"Patsen" met / respect voor een (d)SLR

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 1.684 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:57

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
neographikal schreef in "Dagje Blijdorp":
[...]

Voordeel van die patsfactor is trouwens wel dat je op veel plaatsen komt waar je normaal niet snel binnenkomt :)
Deze uitspraak zette mij aan het denken..... Hoe zit het hier nou eigenlijk mee? De enige ervaring die ik gedaan heb, is dat mensen geduldig bleven wachten toen ik een foto van m'n huis maakte, terwijl ik toch echt wel op een drukke lokatie in de binnenstad woon. 8)

Wat merken anderen hiervan? Interessante/grappige verhalen om te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
soms wel leuk dat veel mensen denken dat je een professioneel fotograaf bent als je met je witte L door de stad loopt ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44162

Ik denk dat wanneer je met een DSLR echt niet opeens "respect" af gaat dwingen bij mensen. De meeste mensen zullen het verschil tussen een ouderwetse SLR en een DSLR niet eens zien. Ik merk er zelf ook vrij weinig van moet ik zeggen. Ik denk eerder dat je met een stevige telelens de hoofdjes aan het draaien krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 16:25
Dat het vaak ook zwaar irritant is als ze blijven wachten want dan ben je lekker op je gemak een compo aan het uitzoeken en een beetje aan het instellen.... en dan staan ze maar pomtiedom.
Vaak wil ik geeneens opvallen, als je ziet wat de prijs is van een combo (body+lens) vraag ik me af hoelang het zal duren voordat de boel uit je handen zal worden getrokken... :'(
Het is nog steeds aan het groeien en de prijzen zijn ook wel redelijk duidelijk, als ik door de stad loop met 3 middenklasse laptops aan 1 hand en in mijn tas nog een stuk of 3-4.....tsja who knows!?!
Wat dat betreft ben ik niet zo blij met het "patsgehalte"van een DSRL!

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 12:09

T.T.

Sowieso

Ik herinner me dat hier wel eens eerder een discussie over is geweest. Mensen die met een flinke zonnekap op hun camera al backstage kwamen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zonnekap ..? Ik ga even een pak melk bewerken en op mijn dslr zetten :-)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39949

ik kan me voorstellen dat sommige mensen onder de indruk raken van een grote teletoeter
net zoiets als wanneer je met een 16mm filmcamera door de stad gaat lopen
dan denkt men als eerste dat je ergens professioneel (voor je werk) voor bezig bent (krant, tijdschrift, whatever)

een DSLR geeft wel 9 van de 10x aan dat men verstand van zaken heeft en weet waar men mee bezig is
als ik iemand met een dure camera een foto zie nemen, vraag ik me altijd af waarom hij/zij voor een bepaald standpunt/compositie kiest, om er zo wat van te leren

patsen vind ik een raar woord
iedereen kan patsen, het is maar net waar je je geld in steekt
sommige mensen patsen met een dure auto, anderen met een dure inboedel, en weer anderen met een camera

ik heb zelf geen patswaardige camera (Lumix FZ-3), maar ik merk wel dat als ik een foto neem, mensen toch proberen niet door je compositie heen te lopen, dat had ik ook met m'n A70, dus ik denk niet dat het gerelateerd is aan de camera

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 39949 op 12-07-2005 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Denk dat je met zo'n SLR beter af bent qua patsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
T.T.: Wat is FOX Broadcasting Company dan? }) (:X)

Ik heb ook vaak de indruk dat als ik met een opvallende camera onderweg ben, sneller aan mij wordt gevraagd ff een fototje te maken door de toeristen... Even fototje voor het Colosseo...

Is het eigenlijk anders als je dan met een TLR onderweg bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Dan kom je met een Bigma, 70-300 met zonnekap of een dikke 70/80-200 overal binnen. :P (En lekker uitschuiven die hap (Uitgezonderd de IF lenzen natuurlijk :P) 8)

Uiteraard zit er aan de DSLR een dikke patsfactor, maar dat is maar net hoe je hem benadrukt. Je hebt vaak wel wat meer bekijks dan de gemiddelde kiekjesmaker. Als ik ergens ben om foto's te schieten dan loop ik niet rond te bazuinen dat ik een SLR bij heb en ik loop er ook niet opzichtig mee rond te wandelen omdat iedereen het maar moet zien. Ook al genoemd is het risico dat het spul van je nek gejat wordt. Moet je ook niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44830

Tja patsen...; je hebt ook personen met een SLR die nog niet weten wat je bijv. met een sluitertijdinstelling moet doen en inzicht in composities hebben, wie vervolgens eruit worden geowned door iemand met een trust cam :P Maar moet wel zeggen dat personen wel vaak het beeld hebben dat je dan veel meer kennis hebt en voor echte doeleinden aan het schieten bent 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

MartijnGizmo schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 20:58:
[...]

Deze uitspraak zette mij aan het denken..... Hoe zit het hier nou eigenlijk mee? De enige ervaring die ik gedaan heb, is dat mensen geduldig bleven wachten toen ik een foto van m'n huis maakte, terwijl ik toch echt wel op een drukke lokatie in de binnenstad woon. 8)

Wat merken anderen hiervan? Interessante/grappige verhalen om te delen?
Ik pats niet met mijn dSLR-spul, dat doe ik liever met mijn foto's als ik een paar mooie of leuke gemaakt heb: dat dSLR-spul kan iedereen aan komen namelijk met wat centen, maar niet iedereen kan de foto's maken die ik maak.

Zelfde geldt voor het respect tov anderen met een dSLR: ik heb niet respect voor anderen als ze zo'n ding hebben: ik heb respect als ze er hele mooie foto's uit weten te toveren. Nog meer zelfs als dat met een simpele digicam is gebeurd dan met een dSLR.

Mensen die mij een beetje kennen weten dat de pats-factor totaal niet interessant is voor mij: body, glas, flitser: het zijn gewoon tools net als mijn pc en printer. Hele fijne en leuke tools, maar nog altijd niet meer dan dat. Patsen is behoorlijk suf eigenlijk: steek liever tijd in het maken van lekkere foto's ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remy schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 21:29:
[...]
Ik pats niet met mijn dSLR-spul, dat doe ik liever met mijn foto's als ik een paar mooie of leuke gemaakt heb: dat dSLR-spul kan iedereen aan komen namelijk met wat centen, maar niet iedereen kan de foto's maken die ik maak.

Zelfde geldt voor het respect tov anderen met een dSLR: ik heb niet respect voor anderen als ze zo'n ding hebben: ik heb respect als ze er hele mooie foto's uit weten te toveren. Nog meer zelfs als dat met een simpele digicam is gebeurd dan met een dSLR.

Mensen die mij een beetje kennen weten dat de pats-factor totaal niet interessant is voor mij: body, glas, flitser: het zijn gewoon tools net als mijn pc en printer. Hele fijne en leuke tools, maar nog altijd niet meer dan dat. Patsen is behoorlijk suf eigenlijk: steek liever tijd in het maken van lekkere foto's ;)
Je legt me de woorden in de mond waar ik nou net niet bij opkwam :Y)
Ik zit overmorgen in Indonesie, Ik zou het in zulke landen niet in mijn hoofd halen om ook maar iets te gaan lopen patchen met mijn cam tussen "het drukke publiek" :| (is niet verzekerd tegen diefstal etc :X) . Ik steek mijn tijd in het maken van hopelijk wat mooie pics waar ik wel mee kan patsen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 44830 op 12-07-2005 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Emp-Hasis schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 21:34:
[...]
Ik zou het in zulke landen niet in mijn hoofd halen om ook maar iets te gaan lopen patchen met mijn cam
[...][/quote]

We zijn wel weer echt op GoT, op zich kun je best wel wat patchen met je cam... 't kan misschien levens redden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

begintmeta schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 21:46:
Emp-Hasis schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 21:34:
[...]
Ik zou het in zulke landen niet in mijn hoofd halen om ook maar iets te gaan lopen patchen met mijn cam
[...][/quote]

We zijn wel weer echt op GoT, op zich kun je best wel wat patchen met je cam... 't kan misschien levens redden
Offtopic: Nu weet ik zeker dat ik aan vakantie toe ben :P - resultaten van mijn vakantie zal ik hier over 4 weekjes wel posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Om heel eerlijk te zijn: Ik pats best vaak met m'n camera. Lekker met plezier rondlopen in Rotterdam met zo'n camera+teletoetert om m'n nek. Als het kan ook nog eens een (fictief) pers pasje om je nek.

Tijdens het wachten voor een zebrapad aan de nabijzijnde mensen vertellen dat mijn Canon een speciale zilveren uitvoering is. Tijdens de red bull air race afstappen op mensen met hun 75-300 lenzen en aan hun vragen welke lens zij gebruiken. Na het bekende antwoord m'n L lens laten zien, met de nadruk natuurlijk op die rode rand en uitgebreid uitleggen aan de amateur hoeveel beter mijn lens wel niet is. Daar doe ik het eigenlijk voor..

