Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:20
Foppe-Jan schreef op zondag 25 september 2005 @ 12:00:
[...]

als ik obcs zo zie leveren ze toch echt wel de kaart+frontje+remote voor die prijs hoor ;).. waarom de prijzen in frankrijk de helft van de prijzen hier zijn weet ik evenwel niet. op willekeurige franse sites is ie te koop voor ongeveer €330..
nah ja, ik mail ze wel ff
En, nog wijzer geworden?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 11:33

voodooless

Sound is no voodoo!

FirefoxAG schreef op maandag 26 september 2005 @ 16:20:Wel als je een high-end digitale coax verbinding naar je high-end receiver hebt liggen zoals dat bij mij het geval is. De DAC's van mijn receiver zijn tig keer beter dan van mijn Audigy 2, dus ik laat het decoden liever aan mijn receiver over. Bovendien heb ik geen zin om nog 3 extra kabels tussen mijn versterker en PC te leggen... Doe het nu dus maar met Neo:6 surround als't perse analoog moet...
Overigens sowieso stom dat games geen digitaal AC3 signaal ondersteunen :/
Je vergeet dat je door het encoding verlies hebt, en dat je door het upsampling (zeker in het geval van de Audigy 2) nog een keer verlies hebt. Je kunt je dan afvragen of de digitale weg naar de receiver dan wel echt de betere is...

AC3 ondersteuning ligt niet zozeer aan de games, maar meer aan de kaart hardware (of in veel gevallen, de driver software).

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 26-09-2005 16:40 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

The Merovingian schreef op maandag 26 september 2005 @ 16:11:
Ik ben zelf ontevreden over het on-board geluid van mijn A8N-SLI Premium (met een 4400+, 2 GB Kingston en een 6200TC 64 MB). Het hakkelt in veel spellen (o. a. GTA:SA en ik geloof zelfs Max Payne 2) en ook de demo van Battlefield 2 deed het praktisch niet als ik het me goed herinner.
Misschien een tip: koop een andere videokaart. Ik kan wel begrijpen dat spellen "hakkelen" ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 26-09-2005 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
deepspace schreef op maandag 26 september 2005 @ 16:38:
[...]

Je vergeet dat je door het encoding verlies hebt, en dat je door het upsampling (zeker in het geval van de Audigy 2) nog een keer verlies hebt. Je kunt je dan afvragen of de digitale weg naar de receiver dan wel echt de betere is...
Ook weer zoiets leuks van Creative (en trouwens bijna alle geluidskaartenbakkers), dat doelloze geconverteer...
AC3 ondersteuning ligt niet zozeer aan de games, maar meer aan de kaart hardware (of in veel gevallen, de driver software).
AC3 heeft om te beginnen natuurlijk alleen nut bij meerkanaals geluid. Ten tweede laat in het geval van meerkanaals geluid het spel het berekenen aan de geluidskaart (of de driver daarvan) over (EAX), en wordt het dus een kwestie van de geluidskaart (driver) om er AC3 van te bakken.
Phuncz schreef op maandag 26 september 2005 @ 17:03:
[...]

Misschien een tip: koop een andere videokaart.
Lijkt me een verstandig idee ja :D 6200TC, vind je het gek dat BF2 hakkelt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
@breepee: nee, zit nog op antwoord op mailtje te wachten
Tenzij je iets hebt aan de zeer specifieke functies van deze kaart voldoet een Audigy2 of zelfs een Audigy1 (OEM) meer dan uitstekend. Voor de gemiddelde gebruiker bied die X-Fi namelijk zeer weinig tot geen meerwaarde boven die kaarten.
bis, bis.. het is inderdaad waar dat je in het algemeen niet hoeft te upgraden als je de functies van de next-gen kaart niet nodig hebt..
daarnaast loop je vrij ongebreideld creative te flamen, en hoewel ze hun fouten hebben is het wat zinloos om maar gewoon te roepen dat mensen niets aan bepaalde dingen hebben.. CMSS-3d is, vergeleken met zijn voorganger op de audigy 1/2 zeker een verbetering (door de stereo duplicatie/conversie van 2.0 naar 5.1 geluid).. dus in die zin is het zeker interessant voor de gemiddelde bezitter van een 5.1 set. dat de kaart voorlopig nog wat duur is puur daarvoor is een ander verhaal.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Breepee schreef op maandag 26 september 2005 @ 17:07:
AC3 heeft om te beginnen natuurlijk alleen nut bij meerkanaals geluid. Ten tweede laat in het geval van meerkanaals geluid het spel het berekenen aan de geluidskaart (of de driver daarvan) over (EAX), en wordt het dus een kwestie van de geluidskaart (driver) om er AC3 van te bakken.
Dat zeg ik... (Gmma :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Foppe-Jan schreef op maandag 26 september 2005 @ 17:16:
daarnaast loop je vrij ongebreideld creative te flamen
Sorrie, maar als fabrikanten i.m.o. veels te weinig (nuttigs) leveren voor veels te hoge bedragen krijg ik die neiging. Zeker als de features die de concurrentie gaat bieden - en dito prijs - in ogenschouw genomen worden.
De meerwaarde t.o.v. een OEM Audigy2 is voor de meeste mensen minimaal. Met het prijsverschil kun je een full level CPU of videocard upgrade doen, wat voor 95% van de mensen veel meer zoden aan de dijk zet dan een X-Fi...
hoewel ze hun fouten hebben is het wat zinloos om maar gewoon te roepen dat mensen niets aan bepaalde dingen hebben.. CMSS-3d is, vergeleken met zijn voorganger op de audigy 1/2 zeker een verbetering (door de stereo duplicatie/conversie van 2.0 naar 5.1 geluid).. dus in die zin is het zeker interessant voor de gemiddelde bezitter van een 5.1 set.
De Audigy/2 doet upsamling van stereo naar 4.1 surround, met als enig verschil (met "5.1") dat de achterkanalen 1 kanaals (mono) i.p.v. 2 kanaals ("stereo") zijn. Deze "X-Fi feature" klinkt eigenlijk heel erg als het Dolby ProLogic2 verhaal, en is dus i.m.o. helemaal niet zo bijzonder.
dat de kaart voorlopig nog wat duur is puur daarvoor is een ander verhaal.
Te duur = een ander verhaal? Prijs/performance is voor 95% van de mensen het enige wat belangrijk is, zeker bij zoiets "simpels" als een add-on geluidskaart.
Als je een 5.1 set wilt gebruiken is het voor dat prijsverschil met een Audigy2 geluidstechnisch veel interessanter om een betere speakerset aan te schaffen... daarbij hoor je het tenminste... speakers maken namelijk ~70-80% van je geluid uit, zeker als in het (min of meer) budget klassement speakers word gekeken.
Voor koptelefoons geld hetzelfde: koop voor dat prijsverschil liever een goede wired koptelefoon, dat doet veel meer voor je geluidskwaliteit dan die X-Fi.

Het spijt me, maar deze kaart heeft i.m.o. nauwelijks bestaansrecht, zeker in combinatie met de prijs... veels te geavanceerd voor de eenvoudige gebruiker... te weinig features voor de professional, en gebrek aan DD/DTS encoding voor de home-theatre eigenaren onder ons.
Het ding wil iedereen plezieren, maar pleziert uiteindelijk bijna niemand optimaal. Alle ingredienten voor een flop i.m.o... maar wie weet, misschien dat hun marketing 'm nog kan redden.

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 17:19

HeepH

Dope Rapper

nee, de perfomance in games en de kwaliteit van het geluid in games, want dat is het doel van deze kaart uiteindelijk,kan hem nog redden, iets wat jij bijna compleet vergeet...

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2010
@ deepspace & breepee:

Tuurlijk moet ik een andere videokaart, ik kijk alleen ff de kat uit de boom mbt. Nvidia vs. ATI. Benchmarks, roadmaps etc.
En wat geld sparen, natuurlijk.

Ik had alleen niet verwacht dat het geluid (wat stelt geluid qua systeembelasting nou voor, als je de rekenkracht van deze machine in acht neemt...) er last van zou hebben als de videokaart niet zo snel is!

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3ton4tor72
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 21:35

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

The Merovingian schreef op maandag 26 september 2005 @ 18:37:
@ deepspace & breepee:

Tuurlijk moet ik een andere videokaart, ik kijk alleen ff de kat uit de boom mbt. Nvidia vs. ATI. Benchmarks, roadmaps etc.
En wat geld sparen, natuurlijk.

Ik had alleen niet verwacht dat het geluid (wat stelt geluid qua systeembelasting nou voor, als je de rekenkracht van deze machine in acht neemt...) er last van zou hebben als de videokaart niet zo snel is!
ga maar eens benchmarks bekijken op bijv. http://www.tomshardware.com of http://www.anandtech.com
geluid ingeschakeld of uitgeschakeld met een hardware accelerated oplossing scheelt -vaak- zo'n 15-35-% in je fps(afhankelijk van het spel), even uitgaan van hedendaagse spellen.
Wil je nu nog serieus weten hoe erg die dip in je fps is wanneer je de onboard AC97 codec gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
ok, goed punt. 128 hardwarematige voices zijn zowieso niet gek :)

Mijn eerste ervaring met hardware acceleratie voor audio was de Gravis Ultrasound, op een 386 met 4 MB ram. Het leek wel of mijn computer 50% sneller was geworden!

