CJ schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 13:11:
Gamma Corrected AA zit al sinds de R300 op de Radeon serie -> De belangrijke reden waarom MSAA er op ATi kaarten altijd beter uit zag dan op nVidia kaarten. nVidia ondersteunt dat pas in hardware sinds een maand en dan nog staat het standaard niet aan.
En Transparency AA wordt nu ook ondersteunt op ATi kaarten dankzij een workaround/hack van Humus die straks misschien wel in de Catalyst drivers komt. Eerst werkte dit alleen op OGL games, maar inmiddels ook op DX games. Het werkt nog niet perfect, maar er wordt aan gewerkt. Er zijn meerdere manieren om Transparency AA te doen, en het schijnt dat de manier waarop Humus het doet (via Alpha-To-Coverage) technisch correcter is dan de manier waarop nVidia het doet (eigenlijk ook een 'hack'). Dat de hardware het in ieder geval kan is zeker. Zie dit topic en download hier de tool om het te activeren:
http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=24595
En als je een Apple hebt dan heb je ook gewoon SS AA in de driveropties van ATi.

En zoals gezegd heeft ATi ook Temporal AA waarmee je tot 18xAA kan krijgen.
Zo ver loopt ATi dus absoluut niet achter in techniek.
Laat ik het zo stellen: je neemt driveropties van je ATi en van je nvidia: je zet alle IQ opties maximaal. Wie heeft dan overduidelijk het IQ voordeel? Dat is wat telt, dat is waar de gewone consument iets aan heeft.
Niemand heeft iets aan hacks of aan Humus zijn Harry Potter tools, om HDR, dynamic branching, en nu tr AA aan te zetten.
Het gaat over de out of the box experience. Bij nvidia vind je die opties gewoon in de drivertab. Bij ATi heb je een ongelooflijk buggy humus hack (zie je eigen link), een apple of weet ik veel wat nog nodig, gewoon omdat de ati fanboys kunnen roepen "mijn ati kan dit ook!".
Hoe ga jij je bij de gewone consument verantwoorden als blijkt dat hij een ATi kaart gekocht heeft omdat die zogezegd ook HDR en tr AA zou hebben, maar dat het dan toch niet werkt? Of dat ie eerst een paar buggy tooltjes moet downloaden? Hoe ga jij het verkopen dat splinter cell niet op zijn kaart werkt ondanks dat humus beweert dat je alles met sm2b kunt wat sm3 ook kan. Hoe ga jij zeggen dat HDR enkel in de humus demo werkt maar niet in farcry? Ik noem dit ronduit misleidend.
Als ATI het echt zou ondersteunen zou het ook out of the box werken, en in de driveropties staan.
Niemand heeft nood aan buggy hacks en workarounds die alleen maar het na-aap gehalte van ATi hoog houden en de achterstand die ze werkelijk hebben verdoezelen. Ik kan een Lada ook een ferrari koetswerk geven, maar het blijft maar een lada en het zal nooit een ferrari worden.
Btw MSAA heb je bij nvidia al wat langer dan een maandje, wat denk dat de 8xS optie is (die er al jaren inzit)? En die geeft dus ook al jaren SS AA, iets waar humus nog geen hack voor geschreven heeft? Dat ie maar snel aan de slag gaat dan, straks heeft nvidia nog iets dat Ati niet heeft (buiten kaarten die ook echt op de markt zijn).