hehe,
veel te lang geleden dat ik hier nog eens mijn postje heb gdn
vermogenschakelaar:
als vermogenschakelaar is de BUZ11 wel aan te raden deze word idd gebruikt om te stroom voor DC-motoren te versterken, maar is ook voor dit doeleind ideaal en niet zo erg duur. Ook werkt deze bij enkele kHz.
Ik heb ze gekocht in belgie voor 2€ stuk. Wel zonder koelelement natuurlijk maar dat is pas nodig bij grote vermogens. (dit beestje kan tot 40A schakelen!)
kleurmenging:
dat is te verhelpen met zoals hier eerder gezegd op voorhand al eens menging maar dan heb je een groot nadeel dat je veel minder lichtopbrengst hebt. Wat beter is denk ik (zoals ik het doe):
-printplaat maken en alle kleuren mengen, geen rijen van dezelfde kleuren led's!
-genoeg afstand laten tussen het plastic en de LED's
btw: Ik heb al mijn led's in een rondje gezet en elke keer een afwisselende kleur, wel een t*ring werkje om elke keer de positie uit te rekenen van de led want met dat cirkel gedoe ben je snel in de geometrie verzeild

, gelukkig bestaat er zoiets als excel

. Na 100LED's hbe je wel ff pauze nodig
@madwizard
die spannignsval over de diodes meot uiteraard ook weer kunnen afgestaan worden, maar 0.6V*xA is een paar watt en dat is goed te doen.
Wel zit ik met nog een probleempje:
de voeding speelt me nog altijd parten. De 5volt haal ik dus niet met 6V secundair wisselspanning. Als ik nu bv 12 neem dus bv 15Vwisselspanning secundair, dit herleid naar 12V en ook nog eens naar 5V voor de microcontrollers dan zit ik met een ander probleem. Als ik dan logsicherwijs de 12V zou gebruiken voor mijn led's (dus dit over de BUZ11) want die 5V gebruiken zou leiden tot een veel te groot warmte probleem denk ik. Dan zou er ook meer spanningsval over mijn weerstanden komen te staan en dus grotere weerstanden en dus ook duurder ( niet veel duurder weerstanden kosten niks maar toch)). Ik zou het liefst mijn 0.25W weerstanden houden natuurlijk
Ik zat te denken om gwn een transfo te zoeken die een secundaire spanning heeft van iets meer als 6 volt bv 9V dat is te doen voor de koeling.
Weet er iemand een schema om grote stromen te kunnen lever dan degen die een 78xx kan leveren? Een transistor over die 78xx maar kan me dat iemand uitleggen? Want ik snap het leifst wat ik doe, anders begin ik er niet aan.
edit:
die DMX sturing lijkt me wel interessant!Die site ga ik eens doorspitten!

Ik zou het machtig vinden moest ik mijn ledbollen kunnnen aansturen via dmx, maar ik vrees dat mijn programming skills dit niet gaan toelaten.
[
Voor 6% gewijzigd door
Lima op 14-07-2005 23:39
]