Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LED] RGB-Kamerverlichting met microcontroller en PWM

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 5.927 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grimm9mm
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-04-2019
Ik woon nu al een aardige tijd op kamers, maar ben de laatste tijd nogal teleurgesteld in hoe mijn kamertje eruit ziet, nogal saai en wit namelijk. Nu zag ik ergens een keer op slashdot dat een goser zijn studentenkamer creatief had verlicht met 3 verschillende soorten LEDjes. Nu dacht ik dus: "dat kan ik vast beter", want het zag er allemaal redelijk slordig uit... maar zoveel ervaring met electro heb ik niet, maar wil hier wel veel over leren.
Nu zat ik te denken aan het aanleggen van een UTP kabel rond mijn kamer, die af en toe wordt onderbroken voor een zelfgemaakt lichtspotje van een groep van 9 LEDjes op de volgende manier:
code:
1
2
3
4
5
6
       LED-LED-LED    LED-LED-LED    LED-LED-LED
       |         |    |         |    |         |      
 R --------------|----|---------|----|---------|-----
 G --------------|--------------|----|---------|-----
 B --------------|--------------|--------------|-----
GND--------------------------------------------------

Per kleur staat elke spotje per kleur parallel aangesloten, met de 3 LEDjes in serie.
Elk LEDje vraagt zon 3,5 V en 20 mA, dus verwacht ik dat voor het aansluiten van 10 van die spotjes 10,5 V en 600 mA zal vragen
Hierbij wilde ik de resterende 4 lijnen gebruiken voor bijvoorbeeld een groepje witte ledjes, of Ultraviolet, of in plaats daarvan een 2e groep RGB met een extra GND-lijn.
Als je dan een Pulse Width Modulator op de lijn van een van de kleuren zou loslaten, dan krijg je als het goed is een dimbare kleur, en met de drie kleuren bij elkaar dus de mogelijkheid om approx 16.7 miljoen verschillende kleuren licht langs mijn saai witte muren te schijnen.
Nu zullen al die LEDjes bij elkaar vast niet zoveel geld kosten, en de packaging zal ik ook wel redelijk goedkoop aan kunnen leggen, maar ik maak me meer druk over de aansturing van dit allemaal.
Voor zover ik het nu uitgevogeld heb zal ik een adapter moeten hebben die zon 12 Volt levert en <=800 mA.
Vervolgens zal ik vast wel een microcontroller (PIC?) kunnen gebruiken als Pulse Width Modulator met eventuele opgeslagen mogelijkheden en een knop waarmee je kan cyclen van modus. Omdat die uC natuurlijk niet al dat vermogen kan leveren zal deze weer een transistor o.i.d. aan moeten sturen met die pulse, die vervolgens de juiste hoeveelheid stroom door kan laten stromen naar de RGB kanalen.

Kunnen jullie even heel hard tegen deze theorie aantrappen, zodat ik hier een wat beter beeld van kan krijgen? Ik heb een paar jaar geleden wel leuke programmatjes geschreven voor een Siemens SAB 535 experimenteer bordje, maar dat is natuurlijk wel wat anders dan het zelf maken van een printplaatje, en het solderen van mogelijke aansluitingen e.d.

Het mooiste zou zijn als die uC ook nog uitgebreid zou kunnen worden met eventuele schakelaars en potmeters voor het instellen van RGB waarden, of voorkeurkleuren... of misschien zelfs een microfoontje om de verlichting te kunnen laten reageren op geluid... maar dit zullen wel allemaal droombeelden zijn.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 16:41
Haha, alsof de duivel }) er mee speelt, ik heb het zelfde idee voor hier in mijn kamer, alleen wil ik dan in mijn plafond langs de rand sfeerverlichting aanleggen... Ik zat zelf te kijken naar van die dual of triple leds

Dit topicje ga ik bijhouden, ik ben namelijk nog een grotere electronica n00b dan jou :)

[ Voor 10% gewijzigd door Jfwiet op 07-06-2005 17:03 ]

• Grimm9mm
Ik wilde het idd ook langs het plafond doen, en langs de vloerplint, zodat je kolommen krijgt.
Ik kan ook wel RGB-leds nemen, maar die leveren minder licht dan 3 losse heldere LEDS, en ik vind het waaiereffect eigenlijk wel leuk

Verwijderd

Heb je geen plaatje van de kamer die je op internet zag??

• NightOwlNL
  • Laatst online: 02-10 21:19
als dit systeem via de computer stuurbaar is, niet veel gaat kosten en er vermogen aangehangen kan worden, ben ik ook van de partij :)

• Grimm9mm
MR_WAZOO schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 17:39:
als dit systeem via de computer stuurbaar is, niet veel gaat kosten en er vermogen aangehangen kan worden, ben ik ook van de partij :)
Tja, ik vond het juist veel interessanter om het via een zelfstaande microcontroller te doen, maar misschien kan je deze laten communiceren met je PC via een seriele aansluiting... maar dat ben ik zelf niet van plan.
Worst case scenario:
https://netfiles.uiuc.edu/bkpeters/www/LEDBed/index.html
Best case scenario:
http://www.thevospad.com/home.htm

[ Voor 15% gewijzigd door Grimm9mm op 07-06-2005 18:12 . Reden: Even URL's erbij gedaan ]

Verwijderd

Vet! Aan zoiets zit ik ook al een tijdje te denken!
Het zal wel in de lucht hangen ;)
Aangezien ik een beetje een printplatenn00b ben, kijk ik vooral mee de komende tijd.
*Bookmarked*

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-11 15:05
er stoer!

die omhoogschijnende 'spots' van vossolutions lijkt me wel iets voor op mn kamer :)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Dat ding van vossolutions ben ik al een tijdje aan het nakijken maar tot nog toe geen geld noch tijd gehad. Weet je soms waar je zo'n superbrightled's gaat aanschaffen? Zoja, hoe "bright" zijn ze en hoeveel kosten die?

BTW. Het is waarschijnlijk beter als je alles gewoon in parallel zet. Dan heb je wel een of meerdere sterke 3,5V voedingen nodig en dan geeft het niet als een LED-spotje kapot gaat of erger nog: in kortsluiting gaat.

[ Voor 37% gewijzigd door Guru Evi op 07-06-2005 18:33 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

Hm, ik heb hier nog een stuk of 1.000 helder blauwe leds liggen (5mm), én ik ga binnenkort verhuizen.
Zal ook eens brainstormen over wat te doen. :)

Verwijderd

In parallel zou in principe idd beter zijn, maar je kan ze wel per 3 in serie zetten en dan kan je gemakkelijk bv een PC voeding gebruiken aan 12V.
Maar zo kan je ook redeneren voor 5V natuurlijk...

Picje, paar dikke fet's, en een klein printje waar je eventueel seriele poort naar buiten brengt (evt. via jumper overbrugbaar naar GPIO) en de overige pennen naar buiten brengen voor andere toepassingen zoals pots.. lijkt me wel een leuk idee

Verwijderd

Je kan op die manier je eigen ambi light bouwen _/-\o_ alleen dan veel en veel beter.

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Leuk idee.. Ik doe mee. Het idee om die voeding van 12 V te nemen lijkt mij een goed idee. Ik heb nog wel ergens een oude voeding liggen zonder ventilator.

• Grimm9mm
Ik moet wel even waarschuwen dat het waarschijnlijk niet echt superfel licht zal geven, dus het is geen vervanging voor je lampen, eerder vervanging van je romantische kaarsen ;)
Er zijn wel blijkbaar Luxeon LED-spotjes te koop, die zitten boven de 10 euro, maar dan praat je meer over een concurrent van een halogeenspotje ipv moodlighting.
Besides... ik wil het gewoon een keer zelf maken ;)

• Edmund
  • Niet online
Ik heb zoon ding waarvan de kleuren steeds veranderen. Daarvan zitten de ledjes zoals hieronder gerangschikt. Jaja.. het moet een cirkel voorstellen met 1 ledje in het midden :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
      R              R=Rood
                     G=Groen
  G       O          O=Oranje
      B              B=Blauw
  O       G

R

[ Voor 32% gewijzigd door Edmund op 07-06-2005 19:46 ]

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

idee is leuk maar ik ga nu niet mee denken, heb het een beetje druk. over 2 weken doe ik ook me

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Interessant project. Kzou je opzich wel willen helpen, maar nog 3 onafgemaakte projecten liggen sorry. Veel succes in ieder geval, opzich moet het wel te doen zijn. Vergeet alleen geen weerstanden, anders zijn je ledjes niet zo blij

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Echt super toevallig. Hier ben ik dus nu ook mee bezig. Een binnenhuisarchitect heeft mij gevraagt om dit bij hem thuis te maken. Ik ben hier nu al een tijdje mee bezig omdat ik ook nog andere dingen moet doen.

Natuurlijk heb ik ook wat foto's van het project: (testopstelling). Uiteindelijk komen er VEEL meer LED's....

