Kijk maar naar zijn linkerpootje, die is scherper dan zijn rechter
Ik dacht eerst ook "typisch een geval van libellensex", maar op vol formaat is het wel te zien, als je heel goed kijkt. Full screen is het desondanks een van de mooiste/fijnste foto's die ik de laatste tijd heb gezien, vooral door de kleur. Die van Edwin Bont zijn technisch ook heel knap, maar voor mij iets te steriel om gevoel bij te hebben.
Anoniem: 99733
Woo!!! Er zijn veel hele mooi platen gepost hier!!
Hier ff een post van mij, maar in tegenstelling wat al gepost is, is dit..................nouja
Gebruikte camera is Panasonic FZ5

Hier ff een post van mij, maar in tegenstelling wat al gepost is, is dit..................nouja
Gebruikte camera is Panasonic FZ5

Anoniem: 63942
Even wat geprobeerd met tussenringen:

50/1.8 + 34mm extension, werkafstand +/- 10 cm
Macro is redelijk nieuw voor me, vroeger wat geprobeerd met een 70-300 macro 1:2 maar dat is nooit een succes geweest, een omgedraaide 50 mm ook niet echt.
Ik heb nu een setje tussenringen gekocht voor 2 tientjes. AE/AF wordt niet ondersteund, maar dat boeit me niet zo. Even de belichting icm met flitser goed zetten en gaan, focussen door een stukje naar voren of naar achter te bewegen. Ik zag het nog even niet zitten om 150 euro neer te tellen voor tussenringen met AE en AF, ik weet nog niet of macro wel echt mijn ding is.
i.c.m. met de 50 mm vind ik het best aardig werken, die lens blijft leuk.

50/1.8 + 34mm extension, werkafstand +/- 10 cm
Macro is redelijk nieuw voor me, vroeger wat geprobeerd met een 70-300 macro 1:2 maar dat is nooit een succes geweest, een omgedraaide 50 mm ook niet echt.
Ik heb nu een setje tussenringen gekocht voor 2 tientjes. AE/AF wordt niet ondersteund, maar dat boeit me niet zo. Even de belichting icm met flitser goed zetten en gaan, focussen door een stukje naar voren of naar achter te bewegen. Ik zag het nog even niet zitten om 150 euro neer te tellen voor tussenringen met AE en AF, ik weet nog niet of macro wel echt mijn ding is.
i.c.m. met de 50 mm vind ik het best aardig werken, die lens blijft leuk.
Laatst een Canon PowerShot 430 gekocht als point & shoot cameraatje, blijkt dat ding een super macro stand te hebben:

Geen mooie macro's, maar wel een bizar goede macro functie in een compact camera.
Dus als iemand een goedkope cam met goede macro zoekt...

Geen mooie macro's, maar wel een bizar goede macro functie in een compact camera.
Anoniem: 63942
Is dat kwa werkafstand nog een beetje te doen? Bij de meeste compact camera's zit je dan op 2-3 cm te werken, dat is niet echt ideaal.Richub schreef op zondag 18 juni 2006 @ 16:40:
Laatst een Canon PowerShot 430 gekocht als point & shoot cameraatje, blijkt dat ding een super macro stand te hebben:
[...]
Die laatste is erg mooi, hoe groot/klein was die spin in werkelijkheid?
Hij was dek ik een mm of 3 a 4. De foto is trouwens wel veel gecropped.
Nou, je zit inderdaad wel erg dicht op je onderwerp. Die 2-3 cm van jou klopt wel zo ongeveer, 6 cm is de maximale afstand ongeveer.Anoniem: 63942 schreef op zondag 18 juni 2006 @ 20:30:
[...]
Is dat kwa werkafstand nog een beetje te doen? Bij de meeste compact camera's zit je dan op 2-3 cm te werken, dat is niet echt ideaal.
Dus mooie beestjesfoto's word idd moeilijk, maar feit blijft wel dat die macro stand erg goed is. Ik stond er iig effe raar van te kijken...
[ Voor 4% gewijzigd door Richub op 19-06-2006 06:56 ]
Er zijn heel veel compact camera's die dat kunnen. (in tegenstelling tot compact-zoom).Richub schreef op maandag 19 juni 2006 @ 06:55:
[...]
Nou, je zit inderdaad wel erg dicht op je onderwerp. Die 2-3 cm van jou klopt wel zo ongeveer, 6 cm is de maximale afstand ongeveer.
Dus mooie beestjesfoto's word idd moeilijk, maar feit blijft wel dat die macro stand erg goed is. Ik stond er iig effe raar van te kijken...
Een uitblinker is de Sanyo Xacti J4, die heeft ontzettend veel detail en komt extreem dichtbij.
Nadeel is dus dat je ook vlak op je object moet zitten.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Anoniem: 105583

Netm'n nieuwe lens binnengekregen, sigma 70 300 macro 1:2.
Ff de macro functie uitgeprobeerd.
Anoniem: 179793
Deze zijn vast familie van elkaar:Anoniem: 105583 schreef op maandag 19 juni 2006 @ 16:11:
[afbeelding]
Netm'n nieuwe lens binnengekregen, sigma 70 300 macro 1:2.
Ff de macro functie uitgeprobeerd.

