De mode op je cam, belangrijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Afgesplitst van het Nikon D80-topic nav de MP 'race' in dSLR-land :)

Die MP's dienen bij de gemiddelde consument idd als verkooptrucje. Maar lijkt me dat een pro of behoorlijk geïnteresseerde hobbyïst daar toch echt wel doorheen prikt. Ach ja, nog genoeg mensen die ik zie die een dikke dSLR hebbe die hem in de P stand gebruiken 8)7.

[ Voor 15% gewijzigd door Remy op 28-07-2006 15:05 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:59

GurbY{nl}

GurbY{nl}

julius schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 01:36:
..... Ach ja, nog genoeg mensen die ik zie die een dikke dSLR hebbe die hem in de P stand gebruiken 8)7.
Als ik iemand zie lopen met een D70 om zijn nek, MOET ik gewoon ff kijken waar ie de camera op heeft staan en inderdaad... 9 van de 10 hebben em op auto, en een enkele durfal som op een ander vari programma. Degenen die em op M hebben staan zie ik bijster weinig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Waarom nou wéér dat afreken-gedrag? Sommige mensen kopen geen dSLR omdat ze dan de meest moeilijke fotografische instellingen kunnen gebruiken. Er zijn nog honderd andere redenen te verzinnen zoals optische kwaliteit van de lenzen, de DOF, het feit dat zo'n ding direct aan staat, direct afdrukt, de verschillende lenzen qua focal length enz.

Imho is wat jullie doen net zoiets als een rally-driver die op elke bestuurder van een 2.0 of zwaardere motor gaat lopen zeuren dat hij niet 'de volle potentie' uit zijn auto haalt.

Laat mensen gewoon eens in hun waarde ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 28-07-2006 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-09 10:09
gyedema schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 08:31:
[...]

Als ik iemand zie lopen met een D70 om zijn nek, MOET ik gewoon ff kijken waar ie de camera op heeft staan en inderdaad... 9 van de 10 hebben em op auto, en een enkele durfal som op een ander vari programma. Degenen die em op M hebben staan zie ik bijster weinig....
Your point being???
Hoe dan ook, ik schiet _nooit_ op auto, vrijwel altijd op A, soms S, soms M, wat mij betreft mogen die voorgeprogrammeerde settings er ook wel vanaf, maar dan denk ik dat je wel een deel van je markt kwijtraakt.

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Nou, met M ben je de man hoor 8)7

Idd, in veel gevallen is een aperture of shutter-prioriteit meer dan zat (A of S). M is dan voor uitzonderlijke situaties handig. Voor mijzelf dan, wat iedereen kiest moet 'ie ook maar zelf weten. Maar goed, das een beetje offtopic... laten we maar niet gaan neuzelen over dat soort dingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Silent Thunder op 28-07-2006 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
... Ach ja, nog genoeg mensen die ik zie die een dikke dSLR hebbe die hem in de P stand gebruiken 8)7.
Je zou eens met wat meer pro's moeten praten julius: er zijn echt -zat- professionele reportage-, sport- en bruidsfotografen die op P schieten en daar hun boterham mee verdienen. Zo'n opmerking is dus best een beetje onzin :)

Even afgesplitst van het D80-topic trouwens, het ging nogal offtopic.

Mijn mening is dat iedereen gewoon lekker de cam moet gebruiken zoals hij of zij wil: als dat de auto-stand is, so be it, als ze er lekkere platen mee kunnen maken. Een ander is aan A of S verslaafd, en een volgende wil full control met M. Ik vind het belangrijker dat iemand een beetje plezier heeft in het fotograferen dan welke mode hij gebruikt :z

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik gebruik ook voor het "dagelijkse" gebruik de P stand, niks mis mee imho. Voor specifieke doeleinden (of als ik in de P stand niet kan bereiken wat ik wil) schakel ik altijd wel over op Av, Tv of M.

Soms is het gewoon fijner om lekker mooie foto's te schieten dan na te denken over de juiste instellingen, vooral als het momentopnames zijn die al voorbijzijn op het moment dat je de camera juist ingesteld hebt.

[ Voor 37% gewijzigd door Magic op 28-07-2006 09:05 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Die MP's dienen bij de gemiddelde consument idd als verkooptrucje. Maar lijkt me dat een pro of behoorlijk geïnteresseerde hobbyïst daar toch echt wel doorheen prikt. Ach ja, nog genoeg mensen die ik zie die een dikke dSLR hebbe die hem in de P stand gebruiken 8)7.
zover ik ervaren heb heeft de P-stand bijna altijd een leuke instelling,
Als je het er niet mee eens bent heb je zo een draai aan de shutter of aparture wiel gegeven.
En de knop exposure comensation zit er ook niet voor niets op :)
(beide dingen die je zo niet zo snel ziet)

En de M stand gebruiken en dan "totaal" vertrouwen op de interne belichtings meter geeft bijna altijd een soortgelijk effect als wat de P-stand geeeft (met een eventuele P(s) of P(a) correctie)
Ik heb de laatste maanden buiten een enkele pro, nog niemand met een losse belichtingsmeter zien lopen, of de camera wel op M, maar dan 1 of meerdere flitsers op auto....

´t maakt niet uit hoe en of waarmee je schiet, maar wat je schiet.

[ Voor 4% gewijzigd door Duur! op 28-07-2006 09:08 ]

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Mja waarom niet op P of auto schieten?

soms heb je gewoon niet de tijd om op M alles in te stellen, en moet je gewoon snel zijn... dan zul je toch naar P of auto moeten!

Als ik op een feest of in een pretpark loop, heb ik echt geen zin om voor elke foto mn cam helemaal in te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Mja, was dit echt een topic waard?

Sowieso vind ik de wijze van de afsplitsing niet echt netjes (julius als TS te bombarderen en vervolgens ''af te zeiken''). :?

[ Voor 9% gewijzigd door Silent Thunder op 28-07-2006 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 20:08
Voordeel van die auto standen is dat je vrij zeker bent dat je plaatje technisch goed is. Mijn D50 staat meestal op A , deed ik 20 jaar geleden ook al met m'n minolta's.

