Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LED] RGB-Kamerverlichting met microcontroller en PWM

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 5.927 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
http://img287.imageshack.us/my.php?image=dscf00500xc.jpg
mijn mooie ledpar...

Oke hij is naar de klote :( :( :(

Maar dat DMX vind ik erg intressant, aangezien ik toch al bezig WAS met led en lichtspots door disco doeleinden is dat wel mooi. Heb je meer uitleg of schema's of iets hoe het gemaakt is?

[ Voor 31% gewijzigd door Ganzz op 08-07-2005 23:03 ]

[www.ganzz.nl]

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Grimm9mm schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 15:38:
[...]

Wel relaxed dat jij met bijna hetzelfde materiaal bezig bent... maar zou je ook even de source code neer willen zetten? Daar valt denk ik nog wel het meeste van te leren...
Ben er niet helemaal mee bezig ;) vind het programmeren leuk :P

link naar de code in C

Het is gemaakt met de wizard van codevision. Alleen het stukje helemaal onderin heb ik zelf geschreven ( wel 4 regels ;) ). Met mijn ervaring van wat ik nu heb zou het moeten werken.

Heb het in een project gebruikt voor het aansturen van een motor, servo en een klokje.

[ Voor 24% gewijzigd door Steefph op 09-07-2005 01:25 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

http://www.dmx512-online.com/

Dit is de website waar je veel over DMX kan leren.

DMX is heel makkelijk. Je pakt een uC waarin een UART inzit. Je zorgt dat elke uC een ander adres heeft van 1 tot 512. en aan je uC hang je een led. Deze led stuur je dan via PWM aan.

Wat je software moet doen is
De datastroom bij houden.
Zijn eigen kanaal/kanalen data eruit halen en deze in de PWM's laden.

Zorgen dat elke module genoeg buffer heeft of de snelle stroom pieken van de PWM op te vangen.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Ow, dit brengt mij meteen weer op het idee om de LED parren die ze bij de verschillende shops hebben maar eens zelf in elkaar te solderen... Dat moet een stuk beter gaan dan als je een 3-fasig dimmerpack aan gaat sluiten voor je zaallicht, en je kunt denk ik met 16 ampères ongeveer 3 keer de hele zaal vullen. Als ik zelf ga solderen maak ik denk ik 2 of 3 RGB-barren die je dus over de hele lengte kunt sturen d.m.v DMX-kanalen of anders via de PC. Niet elke LED afzonderlijk, maar door een behoorlijk fijne indeling (4 vlakken per bar van 50 à 60 cm) kun je toch behoorlijk mooie colorfades bouwen. Koppelen aan je DMX tafel via MIDI en je pimpt menig drive-in show eruit :Y)

Edit: FragMaker: Een uC kan meer dan één LED driven hoor :)

Als je een PIC16F84A pakt, die ongeveer 2 of 3 euro per stuk kosten, die heeft maar liefst 10 of 12 uitgangspinnen die je (in software) kunt PWM'en. Natuurlijk kun je ook de hardware PWM gebruiken maar dan heeft de uC een beetje weinig te doen per DMX frame. Aan de uitgangspoorten van de uC hang je dan gewoon powertransistor IC's (bv. de ULN serie) waarmee je dus zelfs de 2 of 3 wat Luxeon Stars kunt sturen of LED 'halogeenspots'. PC voeding of andere gestabiliseerde 12 volt bron eraan en klaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Stoney3K op 12-07-2005 02:32 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Grimm9mm
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-04-2019
Tja, al dat DMX gedoe is voor mijn doeleinden niet echt nodig, ik heb immers maar zon 6 dimbare groepen nodig, en die worden allemaal op 1 microcontroller aangesloten. Ik heb em in iig al binnen, en ga zo spoedig mogelijk met een experimenteerbordje aan het spelen.
Ik heb namelijk wel de indruk dat de kleurmenging nog wel lastig kan worden zonder een voorliggend lensje of diffuus filter. Weet iemand nog een simpele manier om de combinatie van 3 kleuren leds bij elkaar te mengen? (dus niet met schuurpapier, want dan heb je nog steeds 3 verschillende kleuren lichtbronnen)... iemand zei laatste dat ik een halve pingpongbal moest proberen...
Ook was ik benieuwd of er toevallig iemand ervaring heeft met die superflux leds? Die hebben een hele grote stralingshoek van zon 100 graden, dus die kunnen dan best goed als achtergrond verlichting worden gebruikt.

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

hehe,
veel te lang geleden dat ik hier nog eens mijn postje heb gdn :p

vermogenschakelaar:
als vermogenschakelaar is de BUZ11 wel aan te raden deze word idd gebruikt om te stroom voor DC-motoren te versterken, maar is ook voor dit doeleind ideaal en niet zo erg duur. Ook werkt deze bij enkele kHz.

Ik heb ze gekocht in belgie voor 2€ stuk. Wel zonder koelelement natuurlijk maar dat is pas nodig bij grote vermogens. (dit beestje kan tot 40A schakelen!)

kleurmenging:

dat is te verhelpen met zoals hier eerder gezegd op voorhand al eens menging maar dan heb je een groot nadeel dat je veel minder lichtopbrengst hebt. Wat beter is denk ik (zoals ik het doe):
-printplaat maken en alle kleuren mengen, geen rijen van dezelfde kleuren led's!
-genoeg afstand laten tussen het plastic en de LED's

btw: Ik heb al mijn led's in een rondje gezet en elke keer een afwisselende kleur, wel een t*ring werkje om elke keer de positie uit te rekenen van de led want met dat cirkel gedoe ben je snel in de geometrie verzeild :p, gelukkig bestaat er zoiets als excel :D. Na 100LED's hbe je wel ff pauze nodig :9

@madwizard

die spannignsval over de diodes meot uiteraard ook weer kunnen afgestaan worden, maar 0.6V*xA is een paar watt en dat is goed te doen.

Wel zit ik met nog een probleempje:

de voeding speelt me nog altijd parten. De 5volt haal ik dus niet met 6V secundair wisselspanning. Als ik nu bv 12 neem dus bv 15Vwisselspanning secundair, dit herleid naar 12V en ook nog eens naar 5V voor de microcontrollers dan zit ik met een ander probleem. Als ik dan logsicherwijs de 12V zou gebruiken voor mijn led's (dus dit over de BUZ11) want die 5V gebruiken zou leiden tot een veel te groot warmte probleem denk ik. Dan zou er ook meer spanningsval over mijn weerstanden komen te staan en dus grotere weerstanden en dus ook duurder ( niet veel duurder weerstanden kosten niks maar toch)). Ik zou het liefst mijn 0.25W weerstanden houden natuurlijk :p

Ik zat te denken om gwn een transfo te zoeken die een secundaire spanning heeft van iets meer als 6 volt bv 9V dat is te doen voor de koeling.

Weet er iemand een schema om grote stromen te kunnen lever dan degen die een 78xx kan leveren? Een transistor over die 78xx maar kan me dat iemand uitleggen? Want ik snap het leifst wat ik doe, anders begin ik er niet aan.

edit:

die DMX sturing lijkt me wel interessant!Die site ga ik eens doorspitten! :D
Ik zou het machtig vinden moest ik mijn ledbollen kunnnen aansturen via dmx, maar ik vrees dat mijn programming skills dit niet gaan toelaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Lima op 14-07-2005 23:39 ]

Techno>Music

• Steefph
L i m a schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 23:35:
...

Weet er iemand een schema om grote stromen te kunnen lever dan degen die een 78xx kan leveren? Een transistor over die 78xx maar kan me dat iemand uitleggen? Want ik snap het leifst wat ik doe, anders begin ik er niet aan.

...
Ik heb hem ookal in een ander topic genoemd de PTN78060WAH van Texas Instruments. Deze kan 3A leveren bij een varierende input met een zeer hoge efficientie. De PTN78020WAH kan zelfs 6A leveren.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43
@ LIMA
Wat is er op tegen om je led's te voeden vanuit je vanuit je gelijkgerichte en afgevlakte voeding. Dus na je trafo een brugcel en een dikke elco en deze spanning gebruiken voor je leds, 7805 er tussen en die gebruiken voor je controller en aansturing..

• madwizard
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

L i m a schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 23:35:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33 (5A)
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/62 (10A)

Maar de opties in de twee posts hiervoor zijn waarschijnlijk een beter idee.

www.madwizard.org

• Lima

Lima

Techno>Music

@steef

Ja ok, die transistor kan ik gebruiken dan, natuulijk op een koelplaat bevestigd enz...
Maar ik wil het graag snappen wat die transistor doet, die versterkt gewoon de stroom ofzo? Maar heb je dan niet meer rimpel op je DC-spanning?

@jeronimo

Ja dat kan ik idd ook doen, dat is de simpelste en miss zelfs beste oplossing.
Heb ik minder koeling nodig, wordt het weer goedkoper. Behalve die dikke elco dan, ik heb hier een formule liggen voor de rimpel te bereken naargelang de capaciteit ik neem.
Ik zal het straks even uitrekenen. Want elco's zijn ook niet bepaald goedkoop. Maarja het zal wel goedkoper uitkomen. En dan kan ik idd mijn 7805 van een kleine koeling voorzien, en dit gebruiken voor de sturing.
Maar... helaas heb ik geen transfo die me exect 5V geeft na de diodebrug, dus kan dit opnieuw niet

De beste oplossing lijkt me dus die met de transistor over men regelaar. Maar dan heb ik 8A continue nodig! Dan moet ik al een serieuze transistor gebruiken denk ik :s

hier komt de berekening nog

ik twijfel nog aan iets, als ik nu een transfo wil kiezen met als secundaire spanning 9V. En ik heb een stroom van 8A opgenomen door mijn led's op een spanning van 5V na mijn gelijkrichter enzo. Moet ik dan 5V*8A doen? Of moet ik 9V*8A doen?

[ Voor 25% gewijzigd door Lima op 15-07-2005 09:57 ]

Techno>Music

• Steefph
Het is geen transistor waar ik het over heb ;) Het is een onafhankelijke gestabiliseerde voedings print. Het voordeel is dat deze lekker klein is en alleen nog een paar condensators nodig heeft voor het opstarten.

Ik heb deze print gebruikt in een ander project en het grote voordeel is dat deze in zekere mate hufter proof is ;) (kortsluit/oververhitting bestendig). En je kan de spanning simpel regelen met een potentiometer.