Daarna kwam de Live! 1024, op mijn 2 x 1800+ gebruik ik nu een Audigy 2 Platinum en wat mij betreft komt de X-Fi in de 4400+. Jammer dat er zoveel mensen zijn die zeiken op de marketing van Creative, marketing is altijd iets waar je doorheen moet kijken. Zelf heb ik nooit ernstig ruzie gehad met drivers, incompatibiliteit en met de Audigy ook geen commentaar op de audiokwaliteit. De Audigy 2 Platinum klinkt fantastisch! De DAC is duidelijk hoorbaar beter dan de DAC van mijn TEAC VRDS-7 speler, en ik heb onder andere 6 paar dure interlinks getest. De Audigy blééf beter klinken (met een kabeltje van 75 gulden, 1,5 m lang!) en ik heb uiteindelijk geen dure interlinks voor cd > versterker gekocht.

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

Exirion

Gadgetfetisjist

The Merovingian schreef op maandag 26 september 2005 @ 21:11:
Mijn eerste ervaring met hardware acceleratie voor audio was de Gravis Ultrasound, op een 386 met 4 MB ram. Het leek wel of mijn computer 50% sneller was geworden!
Ik heb er nog eentje liggen hier, met 1MB onboard ;) Was in maart '93 dat ik 'm kocht en was toch wel een kleine revolutie in geluidsland. Helaas waren er meer demo's uit de demo scene dan games die native support voor de GUS boden.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

De soundstorm is meest gevallen sneller dan de audige 2.
http://www.tweaktown.com/...e=article&dId=695&dPage=1

Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/soundfps_test01.gif

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 26-09-2005 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
Was het niet zo dat Doom 3 in principe geen hardwarematige geluidsacceleratie ondersteunt? Omdat dit toch bijna geen processorbelasting zou verzoorzaken, aldus ID. Als het waar is zegt deze test nogal weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

doom audio is idd op cpu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

HeefStan schreef op maandag 26 september 2005 @ 18:27:
nee, de perfomance in games en de kwaliteit van het geluid in games, want dat is het doel van deze kaart uiteindelijk,kan hem nog redden, iets wat jij bijna compleet vergeet...
Haven't you been reading my post or something? :X

Om mezelf maar weer eens aan te halen:
Performance:
FirefoxAG schreef op maandag 26 september 2005 @ 18:21:
De meerwaarde t.o.v. een OEM Audigy2 is voor de meeste mensen minimaal. Met het prijsverschil kun je een full level CPU of videocard upgrade doen, wat voor 95% van de mensen veel meer zoden aan de dijk zet dan een X-Fi...
Verder schijnt een Audigy2 qua framerates niet of nauwelijks onder te doen voor een X-Fi. Alleen die peperdure 64MB editie laat bij speciaal geoptimaliseerde games (lees: alleen "UT2k4 X-Fi Edition") een noembaar verschil zien in frames ps. In de rest van de games scheelt het 0 tot (soms) 1 fps.

Geluidskwaliteit:
Als je een 5.1 set wilt gebruiken is het voor dat prijsverschil met een Audigy2 geluidstechnisch veel interessanter om een betere speakerset aan te schaffen... daarbij hoor je het tenminste... speakers maken namelijk ~70-80% van je geluid uit, zeker als in het (min of meer) budget klassement speakers word gekeken.
Voor koptelefoons geld hetzelfde: koop voor dat prijsverschil liever een goede wired koptelefoon, dat doet veel meer voor je geluidskwaliteit dan die X-Fi.
Maar goed, is jouw geld en jouw feestje uiteraard ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Cheetah op 27-09-2005 01:33 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

The Merovingian schreef op maandag 26 september 2005 @ 16:11:
@ jcvjcvjcvjcv:

Goede vraag. Ik ben zelf ontevreden over het on-board geluid van mijn A8N-SLI Premium (met een 4400+, 2 GB Kingston en een 6200TC 64 MB). Het hakkelt in veel spellen (o. a. GTA:SA en ik geloof zelfs Max Payne 2) en ook de demo van Battlefield 2 deed het praktisch niet als ik het me goed herinner. Zelf heb ik op het moment in m'n andere pc (een dual 1800+, 2 x 512 MB Kingston, Leadtek 4200 GeForce 4 128 MB) een Audigy 2 Platinum zitten en daarbij doen alle spellen het al jaren perfect. Tis wat langzamer natuurlijk gezien de hardware maar qua geluid nog nooit zo'n goeie pc gehad. De DAC van die kaart is fantastisch (sigma-delta DAC van Cirrus Logic).

Ik gebruik ook vaak een koptelefoon (Sennheiser 590 en een 515) en vind het dan ook erg prettig dat die X-Fi goede surroundweergave via de koptelefoon kan realiseren.

Wat mij betreft heeft de kaart dus 2 sterke punten:
- goede spelondersteuning (als Battlefield goed werken gaat...)
- goede koptelefoonweergave en geluidskwaliteit van de DAC
Als een van ond er nu eentje koop.... dan kan die voor de andere vergelijken. Serieus, ik ben het wel van plan, maar 208 euro voor de Fatal1ty Edtion vind ik een beetje te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

FirefoxAG schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 01:14:
[...]
Haven't you been reading my post or something? :X

Om mezelf maar weer eens aan te halen:
Performance:
[...]
Heb het ook niet direct over het aantal fps, maar meer over het aantal kanalen, en de 3d ''trucjes'' die die kaart kan uithalen (reverb,dat-effect-met-die-voorbij-rijdende-ambulance-sirene waarvan ik de naam ff kwijt ben)

[ Voor 28% gewijzigd door HeepH op 27-09-2005 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Merovingian
Van de audigy vond ik de ondersteuning van meerdere EAX omgevingen tegelijk heel tof (wanneer je van een gang een grote ruimte binnenloopt hoor je de acoustiek veranderen). Het Doppler-effect wordt standaard ondersteund door elke nieuwere geluidskaart geloof ik.

Ik vind trouwens de gewone ExtremeMusic-variant van de kaart wel betaalbaar (117 euro bij cdromland in breda). Als het een beetje meezit neem ik die waarschijnlijk volgende week.

Wat mij ook opvalt is dat ik niemand hoor over de feature van de kaart waarbij je met LAN games elkaar kunt horen praten in het spel! En dan bedoel ik geen audio-chat maar echt gepositioneerde audio van pratende spelers. Het gaat zelfs zover dat als je in een andere ruimte hard schreeuwt de andere spelers daardoor kunnen horen waar je bent... (bron www.soundblaster.com/products/x-fi/, het precieze artikel weet ik niet meer)

[ Voor 33% gewijzigd door The Merovingian op 27-09-2005 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij heeft dat niet zo zeer met de geluidkaart te maken maar met de game zelf. Waneer jij wat schreeuwt in de microfoon dan wordt dat opgenome en meteen upgeloud naar de server waar het direcxt wordt afgespeekd in die ruimte. Tegenwoordig zijn alle kaart full dulpex, dus waarom heb je dan hier voor een X-Fi nodig ?
The Merovingian schreef op maandag 26 september 2005 @ 23:22:
Was het niet zo dat Doom 3 in principe geen hardwarematige geluidsacceleratie ondersteunt? Omdat dit toch bijna geen processorbelasting zou verzoorzaken, aldus ID. Als het waar is zegt deze test nogal weinig :)
Als je even naar de revieuw kijkt dan zie je dat er meerdere testen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/soundfps_test07.gif
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/soundfps_test02.gif
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/soundfps_test05.gif
Het is jammer dat er geen nieuwere games tussen staan. Want als je de hele review bekijkt is het nogal afhankelijk van wat je speelt welke geluidskaart het beste is.
Ik speel veel doom 3 en halflife 2, waardoor de soundstorm voor mij zeer goede keuze is. Vooral omdat zo beetje de zwaarste games zijn die ik speel. Bij de andere games die ik speel heb ik toch meer dan genoeg frames waardoor ik die paar extra frames toch niet nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118498

Hmm, als ik met mijn X-Fi elite pakketje, de glasvezel output in de input van mijn versterker stop, dan kan ik toch wel gewoon games met 5.1 geluid spelen ( waarbij ik het geluid ook hoor )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij onder steund geen Dolby digitaal encoding of DTS.
Zie deze topic voor de antwoorden op je vraag welke wel, [rml][ Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital Encoding.[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

.. nee, en dat is al vaak zat gezegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

excusez-moi, ik snapte er op een gegeven moment vrij weinig meer van, met al die termen voor dolby geluid, en elke site verteld weer wat anders.
Het is wel balen, dacht ik eindelijk DE kaart te hebben gevonden voor m'n oplossing.
Nu moet ik het dus alsnog doen met een dure dolbi set op de tv, en een dure dolbi set op de pc, op 1 en dezelfde kamer. Beetje dubbel op zo :-( En zelfs een 40 euro dvd-speler geeft een mooie 5.1 output via glasvezel, dus dat deze 350 euro kostende X-Fi het niet kan, betreurt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Anoniem: 118498 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 10:17:
Hmm, als ik met mijn X-Fi elite pakketje, de glasvezel output in de input van mijn versterker stop, dan kan ik toch wel gewoon games met 5.1 geluid spelen ( waarbij ik het geluid ook hoor )?
Nope, niet dus helaas...
Anoniem: 118498 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 11:09:
Het is wel balen, dacht ik eindelijk DE kaart te hebben gevonden voor m'n oplossing.
Nu moet ik het dus alsnog doen met een dure dolbi set op de tv, en een dure dolbi set op de pc, op 1 en dezelfde kamer. Beetje dubbel op zo :-( En zelfs een 40 euro dvd-speler geeft een mooie 5.1 output via glasvezel, dus dat deze 350 euro kostende X-Fi het niet kan, betreurt me
Waar denk je dat die bak kritiek die ik hierboven had vandaan komt? ;)

En zelfs als het die feature had was de X-Fi nog veels te duur. Terratec bied binnenkort een DD Live (DD encoding) kaartje aan voor 60 Euri... de helft van de goedkoopste X-Fi.

