Voor mensen die de led's in plinten willen zetten: Zoek eens naar plinten met een kabelgoot. Dan zit er aan de achterkant een groef van ca. 5mm breed en diep waar je perfect je kabels in kwijt kan. Je hoeft dan alleen nog maar gaatjes te boren voor je leds. Ik heb die plinten ook op mijn kamer en daar zit de coax-kabel in (voor de TV). Ideaal is dat!
Ik was zelf origineel van plan om van die aluminium profielen in letter H of stoelvorm te gebruiken die je bij de gamma en praxis e.d. kan kopen. Die kan je dan ook aan je plint bevestigen, en in de ene kant van je H-profiel kan je de kabel verstoppen, en de andere kant verbergt het het directe aanzicht van de leds.
Maar nu zit ik echter wat meer na te denken over coole effecten met diffuus plastic, of inschijn effecten met glas en/of spiegeltjes ofzo.
Maar nu zit ik echter wat meer na te denken over coole effecten met diffuus plastic, of inschijn effecten met glas en/of spiegeltjes ofzo.
Verwijderd
Ik volg dit onderwerp al een tijdje en het valt mij op dat er zo weinig mensen een pc-voeding gebruiken. Dit is toch het meest aanvoudige om als voeding voor de led's te gebruiken? Of dienen de lijnen eerst gestabiliseerd te worden? Iedereen heeft toch nog wel een oude 250W voeding liggen..
Daarnaast heb ik geen ervaring met µc, c++ enkel de basis.
Hoe begin ik hier nu het best mee?
Ik heb al voldoende tut's verzameld, maar ik heb nog geen elektronica.
Waar koop ik dit het best en bovendien wat dan. Ik lees hier zaken of PIC's, Atmels, Max's, etc.
Daarnaast heb je nog programmeersoftware nodig, een bordje om de µc te verbinden met een pc via RS232?,... Ik dacht aan zoiets: http://www.electronic-kits-and-projects.com/3081.htm
Is dit de moeite? Kent niemand een goede winkel in België, rond Leuven - Aarschot?
En dan als laatste, enkele led's kun je rechtstreeks aansturen met een µc en weerstand. Voor meerdere led's moet je een vermogentransistor gebruiken. Hier ken ik dus ook weer niet veel van. De theorie achter mosfet's, darlington transistors e.d. snap ik wel, maar in de praktijk...
Btw, niemand zin om een overzichtelijke FAQ en/of stappenplan op te stellen zoals bij andere grote topics?
Het begint voor mij wat onoverzichtelijk te worden...
Daarnaast heb ik geen ervaring met µc, c++ enkel de basis.
Hoe begin ik hier nu het best mee?
Ik heb al voldoende tut's verzameld, maar ik heb nog geen elektronica.
Waar koop ik dit het best en bovendien wat dan. Ik lees hier zaken of PIC's, Atmels, Max's, etc.
Daarnaast heb je nog programmeersoftware nodig, een bordje om de µc te verbinden met een pc via RS232?,... Ik dacht aan zoiets: http://www.electronic-kits-and-projects.com/3081.htm
Is dit de moeite? Kent niemand een goede winkel in België, rond Leuven - Aarschot?
En dan als laatste, enkele led's kun je rechtstreeks aansturen met een µc en weerstand. Voor meerdere led's moet je een vermogentransistor gebruiken. Hier ken ik dus ook weer niet veel van. De theorie achter mosfet's, darlington transistors e.d. snap ik wel, maar in de praktijk...
Btw, niemand zin om een overzichtelijke FAQ en/of stappenplan op te stellen zoals bij andere grote topics?
Ik gebruik voor het experimenteren idd ook wel een oude AT-PC voeding, alleen als ik het straks als kamerverlichting wil gebruiken, dan wil ik geen ventilator op de achtergrond hebben, en ook is het fijn als je zelf een "eigen" oplossing hebt gevonden om gestabiliseerde spanning te leveren... vind ik tenminste.Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:12:
Ik volg dit onderwerp al een tijdje en het valt mij op dat er zo weinig mensen een pc-voeding gebruiken. Dit is toch het meest aanvoudige om als voeding voor de led's te gebruiken? Of dienen de lijnen eerst gestabiliseerd te worden? Iedereen heeft toch nog wel een oude 250W voeding liggen..
Zodra ik alles uiteindelijk af heb wil ik best wel posten hoe ik dit gedaan heb, maar dat gaat denk ik nog wel een maandje of 2 duren
@ trebbel
In belgïe zijn er niet zo vele electronicaboerne als in nederland (ben zelf belg).
Dus je moet maar eens zoeken in de gouden gids.
Als je al tutorial hebt doorlopen zou het je wel duidelijk moeten zijn hoe je aan zoiets moet beginnen.
Ik zal zeggen hoe ik het heb aangepakt:
-eerst de tutorial van circuitsonline.nl gevolgd
-een microcontroller kopen en de electronica voor een programmer samen met een BREADBORD (heel belangrijk!!) en 3LED's en 3 weerstanden en ook een adapter als voeding
-beginnen met programmeren.
en dan moet je je plan kunnen trekken.
edit:
Voor die vermogenmosfets wil ik je wel ff helpen het is echt niet moeilijk.
In belgïe zijn er niet zo vele electronicaboerne als in nederland (ben zelf belg).
Dus je moet maar eens zoeken in de gouden gids.
Als je al tutorial hebt doorlopen zou het je wel duidelijk moeten zijn hoe je aan zoiets moet beginnen.
Ik zal zeggen hoe ik het heb aangepakt:
-eerst de tutorial van circuitsonline.nl gevolgd
-een microcontroller kopen en de electronica voor een programmer samen met een BREADBORD (heel belangrijk!!) en 3LED's en 3 weerstanden en ook een adapter als voeding
-beginnen met programmeren.
en dan moet je je plan kunnen trekken.
edit:
Voor die vermogenmosfets wil ik je wel ff helpen het is echt niet moeilijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Lima op 26-07-2005 19:00 ]
Techno>Music
Grimm9mm schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:49:
[...]
Zodra ik alles uiteindelijk af heb wil ik best wel posten hoe ik dit gedaan heb, maar dat gaat denk ik nog wel een maandje of 2 duren
Nu binnen een maand zou alles moeten af zijn. Dan begin ik miss ff een CM om het te laten zien met pics en filmpjes.
Ik heb 3 dagen bezig geweest aan de prints van 8 u 's morgens tot 's avonds en nu al ruim een maand aan het programma, maar het is eindelijk af
[ Voor 14% gewijzigd door Lima op 26-07-2005 18:59 ]
Techno>Music
Heb je al een filmpje of fotos kunnen maken?L i m a schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 18:57:
[...]
ik ken dit probleem. Bij mij duurt ook alles redelijk lang, het blijkt altijd lastiger dan voorzien.
Nu binnen een maand zou alles moeten af zijn. Dan begin ik miss ff een CM om het te laten zien met pics en filmpjes.
Ik heb 3 dagen bezig geweest aan de prints van 8 u 's morgens tot 's avonds en nu al ruim een maand aan het programma, maar het is eindelijk af
En ik ben nu zelf 8 uur/dag op kantoor bezig met het schrijven van andere lowlevel software in C++, dus ik heb nooit zon haast om thuis verder te gaan
Ik zal eens kijken wat ik kan doen. Nu het is nog altijd die k*t prototype bol, dus hij geeft niet veel licht, en de kleurenmenging is niet ideaal want ik zal nog een hogere weerstand voor de groene moeten nemen, want groen steekt er bovenuit. Ik zal aparte filmpjes maken, want nu staat alles nog in een test opstelling en het is nog met gewone switchen te doen.
Binnen een half uur staan ze er op!
Binnen een half uur staan ze er op!
Techno>Music
Ik heb de programmas faden, stroboscoop en bruusk verspringen van kleur gefilmd. Nu bij het stroboscoop programma kan de camera niet mee. Als ik het sneller laat gaan lijkt het ineens alsof hij twee keer zo traag gaat. En bij het bruusk verspringen van kleur programma kan je zien dat hij ene beetje onregelmatig verspringt.
Dit komt omdat ik nu een slechte blokgolf oscillator heb die geen 50% duty cycle heeft. De schakeling triggered namelijk op een flank en de kleur veranderd dus na elke flank.
PS: Weet er soms iemand of er een soepele XVB of een andere kabel bestaan met 4 aders van 1.5mm²?
Dit komt omdat ik nu een slechte blokgolf oscillator heb die geen 50% duty cycle heeft. De schakeling triggered namelijk op een flank en de kleur veranderd dus na elke flank.
PS: Weet er soms iemand of er een soepele XVB of een andere kabel bestaan met 4 aders van 1.5mm²?
[ Voor 63% gewijzigd door Lima op 01-10-2010 14:59 ]
Techno>Music
ik ben ff twee weken op reis, tegen dat ik weer ben is al het materiaal er en kan ik volop beginnen. Vandenavond vertrek ik
Techno>Music
Ik heb eens wat uitgedacht:
Wat ik wil gaan maken is een klein kastje voor aan de muur, waarop je 4 pots vindt en aan de onderkant een parallelle poort. Dit wordt dan dus het regelkastje. Aan de bovenkant vind je 2 utp-aansluitingen, die uiteraard parallel aan elkaar staan. De 8 aders van de UTP kabel worden benut voor 4 kleuren en voor elke kleur een eigen groundlijn, het nut hiervan zal ik nog uitleggen.
Vervolgens ga ik spotjes maken, ongeveer 6x6 in het vierkant met een klein PCB'tje erin. Dat komt er dan als volgt uit te zien:
-> UTP in -> per kleur 2 led's en een voorschakelweerstand in serie -> 2x UTP uit ->
Dit systeem is dan dus enorm flexibel, omdat je naar hartelust spotjes kan toevoegen, en ook elk spotje als splitter kan gebruiken vanwege de 2 uitgangen. Wanneer je een uitgang niet gebruikt maakt dat niets uit, de led-groepjes staan toch parallel.
Voor de regelaar moet dus ook een mooie print worden gemaakt, als volgt:
Hier moet ik nog een hoop over uitzoeken, duidelijke schema's zijn hiervoor niet te krijgen denk ik... Ik hoop dat jullie een beetje willen meedenken
Elk spotje heeft dus max. 80 mA nodig om te branden (8 leds per spot) en ik gebruik een regelbare gestabiliseerde metspanningsadapter van max. 1200 mA bij 12v als voeding. Je kan dus tot wel 15 spots op de regelkast hangen!
Dit klinkt erg goed, maar ik moet wel nog een goede aansturing zien te bouwen...
* Tim_R is niet zo goed met IC's en condensators
Wat ik wil gaan maken is een klein kastje voor aan de muur, waarop je 4 pots vindt en aan de onderkant een parallelle poort. Dit wordt dan dus het regelkastje. Aan de bovenkant vind je 2 utp-aansluitingen, die uiteraard parallel aan elkaar staan. De 8 aders van de UTP kabel worden benut voor 4 kleuren en voor elke kleur een eigen groundlijn, het nut hiervan zal ik nog uitleggen.
Vervolgens ga ik spotjes maken, ongeveer 6x6 in het vierkant met een klein PCB'tje erin. Dat komt er dan als volgt uit te zien:
-> UTP in -> per kleur 2 led's en een voorschakelweerstand in serie -> 2x UTP uit ->
Dit systeem is dan dus enorm flexibel, omdat je naar hartelust spotjes kan toevoegen, en ook elk spotje als splitter kan gebruiken vanwege de 2 uitgangen. Wanneer je een uitgang niet gebruikt maakt dat niets uit, de led-groepjes staan toch parallel.
Voor de regelaar moet dus ook een mooie print worden gemaakt, als volgt:
code:
1
2
3
| Parallel \
|-> PWM-sturing -> 4 kleurkanalen
Pots / |
Hier moet ik nog een hoop over uitzoeken, duidelijke schema's zijn hiervoor niet te krijgen denk ik... Ik hoop dat jullie een beetje willen meedenken
Elk spotje heeft dus max. 80 mA nodig om te branden (8 leds per spot) en ik gebruik een regelbare gestabiliseerde metspanningsadapter van max. 1200 mA bij 12v als voeding. Je kan dus tot wel 15 spots op de regelkast hangen!
Dit klinkt erg goed, maar ik moet wel nog een goede aansturing zien te bouwen...
