Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 100 Leds gezamenlijk dimbaar aansluiten.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• videodok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 07:11
Omdat ik ff de weg kwijt ben vraag ik een klein beetje hulp bij he volgende;

Ik wil 100 leds aansluiten op een 12 Volt voeding en wel zo dat het geheel ook nog dimbaar is. (geen 100% dim, want dan doe ik em gewoon uit)

Ik zat een beetje te klooien met parallel en serie schakelingen, maar kom er niet geheel uit.

Voor het gemak heb ik led's genomen werkend op 3Volt en 20mA. Ik wil het zo aansluiten dat de 12V netjes wordt verdeeld over 4 ledjes en dat dan 25 strengen lang, of kan het op een andere manier makkelijker?
En hoe dim ik het geheel met 1 potmeter?

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

4 ledjes per streng gaat een beentje een probleem worden kwa stroomregeling en drempelspanningen
ik zou voor het gemak 3 ledjes per streng nemen maar dat is niet echt makkelijk. je hebt dan 33 strengen met 3 ledjes en 1 met 1 ledje, allemaal met de goede voorschakel weerstand derbij.
je zou het geheel regelbaar kunnen maken met een LM317. dit is een instelbare voltage regulator. deze stel je in met een pot meter.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Hmmz je zou dit met opamps kunnen oplossen. Je gebruikt 1 opamp als dimmer. De uitgang van die opamp stuurt dan een reeks vermogenopamps aan die de leds dimmen.

VaagHarses (denk dattie zo heet op GoT) is een pro in het dimmen van leds, die gaat je beter kunnen helpen denk ik :)

Verwijderd

I agree, zou ook geen 4 leds per streng nemen, drempelspanningen varieren met temperatuur en dan kan je wel is rare dingen krijgen

ik zou ook voor 3 leds per streng gaan met aangepaste weerstanden, die parallel hangen en mss aansturen dmv PWM voor te dimmen ofzo, kwestie van niet teveel vermogen te dissiperen in transistoren of vermogen opamps?
My two cents...

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb voor me sterrenhemel (ook een hoop leds ) een setje van www.klikaanklikuit.nl gekocht, dan is ie dus op afstand dimbaar :9

Met een 317 hoef je t niet te doen jarl, die trekt niet zoveel A, de 350 denk ik weer wel.

En anders kun je PWM aansturen met een FET er achter.

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:23

KnOeFz

no comment...

leds dimmen met een potmeter werkt niet echt geweldig... volgens mij moet je kijken naar pwm en een pic ofzo...

edit.. duh, dat stond hierboven dus ook al... 8)7 lezen blijft moeilijk

[ Voor 28% gewijzigd door KnOeFz op 07-11-2004 13:11 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• videodok
Ok, het sterrenhemel idee komt het meest in de buurrt bij mijn idee _ferry_ je hebt een "gewone"halogeen 12V dimmer gebruikt? hoe en hoeveel ledjes heb je aangesloten? Misschien worden het er geen 100 maar idd 99 gezien reacties hierboven. Bedankt.

Verwijderd

Al gedacht aan multiplexen?

potmeter > ADC > µC >>> 10x10 leds

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
100 x 15ma = 1,5 ampere
dus met een lm317 gaat het zoiezo niet lukken

ik denk dat je het beste iets met een 555 kunt werken om een pwm signaal te maken en dan daar een fet mee schakelen (fet >12V en > 2A) dan lukt het altijd

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.nl/circuits/sch/000017.gif
bron http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/17

waar in deze schakeling waar de motor staat de led's met een voorschakelweerstand aansluiten en klaar is kees

edit: D3 kan je dan laten wegvallen

[ Voor 9% gewijzigd door Bware81 op 07-11-2004 18:49 ]

