Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Marf0rz schreef op maandag 26 december 2005 @ 14:15:
Is de built-in decoder van de x-fi niet veel krachtiger dan die in de pod van bijv. een z-5500, of is een dts decoder gewoon een dts decoder en maakt het geen verschil, ook niet qua kwaliteit van geluid en volume. Zo ja, is het dan vereist om de set met een 6 channel kabel aan te sluiten.
In principe verschilt een DTS decoders niet zo van elkaar, behalve dat je bijv bij home ciname recvier wat correctie kan late uitvoeren op het signaal. Zoals de achter kanalen wat extra versterken, vertragen en eventueel de akoestiek verminderen.
Je hebt bijvoorbeeld ook nog ziets als dts neo:6 de tegenhanger van dolby pro logic II, maar als ik zo is op internet rondlees, maakt dts er een zootje van met neo:6, je schijnt veel artifacts te horen. Toch wil ik dat graag wel eens horen, maar hoe? Je kan dus met de x-fi de built-in decoder aanzetten, maar dan ben je er nog niet volgens mij. Kan het bijv. ook over een enkele coax kabel, dus:

Stereo CD, Built-in DTS Neo:6 --> Coax --> Pod (effect: ? stereo? stereo x2?)
Nee, alleen op deze geluidskaart gaat het wel werken. http://www.cmedia.com.tw/product/CMI8788.htm Tot nu toe is dit de engiste geluids kaart die het kan. Hij kan het singaal zelfs uitsturen in DTS formaart, jammer genoeg tot nu toe alleen 5.1 mogelijk.
Of werkt dat alleen (weer) wanneer je je speakers met een 6 channel kabel aansluit, vragen waar niemand antwoord op schijnt te hebben, in ieder geval nog niet, ik heb flink rondgezocht.
Jep, X-Fi kan alleen stereo geluid uitsturen over de digitaal uit tenzij je een DTS of DD singaal invoerd en hem onbewerkt uit de geluidskaart laat komen. Maar dat kan haast elke geluidskaart van af 15 euro met een een digitaal uit
Dan heb ik een coax kabel met een 3.5 minijack male <--> female rca mono adapter aangesloten, zou dit veel kwaliteitverlies geven wanneer je naar een dolby digital of dts track luistert, of is een rca coax kabel zowiezo maar 1 channel (1 aderig?) (er zijn rca stereo adapters)
Coax is inderdaad één aardige (channel).
Dan heb je ook nog een standalone dvd speler die je optisch kan aansluiten op je externe decoder, dan mis je dus veel kwaliteit zoals hoge tonen dan wanneer je muziek luistert via je pc en je geluidskaart (x-fi), die de boel natuurlijk versterkt. Dan is weer de vraag, is dat ook zo met het decoderen van dts of dolby digital, of is dat gewoon 1 standaard en maakt het verschil in kracht van een dts decoder niks uit en/of is dat er uberhaupt niet?
Nornmaal klinkt een dvd speler digitaal aangesloten op je amp veel beter dan waneer je computer het geluid laat decoden, zo niet dan is er iets mis met je appratuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 26-12-2005 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marf0rz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Lijkt me heel duidelijk, bedankt voor de info jc ken! Wat je als laatst zegt lijkt me idd niet meer dan logisch, ik heb nog geen standalone dvd speler, maar ben in de toekomst uiteraard wel van plan er eentje aan te schaffen (powerdvd en m'n dvd-rom are killin' me).

Wel wazig dat ze met een icoontje aangeven dat dts neo:6 ondersteund wordt, iig is het me nu een stuk duidelijker. Toch denk ik dat wanneer ik muziek luister via een dvd speler zonder dat er een geluidskaart tussensteekt die van alles versterkt je niet zulke hoge tonen zal bereiken, zo'n z-5500 is natuurlijk ook niet alles, maar ik ga het binnenkort allemaal uitvinden.

If you can't beat them, buy them !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62881

ff iets wat je niet vaak op tegenkomt. Ik heb de x-fix extreem m. net binnen ( ben geen geluids man, wel gek op videokaarten :>) ) maar las oa op dit forum dat een goede geluidskaart iets toevoegt aan een game ervaring. Ik ben gebonden aan een koptelefoon ( 2 kleine kindjes ) en een echte gamer.

Iedereen die een noob is op het gebied van geluid ( net zoals ik ) maar zijn game ervaring wil opluisteren ......... die MOET deze kaart kopen ik ben in het weekeind WEGGEBLAZEN, geschrokken en meegenomen in de game ( oa batt 2 ) door dat perfecte geluid en dat met een koptelefoon, jezus echt een topkaart.

