"Patsen" met / respect voor een (d)SLR

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 1.719 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk onderwerp :)

Patsen, op enkele uitzonderingen daar gelaten, doe je vaak niet zelf maar word je opgelegd, door de buitenwereld. Een beetje mens prikt daar door heen. Maar het kan in een aantal gevallen deuren openen die je zonder dus niet kan, tis ook maar net waar je op uit bent. Een goeie fotograf maalt daarom en denks alleen aan zijn kiekjes en tsjah, dat ie het geld ervoor heeft om het allemaal aan te schaffen is alleen maar mooi. Wat mensen soms niet zien dat je er ook behoorlijk voor in de schuld kan zitten of er extra over uurtjes voor moet draaien. Het is allemaal zo betrekkelijk, ieder zijn meug.

Zoals gezegd, de foto's spreken meer als de apperatuur. Ben zelf ooit begonnen als DJ met Technics quartz snaar aangedreven draai tafels met pitch en kon er redelijk mee uit de voeten, tov de SL1200 MK2's als tegenhanger. Zo zie je maar, de apperatuur maakt het mogelijk, maar de man/vrouw erachter bepaalt het eindprodukt :) En soms is het zelfs zo, kijk maar eens om je heen, dat mensen met een simpelere camera mooiere foto's maken dan iemand met een semi pro of pro cam. Je moet de feeling er voor hebben, en in dit geval, het "oog" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Mijn eerste kennismaking met fotografie was een Practica MT-L van mijn pa. Een reflex, waarop je alles zelf mag doen. Er zit alleen een lichtmeter op als hulpmiddel. Hier heb ik heel wat foto's mee geschoten, de meeste in zwartwit en zelf afgedrukt. Op een gegeven ogenblik ging ik echter alleen op vakantie, wat al snel betekende dat ik een eigen fototoestel wilde hebben. Dus kwam er een Minolta klik-klak-Kodak. Meer geld had ik gewoon niet. Daar heb ik best leuke foto's mee gemaakt, ondanks dat het gewoon een fix-focus was en geen enkele zoommogelijkheid had. Het plezier werd echter wel minder, waardoor er een paar jaar later een andere compact van Minolta in kwam, een Vectis S10. Dit was een APS, lekker compact, zoomlens, maar voor de rest erg basic. Leuk, maar niet echt wat ik wilde. Uiteindelijk dan toch maar weer terug richting SLR, een Nikon F60 wel te verstaan. Simpele Sigma flitser en een Sigma 100-300mm f/4,5-6,3 DL erbij, en ik kon weer voorruit. Van die camera heb ik heel veel plezier gehad. Sommige van mijn beste foto's heb ik met die F60 geschoten.

Echter, de digitale camera begon op te komen en gezien ik jaarlijks heel wat euro's kwijt was aan film, ontwikkeling en afdrukken, kwam er uiteindelijk een Canon PowerShot A40. Hele mooie camera waarmee ik in het begin heel goed uit de voeten kon. Ook heel wat mooie foto's mee geschoten. Echter, het creative gedeelte was een stuk minder. Alles automatisch, een DoF van 0 tot oneindig, gewoon dingen die ik er niet mee kon. Toen kwam Canon met de 300D. En toen was het voor mij gewoon afwachten op een antwoord van Nikon. Die kwam er in de vorm van de D70. Die werd dan ook gekocht. En weet je wat het rare was? In het begin kon ik daar helemaal geen mooie foto's mee maken. Ik was gewoon teveel bezig met techniek. Pas na een foto of duizend, werd de techniek naar de achtergrond verdrongen. De reden weet ik ook. Die PowerShot deed gewoon alles automatisch, waardoor je je alleen bezig hoefde te houden met de compositie.

Maar zoals ik al zij, na een foto of 1000 begon ik meer een te worden met de D70 en kreeg ik weer meer oog voor compositie en minder voor techniek. En dan gaan je dingen opvallen. Dan zie je dat die Sigma, een goedkoop objectief, eigenlijk heel slecht presteerd op een dSLR. Dus wil je beter glas. Na maanden afwegen, reviews lezen, afwegen, afwegen en nog eens afwegen, werd deze lens vervangen door een Sigma 80-400 OS. Een lens die uiteindelijk aan al mijn verwachtingen voldoet. Volgende beperking was de on-board flitser van de D70. Gewoon niet krachtig genoeg, dus kwam er een Nikon SB-600. SB-800 is leuk, maar zou gewoon overkill voor me zijn. Het enige voordeel van de SB-800, voor mij ;), is het bereik dat groter is. Maar daar kan ik mee leven. Mijn meest recente aanschaf is een Tokina 12-24 f/4 die hopelijk morgen wordt afgelevert. Nooit gedacht dat ik zo'n groothoek nodig zou hebben, maar na in wat situaties beland te zijn waar zo'n supergroothoek uitkomst zou hebben geboden heb ik de knoop doorgehakt. En om heel eerlijk te zijn, denk ik dat dit de laatste investering in fotoapperatuur zal zijn voor de komende jaren. Want meer heb ik dan niet meer nodig.

En ja, ik zou best een D2X willen hebben. Maar heb ik die nodig. Nee, dus komt die er ook niet. De mogelijkheden van de D70 zijn gewoon genoeg. 6 megapixel is meer dan voldoende voor wat ik doe. Afdrukken doe ik bijna nooit, en als ik afdruk, is dat altijd voor andere op 10x15 formaat. Bracketing? Gebruik ik heel soms. De enige reden die ik in de toekomst zie om mijn D70 ooit te veranderen is een eventuele opvolger die significant minder ruis heeft op ISO1600. Hek, op dit moment zou ook de D50 voor mij voldoen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 02:24:
Een goeie fotograf maalt daarom en denks alleen aan zijn kiekjes en tsjah, dat ie het geld ervoor heeft om het allemaal aan te schaffen is alleen maar mooi. Wat mensen soms niet zien dat je er ook behoorlijk voor in de schuld kan zitten of er extra over uurtjes voor moet draaien. Het is allemaal zo betrekkelijk, ieder zijn meug.
Je moet het ook zo zien, misschien moet de fotograaf(?) wel heel veel dingen laten, om zijn hobby (of beroep) te financieren. Zo ook ik. Ik heb best leuk spul in mijn slaapkamer staan (voor foto's zie Eigen Huis en Tuin topic hier in de HK), maar daar moet ik wel veel dingen voor laten dus. Uitgaan kost te veel geld, dus dat doe ik al niet. Ook op vakantie gaan is er niet bij. Maar daarvoor krijg ik wel een hoop plezier terug van mijn hobby's.

Daarnaast moet ik ook nog een 'dinnetje onderhouden, we gaan zondag uit eten dus dan weet je het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:24

BaRF

bijna kerst

Beetje misbruik van mn D70 maak ik wel hoor, ik weet niet of dat met de *pats* factor te maken heeft? >:)

Bevrijdingsfestival: Mn vriendin en ik waren te laat voor een bepaald optreden (stonden dus achteraan), dus ik zet mn 300mm plus mn sb600 op mn d70, klop zon mannetje van een jaar of 15 of zn rug "sorry mag ik er heel even langs?" - dat mannetje draait zich om, kijkt naar mn cam, trekt al zn vrienden opzij met de mededeling "dude laat die gast van de krant er ff langs!!" en vervolgens split echt een groep van 50 man voor me zich als de Rode Zee gelijke uit elkaar om ons er door te laten _o_

Dat zijn gewoon coole dingen :D

Respect voor iemand met een (d)SLR: Tja, dat ligt aan de persoon he :+ Ik werk in een fotozaak en ik zie vrij snel of iemand een cam heeft omdat ie het leuk vind en er wat mee kan (of zál gaan kunnen), of dat iemand bijvoorbeeld een 350d heeft 'omdat ze nu zo goedkoop zijn, en de buurman er ook een heeft'. En als je dan ook ziet wat voor BUT foto's sommige lui maken! Dan zie je maar dat de cam niet de foto maakt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BaRF op 15-07-2005 08:18 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Wat is nou hier jouw ervaring qua patsfactor? Wel een leuk verhaal hoe je hobby zich heeft gemanifesteerd hoor!

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:23

YellowCube

Wait...what?

volgens mij wil Ralph juist aangeven dat er voor hem geen patsfactor is.
Een dSLR was voor hem gewoon een logische keuze, gezien z'n lange ervaringen met fotografie.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:04
Pelle schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 23:31:
Grmbl, tot 2 keer toe een reply kwijt door het drukken op de back-knop op m'n notebook |:(

[...]

Ik wil graag ff onderscheid maken tussen de mensen die een simpele dSLR met kitlens kopen en het daarbij laten, en de mensen die een dSLR aanschaffen en zich helemaal suf kopen aan dure accessoires.
De verschuiving van afdruk en galerie naar jpg en website is hier grotendeels debet aan. Fotografie is misschien wel honderd keer toegankelijker geworden. En dat betekent dus ook dat mensen die weten waar ze mee bezig zijn, een veel groter publiek kunnen bereiken.
Veel mensen uit dat grote publiek linken al die mooie foto's die ze zien aan de ene kant aan de digitale foto-revolutie, en aan de andere kant aan de dure gear die de mensen gebruiken die met dat prachtmateriaal komen.
Dit heeft tot gevolg dat een hoop enthousiastelingen bergen geld uit gaan geven. Aan f/2.8 L/IS/VR zoomlenzen, omdat ze denken dat ze daar een betere fotograaf van worden. Aan SB800/580EX'en omdat ze denken dat ze daarmee de flitsfotografie met uitgebalanceerde voor- en achtergrond wel even onder de knie zullen krijgen. Aan extreme groothoeklenzen die voor menig Nederlander een maandsalaris betekenen, omdat ze denken dat hun foto's dan nog beter worden.

