Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eperium schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:49:
Heeft alleen de X-fi Fatal1ty 64 mb onboard?
yup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:25

Wildfire

Joy to the world!

Eperium schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:49:
Heeft alleen de X-fi Fatal1ty 64 mb onboard?
Belangrijkere vraag: kunnen de andere edities, die geen RAM hebben, later met RAM worden uitgebreid? Zou nogal lullig zijn als je dan een compleet nieuwe kaart zou moeten kopen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens het artikel hier is XRAM alleen beschikbaar op de Fatal1ty FPS en Elite Pro kaarten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:04

voodooless

Sound is no voodoo!

Alsof een beetje audio niet ook gewoon door de PCI bus kan.. dat ram zie ik in ieder geval niet als zinvol. Pure marketing. Rede van het geheugen die ik in een review tegen kwam:
Creative hopes that game developers will utilize X-RAM to cache decompressed audio, potentially saving precious CPU cycles in the process.
Onzin. Mijn kaartje kan 52 (28 opnemen, 28 afspelen) echte kanalen (als in: er kunnen echt 52 in-/outputs op) , extreme realtime, low latency aan, en dat doet ie helemaal zonder dat de CPU eraan te past komt.

[ Voor 68% gewijzigd door voodooless op 19-10-2005 16:42 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 16:36:
Alsof een beetje audio niet ook gewoon door de PCI bus kan.. dat ram zie ik in ieder geval niet als zinvol
Ik begrijp het ook niet eerlijk gezegt. Iemand die die 2 dure kaarten kan betalen hebben toch al geen trage pc, en zolang je realtime multitrack kunt opnemen en afspelen tegelijk met weet ik niet hoeveel online effects op 24bit/96khz vind ik het "saving precious cpu cycles" verhaal maar erg wazig..

:P deepspace is het dus met me eens :w

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2005 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marf0rz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Help!!!! schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 10:35:
Ik zou wel van iemand hier die een goede 5.1 surroundset heeft en een audigy2 willen horen hoe hij het verschil bij mp3 en games ervaart nadat hij geupgrade was naar een xfi. :)
Ik dus, er is zeker weten een hoop veranderd en het is de moeite waard om over te stappen naar mijn mening, niet alleen met een koptelefoon. Met een 5.1 configuratie (de z-5500 in mijn geval), klinkt muziek, met alle extra functies uit zowiezo beter, alleen de bass is al dieper.
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 13:14:
[...]

Het klinkt of zu nu eindelijk wat hebben gedaan met de techlogie van Aureal A3D wat ze toen de tijd hadden overgekocht. Het klinkt best wel aardig al vind dat af en toe het geluid nogal vreemd wordt gepand. Je hoort links van je een explosie en dan wordt het geluid opeens gepand naar helemaal rechts. Veder is er erg weinig midde geluid, het is of links of rechts best wel jammer.

EDIT,
Ik ben nog een keer wezen luisteren over mijn denon 1905 en dat klonk het al een stuk beter, al vind ik nog steeds een stereo setup lekker klinken dan een koptelefoon.
Dat je de panning vreemd vind klinken kan wel kloppen, ik draai me nog wel 's om in zo'n spel om te kijken of er nog andere baddies achter me zitten ;) Geloof me, de panning is goed.
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 13:39:
[...]
Wildfire bedoelt waarschijnlijk de MP3 van het spel Call of Duty.. waar het wel om effecten draait.
Overigens vind ik die MP3 helemaal niet zo spectaculair klinken (met een Sennheiser HD590), het is meer panning dan er diepte inzit. De bommen vliegen iig niet om mijn oren :P
Zolang er geen methode/dsp bestaat die binaural natuurgetrouw benadert is het jammer maar helaas (binaural geeft pas diepte! links, rechts, voor, achter en zelfs hoogte kun je op een hoofdtelefoon horen.)

Iig, een hoop marketing geblaat maar het valt best wel tegen, IMHO.
Zelfde verhaal over de panning en het lijkt me logisch dat je het niet zo spectaculair vind klinken. Je hebt waarschijnlijk geen x-fi gehoord en ook niet realtime kunnen spelen met de kaart, dan klinkt het heel wat spectaculairder :)
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:20:
Maar omg wat is dan eingelijk t verschil tussen een platinum en een Elite pro :S lol zit daar ook nog een verschil van geluidskwalitieit in? of is het eigenlijk overbodig!?
Alleen de elite pro kan beter geluid produceren dan de goedkopere 3 kaarten. De elite pro heeft professionele DAC's.

Hoewel cmss3dheadphone niet meteen het ultieme is, is het in ieder geval een goede gooi. Ik heb het kunnen vergelijken en ik ben best onder de indruk, je kan het verschil duidelijk horen. Ik heb af en toe wel het gevoel dat recht voor en recht achter me ongeveer hetzelfde klinken, kzal dit nog is beter proberen te testen. Kan ook aan m'n headphones liggen, hoewel ik wel met studio monitor headphones speel.

[ Voor 6% gewijzigd door Marf0rz op 19-10-2005 17:04 ]

If you can't beat them, buy them !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marf0rz schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 16:53:
[...]

...

Zelfde verhaal over de panning en het lijkt me logisch dat je het niet zo spectaculair vind klinken. Je hebt waarschijnlijk geen x-fi gehoord en ook niet realtime kunnen spelen met de kaart, dan klinkt het heel wat spectaculairder :)
Het ging mij eigenlijk alleen om de OMG en _/-\o_ reacties, misschien dat die mensen gewoon nooit beter gehoord hebben dan een onboard kaartje, maar ik heb zelf al een sloot geluidskaarten versleten (van soundblaster awe32 t/m live!, DMX 6fire 24/96 en nu een Edirol UA-1000) en op de UA-1000 na vind ik na het beluisteren van die MP3 er niets bijzonders aan. De kaarten die ik had en toen ik nog spellen deed hadden allemaal min of meer dezelfde qualiteit (de één meer of minder ruis dan de ander)

(die Edirol is geen gamekaart dus daar zal ik het niet over hebben - verder speel ik geen games meer)
Overigens luister ik dus niet met pc box setjes (nooit gehad) maar met een degelijke reciever, boxen en dito hoofdtelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marf0rz
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:04:
[...]

Het ging mij eigenlijk alleen om de OMG en _/-\o_ reacties, misschien dat die mensen gewoon nooit beter gehoord hebben dan een onboard kaartje, maar ik heb zelf al een sloot geluidskaarten versleten (van soundblaster awe32 t/m live!, DMX 6fire 24/96 en nu een Edirol UA-1000) en op de UA-1000 na vind ik na het beluisteren van die MP3 er niets bijzonders aan. De kaarten die ik had en toen ik nog spellen deed hadden allemaal min of meer dezelfde qualiteit (de één meer of minder ruis dan de ander)

(die Edirol is geen gamekaart dus daar zal ik het niet over hebben - verder speel ik geen games meer)
Overigens luister ik dus niet met pc box setjes (nooit gehad) maar met een degelijke reciever, boxen en dito hoofdtelefoon.
Ik snap je. Hoewel ik in de toekomst mij ook met een degelijke koptelefoon en receiver wil vermaken, zit ik nu met een speakerset die prima voldoet. Er komt eigenlijk teveel herrie uit, gelukkig woon ik vrijstaand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb de kaart nu een weekje denk. en ben super happy. battlefield 2 ging 20 fps omhoog in vergelijking met onboard 5.1 kaart.
en in combinatie met een 5.1 medusa headset is het geluid echt de bomb. vooral als je openal kan gebruiken of zoals in BF2 de X-Fi settings en op ultra high :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb net ff naar dat mp3 tje geluisterd. Het was vooral schokkend in een opzicht: het clipt als een ranzige reetkever :r

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/xfi_clip1.jpg

zoom:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/xfi_clip2.jpg

Ik weet niet of dit door het opnemen komt... zoniet, dan wil je dit dus nooit hard zetten op je tweeters.... Is een regelrechte speakerkiller!