* Tim_R is niet zo goed met IC's en condensators
[ Voor 5% gewijzigd door Tim_R op 28-07-2005 12:08 ]
@timmyboy
Je wilt dus 4 kleuren gebruiken? Wat is de 4e dan? Wit? Of ultra-violet ofzo (die werkt namelijk niet zo heel goed in verlichting van grotere ruimten).
Voor de rest klinkt het idd allemaal ongeveer hetzelfde als ik wilde doen, alleen wil ik mijn spotjes zo simpel mogelijk maken, zonder PCB's en connectors, dat scheelt in kosten, moeite, en ruimte. Maar totdat ik een concreet idee heb hoe die spots eruit moeten zien blijk ik natuurlijk ook maar knoeien
Waarom wilde jij trouwens 4 grondlijnen? En zijn jouw spots dan 6x6 cm ofzo? Ik snapte niet wat je bedoelde met 6x6.
Je wilt dus 4 kleuren gebruiken? Wat is de 4e dan? Wit? Of ultra-violet ofzo (die werkt namelijk niet zo heel goed in verlichting van grotere ruimten).
Voor de rest klinkt het idd allemaal ongeveer hetzelfde als ik wilde doen, alleen wil ik mijn spotjes zo simpel mogelijk maken, zonder PCB's en connectors, dat scheelt in kosten, moeite, en ruimte. Maar totdat ik een concreet idee heb hoe die spots eruit moeten zien blijk ik natuurlijk ook maar knoeien
Waarom wilde jij trouwens 4 grondlijnen? En zijn jouw spots dan 6x6 cm ofzo? Ik snapte niet wat je bedoelde met 6x6.
Voor dit project hoef je niet opnieuw het wiel uit te vinden natuurlijk:
Ledbar project
Dit zijn 64 leds met individuele PWM regeling. Dit project geeft ook een redelijke indicatie van de te verwachten kosten. Hoewel er nog redelijk ge-optimaliseerd kan worden. Met een iets duurdere PIC kunnen nog eens 4 maal zoveel LEDs worden bestuurd, hoewel de PWM regeling dan wel een stuk minder nauwkeurig is met de huidige software.
De Ledbar software is echter geschreven om bijna "realtime" aanpassingen te doen aan de intensiteit van alle leds. Als men de intensiteit slechts zelden (lees: maximaal 1x per seconde) wil aanpassen is hier mischien ook nog wel iets te winnen.
Ledbar project
Dit zijn 64 leds met individuele PWM regeling. Dit project geeft ook een redelijke indicatie van de te verwachten kosten. Hoewel er nog redelijk ge-optimaliseerd kan worden. Met een iets duurdere PIC kunnen nog eens 4 maal zoveel LEDs worden bestuurd, hoewel de PWM regeling dan wel een stuk minder nauwkeurig is met de huidige software.
De Ledbar software is echter geschreven om bijna "realtime" aanpassingen te doen aan de intensiteit van alle leds. Als men de intensiteit slechts zelden (lees: maximaal 1x per seconde) wil aanpassen is hier mischien ook nog wel iets te winnen.
...Als het maar werkt
Verwijderd
Levert het gebruik van een UTP kabel geen problemen op omdat die toch +- 75 Ohm is. Is het dan niet te verwachten dat de leds na enkele meters telkens zwakker oplichten?Timmyboy_ schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:07:
...De 8 aders van de UTP kabel worden benut ...
Is dat niet de impedantie van de kabel bij hoge frequenties?? (zoals 50 of 75Ohm bij coax).Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:16:
[...]
Levert het gebruik van een UTP kabel geen problemen op omdat die toch +- 75 Ohm is. Is het dan niet te verwachten dat de leds na enkele meters telkens zwakker oplichten?
Bij lage frequenties (minder dan een megahertz of zo) is die weerstand veeeel lager.
kan zijn dat ik verkeerd ben of iets over het hoofd zie...
http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
Ik bedoel idd 6x6 cm. De 4 grondlijnen zijn erg handig bij het maken van een print, omdat je anders heel veel draadbruggen moet solderen (11 per spotje) en wanneer je 4 grondlijnen gebruikt slechts 7 per spotje. De 4 grondlijnen kan je op de hoofdprint weer heel gemakkelijk samenbrengen. Ik wil graag een printje in elk spotje vanwege de duurzaamheid en het gemak, het is namelijk veel steviger en handiger dan alles los aan elkaar hangen en het kost bijna niets als je iemand kan vinden die er apparatuur voor heeft.Grimm9mm schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 14:08:
@timmyboy
Ik heb wel een concreet idee hoe mijn spots eruit komen te zien inmiddels.
Ik wil graag connectoren gebruiken omdat
- je dan niet vast zit aan een vooraf bepaalde volgorde van spotjes
- je ook niet vast zit aan een vooraf bepaald aantal spotjes
- het niet erg duur is
- je het systeem weer gemakkelijk uit elkaar kan halen en meenemen
- het systeem gemakklijk kan uitbreiden
dus
Dat ga ik eens bestuderen... Bedankt voor de link!Belgar schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 14:58:
Voor dit project hoef je niet opnieuw het wiel uit te vinden natuurlijk:
Ledbar project
Daar heb ik geen rekening mee gehouden... Ik had zoiets van: Als er een netwerksignaal overheen kan kan er ook 12v overheen!Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:16:
[...]
Levert het gebruik van een UTP kabel geen problemen op omdat die toch +- 75 Ohm is. Is het dan niet te verwachten dat de leds na enkele meters telkens zwakker oplichten?
Van welk materiaal zijn de aders in een UTP kabel dan? Dan kan ik de weerstand berekenen namelijk.
Weet iemand nog een andere kabel met 8 aders dan?
EDIT:
Ik lees net dat stuk over die ledbars, maar dat is met een seriele interface. Ik wil graag met parallel gaan werken, dan kan ik iig die shiftregisters weg laten...
Alleen PICs en het programmeren ervan dat gaat me boven mijn pet... Kort omschreven wat ik wil:
- Het regelen van de intensiteit per kanaal in 32 of 64 stappen (dat is al genoeg) via zowel 4 draaiknoppen (potmeters?) als via de paralelle poort.
- Deze realtime aansturen in bijv. VBscript, waarmee ik ook een eventuele Winamp-plugin kan proggen. Ik wil dus eigenlijk het hele PIC gebeuren weglaten en realtime vanuit de paralelle poort aansturen. Kan dit?
Ik wil jullie wel even laten weten dat ik maar matige skills heb. Ik stort me hier in een project waar ik enthousiast aan wil beginnen, maar wat misschien te hoog gegrepen is. Ik ben ook zeker geen noob; ik kan prima solderen etc. maar ik kan dit zeker niet alleen doen; jullie zullen dus nog veel vragen van me krijgen, alhoewel er gelukkig veel in de search te vinden is. Ik kan wel goed met PHP overweg btw, dus programmeren is niet helmaal nieuw.
BTW, ik las iets over 'Elektronica, echt niet moeilijk', is dat aan te raden en hoeveel delen zijn dat? Weet er ook iemand een goed boek over VBscript? Lezen in een boek is nog altijd vele malen fijner dan op die trillende kloteCRT hier... Ik krijg hem niet hoger dan 60Hz en ik zie hem gewoon het beeld verversen
[ Voor 55% gewijzigd door Tim_R op 28-07-2005 22:34 ]
wacht even, volgens mij is 75 ohm de karakteristieke weerstand(uitleg ->google).dit is iets waar je je waarschijnlijk geen zorgen over hoeft te maken(zolang je transmissie niet in de megahert is ) de echte weerstand van je utp kabel is gemoon 0 ohm, en kan dus gewoon gebruikt worden volgens mij(behale dat je geen 1,2 A over je utp kan sturen!, zoek eens op wat de maximale rating voor utp is!)
verder raad ik je aan om gewoon eens wat rond te googlen, zoek bv naar "datasheets" van "clock IC" (ook wel NE555) "counter ic" en "compare ic" dat zijn ic's waarmee je een pwm signaal zou kunnen creeren(counter laten tellen en bij een bep. waarde de leds aan/uit zetten, en dit 100 keer per seconde oid). bijna alle ic's die jij nodig hebt zullen alleen maar 5 volt en aarde nodig hebben. Je kunt denk ik best zelf uitzoeken hoe je dat kan doen, t is net lego. Voor voeding en adc(analoog naar digitaal converter) voor pots heb je wel meer nodig(weerstandjes, condensatoren) maar dit staat ook in datasheets. Ik denk dat je op deze manier veel meer leert en ook meer lol hebt.(ik heb op deze manier eens een dimmer voor 230v gebouwd gewoon door internet af te struinen, en wat je weet te combineren,had toen ik begon geen ervaring met ic's net als jij) Maak eens met je gevonden info een eigen schema en post dat, met de dingen waar je niet zeker van bent(NA zorgvuldig de datasheet te hebben gelezen)
maar mischien is het makkelijker om je parralele port dit te laten genereren, en dan je potmeters via game port oid. Ik denk alleen dat je ook je lichten wilt besturen als je pc uit is, dus die vlieger zal wel niet op gaan.
verder raad ik je aan om gewoon eens wat rond te googlen, zoek bv naar "datasheets" van "clock IC" (ook wel NE555) "counter ic" en "compare ic" dat zijn ic's waarmee je een pwm signaal zou kunnen creeren(counter laten tellen en bij een bep. waarde de leds aan/uit zetten, en dit 100 keer per seconde oid). bijna alle ic's die jij nodig hebt zullen alleen maar 5 volt en aarde nodig hebben. Je kunt denk ik best zelf uitzoeken hoe je dat kan doen, t is net lego. Voor voeding en adc(analoog naar digitaal converter) voor pots heb je wel meer nodig(weerstandjes, condensatoren) maar dit staat ook in datasheets. Ik denk dat je op deze manier veel meer leert en ook meer lol hebt.(ik heb op deze manier eens een dimmer voor 230v gebouwd gewoon door internet af te struinen, en wat je weet te combineren,had toen ik begon geen ervaring met ic's net als jij) Maak eens met je gevonden info een eigen schema en post dat, met de dingen waar je niet zeker van bent(NA zorgvuldig de datasheet te hebben gelezen)
maar mischien is het makkelijker om je parralele port dit te laten genereren, en dan je potmeters via game port oid. Ik denk alleen dat je ook je lichten wilt besturen als je pc uit is, dus die vlieger zal wel niet op gaan.
[ Voor 75% gewijzigd door Robindev op 28-07-2005 23:20 ]
Hier volg ik je niet helemaal. ik weet niet hoe jij zonder shiftegisters 64 leds individueel zou gaan aansturen via de parallelle poort, maar in dit geval zijn die shiftregisters er omdat alle leds met 1 pwm kanaal aangestuurd worden. Verder dient de seriele poort enkel om de intensiteiten naar de microcontroller te sturen, iets dat volgens mij via de paralelle poort ook wel zou moeten lukken met een kleine aanpassing.Timmyboy_ schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 22:04:
[...]
Ik lees net dat stuk over die ledbars, maar dat is met een seriele interface. Ik wil graag met parallel gaan werken, dan kan ik iig die shiftregisters weg laten...
Verder kan je met een FT232BM chipje die seriele poort omzetten naar een usb poort!
keep trying...
Lijkt mij nu juist wel een optie. Stroom + 1 data kanaal. Zo'n shiftregister is niet zo groot en is makkelijk van afstand aan te sturen. Er staan in dit topic ook suggesties met 555's. Dat betekend echter dat je elke kleur een 555 moet geven en dit is niet (direct) van afstand programeerbaar.Corpse2 schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 00:45:
[...]
mijn (belgische) frank valt plots, je wil natuurlijk niet die shiftregisters in je spotjes verwerken... dat is natuurlijk wel een reden om een ander ontwerp te kiezen
Als je vele spots van afstand wilt "beheersen" met elke spot individueel instelbaar licht dan is een microcontroller oplossing ideaal.
Overigens, zoals corpse2 al aangeeft, hoeft dit niet bestuurd te worden met een computer. een PIC/Atmel kan meestal ook omgaan met analoge inputs (draaiknoppen e.d.). Het is dus belangrijk om te definieren wat, en hoe, je dingen wilt kunnen instellen e.d. Indien je zou willen, kun je zelfs een 555 oplossing remote aansturen met een microcontroller.