Je ziet het gewoon om je heen gebeuren, in 1 of 2 jaar tijd wordt er voor 3 a 4000 euro aan foto-gear uitgegeven. Iets wat 5 jaar geleden alleen de creme de la creme van de profs deed. 5 jaar geleden werd er door een enkeling 1000 euro uitgegeven voor een EOS1 of F5. En nu heeft zo'n beetje iedere zichzelf respecterende vakkenvuller die wel eens achter de PC zit, een dSLR die dik duurder is dan zo'n EOS1, maar verder totaal inferieur, laat staan dat 'ie er een beetje mee om kan gaan.

[...]

Ik snap je wel, maar ik zie het te veel gebeuren. Mensen die dure gear kopen omdat ze denken dat ze daar een betere fotograaf van worden. En dat vind ik zooooo zonde. Leer eerst eens onder de knie te krijgen wat je hebt, en ga uitbreiden als je tegen de limitaties oploopt.. dat geeft het meeste voldoening, het minste teleurstelling en de beste prijs-per-mooie-foto verhouding :)
Ik zal je verhaal zéker niet bestrijden, wat jij omschrijft gebeurt óók :) Echter, let er wel op dat er ook genoeg mensen met verstand zijn die _niet_ denken een betere fotograaf te worden wanneer ze beter kwaliteit spul aanschaffen.

Verwachtingen en doel moet je hier uitelkaar trekken. Zo zal een pro keihard op z'n resultaten afgerekend worden en iemand die serieus bezig is beter te worden (misschien wel omdat hij/zij ook ooit eens (semi-) pro wil worden) in mindere mate ook, al was het maar door hemzelf. Maar verreweg de grootste categorie (en ook hier op GoT) betreft amateurs en hobbyisten, de ene meer begiftigd dan de ander. Maar wat ze allemaal delen is dat ze in het fotograferen zélf lol hebben en er geen prestatiedrang is (er is b.v. geen deadline om uitstekende platen af te leveren waarvoor ze betaald worden). In die laatste context kun je imo ook niet zo snel van betere 'fotograaf spreken'. Ja, je kunt de resultaten van diverse hobbyisten naast elkaar leggen en dan grote verschillen zien, maar is dat interessant? Nee, totaal oninteressant. Het gaat erom of je plezier hebt. En of je dat hebt met een wegwerpcam of met een dSLR met evt. een dure lens, lekker belangrijk. Wie ben ik om te bepalen dat je éérst een goedkope cam moet nemen om lol te hebben en bij 'bewezen plezier' een duurdere mag kopen :X De enige vergelijkingen die ik maak zijn die met mezelf; zoals ik een jaar geleden pics maakte en nu, dan is het ook wel prettig te zien dat er wel een beetje verbetering in zit :)

Laat ik het vergelijken met iets anders waar GoT'ters in het algemeen wel wat mee hebben: PC's. Je ziet sommige mensen extreme bedragen uitgeven aan een PC, met grafische kaarten (tegenwoordig al meervoud) van alleen al 5~600 Euro 't stuk. Is zo'n persoon die PC alleen maar waard als hij telkens de hoogste scores haalt in z'n lievelingsgames? Natuurlijk niet, deze persoon vind het te gek om al spelende enkele uren achter z'n dure pc te zitten terwijl niemand van 'm verwacht dat hij een betere gamer is. Waarom geldt dit in ene wel voor fotografie :? Ik weet het niet maar als ik mag gokken denk ik dat we het moeten zoeken in de aard van het beestje; creatievelingen staan wat dit soort punten betreft vaak nét even wat anders in het leven dan non-creatievelingen (en fotografie is creatief bezig zijn en niet simpelweg de getalsmatig hoogste scores vergelijken). Maakt ook verder geen donder uit en doet ook nergens wat aan af, de vergelijking blijft stand houden.

Wat ik wil zeggen is dat het allemaal wat complexer inelkaar steekt en dat vooroordelen snel gevormd zijn. Om niet in die val te trappen kun je volgens mij het beste er een laisser faire houding op na houden en eenieder gewoon lekker z'n gang laten gaan zonder daar bedenkingen bij te plaatsten. Stel jezelf de vraag: hoevaak denk jij van "Zonde van het geld" als je iemand in een Porsche voorbij ziet rijden? Of denk je dan wel dat daar altijd een begenadigd coureurchauffeur achter het stuur zit?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
tazzman schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 01:33:
[...]

Nergens.

[...]

Ja en hier word ik een beetje pissed van. Wat is er nou in Godsnaam erg aan om WEL een of meerdere lenzen van 1200 euro te kopen?

Daar is namelijke helemaal NIETS mis mee. Je wilt graag goede kwaliteit lenzen? En je hebt het geld? Nou da's toch mooi? Ook al zou je er alleen grasspiertjes in de achtertuin mee fotograferen. Of alleen de kids.. dus?
Je leest het verkeerd, gek voor mijn doeleinden en budget atm. Ik ben een raskapitalist, als je het wil kopen en je hebt het geld... Wie of wat let je. It's a free country :)

Veel plezier ermee en bedankt voor het ondersteunen van de economie :Y)

En weer _/-\o_ voor het verhaal van Abbadon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

YellowCube schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 08:58:
volgens mij wil Ralph juist aangeven dat er voor hem geen patsfactor is.
Een dSLR was voor hem gewoon een logische keuze, gezien z'n lange ervaringen met fotografie.
Dat is dus een van de dingen die ik wel aangeven. Het andere, wat misschiens niet zo duidelijk was, is dat de overstap op een dSLR, zelfs als je al met een SLR hebt gewerkt, niet meteen garant staat voor betere resultaten. Iemand die heel bedreven is met een digitale compact en tegen de limieten van deze aanloopt, maakt niet meteen betere foto's met een dSLR waarbij hij deze limieten niet heeft. Je zou het bijna kunnen vergelijken met het rijden in een vreemde auto. Die smijt je ook niet meteen door de boch zoals je dat met je eigen auto doet ;) Daar zul je ook eerst een paar duizend kilometer in moeten rijden voordat je haar een beetje kent en aanvoelt.

Denken dus dat je betere foto's kunt maken met een dSLR ten opzichte van je huidige digitale compact camera is dan ook gewoon fout. Tenzij je goed genoeg bent om de limieten van de technologie die op dit moment gebruikt kunt identificeren. En daarnaast ook kunt leven met de nadelen van een dSLR. Want vergeet niet, hij is zwaarder, heeft meer knopjes en komt vaak complexer over dan hij is. Neem een willekeurige compact en zo goed als iedere omstander zal geen problemen hebben om er een foto mee te maken. Neem een willekeurige SLR en mensen schrikken. Ik ken iemand die een D70 puur voor de 'pats' heeft gekocht. De ex-vriend van een goede vriend van me. En dat merk je meteen. Nul verstand van fotografie, want zeg nu zelf, als je niet eens weet wat de diafragma voor een functie heeft...

Iemand die echt met plezier foto's maakt en beter wil worden (ten opzichte van zijn vorige prestaties), zal door de zure appel heenbijten om weer een nieuw apparaat te leren kennen en gebruiken. Uiteindelijk leert hij enkele nieuwe technieken, die hem in staat _zouden_ kunnen stellen om betere foto's te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Ralph Smeets op 15-07-2005 10:44 ]

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Abbadon schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 10:16:
[...]

Laat ik het vergelijken met iets anders waar GoT'ters in het algemeen wel wat mee hebben: PC's. Je ziet sommige mensen extreme bedragen uitgeven aan een PC, met grafische kaarten (tegenwoordig al meervoud) van alleen al 5~600 Euro 't stuk. Is zo'n persoon die PC alleen maar waard als hij telkens de hoogste scores haalt in z'n lievelingsgames? Natuurlijk niet, deze persoon vind het te gek om al spelende enkele uren achter z'n dure pc te zitten terwijl niemand van 'm verwacht dat hij een betere gamer is. Waarom geldt dit in ene wel voor fotografie :? Ik weet het niet maar als ik mag gokken denk ik dat we het moeten zoeken in de aard van het beestje; creatievelingen staan wat dit soort punten betreft vaak nét even wat anders in het leven dan non-creatievelingen (en fotografie is creatief bezig zijn en niet simpelweg de getalsmatig hoogste scores vergelijken). Maakt ook verder geen donder uit en doet ook nergens wat aan af, de vergelijking blijft stand houden.
Ik denk dat er teveel gewicht in sommige opmerkingen wordt gelegd. Ik ben van mening dat er, door mij maar ook door andere, eigenlijk alleen maar gezegd is dat er veel SLR bezitters best af zouden kunnen met een andere camera. Daar hangt niet zoveel waarde aan, er wordt niet gezegd dat die persoon dan ook maar wat anders had moeten kopen, en al helemaal niet dat hij/zij de camera niet waardig is... Andersom komt natuurlijk ook vaak voor, mensen die het maar moeten doen met een compactcamera maar liever/beter een SLR hadden gehad... Zijn die 'te goed' voor een compact camera ??? .... Nee toch, mag ik hopen...

Wanneer ik op eenbeurs op iemand toe stap en met hem begin te praten over zijn camera en hij weet niet waarover ik het heb (terwijl ik zelf niet eens zo heel technisch kundig ben in de cameralarij) dan vind ik niet dat hij zijn camera niet waardig is.... Wel vind ik, vanuit mijn financiele standpunt, het zonde van het/zijn geld... Want hoogstwaarschijnlijk zal een compactcamera voor hem een geschikt alternatief zijn... Je zou het jaloezie van mijn kant kunnen noemen... misschien is dat ook wel een beetje zo, maar dan wel in een heel milde vorm... Maar ik zal hem er niet op veroordelen dat hij een dSLR al dan niet met vele accesoires heeft aangeschaft. Ik hoop alleen voor hem dat hij/zij zich zo in de fotografie mag gaan verdiepen dat hij/zij ineens de mogelijkheden van zijn stukje techniek in de gaten krijgt en daarop in harmonie met zijn creativiteit tot een tevreden resultaat komt voor een ieder die zijn werk mag bezichtigen... Maar ik verplicht hem daar niet toe, al zou ik kunnen. Maar, zoals gezegd wordt door sommige hier, zijn de Tweakers een stel die techniek over het algemeen in een hoog vaandel heeft staan, en zeg nou eerlijk.... je zou het misschien wel heel voorzichtig 'zonde' kunnen noemen als zo'n stukje techniek niet gebruikt wordt waartoe het in staat is...