Trouwens er zijn hier mensen die denken dat ie niet gaat verkopen, nu "fout" er ligt een markt voor ze open, t barst oa van de gamers die ( vaak noodgedwongen ) met een koptelefoon naar een ac97 geluidchip zitten te luisteren, die mensen weten niet wat ze missen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Wat vele tweakers nog niet weten:

IRQ's (interrupts) kunnen gedeeld worden door meerdere apparaten.
Dit heet IRQ sharing. Een devicedriver moet daar ondersteuning voor hebben anders werkt het niet (goed).
Sommige drivers hebben gebrekige ondersteuning hiervoor (en daar is het dat Creative komt bij kijken :P ).
Grapje natuurlijk, vroeger was het echter zo dat bepaalde hardware (bijv oude tv kaarten) deze irq sharing niet ondersteunden waardoor de kaart in geen geval volledig correct werkte als de kaart niet het alleenrecht had op 1 irq.
De oplossing hiervoor was dan PIC zonder ACPI gebruiken en dan een irq toewijzen aan het device.
De dag van vandaag kan je natuurlijk niet meer zonder APIC (en dus ACPI want dat kan niet uit met APIC) met al die SLI kaartjes. ;)

Wat je wel kan in het geval ve pci kaart is kijken welk slot er een unieke irq heeft. In dit slot kan je dan je porbleemkaartje gooien en als het iid zo is dat de irq sharing ipmlementatie in de devicedriver gebrekig is dan is DAT probleem opgelost.

Je kan te weten komen welk slot een unieke irq heeft mbv je handleiding.
Bij mijn mobo (A7N8X dlx) hebben de 5 pci sloten samen met de sata controller 4 irq's die ze moeten delen. IRQ A is shared met slot 1 en 5, IRQ B is not shared en w gebruikt voor slot 4, .....
Bij mijn bord zijn pci slot 2 en slot 4 bediend ve eigen irq. Mijn sb live value zit in slot 4.

Zelf al heb je geen problemen is het toch de moeite om je kaart in dat "goeie" slot te steken.
De reden is dat er een kleine extra latency optreedt als je apparaat geldeeld is met een ander, bij het ontvangen van een interrupt moet immers eerst gekeken worden welk apparaat de irq gegenereerd heeft.
Maw als er in deze tabel dus meerdere ISR's (interrupt service routines) zitten moeten deze allemaal afgelopen worden om te checken welke apparaat de irq gegenereerd heeft. De ISR verwijst dan naar de driver die dan uitgevoerd wordt door de cpu.

Verder dien je ook de devices die je niet gebruikt (bijv 2e nic, 2e usb controller, parallelle poort, ...) uit te schakelen zodat andere devices mogelijk ook op 1 irq komen te zitten.
Dit doe je uiteraard in de bios of in het apparaatbeheer van windows.

/e/
Ik blijf dit draadje maar eens volgen nu ik lees dat de kaart zo goed is en ook echt een lagere cpu belasting heeft. (zit nog met een 3000+ xp)
Ik game enkel tijdens de vakanties maar dan is het ook behoorlijk veel.
Met de x fi zou ik dan 2 vliegen hebben door een iets hogere fps en beter geluid (mijn live value van 30 euro gaat al bijna 5 jaar mee). :D
Ik heb een HD600 Sennheiser (zeer tevreden over).

[ Voor 10% gewijzigd door peke op 27-12-2005 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

//offtopic; wat is er mis met een XP 3000+? Prima toch. Tsja. Ik heb een iets snellere: A64 3000+E, maar ik zou het gewoon nog even zo laten als ik jou was.

De X-Fi is inderdaad een prima oplossing voor jou.

Bij nieuwe systemen raad ik mensen vaak aan om de gekozen GTX veranderen naar GT en van het prijsverschil een X-Fi te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 21:04
Misschien een stomme vraag, maar is er ook al bekend of deze X-Fi serie in PCI-express uitkomt?
En welke speakerset brengt het beste naar voren bij deze geluidskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marf0rz
Creative heeft bekend gemaakt dat de huidige x-fi kaarten niet in pci express uit zal komen, vanwege problemen met de processor. PCI express is voor grote data pakketten niet voor veel kleine pakketjes als audio signalen.

De processor moet opnieuw ontworpen worden om via een pci express te kunnen communiceren.

Probably X-Fi 2 ZS (;)) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102880

Wat en hoeveel is het voordeel van zo'n Fatal1ty tov een Xtreme Music. Die extra bay interesseerd me geen bal want ik gebruik m puur en alleen om te gamen. Ik las dat er ook nog bijna geen spellen zijn die dat X-Ram ondersteunen en ik vraag me af in hoeverre dat nog gaat komen...maar goed. Hoeveel performance verschil zou je nou hebben tussen deze 2 kaarten. Ik wil graag een X-fi kopen maar je koopt 2x een Xtreme Music voor 1 Fatal1ty. Als het verschil in performance niet zo groot is koop ik liever die goedkoopste omdat k die extra bay toch niet gebruik. Ik had al een beetje zitten zoeken op internet maar ik kan niet echt iets vinden in de performance verschillen tussen deze 2 kaarten. Of is er nog iets anders wat als gamer interessanter is aan die Fatal1ty wat ik niet heb opgemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:31
In spellen maakt het volgens mij echt geen ruk uit, extra geheugen of niet. Ik vind het de meerprijs in ieder geval niet waard. Dit is vaker naar voren gekomen in dit topic, gebruik de search maar eens. En iedere keer kwamen we weer ongeveer op deze zelfde conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