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 19-10-2005 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:12:
...
Ik weet niet of dit door het opnemen komt... zoniet, dan wil je dit dus nooit hard zetten op je tweeters.... Is een regelrechte speakerkiller!
Het lijkt wel de curve van een willekeurige top40 cd :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:26:
Het lijkt wel de curve van een willekeurige top40 cd :P :+
Nee, die is nog wat flink meer gecompressed en clipt ietsje subtieler dan dit. Dit is gewoon niet om aan te horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:28:
[...]

.... Dit is gewoon niet om aan te horen ;)
Dat zeg ik, willekeurige top 40 cd :D

Maar goed, opnametechniek heeft natuurlijk geen drol te maken met het functioneren van de X-Fi. Het zal best een goede kaart zijn en schokkende resultaten geven als je alleen een onboard soundcard gewend bent, maar het verschil tussen een X-Fi en Audigy lijkt me niet zo wereld van verschil, al helemaal niet als je via pc boxen aan het luisteren bent.
Eigenlijk beleef ik weer helemaal het AWE32/64 verhaal opnieuw!, op papier had de 64 de beste papieren maar in de praktijk merkte je er niet zo heel veel van.. Persoonlijk zou ik als je een gamekaart wilt hebben die het beter doet dan onboard gewoon een el cheapo Audigy2 ZS OEM nemen, scheelt je toch 50 euro (het mag niet, maar toch nog 110 ouderwetse guldens!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:39:
Maar goed, opnametechniek heeft natuurlijk geen drol te maken met het functioneren van de X-Fi.
Wie zegt dat dit een opnametechnisch probleem is? Dat weten we nu juist net niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:47:
[...]

Wie zegt dat dit een opnametechnisch probleem is? Dat weten we nu juist net niet...
Lijkt me stug dat dit de output van de X-Fi is, want dan hadden er op het Internet al allerlei rampreviews de kop opgedoken..

Het fadertje bij What You Hear zal wel te ver open gestaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

laten we het hopen... Blijft nog steeds de slechte manier waarom game geluid in elkaar zit... Ze doen zoveel moeite voor posiotioning, maar vergeten vervolgens de rest: samples van kwaliteit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2010
ik wilde net zeggen: had ik al niet een opmerking geplaatst over de bedenkelijke kwaliteit van de samples? die kwaliteit valt me ernstig tegen namelijk. En dat clippen kan een softwarematig probleem zijn van het spel, of inderdaad een kwestie van de 'what you hear'-schuif. Misschien is het beter alleen de wave-output op te nemen want als ik het me goed herinner kun je die gewoon op 100% zetten en dan neemt 'ie gewoon 100% van het signaal op. Geen clipping en geen verlies. Scheelt ook o. a. ruis (een vergeten mic-ingang, bijvoorbeeld).

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:47:
[...]
Anders ripper je zelf één van je eigen CD's, bij voorkeur één van de CD's die je het beste kent. En dan zien hoe het uitkomt ?

Die grafiek is wat je krijgt als je je dynamics processor/compressor/limiter een "ietsje te enthousiast" openschroeft :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2005 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 23:24:
[...]

Anders ripper je zelf één van je eigen CD's, bij voorkeur één van de CD's die je het beste kent. En dan zien hoe het uitkomt ?

...
Zoals ik eerder zei: het is niet de hardware. Ik heb hier een €700 audiorack en ik kan opnames er nog beroerder mee uit laten zien. Het is een kwestie van weten wat je doet met de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 23:24:
Wil ik best doen, maar dan ga ik jou teleurstellen, want die CD die ik dan zou willen rippen clipt niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:02:
heb de kaart nu een weekje denk. en ben super happy. battlefield 2 ging 20 fps omhoog in vergelijking met onboard 5.1 kaart.
en in combinatie met een 5.1 medusa headset is het geluid echt de bomb. vooral als je openal kan gebruiken of zoals in BF2 de X-Fi settings en op ultra high :) _/-\o_
als je de headset op heb laat je hem dan op 5.1 modus staan?
(bij mij klinkt het zwaar bagger op headphone modus met de Zalman 5.1 headset)
ik zit te overwegen een normale stereo hoofdtelefoon te kopen (maar op 5.1 modus met de zalman klinkt het ook wel lekker, alleen heeft hij maar 50 hz ~ 20khz :O

toch maar ff een kwaliteits product aanschaffen
(alleen hoop ik dat het met hoofdtelefoon modus de zalman op 5.1 kan overtreffen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Net de Xtreme Music versie gehaald. Heb voor deze gekozen omdat ik die extra bay niet nodig heb, en ik niet bereid was zoveel extra te betalen voor dat RAM.
Anyways, de autorun menu geeft een DemoShield error. Dit kunt je oplossen door Quicktime 7 te verwijderen of even zelf ctrun.exe te dubbelklikken.
Ik dacht ik meld het maar even voor als er nog meer mensen met het zelfde probleem zaten :)

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha, dat kun je op 2 manieren bekijken:

1. Apple is prut
of
2. Creative is prut

Ik kies voor 1 (stom Quicktime!).

In ieder geval bedankt voor de tip (weer een reden om dat stomme quicktime nooit te installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
heb even een sennheiser PC 150"laten ophalen, en het klinkt wel erg veel beter dan mijn zalman 5.1 headset. (alleen had ik opdracht gegeven de PC 160 te kopen, nouja ik ruil hem wel weer)

maar nu klinkt het headphone modus met de X-Fi wel stukken beter, dan als ik mijn zalman op headphone zette (want dan gebruikt hij alleen links en rechts voor speakertjes (en dat klonk fout, plat, schel en dof tegelijk oh en je hoorde bepaalde geluiden niet in BF2)

tot nu zat ik dus in dillema of ik wel zou overgaan tot de aanschaf van een goede stereo hoofdtelefoon, omdat de zalman op 5.1 modus veel beter klonk dan op headphone.
maar bij deze ben ik verkocht.

nu klinkt het goed, scherp, vol en lekker :9

weet iemand trouwens aantoonbaar verschil tussen de PC-150 en PC-160?

wat ik zover heb kunnen vinden is:

PC-150
18Hz - 22kHz
32 Ohm

PC-160
15Hz - 23kHz
16 Ohm
en de PC 160 heeft ook nog 360° 3D sound technologie (wat met X-Fi waarschijnlijk UBER klinkt)

[ Voor 4% gewijzigd door Bulls op 20-10-2005 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 18:45
Koop gewoon een goede headphone, HD555 bijvoorbeeld, en koop los een microfoon. Veeeeel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
goldmemberf1 schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 22:09:
Koop gewoon een goede headphone, HD555 bijvoorbeeld, en koop los een microfoon. Veeeeel beter.
nee ik heb de PC 160 nu besteld de 150 gaat morgen terug.
maar ik weet nu wel dat een goede koptelefoon wel anders klinkt dan een standaard 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Marf0rz schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 19:57:
[...]

Ik snap je. Hoewel ik in de toekomst mij ook met een degelijke koptelefoon en receiver wil vermaken, zit ik nu met een speakerset die prima voldoet. Er komt eigenlijk teveel herrie uit, gelukkig woon ik vrijstaand :)
Marf0rz wil je misschien mij even een mailtje sturen zodat ik je mail adress weet ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marf0rz
Metal schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 00:11:
[...]

Marf0rz wil je misschien mij even een mailtje sturen zodat ik je mail adress weet ? :)
Waarvoor heb je mijn e-mail adres precies nodig dan ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Marf0rz schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:01:
[...]