Prachtig versierapparaat ook, zo'n camera. vrouwen zijn over het algemeen heel erg camerageil en zo'n lange teletoeter doet wonderen. Die 100-300 L die ik heb is ook nog eens een "pomp"zoom, en dat vinden ze helemaal geweldig. _/-\o_

[/losermode]
Ik heb met mijn DSLR nooit een stoer gevoel gehad, heb nooit kunnen patsen ermee. Met m'n Panasonic FX7 daarentegen wel; als ik die tevoorschijn haalde kreeg ik veel vaker ogen op me gericht. Met zo'n ultracompactje met supergroot beeldscherm ben je hip. Met een DSLR ben je een nerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Remy schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 21:29:
[...]

Superdeboer schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 19:43:
De discussie over de vraag of de uitrusting overeenkomt met de capaciteiten van de fotograaf vind ik ronduit een non-discussie, om niet te zeggen een flutdiscussie. Waarom koopt iemand een grote Mercedes terwijl een kleine Subaru hem ook keurig van A naar B brengt? Omdat hij het kan betalen, omdat hij zich er fijn bij voelt en omdat er een zekere patsfactor aan zit. Natuurlijk! Wie hier volhoudt dat hij zijn DSLR puur koopt omdat hij er fotografisch gezien aan toe is, en volstrekt geen oog heeft voor de patsfactor, die liegt glashard. En als hij zich krampachtig gaat zitten verdedigen en roept dat hij niet liegt, dan wordt-ie voor mij alleen nog maar ongeloofwaardiger.

Ik heb jaren met een compactcam gefotografeerd en heb sinds kort een 10D. Als ik het geld had dan zou ik een 1Ds kopen met een batterij aan L-lenzen erbij. Natuurlijk heb ik die niet *nodig*, maar wie van ons hier kan zeggen dat hij zijn 3.4GHz processor met 1,5mb geheugen echt nodig heeft? Een deel van de hobby is ook de voorliefde voor zo'n magistraal stuk techniek... en niemand verbiedt mij om daar mijn geld aan te spenderen als ik dat ervoor over heb. :)
Jullie mogen nog even een praatje maken :* :P

Maar voor de rest, dat spul helpt gewoon. No denying it, het werkt gewoon. Ik heb het in dit geval trouwens over het zomaar langsdroppen bij een club. Backstage e.d. moet je toch van te voren regelen normaal gesproken bij de grotere feesten, en daarbij helpt het om veel mensen te kennen :)

Maar je krijgt met die cam gewoon meer gedaan is mijn ervaring, en of een andere fotograaf nou direct meer respect voor je heeft: nee. Maar de gemiddelde mens heeft wel zoiets van ah en oh, het zal wel goed zitten.

Net zoals met alles geldt: It's all about appearance. En dat geldt écht overal bij.

Als jij met een Ferrari aankomt, en het liefst een beetje hard aan komt rijden denkt men ook snel dat je kan rijden als een courreur bij wijze van spreken. Totale onzin natuurlijk, maar zo werkt het nou eenmaal.

[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 12-07-2005 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:54

Sharky

Skamn Dippy!

ik merkte toen ik op Defqon was met m'n camera (en das geen dSLR, nl. een Coolpix 8800) dat ik mensen wel makkelijk voor de camera kreeg. Die camera heeft voor een 'leek' waarschijnlijk wel een wat meer professionele look en op bepaalde momenten ging ik heel arrogant met de camera voor me uit rondlopen en mensen gingen echt voor me aan de kant. Er is me dei dag (zonder overdrijven) wel 40 keer gevraagd waar ik van was dus helpen doet het zeker

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Sharky schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:08:
ik merkte toen ik op Defqon was met m'n camera (en das geen dSLR, nl. een Coolpix 8800) dat ik mensen wel makkelijk voor de camera kreeg. Die camera heeft voor een 'leek' waarschijnlijk wel een wat meer professionele look en op bepaalde momenten ging ik heel arrogant met de camera voor me uit rondlopen en mensen gingen echt voor me aan de kant. Er is me dei dag (zonder overdrijven) wel 40 keer gevraagd waar ik van was dus helpen doet het zeker
Nou no offence, maar zelfs met een Ixus kan je op feesten 2000+ pics maken op een avond. Op die feesten lopen me een partij camerageile idioten rond, écht verschrikkelijk. Je kan nog geen leuk portretshot maken of je hebt alweer zo'n idioot in je lens hangen. En sommige van die gasten zijn nog beledigd ook als je geen foto maakt...

Het aan de kant gaan: tjah, wat ik al zei. Het gaat om je uitstraling in combinatie met je spullen / kleding / whatever. Om nog een voorbeeldje te noemen: laat iemand die er als een junk uitziet vragen of iemand met een betonschaar even wil helpen een ketting van een fiets door te knippen, en hij/zij doet het. Laat dezelfde persoon in een strak pak het doen, en 90% helpt hem. (bron: aflevering van Radar)
Prachtig versierapparaat ook, zo'n camera. vrouwen zijn over het algemeen heel erg camerageil en zo'n lange teletoeter doet wonderen. Die 100-300 L die ik heb is ook nog eens een "pomp"zoom, en dat vinden ze helemaal geweldig. _/-\o_
Het erge is dat het nog waar is ook, alhoewel je je af moet vragen of je het goede publiek aantrekt. Maar voor een avondje is het best humor :)

[ Voor 37% gewijzigd door neographikal op 12-07-2005 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gium schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 21:54 in een briljante bui het volgende, zeer vermakelijke stukje:
Om heel eerlijk te zijn: Ik pats best vaak met m'n camera. Lekker met plezier rondlopen in Rotterdam met zo'n camera+teletoetert om m'n nek. Als het kan ook nog eens een (fictief) pers pasje om je nek.

Tijdens het wachten voor een zebrapad aan de nabijzijnde mensen vertellen dat mijn Canon een speciale zilveren uitvoering is. Tijdens de red bull air race afstappen op mensen met hun 75-300 lenzen en aan hun vragen welke lens zij gebruiken. Na het bekende antwoord m'n L lens laten zien, met de nadruk natuurlijk op die rode rand en uitgebreid uitleggen aan de amateur hoeveel beter mijn lens wel niet is. Daar doe ik het eigenlijk voor..

[/losermode]
Ik heb met mijn DSLR nooit een stoer gevoel gehad, heb nooit kunnen patsen ermee. Met m'n Panasonic FX7 daarentegen wel; als ik die tevoorschijn haalde kreeg ik veel vaker ogen op me gericht. Met zo'n ultracompactje met supergroot beeldscherm ben je hip. Met een DSLR ben je een nerd. ;)
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :>

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 12-07-2005 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:07

breinonline

Are you afraid to be known?

T.T. schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 21:06:
Ik herinner me dat hier wel eens eerder een discussie over is geweest. Mensen die met een flinke zonnekap op hun camera al backstage kwamen :)
Volgens mij ging dit topic over precies hetzelfde onderwerp inderdaad.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 16:13

Ursamajor

Astrofotograaf

Sja, patsfactor... Nu ik een 300d heb met batterijgrip erbij, toont dat al een heel stuk professioneler dan wanneer ik mn mn analoge eos300 liep. Maar die lenzen (70-200 EX APO o.a.) doen het wel erg leuk.
Er wordt vaak aan me gevraagd of ik van de krant ben of een tijdschrift. Dan ligt het net aan mn bui hoe ik antwoord.

Maarja, onder de fotografen heb je net als in elke andere hobby weer baas boven baas. Vooral met de Redbull airrace was het leuk om te kijken wat anderen bij zich hadden en te vergelijken met je eigen spul.

Maar zoals al gezegd, is het nogaltijd de fotograaf die de foto maakt en niet de camera. Maar, goed gereedschap is ook weer hier het halve werk.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 15:17

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Tja, in het jazzcafe waar ik foto's schiet, krijg ik vaak de vraag of ik een professionele fotograaf ben. Zo'n D70 met Sigma 80-400 OS, SB-600 en OmniBounce schijnt dus indruk te maken. Dan vertel ik altijd dat het puur hobby is. Dat ik toevallig de eigenaar, Jack, ken, en ik mijn grenzen op het gebied van fotografie wil verleggen. Dat het voor mij zowel hobby als leren is. Hobby omdat ik het leuk vind om te fotograferen en leren omdat de belichting het hele fotograferen een flinke (technische) uitdaging maakt.