Ben ik op stap met de kids staat 'ie meestal op die speciale kinderstand, dan weet ik gewoon dat ik binnen de seconde de camera aan heb en een plaatje geschoten kan hebben.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Maar, wat maakt nou de foto... is dat de fotograaf die tot in de laatste technische details zijn complete camera kent, als hij dus een beestje ziet zijn cam op M zet, WB selecteert, diafragma kiest, sluiter kiest, op het beest richt, manueel focust en dan het beest weg ziet vliegen/rennen of is dat de fotograaf die zijn cam op auto heeft staan, zijn cam op het beest autofocust en afdrukt?

Ik weet wel dat dit twee extremen zijn en dat shots er mooier van worden als je bijv. zelf je F/ kiest, maar als je daardoor je shot mist is dat mooi jammer, zeker omdat je met de pc tegenwoordig een hoop kunt nabewerken.

Ikzelf schiet trouwens nauwelijks op M. Alles op A of S en dan een belichtingscompensatie ingesteld op mijn cam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:00

Garyu

WW

Meer dan P, A, S en M heb ik niet nodig. Zou niet eens weten wat er allemaal op zit buiten die vier? (D70, oja, die groene natuurlijk, maar verder?)

Maar goed, boeit dat? Ik zeg beter te veel opties daar dan te weinig, toch? Alleen verdraait dat knopje veel te snel in de tas, waardoor ie af en toe op andere mogelijkheden staat dan verwacht :X

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

In het verleden is hier ook wel eens zo'n discussie voorbij gekomen.

En ik heb me toen ook al eens verbaast dat er een aantal mensen een soort minachting voelen voor mensen die op de automaat schieten. Ik heb toen al niet gesnapt en snap het nog steeds niet.

Het lijkt mij dat het uiteindelijke resultaat (dus de foto) boven alles moet staan. En niet of die foto met "de juiste" instelling van je cam is gemaakt, laat staan met wat voor camera en lens.

Het valt mij op dat op Tweakers men vaak geneigd is om naar de gebruikte techniek te kijken (logisch op een tech forum) en niet naar de plaatjes.

Hierdoor lijkt het hier af en toe een wedloop van wie het duurste en exotische spul gebruikt en schuift het uiteindelijke doel - de foto- naar de 2e plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30
Je moet gewoon de cam gebruiken op de manier die het beste bij je past en waardoor je, naar jouw inzicht, het beste resultaat uit de foto's kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
littlejoannes schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:42:
In het verleden is hier ook wel eens zo'n discussie voorbij gekomen.
Yep: [rml][ Poll] Welke programmamode?[/rml]
Het lijkt mij dat het uiteindelijke resultaat (dus de foto) boven alles moet staan.
idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 12-09 16:20
och gut, we gaan weer zeiken over de mensen die 'm op een nooby mode zetten. Als ze zo lekker foto's maken, who cares. Ik ken pro fotografen die ook gewoon op P werken, vinden ze prettig, lekker kunnen concentreren op 't beeld. Ieder z'n smaak, en ik vind dat 'moet toch even kijken welke mode' gejengel lichterlijk irritant, ik wil niet dat als ik bezig ben mensen naar m'n mode gaan zitten kijken, ga lekker je eigen ding doen wil je.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ken Rockwell (wat betreft lenzen ed. wil ik nog wel eens twijfelen aan zijn oordeel, maar hij heeft zeker leuke stukjes) heeft hier ook nog wat leuks over geschreven:

(het hele verhaal vind je hier)
For larger format cameras like 120 and 4x5 you probably will have to learn technique because those cameras are not made in enough quantity for their manufacturers to justify the efforts in automating them, but for 35mm and digital almost all cameras can do this themselves better than most of the people who would insist you set the camera manually. Don't fret the technique unless you have to. Most of what you see in my galleries was shot in program automatic mode. Tell that to your photo teacher.

Watch out, I know people who actually enjoy having to fool with the settings on their view cameras. This is OK, but don't let that mislead you to worrying too much about it. Start with an automatic camera so you learn the important points of how to express your feelings first. You can learn f/stops later.

Old farts like to make themselves feel important by making you think that you need them to teach you the secrets of fiddling with your camera. They will try to get you to believe that all this crap is required to make photographs. They will insist you waste your time with manual exposure settings, and if you are stupid enough to believe this you'll also spend all your time worrying about which lens is sharper instead of having your own solo show at The Whitney.

There are 150 years of photo technology programmed into your 35mm camera. Use it.

My suggestion is to start off with your 35mm SLR set to matrix metering, program auto exposure and autofocus! Your images will actually be better than dispassionate people who waste their time with manual methods because most cameras have better programming inside them than most photographers do! Your modern SLR camera probably uses the Zone System to figure exposure, which very few photographers understand.
:)

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 28-07-2006 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn cam heeft alleen 1 knop, als je daar op duwt maakt hij een foto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-09 10:41
Ik gebruik meestal ook P, gelijk wat je gebruikt, je vertrouwt telkens op dezelfde lichtmeter... Als ik dan zie dat het shot mislukt is, zet ik hem op M, dan kan ik zelf kiezen wat ik wil. Wil ik bijvoorbeeld pannen, dan gebruik ik S, veel of weinig scherptediepte nodig, A. Maar persoonlijk ben ik blij als ik net iets zie wat zodanig snel gebeurd dat ik mijn toestel pak en afdruk, dat hij niet op een manuele mode staat, want dan zijn de vorige instellingen meestal verkeerde en is je foto volledig mislukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Leuk stukje weer van Ken. Denk alleen dat als je een SLR hebt het wel handig is om te weten wat sluitertijd en scherpte/diepte inhoud, kun je altijd nog besluiten wanneer je er wat mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
RedXraD schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 10:27:
Ken Rockwell (wat betreft lenzen ed. wil ik nog wel eens twijfelen aan zijn oordeel, maar hij heeft zeker leuke stukjes) heeft hier ook nog wat leuks over geschreven:
(het hele verhaal vind je hier)
[...]
:)
Tja, maar ik denk dat Ken niet zo hard wordt afgestraft als hij zijn diafragma wide-open gebruikt door de kwaliteit van zijn spullen.
Mijn lenzen zijn wide-open zeker softer dan wanneer je ze wat dichtknijpt, daarop gebruik ik meestal de A stand om daar controle over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Wijnands schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 10:43:
Leuk stukje weer van Ken. Denk alleen dat als je een SLR hebt het wel handig is om te weten wat sluitertijd en scherpte/diepte inhoud, kun je altijd nog besluiten wanneer je er wat mee doet.
Ja idd :? ; ik las het ook al een beetje met dubbele gevoelens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
Snap ik ook niet dat er zoveel mensen op zo'n topic reageren...