Waarvoor heb je mijn e-mail adres precies nodig dan ? :)
Well, jij hebt een xfi en je woont vlakbij dus ik dacht dat ik misschien wel een keer zou kunnen komen luisteren, maar goed dat is dus offtopic en daar is de mail handiger voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Is er iemand al in het bezit van de Fatal1ty, en kan daarmee zeggen of er engelstalige software bij aanwezig is?

Mijn laatste Creative kaart, de Audigy 1, had enkel nederlandstalige software. De verwerking hiervan was echter zeer gebrekkig, o.a. menus waarin plots duitse kreten stonden :r :r :r :r :r :r
Ik heb toen achteraf nog via Creative Ierland een engelstalige installatie Cd nagezonden gekregen, daar gingen toen wel verscheidene weken overheen alvorens ik die binnen had.

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 17:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

zit gewoon meer taalige software bij. ik heb overigens de extreme music versie

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
  • Laatst online: 30-03 09:55
Zijn er al wat meer mensen die problemen ervaren met Battlefield 2 op X-Fi ?
Wanneer ik de settings instel voor battlefield op extreem hoog en X-Fi en daarna op toepassen druk, kapt mijn battlefield er mee :S

Herinstallatie van BF2 mocht niet baten, tevens game-mode niet :(

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
thabazzman schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 15:18:
Zijn er al wat meer mensen die problemen ervaren met Battlefield 2 op X-Fi ?
Wanneer ik de settings instel voor battlefield op extreem hoog en X-Fi en daarna op toepassen druk, kapt mijn battlefield er mee :S

Herinstallatie van BF2 mocht niet baten, tevens game-mode niet :(
kijk es meer rond...... :X 8)7 :Z :O
Solution ID # 8613

Problems with Battlefield 2 and Sound Blaster X-Fi
If you have uninstalled your Sound Blaster Audigy or Sound Blaster Live! series of soundcards and have then installed Sound Blaster X-Fi, you may encounter an error when applying Sound Blaster X-Fi settings in the game's Audio Settings section. (More Details...How to uninstall Sound Blaster drivers and applications? )

If you encounter this problem, we recommend that you reinstall your Sound Blaster X-Fi drivers as follows:

-Browse to *:\Audio\Drivers on the X-Fi installation CD (where * is your CD/DVD Rom Drive letter).
-Double-click Setup.exe to run the Creative Driver Update Utility.
-Under Update Option check the Driver Uninstallation box.
-Check the Delete all shared Creative audio driver files box.
-Click OK.
-Click Yes to the warning that follows.
-Click OK to proceed with the uninstallation.
-When prompted, click OK to reboot your system.
-When your system has rebooted, click Cancel when Windows detects new hardware.
-Repeat steps 1 and 2.
-Under Update Option check the Driver installation box.
-Click OK.
-Reboot PC when prompted.
-Relaunch Battlefield2.
-You can now apply Sound Blaster X-Fi settings in the game's audio settings and proceed.

Note: You can also run Setup.exe from the following location on the hard drive C:\Programs\Creative\Sound Blaster X-Fi\Program.
:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds vrijdag ook in het bezit van een X-Fi,en ik moet echt wel toegeven dat het een hele verbetering is t.o.v mijn audigy2(dit allemaal op mijn AKG K340 Elektrostaat beluisterd).

Die crystalizer maakt het echt wel de moeite om zo'n X-Fi aan te schaffen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
Bovenstaande oplossing ook reeds geprobeerd. Daar komt ook bij dat ik geen fout kreeg, want de hele installatie verliep naar wens..Het enige wat er te vinden is in het topic van battlefield of hier, is dat je battlefield schoon moet installeren met je X-Fi kaart er al ingestoken. Daarna zet je de X-Fi op game mode en zou hij het moeten doen volgens EA. Driver cleaner heeft trouwens ook niet kunnen baten..Mja, het kwam er dus op neer dan een schone windows installatie bij mij het euvel heeft doen verdwijnen, misschien wat drivers die elkaar in de weg zaten :S

@ Hieronder
Misschien wat om in de topicstart te zetten ? Aangezien wij niet de enige mensen zijn die problemen tegen komen is het misschien handiger als dit soort informatie in de TS staat. :)

[ Voor 24% gewijzigd door PassieWassie op 24-10-2005 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
thabazzman schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:00:
[...]

Bovenstaande oplossing ook reeds geprobeerd. Daar komt ook bij dat ik geen fout kreeg, want de hele installatie verliep naar wens..Het enige wat er te vinden is in het topic van battlefield of hier, is dat je battlefield schoon moet installeren met je X-Fi kaart er al ingestoken. Daarna zet je de X-Fi op game mode en zou hij het moeten doen volgens EA. Driver cleaner heeft trouwens ook niet kunnen baten..Mja, het kwam er dus op neer dan een schone windows installatie bij mij het euvel heeft doen verdwijnen, misschien wat drivers die elkaar in de weg zaten :S
bij mij werkte puur de drivercleaner, en daarna de drivers vers installeren.
ik had battlefield 2 niet op nieuw geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3ton4tor72
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 12:42

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 11:56:
Sinds vrijdag ook in het bezit van een X-Fi,en ik moet echt wel toegeven dat het een hele verbetering is t.o.v mijn audigy2(dit allemaal op mijn AKG K340 Elektrostaat beluisterd).

Die crystalizer maakt het echt wel de moeite om zo'n X-Fi aan te schaffen! :D
Die crystalizer is juist hetgeen de gemiddelde audiofiel niet aan wil zetten omdat het het geluid compleet verneukt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

D3ton4tor schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:38:
Die crystalizer is juist hetgeen de gemiddelde audiofiel niet aan wil zetten omdat het het geluid compleet verneukt :+
Hmm, iemand die het snapt... Need proof? Die is er:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/crystal.png
[ bron ]

Vervorming neemt dus dramatische toe zodra je die troep aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-09 13:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

deepspace schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:47:
[...]

Hmm, iemand die het snapt... Need proof? Die is er:

[afbeelding]
[ bron ]

Vervorming neemt dus dramatische toe zodra je die troep aan zet.
Die Crystalizer is een leuke marketing tool.... en tja..de Xi-Fi zal beter zijn als een Audigy kaart op bepaalde punten. Zoals gezegt..BEPAALDE punten ;-)

Creative is voor gamers... niet voor audiofielen!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik las op een ander forum dat de X-fi alleen 44.1khz via de analog out kan, maar niet via digital out. Digital out kan alleen 48khz t/m 192khz.
Als dat waar is dan is het in princiepe nog steeds een waardeloze kaart voor degene die CD audio via digital out willen luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
@deepspace:

Ik denk dat je kunt stellen dat de kaart zonder ingeschakelde Crystalizer zéér goed presteert, bij het professionele af. Is mijn indruk, tenminste. Maar vind je je muziek beter klinken met Crystalizer, dan gebruik je hem toch lekker ;)

Wat dacht je van een gitaarversterker, alsof die het gitaargeluid niet vern*kt om zodoende een gitaar 'lekkerder' te laten klinken....... En dan kun je wel zeggen dat een gitaar een instrument is en zodoende de gitaarversterker eigenlijk ook, maar uiteindelijk gaat het erom wat de luisteraar prettig vindt. En als die luisteraar het lekker vindt om met een transistorradiootje op 10 in de badkamer te gaan zingen, nou, dan gaat 'ie lekker zijn gang! Maar omdat niet iedereen dat weet te waarderen kun je als consument zelf kiezen wat je hebben wil, en Creative in z'n oneindige wijsheid heeft besloten dat niet alle consumenten de Crystalizer willen gebruiken. Dus kan 'ie uitgeschakeld worden. Lijkt me einde discussie 8)

