Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26
The Powerful X-Fi

Afbeeldingslocatie: http://home.xmsnet.nl/foorthuis/GoT%20Topics/X-Fi/X-fi%20-%20banner2.png

Welkom

Welkom in dit topic. In dit topic is het de bedoeling om te discussiëren, ervaringen uit te wisselen en vragen stellen over de Creative X-Fi.
Vragen over specifieke ervaringen met de X-Fi mag, maar houdt het echt specifiek. Voor algemene beoordelingen verwijs ik naar de Product Survey.

Voorgaande delen:
[rml][ X-Fi] Nieuwe geluidschip van Creative[/rml]
[rml][ X-Fi] Nieuwe geluidschip van Creative deel 2[/rml]
[rml][ X-Fi] Nieuwe geluidschip van Creative deel 3[/rml]
[rml][ X-Fi] Nieuwe geluidschip van Creative deel 4[/rml]

Inhoudsopgave
Features
  • 3 Modes
    • Entertainment
    • Gaming
    • Audio Creation
  • 24-bit Crystalizer™
  • CMSS®-3D
  • SuperRip™
  • Dolby® Digital EX
  • DTS-ES™
  • EAX® ADVANCED HD™ 5.0
  • Low latency ASIO recording
Specificaties

Versies:
Afbeeldingslocatie: http://dmzweb3.europe.creative.com/wwimages/audio_int/xfi/xfi_comparison.png
  • 24-bit AD conversie van analoge opname @ 96 kHz sample rate
  • 24-bit DA conversie van digitale bronnen @ 96 kHz sample rate naar 7.1 setup
  • 24-bit DA conversie van stereo digitale bronnen @ 192 kHz naar stereo
  • 16-bit naar 24-bit opname sampling rates: 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 en 96kHz
  • ASIO 2.0 ondersteuning bij 16-bit/44.1kHz, 16-bit/48kHz, 24-bit/44.1kHz 24-bit/48kHz and 24-bit/96kHz
  • Uitgebreide SoundFont ondersteuning tot 24-bit
Software

Bijgeleverd:
  • Entertainment Center (afstandsbediening vereist)
  • Creative MediaSource™ 3 (voor het beheren en afspelen van je muziek)
  • Verouderde drivers. Update aanbevolen.
  • Veel allerhande software.
Mocht je je CD kwijt zijn, dan kun je hier de ISO legaal downloaden:
http://www.filefront.com/user/BadBoyforum

Updates:
Creative Drivers1 (allemaal meertalig):Youp-Pax Drivers:

1 Let op:
Er bestaan geen (officiële) drivers voor:
  • Windows NT 4.0
  • Windows Millennium*
  • Windows 98
  • Windows 98SE*
  • Windows 95
  • Windows 2000* (bestaande drivers zijn wel aan te passen, zodat ze toch installeren).
  • Linux (houd wel deze site in de gaten: opensource.creative.com)
  • Mac OS (alle versies)
Doet een link het niet of staat jouw gewenste software er niet bij? Hier vind je de laatste versies. Meld het ook even, dan komt het alsnog in de TS ;).

Overige handige software:
  • tip! RedocnexK realtime AC3 encoder. De X-Fi heeft als gebrek dat ie geen AC3 kan encoden. Met deze software kun je dus alsnog een AC3 signaal van al je geluid maken, hetzij softwarematig.
  • Muvixer. Deze software 'locked' je recording device, zodat spellen of programma's deze niet meer ongewenst kunnen veranderen (freeware). Deze software is erg handig en geschikt voor zowel 32bit als 64bit Windows.
  • Creative Remote Control Plugin for Winamp. De basicfuncties van de afstandbediening kunnen met deze plugin bediend worden.
  • X-Fi Mode Changer. Handig stukje software dat gebruik maakt van de interne audio console om van Mode te wisselen. Je kan per programma instellen welke modus je wilt gebruiken en hij switcht automatisch terug als het programma afsluit.
Installeren

Beste manier voor installeren:

Voor de beste prestaties en voor de minste problemen, zorg je ervoor dat je je kaart in een PCI-slot steekt met een eigen IRQ. Je kunt in de handleiding van je moederbord uitvinden welke dit is (welke dus niet SHARED is). Het voordeel is namelijk dat eventuele kans op problemen met overige apparatuur kleiner wordt en de kaart een iets lagere latency heeft. Let hier dus goed op!

Voor alle Windows versies:
1. Download de laatste driver van internet (zie Software -> Drivers) en installeer deze op de gebruikelijke manier. De drivers zijn nu geïnstalleerd. Werkt het geluid na een reboot niet, pak dan het gedownloade bestand uit (bijv. met Winrar). Laat nu Windows zelf de boel installeren. Wanneer het installatie venster (New Hardware Found/Nieuwe Hardware Gevonden) tevoorschijn komt, wijs je naar de map src uit het uitgepakte bestand. Windows zal nu zelf de installatie voltooien.
2. Als het geluid het doet, installeer je de overige opties van de meegeleverde cd:
Stop de cd erin en geef de regio en taal aan. Mocht je Mediasource al hebben (is de audiospeler/organizer en de regelmachine voor je Creative MP3-speler), kun je dat vinkje weghalen. Soundblaster X-Fi uiteraard aangevinkt houden. Klik op installeer en kies de onderdelen die je wilt installeren (onder geavanceerd), behalve Audio driver(!!!), aangezien je daar al de nieuwste versie van hebt.
3. Na een reboot werkt alles zoals je wilt.

Prijzen

De prijzen staan in volgorde van het eenvoudigste model tot het meest geavanceerde. De laatste, de Xmod, is een externe USB2.0 kaart.
Tutorial: Zelf Digitale Bracket Maken

Als je geen breakoutbox hebt, kun je alsnog genieten van optische en coaxiale digitale output. Het kan op 2 manieren:
  1. Creative's eigen bracket voor in de 3.5mm FlexiJack. Maar deze is zeer slecht leverbaar en onnodig duur.
  2. Zelf één maken en die aansluiten op de connector voor de breakoutbox.
1. Kun je hier en hier bestellen. Maar hij is bijna altijd uit de voorraad.
2. Maak je zo:
  • Neem een standaard digital-out bracket, bijvoorbeeld deze:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~schui798/xfi/tn_bracket.jpg
  • Maak de 3 kabeltjes van de connector los. Heb je er meer, dan zul je zelf (in je mobohandleiding) op moeten zoeken hoe de pinlayout is.
    De layout bij 3 kabeltjes is als volgt:
    (van linksboven naar rechtsonder, zie plaatje)
    +5V - SPDIF - GND
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~schui798/xfi/tn_connector1.jpg
  • Voor het solderen van een nieuwe connector zul je een 5-pins audio connector nodig hebben (of een grotere waar je simpelweg de overbodige aansluitingen afknipt), of je zet elk kabeltje los op de connector van de X-Fi.
    Bij solderen, soldeer je de kabeltjes als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~schui798/xfi/tn_connector2.jpg
  • Sluit alles goed aan op de X-Fi m.b.v. dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~schui798/xfi/tn_pinlayout.jpg

Tutorial: Front Panel Van Je Case Aansluiten

Gebruik de pin layout van hieronder. De precieze pinnen die je moet gebruiken, staan op het plaatje:

1 - Analog Ground
2 - Analog Headphone Out Left
3 - Audio Backpanel Mute - Sluit hierop de ground aan, om de uitgang aan de achterkant te dempen.
4 - Analog Headphone Out Right
5 - Zelfde als #3
6 - Mic input
7 - key pin (overbodig)
8 - VREF out - Referentievoltage for Mic
9 - MIC IN MUTE - Sluit hierop de ground aan, als je je microfoon niet gebruikt, of de +12VDC als de microfoon wel aangesloten is.
10 - Audio cable detect - Wordt ground als de koptelefoon is ingeplugd (normaal niet gebruikt)

Hier het bijbehorende plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.cs.rpi.edu/%7Ehollec/images/sonata+audigy.jpg
Veelgehoorde Problemen
  • Digitaal multikanaal geluid
    De X-fi beschikt NIET over de mogelijkheid in Dolby Digital content te encoden. Dit houdt in dat je bij normaal gebruik slechts een stereo signaal over je SPDIF aansluiting kunt sturen. Voor meerkanaals geluid bij spellen ben je aangewezen op analoog aansluiten van je speakers. WEL heb je digitaal multikanaals geluid als je een DVD of andere content welke bijv. AC3 bevat (dus voorgecodeerd in DD). Je versterker of speakers zullen dan normaal gesproken aangeven slechts een stereo signaal te kunnen ontvangen.
    Update!
    Middels software is het inmiddels mogelijk al je geluid naar AC3 te coderen, tot 5.1! Zie Overige Handige Software
  • NForce4 compatibiliteit
    Slechts in het begin gaven de X-Fi Extreme Music en de Platinum problemen met een moederbord dat beschikte over een NForce4 chipset. Een maand nadat de eerste kaart verkocht was, zijn alle 'probleemkaarten' teruggeroepen en voorzien van een nieuwe firmware. Deze nieuwe firmware wordt standaard geleverd op je kaart. Mocht je toch een kaart hebben die aan de bekende problemen (waaronder niet opstarten, BSOD's en crashes) lijdt, dan kun je contact opnemen met Creative voor een vervangende kaart. Het is niet mogelijk de kaart zelf te flashen.
    Let op: een ander probleem wat circuleert op het forum van Creative, is dat de kaart regelmatig niet herkent wordt en/of dat de drivers niet laden. Hier wordt aan gewerkt, het probleem zit hem waarschijnlijk in de drivers van de kaart. Dit probleem kun je na een aantal weken krijgen en hoef je niet vanaf het begin te hebben gehad.
  • Krakend geluid
    En daarmee bedoel ik constant en niet alleen tijdens het wisselen van Mode (wat normaal is). De laatste drivers schijnen een hoop, maar niet alle problemen te fixen. Creative is momenteel bezig met de fabrikanten van NForce4 moederborden en NVidia om een definitieve oplossing te vinden, die er op dit moment nog steeds niet is. Gelukkig lijden er in Nederland zeer weinig mensen aan dit kraken. Het kraken kan ook optreden als je een applicatie draait waar geluiden worden afgespeeld en je ondertussen van mode wisselt. Dit kun je voorkomen door het programma pas te starten, nadat je van mode bent gewisseld.
Credits

Met dank aan:
Tijgert
freeco
Winnetou
OzBoz
Help!!!!
The__Virus
• Allen die meehelpen en discussiëren in het topic. Daar heb ik ook veel van geleerd :).