That's all i needed to hear..hehe...Tis toch een beetje een waste of money omdat ik een goed werkende Audigy 1 heb..maar ja...k verkwats liever €100 minder als het toch nauwelijks wat uitmaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhoven657
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 12:57
Gewoon voor de goedkoopste gaan, heb ik ook gedaan. Het klinkt in games fantastisch. En een hogere framerate heb ik inderdaad bereikt in bijv. BF2, het klinkt nu geweldig en ik heb er +- 10FPS bijgekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:46
Ik heb hem na een kerstweekend vol bluescreens en andere ellende teruggebracht. Zelden zo'n wanproduct in handen gehad. Zowel op een IC7-max3/6600GT,p4 3,4/1gb ram als een P4P800E-Deluxe/Parhelia/P4 3,2/1GB ram niets dan ellende. Ik ben voorgoed genezen van Creative :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Tja check het forum eens van Creative, de link die hiervoor ergens staat. Daar gaat het daar inderdaad over. Eigenlijk gaat dat alleen over de NForce4, maar ook andere borden schijnen problemen, hetzij andere. Misschien dat een nieuwe versie het probleem kan oplossen. Zat er een heatsinkje op je chip?

edit:
Ev0l wordt bestrijd met ev0l >:).

[ Voor 7% gewijzigd door The__Virus op 28-12-2005 22:40 ]

• Dav0s
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:27

Dav0s

Hr?

Heeft iemand de kaart al aan de praat gekregen op windows 2000?

Ik ben nog steeds druk op zoek naar meer info, voordat ik voor 100 euro een kaart koop die niet geinstalleerd kan worden :)

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:37

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik ga het van de week proberen mijn Xtreme.m te installeren op mijn DFI Expert.
Nu hoor ik dat de Xtreme.m veel problemen *kan* geven, dus ik ben er vast op beducht.

Maar hebben de nieuwere kaarten niet al die bios fix in zich dan?
Welke kaarten hebben nou een standaard heat sink?
Is er een verband tussen wel of geen heat sink versies en problemen op mobo's?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03 09:55
Ik heb ook problemen gehad met de X-Fi. Wanneer ik mijn jackpluggen verwisselde terwijl de pc aan stond, kreeg ik een crash, wat tenslotte resluteerde in het verlies van een raid array.

Na wat over en weer gemaild te hebben met creative vervangen ze de kaart kosteloos door een nieuwe. Goede service daar! Ooit al eens eerder mee gemaakt met een 4.1 speaker setje van ze waar de subwoofer niet goed van was. Ook toen gratis vervangen :)

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:23

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Sinds gisteren een SoundBlaster X-Fi ExtremeMusic in huis. Heb hem probleemloos kunnen installeren op mijn Asrock 939Dual-SATA2 met ULi M1695 chipset.

Had in het begin alleen dat Quake 4 crashte, maar na het installeren van Webupdate 2 is dat verholpen en kan ik het spelen met OpenAL en Advanced HD aan :P

Het schakelen tussen de 3 modi vind ik wat omslachtig, tot nu toe elke keer via configuratie scherm gedaan (is er een andere manier?).

Het geluid dat deze kaart produceert is geweldig! In vergelijking met mijn oude (5 jaar oud) SoundBlaster Live! 1024 is er een zeer duidelijk verschil te horen. Zelf met een simpel I-trigue 3400 2.1 setje is het genieten geblazen.
Heb nog niet gekeken naar performance winst in games, maar ik neem aan dat dat wel goed zit aangezien nu zo goed als alles word berekend door de geluidskaart zelf.

Ik heb de versie met een heatsink op de chip.

Tot zo ver mijn eerste indrukken van deze kaart, heb hem aangeschaft bij PCMegastore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Je kan gewoon klikken op het tekentje rechtsonderin (linkermuis en dan eventjes wachten) en dan op Modus Schakelaar. Moet je dat wel allemaal geïnstalleerd hebben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:23

Daantje20

Je moet leven om te leren.

The__Virus schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 10:51:
Je kan gewoon klikken op het tekentje rechtsonderin (linkermuis en dan eventjes wachten) en dan op Modus Schakelaar. Moet je dat wel allemaal geïnstalleerd hebben ;).
Aha, ik had wel zoiets maar na webupdate 2 was het weg, kan dat kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Is de heat sink versie nu nieuwer of ouder???

Staat er nergens een bord revisie nummer??

[ Voor 34% gewijzigd door Tijgert op 30-12-2005 14:00 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 16:04
Tijgert schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 13:59:
Is de heat sink versie nu nieuwer of ouder???

Staat er nergens een bord revisie nummer??
Met heatsink is nieuwer, elke oudere review van de kaart zie ik plaatjes zonder heatsink vandaar dat ik tot die conclusie kom :)

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Daantje20 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 13:51:
[...]
Aha, ik had wel zoiets maar na webupdate 2 was het weg, kan dat kloppen?
Dat is mogelijk ja. Ik zal even uitleggen hoe je het beste drivers kunt installeren:
Windows x64:
1. Download webupdate van internet en installeer deze. De drivers zijn nu geïnstalleerd. Werkt het geluid na een reboot nog niet (zoals bij mij), pak het driverbestand dan handmatig uit (met bijv. PowerArchiver) en installeer hem handmatig (wanneer windows op zoek gaat naar drivers, geef je zelf de locatie aan).
2. Als het geluid het doet, installeer je de cd:
Stop de cd erin en klik op 'Installeer drivers' ofzo. Dan geavanceerd of aangepast en selecteer alles wat je wilt installeren (ik heb gewoon alles gedaan), behalve Audio driver(!!!), aangezien je daar al de nieuwste versie van hebt.
Na een reboot werkt alles zoals je wilt :).