Tussen haakjes: je DVD speler encode niet, die stuurt het digitale (AC3) 5.1 signaal alleen door naar je versterker. De sounblasters vanaf de Live!5.1 (dus ook X-Fi) kunnen dat ook, die functie heet AC3 passthrough, en werkt dus alleen bij bestaande digitale AC3 streams (lees: vrijwel alleen DVD's en AC3 enabled DivX).

Wat geen van de sounblasters (dus X-Fi ook niet) echter kan, is het encoden van een analoog 5.1 signaal - zoals dat door bijv. games word uitgestuurd - naar digitaal 5.1 (AC3) om door te sturen naar een digitale versterker.
Gezien SoundStorm dit al vanaf 2001 kan vind ik het persoonlijk ronduit schandalig dat Creative deze feature nog steeds niet ondersteund. Het is namelijk wel het minimum wat je kan verwachten van een moderne high-end gamekaart die de X-Fi pretendeert te zijn - en zeker voor die verkoopprijs. De DD encoding feature had er al vanaf Audigy2 in moeten zitten. Dat deze peperdure X-Fi dat anno 2005 - 4 jaar na introductie van SoundStorm - nog steeds niet kan, en ze er zowaar nog meer voor durven vragen dan een heel MOEDERBORD met SoundStorm kostte vind ik ronduit :r

<edit>
Hier kun je trouwens hele goede uitleg over DD/encoding geheel vinden: klik
SoundStorm is na 4 jaar nog steeds verre superieur aan alle add-in audio-oplossingen tot nu toe, inclusief (en gezien de nieuwe ontwikkelingen van C-Media met DDL mss zelfs vooral) de X-Fi... en dan durft Creative 'm nog "innovatief" te noemen ook... :X
Trouwens... over "Creative" gesproken... 't word misschien tijd dat ze hun naam veranderen in "UNCreative"... al 4 jaar lang (sinds Audigy1 - eigenlijk zelfs al sinds Live!5.1) niets anders dan product refreshes met minor updates... :Z

[ Voor 20% gewijzigd door Cheetah op 27-09-2005 12:41 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja inderdaad,

Ik werk nu op een socket 478 moederbord 865PE chipset, het wordt dan nog interessanter om een nieuw asus P5 moederbord MET ingebouwde onboard DDlive encoder te kopen. Want ik denk dat de geluidskwaliteit van high definition en die terratec 60 euro kaart niet veel schelen. Het is alleen fijn dat die terratec de DDLive modus heeft dan. Ik ga er op wachten. Heel erg bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154446

Eerst wou ik de X-fi kopen.. maar nu ik dit allemaal lees, ga ik wel twijvelen...

Welke soundcard kan ik het best aanschaffen volgens jullie? Er zit nu een SB Live!5.1 in...
Hij is aangesloten op mijn Sony DAV S-Master Home Cinema systeem.. via een jackplug naar tulp in mijn video 1 ingang.

Welke kaart zal op dit moment het beste geluid geven? Voor muziek, dus MP3 enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

HeefStan schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 08:42:
Heb het ook niet direct over het aantal fps, maar meer over het aantal kanalen,
Je bedoelt die 128 i.p.v. 64 stemmen... nu vertel ik je dat er al weinig games zijn die 64 stemmen ondersteunen - terwijl ondersteuning hiervoor al 4 jaar op de markt is - en het verschil tussen 32 en 64 stemmig al redelijk klein is...
en de 3d ''trucjes'' die die kaart kan uithalen (reverb,dat-effect-met-die-voorbij-rijdende-ambulance-sirene waarvan ik de naam ff kwijt ben)
3D Positional Audio, also known as A3D, Courtesy of Aureal3D studio's, copyright 1997.

'nuff said?

<edit>
Anoniem: 154446 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 14:15:
Welke soundcard kan ik het best aanschaffen volgens jullie? Er zit nu een SB Live!5.1 in...
Hij is aangesloten op mijn Sony DAV S-Master Home Cinema systeem.. via een jackplug naar tulp in mijn video 1 ingang.
Welke kaart zal op dit moment het beste geluid geven? Voor muziek, dus MP3 enzo...
Ongetwijfeld zal de X-Fi het beste geluid geven... echter:
Als ik je echter een tip mag geven zou ik het bij je Live!5.1 houden totdat een oplossing op de markt komt die daadwerkelijk grote geluidsverbeteringen geeft en zo'n uitgave waard is... of in ieder geval tot de X-Fi behoorlijk in prijs is gezakt.
Als je toch binnenkort graag wilt upgraden zou ik een Audigy2 OEM kopen (het kwaliteitsverschil met X-Fi is toch marginaal), en de rest van het geld in je zak houden of besteden aan de upgrade van een ander stuk hardware (bijv. CPU, Graphics of speakers)
I.m.o rechtvaardigd de prijs van de X-Fi zijn kleine meerwaarde t.o.v. Audigy2 absoluut niet.

[ Voor 50% gewijzigd door Cheetah op 27-09-2005 14:53 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Het is alleen zo jammer dat Nvidia de SoundStorm niet meer maakt...
Zou een hele mooie pci(-e) kaart kunnen zijn die Creative kan dwingen om hard aan het werk te gaan...
Maar helaas... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

We zijn weer lekker zielig met z'n allen. Maar een paar procent heeft dat DDL live! nodig, de rest weet geen eens wat het is!

De X-Fi de GROTE meerprijs niet waard? Zeker met de Platinum versie's is die meerprijs er niet tot nauwelijks! En als spellen echt gebruik gaan maken van X-Ram (ja, ik weet het, alleen de 2 duursten) dan kan dat nog een aardige prestatie boost betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Anoniem: 120284 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:15:
We zijn weer lekker zielig met z'n allen.
Zielig? Ik zou mezelf pas zielig hebben gevonden als ik 75 Euro te veel had uitgegeven omdat ik perse een X-Fi moest hebben :X
Maar een paar procent heeft dat DDL live! nodig, de rest weet geen eens wat het is!
Zij die niet weten wat Dolby Digital encoding is zullen over het algemeen ook niet veel merken van het verschil tussen Audigy2 en X-Fi, omdat ze gemiddeld genomen ook niet de (semi) high-end audioconfig hebben om dit verschil waar te nemen.
DD Live / DTS Interactive is interessant voor iedereen die een DD/DTS receiver of PC speakerset met on-board decoder heeft. Het is volkomen zinloos om een X-Fi op een budget speakersetje aan te sluiten omdat je dan gewoon vrijwel geen verschil merkt. Onder budget PC speakersetje versta ik hier alles onder de 150~200 Euro trouwens, zoals het gros van de mensen die heeft staan.
Zie ook mijn post eerder in dit topic: Je speakers vertellen voor 70~80% wat voor geluid je krijgt. Versterker en kabels maken de rest uit.
De X-Fi de GROTE meerprijs niet waard? Zeker met de Platinum versie's is die meerprijs er niet tot nauwelijks!
Wie heeft het hier over de Platinums? Maar een paar procent van de mensen heeft een Platinum nodig. Voor de rest volstaat de standaard of value edition meer dan uitstekend. De Audigy2 Value bijvoorbeeld staat voor slechts 37 Euro in de pricewatch, en is voor 90% van de mensen meer dan zat... zeker in vergelijk met X-Fi.
En als spellen echt gebruik gaan maken van X-Ram (ja, ik weet het, alleen de 2 duursten) dan kan dat nog een aardige prestatie boost betekenen.
Je zegt het heel goed: ALS.
Gezien de te verwachten minimale adoptie door het publiek van die Fatal1ty en Elite Pro edities (205~280 Euro... 100 Euro extra voor 64mb!!) lijkt het me niet heel erg waarschijnlijk dat veel gamedeveloppers hier iets mee gaan doen... hoe veel mensen kopen nu uberhaupt nog een geluidskaart, laat staan voor ruim 200 Euro?

En dan nog kun je voor die 170 Euro extra t.o.v. de Audigy2 Value nog liever je CPU en/of videokaart upgraden. Als je nu bijv. een 6600GT zou willen kopen zit je voor die 170 Euro extra alweer zo'n beetje aan een 7800GT, en dat verschil is gigantisch veel groter en zichtbaar in ALLE games -> zonder speciale extra optimalisaties/ondersteuning waarvan niemand weet of die ooit zal komen.

