat de V6V een acceptabele prijs aanneemt kan wellicht wat langer duren.

*Waarom heeft geen enkele Sonoma laptop Azalia audio*. SPDIF aansluiting, en dan nog AC97...

[ Voor 28% gewijzigd door Kajun op 23-02-2005 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Tuurlijk, de V6V blijft altijd duurder dan de M6. Aan de kopers de keus of ze die 150/200 euro verschil willen betalen.

Ik ben zelf ook op zoek naar een opvolger voor mijn 2 jaar oude Acer 800LCi en de Asus M6 is sinds dit nieuws van mijn lijstje, dat zal je wel begrijpen....

Ik zeg trouwens niet dat de M6 een brak ding is, want het tegendeel is waar. Mijn broertje heeft er een en qua prestatie en vormgeving kan mijn Acer er niet aan tippen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Mooooody schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 20:54:
Tuurlijk, de V6V blijft altijd duurder dan de M6. Aan de kopers de keus of ze die 150/200 euro verschil willen betalen.

Ik ben zelf ook op zoek naar een opvolger voor mijn 2 jaar oude Acer 800LCi en de Asus M6 is sinds dit nieuws van mijn lijstje, dat zal je wel begrijpen....

Ik zeg trouwens niet dat de M6 een brak ding is, want het tegendeel is waar. Mijn broertje heeft er een en qua prestatie en vormgeving kan mijn Acer er niet aan tippen :)
Dus als je 2 maanden wacht dan kan je voor de prijs dat je nu voor een M6000Ne betaald dan een zelfde V6v kopen ?
En je krijgt bij die V6V 2 accu's kunnen ze allebei tegelijk gebruik worden ? dmv een drivebay ofzow ?

En ik heb gezocht naar al een topic over de V6v maar niks gevonden ? of ben ik gewoon scheeeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

2 maanden is misschien wat krap, maar in 3 a 4 maand is het zeker niet onmogelijk.
En iets bijleggen op de huidige prijs van de M6 is natuurlijk ook helemaal niet zo gek als je kijkt wat het verschil is.

En je kan natuurlijk ook gewoon zelf een topic openen....maar maak wel ff een fatsoenlijke openingspost aub :)

[ Voor 30% gewijzigd door Mooody op 23-02-2005 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137383

damn, net een asus m 6827 besteld voor €1498, zie ik dat de asus v 6835 met dezelfde specs, maar dan nog sneller, €1475 gaat kosten 8)7
Als ik dat had geweten had ik nog wel een paar weekjes kunnen wachten.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Beetje lauwe pis...
Het gaat hier niet om dezelfde specs en ik zeg alleen dat er nu al iets nieuws onder de zon is wat blijkbaar heel veel mensen nog niet willen weten hier.

Ik zeg niet: gooi je M6 uit het raam en koop een V6V. Ik zeg alleen dat toekomstige kopers die een snelle videokaart wel zien zitten (want de X700 is letterlijk 2x zo snel als de 9700) de nieuwe modellen ook in hun oordeel kunnen meenemen. Gratis advies, is nooit verkeerd toch?

Tijd voor een nieuwe topic voor deze modellen, want de mensen hier willen hun aankoop alleen maar verdedigen. Niet meer dan logisch, maar wel een beetje biosmyrna....

[ Voor 16% gewijzigd door Mooody op 23-02-2005 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137383 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:54:
damn, net een asus m 6827 besteld voor €1498, zie ik dat de asus v 6835 met dezelfde specs, maar dan nog sneller, €1475 gaat kosten 8)7
Als ik dat had geweten had ik nog wel een paar weekjes kunnen wachten.... :'(
Waar heb je dan besteld ? Kun je toch ook annuleren als je het niet wil :?

Ik vind mijn M6 nog steeds mooier dan die nieuwe serie's. Ik had geen Nee gezegt als ik er eentje mocht hebben maar ik zeg ook niet dat M6 niet goed is. Watde videokaart betreft, meeste recente spellen draaien gewoon met de 9700 en wie koopt nou een laptop om te gamen ? Als je dan toch een gamelaptop wilt dan zou ik geen asus nemen of iig geen centrino maar p4 met HT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Dan had je ook een laptop kunnen nemen met Intel onboard VGA...was je een stuk goedkoper uit geweest :P

Anoniem: 128143 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 23:10:
[...]
Waar heb je dan besteld ? Kun je toch ook annuleren als je het niet wil :?
Ik heb een mailtje gestuurd naar 4launch, waar ik hem heb besteld. Kreeg heel snel een goede reactie terug: "Als ik u was zou ik hier niet op wachten. Voordat die notebook leverbaar is, kunnen we weer 1 of 2 maanden verder zijn. De levertijden worden vanuit Asus altijd wat rooskleuriger aangegeven dan dat ze in werkelijkheid zijn. Zelfs de op dit moment gangbare modellen willen nog wel eens een levertijd van 1 maand hebben. Ik wil uw bestelling graag wijzigen, maar raad u dit echt af indien u binnen 1,5 maand over een notebook wilt beschikken. Uiteraard kán het zo zijn dat dit model wel ineens goed leverbaar is..."