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

The Merovingian schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 16:42:
Ik denk dat je kunt stellen dat de kaart zonder ingeschakelde Crystalizer zéér goed presteert, bij het professionele af. Is mijn indruk, tenminste. Maar vind je je muziek beter klinken met Crystalizer, dan gebruik je hem toch lekker ;)
Idd, zonder die troep ziet het er niet slecht uit. En of je het aan of uit zet moet je zelf weten, maar je moet dat ook weten wat je met je geluid doet vind ik :)
Wat dacht je van een gitaarversterker, alsof die het gitaargeluid niet vern*kt om zodoende een gitaar 'lekkerder' te laten klinken....... En dan kun je wel zeggen dat een gitaar een instrument is en zodoende de gitaarversterker eigenlijk ook, maar uiteindelijk gaat het erom wat de luisteraar prettig
vindt.
Appels, peren enzo..
En als die luisteraar het lekker vindt om met een transistorradiootje op 10 in de badkamer te gaan zingen, nou, dan gaat 'ie lekker zijn gang! Maar omdat niet iedereen dat weet te waarderen kun je als consument zelf kiezen wat je hebben wil, en Creative in z'n oneindige wijsheid heeft besloten dat niet alle consumenten de Crystalizer willen gebruiken. Dus kan 'ie uitgeschakeld worden. Lijkt me einde discussie 8)
Allemaal waar, maar helaas niet einde discussie: want dit is niet wat Creative heeft beloofd: Al die DSP power zou ervoor zorgen dat dit soort dingen vrijwel zonder verlies zou gebeuren, met lage vervorming, super goede sample rate conversie, heel goede filetrs e.d. En wat maken ze waar: Niks hiervan! Waar is al die DSP power heen, die meer geluids processing zou kunnen doen als een paar P4 bij lekaar? Een stukje simpele software doet het niet veel slechter.

Het is ook wel heel makkelijk roepen: "Als sommige mensen er tevreden mee zijn, dan is dat toch prima" Mooi, dan sluit het topic maar, want dan is een discussie immers ook niet nodig. Dan kunnen we hier vast ook een diktatuur beginnen, en de armen een spuitje geven. Daar zijn vast ook sommige mensen heel blij me :O

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 24-10-2005 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
Tja, dat is wel héél radicaal gesteld, maar ok: Creative belooft een goede sample rate conversie (en die zal er vast wel gekomen zijn, ik heb zover ik weet geen tests gezien waarmee vastgesteld is dat de SRC slecht is), Creative belooft dat muziek met Crystalizer beter klinkt - en zoals ik stelde: dat iets beter klinkt is persoonlijk, dat iets beter is wordt geloof ik niet beweerd, en arme mensen een spuitje geven lijkt me een tikkie off-topic...

Eigenlijk wilde ik er wat aan toevoegen: ik heb de indruk dat je de volle potentie van de kaart gewoon nog niet hebt kunnen ervaren. Al die rekenkracht die er zou moeten zijn moet ook ergen ingestopt worden en ik denk niet dat die rekenkracht nou tot uiting kan komen in zo'n Crystalizer. Ik denk eerder dat die rekenkracht nuttig kan zijn bij veel samples, bij nauwkeurige positionering (waar ik een úiterst goeie demo van heb gehoord) en bij het berekenen van occlusion en EAX. Vooral met betrekking tot EAX en positionering zie ik een toekomst omdat die ook vaak met redelijke setjes en met name koptelefoons heel aardig zijn te simuleren.

Voor de duidelijkheid:
Ik begrijp de teleurstelling niet zo goed! Iedereen weet toch inmiddels dat marketingkreten bijna nooit waargemaakt worden! Iedereen kent Bose toch, met 'better sound through research'! Waarom dan die lange gezichten? Je weet gewoon van tevoren dat iedereen die wat verkoopt z'n reclameleuzen niet waar kan maken en dat moet je gewoon incalculeren. Ik ben bijna nooit zó tevreden geweest met een product dat ik kon zeggen dat iedere leus die de fabrikant erbij vermeldde ook werkelijk waar was. Als dit al voorkomt is dat omdat de fabrikant gewoon niks zegt over zijn product...

[ Voor 23% gewijzigd door The Merovingian op 24-10-2005 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:43
Het lijkt me nogal voorbarig om enkel aan de hand van die grafiek te zeggen dat ze gefaald hebben in termen van kwaliteitsbehoud enzo.
Het is best mogelijk dat de verschillen niet komen door slechte kwaliteitsalgoritmen, maar juist de bedoeling zijn van de crystalizer.
Als er niets aan het signaal veranderd zou zijn zou de crystalizer uiteraard weinig nut hebben.

Misschien doet het zoals WoW en Trubass technieken wel iets met het bijgenereren van boven-en ondertonen, en ziet dat er op zo'n test-signaal niet bepaald mooi uit.
Hoewel deze technieken inderdaad het geluid hard vervormen, wil dit echter nog niet noodzakelijk zeggen dat het hierdoor slechter klinkt.
Zeker zolang niet iedereen de perfecte speakers heeft kan het zijn dat tekorten van de speakers door dit soort technieken worden opgevangen, waardoor de luisteraar iets ervaart dat dichter bij het 'origineel' aanleunt dan zonder deze vervorming.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
Ik heb op m'n werk HEMA oordopjes van ik geloof 5 euro. En ze klinken werkelijk nergens naar! Maar nu gebruik ik WinAMP met de Enhancer plugin, en ik heb een equalizerinstelling gemaakt die zo goed en zo kwaad als het gaat de tekortkomingen van die oordopjes opvangt.
De Enhancer voegt net als WoW een extra lage bass to die enorm van pas komt met die dopjes. Het resultaat is een héél behoorlijk geluid, eigenlijk wel net zo prettig als de Sony E71 in-ear dopjes! Dat is een prijsverhouding van 1:10...
Maar als je zou meten zou het uitgangssignaal (on-board geluid nota bene) waardeloos zijn.
Dat boeit echter niet omdat de combinatie van het brakke audiosignaal en de tekortkomingen van de oordopjes weer heel redelijk klinkt! Als je wil heb ik een screenshot van de eq-instellingen, voor diegene die dezelfde dopjes heeft.

Dus inderdaad, het is erg belangrijk om in de gaten te houden wat voor'n audio setjes men gebruikt en een extra 'hulpje' om het beter te laten klinken (ondanks dat het signaal er slechter van wordt) kan dus van pas komen. Ik denk persoonlijk dat zo'n 90% van de computeraars er baat bij kan hebben. Vanwege de prijs van de kaart echter hou je een veel kleinere doelgroep over waardoor misschien maar 20% van de uiteindelijke gebruikers baat hebben bij een Crystalizer. De overige 80% van de gebruikers zet hem lekker uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jullie praten nu al over de crystalizer als mensen die Bose hebben over hun Bose setup: "Het hoort gewoon zo, dus zeur niet" :+ Dus ik vrees dat deze discussie nu idd ten einde loopt. Het is een kwestie van smaak of je je geluid wil laten verneuken, of het zo wil horen zoals het bedoelt is. En nee, The Merovingian! Creative heeft veel meer uitspraken gedaan, dan dat het alleen maar "beter" zou worden. Ze hebben gezegt dat het veel beter zou worden, en dat de effecten die in de grafiek te zijn zijn, niet eens optreden. Dus ik heb er geen probleem mee dat ze dit soort features erin stoppen (hoewel ik ze niet zou gebruiken). Ik heb er wel een probleem mee dat ze simpelweg niet waarmaken wat ze beloofd hebben.
Eigenlijk wilde ik er wat aan toevoegen: ik heb de indruk dat je de volle potentie van de kaart gewoon nog niet hebt kunnen ervaren. Al die rekenkracht die er zou moeten zijn moet ook ergen ingestopt worden en ik denk niet dat die rekenkracht nou tot uiting kan komen in zo'n Crystalizer. Ik denk eerder dat die rekenkracht nuttig kan zijn bij veel samples, bij nauwkeurige positionering (waar ik een úiterst goeie demo van heb gehoord) en bij het berekenen van occlusion en EAX. Vooral met betrekking tot EAX en positionering zie ik een toekomst omdat die ook vaak met redelijke setjes en met name koptelefoons heel aardig zijn te simuleren.
Tuurlijk is die DSP voor meer dan alleen dit, maar als ze dit al niet fatsoendelijk op de rails krijgen, kun je alleen maar gissen naar de rest.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 24-10-2005 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morrisch
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-02-2021
Iedereen heeft het over de "vervormingen" of "effecten in de grafiek" die veroorzaakt worden door die Crystalizer. Wat die Chrystalizer doet, net zoals andere DSP effecten (van surround versterkers) en proffessionele studiobewerkingen (noise shaping), zijn complexe signaalbewerkingen. Het is daarom logisch dat deze (harmonische) vervormingen veroorzaken!!!