Maar niet alleen in het jazzcafe krijg ik opmerkingen. Het is bijvoorbeeld al een paar keer voorgekomen dat als mijn rugzak door de controlle op het vliegveld gaat de vraag komt of ik professioneel fotograaf ben. Tja, een rugzak met wat lenzen, een D70, een flitser, een statief en andere zooi geeft die indruk. En dan weer is het uitleggen dat het puur hobby is.

Op zich zijn die opmerkingen best leuk. Het geeft je een gevoel dat je leuke en goede apparatuur hebt. En that's it. Niet meer, niet minder. Sterker nog, als er een digitale compact was die me dezelfde mogelijkheden zou geven als mijn D70 met alle lenzen en flitser, zou ik gewoon een klein tasje met zo'n compact hebben. Maar die bestaat niet, dus blijf ik lekker rondschouwen met flink wat killo's dSLR en lenzen op mijn rug ;)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
Pfff, wat een onzin topic.

De echte (straat)fotograaf zie je helemaal niet, want die loopt met zijn Leica meetzoeker onopvallend te fotograferen...Of denken jullie soms dat Henri Cartier-Bresson en Cappa ook zo liepen te "patsen"?

Het zijn de wannabe fotografen die met hun grote teletoeters indruk proberen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
-RenE- schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:38:

De echte (straat)fotograaf zie je helemaal niet, want die loopt met zijn Leica meetzoeker onopvallend te fotograferen...Of denken jullie soms dat Henri Cartier-Bresson en Cappa ook zo liepen te "patsen"?

Het zijn de wannabe fotografen die met hun grote teletoeters indruk proberen te maken.
De vraag is hier wat de uitwerking is van het bij je hebben van zo'n camera, niet zozeer of je ermee gaat patsen ja/nee. Ik heb dat ding op de borst hangen als ik ermee werk, als dat patsen is, dan is het moeilijk foto's maken :) Het ding valt nou eenmaal op, so be it.

Je valt nou eenmaal op, wil je dat persé niet, koop een compact :)

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 12-07-2005 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

neographikal schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:40:
...
Je valt nou eenmaal op, wil je dat persé niet, koop een compact :)
Tss. Ik ga dan gewoon in mijn schuilhutje zitten hoor:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/schuilhutje.jpg

Wel beetje warm maar best wel verdekt opgesteld.

:+

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
En dan midden voor het podium hè, niemand die je ziet!

8)7

[ Voor 71% gewijzigd door neographikal op 12-07-2005 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:27

rapture

Zelfs daar netwerken?

Remy schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:42:
[...]

[afbeelding]

Probeer dat eens op Graspop 2 weken geleden, toen was het zo heet...

Ik probeer juist onopvallend met mijn analoge SLR binnen te geraken en foto's te trekken. Met een 50mm lens geraakte ik probleemloos binnen, ik denk dat de security anders over denkt als je een 300+mm lens probeert binnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
rapture schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:48:
[...]

Probeer dat eens op Graspop 2 weken geleden, toen was het zo heet...

Ik probeer juist onopvallend met mijn analoge SLR binnen te geraken en foto's te trekken. Met een 50mm lens geraakte ik probleemloos binnen, ik denk dat de security anders over denkt als je een 300+mm lens probeert binnen te krijgen.
Maar redt je dat qua bereik als je geen backstage hebt :? 50mm is dan wel erg krap, ondanks dat tie erg scherp is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

neographikal schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:40:
[...]
.... Ik heb dat ding op de borst hangen als ik ermee werk, als dat patsen is, dan is het moeilijk foto's maken :) Het ding valt nou eenmaal op, so be it.
...
Psst, draag hem over je schouder, dan zie je er tenminste niet uit als een toerist :P :+

Ach, tis mij regelmatig gevraagd met m'n D70 of ik professioneel fotograaf ben. Lekker boeie toch :z Met m'n D2X is het helemaal feest, maar ja, als je daar niet tegen kunt moet je geen dikke camera + dito lenzen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online

Fotografen die die namen niet kennen, behoren waarschijnlijk tot die groep die juist van patsen houden.

[verhaaltje]
Jaren geleden, op een kamp zei iemand dat het oneerlijk was dat ik een betere camera had: ik zou dan toch wel mooiere foto's nemen (had toen een eos 5 met metz staafflitser). Gelijk bod ik aan om van camera te ruilen (eos <> fuji goedkoop model). Even later snapte ze dat het niet van het fototoestel afhangt, maar wie erachter staat.
Vergelijkbaar met dat trust verhaaltje hierboven

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

neographikal schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:49:
Maar redt je dat qua bereik als je geen backstage hebt :? 50mm is dan wel erg krap, ondanks dat tie erg scherp is :)
Totaal niet genoeg bereik, zal dus binnenkort met een 100mm wat meer vanvoor moeten staan. Meer dan 100mm is ofwel niet lichtsterk genoeg ofwel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:34

ThunderNet

Flits!

[...]

[afbeelding]

Je kunt natuurlijk ook van de overheid leren.
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/filespace/kliko.jpg
past wat beter in 'urban' omgevingen :+

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
rapture schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:51:
[...]

Totaal niet genoeg bereik, zal dus binnenkort met een 100mm wat meer vanvoor moeten staan. Meer de 100mm is ofwel niet lichtsterk genoeg ofwel te duur.
Ik weet niet of je aan de Canon of Nikon zit maar in het geval van de Canon zouden deze twee misschien lekker kunnen zijn :)

pricewatch: Canon EF 135mm f/2.8 Soft focus (ø52mm)
pricewatch: Canon EF 100mm f/2 USM (ø58mm)
Eusebius schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:50:
[...]

Fotografen die die namen niet kennen, behoren waarschijnlijk tot die groep die juist van patsen houden.

[verhaaltje]
Jaren geleden, op een kamp zei iemand dat het oneerlijk was dat ik een betere camera had: ik zou dan toch wel mooiere foto's nemen (had toen een eos 5 met metz staafflitser). Gelijk bod ik aan om van camera te ruilen (eos <> fuji goedkoop model). Even later snapte ze dat het niet van het fototoestel afhangt, maar wie erachter staat.
Vergelijkbaar met dat trust verhaaltje hierboven
Dit gaat tot op zekere hoogte op, totdat de camera technisch té beperkt is. Ik noem maar wat, een donkere omgeving zonder flitser of lichtsterke lenzen gáát gewoon niet. Al kan je nog zo'n mooie compositie maken, als je die niet vast kan leggen schiet het niet op.

Het is een samenspel van twee factoren, niet óf óf :)

Enne, omdat je de naam niet kent ben je een patser? Iemand kan ook van foto's maken houden zonder zich meteen in te lezen in eventuele grote namen dan wel geschiedenis imo.

[ Voor 57% gewijzigd door neographikal op 12-07-2005 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

neographikal schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:52:
Ik weet niet of je aan de Canon of Nikon zit maar in het geval van de Canon zouden deze twee misschien lekker kunnen zijn :)

pricewatch: Canon EF 135mm f/2.8 Soft focus (ø52mm)
pricewatch: Canon EF 100mm f/2 USM (ø58mm)
Nu nog altijd een stokouwe Minolta (manuele focus) en ik ga geen lenzen meer bijkopen voor dit toestel. Binnenkort ga ik waarschijnlijk voor een Canon EOS 350D en de 2de lens ziet interessant uit. Bovendien gaat de cropfactor ook erover zorgen dat het nog ietsje meer inzoomt.

Die DSLR heeft nog een pak handige functies die m'n Minolta niet heeft:
- spot lichtmeting: zo kan je de lichtmeting op de artiest/zanger doen ipv lichtmeting van het geheel en gokken wat juist is
- bursten: je trekt een hoop foto's achter elkaar en je kan het best belichte uitkiezen
- focussen: ff mikken op iets, focussen en composite goed zetten en trekken tov vroeger dat je aan de lens moet draaien. Maar als het nodig is, dan wil ik wel het gemak van vroeger dat je ff aan de lens draait om het te focussen.
- het feit dat het digitaal is: gedaan met ontwikkelen, afdrukken en uiteindelijk nog in de bibliotheek van de hoge school zitten te scannen. Ik kan dan direct foto's online zetten, saven op een laptop,...

[ Voor 38% gewijzigd door rapture op 12-07-2005 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
[...]

[afbeelding]

Je hebt ook de mobiele variant van zo'n schuilhut:
Afbeeldingslocatie: http://www.aftonbladet.se/debatt/0401/05/debatt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:48
Patsen is een groot woord, maar ik heb wel gemerkt dat er een hoop deuren voor je open gaan. :)
Ik heb wel een keer in Amerika meegemaakt in een klein dorpje toen er een ouderwetse stoomlocomotief aan kwam rijden; iedereen met een compactcamera moest op 10 meter afstand blijven, en ik mocht zelfs op de rail blijven staan. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Met een wat dikkere camera kom je ver, dat heb ik een paar jaar geleden al eens gehoord van een vriend van me die toen nog met een analoge Pentax SLR met telezoom en zonnekap achter een groepje pers aanliep zo het persvak van de EO jongeren dag in.