Nou weet ik dus niet meer wat ik moet doen. Twee weken wachten lukt nog net maar 2 maanden.... :? Echt niet! Mijn laptop is gestolen en ik heb echt een nieuwe nodig. De v-serie spreekt me trouwens niet aan vanwege de snelle videokaart (heb ik niet nodig) maar vanwege de snellere processor (1.74 ipv 1.6), snellere harde schijf (5400 rpm ipv 4200 rpm) en maar een geheugenreepje (1x512 ipv 2x256). En dat voor twee tientjes minder!! En tja, het design mag er ook wezen... :9~
Wat zouden jullie doen? Erop gokken dat de V6835 er over twee weken is, of morgen de M6827 gaan halen?

hmm, €1498 was ex btw, de v 6835 v-lp kost dus in het echie €1755 euri.... Das €255 boven mijn budget, dus byebye V serie.... :'(

• Mooody

Mooody

elmoody

Was ook wel erg mooi geweest als de nieuwe serie net zo duur zou zijn dan de ouwe :)

[ Voor 94% gewijzigd door Mooody op 24-02-2005 10:29 ]

• Kajun
Anoniem: 137383 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 10:18:
[...]

Ik heb een mailtje gestuurd naar 4launch, waar ik hem heb besteld. Kreeg heel snel een goede reactie terug: "Als ik u was zou ik hier niet op wachten. Voordat die notebook leverbaar is, kunnen we weer 1 of 2 maanden verder zijn. De levertijden worden vanuit Asus altijd wat rooskleuriger aangegeven dan dat ze in werkelijkheid zijn. Zelfs de op dit moment gangbare modellen willen nog wel eens een levertijd van 1 maand hebben. Ik wil uw bestelling graag wijzigen, maar raad u dit echt af indien u binnen 1,5 maand over een notebook wilt beschikken. Uiteraard kán het zo zijn dat dit model wel ineens goed leverbaar is..."

Nou weet ik dus niet meer wat ik moet doen. Twee weken wachten lukt nog net maar 2 maanden.... :? Echt niet! Mijn laptop is gestolen en ik heb echt een nieuwe nodig. De v-serie spreekt me trouwens niet aan vanwege de snelle videokaart (heb ik niet nodig) maar vanwege de snellere processor (1.74 ipv 1.6), snellere harde schijf (5400 rpm ipv 4200 rpm) en maar een geheugenreepje (1x512 ipv 2x256). En dat voor twee tientjes minder!! En tja, het design mag er ook wezen... :9~
Wat zouden jullie doen? Erop gokken dat de V6835 er over twee weken is, of morgen de M6827 gaan halen?
Asus is inderdaad niet goed met het nakomen van de release dates. En mochten ze wel de levering nakomen, bestaat de kans dat de grootte van levering niet voldoende is (m.a.w., meer reserveringen dan daadwerkelijk is geleverd). Riskant.

De 1475 is ex. btw, dus de V6V is niet goedkoper dan de M6800Ne.
Mooooody schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 23:00:
Tijd voor een nieuwe topic voor deze modellen, want de mensen hier willen hun aankoop alleen maar verdedigen. Niet meer dan logisch, maar wel een beetje biosmyrna....
Ik krijg hier het idee dat jij met name mij refereert. Het enige wat ik wilde aangeven, is dat de keuze voor de V6V niet zo overduidelijk is. Jij komt, en je post 'Even wachten op de V6V'. Daar reageer ik dan op; het heeft weinig te maken met dat ik mijn aankoop wil verdedigen.

Als je het geld hebt, je wilt en kunt wachten, by all means, go for the V6V.

Oorspronkelijk wilde ik ook een Sonoma laptop, maar dat was okt-dec. Ik kon niet langer wachten, om een aantal redenen. Dus ik ben maar voor de M6 gegaan.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:20

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Er komen natuurlijk continu nieuwe laptops uit. Nieuwe generaties volgen elkaar op.
Ik zat zelf in het dothan/banias tijdperk toen ik mijn s5 kocht. Prima systeem hoor, maar als ik nu de nieuwe w5 zie, dan denk ik toch van: sja. mooi k**. Maar aan de andere kant, ik vind die bubbel niet mooi die erop zit ;)
zie ook het apple mini ipod in AT, allemaal mensen die zich genomen voelen door apple omdat ze vorige week een ipod mini gekocht hebben met oude specs en de oude prijs. Moet je nu niet gaan mopperen; toen was het een mooie aanbieding en vond je het het geld waard..