Maar goed, wie zo graag Creative marketing wil napraten en nodeloos veel geld wil uitgeven - in plaats van over bovenstaande logische redenatie na te denken - moet dat toch vooral doen hoor, i.m.h.o.
Be my guest... it's your cash, and your party ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Cheetah op 27-09-2005 17:15 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik moet nu even weg, maar nog even dit; 100 euro voor 64 MB is niet waar. Prijs Fatal1ty Edition - Prijs Platinum= prijs voor het geheugen, en dat is dus 40 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En dan nog kun je voor die 170 Euro extra t.o.v. de Audigy2 Value nog liever je CPU en/of videokaart upgraden. Als je nu bijv. een 6600GT zou willen kopen zit je voor die 170 Euro extra alweer zo'n beetje aan een 7800GT, en dat verschil is gigantisch veel groter en zichtbaar in ALLE games -> zonder speciale extra optimalisaties/ondersteuning waarvan niemand weet of die ooit zal komen.

Maar goed, wie zo graag Creative marketing wil napraten en nodeloos veel geld wil uitgeven - in plaats van over bovenstaande logische redenatie na te denken - moet dat toch vooral doen hoor, i.m.h.o.
Be my guest... it's your cash, and your party ;)
Ik heb liever goed geluid dan een paar fps meer. Toegegeven; liever die 7800 GT, maar de meerprijs van een X-Fi tegenover een Audigy 2 is veel minder.

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
even een losse opmerking hoor, maar
zeggen om mensen te *dwingen* jou gelijk te geven (niemand wil namelijk over zichzelf denken als zijnde dom, wat je impliceert) is een heel erg kinderachtig stukje psychologische oorlogsvoering, en een goed argument zou dit niet nodig moeten hebben om als zodanig ervaren te worden :p

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Ik zou de X-Fi elite pro best wil hebben, ook al kost het wat. Het is gewoon een wanna-have, maar zonder DD Live is het voor mij een beetje een semi-wanna-have geworden. Kan ik na het kopen van deze X-Fi weer een DD Live kaart kopen ofso. Moet ik dan gaan switchen ofso, deze game spelen met de X-Fi want dat klinkt goed, en nu switchen want ik wil graag een stuk geluid horen over de dikke versterker die alleen DD Live kan ontvangen (ja analoog kan die ook wel,maar die gaten voor analoog blijven mooi leeg)

Maar ik blijf verder dromen over een PC met digitale TV@home ontvangst, en digitale geluidsuitgangen met DD Live voor een dikke digitale versterker.

leuk idee dat windows MCE, maar we zijn er nog lang niet, en deze geluidskaart zal er ook geen handje bij helpen. Maar dus meer voor de gamers zijn ontworpen.

Zou er overigens geen mogelijkheid zijn om een soort van extern apparaatje aan de X-Fi te hangen, die het geluid omzet in AC3 signaal, klinkt een beetje nice doe het zelver achtig, maar als dat kan, zijn er veel problemen opgelost.

have a nice day

• The Merovingian
Ik zal er wel niks van begrijpen, maar wat is er op tegen om gewoon de line-out van de X-Fi te gebruiken en gewoon 6 of 8 losse analoge audiosignalen naar de versterker te sturen? Een beetje goeie surround receiver heeft gewoon losse line-ins en dan ben je van het gezeur af.

Over audiokwaliteit hoef je je niet druk te maken, de DAC die Creative gebruikt is beter dan je aantreft in menig surround receiver. Daar komt nog bij dat Dolby Digital-encoding gebruik maakt van audiocompressie, evenals dat met DTS gebeurt. En behalve dat wordt er ook nog enorm gesleuteld met de dynamiek om maar een THX-certificaatje te scoren. Heb je de handleiding van je receiver al gecheckt op een zogenaamde 'night' mode? Die opties zijn bedoeld om de dynamiek te reduceren. Heel stoer allemaal maar het geluid wordt er niet beter op...

maar zolang er geen losse 6 channel ingang op m'n versterker zit, kan ik het dus helaas niet aansluiten :-(. En deze set heb ik 3000 pleurootjes voor kunnen neertellen, dus ik was eerder van plan om de geluidskaart te vervangen, dan de set.

Anoniem: 19894

The Merovingian schreef op woensdag 28 september 2005 @ 11:43:
Ik zal er wel niks van begrijpen, maar wat is er op tegen om gewoon de line-out van de X-Fi te gebruiken en gewoon 6 of 8 losse analoge audiosignalen naar de versterker te sturen? Een beetje goeie surround receiver heeft gewoon losse line-ins en dan ben je van het gezeur af. ...
Wat dacht je van nog meer kabelzooi? Brom door aardlussen? Bovendien hoeft het niet. zie soundstorm.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 19894 op 28-09-2005 11:56 ]

• The Merovingian
Zoals ik al zei: Dolby is ook een vorm van audiovernieling, alleen dan digitaal. Maar ik geef je gelijk dat je met kabeltjes van € 1,- per stereometer geen goeie analoge audiodoorvoer kunt realiseren. En het is ook waar dat niet iedere surround receiver analoge inputs heeft. Zelf heb ik echter een stereoversterker van € 1300 en ik ben niet van plan die te vervangen door een surroundreceiver. Ik voeg gewoon twee goedkopere stereoversterkers toe voor surround- en centerkanaal. Actieve subwoofer (REL Storm III) is ook al in voorzien, dus ook daar heb ik geen surroundversterker voor nodig. Voor míj is Dolby Digital encoding dus niet nodig en ik maak me er ook totaal niet druk om!

1) Ze mogen dan eerst gaan begingen om die minijack conectors te gaan vervangen voor tulp aansluitingen.
2) De geluidskaart goed inblikken omdat er anders nog steeds erg veel ruis/storingen optreed.
3) Scheiding trafo's om de brom te verminderen

Maar als ik dit bekijk zou het dan geen beter idee voor creative zijn om DAC's in een externe kast te bouwen die via een optische kabel met de geluidskaart wordt verbonden ?

Maarja, waneer ze de duurde dac's weg zoude laten en vervangen voor een dolby digitaal encoder dan zou die geluidskaart juist goedkoper worden.

• The Merovingian
Hehe, heb je wel eens gezien hoeveel elco's er op zo'n kaart zitten? Er is wel degelijk gedacht aan audiokwaliteit! Geen spoor van ruis of distortion. Bovendien heb ik zelf de ervaring dat de Audigy 2 uitstekend klinkt, ondanks dat er mini jacks op zitten en mijn PC vol hardware zit.
Als je je druk gaat maken over het soort aansluiting van de kaart, zorg dan eerst dat je pc minder dan 25 dBA produceert....

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 91634 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 12:24:
1) Ze mogen dan eerst gaan begingen om die minijack conectors te gaan vervangen voor tulp aansluitingen.
Jack doet het ook prima. Dan passen er op zijn minst nog wat stekkers naast elkaar
2) De geluidskaart goed inblikken omdat er anders nog steeds erg veel ruis/storingen optreed.
Storing van de PC voeding opvangen is veel belangrijker dan het inblikken. PCI kaarten wijzen sowiso naar onder, dat scheelt al een hele berg EM storing. Bovendien is ook de PCB layout heel erg van belang, net als de gebruikte componenten.
3) Scheiding trafo's om de brom te verminderen
Zelf nog nooit last van gehad bij geluidskaarten.
Maar als ik dit bekijk zou het dan geen beter idee voor creative zijn om DAC's in een externe kast te bouwen die via een optische kabel met de geluidskaart wordt verbonden ?
Dat heb je alleen bij pro kaarten zoals ik er eentje heb van RME. Ik kan via optische kabel tot 26 DAC's aansturen (48 Khz, wat minder op 96). Ik heb echter de DAC's (8 stuks) intern aangesloten via een 2 aderig coax kabeltje. Werkt super, geen last van humm of ruis. Alleen hangt deze nog steeds aan de PC voeding. Dat ga ik binnenkort nog wel ff fixen. Zo kan ik de SNR nog wat terug dringen.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 28-09-2005 12:50 ]

@The Merovingian
Sorry hoor, maar bij high end audio wil je zo min mogelijk condensators in het audio gedeelte, laat staan van die ordinare schemische condensators..
Alleen in de spaning stabilisatie zijn de condensators welkom.

Mijn computer is water gekoeld, en staat een eindje van me vandaan zodat je hem haast niet hoort :)

http://audio.rightmark.or...ve-audigy-front-2496.html
Hier had ik een test gevonden van een audige, als je naar de eerste grafriek kijkt dan zie je hoe dof die geluidskaarten klinken. De Dacs van mijn receiver kunne dat echt beter.

Anoniem: 91634 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 13:08:
...

http://audio.rightmark.or...ve-audigy-front-2496.html
Hier had ik een test gevonden van een audige, als je naar de eerste grafriek kijkt dan zie je hoe dof die geluidskaarten klinken. De Dacs van mijn receiver kunne dat echt beter.
Als je van cijfertjes houdt dan wordt je er niet vrolijk van nee :X

Testing chain: Audigy Front Out - WT2496 Line In
Sampling mode: 96000 Hz, 24 bits

Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: -5.00, +0.00
Noise level, dB (A): -89.7
Dynamic range, dB (A): 87.3
THD, %: 0.046
IMD, %: 0.043
Stereo crosstalk, dB: -82.2

Ter vergelijk mijn "kaart"

Testing chain: Edirol UA-1000 External loopback (line-out - line-in)
Sampling mode: 24-bit/96 kHz

Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.02, -0.21
Noise level, dB (A): -107.5
Dynamic range, dB (A): 107.2
THD, %: 0.0013
IMD, %: 0.0040
Stereo crosstalk, dB: -98.3

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk dat zijn de betere specs :) Zoiets doet mijn kaartje ook ongeveer.