Standaard Windows:
Installeer alleen de driver van de cd, installeer de webupdate eroverheen en volg dan stap 2 van x64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164246

Weet iemand ook wat de afmetingen zijn van de externe I/O console bij de Elite Pro versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Occy74 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:48:
[...]
Met heatsink is nieuwer, elke oudere review van de kaart zie ik plaatjes zonder heatsink vandaar dat ik tot die conclusie kom :)
Is er niet een bepaalde serienummer reeks vanaf waar de nieuwe beginnen?

En een vriend van me happerd nu random op Teamspeak...iemand een idee hoe dat opgelost kan worden? Ik ga zelf van de week een Fatal1ty halen en ik maak me een beetje zorgen dat ik én een oudere versie krijg én dat ik strax ook ga haperen. Of zou het kunnen liggen aan dat hij een oudere pc heeft P4 1,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 17:46
The__Virus schreef op woensdag 28 december 2005 @ 22:40:
Tja check het forum eens van Creative, de link die hiervoor ergens staat. Daar gaat het daar inderdaad over. Eigenlijk gaat dat alleen over de NForce4, maar ook andere borden schijnen problemen, hetzij andere. Misschien dat een nieuwe versie het probleem kan oplossen. Zat er een heatsinkje op je chip?

edit:
Ev0l wordt bestrijd met ev0l >:).
Ja, heatsinkje op de chip. Maar goed, heb enige ervaring met het prutsen met hardware en dit is echt de eerste keer dat ik het verloren heb van de hardware :X :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Iets anders gestelde vraag dan:

Zijn er nog mensen die nu nog steeds versies zonder heat sink ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lefty_38
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb vorige week de Logitech Z-5500 in huis gehaald en gebruik deze i.c.m. mijn onboard (soundstorm) geluidskaart. Nou was ik al helemaal weg geblazen van het mooie geluid (niks gewend dus ;)) Maar volgens mij komt mijn set niet helemaal tot zijn recht met mijn onboard soundcard. Dus ik ben ook van plan de X-FI aan te schaffen. Alleen 1 vraag: Zijn die problemen rondom deze kaart al een beetje opgelost? Heb namelijk geen zin om 100,- neer te leggen voor een brak product.

(ik heb de laatste 2 pagina;s van dit topic wel ff door gelezen.)

Q6600 | 4GB | 24" Dell 2407-HC | Logitech Z-5500 | iPhone 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Afgelopen weekend de extreme music gekocht en geinstalleerd.... no problemo... draait als een tierelier en nog geen enkel probleem gehad (met een nf4 bordje). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Zeg dan ook even voor de statistieken of er een sinkje opzat of niet...

Ik wil er mijn eigen SPDIF optische Digitale uitgang op monteren en dat zou moeten kunnen via de SPDIF connector op de rand van de kaart. Maar weet iemand de pin layout van die connector? Het zijn nogal wat pinnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

Geen heatsink hier.... Maar ook geen enkel probleem dus het zal mij niet boeien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126488

Sinds gister X-fi platinum binnen met heatsink.. geen probs met nforce 4 ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-05 20:51

edward2

Schieten op de beesten

Als ik 96 khz als sample frequentie kies bij de SPDif dan heb ik geen 5.1 surround (achterspeakers geven geen signaal meer)meer klopt dat?
En met 48 khz komt het geluid van links achter bv ook in de linker voorspeaker. Wat zie ik over het hoofd? Ik test dan bv in de gamemodus de speakers in de THX console.

Ik heb m'n speakers op de dig. uitgang aan gesloten en voor 5.1 gekozen en ze staan op een camebridge 5.1 soundworkssetje.

[ Voor 57% gewijzigd door edward2 op 03-01-2006 14:17 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

K heb net mn Fatal1ty gehaald met heatsink...ben erg benieuwd :9~

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 102880 op 04-01-2006 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:27

voodooless

Sound is no voodoo!

edward2 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 13:48:
Ik heb m'n speakers op de dig. uitgang aan gesloten en voor 5.1 gekozen en ze staan op een camebridge 5.1 soundworkssetje.
Via de digitale uitgang krijg je alleen 5.1 met DVD's en AC3 avi's, in games en alle andere zooi krijg je geen echt 5.1 geluid via SPDIF. Is al vaak zat vermeld in dit topic volgens mij!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-05 20:51

edward2

Schieten op de beesten

deepspace schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 17:10:
[...]

Via de digitale uitgang krijg je alleen 5.1 met DVD's en AC3 avi's, in games en alle andere zooi krijg je geen echt 5.1 geluid via SPDIF. Is al vaak zat vermeld in dit topic volgens mij!
Ok bedankt. Ik zal het topic verder doorworstelen.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ik wil er mijn eigen SPDIF optische Digitale uitgang op monteren en dat zou moeten kunnen via de SPDIF connector op de rand van de kaart. Maar weet iemand de pin layout van die connector? Het zijn nogal wat pinnen...
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

edward2 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 13:48:
Als ik 96 khz als sample frequentie kies bij de SPDif dan heb ik geen 5.1 surround (achterspeakers geven geen signaal meer)meer klopt dat?
En met 48 khz komt het geluid van links achter bv ook in de linker voorspeaker. Wat zie ik over het hoofd? Ik test dan bv in de gamemodus de speakers in de THX console.