Trouwens mijn eerste foto die ik hier post, een aantal weken terug geïnteresseerd geraakt in digitale fotografie.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 179793 op 21-06-2006 10:13 ]
Op verzoek de discussie over tussenringen etc. afgesplitst naar [rml][ macro] Tussenringen en voorzetlenzen(filters)[/rml], kijk daar dus als je een bericht kwijt bent
uiteraard heb je dit weer gedaan met de raynox justawitte? Mooie foto's, behoorlijk details, maar twijfel nog wel of ik ook die raynox zal kopen, de DoF is wel errrruugg klein zeg
...enkele mm, terwijl dat niet altijd even fijn is. Evengoed leuke foto's maarten
Anoniem: 119927
Raynox heeft natuurlijk ook nog een minder 'sterke' lens. De 150.nomad85 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:17:
uiteraard heb je dit weer gedaan met de raynox justawitte? Mooie foto's, behoorlijk details, maar twijfel nog wel of ik ook die raynox zal kopen, de DoF is wel errrruugg klein zeg...enkele mm, terwijl dat niet altijd even fijn is. Evengoed leuke foto's maarten
Daarmee zal de DoF groter zijn. Ook kun je verder van je onderwerp afblijven. Dat is voor insecten ook best handig.
@ Justawitte
Wat een eng beest! Hij mag zich ook wel eens scheren
Nette foto's, alleen vind ik ze in de 'natuur' geschoten mooier.
johand, daar heb je wel een punt ja. Dat is best een idee, zeker met crop zal er volgens mij nog genoeg details te zien zijn.
1

2

2

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Ze zijn weer erg lekker Ron.

Niet helemaal scherp. Beestje was nog geen milimeter groot.

Niet helemaal scherp. Beestje was nog geen milimeter groot.

Sommige foto's hier zijn echt byzonder sherp en helder, dat zie je zelfs al op 640/480. Helaas biedt onze tuin niet geweldig mooie beestjes of bloemetjes, dus ik moet binnenkort maar eens op pad.
Hier ook een aantal macro's van mijn Sony T30 (origneel @7Mp), persoonlijk ben ik zeer tevreden voor een cam met het formaat van mijn telefoon. Een nadeel is soms wel de scherptediepte en de hoeveelheid licht die hij nodig heeft voor een mooi contrast. Overigens doet het het met wat minder zonnig weer ook nog steeds erg goed. Hierbij een aantal foto's van vandaag:

PS, alle foto's zijn onbewerkt, niet scharpend (ook niet in de cam).
Hier ook een aantal macro's van mijn Sony T30 (origneel @7Mp), persoonlijk ben ik zeer tevreden voor een cam met het formaat van mijn telefoon. Een nadeel is soms wel de scherptediepte en de hoeveelheid licht die hij nodig heeft voor een mooi contrast. Overigens doet het het met wat minder zonnig weer ook nog steeds erg goed. Hierbij een aantal foto's van vandaag:

PS, alle foto's zijn onbewerkt, niet scharpend (ook niet in de cam).
[ Voor 6% gewijzigd door Carel op 23-06-2006 20:25 ]
Justawitte,
Het is bijna een verslaving. Het is zo leuk even naar buiten
in de eigen tuin. Elke keer kom je weer wat tegen. Terwijl het gewoon
midden is de stad is. Maar wel een beetje een wilde tuin.
Morgen ga ik naar de TT Assen ( Op uitnodiging > Vip Village op het middenstuk)
Eens kijken of dat soort fotografie mij ook een beetje lukt.
Ik had net nog wat foto's afgemaakt.
1

2

3
Het is bijna een verslaving. Het is zo leuk even naar buiten
in de eigen tuin. Elke keer kom je weer wat tegen. Terwijl het gewoon
midden is de stad is. Maar wel een beetje een wilde tuin.
Morgen ga ik naar de TT Assen ( Op uitnodiging > Vip Village op het middenstuk)
Eens kijken of dat soort fotografie mij ook een beetje lukt.
Ik had net nog wat foto's afgemaakt.
1

2

3

Wow die eerste is GAAF!
Wat voor bloem is het qua "merk"?
Zeeuws knoopjelittlejoannes schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 21:55:
Wow die eerste is GAAF!
DAT RODE BEEST.....ik zit al dagen te proberen het goed te fotograferen, maar lukt me voor geen meter. Het is iets van een bladluis volgens mij....al zit het bij ons ook op de schutting?
Anyway, het is niet goed te fotograferen met een 70-300 sigma macro......en dat vind ik best storend, al geef ik toe dat het beest nog geen mm groot is
Anyway, het is niet goed te fotograferen met een 70-300 sigma macro......en dat vind ik best storend, al geef ik toe dat het beest nog geen mm groot is
Volgens mij is dat een schildluis.nomad85 schreef op zondag 25 juni 2006 @ 17:40:
Het is iets van een bladluis volgens mij....
en ja, de kleurstof die van dit beestje te winnen is, vind je terug als E120 in je voedsel
ach...in een volgend leven lach je er om!
Liep ik vanmiddag, scherp als altijd
in mijn tuin toen ik een soort cementballetje bovenop een struik zag liggen. Even de leesbril opgezet en toen bleek het balletje (ong 8mm doorsnee) vastgeklemd te worden door een beestje, dus snel naar binnen en camera gehaald. Daar zat op dat moment mijn 70-300 op, kortste instelafstand zelfs met tussenring een (1) meter, dus dat schiet niet zo op. Pak ik achteloos een loep - ooit in de knakenwinkel in een setje van 3 op de kop getikt - en druk hem voor mijn opjectief. Kon ik tot op 20 cm komen. Helaas schrok het beestje en het liet zich vallen in het ondoordringbare struikgewas. Ik naar binnen foto kijken:

Zo, dat lijkt wel een "justawitte"
... Toch maar weer eens naar buiten om dat ding te zoeken. Zit ie weer net zo lekker in het zonnetje als daarstraks... Heb ik hem toch maar even gevangen, voor nader onderzoek:

Helaas had ik niet veel tijd meer, dus hij zit nu in een glazen potje, voor morgen.
Net even wat research op het web gedaan. Ik denk dat het een kraamwebspin is (Pisaura mirabilis). Interessant beestje: linkje, linkje.
Beide foto's zijn alleen resized en klein beetje USM gedaan. Ik geloof mijn ogen eigenlijk niet, met zo'n stukje speelgoed!
Het verhaal gaat hier verder.