Btw, over die condensatoren: wat een onzin. Op bepaalde plekken horen ze gewoon absoluut thuis in het signaal pad. En ja, elko's doen het daar prima.

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:39
Ik heb wel ergens rmaa metingen van de Audigy 2 gezien, en die waren alleszinds al een heel stuk beter dan die van de Audigy 1.

Verder is het bij alle platinum versies zo dat de in- en uitgangen op het externe kastje da/ad converters in dat kastje hebben zitten, en dat die dus al buiten de pc zitten, moest het veel uitmaken.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Anoniem: 100386

deepspace schreef op woensdag 28 september 2005 @ 13:37:
Kijk dat zijn de betere specs :) Zoiets doet mijn kaartje ook ongeveer.

Btw, over die condensatoren: wat een onzin. Op bepaalde plekken horen ze gewoon absoluut thuis in het signaal pad. En ja, elko's doen het daar prima.
Als je dan maar een beetje knappe elco's neemt, want er is echt een groot hoorbaar verschil tussen de diverse soorten elco's. MKP's in de signaalweg verdienen bovendien de voorkeur (en het liefst dan nog een beetje knappe MKP's, met een kleine tolerantie en een kleine verlieshoek e.d.)

/me is inmiddels een condensator-freak geworden, en zweert bij de duurdere MPK's :)
Maar dat was je inmiddels wss wel bekend deepspace :P

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 28-09-2005 13:51 ]

• The Merovingian
@JC Ken:

Elco's zitten in de voeding van de DAC's, en daar heb je ze heel hard nodig! Komt nog bij dat die meting die je postte over de oude Audigy gaat, die heeft andere (en veel slechtere) DAC's op de FRONT-uitgangen. Op de SURROUND-uitgangen zitten wél weer goede DAC's, check http://kxproject.lugosoft.com/faq.php?language=en#Q6 voor uitleg.

Heermee is de conclusie dus:
- over de audiokwaliteit van een Audigy 2 kun je waarschijnlijk weinig negatiefs vinden
- de elco's op de kaart houden niet per sé in dat de kwaliteit van de audio slechter wordt (in tegendeel zelfs)
- tulpaansluitingen op je geluidskaart zijn niet echt haalbaar als je 6,5 stereouitgangen nodig hebt en daarbij de nodige digitale aansluitingen.
- we hebben het hier over een kaart zonder front panel! En mijn kaart heeft een front panel. Dat houdt in: extra afscheiding van voeding en EM-straling, extra DAC's en tulp aansluitingen :)

Maar dit is allemaal eigenlijk best wel off-topic, als ik zo vrij mag zijn dat te melden :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 100386 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 13:49:
[...]

Als je dan maar een beetje knappe elco's neemt, want er is echt een groot hoorbaar verschil tussen de diverse soorten elco's. MKP's in de signaalweg verdienen bovendien de voorkeur (en het liefst dan nog een beetje knappe MKP's, met een kleine tolerantie en een kleine verlieshoek e.d.)

/me is inmiddels een condensator-freak geworden, en zweert bij de duurdere MPK's :)
Maar dat was je inmiddels wss wel bekend deepspace :P
MKP's zijn speciaal voor hoge spanningen en lage impedanties gemaakt, voor laage spanningen en hoge inpedanties, zoals in je pre-amp, geluidskaart of cd-speler is zo'n MKP misschien wel leuk, maar zal heel veel minder invloed hebben dan de MKP in je filter. Iedere condensator heeft zijn eigen doel, en daar moet ie dus ook op geselecteerd worden, niet lukraak zomaar overal het duurste in gooien.

Een dubbel blinde test met door MKP vervangen uitgangs of ingangs elko's lijkt me best leuk :)

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 28-09-2005 14:12 ]

• The Merovingian
Heheh, ben ik vóór, deepspace!

* Anoniem: 100386 too eigenlijk

Ben benieuwd of dat idd te horen is. Zeker gezien de langzaam groter wordende populariteit van de mod-bedrijven die CD-spelers/Versterkers ed modden door er bv Audyn-Caps PLUS in te zetten ipv de standaard elco's.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, dat is hetzelfde als met kabel voodoo ;)

deepspace schreef op woensdag 28 september 2005 @ 14:56:
Tja, dat is hetzelfde als met kabel voodoo ;)
kabels.. :X laten we aub dit topic niet vervuilen met een rondje kabelfantasiëen :X het topic loopt toch al uit de hand zo..

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Oke dan :+ Het ging over het gebrek van DDL... Dat is voor de gamers misschien idd een gemis. Veel speakersets hebben tegenwoordig ook SPDIF input, en dus zou het mooi zijn om dat te gebruiken, i.p.v er 10 kabels op aan te sluiten.

Als Creative nu echt innovatief was geweest hadden ze die massive DSP op hun kaartje updatable moeten maken, zodat er later via een SW/FW upgrade gewoon DDL bij geplugt worden kan. Daarnaast zou een all-software oplossing natuurlijk te doen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 28-09-2005 15:26 ]

• Cheetah

Cheetah

The Merovingian schreef op woensdag 28 september 2005 @ 11:43:
[...]wat is er op tegen om gewoon de line-out van de X-Fi te gebruiken en gewoon 6 of 8 losse analoge audiosignalen naar de versterker te sturen? Een beetje goeie surround receiver heeft gewoon losse line-ins en dan ben je van het gezeur af.
Aardlussen, extra interferentie (zeker met 4 (lange) kabels direct naast elkaar), kabelbrij en niet te vergeten behoorlijk wat $$$ als je redelijke kabels wilt gebruiken. Heb je en een dure geluidskaart en moet je ook nog eens dure analoge kabels gaan kopen om dat geluid behoorlijk naar je amp te krijgen. Neuh, thanx.

Verder vind de volgende A/D conversie plaats bij gebruik van de analoge outputs:
Digitaal (game) > Analoog (output) > kabeltransport > Analoog (versterker-in) > Digitaal (processing door versterker) > Analoog (speaker output)
2x D/A en 1x A/D omzetting

Bij DD Live / DTS Interactive:
Digitaal (game) > Digitaal (AC3 output) > kabeltransport > Digitaal (versterker in) > Digitaal (processing door versterker) > Analoog (speaker output)
1x D/A omzetting

Voor goed geluidsbeeld zijn zo min mogelijk A/D en D/A omzettingen erg wenselijk.
Correct me if I'm wrong here b.t.w. :)
Over audiokwaliteit hoef je je niet druk te maken, de DAC die Creative gebruikt is beter dan je aantreft in menig surround receiver.
Reken er maar op dat midrange versterkers al betere DAC's hebben dan Creative plaatst, laat staan de high-end versterkers.
Daar komt nog bij dat Dolby Digital-encoding gebruik maakt van audiocompressie, evenals dat met DTS gebeurt.
Het gamegeluid is ook al ontzettend gecomprimeerd, meestal MP3. Je denkt toch niet serieus dat ze in game HQ uncompressed PCM gebruiken he? ;)
Loss vanwege compressie is dus zeker bij DTS, maar in principe ook al bij DD over het algemeen vrij minimaal.
En behalve dat wordt er ook nog enorm gesleuteld met de dynamiek om maar een THX-certificaatje te scoren.
Niet zolang ik niet kies voor de THX 5.1 modus van mijn amp, en als ik wel daarvoor kies wil ik dat zelf bewust... geen argument dus.
Heb je de handleiding van je receiver al gecheckt op een zogenaamde 'night' mode? Die opties zijn bedoeld om de dynamiek te reduceren. Heel stoer allemaal maar het geluid wordt er niet beter op...
En die equalizer modi worden door mij dus ook niet gebruikt... ik snap niet dat je dit aanhaalt, want het heeft totaal niets met deze discussie te maken...

[ Voor 10% gewijzigd door Cheetah op 28-09-2005 15:41 ]

Full Specz

deepspace schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:26:
...
Als Creative nu echt innovatief was geweest hadden ze die massive DSP op hun kaartje updatable moeten maken, zodat er later via een SW/FW upgrade gewoon DDL bij geplugt worden kan. Daarnaast zou een all-software oplossing natuurlijk te doen zijn.
Uh die DSP is upgradable/programmeerbaar.. Das het punt ook niet. Het is gewoon laksheid volgens mij of ze kunnen of willen (of mogen?) geen DD live encoding gebruiken (patentissue soms?)