Probeer eens een andere modus of installeer de driver opnieuw. (Ik kreeg geen geluid uit linksvoor in de gamemodus, een re-install van de driver lostte het op.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Loopt alles wel okay met een asus a8n sli (deluxe) icm een x-fi plat/ music ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Yup, hier doet het het prima. Zolang je maar de nieuwe versie hebt, maar naar mijn weten zijn er geen oude versies meer in de omloop ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
mooi, als ik toch problemen krijg weet ik je te vinden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Trouwens als ik naar de code kijk dan zie ik 2 verschillende voor zover ik weet. (platinum)

70SB046002002
en

70SB046002003

Tsja welke is nou de goeie? hoger of lager (8>

en ehh bij de xtreme music ook

70SB046002009

en

70SB046002010

:/

edit

blijkbaar bestaan van die 2 kaarten nog meer oudere revisies denk ik, maar de resultaten ( in google) worden minder naarmate je in nummer zakt....

Dus ik neem aan.. hoe hoger het nummer des te beter.

[ Voor 56% gewijzigd door Arsenius op 04-01-2006 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De doos van mijn Fatl1ty mét heatsink zegt:

FG Part No. 70SB046602001
Outer Box part No. 06SB046602003 Rev A

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 102880 op 05-01-2006 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102880 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 02:47:
De doos van mijn Fatl1ty mét heatsink zegt:

FG Part No. 70SB046602001
Outer Box part No. 06SB046602003 Rev A
Grappig. Dat staat er bij mij ook op :) . Uiteraard heb ik er ook een met heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 16:11

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

FirefoxAG schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 12:05:
[...]
Nope, niet dus helaas...

[...]
Waar denk je dat die bak kritiek die ik hierboven had vandaan komt? ;)

En zelfs als het die feature had was de X-Fi nog veels te duur. Terratec bied binnenkort een DD Live (DD encoding) kaartje aan voor 60 Euri... de helft van de goedkoopste X-Fi.

Tussen haakjes: je DVD speler encode niet, die stuurt het digitale (AC3) 5.1 signaal alleen door naar je versterker. De sounblasters vanaf de Live!5.1 (dus ook X-Fi) kunnen dat ook, die functie heet AC3 passthrough, en werkt dus alleen bij bestaande digitale AC3 streams (lees: vrijwel alleen DVD's en AC3 enabled DivX).

Wat geen van de sounblasters (dus X-Fi ook niet) echter kan, is het encoden van een analoog 5.1 signaal - zoals dat door bijv. games word uitgestuurd - naar digitaal 5.1 (AC3) om door te sturen naar een digitale versterker.
Gezien SoundStorm dit al vanaf 2001 kan vind ik het persoonlijk ronduit schandalig dat Creative deze feature nog steeds niet ondersteund. Het is namelijk wel het minimum wat je kan verwachten van een moderne high-end gamekaart die de X-Fi pretendeert te zijn - en zeker voor die verkoopprijs. De DD encoding feature had er al vanaf Audigy2 in moeten zitten. Dat deze peperdure X-Fi dat anno 2005 - 4 jaar na introductie van SoundStorm - nog steeds niet kan, en ze er zowaar nog meer voor durven vragen dan een heel MOEDERBORD met SoundStorm kostte vind ik ronduit :r

<edit>
Hier kun je trouwens hele goede uitleg over DD/encoding geheel vinden: klik
SoundStorm is na 4 jaar nog steeds verre superieur aan alle add-in audio-oplossingen tot nu toe, inclusief (en gezien de nieuwe ontwikkelingen van C-Media met DDL mss zelfs vooral) de X-Fi... en dan durft Creative 'm nog "innovatief" te noemen ook... :X
Trouwens... over "Creative" gesproken... 't word misschien tijd dat ze hun naam veranderen in "UNCreative"... al 4 jaar lang (sinds Audigy1 - eigenlijk zelfs al sinds Live!5.1) niets anders dan product refreshes met minor updates... :Z
Beetje late reply, maar bedankt voor het uit mijn droom halen voor het kopen van een x-fi.
Ik werk dus nu al jaaaaren ;) (bijna 4 jaar) met de soundstorm en dacht een leuke vervanger te hebben. Ik heb mijn geluidsset (een cambridge soundworks 5.1 set, 2500dtt (oid)). Deze natuurlijk coaxiaal aangesloten en dus digitaal.
Als ik zo jouw verhaal lees betekend dat ik met een x-fi alsnog een hele rits aan analoog spul moet neerkwakken om mijn games en xvidjes van geluid te kunnen voorzien. :r
Koop verdomme geen (dure) digitale set om vervolgens de bende vooral analoog door te sturen. 8)7

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

't is maar waar je je druk om maakt. Ik durf te wedden dat je geen verschil hoort!