En een rendement van meer dan 90% daar kunnen de meeste 78xx niet tegen op ;)
En als sample te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Steefph op 15-07-2005 11:22 ]

Verwijderd

De meeste LED-walls gebruiken enkel ooggevoelige kleuren: dus de blauwe en rode leds mogen kleiner zijn in aantal en in verhouding dus meer groene leds... Dit zou de verlichting al iets goedkoper maken indien je werkt met afzonderlijke kleuren (blauwe zijn de duurste)

Ook kan je de leds eventueel positioneren in een gulden snede hoek tov elkaar gedraaid (meest optimale) (wel moeilijk te maken)

• madwizard

madwizard

L i m a schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 09:33:
Maar ik wil het graag snappen wat die transistor doet, die versterkt gewoon de stroom ofzo? Maar heb je dan niet meer rimpel op je DC-spanning?
Bij lage stromen geleidt de transistor niet en werkt de regulator gewoon als normaal. Als de stroom hoger wordt zal de spanning over de basisweerstand ook hoger worden, totdat deze de spanning bereikt waarbij de transistor gaat geleiden. De rest van de stroom wordt dan dus door de transistor aangevoerd. Let er wel op trouwens dat die 10A voeding van circuitsonline niet tegen kortsluiting beveiligd is, dat kan wel met een extra transistor (staat in het datasheet van de 7805).
Maar... helaas heb ik geen transfo die me exect 5V geeft na de diodebrug, dus kan dit opnieuw niet
Je hebt toch niet per se 5V nodig voor de LEDs zelf?

www.madwizard.org

Verwijderd

ik heb alle reacties eens doorgelezen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is nou de beste manier om zoiets te maken. En welke LED's raden jullie aan om te gaan gebruiken de mcd waarde, welke kijkhoek etc. of toch beter om RGB leds te gebruiken
vroeg me af of dit schema nou iets is, stond op een site die eerder in dit forum vermeldt is
Afbeeldingslocatie: https://netfiles.uiuc.edu/bkpeters/www/LEDBed/images/schematic.jpg

• Lima

Lima

Techno>Music

@caey
idd sommige kleuren daar zijn de ogen minder gevoelig voor, toch wel ik van alle led's er evenveel gebruiken. Dit is niet zo een groot verschil en mijn prints zijn al gemaakt zoals ik zei.

@steef

ik zal eens kijken naar die voeding van je. Als het als 1 unit wordt geleverd zal het wel te bestellen zijn via internet zeker? Ik zou liever alles op 1 controller print gooien, dus als je een schema hebt, dan kan ik dat op mijn controller print smijten.

@madwizard

bedankt voor de uitleg, het principe van die transistor is niet zo moeilijk dus.
Hetgeen ik had gezegd dat ik bij 9V grotere weerstanden moest hebben is dus niet waar :p, ik zal dus alleen de regelaar voor de controller schakeling gebruiken, en de gelijkrichte spanning gebruiken.
Als ik dus gelijkricht vanaf 9V wordt dit:

9-1.2=7.8V

bv 4V over mijn blauwe led:

7.8-4=3.8V over mijn weerstand

vermogen van de weerstand: 3.8V*0.02A=0,076W

Ik kan dus mijn 0.25W weerstanden blijven gebruiken :D

Dus dit is wle een super groot voordeel :D
Wel zit ik nu nog met de vraag of deze berekning klopt:

9V x totaalstroom=9V x 8A=72VA

want ik twijfel of het niet deze berekening is:

7.8V x 8A = 62.4VA

want tenslotte wordt voor de belasting deze spanning opgenomen, maar de stroom blijft natuurlijk wel dezelfde.

Techno>Music

• madwizard

madwizard

L i m a schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 14:09:
Dus dit is wle een super groot voordeel :D
Wel zit ik nu nog met de vraag of deze berekning klopt:

9V x totaalstroom=9V x 8A=72VA

want ik twijfel of het niet deze berekening is:

7.8V x 8A = 62.4VA

want tenslotte wordt voor de belasting deze spanning opgenomen, maar de stroom blijft natuurlijk wel dezelfde.
Het vermogen van iets is altijd de spanning die erover staat * de stroom die erdoor loopt. Je kunt de diodes niet zomaar weglaten, er staat 1,2 V over en de complete stroom loopt erdoorheen, dus gebruikt deze ook een gewoon vermogen van 1,2 * 8. Je bovenste berekening (9V) is dus goed.

www.madwizard.org

• Steefph
Het bestellen bij TI.com gaat zeer snel. Soms heb je het diezelfde week nog in huis.

Afbeeldingslocatie: http://www.deklonia.demon.nl/PTN78020WAH.JPG

Het schema is simpel omdat het enige wat nog nodig is is een gelijkspanning tussen de 7 en 36V.
Dit is met een simpele tranformator met gelijkricht brug (en nog een elco) te verwezenlijken.

Met de Sense kun je de print ergens in je schema de spanning laten meten. Is deze te laag dan gaat de output omhoog (de rest van je schema moet daar natuurlijk wel tegen kunnen ;) )

offtopic:
Als je de print wilt gaan etsen en je gebruikt toevallig Protel dan kun je de library van me krijgen

[ Voor 18% gewijzigd door Steefph op 15-07-2005 15:52 ]

• Lima

Lima

Techno>Music

madwizard schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 14:21:
[...]

Het vermogen van iets is altijd de spanning die erover staat * de stroom die erdoor loopt. Je kunt de diodes niet zomaar weglaten, er staat 1,2 V over en de complete stroom loopt erdoorheen, dus gebruikt deze ook een gewoon vermogen van 1,2 * 8. Je bovenste berekening (9V) is dus goed.
ah..
ok bedankt!

nu kan ik beginnen met de voeding! componenten bestellen en uitrekenen. Ik denk dat ik een transfo bij amplimo ga bestellen. Het ziet er me erg degelijk materiaal uit!
Eentje van 80VA!Dat kost me wel een aardig aantal eurie's: 25¤ voor de transfo 10¤ verzending dan nog een 5¤ btw, tkomt neer op 43.44¤ 8)7 .
Toch eens kijken of ik dat hier niet ergens goedkoper kan krijgen
Verder vraag ik me af of het niet beter is de voeding en de controller unit niet op een aparte print te zetten? Kwestie van die 50Hz die miss storing kan geven?

Techno>Music

• madwizard

madwizard

L i m a schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 17:45:
nu kan ik beginnen met de voeding! componenten bestellen en uitrekenen. Ik denk dat ik een transfo bij amplimo ga bestellen. Het ziet er me erg degelijk materiaal uit!
Eentje van 80VA!Dat kost me wel een aardig aantal eurie's: 25¤ voor de transfo 10¤ verzending dan nog een 5¤ btw, tkomt neer op 43.44¤ 8)7 .
Toch eens kijken of ik dat hier niet ergens goedkoper kan krijgen
Waarschijnlijk is een swithing supply uiteindelijk goedkoper dan, bij 90% efficientie heb je dan maar een 45VA voeding nodig. Dan mag de spanning veel hoger zijn, hoger is vaak zelfs efficienter, en dan heb je automatisch minder stroom nodig wat de trafo ook een stuk goedkoper maakt. Met je huidige ontwerp heb je 32W aan warmteverlies. Ik weet niet of je het als permanente verlichting wilde gaan gebruikeen maar das toch zonde van de energie.
Verder vraag ik me af of het niet beter is de voeding en de controller unit niet op een aparte print te zetten? Kwestie van die 50Hz die miss storing kan geven?
Daarmee zou je volgens mij alleen de storing door de lucht heen weghalen, maar ik denk dat dat te verwaarlozen valt op de rimpel van de gelijkrichting. Gewoon een flinke condensator neerzetten.

www.madwizard.org

• Lima

Lima

Techno>Music

Die 45Va is da 8A*5V+5W voor de controller unit?
dat scheelt inderdaad een grote hoop. Ik heb wel geen ervaring met SMPS dus daar zal ik nog even op moeten zoeken doen. Ik heb wel al vaak gezien dat er IC's zijn waarbij je haast niks meer moet doen waar alles erin zit, juist de capaciteiten.

32W aan verlies waar haal je dat?

1.2 x 8A=9.6W verlies over de diodes en de rest?

Ook zeg je dat het efficienter is om na mijn transfo een SMPS neer te poten. Maar dan heb ik toch nog een lager rendement? En de stroom van mijn verbruiker blijft altijd dezelfde want mijn led's hebben altijd 20mA nodig dus 99LED's x 4 = 396LED's
396 x 0.02 = 7.92A dus 8A afgerond.

Techno>Music

• madwizard

madwizard

L i m a schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 09:50:
Die 45Va is da 8A*5V+5W voor de controller unit?
dat scheelt inderdaad een grote hoop. Ik heb wel geen ervaring met SMPS dus daar zal ik nog even op moeten zoeken doen. Ik heb wel al vaak gezien dat er IC's zijn waarbij je haast niks meer moet doen waar alles erin zit, juist de capaciteiten.
Meestal heb je met een los IC alleen een spoel nodig, minimaal twee condensatoren en een (snelle) diode. Maar er zijn idd ook complete modules.
32W aan verlies waar haal je dat?

1.2 x 8A=9.6W verlies over de diodes en de rest?
Ik dacht dat je nog steeds de 7805 wilde gebruiken na de diodes, maar als ik je op een na laatste post nog eens lees begrijp ik dat je nu direct de LEDs op 7.6V wilt zetten? Mijn berekening was dus (9-5)x8=32W om van 9 naar 5V te komen. Als je LED 4V is komt daar eigenlijk nog 1Vx8A=8W bij voor de weerstanden. Dat hou je toch altijd, alleen kan je dat zoveel mogelijk minimaliseren door je voeding in de buurt van de LED spanning te houden. Zowel met een regelaar als direct op de gelijkgerichte spanning hou je dus van diode tot en met weerstand een verlies van (9-4)*8=40W.
Ook zeg je dat het efficienter is om na mijn transfo een SMPS neer te poten. Maar dan heb ik toch nog een lager rendement? En de stroom van mijn verbruiker blijft altijd dezelfde want mijn led's hebben altijd 20mA nodig dus 99LED's x 4 = 396LED's
396 x 0.02 = 7.92A dus 8A afgerond.
De efficientie wordt bepaald door de verhouding van het vermogen aan de ingang en dat van de uitgang. Voor beiden is dat spanning*stroom. Het probleem met weerstanden en lineaire regelaars is dat de stroom aan de ingang en uitgang hetzelfde is. Maar dat hoeft niet per se zo te zijn, wat al te zien is aan dat een groot deel van de ingangsstroom niet nuttig gebruikt wordt (maar in warmte omgezet wordt).

Een SMPS schakelt de ingangsstroom in pulsen (meestal in het KHz gebied). Met die pulsen wordt een spoel 'opgeladen', die zijn energie weer vrijlaat tijdens de uit-periode van de pulsen. De duur van de pulsen wordt zo geregeld dat de uitgangsspanning bijvoorbeeld 5V blijft. Doordat de ingangsstroom niet continu loopt maar slechts een deel van de tijd (afhankelijk van de load) heb je dus niet zoveel verlies, de gemiddelde stroom is veel lager.