Voor verdere vragen of opmerkingen over de TS kun je me DMen of zet het eventueel in dit topic neer.

[ Voor 3% gewijzigd door psychoclown op 26-12-2009 14:29 ]

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
Gereserveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
Laatste 3 berichten van Deel 4
salimrmaf schreef op woensdag 09 december 2009 @ 14:09:
Mag ik aan de (pro's) hier vragen welke software ze installeren.

Ik heb een X-Fi Titanium, PCI-Ex. Ik weet bij God niet welke software ik moet installeren. ALchemy, Drivers, Consoles, Switchers. :')

Momenteel heb ik een half-geinstalleerde Fall Suite Update geinstalleerd, van PAX volgens mij. (Niet alles installeerde). Daarnaast heb ik driver versie 1.00.000.13.232 eropgezet. :?

En passen jullie na de installs nog het e.e.a. aan?

PS: Vermeld aub ook je OS, en Kaart.

Eventuele Tip: Een OP met daarin constant geupdate driver/programma links. :)

Anoniem: 63813 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 14:13:
@ hierboven: ik heb hetzelfde probleem; drivers geïnstalleerd en zowel windows update (win 7) als de creative update suite proberen mij nieuwe dingen aan te smeren. Win 7 een nieuwe driver (met een oudere datum..) en creative 20 verschillende stofware paketten/updates met een schramele beschrijving.

Het werkt vooralsnog allemaal prima (hoewel ik veel dingen nog niet geprobeerd heb) maar ik heb eigenlijk maar 1 bug: Na het terugkeren uit S3, heb ik geen (of extreem zacht) geluid.

psychoclown schreef op woensdag 09 december 2009 @ 14:48:
salimrmaf

Dat je bepaalde items niet kon installeren komt waarschijnlijk doordat de Fall en Winter '09 packs nog niet voor de Titanium serie te krijgen is. De maker van de Youp-Pax drivers en packs heeft (in ieder geval een tijdje geleden) nog steeds geen Titanium CD in handen weten te krijgen.

Op mijn bak met een Xtreme Music heb ik de Fall Suite '09 zonder de laatste driver, die ik er dus nog overheen wil gooien omdat ik opeens weer krakend geluid heb na een goede maand. (Vista HP x64)
Op mijn bak met een Titanium heb ik de CD met default driver als ik mij niet vergis. (XP x86 maar aankomende vrijdag krijgt die pc een nieuwe hdd (mocht wel na 4-5 jaar) en W7 x64)

Een nieuwe TS zou best wel handig zijn omdat deze niet meer bijgehouden wordt en er is nog best wel wat vraag naar dit topic. Misschien dat ik er wel eentje kan openen (die ik dan later wanneer ik iets meer tijd heb goed up-to-date breng inclusief Youp-Pax drivers en packs. Considering it done..

mockingbird

Die creative update suite is sowieso bagger, eerder wel eens geklooi mee gehad en dat die zo stond ingesteld dat de updater de nieuwste drivers ook maar meteen installeerde (was met CD install).
Leuk en aardig zo'n optie maar als de drivers nou van goede kwaliteit waren.. na een update was heel het geluid niet meer goed te krijgen en zelfs een downgrade van de driver hielp niet en was dus weer een avond kwijt om alles eraf te knallen en een verse driver install te doen.. Uiteraard dit keer zonder de updater, die ik sindsdien ook nooit meer installeer omdat je er alleen maar gezeik van krijgt.

Even een heads up, blijkbaar is er een tijdje terug een Special Winter Suite '09 uitgebracht gebaseerd op de Titanium CD dus als het goed is doen alle X-Fi kaarten het met die Suite: "Pax X-Fi All OS Special Software Suite Winter 2009"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Laatst online: 22-04 21:34

M2M

medicijnman

salimrmaf schreef op woensdag 09 december 2009 @ 14:09:
Mag ik aan de (pro's) hier vragen welke software ze installeren.

Ik heb een X-Fi Titanium, PCI-Ex. Ik weet bij God niet welke software ik moet installeren. ALchemy, Drivers, Consoles, Switchers. :')

Momenteel heb ik een half-geinstalleerde Fall Suite Update geinstalleerd, van PAX volgens mij. (Niet alles installeerde). Daarnaast heb ik driver versie 1.00.000.13.232 eropgezet. :?

En passen jullie na de installs nog het e.e.a. aan?

PS: Vermeld aub ook je OS, en Kaart.

Eventuele Tip: Een OP met daarin constant geupdate driver/programma links. :)
eigenlijk installeer ik standaard alles :), behalve de media player / media library. Die fucked namelijk je associaties op, waardoor alle mogelijk afspeelbare bestandsvormen ineens met dat programma geopend worden, ipv het standaard programma. (vandaar dat de microsoft photo editor ook zo bagger is, die doet dat namelijk ook met bijvoorbeeld PNG bestanden)

maargoed, ik heb hier in ieder geval, Windows 7, x64
console launcher versie 2.62.00
THX 3.10.23
Mode switcher: 2.62.00
soundfront bank manager: 3.21.00
volume pannel 2.21.10

Maargoed, volgens mij is het allemaal onderdeel van de officiele windows 7 x64 driver package 2.18.003.

niet dus, ik heb het hier vandaan: de X-FI windows 7 support pack.

-_-

Anoniem: 120284

Werkt die THX console dan eindelijk zoals het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229792

Ik heb een Xtreme Gamer kaart. Maar wat een *** kaart is dat zeg. Om de paar minuten springt het geluid over van 5 naar 1 speaker... Soms alleen de woofer... dus dan hoor ik niets meer alleen de woofer, of alleen links achter. 100,- voor zo'n zuig apperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
Anoniem: 229792 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 20:08:
Ik heb een Xtreme Gamer kaart. Maar wat een *** kaart is dat zeg. Om de paar minuten springt het geluid over van 5 naar 1 speaker... Soms alleen de woofer... dus dan hoor ik niets meer alleen de woofer, of alleen links achter. 100,- voor zo'n zuig apperatuur.
Welke drivers draai je? En op wat voor OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

psychoclown schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 20:09:
[...]

Welke drivers draai je? En op wat voor OS?
De laatste drivers van hun site.
Windows 7 draai ik. 64 bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
Anoniem: 229792 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 20:24:
[...]

De laatste drivers van hun site.
Windows 7 draai ik. 64 bit.
Hmm ik zou zeggen probeer eens de Youp-Pax Winter Suite die ik hierboven heb staan.

De beste installeer procedure daarbij is (beknopt zal ik later uitbreiden voor in de TS):
[list]
• Verwijder je huidige drivers en bijbehorende software
[list=O]• Eventueel kun je je geluidskaart uitschakelen in apparaatbeheer
• Wanneer je alles verwijdert hebt reboot de pc in safe mode
• Draai DriverCleaner Pro voor Creative
• Reboot daarna weer in normal mode
  • Als je je geluidskaart uitgeschakeld had, schakel deze dan eerst weer in
  • Installeer de Youp-Pax Winter Suite

[ Voor 6% gewijzigd door psychoclown op 11-12-2009 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

psychoclown schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 20:32:
[...]

Hmm ik zou zeggen probeer eens de Youp-Pax Winter Suite die ik hierboven heb staan.

De beste installeer procedure daarbij is (beknopt zal ik later uitbreiden voor in de TS):
[list]
• Verwijder je huidige drivers en bijbehorende software
[list=O]• Eventueel kun je je geluidskaart uitschakelen in apparaatbeheer
• Wanneer je alles verwijdert hebt reboot de pc in safe mode
• Draai DriverCleaner Pro voor Creative
• Reboot daarna weer in normal mode
  • Als je je geluidskaart uitgeschakeld had, schakel deze dan eerst weer in
  • Installeer de Youp-Pax Winter Suite
dankje! ga ik meteen eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
Anoniem: 229792 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 22:57:
[...]

dankje! ga ik meteen eens proberen!
Laat even weten of het gelukt is :)

Zelf van het weekend in de tijd die ik vrij heb/had bezig geweest met de een aantal upgrades van oa. het thuisnetwerk en de pc. Ben daarom ook van XP naar W7 x64 gegaan maar zelf kreeg ik met mijn Titanium niet die Winter Suite geïnstalleerd helaas uiteindelijk de laatste Creative driver via de windows update binnen gehaald en THX console van de CD gehaald. Moet zeggen ik heb nog niet eerder het geluid (zo) goed gekregen op deze pc met mijn oude boxen (die eerst aan onderstaande configuratie hingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem71
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-12-2020
oi mensen,

wat een gekloot met win7 64 bit 0en de xtreme gamer van Creative.
volgens mij onderhand alles al geprobeerd: drivers (2.18) erop/araf, wintersuite2009 op en af.
Vel games starten met intro filmpje met veel gekraak. bf2 heeft ingame geluid goed, maar voor de rest heel veel gekraak ( ja, in "game mode"), geen HD mogelijk ( ja, ingeschakled in bios)
the witcher speelt filmpje wel/niet af, dialogen zijn of niet te horen of stotteren (via Alchemy instellingen proberen te veranderen, zoals aangeraden)
wordt er een beetje moedeloos van.
Nu maar eens de optie van hierboven proberen.
Maar als iemand de gouden tip heeft!!!

rig:
e8400
dfi 680i lt sli
evga 8800gts 640 mb
4 gig ddr2 800 mhz

laaatste: nooit geweten dat de creativekaart zo heet (?) kon worden.
IrQ instellen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
Hoe je het instelt weet ik niet meer zo maar je kan even je x-fi in een ander slot proberen die een eigen IRQ heeft (dit is wel te vinden in de manual van je mobo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
TS wat geupdate:
[list]• Nieuwe banner (nothing fancy)
• Drivers up-to-date
• Youp-Pax drivers toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Ik weet denk ik waarom mijne flipt zodra en lage tonen in de muziek komen...
Ben de PCB even bijlangs gegaan en zie dat er 2 transistors kapot zijn...
Het gaan om de transistors bij de groene jack. Er zitten daar 3, de 2 boven elkaar zijn bij mij verkleurd.

pics: http://img31.imageshack.us/g/1005332o.jpg/ De pics zijn niet echt scherp. de Kodak cam had geen zin met marco en me U600 deed het wat beter :( Probeer betere te maken.

