Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Nee, ik heb dat ook, vroeger toen ik nog een analoge SLR gebruikte liet ik de foto's altijd op 10x15 of een stapje hoger afdrukken, de foto's zagen er mooi uit en ik was dus blij.Frogmen schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 09:30:
Persoonlijk vind ik het met een dSLR niet makkelijker geworden, of ben ik veel critiser geworden?
Toen kwamen de dSLR's en die laten helaas veel eerder en sneller de beperkingen van het glas zien, puur omdat je (ik tenminste wel) veel sneller de foto's op 50 to 100% aan het bekijken bent, onscherpte komt dan veel sneller aan het licht. Ook zul je voor het beste resultaat wat aan nabewerking moeten doen, of je moet de camera zo instellen dat die standaard al wat scherpte en verzadiging toe past. Maar dan verlies je weer data omdat de camera het niet zo goed kan doen als dat je het zelf kan doen met een goede RAW editor / Photoshop.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Als jij je nu even niet blindstaart op mijn PF-generalisatie dan zie je dat ik dat ook aangaf, hoewel in andere termen. Daarnaast werk ik regelmatig samen met KrL, maar ook met J-Sun en EwoutVerwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 08:13:
[...]
Kijk, om even op je leuke verhaal over PF terug te komen: dit is dus de reden waardoor jou kritiek op PF niet opgaat, omdat het werk/de shoots totaal niet te vergelijken zijn.
Bericht hierboven
En natuurlijk de berperkingen van de fotograafBeaves schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:00:
[...]
Toen kwamen de dSLR's en die laten helaas veel eerder en sneller de beperkingen van het glas zien.
Ik zou zeggen dat fotografie met een SLR (digitaal of analoog maakt wat dat betreft niet uit) niet makkelijker is dan met een compactje op full automatic. Uiteraard kan een SLR ook op automatic gebruikt worden maar dat bedoel ik niet. Met een SLR heb je een serieus stuk gereedschap in handen waarbij je moet nadenken over hoe je het gebruiken wilt om het beste resultaat te krijgen.
Ik zou het vergelijken met een het rijden in een race auto. Elke coueur kan instappen en een snel rondje rijden met een basis setup. Maar om op die pole positie te komen, moet je jezelf verdiepen in alle aspecten van die race auto. En zo is het ook met fotografie - een lucky shot kan iedereen maken.. maar om contast goede kwaliteit te krijgen of juist die foto die net dat extra "Ummpfff!" heeft - daarvoor moet je de fotografie techniek meester maken.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Verwijderd
Kan er redelijk *blind* om worden ja, maar dat je met die mensen samenwerkte wist ik ja, dus daarom vond ik je opmerkingen apart. But point takenFloris schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:28:
[...]
Als jij je nu even niet blindstaart op mijn PF-generalisatie dan zie je dat ik dat ook aangaf, hoewel in andere termen. Daarnaast werk ik regelmatig samen met KrL, maar ook met J-Sun en Ewout
Jammergenoeg werkt Ewout niet meer voor PF.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Ik vraag me alleen af of er hier ook mensen fotograferen met een middenformaat TLR of een technische camera, alhoewel ik me voor kan stellen dat bij dingen die je daarmee fotografeert mensen niet vaak langs je camera lopen, zoals landschappen of stadslandschappen of modellen of zoiets. Een zware middenformaat of technische camera meenemen naar plaatsen waar je snel in moet kunnen stellen en reageren schiet nu eenmaal niet op.
Wel naar trouwens dat je eraan moet denken dat je je flits op het achtergordijn syncht wanneer mensen op je shot wachten. Hoe vaak heb ik het wel niet gehad dat mensen gaan van *flits* en meteen weglopen of er doorheen lopen of wat dan ook.
Of mensen die niet begrijpen hoe groot je hoek nu precies is, mensen die net op de rand van het beeld stil blijven staan om te wachten tot je die foto neemt, in de veronderstelling dat ze buiten beeld staan.
dat vind ik juist wel leuk, vooral bij publieks-shots... de mensen dansen gewoon lekker door omdat ze denken dat ze er toch niet op staan.Maruku schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 13:03:
Of mensen die niet begrijpen hoe groot je hoek nu precies is, mensen die net op de rand van het beeld stil blijven staan om te wachten tot je die foto neemt, in de veronderstelling dat ze buiten beeld staan.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ik loopt niet graag te koop met type-nummers en merk. Het resultaat is des te belangrijker en vindt het compliment van een goede serie belangrijker dan een compact gebruiker welke vraagt of mijn camera nu wel de bom is. Of eentje die wat langer blijft kijken en vraagt of het geluidje uit de camera (shutter) ook uit kan in de kerk..

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Club Anti PF niveau?