Die modes zitten er niet voor niks op, elke mode heeft z'n voordelen. Zelfs een pro zal ongetwijfelt wel een keer de Paniek stand gebruiken. Alle modes hebben een doel, mensen die bepaalde mode niet gebruiken weten niet waar het voor is of hebben hem simpelweg niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
The Cheese schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 10:47:
[...]

Tja, maar ik denk dat Ken niet zo hard wordt afgestraft als hij zijn diafragma wide-open gebruikt door de kwaliteit van zijn spullen.
Mijn lenzen zijn wide-open zeker softer dan wanneer je ze wat dichtknijpt, daarop gebruik ik meestal de A stand om daar controle over te houden.
dat maakt werkelijk geen piep uit, tuurlijk, 't is vaak mooier, maar jarenlang heeft men prachtige platen gemaakt met mindere lenzen. Als je je blijft en blijft bezigen met de techniek zul je nooit (nouja, zeg nooit nooit) een knap beeld weten te krijgen. Die techniek moet wel ondergeschikt blijven, een scherpe lens is leuk, maar daar maak je nog geen mooie foto mee. Iets dat men op tweakers toch anders ziet, omdat we vrij techniek gericht zijn, niets mis mee. Maar bedenk dan wel dat je ook naar beeld/inhoudelijk moet kijken. Of je moet 't niet erg vinden dat je gewoon fototjes maakt, en geen 'kunst' (hoeft niet met grote K te zijn :P)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

The Cheese schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 10:47:
[...]

Ook dat is relatief, ik heb liever een softe foto maar zonder bewegingsonscherpte dan een foto met veel meer kans op bewegingsonscherpte of een te grote DoF

(Normaliter is het 1 a 2 kliks op P en die terug kijken en als het onderwerp er nog is met diafragma/sluiter/compensatie/witbalans spelen...)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 10:40
Ik gebruik de Av mode als ik de scherptediepte in de gaten wil houden,
Ik gebruik de Tv mode voor pannen bij sport-fotografie (motorraces),
Ik gebruik de M mode voor bijvoorbeeld nacht-fotografie,
ik gebruik de P mode voor casual point and shoot als ik gewoon een foto'tje wil schieten waarvan ik zeker weet dat ik hem niet aan de muur ga hangen of dat geen kunstwerk hoeft te worden.

Dus ja. Als ik voor de fun wat loop te klikken heb ik mijn camera ook wel eens in de P stand staan. Gewoon voor het gemak. De foto's komen er gewoon goed belicht uit hoor. En de sluitertijd en diafragma kun je gewoon aflezen en als je het er niet mee eens bent me een draai aan de knop uitwijken naar iets anders. Maar bij casual point and shoot zit de camera 9 van de 10x gewoon acceptabel goed.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
Duur schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:00:
[...]

Ook dat is relatief, ik heb liever een softe foto maar zonder bewegingsonscherpte dan een foto met veel meer kans op bewegingsonscherpte of een te grote DoF

(Normaliter is het 1 a 2 kliks op P en die terug kijken en als het onderwerp er nog is met diafragma/sluiter/compensatie/witbalans spelen...)
Uiteraard gaat het om de plaat, en als de omstandigheden het niet toelaten dan knijp ik hem ook niet dicht. Maar als er genoeg licht is, en dat is vaak het geval, dan stop ik mij kitlens graag af op F8 ofzo. Dit heeft natuurlijk niks te maken met het feit of de foto goed of slecht wordt, en het mag niet verhinderen ik een fatsoenlijke sluitertijd overhoud.
Het gaat mij er gewoon om, om (technisch) het maximale uit mijn spullen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mijn D50 handleiding geeft me een beetje te weinig uitleg over het verschil tussen de P mode en auto mode. Ik gebruik geen van beide, eigenlijk altijd de A of M mode, dat bedoel ik niet arrogant, maar dat werkt voor mij gewoon het beste denk ik.
Auto kiest hij alles zelf, inclusief wel of niet gebruik van flitser en iso waardes e.d.
P mode kiest niet of de flitser werkt? Kiest hij ISO waarde wel zelf?
Ik heb mijn camera nu dus niet bij de hand, anders had ik het wel getest, maar ben nieuwsgierig naar de verschillen tussen deze 2 modi.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

P mode kiest alleen automatisch diafragma én tijd, waarbij je met een draai aan het wieltje deze verhouding kan veranderen: groter diafragma betekent dan automatisch kleinere sluitertijd enz. Afhankelijk van hoeveelheid licht probeert ie altijd een gebalanceerde combinatie te vinden. De Auto-stand doet alles auto, P alleen de belichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Wat mij opvalt is dat niemand het eigenlijk over de A-dep modus heeft (automatische depth of field). ik moet eerlijk bekennen dat ik hem nog nooit echt gebruikt heb, maar er zal toch wel een nut voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
offtopic : In P stand kan je zelf het focus punt bepalen met die 5 [ ] dingen ;) Netzoals de ISO waarde. In Auto doet de camera dat voor jouw. Opmerkelijk is dat de D50 in auto mode wel een ISO640 stand heeft en in P(ASM) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

@Nomad, Je dénkt dat dat M en A je beste standen zijn terwijl je niet weet wat de rest van de instellingen doen :? . Ik zie dat niet als arrogant hoor :).

P past je sluitertijd en diafragma aan, aan de aangeboden belichting. Als je flitser uitklapt rekent hij (of is het een zij? ;) met flits. In P is ook mogelijk een andere ISO te kiezen. Auto is echt auto en klapt je flitser open als er weinig licht is. En als je Auto ISO hebt aan staan past hij ook je ISO aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
@Mr. SiS: Dat van die iso640 stand is niet alleen opmerkelijk, maar ook nog eens hoogst irritant. Ik zou een moord doen om iso640 handmatig in te kunnen stellen.