Natuurlijk komt er na 2 jaar pas achter 8)7 Hij deed het in het begin wel gewoon, toen het begon dacht ik het dat het aan de drivers lag. Omdat veel mensen d'r last van hebben. Nu verdenk ik die transistor.
In elke pc die ik hier thuis heb, heb ik dat gekraak of geen geluid.
Probeer deze week nog wat te regelen waar ik hem gekocht heb :)

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

KiPKaKDutcH schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 15:27:
Ik weet denk ik waarom mijne flipt zodra en lage tonen in de muziek komen...
Ben de PCB even bijlangs gegaan en zie dat er 2 transistors kapot zijn...
Het gaan om de transistors bij de groene jack. Er zitten daar 3, de 2 boven elkaar zijn bij mij verkleurd.

pics: http://img31.imageshack.us/g/1005332o.jpg/ De pics zijn niet echt scherp. de Kodak cam had geen zin met marco en me U600 deed het wat beter :( Probeer betere te maken.

Natuurlijk komt er na 2 jaar pas achter 8)7 Hij deed het in het begin wel gewoon, toen het begon dacht ik het dat het aan de drivers lag. Omdat veel mensen d'r last van hebben. Nu verdenk ik die transistor.
In elke pc die ik hier thuis heb, heb ik dat gekraak of geen geluid.
Probeer deze week nog wat te regelen waar ik hem gekocht heb :)
tja, ik kwam er van de week achter dat er 1 connectortje op de PCI interface van de kaart nogal brak was (a.k.a. half missing) Ik moest 'm ook altijd heel hard aandrukken om het ding iets te laten werken... Maargoed, zolang het werkt :)

Eventueel kun je ook zelf proberen een zelfde soort transistor erop te solderen, maar het is wel priegelwerk (en dus ook niet aan te raden...)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
M2M schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 22:25:
[...]

tja, ik kwam er van de week achter dat er 1 connectortje op de PCI interface van de kaart nogal brak was (a.k.a. half missing) Ik moest 'm ook altijd heel hard aandrukken om het ding iets te laten werken... Maargoed, zolang het werkt :)

Eventueel kun je ook zelf proberen een zelfde soort transistor erop te solderen, maar het is wel priegelwerk (en dus ook niet aan te raden...)
Solderen kan ik wel, volg elektro opleiding :+ Heb op school wel apparatuur voor SMD solderen, maar ik kan de transistors niet meer lezen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Misschien zijn die transistors om de uitgang te muten, bijv. als je aan de voorkant een koptelefoon aansluit. Het zou dus best wel eens kunnen werken zonder die transistors. En als je ze eraf haalt zal de kaart niet verder stuk gaan, want stuk zijn die torren al.

Ik zou dus zeggen, haal ze er eens af, en kijk wat ie doet.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

goeievraag schreef op zondag 27 december 2009 @ 12:33:
Misschien zijn die transistors om de uitgang te muten, bijv. als je aan de voorkant een koptelefoon aansluit. Het zou dus best wel eens kunnen werken zonder die transistors. En als je ze eraf haalt zal de kaart niet verder stuk gaan, want stuk zijn die torren al.

Ik zou dus zeggen, haal ze er eens af, en kijk wat ie doet.
en vraag daarna even in Vraag en aanbod of iemand even een high-res foto van zijn (zelfde) creative kaart wil maken, met de focus op de transistors. Of vraag gelijk even wat daar op staat.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
M2M schreef op zondag 27 december 2009 @ 15:05:
[...]

en vraag daarna even in Vraag en aanbod of iemand even een high-res foto van zijn (zelfde) creative kaart wil maken, met de focus op de transistors. Of vraag gelijk even wat daar op staat.
Niemand in V&A heeft er een Gamer in staan :+
Wie heeft hier in het topic een goeie camera? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

KiPKaKDutcH schreef op zondag 27 december 2009 @ 15:42:
[...]

Niemand in V&A heeft er een Gamer in staan :+
Wie heeft hier in het topic een goeie camera? :P
je had een vraag kunnen plaatsen in V&A om een foto of txt van de transistors op de kaart die je hebt. V&A lezen meer mensen dan deze forumdraad :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Niet online
Laat ik nou ook zo een kaart hebben. :P

Afbeeldingslocatie: http://members.casema.nl/de.geesten/SB0730_1_tumb.jpg

Dr staat op: J.1>

Het zegt mij niks, maar ik ben niet zo thuis in de smd wereld :)

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
goeievraag schreef op zondag 27 december 2009 @ 15:55:
Laat ik nou ook zo een kaart hebben. :P

[afbeelding]

Dr staat op: J.1>

Het zegt mij niks, maar ik ben niet zo thuis in de smd wereld :)
thnx, zo'n foto probeerde ik nou ook te maken :+
En het is redelijk gelukt, maar niet superscherp...

http://img690.imageshack.us/img690/706/pc270062t.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Niet online
Ik heb nog eens wat gemeten en gezocht. Ik meet met de multimeter in diodestand tussen het linker pinnetje en het pinnetje rechtsboven een diode (oriëntatie zoals op jouw/mijn foto's). Voor de rest geen diodes, dus waarschijnlijk geen bipolar transistors.

Vervolgens gaan googlen met termen als 'smd transistor markings'. Kwam ik uit op http://clivetec.superihost.com/SMD_CodesJ.htm. Die geeft voor J1 onder andere de BSS138L aan, een N kanaal mosfet.
De eerder gemeten diode klopt daarbij. Verbind ik het linker pinnetje met die met die rechtsonder, en meet vervolgens van drain naar source, dan is er wel enige geleiding. komt ook overeen.

Dus ik zet m'n geld in op een n-kanaal mosfet, met het tabje als drain, rechtsonder als gate en rechtsboven als source.

Heb je een multimeter bij de hand? Dan kun je nagaan of hij echt stuk is. Je zou dus alleen een diode moeten meten van rechtsboven naar links. (ik zou daar overigens niet blind op vertrouwen, de spanning van je multimeter kan te laag zijn, omdat jij zegt dat het probleem alleen optreed bij harde bassen (=grote spanning))
-------------------
Tip voor de foto's, zet je camera ergens op, en maak de foto met de timer-stand. Dan beweegt de camera niet omdat je het knopje indrukt tijdens het maken van de foto.
En vouw een papiertje een paar keer dubbel en houd dit voor de flitser, je kunt dan wel flitsen zonder dat de boel overbelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
goeievraag schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:59:
Ik heb nog eens wat gemeten en gezocht. Ik meet met de multimeter in diodestand tussen het linker pinnetje en het pinnetje rechtsboven een diode (oriëntatie zoals op jouw/mijn foto's). Voor de rest geen diodes, dus waarschijnlijk geen bipolar transistors.

Vervolgens gaan googlen met termen als 'smd transistor markings'. Kwam ik uit op http://clivetec.superihost.com/SMD_CodesJ.htm. Die geeft voor J1 onder andere de BSS138L aan, een N kanaal mosfet.
De eerder gemeten diode klopt daarbij. Verbind ik het linker pinnetje met die met die rechtsonder, en meet vervolgens van drain naar source, dan is er wel enige geleiding. komt ook overeen.

Dus ik zet m'n geld in op een n-kanaal mosfet, met het tabje als drain, rechtsonder als gate en rechtsboven als source.

Heb je een multimeter bij de hand? Dan kun je nagaan of hij echt stuk is. Je zou dus alleen een diode moeten meten van rechtsboven naar links. (ik zou daar overigens niet blind op vertrouwen, de spanning van je multimeter kan te laag zijn, omdat jij zegt dat het probleem alleen optreed bij harde bassen (=grote spanning))
-------------------
Tip voor de foto's, zet je camera ergens op, en maak de foto met de timer-stand. Dan beweegt de camera niet omdat je het knopje indrukt tijdens het maken van de foto.
En vouw een papiertje een paar keer dubbel en houd dit voor de flitser, je kunt dan wel flitsen zonder dat de boel overbelicht.
thnx, tis gelukt :) Nee ik heb geen multimeter, is wel te regelen ;)

Heb 'm er zo het scherpst op gekregen O-)
http://img96.imageshack.us/img96/2576/pc270063.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:22
Sinds eergisteren eindelijk Windows 7 Ultimate 64-bit geïnstalleerd.
Alle drivers voor de gebruikelijke hardware geïnstalleerd, maar nu komt het.
In Windows xp Pro (32) werkte mijn Xtremegamer Fatality pro gewoon fantastisch.
In windows 7 staat alles goed geïnstalleerd, maar krijg ik dus helemaal geen geluid.
Dat metertje geeft ook geen beweging (dat balkje naast welk apparaat er actief moet zijn voor het geluid).

Ik heb de originele, de pax en de Win 7 van die link geinstalleerd, maar allen geven dezelfde problemen.
Wat heb ik zelf gedaan:
De verschillende drivers geprobeerd als Admin.
Windows zelf laten zoeken, maar die herkent hem dan helemaal niet.
kabeltjes gecheckt, volume knop gecheckt op de speakerset (logitech 5.1).
Instellingen gewisselt.
Mijn vrouw laten installeren :P
Maar niets heeft geholpen.
Ik kom het exacte probleem tegen op internet, maar die oplossingen komen op hetzelfde neer.
Morgen heb ik gelukkig de gehele dag de tijd. Dus ga waarschijnlijk windows 7 opnieuw installeren.
Ik heb voor Win 7 een nieuwe grafische kaart gekocht. Deze heeft een mogelijkheid om via HDMI geluid uit te spugen, maar die optie is hoe dan ook al uitgeschakeld.
Morgen maar eerst het geluid installeren na clean install en dan pas de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
Toevallig had ik zelf ook eerst geen geluid in W7 maar dit kwam omdat mijn X-fi kaart helemaal niet herkend werd. Zelfs in apparaatbeheer was die niet te vinden.
Uiteindelijk had ik plotseling dat de X-fi wel herkend werd.. in ieder geval erg raar en ik weet ook niet meer zo goed wat ik nou eigenlijk gedaan heb om hem te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Het probleem is dat hij wel gewoon herkend wordt na de driver installatie.
Ik ga denk ik gewoon helemaal schoon beginnen. Eerst nog even de grafische kaart software verwijderen en dan alles schonen. Daarna eerst de geluidskaart en dan de grafische kaart pas.

Na het opschonen van alle drivers kreeg ik geluid van het afsluiten van Windows.
Na het opstarten? Helemaal niets meer.
Daarna Windows opnieuw geinstalleerd. Weer bij het afsluiten geluid, maar bij het opstarten niets meer.

Ik ben nu een andere optie aan het proberen en dat is het RAM geheugen via MSconfig omlaag gooien.
Schijnt ook te werken.
Hij is nu de drivers weer aan het installeren.

