Ik doe het met atitoolFrank_Knopers schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 16:06:
Ik heb een super noob vraag: Hoe/waar lees ik de temperatuur van mijn X800pro uit?
Ik heb al gekeken bij Catalyst Control Center, Schermeigenschappen, Speedfan... maar nergens kan ik die sensor in beeld krijgen.
PS: Ik gebruik de 5.7 Catalyst drivers.
Ik wil de temp wel graag weten zodat ik straks kan vergelijken met mijn Cool-Matic X800 waterblok die binnenkort binnen komt..
En dat werkt hier dus niet. Ik krijg op de plek waar die grafiek moet komen gewoon een rood plaatje van ATi.
Goud is geen geld
Dude kan je ff in het videokaart forum zoeken
daar staat denk ik wel het antwoord
Sorry, ik kwam er inderdaad achter dat dit niet de goede was. 
Bij het posten van de vraag hat ik 2 vensters open staan: Waterkoeling en X800 topic.
Dat gaat wel eens mis.
Bij het posten van de vraag hat ik 2 vensters open staan: Waterkoeling en X800 topic.
Dat gaat wel eens mis.
Goud is geen geld
Heb mijn set ook bij mekaar gezocht.
Eheim 1048, Swiftech MCW50-T, Black Ice Extreme II dual 120mm(deze set had ik al voor mijn gpu)
Swiftech MCW5002-64T , Black Ice Extreme III triple 120mm.
Pelts worden gevoed door 2 meanwell 320-12 PSU's
Nu zat ik te denken aan de volgende setup:
Reservoir+pomp -> Black Ice III Triple -> CPU -> Black Ice II Dual -> GPU -> Reservoir+pomp
Beste setup zo ? Of toch anders in mekaar zetten ?
Wil de BI 2 en de BI 3 aan mekaar vast maken dmv 2 Swiftech Radboxen (1 op pc-case, 1 op BI 3) en dan daartussen 3 120mm fans, BI3 word dus gezogen, BI2 word geblazen (hamburgeridee)
Eheim 1048, Swiftech MCW50-T, Black Ice Extreme II dual 120mm(deze set had ik al voor mijn gpu)
Reservoir+pomp -> Black Ice III Triple -> CPU -> Black Ice II Dual -> GPU -> Reservoir+pomp
Wil de BI 2 en de BI 3 aan mekaar vast maken dmv 2 Swiftech Radboxen (1 op pc-case, 1 op BI 3) en dan daartussen 3 120mm fans, BI3 word dus gezogen, BI2 word geblazen (hamburgeridee)
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
[rml][ WC] Het grote waterkoelingtopic deel XIII[/rml]justifire schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 23:58:
Heb mijn set ook bij mekaar gezocht.
Oftewel, de volgorde maakt voor de temperatuur niet zoveel uit.
De plaatsing van je fans is zo moeilijk te zeggen, gewoon http://gathering.tweakers..._message/23051081#koeling aanhouden, dan kan er weinig mis gaan.
Wel een heftige setup trouwens hoor
Verwijderd
is er veel verschil in performance tussen een koper blok met plexi top, of een ''budget'' koperen blokje dat vernikkelt is. Want ik wil namelijk mijn 6800le waterkoelen maar niet teveel geld uitgeven omdat ik mischien over een tijdje een nieuwe kaart wil kopen.
Omdat meer fan's meer herrie maken dan één fan, overweeg ik eigenlijk om een 'grote fan' voor op mijn radiator aan te schaffen. Maar ik zie nergens winkels die fan's van meer dan 120mm (bijvoorbeeld 180mm ofzo) verkopen.. bestaan dat soort fan's niet? of zijn ze gewoon lastig te verkrijgen.. Iemand nog een tip?
HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.
Kijk eens op www.Farnell.com of bij conrad, misschien dat ze daar grotere fans hebben.
Ik vraag me af of ze dan stil zijn.
Ik vraag me af of ze dan stil zijn.
Op Inkoopacties.net loopt een IA voor lucht- en waterkoelingspullen. Ik heb een setup samengesteld die volgens de reviews wel goed zou moeten koelen. Het enige waar ik nog niet uit ben is het soort slangen en slangaansluitingen die ik moet nemen. Het is de eerste keer dat ik waterkoeling ga gebruiken en ik zou het graag direct goed doen: ik heb geen zin om na enkele weken erachter te komen dat er vanalles aan schort zodat ik onderdelen opnieuw moet kopen en vervangen. Ik krijg wel hulp van een ervaren "waterkoeler", alleen zou ik het hier ook nog eens willen navragen. Dit is (voorlopig) mijn setup:
De koelblokjes zouden allemaal liever druk dan flow hebben, dus kan ik beter dunnere slangen nemen. Maar wat is "dun" in de h2o-scene? En kan ik niet beter een slang nemen met een dikkere wand? In de IA staan zulke slangen er niet bij, maar da's geen onoverkomelijk probleem natuurlijk.
En dan moet ik natuurlijk nog de slangaansluitingen kiezen, want dat zit op geen enkel onderdeel.
Kan ik voor plugin-aansluitingen kiezen? Of hangen daar risico's aan vast?
Het geheel moet in een Lian Li PC60 Plus case komen. Staan er onderdelen in mijn lijst die niet deugen?
Alvast bedankt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| 150 Alphacool Eheim Station 1000 € 42,50 € 42,50 13 Alphacool NexXxoS GP2X-NV40 € 25,50 € 25,50 44 Alphacool NexXxoS NBX-N € 22,10 € 22,10 18 Alphacool NexXxoS XP AMD 64 € 29,75 € 29,75 30 Alphacool NexXxoS Xtreme II € 33,92 € 33,92 64 Lian Li 3,5" Multi Panel TR-3A € 22,00 € 22,00 114 Nanotherm PCM+ € 8,00 € 16,00 140 PUR 10/8mm glashelder € 1,95 € 7,80 60 Teflonband 12mmx10m € 2,12 € 2,12 Bijdrage voor het gebruik van het systeem € 0,22 Extra kosten (reden): € 1,00 Totaal: 13 € 202,91 |
De koelblokjes zouden allemaal liever druk dan flow hebben, dus kan ik beter dunnere slangen nemen. Maar wat is "dun" in de h2o-scene? En kan ik niet beter een slang nemen met een dikkere wand? In de IA staan zulke slangen er niet bij, maar da's geen onoverkomelijk probleem natuurlijk.
En dan moet ik natuurlijk nog de slangaansluitingen kiezen, want dat zit op geen enkel onderdeel.
Het geheel moet in een Lian Li PC60 Plus case komen. Staan er onderdelen in mijn lijst die niet deugen?
Alvast bedankt.
In de inkoopactie zijn wel degelijk Tygon slangen te krijgen, 8mm ID en 11.2mm OD. Zeer goed en duur spul. Koop het zelf ook. Ik doe een deel met Tygon, namelijk de kleine sprongen tussen de blokjes, en de rest met PUR slang.F.U.B.A.R schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 15:40:
Op Inkoopacties.net loopt een IA voor lucht- en waterkoelingspullen. Ik heb een setup samengesteld die volgens de reviews wel goed zou moeten koelen. Het enige waar ik nog niet uit ben is het soort slangen en slangaansluitingen die ik moet nemen. Het is de eerste keer dat ik waterkoeling ga gebruiken en ik zou het graag direct goed doen: ik heb geen zin om na enkele weken erachter te komen dat er vanalles aan schort zodat ik onderdelen opnieuw moet kopen en vervangen. Ik krijg wel hulp van een ervaren "waterkoeler", alleen zou ik het hier ook nog eens willen navragen. Dit is (voorlopig) mijn setup:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 150 Alphacool Eheim Station 1000 € 42,50 € 42,50 13 Alphacool NexXxoS GP2X-NV40 € 25,50 € 25,50 44 Alphacool NexXxoS NBX-N € 22,10 € 22,10 18 Alphacool NexXxoS XP AMD 64 € 29,75 € 29,75 30 Alphacool NexXxoS Xtreme II € 33,92 € 33,92 64 Lian Li 3,5" Multi Panel TR-3A € 22,00 € 22,00 114 Nanotherm PCM+ € 8,00 € 16,00 140 PUR 10/8mm glashelder € 1,95 € 7,80 60 Teflonband 12mmx10m € 2,12 € 2,12 Bijdrage voor het gebruik van het systeem € 0,22 Extra kosten (reden): € 1,00 Totaal: 13 € 202,91
Alvast bedankt.
Verder denk ik dat 6mm ID dun is, 8mm is normaal en 10mm is iets aan de grote kant. Let wel dat als je 6mm ID slangen neem je later misschien problemen krijgt als je andere blokjes wil gaan kopen aangezien 6mm niet echt een gangbare maat is.
Ik vraag me af of een Eheim 600 ook zou kunnen in dat systeem wat jij hebt samengesteld. Ik heb namelijk bijna hetzelfde. ik heb de budget NB/GPU koeler omdat ik plexiglas niet vertrouw, en een Eheim 600.
Ik heb als aansluitingen gewoon de metalen barbs. Dit vanwege 2 voordelen: Minder kans op lekken (enkel bestaat dit voordeel voor 90% uit placebo denk ik
Verwijderd
Grotere ventilatoren zijn gewoon veel te duur. 80 tot 180 euro voor een 17cm exemplaar...Luxx schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 23:04:
Omdat meer fan's meer herrie maken dan één fan, overweeg ik eigenlijk om een 'grote fan' voor op mijn radiator aan te schaffen. Maar ik zie nergens winkels die fan's van meer dan 120mm (bijvoorbeeld 180mm ofzo) verkopen.. bestaan dat soort fan's niet? of zijn ze gewoon lastig te verkrijgen.. Iemand nog een tip?
Kijk eens bij dumpzaken, of zoek naar aanbiedingen bij elektronicawinkels.