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

videodok schreef op 07 november 2004 @ 17:49:
Ok, het sterrenhemel idee komt het meest in de buurrt bij mijn idee _ferry_ je hebt een "gewone"halogeen 12V dimmer gebruikt? hoe en hoeveel ledjes heb je aangesloten? Misschien worden het er geen 100 maar idd 99 gezien reacties hierboven. Bedankt.
Ik heb een trafo van 12v 2A, daarop een gelijkrichter+elko. Met daarachter wat diodes om het weer op +/- 12v uit te laten komen. Op die manier heb je dus geen spanningregelaar, omdat ik niet wist of die het wel leuk vonden om achter een dimmer te hangen. De dimmer is geschikt voor normale en halogeen (=met trafo) verlichting. Hij moet wel min. 40watt aan belasting hebben om flikkeren te voorkomen. maar dat verhelpt een elko van voldoende grootte denk ik ook wel :) Er zitten overigens 32 wite 10.000 MCD leds op.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 07-11-2004 18:52 ]

Verwijderd

Het is geen 100 x 15mA als je ze in groepjes van 3 zet, dan is het nog maar 0,5A en dat kan een LM317 prima doen.

• Bware81
maar met een lm317 verstook je weer een hoop als je gaat dimmen

lm317 is een leuk ding als je maar niet te veel gaat dimmen
als je de lm317 bv tot 3 volt weg draait op 0,5 ampere verstookt hij

12 - 3 = 9
9 x 0.5 = 4,5 Watt

dan moet je hem al een beetje gaan koelen anders wordt ie te warm en gaat de spanning verder inzakken. waardoor hij meer gaat verstoken tot hij het begeeft

dus als je een lm317 gebruikt denk aan een koellichaam

met een fet is gewoon de zuinigste oplossing die de minste gevaren met zich mee brengt

[ Voor 10% gewijzigd door Bware81 op 07-11-2004 18:59 ]

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Gevaar is er niet hoor, een LM317 is thermisch beveiligd.
En als je gaat dimmen hoef je dat maar tot ca 6V te doen.
Bij 6V is de dissipatie trouwens wel het hoogst, maar de stroom is dan ook geen 0,5A meer.
Pakweg 0,25A x 6V =1,5W en dat kan ie nog net zonder koelplaatje doen.

• videodok
Als ik het goed begrijp is de bovenste schakeling het beste, omdat er geen vermogen wordt verspild, er wordt alleen geregeld met hoeveel tussenpozen er spanning op de Ledjes staat. ff een 2A voeding erbij zoeken. Ik zal ff kijken of ik em binnenkort kan bouwen. Alvast bedankt.

• videodok
Ok, het probleem wordt complexer en leuker, 99 full colour RGB leds, en dan de kleuren instellen en gezamenlijk dimmen. ff uitzoeken hoe die RGB leds werken.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Das gewoon een kwestie van 3 dimmers maken. Kun je elke kleur instellen (door bepaalde kleuren te dimmen) of de hele zut in 1x dimmen.

Verwijderd

RGB leds zijn gewoon 3 aparte ledjes in een behuizing (rood, groen, blauw), waarvan de anodes of kathodes aan elkaar zijn geknoopt (is niet altijd hetzelfde)

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 15:59:
RGB leds zijn gewoon 3 aparte ledjes in een behuizing (rood, groen, blauw), waarvan de anodes of kathodes aan elkaar zijn geknoopt (is niet altijd hetzelfde)
Om precies te zijn: het zijn 4 ledjes, want van de blauwe kleur zitten er doorgaans 2 parallel in.

Macbook Pro

• videodok
het enige waar ik dus rekening mee dien te houden is dat de voorschakel weerstand kleur afhankelijk is?

Verwijderd

Je zou ook met een switch met vier standen kunnen werken.

Stand 1: uit
Stand 2: aan
Stand 3: 50 leds aan (dan wel verdelen over je lamp)
Stand 4: 25 leds aan

Of ergens daar tussenin.

Verwijderd

RetepV schreef op 08 november 2004 @ 16:00:
[...]