...Als het maar werkt
Hm het enige is dat ik de spots absoluut niet los wil aansturen, alleen maar per kleurkanaal. Ik wil dus gewoon een PWM-signaal over de UTP-kabel sturen voor elke kleur. 4 verschillende signalen dus.
Hoevaak kan een parallelle poort eigenlijk zijn data verversen in een seconde?
Vergeet je daarbij niet dat het aansturen van de parallelle poort erg veel cpu vreetTimmyboy_ schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:06:
Hm het enige is dat ik de spots absoluut niet los wil aansturen, alleen maar per kleurkanaal. Ik wil dus gewoon een PWM-signaal over de UTP-kabel sturen voor elke kleur. 4 verschillende signalen dus.
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
Hehe ik dacht al ik zoek een oude laptop om voortaan leuke systeempjes aan te sturen en wat te spelen... Wat is veel trouwens?
Deze link is dacht ik al gepasseerd, deze stuurt 3 kleuren (rgb) aan via pwm en je kan een kleurprogramma opslaan op de chip (EEPROM). via de seriele poort kan je ook dit programma updaten.
http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm (klik op RGB Led)
Op het forum van circuits online heeft hij echter een aanpassing van zijn programmaatje gepost zodat je een extra pin kan aansturen. In dit geval stuurt hij gewoon 1 kleur naar 2 poorten, maar dat lijkt mij niet moeilijk om dit te wijzigen naar een 4de kleur:
Op deze manier heb je bijna alles wat je nodig hebt, gewoon met die 4 poorten wat transistors aansturen en klaar.
Op het forum van circuits online heeft hij echter een aanpassing van zijn programmaatje gepost zodat je een extra pin kan aansturen. In dit geval stuurt hij gewoon 1 kleur naar 2 poorten, maar dat lijkt mij niet moeilijk om dit te wijzigen naar een 4de kleur:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
| ; dit voor goto START
#define blue2 PORTB,7
;routine aanpassen
rgb_1a clrf pwm_tlr
rgb_1b decf pwm_tlr, f
btfsc STATUS, Z
goto rgb_1c
movf pwm_tlr, w
subwf r1, w
btfsc STATUS, Z
bsf red
movf pwm_tlr, w
subwf g1, w
btfsc STATUS, Z
bsf green
movf pwm_tlr, w
subwf b1, w
btfsc STATUS, Z
bsf blue
btfsc STATUS, Z ;aanpassing
bsf blue2 ;aanpassing
goto rgb_1b
rgb_1c bcf red
bcf green
bcf blue
bcf blue2 ;aanpassing
return
;routine aanpassen
rgb_2a clrf pwm_tlr
rgb_2b movf step, w
subwf pwm_tlr, f
btfsc STATUS, Z
goto rgb_2c
; If pwm_tlr <= r1 then set red
movf pwm_tlr, w
subwf r1, w
btfsc STATUS, C
bsf red
; If pwm_tlr <= g1 then set green
movf pwm_tlr, w
subwf g1, w
btfsc STATUS, C
bsf green
; If pwm_tlr <= b1 then set blue
movf pwm_tlr, w
subwf b1, w
btfsc STATUS, C
bsf blue
btfsc STATUS, C ;aanpassing
bsf blue2 ;aanpassing
goto rgb_2b
rgb_2c bcf red
bcf green
bcf blue
bcf blue2 ;aanpassing
return |
Op deze manier heb je bijna alles wat je nodig hebt, gewoon met die 4 poorten wat transistors aansturen en klaar.
keep trying...
Ik kom er toch niet uit hoe je nou precies zo'n PWM-generator kan bouwen... ik dacht eerst dat PWM niets anders was dan een pulsgenerator die steeds de frequentie verandert, maar er blijkt dus veel meer achter te zitten...
Is er btw niet een simpel ic dat aan de hand van het voltage van een ingangsspanning en PWM-sigaal genereert? Zodat ik dus gewoon een potmeter tussen de +12v en het ic kan hangen, en zo het PWM-signaal kan beheersen?
Ik las iets over een MIC502, kan ik daar iets mee?
Is er btw niet een simpel ic dat aan de hand van het voltage van een ingangsspanning en PWM-sigaal genereert? Zodat ik dus gewoon een potmeter tussen de +12v en het ic kan hangen, en zo het PWM-signaal kan beheersen?
Verwijderd
Kan je met zijn schema ook gelijk de PIC programmeren? Dus via de compoort de software op de PIC zetten?Corpse2 schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 16:35:
Deze link is dacht ik al gepasseerd, deze stuurt 3 kleuren (rgb) aan via pwm en je kan een kleurprogramma opslaan op de chip (EEPROM). via de seriele poort kan je ook dit programma updaten.
Zoniet, hoe kun je dit anders doen dan met de IC's die hij gebruikt.
Ik ben namelijk van plan om zijn schema te gebruiken, en dan gewoon meerdere groepen ledjes maken (en natuurlijk andere weerstanden gebruiken).
Hoe denken jullie hierover?
Nee, de seriele interface van dat schema is enkel om het kleurpatroon te wijzigen. (andere sequentie opslaan in de eeprom.Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 21:42:
[...]
Kan je met zijn schema ook gelijk de PIC programmeren? Dus via de compoort de software op de PIC zetten?
Ik ben namelijk van plan om zijn schema te gebruiken, en dan gewoon meerdere groepen ledjes maken (en natuurlijk andere weerstanden gebruiken).
Hoe denken jullie hierover?
Ik heb dit schema wel al eens getest zonder de seriele interface, maar het programmeren heb ik gedaan met de controller van de 64 led-bar omdat die een in-circuit programmer heeft voor de 16f628. Dit is echter een low voltage programmer (TLVP) waardoor ik 1 pin anders moest programmeren. De pin voor rood werd namelijk gebruikt voor het programmeren.
op circuitsonline.net vind je ook nog een paar schema's om een pic programmer te maken.
keep trying...
Verwijderd
Ik heb gisteren deze gebouwd:Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 21:42:
[...]
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=91
Het is 1 vd eenvoudigste PIC programmers die er zijn. Ben zelf nog aant wachten op de PICs, die komen nog met de post. Ondertussen ben ik al aan het proberen in JAL (pascal-like taal voor PICs) PWM voor drie kanalen te programmeren. Als iemand hiervan een voorbeeld heeft... laat maar weten. Ik kan nog hulp gebruiken
Verwijderd
Dag mensen,
Ook ik heb die aflevering van MTV Cribs met Craig David gezien. Vanaf dat moment speel ik ook met de gedachte zelf zoiets in elkaar te zetten.
Ik ben zo vrij geweest even een mailtje aan Evolight te sturen met de vraag naar specs van RGB-LEDs die geleverd kunnen worden. Met behulp van deze RGB-LEDs is het misschien mogelijk wat kleinere "spotjes" te produceren (3 RGB LEDs samen?) die zo'n beetje overal in weg kunnen worden gewerkt.
Hieronder de specs en een afbeelding van de LEDs. Er kunnen overigens 2 types geleverd worden: 25° en 90° Het grote verschil zie je dan wel weer terug in veel lagere MCD waardes bij het 90°type (deel de gegeven waardes door 5 of 6).

Materiaal, Kleur, Behuizing, Golflengte, Span Vf, Typ MCD, Max MCD, Hoek
GaAlInP, Rood, Water Clear, 625, 2.0, 1500, 2000, 25°
InGan, Blauw, Water Clear, 470, 3.8, 800, 1200, 25°
InGan, Groen, Water Clear, 525, 3.8, 2000, 3000, 25°
Ook Evolight raadt aan de LEDS PWM aan te sturen omdat dit als voordeel heeft dat je geen last hebt van een niet lineaire curve van de LED (spanning/licht).
Het geen mij dan weer op valt aan de specs is dat de MCD waardes van het blauwe gedeelte veel lager zijn dan die van rood en groen. Zou dit nog problemen kunnen opleveren in een later stadium?
Dan natuurlijk de prijs, 81 cent per stuk...maar dan heb je ook wat. Ik denk dat een RGB LED-spot met deze LEDs er mooier "uit ziet" maar voor de lichtopbrengst is het misschien mooier om losse LEDs te gebruiken.
Wat denken jullie?
NeonZ
Ook ik heb die aflevering van MTV Cribs met Craig David gezien. Vanaf dat moment speel ik ook met de gedachte zelf zoiets in elkaar te zetten.
Ik ben zo vrij geweest even een mailtje aan Evolight te sturen met de vraag naar specs van RGB-LEDs die geleverd kunnen worden. Met behulp van deze RGB-LEDs is het misschien mogelijk wat kleinere "spotjes" te produceren (3 RGB LEDs samen?) die zo'n beetje overal in weg kunnen worden gewerkt.
Hieronder de specs en een afbeelding van de LEDs. Er kunnen overigens 2 types geleverd worden: 25° en 90° Het grote verschil zie je dan wel weer terug in veel lagere MCD waardes bij het 90°type (deel de gegeven waardes door 5 of 6).

| Parameters Waarde |
| DC stroom constant 20 mA |
| Sper spanning 5 V |
| Sper stroom (5V) 10 µA |
| Piek stroom PWM, ton =1 msec Duty =1/20 180 mA |
| Bedrijfs temp -40° +80° ºC |
| Opslag temp -40° +100° ºC |
| Soldeer temperatuur (5 seconden,1.6mm van de behuizing 260° ±5° ºC |
Materiaal, Kleur, Behuizing, Golflengte, Span Vf, Typ MCD, Max MCD, Hoek
GaAlInP, Rood, Water Clear, 625, 2.0, 1500, 2000, 25°
InGan, Blauw, Water Clear, 470, 3.8, 800, 1200, 25°
InGan, Groen, Water Clear, 525, 3.8, 2000, 3000, 25°
Ook Evolight raadt aan de LEDS PWM aan te sturen omdat dit als voordeel heeft dat je geen last hebt van een niet lineaire curve van de LED (spanning/licht).
Het geen mij dan weer op valt aan de specs is dat de MCD waardes van het blauwe gedeelte veel lager zijn dan die van rood en groen. Zou dit nog problemen kunnen opleveren in een later stadium?
Dan natuurlijk de prijs, 81 cent per stuk...maar dan heb je ook wat. Ik denk dat een RGB LED-spot met deze LEDs er mooier "uit ziet" maar voor de lichtopbrengst is het misschien mooier om losse LEDs te gebruiken.
Wat denken jullie?
NeonZ
Is het niet zo dat je om mooi wit licht te krijgen volgende regel moet gebruiken:Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:21:
excuseer de waarden die hier stonden waren niet helemaal juist.
1 = 0.11xB + 0.30 R + 0.59 G
bij tv techniek wordt dit toch gebruikt bij het moduleren van de kleuren....
OPGELET !!!!!
De formule mag NIET gebruikt worden voor kleurmenging.
Ik heb het voor alle duidelijkheid nog eens opgezocht in mijn cursus.
De formule wordt enkel gebruikt om vanuit de basiskleur de grijswaarde of intensiteit te berkenen !
In mijn curus vond ik dan ook terug dat Wit kleur bestaat uit R,G en B met de zelfde intensiteit. dus:
Wit = 1/3 R + 1/3 G + 1/3 B
OF
R = B = G
[ Voor 51% gewijzigd door LittleWan op 02-08-2005 10:34 ]
http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
Verwijderd
Precies wat ik wilde horen
. Ik vroeg me al af of het met een reden was gedaan.
Zeer geschikte specs voor dit project dus.
NeonZ
Zeer geschikte specs voor dit project dus.
NeonZ
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 08:09 ]
Verwijderd
Ben je hier zeker van? Dat zou dan betekenen dat ik mijn voorschakeweerstandjes verkeerd heb berekend. Ik liet elke kleur op hetzelfde aantal mcds uitkomen.LittleWan schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:49:
[...]
Is het niet zo dat je om mooi wit licht te krijgen volgende regel moet gebruiken:
1 = 0.11xB + 0.36 G + 0.53 R
bij tv techniek wordt dit toch gebruikt bij het moduleren van de kleuren....
originele specificaties
Rood: 3000 mcd
Groen: 4000 mcd
Blauw: 5000 mcd
En met aangepaste weerstandjes laat ik ze allemaal op 3000 mcd schijnen.
