Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]hoe blokgolfgenerator met instelbare frequentie maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ik heb een blokgolfgenerator nodig die ik kan verstellen van frequentie. Het liefst zou ik hem willen instellen zonder potentiometers want alles moet nogal "ruig" zijn.

Het frequentiebereik moet nogal groot zijn, van ongeveer 0,1Hz tot 1kHz.

Ik heb na lang zoeken al een schakeling gevonden, maar ik deze gemaakt en bij mij is de duty cycle geen 50%. Misschien kan ik er een deler op zetten zodat ik dan wel een duty cycle van 50% bekom. Maar dit wordt nogal omslachtig vind ik zelf.

Dit is het schema:

De beste oplossing zou zijn volgens mij is een oscillatortje met een hoge constante frequentie die ik dan met een deler die instelbaar is verlaag van frequentie. Liefst dan met 2 knoppen voor een stap hoger of lager.
en als het nog beter kan :9 4knoppen, 2voor hoger/lager met kleine stappen 2 voor hoger/lager met grote stappen.

Als iemand iets nuttigs weet of al eens iets in die aard heeft moeten bouwne, gelieve me even te helpen.

Edit:

Als ik zou gana voor ene programmeerbare deler kan ik de clockfrequentie van mijn microcontroller wel gebruiken denk ik.

Miss bestaan er DDS oscillators die zoiets kunnen?

[ Voor 10% gewijzigd door Lima op 21-07-2005 21:52 ]

Techno>Music

Verwijderd

Wat d8 je van een microcontroller met een DA-convertertje. En dan met sin-cosinus een stukje rekenwerk laat doen door de processor? Zo kan je vrij nauwkeurig een sinusgolf maken alleen ik weet niet of je de mogenlijkheden hier voor hebt; en of het 1khz behaalt weet ik ook niet, dit zal inelk geval een snelle processor vragen(40mhz ? 20mips).

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
ik ben nog niet echt zo ervaren met microcontrollers, zeker niet met µC's die een DA convertor hebben.
Ik prefereer toch liever een andere mogelijkheid.
Miss een PIC16F84A? Miss kan ik daar een programma mee schrijven dat een variabele frequentie kan opwekken?En dan heb ik inputs genoeg om een kleine en grove regeling te maken?
Dat lijkt me wel een goede opslossing.
Maar die is wel redelijk duur.

Techno>Music

Verwijderd

Basic 555 schakelingetje.

edit: dus ff googlen op 555 datasheet en gewoon uitgaan van Application Note.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2005 22:11 . Reden: Nog ff hint erbij. ]

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
nope bij een 555 gaat dit niet, de duty cycle blijft geen 50%

Techno>Music

Verwijderd

Kun je toch d.m.v.dioden in het RC-circuit dutycycle vastleggen? En dan frequentie variëren met Vc? Of gooi ik wat door elkaar?

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
ah dus de frequentie hangt ook af van de voedingsspanning?en dit kan ik dan bv versterken door een invertor ictje ofzo?diodes bij de astabiele multi bij een 555 heb ik nog niet gezien

Techno>Music

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Zelf iets knutselen is natuurlijk leuk ;) maar bij de conrad hebben ze een bouwpakket(wat klopt hier niet :p )

20 MHZ-DDS-BOARD
Doet precies wat jij wilt.

Kan van 0.1Hz tot 10MHz daarna met stappen van 1Hz nog tot de 20MHz. Geeft de waarde weer via LCD en kan zeer makkelijk ingesteld worden.

[ Voor 49% gewijzigd door Steefph op 22-07-2005 00:37 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Dit is ook wel met wat simpele 74-serie ICtjes op te lossen. Ik heb helaas even geen tijd om een schema te tekenen, maar in blokken ziet het er ongeveer zo uit:

Blok A: Een 555 die een 2kHz (2x je maxfrequentie) 50/50 blokgolf genereert.

Blok B: Een of meerdere UP/DOWN counters. De blokgolf van blok A gebruik je als klok voor de eerste counter, de hoogste uitgang van de eerste counter als klok voor de tweede counter enz. Op deze manier krijg je op de eerste uitgang van de eerste counter 1Khz. Vervolgens is elke volgende pin de helft van de vorige (dwz. 1Khz, 500Hz, 250, 125, 62,5, 31,25, enz.).