Ik mis volgens mij hier iets? Wat is dat PF waar iedereen het over heeft? De relatie tussen Pim Fortuyn en fotografie ontgaat mij in z'n geheel.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Je hebt alleen wel mensen die 1000 foto's schieten en daar 3 lucky shots uit oogsten. Zo iemand als op dpreview rondliep en binnen 3 maanden de sluiter van z'n D70 versleten had, tsja, 'k kan me amper voorstellen dat hij goed nadenkt over composities enzo. Ik vind het niet erg als je 1000 foto's in een dag schiet, maar 120k in 3 maanden is echt belachelijk
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Verwijderd
40 000 per maand
1 333 per dag
55 per uur
iets minder dan 1 per minuut, continu, 24 uur per dag, 7 dagen in de week o_O
Stel je maakt 8 uur foto’s per dag, dus dan komt het neer op 2,8 foto’s per minuut. (Ook continu, zonder eten tussendoor.) OMG, schop ik dan iemand voor zijn schenen als ik zeg dat je dan een pan af hebt?
//edit: hoe verwisselt hij dan zo snel zijn geheugenkaartje? En hij moet toch ook al die foto’s uitlezen en op de computer zetten? Hmmm, zet met weer aan het rekenen.
120 000 x 2,5 MB (gemiddelde JPG large, fine) == 293 GB
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2005 21:32 ]
Nou mensen, hoe zit het hiermee? Ik wel wel wat mooi meiden op de plaat zien staan
Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker
Misschien gebruikt als timelapse-camera? Continuous drive aangestuurd via pc-software.Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 21:25:
120 000 in drie maanden (30 dagen in een maand):
[blablo rekensom]
Een timelapse filmpje van 1h20
* Bl@ckbird wil dan het onderwerp wel eens weten...
@onderbuurman:
Mja.. Maar dan zou een compact ook voldoen.
Als het nou voor lowlight condities was ofzo...
Bijv. het nachtleven van mevrouw mier.
[ Voor 41% gewijzigd door Bl@ckbird op 30-07-2005 00:16 ]
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Verwijderd
Waar is deze Nikon 1200-1700mm lens te koop binnen de Benelux en hoeveel kost deze ?
Ook zou ik de Nikon 360-1200mm lens te koop willen vinden binnen de Benelux + ook daarvan de prijs willen weten ?
Beide lenzen zouden op de Nikon F50 en Nikon D100 moeten passen (indien mogelijk) .
Voorlopig heb ik enkel maar een Sigma 300-800mm zoomlens met Nikon vatting en ben dus op zoek naar een van beide vermelde lenzen die aan aanschappelijke prijs zouden hebben en mogelijk te koop zijn binnen de Benelux , Duitsland of Oostenrijk .
Dank U bij voorbaat mij hierbij te willen helpen zoeken .
Mvg,
Steve B.
Daar denk ik dat je meer kans hebt dan in een erg oud topic, wat totaal niks te maken heeft met je vraag
Btw welkom op got.
[ Voor 5% gewijzigd door Justawitte op 05-08-2006 00:30 ]
Ja ze hebben gewoon F mount.Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 00:26:
Hallo ;
Waar is deze Nikon 1200-1700mm lens te koop binnen de Benelux en hoeveel kost deze ?
Ook zou ik de Nikon 360-1200mm lens te koop willen vinden binnen de Benelux + ook daarvan de prijs willen weten ?
Beide lenzen zouden op de Nikon F50 en Nikon D100 moeten passen (indien mogelijk) .
Voorlopig heb ik enkel maar een Sigma 300-800mm zoomlens met Nikon vatting en ben dus op zoek naar een van beide vermelde lenzen die aan aanschappelijke prijs zouden hebben en mogelijk te koop zijn binnen de Benelux , Duitsland of Oostenrijk .
Dank U bij voorbaat mij hierbij te willen helpen zoeken .
Mvg,
Steve B.
Prijzen wil je weten?
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Over patsen gesproken. Kan me ergeren aan van die gasten met dikke camera's die zonder resultaat thuis komen. Een dikke (d)SLR hebben en hem nog op auto hebben staan. Naar mijn idee snap je dan het nut van een (d)SLR dan niet. Begin dan al helemaal geen discussie over betere foto's maken, want dat kan ik op m'n GSM dan zelfs nog beter
ik denk dat al die persfotografen die hun camera op auto hebben staan best het nut van een (d)SLR snappen...julius schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 04:12:
Een dikke (d)SLR hebben en hem nog op auto hebben staan. Naar mijn idee snap je dan het nut van een (d)SLR dan niet.
oneensbegintmeta schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 09:38:
't specifieke nut van een SLR is niet het op niet-auto kunnen zetten.
het specifieke nut van een SLR is het kunnen verwisselen van lenzen. Wat jij noemt "het op niet auto kunnen zetten" kan bij veel compact cams ook wel, dus dat noem ik geen specifieke feature van een SLR.
Ik vind het trouwens (opnieuw) een non-discussie. "Patsen" met je niet-in-auto-stand

't specifieke nut van een SLR is niet het op niet-auto kunnen zetten.dribbel schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 10:17:
[...]
oneens
het specifieke nut van een SLR is het kunnen verwisselen van lenzen. Wat jij noemt "het op niet auto kunnen zetten" kan bij veel compact cams ook wel, dus dat noem ik geen specifieke feature van een SLR.
[ Voor 10% gewijzigd door Canaria op 05-08-2006 10:26 ]
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Verder ben ik het er ook niet mee eens dat het nut het kunnen verwisselen van de lenzen is, dat kan bij andere types camera namelijk ook. Ik denk dat iedereen wel de unieke(nou ja, meer of minder) feature van de SLR kan bedenken.