Stel dat die v6v goed leverbaar wordt - dan is er vast wel weeer een andere die mooier beter en sneller is...

[ Voor 30% gewijzigd door pjottum op 24-02-2005 11:11 ]

ping 127.212.23.124

• Kajun
pjottum schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:10:
Er komen natuurlijk continu nieuwe laptops uit. Nieuwe generaties volgen elkaar op.
Ik zat zelf in het dothan/banias tijdperk toen ik mijn s5 kocht. Prima systeem hoor, maar als ik nu de nieuwe w5 zie, dan denk ik toch van: sja. mooi k**. Maar aan de andere kant, ik vind die bubbel niet mooi die erop zit ;)
zie ook het apple mini ipod in AT, allemaal mensen die zich genomen voelen door apple omdat ze vorige week een ipod mini gekocht hebben met oude specs en de oude prijs. Moet je nu niet gaan mopperen; toen was het een mooie aanbieding en vond je het het geld waard..

Stel dat die v6v goed leverbaar wordt - dan is er vast wel weeer een andere die mooier beter en sneller is...
Klopt, dat kun je ook niet voorkomen. Ik had hetzelfde met de V6V, maar al snel had ik zoiets van 'ach, ik ben al heel tevreden met mijn M6'.

De W5 heeft wel 1200x800, 12" LCD. Wow ;)

Een tijdje geleden las ik op digitimes dat de laptop fabrikanten de overgang wilden maken naar 14" widescreen laptops. Omdat 15.4" notebooks nét iets te zwaar zijn (V6V is overigens ongeveer 400g lichter dan de M6). Afgezien van een paar modellen zoals de HP DV-series en de Asus W3, moet ik bekennen nog weinig te zien hiervan.

• Tha_Wrecka
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07-2021
drolsbach: Als het je om de snellere schijf en betere processor te doen is kan je hem net zo goed bij De Laptopper bestellen, daar is de M6 uit te breiden naar betere specs.

Tha_Wrecka schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:43:
drolsbach: Als het je om de snellere schijf en betere processor te doen is kan je hem net zo goed bij De Laptopper bestellen, daar is de M6 uit te breiden naar betere specs.
Jep, maar de proc kun je niet laten veranderen, en ik ben 212 euro duurder uit voor dezelfde laptop als bij 4 launch, alleen met snellere hd en 1x 512 mb: € 1712 euro. Dan scheelt het echt niks meer met de v6835v-lp: die kost €1755, dan heb je voor €43 ook nog een snellere processor en snellere videokaart....

• tommyz
  • Laatst online: 05-06 11:26
Ik heb me ook maar even geregistreerd na het doorlezen van dit topic.

Ik zit ook met het hitte probleem van de M6700NE. Mijn oplossing om hier vanaf te komen is door Asus Power 4 Gear niet meer te gebruiken. Dit programma houdt de CPU snelheid op zijn maximum. Wanneer je bijvoorbeeld het Maximum Performance profiel draait, loopt de CPU constant op de maximum snelheid (1600 MHz bij mij). De bedoeling van het Centrino platform is dat de CPU alleen op zijn maximum gaat draaien als dit echt nodig is.
Wanneer je Power 4 Gear niet meer gebruikt regelt Windows zelf de snelheid van de CPU.
Je kan eventueel ook Speedswitch XP gebruiken om dit aan te passen.
Ik ben van 85 graden idle naar 50 graden idle gegaan.

Ik heb nu bios versie 0207 draaien en met een beetje internetten en office applicaties hoor ik de laptop niet meer sinds ik Power4 Gear niet meer draai.

Ik heb nog wel een vraag: is iemand het gelukt om van biosversie 0207 terug te gaan naar 0205 of 0206? Als ik die dos tool gebruik krijg ik alleen maar 'loading' te zien en gebeurd er verder niets.

Flickr

• Daros
Welke video kaart is er sneller

X600 (64mb) of de 9700 (64mb)

Ik dacht namelijk dat je het zo kon vergelijken:

9200-x300
9700-x600
9800-x700

Of heb ik het nouw heel erg mis en is de X600 een stuk sneller als de 9700 (of merk je bijna geen verschil in bv games?)

• ppl
  • Niet online

ppl

tommyz schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 13:04:
Ik heb me ook maar even geregistreerd na het doorlezen van dit topic.