Dit is een goedkope 17 cm voor 12 euro. Helaas 220 Volt en dus niet makkelijk regelbaar, en daardoor waarschijnlijk veel te luid.
Waar koop je zoiets? 220v maakt me eigenlijk niet zo veel uit, met een ordinaire snoer-dimmer is is dit toch prima te dimmen...Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 00:47:
Grotere ventilatoren zijn gewoon veel te duur. 80 tot 180 euro voor een 17cm exemplaar...
Kijk eens bij dumpzaken, of zoek naar aanbiedingen bij elektronicawinkels.
[afbeelding]
Dit is een goedkope 17 cm voor 12 euro. Helaas 220 Volt en dus niet makkelijk regelbaar, en daardoor waarschijnlijk veel te luid.
Probeer het eens op een sloop, autofans zijn er ook in verschillende grote maten en zeker niet zo duur.Luxx schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 21:37:
[...]
Waar koop je zoiets? 220v maakt me eigenlijk niet zo veel uit, met een ordinaire snoer-dimmer is is dit toch prima te dimmen...
Verwijderd
Ik heb ooit eens een PowerMac 8500/180 AV(tower model) opengemaakt om van binnen schoon te maken, daar zat 1 knots van een Fan in aangesloten op 1 van die molex stekkertjes. Maar ja waar te krijgen en hoe duur ????Luxx schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 21:37:
[...]
Waar koop je zoiets? 220v maakt me eigenlijk niet zo veel uit, met een ordinaire snoer-dimmer is is dit toch prima te dimmen...
Ik heb een klein probleempje met het vastschroeven van een 1/4'' fitting...
De fitting is namelijk te lang en komt dus tot onderaan de schroefdraad. Daardoor wordt het rubberen ringetje dat erbij hoort niet meer goed vastgeklemd tussen fitting - blok. De fitting is dus niet waterdicht.
Nu zijn er verschillende oplossingen:
1. een dikker rubber ringetje of bijv 2 ringetjes op elkaar tussen fitting - blok.
2. Een stuk van de inschroefverbinding van de fitting afzagen zodat ik hem helemaal naar beneden vast kan schroeven en dus het rubbertje goed klemzet tussen fitting - blok.
NB: De 2e oplossing is de meest radicale maar lijkt me wel het stevigst. Is het afzagen van zo'n inschroefverbinding uberhaupt mogelijk of past de fitting dan straks niet meer in de schroefdraad van het koelblok?
Ik ga morgen eens op zoek naar nieuwe rubberen ringetjes. Kijken of het daarmee werkt..
De fitting is namelijk te lang en komt dus tot onderaan de schroefdraad. Daardoor wordt het rubberen ringetje dat erbij hoort niet meer goed vastgeklemd tussen fitting - blok. De fitting is dus niet waterdicht.
1. een dikker rubber ringetje of bijv 2 ringetjes op elkaar tussen fitting - blok.
2. Een stuk van de inschroefverbinding van de fitting afzagen zodat ik hem helemaal naar beneden vast kan schroeven en dus het rubbertje goed klemzet tussen fitting - blok.
NB: De 2e oplossing is de meest radicale maar lijkt me wel het stevigst. Is het afzagen van zo'n inschroefverbinding uberhaupt mogelijk of past de fitting dan straks niet meer in de schroefdraad van het koelblok?
Ik ga morgen eens op zoek naar nieuwe rubberen ringetjes. Kijken of het daarmee werkt..
Goud is geen geld
Verwijderd
3. haal een fitting met een korter schroefdraadFrank_Knopers schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:42:
KNIP
KNIP
Voor welk blok heb je die nodig? Innovatek heeft G1/4 fittingen met tamelijk korte schroefdraad
Ik had hetzelfde probleem, zo heb ik het opgelost: ik ben ff naar m'n oom gedaan, even de pilaren af laten draaienFrank_Knopers schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:42:
Ik heb een klein probleempje met het vastschroeven van een 1/4'' fitting...
Ik ga morgen eens op zoek naar nieuwe rubberen ringetjes. Kijken of het daarmee werkt..![]()

Aan de onderkant 2mm eraf, en vanaf de 'zeskant' (beetje bekrast niet op letten
Altijd teflontape blijven gebruiken op het schroefdraad!!
Misschien is een o-ring alleen wel voldoende maar toch...
[ Voor 3% gewijzigd door Garrett op 09-08-2005 05:52 ]
I love watercooling
Kan het niet gewoon met een ijzerzaagje en dat ik dan met een fijn schuurpapier alle scherpe randjes weer glad maak?
Ik heb me al rot gezocht naar de goede fittingen dus ik ga niet weer op zoek naar wat anders. Dan wordt de bak met ongebruikte fittinen alleen maar voller..3. haal een fitting met een korter schroefdraad
2mm is wel erg klein om eraf te zagen. Ik vraag me af hoe je dat gedaan hebt.Aan de onderkant 2mm eraf, en vanaf de 'zeskant' (beetje bekrast niet op letten) 3mm kaal, zodat er een o-ring geplaatst kan worden.
Misschien domme vraag, maar wat gebeurt er als ik dit niet doe?Altijd teflontape blijven gebruiken op het schroefdraad!!
[ Voor 88% gewijzigd door frankknopers op 09-08-2005 10:23 ]
Goud is geen geld
2mm is niet heel klein, 0.1mm is heel klein, hoewel sommigen dat nog niet klein vinden 
M'n oom heeft zo'n machine die je heel nauwkeurig kan instellen, 2mm is dan ook echt 2.00mm
Als je bijvoorbeeld geen o-ring gebruikt, wat soms niet eens nodig is, en je gebruikt geen teflon tape, dan zal het water door de schroefdraad heen sijpelen, simpelweg omdat de schroefdraad nooit perfect aansluit op het waterblokje. Er is altijd wel iets speling, en water heeft verrekt weinig ruimte nodig om te lekken geloof me
Daarom wind je er 3 a 4 laagjes teflon omheen en is het vrijwel altijd waterdicht, als je meer lagen nodig hebt had je sowieso al speling.
Vandaar dat teflon + o-ring dubbele bescherming biedt.
De o-ringen op mijn pilaren waren zo'n 2mm hoog, nu nog niet eens 1 door het aandraaien, geen lekkage dus, het water moet wel een gigantische druk opbouwen wil het daar doorheen komen.
M'n oom heeft zo'n machine die je heel nauwkeurig kan instellen, 2mm is dan ook echt 2.00mm
Als je bijvoorbeeld geen o-ring gebruikt, wat soms niet eens nodig is, en je gebruikt geen teflon tape, dan zal het water door de schroefdraad heen sijpelen, simpelweg omdat de schroefdraad nooit perfect aansluit op het waterblokje. Er is altijd wel iets speling, en water heeft verrekt weinig ruimte nodig om te lekken geloof me
Daarom wind je er 3 a 4 laagjes teflon omheen en is het vrijwel altijd waterdicht, als je meer lagen nodig hebt had je sowieso al speling.
Vandaar dat teflon + o-ring dubbele bescherming biedt.
De o-ringen op mijn pilaren waren zo'n 2mm hoog, nu nog niet eens 1 door het aandraaien, geen lekkage dus, het water moet wel een gigantische druk opbouwen wil het daar doorheen komen.
I love watercooling
Goed..
Ik denk dat ik het zagen voorlopig maar laat zitten omdat ik daar niet de professionele apparatuur voor heb.
Ik neem gewoon een beetje teflontape, wikkel dat 3 a 4x om de schroefverbinding, draait hem vast zo ver als ie kan en doe er 2 (of 1 dikke) rubberen ring tussen.
Even wat rubberen ringetjes en teflon-tape halen in het dorp..
Ik denk dat ik het zagen voorlopig maar laat zitten omdat ik daar niet de professionele apparatuur voor heb.
Ik neem gewoon een beetje teflontape, wikkel dat 3 a 4x om de schroefverbinding, draait hem vast zo ver als ie kan en doe er 2 (of 1 dikke) rubberen ring tussen.
Even wat rubberen ringetjes en teflon-tape halen in het dorp..
Goud is geen geld
Ik heb gewoon een werkbank gepakt en met een hand ijzerzaagje de fitting van mijn slangpilaren gehalveerd... Moet er wel even bij zeggen dat ik wel een reserve slangpilaar bij de hand had, want je zaag relatief makkelijk scheef ofzo, maar het ging dus bij mij verder prima.Garrett schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 05:51:
[...]Aan de onderkant 2mm eraf, en vanaf de 'zeskant' (beetje bekrast niet op letten) 3mm kaal, zodat er een o-ring geplaatst kan worden.
Altijd teflontape blijven gebruiken op het schroefdraad!!
Misschien is een o-ring alleen wel voldoende maar toch...
Ik heb vandaag de installatie van het Cool-Matic X800 blok afgerond!
Uiteraard een leuke fotoshoot!