Anoniem: 122997 schreef op zondag 25 september 2005 @ 04:11:
Wil ook een creative SOUND BLASTER X-FI PLATINUM SOUND BLASTER X-FI PLATINUM gaan kopen,maar weet iemand het verschil tussen de fr en de nl versie dat scheelt 100 euro.Dus das niet alleen het boekje neem ik aan.
Bij bv www.obcs.nl en pcone hebben ze de "fr" versie en kost de kaart 72 euro,en bij bv alternate hebben ze de "nl"versie en kost ie 250 Euro.En bij winkels die ze beide hebben zit er ook veel verschil tussen.
Bv bij xoldes daar kost de Creative Labs, SOUND BLASTER X-FI FATALITY
SOUND BLASTER X-FI FATALITY FR (NMS) 66 euro en de
Creative Labs, SOUND BLASTER X-FI FATALITY
SOUND BLASTER X-FI FATALITY NL (NMS) 183 euro.
http://www.xoldes.nl/index3.html?prid=2863209&sup=IM
Weetje al hoe het hier mee zit? Al mail terug gehad?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 19894 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:37:
Uh die DSP is upgradable/programmeerbaar.. Das het punt ook niet. Het is gewoon laksheid volgens mij of ze kunnen of willen (of mogen?) geen DD live encoding gebruiken (patentissue soms?)
Niet programmeerbaar genoeg misschien ;)

• The Merovingian
Ik denk dat de mensen van Creative niet echt vrienden zijn met Dolby, als je leest wat voor bedrijven ze allemaal opgekocht hebben en de kennis die ze nu hebben van audio. Een interessant artikel hierover is The making of X-Fi. Daarin wordt onder meer duidelijk hoe serieus Creative hun soundblasters neemt.

@ FirefoxAG:
Ik haalde dat 'night'-setting stukje erbij om aan te geven dat een surround-receiver erg met het geluid kan klooien als je niet oplet. Een analoge versterker doet dat nooit. Een tweede punt is dat ik vermoed dat een versterker niet éérst ADC en dan DAC doet (althans, dat hoop ik!) en als dat waar is dan is daarmee je argument dat er meer met het geluid geklooit wordt mijns insziens niet geldig.
Bovendien heb ik uitgezocht dat de Cirrus-Logic DAC die gebruikt wordt door Creative erg goed is en menig goedkope BurrBrown inhaalt. Dus tenzij je met mooie data sheets kan komen van de gemiddelde dac van surround receivers, en daarmee kunt staven dat die beter is dan de door Creative gebruikte DAC (check dit, via), vind ik je stelling wat 'gewaagd'.

[ Voor 8% gewijzigd door The Merovingian op 28-09-2005 16:44 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

The Merovingian schreef op woensdag 28 september 2005 @ 16:41:
Een interessant artikel hierover is The making of X-Fi. Daarin wordt onder meer duidelijk hoe serieus Creative hun soundblasters neemt.
Artikel? Het is gewoon een reclamepraatje op de Creative Labs site. Doet erg denken aan alle 'in onze research labs' en 'onze gepatenteerde technologieen' gebral van Bose :{

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, wat je DAC goed maakt, verneuken ze dan weer met hun 48 Khz upsampling ;) Gelukkig doen ze dat nu beter (of helemaal niet meer als je wil). In een surround receiver vind je idd iets vergelijkbaars, dat zal dus niet veel schelen. Over AD->DA in receivers. Dat gebeurt idd als je niet het source direct knopje aan zet. Vrijwel alle effecten, ook bass en treble gebeuren gewoon in het digitale domein.

[ Voor 27% gewijzigd door voodooless op 28-09-2005 16:51 ]

• The Merovingian
@ deepspace:
Kan ik het wel mee eens zijn.

@ Exirion:
Ik vind niet dat je daar gelijk in hebt. Is Bose ooit ergens écht innovatief in geweest? Creative heeft tenminste EAX geïntroduceerd, als open standaard! En iedereen noemt z'n geluidskaart tegenwoordig Soundblaster, terwijl dat een merknaam van Creative is. Dat zegt toch wel wat.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

The Merovingian schreef op woensdag 28 september 2005 @ 17:01:
@ Exirion:
Ik vind niet dat je daar gelijk in hebt. Is Bose ooit ergens écht innovatief in geweest? Creative heeft tenminste EAX geïntroduceerd, als open standaard! En iedereen noemt z'n geluidskaart tegenwoordig Soundblaster, terwijl dat een merknaam van Creative is. Dat zegt toch wel wat.
Ik geef alleen commentaar op het linkje dat je geeft als 'interessant om te lezen'. Zo'n stukje zegt me niks meer dan elk ander blaatverhaal van welk merk dan ook. Het is reclame, en staat bol van de heerlijk smeeuige marketingtaal. Jammer dat je daar niet doorheen prikt :)

• The Merovingian
Het is marketinggeblaat, heb je gelijk in, ik weet het en ik heb het hele verhaal gelezen. Maar áls je er dus doorheen kijkt en de feiten op een rijtje zet is het toch niet niks. Dus hoewel er veel marketing achter zit kun je er toch wel een en ander uithalen. Als je het echt gaat lezen zie je wat ik bedoel.

• Cheetah

Cheetah

The Merovingian schreef op woensdag 28 september 2005 @ 16:41:
Een interessant artikel hierover is The making of X-Fi. Daarin wordt onder meer duidelijk hoe serieus Creative hun soundblasters neemt.
Wij van Creative... adviseren... Creative! :P
Ik haalde dat 'night'-setting stukje erbij om aan te geven dat een surround-receiver erg met het geluid kan klooien als je niet oplet.
Dat geld voor alle DSP/equalizers... Wat denk jij dat Creative software doet? EAX? Crystalizer? Allemaal meer equalizing dan wat anders...
Een tweede punt is dat ik vermoed dat een versterker niet éérst ADC en dan DAC doet (althans, dat hoop ik!) en als dat waar is dan is daarmee je argument dat er meer met het geluid geklooit wordt mijns insziens niet geldig.
Veel receivers doen dit dus wel... Er zijn inderdaad receivers met een "direct source" knop (meestal ook alleen de betere), maar deze werkt vaak niet bij de 5.1 input. Ik moet bij mijn receiver nog even kijken hoe analoge 5.1 input afgehandeld word, maar bij de meesten gaat het over de DSP's (Digital Signal Processors b.t.w). Dus AD>DA.
Mijn argument blijft geldig, want of je dit nu wilt of niet, bij het analoog voeren van je receiver gebeurt die omzetting over het algemeen toch... het is dus erg wenselijk de receiver digitaal van AC3 signaal te voorzien. Dan is er in principe alleen maar een DA omzetting wanneer het geluid naar je speakers moet.
Bovendien heb ik uitgezocht dat de Cirrus-Logic DAC die gebruikt wordt door Creative erg goed is en menig goedkope BurrBrown inhaalt. Dus tenzij je met mooie data sheets kan komen van de gemiddelde dac van surround receivers, en daarmee kunt staven dat die beter is dan de door Creative gebruikte DAC (check dit, via), vind ik je stelling wat 'gewaagd'.
Mijn stelling is even gewaagd, of misschien zelfs minder gewaagd dan de jouwe. Jij beweert namelijk dat de gemiddelde receiver minder goede DAC's aan boord heeft dan een - in vergelijking daarmee erg goedkope - X-Fi.
Heb je daar ook bewijzen voor? Zeker bij geluid zegt het specsheet van een DAC vrij weinig over de uiteindelijke kwaliteit van de processing. Als ik het cirquitboard van een X-Fi en dat van mijn Pioneer VSX-D2011s THX receiver naast elkaar leg weet ik echt wel waar ik meer vertouwen in heb... ongeacht de gebruikte DAC.

[ Voor 14% gewijzigd door Cheetah op 28-09-2005 18:56 ]

Full Specz

• The Merovingian
Over schema's kan ik niks zinnigs zeggen, ik heb van beide apparaten geen schema. Ik weet dat Pioneer heel erg mooie spullen maakt en daar heb ik ook best veel vertrouwen in! Ik wilde alleen maar zeggen dat ik heel erg zeker weet dat de DAC van de Audigy 2 heel erg goed en dat Creative daarbij geen prutswerk heeft geleverd. Ik heb dus vertrouwen in de X-Fi, wat de DAC betreft.

Verder wil ik hierbij vermelden dat ik volledig achter de uitspraak sta dat speakers 70-80% van je geluid bepalen. Zelf heb ik meer dan prima speakers (Dynaudio A52 & REL Storm III) in een minder dan ideale luisterruimte (4,25m x 3,75m, vloerbedekking op de wanden), en ik heb een uitstékende koptelefoon. Al met al vind ik het wel voor mijzelf wel zinnig om over de kwaliteit van de DAC na te denken, temeer omdat ik voldoende ervaring heb met slechte DACs (zoals die van een TEAC VRDS-7 cdspeler!) en voor mij het verschil goed hoorbaar is. Daarbij wil ik aanmerken dat de koptelefoon (Sennheiser HD590) meer laat horen dan de speakers, maar da's niet zo'n verrassing denk ik.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

FirefoxAG schreef op woensdag 28 september 2005 @ 18:49:
Mijn stelling is even gewaagd, of misschien zelfs minder gewaagd dan de jouwe. Jij beweert namelijk dat de gemiddelde receiver minder goede DAC's aan boord heeft dan een - in vergelijking daarmee erg goedkope - X-Fi.
Heb je daar ook bewijzen voor? Zeker bij geluid zegt het specsheet van een DAC vrij weinig over de uiteindelijke kwaliteit van de processing. Als ik het cirquitboard van een X-Fi en dat van mijn Pioneer VSX-D2011s THX receiver naast elkaar leg weet ik echt wel waar ik meer vertouwen in heb... ongeacht de gebruikte DAC.
Je vergelijking gaat absoluut niet op. Product Y kost P en product X kost Q, als Y duurder is dan X, dan zal Y wel beter zijn...