Om precies te zijn: het zijn 4 ledjes, want van de blauwe kleur zitten er doorgaans 2 parallel in.
Dat zijn de oude types, met 2 rijen van 3 pootjes, de nieuwen hebben er maar 4.

Komt nog uit de tijd dat blauwe LEDs niet zo'n hoge lichtopbrengst hadden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2004 17:22 ]

• videodok
ok ik heb ff een velleman kitje in elkaar gegooid wat hetzelfde beoogt te doen als de schakeling boven, ik kan echter ook de minimale en maximale voltage regelen, volgens mij kan dat met de schakeling boven niet. het gaat om de k8004

Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/products/0/small/k8004.jpg

Mijn vraag is nu; ik kan straks 3 van deze kits maken, en aansluiten, maar hoe moet ik de
"-pool" aansluiten van de ledjes(was het nou kathode of anode?)? iedere keer op alle 3 de kitjes? levert dit geen problemen op, geen idee wat voor soort maar toch.

[ Voor 19% gewijzigd door videodok op 09-11-2004 16:52 ]

Verwijderd

Over die LEDjes aansluiten:
De LED FAQ

De basis voor het aansluiten van een LED, wat kan er wel en wat niet?
Een led heeft over het algemeen een korte en een lange poot. De korte poot is veelal de kathode (-), de lange de anode (+) - of beter gezegd: het pootje met het platte vlakje is de kathode (-). Een LED is eigenlijk een enorm stevig dingetje, hij gaat enorm lang mee en snel achterelkaar in en uitschakelen vindt hij absoluut niet erg. Het enige waar hij niet tegen kan is een te hoge stroom. Een LED werkt alleen maar als je de cathode op de min aansluit, en de anode op de plus. Andersom zal de LED niet gaan werken, omdat het eigenlijk een diode is die licht uitstraalt als er stroom doorheen loopt (LED betekend Light Emitting Diode). En de functie van een diode is stroom wel van A naar B te laten lopen, maar niet van B naar A (dit heet sperren). Dat de LED niet werkt wil niet zeggen dat hij niet stuk kan op dat moment. Een led heeft namelijk ook een maximale sperspanning; ga je daar overheen, dan zal je LED stukgaan (meestal verandert hij voor een halve seconde in een flitslampje, en verbrandt. een LED die explodeert komt ontzettend weinig voor). Als de LED op de goede manier aangesloten is, kan de LED een te hoge spanning wel overleven; mits het maar van korte duur is. Als je teveel spanning op een LED zet zie je dat snel genoeg, omdat hij dan verkleurt en heet wordt.
Uit de FAQ! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 16:58 ]

Verwijderd

videodok schreef op 09 november 2004 @ 16:46:
ok ik heb ff een velleman kitje in elkaar gegooid wat hetzelfde beoogt te doen als de schakeling boven, ik kan echter ook de minimale en maximale voltage regelen, volgens mij kan dat met de schakeling boven niet. het gaat om de k8004

[afbeelding]

Mijn vraag is nu; ik kan straks 3 van deze kits maken, en aansluiten, maar hoe moet ik de
"-pool" aansluiten van de ledjes(was het nou kathode of anode?)? iedere keer op alle 3 de kitjes? levert dit geen problemen op, geen idee wat voor soort maar toch.
Als je RGB LEDjes gebruikt met een gezamenlijke kathode komen alle - polen aan elkaar vast, zowel die van de LEDs als die van de schakelingen, vandaar de term "massa".

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new8/leds_.PNG

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 17:34 ]

• videodok
Ok, nou 100 ledjes bestellen en aan de slag.

Verwijderd

100 RGB ledjes? Je moet het er maar voor over hebben....

• Bware81
ik zou die kitjes laten zitten en iets met een AVR van atmel met 3 fet's dan zou eventueel via de seriele poort ook nog kleurcodes er naar toe kunnen zenden

nou heb je 3 aparte pwm voedingen terwijl met een goede voeding en een avr met fet's veel meer kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Bware81 op 09-11-2004 18:43 ]

• videodok
ik heb geen 3 voedingen nodig, alleen maar 1 en 3 PWM's. wat zou jouw oplossing kosten en wat zijn die extra mogelijkheden?