Ik hoop ook echt dat dat bij de D50s (en dus hopelijk de D50 firmware upgrade :) ) wel ingebouwd zit. Halve iso-stops tussen bijv. 200 en 400 zit ik niet op te wachten, evenmin tussen 800 en 1600, maar iso640 mis ik gewoon. En dat terwijl de D50 toch echt mijn eerste dSLR is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
FragDaddy schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:00:
Ik gebruik de Av mode als ik de scherptediepte in de gaten wil houden,
Ik gebruik de Tv mode voor pannen bij sport-fotografie (motorraces),
Ik gebruik de M mode voor bijvoorbeeld nacht-fotografie,
ik gebruik de P mode voor casual point and shoot als ik gewoon een foto'tje wil schieten waarvan ik zeker weet dat ik hem niet aan de muur ga hangen of dat geen kunstwerk hoeft te worden.

Dus ja. Als ik voor de fun wat loop te klikken heb ik mijn camera ook wel eens in de P stand staan. Gewoon voor het gemak. De foto's komen er gewoon goed belicht uit hoor. En de sluitertijd en diafragma kun je gewoon aflezen en als je het er niet mee eens bent me een draai aan de knop uitwijken naar iets anders. Maar bij casual point and shoot zit de camera 9 van de 10x gewoon acceptabel goed.
dat bedoel ik _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
RedXraD schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:55:
@Mr. SiS: Dat van die iso640 stand is niet alleen opmerkelijk, maar ook nog eens hoogst irritant. Ik zou een moord doen om iso640 handmatig in te kunnen stellen.

Ik hoop ook echt dat dat bij de D50s (en dus hopelijk de D50 firmware upgrade :) ) wel ingebouwd zit. Halve iso-stops tussen bijv. 200 en 400 zit ik niet op te wachten, evenmin tussen 800 en 1600, maar iso640 mis ik gewoon. En dat terwijl de D50 toch echt mijn eerste dSLR is :)
Ja, een iso stop tussen 400 en 800 zou wel fijn zijn. Als ze daarnaast wat aan de batterij indicatie kunnen doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 16:15

qless

...vraag maar...

Magic schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:13:
Wat mij opvalt is dat niemand het eigenlijk over de A-dep modus heeft (automatische depth of field). ik moet eerlijk bekennen dat ik hem nog nooit echt gebruikt heb, maar er zal toch wel een nut voor zijn?
Ik heb hem al een aantal keren gebruikt bij fotos met grote groepen mensen erop...dan werkt het nogal fijn. Eigenlijk een soort P stand maar toch lekker snel. Ik ben geen beroeps fotograaf en mensen hebben tegenwoordig geen geduld om te blijven wachten dat ik klaar ben met instellen dus dan zijn automatische modussen maar wat handig.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schiet altijd op M , Ik kan vind die andere modes maar irritant werken... But that's just personal.
Alleen bij zelfportretten oid dan zet ik hem wel even op automatisch :)

Voor de rest vind ik dat iedereen maar moet schieten op de mode die hij of zij het lekkerst vind werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 15:23
Magic schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:13:
Ik gebruik bijna alleen maar A mode.
ideaal als je scherptediepte wilt regelen (en dat wil ik natuurlijk altijd ;)) en als je gewoon de snelst mogelijke sluitertijd wilt (zet hem op het grootst mogenlijke diafragme, met evt hoge iso)

http://www.klaasje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
fotoklaasje schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:32:
[...]

ideaal als je scherptediepte wilt regelen (en dat wil ik natuurlijk altijd ;)) en als je gewoon de snelst mogelijke sluitertijd wilt (zet hem op het grootst mogenlijke diafragme, met evt hoge iso)
Ik gebruik dat ook, maar op het moment dat het wat schemeriger wordt gaat ie toch op S. dan stel ik hem liever in op een zelfgekozen waarde dan dat ik ga klieren met een A ;)

ook bij het pannen is S handiger dan A :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
fotoklaasje schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:32:
[...]

A-dep op de canon is iets anders dan A op de Nikon (of KM, ik weet niet waarmee je schiet) diafragmavoorkeuze is op de Canon Av

Automatische DOF houd in dat hij het diafragma kiest waarbij alle focuspunten binnen het scherptegebied vallen. Inderdaad zoals qless zegt kan ik me voorstellen dat dit bij groepsfoto's makkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Persoonlijk denk ik dat een ieder moet schieten in de mode die voor hem/haar het fijnste is.
Het is wel goed dat je in alle modes een redelijke plaat er uit kan krijgen, maar met kinderen of huisdieren is een P of zelfs auto stand erg fijn, die blijven namelijk nooit stil zitten en als je dan alles nog handmatig moet instellen ben je dus eigenlijk al 3 leuke foto's te laat.

Ik gebruik nu vaak mijn compact digicam omdat ik vaak geen zin heb om alles los in te stellen. Ik heb namelijk nog geen DSLR, (zit te twijfelen tussen de D80 en de A100) mijn spiegelreflexen zijn twee Pentax ME-bodies. Die hebben een auto stand..... Die houdt in dat je niet meer de sluitertijd meer hoeft in te stellen met een wieltje/knopje, je moet nog wel even je diafragma en afstand goed instellen.... in vergelijking met een huidige auto-/P stand primitief. Ik heb dus ook al de nodige actie-foto's gemist omdat ik net te laat was met instellen.
Voor foto-shoots met modellen kan ik me voorstellen dat je meer controle wil hebben en dat kan ook want die kun je rustig even laten stilstaan....

Oftewel, kies de mode waar je je het prettigste bij voelt, maar die ook voldoet aan de omgeving. Echte kinder- en actiefoto's vragen om een snelle beslissing en instelling en ik denk dat het voor de meesten hier niet te doen is om een zelfde hoeveelheid leuk/goede foto's te schieten in de M-stand als met de P-stand. (Tenzij je eerst de kinderen vertraagd met een flinke dosis valium oid >:) :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 17:32

Spotter

Lichtnicht

Maar alleen als je ook manual focused, dan 0wn je echt iedereen B) :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

teigetjuh schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:20:
Persoonlijk denk ik dat een ieder moet schieten in de mode die voor hem/haar het fijnste is.
Het is wel goed dat je in alle modes een redelijke plaat er uit kan krijgen, maar met kinderen of huisdieren is een P of zelfs auto stand erg fijn, die blijven namelijk nooit stil zitten en als je dan alles nog handmatig moet instellen ben je dus eigenlijk al 3 leuke foto's te laat.

