Wat vele tweakers nog niet weten:
IRQ's (interrupts) kunnen gedeeld worden door meerdere apparaten.
Dit heet IRQ sharing. Een devicedriver moet daar ondersteuning voor hebben anders werkt het niet (goed).
Sommige drivers hebben gebrekige ondersteuning hiervoor (en daar is het dat Creative komt bij kijken

).
Grapje natuurlijk, vroeger was het echter zo dat bepaalde hardware (bijv oude tv kaarten) deze irq sharing niet ondersteunden waardoor de kaart in geen geval volledig correct werkte als de kaart niet het alleenrecht had op 1 irq.
De oplossing hiervoor was dan PIC zonder ACPI gebruiken en dan een irq toewijzen aan het device.
De dag van vandaag kan je natuurlijk niet meer zonder APIC (en dus ACPI want dat kan niet uit met APIC) met al die SLI kaartjes.
Wat je wel kan in het geval ve pci kaart is kijken welk slot er een unieke irq heeft. In dit slot kan je dan je porbleemkaartje gooien en als het iid zo is dat de irq sharing ipmlementatie in de devicedriver gebrekig is dan is DAT probleem opgelost.
Je kan te weten komen welk slot een unieke irq heeft mbv je handleiding.
Bij mijn mobo (A7N8X dlx) hebben de 5 pci sloten samen met de sata controller 4 irq's die ze moeten delen. IRQ A is shared met slot 1 en 5, IRQ B is not shared en w gebruikt voor slot 4, .....
Bij mijn bord zijn pci slot 2 en slot 4 bediend ve eigen irq. Mijn sb live value zit in slot 4.
Zelf al heb je geen problemen is het toch de moeite om je kaart in dat "goeie" slot te steken.
De reden is dat er een kleine extra latency optreedt als je apparaat geldeeld is met een ander, bij het ontvangen van een interrupt moet immers eerst gekeken worden welk apparaat de irq gegenereerd heeft.
Maw als er in deze tabel dus meerdere ISR's (interrupt service routines) zitten moeten deze allemaal afgelopen worden om te checken welke apparaat de irq gegenereerd heeft. De ISR verwijst dan naar de driver die dan uitgevoerd wordt door de cpu.
Verder dien je ook de devices die je niet gebruikt (bijv 2e nic, 2e usb controller, parallelle poort, ...) uit te schakelen zodat andere devices mogelijk ook op 1 irq komen te zitten.
Dit doe je uiteraard in de bios of in het apparaatbeheer van windows.
/e/
Ik blijf dit draadje maar eens volgen nu ik lees dat de kaart zo goed is en ook echt een lagere cpu belasting heeft. (zit nog met een 3000+ xp)
Ik game enkel tijdens de vakanties maar dan is het ook behoorlijk veel.
Met de x fi zou ik dan 2 vliegen hebben door een iets hogere fps en beter geluid (mijn live value van 30 euro gaat al bijna 5 jaar mee).
Ik heb een HD600 Sennheiser (zeer tevreden over).
[
Voor 10% gewijzigd door
peke op 27-12-2005 17:52
]