Groot
Onder de operatie anti-ESD zak!

Groot
Het X800 waterblok aan de onderzijde

Groot
Installatiegids (alleen in Duits en Engels
)

Groot
Blokje gemonteerd. Past goed en hoeft niet krom

Groot
Lekker compacte Frank style

Groot
Hoop ellende tijdens het work-in-progress..
Ohjah, temps zijn nu 20 graden lager

Groot

Groot

Groot
Installatiegids (alleen in Duits en Engels

Groot

Groot

Groot
[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 09-08-2005 17:04 ]
Goud is geen geld
wow .. gaaf .. maar wel duur joh zo'n gpu-koelblok.
Maar goed ik knooi eerst wel eventjes met m'n swiftech storm waterblokje
keep up the good work
Maar goed ik knooi eerst wel eventjes met m'n swiftech storm waterblokje
keep up the good work
klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel
Leuk hoor
Ik blijf die koeltorens er toch wel erg gaaf vinden, misschien dat ik er ook ooit nog één aan mijn setup knoop, gewoon voor de sier.
Het Cool-Matic blok zag er out-of-the-box al zo gaaf uit, dus ik heb er verder niet aan gezeten. Het blokje was echter wel een beetje vettig bij de core, dus daar heb ik WC-papier voor gebruikt.RoamoR schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 21:38:
[...]
Leuk hoorHeb je trouwens nog die contactvlakken met het geheugen gepolijst oid? Of was dat niet meer noodzakelijk?
Ik blijf die koeltorens er toch wel erg gaaf vinden, misschien dat ik er ook ooit nog één aan mijn setup knoop, gewoon voor de sier.
En die koeltoren... Tsjah, ding blijft me verbazen. Houdt de CPU, de X800pro en de chipset altijd netjes onder de 45 graden. Zelfs als ik gameserver draai + game als NFSU2, BF2, Farcry, GTA SA speel
[ Voor 7% gewijzigd door frankknopers op 09-08-2005 22:18 ]
Goud is geen geld
Dat koelblok is echt relaxed, heb hem ook voor mn 6800GT
en mn core kan nu van 350mhz naar 443mhz (!!!)
(zonder voltage te verhogen)
en dan blijft ie nog koel...
geheugen gaat van 1ghz naar 1.8
maargoed de memchipjes gaan toch nooit zo ver..
Verwijderd
er loopt nu een ia voor oa. waterkoeling spulle, en daar hebben ze ook ''budget blokjes'' voor nb en videokaart. Er staat dat het koperenblokjes zijn maar die vernikkelt zijn. Maakt dat veel uit voor de prestaties?
Tja, wat is veel? Het zal ongetwijfeld minder zijn dan een "puur" koperen blok, maar het kan nog steeds aan je eisen voldoen natuurlijk.Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 22:33:
er loopt nu een ia voor oa. waterkoeling spulle, en daar hebben ze ook ''budget blokjes'' voor nb en videokaart. Er staat dat het koperenblokjes zijn maar die vernikkelt zijn. Maakt dat veel uit voor de prestaties?
Een vraag van mijn kant; ik heb even in de pricewatch gekeken, maar ik krijg de indruk dat je die Reserator-toren niet los kan kopen? Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten?
Ik heb namelijk al goede blokjes etc, ik wil hem alleen als eyecandy gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 09-08-2005 22:37 ]
Wordt moeilijk.. Leveranciers bieden alleen natuurlijk alleen maar complete setjes aan.RoamoR schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 22:37:
[...]
Tja, wat is veel? Het zal ongetwijfeld minder zijn dan een "puur" koperen blok, maar het kan nog steeds aan je eisen voldoen natuurlijk.
Een vraag van mijn kant; ik heb even in de pricewatch gekeken, maar ik krijg de indruk dat je die Reserator-toren niet los kan kopen? Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten?
Ik heb namelijk al goede blokjes etc, ik wil hem alleen als eyecandy gebruiken.
2e hands zijn ze vast wel te vinden! Ik heb gehoord dat ene Petervandamned zo'n blauwe toren te koop heeft staan.
[ Voor 10% gewijzigd door frankknopers op 09-08-2005 22:42 ]
Goud is geen geld
Verwijderd
hoi ik heb een vraagje ik heb net mijn processor binnen maar ik kwam er toen achterdat er stift op zat stond 3,0 v op is dit slecht voor mijn cool prestaties?
en als dat wel zo is hoe krijg ik het er dan veilig van af?
van 1ghz naar 1.8ghz vind ik toch best spectaculairixl85 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 22:30:
Dat koelblok is echt relaxed, heb hem ook voor mn 6800GT
whoeps..Vandread schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 10:52:
[...]
van 1ghz naar 1.8ghz vind ik toch best spectaculair
1.18
klein foutje moet kunnen
Verwijderd
Nee, dit maakt niets uit, vergeet er geen koelpasta op te doen voordat je hem monteert. En leestekens zijn ook handig voortaan. Wat is trouwens de reden dat je dit in het waterkoeling topic post? En het is zeer merkwaardig te noemen dat ze er 3.0 volt op schrijven, ik zou maar eens terug gaan naar de plek waar je het heb gekocht.Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 10:23:
hoi ik heb een vraagje ik heb net mijn processor binnen maar ik kwam er toen achterdat er stift op zat stond 3,0 v op is dit slecht voor mijn cool prestaties?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 16:58 ]
Verwijderd
ik heb nu een 6800le kaart, en nu wil ik graag daar een koelblok voor kopen. Die dus geschikt is voor de 6800 serie, zou die ook op de 7800 passen? want als ik in de toekomst upgrade wil ik liever niet een nieuw blok hoeven te kopen. Zover ik kan zien lijkt de 7800 best wel op de 6800
Als je een blokje koopt wat alleen de core koelt wel, als je er een koopt die ook mem koelt waarschijnlijk nietVerwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 10:22:
ik heb nu een 6800le kaart, en nu wil ik graag daar een koelblok voor kopen. Die dus geschikt is voor de 6800 serie, zou die ook op de 7800 passen? want als ik in de toekomst upgrade wil ik liever niet een nieuw blok hoeven te kopen. Zover ik kan zien lijkt de 7800 best wel op de 6800
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Verwijderd
Heb de Swiftech Storm al een week en moet zeggen echt een Super blokje.
Pentium 4 670ES 3.8GHz @ 4.75GHz
Idle : 31 Graden
Stress : 40 Graden
En dan met een Single Rad
.
Pentium 4 670ES 3.8GHz @ 4.75GHz
Idle : 31 Graden
Stress : 40 Graden
En dan met een Single Rad
Heb je nog een GPU koeler ertussen zitten?
Wat voor maat slang heb je gebruikt?
1/2" of 3/8"?
Welke pomp?
1/2" of 3/8"?
Welke pomp?
Verwijderd
Eindelijk ben ik weer wat verder met mijn WC.Proces heeft een hele tijd stil gelegen omdat ik niemand kon vinden die kon solderen.Wat denk je, mijn oom is loodgieter
Nooit bij stilgestaan dat hij dat kon. Maar goed hij is nu dichtgesoldeerd en waterdicht. Alleen nu nog iets verzinnen voor mijn rad om daar goede aansluitingen op te krijgen
Ik zal binnenkort wel wat foto's sturen van het blok nu.