Ik zit ook met het hitte probleem van de M6700NE. Mijn oplossing om hier vanaf te komen is door Asus Power 4 Gear niet meer te gebruiken. Dit programma houdt de CPU snelheid op zijn maximum. Wanneer je bijvoorbeeld het Maximum Performance profiel draait, loopt de CPU constant op de maximum snelheid (1600 MHz bij mij). De bedoeling van het Centrino platform is dat de CPU alleen op zijn maximum gaat draaien als dit echt nodig is.
Wanneer je Power 4 Gear niet meer gebruikt regelt Windows zelf de snelheid van de CPU.
Je kan eventueel ook Speedswitch XP gebruiken om dit aan te passen.
Ik ben van 85 graden idle naar 50 graden idle gegaan.

Ik heb nu bios versie 0207 draaien en met een beetje internetten en office applicaties hoor ik de laptop niet meer sinds ik Power4 Gear niet meer draai.

Ik heb nog wel een vraag: is iemand het gelukt om van biosversie 0207 terug te gaan naar 0205 of 0206? Als ik die dos tool gebruik krijg ik alleen maar 'loading' te zien en gebeurd er verder niets.
Heb je die temps e.d. gemeten na install van bios 207 en speedswitch xp of direct na de install van speedswitch xp zonder bios 207?

Overigens is het zo dat power4gear niet alleen de speedstepping van de processor regelt maar ook overige zaken aanstuurt en je kunt de button gebruiken om te kiezen tussen je profilesettings.
Ik zag dat de eerste 2 zaken ook mogelijk zijn met speedswitch, maar is die button om je profile te kiezen dan ook nog werkend?

• tommyz
ppl schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 17:49:
[...]

Heb je die temps e.d. gemeten na install van bios 207 en speedswitch xp of direct na de install van speedswitch xp zonder bios 207?

Overigens is het zo dat power4gear niet alleen de speedstepping van de processor regelt maar ook overige zaken aanstuurt en je kunt de button gebruiken om te kiezen tussen je profilesettings.
Ik zag dat de eerste 2 zaken ook mogelijk zijn met speedswitch, maar is die button om je profile te kiezen dan ook nog werkend?
Die temperaturen heb ik gemeten na de installatie van mijn 0207 bios. Dat power 4 gear je overige zaken regelt is idd waar. Zo kan ik bijvoorbeeld geen profielen meer kiezen. Die button heb ik nu niets meer aan, maar dat neem ik voor lief. Het enige irritante vind ik dat ik bij AC mode nu handmatig mn backlight van mn scherm omlaag moet zetten om langer met de accu te kunnen werken.

Flickr

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zou zeker wachten, heb je al gedacht aan DDRII integenstelling tot de M6 serie

Persoonlijk ga ik straks voor asus V6 maar ik wil eerst wat vergelijkingen met de videokaart zien ten opzichte van de Acer 8100 en andere sonoma platform notebooks.

Heeft iemand een vergelijking kunnen vinden V6 - M6 ?

[ Voor 7% gewijzigd door matinez op 24-02-2005 18:58 ]

• ppl
  • Niet online

ppl

tommyz schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 18:09:
[...]

Die temperaturen heb ik gemeten na de installatie van mijn 0207 bios. Dat power 4 gear je overige zaken regelt is idd waar. Zo kan ik bijvoorbeeld geen profielen meer kiezen. Die button heb ik nu niets meer aan, maar dat neem ik voor lief. Het enige irritante vind ik dat ik bij AC mode nu handmatig mn backlight van mn scherm omlaag moet zetten om langer met de accu te kunnen werken.
Wel jammer van die button, dat maakte het best wel handig, maar goed, bij power4gear switchte hij ook naar het laatst gebruikte profiel zodra je de laptop aan het stopcontact hing of er af haalde.
Doet hij dat met speedswitch ook of moet je het steeds weer zelf aanpassen?

Het is nogal onzinnig om langer met de accu te gaan werken als je op AC zit :P
Met AC werk je op het lichtnet en met DC op je laptop, dat wat jij wil kan dus niet :)
matinez schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 18:57:
Ik zou zeker wachten, heb je al gedacht aan DDRII integenstelling tot de M6 serie

Persoonlijk ga ik straks voor asus V6 maar ik wil eerst wat vergelijkingen met de videokaart zien ten opzichte van de Acer 8100 en andere sonoma platform notebooks.

Heeft iemand een vergelijking kunnen vinden V6 - M6 ?
Wat ik begrepen heb van dat DDR2 is dat het eigenlijk niet dusdanig geweldig beter is dan DDR. Om nou alleen daarom voor een andere laptop te gaan...
Nee, kijk naar het hele pakket wat je krijgt.