Gaat dit een slechte kleurmenging opleveren en moet ik dan deze formule (1 = 0.11xB + 0.36 G + 0.53 R) volgen?
Voor alle duidelijkheid mijn post hier nog eens herhalen zodat niet onnodig misverstanden ontstaan. Mijn excusus voor de foute informatie die ik ervoor gegeven heb.
LittleWan schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:49:
OPGELET !!!!!
De formule mag NIET gebruikt worden voor kleurmenging.
Ik heb het voor alle duidelijkheid nog eens opgezocht in mijn cursus.
De formule wordt enkel gebruikt om vanuit de basiskleur de grijswaarde of intensiteit te berkenen !
In mijn curus vond ik dan ook terug dat Wit kleur bestaat uit R,G en B met de zelfde intensiteit. dus:
Wit = 1/3 R + 1/3 G + 1/3 B
OF
R = B = G
Maar als je het via pwm aanstuurt, dan kun je dit soort finetunewerk toch prima softwarematig doen?
Okay, tenzij je bijvoorbeeld twee rode ledjes tegenover 1 groene en 1 blauwe nodig zou hebben voor een mooie menging...
Okay, tenzij je bijvoorbeeld twee rode ledjes tegenover 1 groene en 1 blauwe nodig zou hebben voor een mooie menging...
http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die
mcd staat voor intensiteit van het licht. Als in stralingshoeveelheid.
Je oog heeft echter verschillende gevoeligheid voor verschillende kleuren.
Volgens mij heeft de maker van de leds hier al rekening mee gehouden en ervoor gezorgd dat het licht wit is als de led voluit brand.
De mcds weer gelijk trekken zal er waarschijnlijk voor zorgen dat het licht geelig wordt (= wat warmer licht).
Volgens mij heeft de maker van de leds hier al rekening mee gehouden en ervoor gezorgd dat het licht wit is als de led voluit brand.
De mcds weer gelijk trekken zal er waarschijnlijk voor zorgen dat het licht geelig wordt (= wat warmer licht).
U vraagt, wij antwoorden.
Verwijderd
Is correct, maar ik doe het dus hardwarematig ipv in het programma (van de PIC) er zelf rekening mee te houden.Nick Name schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 10:37:
Maar als je het via pwm aanstuurt, dan kun je dit soort finetunewerk toch prima softwarematig doen?
Ik gebruik geen rgb led, wel 3 aparte leds voor R,G en B. (En eigenlijk heb ik de waarde voor de weerstand voor de groene led wel naar boven afgerond, want menselijk oog is gevoeliger voor groen licht.)MeMoRy schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 11:18:
mcd staat voor intensiteit van het licht. Als in stralingshoeveelheid.
Maar wat je zegt kan idd kloppen voor RGB leds.
Iets heel anders: weet iemand hoeveel mA er maximum door een CAT 5 UTP kabel (dus 1 van de 8 aders) mag gepompt worden?
Verwijderd
Ik heb nog even contact opgenomen met Evolight in zake de verschillende MCD waardes van een RGB LED. Het heeft inderdaad te maken met de manier waarop ons oog kleuren waarneemt:
"Je hebt bij het menselijk oog te maken met een kleuren spectrum waarbij groen een groter aandeel heeft dan blauw en uiteindelijk gevolgt door rood. Dit is de reden waarom dat deze kleuren zo onderling verschillen."
Voorts werd ik nog bediend met een link naar een website met uitleg over kleuren en het menselijke oog.
NeonZ
"Je hebt bij het menselijk oog te maken met een kleuren spectrum waarbij groen een groter aandeel heeft dan blauw en uiteindelijk gevolgt door rood. Dit is de reden waarom dat deze kleuren zo onderling verschillen."
Voorts werd ik nog bediend met een link naar een website met uitleg over kleuren en het menselijke oog.
NeonZ
Ik zie iedereen experimenteren met losse LED's. Waarom niet gewoon spotjes bouwen met een 3 Watt luxeon RGB led? Kijk hier eens: http://www.led1.de/shop/index.php?cPath=8_73 Naar mijn idee moet je met een paar van die units makkelijk een muur egaal kunnen verlichten. Het mooiste is natuurlijk intelligente spotjes met ingebouwde pic controller die serieel aangestuurd wordt, zodat afwisselende kleurnuances mogelijk zijn...
Die dingetjes kosten 19,99 per stuk, ik denk dat je daar heel wat gewone ledjes voor kunt kopen. Bovendien zijn de meeste mensen volgens mij niet van plan erg felle eenheden te gaan bouwen, maar een groter aantal minder felle eenheden.infcure schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:33:
Ik zie iedereen experimenteren met losse LED's. Waarom niet gewoon spotjes bouwen met een 3 Watt luxeon RGB led? Kijk hier eens: http://www.led1.de/shop/index.php?cPath=8_73 Naar mijn idee moet je met een paar van die units makkelijk een muur egaal kunnen verlichten. Het mooiste is natuurlijk intelligente spotjes met ingebouwde pic controller die serieel aangestuurd wordt, zodat afwisselende kleurnuances mogelijk zijn...
Casemod: Cubeleon
Inderdaad, maar zoals ik hierboven lees heb je 100+100+100 LED's voor 21 euro; vergelijk dat eens met die pakweg 20 euro voor zo'n prolight LED. Ik heb het niet uitgerekend, maar ik vraag me af of de lichtopbrengst van zo'n samengestelde spot erg veel groter is dan die van zo'n power RGB LED.brinkdinges schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:52:
[...]
Die dingetjes kosten 19,99 per stuk, ik denk dat je daar heel wat gewone ledjes voor kunt kopen. Bovendien zijn de meeste mensen volgens mij niet van plan erg felle eenheden te gaan bouwen, maar een groter aantal minder felle eenheden.
Bovendien hoef je in dat geval geen 300 discrete LED's op een printje te gaan solderen voor één enkel spotje. Naar mijn idee heb je in het laatste geval een lange weg te gaan als je een muur mooi wil verlichten. Ok, het ligt er natuurlijk aan hoe groot die muur is
Ik ben een tijde geleden al gestart met dit project 100 RGB leds en 3 losse PWM's.http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/974222 Nu loop ik tegen het probleem op dat ik niet afzonderlijk kan dimmen en ik niet snap hoe ik de leds aan moet sluiten om het wel voor elkaar te krijgen.
Ik heb al een tijdje niks meer gepost hier, maar ik heb het hiernaast ook HEEL druk met afstuderen, vandaar.
Ik vroeg mij eigenlijk af waar je in eindhoven ergens plexiglas kon kopen. Het is namelijk heel belangrijk als de kleuren goed mengen, en dit leek mij het goedkoopste te lukken als er gebruik werd gemaakt van fijngeschuurd plexiglas, tenminste, volgens menig casemod topics.
We zitten er namelijk aan te denken om aan enkele muren een hoeveelheid vakken te maken van opgeschuurd plexiglas, die oplichten aan de hand van de leds recht of schuin in de rand.
Als visuele illustratie van dit effect wijs ik u op het interieur van : het cafe de vooruitgang te eindhoven
Ik vroeg mij eigenlijk af waar je in eindhoven ergens plexiglas kon kopen. Het is namelijk heel belangrijk als de kleuren goed mengen, en dit leek mij het goedkoopste te lukken als er gebruik werd gemaakt van fijngeschuurd plexiglas, tenminste, volgens menig casemod topics.
We zitten er namelijk aan te denken om aan enkele muren een hoeveelheid vakken te maken van opgeschuurd plexiglas, die oplichten aan de hand van de leds recht of schuin in de rand.
Als visuele illustratie van dit effect wijs ik u op het interieur van : het cafe de vooruitgang te eindhoven
Verwijderd
Een update van mijnentwege: heb leds binnen. Ik kan nu de leds met pwm aansturen en laat alle kleuren overgaan in elkaar. Dit heb ik geprogrammeerd in JAL voor de pic16f628. Nu wil ik nog een snelheidsregeling programmeren en een optie om te stoppen bij een kleur die op dat moment getoond wordt.
Ah, dat is een goed idee Grimm9mm, om plexiglas te gebruiken om het licht te mengen. Was al aan het nadenken hoe ik dat het best kon doen. Maar hoe doe je dat opschuren? Gewoon met fijn schuurpapier? Ik heb dat nog nooit gedaan.
Wat betreft die verkrijgbaarheid, hebben ze dat niet in zo bouwmarkten? Hier in België bvb de brico of gamma...
Ah, dat is een goed idee Grimm9mm, om plexiglas te gebruiken om het licht te mengen. Was al aan het nadenken hoe ik dat het best kon doen. Maar hoe doe je dat opschuren? Gewoon met fijn schuurpapier? Ik heb dat nog nooit gedaan.
Wat betreft die verkrijgbaarheid, hebben ze dat niet in zo bouwmarkten? Hier in België bvb de brico of gamma...
Wat misschien ook een idee is, Je maakt allemaal dunne stroken plexiglas, 5 x 1 x 100 Cm oid, en dan boor je er allemaal gaatjes in aan de onderkant, zodat de leds er in gedrukt kunnen worden. De bovenkant een beetje opschuren, en dan heb je een prima kleur menger, die je zo tegen de plint aan kan plakken.
code:
1
2
3
4
5
| ___ | | | | | | |L| Led, naar boven schijnend |
je kunt misschien ook de topjes van de ledjes al wat schuren, bij die ultra felle ledjes wordt het licht dan al veel gelijkmatiger verdeeld zodat mengen nog mooier wordt...
Ik was een aantal dagen geleden al in de gamma geweest, maar had daar niks zien staan. Alleen van dat mattende plakplastic, maar dat levert volgens mij niet hetzelfde effect, en zou duurder zijn.LittleWan schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 11:54:
je kunt misschien ook de topjes van de ledjes al wat schuren, bij die ultra felle ledjes wordt het licht dan al veel gelijkmatiger verdeeld zodat mengen nog mooier wordt...
Ik las ergens in een topic dat je het beste korrel 1000-2000 wet&dry schuurpapier kon nemen, en dan met water en zeep opschuren in 1 richting.
Op die manier kan je bijvoorbeeld ook allerlei patronen in het plexiglas maken die dan oplichten... misschien dat het opschuren van de leds dan een extra effect geeft, maar daar kom je maar op 1 manier achter
Ik had daar ook al aangegeven dat je huidige cominatie leds en dimmers niet gaat werken en dat ombouwen van dimmers, naar een high side driver, ook niet handig te doen is. Afhankelijk van de kosten zou ik dus op zoek gaan naar andere leds of een andere dimmer.videodok schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 17:01:
Ik ben een tijde geleden al gestart met dit project 100 RGB leds en 3 losse PWM's.http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/974222 Nu loop ik tegen het probleem op dat ik niet afzonderlijk kan dimmen en ik niet snap hoe ik de leds aan moet sluiten om het wel voor elkaar te krijgen.
Ik ben ook al een tijdje bezig met wat brainstormen en testen van een gelijkaardig projectje, maar ik zit met een probleempje dat zich situeert in gebrek aan praktijkervaring...
Mijn opstelling zou hetvolgende moeten kunnen:
een pic stuurt met PWM 3 pootjes waar ik een transistor aan hang om een grotere stroom te kunnen leveren per kanaal. De bedoeling is om dus per kanaal een hele hoop leds te hangen om gelijktijdig aan te sturen. Per kanaal zou er 1 ampere mogelijk moeten zijn (oftewel een 50-tal leds parallel). Dit is op dit moment niet per se nodig, maar ik bouw graag een redelijke marge in.
Mijn testopstelling gebruikt nu een BC547B'tje maar dat ding kan dus maar iets van 100mA aan (heb wel niet meer geprobeerd)
Aangezien ik dus geen flauw benul heb van welke transistors (of FETS?) in deze situatie bruikbaar zijn (part nrs) hoop ik dat er hier mensen zijn die hun weg wat beter kennen tussen die gigantische hoeveelheid verschillende transistor nummers. Want ik de elektronica zaken hier in de buurt beginnen nogal rap rare smoelen te trekken als je niet een concrete part nr kan geven
Vandaar een paar vraagjes:
* Wat raden jullie aan als mogelijke kandidaten? (npn type)
* Kan dit met 1 transistor of moet ik mij richten tot iets als een darlinton paar? Ik ben zo een schakeling hier en daar wel tegengekomen maar het is mij niet echt duidelijk of dit hier nuttig/nodig is, of wat het precieze doel van zoiets is.