Zo, dat lijkt wel een "justawitte"

Helaas had ik niet veel tijd meer, dus hij zit nu in een glazen potje, voor morgen.
Net even wat research op het web gedaan. Ik denk dat het een kraamwebspin is (Pisaura mirabilis). Interessant beestje: linkje, linkje.
Beide foto's zijn alleen resized en klein beetje USM gedaan. Ik geloof mijn ogen eigenlijk niet, met zo'n stukje speelgoed!
Het verhaal gaat hier verder.
[ Voor 5% gewijzigd door Toff op 01-07-2006 00:41 . Reden: linkje naar vervolg ]
Anoniem: 178902
Mijn eerste macro foto op dit forum. Na wat probleempjes met mijn camera!
Kritische reacties graag
Ik hoop dat jullie het wat vinden!
Groetjes,
-Disease.
Kritische reacties graag
Ik hoop dat jullie het wat vinden!
Groetjes,
-Disease.
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 178902 op 28-06-2006 18:22 ]
First post hier in dit topic van mij...
Genomen met D50 + AF Nikkor 24-85 1:2.8-4 D (met macro stand)
2 macro fototjes bij mijn achter in het park.
Foto's zijn clickable

Vlinders fotograferen is leuk, maar wel veel ren en vliegwerk
Genomen met D50 + AF Nikkor 24-85 1:2.8-4 D (met macro stand)
2 macro fototjes bij mijn achter in het park.
Foto's zijn clickable

Vlinders fotograferen is leuk, maar wel veel ren en vliegwerk

[ Voor 3% gewijzigd door MALobert op 28-06-2006 18:29 ]
Ik heb er de laatste paar weken ook wat geschoten:
1 Banaan

2 Bloemetjes

3 Druppel met weerkaatsing van flits

4 Nog meer druppels

5 En nog meer druppels met mooie samensmelting

6 Plons in de gootsteen

7 Schroef in oud hout

8 Tor/kever

9 Baby slak bij spriet van mama slak

10 Hommel

11 Hommel 2

12 Huisspinnetje

13 Huisspinnetje van bovenaf
1 Banaan

2 Bloemetjes

3 Druppel met weerkaatsing van flits

4 Nog meer druppels

5 En nog meer druppels met mooie samensmelting

6 Plons in de gootsteen

7 Schroef in oud hout

8 Tor/kever

9 Baby slak bij spriet van mama slak

10 Hommel

11 Hommel 2

12 Huisspinnetje

13 Huisspinnetje van bovenaf

[ Voor 3% gewijzigd door Neofloppy op 28-06-2006 23:16 ]
Neoflip: 4 en 9 zijn cool 
Montana: die eerste is echt fantastisch! net alsof die bloem in je gezicht is ontploft
Montana: die eerste is echt fantastisch! net alsof die bloem in je gezicht is ontploft
Heb je de exif's voor ons van de waterdruppelmacrofoto's?Neoflip schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 23:13:
Ik heb er de laatste paar weken ook wat geschoten:
[ Voor 5% gewijzigd door RZor op 29-06-2006 18:08 ]
Gruwelijk gejatte Icoon!
Mooitonysettanta schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:49:
vandaag even naar het buurserveen geweest en dit plaatje van een vlinder geschoten.
graag commentaar.[afbeelding]

Die druppels zijn echt gaaf. Kan je vertellen waarmee je die gemaakt hebt? (camera, lens, etc)
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
En weer een vlindertje erbij.

Ook hier graag commentaar.

[ Voor 13% gewijzigd door ThomasW op 29-06-2006 19:18 ]
mooi helder plaatje triple xTriple X schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 19:17:
En weer een vlindertje erbij.
[afbeelding]
Die foto's van de druppels zijn wel sterk bewerkt dus ik weet niet of je wat aan de exif info hebt. Ik heb het contrast drastisch aangepast en een aantal malen sharpness toegepast. Maargoed here it is:RZor schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 17:06:
[...]
Heb je de exif's voor ons van de waterdruppelmacrofoto's?
foto nummer 3:
Flits
1/500e
F10
ISO 800
foto nummer 4:
Flits
1/500e
F7.1
ISO 800
foto nummer 5:
geen flits
1/1600e
F5.6
ISO 800
Allemaal geschoten met een Nikon D50 en Sigma 70/300mm APO Macro, uiteraard op de macro stand (en dus focal length tussen 200 en 300mm)
Anoniem: 180668
Als ik deze foto's zie krijg ik gewoon kippenvel..... in een woord:
GEWELDIG....
Ik heb een Fuji S5000 en heb gisteren ontdekt dat er WEL macro en tele lenzen zijn voor dit toestel.. alleen nu nog uitvinden waar ik ze hier in de regio (Rotterdam) kan kopen...
Het gaat om een Raynox DCR 250... heb al gebeld met foto Konijnenberg in Den Ham... en ik sta op de '' wachtlijst '' ... ze hebben paar weken geleden weer besteld in Japan maar die zijn nog onderweg... en als het ff tegen zit moet ik op de volgende ronde wachten.. er waren er 100 besteld en er staan er 110 op de ''lijst'' zuchtttttttttttttttttttttttt... heb ik weer..... ik had um gisteren al willen hebben ;-) (mwa, ongeduldig?).....
Of heeft iemand een andere oplossing voor dit toestel en macro fotografie???
Kom maar op met je oplossingen ;-)
groetjes Sheraja