Zelf kan dat DDL me geen reet schelen; het enige apparaat in huis dat digitale in en uitgangen heeft is mijn PC. M'n enige speakerset is een Creative Gigaworks S750, dus daar heb ik het ook al niet voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43354

Ik heb sinds enige tijd ook een x-fi platinum gekocht, alleen heb ik nogal een probleem ermee, de live-bay die is nogal storings gevoelig. Ik gebruik de coaxiaal digital out hiervan naar mijn rotel versterker maar telkens als er bijvoorbeeld een TL lamp in de buurt aangaat valt tijdelijk het geluid uit, dit is dus alleen als de digital out op de live drive word gebruikt. Weet iemand hier misschien een oplossing voor?? Want ik wil graag die digital out gebruiken, anders zal ik deze kaart toch terug moeten brengen en eens kijken naar een andere kaart die wel op de kaart zelf een goeie digital out heeft en ook goed spellen ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ieks! Er kwamen net allemaal plopjes uit m'n X-Fi! Steeds sneller en toen opeens weg. Na 2 minuten was het er weer, na 2,3 minuten was het weer weg 8)7 8)7 8)7

Oeps! Sorry! Het kwam van een demofilmpje van de nieuwe Raptor, die op de achergrond draaide :P .

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 09-01-2006 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

Wat noem jij een oude versie..???.

Ik heb 2 weken geleden een XtremeMusic gekocht zonder heatsink in ieder geval... bij de Vobis... (tja, ik wilde hem nu hebben, dus maar wat extra geld uitgegeven).
The__Virus schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 20:11:
Yup, hier doet het het prima. Zolang je maar de nieuwe versie hebt, maar naar mijn weten zijn er geen oude versies meer in de omloop ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowikPL
  • Laatst online: 06-05 23:33
Logitech QuickCam Fusion en Creative X-Fi wil niet samen

Ik ben bezitter van Logitech QuickCam Fusion en Creative X-Fi Fatalty. Na de installatie van nieuw Windows XP Pro vervolgens de Creative X-Fi Fatalty ( ook raeltek via Epox mobo nforce4 geprobeerd) en daarna de Logitech QuickCam Fusion doen mijn achter speakers niet goed!!! Ik krijg namelijk de achterkanalen via mij voorkanalen te horen. Ik heb van alles uitgeprobeerd, zoals: Creative Diagnostics ( programma om te testen) en Creative console, in Windows zelf op speaker setings op quatrofonic gezet ivm. Mijn Logitech Z560.

En nog iets , als ik de uninstaal van Logitech software doe , dan blijft van de de-installatie de achter kanalen horen in mijn frontspeakers. Er help allen System Restore. Eerst istaal logitech en daarna X-fi doet ook niet :r

Ik hoop dat ik duidelijk ben :?

Ik heb nu Logitech QuickCam Fusion microfoon uitgeschakeld en herstart de PC, nu doet wel mijn Logitech QuickCam Fusion en de achterkanalen.

[ Voor 26% gewijzigd door SlowikPL op 11-01-2006 16:26 ]

* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Eindelijk heb ik mijn XF-i extreme music geinstalleerd.
Hij heeft een heatsink (gelukkig) en als serienummer MASB0460542017801Z gekregen.
Installeren ging volledig probleemloos, maar dat kan komen omdat ik eerst de AC97 codec uitschakelde en met DriverCleaner alle oude meuk verwijderde voordat ik de kaart er in prikte.

Maar ik heb wat hulp nodig bij het volgende: Ik wil mijn externe optische bracket aansluiten.
Dit kan want er zit een aparte SPDIF connector op: zie de gele cirkel (niet mijn kaart).

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/temp/xficard.jpg

Het probleem is dat ik de 3 juiste pinnen (data, Vdd, gnd) niet uit de 8 pinnen die op de kaart zitten kan identificeren.
Bij de kaart zat verder geen enkele uitleg van de pinnen, zoals verwacht en Googlen leverde nog niks op.

Is er iemand die dit al gedaan heeft? Die weet d.m.v. documentatie of omdat hij het toevallig las welke pinnen ik nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Je zou de volgende persoon van het volgende bericht kunnen vragen waar je zo'n module moet aansluiten:
http://forums.creative.co...43568&query.id=954#M43568

edit:
dit plaatje is makkelijker:
Afbeeldingslocatie: http://bbs.qdit.com/UploadFile/2005-12/200512514471223.jpg

;)

P.s. het mag dan voor een Audigy2 zijn, maar de pin-layout is hetzelfde. Want het is bijv. zelfs mogelijk je huidige I/O-module van je Audigy2 te gebruiken voor je X-Fi. De pin-layout is dus hetzelfde.

[ Voor 44% gewijzigd door The__Virus op 11-01-2006 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk, dit is zeer goed nieuws. Zit al een tijdje te wachten op een manier om mijn versterker via Optical aan te sluiten op de X-Fi Music. Creative heeft wel één of ander kastje, maar dat is nooit op voorraad?!!

Dit lijkt me een ideale oplossing, ik heb ook nog ergens een Optical bracket liggen dus die ga ik maar proberen aan te sluiten. En anders even kijken waar die knul van het creative forum 'm vandaan heeft getoverd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marf0rz
Hier zocht ik ook al een tijdje naar, weet jij waar je die kan halen? Misschien dat je die brackets alleen op beurzen kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

dit plaatje is makkelijker
excellent! dank, probleem opgelost... tenminste, ik ga het nu fixen!

Ehm.. wat mij wel opvalt is dat als ik de optische uitgang wil gebruiken ik dan pin 1, 3 en 9 nodig heb en die zitten dus niet zo makkelijk naast elkaar... lekker dan... iemand een lumineus idee om dit op te lossen?