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rweltens/Atmoz/LED%20Project/TestOpstellingFull1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rweltens/Atmoz/LED%20Project/TestOpstellingFull2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rweltens/Atmoz/LED%20Project/RGB%20-%20wit.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rweltens/Atmoz/LED%20Project/RGB%20straal.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rweltens/Atmoz/LED%20Project/RGB%20vlek.JPG

Zoals je kunt zien gebruik ik ook losse LED's (veel feller als RGB LED's).
De aansturing gaat via een PIC18F452 en er komt later een 4x20 LCD scherm aan met 4 van die "touch-buttons" om het geheel in te kunnen stellen enzo. Ik leg ook een kabel rond de kamer en daarop sluit ik dan LED groepen (in serie) parallel aan. Ik ben met dat kleine "houten-test-ding" naar de plaats gegaan waar het moest komen. Toen kwamen we erachter dat de LED's niet direct op de muur moeten schijnen, maar via de plafond. Hierdoor krijg je geen kleurenvlekken (zoals op de foto's), maar één hele mooie gemenge kleur!! Echt fantastisch hoe het eruit zag ;) Alle LED's aan gaf een mooie witte sfeerverlichting. Ik moet zeggen dat ik er zelf van stond te kijken hoe mooi het was _/-\o_

Ik hoop jullie binnenkort wat meer actiefoto's te kunnen laten zien.
Natuurlijk ga ik dit topic iedere dag volgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Atmoz op 07-06-2005 20:30 ]

• LittleWan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 15:33
Ik heb ook zo een idee in mijn hoofd. Nu zijn het nog examens maar daarna ga ik er eens werk van maken.
Ik heb 3*25 leds liggen, zijn van die hyperfluxdingen die 70mA slikken. 4000mCd over 160° !!! daar kan ik al deftige verlichting mee maken.
Ik zou deze in 4 delen die onafhankelijk van elkaar te besturen zijn, dan heb ik zo ongeveer een lint van 2m lang. die zou ik in de hoek willen hangen van de muur en het plafont. een kast ga ik zelf maken denkik. plexiglas kopen en ff schuren met korrel 1000 schuurpapier zodat het wat mat wordt en je de ledjes zelf niet zal kunnen zien zitten.
De bedoeling is het met een 8051 of een PIC die aan te sturen. Er zal een programma inkomen die automatisch de 4 delen moet gaan faden in alle kleuren. Daarnaast ga ik nog een verbinding verzorgen met de PC die de 4 delen kan aansturen appart. Zo kan ik elk gewenst effect met de PC aansturen. Als toemaatje zou ik dan nog zelf een plugin willen maken voor winamp die mijn leds op de muziek moet laten meegaan !!

Als voeding gebruik ik een 24V transfo ! zo kan ik de leds in groepen van 5 in serie plaatsen om de totale stroom te beperken !!
Ik zal 3 spanningsbronnen maken omdat elke kleur van led een andere spanning nodig heeft om aan 70mA te komen. Elk groepje van 5 leds ga ik aansturen met een gewone BC547 die dan op zijn beurt aangestuurd wordt vanuit de µC met een PWM signaal.

Kmoet nog eens een sequentie uitzoeken om de leds aan te sturen. Gewone PWM zal niet voldoende zijn. De stroom moet beter verdeeld worden zodat ik niet de ene moment een hoge piekstroom heb en de andere moment geen stroom... vermogen beter verdelen dus.

Ik zie het allemaal goed zitten maar ben enkel bang dat mijn lichtopbrengst niet genoeg zal zijn.
Wanneer ik wat meer tijd heb zal ik mijn tekeningen en schemas en ideeen eens posten hier.

[ Voor 9% gewijzigd door LittleWan op 07-06-2005 21:11 ]

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Kijk ook eens in dit topic, die persoon wil het nog iets groter aanpakken geloof ik:
Volledig huis verlicht met LED's 200 watt ...

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07 16:28

snooze

kinda busy atm.

wat ook wel leuk is is een verlaagd plafond maken en daar allemaal ledjes inzetten die random faden
neem witte ledjes en je hebt een sterrenhemel :D (lang leve in holland staat een huis)

weet iemand nog een leuke signature?

• Edmund
  • Niet online
Dinsdag op voor mun rijbewijs, maar hopen dat ik dat haal want volgensmij moet ik binnekort veel na de electroboer rijden :p.

Edit: Ik woon In-tha-middle-of-nowher oftwel 12km van de boer verwijderd.

Systeemplafond sterrenhemel:
Afbeeldingslocatie: http://www.prolux.nl/Sterrenhemel4.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door Edmund op 07-06-2005 21:55 ]

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hier wil ik ook wel aan meedoen! Lijkt wel een IA ;) Maar als hier btje kant en klare ideeën komen te staan (zo'n techneut ben ik nou ook weer niet) dan gaak t ook eens namaken! :D *bookmarked*

• frickY
  • Laatst online: 21-11 10:33
Iva_Bigone schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 20:49:
Kijk ook eens in dit topic, die persoon wil het nog iets groter aanpakken geloof ik:
Volledig huis verlicht met LED's 200 watt ...
Dat topic wou ik ook al naar voren schuvien :)
Topic met erg veel leesvoer wat betreft LEDs als primaire lichtbron en sfeerverlichting. Lijkt me een must-read als je hiermee aan de slag wilt.

Geven de LEDS overigens niet een mooier gebundeld licht wanneer je ze in een 3-hoek plaatst, en de bovenkanten licht opschuurt voor een iets difuser licht?

Verwijderd

Maar waar haal je zoveel leds vandaan voor een redelijke prijs?

Verwijderd

Edmund schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 21:41:
Dinsdag op voor mun rijbewijs, maar hopen dat ik dat haal want volgensmij moet ik binnekort veel na de electroboer rijden :p.

Edit: Ik woon In-tha-middle-of-nowher oftwel 12km van de boer verwijderd.

Systeemplafond sterrenhemel:
[afbeelding]
Ik zou niet direct durven zeggen dat dit met leds is. In vele gevallen is dit een glasvezelkabel die verdeeld is.
Men plaatste 100 glasvezeltjes gebundeld samen boven één kleurfilter die draait en die kleurfilter staat boven een lamp. In de plafond worden de glasvezels afzonderlijk allemaal door piepkleine gaatjes door zo'n plafondplaat gestoken en zo heb je dat effect.
Het kan natuurlijk ook met leds maar dan moet je leds hebben die kunnen verkleuren en moet je ook een sturing hebben voor die kleuren

• Edmund
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 11:21:
[...]
Ik zou niet direct durven zeggen dat dit met leds is. In vele gevallen is dit een glasvezelkabel die verdeeld is.
Men plaatste 100 glasvezeltjes gebundeld samen boven één kleurfilter die draait en die kleurfilter staat boven een lamp......
Dat zou ook veel makkelijker zijn, maar op hun site staat dit:
Deze bestaat uit een paneel waarin een groot aantal Led's gemonteerd zijn
Maar die foto plaatste ik omdat iemand het over een sterrenhemel had. Dit is volgensmij nieteens de bedoeling. Het is de bedoeling een paar spots te maken die van kleur kunnen veranderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Edmund op 08-06-2005 12:22 ]

Verwijderd

Is het niet beter om een soort 'menglens' te maken? Zo schijnen alle ledjes afzonderlijk en moeten de lichtstralen eerste convergeren(Of snijden, maar dan hou je nog ander kleuren over) om een mengkleur te krijgen. Maak je een soort lensje ervoor(Vezelglas of een stukje plexi ofzo) dan heb je namelijk direct je mengkleur. Ook wat verlies natuurlijk, maar dat zou niet zo'n groot probleem moeten zijn.

• Edmund
  • Niet online
Ikzelf zit ook te denken aan plexiglas. Ik las dat het plaatsen van de ledjes in een driehoek beter is. De TS zat te denken aan 3x3=9 ledjes. In een driehoek zou je 10 ledjes nodig hebben. Dus waarom hier geen witte bij zetten. Als we een utp-kabel willen gebruiken hebben we toch kabeltjes zat. Ik heb het hieronder eventjes getekend.

2 driehoekjes waarvan de ledjes anders gerangschikt zijn. Ik denk dat een driehoekje mooier is en de 2de het beste mengt. Of is een vierkantje beter? Wat denken jullie?? Ook heb ik de schakeling eventjes getekend, voor zover we tot een schakeling gekomen waren :p .
Afbeeldingslocatie: http://www.haler-uffelse.com/subs/edwin/got/led.jpg
Edit: Typo

[ Voor 24% gewijzigd door Edmund op 08-06-2005 15:38 ]

• Grimm9mm
Edmund schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:06:
Ikzelf zit ook te denken aan plexiglas. Ik las dat het plaatsen van de ledjes in een driehoek beter is. De TS zat te denken aan 3x3 ledjes. In een driehoek zou je 9 ledjes nodig hebben. Dus waarom hier geen witte bij zetten. Als we een utp-kabel willen gebruiken hebben we toch kabeltjes zat. Ik heb het hieronder eventjes getekend.

2 driehoekjes waarvan de ledjes anders gerangschikt zijn. Ik denk dat een driehoekje mooier is en de 2de het beste mengt. Of is een vierkantje beter? Wat denken jullie?? Ook heb ik de schakeling eventjes getekend, voor zover we tot een schakeling gekomen waren :p .
[afbeelding]
Tja, het is natuurlijk een goed idee om een witte erbij te doen, op die manier kan je 2 verschillende RGB-spotjes-groepen erin stoppen, 1 Witte groep voor alle spotjes, en een grondkabel...
Ik ben gewoon van plan om zodra ik weet wat voor onderdelen (trafo, weerstandjes, microcontroller) een handje van die leds te bestellen bij www.world-led.com, en dan op een experimenteerbordje te kijken wat het beste werkt.
Een vriend van me was ook van mening dat ik de ledjes moest groeperen in een halogeen-achtig spiegeltje (jaja, je kan ook kant en klaar LED spotjes kopen, maar ik wil het zelf maken).