Ik gebruik nu vaak mijn compact digicam omdat ik vaak geen zin heb om alles los in te stellen. Ik heb namelijk nog geen DSLR, (zit te twijfelen tussen de D80 en de A100) mijn spiegelreflexen zijn twee Pentax ME-bodies. Die hebben een auto stand..... Die houdt in dat je niet meer de sluitertijd meer hoeft in te stellen met een wieltje/knopje, je moet nog wel even je diafragma en afstand goed instellen.... in vergelijking met een huidige auto-/P stand primitief. Ik heb dus ook al de nodige actie-foto's gemist omdat ik net te laat was met instellen.
Voor foto-shoots met modellen kan ik me voorstellen dat je meer controle wil hebben en dat kan ook want die kun je rustig even laten stilstaan....

Oftewel, kies de mode waar je je het prettigste bij voelt, maar die ook voldoet aan de omgeving. Echte kinder- en actiefoto's vragen om een snelle beslissing en instelling en ik denk dat het voor de meesten hier niet te doen is om een zelfde hoeveelheid leuk/goede foto's te schieten in de M-stand als met de P-stand. (Tenzij je eerst de kinderen vertraagd met een flinke dosis valium oid >:) :P )
Huisdieren doe je gewoon op AF-C :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:02:
[...]

Huisdieren doe je gewoon op AF-C :)
Op mijn Pentax-en zit gewoon geen auto-focus dus op AF-C zal niet gaan.

Het hele verhaal is gewoon om aan te geven dat je moet schieten met de mode die je prettig vind/het beste is. Als dat de M stand is prima, is dat auto of P ook prima. Er zijn namelijk ook mensen die een (D)SLR kopen omdat je veel meer bereik hebt door de verwisselbare lenzen, maar er schijnen er hier maar weinig te zijn met een dergelijk inlevingvermogen dat ze dat kunnen begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Spotter schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:47:
[...]

Hmm.. absoluut! Wil je dat echt serieus aanpakken zou ik een Zenith FM aanraden B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Spotter schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:47:
[...]

Ohjazeker... vervolgens zo'n hele oude antieke lens uit 1732 erop schroeven dat de camera zoiets heeft van wtf is dit; de complete metering niet meer functioneert, en je echt met 'n externe belichtingsmeter moet werken om er nog wat zinnigs van te brouwen. En dan he... nee dan ben je echt een pro.

//flauw

[ Voor 8% gewijzigd door Silent Thunder op 28-07-2006 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou, ik was met m'n zenith op den duur zo handig dat ik de lichtmeter bijna niet meer nodig had. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Een bekende van me fotografeert al jaren met een standaard 50mm/1.7 lens MF zonder lichtmeting, gewoon op de gok. En stiekem bakt ze er over het algemeen prima platen mee, die de Hema voor haar ontwikkelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:46
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:23:
Schiet altijd op M , Ik kan vind die andere modes maar irritant werken... But that's just personal.
Alleen bij zelfportretten oid dan zet ik hem wel even op automatisch :)

Voor de rest vind ik dat iedereen maar moet schieten op de mode die hij of zij het lekkerst vind werken :)
Dus als jij op een groot feest rondloopt en een overzichtshot wil maken met veel licht en vuurwerk dan gebruik jij M? Jij weet dus van te voren precies hoe je je camera dan in moet stellen? Of een DJ die staat te draaien met een grote spot op hem gericht... dan schiet je ook op M?

Sorry hoor, maar in dat soort situaties schiet ik gewoon in A(v) en voor de rest alles op M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
GerardHenninger schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 17:41:
Dus als jij op een groot feest rondloopt en een overzichtshot wil maken met veel licht en vuurwerk dan gebruik jij M? Jij weet dus van te voren precies hoe je je camera dan in moet stellen? Of een DJ die staat te draaien met een grote spot op hem gericht... dan schiet je ook op M?

Sorry hoor, maar in dat soort situaties schiet ik gewoon in A(v) en voor de rest alles op M.
Leg mij dan eens uit waarom Av in die situaties beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

littlejoannes schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:17:
@Nomad, Je dénkt dat dat M en A je beste standen zijn terwijl je niet weet wat de rest van de instellingen doen :? . Ik zie dat niet als arrogant hoor :).

P past je sluitertijd en diafragma aan, aan de aangeboden belichting. Als je flitser uitklapt rekent hij (of is het een zij? ;) met flits. In P is ook mogelijk een andere ISO te kiezen. Auto is echt auto en klapt je flitser open als er weinig licht is. En als je Auto ISO hebt aan staan past hij ook je ISO aan.
Oke thnx. Meeste weet ik wel, ik gaf mijn vorige post een beetje een n00b toon mee :P. Ik doelde meer op gebruik van flitser (hij kijkt alleen of jij dus voor flitser gekozen hebt) en iso regelt hij ook niet, tenzij je zelf al op auto had gezet daarvoor. Dat wist ik niet zeker en bedankt voor de antwoorden daarop.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardHenninger schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 17:41:
[...]

Ik schiet ALTIJD op M ja. Alle keren dat ik op een automatische mode ( welke dat ook mag zijn ) schiet op dat soort momenten ben ik nooit tevreden over het resultaat.

Zie het probleem niet ; Ieder zijn ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:46
djengizz schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 18:39:
[...]

Leg mij dan eens uit waarom Av in die situaties beter is?
Omdat je heel moeilijk in 1x je camera goed in kan stellen in dat soort situaties. Ik wil geen shot missen en heb geen zin om het licht handmatig te meten en dus op Av....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 02-09 20:26
Er zijn ook mensen ie hun M stand als A of S stand proberen te gebruiken. (ik zag er laatst 1, die sprak me zelfs nog aan omdat ik em op A had staan. Die vroeg of ik niet de vrijheid van M miste Vervolgens kon ik hem uitleggen dat hij z'n camera handmatig in probeert te stellen als of ie op A staat)

Wat hij (in iedergeval) deed is: eerst het diafragma instellen en daarna de sluitertijd aanpassen voor correcte belichting volgens de ingebouwde belichtingsmeter.