Zelf heb ik het de laatste tijd anders aangepakt, dingen netjes gevraagt etc etc. Maar met vragen kan je iig ook een eind komen. Momenteel ben ik idd in gesprek met wat vagere party fotografie sites, maar momenteel vind ik dat leuk en zie ik dit als leuke leerschool. En op de grotere feesten moet je idd niet komen namens één of andere vage party site. Zelf loop ik daarom ook wat lokale tentjes af en word ik her en der gepromoot door wat connecties.

Wat ik wel merk is dat je met zo'n camera veel meer aanzicht hebt in de ogen van fotografie leken. Mensen drukken zowat letterlijk visitekaartjes in je hand, omdat ze je als fotograaf willen hebben of geïnteresseerd zijn in je werk. Zelf ben ik daar echter nog niet zeker genoeg voor om echt eigen opdrachten aan te nemen. Je kan immers je eigen kuil daarmee graven door het te verprutsen.

Hoe het momenteel allemaal op me overkomt is dat de fotografie wereld ondoorzichtig in elkaar zit. Men wil je ontzettend graag, al hebben ze je werk nog niet gezien, maar je kan ook hard vallen als je niet presteerd...
suspect schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:00:
Patsen is een groot woord, maar ik heb wel gemerkt dat er een hoop deuren voor je open gaan. :)
Ik heb wel een keer in Amerika meegemaakt in een klein dorpje toen er een ouderwetse stoomlocomotief aan kwam rijden; iedereen met een compactcamera moest op 10 meter afstand blijven, en ik mocht zelfs op de rail blijven staan. >:)
mooi vb :+

[ Voor 15% gewijzigd door jules op 12-07-2005 23:17 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103538

's Winters loop ik nogal vaak buiten rond met m'n SLR... regelmatig krijg ik dan ook vragen als: "Voor welke krant werk jij?" Meestal zeg ik dan gewoon dat ik Freelancer ben of ik verzin iets :+ Vragen als "Mag ik op de foto?" Kunnen standaard een keihard "NEE!" als antwoord verwachten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
rapture schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:57:
[...]

Nu nog altijd een stokouwe Minolta (manuele focus) en ik ga geen lenzen meer bijkopen voor dit toestel. Binnenkort ga ik waarschijnlijk voor een Canon EOS 350D en de 2de lens ziet interessant uit. Bovendien gaat de cropfactor ook erover zorgen dat het nog ietsje meer inzoomt.

Die DSLR heeft nog een pak handige functies die m'n Minolta niet heeft:
- spot lichtmeting: zo kan je de lichtmeting op de artiest/zanger doen ipv lichtmeting van het geheel en gokken wat juist is
De 350D heeft geen spotmeting (wel deelmeting).
- bursten: je trekt een hoop foto's achter elkaar en je kan het best belichte uitkiezen
Dat heet auto-bracket. Veel foto's achter elkaar schieten kan ook met je Minolta, maar misschien moet je er een winder onder zetten. Bursten is voor digitaal trouwens wel handig vanwege de beperkte lattitude.
- focussen: ff mikken op iets, focussen en composite goed zetten en trekken tov vroeger dat je aan de lens moet draaien. Maar als het nodig is, dan wil ik wel het gemak van vroeger dat je ff aan de lens draait om het te focussen.
Dat gemak heb je alleen met dure Canon L-lenzen. Vergeet verder niet dat een 350D een erg kleine zoeker heeft -zeker vergeleken met een oude Minolta- handmatig scherpstellen is erg lastig.
- het feit dat het digitaal is: gedaan met ontwikkelen, afdrukken en uiteindelijk nog in de bibliotheek van de hoge school zitten te scannen. Ik kan dan direct foto's online zetten, saven op een laptop,...
Tja, dat is natuurlijk handig, maar de tijd die je daarmee bespaart zit je wel achter de computer.

Ik schiet zelf zowel analoog als digitaal en beiden systemen hebben zo hun voor- en nadelen. Een goede fotograaf zet dat systeem in dat voor dat moment het beste resultaat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 103538 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:25:
Vragen als "Mag ik op de foto?" Kunnen standaard een keihard "NEE!" als antwoord verwachten :+
Nouhou, dat ligt er maar he-le-maal aan wie het vraagt natuurlijk :9

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

-RenE- schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:28:
De 350D heeft geen spotmeting (wel deelmeting).
Dat is een kleine tegenvaller, goed dat iemand mij op tijd waarschuwd.
Dat heet auto-bracket. Veel foto's achter elkaar schieten kan ook met je Minolta, maar misschien moet je er een winder onder zetten. Bursten is voor digitaal trouwens wel handig vanwege de beperkte lattitude.
Ik denk dat auto-bracket niet gemakkelijk gaat met een SLR, waar je aan een hendeltje moet trekken na elke foto.
Dat gemak heb je alleen met dure Canon L-lenzen. Vergeet verder niet dat een 350D een erg kleine zoeker heeft -zeker vergeleken met een oude Minolta- handmatig scherpstellen is erg lastig.
Zie je in de zoeker nog dat "speciaal glas in het midden" om te focussen? Anders wordt het helemaal niet gemakkelijk om manueel te focussen.
Tja, dat is natuurlijk handig, maar de tijd die je daarmee bespaart zit je wel achter de computer.
Handig en het scheelt wat in de kosten (als ik op een festival paar honderd foto's ga trekken om achteraf op de laptop te zien wat ik nodig heb) en geen dure scanner nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 12-07-2005 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
rapture schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:35:
[...]

Zie je in de zoeker nog dat "speciaal glas in het midden" om te focussen? Anders wordt het helemaal niet gemakkelijk om manueel te focussen.
Nope, ik ken eigenlijk ook geen enkele dslr die dat wel heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

De laatste enigszins moderne (analoge) Pentax (inmiddels 5 jaar oud) die ik in m'n handen had, had nog zo'n optie waarin je moest zorgen dat de twee helften 1 rechte lijn werden. Weet niet of de Pentax DSLR die optie heeft overgenomen. Naar mijn idee een prettige manier van scherpstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
neographikal schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:37:
[...]

Nope, ik ken eigenlijk ook geen enkele dslr die dat wel heeft :)
Pentax heeft dat geloof ik. Je kunt het ook in je Canon (laten) zetten, maar dat kost je 150 EUR. Dat kan in ieder geval bij de D20 en pro-modellen.

Iedere moderne Canon kan bracketten/bursten. Ook de Minolta's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mjah, maar in hoeverre je er echt gebruik van gaat maken... Of je moet nog een pak MF-lenzen hebben, anders kan je ook gewoon op de AF vertrouwen en in het geval van een USM-lens even een tikje geven als ie de plank misslaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 15:17

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik geloof dat je het matglas van de D2X en D2H(s) kunt vervangen door een matglas uit de F-serie. Daarnaast zijn er ook modjes te vinden op het grote wijde internet om het matglas te vervangen, uiteraard met het risico om je camera te verneuken ;)

Vindt het trouwens wel jammer dat die split-view matglazen niet meer gebruikt worden :(

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 14:48

MBV

Ik had laatst een boekje van canon in mijn handen waarin die matglazen te koop stonden, en bij mijn weten kan het ook bij een Nikon. Een fotograaf iets horen zeggen dat dat het voordeel was van de D70 t.o.v. de EOS350, maar dat weet ik niet zeker

Ik weet veel argumenten om de patsfactor te ontkennen als hoofdreden voor de aanschaf, maar hij is aanwezig. Volgens mij kan je voor donkere situaties toch beter de Panasonic FZ-20 (35-420mm, f2.8 over het hele bereik, en Image Stabilizer) van mijn vader hebben dan een D70+kitlens die ik heb (2 stops hogere iso-waardes acceptabel wordt gecompenseerd door IS, 1 stop voor lichtsterkte). Toch heeft het zo zijn voordelen op het gebied van manual focus, belichtingscorrectie, doorzichtzoeker voor scherpte, noem maar op. En de SB600 geeft een mooie combo als het toch niet licht genoeg is :)

Ik heb mijn camera nog niet zo lang, en heb nog geen gebruik geprobeerd te maken van de patsfactor. Maar ik ben niet te beroerd om daar misbruik van te maken, heeft die investering op meerdere manieren nut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72220

elk mens met een cam in de handen 'patst' in mijn ogen, want ik ga voor elke fotograaf aan de kant ;) ik loop er altijd omheen enzo :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

^^ slim als een fotograaf een flinke 1200-1700 bij zich heeft:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/nikonsleepkever.jpg

16 kilogram lens komt hard aan hoor ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72220

Remy schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 00:26:

[afbeelding]

offtopic:
hernia!! :X
damn, dat ziet er ook niet uit :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[afbeelding]