* zijn er bepaalde redenen om voor een transistor dan wel FET te kiezen? Voor zover ik mij herinner van mijn elektronica lessen doen beiden ongeveer hetzelfde.
* stel dat ik er 0.8 A door zou jagen, moet er dan een koellichaam aan bevestigd worden? zoja, hoe bereken ik hoe groot dat ding moet zijn?
Mijn opstelling zou hetvolgende moeten kunnen:
een pic stuurt met PWM 3 pootjes waar ik een transistor aan hang om een grotere stroom te kunnen leveren per kanaal. De bedoeling is om dus per kanaal een hele hoop leds te hangen om gelijktijdig aan te sturen. Per kanaal zou er 1 ampere mogelijk moeten zijn (oftewel een 50-tal leds parallel). Dit is op dit moment niet per se nodig, maar ik bouw graag een redelijke marge in.
Mijn testopstelling gebruikt nu een BC547B'tje maar dat ding kan dus maar iets van 100mA aan (heb wel niet meer geprobeerd)
Aangezien ik dus geen flauw benul heb van welke transistors (of FETS?) in deze situatie bruikbaar zijn (part nrs) hoop ik dat er hier mensen zijn die hun weg wat beter kennen tussen die gigantische hoeveelheid verschillende transistor nummers. Want ik de elektronica zaken hier in de buurt beginnen nogal rap rare smoelen te trekken als je niet een concrete part nr kan geven
Vandaar een paar vraagjes:
* Kan dit met 1 transistor of moet ik mij richten tot iets als een darlinton paar? Ik ben zo een schakeling hier en daar wel tegengekomen maar het is mij niet echt duidelijk of dit hier nuttig/nodig is, of wat het precieze doel van zoiets is.
* zijn er bepaalde redenen om voor een transistor dan wel FET te kiezen? Voor zover ik mij herinner van mijn elektronica lessen doen beiden ongeveer hetzelfde.
* stel dat ik er 0.8 A door zou jagen, moet er dan een koellichaam aan bevestigd worden? zoja, hoe bereken ik hoe groot dat ding moet zijn?
keep trying...
Eigenlijk zou je elke transistor wel kunnen gebruiken, mits deze de stroom aankan. Je kunt dus best in een elektronicazaak vragen naar een algemene NPN power transistor (1A+), dan weten ze vast wel een aantal die je zou kunnen gebruiken. De preciese specificaties zijn niet zo belangrijk als je ze alleen maar als schakelaar gebruikt.Corpse2 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:40:
Een darlington paar zorgt voor een grotere stroomversterking (uitgang stroom/ingang stroom), maar dit is in het geval van een schakelaar heb je daar weinig mee te maken.* Kan dit met 1 transistor of moet ik mij richten tot iets als een darlinton paar? Ik ben zo een schakeling hier en daar wel tegengekomen maar het is mij niet echt duidelijk of dit hier nuttig/nodig is, of wat het precieze doel van zoiets is.
Een FET heeft geen stroom nodig aan de gate ('basis'), maar schakelt op de spanning zelf. Een transistor heeft altijd een spanning staan over de emitter en collector, die je dus verliest voor je LEDs en wat ook voor warmteverlies zorgt (spanningsval * stroom). Een FET heeft een zekere weerstand die de spanningsval bepaalt afhankelijk van de stroom die erdoor loopt, maar bij 1A is die waarschijnlijk veel kleiner dan de meeste normale transistors. Een FET is dus een beter idee denk ik.* zijn er bepaalde redenen om voor een transistor dan wel FET te kiezen? Voor zover ik mij herinner van mijn elektronica lessen doen beiden ongeveer hetzelfde.
Je kunt de warmte die een onderdeel kwijt moet berekenen door de spanning erover te vermenigvuldigen met de stroom. Stel dat er een spanning van 0,6 V over een transistor staat, met een stroom van 0,8A, dan genereer je 0,6V*0,8A=0,48W (=480mW) aan warmte. Of je daar een heatsink voor nodig hebt hangt af van het onderdeel. Elk onderdeel kan tot op bepaalde hoogte zelf zijn warmte afstaan maar het houdt een keer op natuurlijk. Op circuits online staat een artikel over koeling waarin uitgelegd wordt hoe je kunt bepalen of een onderdeel gekoeld moet worden en zoja wat voor heatsink er dan minimaal op moet.* stel dat ik er 0.8 A door zou jagen, moet er dan een koellichaam aan bevestigd worden? zoja, hoe bereken ik hoe groot dat ding moet zijn?
Dat artikel over koeling had ik intussen ook gevonden.
Wat je daar zegt over de weerstand van een FET is wel interessant, daar had ik nog niet bij stilgestaan. (mijn elektronicalessen dateren al weer van een paar jaar terug)
Ben daarom wat meer gaan zoeken achter die fets omdat ik niet wist welke grootteorde de weerstand van een fet is en die blijkt zeer laag wat een fet inderdaad interessant maakt.
Na wat zoeken kwam ik de VNP5N07 tegen. Deze heeft een weerstand van 0.2 ohm bij 2.5A. Ik weet wel niet of die makkelijk verkrijgbaar is (en voor hoeveel...).
Wat je daar zegt over de weerstand van een FET is wel interessant, daar had ik nog niet bij stilgestaan. (mijn elektronicalessen dateren al weer van een paar jaar terug)
Ben daarom wat meer gaan zoeken achter die fets omdat ik niet wist welke grootteorde de weerstand van een fet is en die blijkt zeer laag wat een fet inderdaad interessant maakt.
Na wat zoeken kwam ik de VNP5N07 tegen. Deze heeft een weerstand van 0.2 ohm bij 2.5A. Ik weet wel niet of die makkelijk verkrijgbaar is (en voor hoeveel...).
keep trying...
dat is hier al eens gepasseerd denk ik.
Je kan het probleem oplossen op verschillende manieren. Even zoeken op google en je vind er wel wat.
Je kan een FET gebruiken of een power transistor of gelijk mij een MOSFET.
Ik heb de mosfet genomen omdat die snel schakelend is en dan nog eens geen weerstand nodig heeft aan de gate, wat dus weer plaats/vermogenverlies/prijs scheelt. Ook kan hij stromen tot MAX 40Ampere schakelen met voldoende koeling. Dit is dus erg veel.
Dit is de BUZ1, deze is wel redelijk duur bij mij was het 2€/stuk. (Eigenlijk niet veel geld maar toch is het veel voor een mosfet)
off-topic:
ik ben terug van reis en ga dus nu weer verder werken aan mijn ledbollen, de prints zullen binnen een week binnen zijn de led's zijn er al en de weerstanden moet ik nog gaan kopen maar dat kan altijd. Ook de plastic bollen zelf heb ik ook al. Als ik dit binnen heb kan ik beginnen met mijn eerste 2 ledbollen te vervolledigen!
Nu houd ik me nog bezig met de controller, want die is nog niet helemaal af. Alles werkt maar er zijn nog problemen met de schakelaars. Ik zou een schakeling nodig hebben die met een drukknop een logische 1 of 0 geeft. Dus met een druk op de knop verpringt de toestand. Let wel het geheel moet dendervrij zijn. Als iemand hier een simpel schakelingetje voor weet???
Je kan het probleem oplossen op verschillende manieren. Even zoeken op google en je vind er wel wat.
Je kan een FET gebruiken of een power transistor of gelijk mij een MOSFET.
Ik heb de mosfet genomen omdat die snel schakelend is en dan nog eens geen weerstand nodig heeft aan de gate, wat dus weer plaats/vermogenverlies/prijs scheelt. Ook kan hij stromen tot MAX 40Ampere schakelen met voldoende koeling. Dit is dus erg veel.
Dit is de BUZ1, deze is wel redelijk duur bij mij was het 2€/stuk. (Eigenlijk niet veel geld maar toch is het veel voor een mosfet)
off-topic:
ik ben terug van reis en ga dus nu weer verder werken aan mijn ledbollen, de prints zullen binnen een week binnen zijn de led's zijn er al en de weerstanden moet ik nog gaan kopen maar dat kan altijd. Ook de plastic bollen zelf heb ik ook al. Als ik dit binnen heb kan ik beginnen met mijn eerste 2 ledbollen te vervolledigen!
Nu houd ik me nog bezig met de controller, want die is nog niet helemaal af. Alles werkt maar er zijn nog problemen met de schakelaars. Ik zou een schakeling nodig hebben die met een drukknop een logische 1 of 0 geeft. Dus met een druk op de knop verpringt de toestand. Let wel het geheel moet dendervrij zijn. Als iemand hier een simpel schakelingetje voor weet???
Techno>Music
Ik kan weinig over dat type vinden en bij de online winkels waar ik meestal bestel is ie ook niet te vinden, dus ik vermoed dat het een oud of weinig gebruikt type is. Er zijn genoeg FETs met nog lagere weestand trouwens, enkele tientallen mΩ. Een veel gebruikte is de BUZ11, wel beetje overkill (30A), en die gaat niet helemaal in de verzadiging bij 5V aan de gate, maar waarschijnlijk genoeg voor 2.5A. Ik ben niet echt thuis in bekende typenummers van FETs, de meeste elektronica bestel ik online, dan kijk ik gewoon wat ze hebben en kies daar iets geschikts uit. Voti heeft ook een aantal FETs voor minder dan een euro per stuk (3 euro verzendkosten), je zou daar ook iets kunnen bestellen dan hoef je niet iets te zoeken wat je elektronicawinkel heeft.Corpse2 schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 03:54:
L i m a schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:41:
of een jk flip flop
http://www.play-hookey.com/digital/jk_nand_flip-flop.html
http://www.play-hookey.com/digital/jk_nand_flip-flop.html
Alles is terug te redeneren naar 4
Bedankt voor de schema's
, maar dat met die jk-flip flop is dat wel dendervrij?
@jeronimo:
Wat is die laatste IC?ik kan het nl. niet goed lezen. Klopt het dat bij deze laatste IC er zo twee blokjes in 1 behuizing zitten?Dat zou namelijk wel handig zijn want ik heb er twee nodig, en die flip flops zitten er ook wel 4 in zo een IC dus dat zou mooi uitkomen.
In elk gevalt erg bedankt voor de schakeling!
@jeronimo:
Wat is die laatste IC?ik kan het nl. niet goed lezen. Klopt het dat bij deze laatste IC er zo twee blokjes in 1 behuizing zitten?Dat zou namelijk wel handig zijn want ik heb er twee nodig, en die flip flops zitten er ook wel 4 in zo een IC dus dat zou mooi uitkomen.
[ Voor 5% gewijzigd door Lima op 15-08-2005 10:54 ]
Techno>Music
In mijn eindwerk heb ik onderandere een geschakelde voeding gemaakt die PWM gestuurd is, een Buck convertor. Daarmee kan je 0 tot 25.5V uitsturen, en een ampere of 2 op 18V lukt gemakkelijk, met een IRFR9024N FET, deze is zeker courant te krijgen.
Als je in software een PWMregeling maakt (PIC bijvoorbeeld), dan maak je gewoon een teller die bijvoorbeeld tot 100 telt, bij 0 leg je alle uitgangen aan, en elke keer de teller 1 omhoog gaat vergelijk je de tellerwaarde met de ingestelde waarde. Als je 20 instelt, zal hij 20 van de 100 tijdsdelen aanliggen, dus je PWM heeft een duty-cycle van 20%. Je basisfrequentie van je PWM blijft dus altijd hetzelfde.
@lima: als je een PIC gebruikt als controller, weet dan dat deze een ingebouwde antidenderschakeling hebben. Verschillende schakelaars/knoppen hebben ook verschillende hoeveelheden dender, eventueel kan je low dender knoppen gebruiken.
Kijk eens naar de schema's met een NE 555, die worden hier vaak gebruikt om ventilatoren in snelheid te regelen, das op 12V en PWM gestuurd.Timmyboy_ schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 20:02:
Ik kom er toch niet uit hoe je nou precies zo'n PWM-generator kan bouwen... ik dacht eerst dat PWM niets anders was dan een pulsgenerator die steeds de frequentie verandert, maar er blijkt dus veel meer achter te zitten...
