Ik heb sinds gisteren de
WL-
500W en bijbehorende
WL-100W.
Eerste indruk: redelijk...
De firmware ziet er hetzelfde uit als uit de
WL-
500g, behalve dan dat er -natuurlijk- ook instellingen zijn voor draft N. En dit is nu net hetgeen waarom mijn oordeel "redelijk" is: het werkt namelijk niet zoals het zou moeten...
Als je instelt dat er 40MHz bandbreedte mag worden gebruikt dan is de verbinding maximaal 270Mbps ipv de geadverteerde 300Mbps... Ook al staat de router naast de laptop!
Bovendien is de internet verbinding dan erg slecht. Als een pagina al laadt dan duurt het tientallen seconden! Geen succes dus.
Het inschakelen van de afterburner en frameburst geeft ook geen verbetering! Sterker nog: de verbinding werd ook erg slecht en viel geregeld weg.
Na de bandbreedte te hebben gewijzigd naar 20MHz (helaas kun je niet iets als 'Auto' kiezen) dan schakelt de verbindingsnelheid terug naar 130Mbps. Ik moet zeggen dat deze snelheid erg goed is! Zelfs beter dan de "240Mbps" van mijn Linksys WRT54GX4! Internetpagina's openen allemaal erg snel en de verbinding met mijn NAS is ook uitstekend.
Hierna wilde ik het toch weer eens proberen met 40MHz... helaas: er zit duidelijk een bug in de firmware want na de bandbreedte hiernaar terug te hebben gezet werkte het wireless geheel niet meer!

Met geen enkele
WLAN kaart kon ik meer connecten! Pas toen ik het weer op 20MHz had gezet kon ik weer connecten. Erg slecht.
Een heel groot minpunt: g-mode is NIET goed ondersteund! Wat je ook aanzet bij de settings (54g only, G Protection enz), een 54g kaartje maakt wel verbinding maar daarna is het internet traaaaaaaaaag tot niet werkend!

Super slecht dus!
Op de website van
Asus staat wel een nieuwere firmware maar dit is de complete source code; er is dus nog geen nieuwere firmware release die je zo kunt downloaden en installeren.
De
WL-100W installeert moeiteloos. Tijdens de installatie zag ik dat exact dezelfde driver werkt gebruikt als die Linksys gebruikt voor de WPC54GX4.
Ik heb even de
Asus utility geinstalleerd gehad maar zoals altijd bij
Asus utils: de laptop start trager op en de verbinding valt regelmatig weg! Weer eraf gegooid dus...
De WZC verbinding zit nu dus op 130Mbps en is overal 'Excellent' tot 'Very Good'.
Hopelijk komt er binnenkort een nieuwe driver en/of firmware uit.