Blok C: Een (of meerdere) multiplexers waarmee je een van de countersignalen selecteert en als output gebruikt.

Klaar :)

Verwijderd

Kan je ook een 4060 nemen, oscillator met 14 delers. 10 uitgangen beschikbaar.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
@steef, dat is eigenlijk wel een zeer goede oplossing maar jammer genoeg niet voor mij. Ik moet de schakeling op mijn print kunnen integreren, en ik moet het kunnen inouwen. Tevens is deze zeer duur. Maar het doet wel perfect wat ik verlang.

@acouse, Dat kan natuurlijk dan wel op 1frequentie kun je de duty cycle van 50% behouden bij een 555 ic. Daarna een UP/DOWN counter, die heb ik nog nooit gebruikt. Eigenlijk moet ie toch alleen maar down counten?
Dus dan heb ik slechts 8 verschillende frequenties? Of heb ik er meer? Als je me een serie 74's geeft dan kan ik beginnen met zoeken.

Hierna de multiplexer gebruiken kan ik dan idd doen. Dan ik met bv 4bit 16 verschillende frequenties bekomen. Het voordeel is dan ook dat die 4 bit dan te gebruiken is als BCD, dus dan kan ik er miss nog een display ergens tussen wringen?

Ik zal nu even kijken achter die up/down counter

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 10:36:
Kan je ook een 4060 nemen, oscillator met 14 delers. 10 uitgangen beschikbaar.
idd ik heb even gezocht en het is idd wel eenvoudig. Wel heb je geen Q11 dus hij deelt niet door 2048, en dat is wel een minpunt, maar er staan er nog op die site, even verder zoeken.

edit:

de 4040 is precies beter geschikt als deler, hij heeft 12 deelproducten. Wel heb ik dan een externe clock nodig maar dat is geen probleem met die 555. De laagste frequentie die ik dan kan bekomen is 0.5Hz (=2000/4096), dat is me iets te hoog. Ik heb de hoogste frequentie eerlijk gezegd gegokt, ik zou het moeten kunnen meten maar dat gaat hier niet :(, ik zal het toch proberen door het theoretisch uit te rekenen.

Als ik nu bv 10deelproducten heb, dan moet ik al met een 5 bit multiplexer werken en daar gaat mijn 7segment display dan.

[ Voor 32% gewijzigd door Lima op 22-07-2005 17:50 ]

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
kan er mij nu niemand helpen?
Ik zou juist moeten weten hoe ik die multiplexer moet aansluiten op die 4040 en hoe ik dan kan kiezen welk signaal ik neem.
Want ik zou dit graag aan de hand van een drukknop doen natuurlijk. Dus als er dan 4 ingangen zijn voor die multiplexer te laten kiezen welke ingang hij moet nemen, is dat dan in bcd?Anders moet ik dan een teller nemen die reset op het einde?dan kan ik met 1 drukknop werken, of als er ook zijn die kunnen aftellen zou dit ideaal zijn.

Techno>Music

• Jetro2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10 22:06
Ik denk dat elke teller standaard terug bij nul begint na een volledige cyclus.(check datasheets)
Gewoon een simpel tellertje lijkt mij de beste oplossing. het ingangssignaal moet zelfs nog geen perfecte blok zijn, een sinus van iets is ook al goed :*)

I'm not a geek! I'm a lvl 12 Paladin!

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
ja ok,
maar ik moet weten hoe dat nu zit met die multiplexer zie post hierboven

Techno>Music

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

een multiplexer heeft 2 groepen ingangen. 1 groep waarmee je het signaal selecteerd en groep waarop alle signalen staan waaruit je kan kiezen.
Ik weet zo niet welke multiplexer AcouSE bedoelt, maar ik denk dat deze wel werkt: 40678

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
en hoe selecteer je die dan?is dit in bcd code?
En ik heb gezocht achter jouw multiplexer maar google vind precies niks:

http://www.google.be/sear...l&q=datasheet+40678&meta=

Techno>Music

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

(jarig!)
Steef1983 schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 00:08:
Zelf iets knutselen is natuurlijk leuk ;) maar bij de conrad hebben ze een bouwpakket(wat klopt hier niet :p )