• Bware81
ja dat van die ene voeding snap ik maar nu heb je 3 losstaande pwm regelaars terwijl je dit via 1 AVR kan.

Een AVR is een microcontroller die kun je vrij programmeren en via een max232 ook aansluiten op een seriele poort dus communicatie met een pc is mogelijk. verder kun je in de AVR een programma schrijven zodat de kleur bijvoorbeeld blijft lopen of veranderen.

met een avr heb je zoveel mogelijkheden als je wilt, ligt gewoon aan de software die je erin zet.

Lees eens op www.circuitsonline.nl de microcontroller artikellen
daar kun je een hoop info uit halen. omdat je nieuw bent met deze dingen is het misschien ff pittig maar het resultaat zal je zeker aanstaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Bware81 op 09-11-2004 19:13 ]

• videodok
Voor de functionaliteit ben ik tevreden met de PWM's, misschien dat het eenvoudiger kan, maar voorlopig doe ik het hiermee. ik wil ook geen bediening met een pc, ik wil deze eenvoudig houden met 3 potmetertjes of schuifpotmeters. Iiig bedankt

• videodok
Nu ben ik eindelijk een stap verder met de RGB ledjes ik heb de 3PWM aangesloten, maar nu heb ik toch problemen met de Anode.(waar ik een tijd geleden al bang voor was, zie vorige thread) Ik heb 3 Anoden met de rgb leds en 1 Kathode en nu kan ik niet afzonderlijk de kleuren regelen. De kleuren gaan gelijktijdig mee, ik heb voor de zekerheid 3x de Anode verbonden met de schakelingen maar het mag niet baten, wat nu? ik heb nu een dimbare RGB led die niet afzonderlijk te dimmen is.

[ Voor 11% gewijzigd door videodok op 06-08-2005 11:35 . Reden: Anode vervangen voor Kathode ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Nah, dan hang je toch de anode aan de plus en hang je de fet/transitor/whateve van de pwm aan tussen de katode en de min?
(wel nog weerstanden ertussen)

Zie het probleem niet echt?

En als je ze in serie wil zetten word het idd lastiger, ik denk dat het gewoon word dan:

ALLE leds met de anode aan de - (direct) en dan aan alle cathodes een juiste weerstand, voeg de pooltjes van alle weerstanden van dezlefde kleur bij elkaar en dat aan de collector van je pwm schakelding, en de emittor aan de ground, kan niks anders verzinnen (en dan hopen dat die fet sterk genoeg is, anders word dat meerdere fets eraan...).

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 17:04
ooit al gedacht aan een spaartransfo 0-12 volt ?

of in ieder geval iets wat er op lijkt

en pas na de spaartransfo gelijkrichten en aflvakken

behalve als je wil gaan aansturen met iets anders dan een knop, dan is deze oplossing niet toepasbaar ....

Out of the box? What box? There is no box.

• videodok
SA007 schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 17:21:
Nah, dan hang je toch de anode aan de plus en hang je de fet/transitor/whateve van de pwm aan tussen de katode en de min?
(wel nog weerstanden ertussen)

Zie het probleem niet echt?

En als je ze in serie wil zetten word het idd lastiger, ik denk dat het gewoon word dan:

ALLE leds met de anode aan de - (direct) en dan aan alle cathodes een juiste weerstand, voeg de pooltjes van alle weerstanden van dezlefde kleur bij elkaar en dat aan de collector van je pwm schakelding, en de emittor aan de ground, kan niks anders verzinnen (en dan hopen dat die fet sterk genoeg is, anders word dat meerdere fets eraan...).
De PWM kan ik regelen zodat de output Voltage gelijk is aan de werkspanning van de Led, ik heb er dus geen weerstand tussen zitten, of moet ik er toch een weerstand tussen plaatsen? Ik zal ff kijken wat je precies bedoelt, maar het feit dat ik een kit gebruik zegt misschien wel wat over mijn kennisniveau.