Als je in software een PWMregeling maakt (PIC bijvoorbeeld), dan maak je gewoon een teller die bijvoorbeeld tot 100 telt, bij 0 leg je alle uitgangen aan, en elke keer de teller 1 omhoog gaat vergelijk je de tellerwaarde met de ingestelde waarde. Als je 20 instelt, zal hij 20 van de 100 tijdsdelen aanliggen, dus je PWM heeft een duty-cycle van 20%. Je basisfrequentie van je PWM blijft dus altijd hetzelfde.
@lima: als je een PIC gebruikt als controller, weet dan dat deze een ingebouwde antidenderschakeling hebben. Verschillende schakelaars/knoppen hebben ook verschillende hoeveelheden dender, eventueel kan je low dender knoppen gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 15-08-2005 11:13 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Waar zit die anti dender optie dan?Want ik heb deze nog nooit zine staan in de datasheet, ik werk met een pic16f84a
Techno>Music
Das geen optie, dit zit er standaard op (of het door de architectuur op zichzelf of door extra componenten is weet ik niet, maar het zit erop).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
Ik ben ook benieuwd naar die ingebouwde anti dender. Ik heb een 16f628. Ik werk wel in JAL...
Als je toch die schakelaar op een PIC aansluit kun je het ontdenderen ook in software doen, dat is niet zo moeilijk en het scheelt allemaal extra hardware. Of er zo'n optie in zit weet ik niet (ik betwijfel het). Standaard ingebakken lijkt me helemaal sterk, dit lijkt me zeer ongewenst als je de inputs voor digitale input oid gebruikt ipv knoppen.L i m a schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 11:45:
Waar zit die anti dender optie dan?Want ik heb deze nog nooit zine staan in de datasheet, ik werk met een pic16f84a
[ Voor 16% gewijzigd door madwizard op 15-08-2005 11:53 ]
Het tweede ic is een 4520, een binary counter gebruikt als tweedeler. Het RC´tje is bedoeld om de counter te resetten. Met 1 CD4093 en 1 CD4520 kun je dus 2 schakelaars ontdenderen.L i m a schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 10:53:
@jeronimo:
ok,
bedankt jeronimo! Morgen ga ik waarschijnlijk naar de elektroboer dus meer nieuws volgt binnenkort
@madwizard
In mijn programma gaat dit niet omwille van tijd enzo 5 instructies is al te veel. Dus jah...
Ook zijn er precies geen mensen die weten van ingebakken anti dender schakeling dus het lijkt me dat dit er niet inzit.
bedankt jeronimo! Morgen ga ik waarschijnlijk naar de elektroboer dus meer nieuws volgt binnenkort
@madwizard
In mijn programma gaat dit niet omwille van tijd enzo 5 instructies is al te veel. Dus jah...
Ook zijn er precies geen mensen die weten van ingebakken anti dender schakeling dus het lijkt me dat dit er niet inzit.
Techno>Music
Ik zit even wat te kijken op de site van VOTI: LINK. Hier staan een hoop mosfet's op. Nu vraag ik mij af welke bijvoorbeeld geschikt zijn om bijvoorbeeld 60 LED's (parallel) te schakelen? Dus eigenlijk steeds 3 LED's in serie en dat aan 12 volt (in totaal dus 20 strengen parallel). Dit moet toch mogelijk zijn met zo'n fet's he? En hopelijk ook in een snel tempo aanstuurbaar (zodat je ze kunt dimmen via PWM).
En moet je dan nog een voorschakelweerstand gebruiken om ze met een PIC aan te sturen? Zoja welke?
En moet je dan nog een voorschakelweerstand gebruiken om ze met een PIC aan te sturen? Zoja welke?
Drie leds in serie met voorschakelweerstand en hiervan er dan 20 parallel zetten is geen enkel probleem.atmoz schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 21:34:
Ik zit even wat te kijken op de site van VOTI: LINK. Hier staan een hoop mosfet's op. Nu vraag ik mij af welke bijvoorbeeld geschikt zijn om bijvoorbeeld 60 LED's (parallel) te schakelen? Dus eigenlijk steeds 3 LED's in serie en dat aan 12 volt (in totaal dus 20 strengen parallel). Dit moet toch mogelijk zijn met zo'n fet's he? En hopelijk ook in een snel tempo aanstuurbaar (zodat je ze kunt dimmen via PWM).
De al eerder genoemde BUZ11 is een goede keus. Deze kun je bij aansturing met 5V (wat voor de BUZ11 wat aan de lage kant is) tot z'n 7A belasten. meer dan genoeg dus voor je toepassing. Source aan massa knopen, je leds tussen de drain en 12V En aansturen via de gate, een weerstandje is aan te bevelen als de fet meteen aan de pic hangt. Zo'n 47 tot 100 Ohm zal wel werken. Deze weerstand is alleen bedoeld om de laadstroom van de gate capaciteit wat te beperken.
Verwijderd
Hoe zit het nu met de vooruitgang bij iedereen?
Ik heb last met het programmeren in JAL voor een PIC. Ik wil via een interrupts een DIP switch gebruiken voor het aan en uitzetten en snelheid te regelen enz... Ik krijg dat echter niet geprogrammeerd. Heeft iemand ervaring daarmee in JAL?
Ik heb last met het programmeren in JAL voor een PIC. Ik wil via een interrupts een DIP switch gebruiken voor het aan en uitzetten en snelheid te regelen enz... Ik krijg dat echter niet geprogrammeerd. Heeft iemand ervaring daarmee in JAL?
kickje 
Nope ik heb geen ervaring in JAL. Dus ik kan je niet helpen.
Verder kick ik dit topic om verscheidene reden, mijn pc was twee weken "stuk" na twee weken zoeken blijkt dat mijn secundair ide kanaal stuk is,
niet moeilijk dat hij niet deftig kon installeren van de cd rom.
Ook ben ik benieuwd wat sommige mensen al bereikt hebben , liefst met foto's en filmpjes
Nu heb ik niet veel voort kunnen doen want met mijn pc...
Er zijn nog wat kleine probleempjes waarvan ik de oplossing al weet. Als alles dan goed is kan ik eindelijk beginnen met de print te ontwerpen voor de controller unit van mijn ledbollen. dan zal ik wel eens wat pics posten.
Nope ik heb geen ervaring in JAL. Dus ik kan je niet helpen.
Verder kick ik dit topic om verscheidene reden, mijn pc was twee weken "stuk" na twee weken zoeken blijkt dat mijn secundair ide kanaal stuk is,
Ook ben ik benieuwd wat sommige mensen al bereikt hebben , liefst met foto's en filmpjes
Nu heb ik niet veel voort kunnen doen want met mijn pc...
Er zijn nog wat kleine probleempjes waarvan ik de oplossing al weet. Als alles dan goed is kan ik eindelijk beginnen met de print te ontwerpen voor de controller unit van mijn ledbollen. dan zal ik wel eens wat pics posten.
Techno>Music
Excuses voor de kick, maar: Kan ik gewoon eens een schakeling produceren als http://www.circuitsonline.net/circuits/view/13 en vervolgens gaan spelen met de weerstandswaarde van de pot waarde van C1, totdat ik een waarde heb gevonden die juist is (en dat ik dus de led kan dimmen met de pot?)?naftebakje schreef op Monday 15 August 2005 @ 11:10:
In mijn eindwerk heb ik onderandere een geschakelde voeding gemaakt die PWM gestuurd is, een Buck convertor. Daarmee kan je 0 tot 25.5V uitsturen, en een ampere of 2 op 18V lukt gemakkelijk, met een IRFR9024N FET, deze is zeker courant te krijgen.
[...]
Kijk eens naar de schema's met een NE 555, die worden hier vaak gebruikt om ventilatoren in snelheid te regelen, das op 12V en PWM gestuurd.
[ Voor 4% gewijzigd door Tim_R op 07-01-2006 23:35 ]
Nee, door C1 van waarde te veranderen zal alleen de frekwentie veranderen. Wat je zoekt is iets waarmee je de duty cycle kan veranderen. Anders gezegd, waarmee je de verhouding aan/uit kunt veranderen, om op die manier te regelen/dimmen.
Schakeling http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17 komt een stuk dichter in de buurt van wat je zoekt.
Schakeling http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17 komt een stuk dichter in de buurt van wat je zoekt.
Ah tnx, dat verduidelijkt iets wat ik niet precies snapte aan PWM...jeronimo2003 schreef op zondag 08 januari 2006 @ 00:31:
Nee, door C1 van waarde te veranderen zal alleen de frekwentie veranderen. Wat je zoekt is iets waarmee je de duty cycle kan veranderen. Anders gezegd, waarmee je de verhouding aan/uit kunt veranderen, om op die manier te regelen/dimmen.
Dus als ik aan de FET in die schakeling een 10tal leds parallel hang kan ik die dimmen? En hoever kan ik ze dan dimmen, is dat te berekenen/bepalen?
@ timmyboy: In principe kan je led's met PWM van 0 tot 100% dimmen, met dat schema kan je het handmatig doen door te draaien aan die potmeter (die motorrgeling).
Ik heb een programma geschreven in assembly, met gebruik te maken van interrupts, om R, G en 2 B's (mijn RGB ledje is zo opgebouwd, met 2 blauwe led's) aan te sturen. Het programma zelf (de listing) en erg veel uitleg vind je in dit topic (linkt naar mijn post met alleen de pwm sturing, verder in het topic staat nog een voorbeeldje om knoppen te gebruiken).
Hetzelfde heb ik ook gemaakt in PIC Simulator IDE, in de ingebouwde basic taal, om eens te kijken of die compiler een beetje werkt. Dit progje is op dezelfde manier opgebouwd als het programma in assembler, in assembler is de HEX-file (die in de PIC zelf gaat) 633 bytes groot, terwijl die in BASIC compileert naar een bestand van 1,99 kB. Dus in assemler zal het programma nog het beste zijn (meer tijd over om andere dingen te doen, bijvoorbeeld seriele communicatie, faden, ...).
De basic listing: (als iemand het ziet zitten, zou het herschrijven naar C misschien ook interessant zijn)
Ik heb een programma geschreven in assembly, met gebruik te maken van interrupts, om R, G en 2 B's (mijn RGB ledje is zo opgebouwd, met 2 blauwe led's) aan te sturen. Het programma zelf (de listing) en erg veel uitleg vind je in dit topic (linkt naar mijn post met alleen de pwm sturing, verder in het topic staat nog een voorbeeldje om knoppen te gebruiken).
Hetzelfde heb ik ook gemaakt in PIC Simulator IDE, in de ingebouwde basic taal, om eens te kijken of die compiler een beetje werkt. Dit progje is op dezelfde manier opgebouwd als het programma in assembler, in assembler is de HEX-file (die in de PIC zelf gaat) 633 bytes groot, terwijl die in BASIC compileert naar een bestand van 1,99 kB. Dus in assemler zal het programma nog het beste zijn (meer tijd over om andere dingen te doen, bijvoorbeeld seriele communicatie, faden, ...).
De basic listing: (als iemand het ziet zitten, zou het herschrijven naar C misschien ook interessant zijn)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
| TRISA = 0xff 'PORTA pins as inputs CMCON = %00000111 TRISB = 0x00 'set PORTB pins as outputs 'hieronder: knopjes op mijn experimenteerprint Symbol sw1 = PORTA.0 Symbol sw2 = PORTA.1 Symbol sw3 = PORTA.2 Symbol sw4 = PORTA.3 'hieronder: uitgangen van mijn experimenteerprint Symbol rood = PORTB.0 Symbol groen = PORTB.1 Symbol blauw1 = PORTB.2 Symbol blauw2 = PORTB.3 Symbol led5 = PORTB.4 Symbol led6 = PORTB.5 Dim var As Byte Dim gewr As Byte 'gewenste waarde voor rood Dim gewg As Byte Dim gewb As Byte INTCON.T0IE = 1 'enable Timer0 interrupts INTCON.GIE = True 'enable all un-masked interrupts OPTION_REG.T0CS = False 'set Timer0 clock source to internal instruction cycle clock OPTION_REG.PSA = True 'geen prescaler voor timer0 OPTION_REG.T0CS = False 'stel timer0 in als timer(+ 1 per instructie) Read 1, gewr Read 2, gewg Read 3, gewb loop1: If sw1 Then gewr = gewr + 1 Write 1, gewr Endif If sw2 Then gewg = gewg + 1 Write 2, gewg Endif If sw3 Then gewb = gewb + 1 Write 3, gewb Endif WaitMs 1 Goto loop1 'repeat forever End On Interrupt 'interrupt routine TMR0 = 255 - 30 var = var - 1 'decrement the value on PORTB If var = gewr Then rood = 1 If var = gewg Then groen = 1 If var = gewb Then blauw1 = 1 blauw2 = 1 Endif If var = 0 Then rood = 0 groen = 0 blauw1 = 0 blauw2 = 0 Endif INTCON.T0IF = 0 'enable new TMR0 interrupts Resume |
[ Voor 82% gewijzigd door naftebakje op 08-01-2006 01:38 ]
OK, maar ik wil het juist simpel houden, zonder een PIC dus. Mijn vraag had dan ook betrekking op het schema met de NE555. Dat de helderheid niet exact lineair verloopt doet er niet toe met een analoge regeling met pots, je stelt het dan toch op gevoel af.naftebakje schreef op zondag 08 januari 2006 @ 00:59:
In principe kan je led's met PWM van 0 tot 100% dimmen, maar je moet wel weten dat de helderheid niet netjes lineair zal verlopen.