Nee, Een receiver bevat veel meer dan alleen een DAC, en dat betaal je ook mee. De voeding zal wel een van de duurste dingen zijn naast de eindtrappen. Voor de rest blijft er minder over. Bij een geluidskaart zit dat heel anders. Je hebt daan geen voeding, maar kunt je veel meer richten op het geluid. Natuurlijk gaat er wel wat extra geld weg voor het zuiver krijgen van je stroomtoevoer, maar door de bank gezien zullen de voor de kwaliteit bepalende dingen in een geluidskaart echt niet cheaper zijn dan die in je receiver.

Wat heb ik het toch makkelijk hier, ik heb geen audioinstallatie, maar alleen een PC, dus ook geen DDl nodig :Y) . Als ik dit jaar nog een speakerset ga kopen wordt dat een Gigaworks S750, en die heeft ook geen Digitale ingang.

Anoniem: 120284 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 21:33:
Wat heb ik het toch makkelijk hier, ik heb geen audioinstallatie, maar alleen een PC, dus ook geen DDl nodig :Y) . Als ik dit jaar nog een speakerset ga kopen wordt dat een Gigaworks S750, en die heeft ook geen Digitale ingang.
Conclusion

If gaming is your thing and you're looking for the ultimate speaker setup, the GigaWorks S750 is it. When combined with a Sound Blaster Audigy 2 ZS sound card, the S750 provided a gaming performance unmatched by anything else. As a PC based home theater setup, the S750 gets the job done but there are other systems on the market that produce better results at a lower price. Music lowers will want to stay away from the S750 completely.
Leuk voor de gamers dus, maar in combinatie met de X-Fi die zich ook op de audioliefhebber markt probeert te profileren is het dus niets.

• Brent
The Merovingian schreef op woensdag 28 september 2005 @ 17:01:
Creative heeft tenminste EAX geïntroduceerd, als open standaard!
En is daar op teruggekomen met versie 3, precies het moment dat ze de concurrent met toendertijd veel geavanceerdere technieken hebben overgenomen. Creatief monopoliseren dus.

Anoniem: 19894 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 21:39:
[...]

[...]
Leuk voor de gamers dus, maar in combinatie met de X-Fi die zich ook op de audioliefhebber markt probeert te profileren is het dus niets.
Jaja, het is maar welke review je bekijkt. En met de X-Fi lijkt met het alleen maar beter dan met een ZS!?

• BruceLee
  • Laatst online: 12:43

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

hallo ik wil graag een logitech z-5500 (5.1) + sounblaster X-fi extreme music

dat lijkt me een goede combinatie of misschien toch niet ?
of kan ik beter een audegy 2zs er bij nemen ?
en hebt die extreme music ook X-Ram ?
(zover ik kan opmaken hebbe die x-fi geen optisch/coax aansluiten en die audegy2 zs wel)
of heb ik daar toch niks aan ik game vooral en kijk ook bijna alleen dvd's op me pc

of weet iemand nog meer voor en tegens ik hoor t graag

[ Voor 6% gewijzigd door BruceLee op 29-09-2005 00:28 ]

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:39
FirefoxAG schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:37:
Verder vind de volgende A/D conversie plaats bij gebruik van de analoge outputs:
Digitaal (game) > Analoog (output) > kabeltransport > Analoog (versterker-in) > Digitaal (processing door versterker) > Analoog (speaker output)
2x D/A en 1x A/D omzetting

Bij DD Live / DTS Interactive:
Digitaal (game) > Digitaal (AC3 output) > kabeltransport > Digitaal (versterker in) > Digitaal (processing door versterker) > Analoog (speaker output)
1x D/A omzetting

Voor goed geluidsbeeld zijn zo min mogelijk A/D en D/A omzettingen erg wenselijk.
Correct me if I'm wrong here b.t.w. :)
[...]
Het gamegeluid is ook al ontzettend gecomprimeerd, meestal MP3. Je denkt toch niet serieus dat ze in game HQ uncompressed PCM gebruiken he? ;)
Loss vanwege compressie is dus zeker bij DTS, maar in principe ook al bij DD over het algemeen vrij minimaal.
Hoe minder A/D en D/A omzettingen hoe beter het geluid natuurlijk, maar dat geld eveneens voor het aantal digitale lossy compressies natuurlijk.
Als je aanneemt dat de A/D en D/A converters van je versterker ook >100dB SNR halen en een gelijkaardige frequentierespons als de X-Fi, dan denk ik wel dat je kan aannemen dat het resultaat van alle conversies nog steeds een geluid oplevert dat zowel qua ruis als qua frequentierespons nog steeds gelijkaardig is aan de maximale theoretische kwaliteit van een cd.

Persoonlijk vermoed ik ook wel dat ook de digitale omzetting naar DD zonder echt hoorbare verschillen kan, maar ik zou niet durven zeggen dat de ene omzetting meer merkbaar is dan de andere.
Verder introduceren digitale compressies zoals DD steeds een latency gelijk aan de framesize van dat formaat, wat misschien voor games wel meer doorweegt dan het kwaliteitsverschil.

De keuze van Creative om geen DD encoding te doen heeft denk ik inderdaad voornamelijk te maken met licenties.
Verder lijkt het me, vermits dat AC3 wel kan doorgegeven worden, niet totaal onmogelijk om een los programmaatje te schrijven dat real-time AC3 encoding kan doen en dat dan verder sturen naar de uitgang.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Weet iemand nu al het verschil tussen de NL en de FR editie's? Want 70 euro voor een X-Fi Fatal1ty is niet 'slecht', zullen we maar zeggen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:11:
Weet iemand nu al het verschil tussen de NL en de FR editie's? Want 70 euro voor een X-Fi Fatal1ty is niet 'slecht', zullen we maar zeggen. :9
Ik vroeg het ook al... wil het ook graag weten.. hoop wel dat er een breakout box bij zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Adion schreef op donderdag 29 september 2005 @ 09:20:
[...]
Verder lijkt het me, vermits dat AC3 wel kan doorgegeven worden, niet totaal onmogelijk om een los programmaatje te schrijven dat real-time AC3 encoding kan doen en dat dan verder sturen naar de uitgang.
Gelukkig hebben we dat al in de vorm van versie 1.01 en hoger van AC3filter.

Want die doet tegenwoordig ook on-the-fly AC3 encoding, voor uitgave over de spdif-uitgang _/-\o_

Kortom, voor iedereen die een AC3-receiver heeft, en die hem wil gebruiken als decoder/versterker ed. is deze kaart van creative volledig overbodig. Een zeer goedkoop kaartje/on-board volstaat dan, als er maar een digitale uitgang op zit. Vermits natuurlijk dat AC3 filter ook lekker werkt bij bv. games etc. . .

edit:

Versie 1.02a was nog niet bekend bij t.net meuktracker zie ik. Dus maar meteen in de meuk-submit gezet :)

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 30-09-2005 12:03 . Reden: postje completeren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 11:54:
Want die doet tegenwoordig ook on-the-fly AC3 encoding, voor uitgave over de spdif-uitgang _/-\o_

Kortom, voor iedereen die een AC3-receiver heeft, en die hem wil gebruiken als decoder/versterker ed. is deze kaart van creative volledig overbodig.
Wat de meeste hier willen is het EAX geluid (dus deze en andere Creative kaarten) via AC3 naar hun versterker krijgen. Kan dat met die programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 11:54:
[...]

Gelukkig hebben we dat al in de vorm van versie 1.01 en hoger van AC3filter.

Kortom, voor iedereen die een AC3-receiver heeft, en die hem wil gebruiken als decoder/versterker ed. is deze kaart van creative volledig overbodig. Een zeer goedkoop kaartje/on-board volstaat dan, als er maar een digitale uitgang op zit. Vermits natuurlijk dat AC3 filter ook lekker werkt bij bv. games etc. . .

edit:

Versie 1.02a was nog niet bekend bij t.net meuktracker zie ik. Dus maar meteen in de meuk-submit gezet :)
Ik kan me voorstellen dat zo'n software Dolby Digital Encoder een gigantische latency (vertraging) heeft, en aardig wat CPU power gebruikt. Bij films is dit niet zo'n probleem, maar bij games schiet dit natuurlijk niet op. Daarnaast gebruiken games Directx en het lijkt me niet makkelijk om daar effe een ac3 encoder tussen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Slogra schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 12:31:
[...]
Ik kan me voorstellen dat zo'n software Dolby Digital Encoder een gigantische latency (vertraging) heeft, en aardig wat CPU power gebruikt. Bij films is dit niet zo'n probleem, maar bij games schiet dit natuurlijk niet op. Daarnaast gebruiken games Directx en het lijkt me niet makkelijk om daar effe een ac3 encoder tussen te plaatsen.
AC3filter is een directX filter/gebaseerd op directX dacht ik. Dus ik vermoed dat het wel gaar werken met games. Iemand zou dat eens eventjes moeten uittesten (heb nu nog geen link liggen naar mijn receiver, dus ik kan dat niet doen).

En qua latency, dar zou best eens kunnen idd. Maar dat is dan meteen een geldig argument om te besparen op een Creative X-Fi, en dat geld te investeren in een dual(core) systeem. De 2 processen zullen dan beter verdeeld worden :)

Dit komt overigens op hetzelde neer als wat meerdere sites (wo Anandtech) schreven; Dat de X-Fi moeilijk een plaats te geven is in het bestaande aanbod . . .