Maar dat is in mijn geval dan weer vanuit het oogpunt van de niet-bezitter van zo'n dSLR. Het is dus niet een zonde, of maw een overtreding, dat die persoon over een dSLR beschikt!!! Echter lijkt het erop dat veel mensen zich nogal aangesproken voelen als zijnde de bezitter van een dSLR, die mogelijk een d-compactcamera ook als geschikt alternatief zouden kunnen gebruiken, en daarbij zichzelf onwaardig bezitter van een dSLR benoemt zien door diegene die die opmerking heeft gemaakt...
maar dat is niet zo, althans niet zo bedoeld mocht er hier en daar toch per ongeluk een wat minder geschikt voorbeeld of uitspraak gebruikt zijn...

Andersom heb ik het ook... Ik ken een student, die heeft nog veeeel minder te makken dan ik...
Hij is zeer creatief en zit ook op een creatieve school en doet na komend jaar de kunstacedemie volgens mij... Hij heeft op school zo nu en dan de beschikking over goede apparatuur maar moet het zelf doen met een d-compactcamera van Sony, zonder optische zoom en met 'maar' 1.3 mp.
Hij richt zijn creativiteit momenteel op schilder en beeldhou werk, maar heeft zeker interesse in de fotografie. hij maakt dan ook zeer interessante plaatjes met zijn sony-cam van zijn beelden en schilderijen. Maar wat graag zou hij een dSLR hebben... een aSLR is voor hem ook niet echt een optie daar de ontwikkel en filmkosten binnen de kortste keren onbetaalbaar zullen zijn voor hem...

Maar ik ben het eens met het gunstige effect op de marktwerking van de masale aankoop tot dSLR camera's... Door de massaproductie die daarmee gepaard gaat is het wellicht op korte termijn voor mij ook binnen bereik om een dSLR aan te schaffen.... Alleen jammer dat ik al mijn accessoires de deur uit heb gedaan....

En tot slot...
Natuurlijk zijn er ook veel, en moge we hopen heeel veel, mensen die wel een dSLR erg nuttig gebruiken en die aan een d-compactcamera een veel minder gechikte variant hebben !!!

/edit:
Zo beter? :+
Sorry hoor, ik zal proberen wat netter met mijn quote en edit gedrag om te gaan, ik ben ook nog maar een newbie...

[ Voor 22% gewijzigd door Ejorne op 15-07-2005 13:06 ]

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Waarom hele lappen tekst quoten als je ook een belangrijk deel kan laten staan en de rest kan deleten? (zie mijn vorige post)

Dan wordt het topic een stuk leesbaarder!

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
BaRF schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 08:17:
Beetje misbruik van mn D70 maak ik wel hoor, ik weet niet of dat met de *pats* factor te maken heeft? >:)

Bevrijdingsfestival: Mn vriendin en ik waren te laat voor een bepaald optreden (stonden dus achteraan), dus ik zet mn 300mm plus mn sb600 op mn d70, klop zon mannetje van een jaar of 15 of zn rug "sorry mag ik er heel even langs?" - dat mannetje draait zich om, kijkt naar mn cam, trekt al zn vrienden opzij met de mededeling "dude laat die gast van de krant er ff langs!!" en vervolgens split echt een groep van 50 man voor me zich als de Rode Zee gelijke uit elkaar om ons er door te laten _o_

Dat zijn gewoon coole dingen :D

[blablo]
Eigenlijk doelde ik met het starten van dit topic meer op dit soort verhalen dan op uitgebreide discussies over het al dan niet kopen van dure spullen voor je hobby. :)

Ik heb mijn 350D gekocht omdat ik van jongs af aan al gefascineerd ben door fotografie. Mede door m'n ouders, die rond de 200 fotoalbums hebben. Allemaal chronologisch ingeplakt en voorzien van commentaar door mijn moeder. Ook aparte albums van vakanties etc, en voor mijn zusje en mij. Ik heb er zelf dus ook 18 die ik zo mee kan krijgen.

M'n vader heeft het nu vanwege z'n werk etc veelte druk, maar beschikte vroeger over een eigen doka en alle bijbehorende spullen. Paar jaar terug toch maar digitaal gegaan, met een Olympus mju:300. Heel veel plezier van gehad, mooie foto's gemaakt, maar blijft toch een compact. Nu ik samen ben gaan wonen, beschikte ik ineens alleen over de Medion-camera van m'n vriendin. Dat, mijn financiële situatie en de fascinatie voor fotografie deden mij besluiten een EOS 350D te kopen. En tot op de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van. Al heel veel geleerd en gelezen, en nog lang niet klaar..... dan zou voor mij ook de lol er vanaf zijn, als er niks meer is om naar te streven.

Leuke is dat mijn vader ook weer enthousiaster aan het worden is, en afgelopen week een Powershot S2 IS heeft gekocht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar kan ik me nu ook wel in vinden.

Ik ben zo'n bezitter van een dSLR die waarschijnlijk ook genoeg zou hebben aan een goede digi-compact, en ik zie het niet als betere foto's garantie. Maar feit is en blijft dat goed gereedschap het halve werk is.

Ik heb speciaal gekozen voor een D-SLR omdat deze bijna net zo duur zou zijn als een goede digicam voor mij. Dan is het kiezen en kies ik liever voor de d-slr. Nu na 1500 foto's begin ik de camera een beetje onder de knie te krijgen, maar in het begin schoot ik alles op volautomatisch. Lekker makkelijk en bijna altijd goede foto's.

Tuurlijk je gebruikt maar een klein deel van de capaciteiten van de camera, maar het is toch geen verplichting om dan maar een digicam compact te moeten kopen.
Patsen heeft geen zin, ik ben er te zuinig op en neem hem niet mee naar grote feesten, zonde van de camera.

Het komt een beetje over alsof je:

- als je geen expert bent, maar een digicompact moet kopen
- iedereen die een D-SLR heeft en deze nog niet geheel beheersen kan, niet goed genoeg is..

Sorry, maar de foto's van jullie mogen dan beter zijn, dat geeft je echt niet het recht om anderen af te kraken alleen maar omdat ze een D-SLR hebben.
:(

Ofwel, als iemand een D-SLR koopt om het te gaan leren en zich suf leest op allerlei forums, uitjes met forums doet om de camera te leren kennen, tips en adviezen inwint bij de experts maar een noob is omdat hij zijn camera (nog) niet volledig gebruikt???

Heb je enig idee hoeveel je eigenlijk maar gebruik van de mogelijke capaciteiten van de computer waar je achter zit..... dat wil je niet weten, zijn we nu ook allemaal noobs op computergebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Ursamajor schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 11:57:
Waarom hele lappen tekst quoten als je ook een belangrijk deel kan laten staan en de rest kan deleten? (zie mijn vorige post)

Dan wordt het topic een stuk leesbaarder!
Ja, sorry hoor.... Maar er kan ook echt over van alles en nogwat gezeurd worden he?
Zo wordt het erg moeilijk om iets goed te doen en helemaal om iets te proberen recht te zetten

ik kan me voorstellen dat het wat lastig is om iets vaker dat scrollwieltje te gebruiken... misschien edit ik mijn post nog wel ff straks...
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 12:42:
Het komt een beetje over alsof je:

- als je geen expert bent, maar een digicompact moet kopen
- iedereen die een D-SLR heeft en deze nog niet geheel beheersen kan, niet goed genoeg is..

Sorry, maar de foto's van jullie mogen dan beter zijn, dat geeft je echt niet het recht om anderen af te kraken alleen maar omdat ze een D-SLR hebben.
:(

Ofwel, als iemand een D-SLR koopt om het te gaan leren en zich suf leest op allerlei forums, uitjes met forums doet om de camera te leren kennen, tips en adviezen inwint bij de experts maar een noob is omdat hij zijn camera (nog) niet volledig gebruikt???

Heb je enig idee hoeveel je eigenlijk maar gebruik van de mogelijke capaciteiten van de computer waar je achter zit..... dat wil je niet weten, zijn we nu ook allemaal noobs op computergebied?
Dat probeer ik nu juist stellig te ontkennen en ik ben van mening dat andere die soortgelijke uitingen hebben gedaan het ook niet zo bedoeld hebben....

Maar maak ik, met mijn foutief gequote of niet goed ge-editte antwoorden, de boel zo onleesbaar dat het helemaal niet wordt gelezen. Of schrijf ik nu zo onduidelijk? Ik snap het echt niet hoor...

:'(

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je paste en quote teveel..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Ejorne schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 12:58:
[...]
Ja, sorry hoor.... Maar er kan ook echt over van alles en nogwat gezeurd worden he?
Zo wordt het erg moeilijk om iets goed te doen en helemaal om iets te proberen recht te zetten
[...]

Maar maak ik, met mijn foutief gequote of niet goed ge-editte antwoorden, de boel zo onleesbaar dat het helemaal niet wordt gelezen. Of schrijf ik nu zo onduidelijk? Ik snap het echt niet hoor...

:'(
Het is nou ook weer niet zo'n druk forum dat de kans heel groot is dat je reactie niet direct onder de post waarop je reageert komt te staan.
2 keer dezelfde lap tekst en een grote reply erop maakt het er niet aantrekkelijker op om te lezen. Kun je beter je verhaal beginnen met dat je je in iemands verhaal goed kan vinden.

Het kan een keer gebeuren dat iemand zoveel quote, maar hier werd het wel erg bont. Voor mensen die de zoekfunctie gebruiken om antwoorden op hun vragen te zoeken ook niet echt prettig.