Ik heb een programma geschreven in assembly, met gebruik te maken van interrupts, om R, G en 2 B's (mijn RGB ledje is zo opgebouwd, met 2 blauwe led's) aan te sturen. Het programma zelf (de listing) en erg veel uitleg vind je in dit topic.
Maar, rest nog mijn vraag: Kan ik 10 (of meer) leds een beetje netjes dimmen als ik die parallel aan de FET in dit schema hang? Uiteraard met een R=U/I => 12/0,02 = 470 Ohm weerstand
[ Voor 18% gewijzigd door Tim_R op 08-01-2006 01:15 ]
Heeft Sprite_TM niet zoiets gedaan?
Ik herinner me nog dat je via zijn site hele slierten kerstlampjes kon dimmen per kleur.
Er stond een mooie howto, dus misschien is het de moeite waard daar even te kijken...
edit: hier: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/kerstlampjes.php dus
En hier: http://sprite.student.utw...oen/kerstlampjes_art.html staat de uitleg
Ik herinner me nog dat je via zijn site hele slierten kerstlampjes kon dimmen per kleur.
Er stond een mooie howto, dus misschien is het de moeite waard daar even te kijken...
edit: hier: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/kerstlampjes.php dus
En hier: http://sprite.student.utw...oen/kerstlampjes_art.html staat de uitleg
[ Voor 32% gewijzigd door DarthPlastic op 08-01-2006 16:20 ]
Owner SuitIT, https://www.suitit.nl
Ja, dat kan perfect. In de plaats van de motor in dat schema, komen dan de (ledjes in serie met een weerstand) parallel te staan. Stroom kan je gemakkelijk berekenen, 10 (aantal led's) x 0.02A (stroom per led) = 0.2A, voor meer ledjes moet je daar rekening mee houden. Je kan tot 2A zonder koeling, dat zijn 2/0.02 = 100 ledjes. Met koeling kan je tot 10A gaan ,dus 10/0.02 = 500 ledjes. Dat moet voldoende zijn denk ik, anders kan je naar je lokale electroboer een zwaardere FET gaan halen, of een aantal ledjes in serie zetten (dan wel met een lagere weerstand), of een FET per 500 ledjes zetten. (gates aan elkaar knopen). Ik dacht dat je FET's ook gewoon kan samenvoegen om dubbele stroom te kunnen leveren, gewoon de 3 pinnen aan elkaar verbinden, maar dat ben ik niet zeker.Timmyboy_ schreef op zondag 08 januari 2006 @ 01:11:
[...]
OK, maar ik wil het juist simpel houden, zonder een PIC dus. Mijn vraag had dan ook betrekking op het schema met de NE555. Dat de helderheid niet exact lineair verloopt doet er niet toe met een analoge regeling met pots, je stelt het dan toch op gevoel af.
Maar, rest nog mijn vraag: Kan ik 10 (of meer) leds een beetje netjes dimmen als ik die parallel aan de FET in dit schema hang? Uiteraard met een R=U/I => 12/0,02 = 470 Ohm weerstand
[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 08-01-2006 16:55 ]
OK, dankjenaftebakje schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:48:
[...]
Ja, dat kan perfect. In de plaats van de motor in dat schema, komen dan de (ledjes in serie met een weerstand) parallel te staan. Stroom kan je gemakkelijk berekenen, 10 (aantal led's) x 0.02A (stroom per led) = 0.2A, voor meer ledjes moet je daar rekening mee houden. Je kan tot 2A zonder koeling, dat zijn 2/0.02 = 100 ledjes. Met koeling kan je tot 10A gaan ,dus 10/0.02 = 500 ledjes. Dat moet voldoende zijn denk ik, anders kan je naar je lokale electroboer een zwaardere FET gaan halen, of een aantal ledjes in serie zetten (dan wel met een lagere weerstand), of een FET per 500 ledjes zetten. (gates aan elkaar knopen). Ik dacht dat je FET's ook gewoon kan samenvoegen om dubbele stroom te kunnen leveren, gewoon de 3 pinnen aan elkaar verbinden, maar dat ben ik niet zeker.
Nee, dát werkt dan weer niet, helaas. Pak gewoon een zwaardere FET of splits je belasting ook in twee delen.Timmyboy_ schreef op zondag 08 januari 2006 @ 17:45:
[...]
OK, dankjeDan ga ik dat proberen. Btw, in een normale situatie, als je een kabel zegmaar splitst in 2 kabels en dan weer samenvoegt in 1 kabel, verdeelt de stroom zich en is de spanning overal hetzelfde. Dus dat met die 2 FET's aan elkaar kan goed kloppen, de stroom zal zich dan over de FET's verdelen
't Was ook niet de bedoeling dat ik dat ging doen, ik wil namelijk 4x25 leds gaan aansturen met 4 van deze schakelingensebastius schreef op zondag 08 januari 2006 @ 18:03:
[...]
Nee, dát werkt dan weer niet, helaas. Pak gewoon een zwaardere FET of splits je belasting ook in twee delen.
4 x 0.5A is 2A, dat moet dus werken op die adapter. Plaats wel een grote (minimaal paar honderd µF) en een kleine (100nF ontstoringscondensator) condensator tussen de massa en de +12V, zo dicht mogelijk bij de FET's zelf, om die voeding een beetje te sparen, en storing te beperken.
Ik wist dat met gewone transistoren je ze niet gewoon op elkaar kan zetten, de ene zal altijd wat meer stroom geven dan de andere, dus wat warmer worden, en bij hogere temperaturen geleiden gewone transistoren beter, dus voert die nog meer stroom, nog warmer,... Uiteindelijk moet die ene transistor alle stroom voeren, en gaat hij kapot. Dacht dat het van FET's het omgekeerde effect was, waardoor ze uit zichzelf de stroom netjes gelijk verdelen...tis dus een ander component, maar welk
Ik wist dat met gewone transistoren je ze niet gewoon op elkaar kan zetten, de ene zal altijd wat meer stroom geven dan de andere, dus wat warmer worden, en bij hogere temperaturen geleiden gewone transistoren beter, dus voert die nog meer stroom, nog warmer,... Uiteindelijk moet die ene transistor alle stroom voeren, en gaat hij kapot. Dacht dat het van FET's het omgekeerde effect was, waardoor ze uit zichzelf de stroom netjes gelijk verdelen...tis dus een ander component, maar welk
In het schema staat een 470uF condensator tussen de massa en 12v, als ik daar dan nog een 100nF condensator aan parallel zet, is dat dan voldoende?naftebakje schreef op zondag 08 januari 2006 @ 19:09:
4 x 0.5A is 2A, dat moet dus werken op die adapter. Plaats wel een grote (minimaal paar honderd µF) en een kleine (100nF ontstoringscondensator) condensator tussen de massa en de +12V, zo dicht mogelijk bij de FET's zelf, om die voeding een beetje te sparen, en storing te beperken.
Ik wist dat met gewone transistoren je ze niet gewoon op elkaar kan zetten, de ene zal altijd wat meer stroom geven dan de andere, dus wat warmer worden, en bij hogere temperaturen geleiden gewone transistoren beter, dus voert die nog meer stroom, nog warmer,... Uiteindelijk moet die ene transistor alle stroom voeren, en gaat hij kapot. Dacht dat het van FET's het omgekeerde effect was, waardoor ze uit zichzelf de stroom netjes gelijk verdelen...tis dus een ander component, maar welk![]()
Ik ben nu bezig met wat experimenteren, 2 setups: normale 25graden leds en een setje hyperflux. Geen van beide wil lekker mengen
Bij de hyperflux mengen rood en groen niet mooi samen lijkt wel, want de overgang tussen beide kleuren is niet echt geel/oranje te noemen, het blijft een vies kleurtje
als ik de groene dim helpt dat niet echt, ik denk dat het te maken heeft met de golflengte. Overigens geven ze samen wel een hoop licht, voldoende om mijn muur een mooie gloed te geven.
De normale leds mengen al wat beter, 1 rode is te weinig, en het is niet zo wit als witte leds maar met wat afregelen moet er best aardige kleur uit te krijgen zijn.
Overigens wel een 16f628 gemold toen ik ging testen, want die zat nog op dat experimenteer bord geprikt terwijl ik de spanning had verhoogd naar 12v
Nu nog zien leds mooi te monteren/kleuren te mengen zodat er geen verschillende schaduwen ontstaan. Daarna een leuk programma maken, ik wil eigenlijk heel langzaam faden van kleur, dus 10min. voor elke overgang ofzo, en daarnaast nog enkele presets voor vaste kleurcombi's maarjah mijn programmeer skills zijn nog niet zo ver
De normale leds mengen al wat beter, 1 rode is te weinig, en het is niet zo wit als witte leds maar met wat afregelen moet er best aardige kleur uit te krijgen zijn.
Overigens wel een 16f628 gemold toen ik ging testen, want die zat nog op dat experimenteer bord geprikt terwijl ik de spanning had verhoogd naar 12v
Nu nog zien leds mooi te monteren/kleuren te mengen zodat er geen verschillende schaduwen ontstaan. Daarna een leuk programma maken, ik wil eigenlijk heel langzaam faden van kleur, dus 10min. voor elke overgang ofzo, en daarnaast nog enkele presets voor vaste kleurcombi's maarjah mijn programmeer skills zijn nog niet zo ver
Samen in een klein kastje stoppen dat vanbinnen volledig wit is en één kant openlaten, en dan daar diffuus geschuurd plexi op lijmen? Dat zou ik eens proberen. En dan dus de leds _niet_ naar het plexi richten._ferry_ schreef op zondag 08 januari 2006 @ 21:26:
Ik ben nu bezig met wat experimenteren, 2 setups: normale 25graden leds en een setje hyperflux. Geen van beide wil lekker mengenBij de hyperflux mengen rood en groen niet mooi samen lijkt wel, want de overgang tussen beide kleuren is niet echt geel/oranje te noemen, het blijft een vies kleurtje
als ik de groene dim helpt dat niet echt, ik denk dat het te maken heeft met de golflengte. Overigens geven ze samen wel een hoop licht, voldoende om mijn muur een mooie gloed te geven.
Ja, dat zou het moeten doen. Die diode D3 mag je trouwens weglaten, die moet er alleen staan als je inductieve belastingen gebruikt (de spoelen van een motor bijvoorbeeld), en LEDjes zijn niet inductief.Timmyboy_ schreef op zondag 08 januari 2006 @ 20:52:
[...]
In het schema staat een 470uF condensator tussen de massa en 12v, als ik daar dan nog een 100nF condensator aan parallel zet, is dat dan voldoende?
OK, bedankt voor je hulpnaftebakje schreef op maandag 09 januari 2006 @ 01:30:
[...]
Ja, dat zou het moeten doen. Die diode D3 mag je trouwens weglaten, die moet er alleen staan als je inductieve belastingen gebruikt (de spoelen van een motor bijvoorbeeld), en LEDjes zijn niet inductief.
Dat scheelt wel jaTimmyboy_ schreef op zondag 08 januari 2006 @ 23:27:
[...]