Tja, nadeel van laptops is het feit dat ze snel verouderen. Je kunt wel gaan wachten maar daarmee omzeil je het probleem echt niet. Misschien is met het nieuwe centrino platform het verstandigst om nog even de kat uit de boom te kijken wat de andere notebook bouwers doen. Het is immers nog nieuw itt de M6 die op de markt kwam toen centrino al bijna de standaard was in laptop wereld, om het maar even kort door de bocht te zeggen :)

• tommyz
Ik bedoelde DC idd, foutje :P
Maar met speedswitch heb je maar 2 profielen, AC en DC.
Je kan aan die profielen wel aardig wat veranderen, maar je kan geen extra profielen maken ofzo.
Maar ik zou je aanraden om gewoon een keertje te gaan laptoppen zonder Power4Gear te draaien :)

[ Voor 51% gewijzigd door tommyz op 24-02-2005 19:42 ]

Flickr

• matinez
  • Niet online
ppl schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 19:36:

Nee, kijk naar het hele pakket wat je krijgt.
Het is een opsomming van allerlei dingen waaruit onder andere de processor in combinatie met het geheugen een betere performance leverd.

• ppl
  • Niet online

ppl

tommyz schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 19:41:
Ik bedoelde DC idd, foutje :P
Maar met speedswitch heb je maar 2 profielen, AC en DC.
Je kan aan die profielen wel aardig wat veranderen, maar je kan geen extra profielen maken ofzo.
Maar ik zou je aanraden om gewoon een keertje te gaan laptoppen zonder Power4Gear te draaien :)
Hmmz, ik merk totaal geen enkel verschil. Wat power4gear doet, doet speedwitch ook.
In bios die throttling uitzetten geeft simpel de full speed, onder speedswitch en onder power4gear.
Op die onofficiele duitse site vond ik in het forum ook al een thread waar mensen hetzelfde resultaat hadden als ik. Ze draaien net als mij ook xp met sp2 (nee, ik kan sp2 er niet afgooien, slipstreamed).
Sommigen hadden daar als oplossing een nieuwe install om speedswitch werkend te krijgen. Heb ik geen last van, het werkt gewoon, alleen het resultaat is exact hetzelfde aan dat van power4gear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

VerkerkSander schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:02:
Welke video kaart is er sneller

X600 (64mb) of de 9700 (64mb)

Ik dacht namelijk dat je het zo kon vergelijken:

9200-x300
9700-x600
9800-x700

Of heb ik het nouw heel erg mis en is de X600 een stuk sneller als de 9700 (of merk je bijna geen verschil in bv games?)
Ik heb alleen een test gezien waar de X700 (die in de Acer 8100 dus) letterlijk 2x zo snel was als de 9700 in een M6.

Hierzo: http://www.digit-life.com/articles2/acer-tm-8100/index.html

Ik kan me voorstellen dat de X600 qua prestaties tussen de 9700 en 9800 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Mooooody schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 08:46:
[...]

Ik heb alleen een test gezien waar de X700 (die in de Acer 8100 dus) letterlijk 2x zo snel was als de 9700 in een M6.

Hierzo: http://www.digit-life.com/articles2/acer-tm-8100/index.html

Ik kan me voorstellen dat de X600 qua prestaties tussen de 9700 en 9800 zit.
Kijk dat zou dus supper chill zijn... want ik wacht nog heel even met kopen en dan kijk ik gewoon wat het aantrekkelijkst is... maar nog een klein vraagje:

merk je veel verschil tuxssen een 1.6/1.7 of 1.8... of is dat te verwaarlozen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Ik denk dat je dat verschil heel moeilijk kan merken. Misschien zie je in spellen dat je framerate iets hoger is, maar dan nog lijkt het me sterk dat je oog dat ook echt waarneemt.

Bij pakketten als photoshop, premiere etc. zal je het het meeste merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49380

Er is een nieuwe bios 0213 voor de M6N:
http://www.asus.it/suppor...ModelName=M6N&Type=Latest
Wie durft?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 49380 op 25-02-2005 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom van 07 meteen naar 13 ? :?

Ik heb geen problemen met 06 dus ik blijf nog wel ff stil zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132638

Heb een asus M6727ne: 1.6mhz, 512 (1X), 60 5400rpm, 15,4

Nu wil ik een 60 7200rpm kopen en 512mb ram of 1 gb ram erbij.

Nu is mijn vraag: zal ik het verschil tussen de 5400rpm en de 7200rpm gaan merken.
Heb wel gelezen dat het verschil tussen 4200rpm en 5400rpm heel groot is, maar is dat ook zo tussen de 5400rpm en de 7200rpm?

En als ik er 512mb ram of 1024mb ram bij doe, zal ik dat verschil hiertussen gaan merken? Is er een
snelheids winst stop bij intern geheugen. 1gb ram is heel duur, maar als het echt weer veel sneller is heb ik het er voor over.

Ps: Iemand zei tegen me dat je met intern geheugen altijd twee modules met evenveel ram moest nemen? klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Anoniem: 128143 schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 23:52:
Waarom van 07 meteen naar 13 ? :?