Dat is precies het zelfde als de A stand of wel diafragma keuze (alleen het aantal handelingen verschilt).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 18:58
Pffff, wat een moeilijk gedoe...
Ik heb 'em altijd op P staan, en ik draai even aan het wieltje voor het gewenste diafragma.
Klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:51
suspect schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 11:41:
Pffff, wat een moeilijk gedoe...
Ik heb 'em altijd op P staan, en ik draai even aan het wieltje voor het gewenste diafragma.
Klaar. :)
dan heb je 'em dus op Av staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
martijn_tje schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 09:45:
Er zijn ook mensen ie hun M stand als A of S stand proberen te gebruiken. (ik zag er laatst 1, die sprak me zelfs nog aan omdat ik em op A had staan. Die vroeg of ik niet de vrijheid van M miste Vervolgens kon ik hem uitleggen dat hij z'n camera handmatig in probeert te stellen als of ie op A staat)

Wat hij (in iedergeval) deed is: eerst het diafragma instellen en daarna de sluitertijd aanpassen voor correcte belichting volgens de ingebouwde belichtingsmeter.

Dat is precies het zelfde als de A stand of wel diafragma keuze (alleen het aantal handelingen verschilt).
inderdaad, en de meeste mensen die alleen met M en heel veel trial en error goede belichting krijgen, weten niet echt hoe hun lichtmeter werkt...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silent Thunder schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 08:46:
Nou, met M ben je de man hoor 8)7

Idd, in veel gevallen is een aperture of shutter-prioriteit meer dan zat (A of S). M is dan voor uitzonderlijke situaties handig. Voor mijzelf dan, wat iedereen kiest moet 'ie ook maar zelf weten. Maar goed, das een beetje offtopic... laten we maar niet gaan neuzelen over dat soort dingen.
Kijk, voor elke mode is er wat te zeggen, ze zitten er op, en met redenen. M is niet voor "uitzonderlijke" situaties handig, maar voor specifieke doeleinden en als iemand zich met specifieke dingen bezig houd, dan zal ie een bepaalde specifieke mode vaak gebruiken.

Kijkend naar mezelf; studiofotografie, macrofotografie (met ringflitser) gaan altijd op M, lichtmeten kun je vaak niet meer met je camera. Bij macro laat ik de flitser het werk doen (E-TTL), ik gebruik m'n eigen instellingen op M (1/125s - 200s & f/13 - f/16), flitser vult in en dat doet ie altijd perfect. Met studioflitsers ben je aangewezen op een lichtmeter en de waarden neem je over op M.

Verder dan Av, M en bulb kom ik zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
dribbel schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 11:45:
[...]

dan heb je 'em dus op Av staan
Ehm, nee.
In de P-stand kan je gewoon met het wieltje een andere sluitertijd/diafragma combinatie kiezen.
Maar Canon zal dat wel weer niet hebben. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Marco op 29-07-2006 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:51
Mijn canon kan dat ook zie ik net (350d), maar wat is de toegevoegde waarde hiervan boven de Av stand. Of anders, wat is de toegevoegde waarde van de Av stand als je in P ook al zelf je diafragma waarde kunt selecteren :?. Het lijkt me praktisch hetzelfde

[ Voor 35% gewijzigd door dribbel op 29-07-2006 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tuurlijk hebben Canons dat wel, gekke opmerking :P

Het verschil tussen P en AV is het volgende:
Op de AV-stand zet je zelf het diafragma vast. Dit diafragma blijft hetzelfde, totdat je het verandert. De sluitertijd wordt door je camera ingevuld.
De P-stand zorgt niet voor een vast diafragma en ook niet voor een vaste sluitertijd. De camera probeert mooie combinaties te zoeken. Als de sluitertijd te lang wordt, dan gaat het diafragma wat meer open, als de sluitertijd erg kort wordt mag het diafragma wat meer dicht zodat je meer DOF hebt etc.
Je kunt van deze "voorstellen" afwijken door inderdaad een beetje te draaien met je wieltje.

Waar het dus op neerkomt is dat je in de AV-stand meer controle hebt over het diafragma, want die heb je zelf ingesteld, maar daardoor moet wel zelf de sluitertijd in de gaten gaan houden. De P-stand is wat makkelijker, maar je krijgt wel elke keer andere combinaties voorgeschoteld die je dan weer moet veranderen als ze je niet zinnen. En als ze je niet zinnen kan je beter AV schieten en dus het diafragma bepalen, of TV schieten en de sluitertijd bepalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 29-07-2006 17:19 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
dribbel schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 16:55:
Mijn canon kan dat ook zie ik net (350d), maar wat is de toegevoegde waarde hiervan boven de Av stand. Of anders, wat is de toegevoegde waarde van de Av stand als je in P ook al zelf je diafragma waarde kunt selecteren :?. Het lijkt me praktisch hetzelfde
Mensen die overall graag op AUT schieten, maar heel soms zelf willen ingrijpen?

Mensen die bij voorbaat al weten niet AUT te willen gaan, kunnen 'em op bijvoorbeeld A laten.

[ Voor 12% gewijzigd door Silent Thunder op 29-07-2006 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

Ik gebruik M eigenlijk alleen als ik (in)flits, of als ik speciaal een beeld voor ogen heb die de camera niet "goed" vind. Als ik rally's fotografeer gaat-ie op de S stand, en de shutterspeed bepaal ik door te kijken hoever ik van de te fotograferen objecten afsta). Neem ik "gewoon" foto's, dan staat-ie op A en probeer ik mijn lenzen zoveel mogelijk rond f/8 te krijgen/houden, omdat ze dan het scherpst zijn.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Nu online

Zoefff

❤ 

Eigenlijk vind ik dit een beetje een non-discussie. Het maakt toch niet uit welke stand iemand gebruikt? De verschillende standen (PSAM) zitten niet voor niets op de camera, en iedereen moet lekker gebruiken wat 'ie zelf het prettigst vind werken in een bepaalde situatie. Uiteindelijk gaat het erom dat er een mooie foto uit komt. En of dat nou op de auto stand is gebeurd of dat iemand alles handmatig op M heeft ingesteld maakt niets uit. Het gaat om het resultaat.