[ Voor 4% gewijzigd door madwizard op 16-07-2005 11:07 ]

www.madwizard.org

• Lima

Lima

Techno>Music

ah dus als ik het goed begrijp blijft mijn transfo continue die 80VA ter beschikking stellen waardoor er veel vermogen verloren gaat.
En bij een SMPS regelt hij de spanning, zodat de verliezen over de weerstanden minimaal blijven.

Het is idd het beste dat ik een secundaire spanning kies die zo dicht mogelijk bij de gewenste spanning ligt. Ik heb ook al transfo's gezien die 7V secundair hebben, dat is dan nog beter.

Dus als ik nu eens een SMPS na een transfo met als secundaire spanning 9V zet die dan een uitgangsspanning levert van 5V, dan heb ik veel minder verliezen in al mijn weerstanden. Dus ben ik minder vermogen kwijt. Dan kan ik ook een transfo nemen van 40VA (5V*8A)
(45VA voor de controller unit ook nog een aantal Watts) !
Dus dan heb ik veel minder vermogen nodig? Klopt dit?

Dit zou wel handig zijn! Kleinere transfo= minder plaats, minder duur. Die SMPS moet ik dan wel nog bouwen maar dat zal wel lukken hoop ik. Ook geen 3klemmenregelaar voor mijn stuurcircuit, tenzij je zegt dat dit nodig is, want bij zo snelle vermogen in en uitschakelingen kan er wel eens een spanningsval voorkomen zeker?

[ Voor 24% gewijzigd door Lima op 16-07-2005 11:31 . Reden: typfouten ]

Techno>Music

• madwizard

madwizard

L i m a schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 11:24:
ah dus als ik het goed begrijp blijft mijn transfo continue die 80VA ter beschikking stellen waardoor er veel vermogen verloren gaat.
En bij een SMPS regelt hij de spanning, zodat de verliezen over de weerstanden minimaal blijven.
Inderdaad. Wat ideaal zou zijn is een voeding die precies de LED spanning zou zijn, en gelimiteerd wordt op een bepaalde maximum stroom zodat deze niet doorbrandt. In de praktijk heb je altijd wat meer spanning, omdat de spanning over LEDs nogal varieert. De spanning die je teveel hebt wordt dan warmte maar bij 1V valt dat wel mee (je vermogens worden in totaal natuurlijk voornamelijk zo groot omdat je 400 LEDs hebt :))
Het is idd het beste dat ik een secundaire spanning kies die zo dicht mogelijk bij de gewenste spanning ligt. Ik heb ook al transfo's gezien die 7V secundair hebben, dat is dan nog beter.
Je kunt ook een aantal LEDs in serie zetten. Dan heb je meer spanning nodig maar minder stroom (makkelijker combinatie).
Dus als ik nu eens een SMPS na een transfo met als secundaire spanning 9V zet die dan een uitgangsspanning levert van 5V, dan heb ik veel minder verliezen in al mijn weerstanden. Dus ben ik minder vermogen kwijt. Dan kan ik ook een transfo nemen van 40VA (5V*8A)
(45VA voor de controller unit ook nog een aantal Watts) !
Dus dan heb ik veel minder vermogen nodig? Klopt dit?
Ja dat klopt wel ongeveer maar het rendement van zo'n SMPS is nooit 100%, maar er zijn er die boven de 90% komen. Bij 90% rendement is 5V*8A=40VA dus 90%, aan de ingang heb je dan 40/0,90=44,4VA nodig. En daar nog 5W bij voor de controller.
Dit zou wel handig zijn! Kleinere transfo= minder plaats, minder duur. Die SMPS moet ik dan wel nog bouwen maar dat zal wel lukken hoop ik.
Dat moet wel lukken ja, maar zoals gezegd kun je voor de LEDs ook gewoon direct de afgevlakte gelijkspanning nemen, als je maar op een of andere manier zorgt dat de spanningsval over de weerstand niet te groot is. Dus of een trafo+gelijkrichter die op ongeveer 5V uit komt (of nog lager, hangt een beetje van je maximum spanning over je LEDs af), of een hogere spanning nemen en een aantal LEDs in serie zetten (dan kan je ze wel alleen nog tegelijk aan/uit zetten uiteraard).
Ook geen 3klemmenregelaar voor mijn stuurcircuit, tenzij je zegt dat dit nodig is, want bij zo snelle vermogen in en uitschakelingen kan er wel eens een spanningsval voorkomen zeker?
Je bedoelt zoiets als een 7805 voor je controller? Denk niet dat het nodig is, gewoon een extra condensator voor je controller die dat wat compenseert.

www.madwizard.org

• Lima

Lima

Techno>Music

madwizard schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 13:51:
[...]

Ja dat klopt wel ongeveer maar het rendement van zo'n SMPS is nooit 100%, maar er zijn er die boven de 90% komen. Bij 90% rendement is 5V*8A=40VA dus 90%, aan de ingang heb je dan 40/0,90=44,4VA nodig. En daar nog 5W bij voor de controller.

[...]

Dat moet wel lukken ja, maar zoals gezegd kun je voor de LEDs ook gewoon direct de afgevlakte gelijkspanning nemen
Maar als ik de smps na de transfo zet dan zit die toch meteen op de afgevlakte gelijkspanning?Waarom zei je dit dan?
Als ik nu de combinatie transfo van 45VA neem en daar achter een SMPS die naar 5V herleid. Dan heb ik mijn led's toch op de net afgevlakte spanning aangesloten?

Ik heb hier de elektuur over voedingen liggen van deze januari, hierin staan er een paar site waar ik zulke SMPS voedingen kan ontwerpen. Ik ga even een kijkje nemen. Ik vraag me overigens af ik deze voeding in staat is om bij een frequentie van enkele kilohertz een belasting van 8A in en uit te schakelen. Of moet ik gewoon een zeer flinke condensator nemen, eentje van 100.000µF?

Als er iemand een geschikte schakeling weet voor die SMPS of me op weg kan helpen graag!

Techno>Music

• madwizard

madwizard

L i m a schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 21:07:
Maar als ik de smps na de transfo zet dan zit die toch meteen op de afgevlakte gelijkspanning?Waarom zei je dit dan?
Als ik nu de combinatie transfo van 45VA neem en daar achter een SMPS die naar 5V herleid. Dan heb ik mijn led's toch op de net afgevlakte spanning aangesloten?
Nouja via de SMPS, maar ik bedoel direct na de diodes, helemaal zonder SMPS dus, het idee van jeronimo2003.
Ik heb hier de elektuur over voedingen liggen van deze januari, hierin staan er een paar site waar ik zulke SMPS voedingen kan ontwerpen. Ik ga even een kijkje nemen. Ik vraag me overigens af ik deze voeding in staat is om bij een frequentie van enkele kilohertz een belasting van 8A in en uit te schakelen. Of moet ik gewoon een zeer flinke condensator nemen, eentje van 100.000µF?

Als er iemand een geschikte schakeling weet voor die SMPS of me op weg kan helpen graag!
Zoek gewoon bij de bekende producenten (National, Maxim, TI) op hun sites naar een step-down DC-DC converter met geschikte parameters (vaak kun je op parameters zoeken) en kies daar een IC uit. Of kijk wat er zoal in (online) electronicawinkels aan dat soort ICs aangeboden worden. Als je dan het datasheet opzoekt van het IC staat daar precies in welke componenten je verder nog nodig hebt, hoe je daar de juiste waarden voor moet bepalen tot en met de optimale layout voor de print.
Bijvoorbeeld MAX1655 (of het een goede keus is weet ik niet, die kwam ik iig tegen):
info, datasheet.

www.madwizard.org

• Lima

Lima

Techno>Music

Nouja via de SMPS, maar ik bedoel direct na de diodes, helemaal zonder SMPS dus, het idee van jeronimo2003.
ja dat kan ik doen, maar dan moet ik 9V*8A doen en dan heb ik weer een vele grotere transfo nodig!
Dus ik zet ze na de ringkerntransfo en na de SMPS dan heb ik 5V*8A voor het aantal VA voor de transfo.
Ik zal even kijken voor die SMPS

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

Ik heb zitten kijken voor een voeding te ontwerpen bij national. ALs ik mijn waarden ingaf kwam ik op volgende IC: de LM2642

datasheet

Deze heeft een mximum efficientie van 97%!!!kan een stroom leveren van maximum 10A en heeft een ingangsspanning van 6 tot 30V. Helaas kan ik niet verder gerakne als dit op de website, ze hebben deze ic niet in hun webench database gestoken om een tot een ontwerp te kunnen komen.

Nu is deze IC wel zeer ingewikkeld om alles correct aan te sluiten, ik vraag me af of er niks eenvoudigers is kwa IC dan?

Techno>Music

• madwizard

madwizard

L i m a schreef op zondag 17 juli 2005 @ 08:45:
ja dat kan ik doen, maar dan moet ik 9V*8A doen en dan heb ik weer een vele grotere transfo nodig!
Dus ik zet ze na de ringkerntransfo en na de SMPS dan heb ik 5V*8A voor het aantal VA voor de transfo.
Oja, daar heb je gelijk in natuurlijk.
L i m a schreef op maandag 18 juli 2005 @ 12:36:
Ik heb zitten kijken voor een voeding te ontwerpen bij national. ALs ik mijn waarden ingaf kwam ik op volgende IC: de LM2642

datasheet

Deze heeft een mximum efficientie van 97%!!!kan een stroom leveren van maximum 10A en heeft een ingangsspanning van 6 tot 30V. Helaas kan ik niet verder gerakne als dit op de website, ze hebben deze ic niet in hun webench database gestoken om een tot een ontwerp te kunnen komen.

Nu is deze IC wel zeer ingewikkeld om alles correct aan te sluiten, ik vraag me af of er niks eenvoudigers is kwa IC dan?
Dat is inderdaad wel een ingewikkeld ding zo te zien. Je ziet in die parametric search trouwens ook dat ze bij output current eerst een optie 4-6A hebben, en vervolgens opeens 18A-20A. Blijkbaar hebben ze bij national niets daartussen. Je zou nog bij andere fabrikanten kunnen kijken, of anders 2 voedingen nemen van bijv 5A (en dan een deel van de LEDs op de 2e aansluiten). Dat ding wat je nu hebt gevonden gebruikt allerlei externe componenten voor het eigenlijke switchen (de MOSFETs e.d.), bij lagere stromen zit dat vaak in het IC zelf. Bijvoorbeeld de LM2678 (LM2678-5.0 is de 5V output versie). Die heeft maar 3 condensatoren, een spoel en een diode nodig. Hij komt alleen niet verder dan 5A.. Wel makkelijk te maken dus, maar je zou er dan twee nodig hebben. Misschien dat er ergens anders toch nog zoiets te krijgen is.
Ik zie nog wel deze: LM2744: Low Voltage N-Channel MOSFET Synchronous Buck Regulator Controller with External Reference, die ziet er iets minder ingewikkeld uit, maar wel met externe MOSFETs.

www.madwizard.org

• Lima

Lima

Techno>Music

die LM2678 is idd wel eenvoudig om te ontwerpen. Bij die andere zie ik niet meteen welke uitgangsspaning die levert

edit:
ik heb ondertussne ook bij ON semiconductor gekeken maar dat is ook te ingewikkeld

[ Voor 30% gewijzigd door Lima op 18-07-2005 13:22 ]

Techno>Music

• madwizard

madwizard

L i m a schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:11:
die LM2678 is idd wel eenvoudig om te ontwerpen. Bij die andere zie ik niet meteen welke uitgangsspaning die levert
Is in te stellen met 2 weerstanden en een referentiespanning (VOUT = VREF * (RFB1 + RFB2) / RFB1)

www.madwizard.org

• Lima

Lima

Techno>Music

is dat allemaal SMD?want ik ben niet gewend van met SMD te werken. En om dan gemengd SMD en TH te gebruiken op een print...

