Onze LG (HomBot, één vd vele varianten) probeert ook regelmatig met een beetje geweld drempels op te komen. Of daarbij iets beschadigd is (waaronder toevallig ook een elektrische piano): dacht het niet, althans niet gezien. Het apparaat zelf is wel beschadigd van de bovenkant, omdat ie regelmatig net langs de onderkant van een radiator schuurt.
Wel interessant hoe het ding naar huis probeert te komen. Ik heb drie manieren gezien. Welke manier hij kiest lijkt random te gaan, dus vreemd.
1. 'rondkijken', rijdt redelijk recht (wel met de nodige bochten natuurlijk, maar efficiënt) naar het station. Dit verwacht ik ook van een 'slim' apparaat dat de ruimte enigszins kent.
2. rijdt tegen de klok in langs alle muren net zolang tot ie het station tegenkomt. Hierbij gaat ie ook onder kasten e.d. waar ie normaal niet onder komt ('te laag'). Komt dus af en toe vast te zitten hierbij.
3. vergelijkbaar tegen de klok in, maar dan met kleine rondjes (met de klok mee) langs de muren/hindernissen.
Soms gaat ie ook niet direct naar huis als ik Home klik. Dan gaat ie nog even door met zuigen.
Lijkt geen peil op te trekken, wat wel apart is omdat je enigszins basaal logisch (al dan niet zelflerend) 'gedrag' mag verwachten van zo'n apparaat. Ben ook wel benieuwd hoe de ontwerpers en programmeurs op dit gedrag zijn gekomen.
Zou het niet mooi zijn als zulke algoritmes allemaal openbaar worden zodat 'de crowd' ze zelf nog veel beter (en/of leuker

) kan maken? Lastig misschien met garantie, maar als het eenvoudig te resetten is, mwah...
There's nothing moister than an oyster.