Wat heeft het dan voor nut om daar om dan een THD plaatje te tonen van het origineel en het geChristalizde signaal. Als die twee plots er hetzelfde uit zouden zijn, dan zou ik me pas zorgen maken.

Neemt niet weg dat het nut van deze functie ter discussie staat. En of het resultaat beter klinkt dan het origineel hangt blijkbaar vooral af van (volgens verschillende reviews):

* de kwaliteit van het origineel (bij slechte <128 kbps mp3's werkt het wel degelijk positief)
* de kwaliteit van je luidspreker/versterker combinatie (hoe slechter deze is, hoe "beter" de Christallizer werkt). Volgens mij kan "beter" hier ook wel vervangen worden door "anders".

Lijkt me dus typisch een functie gericht op het gamers-publiek die een standaard pc-surround setje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

morrisch schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 10:48:
Iedereen heeft het over de "vervormingen" of "effecten in de grafiek" die veroorzaakt worden door die Crystalizer. Wat die Chrystalizer doet, net zoals andere DSP effecten (van surround versterkers) en proffessionele studiobewerkingen (noise shaping), zijn complexe signaalbewerkingen. Het is daarom logisch dat deze (harmonische) vervormingen veroorzaken!!!
Waarom zou dat juist harmonische vervorming moeten veroorzaken :? Waarom zou je willen dat je 1 Khz toon ook nog eens een keer duidelijk op 4 en 8 Khz (bij wijze van spreken) te horen is (met nog een berg troep ertussen)?
Lijkt me dus typisch een functie gericht op het gamers-publiek die een standaard pc-surround setje hebben.
Helemaal correct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:04:
[...]

Waarom zou dat juist harmonische vervorming moeten veroorzaken :? Waarom zou je willen dat je 1 Khz toon ook nog eens een keer duidelijk op 4 en 8 Khz (bij wijze van spreken) te horen is (met nog een berg troep ertussen)?

...
Juist de odd- en even harmonischen zorgen ervoor dat muziek niet kil en koud klinkt, vandaar dat er ook apparatuur bestaat om die harmonischen toe te voegen/op te trekken (worden vaak gebruikt bij puur digitale opnamen)
Maar, overdaad schaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Plat en kil wordt het van al dat gecompress dat tegenwoordig zo modern lijkt te zijn, en het toevoegen van harmonischen maakt het daar ook niet veel beter van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:14:
[...]

Plat en kil wordt het van al dat gecompress dat tegenwoordig zo modern lijkt te zijn, en het toevoegen van harmonischen maakt het daar ook niet veel beter van ;)
True, maar dan moet je de complete lijn van opname tot en met aan de cd mastering gaan aanpakken en niet een onschuldige audiokaart alleen de schuld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:17:
True, maar dan moet je de complete lijn van opname tot en met aan de cd mastering gaan aanpakken en niet een onschuldige audiokaart alleen de schuld geven.
Ik wil gewoon alles en iedereen de schuld geven >:) (misschien wel incl mijzelf :+ ) Waarom niet het probleem daar aanpakken waar het begonnen is... (al is dat misschien niet zo eenvoudig)

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 25-10-2005 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morrisch
deepspace schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:04:
[...]

[...]
Omdat de meeste vervormingen harmonisch van aard zijn. Het is niet zo dat er moedwillig harmonische toegevoegd worden. Een harmonisch signaal dat ik door een willekeurige functie verander heeft harmonisch vervorming tot gevolg.
Hierbij liggen de even harmonische meestal prettig in het gehoor, en worden de oneven harmonische als minder prettig ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

morrisch schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 12:53:Een harmonisch signaal dat ik door een willekeurige functie verander heeft harmonisch vervorming tot gevolg.
"willekeurige functie" :? Is me veel te vaag ;) Liever een concreet voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Van Trubass ken ik wel ongeveer de werking. Simpelweg komt het erop neer dat een 50Hz toon bijvoorbeeld vervangen wordt door een 100 en een 150 Hz toon.
Onze oren/hersenen nemen dan namelijk ook de verschilfrequentie 150 hz - 100 hz = 50 hz toon waar, ook al is die er niet.

Vermits minder goede luidsprekerinstallaties niet zo een lineaire respons hebben, zou het kunnen dat het ontbreken van bepaalde frequenties kan opgevangen worden door harmonische signalen toe te voegen.

Het is inderdaad zo dat ook een slechte kwaliteit van aliassing of samplerate conversie ook dit soort vervormingen teweeg brengen, waardoor het wel mogelijk is dat als gevolg hiervan de grafiek er zo uitziet.

Mijn vermoeden is iig dat voor bepaalde speaker/mensen/bronnen combinaties de crystalizer best wel een verbetering is, maar dat bij hoge kwaliteitsspeakers en bronnen het waarschijnlijk meer kwaad dan goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hier een zeer grondige, en eerlijke review van de Crystalizer technologie: http://www.digit-life.com.../creative-x-fi-part2.html

Ik zal geen commentaar geven erop, want dat heb ik al genoeg gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morrisch
deepspace schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 12:58:
[...]

"willekeurige functie" :? Is me veel te vaag ;) Liever een concreet voorbeeld.
Stel mijn signaal x(t) is een zuivere harmonische (in dit geval 50 Hz):

x(t)=sin(2*pi*50*t)

Als ik dit signaal nu vervorm door een continue functie (dus geen dynamisch filter) wordt het y(t):

y(t)=f(x(t))

Voorbeelden hiervan zijn:

y(t) = x(t)*x(t) = (sin(2*pi*50*t))^2
y(t) = x(t)^3 -x(t) = ...

Als ik vervolgens het spectrum van y(t) bepaal, bestaat dat alleen uit harmonische componenten met als basis component die 50 Hz.

Echter complexe dynamische filters (zoals filterbanken, wavelets enz), kunnen ook niet-harmonische vervormingen veroorzaken.
Ook niet-continue functies (zoals quantisatie door beperkt aantal bits (bijv. 16 of 24)) heeft niet-harmonische vervorming tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dank :) Echter zijn deze funcites tijdsafhankelijk en dus zullen die functies idd harmonischen toevoegen. Logisch. Audio filters bestaan echter over het algemeen niet uit dit soort functies. Het zijn eerder IIR filters (FIR sluit ik ff uit), en signaal afhankelijke filters (zoals compressors en limiters). Maar je hebt natuurlijk wel een punt dat een filter altijd een of andere vervormint tweeg bengt. Echter, met een goed ontwerp kun je dat minimaliseren. En dat is ook precies wat Creative beloofd heeft. En het lijkt er dus zeer op dat ze dat zeker niet waarmaken.