Maargoed, we gaan maar weer ontopic, lijkt mij. No offence overigens, gewoon een tip.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:46
okeej, weten we dat ook weer....maar het gaat even niet over óf iemand een dslr kan veroorloven of wie het "waard" zou zijn toch? Juist die verhalen van wat je allemaal (onbedoeld) bereikt door met je dslr rond te lopen maken dit topic zo leuk.... ik ben wel benieuwd naar de verhalen. Zijn er ook gasten die probeerden ergens binnen te komen maar keihard geweigerd werden? Waar ben je al allemaal backstage kunnen komen door wat met je cam te zwaaien?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Aesculapius schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 15:30:
okeej, weten we dat ook weer....maar het gaat even niet over óf iemand een dslr kan veroorloven of wie het "waard" zou zijn toch? Juist die verhalen van wat je allemaal (onbedoeld) bereikt door met je dslr rond te lopen maken dit topic zo leuk.... ik ben wel benieuwd naar de verhalen. Zijn er ook gasten die probeerden ergens binnen te komen maar keihard geweigerd werden? Waar ben je al allemaal backstage kunnen komen door wat met je cam te zwaaien?
Juist, hier ging het mij om. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op de een of andere manier is het in Nederland not done om als beginnend fotograaf meteen topspul te kopen. Een duur objectief (> 1000 euro) moet je kunnen verantwoorden met minstens 3 showcases met alleen maar oeh en ah. Als mijn buurman die totaal niks met fotografie heeft morgen zijn net gekochte 1Ds mk2 met 70-200/2.8L IS komt showen complimenteer ik hem met zijn goede keuze qua componenten en wens ik hem veel fotoplezier. Of hij daar nou vervolgens vakantiekiekjes in de autostand mee gaat maken of een World Press Photo award wil winnen, het zal me werkelijk worst wezen. Foto's maken gaat makkelijker en vaker goed met goed spul, dat _kun_ je gewoon niet ontkennen. Kom dan niet aan met dooddoeners als "maar het is de fotograaf die de foto maakt", want dat is ook geen 100% waarheid. Geef een topfotograaf een prutscamera die onscherpe, slecht belichte foto's maakt met foute witbalans en hij bakt er ook niks van. Het is de combinatie die een foto goed maakt.

Ik merk het bij mezelf ook: ik word wel degelijk op bepaalde punten beperkt door m'n D30, de AF is gewoon traag, hoewel hij vergeleken met een compactcam wel snel is. Een 1D mk1 zou me zeker goed uitkomen, maar die heeft dan ook meteen 100-en extra mogelijkheden die me meteen weer boven de pet gaan.

Edit: wat dat betreft ben ik het ook volledig eens met wat tazzman een eindje terug al zei :)

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 15-07-2005 16:44 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 16:41:
Op de een of andere manier is het in Nederland not done om als beginnend fotograaf meteen topspul te kopen. Een duur objectief (> 1000 euro) moet je kunnen verantwoorden met minstens 3 showcases ...
Och daar moet je boven staan vind ik.
Op een enkeling na die mij gekscherend voor gek verklaard met m'n camerakeuze, heb ik tot nu toe alleen maar positieve reacties gekregen. De eerstvolgende jaren kan ik mij iig bezig gaan houden met het investeren in goed glas :X

Overigens heb ik wel gemerkt dat de meiden tegenwoordig echt niet cameraschuw zijn.. Ik kan op m'n gemak de hele dag meiden op de foto zetten, poseren willen ze wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aesculapius schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 01:12:
volgens mij dwaalt het hier een beetje van het topic-subject af :?
makkelijk toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 16:59:

Overigens heb ik wel gemerkt dat de meiden tegenwoordig echt niet cameraschuw zijn.. Ik kan op m'n gemak de hele dag meiden op de foto zetten, poseren willen ze wel :D
Dusssss, binnenkort [showcase] 'D2X Chicks'? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
hmz, nog helemaal geen slecht idee; zeg erbij dat ze op een bekende grote internet site komen, en ze poseren waarschijnlijk nog wat extravaganter ook :) Ben benieuwd, laat eens wat zien mensen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

imho: Vind ik het woord patsen wel een beetje overdreven. Meestal zie je dat fotograven een beetje " low -profile " houden als ze bezig zijn. Bij het woord patsen heb ik meer het beeld van mannetjes die voor het stoplicht links langs je staan en een beetje testen of de toerenbegrenser wel werkt. Ik denk ook dat het nog wel mee valt met mensen die een dslr hebben voor de heb. Daar is zo'n ding simpel weg gewoon te duur voor. Mja er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-11-2022
Grrrrrene schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 16:41:
Op de een of andere manier is het in Nederland not done om als beginnend fotograaf meteen topspul te kopen. Een duur objectief (> 1000 euro) moet je kunnen verantwoorden met minstens 3 showcases met alleen maar oeh en ah. Als mijn buurman die totaal niks met fotografie heeft morgen zijn net gekochte 1Ds mk2 met 70-200/2.8L IS komt showen complimenteer ik hem met zijn goede keuze qua componenten en wens ik hem veel fotoplezier. Of hij daar nou vervolgens vakantiekiekjes in de autostand mee gaat maken of een World Press Photo award wil winnen, het zal me werkelijk worst wezen. Foto's maken gaat makkelijker en vaker goed met goed spul, dat _kun_ je gewoon niet ontkennen. Kom dan niet aan met dooddoeners als "maar het is de fotograaf die de foto maakt", want dat is ook geen 100% waarheid. Geef een topfotograaf een prutscamera die onscherpe, slecht belichte foto's maakt met foute witbalans en hij bakt er ook niks van. Het is de combinatie die een foto goed maakt.
Helemaal mee eens.

Als ik naar mezelf kijk: ik begon met een DC280 van Kodak. Daarmee maakte ik af en toe es foto's op auto-evenementen en op vakantie enzo. Je merkt al snel dat het met een digitaal toestel allemaal wat makkelijker gaat tov. analoog spul, omdat je bv. je foto's nog terug kunt zien. Kortom, je wordt enthousiast en gaat meer foto's maken.

Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de D70 die ik nu heb. Nieuwe (en betere) spullen werken gewoon verslavend, je wordt enorm enthousiast door de mogelijkheden en daardoor wordt je volgens mij na verloop van tijd ook een betere fotograaf. Oefening baart tenslotte kunst. Je wordt geen betere fotograaf omdat het nou toevallig een (D)SLR is, maar wel omdat je door betere spullen (of dat nou een (D)SLR is of niet maakt eigenlijk niet uit) vaak meer mogelijkheden hebt en ook gaat proberen of je daar gebruik van kan maken.
Wanneer ik op eenbeurs op iemand toe stap en met hem begin te praten over zijn camera en hij weet niet waarover ik het heb (terwijl ik zelf niet eens zo heel technisch kundig ben in de cameralarij) dan vind ik niet dat hij zijn camera niet waardig is...
Daar ben ik het niet echt mee eens. Misschien heeft diegene geen kennis van zijn camera maar heeft ie er toch enorm veel plezier van en is ie nog druk in de ontdekkingsfase hoe alles werkt. Maar om dan te zeggen dat ie omdat ie er qua techniek weinig vanaf weet z'n camera niet waardig is...? Hoeveel mensen zijn er niet met een (snelle) auto onder hun kont die niet eens een wiel kunnen verwisselen of een lampje kunnen vervangen? Dat wil niet zeggen dat ze niet met de auto kunnen omgaan, ze hebben alleen geen kaas gegeten van de techniek en willen zich daar ook misschien helemaal niet mee bezig houden.

Als ik naar mezelf kijk: ik ben van een Fuji S602Z overgestapt naar een D70S. Ik heb op dit moment nog absoluut niet het gevoel dat ik alles weet van mijn camera en leer iedere dag nieuwe dingen door regelmatig dit forum te lezen. Wat "bokeh" was heb ik vorige week bv. ook pas ontdekt en zo zal ik nog genoeg andere dingen ontdekken. Heb ik nu foto's gemaakt die met mijn S602Z niet mogelijk waren? Nee. Maar wat ik wel weet is dat deze D70S me weer een stuk enthousiaster heeft gemaakt en fotograferen echt een hobby is geworden. Door die nieuwe impuls ben ik veel meer op bepaalde dingen gaan letten en zijn mijn foto's er ook op vooruit gegaan.

Dat er mensen zijn die in de aanbieding een 300D meenemen bij de Macro, omdat ze toch nog een digitaal fototoestel wilden hebben en van ome Piet op de verjaardag van tante Sjaan hadden gehoord dat dat een hele goede was... so be it. Ook zij zullen er plezier van hebben, al staat die camera continu in de auto stand en hadden ze net zo goed een compactcamera kunnen kopen die de helft kost. Overigens kopen de meeste van dat soort mensen volgens mij juist eerder zo'n klein digicammetje die in je borstzak past omdat dat een stuk makkelijker meeneemt...

Maar goed... laten we weer es on-topic gaan: ik heb eerlijk gezegd qua patsen precies het tegenovergestelde meegemaakt. Vorig jaar op de 1e rij bij het Nationaal Songfestival plaatjes zitten schieten tijdens de finale, geen probleem. Dit jaar met een 300D op de eerste rij en binnen 5 minuten stond er een securityman naast me dat het niet mocht, omdat het "voor de pers verboden was tijdens de uitzending foto's te maken". Het heeft nog aardig wat moeite gekost om de beste man te overtuigen dat ik niet bij de pers hoorde maar er zat vanuit de organisatie... Zit je daar es met een grote camera met een dikke lens erop om goeie plaatjes te schieten, mis je nog de helft door dit geneuzel... :(

[ Voor 43% gewijzigd door OmeRoon op 15-07-2005 22:01 ]

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 18:10:
[...]