Techno>Music

• madwizard

madwizard

LM2744 is TSSOP (SMD dus), LM2678 is 7-pins TO220 (zelfde als 7805 alleen met meer pootjes).

www.madwizard.org

• Tsunameh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-10 10:02
mss beetje nooby vraag, maar waar haal je goedkoop zoveel LED's, want ik wil dit ook gaan maken!

't hangt idd in de lucht!

*bookmarked*

Wat is een ander woord voor synoniem?

• Lima

Lima

Techno>Music

ahzo dan ga ik die LM2678 wel gebruiken :D
Twee keer in parallel, zoveel plaats nemen die dingne toch niet in. En dan kom ik wss wle toe met 1 koelelementje per IC.

@Tsunameh

die led's haal je van http://world-led.com en dat is hier al een paar keer gezegd.
Neem de kleuren rood grone en blauw bij de heldere led's.
deze:

5mm Blauw 3000mcd
5mm Groen 4000mcd
5mm Rood 3000mcd

Bij die groene hebben we te veel mcd's, het aantal mcd zou eignelijk gelijk moeten zijn. Maar het aantal mcd is recht evenredig met de stroom, dus met de regel van drie weet je welke weerstand je nodig hebt.
ALs er nu mensen gaan zeggen dat het eignelijk niet waar is dat ze allemaal gelijk moeten zijn van sterkte hebben ze gelijk, maar de gevoeligheid van het oog voor bepaalde kleuren laat ik buiten beschouwing.

edit:

http://www.mensdata.nl/pu...enblind/03_Kleurzien.html

Voila da snap je wat ik bedoel. Voor groen is ons oog het meest gevoelig dus rond de weerstand vor groen zeker maar naar boven af!

[ Voor 13% gewijzigd door Lima op 18-07-2005 16:31 ]

Techno>Music

• madwizard

madwizard

L i m a schreef op maandag 18 juli 2005 @ 16:18:
Twee keer in parallel, zoveel plaats nemen die dingne toch niet in. En dan kom ik wss wle toe met 1 koelelementje per IC.
De warmte kun je uitrekenen met het 'switchers made simple' programma, en vast ook met webench. Zal maar een paar watt zijn denk ik dus met een kleine heatsink moet het wel lukken.

www.madwizard.org

• Grimm9mm
L i m a schreef op maandag 18 juli 2005 @ 16:18:

@Tsunameh

die led's haal je van http://world-led.com en dat is hier al een paar keer gezegd.
Neem de kleuren rood grone en blauw bij de heldere led's.
deze:

5mm Blauw 3000mcd
5mm Groen 4000mcd
5mm Rood 3000mcd

Bij die groene hebben we te veel mcd's, het aantal mcd zou eignelijk gelijk moeten zijn. Maar het aantal mcd is recht evenredig met de stroom, dus met de regel van drie weet je welke weerstand je nodig hebt.
ALs er nu mensen gaan zeggen dat het eignelijk niet waar is dat ze allemaal gelijk moeten zijn van sterkte hebben ze gelijk, maar de gevoeligheid van het oog voor bepaalde kleuren laat ik buiten beschouwing.

edit:

http://www.mensdata.nl/pu...enblind/03_Kleurzien.html

Voila da snap je wat ik bedoel. Voor groen is ons oog het meest gevoelig dus rond de weerstand vor groen zeker maar naar boven af!
Ik heb zelf mijn leds besteld bij www.led1.de, maar ook www.leds.de zien er goed uit.
En om het hele balans-systeem bij te stellen stop ik misschien nog wel een variabele weerstand op zon kleurlijn, zodat per kleur eventueel met de hand nog extra is bij te stellen hoeveel licht deze geeft op een duty-cycle van 100%, alhoewel dit weerstand dan misschien wel heel erg veel wattage gaat trekken :|

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Een 'difussiefolie' voor de lamp (ledjes) zodat de kleuren goed mengen. Klik hier voor de link.Afbeeldingslocatie: http://lumitronix.cybershop.de/artikelbilder/9500000800.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Edmund op 19-07-2005 18:48 ]

• jeronimo
L i m a schreef op zondag 17 juli 2005 @ 08:45:
[...]

Ik zal even kijken voor die SMPS
Ik heb even een voorzetje gemaakt van wat volgens mij de beste en eenvoudigste oplossing voor je is.
http://img45.imageshack.us/my.php?image=led8ff.jpg
Ik zie namelijk geen enkel bezwaar om 3 ledjes in serie te zetten. Het voordeel is dat je nu met een 12V/50VA trafo aan de gang kunt (Conrad vanaf 10 euro, halgeentrafo's). De 50VA is voldoende zwaar om je 402 led's @ 20mA in de voorgestelde opstelling te voeden.. Ander argument, neem bijvoorbeeld de led calculator (die van de led shop) er eens bij en kijk eens wat je totaal rendement was en nu gaat worden.

• Grimm9mm
jeronimo2003 schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 00:26:
[...]

Ik heb even een voorzetje gemaakt van wat volgens mij de beste en eenvoudigste oplossing voor je is.
http://img45.imageshack.us/my.php?image=led8ff.jpg
Ik zie namelijk geen enkel bezwaar om 3 ledjes in serie te zetten. Het voordeel is dat je nu met een 12V/50VA trafo aan de gang kunt (Conrad vanaf 10 euro, halgeentrafo's). De 50VA is voldoende zwaar om je 402 led's @ 20mA in de voorgestelde opstelling te voeden.. Ander argument, neem bijvoorbeeld de led calculator (die van de led shop) er eens bij en kijk eens wat je totaal rendement was en nu gaat worden.
Zoiets had ik ook in gedachten, alleen vraag ik me af of de leds dan niet lichtjes gaan knipperen op 50Hz, want ik betwijffel dat die 4700uF elco het 12V signaal genoeg afvlakt om flikkering te ontnemen... misschien toch een of meerdere 7812's er nog tussen? Je kan er zeker toch wel een stuk of 3 parallel schakelen om het amperage hoog te houden?

• jeronimo
Als eerste, vanwege de dubbelzijdige gelijkrichting staat er een 100Hz rimpel op geen 50Hz. Die rimpel kun je natuurlijk verkleinen door je capacteit te vergroten. Met deze elco kom je bij een belasting van 2,7A uit op een rimpel van ongeveer 0,6V Bij een 12Vac voeding kom je op ongeveer 15Vdc uit over je elco. Stuur je je leds aan met een frekwentie van een aantal KHz kun je beter je elco samenstellen uit een paar low ESR types.

• Grimm9mm
jeronimo2003 schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 13:36:
Als eerste, vanwege de dubbelzijdige gelijkrichting staat er een 100Hz rimpel op geen 50Hz. Die rimpel kun je natuurlijk verkleinen door je capacteit te vergroten. Met deze elco kom je bij een belasting van 2,7A uit op een rimpel van ongeveer 0,6V Bij een 12Vac voeding kom je op ongeveer 15Vdc uit over je elco. Stuur je je leds aan met een frekwentie van een aantal KHz kun je beter je elco samenstellen uit een paar low ESR types.
Die 4700uF vervangen door low ESR types? Wat zijn dat?

• Lima

Lima

Techno>Music

ja low ESR types? Vast een type condensator die dient voor de lagere frequenties ofzo?

Ik heb nu al mijn LED print gemaakt voor voor elke led een weerstand en dat ga ik nu niet meer veranderen. Mijn rendement zal idd wel laag liggen maarka dat is nu zo.

@edmund:

Leuk die folie, is dat er een die zo min mogelijk lichtverleis oplevert?Anders vind ik deze onnodig.

Techno>Music

• Grimm9mm
L i m a schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 16:04:
Leuk die folie, is dat er een die zo min mogelijk lichtverleis oplevert?Anders vind ik deze onnodig.
Als ik straks nog leds moet hebben, dan bestel ik ze denk ik idd bij www.leds.de, en dan neem ik er gelijk een paar van die stripjes plastic bij... ben wel benieuwd...

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
L i m a schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 16:04:
Dat weet ik niet. Volgensmij wordt zoiets ook gebruikt in onderstaande buizen. Ik d8 dan mengen de kleuren goed, maar in hoeverre er lichtverlies optreed weet ik niet. Hier was ook niets over te vinden.
Afbeeldingslocatie: http://www.dj-products.nl/shop/product_image.php?imageid=108

[ Voor 33% gewijzigd door Edmund op 20-07-2005 21:44 ]

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11 14:55
Voor de electronoobs onder ons, zoals ik: Is het mogelijk om een PWM fancontroller te gebruiken om de leds (4 in serie op 12v) aan te sturen? Om dus gewoon de print uit bijv. een Rheobus in een mooi alu/plexi/whatever kastje te bouwen en daarmee de leds aan te sturen? Erboven uiteraard een mainswitch zetten, eventueel een on/off per kleur erbij...

Ik snap dat dat niet de bedoeling is, maar een custom PWM-schakeling is voor mij wat te hoog gegrepen op het moment, terwijl ik het idee geweldig vind...

* Tim_R speelt met het idee om het nep-hout-linoleum op zijn kamer te vervangen door een mooi houten vloertje (clic-laminaat oid om de kosten in de hand te houden) en dikke plinten tegen de muur te schroeven met zo'n kabelgroef erin, gaatjes om de 5cm boren en 4 kleuren led's erin... Timmyboy's Rheobus doet 13W per kanaal, dat is dus 13/12 = een dikke ampère... 1000/20=50 leds, dus dat moet lukken.