Ik heb overigens een Nforce 3 chipset in mijn pc met een AMD 6000+.
Eigenlijk wil ik er gewoon niet meer geld in pompen omdat ik net alweer een grafische kaart heb aangeschaft om Windows 7 te kunnen draaien. Anders ga ik weer terug naar windows xp.

/update:
Het geheugen via MSconfig van 4096 naar 4072 gezet... En nu werkt het wel.
Maar goed, een klein beetje verlies aan RAM-geheugen kan ik best mee leven.

Ik heb nu de PAX drivers geinstalleerd, maar zowel de originele als de PAX drivers geven om één of andere reden een stuk mindere kwaliteit geluid dan dat ze in XP deden. Ik hoop echt van harte dat Creative nog drivers uit gaat brengen voor deze kaarten.

[ Voor 78% gewijzigd door Arunia op 04-01-2010 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 15:15

HaTe

haat niet

Ik krijg de PAX drivers niet geïnstalleerd! Ik heb een XtremeMusic en werk op Windows 7.
Dit probleem had ik eerst ook al met de originele Creative drivers:
Afbeeldingslocatie: http://img.dragy.nl/Creative%20installatie.png

Ik heb de "PAX PCI XFI All-OS-Driver V1.40" en "Pax X-Fi All OS Special Software Suite Winter 2009" geprobeerd.
Hoe kan ik het oplossen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
HaTe schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:00:
Ik krijg de PAX drivers niet geïnstalleerd! Ik heb een XtremeMusic en werk op Windows 7.
Dit probleem had ik eerst ook al met de originele Creative drivers:

Ik heb de "PAX PCI XFI All-OS-Driver V1.40" en "Pax X-Fi All OS Special Software Suite Winter 2009" geprobeerd.
Hoe kan ik het oplossen?
Hmm ik kreeg ze niet geinstalleerd op Windows 7 maar dat kwam volgens mij omdat de kaart niet herkend werd (kon hem ook niet vinden in apparaatbeheer). Met X-fi drivers vond ik hem opeens wel.. beetje vaag maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

psychoclown schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:19:
[...]

Hmm ik kreeg ze niet geinstalleerd op Windows 7 maar dat kwam volgens mij omdat de kaart niet herkend werd (kon hem ook niet vinden in apparaatbeheer). Met X-fi drivers vond ik hem opeens wel.. beetje vaag maar goed.
De drivers zijn wel geinstalleerd bij mij en de kaart wordt ook wel gewoon herkend. Ik heb dus ook geluid, maar alle programma's zoals de opstartconsole werken niet!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
HaTe schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:47:
[...]

De drivers zijn wel geinstalleerd bij mij en de kaart wordt ook wel gewoon herkend. Ik heb dus ook geluid, maar alle programma's zoals de opstartconsole werken niet!
Ok nu snap ik even niet wat je nou gedaan hebt.
Je krijgt de PAX drivers niet geinstalleerd maar wat heb je nu gedaan zodat je wel geluid hebt?
Alleen een losse driver geeft je namelijk geen opstartconsole etc de suites daarentegen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

psychoclown schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:57:
[...]

Ok nu snap ik even niet wat je nou gedaan hebt.
Je krijgt de PAX drivers niet geinstalleerd maar wat heb je nu gedaan zodat je wel geluid hebt?
Alleen een losse driver geeft je namelijk geen opstartconsole etc de suites daarentegen wel.
Ik heb als laatste de suite geinstalleerd en daar de minimale installatie van.
Nu zegt hij nadat ik op Voltooien druk de bovenstaande foutmelding. Hij heeft dus wel alle (?) bestanden geplaatst, maar er is wat fout gegaan. Oude drivers heb ik gewist etc...

Ik probeer het nog 1 keer !

//edit
Weer precies het zelfde. Hij zegt installatie voltooid, vervolgens hoor(!) ik ping en hij geeft het schermpje weer dat ik de diskette moet plaatsen. Ik snap er echt niks van. Ik blader daarna nog wel naar de map waar PAX is uitgepakt, maar hij zegt dan dat het bestand niet is gevonden.

//edit2
Ik heb gewoon op voltooien gedrukt, waarna hij vroeg opnieuw op te starten. Dit keer heb ik niks met voorstaande "vraag om diskette" schermpje gedaan. Het lijkt nu gewoon goed te zijn! De opstartconsole kan ik starten, ik heb geluid. Verder nog even kijken :)

//edit3
Alles lijkt gewoon te werken. Apart.

//edit4
Ik heb wel het idee dat de geluidskwaliteit een stukje beter is :D Het nut van THX moet zich nog bewijzen. Ik ben er blij mee (dat ik hier een paar uur aan heb besteed)

[ Voor 37% gewijzigd door HaTe op 10-01-2010 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Arunia schreef op zondag 03 januari 2010 @ 00:24:
Ik heb voor Win 7 een nieuwe grafische kaart gekocht. Deze heeft een mogelijkheid om via HDMI geluid uit te spugen, maar die optie is hoe dan ook al uitgeschakeld.
Misschien heb ik er overheen gelezen en staat hetzelfde al bij andere reply's, maar ik had dus zelf opeens ook geen geluid via mijn speakers van de X-Fi XtremeMusic na het installeren van mijn videokaart met hdmi audio erop.

Bij mij was de oplossing eigenlijk heel simpel namelijk Win7 had bij standaard afspeelapparaten het audio gedeelte op hdmi gezet, en dus na eventjes standaard afspeelapparaat weer op Luidsprekers gezet te hebben werktte alles weer prima.

Overigens gebruik ik dan nog de standaard drivers voor Win7 van de Creative-site maar om dus naar standaard afspeelapparaten te gaan druk je even met de rechtermuis op het speakertje rechtsonder bij de klok en dan afspeelapparaten en de rest volgt dan vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
HaTe schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:03:
[...]

//edit4
Ik heb wel het idee dat de geluidskwaliteit een stukje beter is :D Het nut van THX moet zich nog bewijzen. Ik ben er blij mee (dat ik hier een paar uur aan heb besteed)
Mooi om te horen dat het werkt.. je besteed er veel tijd aan maar het resultaat mag er meestal wel wezen ;)
Of in mijn geval was het resultaat er maar is het weer brak aan het worden.. ondanks dat het lekkere kaartjes zijn en goed geluid weten te pompen heb je er wel meer dan je handen vol mee 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-04 17:25
Ola,

sindskort heb "ook ik" last van krakend geluid... met mn xi fi (xtreme gamer).

VLC hakt en stottert..., foobar hetzelfde..

de eigen player van creative lijkt het nog enigszins te doen.
Ingame geluid is perfect, maar zodra ik een filmpje wil kijken gaat ie sputteren :/
net nieuwe drivers geinstalleerd... zal eens kijken wat dat uithaalt..
(volgens mij begon het juist na het installeren van de laatste drivers).

Asus M3N HD/HDMI
W7 64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Wazig, vandaag bemerk ik ineens dat de speaker setting verdwenen is in Windows 7. Geen geluid dus. Alleen SPDIF was nog beschikbaar.
Na de kaart gedeinstalleerd te hebben en opnieuw naar drivers laten zoeken, heb ik weer hetzelfde probleem als voorheen.

Ik ga de dat Windows 7 pakket maar weer opnieuw binnenhalen en opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Arunia schreef op maandag 11 januari 2010 @ 10:37:
Wazig, vandaag bemerk ik ineens dat de speaker setting verdwenen is in Windows 7. Geen geluid dus. Alleen SPDIF was nog beschikbaar.
Na de kaart gedeinstalleerd te hebben en opnieuw naar drivers laten zoeken, heb ik weer hetzelfde probleem als voorheen.

Ik ga de dat Windows 7 pakket maar weer opnieuw binnenhalen en opnieuw installeren.
Hieruit begrijp ik dat je geen legale Windows 7 gebruikt waar ik je even voor wil waarschuwen, namelijk er zijn nogal wat versies in omloop met een zogenaamde bootloader in verband met de activatie. Het zij dan dat de versie al voorgekraakt is of dat je zelf de bootloader even moet laten draaien, maar hiermee heb ik dus slechte ervaringen mee.

Voorheen heb ik ook zo'n versie geprobeerd echter na een paar dagen verdwenen opeens allerlei programmatjes en onderdelen, en dacht ik in eerste instantie dat het wel de kinderziektes van Win7 zouden zijn. Echter nadat ik uiteindelijk toch een legale versie in mijn bezit keerg welke ik nu al meer dan 1 maand gebruik heb ik geen enkele problemen meer, ondanks dat ik trouwens echt niet graag Microschoft sponsor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Dat begrijp je helemaal verkeerd.
Ik werk als Functioneel beheerder bij één van de grootste MBO's in R'dam e.o.
Ze hebben via Slim licenties. Ik heb via die licentie een Ultimate 64-bits aan kunnen schaffen. Dit is overigens gewoon legaal totdat ik daar weg zou gaan.

Ik heb het dus met een legale versie.
Vroeger, lees tot windows 98 heb ik wel minder legale versies gedraaid, maar nu voor die prijzen hoeft dat niet meer. Overigens als ik Windows nu in de winkel zou moeten aanschaffen, zou ik dat ook gewoon doen. Maar dan waarschijnlijk niet de Ultimate versie.

Ik snap overigens wel waar je heen wilt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ow oke, Slim ken ik en dan ligt het niet direct aan de licentie en ging ik er vanuit dat je een versie via newsserver of torrent opnieuw ging binnen halen. Wel vaag dan dat opeens je geluidssysteem foetsie is waarbij ik nog aan iets anders zit te denken namelijk Ultimatie. Frapant was namelijk dat de versie die ik gebruikte ook een Ultimate was, en ik nu dan een legale Home Premium gebruik die echt hardstikke stabiel draait. Misschien door het gedeelte overkill voor huis, tuin en keuken gebruik,( naar mijn bescheiden mening ) van Ultimate, dat daardoor deels ook van dit soort problemen ontstaan ?

Overigens gebruik ik een X-Fi ExtremeMusic wat wel handig is om erbij te vermelden en dan in combinatie met de 64 bit Win7 drivers van de Creative site zelf. Het enigste wat je dan niet hebt is dat je rechtsonder dat opstartmenuutje krijgt, maar als je dan even in het mapje van Creative zelf kijkt ( in menu Start ) krijg je evenzogoed dat menuutje met alle instellingen hetzij dan wel niet zo mooi grafisch uitgewerkt. Tot nu toe daarmee geen problemen gehad en ook de digital out werkt prima op mijn surround versterker van Marantz, inclusief de uitsturing van het Dolby signaal.