Dat ziet meer eruit als een anti-tank-wapen in die stand.
Afbeeldingslocatie: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/zoomsMF/12001700mmsidevw.jpg
http://www.mir.com.my/rb/...es/zoomsMF/12001700mm.htm

Diafragma 1/5.6-8

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 13-07-2005 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
MBV schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 00:16:
Ik had laatst een boekje van canon in mijn handen waarin die matglazen te koop stonden, en bij mijn weten kan het ook bij een Nikon. Een fotograaf iets horen zeggen dat dat het voordeel was van de D70 t.o.v. de EOS350, maar dat weet ik niet zeker...
Katz Eye Focusing Screen (http://www.keoptics.com/) biedt een matglas met split-screen voor de Eos 350D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103538

[afbeelding]

En dan nog die neckstrap eraan laten zitten, alsof je met dat ding rond je nek gaat rondwandelen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

[afbeelding]

Valt wel mee... Buiten beeld ligt een heipaal om deze sterrenkijker een beetje stabiel neer te zetten :P

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb volgens mij nog nooit de vraag gekregen van welke krant ik was.
Loop rond met een 300D + 80-200 2.8L met zonnekap (= groot). Verder gooi ik er nog hele cokin filter-installaties tegenaan, maar niemand vraagt iets ;(
Zelfs toen ik met m'n redbull perskaart door Rotterdam liep, vroeg niemand iets. Ze zeiden alleen maar dat ik een betere plek had om te fotograferen dan zij.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

neographikal schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:05:
Jullie mogen nog even een praatje maken :* :P
Nah, dat doen we ook regelmatig hoor. ;)
Mijn punt in dat topic (Dagje blijdorp) was meer om even duidelijk te maken dat je niet automatisch het morele gelijk aan je kant hebt, door te stellen dat je pas 'toe bent' aan een dSLR als je al goed kunt fotograferen .
Wellicht is dat politiek correct, maar toch schaam ik mij er niet voor om te zeggen dat ik met mijn A70 maar zelden een foto heb gemaakt waar ik echt trots op was, maar dat ik nu tóch een dSLR gekocht heb. Een rechtvaardiging daarvoor ligt in het feit dat ik nu met serieuzere apparatuur de boel serieuzer wil gaan aanpakken en veel meer foto's wil gaan maken dan op vakantie en 'occasionally' tussendoor. In plaats van het fotograferen af te laten hangen van de geschikte momenten daarvoor, wil ik nu momenten gaan creëren.

Vroeger heb ik altijd met analoge spiegelreflexen gefotografeerd (Praktica, Olympus) en dat begon ik te missen. Ik heb er dan nu ook een stuk meer plezier van dat ik weer een spiegelreflex in handen heb, maar nu de digitale uitvoering. En hey, ik hád het geld... dus why not? :P
Dát was een beetje wat ik duidelijk wilde maken: zorg gewoon dat je plezier hebt in wat je doet... en als dat met een dSLR is die je kunt betalen, waarom niet dan? Als je plezier hebt in fotografie, met wat voor tool dan ook, dan ga je het vanzelf vaker doen en daarmee vanzelf mooiere foto's maken, IMO.
Daarmee ben ik het niet oneens met Remy. Ik bedoel namelijk met patsfactor niet dat je erover gaat opscheppen, ik bedoel met patsfactor het 'lekkere gevoel' van het spul: het feit dat je 's avonds nog een half uurtje langer wakker ligt vanwege die volle tas met fotoapparatuur naast je bed. Het idee dat je topspul in handen hebt. Dat het uiteindelijk om de platen draait, staat voor iedereen vast neem ik aan. Dat je ook topplaten kunt maken met prutapparatuur staat ook vast en wordt dagelijks bewezen door velen.
Toch neemt dat niet weg dat dSLR's gewoon fijne hebbedingen zijn... en daarom vind ik het een heilloze discussie als de ene partij min of meer aanvoert: jij kunt nog niet goed fotograferen, dus dan hoef je ook niet zo'n toestel. Als je het écht wilt, doe het lekker... het belangrijkste is dat je plezier hebt en houdt; als je maar niet uit het oog verliest dat een compactcam in de handen van de juiste persoon niet minder potentie heeft om goede foto's te maken. :)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-11-2022
Wat wel zo is: met een DSLR wordt je eerder serieus genomen. Zo was ik 2 jaar geleden bij de finale van het Nationaal Songfestival. Als je daar dan met je Fuji S7000 naast Joop van Tellingen foto's staat te schieten van de winnaar dan merk je dat de rest je niet echt serieus neemt en ze gaan rustig voor je staan of zetten hun elleboog voor je lens. :( Je komt dan voor de profs over als een enthousiaste fan ipv. iemand die daar ook aan het werk is.

Dit jaar was dat met een 300D (incl. grip en externe flitser) toch ff een ander verhaal. Je bent dan meer "one of the guys". Evengoed is er wel wat duw en trekwerk, maar je merkt wel dat de rest wat meer rekening met je houdt en je serieus neemt. Overigens helpt een grote bek vaak nog veel meer. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door OmeRoon op 13-07-2005 01:29 ]

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:54

Sharky

Skamn Dippy!

[afbeelding]

holy mack! is dat echt joh? wat voor een statief heb je daar voor nodig en hoeveel kost zo'n lens?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Superdeboer schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 01:13:
[...]
...
Toch neemt dat niet weg dat dSLR's gewoon fijne hebbedingen zijn... en daarom vind ik het een heilloze discussie als de ene partij min of meer aanvoert: jij kunt nog niet goed fotograferen, dus dan hoef je ook niet zo'n toestel. Als je het écht wilt, doe het lekker... het belangrijkste is dat je plezier hebt en houdt...
Juist. Ik heb "maar" een Nikon D2X gekocht omdat ik mezelf vreselijk in de weg zat met de D70 en dat nam mij alle plezier van het fotograferen weg. Een hoop mensen zullen mij voor gek verklaren (en hebben dat ook gedaan) maar daar heb ik verder geen boodschap aan; Tenslotte zijn er ook "zotten" bij die dat geld aan andere dingen besteden zoals aan computers en audioapparatuur.
Dat ik zo'n asociale :+ bak heb wil niet zeggen dat ik meteen een topfotograaf ben (zou dat even mooi zijn ;) ), sterker nog, nu nog meer dan met de D70 moet ik een hoop leren, maar dat is ook onderdeel van het leuk vinden van een hobby. Het willen leren :) Zou ik er mee gaan patsen? Nee. Ik ben niet zo'n simpele ziel die zich moet op laten hemelen, van, kijk nou wat hij nu heeft! Tis voor mij gewoon een stuk gereedschap waardoor ik weer plezier in mijn (uit de klouwen gelopen) hobby heb. Niets is frustrerender dan je hobby (of je beroep voor sommigen) uit te moeten oefenen met spullen waar je tegen een hoop nadelen aanloopt. Dan kun je een aantal dingen doen, stoppen met zeuren en eraan wennen, een andere hobby zoeken, of sparen voor beter gereedschap. Dat heeft IMHO geen klap met patsen te maken.
Sharky schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 01:33:
[...]

holy mack! is dat echt joh? wat voor een statief heb je daar voor nodig en hoeveel kost zo'n lens?
Statief? Een auto. Wat het kost? Ach je zult er wel een leuk huis van kunnen kopen :D

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 19894 op 13-07-2005 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36275

Normaal gebruik ik een Sony DSC-P93 met wat simpel glaswerk. Niemand die er van opkijkt, zelfs niet met filters en telelens erop.