Dusssss, binnenkort [showcase] 'D2X Chicks'? :P
Misschien wel ;) Maar ik moet er wel voorzichtig mee zijn aangezien ik van een aantal gewoon de leeftijd niet kan inschatten :X Straks heb ik een horde ouders achter me aan :X Zal niet de eerste keer zijn dat ik erin trap :o
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 21:25:
imho: Vind ik het woord patsen wel een beetje overdreven. Meestal zie je dat fotografen een beetje " low -profile " houden als ze bezig zijn. ...
Ik probeer mij altijd weg te cijferen en zó onzichtbaar mogelijk te zijn. Ik ben tenslotte niet het onderwerp. Bovendien zou ik het zelf ook storend vinden als ik ergens geconcentreerd mee bezig bent en er iemand met lawaai om zich heen foto's probeert te maken.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2005 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ralph Smeets schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 07:58:
Mijn eerste kennismaking met fotografie was een Practica MT-L van mijn pa. Een reflex, waarop je alles zelf mag doen. Er zit alleen een lichtmeter op als hulpmiddel.
Ik kreeg even een glimlach op m'n gezicht. Ik heb het daar ook mee geleerd. Sluitertijd wijzigen en kijken maar of je al in de buurt kwam van de juiste lichtsterkte. Hij had (heeft) 3 lenzen, een 35 mm groothoek; 50 mm normaal en een 200 mm telelens. Mooie tijden waren dat (ik heb het ergens over begin jaren tachtig, ik was 12 of zo)

Overigens: een Practica is de ultieme anti-pats camera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 22:41:
[...]

Ik kreeg even een glimlach op m'n gezicht. Ik heb het daar ook mee geleerd. ..
Eigenlijk welke jonge 30-er niet ;) De Praktica (mtl 5) was toen het meest populair in Nederland. Heb deze camera ook gehad en er nog veel plezier van gehad in de 90'er jaren. Schitterende foto's mee gemaakt.
Eigenlijk zouden ze SLR's zo nog nieuw moeten maken en verkopen. Je leert er een hoop van en er kan eigenlijk weinig kapot. Ok, het is een barebones camera, maar juist dat aspect is nog steeds aantrekkelijk in een knopjes verzaaide planeet :D

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2005 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ik ben weliswaar pas 23, maar volgens mij staat er ook nog een Praktica bij mijn ouders in de kast (met een aantal andere oude toestellen als decoratie). Daarbij is ook de analoge camera waar ik m'n eerste foto's mee mocht maken in Madurodam en Katwijk aan Zee als klein knulletje. :)

Morgen ga ik toch langs, meteen maar es wat aandachtiger bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Allereerst:
Ik heb een groot deel van deze thread vol verbazing gelezen. Mensen lijken zich aangevallen te voelen als het om hun SLR gaat: wie ben jij om te bepalen wat ik met mijn geld doe? Om het zo maar even samen te vatten. Daarnaast voelen mensen zich ook al aangevallen omdat iemand in twijfel brengt of een SLR nou wel zo nuttig is, de uiteindelijke vraag van de TS is de helft allang vergeten en de hele discussie gaat er dan ook niet meer over. Dat is niet erg, soms maakt een topic een soort evolutie mee en gaat de discussie over een verdieping van een deel van het onderwerp, of iets aanverwants. Maar in dit geval vind ik de discussie niet erg prettig meer om te lezen.

Naar mijn inzien zijn er een aantal redenen waarom iemand een SLR heeft:
- Prettig(er) in gebruik
- Handiger in bepaalde/veel situaties (waar de eigenaar zich soms/vaak in bevind)
- Mogelijkheden tot uitbreiding, flexibiliteit
- Hebbeding / patsmasjien
- Is eenvoudigweg nodig

Het komt voor, hoewel minder dan men hier doet geloven IMHO, dat een SLR gekocht wordt als hebbeding, voor de patsfactor. Is dat erg? Nee het lijkt me niet, schijnbaar is dat genoeg reden voor die persoon om dit apparaat aan te schaffen.
Anderen kopen een SLR vanwege een van de andere redenen die zijn genoemd, is dat alleen goed genoeg om juist een SLR aan te schaffen? Wellicht, wellicht ook niet. Wie zijn wij echter om er over te oordelen? Iedereen mag toch voor zichzelf bepalen waarom hij/zij iets koopt, of dat genoeg reden is om het bedrag te verantwoorden en het apparaat vervolgens aanschaffen?

Ter vergelijk: Ik heb een wasmachine die redelijk energiezuinig is en een heel tof en heel speciaal programma heeft voor de fijne was. Hierdoor was deze wasmachine wel wat duurder dan zijn broertjes en zusjes zonder deze functie. Nu heb ik niet veel fijne was, maar wil ik wel een ietwat zuinig omgaan met juist die dingen. Is dat genoeg reden om ? 200,- meer uit te geven? Ik vind van wel. Voor een ander is het larie. :)
Nog een vergelijk, want ik vind het leuk :P
Mijn auto heeft lichtmetalen velgen, daar merk ik werkelijk geen reet van als ik in de auto zit. Toch vind ik het leuk dat ze er op zitten. Dus is het nuttig? Nee niet echt. Heb ik er wat aan? Nee niet bepaald. Maar toch heb ik ze.
Hupsa, omdat we er nog niet genoeg hebben:
Veel mensen hier op GoT hebben een superdeluxe videokaart in hun computer. Of bijvoorbeeld 500GB schijfruimte. Is het nuttig? Wellicht wel, wellicht niet. Gaan we dan zitten zeiken en miepen over dat ze dat 'ten volste' moeten gebruiken? Welnee! Merkt die persoon daadwerkelijk iets van die 3fps meer die gehaald kan worden in WoW of weet ik het wat voor spel? Waarschijnlijk niet, maar klaarblijkelijk vond de koper toch een reden om net die kaart te kopen en niet die andere van een paar tientjes minder.

Moraal van dit verhaal: laat ieder lekker zijn eigen keuze maken!

En dan nu:
MartijnGizmo schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 20:58:
[...]

Deze uitspraak zette mij aan het denken..... Hoe zit het hier nou eigenlijk mee? De enige ervaring die ik gedaan heb, is dat mensen geduldig bleven wachten toen ik een foto van m'n huis maakte, terwijl ik toch echt wel op een drukke lokatie in de binnenstad woon. 8)

Wat merken anderen hiervan? Interessante/grappige verhalen om te delen?
Ik ben in het gelukkige bezit van wat mooie fotospullen, werk vaak op feesten en concerten en wordt daar vaak aangesproken op mijn camera. Meestal met 'wat een enorm ding, doe je dat voor je werk ofzo' (eigenlijk meestal met "heeej fotoooooohwwwww" maar dat probeer ik te verdringen :Y)
Dus ja ik wordt er vaak op aangesproken en ja het levert een boel voordelen op, maar er zijn ook nadelen en soms wegen die niet tegen de voordelen op. Het hebben van leuke spullen maakt het werk makkelijker, ik kan met minder effort betere platen verkrijgen, dat is het grootste plezier dat ik er van heb. Gebruiksgemak en resultaat dus voor mij. :)

Ik heb zat verhalen, maar of die voor anderen ook grappig zijn? Ik weet het niet.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
Ze zullen in ieder geval interessanter zijn dan die zinlose discussies als hierboven, dus graag....laat horen die verhalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 22:41:
Overigens: een Practica is de ultieme anti-pats camera!
Jij hebt nog nooit met een Kiev 60 rondgelopen, merk ik alweer. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Afbeeldingslocatie: http://www.merrillphoto.com/jscimages/fisherpriceb.jpg

Dit is de ultieme pats-camera hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Laatst online: 09-01 11:04
Lijkt wel een PATS duikbril

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb m'n dSLR sinds vandaag, en ben overgestapt van een Trust F@milycam 510FX :D Omg, wat was dat een k*tding. Ik weet ondertussen alles over dSLR, over de techniek, de technische termen, ik ken ieder knopje al van m'n camera, ik weet nu al de handleiding ongeveer uit m'n hoofd. Maar schiet ik nu betere platen dan die n00b die niks weet en alles op auto schiet? Hoewel ik graag dit bevestigend zou willen beantwoorden, hoeft het niet zo te zijn. Juist omdat ik weet wat alles is, maar nog weinig ervaring heb hoef ik helemaal geen goede platen te schieten... Maw: Je kan er niks over zeggen :)

Patsfactor: Zelf dus (natuurlijk) nog geen ervaring mee gehad, maar ik heb het vaak gezien dat iemand idd wordt doorgelaten of wordt nagekeken of op één of andere manier een privilege krijgt ten opzichte van de andere mensen. En stiekem hoop ik gewoon dat ik dat zsm ook krijg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

oli4100 schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 00:18:
Ik heb m'n dSLR sinds vandaagIk weet ondertussen alles over dSLR, over de techniek, de technische termen, ik ken ieder knopje al van m'n camera, ik weet nu al de handleiding ongeveer uit m'n hoofd.
Ah je hebt sinds vandaag je eerste SLR en je weet nu alles over fotografie? Zo zo, jij durft hoor ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Niet online
tazzman schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 02:28:
[...]