* Tim_R kijkt reikhalzend uit naar positieve reacties op zijn idee

• Lima

Lima

Techno>Music

wow die leds van leds.de zijn wel supergoedkoop en het zijn dan nog eens laserleds!!!
Ik heb nu jammer genoeg al led's bestelt via world-led.com maar de volgende zullen wel deze zijn.
In die Ledbollen die je kunt kopen in de winkel voor ongeveer 650€ stuk, zitten er ook van die laser leds.
Deze zullen wel iets meer licht geven denk ik, je mag immers niet vergeten dat er telkens maar een hoek van 20° is.
Wel zit je met een groot probleem denk ik dat de hoek zo klein is om kleurenmenging te bekomen en dan zit rood bv nog maar op 625nm wat eignelijk oranje is, en dan nog al die intensiteitsverschillen in het aantal mcd's.
Mijn keuze van world-led.com is zeker niet zo slecht denk ik nu

[ Voor 27% gewijzigd door Lima op 21-07-2005 13:31 ]

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

@timmyboy,

je kan als je led bv 3Volt nodig heeft er drie in serie zetten met een weerstand ertussen,
je mag nooit boven je benodigde voltage komen bijvoorbeeld:
je led heeft 4 volt nodig
je bronspanning is 12V
dan gaat dit niet, want je kunt geen spanningsval over een weerstand bekomen, dus daar moet je mee opletten!
In de FAQ staat er ruimschoots voldoende over dit onderwerp,
dus vooraleer je verder vraagt eerst dit even doornemen aub!

link naar de FAQ

[ Voor 10% gewijzigd door Lima op 21-07-2005 13:43 ]

Techno>Music

Verwijderd

Er is weer een nieuwe LED inkoopactie
http://www.inkoopactie.net/ia/gyjq8t9z

• Lima

Lima

Techno>Music

ja maar euh de prijzen zijn wel erg hoog hoor!2.5€ voor een blauwe led met hoek van 25° en 4000mcd? Das veel te veeeeel geld

Techno>Music

• Steefph
L i m a schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 20:57:
ja maar euh de prijzen zijn wel erg hoog hoor!2.5€ voor een blauwe led met hoek van 25° en 4000mcd? Das veel te veeeeel geld
Je krijgt er voor dat geld 25 ;)

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Ik heb dit topic ff aangekeken en het lijk me zelf leuk om hiermee iets te doen op mijn eigen kamer.

Met de IA die hierboven staat moet het erg goedkoop te realiseren zijn, als ik zie dat 100+100+100 ledjes resp. rood, blauw en groen bij elkaar 21 euro kosten.

Je zou een soort extra plint tegen de bestaande plint aan moeten zetten/vervangen, waar dan de ledjes in zitten. Ik zal eens aan het bedenken slaan.

Verwijderd

ik wil dit ook wel graag doen, maar zijn er ook al bestaande schemas die een beetje goed/simpel werken? Het hoeft niet allemaal super ingewikkeld te zijn. Gewoon dingen die iedereen wel in elkaar kan zetten.

• Lima

Lima

Techno>Music

oeps.. niet goed gekeken voor die IA dan!

@djlorenzo

Er zijn wel simpele schema's maar die kunnen dan ook niet echt veel. Anders moet je meteen naar een microcontroller grijpen. Het simpelste schema is dat met drie 555-IC's die als astabiele multi is geschakeld en elke 555 staat voor een kleur dus Rood Groen Blauw. De uitgang laat je dan versterken voor de nodige stroom te leveren

niet om te stoefen }) maar als je bv een microcontroller gebruikt gelijk mij kan je hem laten faden van kleur naar kleur automatisch met een instelbare snelheid, terwijl hij hij aan het faden is kan je op "pauze" duwen zodat hij niet meer verder fade en dus de gewenste kleur behoud. Ook is het me nu al gelukt om hem van kleur te laten verspringen, dus als je op een knop duwt om naar dit programma te gaan, dan kan je dus door op een andere knop te duwen hem naar een andere kleur laten springen. Dit kan ook automatisch met een regelbare snelheid.
Verder heb ik nog een klein programmatje geschreven waarmee ik dus ook een stroboscoop functie maak, natuurlijk ook instelbaar kwa snelheid.

[ Voor 50% gewijzigd door Lima op 24-07-2005 10:39 ]

Techno>Music

Verwijderd

ja dat lijkt me ook wel cowl, maar ik heb nog niet de kennis om zelf zo'n schema in elkaar te zetten zeg maar. Solderen en alles lukt wel, maar dan moet ik eerst een schema hebben hoe alles zit. Mischien als het iemand goed gelukt is een ia starte voor bouwpaketjes ofzo?

• Tsunameh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-10 10:02
zon microcontrollertje is zeker leuk, maar die dingen programmeren hun zelf niet :(

mensen zoals ik weten niet hoe ze zon ding moeten coden :+

Wat is een ander woord voor synoniem?

• Steefph
Tsunameh schreef op zondag 24 juli 2005 @ 12:17:
zon microcontrollertje is zeker leuk, maar die dingen programmeren hun zelf niet :(

mensen zoals ik weten niet hoe ze zon ding moeten coden :+
offtopic:
Kijk hier eens. Dit is van de docent die mij het vak heeft gegeven en hiermee vind ik dat je als beginner toch redelijk makkelijk op weg komt. Voor het makkelijk programmeren in C voor Atmels gebruik ik Codevision AVR. Makkelijk programma alleen is de demo gelimiteerd to 150 regels code maar, daar kom je als beginner niet zo snel aan ;)

• Lima

Lima

Techno>Music

Dj lorenzo die schakeling zal wel ergens te vinden zijn op internet ik heb nu even gene tijd maar je kunt zoeken achter astable 555
Dan zal je wel een schema vinden. Maar ik zal nog wel eens kijken. Eerst ga ik het mijne afmaken, want nu zit ik met ene programma probleempje hier.

@steef

Ik vind dat je veel beter kunt beginnen met die tutorial van op circuitsonline.nl
Die heb ik ook gedaan en daarna heb ik die gedaan:
http://www.mstracey.btinternet.co.uk/pictutorial/picmain.htm

Deze gaan alletwee over dezelfde µC. Ik heb nu al een programma geschreven van rond de 800regels denk ik, ik zou eens moeten kijken. En dat als beginner! Want voor die twee tutorials wist ik daar helemaal niks van. Dus het is mogelijk, alleen ben ik er wel erg veel en alng aan bezig geweest om het helemaal te begrijpen. Je moet het er gewoon voor over hebben.

Hierna kan je echt al mooie dingen maken met een µC!

[ Voor 53% gewijzigd door Lima op 24-07-2005 13:35 ]

Techno>Music

• Steefph
Die site waar jij het over hebt gaat over het programmeren in assembler.

Hier is niks mis mee en werkt goed maar voor een beginner kan dit tot een chaotisch programma leiden (let op "kan").

Ik heb leren programmeren met machinecode en dit was een hels karwei :p. Daarna heb ik een programma geschreven met assembler en dit was meer dan 2000 regels. Als je dan dit programma aan iemand anders moet uitleggen dan ben je daar toch wel een dag mee bezig.

Nu doe ik het meeste in C. Dit puur omdat je vanalles klaar hebt staan in standaard functies (zoals delay's).
Assembler gebruiken de meeste programmeurs als ze een code moeten schrijven die erg kritisch is kwa tijd.

Voor dit programma (het aansturen van een paar leds) is C naar mijn mening een stuk makkelijker en sneller dan assembler. Heel kort door de bocht lijkt het dus dat je bij assembler steeds opnieuw het wiel moet uitvinden ;) terwijl het harde werk bij C al gedaan is. Je kan je dus puur met je eigen code bezig houden dan de "standaard instellingen".

Dit is mijn mening over het programmeren van uC ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Steefph op 24-07-2005 13:52 ]

Verwijderd

ik vind deze site wel goed, http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william/rgbled.htm maar als ik het goed begrijp is dat maar voor 1 led, zou die zo aan te passen zijn om er meerdere mee aan te sturen? Met een beetje geduld en tijd moet dat schema wel voor iedereen te maken zijn toch?

• Lima

Lima

Techno>Music

@steef

Ja maar bij mijn programma is de tijd wel kritisch dus was ik wel verplicht om assembler te gebruiken. In C-taal programmeren kan ik al, juist moet ik nog eens kijken hoe dat moet voor een µC.
Als ik mijn programma in C zou schrijven zou het idd veel makkelijker zijn, maar het zou niet gaan omwille van de tijd.

@Lorenzo

Die site van william geeft wel de code vrij voor zoiets te bouwen maar het is erg ingewikkeld zeker voor een beginneling!

[ Voor 19% gewijzigd door Lima op 24-07-2005 14:37 ]

Techno>Music

• Steefph
L i m a schreef op zondag 24 juli 2005 @ 14:29:
@steef

Ja maar bij mijn programma is de tijd wel kritisch dus was ik wel verplicht om assembler te gebruiken. In C-taal programmeren kan ik al, juist moet ik nog eens kijken hoe dat moet voor een µC.
Als ik mijn programma in C zou schrijven zou het idd veel makkelijker zijn, maar het zou niet gaan omwille van de tijd.
Je kan me niet wijs maken dat je LEDs op de uS precies geschakeld moeten worden ;).
Het gaat hier om licht dat bestemd is voor het menselijk oog en dat is nogal traag ;)

Als je programma er om de 20mS even mee zou ophouden voor 500uS en dan weer verder gaat zal je dat echt niet zien.

Ik wil je niet dwingen om C te gebruiken maar ik vind het hiervoor een beetje overkill om assembler te gebruiken.

En als je al C kan dan is de overstap naar uC-C erg klein aangezien je al aardig overweg kan met assembler. Want bij uC-C gebruik je inplaats van de adressen gewoon de naam van dat adres.

Zo is bijvoorbeeld PORTD geen 0x12 maar gewoon PORTD.

[ Voor 14% gewijzigd door Steefph op 24-07-2005 15:01 ]

• Lima

Lima

Techno>Music

Ja idd dat ga je niet zien, maar mijn programma is zo dat het in een loop bijna altijd een schakelaar controleert. Dus dan neem ik die marge zo klein mogelijk, want ik ga drukknoppen gebruiken.
Maar dan heb je og altijd gelijk, als er iemand met een drukknop een puls van 500µS kna geven dan wens ik hem proficiat :P
Ik heb gwn die tutorial gevolgd en toen leerde ik het in assembler aan en ben daar bij gebleven. Ik wist dat het mogelijk was om in C te proggen maar ik vond niet direct iets in het nederlands.
Dat met die PORTD kna ik ook al nu. Ik include gewoon een lijstje in MPLAB en dan zijn alle benamingen automatisch correct.