• jeronimo
  • Laatst online: 22-11 20:43
Ik heb een schetsje voor je gemaakt hoe je de rgb led op 3 stuks K8004 aan zou moeten sluiten.
Afbeeldingslocatie: http://img277.imageshack.us/img277/89/rgb7dy.jpg

De +load op de K8004 niet aansluiten, deze is doorverbonden met de voedingsspanning. De weerstanden R1, R2 en R3 zijn absoluut nodig. Bereken de waarde hiervan alsof de gehele voedingsspanning alleen over de led en weerstand staat. Uit je posts is mij niet duidelijk of je RGB led's van het type common anode, zoals hier geschetst, of common cathode zijn. Mocht het CC zijn zal het helaas niet werken. Je hebt dan per led maar 1 cathode waardoor je met de K8004 niet per kleur kunt sturen.

• videodok
jeronimo2003 ik heb volgens mij de Common Cathode type, als ik het allemaal goed begrijp. Specs: http://www.elektronica-on...cificaties/full-color.pdf, mijn vorige posts kloppen niet, ik heb de termen Kathode en Anode verwisseld. Wat nu?

De weerstanden zijn voor de verschillende kleuren met een voedingsspanning van 12 Volt :
Rood: 500 Ohm
Groen:410 Ohm
Blauw:410 Ohm

Maar waarom zou ik de voedingsspanning nemen als ik de output kan regelen met de PWM? Ik kon me iets herinneren over een interne weerstand van leds waardoor je een weerstand moest gebruiken, maar als de werkspanning gelijk is aan de voedingsspanning, wat neem je dan als weerstand?

[ Voor 74% gewijzigd door videodok op 06-08-2005 11:46 ]

Verwijderd

jeronimo2003 is dat schema ook geschikt als je 3 verschillende kleuren ledjes hebt, dus 3 losse geen rgb denk het wel he? en hoe kun je dan per kleur de ''sterkte'' regelen ?

• jeronimo
Helaas de datasheet geeft aan dat je CC leds hebt. Die kun je dus niet met 3 stuks K8004 aansturen. Je hebt hiervoor of andere leds of een andere regelaar nodig. :'(

Wat betreft je de weerstanden voor de stroombegrenzing. Zie de PWM als een snelle aan/uit schakelaar. Door de verhouding aan/uit te varieren lijkt het alsof je de leds mooi kunt dimmen, maar eigenlijk staat je led telkens heel kort vol aan. In de aan staat is er dan alleen de serieweerstand om de stroom te begrenzen. Laat je die weerstand weg is er dus geen begrenzing en gaat je led kapot.

• jeronimo
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 12:40:
jeronimo2003 is dat schema ook geschikt als je 3 verschillende kleuren ledjes hebt, dus 3 losse geen rgb denk het wel he? en hoe kun je dan per kleur de ''sterkte'' regelen ?
Jazeker, je hebt dan zelfs het voordeel dat je per kleur een aantal leds in serie kunt zetten. In de sheet van de K8004 staat hoe je met een potmeter de regelaar kunt instellen.

• videodok
Hmmm, wat kan ik nu het beste doen met deze leds? wat voor een aansturing zou ik nu kunnen gebruiken? Zijn ze uberhaupt wel afzonderlijk dimbaar?

[ Voor 18% gewijzigd door videodok op 06-08-2005 13:12 ]

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11 14:55
Waar heb je die K8004's gekocht eigenlijk?

• videodok
Maakt dat uit eigenelijk waar ik ze gekocht heb? Ik heb ze trouwens niet gekocht op advies van de winkel, maar op specs en antwoorden op mijn vragen in dit topic. Ze komen toevallig bij 2 verschillende winkels vandaan.