• Edmund
  • Niet online
Grimm9mm schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 14:21:
...knip...Een vriend van me was ook van mening dat ik de ledjes moest groeperen in een halogeen-achtig spiegeltje...knip...
We kunnen er ook aluminiumfolie (of zoiets) achter stoppen, dit reflecteerd ook. Natuurlijk minder goed, maar beter dan niets. Gewoon een omhulsel van een spiegel maken is het mooiste. En zoon halogeen actig spiegeltje is moeilijk aan te komen of je moet alweer een halogeen gaan mollen, maar daar heb ik ut geld niet voor. Dus dan maar een spiegel snijden.

Edit:
Alhoewel, hieronder zit er ook geen spiegel-achtig-ding in. De ledjes schijnen namelijk al vooruit.
Afbeeldingslocatie: http://www.marketplace.nl/components/LED_Spot/a_parLED.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Edmund op 08-06-2005 15:49 ]

Verwijderd

Ik leer bij natuurkunde dat de spanning in een paralelschakeling overal gelijk is. Als de ledjes 3,5V vragen en ze zet ze paralel. Waarom dan op 10,5V aansluiten??

• LittleWan
Edmund schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 15:43:
[...]
We kunnen er ook aluminiumfolie (of zoiets) achter stoppen, dit reflecteerd ook. Natuurlijk minder goed, maar beter dan niets. Gewoon een omhulsel van een spiegel maken is het mooiste. En zoon halogeen actig spiegeltje is moeilijk aan te komen of je moet alweer een halogeen gaan mollen, maar daar heb ik ut geld niet voor. Dus dan maar een spiegel snijden.
Edit:
Alhoewel, hieronder zit er ook geen spiegel-achtig-ding in. De ledjes schijnen namelijk al vooruit.
[afbeelding]
Volgens mij moet er geen reflecterende of bundelende spiegels achter de ledjes geplaatst worden. Alle (felle) 5mm leds zijn namelijk in hun behuizing al voorzien van een klein spiegeltje en een lens !. deze lens zorg er voor dat de leds 90% van hun licht binnen een hoek van 30 of 40 graden (afhangkelijk van het led) sturen. Extra spiegels zouden dus maar maximum 5 a 10% meer licht verzorgen. de moeite en vooral het geld niet waard denk ik. Meestal wordt er gebruik gemaakt van gloeidraaden bij gewone lampen. die zenden licht uit in 360° daar heb je dus bij gebruik van spiegels en reflectoren meer dan 60 a 70% meer licht gebundeld.

Conclusie: ledjes hoeven geen reflectoren of spiegels zoals gewone gloeidraadlampen.
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 15:49:
Ik leer bij natuurkunde dat de spanning in een paralelschakeling overal gelijk is. Als de ledjes 3,5V vragen en ze zet ze paralel. Waarom dan op 10,5V aansluiten??
Ik zit in mijn laatste jaar (voor een maand nog) Graduaat electronica (optie microprocessoren) dus heb hier wat meer ervaring mee ;)

wanneer je nu 100 leds zou hebben die 2V nodig hebben voor 10mA.
We maken dus een voeding van 2V en plaatsen alle leds parallell. De voeding moet dus 100*10mA = 1A kunnen leveren.
Wanneer we nu leds in serie zetten in groepen van 10, dus 10*10 groepen. In een serieschakeling is de stroom door elke component dezelfde. We hebben dus 20V nodig om de 10 leds in serie van 10mA te voorzien. Dus de voeding moet in totaal nog 10*10mA=100mA leveren. Dit is 10x minder als bij wanneer alle leds parallel staan.
Dat is nu toch het zelfde zou je denken. Ja dat is ook zo, alleen is een voeding maken die grote stromen kan leveren duurder (grotere transfo, mee koeling,....). Een voeding die een kleine stroom kan leveren is veel eenvoudiger en goedkoper te maken. vandaar dat je beter zo veel mogelijk in serie plaatst.

[ Voor 31% gewijzigd door LittleWan op 08-06-2005 16:04 ]

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

• Edmund
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 15:49:
We willen 3 ledjes in serie schakelen. 3.5*3=10.5V. We willen dit omdat de voeding dan minder ampére moet leveren. Betere uitleg staat inmiddels hierboven _/-\o_
LittleWan schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 15:55:
[...]
Conclusie: ledjes hoeven geen reflectoren of spiegels zoals gewone gloeidraadlampen.
Okeej, dan geen spiegeltjes.. Was ook mijn latere conclusie (Kijk maar naar de edit :P ).

[ Voor 9% gewijzigd door Edmund op 08-06-2005 16:22 ]

Verwijderd

Nog ff ivm de leds in parallel.
Leds hebben nagenoeg nooit exact dezelfde drempelspanning. Deze is afhankelijk van verschillende factoren, temperatuur, stroom door de led, of ie op maandag of woensdag gebakken is enz enz.

Als je er nu twee parallel zet en de ene heeft een hogere drempelspanning staat er over de andere een hogere spanning die dan (in het beste geval ) over de weerstand valt, wat dus weer andere stromen en dus feller of minder fel licht in de ene led betekent.
Zijn allemaal dingen die je met het blote oog niet ziet, om alles perfect te krijgen moet je al met stroombronnen werken (en dan nog.. )

Als je echt wil doordenken kan je zelfs van het simpelste schakelingetje iets ingewikkeld maken.
Vandaar dat serieschakeling van led's idd een betere oplossing bied.

• Edmund
  • Niet online
Dus in serie van 3 en dan pak hem beet een 10 groepen is een goed idee??

En kunnen we beter de weerstandjes in de 'lamp' zetten of meteen in de controller?? Ik d8 in de lamp.

[ Voor 76% gewijzigd door Edmund op 08-06-2005 17:13 ]

• LittleWan
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 17:06:
Als je er nu twee parallel zet en de ene heeft een hogere drempelspanning staat er over de andere een hogere spanning die dan (in het beste geval ) over de weerstand valt, wat dus weer andere stromen en dus feller of minder fel licht in de ene led betekent.
Zijn allemaal dingen die je met het blote oog niet ziet, om alles perfect te krijgen moet je al met stroombronnen werken (en dan nog.. )
In de seriekring zullen de verschillende drempelspanningen niet zoveel rol spelen. Het uitgestraalde licht is voor het grootste deel afhankelijk van de stroom, en minder van de spanning. En aangezien de stroom in de seriekring exact het zelfde is voor elke led dan.
De seriekringen kan je elk nog voorzien van een weerstand, deze stabiliseerd de spanningsschommelingen van de voeding. Wanneer je geen weerstand meer zou plaatsen heb je vlug kans dat je ledjes stuk gaan.
Stroombronnen zijn idd ideaal voor dit soort toepassingen (toch zeker beter dan een spanningsbron). Alleen zijn deze niet zo makkelijk (lees goedkoop) te maken als spanningsbronnen (stabilisatoren), ze vereisen meestal meerdere componenten.

• Grimm9mm
LittleWan schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 17:57:
[...]

In de seriekring zullen de verschillende drempelspanningen niet zoveel rol spelen. Het uitgestraalde licht is voor het grootste deel afhankelijk van de stroom, en minder van de spanning. En aangezien de stroom in de seriekring exact het zelfde is voor elke led dan.
De seriekringen kan je elk nog voorzien van een weerstand, deze stabiliseerd de spanningsschommelingen van de voeding. Wanneer je geen weerstand meer zou plaatsen heb je vlug kans dat je ledjes stuk gaan.
Stroombronnen zijn idd ideaal voor dit soort toepassingen (toch zeker beter dan een spanningsbron). Alleen zijn deze niet zo makkelijk (lees goedkoop) te maken als spanningsbronnen (stabilisatoren), ze vereisen meestal meerdere componenten.
Kijk, en hier ben je mij alweer kwijt... wat is het verschil tussen een stroom en een spanningsbron? Stabilisatoren zegt mij ook eerlijk gezegd weinig, en ben nu dus heel benieuwd ;)
Het lijkt me trouwens het beste als er een weerstand per kleurlijn wordt gebruikt, niet? Zo hebben de rode ledjes van world-led een lagere drempelspanning dan de groene en blauwe.
Het liefste zou ik deze week nog een keertje langs de electrowinkel hier in eindhovuhhh gaan om daar een stapeltje onderdelen bij elkaar te kopen, en met ledjes en een PIC te experimenteren.
Ik neem aan dat die PIC met zijn output poorten waarover die pulsen gaan, aangesloten moet worden aan een transistor dat zon 500 mA aankan, die dan de pulsen versterkt door de originele stroom van de voedingsbron door te laten?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[       ]------[T]--------[R1]---Rode groep-----|
[voeding]-------|-[T]-----[R2]---Groene groep---|
   |   | -------|--|-[T]--[R3]---Blauwe groep---|
GND|   |12V     |  |  |                         |
   |   --------[ P I C ]                        |
   ----------------------------------------------

Hierbij is T een transistor, en de R's verschillende resistors

(ik moet echt een keer wat webspace voor plaatjes opzoeken ;))
Nu mis ik natuurlijk nog wat componentjes, alleen weet ik nog niet wat, en wat de voeding moet zijn :*) Maar ik ben hier nu eenmaal om te leren....