dichterbij dan dit kom ik helaas niet ;-(
GEWELDIG....
Ik heb een Fuji S5000 en heb gisteren ontdekt dat er WEL macro en tele lenzen zijn voor dit toestel.. alleen nu nog uitvinden waar ik ze hier in de regio (Rotterdam) kan kopen...
Het gaat om een Raynox DCR 250... heb al gebeld met foto Konijnenberg in Den Ham... en ik sta op de '' wachtlijst '' ... ze hebben paar weken geleden weer besteld in Japan maar die zijn nog onderweg... en als het ff tegen zit moet ik op de volgende ronde wachten.. er waren er 100 besteld en er staan er 110 op de ''lijst'' zuchtttttttttttttttttttttttt... heb ik weer..... ik had um gisteren al willen hebben ;-) (mwa, ongeduldig?).....
groetjes Sheraja

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 180668 op 29-06-2006 22:43 ]
Met de DCR250 kom je een heeeeeeeel stuk dichterbij met je Fuji S5600. 2 kennissen van me hebben ook deze combi en kunnen nu een stuk betere macro's maken.
Dat ding doet echt wonderen. Met mijn Sigma 70-300mm apo lens kon ik normaal pas vanaf 1 meter (!) focussen met de macro stand ingeschakeld. Met die Raynox ervoor wordt dat +- 10 cm
Dat ding doet echt wonderen. Met mijn Sigma 70-300mm apo lens kon ik normaal pas vanaf 1 meter (!) focussen met de macro stand ingeschakeld. Met die Raynox ervoor wordt dat +- 10 cm
[ Voor 39% gewijzigd door Neofloppy op 30-06-2006 07:26 ]
Niemand verder enige reactie op mijn vorige post met foto's... Zijn ze dan echt zo slecht?
Ik kwam vandaag een pin tegen die net een prooi had gevangen.

en een cropje daarvan

En een van de weinige vlinder die ik dit jaar op de foto heb kunnen krijgen.

en een cropje daarvan

Die van die spin is zeker mooi..
Hier nog een ouwe van me ixus 50... lelijke mormels zijn et
Hier nog een ouwe van me ixus 50... lelijke mormels zijn et

[ Voor 18% gewijzigd door Rdegoede op 30-06-2006 16:03 ]
Haha, bij ons stikt het van de vlinders. Heb vanochtend lekker heen en weer staan te rennen in de tuin om die beestjes er lekker op te krijgen, maar probleem is dat ik nu nog maar 1 lens heb, een 18-70mm... dat was dus @ 70mm schieten en straks flink croppenjustawitte schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 13:21:
[afbeelding]
Jij maakt per definitie geen slechte foto's.justawitte schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 13:21:
Niemand verder enige reactie op mijn vorige post met foto's... Zijn ze dan echt zo slecht?
[afbeelding]
en een cropje daarvan
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze zijn ook weer adembenemend, ik ga niet in op de technieken want dat kan niet bij deze foto's. Ongelofelijk dat dit een klein rot spinnetje is. Ik ben aan het sparen voor een goede macrolens en tot die tijd moet ik het met mijn (overigens geen slechte) 70~300mm op de macro-stand doen. Dat is het toch niet helemaal.
Vorige week een uit de kluiten gewassen vergrootglas in een bak gekocht om te experimenteren met 'in-a-box-macro's' en dat gaat aardig al heb ik veel last van cromatische abberaties die vrij veel roet in het eten gooien wanneer ik de 70~300mm gebruik. Met de 18~55mm bijna niet. dSLR's, tamelijk duur speelgoed.
met een setje macro tussenringen van o.a. hama, bv. +1 +2 +4 etc.. kom je een heel eind en je kunt ze ook afzonderlijk op je objectief draaien.Anoniem: 180668 schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:39:
Als ik deze foto's zie krijg ik gewoon kippenvel..... in een woord:
GEWELDIG....
groetjes Sheraja
[afbeelding]
Succes gr
Tussenringen? Kan dat objectief eraf dan? Ik neem aan dat je voorzetlenzen bedoelt (+ als in dioptrie)?tonysettanta schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 10:50:
[...]met een setje macro tussenringen van o.a. hama, bv. +1 +2 +4 etc.. kom je een heel eind en je kunt ze ook afzonderlijk op je objectief draaien.
Succes gr
Da's misschien ook wat overdreven maar wel bedanktbazs2000 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 00:35:
[...]
Jij maakt per definitie geen slechte foto's.
Maar ik vind het soms wel fijn om te horen wat er beter/anders aan mijn foto's kan. Ik probeer hier ook zoveel mogelijk commentaar te geven op andermans werk als ik iemand kan raad kan geven hoe het imho beter kan.
Er zijn vast wel technieken voor macrofotografie, maar ik rommel ook maar wat aan. Compositie etc is wel belangrijk, maar zijn toch dingen die je snel uit het oog verliest omdat je soms het onderwerp maar een halveseconde scherp hebt.Deze zijn ook weer adembenemend, ik ga niet in op de technieken want dat kan niet bij deze foto's.
dat objectief heb ik ook. Met de raynox ervoor geeft dat perfecte resultaten.Ongelofelijk dat dit een klein rot spinnetje is. Ik ben aan het sparen voor een goede macrolens en tot die tijd moet ik het met mijn (overigens geen slechte) 70~300mm op de macro-stand doen. Dat is het toch niet helemaal.
Idd een vergrootglas heb ik ook al eens geprobeerd, maar veel last van beeldvervorming en totaal gee scherpte. Met de macrostand van de 70-300 kom je iig met wat croppen ook al een heel eind.Vorige week een uit de kluiten gewassen vergrootglas in een bak gekocht om te experimenteren met 'in-a-box-macro's' en dat gaat aardig al heb ik veel last van cromatische abberaties die vrij veel roet in het eten gooien wanneer ik de 70~300mm gebruik. Met de 18~55mm bijna niet. dSLR's, tamelijk duur speelgoed.
Ik denk idd dat hij dat bedoelt. De s5600 heeft een vastelens, dus voorzetringen zijn egen optie.Toff schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 12:47:
[...]
Tussenringen? Kan dat objectief eraf dan? Ik neem aan dat je voorzetlenzen bedoelt (+ als in dioptrie)?
[ Voor 8% gewijzigd door Justawitte op 01-07-2006 14:33 ]
Anoniem: 111610
Wauw deze is prachtig!! Erg mooi helder en onder een gave hoek genomen. Gave compositie!justawitte schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 13:21:
[afbeelding]
Die van de spinnen doen me niet zoveel... misschien al teveel spinnen gezien hier de laatste tijd
Thanx en dat van de spinnen zou best kunnen. Ik heb toevallig gister een plek gevonden waar enorm veel vlinders zaten. Kan ik weer ff me lol op.Anoniem: 111610 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 14:54:
[...]
Wauw deze is prachtig!! Erg mooi helder en onder een gave hoek genomen. Gave compositie!
Die van de spinnen doen me niet zoveel... misschien al teveel spinnen gezien hier de laatste tijd.