Handige tip misschien voor degenen die de digitale uitgang willen gebruiken namelijk pak gewoon een dunne coaxkabel en soldeer daar aan 1 kant een mono minijackplug op, en de andere kant mits je surroundset een coaxiale digitale ingang heeft dan een tulpstekkertje. Dit werkt bij mij althans prima en zelfs op een afstand van dik 8 meter vanaf de pc tot aan mijn versterker, maar dan wel dus coaxkabel gebruiken vanwege de afscherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Nog iets anders wat ik herhaaldelijk lees namelijk kraakjes en piepjes bij het afspelen van films, en dan het te hebben bekeken van diverse X-Fi kaarten die aangeboden worden. Zelf heb ik een X-Fi XtremeMusic waarbij op de X-Fi chip een koeler gemonteerd zit, maar nu zag ik tot mijn verbazing dat er ook versies zonder dat koelblokje zijn.

Laatst had ik mijn kaart even verplaatst op het onderste pci-slot van mijn moederboard, en alles in eerste instantie gewoon normaal liep dus geen irq conflicten of iets dergelijks. Alleen na een tijdje dus ook vaag geluid en storingen bij filmpjes die normaal nooit problemen gaven, maar nu zag ik dus dat net wat bekabeling tegen dat koelblokje aan kwamen en dit dus niet vrij lucht kon krijgen. Kaart dus weer teruggezet op een hoger liggend pci-slot waarbij het koelblokje helemaal vrij zit, en tot nu toe geen enkel probleem meer gehad.

Het zou mij dus niets verbazen dat bij de bovenstaande mensen misschien hetzelfde probleem is namelijk het te warm lopen van de X-Fi chip, want vergeet niet dat zo'n chip vooral met bv mp3 de hele tijd zit te encoderen. Ik zou zeggen let's give it a try en probeer desnoods eens uit met een koelblokje op de chip wanneer deze er niet op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
Roel1966 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 15:44:
Nog iets anders wat ik herhaaldelijk lees namelijk kraakjes en piepjes bij het afspelen van films, en dan het te hebben bekeken van diverse X-Fi kaarten die aangeboden worden. Zelf heb ik een X-Fi XtremeMusic waarbij op de X-Fi chip een koeler gemonteerd zit, maar nu zag ik tot mijn verbazing dat er ook versies zonder dat koelblokje zijn.

Laatst had ik mijn kaart even verplaatst op het onderste pci-slot van mijn moederboard, en alles in eerste instantie gewoon normaal liep dus geen irq conflicten of iets dergelijks. Alleen na een tijdje dus ook vaag geluid en storingen bij filmpjes die normaal nooit problemen gaven, maar nu zag ik dus dat net wat bekabeling tegen dat koelblokje aan kwamen en dit dus niet vrij lucht kon krijgen. Kaart dus weer teruggezet op een hoger liggend pci-slot waarbij het koelblokje helemaal vrij zit, en tot nu toe geen enkel probleem meer gehad.

Het zou mij dus niets verbazen dat bij de bovenstaande mensen misschien hetzelfde probleem is namelijk het te warm lopen van de X-Fi chip, want vergeet niet dat zo'n chip vooral met bv mp3 de hele tijd zit te encoderen. Ik zou zeggen let's give it a try en probeer desnoods eens uit met een koelblokje op de chip wanneer deze er niet op zit.
Als ik het me goed herinner heeft mijn XtremeMusic geen koelblokje maar deze kaart zit in de behuizing die in mijn sig staat. Alle kabels zijn zo goed mogelijk weggewerkt en naast de X-fi en gpu zit een fan die recht naar achter blaast, zoals hier te zien LianLi A16.

Het vreemde is ook dat de kaart nu soms weer krakend geluid voort brengt na 2-3 maanden geleden een fresh install te hebben gedaan. Voor de fresh install heeft het bijna een jaar zonder enige problemen gedraaid (daarvoor wel maar na gepruts dus goed gekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Normaal gesproken zou het dan qua koeling goed moeten zijn echter waar je wel aan moet denken is dat die chip plat op de prinplaat zit, en dan de airflow eigenlijk niet echt optimaal is die langs de chip gaat. Een koelblokje zit toch een stuk hoger ( of lager omdat de kaart op zijn kop zit ) waardoor de airflow dan door de vinnen van het koelblokje kan gaan.

Ander bekend probleem blijven bij bijna alle Soundblasters de ingangen van die mini-jackplugjes die bij bijna iedereen na verloop van tijd stoffig raken, en men dan de fout maakt om bv contactspray te gaan gebruiken. Dit is echt hardstikke slecht mensen en daarmee vererger je alles alleen maar en het eigenlijk simpel op te lossen is door vaker eens even stekkertje ( stekkertjes ) erin en eruit te halen, en als ie erin zit af en toe eventjes rond te draaien ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-04 23:38

Murk

Is this thing on?

Ik wil een prefab-kabeltje kopen zodat ik de HD Audio kabel van mijn case op mijn xtreme music kan aansluiten, voor front panel audio. Heb nml niet zo'n zin in solderen. Ik weet alleen niet meer waar ik die kabeltjes vroeger gevonden had, iemand enig idee of ze nog te krijgen zijn?

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Murk schreef op zondag 31 januari 2010 @ 20:46:
Ik wil een prefab-kabeltje kopen zodat ik de HD Audio kabel van mijn case op mijn xtreme music kan aansluiten, voor front panel audio. Heb nml niet zo'n zin in solderen. Ik weet alleen niet meer waar ik die kabeltjes vroeger gevonden had, iemand enig idee of ze nog te krijgen zijn?
Iemand?

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee en ik gebruik het front panel zelf dan ook nooit.
Je had de Front panel sectie in de TS al gezien neem ik aan?

[ Voor 27% gewijzigd door psychoclown op 02-02-2010 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Jazeker had ik de frontpanel sectie gezien. Maar had je in mijn post gezien dat ik geen soldeer-fan ben ? :P

Maar ik plug al ruim 3 jaar lang mijn koptelefoon in aan de achterkant van mijn pc en als ik naar mijn speakers wil switchen moet ik er weer achter kruipen. Aan de ene kant denk ik ja dat kan toch veeeel makkelijker.. aan de andere kant is het op een luie dag de enige inspannende beweging die ik zal maken en dus zo slecht nog niet :+

Hoe het ook zij, ik weet dat die kabeltjes er waren maar nu vind ik ze niet meer terug. Ik hoop dus vooral dat iemand denkt van "ik weet wat je bedoelt, daar en daar vind je ze". Want als je gaat zoeken vind je ze niet meer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
Murk schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 20:04:
Jazeker had ik de frontpanel sectie gezien. Maar had je in mijn post gezien dat ik geen soldeer-fan ben ? :P

Maar ik plug al ruim 3 jaar lang mijn koptelefoon in aan de achterkant van mijn pc en als ik naar mijn speakers wil switchen moet ik er weer achter kruipen. Aan de ene kant denk ik ja dat kan toch veeeel makkelijker.. aan de andere kant is het op een luie dag de enige inspannende beweging die ik zal maken en dus zo slecht nog niet :+

Hoe het ook zij, ik weet dat die kabeltjes er waren maar nu vind ik ze niet meer terug. Ik hoop dus vooral dat iemand denkt van "ik weet wat je bedoelt, daar en daar vind je ze". Want als je gaat zoeken vind je ze niet meer denk ik.
Ja dat klopt maar ik had er niet bij stil gestaan dat je dan moet solderen ;)

Nu je wat meer info geeft weet ik wel een goed alternatief!
Koop bij de MM (of waar dan ook) flexi-jack splitters. Gebruik zelf een drietal belkin splitters (kabeltjes) en die werken perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

psychoclown schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:43:
[...]

Ja dat klopt maar ik had er niet bij stil gestaan dat je dan moet solderen ;)

Nu je wat meer info geeft weet ik wel een goed alternatief!
Koop bij de MM (of waar dan ook) flexi-jack splitters. Gebruik zelf een drietal belkin splitters (kabeltjes) en die werken perfect.
Hm maar stuurt ie dan niet gewoon het signaal naar allebei tegelijk? Kan de geluidskaart onderscheid maken tussen 2 apparaten op 1 uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
Murk schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 00:17:
[...]

Hm maar stuurt ie dan niet gewoon het signaal naar allebei tegelijk? Kan de geluidskaart onderscheid maken tussen 2 apparaten op 1 uitgang?
In principe wel en dat is in mijn geval niet erg omdat zowel mijn geluidsset als mijn headset uitgeschakeld kunnen worden (headset: Speedlink Medusa 5.1 Pro).
Is alleen geen optie als je je headset dus niet kan uitschakelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aangezien het hier met name gaat over wat deze kaart kan en aansluitingen e.d. hoort dit meer in Audio & HiFi dan overige hardware.

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:26
Eh, volgens mij stond dit topic voorheen juist altijd in AUD, en zou het recentelijk gemoved zijn naar OH :p

Zie Carpento in "[Feedback] OH FAQ / Beleid" , daar haal ik het zelfs nog aan ;) Volgens mij is het overleg nog niet echt vruchtbaar geweest, of wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345693

Mensen ik ben een echte audio noob, maar hou toch echter wel van een stevig goed geluidje met gamen en en films met dolby digitaal of DTS. Ik heb nu de xfi exteme audio, kan er alles mee wat ik wil met dit budget gevalletje, maar toch ga ik voor een andere kaart, de xfi Titanium Fatal1ty Professional
Waarom, ik heb last van inslag van mijn videokaarten tijdens cfx gaming, mijn geluid gaat dus vervormen in mw1 en mw2 als ik 5.1 aan heb staan. Hopelijk heb ik er goed aan gedaan, ook qwa geluids kwaliteit?
De chip is namelijk vernieuwd lijkt mij? De exteme audio stamt uit 2006 als goed is en de titanium fatal1ty uit 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:25
Even tussendoor. Ik heb gisteren het kraakprobleem bij mijn XtremeMusic opgelost. Het ging hier om een constante kraak (dus geen zuivere toon uit te krijgen).