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:37

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

offtopic:
Webspace voor plaatjes:www.imageshack.us

Een spanningsbron probeert een bepaalde spanning in stand te houden. De stroom varieert dan zo dat de spanning de juiste waarde heeft.

Een stroombron regelt juist de stroom op een bepaalde (lees: ingestelde) waarde. De benodigde spanning om dit te bereiken kan dan varieren, zodat de gewenste stroom in stand wordt gehouden.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Zoals ik reeds eerder in dit topic aangaf zullen de LED's indirect op het te verlichten object (muur?) moeten schijnen. Als je ze direct (of gebundeld in een lampje/reflector) laat schijnen krijg je geen goede kleurmenging. Je zult hoe dan ook verschillende kleuren door elkaar gaan zien. Dit kan natuurlijk ook heel mooi zijn, maar ik denk niet dat dit de bedoeling is. Schijn je ze via het plafond op de muur (via een verlaagd plafond bijvoorbeeld) dan krijg je één hele mooie kleur. Door met de 3 kleuren te spelen (harder/zachter laten branden) kun je alle kleuren van de regenboog maken. Dit was al lang bekent natuurlijk, maar dat van dat "indirect" schijnen was nieuw voor mij.

Verder heb ik vorig jaar thuis ook een sterrenhemel gemaakt. Helaas niet met LED's maar met kerstverlichting. Ziet d'r ook erg mooi uit. Maar je mist natuurlijk de mogelijkheden die je met LED's kunt creeëren. (faden, looplicht, één felle poolster, andere kleuren, lange levensduur, etc etc). Maar om toch niet helemaal "saai en on-orgineel" te zijn heb ik er nog 3 felle spots in gebouwd en 4 rode TL-buizen erbovenop. Zo kun je alsnog kiezen uit 3 verschillende sferen. Vooral de rode TL's zijn echt vet 's nachts.

Ook hiervan maak ik binnenkort wat foto's. Het project is (zoals vele andere projecten) nog niet helemaal af. De aansturen van de relais gebeurt nu nog handmatig met een 9 volt batterij. Dit gaat natuurlijk binnenkort ook via een LCDtje en wat "touch-sensors".

Hoop hier binnenkort ook wat foto's te mogen zien van anderen hun creaties _/-\o_

• Grimm9mm
Tja, een beetje kleureffect vind ik zelf wel grappig, maar ik ben ook van plan om de ledjes redelijk goed te groeperen, of misschien met een kunstof glaasje ervoor om alles wat diffuus te maken. Ik zit hier op steenwerpafstand (letterlijk) van de Praxis, dus dat monteren lukt vast wel aardig... en het wordt sowieso indirect licht, want ik wil dat de muren oplichten in kleur...
Ik zie trouwens in jouw plaatjes dat je een soort van sockets hebt voor die leds, waar kan je die kopen? Op die manier hoef je niet te solderen om een ledje te vervangen. Ook leek het erop alsof jij ook 1 resistor per kleurenkabel hebt aangesloten, werkt dat goed?

[ Voor 26% gewijzigd door Grimm9mm op 09-06-2005 12:28 . Reden: toevoeging ]

• Edmund
  • Niet online
Grimm9mm schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 14:21:
..Knip...Ik ben gewoon van plan om zodra ik weet wat voor onderdelen (trafo, weerstandjes, microcontroller) een handje van die leds te bestellen bij www.world-led.com, en dan op een experimenteerbordje te kijken wat het beste werkt...Knip...
Wel opletten dat de leds dezelfde kijkhoek hebben, anders mengt het niet goed.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dergelijk projecten doen mij altijd gelijk denken aan een licht-effect dat we in de winkel waar ik werk hebben hangen. Het lijkt op deze
Afbeeldingslocatie: http://www.dj-products.nl/shop/product_image.php?imageid=108

Dit zijn volledig dmx gestuurde led-balken, die echt alle kleuren kunnen maken, en daarbij een beste partij licht geven.
met wat moeite is in de buis te kijken, en kan je zien dat er allemaal groepje van een Rode, Groen en Blauw leds inzitten.

Misschien dat ik er zelf ook eens een keer mee aan de gang ga, vind het erg coole dingen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Niet helemáál 'tzelfde, maar ik heb ongeveer ook zoiets hangen hier :P

met behulp van gekleurde kerstverlichting gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/lampjes1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/lampjes2.jpg
lampjes aan 't plafond bevestigd (3 kleuren, wit-oranje-rood)

Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/lampjes3.jpg
lampjes aan een kast (2 kleuren, wit-rood)

Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/lampjes4.jpg
lampjes aan planken (1 kleur, wit)

Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/lampjes5.jpg
en 't geheel dat het aanstuurt (heb het printje geëtst voor maximaal 32 kanalen, maar heb er uiteindelijk maar 16 afgesoldeerd omdat ik toch niet meer nodig had, op het moment dan tenminste)

Ieder setje lampjes is apart aan te sturen (heb 11 sets witte lampjes, 2 sets rood, en 1 setje oranje hangen... en ook nog een of ander lichteffect en een laser, maar dat is helemaal niet meer ontopic :P )... erg leuk in ieder geval mbv de discolitez winamp plugin ;) :P

En rond de kerstmis (afgelopen twee jaar in ieder geval, en de komende uiteraard ook wel weer) hangt er een webcam op gericht, en kan het geheel via een webpage bestuurd worden en live het resultaat bekeken worden.

Niet totaal 't zelfde dus als jouw plan, maar wel ongeveer het idee van meerdere kleuren kunnen aansturen :P

Moet er misschien ook maar eens over gaan denken om écht met RGB kleuren te gaan werken, kun je heel leuke dingen mee doen natuurlijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door jwbagger op 10-06-2005 02:23 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Grimm9mm schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:11:
Tja, een beetje kleureffect vind ik zelf wel grappig, maar ik ben ook van plan om de ledjes redelijk goed te groeperen, of misschien met een kunstof glaasje ervoor om alles wat diffuus te maken. Ik zit hier op steenwerpafstand (letterlijk) van de Praxis, dus dat monteren lukt vast wel aardig... en het wordt sowieso indirect licht, want ik wil dat de muren oplichten in kleur...
Ik zie trouwens in jouw plaatjes dat je een soort van sockets hebt voor die leds, waar kan je die kopen? Op die manier hoef je niet te solderen om een ledje te vervangen. Ook leek het erop alsof jij ook 1 resistor per kleurenkabel hebt aangesloten, werkt dat goed?
Die "sockets" zijn gewoon van die kabelhoudertjes met nageltje erin. Weet je wel zo'n "n" vorm met een nagel (heeft Praxis natuurlijk ook liggen). Dus ik moet wel solderen om een LEDje te vervangen. Maar ik hoef geen LEDje te vervangen, want die gaan heeeeeeel lang mee ;) Ik gebruik 1 weerstand (resistor = engels) per LED. Dus niet per groep. Maar dit is maar een test. In de volgende fase ga ik 3 of 4 LED's in serie zetten, en daar dan een weerstand voor. En dan meerdere van die serieschakelingen parallel zetten.

• Edmund
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 01:48:
Dergelijk projecten doen mij altijd gelijk denken aan een licht-effect dat we in de winkel waar ik werk hebben hangen. Het lijkt op deze. Dit zijn volledig dmx gestuurde led-balken, die echt alle kleuren kunnen maken, en daarbij een beste partij licht geven. met wat moeite is in de buis te kijken, en kan je zien dat er allemaal groepje van een Rode, Groen en Blauw leds inzitten. Misschien dat ik er zelf ook eens een keer mee aan de gang ga, vind het erg coole dingen.
Jah dit zijn idd te koewle dinge, tis alleen een beetje lastig na te maken. Bij balken die ik eens gezien heb kon iedere groep apart van kleur veranderen.

Ik denk dat ik wel meer ga voor het spotjes effect. En dan 2 spotjes apart van kleur laten veranderen.
Het maken van die spotjes gaat wel lukken denk ik zo. Heeft er iemand een idee hoe de bediening te realiseren is??

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

(jarig!)
Enig idee wat het in totaal (aan spullen) gaat kosten om een gemiddelde huiskamer ermee te verlichten? Lijkt me namelijk een erg leuk project ;)

• hansvdo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-12-2024
Dit is ook iets wat ik ga volgen! Ik ben al ooit eerder op zoek geweest en heb nog een linkje naar 'n site waar een controller op staat voor 1 RGB led... ik weet niet of deze ook met losse leds te gebruiken is. Bij deze sturing wordt nog wel de PC gebruikt.

Linkje: http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william/rgbled.htm

• LittleWan
hansvdo schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 16:03:
Dit is ook iets wat ik ga volgen! Ik ben al ooit eerder op zoek geweest en heb nog een linkje naar 'n site waar een controller op staat voor 1 RGB led... ik weet niet of deze ook met losse leds te gebruiken is. Bij deze sturing wordt nog wel de PC gebruikt.