Ik zal binnenkort wel wat foto's sturen van het blok nu.
Verwijderd
Slangen zijn 1/2'' , En de pomp is een Danger Den D4 12V, En heb nog een GPU blokje er tussen een MAZA 4 .Coenen schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 21:23:
Heb je nog een GPU koeler ertussen zitten?
1/2" of 3/8"?
Welke pomp?
Hey, ik zit er al een tijd te twijfelen om een wc setje te kopen. Nou zag ik een leuk setje op ebay en vroeg me af wat het allemaal kon etc. Dus ik beetje vertalen en contact gezocht met de verkoper. Bleek dat hij er meer kon krijgen etc (zit aan een IA te denken)
Nou even wat vragen:
- van de onderstaande radiatoren, welke zou beter zijn?? 120mm fans (zijn allebei no-names, en niet op de beschadiging letten, dat ene buisje is bijna plat
)
http://img214.echo.cx/img214/5017/26zl.jpg
http://img225.imageshack.us/img225/8695/17hh.jpg
- Het is allemaal 1/4 schroefdraad en daarop hebben ze slang push-on koppelingen gezet met 10mm buiten en 6,5mm binnen gezet, is dat een verstandig idee, of is het verstandig om dat te veranderen zodat je een andere binnen diameter hebt, had na wat googlen ook al 8mm slang aansluitingen gezien voor op 1/4
- Jullie mening over de blokjes?
http://i15.ebayimg.com/03/i/04/74/17/bf_1_b.JPG
http://img237.echo.cx/img237/482/13yz.jpg
http://img193.imageshack.us/img193/5161/24hc.jpg
http://img193.imageshack.us/img193/5083/45bo.jpg
http://img193.imageshack.us/img193/6423/72df.jpg
Ander setje (laatste foto vergelijking met de bovenstaande blokjes)
http://img194.exs.cx/img194/74/27wv.jpg
http://img137.exs.cx/img137/1631/55oh.jpg
http://img203.exs.cx/img203/7581/10nx.jpg
http://img224.echo.cx/img224/7160/59dr.jpg
http://img179.exs.cx/img179/596/20bh.jpg[
Het commetaar wat op het inkoopactie forum was dat de radiator te klein zou zijn en misschien de aansluitingen ook te klein. Dus daarom deze vragen, misschien valt er iets te "redden" en kan ik wat advies geven aan de verkoper op ebay om zijn setjes aantrekkelijker te maken voor ons "gierige" nederlanders voor dezelfde prijs
Nou even wat vragen:
- van de onderstaande radiatoren, welke zou beter zijn?? 120mm fans (zijn allebei no-names, en niet op de beschadiging letten, dat ene buisje is bijna plat
http://img214.echo.cx/img214/5017/26zl.jpg
http://img225.imageshack.us/img225/8695/17hh.jpg
- Het is allemaal 1/4 schroefdraad en daarop hebben ze slang push-on koppelingen gezet met 10mm buiten en 6,5mm binnen gezet, is dat een verstandig idee, of is het verstandig om dat te veranderen zodat je een andere binnen diameter hebt, had na wat googlen ook al 8mm slang aansluitingen gezien voor op 1/4
- Jullie mening over de blokjes?
http://i15.ebayimg.com/03/i/04/74/17/bf_1_b.JPG
http://img237.echo.cx/img237/482/13yz.jpg
http://img193.imageshack.us/img193/5161/24hc.jpg
http://img193.imageshack.us/img193/5083/45bo.jpg
http://img193.imageshack.us/img193/6423/72df.jpg
Het commetaar wat op het inkoopactie forum was dat de radiator te klein zou zijn en misschien de aansluitingen ook te klein. Dus daarom deze vragen, misschien valt er iets te "redden" en kan ik wat advies geven aan de verkoper op ebay om zijn setjes aantrekkelijker te maken voor ons "gierige" nederlanders voor dezelfde prijs
[ Voor 10% gewijzigd door Remy op 15-08-2005 08:18 ]
gaaf zo'n dingFrank_Knopers schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:04:
Ik heb vandaag de installatie van het Cool-Matic X800 blok afgerond!
[afbeelding]
Groot
[afbeelding]
Groot
[afbeelding]
Groot
Installatiegids (alleen in Duits en Engels)
[afbeelding]
Groot
[afbeelding]
Groot
[afbeelding]
Groot
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Natuurlijk worden die gekoeld!Chiron schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 09:14:
[...]
gaaf zo'n dingmaar worden de geheugenchips aan de andere kant van de kaart niet gekoeld
Koelblokjes

Gekocht bij Freezinghardware
En dat kunnen de DDR3 geheugenchips wel gebruiken ook! Na een paar uur intensief gamen zijn de koelblokjes minstens zo warm als de boxed koeler van een 3 ghz intel.
[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 14-08-2005 09:47 ]
Goud is geen geld
[edit]
aluminium rad is van de baan, ik ga voor een koper model, bedacht me iets te laat dat het corrosieprobleem de kop opsteekt wanneer koperen blokjes gebruikt worden samen met een alu rad.
vraag is nu dus: iemand een goede suggestie welke blokjes voor een 939proc en GF6600 te gebruiken, voor een redelijke prijs en redelijke performance?
aluminium rad is van de baan, ik ga voor een koper model, bedacht me iets te laat dat het corrosieprobleem de kop opsteekt wanneer koperen blokjes gebruikt worden samen met een alu rad.