Bovendien staat het als een paal boven water dat een gemiddelde dSLR betere foto's maakt dan een compactamera, ook op de auto stand. Ik kan me goed voorstellen dat mensen die er het geld voor hebben gewoon voor een dSLR gaan die vervolgens niet van de auto-stand komt. dSLR fabrikant gespekt (wij blij), zij mooie foto's op de auto stand. Iedereen blij ;)

Ikzelf gebruik voornamelijk SAM., helemaal afhankelijk van de situatie. Bij sport en/of bewegende onderwerpen grijp ik graag naar S. Is het diafragma belangrijk, bijvoorbeeld vanwege scherptediepte of licht, dan pak ik A erbij. Fotografeer ik in speciale omstandigheden of op plekken waar de automatische lichtmeting van slag raakt of het gewoon mis heeft, dan bied M een goede uitkomst.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Ik geef meteen toe dat ik niet het hele topic heb gelezen, maar naar aanleiding van de eerste paar plaatjes wilde ik wel even mijn zegje doen.

Het komt een beetje over of sommige vinden dat je, wanneer een semi-pro dSLR hebt, je ineens de autostand of de P niet mag gebruiken.
Komt op mij een beetje hetzelfde over alsof je tegen iemand die een 7900GTX-SLi opstelling heeft, verbiedt om een simpel spelletje Patience ofzo te doen.
Zoals Zoefff ook al erg mooi zegt, het maakt toch geen fuck uit waar iemand zijn camera op heeft staan. Dat je dan voor jezelf zoiets hebt van: Goh, ik had in deze situatie iets anders gedaan, OK, maar boeiend...
Een echte bikkel stapt naar die beste man/vrouw toe, en geeft even een tip waardoor zijn foto's misschien nog wel mooier worden dan wanneer hij op de auto- of P-stand was blijven staan.
Leert die beste man er ook nog weer wat bij.

Stond laatst zelf een beetje te prutsen met mijn toen nog erg nieuwe FZ-30, riep tegen mijn vriendin dat er iets niet helemaal lukte, en ineens staat er een dude naast me die me even een paar tips gaf waardoor het misschien wel zou lukken (was ook zo).
Gozer had gewoon een Ixus 55 ofzoiets bij zich, dus je zou het absoluut niet verwachten, maar dat was dus ook een prof. Tijdje mee staan kleppen, hij schoot dus met die Ixus zijn familiekiekjes in een pretpark ook grotendeels op auto. Voldoet vaak prima.

Heb mijn FZ-30 ook vaak genoeg op auto staan, al is het alleen maar omdat ik dan met 1 sneltoets de invulflits aan kan zetten.
Voor de rest meestal P, af en toe de S als de situatie er om vraagt, en het grootste gros van mijn foto's komt er echt prima uit vind ik zelf.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FragDaddy in "De mode op je cam, belangrijk?" <-- hier ben ik het helemaal mee eens!
Garyu schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:31:
Meer dan P, A, S en M heb ik niet nodig. Zou niet eens weten wat er allemaal op zit buiten die vier? (D70, oja, die groene natuurlijk, maar verder?)

Maar goed, boeit dat? Ik zeg beter te veel opties daar dan te weinig, toch? Alleen verdraait dat knopje veel te snel in de tas, waardoor ie af en toe op andere mogelijkheden staat dan verwacht :X
Ik wil er graag een ISO stand bij hebben, zodat ik de camera op M kan zetten en de camera er vervolgens een goede ISO waarde bijzet. Het liefst zou ik dan ook nog een halfautomaat hebben waarbinnen ik de te varieren waarde kan limiteren en de rest wil opvangen met een verandering van de ISO waarde (bijvoorbeeld de camera in de Av stand, sluitertijd tussen de 1/200 en 1/1000 en de rest met de ISO waarde). Dit laatste is handig om bewegingsonscherpte te voorkomen bij fotografie met telelenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Je kan de ISO-waarde toch gewoon op 'auto' zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Hmmz. k moet zeggen dat ik toch ook redelijk vaak op P schiet..
Ben een aantal maanden persfotograaf geweest en heeft altijd goed betaald, zonder enige klachten ofzo :?
P is gewoon in veel situaties super handig, hoef je niet eerst alles om te zetten, en te bedenken voor je de foto schiet, en toen was je moment al weg :/

K schiet ook vaak genoeg op A en S, maar toch denk ik dat het echt een 50-25-25 verhouding zal zijn tussen P-A-S :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

suspect schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 20:44:
Je kan de ISO-waarde toch gewoon op 'auto' zetten?
Nee, dat kan alleen in de volautomatische stand. In alle andere standen kun je van ISO 100 naar ISO 3200 in 1/3 stops. Maar ik wil alsnog de ISO waarde kunnen specificeren tussen bepaalde waardes (bijvoorbeeld tussen ISO 100 en 400 voor buiten en tussen ISO 800 en 1600 voor binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:27

n00bs

Het is weer Zomer!

pfff waar je je druk om maakt... lekker moeilijk doen over welke stand iemand fotografeerd... nee dan ben je niet zielig bezig.

Ieder moet doen wat hij/zij zelf wil en velen met een dSLR zijn geen pro fotografen of wannabe's zoals hier ook in dit topic.

[ Voor 35% gewijzigd door n00bs op 29-07-2006 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
@mig29: gedeeltelijk waar, een nikon kan het wél, ook in P enz.

Die specificatie zou idd geweldig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standaard staat-ie bij mij op P. Verschil tussen P en Auto is bijv. de 'auto-ISO', niet echt mijn ding. Dat wil ik zelf nog kunnen bepalen.

Maar daarnaast ook vaak op Tv of Av. Landschap of sport situaties, dan wil je soms één van de uitersten uit je camera halen. M gebruik ik pas bij lastige licht situaties, tegenlicht enzo.

Nadeeltje van de P stand... met het flitsen gaat mijn combi altijd naar 1/60 F4

Verwijderd

Pas heb ik die situatie ook een keer gehad: tegenlicht en niet zo weinig ook.

Dat gedoe in stand M vind ik helemaal rampzalig, want op de D50 zit maar één instelwiel en dus kost het dan best veel moeite om alles goed ingesteld te krijgen. Ik ben bang dat ik het bij de D80 ook telkens verkeerd ga doen overigens.
Gekozen voor autostand voor portretten (Ja, lekker n00b) en daarbij de metering mode omgezet naar spot. Klik, klak, klaar. Mooie scherpe foto van mijn schoonvader. Kortom ook in deze situatie heb je geen M nodig, maar het kan natuurlijk wel.