En lateef, + rest. Heb je 'm op auto (P dus), maakt niet uit. Beetje gezeur van 'maar ik ben beter', 'ik heb 'm niet op auto', nou, op auto kun je prachtfoto's maken, ongeacht je camera.
|>
Niet iedere SLR heeft de mogelijkheid om objectieven te verwisselen, maar, het is natuurlijk wel een voordeel als je dat hebt.
[ Voor 10% gewijzigd door whoami op 05-08-2006 10:30 ]
https://fgheysels.github.io/
Dat door de lens waarmee ook de foto wordt vastgelegd kunnen kijken is dan volgens mij ook de (min of meer) unieke feature. Vandaar dat de enkelelensspiegelreflexcamera ook zo wordt genoemd vermoed ik.whoami schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 10:30:
Wat een SLR imo onderscheidt van een 'gewoon fototoestel', is het feit dat je door de lens kijkt dmv een spiegel. (geen parallax)
...
Verwijderd
Tsja, je kan het niemand kwalijk nemen maar een beetje raar is het wel. Het is het een beetje zonde om niet alles er uit te halen wat er in zit. Natuurlijk moet iedereen zelf weten of die z'n dslr op auto zet, er zit immers een auto-mode op.julius schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 04:12:
Kan me ergeren aan van die gasten met dikke camera's die zonder resultaat thuis komen. Een dikke (d)SLR hebben en hem nog op auto hebben staan. Naar mijn idee snap je dan het nut van een (d)SLR dan niet. Begin dan al helemaal geen discussie over betere foto's maken, want dat kan ik op m'n GSM dan zelfs nog beter
Je hebt dan nog wel de P modus die het dichtste bij een Auto modus komt.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Verwijderd
Klopt, de echte pro-body's hebben het niet, maar die hebben wel de P-mode (in mijn ogen bijna gelijk aan auto)ThunderNet schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 11:18:
Niet alle SLR's hebben een Auto modus hoor
Die hoef ik namelijk niet te proberen op mijn D1 of F5.
Je hebt dan nog wel de P modus die het dichtste bij een Auto modus komt.
Zelf gebruik ik de auto modus eigenlijk nooit, vind het vreselijk irritant dat op m'n D70s dan ineens die pop-up flash omhoogknalt.
Ik schiet veel in P mode (canon) en da's idd bijna auto. Met het grote verschil dat ik een ros aan mijn instelwiel kan geven om diaframa/sluiter te beïnvloeden. Lukt het daar niet mee, of moet het in bepaalde omstandigheden ga ik over op Av of Tv, dat hangt ervan af. M gebruik ik wel eens als ik er de tijd voor heb, gewoon om het gevoel te houden.
Maar om kort door de bocht te zeggen dat P (of zelfs vol. auto) voor prutsers is vind ik echt niet kunnen. Als je het stoer vind om te kunnen zeggen dat je alleen M gebruikt heb je waarschijnlijk niet helemaal het gemak van de moderne dSLR door.
Sjonge zeg, gebruik gewoon hetgeen JIJ lekker vind werken maar ga alsjeblieft niet als een jihad strijder vertellen wat een ander moet doen om "erbij te horen".
en zo is het voorspeld!
Ik vraag me af wat (straks) het voordeel nog is om via een spiegel door de lens te kijken. Want mi kijk je met een digitale (compact) camera ook door de lens. Het beeld dat via de lens binnenkomt wordt op een lcd geprojecteerd. Nu zijn die lcd schermpjes nog niet helemaal je-van-het, vooral de zoeker-lcd-schermpjes nog niet. (althans, die van mijn Fuji S5500 is niet echt fijn. Maar ik kan me voorstellen dat dat straks allemaal veeel beter gaat worden. (voor zover de nieuwste genratie camera's al niet sterk verbeterd zijn op dit gebied.)
Nu kan ik met mijn camera nog niet zo goed de scherpte-diepte bepalen via de lcd-schermpjes, maar ik kan me voorstellen dat dat met de hedendaagse techniek wel erg goed mogelijk is...
En wat is (straks) dan nog het voordeel van dat speigeltje? Lijkt mij alleen maar een nadeel te zijn, omdat het toch ook z'n tijd nodig heeft om heen en weer te klappen... Je bent ook een fractie het beeld-overzicht kwijt wanneer je de foto maakt... Maar, ach wat zeur ik nou, de spiegelreflex camera's zijn volgens mij toch nog steeds de snelste... Jammer dat ik er geen heb... Maar wat niet is kan nog komen...
[ Voor 3% gewijzigd door Ejorne op 05-08-2006 14:26 ]
Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...
|>
Verwijderd
Ik zeg ook niet dat P voor prutsers is, je maakt immers gebruik van dezelfde automaat als A of S maar bij de laatste heb je controle over één van de variabelen.Facemodder schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 13:34:
Maar om kort door de bocht te zeggen dat P (of zelfs vol. auto) voor prutsers is vind ik echt niet kunnen. Als je het stoer vind om te kunnen zeggen dat je alleen M gebruikt heb je waarschijnlijk niet helemaal het gemak van de moderne dSLR door.