[ Voor 38% gewijzigd door videodok op 06-08-2005 13:42 ]

Verwijderd

is er geen goedkoper oplossing? want die dingen kosten 17.50 per stuk helaas. je kunt ze meestal bij elke electra zaak kopen, het is een velleman kit.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mm, die kan je idd niet met die k8004 dimmen, tenzij je zin hebt om het ding zelf aan te passen en dan de load+ los te koppelen en de load - vast te hangen, waardoor je de werking van het ding omdraait en het wel kan aansluiten.

Dan moet je T2 op het schema ipv tussen load - en R(8/9/10) tussen load+ en vcc zetten, dan kan het, word dus op de print 3 banen doorhalen en 3 draadbruggen maken.

• videodok
De reden dat ik de k8004 gekocht heb:

PWM dimmen van de Led's
Dimbaar met een Potmeter
Later te gebruiken i.c.m. de K8000 en dus aanstuurbaar via de pc.
Ik beschik zelf over weinig Elektronica kennis, maar wel over een brede intresse
Beschik dus ook niet over de mogelijkheid om pics te programmeren, hoewel ik hele mooie oplossingen gezien heb.

• videodok
SA007 schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 13:47:
Mm, die kan je idd niet met die k8004 dimmen, tenzij je zin hebt om het ding zelf aan te passen en dan de load+ los te koppelen en de load - vast te hangen, waardoor je de werking van het ding omdraait en het wel kan aansluiten.

Dan moet je T2 op het schema ipv tussen load - en R(8/9/10) tussen load+ en vcc zetten, dan kan het, word dus op de print 3 banen doorhalen en 3 draadbruggen maken.
Ik zou graag deze aanpassing willen maken, omdat ik baal dat het nu niet werkt. Betekent bovenstaande oplossing dat de werking gelijk blijft? Ik snap waar ik de banen moet doorhalen, maar nog niet geheel hoe ik T2 weer aan moet sluiten. Zou ik anders een plaatje mogen mailen naar je?

[ Voor 12% gewijzigd door videodok op 06-08-2005 14:08 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je mail maar joh, heb nog iets van 20 gig mailruimte, dus maak het neit te bont :P

Werking word anders, ipv dat hij op de -pool dimt, dimt ie op de +, voor de rest identiek, je kan 'm dan nog steeds aan die k8000 hangen.

• jeronimo
SA007 schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 13:47:

Ik denk dat dit voorstel niet zal werken. Hoe dacht je een positieve Ugs te krijgen om de fet aan te sturen?

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11 14:55
videodok schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 13:41:
Maakt dat uit eigenelijk waar ik ze gekocht heb? Ik heb ze trouwens niet gekocht op advies van de winkel, maar op specs en antwoorden op mijn vragen in dit topic. Ze komen toevallig bij 2 verschillende winkels vandaan.
Ik wou ze zelf ook kopen, vandaar de vraag ;) Ik kon ze niet vinden bij Conrad namelijk, en de plaatselijke electroboer had ze ook niet. Ik zit in dezelfde situatie als jou: niet veel kennis van PIC's ed, wel grote dingen willen maken... Ik wou alleen niet werken met RGB's, maar met 4 losse leds: R, G, B en wit.

Nog een laatste vraagje: kan je de leds met die K8004 100% dimmen? Of iig zover dat ze bijna niet meer zichtbaar aan zijn?

Ik wil er dus 4 gaan gebruiken, en die koppelen aan 4 schuifpotmeters, eventueel met wat licht eromheen. Vervolgens kan ik dit geheel alsnog koppelen aan een 8000. :)

• jeronimo
@Timmyboy_ Ja, op de K8004 zitten 2 instelpotmeters waarmee het bereik ingesteld kan worden. Dus dimbaar van 0 tot 100%
Pagina: 1