Kleurtjes zijn toch niet helemaal naar me smaak, maar ik krijg ze op een of andere manier niet veel beter.

Idem

moet ik nu bij elke foto zeggen dat ze geweldig zijn? Nou vooruit, ze zijn geweldig 
Die van die spin was meer het moment dan een goede foto, denk ik. Is vrij uniek om het vast te leggen, maar die laatste post vind ik mooier om te zien
Die van die spin was meer het moment dan een goede foto, denk ik. Is vrij uniek om het vast te leggen, maar die laatste post vind ik mooier om te zien
Kom op zeg, niet zo bescheidenjustawitte schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 13:21:
Mag best een keer gezegd worden dat o.a. jij deze macro draad aardig levendig maakt met constante kwali. Veer in je ....
Thanx ik zal me volgende keer niet meer drukmaken als ik geen reacties krijgdjengizz schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 22:53:
[...]
Kom op zeg, niet zo bescheiden
Mag best een keer gezegd worden dat o.a. jij deze macro draad aardig levendig maakt met constante kwali. Veer in je ....
Dat hoeft nou ook weer nietMBV schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 22:38:
moet ik nu bij elke foto zeggen dat ze geweldig zijn? Nou vooruit, ze zijn geweldig
Laatste serie heeft ook wat sprankelendere kleuren als de spinnen foto's.
Kan je niet gewoon ff foto's neerzetten ipv links, dat kijkt wat handiger.
Verder vind ik de lijst niks aan. De bloem zou wel wat spannender mogen qua compositie.
De foto die overblijft heb ik ff voor je bwerkt van de foto die je hebt geplaatst.

Croppen kan iig geen kwaad, en als je de full res plaat hebt is er waarschijnlijk nog meer uit de foto te halen.
Verder vind ik de lijst niks aan. De bloem zou wel wat spannender mogen qua compositie.
De foto die overblijft heb ik ff voor je bwerkt van de foto die je hebt geplaatst.

Croppen kan iig geen kwaad, en als je de full res plaat hebt is er waarschijnlijk nog meer uit de foto te halen.
Idd, was justawitte zegt, nog net niet macro. Als macro fotograaf spot je altijd en overal de beestjes en bijv. bij je bloem zit er een onder het blad. Die moet op de foto!Anoniem: 169642 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 23:46:
Na wat verveling in de tuin wat pic's geknald.
Vlieg
Bloem
Lijst
Wat vinden jullie ervan?
Lijst1.jpg is misschien ietwat té subtiel...
Graag jullie reacties
Nog wat fotos van mij.

"Vlieg5", wat istie aan het doen? Yuck! Kwaliteit weer 100% [slijm](net als die van justa...)[/slijm]
.
Qua insecten is het maar zozo, tot nu toe. Vlinders zie ik al helemaal weinig hier. Zelfs de merels eten brood dit jaar.
Qua insecten is het maar zozo, tot nu toe. Vlinders zie ik al helemaal weinig hier. Zelfs de merels eten brood dit jaar.
Je hebt helemaal gelijk, ik bedoel voorzetringenToff schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 12:47:
[...]
Tussenringen? Kan dat objectief eraf dan? Ik neem aan dat je voorzetlenzen bedoelt (+ als in dioptrie)?