Ik heb 4GB (4096MB) RAM in m'n bak zitten met Windows 7 x64. Stel ik een lager hard limiet in (4095MB) dan is het als sneeuw voor de zon verdwenen. 8)7 Creative op z'n best...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lJfqdJzWStJy1aWhn2q22ZlL/thumb.png
(Run > msconfig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
Anoniem: 345693 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 11:55:
Mensen ik ben een echte audio noob, maar hou toch echter wel van een stevig goed geluidje met gamen en en films met dolby digitaal of DTS. Ik heb nu de xfi exteme audio, kan er alles mee wat ik wil met dit budget gevalletje, maar toch ga ik voor een andere kaart, de xfi Titanium Fatal1ty Professional
Waarom, ik heb last van inslag van mijn videokaarten tijdens cfx gaming, mijn geluid gaat dus vervormen in mw1 en mw2 als ik 5.1 aan heb staan. Hopelijk heb ik er goed aan gedaan, ook qwa geluids kwaliteit?
De chip is namelijk vernieuwd lijkt mij? De exteme audio stamt uit 2006 als goed is en de titanium fatal1ty uit 2008
De xtreme audio is dan officieel ook geen x-fi kaart ook al wordt die wel zo verkocht, je zal er dus wel op vooruit gaan. Ik weet alleen niet precies wat de verschillen zijn tussen de fatal1ty prof en titanium fatal1ty prof.
The Realone schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 12:01:
Even tussendoor. Ik heb gisteren het kraakprobleem bij mijn XtremeMusic opgelost. Het ging hier om een constante kraak (dus geen zuivere toon uit te krijgen).

Ik heb 4GB (4096MB) RAM in m'n bak zitten met Windows 7 x64. Stel ik een lager hard limiet in (4095MB) dan is het als sneeuw voor de zon verdwenen. 8)7 Creative op z'n best...

(Run > msconfig)
Hmm ik had daar ook wel eens over gelezen maar ik dacht dat dat toen verholpen was..
Zelf heb ik het op mijn pc met xtreme music geen constante kraak maar ik ga het zeker proberen!
Ben benieuwd of het bij mij ook werkt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 00:35

Stronkie

Where wind is Trouble

Ok ik heb al een tijdje dit geprobeerd te vinden.. Maaar waarom kan ik geen EAX modes meer selecteren.. Ik wil bv als ik met mijjn MIDI bezig ben Concerthal modes werken.. maarja het venster is leeg met alle opties er in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Misschien zoek ik verkeerd, maar ik vraag me af of het mogelijk is om met een X-Fi XtremeMusic zowel een hoofdtelefoon als speakers tegelijk te gebruiken. Mijn vorige onboard (Realtek) geluidskaart kon dit door één van de surround aansluitingen hetzelfde te laten uitspuwen als de standaard stereo aansluiting. Mijn huidige geluidskaart kan dit helaas niet, en de instellingen op 4.0 zetten geeft niet het gewenste resultaat, aangezien je dan niet in elk programma geluid hebt over de speakers. Natuurlijk heb ik wel de frontpanel, maar ik wil mijn hoofdtelefoon vanachter aangesloten laten, aangezien de draad erg lang is, en hij er meestal wel aanhangt. Ik kan ook heel slecht aan de achterkant van mijn pc.

Dus: ik zou graag weer 2x een normale stereo output kunnen genereren. Op twee verschillende jacks. Maar ik kan nergens vinden of dit met deze kaart gaat. En al helemaal niet in combinatie met Windows 7 x64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
Me X-Fi XtremeGamer blijkt inderdaad kapot te wezen, pc boer heeft hem zelf ook thuis getest. Kwam niet veel meer uit, maar hij zegt dat de distributie naar Europa plat ligt :(
We regelen nog wel iets zei hij nog, krijg iig nog wel een geluidskaart :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Admiral Freebee schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:49:
Misschien zoek ik verkeerd, maar ik vraag me af of het mogelijk is om met een X-Fi XtremeMusic zowel een hoofdtelefoon als speakers tegelijk te gebruiken. Mijn vorige onboard (Realtek) geluidskaart kon dit door één van de surround aansluitingen hetzelfde te laten uitspuwen als de standaard stereo aansluiting. Mijn huidige geluidskaart kan dit helaas niet, en de instellingen op 4.0 zetten geeft niet het gewenste resultaat, aangezien je dan niet in elk programma geluid hebt over de speakers. Natuurlijk heb ik wel de frontpanel, maar ik wil mijn hoofdtelefoon vanachter aangesloten laten, aangezien de draad erg lang is, en hij er meestal wel aanhangt. Ik kan ook heel slecht aan de achterkant van mijn pc.

Dus: ik zou graag weer 2x een normale stereo output kunnen genereren. Op twee verschillende jacks. Maar ik kan nergens vinden of dit met deze kaart gaat. En al helemaal niet in combinatie met Windows 7 x64.
Flexi-jack splitter? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-04 23:09
Heb sinds Windows 7 (Home Premium) een probleempje: als ik in Cyberlink PowerDVD 9 instel bij de audio dat hij het DD5.1 of DTS signaal via de SPDIF moet doorgeven, en ik in de instellingen van Creative heb ingesteld dat de flexijack gebruikt moet worden als digitale I/O, dan krijg ik geen geluid door. Wat doe ik verkeerd? Hoe los ik dit op?

Als ik instel in PowerDVD 9 dat dat hij gewoon m'n speakers moet gebruiken, dan stuurt hij het gedecodeerde signaal van DTS of DD5.1 rechtstreeks door via de coax/spdif , wat echt niet de bedoeling is, want ik wil het gecodeerde signaal gewoon doorgestuurd hebben via de coax/spdif en de geluidsset het DD5.1 of DTS signaal laten decoderen.

[ Voor 33% gewijzigd door Jorn1986 op 13-03-2010 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Die dient toch voor een line-in en digitaal geluid? :P Niet echt de oplossing die ik zoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
Jorn1986 schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 10:22:
Heb sinds Windows 7 (Home Premium) een probleempje: als ik in Cyberlink PowerDVD 9 instel bij de audio dat hij het DD5.1 of DTS signaal via de SPDIF moet doorgeven, en ik in de instellingen van Creative heb ingesteld dat de flexijack gebruikt moet worden als digitale I/O, dan krijg ik geen geluid door. Wat doe ik verkeerd? Hoe los ik dit op?

Als ik instel in PowerDVD 9 dat dat hij gewoon m'n speakers moet gebruiken, dan stuurt hij het gedecodeerde signaal van DTS of DD5.1 rechtstreeks door via de coax/spdif , wat echt niet de bedoeling is, want ik wil het gecodeerde signaal gewoon doorgestuurd hebben via de coax/spdif en de geluidsset het DD5.1 of DTS signaal laten decoderen.
Weet iemand hier een oplossing voor? Het ligt vrijwel zeker aan de software, want toen ik eerst nog Windows XP gebruikte had ik nergens last van en kreeg ik gewoon een signaal door via de coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Admiral Freebee schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:49:

dit kan wel met de frontpannel 5 1/4" IObox. Zowaar ik hier zit heb ik een koptelefoon op waar geluid uit komt, en als ik de speakers aan zet doen die het ook. Tegelijk :). Maar via de flexijack geloof ik niet. Ik kan hier in alle control pannels geen info vinden over die flexijack, behoudens de digitale in/out en een line-in

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-04 08:24

Ryan1981

Je ne sais pas

Hoi allemaal!

Ik ben aan het kijken naar de X-Fi Titanium. Nu staat er in de start topic dat de kaarten geen dolby digital live hebben maar volgens de website hebben ze dat wel?

Ook heb ik een midi aansluiting nodig! Ik heb nog een hele oude soundblaster live! drive bay maar die kan ik zeker niet aansluiten hierop? Is er een andere midi aansluiting mogelijk of ben ik aangewezen op een M-audio midisport 1×1?

Alvast bedankt voor de suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-04 06:14
Vandaag me nieuwe Creative X-Fi Xtreme Audio in mijn computer geplaatst alle nieuwe updates geïnstalleerd,
Zeer tevreden over het geluid, heb alleen een probleempje, als ik muziek luister en met IE 8 of Chrome 4.1
Ga scrollen door een web pagina dan vertraagt het geluid heel erg, als ik stop met scrollen is het geluid weer goed, heb toch een vrij krachtige computer, hoe kan dit, en wat kan ik er aan doen ?

Computer Specs:

Inter Core 2 Quad
4 GB Geheugen
768 MB GeForce GT 130
Windows 7 Ultimate 64 bit

En heb alles geupd:

Afbeeldingslocatie: http://img197.imageshack.us/img197/1614/screenshotnw.jpg

*** Edit ***

Even Schijfopruiming en een Defragmentatie uitgevoerd nu is het weer goed ;)

Het enigste wat nog niet goed werkt is me mic, die is heel erg zacht,
heb um al harder gezet maar hij blijft zacht, moet echt door de mic schreeuwen
of hem vlak bij me mond houden, dit kan denk ik niet de bedoeling zijn,
Heb um in het blauwe gaatje gestopt, dat is toch de mic uitgang ?

[ Voor 31% gewijzigd door Albert020 op 08-04-2010 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Albert020 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:37:
Vandaag me nieuwe Creative X-Fi Xtreme Audio in mijn computer geplaatst alle nieuwe updates geïnstalleerd,
Zeer tevreden over het geluid, heb alleen een probleempje, als ik muziek luister en met IE 8 of Chrome 4.1
Ga scrollen door een web pagina dan vertraagt het geluid heel erg, als ik stop met scrollen is het geluid weer goed, heb toch een vrij krachtige computer, hoe kan dit, en wat kan ik er aan doen ?

Computer Specs:

Inter Core 2 Quad
4 GB Geheugen
768 MB GeForce GT 130
Windows 7 Ultimate 64 bit

En heb alles geupd:

[afbeelding]

*** Edit ***

Even Schijfopruiming en een Defragmentatie uitgevoerd nu is het weer goed ;)

Het enigste wat nog niet goed werkt is me mic, die is heel erg zacht,
heb um al harder gezet maar hij blijft zacht, moet echt door de mic schreeuwen
of hem vlak bij me mond houden, dit kan denk ik niet de bedoeling zijn,
Heb um in het blauwe gaatje gestopt, dat is toch de mic uitgang ?
Ik heb zelf geen creative kaart meer maar als het goed is staat er een microfoontje boven. Vaak zijn deze poorten roze. Je moet de microfoon ingang hebben.

Je kan bij microfoon instellingen microphone +20DB boost aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-04 06:14
tdn135 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:09:
[...]

Ik heb zelf geen creative kaart meer maar als het goed is staat er een microfoontje boven. Vaak zijn deze poorten roze. Je moet de microfoon ingang hebben.

Je kan bij microfoon instellingen microphone +20DB boost aanvinken.
Heb het microphone +20DB boost aangevinkt
nu werkt het uitstekend, bedankt ;)

P.S

Weet jij toevallig ook waar ik de EQ kan vinden, zie hem namelijk nergens ?
Ik weet nog met min SB Live Digital had ik een THX-console, daar zat ook de EQ in......