20 MHZ-DDS-BOARD
Doet precies wat jij wilt.

Kan van 0.1Hz tot 10MHz daarna met stappen van 1Hz nog tot de 20MHz. Geeft de waarde weer via LCD en kan zeer makkelijk ingesteld worden.
Ik wil hier toch wel even nog op inhaken, je zegt dat je het op je eigen bordje wil intergreren... In de handleiding die je gratis van conrad kan bekijken staat het hele schema uitgewerkt :) misschien dat je daardoor nieuwe ideeën krijgt?

http://www.produktinfo.co...ignalgenerator_DDS_20.pdf

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
ik heb dat schema bekeken, ik zie daar nergens een potentiometer voor de frequentie staan.
Dus dat zal wel met die twee drukknoppen staan. Dat is dus het probleem ik kna dat nooit namaken, dat is allemaal SMd en ik snap niks van al dat DDS gedoe en de aansturing ervan.
Ik denk dus nog altijd dat die oplossing met die multiplexer de beste is, maar dan zit ik wel met erg weinig frequenties. Maar het werkt wel correct.
Als er iemand een goed schema weet waar de duty cycle mooi 50% is en de frequentie instelbaar is en dan ook die 50% duty cycle behouden blijft, pls post een schema.

Techno>Music

• Steefph
Dat nabouwen zal je ook niet lukken want er word gebruik gemaakt van een uC. En daar zit toch wel software in ;).

Nu heb ik eigenlijk de vraag waarvoor heb je die perfecte 50-50 verhouding nodig?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

....beter kezen

[ Voor 101% gewijzigd door Fish op 24-07-2005 14:14 ]

Iperf

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
niet helemaal perfect 50% 51 of 52% is ook goed. Maar mijn schakeling triggerd op een flank, en elke keer er een flank is dan verspringt mijn schakeling van kleur. En in mijn ander programma geeft hij bij elke flank een flash (strobo progje). Als ik dit door twee zou delen heb ik dan natuurlijk wel een goede duty cycle, maar het probleem is dat ik dit niet kan in mijn programma. Het zou kunnen maar ik heb het al geprobeerd, en het neemt te veel tijd in beslag

[ Voor 18% gewijzigd door Lima op 24-07-2005 14:32 ]

Techno>Music

• Steefph
Ok je wilt het dus voor je LED project gebruiken ;)

Maar je wilt dus bij de ene flank een strobo doen en bij de volgende een kleur verandering?

Dan moet je in je programma voorwaarden maken.

Dus bijvoorbeeld:

bij kleur verspringing
Als flank is 0;
{
kleurverspringing();
flank = 1;
}

Als flank is 1;
{
strobo();
flank = 0;
}

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

L i m a schreef op zondag 24 juli 2005 @ 10:58:
en hoe selecteer je die dan?is dit in bcd code?
En ik heb gezocht achter jouw multiplexer maar google vind precies niks:

http://www.google.be/sear...l&q=datasheet+40678&meta=
dat was dus een lees fout. B en 8 lijken op elkaar. het moet dus de 4067 zijn. je secelteerd in/uitgang doormiddel van een binaire code. geen bcd dus want er zijn 16 in/uitgangen

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 20:43
Als ik het dus goed begrijp gaan we dus een software probleem in hardware oplossen?

Maak een oscilator van 2KHz (NE555) gevolgd door 2 stuks CD4040. Q12 van de eerste 4040 doorlussen naar de input van de tweede. Je hebt dan 24 bits decade counter waarvan we er maar 16 gebuiken. Selectie van de uitgang met een CD4067 (16 kanaals mux). De mux aansturen met een CD40193 (presettable up/down counter) Je hebt dan aleen nog 2 ontdenderde schakelaars (1x CD4093) nodig die clock up en clock down van je counter aansturen. Duty cycle van de output is 50 % behalve bij het omschakelen. De counter kun je met opstarten een preset mee geven.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
bedankt jeronimo!
Dat is idd een oplossing, ik ga nu even kijken hoe het allemaal zit.
Wel zijn dit veel IC's zeg!