Ah je hebt sinds vandaag je eerste SLR en je weet nu alles over fotografie? Zo zo, jij durft hoor ;)
Nee, maar ik bedoel dat ik (kan het niet anders zeggen) het hele menu en alle functies en waar ze voor dienen uit m'n hoofd weet :) Dat komt gewoon omdat ik maandenlang heb afgewogen wat ik nu zou kopen, waarom, etc, etc. Ik weet dus wel wat WB, bracketing, bokeh, FEC, AEB, diafragma, ga zo maar door, is, en wat voor functie het heeft, maar of ik nu betere foto's maak is natuurlijk niet per se waar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

zo wist ik op m'n 14e precies hoe een automotor werkte, welke soorten injectie je had, hoe de koppeling en de versnellingsbak werkt, waar traction control en ABS voor dienen, hoe stuurbekrachtiging en onafhankelijke wielophanging werkten en waarom ze het rijcomfort verhoogde...de eerste de beste keer dat ik op een verlaten strandweg een keer een stukje mocht rijden kwam ik nauwelijks weg omdat bij het optrekken de motor tot 5 keer toe afsloeg...
;)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Niet online
YellowCube schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 08:53:
zo wist ik op m'n 14e precies hoe een automotor werkte, welke soorten injectie je had, hoe de koppeling en de versnellingsbak werkt, waar traction control en ABS voor dienen, hoe stuurbekrachtiging en onafhankelijke wielophanging werkten en waarom ze het rijcomfort verhoogde...de eerste de beste keer dat ik op een verlaten strandweg een keer een stukje mocht rijden kwam ik nauwelijks weg omdat bij het optrekken de motor tot 5 keer toe afsloeg...
;)
Als dit serieus bedoeld is ( ;) ) dan is dat idd precies mijn punt :) Ik ben gewoon (kennelijk) één van de weinigen die voor dat ie iets koopt al weet hoe het werkt en zich er flink in verdiept voordat ie het koopt. Maar dat ik dan automatisch beter foto's maak, ik denk het niet (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

het was vrij serieus bedoeld.
En wat je verder zegt vind ik alleen maar positief. Er zijn legio mensen die iets kopen zonder daadwerkelijk te weten wat ermee kan, of ze het nodig hebben en of ze het volledig zullen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimD70
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
toevallig gisteravond nog ervaren dat een DSLR op de een of andere manier toch respect schijnt of te dwingen:
Ik zat aan de ene kant van de straat om een foto te maken van de auto van m'n zwager (hij wil 'm op marktplaats zetten). Terwijl ik nog aan het scherpstellen ben, komt er een busje aanrijden en die gaat gewoon staan wachten totdat ik de foto geknipt heb, opgestaan ben en vriendelijk 'dankjewel" gezwaaid heb naar de bestuurder.....

En ik had er nog geeneens een teletoeter opzitten of zo; gewoon de sigma 18-125 en de sb600 :+

D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Niet online
wimD70 schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 09:17:
toevallig gisteravond nog ervaren dat een DSLR op de een of andere manier toch respect schijnt of te dwingen:
Ik zat aan de ene kant van de straat om een foto te maken van de auto van m'n zwager (hij wil 'm op marktplaats zetten). Terwijl ik nog aan het scherpstellen ben, komt er een busje aanrijden en die gaat gewoon staan wachten totdat ik de foto geknipt heb, opgestaan ben en vriendelijk 'dankjewel" gezwaaid heb naar de bestuurder.....

En ik had er nog geeneens een teletoeter opzitten of zo; gewoon de sigma 18-125 en de sb600 :+
Het is vooral ook zo'n grote flitser die indruk maakt, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimD70 schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 09:17:
toevallig gisteravond nog ervaren dat een DSLR op de een of andere manier toch respect schijnt of te dwingen: ...
Tsja, dat zijn de prettige dingen. Mensen die even wachten, voor je opzij gaan, je net wat serieuzer nemen als je met ze fotografie praat. Er wordt ook sneller op verzoeken/instructies in gegaan, bij bijvoorbeeld groepsfoto's. Mensen zijn ook sneller bereid om even te poseren.
Ik had het niet verwacht toen ik van m'n a60 overstapte, maar het viel me wel meteen op. Je doet het er niet voor (en het is geen argument om >1000 eu uit te geven), maar je krijgt het er wel gratis bij, en dat is in sommige gevallen wel prettig. :)

En als je (echt bewust) loopt te patsen, dan zouden mensen dat toch wel door hebben. Maar als je er serieus mee bezig bent gelukkig ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:54

ThunderNet

Flits!

Dus dat mis ik nog. Een dikke flitser :9
Dus na de D70s en dikke teletoeter :9 moet ik er nog een dikke flitser opgooien :+

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Van de week weer een nadeel aan het opvallen ondervonden: Hardstylepubliek wat een foto van je eist, die je met geen mogelijkheid kan maken met een 70-300mm op je body. En vervolgens dreigend om je heen gaat stampen, en iemand die gewoon keihard voor je gaat staan wanneer je weg wil lopen.

* neographikal blijft even uit de buurt van dit publiek de volgende keer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
je had natuurlijk gewoon een "nep" foto kunnen maken :) Zij blij, jij weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Aesculapius schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 17:54:
je had natuurlijk gewoon een "nep" foto kunnen maken :) Zij blij, jij weg :P
Hmja, volgende keer inderdaad maar weer misbruik maken van de FEL-knop. Maar als er ook maar iemand tussen zit die enig idee van fotografie heeft, dan ziet die snel zat dat ik maar wat aan kut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Vorig jaar wel lachen met de afdeling waar de fotograaf langskwam om een groepsfoto te maken. Ik heb mijn D70 aan de beste man gegeven omdat ik ook wel zo'n foto wilde hebben en de beste man wilde met mijn camera ook wel een foto maken, geen probleem. Alleen geen hond van de hele groep had door dat de fotograaf maar 1 camera had en de andere toch echt van mij was.

Mooi kunnen patsen met de groepsfoto's terwijl de rest kwaad was omdat ik WEL en de rest GEEN foto's had gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
neographikal schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 17:50:
en iemand die gewoon keihard voor je gaat staan wanneer je weg wil lopen.

* neographikal blijft even uit de buurt van dit publiek de volgende keer 8)7
Perfecte excuus om een 70-200 IS te scoren; het geeft je extra reach en dik 1.4kg mep-massa zonder dat het ooit stuk zal gaan op iemands arm/knie/whatever :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Abbadon schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 18:29:
[...]

Perfecte excuus om een 70-200 IS te scoren; het geeft je extra reach en dik 1.4kg mep-massa zonder dat het ooit stuk zal gaan op iemands arm/knie/whatever :P
True, alhoewel ik met mijn koffiemolen ook uit kan halen. Heb ik én een klap uitgedeeld én een tweede excuus om een dikke tele te halen :P

stuq = verzekering bellen :P

[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 19-07-2005 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 18:31:
[...]
True, alhoewel ik met mijn koffiemolen ook uit kan halen. Heb ik én een klap uitgedeeld én een tweede excuus om een dikke tele te halen :P
Je moet dan wel in één keer goed raak slaan, want zo solide is dat ding niet ;)
(pauluz heeft ook zo'n koffiemolen, maar houdt niet van koffie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 18:52:
[...]

Je moet dan wel in één keer goed raak slaan, want zo solide is dat ding niet ;)
(pauluz heeft ook zo'n koffiemolen, maar houdt niet van koffie)
hmja, eigenlijk moet je inderdaad een hardstalen lens hebben waarmee je meermalen kan meppen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 18:55:
[...]
hmja, eigenlijk moet je inderdaad een hardstalen lens hebben waarmee je meermalen kan meppen 8)7
offtopic:
maglite lenen van zo'n security-gast :+
Afbeeldingslocatie: http://www.factsfacts.com/MyHomeRepair/images/maglite.jpg

en nu weer ontopic, want we dwalen af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik merk wel dat er in het jazzcafe waar ik foto's maak mensen even opzij gaan als ik bezig ben. Sowieso dwingt een D70 met SB-600, OmniBounce en een 80-400 erop flink wat respect af. Zeer zeker als je vragen krijgt en ze even laat voelen hoeveel dat weegt.... 3kg ongeveer.... Verder heb ik altijd mijn Manfrotto 190-statief achter de hand voor lastige klanten.... Zeer zeker als Jack een lastige klant probeert buiten te werken die niet wil gaan. Dan ga ik richting bar, neem mijn statief (staat meestal al uitgeschuift klaar), leg mijn camera neer en ga op een paar meter van Jack staan. Onder het moto van, jij een klap richting Jack geven, jij drie poten van Manfrotto in je buik mogen krijgen. En dat doet pijn, terwijl de kans dat je sporen op het 'slachtoffer' achterlaat erg klein zijn.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Ik denk dat die sporen van je manfrotto best te vinden zouden moeten zijn, maar forensische geneeskunde is niet mijn specialiteit

Volgens mij hebben we het nu ook eerder over de pets in plaats van de patsfactor

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 19-07-2005 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou ik in zo'n geval m'n 6-D maglite (heeft ook een patsfactor) maar meenemen, ook handig als je in het donker iets in je tas moet zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
Ik weet niet hoe jouw 6D eruit ziet, maar die van mij gebruik je niet "even" om wat in je tas te zoeken :P Als knuppel issie daarentegen wel weer leuk :)

[ Voor 6% gewijzigd door Aesculapius op 19-07-2005 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik had met mijn s5500 al jochies van zo'n 10 jaar die vroegen of ik fotograaf was toen ik foto's maakte bij een wedstrijdje/training :P Vrienden die ook meteen vroegen wat zo'n ding wel niet kost enzo, blijkbaar toch ook al een mate van patsfactor met een prosumer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimD70
  • Laatst online: 07-12-2024
Twee weken geleden had iemand via google wat foto's van mij gevonden die ik online heb staan en vroeg me naar aanleiding van de foto's of ik professioneel fotograaf was :) Kijk, dat is nou nog eens leuk om te horen !

Nou weet ik zelf heel goed dat ik pas vrij kort serieus met fotografie bezig ben en nog een hoop moet leren, maar het compliment klonk er niet minder om ...

D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ghehe, die heb ik ook gehad.

* neographikal laat foto zien
Vriend: nice, wie heeft die gemaakt
* neographikal wijst op zichzelf
Vriend: No way man, te mooi

Nja, het ging zo een tijdje door 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Sowieso leuk als je binnen de familie/vriendenkring de meest enthousiaste hobby-fotograaf bent. Dan zijn ze al snel onder de indruk van je kunsten.