[ Voor 16% gewijzigd door Albert020 op 09-04-2010 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik had dat pakket met de driver voor mijn Creative X-Fi Xtreme Gamer Fatality geinstalleerd staan, maar later de update van Creative zelf geinstalleerd.
Hiervoor hoefde ik alleen het geheugen omlaag te zetten waardoor ik weer geluid kreeg.
Nu is het zo dat ik dus het kraak probleem heb. Binnenkort dus maar weer opschonen en dan dat pakket weer installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Bedoel je dat je het driver pakket van daniel k gebruikt? Ik gebruikte altijd zijn drivers. Misschien dat je EQ daarin kunt vinden.

http://forums.creative.co...lue-LS/m-p/553342#M153645

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Heb ondertussen de X-Fi Titanium gekocht (OEM) . Heb al een paar keer reproduceerbare vastlopers gehad (windows 7 64 bit) Als je naar windows control panel gaat voor playback devices en dan de testen doet voor de dolby en dts zegt ie dat hij al in gebruik is als je bij de samplerate testen daaronder toch voor doorgaan kiest loopt windows vast.

Verder kwam ik er achter dat ze geen ondersteuning hebben voor cubase 64 bit (geen asio) wel cubase 32 bit.

Effe zitter rommelen met alle instelligen, Na schone installatie van windows 7 64 lijkt het meeste naar behoren te werken.

Ondanks dit alles een tevreden gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:24
Ryan1981 schreef op zondag 11 april 2010 @ 19:14:

Ondanks dit alles een tevreden gebruiker
Heb jij dan geen last van gekraak? Ik draai windows 7 64bit, met 8GB geheugen en het geluid kraakt als aan gek. Zelfs met het afspelen van een simpel MP3'tje. Draai de laatste officiele Creative drivers...

Er is niet fatsoenlijk naar muziek te luisteren zo, laat staan produceren of mixen....

Het leven is hard...een stoeprand ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
tdn135 schreef op zondag 11 april 2010 @ 14:09:
Bedoel je dat je het driver pakket van daniel k gebruikt? Ik gebruikte altijd zijn drivers. Misschien dat je EQ daarin kunt vinden.

http://forums.creative.co...lue-LS/m-p/553342#M153645
Ik heb die van Daniel_K geinstalleerd net zoals voorheen, maar nu doet de volume icoon het niet meer. Geeft een foutmelding na het opstarten van Windows en zal ook niet openen.
Maar weer leeg beginnen. Kijken of ik alles er volledig af kan gooien wat betreft de creative drivers.

Het is ook niet zo dat ik het idee heb dat Creative heel wat doet om de problemen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Hmm nee ik heb geen last van gekraak. Ik heb op dit moment een dual boot van XP home & Windows 7 64bit ultimate. Ik heb wel flink problemen met de audio creation modus, windows 7 loopt continu vast als ik Cubase start. Onder windows XP heb ik dat hij noten laat vallen of blijven hangen. Ik weet niet of dit aan mijn EMU Xmidi 2x2 USB ligt of aan de creative drivers. Ga dat over 2 weken eens uitzoeken :P Ik heb de creative kaart in eerste instantie gekocht vanwege de DD Live/DTS Direct opties, had wel gehoopt dat ik met mijn EMU USB en de asio gewoon nog piano kon spelen met wat VST's maar dat is met de huidige drivers te veel gevraagd blijkbaar.

Het is eigenlijk toch wel vaag dat mijn oude DMX6Fire 24/96 betere prestaties leverde onder windows 7 in cubase met midi (ondanks een blauw scherm hier en daar als je de buffer samples aanpaste en de compatibiliteit met de windows audio instellingen niet netjes was) dan een nieuwe creative kaart die beweerd windows 7 drivers te hebben die werken.

Ik heb de kaart overigens in het 3e PCI express slot van mijn moederbord gedaan (P5E3 Deluxe) Niet de PCIe 1X maar de 4x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik heb twee dagen geleden Windows 7 opnieuw geïnstalleerd, en sindsdien doet mijn XtremeGamer het niet meer goed. Voorheen draaide alles prima met de standaard Creative drivers, nu krijg ik in Windows bij de Playback Devices enkel SPDIF Out te zien.

Hoe heb ik het geïnstalleerd;

- Alles zat uiteraard nog in m'n kast, ik heb niet eerst de kaart eruit gehaald en drivers geïnstalleerd, nog nooit nodig geweest.
- Windows geïnstalleerd, mobo drivers en vervolgens de X-fi drivers.
- Reboot.

Nadien kreeg ik op geen enkele manier Speakers bij m'n playback devices. Drivers verwijderd, kaart via Device Manager verwijderd. Kaart in een ander PCI slot, weer alles geïnstalleerd en nog steeds hetzelfde probleem. Nu gebruik ik maar even de 'SupremeFX II' die bij m'n moederbord zat, maar het geluid wat daaruit komt is duidelijk slechter vergeleken met de X-fi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

welke drivers heb je gebruikt? Eventueel de procedure nogmaals doen, maar dan zo:
Drivers in windows er af gooien,
compu uitzetten
kaart er uit
aanzetten + normale boot richting windows
driver cleaner er overheen
rebooten naar veilige modus
nogmaals driver cleaner
rebooten naar veilige modus
nogmaals driver cleaner om te checken of echt alles weg is
kaart er in en drivers installeren, waarna een reboot volgt wanneer de setup dat vraagt.

Als het goed is, heb je dan echt alle creative softwaremeuk verwijdert.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bedankt voor het advies! Vandaag even de tijd gehad om fatsoenlijk bezig te gaan met de drivers en meuk. Via device manager alle audio apparaten uitgeschakeld, X-fi verwijderd incl. drivers, Driver Cleaner gebruikt, reboot in safe mode en driver cleaner gebruikt. Vervolgens alles weer geïnstalleerd en nu pakt hij de speakers ook weer gewoon.

Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat Driver Cleaner ook audio drivers kon opruimen, heb het in het verleden wel eens gebruikt voor graphics drivers, maar nooit voor audio :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

creative was eigenlijk de eerste grote fabrikant die nogal een zooitje maakte van alle driver en applicaties. Na verwijdering bleven er grote stukken troep achter. Gelukkig is dat tijdperk enigszins voorbij... Dat was namelijk echt verschrikkelijk. Zoveel troep en het halve register vol met meuk die je niet eenvoudig kon verwijderen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimjai
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-01 22:34
ik weet niet zeker of dit het goede topic is hiervoor, maar ik plaats het toch maar:

ik heb sinds kort een 5.1 surround set aan mijn PC zitten, en ik wil daarvoor graag zo een x-fi kaartje kopen, maar ik wil graag eerst weten of jullie van mening zijn of het echt nut heeft voor iemand die zijn PC vooral gebruikt voor het spelen van games, en af en toe eens wat muziek of een filmpje.

wat ik me ook afvraag is de werking van creative alchemy, wat ik hiervan heb begrepen is dat het de geluidseffecten in besturingssystemen van later dan windows XP verbeterd in games, maar werkt dit dan ook echt?

momenteel is mijn geluidskaart het onboard geluid van mijn ASUS P7P55D.
alvast bedankt voor jullie meningen/adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Tja, ikzelf heb de x-Fi gekocht omdat ik graag alle speaker wilde gebruiken tijdens het muziek luisteren. Ik moet zeggen dat de muziek ook beter klinkt. Voor games. Tja, ik kan alles op maximaal zetten (wat geluid betreft), maar of ik het ook echt hoor. Daar kan ik niets met zekerheid over zeggen. In mijn ogen ofwel oren klinkt het geluid wel een stuk beter. Ik zou alleen niet gaan voor een super dure versie. Ikzelf bezit de XFI extremegamer fatality pro.
Heb je alleen een systeem met meer dan 4GB aan ram geheugen en een Nforce chipset, dan zou ik kijken voor een andere oplossing. Maar volgens mij aan de code van je moederbord te zien heb je een intel chipset. Dus die problemen zal jij niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimjai
en bij dat muziek luisteren, is het dan zo dat je rechtsachter en rechtsvoor precies hetzelfde hoort, zoals ik dat nu al kan, of komt dan echt door alle speakers wat anders?
en over dat meer dan 4GB ram, ik heb 4GB en draai 64bit windows 7, is dat een probleem met drivers vor deze kaarten?
de chipset is inderdaad een intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
pimjai schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 14:24:
en bij dat muziek luisteren, is het dan zo dat je rechtsachter en rechtsvoor precies hetzelfde hoort, zoals ik dat nu al kan, of komt dan echt door alle speakers wat anders?
en over dat meer dan 4GB ram, ik heb 4GB en draai 64bit windows 7, is dat een probleem met drivers vor deze kaarten?
de chipset is inderdaad een intel.
Ja, je hebt de keuze bijvoorbeeld uit stereo-uitbreiding of stereo surround. Dus of uit de speakers hetzelfde of een soort virtueel surround geluid.
Daarbij ben ik heel erg blij met de bass opties. Ik gebruik logitech speakers, maar daar is zelfs met de bas knop op de speaker volledig op nul, de bas nog te hard. Met de X-fi kan ik de bas heel mooi laten klinken (voor mij dan). Dus niet die overdreven rammel, maar subtiel.

Het 4GB probleem heeft volgens mij te maken met de Nvidia nForce chipset. Dus daar zul jij dus geen last van hebben. Maar wellicht dat het handig is om even rond te kijken op dit topic of via google.

Het is zo dat het probleem zich bij de nForce 4 voor doet, maar ikzelf heb een nForce 3 chipset met het probleem. Daar gaat het om dat je dus geen geluid krijgt. Wanneer je dan iets onder de 4MB gaat zitten, dan is het geluid er ineens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 08:50
Ik lees hier veel problemen over oa gekraak icm oude NForce chipsets. Nu heb ik zelf ook al een tijdje het idee dat ik een probleem heb met de combinatie videokaart + X-Fi Gamer + NForce 750i chipset.

Het begon er al mee dat ik vastlopers had tijdens bepaalde games waarbij beeld bevroor en geluid een fluittoon gaf. Dat was toen ik nog SLI opstelling had, maar ook met 1 videokaart was dat het geval. Van alles drivers geupdates, probleem bleef. Maand geleden nieuwe videokaart gekocht nu ben ik van de vastlopers af maar nu heb af en toe het probleem met krakende geluiden. Als het kraken lang aanhoud en harder word valt het geluid uiteindelijk zelfs helemaal weg. Heen een weer schakelen tussen verschillende Modes in X-Fi panel verhelpt dit weer. Dit kraken komt voor als ik meerdere vensters open heb staan en muziek luister. Met name als ik vensters verschuif.