En toch, lees ff die review op digitlife, die maakt het een en ander duidelijk over het echte nut (of juist niet) van de crystalizer.

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 25-10-2005 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Ik heb het eens gelezen, en het is idd wel interessant :)
Dat het de dynamiek vergroot lijkt inderdaad niet helemaal te kloppen, hoewel de reviewer eigenlijk wel enkel standaard niet tijdsafhankelijke testen heeft gedaan.
Als je kijkt naar die plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/multimedia/creative/x-fi/crystalizer-imd.png
zie je dat met de crystalizer uitgeschakeld er ook al een beetje vervorming is (waarschijnlijk door het converteren van het 16-bit bronsignaal naar een 24-bits signaal)
De vervorming lijkt echter onder het 16-bit bereik te zitten, en deze conversie gebeurd dus zoals beloofd vrij goed.

Wat de crystalizer hier gedaan heeft is zoals gezegd in de review:
This post-processing should selectively enhance transients in the composite audio without perceptually altering other aspects of the audio, and independent of the absolute level of the transients.
Helaas waren er in het test-signaal geen echte (bedoelde) transienten, maar enkel transienten te wijten aan een beperkte kwaliteit upsampling. Deze zijn echter wel correct gedetecteerd en versterkt :)
Vermits de crystalizer ook nog eens dynamisch in de tijd werkt, is het best mogelijk dat een korte tijd na de initiele aanslag de transienten juist verzwakt worden, om op die manier een signaal te bekomen dat inderdaad dynamischer lijkt te klinken.

Ik verwacht ook niet dat ik de crystalizer zelf zou gebruiken, en in situaties zoals die van de reviewer met goede monitors verwachtte ik ook al niet dat dit soort effecten een verbetering zouden opleveren.
Ik neem aan dat net zoals de loudness knop vroeger 'misbruikt' werd voor een 'beter' klinkend geluid, dat ook deze functie sterk van persoonlijke voorkeur zal afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARO
  • Laatst online: 05-08 19:47
Ik heb afgelopen week de Creative Soundblaster X-Fi Platinum aangeschaft en ik moet zeggen: _/-\o_ prachtig geluid! Aangesloten met een 15 meter lange optische kabel (2 gaten in vloer geboord -> via de kruipruimte geleid), direct van de bay naar m'n versterker.

Persoonlijk vind ik de Crystalizer een goede verbetering aan standaard MP3-muziek geven; het geeft een voller, warmer geluid. Deze heb ik dan ook standaard op 65% staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BARO schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 18:39:
Ik heb afgelopen week de Creative Soundblaster X-Fi Platinum aangeschaft en ik moet zeggen: _/-\o_ prachtig geluid! Aangesloten met een 15 meter lange optische kabel (2 gaten in vloer geboord -> via de kruipruimte geleid), direct van de bay naar m'n versterker.

Persoonlijk vind ik de Crystalizer een goede verbetering aan standaard MP3-muziek geven; het geeft een voller, warmer geluid. Deze heb ik dan ook standaard op 65% staan.
wat voor kaart had je hiervoor dan? en hoeveel was je kwijt voor die platinum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARO
  • Laatst online: 05-08 19:47
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 08:53:
[...]

wat voor kaart had je hiervoor dan? en hoeveel was je kwijt voor die platinum
Ik had eerst de Creative Soundblaster Live 5.1 Digital en heb nu € 136,97 exclusief BTW betaald voor de X-Fi Platinum (totaal &#127;€ 182,19 inclusief BTW, verzend/administratiekosten en rembourskosten).

Sowieso zou ik voor de Platinum gaan en niet voor de goedkopere versie, omdat bij de Platinum een prachtige bay zit (voor mij noodzakelijk vanwege digital in & digital out). Als ik een echte gamer geweest zou zijn zou ik de X-Fi Fatal1ty FPS hebben gekocht.

[ Voor 33% gewijzigd door BARO op 26-10-2005 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faris
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-11-2022
BARO schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 18:39:

Helemaal mee eens, Ik had ook die geluidskaart paar dagen geleden gekocht, er komt prachtig geluid uit en vooral die bass klinkt veel beter en voel je gewoon in je maag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3Tone
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik ken nu niet zoveel van al die in-en uitgangen op geluidskaarten en daarom vroeg ik mij af of iemand hier misschien wist of ik een creative T7900(7.1) en een headset met analoge kabels tegelijk kan insteken op de x-fi xtrememusic?

Ik ben namelijk van plan deze kaart te kopen, maar het zou zonde zijn als ik dan iedere keer moet gaan wisselen van kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit er bij de 7900 geen koptelefoonuitgang op de wired remote?

Wat zou slimmer zijn; eerst een Gigaworks S750 set kopen of eerst een X-Fi kaart (met het feit dat ik nu A8N onboard geluid heb)?

Eh nee, ik heb even geel geld om ze allebei te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3Tone
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09-2024
Is dat niet om muziek van mp3-speler naar de speakers te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:18:

Wat zou slimmer zijn; eerst een Gigaworks S750 set kopen of eerst een X-Fi kaart (met het feit dat ik nu A8N onboard geluid heb)?

x-fi kopen de cmms3d hoofdtelefoon feature is al de moeite waard :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:18:

ik heb thuis de set Gigaworks s750 en deze klinkt al supr zonder een goeie geluidskaart dus zou eerst voor de set gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tegenstrijdige antwoorden :lol:

Ik kijk nog wel welke ik eerst doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Laatst online: 22:01

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ik ben ook een tijdje opzoek naar een leuke geluidskaartje.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Creative Soundblaster X-Fi Platinum, maar ik zit met het probleem dat ik geen ruimte heb voor de bay. Heb ik dan wat aan deze kaart of ben ik dan aangewezen op de extrememusic? Ik maak sowieso geen gebruik van de digitale in-en uitgangen :)

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet je gewoon de Xtreme Music nemen.

Ik ben gisteren op de HWI dagen geweest, en Creative stond daar ook. Maar ik vond de X-Fi niet overtuigend klinken. De 2 mensen bij de stand waren een verkoper en een promotiedame. Ze wisten geen van beiden het verschil tussen encoden en decoden en bleven beweren dat je ook games via de digitale uitgang kunt spelen. (Niet dus.) Ook zei hij dat de Fatal1ty een andere chip heeft dan de platinum!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zaterdag ben ik nog op de HWI dagen geweest, uiteraard ook bij de stand van Creative...

Ze hadden een dame voor de promotie- en een man van de verkoopafdeling. De beste man wist niet het verschil tussen encoderen en decoderen en bleef beweren dat je game geluid gewoon via de digitale output kon sturen. Volgens de man kon dat omdat de kaart over decoders beschikte.........

De CMMS Headphone optie in Painkiller was erg leuk; hij zei: "Dit was zonder CMSS, dan gaan we hem nu aanzetten.", en tja, toen stond hij al aan. Ik: "Kun je dan zelf het verschil niet horen?" Hij: "Ja, ja, blablabla." (hij praatte sowieso al erg zacht en onduidelijk, maar dat was helemaal niet te verstaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil deze kaart zelf ook gaan kopen, wordt egt gek van dat onboard geluid..
maar op tweakers las ik dat hij problemen gaf met een Nforce4.
Ik heb zelf de Asus A8N-SLI. Alleen zijn de problemen al opgelost?
Is de fatal1ty ook veel beter dan de platinum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
Het probleem met de chipset was geloof ik opgelost in een nieuwe driver.
Ik zelf heb ook een A8N-SLI en ik wil de XtremeMusic aanschaffen, met een beetje geluk heb ik hem donderdag of misschien morgen zelfs al en zal ik je laten weten hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
De Fatality versie heeft 64 MB geheugen on-board en de Platinum niet, dat is het enige verschil voor zover ik kan beoordelen.
Maar in frame rates heeft het alleen effect als de programmeurs van de spellen het ondersteunen dacht ik en qua geluidskwaliteit maakt het al helemaal niets uit dus ik zou het geld er niet voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Laatst online: 22:01

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 21:25:
Dan moet je gewoon de Xtreme Music nemen.