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

Ik heb eens gekeken naar dat rendement gedoe ivm met die transfo.
Ik heb me daarnet even aan het rekenen gezet en ik kwam tot het volgende:

Als ik overal 4LED's in serie zet op 24V dan kom ik een rendement uit van slechts 54.31% en een vermogen van 43.56W
Dit is uiteraard logisch want mijn LED met het hoogste voltage is 4V dus 4 x 4V=16V dus moet je meteen 24V nemen.
Dit is eigenlijk niet slim want dan zou ik beter er 2 op 12V nemen maar dan zit ik met mijn rode leds die maar 2.15V gebruiken en als ik er daar ook 2 van gebruik op die 12V dan heb ik een grot vermogenverlies.

Als ik een voedingsspanning van 5V gebruik en er maar telkens 1 LED in zet dan bekom ik een rendement van 65.18% en een totaalvermogen van 36.3W

Als ik nu op die 24V telkens zo veel mogelijk led's in serie zet, dan bekom ik het hoogste rendement van 85.733% en een totaalvermogen van 27.61W

Nu zit ik wel met een probleem dat ik er bij dit 10rode led's in serie moet zetten. Ik weet niet of dit een probleem vormt maar als er dan eentje wat afwijkende eigenschappen is de kleuropbrengst verschillend voor alle leds?

Als ik nu 12V zou gebruiken dan is mijn probleem misschien opgelost want dan heb ik er 5 in serie en dat valt wel mee denk ik, wel kan ik er dan maar 2 blauwe in serie zetten!

Techno>Music

• Steefph
L i m a schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:48:
Ja idd dat ga je niet zien, maar mijn programma is zo dat het in een loop bijna altijd een schakelaar controleert. Dus dan neem ik die marge zo klein mogelijk, want ik ga drukknoppen gebruiken.
Maar dan heb je og altijd gelijk, als er iemand met een drukknop een puls van 500µS kna geven dan wens ik hem proficiat :P
Ik heb gwn die tutorial gevolgd en toen leerde ik het in assembler aan en ben daar bij gebleven. Ik wist dat het mogelijk was om in C te proggen maar ik vond niet direct iets in het nederlands.
Dat met die PORTD kna ik ook al nu. Ik include gewoon een lijstje in MPLAB en dan zijn alle benamingen automatisch correct.
Over die knop.

Het is verstandiger/handiger(doorhalen wat niet van toepassing is ;)) om dit te doen via een interrupt.

Even een korte uitleg ;)

Een interrupt onderbreekt het hoofdprogramma en voert even een andere bewerking uit.
Als dit is gebeurt gaat het programma weer verder waar het is gebleven met behulp van de opgeslagen Program Counter waarde.

Je knop input wordt dus direkt gededecteerd en hoeft niet steeds gescannend te worden.

Bij een interrupt gaat de chip naar de "interrupt service routine" hierover is veel te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Steefph op 24-07-2005 20:54 ]

• jeronimo
[quote]L i m a schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:03:
Nu zit ik wel met een probleem dat ik er bij dit 10rode led's in serie moet zetten. Ik weet niet of dit een probleem vormt maar als er dan eentje wat afwijkende eigenschappen is de kleuropbrengst verschillend voor alle leds?
quote]

Nee, als je dezelfde leds in serie zet is de kleur van alle gelijk, alleen de intensiteit kan per led iets verschillen.

Verwijderd

Ik ben van plan om ook me kamer te verlichten alleen dan boven me bureau... in 3 kleuren blauw groen en rood. daar tussen zet ik een switch zodat ik van kleur kan verwisselen.
Blauw 7200mcd :
--------------------

Gegevens :
------------
--Materiaal : Ingan/Gan/SIC
--Golflengte: 470nm
--Voltage: min: 2.8v -- typ: 3.5v -- max: 4.0v
--Max. stroom : 30mA
--Hoek: 20°
--Lichtsterkte: @20mA=7.200mcd -- @30mA=10.000mcd

Rood 7000mcd:
-----------------

Gegevens :
------------
--Golflengte: 640nm
--Voltage: min: 1.9v -- typ: 2.1v -- max: 2.5v
--Lichtsterkte: @20mA=6.000mcd -- @30mA=8.000mcd

Groen 6000mcd:
------------------

Gegevens :
------------
--Golflengte: 520nm
--Voltage: min: 2.8v -- typ: 3.5v -- max: 4.0v
--Lichtsterkte: @20mA=6.000mcd -- @30mA=8.000mcd

dit zijn de LEDjes. ik ben vanplan het aan te sluiten op een simpele transformator van 12 V. daarvoor dus voor de switch zet ik 3 weerstandjes van 500 ohm dus voor elke string LEDjes van elke kleur dus.

• Lima

Lima

Techno>Music

@steef ja idd het is het beste om dit te doen via een interrupt, alleen kan dit niet in mijn programma (ik ken wel interrupts maar toch bedankt voor de uitleg :D)
Dit kan niet omdat elk programma van mij een oneindige loop is. Dus als ik een interrupt doe dan springt hij na zijn taak toch weer naar zijn oneindige loop. Als ik hem dan bv zou doorverwijzen vanuit mijn ISR naar een andere oneindige loop (een ander programma dan bv) dan kan ik geen volgende interrupt geven want dan zit hij nog in zijn isr, want de reftie isntructie is nog niet gepasseerd

[ Voor 4% gewijzigd door Lima op 25-07-2005 12:01 ]

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

@jeronimo
Dus 10LED's in serie is geen probleem?
Ik zal er nog eens over nadenken om mijn print aan te passen, want dan moet mijn voeding ook veel minder groot zijn :D

Techno>Music

• jeronimo
Ja, dat kan zonder probleem. Maar met een paar minuten werk had je dat natuurlijk zelf ook wel uit kunnen zoeken. :)
Afbeeldingslocatie: http://img309.imageshack.us/img309/1082/10leds4ta.jpg

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 09:37

Belgar

Archmaster ranzige code..

L i m a schreef op maandag 25 juli 2005 @ 11:58:
@steef ja idd het is het beste om dit te doen via een interrupt, alleen kan dit niet in mijn programma (ik ken wel interrupts maar toch bedankt voor de uitleg :D)
Dit kan niet omdat elk programma van mij een oneindige loop is. Dus als ik een interrupt doe dan springt hij na zijn taak toch weer naar zijn oneindige loop. Als ik hem dan bv zou doorverwijzen vanuit mijn ISR naar een andere oneindige loop (een ander programma dan bv) dan kan ik geen volgende interrupt geven want dan zit hij nog in zijn isr, want de reftie isntructie is nog niet gepasseerd
Dit klopt technisch gezien wel, maar hier is heel makkelijk omheen te werken. Je kunt in je interrupt bijvoorbeeld alleen een flag zetten en daarop controlleren bij je volgende pass. Ook kun je variabele GOTO's etc maken (of je program counter direct bewerken, wel erg vies). Indien je met meerdere lussen werkt zijn interrupts juist ideaal.

...Als het maar werkt

• Lima

Lima

Techno>Music

@ belgar

Hmm dat snap ik toch niet helemaal. Bedoel je een variabele in je ISR zetten en die veranderen van toestand bv 1 als er een interrupt geweest is. Als hij dan weerkeert naar die lus waarin er een instructie staat die zegt als die variabele 1 is hij uit die loop moet gaan?

@jeronimo

Dat had ik niet zelf kunnen uitzoeken tot nu :P want mijn led's zijn net toegekomen van world-led.com en ik heb er een led assortiment bijgekregen en 10gram LED's gratis. En dat zijn blijkbaar dezelfde als de jouwe :D
In ieder geval bedankt!
Wel zal ik moeten oppassen dat de waarde van die weerstand dan erg precies is. Ik zal 1% weerstanden moeten nemen van de E24 reeks. Ik moet er toch niet zo veel hebben dus het is niet erg dat die dan wat duurder zijn. Wel weet ik niet of er in de E24 reeks ook 1% weerstanden zijn, maar ik denk van wel.

Techno>Music

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoe zit het met de lichtopbrengst ?
Het lijkt me dat je flink wat leds nodig hebt om de boel een beetje te kunnen verlichten ?

• Lima

Lima

Techno>Music

Ja idd je hebt een heleboel LED's nodig. Maar als je er echt mee wilt gaan verlichten dan heb je der echt veel nodig. Ik ga er maken met 100LED's in 1 bol (99 om precies te zijn), en ik denk wel dat die bollen wel redelijk veel zullen oplichten
ik had het al getest met 30LED's en toen gaven ze al redelijk veel licht, op 1 meter afstand in het donker gaf hij de keuken deuren een andere gloed afhankelijk van het kleur.
Met 99LED's ben ik wel eens benieuwd :D

Normaal gezien kun ja dat uitrekenen aan de hand van het aantal mcd's maar hoe dat moet weet ik niet goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Lima op 25-07-2005 15:55 ]

Techno>Music

• Grimm9mm
Damn, al dat geknoei met voedingen... terwijl ik hier in de electronica-afvalbak op mijn werk een stapel hardware heb gevonden met gestabiliseerde voedings-units erop die +12V@2A, +5V@4,5A en +3,43V@4,8A leveren. Best relaxed!
Vanavond ga ik even een Atmel programmer in elkaar solderen, en dan een schakelingetje bouwen waarmee ik wat kan experimenteren met de plaatsing van die leds. Ik weet namelijk nog niet HOE ik ermee mijn kamer ga verlichten, maar ik moet duidelijk iets experimenteren met plastic, glas en of spiegeltjes.

Verwijderd

Ik ga ook misschien iets in elkaar knutselen. Maar ik heb totaal geen idee hoeveel licht zo een led opbrengt. Heeft er iemand een foto van een led in het donker met een gekende lichtopbrengst tegen een muur ofzo? Zo kan ik een idee krijgen.
Waarom kiezen de meesten hier om 3 afzonderlijke leds te gebruiken ipv 1 full color led? Omwille van lichtopbrengst?

• Lima

Lima

Techno>Music

Als je er niet mee inzit hoe je controler unit eruit ziet kun je idd een PC voeding gebruiken, maar ik wil ene zo klein mogelijke controller unit en wil dus alles berekenen, een 30VA 70mm diameter 32mm hoog of een 50VA 80mm diameter en 39mm hoogte scheelt toch een centimeter hoogte en diamter, ook van 0.74kg naar 0.44kg scheelt ook 300gram.
Dan ga ik ook nog eens alle koelelementen berekenen om tot zo een klein mogelijk resultaat te komen.
Als je een PC voeding gebruikt zit je al meteen aan een serieuze bak.
Het beste voor kleurmenging is mat wit glas of plastic (plastic is veel goedkoper)
Tenzij je van een lange afstand schijnt (gelijk die LED display's met kleur) dan kan je ze gewoon telkens in een klein groepje van 3 zetten zonder er iets voor

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

@tranendal

Dat is omdat RBG leds veel duurder zijn.