Opvallend is dat zowel voor als na videokaart vervanging X-Fi en de videokaart een conflict hebben volgens Windows Systeeminfomatie (msinfo32.exe).

Wellicht meer mensen met rare audioproblemen met de nieuwere NForce chipsets?

Binnenkort ander moederbord, ik houd wel graag mn X-Fi omdat ik er verder wel blij mee ben. Eens zien of hetzelfde probleem blijft, anders is toch de geluidskaart zelf gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimjai
ok, ik begrijp dus dat het wel mooier geluid geeft. nou wil ik alleen graag het volgende nog weten:

in XP schijnt een soort sound API gezeten te hebben, die er in vista en win7 uit is gehaald. nou schijn je dus met creative alchemy alsnog die API te kunnen emuleren ofzo, waardoor je dus toch bepaalde geluidseffecten terugkrijgt, en bijvoorbeeld onder win7 alsnog EAX kunt inschakelen in je games. begrijp ik dit goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

jups. Microsoft heeft de geluidsafdeling in windows omgegooid van xp naar vista. Creative was daar een beetje laat mee, waardoor alle EAX troep niet meer werkte. Vervolgens hebben ze voor audigy kaarten 10 euro gevraagd voor de patch (later toch gratis geworden). X-FI had ze wel gratis.

Maar momenteel werkt het goed hoor.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimjai
en hoe werkt dat dan, moet je veel instellen voordat een spel ermee werkt, of werkt het gewoon meteen??
en bijvooreeld de X-fi xtreme gamer die ik op het oog heb, ondersteunt dit gewoon allemaal??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik heb eigenlijk de PAX drivers geinstalleerd (is voor jou als het goed is niet nodig) en toen werkte het.
Afgezien van de 4GB aanpassing.
Maar wat betreft anderen zou het met de officiele drivers ook gewoon zonder problemen moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

pimjai schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 15:51:
en hoe werkt dat dan, moet je veel instellen voordat een spel ermee werkt, of werkt het gewoon meteen??
en bijvooreeld de X-fi xtreme gamer die ik op het oog heb, ondersteunt dit gewoon allemaal??
Je kunt de EAX opties in het spel gewoon aanzetten. Indien daar een setting voor is teminste. Als er een autodetectie in het spel zit, wordt EAX volgens mij vanzelf al geactiveerd. In ieder geval wel met de games die ik heb.

Ja de extreme gamer ondersteund een hoop, maar ik zou als ik jouw was toch nog eventjes de website van creative bezoeken. De technische specificaties zeggen welke EAX versie jouw kaart ondersteund.

dus hier.
X-Fi, ‘s werelds krachtigste audioprocessor, levert snellere beeldfrequenties bij games met hardware versnelde Direct X, OpenAL en EAX 5.0. De X-Fi CMSS-3D Hoofdtelefoon creëert een fantastisch surroundgeluid bij stereohoofdtelefoons voor games, films en muziek.
dus ja :) (en uiteraard betekend de ondersteuning voor EAX 5.0, ook dat er ondersteuning is voor voorgaande versies.)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 16:12
Misschien leuk voor de topic start:

Ik heb een case gekocht waarbij het laagste 5,25" slot zo hoog zat dat de AD_EXT kabel om mijn I/O drive bay aan te sluiten niet lang genoeg was. Ik heb de proef op de som genomen en een IDE kabel gepakt en daarbij de dichte plaats op de connector open geboord en vervolgens daarmee de drive bay aangesloten. Werkt als een tierelier! Ik ga nu nog een ronde IDE kabel kopen, heb ik gelijk een fatsoenlijkere airflow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

lexi schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 21:39:
Misschien leuk voor de topic start:

Ik heb een case gekocht waarbij het laagste 5,25" slot zo hoog zat dat de AD_EXT kabel om mijn I/O drive bay aan te sluiten niet lang genoeg was. Ik heb de proef op de som genomen en een IDE kabel gepakt en daarbij de dichte plaats op de connector open geboord en vervolgens daarmee de drive bay aangesloten. Werkt als een tierelier! Ik ga nu nog een ronde IDE kabel kopen, heb ik gelijk een fatsoenlijkere airflow!
die kabel te kort? ik heb echt nog minstens 40 cm weg moeten moffelen omdat die kabel te lang was...

Maar inderdaad, het is eigenlijk een veredelde ide drive connector :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 16:12
Ik heb de X-Fi destijds overgenomen van een medetweaker, misschien was het niet meer de originele kabel dan. Mijn kabel was nog geen 40 cm lang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Op dit moment heb ik zo'n beetje het standaard probleem wat ik bij jullie tegen kom. Het gekraak en af en toe gewoon gigantisch gepiep.
Alhoewel het niet constant is, maar het geluid is wel van mindere kwaliteit.

Ik heb nu de PAX drivers en het geheugen omlaag gezet. Ga binnenkort weer eens proberen om de Daniel_K drivers te installeren. Zag hierboven de link naar de laatste als het goed is.

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 22-05-2010 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

lexi schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 08:27:
Ik heb de X-Fi destijds overgenomen van een medetweaker, misschien was het niet meer de originele kabel dan. Mijn kabel was nog geen 40 cm lang!
ik heb net even gekeken, en mijn kabel heeft ook iets meer gaatjes dan de standaard X-FI kabel. Vandaar dat dat ding zo lang is. Ik was blijkbaar alweer vergeten dat ik ook ooit met hetzelfde probleem zat :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
Weet iemand hoe ik aan het Dolby Digital Live and DTS Connect pack kan komen zonder een creditcard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortyr89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-08-2019

Mortyr89

Forum geheugen :P

Als je nog ergens een cdje van je kaart heb liggen, dan moet er op het hoesje nog een code staan, die moet je dan invoeren als je de dolby digital live of dts connect pack installeerd. Dit heeft bij mij gewoon gewerkt.
Alleen vind ik dat wel een beetje vreemd, want vroeger hoefde ik dat niet te doen.

AMD Phenom II X4 955 @CM Hyper TX3 @3,5GHz | Asus M4A79XTD EVO | Kingston KVR1333D3N9K2/4G | MSI 6950 | Creative X-Fi Titanium | Samsung F1 HD103UJ | be quiet! BQT P7-PRO 650W | Lian Li Armorsuit PC-P50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
Ja heb ik, maar ik krijg de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/34gk58x.jpg

Belachelijk ook... heb er vroeger iets van 100 euro voor neergelegd, en ik heb nog geen DD live of DTS connect op de kaart zitten.

[ Voor 40% gewijzigd door Jorn1986 op 23-05-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:50
Ik zie dat er nu net weer via Windows Update (Win 7 Pro hier) weer een driver is, voor de XFI kaarten! Is dit wat? of kan ik beter bij mn huidige blijven?

En ik hebn wel een CDtje van mn drivers, maar geen hoesje meer met code....dus wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emrawww
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Hej allemaal,

Ik heb een Logitech z-2300.
Ik wil een nieuwe geluidkaart kopen alleen weet niet echt welke...
Ik wil het voornamelik gebruiken voor Gamen en Films. ..
muziek luisteren doe ik minimaal op de pc...

Mijn budget is €80-100,-
Zijn er kaarten die jullie mij kunnen aanraden...
Ik heb zitten kijken naar de:
-Creative X-Fi Titanium
-Creative X-Fi Xtreme Gamer

Ga ik verschil merken met de onboard kaart van mij...
Ohja nog iets...

Ik kan bij mijn instellingen geen 2.1 instellen. alleen maar STEREO, Quadrofonisch, 5.1 of 7.1 (realtech hd audio configuratie)
Kan ik dit WEL instellen als ik een andere geluidskaart heb naar 2.1??

Groeten,
Emre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-04 23:24
Ik heb sinds een tijdje een probleempje met mijn Xi-Fi gamer. Ik sluit mijn mengpaneel wel eens aan op de line-in om mixen op te nemen. Onder Windows XP werkte dat prima. Echter sinds 2 maanden draai ik Windows 7 en als ik daar opneem dan klinkt het geluid heel ver weg en een beetje blikkerig/echo achtig.

Ik kan dus sindsdien niks meer fatsoenlijk opnemen.

Ik heb wel eens uitgebreid gegoogled maar een dergelijke klacht kan ik niet terugvinden. Mijn drivers zijn wel up to date. En moet heel eerlijk zijn dat ik geen raad meer weet.

Zaken zoals EAX en crystalizer hebben toch geen invloed op het opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
Kaap schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 21:26:
Ik heb sinds een tijdje een probleempje met mijn Xi-Fi gamer. Ik sluit mijn mengpaneel wel eens aan op de line-in om mixen op te nemen. Onder Windows XP werkte dat prima. Echter sinds 2 maanden draai ik Windows 7 en als ik daar opneem dan klinkt het geluid heel ver weg en een beetje blikkerig/echo achtig.

Ik kan dus sindsdien niks meer fatsoenlijk opnemen.

Ik heb wel eens uitgebreid gegoogled maar een dergelijke klacht kan ik niet terugvinden. Mijn drivers zijn wel up to date. En moet heel eerlijk zijn dat ik geen raad meer weet.

Zaken zoals EAX en crystalizer hebben toch geen invloed op het opnemen.
Met afspelen ook niks aan de hand? Mijne is al een paar maand weg omdat hij stuk is. Statisch en krakend geluid. In elke pc. Pcboer eigenaar heeft hem zelfs in zijn eigen pc getest :o En daar deed ie dat ook ;(
Ga morgen ff langs. Leverancier is wat traag met antwoord: nieuwe of credit. de Gamer wordt schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-04 23:24
KiPKaKDutcH schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 21:46:
[...]

Met afspelen ook niks aan de hand? Mijne is al een paar maand weg omdat hij stuk is. Statisch en krakend geluid. In elke pc. Pcboer eigenaar heeft hem zelfs in zijn eigen pc getest :o En daar deed ie dat ook ;(
Ga morgen ff langs. Leverancier is wat traag met antwoord: nieuwe of credit. de Gamer wordt schaars.
Nee, met afspelen zijn er 0,0 problemen. Enkel opnemen dat klinkt alsof het door een microfoon is opgenomen. Ik heb wel een microfoon maar die schakel ik hard uit als ik ga recorden.
Pagina: 1 2 Laatste