Sinds vanmiddag heb ik een Canon EOS 300 (analoog) met 28-90 en Tamron 80-210 telelens met zonnekap. Met die camera kijkt iedereen me ineens aan, en vraagt voor wie ik bezig ben, krant oid. Zeker met de laatst genoemde combo zien mensen me ineens als "profesionele fotoschieter" :)

Ik denk dat het zeker voordelen heeft. Met mn Sony (die samen meer dan 3x zoveel waard is als mn Canon EOS 300 + glaswerk) denkt niemand eraan om ook maar 2 seconden te wachten tot mn foto klaar is. Iedereen loopt lekker voor me langs in hun eigen tempo. Met mn EOS 300 gingen de auto's vanmiddag al voor me op de rem toen ik een foto van de andere kant van de weg wou maken.
Het is niet dat ik meteen loop te pimpen met mn goedkope EOS 300 die er toch duur uitziet, maar wat ik hierboven beschrijf is toch erg mooi meegenomen bijvoorbeeld in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Anoniem: 36275 schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 02:01:Het is niet dat ik meteen loop te pimpen met mn goedkope EOS 300 die er toch duur uitziet, maar wat ik hierboven beschrijf is toch erg mooi meegenomen bijvoorbeeld in de stad.
Dat is precies wat ik bedoel: Het is als (straat)fotograaf ontzettend vervelend als mensen zich anders gaan gedragen omdat ze een camera zien. Dat is dus exact de reden dat deze fotograferen een Leica of andere meetzoeker gebruiken. Topkwaliteit apparatuur, maar wel klein en onopvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 19:15

YellowCube

Wait...what?

volgens mij is het eerder EEN reden, niet DE.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Anoniem: 19894 schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 01:36:
....Niets is frustrerender dan je hobby (of je beroep voor sommigen) uit te moeten oefenen met spullen waar je tegen een hoop nadelen aanloopt. Dan kun je een aantal dingen doen, stoppen met zeuren en eraan wennen, een andere hobby zoeken, of sparen voor beter gereedschap. Dat heeft IMHO geen klap met patsen te maken.
...
* Remy is het hier gans mee eens :). Ik merk zelfs nu ook dat ik tegen limieten van de D70 aan loop, ook al zijn die 'nog' niet zo erg. Of het gaat om de body zelf, de beeldkwaliteit of een paar functies die ik mis: je zal altijd meer willen om je doel te bereiken. En dat is idd niet om het patsen zoals je zegt, maar gewoon om zonder gezeur fijne foto's te kunnen maken :P

Superdeboer: tuurlijk, iedereen mag een dSLR kopen, ik zal de laatste zijn om mensen tegen te houden dat te doen: betekent alleen maar meer geld voor de R&D-afdelingen van cam-makers ;)

Alleen vind ik het zo sneu als ik dan hoor van mensen dat ze een fijne dSLR hebben gekocht met wat glas en er vervolgens alleen maar over techblaten en mee patsen, zonder er ooit echt mee aan de gang te gaan omdat dat natuurlijk tijd en moeit kost :'( Na een tijdje ligt dat ding in een hoek lekker te verstoffen, en da's gewoon zonde. De mensen die het ding wel gebruiken, ongeacht waarvoor, zijn wel goed bezig gelukkig :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

@Krusher&Remy:
mag ik eens weten tegen welke beperkingen jullie precies aanlopen met de D70?
Behalve op het gebied van op ergonomie en de grootte van de zoeker(!), moet ik heel eerlijk zeggen dat ik nog niet tegen specifieke hindernissen aangelopen ben.

Moet er bijzeggen dat ik niet aan sportfotografie doe en dus bijv. niet tegen dingen als het maximale aantal fps/AF-snelheid etc aanloop.

Om nog even on-topic te gaan. Dit topic is de eerste keer dat ik uberhaupt nadenk over "het patsen" met een camera. Nooit bij stilgestaan. Ga dan ook volledig met Remy z'n mening mee.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 13-07-2005 09:17 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
offtopic:
Ik liep maar een beetje te stangen hè, beetje pesten moet kunnen :*

Eigenlijk komt mijn verhaal grotendeels met dat van jou overeen. Vroeger met de SLR's van mijn tante gewerkt, kleine neo vond het prachtig. Toen is het allemaal een beetje in de vergetelheid geraakt tot vorige winter ik met de sneeuw de geest kreeg en met de Ixus van pa/ma aan de gang ging. Dat ding was kleretraag, ruisde als de tering, etc etc.

Zodoende hetzelfde als jij, meteen wat goeds kopen onder het motto "hell, ik heb het geld, why not". Daar moet ik wel bij toegeven dat k5l mij ook nog eens heeft aangestoken voor de 300D. Geweldig plastic kutding :P

Als je een Alto hebt en je koopt een Lexus omdat je het gewoon lekkerder vindt rijden, dan zullen mensen je ook als een patser zien. Het gaat er uiteindelijk om wat jij wil, en waar je je prettig bij voelt. En dat is bij mij, gezien mijn grote voorliefde voor een stuk techniek, nou toevallig een dSLR :) En die helpt nou eenmaal wel eens bij het dingen voor elkaar krijgen, en daar ging de quote in de TS om :) Mensen zien het die patsfactor en het heeft invloed, just as simple. Huur een dag een Porsche en je bent de bink bij onbekenden :)

[ Voor 12% gewijzigd door neographikal op 13-07-2005 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YellowCube schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 09:16:
@Krusher&Remy:
Behalve op het gebied van op ergonomie en de grootte van de zoeker(!), moet ik heel eerlijk zeggen dat ik nog niet tegen specifieke hindernissen aangelopen ben.

...
...
Puur persoonlijk, maar ik heb last van het tunnelvision effect door de te kleine zoeker. Het zou allemaal minder erg zijn als ik als brildrager lenzen (lekker dubbelzinnig :+ ) kon verdragen. Dioptri glaasjes zijn ook niet de oplossing wat (met mijn sterkte) moet je dan constant je bril af en op doen. Scherpstellen op manual focus is ook een verzoeking, 9 van de 10 keer zat ik er gewoon naast. Voor mij is dat de hoofdreden maar ik had nog veel meer kleinere zaken, maar daar is dit topic niet voor.
Ik moet wel zeggen dat autofocus van een totaal andere orde is, wat een beest :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat

-RenE- schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 08:32:
[...]

Dat is precies wat ik bedoel: Het is als (straat)fotograaf ontzettend vervelend als mensen zich anders gaan gedragen omdat ze een camera zien. Dat is dus exact de reden dat deze fotograferen een Leica of andere meetzoeker gebruiken. Topkwaliteit apparatuur, maar wel klein en onopvallend.
Ik denk zelf dat de genoemde fotografen (ik denk trouwens dat je Robert Capa bedoelt met Cappa) vooraal zo een meetzoeker camera gebruikten omdat het in hun tijd de Leica kleinbeeld de beste keus was als je een makkelijk vervoerbare en "handige" camera wilde(zeker voor het soort fotografie waarbij je geen extreme telefoto's of macro hoeft te maken). De KB-SLR kwam pas in de jaren 70 echt op. Een Olympus OM-3 is bijvoorbeeld ook niet echt groot. Dat je bijvoorbeeld een Fuji 680 niet makkelijk verborgen kan houden klopt natuurlijk, maar je kunt makkelijk eenSLR verborgen houden, als je tenminste geen zoom- of teletoeter hebt. Kwestie van niet om de nek hangen maar in de hand houden (en een lange jas aandoen ;)).

Yellowcube: ik vraag me af of de fragiliteit uitmaakt, een meetzoekermechanisme krijg je ook wel stuk/uit balans. De Nikon F.. is toch ook flink in de vietnam-oorlog gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 13-07-2005 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

plus dat meetzoekers simpelweg een stuk robuuster en betrouwbaarder zijn dan SLR's met hun "fragiele" spiegel-opklap-mechanismen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

begintmeta schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 10:17:
[...]

[...]

...maar je kunt makkelijk eenSLR verborgen houden, als je tenminste geen zoom- of teletoeter hebt. Kwestie van niet om de nek hangen maar in de hand houden (en een lange jas aandoen ;).
Of gewoon wat ik al van het begin al doe, om je schouder hangen en je arm ervoor. Heb je de camera ook behoorlijk snel paraat als je wat leuks voorbij ziet komen, zeker met een dikke toeter erop.. Vastgrijpen aan je objectief, voor je oog plaatsen, richten, vuur. Moet je je nekstrap alleen niet te kort hebben uiteraard en het is niet de methode om F1 wagens op de plaat te zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

Ik heb ervaren dat het vooral met de "look" van de camera te maken heeft. Vorig jaar in Merano 's avonds foto's gemaakt met mijn KM A2 op statief. Toen kreeg je hetzelfde "gedrag" van voorbijlopende mensen dat hier beschreven wordt bij het gebruik van een DSLR. Ook werd ik gevraagd of ik professioneel fotograaf was en foto's aan het maken was voor een reisbrochure oid.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 15:31

jwbagger

,.-~'`'~-.,

tja... ik kan niet anders dan beamen dat mensen duidelijk wat meer respect voor een (d)SLR camera hebben... de eerste dag dat ik mijn 350D naar buiten nam, afgelopen koninginnedag, is er misschien wel 10 keer gevraagd waarvoor ik fotografeerde, en zelfs toen ik de niet-zo-grote 18-50 sigmalens er op had zitten werd van mij geeist dat ik een foto zou maken van een kroegbaas en z'n medewerkers. :P En toen ik van een andere tent wat aan het schieten was, liep een gast wat geirriteerd naar me toe "waarvoor sta je foto's van ons te maken".. en die was pas blij/opgelucht toen ik had uitgelegd dat het "maar een hobby was" 8)7

dus ja, ik voelde het verschil tussen mijn oude en m'n nieuwe camera meteen... niet alleen in gebruik, maar ook in reacties.