[ Voor 29% gewijzigd door Lima op 24-07-2005 19:41 ]

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ok, ik heb het bekeken, het is eigenlijk redelijk simpel. De 555 als klok, dit naar de deler, de deler wordt aan de multiplexer gelegd, en de multiplexer word aangestuurd door de teller, en de teller door een drukknop :D
Nu zie ik daar :D:D:D 4ingangen en 4 uitgangen aan de teller die aan elkaar moeten doorverbonden worden, en die met BCD werken.
Dus ik kan dan nog eens hier parallel een BCD decoder opzetten en dit naar en display sturen?

Techno>Music

• jeronimo
L i m a schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:41:
Nu zie ik daar :D:D:D 4ingangen en 4 uitgangen aan de teller die aan elkaar moeten doorverbonden worden, en die met BCD werken.
Dus ik kan dan nog eens hier parallel een BCD decoder opzetten en dit naar en display sturen?
Niet helemaal, de uitgangen van de 40193 (binary counter 0 t/m 15) sturen de multiplexer aan De 4 ingangen zijn een preset. Deze bepaald in welke stand de counter komt te staan bij het opstarten. Deze in en uitgangen dus niet met elkaar door verbinden.

Je kunt op de uitgangen geen BCD decoder zetten, omdat dan de standen 10 t/m 15 niet gedecodeerd worden. Als je genoegen neemt met een selectie van 10 frekwenties kan dat natuurlijk wel. De 40193 dan vervangen door de 40192 en 1 4040 kan dan vervallen.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
is er dan geen decoder die dit signaal kan decoden voor twee 7-segment displays?
(ik was even vergeten dat we met meer als 10frequenties werkten)

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Weet er soms iemand een site waar ik een 7-segment display kan kopen met blauwe LED's?

Techno>Music

• Steefph
L i m a schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 12:43:
Weet er soms iemand een site waar ik een 7-segment display kan kopen met blauwe LED's?
Blauwe 7-segment displays bij Farnell. Alleen kun je bij dit bedrijf volgens mij alleen niet als particulier bestellen.
En er is een minimum bestel bedrag van 50 euro. Maar daar zit je met de prijs voor die displays wel snel aan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Steefph op 27-07-2005 12:53 ]

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Wow die kleine dingen zijn wel nog duur!
Character size is dat de lengte van het volledige display?( dus van het onderste naar de bovenste liggende streep) of is dat de totale lengte van de display?

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
hehe,
lang geleden dat dit ff boven is gekomen. Ik heb nu al de componenten gekocht maar ik heb niet genoeg draadjes om alles te verbinden!Dus binnenkort heb ik resultaat, hoop ik toch. Alles gaat wat trager nu, ik heb nu een vakantiejob en mijn ene pc is beetje naar de r*k en moet ik het dus met men oude p3 stellen.

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Kan er me iemand een schema bezorgen voor die dendervrije schakelaar met die cd4093BE?Want als ik een ingang los laat liggen flipt hij

Techno>Music

• jeronimo
Daar had je al eerder om gevraagd:
[rml]jeronimo2003 in "[ LED] RGB-Kamerverlichting met microcont..."[/rml]
De 2 weerstandjes aan de schakelaar zijn echt nodig om de boel te laten werken.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
ja maar dat schema is voor een toggle schakeling nu wil ik met de 4093 gewoon een aan uit schakeling maken, dus een duw op de knop moet de toestand even een maken en als ik hem loslaat weer nul. Dat is dus niet toggelen waar deze schakeling voor dient

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
en kan je niet met een gewone RS flip flop dit waarmaken?
code:
1
2
3
      ____R
-----/          out------
     ------S

[ Voor 9% gewijzigd door Lima op 24-08-2005 18:23 ]

Techno>Music

• jeronimo
Dan moet je dus alleen het stukje met de 4093 maken en die 4520 er achter vergeten.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
dat had ik ondertussen al uitgevonden :D, maar dat is nog altijd redelijk veel ic vind ik maar ik trek men plan wel ik moet nog zien hoeveel schakelaars ik van welk type nog nodig heb
bedankt!

Techno>Music

• jeronimo
Als het klein moet kan je ook een MAX6816 nemen.
Pagina: 1