Nou wat dachten jullie van dit probeerseltje???
Ben nog maar 1 dag bezig .. en dit is gefotografeerd bij een bloemist ;-)

en die foto''s van vlinders en spinnen en vliegen.....zijn......adembenemend ;-)
zuchttttttttttt wacht maar.....er komt een dag hahahahaha

en die foto''s van vlinders en spinnen en vliegen.....zijn......adembenemend ;-)
Te zien aan de zwarte rand om de foto gebruik je een voorzet lens? De foto is nog niks bijzonders, maar gewoon doorgaan! vooral in de tuin of in het stadpark goed je ogen open houden. Vooral in de zon fotograferen, dan krijg je vanzelf super fotos!Anoniem: 180668 schreef op zondag 02 juli 2006 @ 11:21:
Nou wat dachten jullie van dit probeerseltje???
[afbeelding]
Vanmiddag nog even door de distels gelopen. Wat een geweldige plant, van alles op te vinden.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7. iemand een idee wat dit is?

8.

9. M'n grootste vijand op de foto... k*t beesteen

Ja inderdaad een voorzetlens.... ach ben tenslotte nog maar een beginneling he ;-)
En zeker hou ik mijn ogen open, en mijn portemonnee ook trouwens want ik begrijp dat ik er nog lang niet ben met aanschaffen ....
later........als ik groot ben he ;-)
En zeker hou ik mijn ogen open, en mijn portemonnee ook trouwens want ik begrijp dat ik er nog lang niet ben met aanschaffen ....
Dat van je portemonnee hoeft niet. De lenzen die ik gebruik, heb ik zelf in elkaar geknutseld. De lenzen uit een oude verkijker opelkaar gezet werkt perfect. Heb je alleen een oude verkijker nodig. Soms al voor een paar euro te koop op de rommelmarkt of kringloop. Succes met knutselen!Anoniem: 180668 schreef op zondag 02 juli 2006 @ 16:31:
Ja inderdaad een voorzetlens.... ach ben tenslotte nog maar een beginneling he ;-)
1

2

3

4

5

2

3

4

5

Vanmiddag een beetje geprobeerd met de ef-s 60 macro. Wel wennen die DOF en de bakken licht welke nodig zijn om nog een beetje sluitertijd te houden...

Geweldig idee, dat van die lenzen van een verrekijker.. ik ga morgen meteen even binnen bij de kringloopwinkel.

vanmiddag genomen in de tuin, in de zon.. bloementjes van de lavendel.
alleen heel jammer van de @#$@# pluisjes uit de bomen die door de hele straat vliegen en overal in tussen onder boven liggen.

Wat voor bloem het is weet ik ook niet maar er komen hier in de tuin de vreemdste bloemen uit ineens, ik woon hier sinds april en heb nog weinig aan de achtertuin gedaan.

vanmiddag genomen in de tuin, in de zon.. bloementjes van de lavendel.
alleen heel jammer van de @#$@# pluisjes uit de bomen die door de hele straat vliegen en overal in tussen onder boven liggen.

Wat voor bloem het is weet ik ook niet maar er komen hier in de tuin de vreemdste bloemen uit ineens, ik woon hier sinds april en heb nog weinig aan de achtertuin gedaan.
Die bloem is waarschijnlijk een papaver/klaproos.Anoniem: 180668 schreef op zondag 02 juli 2006 @ 22:14:
[afbeelding]
Jaja, een hele opiumkwekerij in de tuin, maar van niks weten
...
Ik was laatst een beetje aan het klieren met mieren en deze sprong eruit:
Ik was laatst een beetje aan het klieren met mieren en deze sprong eruit:

[ Voor 38% gewijzigd door Toff op 03-07-2006 00:20 ]
Tjee........ ik doe net alsof ik blond ben hoor ;-)
Had ik eigenlijk beter als naam ''Zweefteef'' kunnen nemen? ;-)
Heb net je zelfportret gezien... Volgens mij ben jij een echte roodharigeAnoniem: 180668 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 00:15:
Tjee........ ik doe net alsof ik blond ben hoor ;-)
Heb even 2 weekjes niks gepost aan foto's op GoT, want was niet zo tevreden over mijn geschoten werk.
Hier 3 foto's van mij.
* clickable voor grotere versie
groen juffertje (thnx montana), die ik wel mooi vind

in de tuin hebben we een grote "grasplant", maar daar maken deze rupsen een eind aan

dit is een motvlinder. Heb hem op een wit papier laten lopen, flits gebruikt, zodat ik een serene achtergrond zou krijgen

Graag C&C
Hier 3 foto's van mij.
* clickable voor grotere versie
groen juffertje (thnx montana), die ik wel mooi vind

in de tuin hebben we een grote "grasplant", maar daar maken deze rupsen een eind aan

dit is een motvlinder. Heb hem op een wit papier laten lopen, flits gebruikt, zodat ik een serene achtergrond zou krijgen

Graag C&C
[ Voor 25% gewijzigd door Nomad op 03-07-2006 22:19 ]
Juffertje in het groen
1

2

3

2

3

Mooie Macro's weer! Een digitale spiegel reflex met de juiste lens walst toch echt wel over die lens van mij heen. mooie foto's. Trouwens wist je dat er bijna 40 verschillende lieveheerstbeestjes zijn!
Ik kwam er achter toen ik deze twee vreemde vogels fotografeerde:

(sorry voor de bagger kwaliteit foto)
Toch maar eens opgezocht wat het nu was. Nu bleek via www.stippen.nl dat er dus ~40 soorten zijn en dat die 2e het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje is en dat ie dus oorspronkelijk niet in nederland voorkomt, natuurlijk is ie ontsnapt uit de tuinbouw en is nu bezig om de andere LHBtjes te verdrijven. Als je een spot willen ze dan ook graag dat je het meld. Geweldig toch en je kan leuke fotos maken en je helpt een handje vol biologen
. Wie weet kunnen ze je foto ooit eens in een publicatie gebruiken. Ik weet wel dat ik opzoek ga naar het roze LHBtje (Vloeivlek lieveheersbeestje)
Ik kwam er achter toen ik deze twee vreemde vogels fotografeerde:

(sorry voor de bagger kwaliteit foto)
Toch maar eens opgezocht wat het nu was. Nu bleek via www.stippen.nl dat er dus ~40 soorten zijn en dat die 2e het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje is en dat ie dus oorspronkelijk niet in nederland voorkomt, natuurlijk is ie ontsnapt uit de tuinbouw en is nu bezig om de andere LHBtjes te verdrijven. Als je een spot willen ze dan ook graag dat je het meld. Geweldig toch en je kan leuke fotos maken en je helpt een handje vol biologen
Wow wat loopt dot topic vandaag storm zeg
@nomad85
Je eerste foto is technisch gezien niet verkeerd, maar kan me ook niet echt pakken.
De 2e is erg mooi, vooral de streepjes in je achtergrond doen het erg goed. De 3e is ook sehr shon.
@the alchemist
Van je een na laatste serie:
Zeer nette foto's. Nummer 2 is toch wel erg gaaf!
@Montana
Van de een na laatste serie:
Nummer 3 en 5 zijn echt schitterend. Waar haal je het toch steeds vandaan
En van je laatste serie de middelste.
@alclemenso
De eerste foto is erg mooi, vooral de de compositie en de kleurtjes.
@facemodder
Je moet idd aardig wat licht hebben bij macrofotografie. Je foto lijkt trouwens wel wat overbelicht. Probeer eens wat te flitsen. Daardoor kun je je onderwerp bevriezen en kun je veel kortere sluitertijden gebruiken.
Verder heb ik tot vanavond gewacht met het fotograferen. Was behoorlijk warm in de vollezon, en ook erg hard licht. 's Avonds is het licht net ff wat lekkerder.

@nomad85
Je eerste foto is technisch gezien niet verkeerd, maar kan me ook niet echt pakken.
De 2e is erg mooi, vooral de streepjes in je achtergrond doen het erg goed. De 3e is ook sehr shon.
@the alchemist
Van je een na laatste serie:
Zeer nette foto's. Nummer 2 is toch wel erg gaaf!
@Montana
@alclemenso
De eerste foto is erg mooi, vooral de de compositie en de kleurtjes.
@facemodder
Je moet idd aardig wat licht hebben bij macrofotografie. Je foto lijkt trouwens wel wat overbelicht. Probeer eens wat te flitsen. Daardoor kun je je onderwerp bevriezen en kun je veel kortere sluitertijden gebruiken.
Verder heb ik tot vanavond gewacht met het fotograferen. Was behoorlijk warm in de vollezon, en ook erg hard licht. 's Avonds is het licht net ff wat lekkerder.

Gewoon in onze tuin.justawitte schreef op maandag 03 juli 2006 @ 23:52:
@Montana
Justawitte wat een mooie serie, vooral de kleuren.
Thanks justawitte voor het positief commentaar. Ik heb mijn Dslr (D50) nog maar een maandje, dus positief commentaar is erg fijn om te horen 
Jij hebt ook weer mooie pics neergezet. Zeer mooie kleuren
had het al vaker gezegd maar: you are king of macro on GoT...alhoewel er wel mensen in je nek zitten te hijgen, het niveau is geloof ik wel aan het stijgen. Positief en alleen maar aan te moedigen, uiteraard
een onzeker vraagje: is 1 van mijn 3 foto's showcase waardig? In gedachte had ik de foto van de motvlinder? Vast niet zeker, ben al heel blij met het commentaar wat ik hier kreeg, ben er toch onzeker over.
Jij hebt ook weer mooie pics neergezet. Zeer mooie kleuren
had het al vaker gezegd maar: you are king of macro on GoT...alhoewel er wel mensen in je nek zitten te hijgen, het niveau is geloof ik wel aan het stijgen. Positief en alleen maar aan te moedigen, uiteraard
een onzeker vraagje: is 1 van mijn 3 foto's showcase waardig? In gedachte had ik de foto van de motvlinder? Vast niet zeker, ben al heel blij met het commentaar wat ik hier kreeg, ben er toch onzeker over.
[ Voor 54% gewijzigd door Nomad op 04-07-2006 00:56 ]
Juiste diafragma is heel verschillend voor het soort camera (comact of dslr) /onderwerp (iets groots of iets kleins) /lichtval en natuurlijk de lens. Een macrolens heeft een grotere dof dan een lens met een voorzetlens erop.Frank|A schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 09:24:
Mischien is het een leuk idee om een macro tutorial te schruiven. Welke lensen we gebruiken, het gebruik maken van het juiste diafragma etc... denk dat mensen dat wel waarderen.
Verder heb ik toevallig vorige week zoeits geschreven voor mijn website.
Anoniem: 119927
De 2e en de laatste plaat doen het voor mij.[b][message=26070658,noline]justawitte schreef op maandag 03 juli 2006 @ n.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Nette pics.
Ik moet toch ook maar eens een DSLR aanschaffen
Weet iemand wat de beste tijd qua maand/ uur het is om de leukste foto's qua typen insecten te maken. Ik was gister speciaal naar een vlindertuin gegaan, maar er was niks te bekennen behalve de standaard beestjes en zelfs dat was schaars. Men zei dat het te warm was en in de middag er minder aanwezig zijn dan s'ochtends of s'avond. Asl ik zo al deze foto's zie, dan wil ik ook graag foto's maken van byzondere inscentenen en niet de standaard meuk 
BTW, ik had weer een leuke in de tuin, maar wat is het in godsnaam? Het leek op een mix van een bij en een wesp. Het mannetje was de hele tijd overal aan het zoek naar vrouwtjes en was duidelijk groter en dikker