Linkje: http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william/rgbled.htm
Iemand een idee om dit 8 maal te doen met 1 PIC????
Ik zou dit 8x willen maken voor mijn sfeerverlichting met leds.

Verwijderd

Is idd mogelijk.Je kan bv enkele buffers aan de pwm uitgangen hangen, en dan om de zoveel ms switchen tussen de buffers.op deze manier kan je verschillende leds aansturen.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:46

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ik zou overigens geen UTP kabel hiervoor gebruiken omdat UTP-kabel hoog ohms is, wat betekent dat de draad zelf een hoge weerstand heeft. Het gevolg daravan is dat als je aan de ene kant er 12 volt in stopt, er aan de andere kant maar bijvoorbeeld 6 volt uitkomt. Beetje zonde van je energie dus.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Ethnocentrix schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 19:01:
Ik zou overigens geen UTP kabel hiervoor gebruiken omdat UTP-kabel hoog ohms is, wat betekent dat de draad zelf een hoge weerstand heeft. Het gevolg daravan is dat als je aan de ene kant er 12 volt in stopt, er aan de andere kant maar bijvoorbeeld 6 volt uitkomt. Beetje zonde van je energie dus.
HU? en hoe zit dat dan bij die gevallen met power over lan (ofzo) :?

Hallo!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
oe interessant, deze blijf ik even volgen :)

Verwijderd

HU? en hoe zit dat dan bij die gevallen met power over lan (ofzo) :?
bedoel jij niet zo'n stekker om in het stopcontact te steken, waarmee je dan een netwerkje maakt over je elektriciteits kabels?

dat heeft niets te zien met UTP kabels hoor, als het dat is wat je bedoeld natuurlijk...

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:28
Ik heb niet je hele topic doorgelezen, maar misschien staat hier ook wat leuks voor je bij [rml][ Verlichting] Tubeled bij Correct[/rml]

• Edmund
  • Niet online
Dancing_Animal schreef op maandag 13 juni 2005 @ 19:46:
Ik heb niet je hele topic doorgelezen, maar misschien staat hier ook wat leuks voor je bij [rml][ Verlichting] Tubeled bij Correct[/rml]
Die dingen zijn wel leuk. Maar wij willen het zelf maken :p

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 14:16

BLN

Power on Lan bedoelt hij, waarbij een stroompje naar de servende computer wordt gestuurd om op te starten. Die kan wel over vele meters verstuurd worden..

If it ain't broken, don't fix it

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 15:24

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik denk eerder dat hij "Power over Ethernet" bedoeld ;)

maar op MTV Cribs zag ik dag Craig David ook ziets had, hij had door het hele huis in de plint bij de vloer ledjes zitten, kon 3 of 4 kleuren oid. Hij kon het per kamer aanpassen. Zag er best cool uit imo :)

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Grimm9mm
StarLite schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 01:21:
Ik denk eerder dat hij "Power over Ethernet" bedoeld ;)

maar op MTV Cribs zag ik dag Craig David ook ziets had, hij had door het hele huis in de plint bij de vloer ledjes zitten, kon 3 of 4 kleuren oid. Hij kon het per kamer aanpassen. Zag er best cool uit imo :)
Ach ja, Craig David is altijd mijn idool geweest :P 8)7
Ik zat echter te denken, de output lijnen van die microcontroller kunnen dus nooit de 2-3 Watt leveren die elk kleurenlijn nodig heeft voor 10 spotjes, dus moeten er 2 spanningslijnen zijn. Een 5 volt lijn voor de microcontroller, en een 12 volt lijn als voeding voor de ledjes. Die 12 volt lijnen moeten dan geschakeld worden aan de hand van een gegenereerde puls over de output van die microcontroller, maar wat kan dat soort vermogen schakelen? Een transistor niet neem ik aan... een mosfet dan ofzo? Ik weet namelijk niet precies hoe dat werkt... Ook had iemand het over buffer-IC's :?
De voeding kan volgens mij het beste geregeld worden met een 12-15 Volt transformator gekoppeld aan een bruggen-gelijkrichter met wat condensatoren en 2 spanningregulatoren eraan, een 7812 voor 12 volt, en parallel een 7805 voor 5 volt.

Verwijderd

hallo ik wil ook zo'n led controller maken zoals atmoz kan iemand mij helpen met schema's e.d.

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 21:08:
hallo ik wil ook zo'n led controller maken zoals atmoz kan iemand mij helpen met schema's e.d.
Je zou bijvoorbeeld eens kunnen beginnen met dit topic door te gaan lezen en ook andere LED-projecten te bekijken.

[search=led-controller]
Kijk daar maar eens. ;)

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

idd, beter een 4 aderige kabel gebruiken.
Ik heb thuis LED-bollen gemaakt, en gebruik nu een XVB kabel met 4 aders. De PE gebruik ik als +5V lijn, de rest massa.
4 keer 1,5mm² is ruim voldoende lijkt me, zeker kwa stroom. Ik weet het niet hoeveel volt er afvalt na bv 30meter ofzo. Maar met 1,5mm² zal dat heus meevallen, wel vraag ik me af of deze kabel ook soepel bestaat. Zal dat ff opzoeken

Ik ben er nog over na aan het denken of ik een CM topic over mijn LED bollen zou beginnen of niet. Want er zit veel werk in en zou het spijtig vinden moest dan iedereen gwn copy paste doen (in werkelijkheid dan)
Wel wil ik ff een filmpje tonen van mijn creatie:

filmpje

let wel ik kon het alleen openen in media player. Ook kan ik de tijd instellen van het faden, maar omdat het bestand anders te groot werd heb ik 20seconden genomen voor een cyclus.
Als het trager staat kan je de kleurenovergangen nog mooier zien.
En dit is nog een prototype zoals het bestand verklaart. Ik moet nog een deftige print maken.

[ Voor 30% gewijzigd door Lima op 15-07-2005 09:42 . Reden: typfouten :p ]

Techno>Music

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-11 15:51

Gerco

Professional Newbie

Heel mooi resultaat, mooie kleurovergang ook.
L i m a schreef op maandag 27 juni 2005 @ 22:51:
let wel ik kon het alleen openen in media player.
In mplayer werkt het ook prima.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Grimm9mm
Ik kan zeggen dat ik gisteren eindelijk mijn eerste soldeerbout heb gekocht bij de pr*xis, en al wat met leds, een oude computervoeding, en wat soldeerdraad heb zitten spelen. Ook heb ik bij http://www.led1.de een dertigtal 5mm leds besteld om mee te experimenteren.
Op dit punt wil ik dus een dezer dagen de volgende opstelling bouwen:
voeding
Later wil ik echter wel een keer een dedicated 12V en 5V voeding maken die op dezelfde printplaat kan als de microcontroller (ik zat te denken aan een ATMega16 ofzo... wel iets met hardware PWM-kanalen).
Op die manier heb ik dan uiteindelijk een aluminium kastje aan de muur hangen met 3 Faders en een aantal knoppen om mijn verlichting te bedienen.

• Lima

Lima

Techno>Music

ja,
dat is een goede oplossing als je niet echt goed kan programmeren. Het probleem is wel dat voor zulke µC's nogal wat geld moet worden betaalt en dan misschien voor de programmer ook.
Maar het zal veel makkelijker zijn dan zelf je PWM kanalen te verwezenlijken. En je zal ook makkelijk ook andere programma's kunnen inplementeren.

Ik heb het faden nu achter de rug, nu ben ik bezig met een programma dat 1 kleur geeft bv rood, en ik op een knop duw dan springt hij naar een andere vaste kleur. Zo ga ik alle kleuren af met PWM's van 0% 50% en 100%

hierna ga ik beginnen met een strobe programma, en misschien dan nog met een variabele kleur })

Ik zal nog zien, ik weet wel dat er veel werk zal in kruipen :P

edit:

die voeding is goed om mee te beginnen, maar als je bv later 400 LED's wilt uitsturen (gelijk mij :9~ )
dan zal je 8 Ampere moeten rekenen continue! Die 8A is wel alleen maar voor de witte kleur want dan stuur je alle uitgangen 1 zonder ze te laten pinken. Als je nooit 2 LED's tegelijkertijd laat pinken kan je dit getal meteen door 3 doen, en als je alleen maar pwm signalen gebruikt daalt dit nog eens!

[ Voor 24% gewijzigd door Lima op 28-06-2005 10:18 ]

Techno>Music

• Grimm9mm
Alhoewel ik eerst spotjes wilde maken met 9 ledjes 3R3G3B, of zelfs met een of meerdere wittes ertussen, zit ik nu te denken om toch wat experimentelere configuraties te doen, gegroepeerd in 1 lange aluminium profiel van 1 meter lang.... dus de ledjes wat egaler verspreiden over een grotere afstand. De ledjes die ik wil bestellen hebben een straalhoek van slechts 20 graden, dus misschien moet ik nog een diffus-plasticje ervoordoen ofzo.