Sjonge zeg, gebruik gewoon hetgeen JIJ lekker vind werken maar ga alsjeblieft niet als een jihad strijder vertellen wat een ander moet doen om "erbij te horen".
Nu is natuurlijk heel persoonlijk wat je kiest, maar Auto vind ik (zoals ThunderNet al zegt) irritant door de flitser die te pas en te onpas omhoog komt. En P i.c.m. aan het wieltje draaien vind ik ook vervelend.
A en S werken voor mij sneller en geven me (als ik het maar voor het gevoel) meer controle over de belichting.
M gebruik ik eigenlijk vooral binnen i.c.m. m'n flitser, waarbij de flitser wél automatisch gaat (afgezien van wat handmatige correcties). Verder gebruik ik M onder "studio-omstandigheden" als ik alles onder controle wil hebben én ruim de tijd heb om alles in te stellen.
Behalve wat Simon al aangeeft wordt de sensor van een compact camera warm doordat deze continue aanstaat, wat extra ruis oplevert. Dat heeft die spiegel ook tot voordeelEjorne schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 14:25:
En wat is (straks) dan nog het voordeel van dat speigeltje? Lijkt mij alleen maar een nadeel te zijn, omdat het toch ook z'n tijd nodig heeft om heen en weer te klappen... Je bent ook een fractie het beeld-overzicht kwijt wanneer je de foto maakt... Maar, ach wat zeur ik nou, de spiegelreflex camera's zijn volgens mij toch nog steeds de snelste... Jammer dat ik er geen heb... Maar wat niet is kan nog komen...
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Plus de langere levensduur van de batterij/accu (en misschien ook wel van de sensor???)breinonline schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 15:25:
[...]
Behalve wat Simon al aangeeft wordt de sensor van een compact camera warm doordat deze continue aanstaat, wat extra ruis oplevert. Dat heeft die spiegel ook tot voordeel
en dat een electronische zoeker nooit zo goed zal worden als een optische kan goed zijn. maar die superieure kwaliteit van een optische zoeker heb je lang niet altijd nodig. in zulke gevolgen kan een electronische zoeker heel handig zijn. persoonlijk vind ik de ontwikkeling bij olympus/panasonic echt geweldig. mijn volgende camera zal zeker liveview hebben en als olympus of een andere four-thirds producent met een zogenaamde EVIL komt - en die is ook klein en compact - dan zal ik die zeker ook kopen.
Ik daag je bij deze uit. Kom jij met je GSM en ik met mijn 1D op P. What's wrong with that? Volgens mij heb je niets van fotografie begrepen als je je daaraan ergert. Wat is er mis met gebruiken wat nodig is? Ik zet mijn camera in de mode die ik op dat moment het meest geschikt acht voor de situatie. Pas als ik op een gegeven moment graag iets wil als met DOF spelen of iets dat sluitertijd afhankelijk is, knal ik 'm op Tv of Av. Maar als het niet nodig is, schakel ik gewoon de ijzeren hond in om voor me na te denken. En soms gaat ie lekker op M. Ik wéét wel hoe het moet, maar waarom zou ik verplicht de P stand moeten meiden? Omdat het 'en vogue' is om een stand te gebruiken die de 'lesser gods' met een compactje niet of vaak niet hebben? Wat een gelul. Op die manier ben je idd dit topic waardig en fotografeer je alleen met een dSLR om de pats.julius schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 04:12:
Een dikke (d)SLR hebben en hem nog op auto hebben staan. Naar mijn idee snap je dan het nut van een (d)SLR dan niet. Begin dan al helemaal geen discussie over betere foto's maken, want dat kan ik op m'n GSM dan zelfs nog beter
Fotograferen gaat niet om het prutsen met instellingen als het niet hoeft. Fotograferen gaat om iets zien en daar een mooie opname van maken. En je moet daarvoor gebruiken wat nodig is, niet wat door een of ander idée fixe wordt opgedrongen. Misschien moet je nu ook een regeltje gaan maken over de belichtingsmethode die je 'moet' gebruiken. Want ja...matrix is soo simpel...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
lekkere meiden!??mphilipp schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 17:27:
[...] meiden?
maar verder ben ik het helemaal met je eens, wat de f#ck maakt het uit in welke stand je fotografeert, als er maar geile resultaten uit komen, maar wellicht is dit niet het juiste forum daarvoor...
Als het gaat over de P-stand: daarin kan je heel mooie foto's maken. Lichtmeters zijn tegenwoordig zo goed dat je het zelf nauwelijks beter kan in 95% van de gevallen. En in de andere gevallen corrigeer je dat toch gewoon met RAW? 2 stops is vaak geen probleem... (op ISO200)
dan zijn er een hele hoop domme fotojournalisten, het gros schiet namelijk niet in RAW. en waarom? ze moeten snel resultaat hebben en niet de foto's door een RAW convertor moeten halen. en wat maakt het voor een goede journalistiek foto in een krant of opinieblad nu uit dat de lichttemperatuur er een paar honderd graden naast zit? het gaat in eerste instantie om de journalistieke waarde en pas in latere instantie om de esthetische waarde...MBV schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 18:06:
Als je als journalist niet je foto's in RAW schiet, ben je dom bezig IMHO.
