Ruim een week terug heb ik de ecovacs deebot R95 gekocht bij
https://www.haushalts-robotic.de/deebot-r95-ecovacs.html Deze werd binnen een dag geleverd, erg snel uit Duitsland.
Zoals beloofd de review

Ik heb geen andere stofzuigrobot ter vergelijking. Mijn huis heeft een tegelvloer boven en beneden (geen vloerkleden), geen huisdieren, wel 2 kinderen. Per verdieping is het ongeveer 40m2.
Waarom heb ik voor deze gekozen
-Slimme navigatie
-App
-Zijborsteltjes
-Dweil functie
-Europa te koop
Ik heb ook Xiaomi en Neato overwogen
Geleverd in een doos (doh) in een doos:
Met instructies voor gebruik en retourneren als je ontevreden bent. En met vriendelijke kerstgroeten incl. zakjes thee
In de doos:

Geleverd met een extra paar borsteltjes, een vul bekertje (waar ik het nut niet van zie, onder de kraan houden werkt ook), 2 dweiltjes en schoonmaak 'spul', een borstloze directe zuigmond. En een gebruiksaanwijzing, die niet heel uitgebreid is. Over de app, die je toch echt wel nodig hebt, staat niets vermeld.

De onderkant met 'combo brush':

De bovenzijde met stofbakje:

Hij past onder mijn IKEA NOCKEBY, hier staat ook het laadstation, lekker uit het zicht:

Voor de eerste keer aanslingeren.....En toen schrok ik...... ik denk omdat ik 'zelden onder' de bank stofzuig dat hij direct vol zat:

De 2e keer zuigen, zat er gelukkig minder stof in het filter
De dweilfunctie is een leuke toevoeging (zeker omdat ik enkel tegels heb, zonder vloerkleden. Ander zou je dit als no-go moeten markeren), maar vraagt wel wat inspanning. Ik gok dat het reservoir goed is voor 25m2, ik moet hem dus halverwege een keer bijvullen. Dit moet je zelf in de gaten houden en de bot via de app even pauzeren. Je klikt het dweil reservoir onder stofzuiger, als je niet wilt dweilen, klik je hem er dus ook vanaf. De reservoir druppelt langzaam leeg, als je hem stil laat staan, zal het reservoir dus langzaam op 1 plek leeg druppelen. Het dweiltje zit deels om het reservoir gevouwen en met klittenband (kwalitatief) vast. Je kan het dweiltje na gebruik makkelijk uitspoelen (of wasmachine stoppen).
Een van de beste zaken aan de R95 is de app, deze vind ik fantastisch! De functies:
- Spot cleaning (als je iets hebt laten vallen)
- Area cleaning (Een vertrek. Dit kan je overigens niet zelf 'indelen')
- No-Go gebied tekenen (Een lijn trekken of vlak waar de stofzuiger niet mag komen of voorbij mag). Dit gebruik ik als ik niet thuis ben, om te voorkomen dat hij zich vast rijdt op de eettafel stoelen. Dit gaf voor mij de doorslag om te kiezen voor de R95. Geen magneet strips of poortjes
- Scheduling (Dit heb ik nog niet gebruik, omdat ik hem handmatig start als het uitkomt)
- Handmatig besturen (Gebruik ik alleen om hem onder de bank vandaan te krijgen als ik het dweil reservoir moet bevestigen)
- Worklog
De eerste keer opstarten wordt je door een wizard geleid om je stofzuiger met de app te koppelen. Ik heb overigens een Blackberry Passport dus vandaar de verhouding in de screenshots.
De eerste keer gaat hij je huis scannen:

Met als resultaat een kaart, waarin je kan volgen waar is schoongemaakt. En dan zit je op je werk mee te kijken waar je stofzuiger op dat moment in je huis rijdt. (Leuk voor 1x

)

Schedule opties:

No-go markering:

Area cleaning (kleuren van vetrekken zijn niet helemaal goed zichtbaar op de screenshot)
Geluidproductie vind ik erg meevallen; ik kan een film kijken als hij bezig is, en dat is ligt hinderlijk. Ik zou hem met de deur dicht zeker 's nachts durven laten zuigen.
Navigeren gaat goed en hij werkt systematisch, hij lijkt ook te onthouden als hij ergens tegenaan gereden heeft. Ik heb tafelpoten die horizontaal over de vloer lopen, waar de laser net overheen scant, en waar hij dus tegenaan botst. Hij lijkt dit daarna te onthouden, want op de terugweg doet hij dit niet meer. Wat een voordeel maar ook nadeel is; is dat hij niet tegen objecten aan rijdt, maar daardoor soms net iets te ver er vanaf blijft en dan dus 'de randen' niet mee zuigt.
De voordeur mat; een redelijk hoge kokos mat, vind hij niet heel leuk. Hij gaat er op en er weer af, maar het kost moeite.
Deze stoelpoten vind hij dus niet heel leuk, hij komt er meestal wel overheen, maar een enkele keer rijdt hij er op vast. En dan begint hij te roepen

Over dat roepen gesproken, hij/zij praat (Nederlands) ook bij alle 'gebeurtenissen'. Wat grappig is om de kinderen te laten geloven dat ie echt leeft, verder zie ik de meerwaarde er niet van in. Naja je weet ook wanneer ie klaar is of vast zit, mocht je thuis zijn. Zijn laadstation heeft hij tot op heden altijd gevonden, ook na verplaatsen van het station. (dan gaat hij zoeken, maar dit gebeurt in de praktijk eigenlijk nooit)
Ik heb hem een keer handmatig verplaatst en toen was hij de weg even helemaal kwijt, en besloot hij opnieuw de vertrekken te gaan scannen om de kaart opnieuw op te bouwen. Dit zal hij dus ook doen als je hem van verdieping verplaatst. Ik hoop dat ze in de toekomst meerdere verdiepingen ondersteunen, want dan hoef je niet telkens je 'no-go' gebieden opnieuw te markeren omdat hij een her-scan heeft gedaan. Ik heb de 'val detectie' (sensor onderop) nog niet geprobeerd, ik teken voor de zekerheid een lijn op de kaart, waar de trap begint.
De accu zit op 70% na 40m2 zuigen, dus dat is voor mijn huis ruim voldoende (rekeninghoudend dat de accu minder zal worden over tijd)
Kinderspeelgoed ruim ik voor het grootste deel netjes op voor hij gaat zuigen (dit doe ik sowieso), my little people poppetjes duwt hij gewoon aan de kant en grote poppen stoot hij tegen aan en rijdt hij vervolgens om heen. Dus ja, speelgoed blijft een issue totdat er een robot is die dit kan opruimen, ben je een rommelkont, dan is een robotstofzuiger sowieso niet handig.
Na een week gebruik ben ik erg tevreden met Ecovacs deebot R95 en doet hij precies wat ik er van verwacht had. Wel is het jammer dat het waterreservoir niet wat groter is, De kokosmat ga ik vervangen, sowieso om dat ik dit een rot ding vind. Hij geeft meer troep (kokos haren) dan dat hij mijn schoen schoonveegt. Voor 500 euro is het geen goedkope stofzuiger, maar wel bespaard hij me veel moeite. Omdat hij 'slim' navigeert kan ik hem tussendoor redelijk snel mijn huis laten zuigen. (bv onder het douchen) Of hem na het eten alleen even snel rond de eettafel laten zuigen zonder dat hij vervolgens lang in de weg rijdt. De slimme functies als Area/Spot cleaning welke makkelijk in gebruik zijn, zorgen ervoor dat hij vaak gebruikt wordt en zijn geld waard is.
Hij voelt solide aan, maar ik kan nog niets zeggen over de bouwkwaliteit/levensduur.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it