Techno>Music

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb iets gehoord over 'superleds' die schijnen veel meer lichtopbrengst te hebben dan normale led's. Worden in de toekomst ook voor auto-lampen gebruikt. Zijn mischien wel iets duurder maar 100 led's lijkt me ook niet echt relax om iets te verlichten.,.,

• Lima

Lima

Techno>Music

Die super led die bestaan al dat zijn led met een hoger wattage kweet niet wat de recenste hoogste wattages zijn, maar ze zitten zeker al boven de 3Watt. Nu zijn er naar mijn weten nog geen RGB versies van die dingne uitgebracht, en aangezien die luxeon stars redelijk groot zijn, zouden we geen subtiele kleurenmenging bekomen. Daarom gebruiken we nu gewone LED's.
Tevens moet je deze grote LED's koelen wat dus dit probleem ook nog oplevert.

Techno>Music

• Tim_R
Voor mensen die de led's in plinten willen zetten: Zoek eens naar plinten met een kabelgoot. Dan zit er aan de achterkant een groef van ca. 5mm breed en diep waar je perfect je kabels in kwijt kan. Je hoeft dan alleen nog maar gaatjes te boren voor je leds. Ik heb die plinten ook op mijn kamer en daar zit de coax-kabel in (voor de TV). Ideaal is dat!

• Grimm9mm
Ik was zelf origineel van plan om van die aluminium profielen in letter H of stoelvorm te gebruiken die je bij de gamma en praxis e.d. kan kopen. Die kan je dan ook aan je plint bevestigen, en in de ene kant van je H-profiel kan je de kabel verstoppen, en de andere kant verbergt het het directe aanzicht van de leds.
Maar nu zit ik echter wat meer na te denken over coole effecten met diffuus plastic, of inschijn effecten met glas en/of spiegeltjes ofzo.

Verwijderd

Ik volg dit onderwerp al een tijdje en het valt mij op dat er zo weinig mensen een pc-voeding gebruiken. Dit is toch het meest aanvoudige om als voeding voor de led's te gebruiken? Of dienen de lijnen eerst gestabiliseerd te worden? Iedereen heeft toch nog wel een oude 250W voeding liggen..

Daarnaast heb ik geen ervaring met µc, c++ enkel de basis.
Hoe begin ik hier nu het best mee?
Ik heb al voldoende tut's verzameld, maar ik heb nog geen elektronica.
Waar koop ik dit het best en bovendien wat dan. Ik lees hier zaken of PIC's, Atmels, Max's, etc.

Daarnaast heb je nog programmeersoftware nodig, een bordje om de µc te verbinden met een pc via RS232?,... Ik dacht aan zoiets: http://www.electronic-kits-and-projects.com/3081.htm
Is dit de moeite? Kent niemand een goede winkel in België, rond Leuven - Aarschot?

En dan als laatste, enkele led's kun je rechtstreeks aansturen met een µc en weerstand. Voor meerdere led's moet je een vermogentransistor gebruiken. Hier ken ik dus ook weer niet veel van. De theorie achter mosfet's, darlington transistors e.d. snap ik wel, maar in de praktijk...

Btw, niemand zin om een overzichtelijke FAQ en/of stappenplan op te stellen zoals bij andere grote topics? _/-\o_ :X Het begint voor mij wat onoverzichtelijk te worden...

• Grimm9mm
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:12:
Ik volg dit onderwerp al een tijdje en het valt mij op dat er zo weinig mensen een pc-voeding gebruiken. Dit is toch het meest aanvoudige om als voeding voor de led's te gebruiken? Of dienen de lijnen eerst gestabiliseerd te worden? Iedereen heeft toch nog wel een oude 250W voeding liggen..
Ik gebruik voor het experimenteren idd ook wel een oude AT-PC voeding, alleen als ik het straks als kamerverlichting wil gebruiken, dan wil ik geen ventilator op de achtergrond hebben, en ook is het fijn als je zelf een "eigen" oplossing hebt gevonden om gestabiliseerde spanning te leveren... vind ik tenminste.
Zodra ik alles uiteindelijk af heb wil ik best wel posten hoe ik dit gedaan heb, maar dat gaat denk ik nog wel een maandje of 2 duren :|

• Lima

Lima

Techno>Music

@ trebbel

In belgïe zijn er niet zo vele electronicaboerne als in nederland (ben zelf belg).
Dus je moet maar eens zoeken in de gouden gids.

Als je al tutorial hebt doorlopen zou het je wel duidelijk moeten zijn hoe je aan zoiets moet beginnen.
Ik zal zeggen hoe ik het heb aangepakt:

-eerst de tutorial van circuitsonline.nl gevolgd
-een microcontroller kopen en de electronica voor een programmer samen met een BREADBORD (heel belangrijk!!) en 3LED's en 3 weerstanden en ook een adapter als voeding
-beginnen met programmeren.

en dan moet je je plan kunnen trekken.

edit:

Voor die vermogenmosfets wil ik je wel ff helpen het is echt niet moeilijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Lima op 26-07-2005 19:00 ]

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

Grimm9mm schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:49:
[...]

Zodra ik alles uiteindelijk af heb wil ik best wel posten hoe ik dit gedaan heb, maar dat gaat denk ik nog wel een maandje of 2 duren :|
:P ik ken dit probleem. Bij mij duurt ook alles redelijk lang, het blijkt altijd lastiger dan voorzien.
Nu binnen een maand zou alles moeten af zijn. Dan begin ik miss ff een CM om het te laten zien met pics en filmpjes.

Ik heb 3 dagen bezig geweest aan de prints van 8 u 's morgens tot 's avonds en nu al ruim een maand aan het programma, maar het is eindelijk af >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Lima op 26-07-2005 18:59 ]

Techno>Music

• Grimm9mm
L i m a schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 18:57:
[...]

:P ik ken dit probleem. Bij mij duurt ook alles redelijk lang, het blijkt altijd lastiger dan voorzien.
Nu binnen een maand zou alles moeten af zijn. Dan begin ik miss ff een CM om het te laten zien met pics en filmpjes.

Ik heb 3 dagen bezig geweest aan de prints van 8 u 's morgens tot 's avonds en nu al ruim een maand aan het programma, maar het is eindelijk af >:)
Heb je al een filmpje of fotos kunnen maken?
En ik ben nu zelf 8 uur/dag op kantoor bezig met het schrijven van andere lowlevel software in C++, dus ik heb nooit zon haast om thuis verder te gaan B)

• Lima

Lima

Techno>Music

Ik zal eens kijken wat ik kan doen. Nu het is nog altijd die k*t prototype bol, dus hij geeft niet veel licht, en de kleurenmenging is niet ideaal want ik zal nog een hogere weerstand voor de groene moeten nemen, want groen steekt er bovenuit. Ik zal aparte filmpjes maken, want nu staat alles nog in een test opstelling en het is nog met gewone switchen te doen.

Binnen een half uur staan ze er op!

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

Ik heb de programmas faden, stroboscoop en bruusk verspringen van kleur gefilmd. Nu bij het stroboscoop programma kan de camera niet mee. Als ik het sneller laat gaan lijkt het ineens alsof hij twee keer zo traag gaat. En bij het bruusk verspringen van kleur programma kan je zien dat hij ene beetje onregelmatig verspringt.
Dit komt omdat ik nu een slechte blokgolf oscillator heb die geen 50% duty cycle heeft. De schakeling triggered namelijk op een flank en de kleur veranderd dus na elke flank.

PS: Weet er soms iemand of er een soepele XVB of een andere kabel bestaan met 4 aders van 1.5mm²?

[ Voor 63% gewijzigd door Lima op 01-10-2010 14:59 ]

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

ik ben ff twee weken op reis, tegen dat ik weer ben is al het materiaal er en kan ik volop beginnen. Vandenavond vertrek ik :D

Techno>Music

• Tim_R
Ik heb eens wat uitgedacht:

Wat ik wil gaan maken is een klein kastje voor aan de muur, waarop je 4 pots vindt en aan de onderkant een parallelle poort. Dit wordt dan dus het regelkastje. Aan de bovenkant vind je 2 utp-aansluitingen, die uiteraard parallel aan elkaar staan. De 8 aders van de UTP kabel worden benut voor 4 kleuren en voor elke kleur een eigen groundlijn, het nut hiervan zal ik nog uitleggen.

Vervolgens ga ik spotjes maken, ongeveer 6x6 in het vierkant met een klein PCB'tje erin. Dat komt er dan als volgt uit te zien:

-> UTP in -> per kleur 2 led's en een voorschakelweerstand in serie -> 2x UTP uit ->

Dit systeem is dan dus enorm flexibel, omdat je naar hartelust spotjes kan toevoegen, en ook elk spotje als splitter kan gebruiken vanwege de 2 uitgangen. Wanneer je een uitgang niet gebruikt maakt dat niets uit, de led-groepjes staan toch parallel.

Voor de regelaar moet dus ook een mooie print worden gemaakt, als volgt:

code:
1
2
3
Parallel \
         |-> PWM-sturing -> 4 kleurkanalen
    Pots /

Hier moet ik nog een hoop over uitzoeken, duidelijke schema's zijn hiervoor niet te krijgen denk ik... Ik hoop dat jullie een beetje willen meedenken ;)

Elk spotje heeft dus max. 80 mA nodig om te branden (8 leds per spot) en ik gebruik een regelbare gestabiliseerde metspanningsadapter van max. 1200 mA bij 12v als voeding. Je kan dus tot wel 15 spots op de regelkast hangen!

Dit klinkt erg goed, maar ik moet wel nog een goede aansturing zien te bouwen...

* Tim_R is niet zo goed met IC's en condensators :|

[ Voor 5% gewijzigd door Tim_R op 28-07-2005 12:08 ]

• Grimm9mm
@timmyboy
Je wilt dus 4 kleuren gebruiken? Wat is de 4e dan? Wit? Of ultra-violet ofzo (die werkt namelijk niet zo heel goed in verlichting van grotere ruimten).
Voor de rest klinkt het idd allemaal ongeveer hetzelfde als ik wilde doen, alleen wil ik mijn spotjes zo simpel mogelijk maken, zonder PCB's en connectors, dat scheelt in kosten, moeite, en ruimte. Maar totdat ik een concreet idee heb hoe die spots eruit moeten zien blijk ik natuurlijk ook maar knoeien ;)
Waarom wilde jij trouwens 4 grondlijnen? En zijn jouw spots dan 6x6 cm ofzo? Ik snapte niet wat je bedoelde met 6x6.

• Belgar

Belgar

Voor dit project hoef je niet opnieuw het wiel uit te vinden natuurlijk:

Ledbar project

Dit zijn 64 leds met individuele PWM regeling. Dit project geeft ook een redelijke indicatie van de te verwachten kosten. Hoewel er nog redelijk ge-optimaliseerd kan worden. Met een iets duurdere PIC kunnen nog eens 4 maal zoveel LEDs worden bestuurd, hoewel de PWM regeling dan wel een stuk minder nauwkeurig is met de huidige software.