Ik heb geen problemen met 06 dus ik blijf nog wel ff stil zitten ;)
Nee, dit is voor ander type. Je hebt de M6N en de M6Ne.
De M6N zit op 213, de M6Ne zit op 207.

Verschil tussen de M6N en M6Ne staat in opening van topic beschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Anoniem: 132638 schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 00:52:
Heb een asus M6727ne: 1.6mhz, 512 (1X), 60 5400rpm, 15,4

Nu wil ik een 60 7200rpm kopen en 512mb ram of 1 gb ram erbij.

Nu is mijn vraag: zal ik het verschil tussen de 5400rpm en de 7200rpm gaan merken.
Heb wel gelezen dat het verschil tussen 4200rpm en 5400rpm heel groot is, maar is dat ook zo tussen de 5400rpm en de 7200rpm?

En als ik er 512mb ram of 1024mb ram bij doe, zal ik dat verschil hiertussen gaan merken? Is er een
snelheids winst stop bij intern geheugen. 1gb ram is heel duur, maar als het echt weer veel sneller is heb ik het er voor over.

Ps: Iemand zei tegen me dat je met intern geheugen altijd twee modules met evenveel ram moest nemen? klopt dit?
Tussen 5400 & 2700 is niet veel verschil, wil je meer dan 60GB dan zou ik voor een 80GB 5400RPM schijf gaan.

Over dat 2 modules van evengroot is alleen van belang voor dual channel maar aangezien de 855 chipset geen dual channel ondersteunt maakt het geen drol uit of je 2 modules van dezelfde grootte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Het verschil tussen 5400 toeren en 7200 toeren schijven vind ik wel duidelijk merkbaar. Met een 5400 toeren schijf duurd alles net wat langer om te openen.

Wat moet ik btw doen met de Notebook Warranty Card? Moet ik die nu volledig invullen en dan dat boekje toesturen of moet ik er een copie van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

7200 is duidelijk sneller inderdaad.
5400->7200 is veel duidelijker merkbaar dan 8mb->16mb (toshiba)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox
  • Laatst online: 25-05 17:02

potatox

unz unz unz

Net de nieuwste BIOS geinstalleerd op men asus m6ne, wat mij direct opvalt is dat de fan nu gewoon altijd aanstaat. Idle draait men lappie op 53graden en fan staat dan op 3000rpm.
CPU is p-m 735, 1GB RAM en een 7200RPM hdd.
Ik wist al dat men lappie te warm word (na 30sec op full load wordt de cpu makkelijk 80 graden). Maar dat de fan nu altijd aan staat is erg irritant. Ik probeer weer terug te gaan naar het vorige bios.

[update]
mmm via die windows flash tool kun je dus blijkbaar niet terug naar een oudere versie :(
Weet iemand hoe wel?
[/update]

[ Voor 14% gewijzigd door potatox op 26-02-2005 16:23 ]

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
_PoTaToX_ schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 16:19:
Net de nieuwste BIOS geinstalleerd op men asus m6ne, wat mij direct opvalt is dat de fan nu gewoon altijd aanstaat. Idle draait men lappie op 53graden en fan staat dan op 3000rpm.
CPU is p-m 735, 1GB RAM en een 7200RPM hdd.
Ik wist al dat men lappie te warm word (na 30sec op full load wordt de cpu makkelijk 80 graden). Maar dat de fan nu altijd aan staat is erg irritant. Ik probeer weer terug te gaan naar het vorige bios.

[update]
mmm via die windows flash tool kun je dus blijkbaar niet terug naar een oudere versie :(
Weet iemand hoe wel?
[/update]
get in line 8)

als je t vorige topic had doorgelezen was je er achter gekomen dat je dus niet te enige bent...
er staat ook een oplossing om naar een oudere bios terug te flashen...

maw les even het vorige topic door :)

en btw welke bios heb je er nou opgedaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox

potatox

unz unz unz

low_n_slow schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 17:22:
[...]

get in line 8)

als je t vorige topic had doorgelezen was je er achter gekomen dat je dus niet te enige bent...
er staat ook een oplossing om naar een oudere bios terug te flashen...

maw les even het vorige topic door :)

en btw welke bios heb je er nou opgedaan dan?
Heb nu dus 0207 erop.. er stond 0205 op.

[update]
Zow net ff terug geflashed naar 0206. Goed gelukt met die guide wat een paar post terug stond.
Men systeem is nu wel idle rond de 60 graden ivp van 50-51 (0207). Maar goed, het lawaai is foetsie :D
[/update]

[ Voor 21% gewijzigd door potatox op 26-02-2005 20:01 ]

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr1ncr3d1bl3
Hopla, even een hele revisie van mn post:

Net dus NeroINfoTool gedownload (http://www.cdspeed2000.com/files/NeroInfoTool_300.zip) die geeft aan dat mn drive 8.0x leest en 2.4x schrijft... ik heb toch echt 4x media DVD+R... (Bulkpaq)
Bij DVD-R 4x van Arita geeft ie 2x aan....