FF een zoom versie
:
BTW, ik had weer een leuke in de tuin, maar wat is het in godsnaam? Het leek op een mix van een bij en een wesp. Het mannetje was de hele tijd overal aan het zoek naar vrouwtjes en was duidelijk groter en dikker

FF een zoom versie

[ Voor 30% gewijzigd door Carel op 04-07-2006 21:26 ]
Anoniem: 165583
http://pishmo.com/macro/
Kwam dit tegen op een andere site,
iemand een idee hoe je dit voor elkaar krijgt?
Is werkelijk prachtig, zo zuiver en zo dichtbij.
Kwam dit tegen op een andere site,
iemand een idee hoe je dit voor elkaar krijgt?
Is werkelijk prachtig, zo zuiver en zo dichtbij.
fiddler:
Dat zijn wel hele gave foto's. Volgens mij wanneer je een goeie macro lens hebt, is je dof ook nog wel redelijk, dus zijn zulke foto's te doen. Misschien een 1:1 macro lens die grote DoF kan behouden hiervoor te gebruiken?......Wel errug mooie foto's. Zeker de bovenste helft is erg mooi
Dat zijn wel hele gave foto's. Volgens mij wanneer je een goeie macro lens hebt, is je dof ook nog wel redelijk, dus zijn zulke foto's te doen. Misschien een 1:1 macro lens die grote DoF kan behouden hiervoor te gebruiken?......Wel errug mooie foto's. Zeker de bovenste helft is erg mooi
Als dat 1:1 is, heb je óf erg grote beesten óf een kleine CCD
. Ik denk eerder 2:1 of verder bij sommige foto's. De DOF is niet eens zo groot, maar de maker van die foto's heeft echt heel goed gebruik gemaakt van die scherpte. DOF van 1/10 van het beest, maar toch lijkt het 100% scherp 
'k vindt het soms net cartoons, zoals http://pishmo.com/macro/zhuchki_16.jpg, http://pishmo.com/macro/zhuchki_11.jpg en http://pishmo.com/macro/zhuchki_17.jpg
'k vindt het soms net cartoons, zoals http://pishmo.com/macro/zhuchki_16.jpg, http://pishmo.com/macro/zhuchki_11.jpg en http://pishmo.com/macro/zhuchki_17.jpg
ja je hebt ook wel gelijk, moet inderdaad 2:1 zijn minimaal. Ik had het niet helemaal correct beredeneert 
Het is idd de fotograaf die zijn camera en lens goed kent en hele fijne beelden neerzet.
|:)
Het is idd de fotograaf die zijn camera en lens goed kent en hele fijne beelden neerzet.
|:)
iemand die er iets over wil zeggennomad85 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 00:29:
(blabla)

gewoon eerlijk zijn, niet omdat ik het vraag maar ja ofzo zeggen. Je moet kritisch op jezelf zijn, daarom vraag ik het jullie
Mij spreekt die motvlinder juist het minst aan van de drie. Hij lijkt dood (ligt iig plat op zijn buik, spriet raar gebogen) en is uit zijn natuurlijke omgeving gerukt. Het juffertje en de rups missen IMO wat scherpte om "echt" helemaal top te zijn en het komt op mij over (als ik er naast zit sorry) of de achtergrond nogal stevig is bewerkt (blur?). Iets meer ruimte om het juffertje mist (wederom IMO) zou de foto serener maken. De vage achtergrond van de rups doet afbreuk aan de compostie van de opgaande lijnen.
(maar commentaar geven is altijd makkelijker dan zelf foto's maken, het is dat je het vraagt)
Toff,
heb de foto's niet bewerkt, op een zeer licht contrast na.
Maar je hebt inderdaad wel gelijk, de foto's zijn niet zo goed. Ik zal niet snel een foto posten in solo showcase, ook al zijn sommige foto's daar van slechtere kwaliteit dan deze. Ik stoor me ook aan die foto's dus.
Iemand anders die wel vind dat 1 van die 3 foto's het verdient om showcase exemplaar te worden?
heb de foto's niet bewerkt, op een zeer licht contrast na.
Maar je hebt inderdaad wel gelijk, de foto's zijn niet zo goed. Ik zal niet snel een foto posten in solo showcase, ook al zijn sommige foto's daar van slechtere kwaliteit dan deze. Ik stoor me ook aan die foto's dus.
Iemand anders die wel vind dat 1 van die 3 foto's het verdient om showcase exemplaar te worden?
Dit topic is gesloten.