[edit] lyrical faux pas
Je bent helemaal geen dure pc nodig? Photoshop draait ook prima op een 2e hands pctje van 100 euroEcteinascidin schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 18:29:
Voor de pats moet je dus een dure camera hebben en een dure PC voor het nabewerken.Ik oefen wel zodat ik direct een redelijke opname heb en dat nabewerken kan nalaten. Moet wel leuk blijven.
En nabewerken van je foto's
Exact! Hooguit schieten ze in RAW+JPG zodat ze bepaalde foto's later nog wat kunnen bijwerken, maar dan moet je geen deadline hebben. Dus echte nieuwsfoto's voor de Telegraaf kun je zo beter niet maken. Hoewel er mensen zijn die erg handig zijn en toch altijd in RAW schieten en dan een standaard bewerking erover heen jassen. Zit er dan een foto tussen die een beetje gered moet worden, kán het wat beter als ie in RAW is (afhankelijk van wat er mee mis is natuurlijk).lateef schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 18:16:
[...]
dan zijn er een hele hoop domme fotojournalisten, het gros schiet namelijk niet in jpeg. en waarom?
Maar bottomline: een beetje fotograaf wéét wat ie doet. De kleurtemperatuur kunnen ze ook heel goed en accuraat gokken. Vooral de fotografen die nog uit het analoge tijdperk komen. Die hebben sowieso allerlei truukjes geleerd omdat ze zeker moesten zijn van het resultaat.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Minder snel...understatement of the year...ThunderNet schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 18:36:
[...]
Je bent helemaal geen dure pc nodig? Photoshop draait ook prima op een 2e hands pctje van 100 euroHet gaat allemaal wat minder snel, mjah.
En nabewerken van je foto'sdaar zijn ook al zo veel discussies over geweest. De een doet het wel, en de ander doet het liever niet
En nabewerken...vroegâh deed men het ook in de doka, dus waarom nu niet. Al die discussies over wat wél en wat niet 'mag'. Doe gewoon wat je nodig vind en wat voor jou werkt. En poep aan de rest hebben. Dat werkt het allerbeste. Al die regeltjes...daarom hou ik niet van clubjes en ga ik liever niet naar meetings. Allemaal wijsneuzen als Julius met de wijsheid in pacht...
soms, hé is het nabewerken een onderdeel van de fotografie.Ecteinascidin schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 18:29:
Voor de pats moet je dus een dure camera hebben en een dure PC voor het nabewerken.Ik oefen wel zodat ik direct een redelijke opname heb en dat nabewerken kan nalaten. Moet wel leuk blijven.
Waar ik me soms op got verbaas is hoe moeilijk men doet en hoeveel commentaar er is op het process van het creëren van een plaatje. Ga verdorie foto's maken.
Ey mikieboy, doe 's vriendelijk tegen julius. Zullen we hier maar een hele grote punt achterzetten?
[ Voor 8% gewijzigd door simon op 05-08-2006 19:12 ]
|>
Je flamet hier op zowel een persoon als een groot deel van de actieve leden dit subforum, vriendelijk bedankt, vooral ook omdat het uit je ruime ervaring van GoT-meetings komt. Je hebt één meeting georganiseerd waar een paar man zijn gekomen, prima natuurlijk, maar je hebt de meeste mensen hier nog nooit reallife gezien.mphilipp schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 19:03:
En nabewerken...vroegâh deed men het ook in de doka, dus waarom nu niet. Al die discussies over wat wél en wat niet 'mag'. Doe gewoon wat je nodig vind en wat voor jou werkt. En poep aan de rest hebben. Dat werkt het allerbeste. Al die regeltjes...daarom hou ik niet van clubjes en ga ik liever niet naar meetings. Allemaal wijsneuzen als Julius met de wijsheid in pacht...
Dat je het niet eens bent met de opmerking van julius, die er een andere werkwijze en wereldbeeld op nahoudt dan jijzelf, kan natuurlijk. Maar daarom hoef je niet iemand op deze manier af te flamen en daar gelijk nog even de rest van de groep hier erbij te betrekken.
Misschien is het maar beter om gewoon een hangslot hierop te gaan zetten, het gaat de verkeerde kant op, zowel qua sfeer als onderwerp.
Verwijderd
Ook een paar keer dat mensen je aanspreken en vragen wat je allemaal hebt en of je prof bent
En over uit de weg gaan, ik wacht meestal met het maken van een foto totdat de mensen weg zijn. In drukke gebieden neem ik dan de mensen maar mee op de foto
Ik doe wat ik doe. En dat doe ik niet zomaar. Wie de schoen past trekke hem aan zou ik zeggen.neographikal schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 19:18:
[...]
Je flamet hier op zowel een persoon als een groot deel van de actieve leden dit subforum, vriendelijk bedankt, vooral ook omdat het uit je ruime ervaring van GoT-meetings komt. Je hebt één meeting georganiseerd waar een paar man zijn gekomen, prima natuurlijk, maar je hebt de meeste mensen hier nog nooit reallife gezien.
