Mogelijk dat lcd nooit zo goed wordt als een matglas, maar mogelijk wordt het ook wel beter... we kunnen niet in de toekomst kijken... Zo ook kunnen de lcd-schermen misschien wel zo energie-zuinig worden dat ze minder van de accu vragen dan het mechanisme dat de spiegel laat klappen... Dan is het probleem met de warmte ook meteen weg...
Maar waarschijnlijker is dat dit allemaal niet haalbaar is, of dat er een ander type scherm verschijnt wat wel deze positieve eigenschappen heeft...
Maar is een uitmuntende optische eigenschap van een zoeker wel zozeer van belang? Gebruik je dat ding niet alleen om je te nemen foto te kaderen? Natuurlijk wil je ook wat zien, zoals bijvoorbeeld je scherpte-diepte... Maar de uiteindelijke optische eigenschappen zijn mi niet zozeer van belang...
Ik kan me wel wat handige functies bedenken die een electronisch scherm met zich mee zou kunne brengen. Bijvoorbeeld: (ik noem maar wat zo in me op komt...)
- een soort "nacht-zicht" functie, je ziet dan ook in het donker wat je foto-kader is
- een projectering van de vorige opname bij een dubbele belichting. (nouja, dit gebruik je niet vaak natuurlijk en met de comp achteraf is ook veel mogelijk)
- een zwart-wit functie, als je bijvoorbeeld niet afgeleid wilt worden door kleur (bijvoorbeeld bij geometrische foto's of natuurlijk bij zwart-wit fotografie
Zo zijn er misschien nog wel veel meer functies te bedenken...
Natuurlijk kan je ook veel met een optische zoeker. Wellicht is er ook wel een soort nachtkijker op te plaatsen en zijn er talloze andere vernuftigheden te bedenken... Maar dit zijn dan voornamelijk allemaal "add-ons" die je eraan of erop moet zetten... Electronisch is het gewoon een instelling die je kunt aanpassen...
Misschien kan/is het al: Maar je zou met een electronische zoeker ook continu door je diafragma kunnen kijken. Voor zover ik weet is dit met een spiegelreflex door middel van een knopje, waardoor ook nog eens een grote hoeveelheid licht aan je oog ontrokken wordt. Electronisch is dit aan te passen... je ziet dan al meteen het uiteindelijke resultaat...
Ja, zo kan ik misschien nog wel een poosje doorgaan als ik er even voor ga zitten...
Maar ik probeer ook niet te zeggen dat de spiegel-reflex er binnenkort of ooit uit zal gaan... Dat ligt natuurlijk uiteindelijk voornamelijk aan de consument... zolang de vraag er is, zal het aanbod ook wel blijven... Althans dat is wel voor de hand liggend.... sommige dingen verdwijnen natuurlijk evengoed, ook al blijft de vraag aanwezig....
whoami schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 21:20:
[...]
Als je door een LCD'tje wilt kijken, moet je je camera op zo'n manier vasthouden dat het (imho dan) onhandig wordt.
Een foto nemen met een DSLR of een analoge camera, gaat -voor mij dan- veel beter. Je hebt je toestel veel stabieler vast.
Ik bedoelde natuurlijk, buiten een schermpje op de achterzijde, ook een electronische zoeker...
Plus dat het met een electronische zoeker een "fluitje van een cent" zal zijn om een soort verleng-kijker aan je camera te maken (al dan niet draadloos) Je plaatst dan alleen een klein zoekertje op je oog of aan je bril.... En hoe je je camera ook lekker vastpakt of om een hoekje wilt fotograferen.... je ziet altijd wat je doet....
- weer een mogelijk handige functie voor in de toekomst... (voor zover die er al niet is, ik ben niet heel erg op de hoogte van de laatste stand van zaken omtrent camera's...)
Misschien wel allemaal een hoop fantasie van mijn kant, maar misschien ook niet... Technisch is het meeste waarschijnlijk al haalbaar. Nu nog de vraag vanm de consument of het iniatief van de producent... En eenmaal in massa-productie wordt het waarschijnljk nog voor vele betaalbaar ook....
Zo, nu genoeg gefantaseerd... Ik schrijf al met belabberd veel taalfouten en heb nog een paar biertjes staan die lauw worden....
Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...