vraag is nu dus: iemand een goede suggestie welke blokjes voor een 939proc en GF6600 te gebruiken, voor een redelijke prijs en redelijke performance?
[ Voor 84% gewijzigd door Goudvis op 15-08-2005 20:57 ]
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Epoxy prutsen ofzo? geen idee, erg onhandig gevalGoudvis Jan schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 21:05:
hier een aanwinst van mij; aluminium rad uit een oude diesel. Iemand suggesties hoe ik het handigst de slangaansluitingen hieraan kan bevestigen?
DaOverclocker schreef op zondag 31 juli 2005 @ 19:56:
Ik heb op mijn Xp-mobile nog een oude Maze 1 waterblok zitten.
Nu wordt mijn cpu onder load 15 graden warmer als mijn water temperatuur.
vb: Water=25, cpu=40.
Mijn cpu draait dan op 2600mhz@1,90v. Mijn pomp is een Hydor l20.
Ik ben benieuwd of die 15 graden nu erg veel is vergelijken met de blokken van tegenwooordig.
Ik kan niet zo veel vergelijkende tests vinden....
WOW die waterkoelblokjes zijn sweeeeeet!!!
als je IA start heb ik echt intresse!
voornamelijk die nb+vga blokjes, hoeveel kosten die ongeveer?
als je IA start heb ik echt intresse!
voornamelijk die nb+vga blokjes, hoeveel kosten die ongeveer?
De ontwerpers van deze blokjes snapper er echt helemaal niets van (of deze blokjes moeten van 2000 of eerder zijn, toen was dit het idee van een goed waterblokje). Warmte moet afgevoerd worden zo dicht mogelijk bij de warmtebron en het is de bedoeling dat elke watermolecuul in contect komt met het te koelen materiaal. De storm waterblokken zijn een mooi voorbeeld van hoe het WEL moet, evenals de Dagerden RBX en D.Tek/Littleriver Whitewater.Jfwiet schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 00:56:
De prijs van dat setje is ook 3 keer niks dus ach voor bv lichte oc toepassingen en voornamelijk stilte werkt dat setje prima.
http://procooling.com/rev...l_waterblock_roundup_.php
best wel imho
ja
http://procooling.com/rev...l_waterblock_roundup_.php
best wel imho
[ Voor 50% gewijzigd door Vandread op 16-08-2005 11:37 ]
Verwijderd
Vandaag heb ik mijn nieuwe waterkoeling in me pc draaien
Maar mijn temp is stressed maar 2 - 3 graden hoger dan idle beetje vaag vind ik dat of is dat normaal.
Ook is de temp aardig hoog idle 38 graden
Het blok zit heel strak vast gedraait maar word niet echt warm
Het zit zo aangesloten
res - pomp - rad - cpu - vga - res
Maar mijn temp is stressed maar 2 - 3 graden hoger dan idle beetje vaag vind ik dat of is dat normaal.
Het zit zo aangesloten
Dat kleine verschil tussen idle en stressed is een goede indicatie dat je setup goed zijn werk doet. Zelfs bij hogere warmteproductie heeft je setup dus geen problemen om de warmte af te voeren.Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:53:
Over je temperatuur valt weinig zinnigs te zeggen, omdat je geen verdere info geeft over je opstelling. Vrij normaal, zou ik zeggen.
Ik heb ook m'n WC wat uitgebreid:Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:53:
Het zit zo aangesloten
pomp -->VGA--> NB --> RAD1(klein) --> CPU --> RAD2(groot) --> reservoir
Deze volgorde gedaan om de temperatuur van het pompje en reservoir laag te houden, het blijft tenslotte een vijverpompje
Wat gebruik je omte stresstesten? Probeer eens Prime95 en post dan nog eensVerwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:53:
Vandaag heb ik mijn nieuwe waterkoeling in me pc draaien![]()
Het zit zo aangesloten
Verwijderd
Oke nu met Prime95 gedaan en cpu is 42 graden wel hoger dus.aramdin schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:47:
[...]
Wat gebruik je omte stresstesten? Probeer eens Prime95 en post dan nog eens
Eerst had ik 3dmark05 gedaan en nog gegamed toen werd die niet zo warm.
Maarja het gaat me ook niet echt om de temperatuur maar meer dat het stil is
42 graden met prime95 is prima. Wat heb je voor setje??..Anders een uurtje BF2 spelen
Tubes....It's what make music music!
Verwijderd
Ga zo wel ff BF2 spelensilitek schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 18:41:
42 graden met prime95 is prima. Wat heb je voor setje??..Anders een uurtje BF2 spelen
Maar wat ik heb kan je op mijn specs pagina zien (zie signature)
Waterkoeling:
Rad: airplex evo 240
CPU: cuplex evo
GPU: twinplex ATI
Pomp: Eheim 1048
Komt allemaal van Aquacomputer
Op de rad zitten 2 120mm papst fans @ 7 Volt
Me processor is een AMD 2700+ niet veel bijzonders dus en een Ati Radeon 9500 die een kleinbeetje is overgeklokt.
Verwijderd
Had de vraag dus beter in een forum van XS/Anandtech oid kunnen stellen.
Nevermind. Alleen een beetje zonde van de moeite.
Weten we ook waar we niets te zoeken hebben.
Nevermind. Alleen een beetje zonde van de moeite.
Weten we ook waar we niets te zoeken hebben.
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 16:40 ]
Downloadaramdin schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:47:
[...]
Wat gebruik je omte stresstesten? Probeer eens Prime95 S&M en post dan nog eens
Ik zie hier een hoop temperaturen van cpu's etc.. Maar is er ook iemand die mij kan vertellen wat voor een water temperaturen hier bij horen? En dat het liefst de temperatuur van het water voor en na de radiator. En natuurlijk wat details van de wc (wat wordt er precies gekoeld, hoe veel water per uur stroom er door het systeem etc..)
Cupra Born
Verwijderd
Heeft iemand een idee welk vulmateriaal geschikt is om de kloof tussen een holle harddiskbodem en waterkoelblok te dichten? Maxtor heeft namelijk een holle bodem, waardoor het koelblok alleen contact maakt met de buitenranden van de harddisk. Op zich wordt het koelblok wel warmer, maar het zou nog meer warmte kunnen opvangen bij meer contact.
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 00:52 ]
Als je het echt precies wilt weten meot je 2 sensors kopen, die stop je gewoon tussen je slangen (hebben snelsluitingen) en dan kan je zien hoe de temps voor je rad en na je rad zijnMadMan81 schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:38:
Ik zie hier een hoop temperaturen van cpu's etc.. Maar is er ook iemand die mij kan vertellen wat voor een water temperaturen hier bij horen? En dat het liefst de temperatuur van het water voor en na de radiator. En natuurlijk wat details van de wc (wat wordt er precies gekoeld, hoe veel water per uur stroom er door het systeem etc..)
Verder heb ik echt geen idee...
Flowmeter:
http://www.webshop-innova...12/501424943e0e2802b.html
Temp sensors
http://www.webshop-innova...12/50098895fb0a12401.html
http://www.webshop-innova...12/501424943f084d302.html
Ik heb zelf nog geen waterkoeling, vandaar dat ik het hier vraag
Cupra Born
Er zal een marginaal temperatuurverschil zijn tussen de voor- en achterkant van je rad. Dit komt door de stroomsnelheid van het water. Per waterdeel wordt er slechts een kleine hoeveelheid warmte opgenomen en vervolgens weer afgestaan door het rad. Toch is dit voldoende omdat het water er snel stroomt.MadMan81 schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:38:
Verder zou ik de TS even lezen, omdat daar veel info in staat, waarmee je negentig procent van je vragen wel kunt beantwoorden.
Die had ik inderdaad ook gelezen, plus nog een aantal van de sites waar naar werd verwezen.. Wat ik echter mis is wat info over de water temperaturen, ik zou daar namelijk wat verder mee willen rekenen.
Cupra Born
Ik heb een Reserator en de afwijkingen van de watertemperatuur zijn als volgt:MadMan81 schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:38:
CPU: delta +2
GPU: delta +7
NB: delta + ??
CPU koeler: Zalman ZM-WB3 Gold
CPU koelpasta: Standaard witte prut
GPU koeler: Innovatec Cool-Matic X800 rev.2
GPU koelpasta: Arctic Silver 5