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 30-09-2005 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Volgens mij is het een Directshow filter (werkt alleen bij films), dat is wat anders dan Directsound van Directx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Slogra schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 12:53:
Volgens mij is het een Directshow filter (werkt alleen bij films), dat is wat anders dan Directsound van Directx.
offtopic:
Okee dus, nu hebben we aan dit topic al 2 dingen om eventjes uit te testen;
- Werkt AC3filter ook met games ?
- Dubbelblinde test met andere condensatoren

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 12:55:
[...]

offtopic:
Okee dus, nu hebben we aan dit topic al 2 dingen om eventjes uit te testen;
- Werkt AC3filter ook met EAX games ?
- Dubbelblinde test met andere condensatoren

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154446 schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 10:48:
[...]

Ik vroeg het ook al... wil het ook graag weten.. hoop wel dat er een breakout box bij zit :P
Ik heb JMW Computers en ACES Direct allebei een mailtje gestuurd gisteren avond. Nog geen antwoord. Maar op de site van ACES staan ze opeens allebei voor dezelfde prijs B) . JMW Computers heb ik net opgebeld, en de goede man zei (na het navragen aan een collega) dat ze het niet wisten. Ze gaan het navragen bij de leverancier. Ik krijg vandaag of maandag een mailtje terug van ze.

Een X-Fi Fatal1ty voor 83 euro zou wel leuk zijn :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ha, een mailtje van ACES:

Beste heer *,

De prijs was een fout op de site. En wordt zo spoedig mogelijk verwijderd

De code FR staat voor Franstalig ( handleiding etc. )

Met vriendelijke groet,

Pieter Kuijpens

pieter.kuijpens@acesdirect.nl

----------------------------

ACES Direct

www.acesdirect.nl

Tel. direct: 013-5308635

Tel.: 013-5300122

Fax: 013-5300089

----------------------------

De vermelde prijzen zijn excl. BTW. De verzend- en orderkosten bedragen € 10,- excl. BTW per order. Voor orders onder € 150,- excl. BTW wordt € 5,- excl. BTW extra in rekening gebracht. Verzend- en orderkosten worden bij de eerste levering in rekening gebracht. Naleveringen worden franco verzonden.

ACES Direct is een van de weinige IT leveranciers met een ISO 9001:2000 certificering. Dit geeft u de zekerheid zaken te doen met een erkend en absoluut betrouwbaar bedrijf.

Licenties nodig? Vraag uw account manager om een offerte op maat!

Kent u onze online product adviseurs al? Klik hier voor een overzicht.

--------------------------------------------------------------------------------

Van: *. *. * [mailto:*@*.*]
Gepost om: donderdag 29 september 2005 21:29
Gepost naar: Info
Discussie: X-Fi NL en X-Fi FR!?
Onderwerp: X-Fi NL en X-Fi FR!?

Beste meneer/mevrouw,

Ik zie in uw online winkel de Creative Labs SOUND BLASTER X-FI FATALITY FR staan voor 68 euro (ex. BTW).

De Creative Labs SB X-FI Fatality PCI 24bit Retail NL staat te koop voor 187 euro (ex. BTW).

Ik zie dat het in het bovenste geval om een aanbieding gaat, maar wat betekend dat FR? Ik en vele andere PC-tweakers zijn hier érg benieuwd naar, 80 euro voor een X-Fi Fatal1ty is immers een schijntje...

Bij voorbaat dank,

* *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111186

Hi all hoe zit met spel BF2 als ik me geluid instel op de X-fi high dan klapt spel er uit zit wwer op me buro blad iemand meer deze problemen. 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je een X-Fi dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111186

Wat denk je nou zelf dat hier vraag gaat stellen met trust 5.1 denk na voordat je wat zeg. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Kalmpjes aan hoor, 't is maar een vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Breepee schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 23:25:
Kalmpjes aan hoor, 't is maar een vraag...
Alleen niet echt een slimme natuurlijk ;)
Overigens, Zoetermeer, als je het topic had doorgekeken had je al gezien dat er compatibiliteitsproblemen zijn tussen X-Fi en BF2.

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
heeft iemand al de optical output naar een 5.1 set getest?
en is het ook meer als alleen stereo (wat eventueel op de speakers naar surround word gemixt)

want ik had eerst een audigy 2 NX, en die heeft ook optical in/output en die wou ik dus via optical-out aan mijn Z-5500 koppelen maar ik kreeg alleen maar stereo.
nu kwam het ook waarschijnlijk omdat de optical I/O voor minidisc recording was en die heeft niet meer als stereo.

ik heb de fatality fps editie besteld maar ik zou wel willen weten of die optical nou werkt voor 5.1

(jammer dat de console die je erbij krijgt een 5,25" ding is en niet extern, maar 80 euro meer betalen en nog langer wachten heb ik geen zin aan voor dat Elite-pro geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgamemnonZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-06 16:25
Ik ben binnenkort in het bezit van een X-Fi. Ik weet nog niet welke. I denk de Fatal1ty editie, maar het kan ook de goedkoopste versie zijn. Ik heb de kaart namelijk gewonnen tijdens een shootout met Fatal1ty. Die shootout was 22 September in Antwerpen. Als je Fatal1ty 1 keer wist te doden in het spel Painkiller kreeg je de X-Fi (was dus niet echt duidelijk welke :S). Nou is het 2 mensen van de 256 gelukt, waaronder ik dus =D.

Ik denk dat ik hem deze week binnen krijg. Op dit moment heb ik de SB Audigy. Ik speel veel games maar luister ook veel muziek dus zodra ik de X-Fi ontvangen heb kan ik mijn ervaringen met jullie delen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WSaeNoTSoCK schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 03:55:ik heb de fatality fps editie besteld maar ik zou wel willen weten of die optical nou werkt voor 5.1
Gaat niet, aangezien creative geen geld wilt uitgeven om een dolby encoder op hun geluidskaarten te plaatsen waardoor je er alleen stereo geluid uit kan krijgen via de optical/spif out.

Ik vraag me trouwes af of er spellen zijn die er echter beter draaien met deze geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Anoniem: 91634 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 18:57:
[...]

Gaat niet, aangezien creative geen geld wilt uitgeven om een dolby encoder op hun geluidskaarten te plaatsen waardoor je er alleen stereo geluid uit kan krijgen via de optical/spif out.

Ik vraag me trouwes af of er spellen zijn die er echter beter draaien met deze geluidskaart.
das dan wel dom want wat heb je dan aan de optical input op de Z-5500? voor op een dvd speler aan te sluiten ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgamemnonZ
Nou ik heb vandaag mijn X-Fi binnengekregen. Het is de Xtreme Music editie. Nogal scheef dat creative niet de fatal1ty editie stuurde aangezien ik de X-Fi tijdens zijn shootout gewonnen heb :S.

Iig, ik speel veel BF2 dus probeerde ik audio op X-Fi te zetten, maar zoals bij een aantal andere mensen in deze thread ook al overkwamen, crasht BF2 terug naar de desktop als ik de nieuwe settings wil saven :S. Vraag me af hoe dit te fixen is.

De reviewer van Guru3d kon wel gewoon Bf2 spelen maar hij speelde met de Fat editie dus mss maakt dat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
ik krijg deze week de X-fi fatal1ty, misschien dat ie het wel doet. maar binnenkort komt ook een BF2 patch uit dus misschien is het daar gefixt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://forums.speedguide.net/showthread.php?t=183864
so I just picked up The creative X-fi card
I can enalber the X-fi audio option, but I still cant Enalbe the Ultra High option. I did Email EA All I got was this

"The Ultra High sound option was created to work with next generation high quality sound cards. Although such cards are not yet fully available, they will be able to add a new dimension of sound realism and quality that takes Battlefield 2 to a new level. Please check www.battlefield2.ea.com and this support knowledge base for more information as it is available on this feature."

so what is this card not next gen?
NMV I got it there a new drivers for the card already, so it works now
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://forums.creative.co...dblaster&message.id=30864

Misschien handig?
ok i have found the Problem. the Creative Software is the problem. i have set to Game Mode and Battlefiel 2 will work with the X-Fi. in the other both Modus will Battlefield 2 not working.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 03-10-2005 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgamemnonZ
De BF2 bug blijkt bekend te zijn bij Creative. Een oplossing staat in hun knowledge base hier

Zelf net geprobeerd en het werkt nu ^^, nu maar ff een paar potjes spelen =D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En? Is het geluid de 200 euro waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Pricewatch: EUR 102.77 ........... :P

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgamemnonZ
Tjah, Ik heb 5,60 euro betaald voor de trein naar Utrecht, daarna verzorgde Creative de busreis naar Antwerpen. Ik deed er 18 seconde over om een punt tegen Fatal1ty te maken. Het pakketje aannemen van de postbode ging ook wel.
Deze moeite vond ik het zeker waard +D (al dit stond trouwens al op deze pagina dus lees je een beetje in ^^)

100 euro is ie ook wel waard. Geluid is merkbaar beter in BF2 en ook andere toepassingen klinken iets beter. Ben er zeer tevreden mee!
Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.