Tja.... deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/images/fuji_finepix1300.gif
of deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/images/canon_eos350d.gif
het maakt ook wel een verschil :P

maar: om nou te zeggen dat ik er bewust mee loop te patsen? In principe niet nee... behalve als iemand over m'n cam begint natuurlijk :P

[ Voor 13% gewijzigd door jwbagger op 13-07-2005 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

YellowCube schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 09:16:
@Krusher&Remy:
Voor mij het volgende:

- kleine zoeker (naar verhouding tot D2 serie en analoge zut, komt door onboard flitser)
- snelheid op veel fronten (autofocus danwel buffer etc, D2X heeft flinke AF-motor)
- geen echte vertical grip ervoor (heb ik hard nodig voor al mijn portretten
- body is niet echt weatherproof dan wel sealed: D2-serie is dat veel meer
- focus pattern is veel beter op de D2X dan de D70
- een paar missende features zoals echte USB 2.0, accu info, zoom @ display (handig om te kijken of een pica echt wel scherp is!) etc :)
Ik dus wel, zie boven :P
Moet er bijzeggen dat ik niet aan sportfotografie doe en dus bijv. niet tegen dingen als het maximale aantal fps/AF-snelheid etc aanloop.
Dat valt bij mij ook wel mee, maar toch zou ik af en toe bij bepaalde action scenes/shots 5 ~ 8 fps met een flinke buffer + snelle AF-Continuous echt niet erg vinden :)
Om nog even on-topic te gaan. Dit topic is de eerste keer dat ik uberhaupt nadenk over "het patsen" met een camera. Nooit bij stilgestaan. Ga dan ook volledig met Remy z'n mening mee.
Ghehe :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remy schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 11:19:
[...]
... zoom @ display (handig om te kijken of een pica echt wel scherp is!) etc :)
...
Tenzij bij jou de knoppen eraf gevallen zijn, je kunt wel degelijk 1:1 zoomen op je display met de D70..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Mja ok, maar een groter scherm is toch wat fijner om zulke grote foto's te bekijken ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146441

julius schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:13:
Momenteel ben ik idd in gesprek met wat vagere party fotografie sites, maar momenteel vind ik dat leuk en zie ik dit als leuke leerschool.
[...]

mooi vb :+
Mwah Julius, Partyflock wil ik niet vaag noemen.... :+
Maar dat is niet echt de goede insteek volgensmij, als je daar echt wil fotograferen ;-)

Maareh..ik merk het verschil wel. Niet dat je loopt te patsen, maar of je een Sony DSCv1 hebt of een EOS350D met externe flitser: voor portretjes op feesten scheelt dat wel... mensen nemen je serieuzer. Heel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Anoniem: 146441 schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 11:49:
[...]

Mwah Julius, Partyflock wil ik niet vaag noemen.... :+
Maar dat is niet echt de goede insteek volgensmij, als je daar echt wil fotograferen ;-)
:), heb je een sollicitatie van mij bij PF zien binnenrollen? Okay, ik ben met een wat grotere site bezig die niet vaag te noemen zijn. Al is de kwaliteit die ze van een fotograaf met DSLR cam verwachten wel nog stukken hoger dan ik momenteel kan leveren. En PF wil ik ook niet klein en vaag noemen...
Maareh..ik merk het verschil wel. Niet dat je loopt te patsen, maar of je een Sony DSCv1 hebt of een EOS350D met externe flitser: voor portretjes op feesten scheelt dat wel... mensen nemen je serieuzer. Heel apart.
Wat me opvalt is dat vrouwen daarin veelal veel seriuezer zijn dan jongens. Jongens zijn meestal zatte apen die gekke bekken moeten trekken waardoor het al geeneens meer interessant is om ze op de foto te zetten. Wat voor verschil een compact cam precies uit maakt met een DSLR heb ik geen ervaring mee. Ik heb iig het idee dat dat bij die zatte apen zowiezo weinig uitmaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door jules op 13-07-2005 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

julius schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 12:17:
[...]

:), heb je een sollicitatie van mij bij PF zien binnenrollen? Okay, ik ben met een wat grotere site bezig die niet vaag te noemen zijn. Al is de kwaliteit die ze van een fotograaf met DSLR cam verwachten wel nog stukken hoger dan ik momenteel kan leveren. En PF wil ik ook niet klein en vaag noemen...

.
Die is hard to miss als je in dat topic kijkt :)
Maareh..Wous, diegene die dat regelt binnen PF, is opgestapt als medewerker. Kan wat langer duren allemaal.

Maar als je het hebt over 'een wat grotere site die niet vaag te noemen is' over iets anders dan PF? Veel groter met meer exposure dan PF vindt je ze volgensmij niet snel. Maar ik neem aan dat je op ID&T/ UDC / Q-dance doelt ofzo ;-) Tsja, PF is geen hoogstaande fotojournalistiek, een deel is ook mensenkiekjes (al gaat de kwaliteit STEEDS meer omhoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eh....trouwens, ik haal je volgensmij door de war met iemand anders....en las je post verkeerd, dacht dat je daadwerkelijk ook gesolliciteerd had. Foutje, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een grote camera heeft een keerzijde :(

Werd aangehouden op station Amsterdam CS door de politie, of ik daar toestemming voor had. Ik had geen zin in gezeur, ben heengezonden met het verzoek om dat niet meer te doen (yeah right)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
erg leuk topic >:)

ik ben eigenlijk wel tot nu toe het meest akkoord met Remy, je moet patsen met wat er uit komt.
Maar ... ik heb al gemerkt dat de meeste mensen niet op die manier kijken. Ik heb onlangs een receptie gefotografeerd. De meeste mensen daar wilden klassieke foto's, eigenlijk doodsaai om te nemen, en nog eens maar "gewoon" om achteraf naar te kijken.

Langs de andere kant krijg ik met mijn simpele 300d en slechts een goedkope sigma-lens erop, toch meestal de reactie "wow, professioneel materiaal". Of "amai, je trekt nog analood, dan moet je goed zijn". Als je dan probeert uit te leggen dat het slechts relatief goedkoop is, kunnen ze niet meer volgen. De compact van mijn vader heeft evenveel gekost, maar dit wordt slechts aanzien als een gewoon toestel. Als ze aan mij vragen hoeveel het gekost heeft, zeg ik "genoeg, maar toch nog relatief goedkoop". Mensen hebben ook gewoon geen benul van wat optica allemaal kost, body is slechts een begin in budget, maar daar gaat het bij hen wel allemaal om.
Het hek is helemaal van de dam als ik mijn "goedkope" externe flash er op zet ...

Mijn "patsen" is meestal de manier waarop ik een foto probeer te nemen, soms ga ik echt ver om een mooi kader te nemen. De mensen rond mij in de buurt schamen zich dan wel dood voor mij B)

Mijn conclusie is: alleen met mensen die er iets van kennen of die "slim" genoeg zijn om even verder te kijken, kun je er over spreken, maar dit is slechts een klein deel blijkbaar. Maar dit is volgens mij op veel gebieden zo ... mensen wíllen blijkbaar onder de indruk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Anoniem: 19894 schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 14:16:
Een grote camera heeft een keerzijde :(

Werd aangehouden op station Amsterdam CS door de politie, of ik daar toestemming voor had. Ik had geen zin in gezeur, ben heengezonden met het verzoek om dat niet meer te doen (yeah right)
Wat een nonsens. Amsterdam CS is openbare plek, dus daar mag je gewooon foto'en. Daar heb je dus geen specifieke toestemming voor nodig!

[ Voor 56% gewijzigd door Remy op 13-07-2005 14:23 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24

Illusion

(the art of)

Ik moet eerlijk toegeven dat ik mezelf ook meestal voor de gek laat houden. Als freelance lichtontwerper voor theater & rock&roll sta ik vaak in het midden van de zaal op een riser show te draaien. Als er dan zo'n zatte kop met een compact langskomt moet ie oprotten, maar als iemand met een dslr langskomt en vraagt of ie vanaf de riser wat foto's mag schieten vind ik dat altijd prima. Ik geef dan wel meteen visitekaartje zo van... als je wat leuke pics van mainstage hebt, wil ik ze hebben :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remy schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 14:23:
[...]
Wat een nonsens. Amsterdam CS is openbare plek, dus daar mag je gewooon foto'en. Daar heb je dus geen specifieke toestemming voor nodig!
Iets met NS en terrein van NS, nogmaals ik had geen zin in gelul dus heb ik daar maar bij gelaten, m'n humeur was toch al op het nulpunt beland,
Overigens is hierover ook een draadje hier.

Fotograaf of crimineel?