NB koeler: Innovatec Graph-o-Matic rev.2
NB koelpasta: Arctic Silver 5
Het processorblok houdt de processor op nagenoeg dezelfde temperatuur als het water! Dat is nog eens een prestatie
NB: Het koelwater meet ik met een standaard thermometer waar men koorts mee kan meten. Onthoud dat ik de temperatuur bovenin de toren meet, onderin is het koelwater nog warmer.
Dat klopt. De watertemperatuur is bij opstarten in de ochtend 22 graden, idle klimt ie naar 34-36 en als je een paar uur echt zwaar stressed kan mijn koelwater zelfs ietsje boven de 40 komen (40,8 C).RoamoRGrofweg zal je uit kunnen gaan van een watertemperatuur tussen de 30 en 37 graden
De opstarttemperatuur is vaak een paar graad boven kamertemperatuur.
[ Voor 21% gewijzigd door frankknopers op 17-08-2005 14:14 ]
Goud is geen geld
Wat wil je daarvan dan precies weten?MadMan81 schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 13:13:
Die had ik inderdaad ook gelezen, plus nog een aantal van de sites waar naar werd verwezen.. Wat ik echter mis is wat info over de water temperaturen, ik zou daar namelijk wat verder mee willen rekenen.
Zonder verdere informatie over je (in gedachten zijnde) setup valt er onmogelijk iets over te zeggen. Er zitten grote verschillen tussen setups onderling. Denk dan bijvoorbeeld aan de capaciteit van je rad (passief/actief), hoeveelheid warmtebronnen in je kringloop en de kwaliteit van je blokjes.
Grofweg zal je uit kunnen gaan van een watertemperatuur tussen de 30 en 37 graden.
Helaas ben ik er achter gekomen wat het eerste kapot gaat als de pomp niet aanstaat 
Dat is dus de videokaart, iemand was even een potje cs aan het spelen op mijn pc en had met zijn voet de waterpomp perongeluk uitgezet. Ik zit op een kleine lanparty waar de schakelaar van de pomp op de grond lag en zo is het dus gebeurd.
De pc ging niet eens meer aan met de videokaart maar met een X800 deed ie het wel dus dat leek me toen wel duidelijk, aan de core was niets te zien maar van binnen moest er wel iets kapot zijn.
Gelijk een nieuwe 6800LE gehaalt en heb gelukkig wel de mazzel dat ik deze kaart ook helemaal kon unlocken en het geheugen wil harder gaan dan dat van de vorige kaart, ik ben er dus niet op achteruit gegaan
Dat is dus de videokaart, iemand was even een potje cs aan het spelen op mijn pc en had met zijn voet de waterpomp perongeluk uitgezet. Ik zit op een kleine lanparty waar de schakelaar van de pomp op de grond lag en zo is het dus gebeurd.
De pc ging niet eens meer aan met de videokaart maar met een X800 deed ie het wel dus dat leek me toen wel duidelijk, aan de core was niets te zien maar van binnen moest er wel iets kapot zijn.
Gelijk een nieuwe 6800LE gehaalt en heb gelukkig wel de mazzel dat ik deze kaart ook helemaal kon unlocken en het geheugen wil harder gaan dan dat van de vorige kaart, ik ben er dus niet op achteruit gegaan
Tja alleen 120euro oid..PilatuS schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 14:36:
Helaas ben ik er achter gekomen wat het eerste kapot gaat als de pomp niet aanstaat
Heeft die kerel betaald? (ik zou echt wel pissed zijn!)
Maar wel vreemd dat je kaart kapot is, mijn 6800GT heeft namelijk ook absurde temps gehaald, mn wcblok zat er namelijk niet goed op (hij raakte de core niet aan, het is zon blok dat alles koelt en hij bleef ergens haken oid). Maar ik kon geen games spelen.. de kaart klockte zich terug in windows (mem op een paar mhz
Hoe had je dat trouwens met de koeling gedaan op die lan?
Heb je de stock cooling laten zitten en je oude 6800LE in je wcsetup laten zitten? (anders moet je weer alles drainen en omwisselen)
We moeten nog even kijken hoe het met het geld gaat maar ik ben bang dat ik het geld kwijt ben.
Misschien is de 6800GT van jou iets anders als mijn oude LE kwa tempbeveiliging, met die kaart in de pc gebeurde er helemaal niets als je de powerknop indrukte.
Ik heb het wc-blokje van de kapotte kaart afgehaald en die ligt nu onder de nieuwe kaart, op die manier kan ik het blokje zo weer op de nieuwe kaart zetten zodra ik weer thuis ben zonder opnieuw te hoeven vullen.
Misschien is de 6800GT van jou iets anders als mijn oude LE kwa tempbeveiliging, met die kaart in de pc gebeurde er helemaal niets als je de powerknop indrukte.
Ik heb het wc-blokje van de kapotte kaart afgehaald en die ligt nu onder de nieuwe kaart, op die manier kan ik het blokje zo weer op de nieuwe kaart zetten zodra ik weer thuis ben zonder opnieuw te hoeven vullen.
Je meet zeker cpu temp met je mainboard?Frank_Knopers schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 14:09:
[...]Het processorblok houdt de processor op nagenoeg dezelfde temperatuur als het water! Dat is nog eens een prestatie
gelukkig zijn die metingen netzo zeer een exacte wetenschap met mainboard sensors als dat ik einstein heet
Het doel is om te kijken of het mogelijk is de warmte die uit pc komt weer voor iets nuttigs te gaan gebruiken. Zelf zat ik bijv te denken aan het (voor)verwarmen van boiler water.
Echter ik wil eerst graag het een en ander uitrekenen voordat ik het in de praktijk ga testen. Een van de dingen die ik wil weten is hoeveel een pc levert aan warmte. Aangezien ik zelf geen water gekoelde systemen heb, heb ik de vraag hier neergelegd.
@Frank_Knopers & RoamoR: tnks voor de info
Echter ik wil eerst graag het een en ander uitrekenen voordat ik het in de praktijk ga testen. Een van de dingen die ik wil weten is hoeveel een pc levert aan warmte. Aangezien ik zelf geen water gekoelde systemen heb, heb ik de vraag hier neergelegd.
Cupra Born
Dat is wel interessant.MadMan81 schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 16:30:
Het doel is om te kijken of het mogelijk is de warmte die uit pc komt weer voor iets nuttigs te gaan gebruiken. Zelf zat ik bijv te denken aan het (voor)verwarmen van boiler water.
Dit is wel een handige plaats om te beginnen: http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu.html.
Daar kun je alle CPU nakijken op specificaties, waaronder hun verbruik (wattage).
Inderdad een site meet een hoop info over cpu's etc.. tnks!
Maar het wattage dat een cpu gebruikt is groter dan dat hij afgeeft aan het water. Dit komt onde randere doordat een deel nuttige wordt gebruikt en dus niet wordt omgezet in warmte. Bovendien heeft een cpu 2 kanten (de smalle zijkanten niet meegerekend) waarnaar hij warmte afgeeft, hoewel de achterkant slechts een kleine hoeveelheid warmte afgeeft.
Ook de temperaturen zijn volgens mij niet echt veel zeggend: dit zijn namelijk de temperaturen van de core (de 'die') en dus niet de temperaturen aan de buitenkant, of zelfs de temperaturen die je koelblok van je waterkoeling zou kunnen krijgen.
Maar het wattage dat een cpu gebruikt is groter dan dat hij afgeeft aan het water. Dit komt onde randere doordat een deel nuttige wordt gebruikt en dus niet wordt omgezet in warmte. Bovendien heeft een cpu 2 kanten (de smalle zijkanten niet meegerekend) waarnaar hij warmte afgeeft, hoewel de achterkant slechts een kleine hoeveelheid warmte afgeeft.
Ook de temperaturen zijn volgens mij niet echt veel zeggend: dit zijn namelijk de temperaturen van de core (de 'die') en dus niet de temperaturen aan de buitenkant, of zelfs de temperaturen die je koelblok van je waterkoeling zou kunnen krijgen.
Cupra Born
Op Aopen 6800LE's zitten geen tempsensor, dus vandaar dat is dood gegaan is.PilatuS schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 16:02:
We moeten nog even kijken hoe het met het geld gaat maar ik ben bang dat ik het geld kwijt ben.
Btw ik heb ook een keer 2 uur zitten gamen zonder pomp aan, maar de hitte ging gewoon door het water naar het rad. CPU was wel heet maar bleef het gewoon doen