Als ik dan toch bezig ben.
Ik doe nu voor het eerst de CD er in terwijl ik de webupdate drivers al had geinstalleerd.
Ik wil dus nu de extra software installeren maar niet mijn nieuwe drivers overschrijven met oude.
Er zijn nu 2 checkboxjes (die van Doom3 tel ik niet mee), Soundblaster X-Fi en Creative Mediasource.

Moet ik ze nu beide aanvinken of alleen die Media Source? Ik bedoel, zit er bij dat andere boxje geen additionele software?

zucht.. leek allemaal zo makkelijk..

p.s. ik maak wel wat los geloof ik, straks hebben we allemaal een optical out op onze X-Fi :P

[ Voor 98% gewijzigd door Tijgert op 11-01-2006 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Dat installeren heb ik eerder hier genoemd. Ik zal even zoeken voor je ;).

[rml]The__Virus in "[ X-Fi] Nieuwe geluidschip van creative"[/rml]
voila:
Dat is mogelijk ja. Ik zal even uitleggen hoe je het beste drivers kunt installeren:
Windows x64:
1. Download webupdate van internet en installeer deze. De drivers zijn nu geïnstalleerd. Werkt het geluid na een reboot nog niet (zoals bij mij), pak het driverbestand dan handmatig uit (met bijv. PowerArchiver) en installeer hem handmatig (wanneer windows op zoek gaat naar drivers, geef je zelf de locatie aan).
2. Als het geluid het doet, installeer je de cd:
Stop de cd erin en geef de regio en taal aan. Mocht je Mediasource al hebben (is de audiospeler/organizer en de regelmachine voor je Creative MP3-speler), kun je dat vinkje weghalen. Soundblaster X-Fi uiteraard aangevinkt houden. Klik op installeer en kies de onderdelen die je wilt installeren (onder geavanceerd, ik heb gewoon alles gedaan), behalve Audio driver(!!!), aangezien je daar al de nieuwste versie van hebt.
Na een reboot werkt alles zoals je wilt.

Standaard Windows:
Installeer alleen de driver van de cd, installeer de webupdate eroverheen en volg dan stap 2 van x64.

[ Voor 103% gewijzigd door The__Virus op 11-01-2006 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Mmm... alleen zie ik nergens 'gevanaceerd' staan.
CD e in - start automatisch op - dan kies ik regio europa - dan kies ik taal Engels - en dan heb ik die 2 checkboxjes. Waar staat dat geavanceerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tijgert schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 17:34:
(...)
p.s. ik maak wel wat los geloof ik, straks hebben we allemaal een optical out op onze X-Fi :P
Heb ik al, via de front-bay van m'n Fatal1yt :9~ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Pfft... kant en klaar er bij, noem jij jezelf nou een Tweakert? >:)

Ik heb mijn oude Asus bracket al eens gemod voor mijn Epox bord, toen voor mijn MSI bord en nu voor mijn DFI bord! :Y)

naja, de bracket bleef hetzelfde, alleen die 4 pins 3 aderige cd audio kabel steeds wat gemod.
Nu weer, heb gewoon 2 van die 4 pins connector aan elkaar gelijmd en de nodige ader verplaatst naar die connector.. presto! Gratis en voor niks Optical en Coaxial out... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Tijgert schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 19:27:
Mmm... alleen zie ik nergens 'gevanaceerd' staan.
CD e in - start automatisch op - dan kies ik regio europa - dan kies ik taal Engels - en dan heb ik die 2 checkboxjes. Waar staat dat geavanceerd dan?
Ik heb de post iets gewijzigd ;).

Gaaf dat die optical dinges werkt! Als het topic vol zit of in overleg met een moddereter zal ik het ook even in de TS zetten (die zal ik dan wel maken ;)). Kun je misschien een paar foto's maken voor een evt. korte handleiding en die naar mij mailen? BVD :).

[ Voor 29% gewijzigd door The__Virus op 11-01-2006 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ah.. dat is duidelijk... Ik vermoedde al zo iets maar wou niet riskeren dat er oude drivers overheen gegooid werden. Volgens mij maakt DriverCleaner Pro geen Creative shit sweep en ik ben Windows Hypochonder met smetvrees :) dus die dubbele viezigheid en onnodige orphan files wil ik er niet op hebben... al helemaal niet van Creative :)

Anyway, mijn bracket/kabel is gemod en heb nu heeeeerlijk digitale signalen mijn versterker in stromen, zowel optisch als Coaxiaal... mocht ik willen switchen 8)

Foto's maken met handleiding is geen (groot) probleem, maar niet alle brackets zijn gelijk, dus ik weet niet of je er veel aan hebt. Maar ik maak wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Het is gewoon puur ter indicatie. Zou heel fijn zijn :). Zoals je misschien al gezien had, wil ik morgen deel 2 lanceren. Zal dan de foto's erin opnemen. Als ze nog niet klaar zijn, komt dat wel hoor. Zit niet zo'n haast achter ;). Iig alvast bedankt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tijgert schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 21:21:
Pfft... kant en klaar er bij, noem jij jezelf nou een Tweakert? >:)

Ik heb mijn oude Asus bracket al eens gemod voor mijn Epox bord, toen voor mijn MSI bord en nu voor mijn DFI bord! :Y)

naja, de bracket bleef hetzelfde, alleen die 4 pins 3 aderige cd audio kabel steeds wat gemod.
Nu weer, heb gewoon 2 van die 4 pins connector aan elkaar gelijmd en de nodige ader verplaatst naar die connector.. presto! Gratis en voor niks Optical en Coaxial out... :7
Heb ik mezelf ooit tweaker genoemd dan? Dacht het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 11-01-2006 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Heb ik mezelf ooit tweaker genoemd dan? Dacht het niet.
Dan bent u in het verkeerde forum, hier Gatheren nameijk de Tweakers ;)
Het is gewoon puur ter indicatie. Zou heel fijn zijn
De foto's zijn gemaakt, heb speciaal voor jou mijn bracket er weer even uit gesloopt, en zal er zo een verhaaltje bij schrijven.