De Ledbar software is echter geschreven om bijna "realtime" aanpassingen te doen aan de intensiteit van alle leds. Als men de intensiteit slechts zelden (lees: maximaal 1x per seconde) wil aanpassen is hier mischien ook nog wel iets te winnen.

...Als het maar werkt

Verwijderd

Timmyboy_ schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:07:
...De 8 aders van de UTP kabel worden benut ...
Levert het gebruik van een UTP kabel geen problemen op omdat die toch +- 75 Ohm is. Is het dan niet te verwachten dat de leds na enkele meters telkens zwakker oplichten?

• LittleWan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 15:33
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:16:
[...]
Levert het gebruik van een UTP kabel geen problemen op omdat die toch +- 75 Ohm is. Is het dan niet te verwachten dat de leds na enkele meters telkens zwakker oplichten?
Is dat niet de impedantie van de kabel bij hoge frequenties?? (zoals 50 of 75Ohm bij coax).
Bij lage frequenties (minder dan een megahertz of zo) is die weerstand veeeel lager.
kan zijn dat ik verkeerd ben of iets over het hoofd zie...

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

• Tim_R
Grimm9mm schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 14:08:
@timmyboy
Je wilt dus 4 kleuren gebruiken? Wat is de 4e dan? Wit? Of ultra-violet ofzo (die werkt namelijk niet zo heel goed in verlichting van grotere ruimten).
Voor de rest klinkt het idd allemaal ongeveer hetzelfde als ik wilde doen, alleen wil ik mijn spotjes zo simpel mogelijk maken, zonder PCB's en connectors, dat scheelt in kosten, moeite, en ruimte. Maar totdat ik een concreet idee heb hoe die spots eruit moeten zien blijk ik natuurlijk ook maar knoeien ;)
Waarom wilde jij trouwens 4 grondlijnen? En zijn jouw spots dan 6x6 cm ofzo? Ik snapte niet wat je bedoelde met 6x6.
Ik bedoel idd 6x6 cm. De 4 grondlijnen zijn erg handig bij het maken van een print, omdat je anders heel veel draadbruggen moet solderen (11 per spotje) en wanneer je 4 grondlijnen gebruikt slechts 7 per spotje. De 4 grondlijnen kan je op de hoofdprint weer heel gemakkelijk samenbrengen. Ik wil graag een printje in elk spotje vanwege de duurzaamheid en het gemak, het is namelijk veel steviger en handiger dan alles los aan elkaar hangen en het kost bijna niets als je iemand kan vinden die er apparatuur voor heeft.

Ik heb wel een concreet idee hoe mijn spots eruit komen te zien inmiddels.

Ik wil graag connectoren gebruiken omdat

- je dan niet vast zit aan een vooraf bepaalde volgorde van spotjes
- je ook niet vast zit aan een vooraf bepaald aantal spotjes
- het niet erg duur is
- je het systeem weer gemakkelijk uit elkaar kan halen en meenemen
- het systeem gemakklijk kan uitbreiden

dus :P
Belgar schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 14:58:
Voor dit project hoef je niet opnieuw het wiel uit te vinden natuurlijk:

Ledbar project

Dit zijn 64 leds met individuele PWM regeling. Dit project geeft ook een redelijke indicatie van de te verwachten kosten. Hoewel er nog redelijk ge-optimaliseerd kan worden. Met een iets duurdere PIC kunnen nog eens 4 maal zoveel LEDs worden bestuurd, hoewel de PWM regeling dan wel een stuk minder nauwkeurig is met de huidige software.

De Ledbar software is echter geschreven om bijna "realtime" aanpassingen te doen aan de intensiteit van alle leds. Als men de intensiteit slechts zelden (lees: maximaal 1x per seconde) wil aanpassen is hier mischien ook nog wel iets te winnen.
Dat ga ik eens bestuderen... Bedankt voor de link! :)
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:16:
[...]

Daar heb ik geen rekening mee gehouden... Ik had zoiets van: Als er een netwerksignaal overheen kan kan er ook 12v overheen!

Van welk materiaal zijn de aders in een UTP kabel dan? Dan kan ik de weerstand berekenen namelijk.

Weet iemand nog een andere kabel met 8 aders dan? :)

EDIT:

Ik lees net dat stuk over die ledbars, maar dat is met een seriele interface. Ik wil graag met parallel gaan werken, dan kan ik iig die shiftregisters weg laten...

Alleen PICs en het programmeren ervan dat gaat me boven mijn pet... Kort omschreven wat ik wil:

- Het regelen van de intensiteit per kanaal in 32 of 64 stappen (dat is al genoeg) via zowel 4 draaiknoppen (potmeters?) als via de paralelle poort.
- Deze realtime aansturen in bijv. VBscript, waarmee ik ook een eventuele Winamp-plugin kan proggen. Ik wil dus eigenlijk het hele PIC gebeuren weglaten en realtime vanuit de paralelle poort aansturen. Kan dit?

Ik wil jullie wel even laten weten dat ik maar matige skills heb. Ik stort me hier in een project waar ik enthousiast aan wil beginnen, maar wat misschien te hoog gegrepen is. Ik ben ook zeker geen noob; ik kan prima solderen etc. maar ik kan dit zeker niet alleen doen; jullie zullen dus nog veel vragen van me krijgen, alhoewel er gelukkig veel in de search te vinden is. Ik kan wel goed met PHP overweg btw, dus programmeren is niet helmaal nieuw.

BTW, ik las iets over 'Elektronica, echt niet moeilijk', is dat aan te raden en hoeveel delen zijn dat? Weet er ook iemand een goed boek over VBscript? Lezen in een boek is nog altijd vele malen fijner dan op die trillende kloteCRT hier... Ik krijg hem niet hoger dan 60Hz en ik zie hem gewoon het beeld verversen :(

[ Voor 55% gewijzigd door Tim_R op 28-07-2005 22:34 ]

• Robindev
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11-2023
wacht even, volgens mij is 75 ohm de karakteristieke weerstand(uitleg ->google).dit is iets waar je je waarschijnlijk geen zorgen over hoeft te maken(zolang je transmissie niet in de megahert is ) de echte weerstand van je utp kabel is gemoon 0 ohm, en kan dus gewoon gebruikt worden volgens mij(behale dat je geen 1,2 A over je utp kan sturen!, zoek eens op wat de maximale rating voor utp is!)

verder raad ik je aan om gewoon eens wat rond te googlen, zoek bv naar "datasheets" van "clock IC" (ook wel NE555) "counter ic" en "compare ic" dat zijn ic's waarmee je een pwm signaal zou kunnen creeren(counter laten tellen en bij een bep. waarde de leds aan/uit zetten, en dit 100 keer per seconde oid). bijna alle ic's die jij nodig hebt zullen alleen maar 5 volt en aarde nodig hebben. Je kunt denk ik best zelf uitzoeken hoe je dat kan doen, t is net lego. Voor voeding en adc(analoog naar digitaal converter) voor pots heb je wel meer nodig(weerstandjes, condensatoren) maar dit staat ook in datasheets. Ik denk dat je op deze manier veel meer leert en ook meer lol hebt.(ik heb op deze manier eens een dimmer voor 230v gebouwd gewoon door internet af te struinen, en wat je weet te combineren,had toen ik begon geen ervaring met ic's net als jij) Maak eens met je gevonden info een eigen schema en post dat, met de dingen waar je niet zeker van bent(NA zorgvuldig de datasheet te hebben gelezen)

maar mischien is het makkelijker om je parralele port dit te laten genereren, en dan je potmeters via game port oid. Ik denk alleen dat je ook je lichten wilt besturen als je pc uit is, dus die vlieger zal wel niet op gaan.

[ Voor 75% gewijzigd door Robindev op 28-07-2005 23:20 ]

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Timmyboy_ schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 22:04:
[...]
Ik lees net dat stuk over die ledbars, maar dat is met een seriele interface. Ik wil graag met parallel gaan werken, dan kan ik iig die shiftregisters weg laten...
Hier volg ik je niet helemaal. ik weet niet hoe jij zonder shiftegisters 64 leds individueel zou gaan aansturen via de parallelle poort, maar in dit geval zijn die shiftregisters er omdat alle leds met 1 pwm kanaal aangestuurd worden. Verder dient de seriele poort enkel om de intensiteiten naar de microcontroller te sturen, iets dat volgens mij via de paralelle poort ook wel zou moeten lukken met een kleine aanpassing.
Verder kan je met een FT232BM chipje die seriele poort omzetten naar een usb poort!

8)7 mijn (belgische) frank valt plots, je wil natuurlijk niet die shiftregisters in je spotjes verwerken... dat is natuurlijk wel een reden om een ander ontwerp te kiezen :X

keep trying...

• Belgar

Belgar

Corpse2 schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 00:45:
[...]

8)7 mijn (belgische) frank valt plots, je wil natuurlijk niet die shiftregisters in je spotjes verwerken... dat is natuurlijk wel een reden om een ander ontwerp te kiezen :X
Lijkt mij nu juist wel een optie. Stroom + 1 data kanaal. Zo'n shiftregister is niet zo groot en is makkelijk van afstand aan te sturen. Er staan in dit topic ook suggesties met 555's. Dat betekend echter dat je elke kleur een 555 moet geven en dit is niet (direct) van afstand programeerbaar.

Als je vele spots van afstand wilt "beheersen" met elke spot individueel instelbaar licht dan is een microcontroller oplossing ideaal.

Overigens, zoals corpse2 al aangeeft, hoeft dit niet bestuurd te worden met een computer. een PIC/Atmel kan meestal ook omgaan met analoge inputs (draaiknoppen e.d.). Het is dus belangrijk om te definieren wat, en hoe, je dingen wilt kunnen instellen e.d. Indien je zou willen, kun je zelfs een 555 oplossing remote aansturen met een microcontroller.

...Als het maar werkt

• Tim_R
Hm het enige is dat ik de spots absoluut niet los wil aansturen, alleen maar per kleurkanaal. Ik wil dus gewoon een PWM-signaal over de UTP-kabel sturen voor elke kleur. 4 verschillende signalen dus.

Hoevaak kan een parallelle poort eigenlijk zijn data verversen in een seconde?

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 13:56

chromeeh

the Gnome

Timmyboy_ schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:06:
Hm het enige is dat ik de spots absoluut niet los wil aansturen, alleen maar per kleurkanaal. Ik wil dus gewoon een PWM-signaal over de UTP-kabel sturen voor elke kleur. 4 verschillende signalen dus.

Hoevaak kan een parallelle poort eigenlijk zijn data verversen in een seconde?
Vergeet je daarbij niet dat het aansturen van de parallelle poort erg veel cpu vreet ;)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Pagina: 1 2 3 Laatste