... de hitte ging door het water naar je rad... waar het werd gekoelt en zo je systeem stabiel hield...DaWaN schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 21:12:
[...]
Op Aopen 6800LE's zitten geen tempsensor, dus vandaar dat is dood gegaan is.
Btw ik heb ook een keer 2 uur zitten gamen zonder pomp aan, maar de hitte ging gewoon door het water naar het rad. CPU was wel heet maar bleef het gewoon doen![]()
well then.. ik weet niet of ik dit moet geloven... ik ga het zelf ook niet proberen.... maar het klinkt heel onwaarschijnlijk
(wat heb je trouwens watergekoeld?)
Geloof dat we dat "convectie" noemenixl85 schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 23:06:
[...].. de hitte ging door het water naar je rad... waar het werd gekoelt en zo je systeem stabiel hield...well then.. ik weet niet of ik dit moet geloven... ik ga het zelf ook niet proberen.... maar het klinkt heel onwaarschijnlijk
En een computer lijkt me trouwens lang niet genoeg stoken om een boiler te verwarmen oid.
Je wilt je CPU namelijk ook nog KOEL houden, en als jij warmte wil gaat dat dus ten koste van de koelte, of je moet wel een extreem stokende cpu hebben
Daar ben ik mij van bewust, en daar ligt de uitdaging dus ook
Cupra Born
Denk dat het meer energie gaat kosten dan dat het gaat opleverenMadMan81 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 00:28:
Daar ben ik mij van bewust, en daar ligt de uitdaging dus ook
Want een beetje boiler wil een hoge temp en een beetje cpu juist niet
Dus dan krijg je OF een kutboiler OF een dooie cpu
[ Voor 21% gewijzigd door Vandread op 18-08-2005 00:52 ]
Beste Tweakers,
Ik heb momenteel een Thermaltake Bigwater set maar ik ben er niet geheel tevreden over. Nu wil ik hem gaan upgraden met het volgende.
1X120MM Radiator ( Thermaltake )
http://www.thermaltake.co...ing/cl-w0002/cl-w0002.htm
1XHydor L 20 Pro
http://www.watercooling.d...mages/alle/e_10683652.jpg
1XWater Tank ( Thermaltake )
http://www.thermaltake.co...belIndicator/cl-w0009.htm
Nu hier de volgende Vragen. De pomp die ik nu heb is een 120 L/pu, de pomp die ik wil gaan kopen is een 700 L/pu, krijg ik dan geen ontzettende druk in m'n systeem waardoor de slangen van de koppelingen af kunnen vliegen?
Volgende vraag, kan ik de thermaltake Water Tank als reservoir gebruiken? Aangezien het huidige reservoir ook de pomp is en dat bij de Hydor niet het geval is.
-Heaget
Ik heb momenteel een Thermaltake Bigwater set maar ik ben er niet geheel tevreden over. Nu wil ik hem gaan upgraden met het volgende.
1XHydor L 20 Pro
Nu hier de volgende Vragen. De pomp die ik nu heb is een 120 L/pu, de pomp die ik wil gaan kopen is een 700 L/pu, krijg ik dan geen ontzettende druk in m'n systeem waardoor de slangen van de koppelingen af kunnen vliegen?
Volgende vraag, kan ik de thermaltake Water Tank als reservoir gebruiken? Aangezien het huidige reservoir ook de pomp is en dat bij de Hydor niet het geval is.
-Heaget
[ Voor 8% gewijzigd door Heaget op 18-08-2005 09:56 ]
Heaget schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 09:55:
Valt mee, 700 LPU is niet extreem veel dus de slangen blijven opzich wel zitten, het is echter wel slim om de slangen sowieso met slangklemmen vast te zetten, want je kan ze lostrekken als je ooit in je computer aan het klooien bent...
Moet kunnen , ik zie niet in waarom niet, hij heeft echter geen ontluchtingsgedeelte, en dat lijkt me een beetje lastig(hij vangt de lucht dus wel op, maar de lucht kan niet uit je systeem..tenzij ik er natuurlijk overheen kijk...
Daarom wil ik er ook iets van een warmte wisselaar er tussen gaan bouwen. Ook zit ik de denken aan een soort voor-boiler systeem (dus 2 boilers in serie). Maar hoe het plaatje er precies uit moet gaan zien weet ik nog niet. Daarvoor heb ik eerst nog wat meer gegevens nodig.Vandread schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 00:52:
[...]
Denk dat het meer energie gaat kosten dan dat het gaat opleveren
Want een beetje boiler wil een hoge temp en een beetje cpu juist niet
Dus dan krijg je OF een kutboiler OF een dooie cpu
Ik zou echt heel graag van iemand willen weten wat de water temperaturen zijn voor en na de radiator. Op die mannier kan ik namelijk berekenen (samen met het aantal liter/uur dat door het systeem stroomt) hoe veel watt aan warmte wordt afgevoerd door de waterkoeling. En dat is weer belangrijk om te kunnen bepalen of het interessant is om een proef te gaan opzetten of niet.
Cupra Born
http://www.procooling.com...roundup_edition_1_-_8.php
Pro-cooling is your friend
Veel plezier en succes met je onderzoek.
Pro-cooling is your friend
Veel plezier en succes met je onderzoek.
Uit de TS:MadMan81 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 13:46:
Ik zou echt heel graag van iemand willen weten wat de water temperaturen zijn voor en na de radiator. Op die mannier kan ik namelijk berekenen (samen met het aantal liter/uur dat door het systeem stroomt) hoe veel watt aan warmte wordt afgevoerd door de waterkoeling. En dat is weer belangrijk om te kunnen bepalen of het interessant is om een proef te gaan opzetten of niet.
Je moet een WC setup eigenlijk zien als een enorme heatpipe, die de warmte transporteert van de hittebronnen naar de radiateur. De watertemperatuur zal dus niet (zoals jij denk ik aannneemt) enorm heet zijn vlak voor de rad en koud erna, maar eerder redelijk contant blijven door de hele kringloop.De flow parallel over de waterblokken verdelen om zo het vaak gedachte regel 'het water van mijn eerste blok zal mijn 2e blok verwarmen' heeft totaal geen nut. Je verliest veel waterflow over de blokjes (wat de meeste waterblokken zeer nadelig beinvloed) en het verschil in watertemperatuur tussen de verschillende blokken in je setup is minder dan een halve graad, verwaarloosbaar laag dus.
Natuurlijk zorgt de rad uiteindelijk voor de afgifte om de omgeving, maar of dat voldoende zal zijn om (veel) effect te geven voor je bloiler vraag ik mij af.
Ik zou de pomp houdenHeaget schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 09:55:
Beste Tweakers,
1XHydor L 20 Pro
-Heaget
Groene standaard coolant vervangen...(is niet zo best)
En natuurlijk een 120 alu fan....veel lucht maar fluisterstil.
Zo heb je een prima watersetje....die goede prestatie vertoond
CPU idle 28graden LOAD 37 (BF2..41)
VGA idle 40graden LOAD 50 ( 6800 (gt)
Met een overclock van 20%...en alles binnen je kast