^^^^ die dus

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 19894 op 13-07-2005 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 24-04 13:24
sjesus, wat een onderwerp :O

mensen op straat/bij feesten/etc. zouden denken dat je een persfotograaf of iets dergelijks bent omdat je met een dSLR rondloopt. daar zou ik niet al te veel waarde aan hechten. er is mij weleens gevraagd voor welke krant ik werkte terwijl ik met een plastic speelgoedcamera rondliep.

ik ervaar de grootte van mijn dSLR slechts als nadeel. als er een 'betaalbaar' en compact alternatief was voor een dSLR dan zou ik die vandaag nog kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lateef schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 14:29:
sjesus, wat een onderwerp :O
....

ik ervaar de grootte van mijn dSLR slechts als nadeel. als er een 'betaalbaar' en compact alternatief was voor een dSLR dan zou ik die vandaag nog kopen.
Ik, en met mij een hoop aantal anderen, juist als een GROOT voordeel juist vanwege het formaat. Dat gepiel met miniatuurknopjes en dergelijke das gewoon ellendig met grote handen. Dat zelfde ervaar ik met die ieniemini GSM toestellen. Aan mij niet besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:06

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik heb een van de grotere DSLR'retjes, een D1h van Nikon. Beul van een apparaat en nog een slag groter dan de D70/D100. Voor mij ideaal. Ik moet zeggen dat ik ook nog wel eens zo'n vraag krijg, of ik ergens bijhoor. Altijd grappig en ik ben vaak niet te beroerd om even met iemand te babbelen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 24-04 13:24
Anoniem: 19894 schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 14:36:
Ik, en met mij een hoop aantal anderen, juist als een GROOT voordeel juist vanwege het formaat. Dat gepiel met miniatuurknopjes en dergelijke das gewoon ellendig met grote handen. Dat zelfde ervaar ik met die ieniemini GSM toestellen. Aan mij niet besteed.
de ergonomie is een ander verhaal (al is dat volgens mij ook zeer aan mode onderhevig; ik heb nog nooit een fotograaf horen klagen over het formaat van zijn - toch zeer compacte - leica). maar een 'grote' dSLR willen hebben omdat dat er zo professioneel uitziet en mensen 'respect' voor je zouden hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lateef schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 14:45:
[...]

... maar een 'grote' dSLR willen hebben omdat dat er zo professioneel uitziet en mensen 'respect' voor je zouden hebben 8)7
Hehe, das gewoon waar, en dan ben je IMHO geen (d)SLR waardig.. Maar goed de cultuur is ook bling bling tegenwoordig (ook al zoiets mafs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ik heb dit topic tot nu toe met veel interesse gevolgd. Ik moet zeggen dat ik nu, na 2 jaar met een Canon A70 & A75 rond te hebben gelopen, wel toe ben aan een camera welke meer kán.
Wanneer ik daadwerkelijk de stap tot dSLR zou nemen, dan doe ik dit enkel uit het oogpunt van, technisch kan deze camera gewoon meer. En dan doel ik met name op zoombereik, ruis en dergelijke.
Helaas heb ik op vandaag het idee dat veel mensen een dSLR nemen omdat ze
- graag patsen
- iedereen er een heeft
- interessant willen doen.
Ik vindt dit ronduit belachelijk. Eerder in dit topic riep iemand dat hij graag met zijn camera door de stad liep en dan echt liet zien dat hij een dSLR had. Grote lens e.d.
Ik moet om de een of andere reden toch altijd lachen als ik deze mensen ergens zie lopen. Tuurlijk, een dSLR roept een ander gevoel op dan een Point-and-shoot camera.
Maar om meteen de bink uit te gaan hangen, nee... daar voel ik niets voor.
Al heb je nog zo'n grote toeter op je camera staan, als je the feeling niet hebt, kun je beter een wegwerpcamera van de Kruidvat kopen.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 16:29

Acid_Burn

uhuh

Voor mij is een SLR ook helemaal geen kwestie van (willen) patsen. Ik ben gewoon niet anders gewend. Toen ik nog een kleinen jongen was schoot ik al met de SLR van mijn pa (Nikkormat EL) die ik nog steeds heb. Jaren mee gedaan en toen een digitale compact gekocht. Viel dat even tegen. Nog geen jaar later de D70 aangeschaft.. heerlijk een SLR.

Wat anderen ervan denken is hun probleem. Ik gebruik dit gereedschap omdat ik het fijn vind werken en niet omdat het wel of niet respect zou afdwingen.

Sommige dingen die ik hier gelezen heb komen wel bekend voor. Op vakantie ben ik meestal het haasje als andere touristen een plaatje willen van zichzelf "can you make picture please".. en dan een compact in je handen krijgen. Vragen of ik voor de krant werk of dat ik bij de groep hoor (optreden) heb ik ook wel eens gehad. Soms levert het wel voordeel op om met zo'n combo rond te lopen, maar het heeft nooit meegespeeld in mijn overweging om mijn huidige apparatuur aan te schaffen.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 16:13

Ursamajor

Astrofotograaf

Als ik iemand met een Leica zie, heb ik er ook respect voor. Iemand die weet wat kwaliteit is en ermee fotografeert.

Nu maak ik me eigenlijk al een beetje zorgen als ik straks op vakantie ga naar Griekenland en een rugtas met alleenmaar cameraspul meeneem. Misschien zijn daar juist lieden die vinden dat je zo'n tas best mag stelen, omdat zo'n rijke toerist toch geld genoeg heeft.
Zit er ook aan te denken om mn rug te besparen en mn lenzen aan een riem om mn middel heen mee te nemen (wisselt ook makkelijker lenzen en ik kan een normale rugzak meenemen voor eten en water enz). Maarja, dat is misschien nog berovingsgevoelliger.
Dan heb ik er juist weer een hekel aan dat zo'n camera een hoog patsgehalte heeft.

Hoelang zal het duren voordat er een overschot aan mensen met een (D)SLR is en men weer denkt "O, daar hebbie weer zo'n iemand met een grote camera die denkt dat ie belangrijk is"

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Niet lang.

Ik ga dan ook binnenkort over op een Mamiya ZD. kleinbeeld-dSLR is uit, middenformaat is in :P

En ja, meeslepen is een minpuntje, maar de ergonomie weegt daar wel tegenop voor mij :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ursamajor schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 15:53:
...

Hoelang zal het duren voordat er een overschot aan mensen met een (D)SLR is en men weer denkt "O, daar hebbie weer zo'n iemand met een grote camera die denkt dat ie belangrijk is"
Als de prijs van een instap dSLR op hetzelfde nivo komt als de analoge tegenhanger. Maar gezien de marges die de bedrijven graag zien, en ook nog hun compacts willen verkopen, zie ik dit niet zo snel gebeuren en blijft het voorlopig wel een luxeartikel.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 19894 op 13-07-2005 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-06 10:47
Tegenwoordig koop je bij de Aldi toch al een DSLR camera. Of kreeg je er nu een bij een mobiele telefoon?Dus waarom zou je patsen met een DSLR camera, zo byzonder is dat echt niet (meer).

Ppats liever met je foto`s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk trouwens dat je tegenwoordig al meer SLRs (eigenlijk meer camera's in totaal, maar ook relatief meer SLRs) ziet dan voor de digitaal-rage. Patseffect heeft daar vast wat mee te maken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

lijkt me niet. Digitale fotografie is gewoon een totale hype op dit moment.
Je zag in het analoge tijdperk ook een hoop SLR's alleen lette mensen er toen minder op.
Dat balanceert zich vanzelf wel weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:57

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
-RenE- schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 08:32:
[...]

Is de Epson RD-1 dan niet een goed alternatief? Dat is toch een beetje een digitale Leica M-serie.

Afbeeldingslocatie: http://www.nital.it/press/images/epson_rd1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik snap er geen drol van. Ikzelf fotografeer ook veel maar ben echt nog nooit aangesproken.

Maar ik wil dan ook geheel niet aangesproken worden, want een dure camera is ook een grotere kans op een beroving. Dat je in A'dam aangesproken wordt kan dan net zo goed door een crimineel gebeuren die de camera wil hebben. Ikzelf draag de camera het liefst dus in de hand, en vouw daar tegenwoordig nog een petje omheen ook (dan zie je 'm iig niet van 1 kant bezien). Fototas? Die zit in een rugzak opgeborgen.
* Delerium gaat met een dure DSLR een beetje een overval uitlokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ecteinascidin schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 17:02:
...
* Anoniem: 19894 gaat met een dure DSLR een beetje een overval uitlokken.
Ach, ik ben al op genoeg plekken geweest waar de mogelijkheid was om mij te overvallen, maar kennelijk hebben ze er toch geen trek in. Wellicht heeft het met uitstraling te maken oid. Ik ben en voel me niet angstig om overvallen te worden iig. En als het wel gebeurd geef ik de spullen rustig af en stap naar de politie. Apparatuur is gegrafeerd en serienummers zijn bekend waar ze bekend horen te zijn.
Bovendien, een D2X met m'n Tokina 28-70 lens is een aardig slagwapen ;)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.