Ik ben gisteren op de HWI dagen geweest, en Creative stond daar ook. Maar ik vond de X-Fi niet overtuigend klinken. De 2 mensen bij de stand waren een verkoper en een promotiedame. Ze wisten geen van beiden het verschil tussen encoden en decoden en bleven beweren dat je ook games via de digitale uitgang kunt spelen. (Niet dus.) Ook zei hij dat de Fatal1ty een andere chip heeft dan de platinum!?
Bedankt voor het advies.
Ik heb inmiddels de Xtreme Music gekocht i.c.m. de Logitech Z5500 en het klinkt een heel stuk beter dan wat ik had.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuip33
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik heb een klein probleempje met de frontje van de platinum editie.
Deze versie aangeschaft omdat ik dan eindelijk mijn koptelefoon met mic aan de voorkant van mijn kast kan inpluggen.
In het contolpanel geselecteerd dat mic 2 ( aan de voorkant dus ) ingeschakeld is.
Nu na het spelen van Counterstrike schaleld hij in het control panel telkens terug naar mic 1 waardoor mijn mic dus tujdens het spelen telkens uitschakeld.
Ik kan dit niet goed krijgen, iemand een idee.
Overgens het geluid is perfect ook met de koptelefoon, zelfs een bechmark uitgevoerd en met mijn radeon x800xt pe zeker 10 frames meer dan met mijn oude audigy2 kaart.
Ligt dit aan de geluidskaart ????? geen idee, maar wel 10 frames meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
Ik heb gisteren de XtremeMusic gehaald.

Het eerste wat me opviel was dat de 'ding-dong'-geluidjes van Trillian van slechtere kwaliteit waren dan ik gedacht had. Mijn on-board audio verbloemde het geluid van de lage bitrate...

Het tweede is dat de CMSS-3D positionering via koptelefoon erg goed is in bijvoorbeeld Doom 3 en Battlefield 2. Ook de EAX-effecten in Doom 3 werken perfect! Het is net of je in een film meespeelt, een totaal nieuwe ervaring. Als je bijvoorbeeld praat met iemand en je loopt weg hoor je die persoon achter je rug nog wat zeggen en terwijl je de hoek omloopt wordt het geluid ineens dof!

Wat ik niet zo tof vind is: als ik nu Half Life 2 opstart reset mijn computer direct. Geen meldingen of iets dergelijks, gewoon *pof* ... *beep* ... en Windows start weer op. Ik heb de laatste driver gedownload van soundblaster.com. Misschien heeft de crash te maken met de Lost Coast update die ik gedownload heb (die werkt misschien niet op mijn videokaart, de 6200TC, die hopelijk ergens in de komende maanden vervangen wordt door een fijne 7800 512).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuip33
Ik speel ook hl2 counterstrike source en de lost cost met deze audiokaart maar heb nergens last van. Alleen het probleem dat mijn mic 2 ( op frontje ) telkens versprink naar mic 1. Dit is zeer vervelend ivm teamspeak.
heb je de kaart al in een ander slot geprobeerd ??????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
Ik heb de kaart niet in een ander slot geprobeerd, ik ga eerst uitzoeken of het aan mijn videokaart ligt (de installer vertelde mij dat die kaart niet goed genoeg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuip33
Je bedoeld het scherm van de lost cost die je verteld of de hardware voldoet aan de systeemeisen van de lost cost ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
Jep, je moet dan bevestigen dat je de installatie wilt laten doorgaan. Ik had niet gedacht dat wanneer de hardware niet aan 'recommended' voldoet, de boel keihard reset. Maar vanavond ga ik uitzoeken of Lost Coast inderdaad de oorzaak is.

Op steampowered.com vond ik in elk geval de tip om de laatste beta driver van NVIDIA te downloaden dus dat ga ik ook proberen:
http://www.nzone.com/obje...loads_winxp_2k_78.05.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:01
Uuh dat is zeker niet de laatste beta-driver. Ze zitten inmiddels in de 81.xx reeks, maar die geven mij alleen maar problemen (ook de WHQL-versie (81.85 geloof ik)). 77.77 kan ik je zeker aanraden, de meest snelle en stabiele driver die er op dit moment is merk ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
The__Virus schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:01:
Uuh dat is zeker niet de laatste beta-driver. Ze zitten inmiddels in de 81.xx reeks, maar die geven mij alleen maar problemen (ook de WHQL-versie (81.85 geloof ik)). 77.77 kan ik je zeker aanraden, de meest snelle en stabiele driver die er op dit moment is merk ik zelf.
deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
Is het ook mogelijk een frontaudio van je computercase aan te sluiten op de X-Fi?
Zou dit graag willen doen, maar google lijkt wel een weg zonder end :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
thabazzman schreef op woensdag 02 november 2005 @ 17:47:
Is het ook mogelijk een frontaudio van je computercase aan te sluiten op de X-Fi?
Zou dit graag willen doen, maar google lijkt wel een weg zonder end :r
Alleen als je met vage stekkertjes of met een soldeerbout aan de slag durft te gaan. Voor zover ik weet heeft de geluidskaart op het bord zelf geen analoge audiouitgang, wel een analoge ingang in de vorm van een line-in (voor de cdromspeler) maar die is weer niet geschikt voor een microfoon.
Als je het goed wil oplossen moet je de front panel aansluiten op de achterkant van de geluidskaart maar om dat te doen moet je zoals ik zei zelf met stekkertjes klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heeft hij wel een analoge line-out intern. Je kunt er immers ook zo'n front-bay op aansltuiten. Het is inderdaad wel een heel gepruts, maar met de Audigy en Live! is het een aantal mensen ook gelukt.

Punt om over na te denken: De man van Creative zei op de beurs dat je geen front bay er los bij kunt kopen, zoals bij de Audigy wel het geval was. Hij zij dat de pinnentjes er op alle kaarten opzitten, omdat dat scheelt in productiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn front audio van me kast heeft allemaal losse draadjes die je op zo pen ken schuiven. Op die manier is het bruikbaar bij de meeste geluids kaarten :) . Al mag het van mij ook via de mini jacks, ik gebruik toch alleen de digitaal uit van me Soundstorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuip33
Ik gebruik het officiele front van creative die erbij zit.
Toch schakeld hij telkens terug naar mic 1 als ik aan het gamen ben.
ben dus bijna verplicht om mijn mic aan de achterkant aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 22:05:
Mijn front audio van me kast heeft allemaal losse draadjes die je op zo pen ken schuiven. Op die manier is het bruikbaar bij de meeste geluids kaarten :) . Al mag het van mij ook via de mini jacks, ik gebruik toch alleen de digitaal uit van me Soundstorm.
Heb je ook een idee hoe ik dat doe op m'n X-Fi music :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
Ik heb hier een pinout voor de Audigy 2/X-Fi kaarten maar weet niet hoe accuraat ze zijn..