Misschien zou het fijn zijn als je een keertje probeerde de strekking van een verhaal te begrijpen. Ik word onderhand een beetje simpel van dat gemierenneuk hier en op allerhande andere fora. De strekking van mijn verhaal is dat er veel te veel wordt voorgeschreven door mensen die de wijsheid in pacht menen te hebben. Dan duiken er allerlei 'regeltjes' op zoals de gulden snede, de P stand en hoe en of je wel niet 'mag' nabewerken. En daar schop ik heel graag tegenaan. Niet om mezelf op een voetstuk te zetten (ik pruts ook maar wat namelijk) of om me ermee te vergelijken, maar als beroemde fotografen zich druk hadden gemaakt over dat soort regeltjes was het nooit wat geworden. En wij hadden geen voorbeelden gehad.
Ik gooi niet iedereen op dezelfde hoop, ik heb alleen geen zin om bij elke post een halve pagina disclaimer bij te zetten. Newbies worden op GoT hopeloos geflamed als ze het een keer in hun hoofd halen om naar de bekende weg te vragen. Met dat in het achterhoofd ga ik uit van een zeker nivo waardoor de gemiddelde GoT-lezer snapt dat ik niet iedereen bedoel. Alleen hebben clubjes (en ik ken zat clubjes, GoT is écht geen uitzonderlijk clubje) vaak de neiging om een bepaald groepsgedrag te ontwikkelen waarin de meerderheid lekker achter elkaar aan huppelt. Ik zeg dat niet om te beledigen, het is gewoon een persoonlijke constatering en mening. Het is echt niet gebasseerd op mijn ervaringen bij GoT alleen. Ik heb deel uitgemaakt van verschillende clubjes en ook nog eens op school gezeten. En daar heb je exact hetzelfde fenomeen.
En dat ik ooit 1 meeting heb georganiseerd heeft daar geen ros mee te maken. Overigens was jij de aanleiding van de meeting als ik het me goed herinner (wat niet meevalt met een dementerend brein). Alleen was je er niet...
Dus: ik flame niet, ik spui mijn mening. Wie daar niet tegen kan heeft pech. En arme Julius is hoop ik niet gehandicapt, dus als het nodig is kan ie zichzelf prima verdedigen.
[edit]
Gooi er maar geen slot op. Ik blijf wel weg. Mijn mening is geventileerd en ik heb geen zin in een eindeloos gehaal en getrek. Anders openen we toch een nieuw topic? Kunnen we daar gezellig op de vuist...
[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 05-08-2006 21:12 ]
Verwijderd

Als je door een LCD'tje wilt kijken, moet je je camera op zo'n manier vasthouden dat het (imho dan) onhandig wordt.Ejorne schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 14:25:
Ik vraag me af wat (straks) het voordeel nog is om via een spiegel door de lens te kijken. Want mi kijk je met een digitale (compact) camera ook door de lens. Het beeld dat via de lens binnenkomt wordt op een lcd geprojecteerd. Nu zijn die lcd schermpjes nog niet helemaal je-van-het, vooral de zoeker-lcd-schermpjes nog niet. (althans, die van mijn Fuji S5500 is niet echt fijn. Maar ik kan me voorstellen dat dat straks allemaal veeel beter gaat worden. (voor zover de nieuwste genratie camera's al niet sterk verbeterd zijn op dit gebied.)
Een foto nemen met een DSLR of een analoge camera, gaat -voor mij dan- veel beter. Je hebt je toestel veel stabieler vast.
Ow, en je bent niet bij iedere spiegelreflex het beeld ff kwijt.
De twee-ogige spiegelreflex bv, maar die heeft dan weer last van parallax. ..
[ Voor 7% gewijzigd door whoami op 05-08-2006 21:20 ]
https://fgheysels.github.io/
Je kunt je mening ook anders uiten, zonder dat je meteen mensen op deze manier tegen de haren in strijkt. Julius kan zich overigens prima redden, maar je scheert ook even in één zin de mensen die naar de meetings komen over één kam, terwijl je bijna niemand ooit gesproken of gezien hebt.Dus: ik flame niet, ik spui mijn mening. Wie daar niet tegen kan heeft pech. En arme Julius is hoop ik niet gehandicapt, dus als het nodig is kan ie zichzelf prima verdedigen.
Dat je je mening geeft is geen enkel probleem, zelfs niet wanneer het over een persoon gaat of om de werkwijze van die persoon, maar moet het nou echt op deze manier?