Zijn er meer mensen met dit probleem ??? En heeft er iemand een nieuwe firmware versie weten te vinden ???

[ Voor 151% gewijzigd door Mr1ncr3d1bl3 op 27-02-2005 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieleke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04-2023
nou ben dus ook iemand die zijn bios geflasht heeft naar 0207 en heb geen enkel probleem mijn fan slaat op tijd aan maar staat niet continu aan en mijn temps zijn drastisch verlaagd

toppie dus

ps draai een dothan 1.5gig met 512mb geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr1ncr3d1bl3
@ Michieleke: Welke type dvd drive heb je ???

Net weer een uur gegoogled, ik lees op franse, duitse en spaanse forums allemaal over de problemen met de diverse matshita drives. M'n laptop herkent de drive als een UJ-831D, terwijl als ik de drive eruit haal er UJ-831B als type opstaat.

DVD-Dual
DVD-R/RW: 8X/4X or 4X/2X, DVD+R/RW: 8X/4X or 4X/2.4X, CD-R/RW:24X/10X or 16X/10X, DVD-ROM:8X, CD-ROM: 24X

Dat staat er op de duitse Asus website met betrekking tot de optische drive. Nero herkent hem dus gewoon niet goed dus zal het een firmware probleen zijn. Wat ik me nu eigenlijk afvraag of er meer zijn met dit probleem en wat ervaringen zijn met andere merken DVD's.

Overigens maakt ie op 2.4x allemaal onderzetters :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieleke
ik heb een uj-831D

wat er op de sticker staat zou ik niet weten heb er nog nooit problemen mee gehad en heb toch al heel wa gebrand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox

potatox

unz unz unz

Nero InfoTool geeft dit weer:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/potatox/MATSHITA_UJ-831D.JPG
Wist niet dat dit een Dual Layer fikker was.. volgens nero infotool dus blijkbaar wel :)

[ Voor 3% gewijzigd door potatox op 27-02-2005 20:16 ]

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Ik heb nog een probleempje:
Bij mijn "Device Manager" staat nog een Universal Serial Bus (USB) Controller zonder driver. Mijn USB is nog 1.1 (getest met een externe HDD van iemand), ik heb de Intel INF drivers geinstalleerd.

Zijn er apparte drivers te downloaden voor mijn M6Ne om USB2 aan te zetten, of moet ik NEC usb software update released on June 01 2001. van de Windows Update site daarvoor gebruiken? Een driver uit 2001 vind ik niet zo up to date :/

Het gaat btw om een Windows 2000 installatie, met SP4 er appart op gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Ik zou als ik jou was maar beginnen met die versie uit 2001 als er nieuwere van zijn dan komen die daarna waarschijnlijk erin te staan of als hij geinstalleerd is kan je precies zien van welke fabrikant hij is en daar nieuwere downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieleke
@ potatox da staat er bij mij niet bij en hij geeft toch aan dat het een 831D is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier mijn Brander, ik heb geen 80 euri bijbetaald voor een DL brander maar toch heb ik er een :)

Afbeeldingslocatie: http://img232.exs.cx/img232/3787/neronfo8ck.jpg

@ Potatox,

Heb jij toevallig Retestrak XP met SP2 ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
offtopic:
Zijn er hier a.s. V6000 kopers of tweakers met intresses?
Ik mis er nog een topic van :?

Ik wil zelf ook wel een TS geven, maar ik heb er weinig tijd voor.
Maar het is zeer zeker mogelijk.

Ik zag namelijk een paar posts over de V6 vandaar.
Anders mijn excuus voor het offtopic SPAMMEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieleke
@ Potatox heb ff een upgrade uitgevoerd naar nero 6.6.0.8 en kan nu ook DL branden:P

het lag dus aan nero en niet aan de brander die kan dus gewoon DL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127304

Ook ik heb mijn bios een aantal dagen geleden geupdate naar versie v2.07, ook bij mij bleeft de ventilator de hele tijd draaien. Nu wil ik terug naar versie v2.06, ik heb hier nog een aantal vragen over.

1. Regel 4, moet ik het bestand AFLASH_2.EXE toevoegen aan de directory cds\clean\bootdisk\ ??

2. Ik weet wat exact te doen bij regel5 When you're done customizing, you open a command prompt, change to the BCD folder and run "bcd clean" to build your ISO image and burn it to your CD writer (if you have one).