Toch bleef het systeem stabiel en (kwam volgens de brakke DFI sensor) niet boven de 65*c shutdown temperatuur uit. Dat was nog met een AMD Athlon 64 3000+ en een Maze 4 en Airplex Evo 240. Ding had die 2 uur gewoon gewerkt en slangen waren ook flink warm geworden. Ik koelde het zaakje met gedestilleerd water met koelvloeistof erdoor. Ik vond het zelf ook vreemd dat ie het gewoon 2 uur vol gehoude heeftixl85 schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 23:06:
[...]
... de hitte ging door het water naar je rad... waar het werd gekoelt en zo je systeem stabiel hield...
well then.. ik weet niet of ik dit moet geloven... ik ga het zelf ook niet proberen.... maar het klinkt heel onwaarschijnlijk
(wat heb je trouwens watergekoeld?)
Tijd voor iets nieuws
Door wat geplande aanpassingen in mijn systeem, wil ik weer eens mijn hele setup omver gooien. Mijn rad icm met een Reserator (heb je er één 2e hands? mail me) wil ik uit de kast in een apart te maken compartiment, ten einde hem nog stiller te maken.
Door wat geplande aanpassingen in mijn systeem, wil ik weer eens mijn hele setup omver gooien. Mijn rad icm met een Reserator (heb je er één 2e hands? mail me) wil ik uit de kast in een apart te maken compartiment, ten einde hem nog stiller te maken.
Maakte je een grapje wat betreft de pomp of niet?! Als ik m'n waterblok vervang dan wou ik liever deze ( http://www.aqua-computer....ig/evo11_p_3n_pnc_500.jpg ) Maar kunnen m'n slangen daar dan op? En dan, als ik m'n slangen vervang voor 10mm kunnen die dan nog wel op m'n pomp/ rad? ( is deze slang oke? (m) PVC-Schlauch 10x1,5 mm PVC-Schlauch 10x1,5 mm)silitek schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 16:11:
[...]
Ik zou de pomp houden, prima pompje 120l/u is voldoende. Beter je TTwaterblok vervangen b.v. een Zalman. Alle koppelingen en slangen 10mm..dan heb je de TT water tank niet nodig.
Groene standaard coolant vervangen...(is niet zo best)
En natuurlijk een 120 alu fan....veel lucht maar fluisterstil.
Zo heb je een prima watersetje....die goede prestatie vertoond
CPU idle 28graden LOAD 37 (BF2..41)
VGA idle 40graden LOAD 50 ( 6800 (gt)
Met een overclock van 20%...en alles binnen je kast![]()
[afbeelding]
Btw wat voor 120MM fan word hier aangeraden, en maakt het nog uit of je fan zuigt of blaast?!?
[ Voor 11% gewijzigd door Heaget op 18-08-2005 18:05 ]
Verwijderd
Verkoop je oude set en koop de nieuwe Swiftechset a 240 euro denk momenteel best presterende set tegen een leuke prijs.Heaget schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:58:
[...]
Maakte je een grapje wat betreft de pomp of niet?! Als ik m'n waterblok vervang dan wou ik liever deze ( http://www.aqua-computer....ig/evo11_p_3n_pnc_500.jpg ) Maar kunnen m'n slangen daar dan op? En dan, als ik m'n slangen vervang voor 10mm kunnen die dan nog wel op m'n pomp/ rad? ( is deze slang oke? (m) PVC-Schlauch 10x1,5 mm PVC-Schlauch 10x1,5 mm)
Btw wat voor 120MM fan word hier aangeraden, en maakt het nog uit of je fan zuigt of blaast?!?
http://www.swiftnets.com/products/H20-APEX.asp
Ik denk zelfs dat ik terug ga naar waterkoeling door deze set
Daar heeft Heaget echt geen geld voor. Ik zat aan het volgende te denken. 1. Ik koop een nieuwe pomp met een 10mm aansluiting, ( en dus ook 10 MM slangen ) ik koop een nieuw CPU blok en ik koop een 2de 120mm radiator. Op m'n huidige radiator vervang ik de aansluitingen door 10mm aansluitingen. Dit is de duure oplossing.
2. Ik koop wat van deze ( http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1729-1724.gif ) dingen en vervang die met mijn huidige radiator aansluitingen. Ik koop een andere CPU blok en neem 10mm slangen. Voor m'n pomp aansluitingen koop ik overloopstukjes. Ik houd het dan gewoon bij 1 radiator. Dit is de goedkope oplossing.
Nu weet ik bijna zeker dat het de goedkope oplossing word, maar hier heb ik nog wat vragen over. Op mijn TT bigwater radiator, die aansluitingen kan ik die gewoon vervangen? Bestaan er overloopstukjes van 6.4mm naar 10mm voor mijn pomp?
2. Ik koop wat van deze ( http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1729-1724.gif ) dingen en vervang die met mijn huidige radiator aansluitingen. Ik koop een andere CPU blok en neem 10mm slangen. Voor m'n pomp aansluitingen koop ik overloopstukjes. Ik houd het dan gewoon bij 1 radiator. Dit is de goedkope oplossing.
Nu weet ik bijna zeker dat het de goedkope oplossing word, maar hier heb ik nog wat vragen over. Op mijn TT bigwater radiator, die aansluitingen kan ik die gewoon vervangen? Bestaan er overloopstukjes van 6.4mm naar 10mm voor mijn pomp?
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 19:04:
[...]Verkoop je oude set en koop de nieuwe Swiftechset a 240 euro denk momenteel best presterende set tegen een leuke prijs.
Heaget..LuisterHeaget schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 19:22:
Daar heeft Heaget echt geen geld voor. Ik zat aan het volgende te denken. 1. Ik koop een nieuwe pomp met een 10mm aansluiting, ( en dus ook 10 MM slangen ) ik koop een nieuw CPU blok en ik koop een 2de 120mm radiator. Op m'n huidige radiator vervang ik de aansluitingen door 10mm aansluitingen. Dit is de duure oplossing.
Je kunt je koppelingen op je rad vervangen draad is 1/8 inch. Is geen probleem. Je wilt een 2e rad bijkopen!!!...dat zou ik niet doen. Koop een goed koelblok..b.v de Zalman zm-wb3.
En ja, pompje is best ok...Ik hou hem ook totdat tie sneuvelt dan komt er pas wat anders
Maar hoe sluit je 10mm slangen aan 6,4mm aansluiting???...dat doe je door een stukje 6,4mm slang als mof te gebruiken...simpel en werkt perfect.
Fan Coolermaster 120mm AluminiumFrame kost een euro of 18 en op take out>rad>case
Dacht dat ik voor slangen, koppelingen, coolant( alles van innovatec) fan en Zaman blok rond de 75euro kwijt was.
Zo heb je een aardig watersetje van nog geen 200 euro (incl TTbigwater)
En je ben voorbereid op de toekomst..eheim pompje blablabla...
Prestatie en zeer stil...
Mwaah...aardig. Rad past niet in je case das al minder..Fan's zijn herrieschoppersVerwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 19:04:
[...]
Verkoop je oude set en koop de nieuwe Swiftechset a 240 euro denk momenteel best presterende set tegen een leuke prijs.
Heb toch liever m'n Bigwater make-over setje
Oke, ik begrijp het, bedankt.silitek schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 19:54:
[...]
Heaget..Luister![]()
Je kunt je koppelingen op je rad vervangen draad is 1/8 inch. Is geen probleem. Je wilt een 2e rad bijkopen!!!...dat zou ik niet doen. Koop een goed koelblok..b.v de Zalman zm-wb3.
En ja, pompje is best ok...Ik hou hem ook totdat tie sneuvelt dan komt er pas wat anders![]()
Maar hoe sluit je 10mm slangen aan 6,4mm aansluiting???...dat doe je door een stukje 6,4mm slang als mof te gebruiken...simpel en werkt perfect.
Fan Coolermaster 120mm AluminiumFrame kost een euro of 18 en op take out>rad>case
Dacht dat ik voor slangen, koppelingen, coolant( alles van innovatec) fan en Zaman blok rond de 75euro kwijt was.
Zo heb je een aardig watersetje van nog geen 200 euro (incl TTbigwater)
En je ben voorbereid op de toekomst..eheim pompje blablabla...
Prestatie en zeer stil...
Wat ga ik nu doen? Het volgende.
Ik koop nu als eerste een nieuw waterblok. Ik denk zelf aan deze, http://www.it-trade.at/newshop/images/evo11_p_p4_pnc_500.jpg ( cuplex evo Plexiglas Revision 1.1 ) Die installeer ik erin en dan kijk ik verder. Ik heb momenteel weinig ( geen ) geld dus verder kom ik niet. 21 sept ben ik jarig, dan vraag ik de rest dus de slangen kopelingen etc.
kijk, nou ben je goed bezig
...trouwens prima blok
Oh wat ik nog evn kwijt wou, zijn dit normale temps voor een 2800+ @ 2085Mhz?
Temperaturen
Moederbord 40 °C (104 °F)
CPU 50 °C (122 °F)
GPU 49 °C (120 °F)
GPU omgeving 36 °C (97 °F)
Maxtor 6Y080L0 31 °C (88 °F)
Gpu is een 6800Ultra
Dit is trouwens wel stressed he. En wat kan ik verwachten met dat nieuwe blok aan temps?
Temperaturen
Moederbord 40 °C (104 °F)
CPU 50 °C (122 °F)
GPU 49 °C (120 °F)
GPU omgeving 36 °C (97 °F)
Maxtor 6Y080L0 31 °C (88 °F)
Gpu is een 6800Ultra
Dit is trouwens wel stressed he. En wat kan ik verwachten met dat nieuwe blok aan temps?
[ Voor 17% gewijzigd door Heaget op 18-08-2005 21:50 ]
Verwijderd
Hehe wil deze set denk wel gaan kopen maar ga eerst nog 2 keer op vakantie dus laat denk nog wel even opzich wachten
Heb nu een XP120 met papstfan die een Venice3000+ koelt op 2.8ghz Prime stabil.
En met een Delta erop kan ik 2.9 pifasten.
Ik zit volgens mij tegen een hitte probleem 1,45v @ 52 graden met de papstfan.
Daarom wil ik de IHS eraf halen en dan waterkoeling erop wat ik met mijn XP120 niet durf bang om core te crushen.
Maarja vraag blijft zal ik verschil merken met deze set?
Verwijderd
Ik heb voor een prikje een ongebruikt LICS AAF-1 cpu-blokje op de kop kunnen tikken voor mijn A64-systeem
Iemand hier ervaring met dit blokje,.. geeft die goede koelresultaten
Link naar een review ervan.
Site is wel wat traag ter info
Iemand hier ervaring met dit blokje,.. geeft die goede koelresultaten
Link naar een review ervan.
Site is wel wat traag ter info
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 22:34 ]
Whow...DaWaN schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 16:17:
[...]
Toch bleef het systeem stabiel en (kwam volgens de brakke DFI sensor) niet boven de 65*c shutdown temperatuur uit. Dat was nog met een AMD Athlon 64 3000+ en een Maze 4 en Airplex Evo 240. Ding had die 2 uur gewoon gewerkt en slangen waren ook flink warm geworden. Ik koelde het zaakje met gedestilleerd water met koelvloeistof erdoor. Ik vond het zelf ook vreemd dat ie het gewoon 2 uur vol gehoude heeft
ik weet wel dat ik mijn systeem zonder fans kan runnen voor 10min (heb niet meer geprobeerd)
Heb een BlackIce Extreme 2 (specs zie sig), ik wil eens proberen of ik hem bijv om te downloaden zonder fans kan laten runnen...
maar wat ik wel merk is dat de slangen dan echt warm worden en er gewoon hitte uit mn rad stroomt...
mn cpu was iets van 50graden oid... weet niet meer precies, zal nog eens testen en de results hier posten.
Dit topic is gesloten.