[ Voor 7% gewijzigd door neographikal op 05-08-2006 21:38 ]
Verwijderd
offtopic: Is dat een beetje mooi?Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 21:17:
Ik liep vandaag door het Gaiapark in Kerkrade met mijn D50, 80-200mm/2.8, SB600 en powergrip erop gemonteerdDan krijg je wel benijdenswaardige blikken af en toe links en rechts
Vanmiddag een stelletje in het natuurgebied, jaartje of 50, hij trekt zijn camera (ik gók een D50 met kitlens) en ik trok de mijne uit de tas (als student zijnde en ik zag er ook behoorlijk zo uit in m'n makkelijke kloffie). Dan krijg je ook foute tot jaloerse blikkenVerwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 21:17:
Ik liep vandaag door het Gaiapark in Kerkrade met mijn D50, 80-200mm/2.8, SB600 en powergrip erop gemonteerdDan krijg je wel benijdenswaardige blikken af en toe links en rechts
verdedigen hoeft niet gelijk met de vuist, dat kan ook heel goed verbaal.neographikal schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 21:37: En op de vuist gaan is nergens voor nodig
en over die jaloerse blikken; het liefst zou ik een zo'n klein mogelijke camera die zo min mogelijk aandacht trekt hebben. met jaloerse blikken schiet ik geen donder op, jaloerse blikken zijn niet bepaald mooi.
maar voor sommige mensen is het nogal belangrijk dat de zijne/hare groter is dan die van een ander, persoonlijk maak ik me liever druk om de foto's...
@Lateef: * neographikal geen hobbyist meer, althans grotendeels niet meer
[ Voor 14% gewijzigd door neographikal op 05-08-2006 22:29 ]
ach, zo bijzonder zijn digitale spiegelreflexcamera's tegenwoordig niet meer. ik snap ook niet dat hobbyisten zoveel geld uitgeven aan dat soort spullen. maar aan de andere kant, de hele maatschappij consumeert zich naar de klote en met een camera zal je niet snel mensen schaden. in tegenstelling tot zo'n dwaas die zijn te veel aan geld uitgeeft aan te grote/te snelle auto's.neographikal schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 22:07:
ik loop gewoon met m'n camera rond en dan valt het opeens wel op dat een student daar loopt met zo'n ding
en voor de cameramarkt is het alleen maar gunstig dat hobbyisten zulke achterlijke bedragen neerleggen. anders zou een camera helemaal niet te betalen zijn. dus lekker patsen allemaal...
Doet imho ernstig afbreuk aan de geloofwaardigheid van een aantal niet nader te noemen personen.
Wellicht dat Neo's voorstel van een slotje zo gek niet was.... zo en nu ga ik snel even wat vrolijker topicjes lezen.
just my 2 cents
ach, ik vind patsen sowieso niet zo positief. en als er dan al gepatst zou moeten worden, doe dat dan met je geweldig goeie foto's.Facemodder schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 22:41:
Fijn positief topicje is dit geworden zeg
maar dat zijn dan weer slechts mijn €0,02...
amen to that, en nu allemaal naar bed om morgen vroeg dope pics te schietenlateef schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 22:46:
[...]
ach, ik vind patsen sowieso niet zo positief. en als er dan al gepatst zou moeten worden, doe dat dan met je geweldig goeie foto's.
maar dat zijn dan weer slechts mijn €0,02...
|>

Natuurlijk heb je bekijks als je op straat loopt met een zoomlens. Nu heb ik dat hele topic samengevat in 3 regels.
Overigens vind ik Neo's gedrag veelal lijken op "wannabee-mod"....
Simon schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 14:28:
LCD's zullen NOOIT zo goed worden als een matglas, dat is lichttechnisch onmogelijk, spiegelreflexen zullen er (denk ik) nog érg lang blijven. Maar das de discussie hier nie
Mogelijk dat lcd nooit zo goed wordt als een matglas, maar mogelijk wordt het ook wel beter... we kunnen niet in de toekomst kijken... Zo ook kunnen de lcd-schermen misschien wel zo energie-zuinig worden dat ze minder van de accu vragen dan het mechanisme dat de spiegel laat klappen... Dan is het probleem met de warmte ook meteen weg...breinonline schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 15:25:
[...]
Behalve wat Simon al aangeeft wordt de sensor van een compact camera warm doordat deze continue aanstaat, wat extra ruis oplevert. Dat heeft die spiegel ook tot voordeel
Maar waarschijnlijker is dat dit allemaal niet haalbaar is, of dat er een ander type scherm verschijnt wat wel deze positieve eigenschappen heeft...
Maar is een uitmuntende optische eigenschap van een zoeker wel zozeer van belang? Gebruik je dat ding niet alleen om je te nemen foto te kaderen? Natuurlijk wil je ook wat zien, zoals bijvoorbeeld je scherpte-diepte... Maar de uiteindelijke optische eigenschappen zijn mi niet zozeer van belang...
Ik kan me wel wat handige functies bedenken die een electronisch scherm met zich mee zou kunne brengen. Bijvoorbeeld: (ik noem maar wat zo in me op komt...)
- een soort "nacht-zicht" functie, je ziet dan ook in het donker wat je foto-kader is
- een projectering van de vorige opname bij een dubbele belichting. (nouja, dit gebruik je niet vaak natuurlijk en met de comp achteraf is ook veel mogelijk)
- een zwart-wit functie, als je bijvoorbeeld niet afgeleid wilt worden door kleur (bijvoorbeeld bij geometrische foto's of natuurlijk bij zwart-wit fotografie
Zo zijn er misschien nog wel veel meer functies te bedenken...