Live!/Audigy 1:
Pin-Outs
Pin Name Description
1 VCC +5V power supply
2 VCC +5V power supply
3 GND Ground
4 AC97CLK 24.5 MHz clock output
5 GND Ground
6 GP_SPDIFIN#2 SPDIF input signal
7 GND Ground
8 GND Ground
9 SPDIFO#3 SPDIF out Signal
10 GPO1 General Purpose Output #1
11 GPO2 General Purpose Output #2
12 GND Ground
13 GPO0 General Purpose Output #0
14 GND Ground
15 GP_ SPDIFIN1 SPDIF Input signal
16 GND Ground
17 GPDIFO#0 SPDIF Out signal
18 GND Ground
19 SPDIFO#1 SPDIF Out signal
20 GND Ground
21 GND Ground
22 SPDIFO SPDIF Out signal
23 GPI0 Digital Input (GP Input 0; Reserved)
24 GPI1 Digital Input (GP Input 1; Reserved)
25 OUTMIDI MIDI Output
26 GND Ground
27 INMIDI MIDI Input
28 GND Ground
29 KEY no pin
30 KEY no pin
31 ADCSDO2 I2S audio data input
32 GND Ground
35 ADCSDO0 I2S audio data input
36 GND Ground
37 I2SCLK I2S serial bit clock
38 GND Ground
39 I2SFS Frame sync.
40 GND Ground

Audigy2/X-Fi:
Pin-Outs
Pin Name Description
1 VCC +5V power supply
2 VCC +5V power supply
3 GND Ground
4 AC97CLK 24.5 MHz clock output
5 GND Ground
6 GP_SPDIFIN#2 SPDIF input signal
7 GND Ground
8 GND Ground
9 SPDIFO#3 SPDIF out Signal
10 GPO1 General Purpose Output #1
11 GPO2 General Purpose Output #2
12 GND Ground
13 GPO0 General Purpose Output #0
14 GND Ground
15 GP_ SPDIFIN1 SPDIF Input signal
16 GND Ground
17 GPDIFO#0 SPDIF Out signal
18 GND Ground
19 SPDIFO#1 SPDIF Out signal
20 GND Ground
21 GND Ground
22 SPDIFO SPDIF Out signal
23 GPI0 Digital Input (GP Input 0; Reserved)
24 GPI1 Digital Input (GP Input 1; Reserved)
25 OUTMIDI MIDI Output
26 GND Ground
27 INMIDI MIDI Input
28 GND Ground
29 KEY no pin
30 KEY no pin
31 ADCSDO2 I2S audio data input
32 GND Ground
35 ADCSDO0 I2S audio data input
36 GND Ground
37 I2SCLK I2S serial bit clock
38 GND Ground
39 I2SFS Frame sync.
40 GND Ground

bron

en zo te zien zit er geen analoge in/uitgang op. Ik had altijd gedacht dat de interface tussen geluidskaart en creative front bay volledig digitaal was, en de DACs en ADCs dus én in de front bay én op de geluidskaart zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is jammer, het zijn btw de asus moerderborden die op hun moederbord gewoon pinnetjes hebben zitten voor een line out en mic in.

Bij een X-Fi moet je dus echt met mini jacks werken die zeker al bezet zijn, dan maar met een splitter werken of via de amp/computer speaker je koptelefoon aansluiten. Ik snap niet dat ze geen speciaale koptelefoon uitgang hebben op standaard geluidskaarten. Heel vroeger zag je dat wel zo extra versterkte line out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 20:14:
Ik snap niet dat ze geen speciaale koptelefoon uitgang hebben op standaard geluidskaarten. Heel vroeger zag je dat wel zo extra versterkte line out.
Tegenwoordig zit alles in één jack, er wordt gewoon gemeten wat er hoogstwaarschijnlijk op de jack is aangesloten en aan de hand daarvan wordt er een versterker ingeschakeld, een microfoonversterker tussengehangen of de digitale output van een SPDIF op geprikt. Da's goedkoper en het gaat minder snel stuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:01
1 Supports SPDIF Out compressed ac3 signal or PCM for Stereo Digital Speaker. Also supports SPDIF In with Creative Digital I/O Module (sold separately).
Ik had ergens gelezen dat een verkoper bij een stand had gezegd dat op de Extreme Music geen frontpaneel kon worden aangesloten, maar volgens de site klopt dat niet (Kijk hier maar eens). Maar wanneer, hoe en waar dat te koop zal zijn, ben ik benieuwd naar, maar zou het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je dat toevallig op hardware.info van een zeker Coen V. (ik dus) gelezen?

De verkoper op de stand van Creative zei inderdaad dat je geen front bay kan aansluitgen op de Xtreme Music. Mijn vraag waarom er dan wel die pinnetjes opzitten beantwoorde hij met: "Dat is goedkoper. Anders hadden we weer een ander model." Die smoes gaat natuurlijk wel op. Maar als we het er over hebben dat het goedkoper is om ze te laten zitten, waarom zouden ze dan wel zogenaamd de functie ervan uitschakelen? Dat is dan toch ook duurder 8)7 !?

Maar goed, ik zeg ook: "Die man bij de stand van Creative zei "..... Het was in ieder geval overduidelijk dat hij van de marketing afdeling was, en niet van de technische afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 12:43
ik wil dus ook een creative x-fi aanschaffen maar zit te twijfelen tussen de Creative X-Fi XtremeMusic of de Creative X-FI Fatal1ty FPS 7.1.

gaat dit nu eg verschil maken dat de Creative X-FI Fatal1ty FPS 7.1 64 mb x-ram onboard heeft of blijft het game het zelfde???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quake 4 zou volgens 'de man op de beurs bij de stand van Creative' het X-RAM al gebruiken.
'Volgens Creative' zou de winst in fps wel 15% kunnen zijn. Echt bewijs heb ik helaas nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snek_one
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 15:16
Ik heb sinds een week de extreme-music variant..
Daarvoor had ik op m'n Asus p5gdcv-deluxe een onboard C-Media met Azalia / Intel HD Audio gevalletje.
Wel een aardig kaartje, maar nu dat ik gewend ben aan m'n X-Fi zou ik voor geen geld meer terug gaan. In eerste instantie merkte ik niet zoveel verschil, maar na een paar dagen ben ik er super-tevreden over.. Al het geluid is gewoon veel voller van klank en het lijkt alsof ik m'n versterker en boxen nieuw leven heb ingeblazen.. Vooral films & series klinken helder als maar kan en in game-mode hoor ik nu precies waar het geluid vandaan komt.. Bij m'n onboard was het ruimtelijke effect vele malen minder, waardoor ik vaak in paniek raakte als er bvb een helicopter naderde tijdens een potje BF2.. Nu weet ik in ieder geval waar ie vandaan komt nog voordat ik hem kan zien..

En idd ik had ook een vlinke FPS verhoging.. Ligt ongeveer rond de 10fps hoger als eerst..
Niet slecht, ik dacht eerst namelijk dat m'n 6600GT toch al flink aan het verouderen was, maar het bleek gedeeltelijk dus gewoon het geluid te zijn :7

..::[ Bass for Breakfast ]::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Heb zelf sinds gisteren de X-Fi Fatal1ty FPS 7.1 met daarop aan gesloten Creative's T5400 5.1-boxenset. Ik gebruikte hiervoor een Live! 5.1 Digital, maar dit klinkt echt veel beter.

Et klinkt allemaal veel ruimtelijker en voller en daarnaast is het spelen van games ook leuker geworden. :D

Ook dat CMSS-3D op een koptelefoon werkt goed, vooral merkbaar in games.

Films heb ik nog niet getest, maar muziek-cd's klinken gewoon veel beter. Ik hoor nu in sommige muziek nou ook geluiden die ik niet eerder heb waargenomen met mijn Live! 5.1 Digital.

Wat mij betreft het geld waard dus. :)

[ Voor 6% gewijzigd door MelvinB op 15-11-2005 19:36 ]

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 12:43
ik wil die dus ook gaan halen heb je fps verhoging nu door die kaart??

en waar heb je hem besteld??
Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.