Ook heb ik net een Sample Request Form ingevuld bij Atmel om te kijken of ik niet een aantal van die PWM microcontrollers gratis kan bietsen voor een educatief doeleinde :P

Het punt is dus... ik hoef niet perse vast te zitten aan een hoog amperage bij 12 Volt, maar als ik dus een groter spotje maak van een volledig aluminium profiel, dan kan ik met een gerust hart het voltage verhogen naar 24V om dan de ledjes per 6 of 7 in serie te schakelen, dan heb ik zo'n 20 ledjes per meter profiel, en met 5 van die alu profielen (van een euro of 3 per stuk) vraagt de verlichting niet meer dan 0,5mA.
En als ik dan later een keer meer verlichting wil, dan boor ik gewoon meer gaatjes erin, en sluit ik meer ledjes aan!

• Lima

Lima

Techno>Music

ja, maar ik zet geen enkele led in serie, want als er dan een paar wat verschillende eigenschappen hebben dan lichten ze verschillend op.
Ik zit dus aan 8 ampere bij 5V is dus 40VA, dat is al een grote transfo. Dat denk ik toch?

ik zal ff zoeken achter ene pic van zo een

ik heb er een gevonden op amplimo.nl, twee keer 6V bij 4,17A (50VA dus)
Deze valt nog mee vna grootte 80cm diameter en 4 cm hoog en weegt bijna 1 kilo.
Dus die twee uitgangen zet ik dan in parallel, zodat ik dan meer stroom kan verbuiken.
Ik zal wel nog een schakeling moetne zoeken die zulke amperage's zal moeten kunnen stabliseren, want een 7805 zal het niet redden :p

[ Voor 46% gewijzigd door Lima op 28-06-2005 14:10 ]

Techno>Music

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Voor een project heb ik een PC voeding ter beschikking (5/12 volt dus).
De bedoeling is dat ik totaal 200 LED's ga aansturen.
Per kleur (RGB) 66 LED's. Elke kleur komt op een aparte uitgang van de uC. Natuurlijk via transistors enzo.

De vraag is nu:

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hoe sluit ik het beste 66 LED's aan op de uitgang van de uC?
Ook rekening houdend met de 5 of 12 volt. Ik dacht aan een parallelschakeling van steeds 4 LED's in serie en dan op 12 volt. Maar hoeveel transistors moet ik dan nemen?Als ik 66/4 doe kom ik uit op 17 van die serieschakelingen...(per kleur). Kan ik die 17 schakelingen via een transistor (BC547?) direct aan de uC hangen? (via 10K ofzo). Of moet ik per serieschakeling ook nog eens een transistor gebruiken? En welke weerstand moet er voor die 4 LED's als het op 12 volt gaat? Het zijn allemaal felle LED's waterclear 30 graden en zo rond de 5000MCD.

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:05
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 09:54:
Maar waar haal je zoveel leds vandaan voor een redelijke prijs?
www.world-led.com

Verwijderd

Bij Conrad verkopen ze LED-spots, ergens bij de componenten (in de catelogus).

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 18:27:
Bij Conrad verkopen ze LED-spots, ergens bij de componenten (in de catelogus).
Das natuurlijk een stuk minder leuk dan zelf maken. En waarschijnlijk ook nog duurder. En je kan niet alles aanpassen zoals je het precies zelf wilt.

Je draait een spotje erin en 't werkt, daar is geen lol aan he. ;)
Als je nou echt voor grote bedrijven zulke dingen moet gaan maken voor een showroom ofzo is het wel makkelijk natuurlijk.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Daar reageren ze niet op de mail.
Ik had een offerte gevraagt, maar nog niets gehoord. Of ze willen geen LED's verkopen of ze zijn op vakantie....

Ik ben opzoek naar 200 felle LED's maar heb nog nergens zo'n goede prijs gevonden als bij een IA toen.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

atmoz schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 20:59:
[...]

Daar reageren ze niet op de mail.
Ik had een offerte gevraagt, maar nog niets gehoord. Of ze willen geen LED's verkopen of ze zijn op vakantie....

Ik ben opzoek naar 200 felle LED's maar heb nog nergens zo'n goede prijs gevonden als bij een IA toen.
Bij de IA kan je blijven bestellen, bedrijf: www.dot-n.nl gok ik..

/me Pakt een zakje LEDS erbij

oja, www.evolight.nl kan ook..

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

wow het is indrukwekkend hoe snel je met die kleur een "gevoel" van de kamer kan versterker of veranderen.
is het misschien een idee om wat matglas (of zacht geschuurt plexiglas) -voor- je lamp te doen zodat het licht direct al mengt, en je wat minder van de eigenlijke led-lamp zien, waardoor het er allemaal strakker uit gaat zien?

anyway mocht het bij jullie lukken, ga ik 't eigenlijk ook maar proberen :P

• DJF5
  • Laatst online: 05-08 19:01
wat ook leuk zou zijn is zelf een kastje te maken met 4 schuifjes... (zoals een mengpaneel) 1 voor dimmer, 1 voor R, 1 voor G, 1 voor B... dan kan je via een klein paneeltje het ligt in je kamer regelen.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

DJF5 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 00:12:
wat ook leuk zou zijn is zelf een kastje te maken met 4 schuifjes... (zoals een mengpaneel) 1 voor dimmer, 1 voor R, 1 voor G, 1 voor B... dan kan je via een klein paneeltje het ligt in je kamer regelen.
Wat is het nut van "schuifje dimmer" dan?
Met die andere schuifjes kun je toch al alles regelen?

• Grimm9mm
DJF5 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 00:12:
Dat wilde ik dus idd doen, in plaats van potmeters van die (goedkopere) studiofaders van zon 8cm, en dan slechts 3 stuks. En het resulterende voltage dat daar uitkomt (0-5V) wordt dan via ADC uitgelezen door de microcontroller om een 8bits getal te vormen om daarmee een PWM te creeren... simple enough! ;)
Ook wil ik dan enkele knopjes maken waarmee ik een kleur kan opslaan of andere slimme toepassingen kan gebruiken... op dat punt is het een kwestie van programmeervaardigheden.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

L i m a schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 13:44:
ja, maar ik zet geen enkele led in serie, want als er dan een paar wat verschillende eigenschappen hebben dan lichten ze verschillend op.
Ik zit dus aan 8 ampere bij 5V is dus 40VA, dat is al een grote transfo. Dat denk ik toch?

ik zal ff zoeken achter ene pic van zo een

ik heb er een gevonden op amplimo.nl, twee keer 6V bij 4,17A (50VA dus)
Deze valt nog mee vna grootte 80cm diameter en 4 cm hoog en weegt bijna 1 kilo.
Dus die twee uitgangen zet ik dan in parallel, zodat ik dan meer stroom kan verbuiken.
Ik zal wel nog een schakeling moetne zoeken die zulke amperage's zal moeten kunnen stabliseren, want een 7805 zal het niet redden :p
Zelfs als de 7805 het zou redden (met transistor erbij miscshien nog wel), vergeet dan niet dat met dit soort regelaars het verschil in spanning omgezet wordt in warmte, waardoor het vermogen hoger uitkomt. 5V en 8A output is idd 40W, maar stel dat je 7.5V als input hebt (minimaal nodig bij een 7805), dan gaat daar dezelfde stroom doorheen, dus 7.5V*8A=60W. Je hebt dus 20W meer vermogen nodig, die vervolgens opgaat in hitte. Als je het efficienter wilt kun je misschien wel een schakelende voeding maken met een hogere spanning als ingang, dat zou veel efficienter zijn en bij zo'n voeding heb je minder stroom nodig bij hogere spanningen.
atmoz schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 13:31:
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hoe sluit ik het beste 66 LED's aan op de uitgang van de uC?
Ook rekening houdend met de 5 of 12 volt. Ik dacht aan een parallelschakeling van steeds 4 LED's in serie en dan op 12 volt. Maar hoeveel transistors moet ik dan nemen?Als ik 66/4 doe kom ik uit op 17 van die serieschakelingen...(per kleur). Kan ik die 17 schakelingen via een transistor (BC547?) direct aan de uC hangen? (via 10K ofzo). Of moet ik per serieschakeling ook nog eens een transistor gebruiken?
Je kan alles wel aan 1 transistor hangen maar die moet dan wel de stroom die erdoor gaat kunnen hebben. Als elke serieschakeling 20mA gebruikt is dat voor 17 van die schakelingen dus 3,4A. Een BC547 gaat maar tot 0,1A dus je hebt een zwaardere transistor nodig dan. Allemaal losse transistoren kan wel gewoon.
En welke weerstand moet er voor die 4 LED's als het op 12 volt gaat? Het zijn allemaal felle LED's waterclear 30 graden en zo rond de 5000MCD.
Kijk hoeveel spanning er over de leds staat (4 * doorlaatspanning) en deel dat door de stroom die door de LEDs moet gaan (meestal 20mA maar kan verschillen). Dan heb je de weerstand.

[ Voor 32% gewijzigd door madwizard op 30-06-2005 11:13 ]

www.madwizard.org

• Grimm9mm
madwizard schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:02:
[...]