De moraal van het verhaal? Er zijn vast meer wegen die naar Rome leiden en anders gaan we maar naar Parijs. (Nee niet om de P stand.) Om de P stand tot Paniek stand te degraderen vind ik overigens een diskwalificatie van de schrijver.

Mijn raad:
Wees trots op de foto's die je maakt en maak je niet te druk om de instellingen. Luister naar raad en als die goed is, pas hem toe als die ook voor jou toepasbaar is.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik zie niet zo waarom je stoerder of "je cam waardiger" bent met de cam op de M-stand. Ik schiet altijd op Av en compenseer in moeilijke situaties even door belichtingscompensatie toe te passen. Voor zover ik weet is dat net zo makkelijk, zo niet makkelijker dan in M in _iedere_ situatie aan 2 draaiknoppen te draaien om de belichting goed te krijgen. Je cam doet het nml in 90% van de gevallen gewoon prima op semi-auto stand (Av/Tv of A/S), dus in aperture priority of shutter priority doet je cam het meestal uit zichzelf prima en heeft het geen zin om zelf aan de wieltjes te draaien, aangezien je dan 2 parameters in moet stellen.

Ik snap het gevoel opzich wel hoor, het komt meestal van mensen met een beperkt budget (zoals ik :P) die ook graag een betere cam zouden hebben en "n00bs" aan het werk zien met profi spul waarbij het resultaat om te huilen is. Maarja, die n00bs hebben net zoveel recht op een goede cam als ieder ander, dus om je daar nou druk om te maken?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik zou graag die n00bs willen meppen* met hun dure gear die ze in blissfull ignorance ge misbruiken, maar ach: aan de andere kant denk ik, ze voelen zich er happy en stoer mee, wie ben ik om dat te verstoren :P

De P staat trouwens niet voor Paniek-stand :P Je zou hem eerder Pro-stand kunnen noemen, aangezien vele pro's in P schieten met hun body's *O* (deja vu, volgens mij zei ik dit eerder ergens).
Wees trots op de foto's die je maakt en maak je niet te druk om de instellingen. Luister naar raad en als die goed is, pas hem toe als die ook voor jou toepasbaar is.
Vind ik eigenlijk 1 van de beste opmerkingen in dit topic :Y

* niet serieus te nemen natuurlijk, zonde van de gear :Y)

LinkedIn
Instagram

• Grrrrrene
  • Niet online
Remy schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:10:
Ik zou graag die n00bs willen meppen* met hun dure gear die ze in blissfull ignorance ge misbruiken, maar ach: aan de andere kant denk ik, ze voelen zich er happy en stoer mee, wie ben ik om dat te verstoren :P
Je moest 's weten hoeveel slecht rijdende automobilisten in BMW's, Mercedessen, Porsches e.d. rondrijden, die halen er ook niet het maximale uit (mag niet eens legaal in NL), maar moet dat ook? Misschien rijden ze er wel in omdat ze het lekker vinden rijden of hem mooi vinden om te zien of, nog erger (?): om te patsen. Laat ze lekker, 't is hun geld :)
De P staat trouwens niet voor Paniek-stand :P Je zou hem eerder Pro-stand kunnen noemen, aangezien vele pro's in P schieten met hun body's *O* (deja vu, volgens mij zei ik dit eerder ergens).
[...]
Vind ik eigenlijk 1 van de beste opmerkingen in dit topic :Y
Agreed :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Simon schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 10:19:
och gut, we gaan weer zeiken over de mensen die 'm op een nooby mode zetten. Als ze zo lekker foto's maken, who cares.
Precies... wat boeit dat nu? Maak je druk om je eigen camera en laat andere mensen met rust. Weer zo'n verkapt "kijk mij eens met m'n dSLR met witte L-lens en enorme grip zodat ie extra opvalt"-topic?

Niet iedereen koopt een dSLR om te kunnen stoeien met sluitertijden, DoF's en weet ik wat allemaal. Sommige mensen zijn alleen geinteresseerd in de snelheid en low-light mogelijkheden van een dSLR, denk aan ouders die hun kids willen fotograferen.

Kookt iedereen met een pimp-inductie-fornuis ook zo goed als Jamie Oliver (om maar even een naam te noemen)?

[ Voor 7% gewijzigd door catchingfire op 13-09-2006 16:16 ]

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 17:38
De mijne staat altijd op Av, en zoniet M :)
In het begin veel geschoten in M, maar dat kost gewoon teveel tijd, wel veel van geleerd!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30
Mijn cam staat voornamelijk op Av stand, maar heb op mijn Fuji 6900z voornamelijk op auto geschoten en toch waren die foto's nog niet zo heel erg raar (vind ik zelf dan).
In mijn ogen wordt er soms wat te veel gezeurd over de achterliggende techniek dan het daadwerkelijk mooie foto's schieten (maar ja, daar zijn we dan ook weer tweakers voor).

Het gaat in mijn ogen om het eindresultaat en hoe je dat voor elkaar hebt gekregen vind ik minder belangrijk (maar als buitenstaander wel interessant).

• Remy

Remy

Topicstarter
catchingfire schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:14:
...
Kookt iedereen met een pimp-inductie-fornuis ook zo goed als Jamie Oliver (om maar even een naam te noemen)?
Goed punt! Geval is wel dat -als- je serieuzer spul in handen hebt om te gebruiken, dat je dan vaker ook wat serieuzer ermee om gaat: had ik geen dSLR gekocht als opvolger voor mijn F717 maar een andere nieuwe prosumer-cam, dan was ik waarschijnlijk nooit begonnen met model/portretshoots, evenementen en bruiloften enzo. Iets wat ik echt niet gemist had willen hebben :)

Het is maar net hoe diep je in een hobby/liefhebberij duikt qua tijd, inzet en geld ;)

LinkedIn
Instagram

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:32

Beaves

Usque ad Finem

Ik mis een beetje de invloed die de manier van lichtmeten heeft. Dat heeft veel meer invloed gemiddeld dan welke stand je pakt, je gaat met die standen immers toch op de lichtmeter af.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Pagina: 1