Zouden diegene die de bios versie hebben terug geflasht deze vragen kunnen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138514

Ik heb een hoop gezocht in de history van deze topic, maar kon het antwoord niet vinden:
wat is het verschil tussen de:
M6700NE
M6800NE
M6900NE
ik zie door de boemen het bos hierin niet meer...

ik twijfel b.t.w. over een sony FS115 en een M6Ne en een ALPHA2500 maar kom er niet uit.. denk dat ik toch maar vooor de prijs ga aangezien het beeldscherm probleem van de jewel/alpha opgelost zou zijn... of... tja...
iemand nog keiharde adviezen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox

potatox

unz unz unz

Anoniem: 128143 schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 01:33:
Hier mijn Brander, ik heb geen 80 euri bijbetaald voor een DL brander maar toch heb ik er een :)

[afbeelding]

@ Potatox,

Heb jij toevallig Retestrak XP met SP2 ? :+
Neej gewoon XP SP2 met media center thema :)

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Kijk ook naar de support die je bij de fabrikanten krijgt!
Diabloo laptops: Geen website, waar haal je de nieuwste drivers en biossen vandaan? Nergens dus :|
Olidata laptops: Iemand uit mijn klas heeft een laptop van Olidata, er kwamen scheuren overal in de laptop. Olidata laat een ander bedrijf de garantie doen. Dat bedrijf wil graag dat je eerst betaald voordat er wat wordt gedaan aan je laptop, en ze laten je betalen voor de reparaties!
Acer laptops: Ik vind de driver support wel redelijk goed (even naar de site gekeken) en ik weet wel dat ze veel dingen gewoon repareren voor je.
Asus laptops: Goede site, veel updates beschikbaar. Laptops zijn ook goed (er gaan bij ons op school meer Acer laptops weg voor RMA dan Asus laptops). Ze hebben ook een echte Pickup And Return, de laptop wordt bij je thuis opgehaald en na de reparatie ook weer terug gebracht.

Dus ga eerst ook kijken en navragen wat voor support je krijgt bij de aankoop.

Goedkoop is vaak duurkoop, hou dat in je achterhoofd als je een laptop gaat kopen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Anoniem: 138514 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:51:
Ik heb een hoop gezocht in de history van deze topic, maar kon het antwoord niet vinden:
wat is het verschil tussen de:
M6700NE
M6800NE
M6900NE
ik zie door de boemen het bos hierin niet meer...

ik twijfel b.t.w. over een sony FS115 en een M6Ne en een ALPHA2500 maar kom er niet uit.. denk dat ik toch maar vooor de prijs ga aangezien het beeldscherm probleem van de jewel/alpha opgelost zou zijn... of... tja...
M6700Ne = 15,4 met WXGA resolutie
M6800Ne = 15,1 met SXGA+ resolutie
M6900Ne = 15,4 met WSXGA+ reolutie

Als ik het goed uit mijn hoofd heb.

Zoals hierboven al vermeld werd, kijk ook vooral naar garantie dingen en support. Ik had hiervoor een Gericom notebook. Wat een pokke merk is dat zeg .... drivers zijn niet meer op hun website te vinden en ik za allerlei nare verhalen. Maar goed dat is mijn ervaring met Gericom.

Asus geeft trouwens standaard 2 jaar garantie tegenover de rest met gemiddeld 1 jaar. Ook al zijn ze in NL wettelijk verplicht 2 jaar garantie te geven is dat niet altijd vanzelf sprekend.

"Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FongWan schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 14:42:
[...]

ik dacht dat alle drie de varianten de keus hadden uit 14, 15 en 15,4 inch, niet dus? van www.asus.nl word ik ook niet wijzer......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
haha

Das waar, maar dat gaat over de gehele M6xxNe serie.
Dus niet specifiek over M67xxNe M68xxNe of M69xxNe

Maar neem anders een kijkje op de-laptopper.nl daar zie je namelijk wel dat de M69xxNe een specifiek beeldscherm heeft ten opzichte van de M68xxNe en de M67xxNe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mrlten schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 14:21:
[...]
Acer laptops: Ik vind de driver support wel redelijk goed (even naar de site gekeken) en ik weet wel dat ze veel dingen gewoon repareren voor je.
ik heb juist gelezen dat acer service te wensen over laat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Anoniem: 138514 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 17:45:
[...]

ik heb juist gelezen dat acer service te wensen over laat!
ik ben ook bezig met een neiuwe laptop denk dat het toch een Diabloo word met extra 3 jaar pick en return garantie...
bij de laptopper... diabloo kan je alleen daarkopen maar is wel goed !

Verder ff over at Acer ik hoor alleen maar gezeik over die laptops....

nog ff wachten en uitzoeken en dan een Diabloo V3100 bestellen *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FongWan schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 14:42:
[...]

is het beeld dan heftig beter bij een SXGA t.o.v. een XGA?
en heeft een dergelijk scherm ook een betere reactiesnelheid en/of inkijkhoek?
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.