Je kan alles wel aan 1 transistor hangen maar die moet dan wel de stroom die erdoor gaat kunnen hebben. Als elke serieschakeling 20mA gebruikt is dat voor 17 van die schakelingen dus 3,4A. Een BC547 gaat maar tot 0,1A dus je hebt een zwaardere transistor nodig dan. Allemaal losse transistoren kan wel gewoon.
Ik zag ergens dat voor een soortgelijk PWM signaal een MOSFET BUZ11 ofzo werd gebruikt voor de versterking naar een hoger voltage, zijn er misschien meer alternatieven? Ook ben ikzelf van plan om 1 zon "schakelaar" per kleurenlijn te doen, dus Als er 100 ledjes aangesloten moeten worden in 3 verschillende kleuren... en 4 ledjes in serie, dan kom je uit op zon 100/3/4=8 parallelle schakelingen per kleurlijn, dus 8*20mA=160mA... dat valt op zich wel mee dan.
Als je dan ook nog 2 verschillende lichtgroepen doet, (dus 2 lijnen per kleur, 6 PWM outputs), dan wordt dit gehalveerd tot 80mA per "schakelaar".

• brada
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:28
Super mooi project. Mischien begin ik er ook nog wel eens aan als het bij iemand al gelukt is.
Maar word het hiet eigenlijk bedoeld als hoofdverlichting of als bijverlichting?

Waarom heeft een computer geen versnellingen?

• madwizard

madwizard

madwizard schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:02:
Kijk hoeveel spanning er over de leds staat (4 * doorlaatspanning) en deel dat door de stroom die door de LEDs moet gaan (meestal 20mA maar kan verschillen). Dan heb je de weerstand.
Sorry, dit klopt natuurlijk niet, je moet niet de spanning over de LEDs maar (voedingspanning-ledspanning) delen door de stroom.

www.madwizard.org

• Grimm9mm
brada schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:31:
Super mooi project. Mischien begin ik er ook nog wel eens aan als het bij iemand al gelukt is.
Maar word het hiet eigenlijk bedoeld als hoofdverlichting of als bijverlichting?
Voor mij dus als bijverlichting...

• Lima

Lima

Techno>Music

Grimm9mm schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 15:02:
[...]

bij mij als hoofdverlichting maar ik steek er dan 50 of 100LED's in per bol, en ik zeg je dat is veel!
in de link die ik al eerder heb gegeven zitten er maar 30led's in die bol.

@madwizard,

Ik heb een mooie transfo gevonden bij amplimo van 6 volt uitgangsspannging van 50Va
dus dat is dan:

1V x 8A = 8W en dat is wel te doen he!

en dan houd ik nog geen rekening met de spanningsval van de diodebrug!
dus dat is dan 0.6V er nog eens af, of moet dit 2*0.6V zijn? anyway voor 0.6V:

(1V-0.6V) x 8A = 3.2W

Dus dat is slecht een klein koelelement (denk ik?)

nog een vraagje:

ik ben nu bezig met een print te maken in ultiboard, maar zit met een probleem. Ik wil dus een cirkelvormige print, met in elke ring led's telkens een andere led dus R,G,B enz.. tot het einde van de cirkel.
Nu heb ik al zitten proberen, maar het is niet simpel om alles verbonden te krijgen!
Als iemand een goed idee heeft ofzo?
Een schets is voldoende, want het plaatsen van de componenten is moeilijk, al dat rekenwerk met sinus enz..
Ofwel moet ik een ander principe toepassen? Maar er moet in elk geval telkens van de zijkant gezine om de beurt een andere led zijn, anders krijg ik bv een blauwe streep licht een de ene kant van de bol ,en een rode aan de andere kant.

[ Voor 59% gewijzigd door Lima op 30-06-2005 18:12 ]

Techno>Music

• madwizard

madwizard

L i m a schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 18:02:
@madwizard,

Ik heb een mooie transfo gevonden bij amplimo van 6 volt uitgangsspannging van 50Va
dus dat is dan:

1V x 8A = 8W en dat is wel te doen he!

en dan houd ik nog geen rekening met de spanningsval van de diodebrug!
dus dat is dan 0.6V er nog eens af, of moet dit 2*0.6V zijn? anyway voor 0.6V:

(1V-0.6V) x 8A = 3.2W
Als het een bruggelijkrichter is met 4 diodes in totaal moet je er 2 * 0.6V vanaf halen. Dat betekent dat je DC spanning al onder de 5 volt zit voordat je er iets mee kan doen, daar krijg je dus nooit mooi 5 volt uit (met normale regelaars). Low drop regelaars hebben - hoewel weinig - toch nog een minimaal spanningsverschil dat je ook nog minimaal moet hebben, dus ik denk dat je 6V wat aan de krappe kant is (als het 6V DC was moet het wel lukken met de juiste onderdelen).

edit: Je berekening is trouwens ook niet helemaal logisch, je kan het wel van die 1V aftrekken maar dat betekent niet dat je opeens minder vermogen te verstoken hebt, die 0.6 V (waarschijnlijk 1.2V dan trouwens) komt dan gewoon over de diodes en die moeten het overige vermogen wegstoken. Van 6V naar 5V zonder speciale schakelingen (maar: met diodes, lineaire spanningsregelaars) kost altijd 1V*8A=8W.

[ Voor 23% gewijzigd door madwizard op 30-06-2005 18:52 ]

www.madwizard.org

• brada
Ok ik zit hier nu echt serieus over na te denken om ermee te beginnen. Maar ik heb nog wel wat vragen:

- Hoe krijg ik de ideale kleurmenging?, zodat de muur dus echt helemaal de kleur krijgt die ik wil en niet dat maar een gedeelte die kleur heeft en de rest gewoon een paar kleuren door elkaar.
- Ik las wat over weerstanden na de spanningsbron/stroombron plaatsen, waarvoor is dit nodig en wat voor weerstand zou dit ongeveer moeten zijn? Ik bedoel hier dus niet een regelbare weerstand om de kleuren te regelen. Al gevonden.
- Ik zie dat al die ledjes verschillende mcd waardes hebben, is dit een probleem voor de kleurmenging?
- om de hoeveel centimeter moet er zo'n ledspotje geplaatst worden om de hele muur de gewenste kleur te laten krijgen? Ongeveer 10 cm of is dit zware overkill.

Ik ben trouwens van plan de ledjes in de vloerplint (zo heet het toch, die rand die tegen de mur aan zit) te plaatsen. En ik begin nog niet gelijk met mControllers etc. eerst gewoon 4 regelbare weerstanden om rood, groen, blauw en wit te regelen. Later mischien iets met voorgeprogrammeerde kleuren en kleurveranderingen (dus dan wordt het helemaal digitaal). Nog later mischien een microfoontje waarmee het op geluid kan reageren, nog later miscien wel een soort van camera of VGA aansluiting die de kleuren op m'n scherm registreert en zo een soort van ambilight creërt en nog later dat ik dat alles met een touchscreen kan bedienen.

Dit project komt trouwens wel na het "electronisch bureau" project, dat project houdt in dat de toetsenbordlade opengaat met een soort van ipod knop (dus niet indrukken maar aanraken), dat ik mijn handen kan laten koelen met 2 coolermaster cross blower fans als het te warm wordt en dat ik de core/geheugen/videokaart-gebruik (core omdat ik dual-core ga :P), wattage en temps af kan lezen met behulp van ledjes in het bureau.

[ Voor 9% gewijzigd door brada op 03-07-2005 18:30 ]

• brada
Ik houd dit topic graag bovenaan in de lijsten, vandaar deze reactie. })

• Ganzz
  • Laatst online: 23-10-2021
Grimm9mm schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 15:02:
[...]

Bij mij als hoofd, was om een weddenschap.

Afbeeldingslocatie: http://img231.imageshack.us/img231/4079/dscf00492po.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img287.imageshack.us/img287/6588/dscf00500xc.th.jpg

Speccies
Blauwe 5000 Mcd leds
20 mA per stuk
Per 5 in serie
Aangestuurd met een 24A 24volt travo
50 Watt weerstand + Xtra heatsink
6A Brugcel die van de week is afgefikt, had geen koeling. Nu een 16A :*)

380 Leds
762 Gaatjes
Met de accuboor geboord op 0,8 mm
1 boortje

veel licht :+

[www.ganzz.nl]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Dat vraagt natuurlijk om action pics he ...

Repareren doe je zo.

• Ganzz
  • Laatst online: 23-10-2021
Sine schreef op zondag 03 juli 2005 @ 12:14:
Dat vraagt natuurlijk om action pics he ...
tja bijna alle foto,s zijn overbelicht, ik zal wel even nieuwe maken.