Tot je hier op GoT weer met je neus op de feiten wordt geramd..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 23:37:
Sowieso leuk als je binnen de familie/vriendenkring de meest enthousiaste hobby-fotograaf bent. Dan zijn ze al snel onder de indruk van je kunsten.

Tot je hier op GoT weer met je neus op de feiten wordt geramd..... ;)
True, hoewel de betreffende foto hier ook positief werd beoordeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

neographikal schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 23:20:
Ghehe, die heb ik ook gehad.

* neographikal laat foto zien
Vriend: nice, wie heeft die gemaakt
* neographikal wijst op zichzelf
Vriend: No way man, te mooi

Nja, het ging zo een tijdje door 8)7
Hmm klinkt bekend. Wel es gehad (en ook een quote in het engels van gelezen):

"My what great shots, that camera is very good!"

Ja, in die cam zit een klein kaboutertje die alles voor mij regelt |:( :P Geen respect voor de fotografen tegenwoordig, het gaat allemaal maar om dat stomme blik en plastic :'(

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Remy schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 08:25:
[...]

Ja, in die cam zit een klein kaboutertje die alles voor mij regelt |:( :P Geen respect voor de fotografen tegenwoordig, het gaat allemaal maar om dat stomme blik en plastic :'(
Ach ja ik heb ook maar een plastic prutcam, dus ze hebben nog gelijk ook :7

:+

Maar het moeilijkste blijft, voor mij, nog altijd een boeiende compositie kiezen. En daar helpt al dat plastic geen ruk bij, alleen de uitvoering wordt er makkelijker / mooier door :)

Ben overigens wel erg tevreden met dat stuk plastic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 12:34

EXX

EXtended eXchange

_ferry_ schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 21:55:
Ik had met mijn s5500 al jochies van zo'n 10 jaar die vroegen of ik fotograaf was toen ik foto's maakte bij een wedstrijdje/training :P Vrienden die ook meteen vroegen wat zo'n ding wel niet kost enzo, blijkbaar toch ook al een mate van patsfactor met een prosumer :)
Dat heb ik met mijn KM A2 ook, zeker als je de zonnekap erop schroeft.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
neographikal schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 23:39:
[...]

True, hoewel de betreffende foto hier ook positief werd beoordeeld ;)
Niet bedoeld om jouw fotokunsten af te vallen, zeker niet. :) Wilde alleen aangeven dat mensen dan helemaal "oh ah" zitten, terwijl ik zelf nog genoeg punten voor verbetering zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 13:22:
[...]

Niet bedoeld om jouw fotokunsten af te vallen, zeker niet. :) Wilde alleen aangeven dat mensen dan helemaal "oh ah" zitten, terwijl ik zelf nog genoeg punten voor verbetering zie.
Dat hou je altijd, sterker nog mensen van GoT zeggen wel eens, mooie reeks en dan zit ik ze aan te kijken van :?

Volgens mij hebben sommigen, waaronder ik, ook de neiging om té kritisch te zijn :P Met name naar mezelf ben ik soms echt veel te kritisch merk ik soms :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Laatst online: 16:32

Beaves

Usque ad Finem

Dat heb ik ook, vooral als ik lang naar mijn eigen foto's kijk, af en toe best irritant :X

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glopes
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-07 15:24
Ik moet zeggen dat ik wel eens een DSLR heb misbruikt om voor de hekken te staan bij een concert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:18

Sharky

Skamn Dippy!

Glopes schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 13:55:
Ik moet zeggen dat ik wel eens een DSLR heb misbruikt om voor de hekken te staan bij een concert.
niks mis mee, toch?
Had ik ook gedaan.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Laatst online: 14-06 16:25
neographikal schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 13:23:
[...]

Dat hou je altijd, sterker nog mensen van GoT zeggen wel eens, mooie reeks en dan zit ik ze aan te kijken van :?

Volgens mij hebben sommigen, waaronder ik, ook de neiging om té kritisch te zijn :P Met name naar mezelf ben ik soms echt veel te kritisch merk ik soms :)
Maar wat is TE kritisch?
Hoeveel (voor jou) mooie foto's wil je maken per jaar?Klinkt stom maar ik ben met 10 al heel tevreden!
Ik zie bij mezelf best nog steeds een stijgende lijn in de foto's (gelukkig maar), maar ook merk ik dat ik ze veel anders aan het bekijken ben, technisch, compositie, kleuren enz enz.(ben ook nog lang niet tevreden hoor :+ )
Als ik nu de foto's bekijk van een tijd geleden denk ik van .. hmmm dat kan beter....VEEL beter!
Misschien moet je na verloop van tijd gewoon de lat hoger leggen?
Als ik alleen al zie wat er is veranderd aan mijn gear, ja dan is het logisch dat het nu wat beter en mooier gaat maar dan is het weer een uitdaging om die grenzen op te gaan zoeken, maar een technisch perfecte foto kan gewoon een suffe uitstraling hebben... en dan ben je weer bij af.
Het is een leerproces en voorlopig ben je (zijn we) er nog wel mee bezig mag ik hopen, zou er nog lol aan zijn als je elke foto perfect zou maken?
Dan doe je het niet meer voor de kick lijkt me, maar puur uit gewoonte, ik weet wel dat ik tegen die tijd een hele grote advertentie zal zetten op marktplaats want dan is voor mij de lol eraf.
Het lijkt me dat we hier ook met zn allen over iets zitten te ouwehoeren waar we allemaal veel lol aan beleven, en door een onderling vergelijk raken me misschien wat sneller uitgekeken op al hele erge mooie foto's die als we in het analoge tijdperk waren begonnen misschien nog lang niet hadden kunnen maken!

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2024
Jups hoe beweeg je je door een publiek heen? camera voorop daarna volg ik :D
Werkt super.

Ik stond laatst foto's te schieten bij een tentoonstelling, hoor je achter je vandaan komen; kijk schat hij heeft die camera die ik ook zo graag zou willen hebben, 2sec later een andere kerel achter me, W0W das een mooi ding! zou ik er eens doorheen mogen kijken? .. nouja zo'n 2min later had ik 10man om me heen die als maar vragen bleven stellen, ik heb ze vriendelijk bedankt en gewezen op dat ik "aan het werk" was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ik ging met m'n vriendin een stuk fietsen. Ergens onderweg even wat drinken en eten, komt een serveerster van +- 30 me vragen of m'n camera goed beviel. Ze had er zelf net een gekocht na jarenlang analoog geschoten te hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
lullig dat je vriendin derbij zat dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Die kan best veel hebben, anders zou ze niet met me samenwonen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
ik bedoelde eerder lullig voor jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:57
Over patsen gesproken, door het continue patsen in dit topic ben ik echt STEEDS meer geneigd om zelf ook op zoek te gaan naar een leuke instapper, aangezien ik iedere handmatige functie op mn Minolta F200 heb uitgemolken en qua lichtgevoeligheid en zoombereik enorm tekort kom...Dat betekent dus weer een $k armer straks...

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Dus, grote teletoeter, + grote flitser is de magische combinatie?

zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/filespace/patser.jpg

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
Hahaha, dat zou wel een über-mod zijn zeg, zo'n flitskast op je cam haha :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 10:32

Pelle

🚴‍♂️

Remy schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 08:25:
[...]

Mijn telefoon kan ook pics maken (hele brakke, tis een T630).. maar heeft ook Bluetooth.. dus ik maak coole foto's van m'n vrienden met m'n dSLR en die maak ik precies op maat voor de resolutie van m'n telefoon. Beetje USM en het ziet er echt rete stoer uit. Uploaden naar foon met bluetooth en klaar :P
En iedereen wilde ook meteen zo'n telefoon, omdat je daar van die coole foto's mee kan maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
De vrouwen zullen dol op je zijn en je staat bij iedere evenement vooraan! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Eenvoudig voor mij: als je je foto's probeert te vergelijken met de besten uit het vak. Dan kom je vaak, zeker in je eigen ogen, niet ver. Ik vind mijzelf helemaal niet zo goed, maar als ik met een zeer ervaren fotograaf met oog voor het vak praat is dat wel even anders. Vind mezelf bovendien te veel hetzelfde doen, truukje hier, truukje daar, beetje aanklooien zus en klaar. Ja het werkt, ja het levert toch wel vette shit op, maar puur truukjes doen moet het niet zijn denk ik dan. Ben er ondertussen dan ook wel achter dat wat ik een truukje noem, voor een ander niet een truukje is; ik heb er ook twee jaar over gedaan voor ik het onder de knie kreeg... Dat vergeet ik te vaak. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 16:32

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Mmmm ja kritisch zijn op jezelf.
Tot m'n spijt moet ik bekennen dat ik daar na een jaartje dslr ook last van begin te krijgen. Aan 1 kant een goede zaak natuurlijk (voor mezelf) aan de andere kant is dat iets waar ik toch niet helemaal blij mee ben, want ik bekijk iemand anders z'n foto's ook anders. Ik wil nl. niet in een zeikerige fotograaf veranderen die een foto niet goed vindt als er een gras sprietje de verkeerde kant opstaat bij wijze van spreken. Soms verliezen echte fotografen het grote geheel wel eens een beetje uit het oog vind ik.
En als je de mensen hier al kritisch vind post dan maar eens op DPZ

Een andere vervelende eigenschap van mezelf is dat ik iemand anders z'n gear ook nog kritisch ga bekijken, en daar dan direct een soort van oordeel aan vast hang. Ik zag bijv. afgelopen weekend iemand met een zilveren Canon 350D en vind het pats gehalte daar toch behoorlijk laag van. Zilver is gewoon de kleur voor de normale digi toestellen, zwart ziet er gewoon profi-der uit. Dus ik denk direct dat die gast slechte foto's maakt, terwijl ikzelf ook een eerste klas prutser ben.