[ Voor 18% gewijzigd door Tijgert op 11-01-2006 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Gewist omdat het in de startpost van deel 2 staat.

[ Voor 102% gewijzigd door Tijgert op 12-01-2006 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Handige plaatjes, helaas heb ik een iets andere bracket liggen. Gebruikte deze bij mijn vorige epox moederbord, maar ik heb geen idee hoe hier de kabelbezetting is.

Afbeeldingslocatie: http://www.epox.nl/images/motherboard/spd0c.jpg

Deze pin-layout heb ik op de spdif. Enig idee hoe ik deze moet omvormen? BTW. Op mijn versie zit alléén een SPDIF out/in!

EDIT: Heb nog het boekje liggen van de epox, daar kan ik zo de pinlayout op zien. Dus ik ga ff kl*jen, update volgt.

[ Voor 20% gewijzigd door XeNoBiTe op 12-01-2006 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Moet je de optische uitgang nog ergens activeren? Krijg wel licht uit de kabel, maar geen geluid op de versterker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

@ XeNoBiTe

Ik kreeg meteen geluid uit mijn versterker zonder enige wijziging van instelling, het moet dus zonder kunst en vliegwerk kunnen werken. Wat puntjes:

1. Je kan eens kijken naar de Mute toets op je keyboard (klinkt stom, maar hele volksstammen..)
2 .Welke drivers gebruik je? Ik heb meteen de webupdate erop gegooid en niet eerst de CD drivers.
3. Ik heb nog geeneens de CD software geinstalleerd, wellicht dat daarvan een progamma een barriere opwerpt die je weer eerst moet deselecteren.
4. Mogelijk de kaart volledig verwijderen, software eerst en vervolgens met DriveCleanerPro alle Creative meuk wissen. Dan de kaart met alleen Webupdate installeren en zien of het dan werkt.
5. Werkt je Coaxiale uitgang wel? Als die ook niet werkt...
6. Wat ook kan helpen is of je versterker wel ingesteld staat op het accepteren van een digitaal signaal en dan van een optisch signaal (bij mij kan je dat dus beide apart instellen en 1 van de 2 fout = geen geluid).
7. Er zitten op jouw bracket meer pinnetjes dan je nodig hebt, hebje de juiste 3 pinnetjes te pakken denk je?

Laat maar even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Tja, heb alle mogelijkheden nagekeken. Helaas nog steeds geen geluid :(
Optische uitgang ingeschakeld op X-Fi. Kabels goed aangesloten, anders zou denk ik het lichtje ook niet branden.
Ook bij versterker brand licht en versterker staat goed ingesteld (zoals vroeger).
Wel wazig zeg! Coaxale aansluiting zit er niet op mijn bracket, dus dat kan ik niet checken.
Dat wordt weer flink googelen ... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Op het plaatje dat je poste zie ik toch wel degelijk een coaxiale connector zitten?
Of heb je dezelfde pin layout als van je voorbeed bracket maar is je eigen bracket geheel anders?
Hoe weet je zo zeker dat je dan de goede pinnen hebt op je bracket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
De bracket is een originele van Epox. Daar zit alleen maar een SPDIF poort op.
Uit het boekje van Epox heb ik opgemaakt welke pinnen waarvoor staan. En via die manier heb ik bepaald welke pinnen met elkaar verbonden moeten worden. Daarbij heb ik dezelfde indeling gebruikt als jij. Is het zo dat als je SPDIF op IN zet, dat dan het lampje niet meer brandt? Of brandt hij alleen als je hem op OUT hebt staan? In ieder geval zitten volgens mij de pinnetjes allemaal goed gesoldeerd en staan de instellingen ook goed. Ik ga nu even een DVD speler aansluiten op de SPDIF, misschien heb ik toch verkeerd gekeken en staat hij nu op SPDIF IN.

EDIT: Helaas, dat gaat niet werken. Hij staat dus iig op OUT, maar nog geen sound op de versterker.

[ Voor 8% gewijzigd door XeNoBiTe op 12-01-2006 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
OK genoeg geleuterd hier, op naar het volgende deel :Y):
[rml][ X-Fi] Nieuwe geluidschip van Creative deel 2[/rml]

@ Xenobite: leg daar je probleem even duidelijk opnieuw voor en laat ook eventueel foto's zien van hoe je het hebt aangesloten en gesoldeerd :).

Misschien kun je ook even de manual scannen, zodat we weten wat de pin-layout is? Is misschien ook makkelijk voor in de TS :).

[ Voor 57% gewijzigd door The__Virus op 12-01-2006 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

En ga dus maar verder in dat nieuwe deel :)
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Dit topic is gesloten.