Natuurlijk kan je ook veel met een optische zoeker. Wellicht is er ook wel een soort nachtkijker op te plaatsen en zijn er talloze andere vernuftigheden te bedenken... Maar dit zijn dan voornamelijk allemaal "add-ons" die je eraan of erop moet zetten... Electronisch is het gewoon een instelling die je kunt aanpassen...
Misschien kan/is het al: Maar je zou met een electronische zoeker ook continu door je diafragma kunnen kijken. Voor zover ik weet is dit met een spiegelreflex door middel van een knopje, waardoor ook nog eens een grote hoeveelheid licht aan je oog ontrokken wordt. Electronisch is dit aan te passen... je ziet dan al meteen het uiteindelijke resultaat...
Ja, zo kan ik misschien nog wel een poosje doorgaan als ik er even voor ga zitten...
Maar ik probeer ook niet te zeggen dat de spiegel-reflex er binnenkort of ooit uit zal gaan... Dat ligt natuurlijk uiteindelijk voornamelijk aan de consument... zolang de vraag er is, zal het aanbod ook wel blijven... Althans dat is wel voor de hand liggend.... sommige dingen verdwijnen natuurlijk evengoed, ook al blijft de vraag aanwezig....
Ik bedoelde natuurlijk, buiten een schermpje op de achterzijde, ook een electronische zoeker...whoami schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 21:20:
[...]
Als je door een LCD'tje wilt kijken, moet je je camera op zo'n manier vasthouden dat het (imho dan) onhandig wordt.
Een foto nemen met een DSLR of een analoge camera, gaat -voor mij dan- veel beter. Je hebt je toestel veel stabieler vast.
Plus dat het met een electronische zoeker een "fluitje van een cent" zal zijn om een soort verleng-kijker aan je camera te maken (al dan niet draadloos) Je plaatst dan alleen een klein zoekertje op je oog of aan je bril.... En hoe je je camera ook lekker vastpakt of om een hoekje wilt fotograferen.... je ziet altijd wat je doet....
- weer een mogelijk handige functie voor in de toekomst... (voor zover die er al niet is, ik ben niet heel erg op de hoogte van de laatste stand van zaken omtrent camera's...)
Misschien wel allemaal een hoop fantasie van mijn kant, maar misschien ook niet... Technisch is het meeste waarschijnlijk al haalbaar. Nu nog de vraag vanm de consument of het iniatief van de producent... En eenmaal in massa-productie wordt het waarschijnljk nog voor vele betaalbaar ook....
Zo, nu genoeg gefantaseerd... Ik schrijf al met belabberd veel taalfouten en heb nog een paar biertjes staan die lauw worden....
lateef schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 23:02:
Ejorne, ken je de Olympus E-330 en Panasonic DMC-L1??
Eh... nee, maar ik kan eens gaan zoeken op internet....Ejorne schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 22:58:
ik ben niet heel erg op de hoogte van de laatste stand van zaken omtrent camera's...
Maar eerst ff wat bier... sorry hoor... ik ben nogal aangeschoten aant worden
[ Voor 19% gewijzigd door Ejorne op 05-08-2006 23:04 ]
http://www.olympusamerica.../product.asp?product=1226 click op "interact with camera" voor een paar van de gimmicks van de E-330 waaronder liveview.Ejorne schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 23:04:
[...]
[...]
Eh... nee, maar ik kan eens gaan zoeken op internet....
Maar eerst ff wat bier... sorry hoor... ik ben nogal aangeschoten aant worden
Exact! Een paar jaar geleden riepen de heren 'pro fotografen' ook dat digitaal nooit wat kon worden. Roepen dat een bepaalde techniek nooit (als in: je weet het écht zeker) wat kan worden of nooit een traditionele techniek kan vervangen is niet handig. Het is zelfs onrealistisch. Momenteel is het niet veel en zijn er een aantal obstakels. Maar soms - en dat heeft de geschiedenis uitgewezen - is slechts één doorbraak voldoende om een eerder niet haalbaar geachte techniek nieuw leven in te blazen. Ik denk dat heel veel fotografen een moord zouden doen voor een camera die een goede preview mogelijkheid geven. Als dat niet zo zou zijn, waarom zitten de "pro's" dan 2 seconden nadat ze een foto hebben gemaakt te chimpen? Ik heb ze nou al bij een aantal gelegenheden bezig gezien en ze chimpen waarachtig nog meer dan ik. Misschien willen ze allemaal stiekem een live preview die een beeld heeft van dezelfde kwaliteit als de pentaprisma zoeker, maar dan vanaf de sensor... Ik weet het wel zeker, denk ik...Ejorne schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 22:58:
Mogelijk dat lcd nooit zo goed wordt als een matglas, maar mogelijk wordt het ook wel beter... we kunnen niet in de toekomst kijken...
Frappant detail vind ik wel dat degene die in topics als deze altijd het hoogste woord hebben vaak zelf weinig eigen werk laten zien. Wie de schoen passe trekke hem aan...
Ik stel voor om dit niet verbaal noch met de vuist uit te vechten, maar visueel door middel van elkaar overtreffende foto's in FGS. Het zal mij benieuwen
Dit topic is gesloten.