Maar het is en blijft leuk om met je gear op het strand foto's te maken, de comments die je dan krijgt van toevallige passanten is toch altijd wel lachen -> "Is dat digitaal? -> Ja. -> Zo zo _/-\o_ ......" Alsof je dan ineens een betere fotograaf bent als dat je analoog schiet. Denk eerder dat je "slechter" bent........
En ik stap soms nog 1 trede hoger op de pats ladder als ik m'n D70 het water mee inneem. Nu alleen nog een echte pistolgrip en ik ben de man ;)

XBL: theArthurrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Floris schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 04:15:
[...]

Eenvoudig voor mij: als je je foto's probeert te vergelijken met de besten uit het vak. Dan kom je vaak, zeker in je eigen ogen, niet ver. Ik vind mijzelf helemaal niet zo goed, maar als ik met een zeer ervaren fotograaf met oog voor het vak praat is dat wel even anders. Vind mezelf bovendien te veel hetzelfde doen, truukje hier, truukje daar, beetje aanklooien zus en klaar. Ja het werkt, ja het levert toch wel vette shit op, maar puur truukjes doen moet het niet zijn denk ik dan. Ben er ondertussen dan ook wel achter dat wat ik een truukje noem, voor een ander niet een truukje is; ik heb er ook twee jaar over gedaan voor ik het onder de knie kreeg... Dat vergeet ik te vaak. :)
De truuk is de juiste truuk op het juiste moment te gebruiken.
Zo zijn er ook talloze toevalfoto's. De truuk is dan op het juiste moment de juiste situatie te zien en vast te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Eeensch is met YellowCube. Ik wil daaraan toevoegen dat een goede camera je de mogelijkheid geeft om meer truukjes te kunnen gebruiken en vaak sneller werkt om ergens op het juiste moment de juiste situatie vast te leggen.

Helaas was ik bij de volgende foto net iets te laat:
Afbeeldingslocatie: http://images.fotopic.net/ya4g95.jpg
Wat er voor gezorgt heeft dat ik geen tijd had om iets in te stellen. Jammer, want dit is gewoon een van die momenten die je gewoon niet wil missen. Maar natuurlijk had ik net op dat moment even mijn camera neergelegd om even met de dames achter de bar te kletsen en een biertje te nemen :(

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ralph Smeets schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 09:11:
Eeensch is met YellowCube. Ik wil daaraan toevoegen dat een goede camera je de mogelijkheid geeft om meer truukjes te kunnen gebruiken en vaak sneller werkt om ergens op het juiste moment de juiste situatie vast te leggen.

Helaas was ik bij de volgende foto net iets te laat:
[afbeelding]
Wat er voor gezorgt heeft dat ik geen tijd had om iets in te stellen. Jammer, want dit is gewoon een van die momenten die je gewoon niet wil missen. Maar natuurlijk had ik net op dat moment even mijn camera neergelegd om even met de dames achter de bar te kletsen en een biertje te nemen :(
Ja, zo zie je maar weer, de zwakte voor het vrouwelijke geslacht breekt je vroeg of laat een keer op. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Mmmz, om even idee te krijgen, teletoeter + flitser op m'n D70s gezet :X

Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/filespace/flitser2.jpg

best wel uhm, impressive...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

[rant]Vind de body nogal klein en prutserig met zo'n lens. Totaal geen balans ook.[/rant]

't ziet er wel groot uit ja :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Floris schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:19:
[rant]Vind de body nogal klein en prutserig met zo'n lens. Totaal geen balans ook.[/rant]
Dat is zeker te verhelpen met een goede battery-grip, geeft ook veel betere balans en portrait-grip.

Oh wait.. D70.. no grip ;) ;)

Rare spitstoelopende lens ook overigens ;)

*por* *plaag* :+ :+ :+

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-11-2022
tazzman schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 18:17:
[...]

Dat is zeker te verhelpen met een goede battery-grip, geeft ook veel betere balans en portrait-grip.

Geen grip?

Wat is dit dan? http://www.hoodmanusa.com/powergrip.asp

:?

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ken uw hardware:

Harbortronics VG-D70

Hoodman HPG-D70

Zijn gewoon grips die prima op de D70 passen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remy schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 18:30:
[...]

Maar het blijft (helaas) toch een soort van nep, vooral het draadje :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op dit moment een D70 en twee lenzen waar ik tevreden mee ben.
Voldoende megapixels voor een strakke vergroting en voldoende bereik.

Meer geld zou ik alleen maar willen uitgeven aan reizen.
Het is heerlijk om helemaal in je uppie in Canada rond te lopen en rustig op je gemak foto's te maken. Ik heb er een gruwelijke hekel aan als mensen mij aan staan te staren terwijl ik een foto aan het maken ben.

Vaak vanwege die D70 en een redelijke lens. Ik kan die pats-factor missen als kiespijn.
Tuurlijk voel ik me trots als men naar mijn cam vraagt. Maar als ik aan het fotograferen ben heb ik daar geen behoefte aan.

Laat mij alleen AUB, om te genieten van de omgeving en van het fotograferen. Haal die priemende ogen uit mijn rug, want ik voel wel dat je naar me kijkt! Grrr de lol is er voor mij dan al snel vanaf.

Ben ik mensenschuw? Valt wel mee, maar ik heb er een gruwelijke hekel aan om op te vallen op zo'n manier. En dat heb ik sinds ik een DSLR heb.

Tijd dus voor een reisje naar Yukon, Canada ;)
Maar nu eerst even dichterbij, Zwitserland dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Prutser !
Daar komen echte foto's uit...

Bij deze cam is zelfs dat niet het geval:
( Die rechter dan... :P )
Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/336/480/722.jpg

Ontopic:
Het komt wel eens voor dat men vraagt of ik van de krant ben. Wat op zich wel grappig is.
Wanneer ik met m'n 70-300mm schiet, probeert men bukkend onder m'n 'angle of view' door te lopen.
Bijzonder irritant wordt het, wanneer ik voor een nachtopname aan het spelen ben met m'n cam op statief / instellingen / compositie en mensen gaan daarvoor stilstaan.
Wat ongeveer duurt tot ik weer achter m'n viewfinder vandaan kom.
( Of ik moet ze eerder door hebben. )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 15:34

T.T.

Sowieso

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 22:41:
Ben ik mensenschuw? Valt wel mee, maar ik heb er een gruwelijke hekel aan om op te vallen op zo'n manier. En dat heb ik sinds ik een DSLR heb.
Daar kan ik helemaal inkomen! Ik heb precies hetzelfde gevoel en dat speelt bij mij zelfs mee in de overweging of ik ooit wel een dSLR moet kopen. Ik wil nooit opvallen, maar met zo'n mega-camera gebeurt dat toch automatisch :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 22:41:
Ik heb op dit moment een D70 en twee lenzen waar ik tevreden mee ben.
Voldoende megapixels voor een strakke vergroting en voldoende bereik.

Meer geld zou ik alleen maar willen uitgeven aan reizen.
Het is heerlijk om helemaal in je uppie in Canada rond te lopen en rustig op je gemak foto's te maken. Ik heb er een gruwelijke hekel aan als mensen mij aan staan te staren terwijl ik een foto aan het maken ben.

Vaak vanwege die D70 en een redelijke lens. Ik kan die pats-factor missen als kiespijn.
Tuurlijk voel ik me trots als men naar mijn cam vraagt. Maar als ik aan het fotograferen ben heb ik daar geen behoefte aan.

Laat mij alleen AUB, om te genieten van de omgeving en van het fotograferen. Haal die priemende ogen uit mijn rug, want ik voel wel dat je naar me kijkt! Grrr de lol is er voor mij dan al snel vanaf.

Tijd dus voor een reisje naar Yukon, Canada ;)
Maar nu eerst even dichterbij, Zwitserland dit jaar.
prachtig, kan het niet beter verwoorden :)
zo jammer dat wij in NL geen echte natuur hebben.

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

ThunderNet schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:07:
Mmmz, om even idee te krijgen, teletoeter + flitser op m'n D70s gezet :X

[afbeelding]

best wel uhm, impressive...
Da's niks als je een D70 met een Sigma 80-400 OS hebt gezien O-) Dan heb je dus echt het idee dat je alleen naar een lens zit te kijken :D

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Laatst online: 16:32

Beaves

Usque ad Finem

Ik ben er ook zo een die een dSLR heeft voor de natuur, niet om mensen op de foto te zetten, ik heb buiten familie nog nooit foto's van andere mensen gemaakt, boeit me simpelweg niet. Maar ik kan geen genoeg krijgen van mooie landschappen en dieren, en ook ik wil dan het liefst alleen gelaten worden.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Remy schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 18:30:
[...]
Ken uw hardware:

Harbortronics VG-D70

Hoodman HPG-D70

Dan ken ik mijn hardware denk ik iets beter dan jij denkt..:) ik noem dit namelijk gewoon geen oplossing. Met een draadje ertussen? Das toch geen oplossing. Schijnt overigens nog steeds niet ideaal te werken en voor dat geld vind ik het ook wel erg duur. Ik snap niet dat Nikon gewoon geen echte grip voor de D70 uitbrengt... er komt kennelijk niet snel een D100 opvolger. De D70s was een prima moment om deze razend populaire Nikon DSLR juist *wel* te voorzien van de nodige grip aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

We dwalen een beetje af, maar daar wil ik nog wel antwoord op geven :)

Ten eerste: iets is beter dan niets. Het is geen eigen Nikon-grip nee die prima werkt, maar zelfs al is het maar voor de extra accuduur+balans, dan word je er al blij van. Over het vertical schieten is deels een omweg via of IR-draadje voor het oog van de D70, of via een aanpassing aan je D70.

Over de D100-opvolger: Nikon wacht daar nog even mee: de sales van de D70(s) etc gaan goed, en daarnaast willen ze de sales van de D2X die net een paar maanden op de markt is, niet schaden. Die D200 (of hoe hij ook zal gaan heten) zal op z'n vroegst eind dit jaar of begin komend jaar op de markt komen.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.