Samen in een klein kastje stoppen dat vanbinnen volledig wit is en één kant openlaten, en dan daar diffuus geschuurd plexi op lijmen? Dat zou ik eens proberen. En dan dus de leds _niet_ naar het plexi richten.
Nou, ik laat eens na een lange tijd weer wat van me horen, mijn project heeft namelijk een lange tijd stil gelegen (studie)
Anyway, ik ben met mijn brother-in-arms ook recent overgeschakeld naar hyperflux leds, om het soldeerwerk te minimalizeren, en grotere straalhoeken te behalen.
We hebben toen van hout een vierkant lijstje gemaakt van 44mm diep en 30x30cm omtrek, en hierin in de hoeken 1 hyperflux van rood, groen en blauw gezet. Hierboven hebben we een melkwit 3mm dik plexiglas plaatje gelegd, en het resultaat is redelijk indrukwekkend. Een simpele atmega32 draait een programmaatje dat door alle kleurtinten overvloeit, en dit zorgt voor een redelijk egale verspreiding van licht over het paneel. Toch wil ik nog een keer de 3mm lensjes van die hyperfluxen wat met schuurpapier opschuren, om de randen van de lichtbundels wat beter te verdelen.
Be prepared for more news in the future...
Anyway, ik ben met mijn brother-in-arms ook recent overgeschakeld naar hyperflux leds, om het soldeerwerk te minimalizeren, en grotere straalhoeken te behalen.
We hebben toen van hout een vierkant lijstje gemaakt van 44mm diep en 30x30cm omtrek, en hierin in de hoeken 1 hyperflux van rood, groen en blauw gezet. Hierboven hebben we een melkwit 3mm dik plexiglas plaatje gelegd, en het resultaat is redelijk indrukwekkend. Een simpele atmega32 draait een programmaatje dat door alle kleurtinten overvloeit, en dit zorgt voor een redelijk egale verspreiding van licht over het paneel. Toch wil ik nog een keer de 3mm lensjes van die hyperfluxen wat met schuurpapier opschuren, om de randen van de lichtbundels wat beter te verdelen.
Be prepared for more news in the future...
Heeft er hier niet toevallig iemand een programma (wat in een pic f16f628 of avr 90s2313 het liefst past) wat gewoon langzaam kleuren fade? Het liefst met een hele lange cycle time zodat je de overgangen amper merkt. Ik ben nog niet helemaal wegwijs qua programmeren en het maken van een mooie PWM fading gaat mij dus nog niet echt lukken. Anders doe ik denk ik deze gebruiken: http://www.wahoo-wa.net/PICprojects en dan de serial RGB led. Alleen is dat geschreven in jal waar ik zelf geen kennis van heb
Ojah, de RGB led van willam zou ook nog een optie zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 09-01-2006 19:12 ]
Klein beetje off-topic maar waar komt de naam 'hyperflux' eigenlijk vandaan? Is dat een officieel type van een bepaalde fabrikant? Ik heb een zooi van die dingen gekocht met een IA en weet nog dat ik toen ik op hyperflux zocht in google (hier daar) er bijna niets over te vinden viel. Nu wel meer maar ook alleen maar aanbiedingen van die LEDs of iets van leds-buy.nl (waar de naam ook vandaan kwam bij de IA). Ze lijken verdacht veel op superflux LEDs (al zie ik die niet in 160 graden) van Lumileds maar ook daar komt de naam niet voor. Soms een Chinese kloon ofzo?
Ik heb 25 'hyperflux' LEDs van elke kleur, ben van plan 4 printjes te maken met op iedere print 6 LEDs van elke kleur (72 totaal dus). Misschien wat onhandig dat rood dan zwakker is maarja het alternatief is minder blauwe en groene dus ik denk dat ik de aantallen gewoon gelijk houd, de kleur fix ik dan wel in software. Mijn plan is ook een matglas behuizing om het licht egaal te verspreiden.
Ik heb 25 'hyperflux' LEDs van elke kleur, ben van plan 4 printjes te maken met op iedere print 6 LEDs van elke kleur (72 totaal dus). Misschien wat onhandig dat rood dan zwakker is maarja het alternatief is minder blauwe en groene dus ik denk dat ik de aantallen gewoon gelijk houd, de kleur fix ik dan wel in software. Mijn plan is ook een matglas behuizing om het licht egaal te verspreiden.
[ Voor 10% gewijzigd door madwizard op 09-01-2006 20:48 ]
Hyperflux is denk ik gewoon een naam voor een vierkante led
Quote van de Led-man van inkoopacties.net:
"Ze noemen het hyperflux bij mijn leverancier sorry kan er ook niet meer van maken. Ze worden ook onder de naam / noemer superflux aangeboden inderdaad."
Naam van de leverancier en fabrikant wil hij niet vrijgeven, maar het lijkt me dus een andere naam voor de superflux leds die diverse fabrikanten aanbieden.
"Ze noemen het hyperflux bij mijn leverancier sorry kan er ook niet meer van maken. Ze worden ook onder de naam / noemer superflux aangeboden inderdaad."
Naam van de leverancier en fabrikant wil hij niet vrijgeven, maar het lijkt me dus een andere naam voor de superflux leds die diverse fabrikanten aanbieden.
heb je toegevoegt bij msn,_ferry_ schreef op maandag 09 januari 2006 @ 21:17:
Hyperflux is denk ik gewoon een naam voor een vierkante led
disco night light is de naam
[www.ganzz.nl]
Als ik de LEDjes op een microcontroller aan heb gesloten, wat is dan de beste manier om over een lengte van zo'n 6 meter elke meter een aantal LED'jes te hebben? Normale stroomdraad, gesoldeerd en afgewerkt of toch een ander type?
Met normale draad moet dat wel lukken. Om niet teveel te storen, kan je wel best je PWM frequentie niet te hoog zetten (ongeveer 100Hz is meer dan genoeg). In principe kan je ook wat storing krijgen door de steile flanken van de PWM-blokgolf (steile flank = hoge frequentie), maar met gewone draad heb je genoeg parasitaire capaciteit om dat te compenseren.BARO schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 10:45:
Als ik de LEDjes op een microcontroller aan heb gesloten, wat is dan de beste manier om over een lengte van zo'n 6 meter elke meter een aantal LED'jes te hebben? Normale stroomdraad, gesoldeerd en afgewerkt of toch een ander type?
Conclusie: niet te hoge PWMfrequentie, dan is het geen probleem. (pas als je naar de mega en gigahertzen gaat, of naar de 100 meter afstand gaat, moet je serieus opletten met welke kabel je gebruikt).
[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 10-01-2006 14:29 ]
Ben ook bezig met kamerverlichting...
Sayang heeft een schakeling ontworpen die 12 PWM kanalen kan aansturen via de seriele poort.
Ik heb er vervolgens een progje voor geschreven,
dat de LEDs straks gaat aansturen.
Daarnet zijn mn RGB leds toegekomen (5mm diffused),
wacht nu alleen nog op de DAC...
Ik post wel pics en filmpje als het af is!
Sayang heeft een schakeling ontworpen die 12 PWM kanalen kan aansturen via de seriele poort.
Ik heb er vervolgens een progje voor geschreven,
dat de LEDs straks gaat aansturen.
Daarnet zijn mn RGB leds toegekomen (5mm diffused),
wacht nu alleen nog op de DAC...
Ik post wel pics en filmpje als het af is!
Na een tijdlang prutsen met de NE555 schakeling ben ik tot de conclusie gekomen dat ik geen juiste uitrusting heb, en ik geen soldeermens ben. Het lukt dus niet om deze schakeling netjes te maken en aan het werk te krijgen. Nu weet ik dat er hier op GoT heel wat echte rassoldeerders ronddwalen, en ik dacht dus dat het misschien wel een leuk idee zou zijn om een standaard, voorgesoldeerd, printje te maken waarbij dus met een minimum aan materiaal 4 aparte PWM kanalen worden gecreeerd.
Dus een printje maken met:
- 4 van deze schakelingen (zonder D3 en met extra 100nF ontstoorcondensator parallel aan C3)
- de 4 pots netjes op een rijtje zodat deze netjes in een kastje geplaatst kunnen worden
- een 12v-aansluiting
- 4 aansluitingen voor de led-ketens.
Zodat je dus zelf alleen nog maar een voeding hoeft te regelen, en 4 ledketens met voldoende weerstanden ertussen in verschillende kleuren bijv. R, G, B en wit.
Dit zou je kunnen maken voor ongeveer 17 euro aan materiaalkosten, om dan als prijs bijv. 25 euro te nemen lijkt me heel redelijk, dan loont het ook nog een beetje voor degene die het maakt. Ik ben iig zeer geinteresseerd in zo'n printje, en ik denk niet dat ik de enige ben.
Wellicht is dit zelfs een idee voor een IA? Dat mag natuurlijk niet
Ik zou graag eens horen of iemand bereid is iets dergelijks te maken.
Dus een printje maken met:
- 4 van deze schakelingen (zonder D3 en met extra 100nF ontstoorcondensator parallel aan C3)
- de 4 pots netjes op een rijtje zodat deze netjes in een kastje geplaatst kunnen worden
- een 12v-aansluiting
Zodat je dus zelf alleen nog maar een voeding hoeft te regelen, en 4 ledketens met voldoende weerstanden ertussen in verschillende kleuren bijv. R, G, B en wit.
Dit zou je kunnen maken voor ongeveer 17 euro aan materiaalkosten, om dan als prijs bijv. 25 euro te nemen lijkt me heel redelijk, dan loont het ook nog een beetje voor degene die het maakt. Ik ben iig zeer geinteresseerd in zo'n printje, en ik denk niet dat ik de enige ben.
Wellicht is dit zelfs een idee voor een IA? Dat mag natuurlijk niet
Ik zou graag eens horen of iemand bereid is iets dergelijks te maken.
Dat is volgens mij wel een stuk goedkoper te maken, er zijn misschien wel PWM controllers als ICs of anders een goedkope microcontroller nemen met 3 externe FETs.
Als iemand dit zou kunnen maken; graag... en velen met mij, denk ikmadwizard schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 19:38:
Dat is volgens mij wel een stuk goedkoper te maken, er zijn misschien wel PWM controllers als ICs of anders een goedkope microcontroller nemen met 3 externe FETs.
Wie in Belgie woont (of kan geraken) mag bij mij gerust aan komen kloppen om zoiets te maken, tegen vergoeding van de kosten (onderdelen en printplaat enzo) wil ik zoiets zeker maken. Maar versturen en dergerlijke, dat wil ik mijn vingers niet aan branden.
Timmyboy_: vraag eens rond in je omgeving, normaal moet je wel iemand kennen (viavia) die voor jou dat schema snel in elkaar flanst. Ik ben nu ook bezig met 2 projectjes voor vrienden, ik vind het erg leuk om te doen dus vraag ik er geen geld voor, alleen wat meedenken (wat ze willen van behuizing enzo is hun probleem) en meehelpen met de simpeler zaken (gaten in behuizing maken, doe ik niet alleen, tis hun bakje).
Timmyboy_: vraag eens rond in je omgeving, normaal moet je wel iemand kennen (viavia) die voor jou dat schema snel in elkaar flanst. Ik ben nu ook bezig met 2 projectjes voor vrienden, ik vind het erg leuk om te doen dus vraag ik er geen geld voor, alleen wat meedenken (wat ze willen van behuizing enzo is hun probleem) en meehelpen met de simpeler zaken (gaten in behuizing maken, doe ik niet alleen, tis hun bakje).
Check dit:
http://www.sayang.demon.n...ges/12_chan_pwm_shema.gif
Moet nog een en ander aan veranderd worden, maar is bijna af,
en ik ben bezig met de software...
binnenkort waarschijnlijk ook IA voor de PCBs en kits
http://www.sayang.demon.n...ges/12_chan_pwm_shema.gif
Moet nog een en ander aan veranderd worden, maar is bijna af,
en ik ben bezig met de software...
binnenkort waarschijnlijk ook IA voor de PCBs en kits
Verwijderd
Neem maar contact op per mail sayang at zonnet dot nlDus een printje maken met:
- een 12v-aansluiting
Dit zou je kunnen maken voor ongeveer 17 euro aan materiaalkosten, om dan als prijs bijv. 25 euro te nemen lijkt me heel redelijk, dan loont het ook nog een beetje voor degene die het maakt.