[www.ganzz.nl]

• Grimm9mm
Ik heb even een simpel schema voor 1 van de 3 kleuren met Word getekend, en hoop dat mensen het met me eens zijn dat het zo wel eens zou kunnen werken:
Afbeeldingslocatie: http://img298.imageshack.us/img298/833/naamloos4oj.th.png
Voor de rest weet ik echter niet wat voor voorschakelweerstanden overal nog tussen moeten, dus als iemand die er ECHT verstand van heeft even naar wil kijken :P

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Titleverandering op aanvraag van TS: [uC/LED]Kamerverlichting -> [LED]RGB-Kamerverlichting met microcontroller en PWM.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-11 15:05
Sprite_tm schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:37:
Titleverandering op aanvraag van TS: [uC/LED]Kamerverlichting -> [LED]RGB-Kamerverlichting met microcontroller en PWM.
er mist een haakje voor LED] ;)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

addictive schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:47:
[...]

er mist een haakje voor LED] ;)
mierenneuker :P jk ;)

wel nice, maar als ik al die IC's e.d. aan elkaar geknoopt zie, en als die IC's je mosfet aan kunnen sturen moet dat gewoon mogelijk zijn. let er wel op dat je mosfetje wel een hoop A's voor zijn kiesjes krijgt. ik heb er weinig verstand van, maar waarom zou het niet werken ?

iig heb ik geen verstand van die IC's maar als je met die IC's die mosfet kan schakelen is het prima mogelijk. ik denk dat je qua weerstand het beste een actief gekoelde weerstand kan nemen (te hoog belast gaan ze roken, die spoeletjes) of ja als je een stabiele 12v lijn hebt 4 ledjes in serie maar dan heb je wel 3 volt per ledje. het is net welk type je hebt. je kan ook 3 nemen en een lichte weerstand waardoor je op zon 3.4 volt uitkomt (die hebben mijne nodig).

succes, ziet er nice uit.. maar we willen wel foto's he ;) schijn desnoods op de muur ?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• brada
Kan dit mischien ook?: Zelf gemaakt in paint.
dit maken:
Afbeeldingslocatie: http://img264.imageshack.us/img264/6311/ledwit7rj.th.jpg
en dan dit ook maken:
Afbeeldingslocatie: http://img264.imageshack.us/img264/5665/ledblauwroodgroen6nm.th.jpg
en dan is een lampje dit:
Afbeeldingslocatie: http://img264.imageshack.us/img264/5462/lamp6oj.png
Maar dan recht en dezelfde groote ;) .

Maar even over LEDs: geven LEDs ook licht buiten de waardes van de doorlaatspanning (dus onder bijv. 3,2 Volt)? Als dit niet zo is kloppen mijn tekeningen niet.

Die tekening lijkt me trouwens handdiger dan dat je de microcontroller direct opneemt in de stroomkring met LEDs, Als je nou gewoon iets maakt dat een microcontroller de regelbare weerstanden op de tekening regelt? Ik weet niks van electronica maar dat lijkt mij handiger met uitbreidingsmogelijkheden.
brada schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 12:57:
- Hoe krijg ik de ideale kleurmenging?, zodat de muur dus echt helemaal de kleur krijgt die ik wil en niet dat maar een gedeelte die kleur heeft en de rest gewoon een paar kleuren door elkaar.
- Ik zie dat al die ledjes verschillende mcd waardes hebben, is dit een probleem voor de kleurmenging?
- om de hoeveel centimeter moet er zo'n ledspotje geplaatst worden om de hele muur de gewenste kleur te laten krijgen? Ongeveer 10 cm of is dit zware overkill.
Iemand antwoorden hierop?

[ Voor 50% gewijzigd door brada op 04-07-2005 15:32 ]

• Grimm9mm
brada schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:22:
Maar even over LEDs: geven LEDs ook licht buiten de waardes van de doorlaatspanning (dus onder bijv. 3,2 Volt)? Als dit niet zo is kloppen mijn tekeningen niet.
Ik heb met een paar antieke ledjes gespeeld, en die gaven al vanaf 1 volt licht, en bij 2,5 volt begonnen ze kapot te gaan, dus dat is een kwestie van uitproberen.
Die tekening lijkt me trouwens handdiger dan dat je de microcontroller direct opneemt in de stroomkring met LEDs, Als je nou gewoon iets maakt dat een microcontroller de regelbare weerstanden op de tekening regelt? Ik weet niks van electronica maar dat lijkt mij handiger met uitbreidingsmogelijkheden.
Mij is verteld dat je het beste achter een microcontroller een buffer of Optocoupler kan zetten om de spanningsdomeinen te scheiden, aangezien een microcontroller niet al teveel geniet van +12Volt

• Steefph
  • Laatst online: 18-11 12:42
brada schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 12:57:
Ok ik zit hier nu echt serieus over na te denken om ermee te beginnen. Maar ik heb nog wel wat vragen:

- Ik las wat over weerstanden na de spanningsbron/stroombron plaatsen, waarvoor is dit nodig en wat voor weerstand zou dit ongeveer moeten zijn? Ik bedoel hier dus niet een regelbare weerstand om de kleuren te regelen. Al gevonden.

.
Bij mij op school was er dit jaar een project waarbij ze ook kleur mengde. Zij krijgen alleen een goed resultaat als ze witte leds gebruikte met kleur filters ervoor. Denk niet dat dit de bedoeling is ;)

Ik heb zelf trouwens nu bij een project een Atmega16 gebruikt in combinatie met een IRFZ34. Hiermee konden we met gemak een 8A motor aansturen met PWM. De Gate van de MOSFET direkt op een pin aangesloten van de atmel. Wel een extra hoogohmige weerstand van de pin naar grnd anders ging de mosfet niet goed uit geleiding. (De motor dreef wel een fan aan die weer de mosfet koeldde maar dat zijn details ;))

[ Voor 17% gewijzigd door Steefph op 04-07-2005 21:17 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Grimm9mm
Steef1983 schreef op maandag 04 juli 2005 @ 21:11:
Ik heb zelf trouwens nu bij een project een Atmega16 gebruikt in combinatie met een IRFZ34. Hiermee konden we met gemak een 8A motor aansturen met PWM. De Gate van de MOSFET direkt op een pin aangesloten van de atmel. Wel een extra hoogohmige weerstand van de pin naar grnd anders ging de mosfet niet goed uit geleiding. (De motor dreef wel een fan aan die weer de mosfet koeldde maar dat zijn details ;))
Een IRFZ34? Is dat een alternatief voor de BUZ11? Hoe werkt die benaming van die MOSFETS dan eigenlijk? Ik heb die BUZ11 ook maar uit een motor-aansturing schakeling gejat.
Ik heb trouwens gisteren mijn eerste pakketje met ledjes ontvangen, en die aangesloten aan een NE555-schakeling waarmee ik met een variabele weerstand een variabele puls kon genereren. En voila! Dimbare felle kleurenledjes!
Next step... een atmel ATMega32 mishandelen ;)

• Steefph
  • Laatst online: 18-11 12:42
Grimm9mm schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 16:36:
[...]

Een IRFZ34? Is dat een alternatief voor de BUZ11? Hoe werkt die benaming van die MOSFETS dan eigenlijk? Ik heb die BUZ11 ook maar uit een motor-aansturing schakeling gejat.
Ik heb trouwens gisteren mijn eerste pakketje met ledjes ontvangen, en die aangesloten aan een NE555-schakeling waarmee ik met een variabele weerstand een variabele puls kon genereren. En voila! Dimbare felle kleurenledjes!
Next step... een atmel ATMega32 mishandelen ;)
De BUZ11 is naar mijn mening zeer slecht te krijgen.
De IRFZ (serie) s een goede vervanger. De IRFZ44 (49A gekoeld) is weer een slag sterker dan de 34(deze kan al 26A gekoeld schakelen).

Hoe het precies zit met die type nummers heb ik nog niet naar gekeken.

Heb een simpel programmatje in elkaar gezet. Heb een simpel programmatje in elkaar gezet.

Ik heb het alleen nog niet getest. Het gebruikt de 4 OCR poorten voor PWM uitsturing bij een frequentie van 31,250Hz (klok 8MHz). Door pots te verbinden met de pinnen a.0 tot a.3 kunnen deze 4 aangepast worden in duty cycle.

Afbeeldingslocatie: http://www.deklonia.demon.nl/4ADCmet4FET.JPG

Dus buitenste pinnen aan VCC en GND. Wijzer aan de pin.

REF spanning komt van de AVCC pin.

[ Voor 32% gewijzigd door Steefph op 07-07-2005 20:06 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Grimm9mm
Steef1983 schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 19:32:
[...]

De BUZ11 is naar mijn mening zeer slecht te krijgen.
De IRFZ (serie) s een goede vervanger. De IRFZ44 (49A gekoeld) is weer een slag sterker dan de 34(deze kan al 26A gekoeld schakelen).

Hoe het precies zit met die type nummers heb ik nog niet naar gekeken.

Heb een simpel programmatje in elkaar gezet. Heb een simpel programmatje in elkaar gezet.

Ik heb het alleen nog niet getest. Het gebruikt de 4 OCR poorten voor PWM uitsturing bij een frequentie van 31,250Hz (klok 8MHz). Door pots te verbinden met de pinnen a.0 tot a.3 kunnen deze 4 aangepast worden in duty cycle.

[afbeelding]

Dus buitenste pinnen aan VCC en GND. Wijzer aan de pin.

REF spanning komt van de AVCC pin.
Wel relaxed dat jij met bijna hetzelfde materiaal bezig bent... maar zou je ook even de source code neer willen zetten? Daar valt denk ik nog wel het meeste van te leren...

Verwijderd

Ik heb voor me stage project heb ik led modules gemaakt die aangestuurd kunnen worden via het DMX protocol. Erg handig protocol. Hiermee kan je 512 leds met 8-bit res dimmen. En met een update snelheid van 44keer/Sec.

Ik ben er toen 27 gebruikt om 9 rgb spots mee te maken. En die project heeft 6 dagen op een licht beurs in Duitsland gedraaid.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 16:53 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste