beetje oneerlijk he een 6600GT vergelijken met een x800...die kan je beter vergelijken met een 6800GT dan wil ik het nog wel es zien..Shan schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 19:13:
ik wou ook graag een x800.
is voor 250 bij komplett te krijgen.
ik had daar besteld alleen duurde me een beetje te lang en aangezien een een nieuw systeem heb, wil het ook zo snel mogelijk af hebben.
dus dan maar een 6600 gt gehaald.
sorry ati, ik was erg trouw aan jullie.
maar een 6600 gt kost minder en presteerd bijna even goed.
Nou... ga dan maar eens kijken op Tbreak, of op DriverHeavenAnoniem: 27921 schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 11:46:
beetje oneerlijk he een 6600GT vergelijken met een x800...die kan je beter vergelijken met een 6800GT dan wil ik het nog wel es zien..
In beide gevallen is volgens mij redelijk duidelijk te zien dat de ATi X800XL goed tot zeer goed mee kan komen met de 6800GT, en in bepaalde gevallen er dik overheen walst (HalfLife2, UT2004, NFSU2)... Alleen op OpenGL-gebied (Doom3 etc.) laat de X800XL nog wat liggen, maar ATi is nog steeds hard aan de drivers aan het spijkeren...
Conclusie: Het zijn gelijkwaardige kaarten, waarbij de ATi-kaart in totaal iets beter presteert dan de 6800GT, en goedkoper is...
Je hebt helemaal gelijkJejking schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 12:10:
[...]
Nou... ga dan maar eens kijken op Tbreak, of op DriverHeaven
In beide gevallen is volgens mij redelijk duidelijk te zien dat de ATi X800XL goed tot zeer goed mee kan komen met de 6800GT, en in bepaalde gevallen er dik overheen walst (HalfLife2, UT2004, NFSU2)... Alleen op OpenGL-gebied (Doom3 etc.) laat de X800XL nog wat liggen, maar ATi is nog steeds hard aan de drivers aan het spijkeren...
Conclusie: Het zijn gelijkwaardige kaarten, waarbij de ATi-kaart in totaal iets beter presteert dan de 6800GT, en goedkoper is...
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Anoniem: 99592
En of-ie mooi is!! Ik heb zelf de HIS X850 Platinum Edition IceQ II PCI-e versie met diezelfde koeler. Goed en zeer stil. Ik moet hem nog wat testen met 3DMark, maar hij wordt er niet warm van denk ik. En met de Zalman CU7700 processorkoeling in mijn CM Stacker kast heb ik een fijn stil systeempje.Aight! schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 22:57:
Die His X800XL is zeer mooi man:
http://www.guru3d.com/article/Videocards/187/15/
Hun krijgen hem op (450/1200), jammer dat de core niet zo hoog gaat....
Mooi kaartje dus.
Ik wil ook zon X800 XL gaan halen maar ik wacht nog op de AGP versie, die zou binnenkort uitkomen
Ik weet niet of je het al wist, maar die is net paar dagen geleden aangekondigd, had CJ ook al gemeld trouwens, maar voor jou doen we het nog een keer overlazrambo schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 15:52:
Ik wil ook zon X800 XL gaan halen maar ik wacht nog op de AGP versie, die zou binnenkort uitkomen
Whoops, je ziet het, dat X800 met al die achtervoegsels maakt steeds meer slachtoffersThund3r schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 12:45:
Je hebt helemaal gelijkmaar Gifted had het over de 6600GT vs de X800, en niet de X800XL.
Interview met ATi's Andrew Dodd
Auphan Online heeft een interview met Andrew Dodd van ATi geplaatst. Andrew Dodd is Software Product Manager en zijn functie houd in dat hij nieuwe features bedenkt voor Catalyst en de algemene software roadmap van ATi plant.
Er worden wat interessante vragen gesteld over bv AMR, maar ATi medewerkers praten over het algemeen niet over 'unannounced products', maar hij weet te vertellen dat ATi een strategie klaar heeft staan om SLI tegen te gaan.
Lees het complete interview hier: http://auphanonline.com/articles/view.php?article_id=1633
Nieuws: Eerste X700 AGP gespot
Klik op deze link voor plaatjes: http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33806431
Auphan Online heeft een interview met Andrew Dodd van ATi geplaatst. Andrew Dodd is Software Product Manager en zijn functie houd in dat hij nieuwe features bedenkt voor Catalyst en de algemene software roadmap van ATi plant.
Er worden wat interessante vragen gesteld over bv AMR, maar ATi medewerkers praten over het algemeen niet over 'unannounced products', maar hij weet te vertellen dat ATi een strategie klaar heeft staan om SLI tegen te gaan.
Ook Overdrive 4 wordt even genoemd:[Andrew Dodd]: Unfortunately there isn't much I can say in regards to this issue, the only thing I can say is that we have a strategy for this technology.
Tussen de regels door kun je een klein beetje opmaken dat R520 er aan staat te komen met 512MB geheugen...[Andrew Dodd]: The initial version of overdrive that came out had very cautious maximum limits to how far you could increase the engine clock. The reason that was so cautious was we wanted to guarantee that the user would never see any corruption and that everything would work flawlessly. With Overdrive 4 we are giving the end user a lot more leeway in both engine and memory, so now it is possible you will see hangs or you'll see corruption, so we're giving more control to the end user. And if for some reason a hang does occur from over-clocking VPU recover will set the clocks back to the default clocks, so users can't ever get themselves into trouble.
Lees het complete interview hier: http://auphanonline.com/articles/view.php?article_id=1633
Nieuws: Eerste X700 AGP gespot
Klik op deze link voor plaatjes: http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33806431
[ Voor 8% gewijzigd door CJ op 04-03-2005 16:21 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Anoniem: 107572
voordeel van de X800 T.O.V van de 6600GT isdat je meer voor je geld krijgt..
X800 heeft 12 pipe's 256 MB GDDR3 mem en een aardige software pack + kabels (hele aardige)
6600(GT) 8 pipe's, 128MB mem , vaak mindere software packs , en alsje een goede 6600GT wilt hebben met een dikke software pack , benje al weer 230 euro kwijt..
Ik ga igg voor de X800 of de X800XL , ik hoop dat de X800XL nog een beetje in price dropped hiero , anders gewoon de X800, en dan upgraden als ATI met de SM3.0 en AMR komt.
X800 heeft 12 pipe's 256 MB GDDR3 mem en een aardige software pack + kabels (hele aardige)
6600(GT) 8 pipe's, 128MB mem , vaak mindere software packs , en alsje een goede 6600GT wilt hebben met een dikke software pack , benje al weer 230 euro kwijt..
Ik ga igg voor de X800 of de X800XL , ik hoop dat de X800XL nog een beetje in price dropped hiero , anders gewoon de X800, en dan upgraden als ATI met de SM3.0 en AMR komt.
Software pakket is helemaal verschillend per fabrikant, vind je info een beetje krom neergezet zo. Als je een club 3d x800 of 6600 koopt is het pakket zeer mager ja. Koop je een Asus bv heb je bij beide kaarten veel extra's met software en kabels etc.Anoniem: 107572 schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 17:00:
voordeel van de X800 T.O.V van de 6600GT isdat je meer voor je geld krijgt..
Op HKEPC hebben ze foto's en een test van de bridged ATI x700 Pro, X800 en X800XL.
Nu zat ik zo te bladeren en het lijkt alsof de koeling van de X800 beter is en het geheugen sneller (1.6ns ipv 2.0, hoe ging dat rekensommetje ook al weer hoe snel dat geheugen dan kan?). Hebben ze nou die kaarten omgedraaid of wordt de X800 echt een overclock wondertje?
X800 volgens HKEPC: http://www.hkepc.com/hwdb/rialto-3.htm
In het zelfde artikel wordt ook de temperatuur van de Rialto van ATi en de HSI bridge van Nvidia gemeten.
De Rialto blijft in alle gevallen koeler: 26cº vs 35cº - idle en 32cº vs 40cº -full load.
Daarna hebben ze wat benchmarks gedraaid.
Ik heb de resultaten van de AGP vs PCI-E kaarten even hieronder neergezet:

Mijn conclusie is dat er toch aardig wat verschil zit tussen de PCI-E en de AGP versie, in het voordeel van de PCI-E variant.
Nu zat ik zo te bladeren en het lijkt alsof de koeling van de X800 beter is en het geheugen sneller (1.6ns ipv 2.0, hoe ging dat rekensommetje ook al weer hoe snel dat geheugen dan kan?). Hebben ze nou die kaarten omgedraaid of wordt de X800 echt een overclock wondertje?
X800 volgens HKEPC: http://www.hkepc.com/hwdb/rialto-3.htm
In het zelfde artikel wordt ook de temperatuur van de Rialto van ATi en de HSI bridge van Nvidia gemeten.
De Rialto blijft in alle gevallen koeler: 26cº vs 35cº - idle en 32cº vs 40cº -full load.
Daarna hebben ze wat benchmarks gedraaid.
Ik heb de resultaten van de AGP vs PCI-E kaarten even hieronder neergezet:

Mijn conclusie is dat er toch aardig wat verschil zit tussen de PCI-E en de AGP versie, in het voordeel van de PCI-E variant.
[ Voor 5% gewijzigd door Zeus op 05-03-2005 00:44 ]
"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "
Het ligt er maar aan hoeveel je die 1 FPS waard is om een "aardig verschil" te noemen.
Ik sluit me bij Phuncz aan. Als je 1 of 2 % (soms niet eens omgerekend 1fps) als "aardig wat verschil" beschouwt, dan heb je gelijk. Maar zelf noem ik "aardig wat verschil" als er 5 - 10% verschil of zelfs meer is. En dat is er niet.
[ Voor 50% gewijzigd door CJ op 05-03-2005 03:22 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Mja misschien had ik ook beter moeten schrijven; aardig wat verschil tussen de bridge chip van Nvidia en die van ATi. want als je naar benchmarks van de 6600GT gaat kijken merk je toch dat de AGP versie sneller is dan de PCI-E. Ook weer met een paar procenten, maar toch.
"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "
Kleine verschillen tussen AGP en PCIe zijn vaak te wijten aan het platform verschil. Ik heb reviews gezien van de HSI bridge chip (op bv Beyond3d) waar de PCIe constant sneller was in gevallen waar bandbreedte niet belangrijk was maar fillrate belangrijker was. Het zou dus heel goed kunnen dat dit dezelfde reden is dat er kleine verschillen tussen de Rialto versie en de native versies van de Radeons. En dat het allemaal binnen de foutmarge zit van 1% of 2% is dan helemaal niet verkeerd.
Zouden we nou bij de R520 een 512 bits brede (mem)bus te zien krijgen? Ik vrees anders dat met het huidige geheugen de (geheugen)bandbreedte wel weer eens een beperkende rol zou kunnen spelen.
Niet op voorraad.
Volgens mij krijgen we dan wel erg dikke PCB's?edward2 schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 14:02:
Zouden we nou bij de R520 een 512 bits brede (mem)bus te zien krijgen? Ik vrees anders dat met het huidige geheugen de (geheugen)bandbreedte wel weer eens een beperkende rol zou kunnen spelen.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Ik weet niet wat voor tests jij gezien hebt, maar de 6600gt agp is sowieso slomer dan de pci-e versie omdat de agp versie 900mhz mem heeft tov 1000mhz van de pci-eAlthalus schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 09:30:
Mja misschien had ik ook beter moeten schrijven; aardig wat verschil tussen de bridge chip van Nvidia en die van ATi. want als je naar benchmarks van de 6600GT gaat kijken merk je toch dat de AGP versie sneller is dan de PCI-E. Ook weer met een paar procenten, maar toch.
Waarom moet het pcb dikker zijn bij een bredere membus?Thund3r schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 14:15:
[...]
Volgens mij krijgen we dan wel erg dikke PCB's?
[ Voor 18% gewijzigd door Brainless-NL op 05-03-2005 14:22 ]
Ik d8 iig dat een 256bits bus meer layers nodig had dan een 128bits bus? die 9800 Pro 128bits hebben volgens mij een 6layer PCB, tegenover de 8layer PCB van de 9800Pro 256bits, maar dit weet ik dus niet zeker.Brainless-NL schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 14:21:
[...]
Ik weet niet wat voor tests jij gezien hebt, maar de 6600gt agp is sowieso slomer dan de pci-e versie omdat de agp versie 900mhz mem heeft tov 1000mhz van de pci-e
[...]
Waarom moet het pcb dikker zijn bij een bredere membus?
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Ik denk het niet, een 512 bit bus werd ontkend door verschillende mensen op b3d. Het grootste nadeel aan een 512 bit bus is het een veel compexer pcb nodig heeft, iets wat een groot probleem was voor perhelia toen die voor het eerst met een 256bit bus kwamen.edward2 schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 14:02:
Ik denk vooral dat de HyperZ architectuur een grote update gaat krijgen op de R520, misschien krijgt de R520 wel een kleine buffer voor shader operaties & snelle vertex texturing. De architectuur moet ook worden uitgebreid voor 512 MB en meer geheugen, nieuwe aa modi, 8 & 10 samples moeten toegankelijk worden enzovoort. En laten we niet vergeten dat de HyperZ engine speciale optimalisaties voor Doom3-stijl spelen moet krijgen.
De huidige spelen zijn helemaal niet zo beperkt door de geheugenbandbreedte anders zou de performance hit van AA en aniso veel groter zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door oeLangOetan op 05-03-2005 14:49 ]
Nee, maar dat komt ook misschien doordat fillrate en membreedte nu misschien nog redelijk in evenwicht zijn, maar als straks de R520 24 pipes, en dus veel meer fillrate, heeft, is dat misschien niet meer het geval met een 256 bits brede bus, puur fysiek dan. Misschien wordt de R520 wel een gedeeltelijke tiler? Of is dat ook out of the question?oeLangOetan schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 14:47:
[...]
De huidige spelen zijn helemaal niet zo beperkt door de geheugenbandbreedte anders zou de performance hit van AA en aniso veel groter zijn.
Niet op voorraad.
vandaar dat je me nog nooit hebt horen beweren dat de R520 24 pipes gaat hebben...edward2 schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 15:10:
[...]
Nee, maar dat komt ook misschien doordat fillrate en membreedte nu misschien nog redelijk in evenwicht zijn, maar als straks de R520 24 pipes, en dus veel meer fillrate, heeft, is dat misschien niet meer het geval met een 256 bits brede bus, puur fysiek dan. Misschien wordt de R520 wel een gedeeltelijke tiler? Of is dat ook out of the question?
& misschien wordt het tijd dat je de definitie fillrate herziet, de term heeft nu weinig zin meer
edit: njah, een tiler, in theorie waarschijnlijk wel mogelijk aangezien alle taakverdeling, setup van de pixels,... op de geheugen controller gebeurt (althans dat vermoed ik), de quads zelf gaan altijd slechts driehoek per driehoek kunnen verwerken, en de geometry units zijn helemaal nieuw (als we de geruchten mogen geloven). Eigenlijk doet de R300+ al een soort van tiling met Hiarchical Z. Wat powervr deed is natuurlijk een ander paar mouwen. Ik denk dat we voor zoon "revolutionaire" verandering gaan moeten wachten op een geheel nieuwe architectuur, maar ik zou het niet durven uitsluiten.
[ Voor 33% gewijzigd door oeLangOetan op 05-03-2005 18:09 ]
Anoniem: 109640
Ik kijk net in de pricewatch niet te geloven
Zie Sapphire Radeon X800 XT 256MB (PCIe, DVI) € 260,22 bij HardwareTotaal.nl
Zal wel een fout zijn dus even gekeken is het een Sapphire Radeon X800, hoe kan je dit melden?
Zie Sapphire Radeon X800 XT 256MB (PCIe, DVI) € 260,22 bij HardwareTotaal.nl
Zal wel een fout zijn dus even gekeken is het een Sapphire Radeon X800, hoe kan je dit melden?
Anoniem: 109887
wanneer komt ATi nou met een AMR Moederbord , Zou graag twee X850XT PE in mijn systeen willen zetten
.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 109887 op 06-03-2005 20:27 ]
Er gaan geruchten dat het al in de X850 Serie (en de X800XL) zou zitten, net als dat nvidia pas met het nieuws naar buiten kwam toen SLI (in Doom3) werkte, zodat het gedemonstreed kon worden, wat toen echter nog 2 maanden duurde.Tyranium schreef op zondag 06 maart 2005 @ 22:46:
AMR is toch pas vanaf R520?
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Mja ik snap niet waarom het zolang duurt, hebben ze problemen met de chipset ofzo ?
Anoniem: 38733
Het gaat inderdaad blijkbaar niet van een leien dakje, anders had het er al geweest. (Nv verkoopt namelijk érg veel Sli-ready plankjes, ik kan me niet voorstellen dat Ati deze doorn niet zsm uit haar oog wil halen.Phuncz schreef op zondag 06 maart 2005 @ 23:56:
Mja ik snap niet waarom het zolang duurt, hebben ze problemen met de chipset ofzo ?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 07-03-2005 00:45 ]
Volgens de hardnekkigste geruchten is AMR mobo-chipset afhankelijk en niet VPU afhankelijk. AMR zou moeten werken met alle kaarten, alleen vraag ik me in dit geval af hoe de loadbalancing gedaan wordt wanneer er een X850XT met een R520 gepaired wordt aangezien 1 kaart SM2.0b is en de ander SM3.0+.Tyranium schreef op zondag 06 maart 2005 @ 22:46:
AMR is toch pas vanaf R520?
Ander gerucht wat ik opgevangen heb. R520 is een 24x1 kaart met 8 vertexshaders. De 8 vertexshaders kunnen ook als pixelshaders gebruikt worden. Dit zou tevens kunnen verklaren waarom op sommige plekken men zegt dat het een 24x1 kaart is die ook als 32x1 zou kunnen werken, en waarom ATi nog steeds naar werknemers op zoek is die nieuwe code voor "hybrid vertex textures" konden ontwikkelen, als ook aan de slag kon gaan met R600 en de WFG driver.
Hier nog even weer een van de vier vacatures (mocht er iemand interesse hebben
Wat je moet kunnen?
- Design and develope Direct3D driver software for R3XX, R520, R600 XP and Longhorn drivers
- Develop new code for R520 HWL and hybrid vertex textures.
- Develop new code for the R600 HWL
- Develop new code for the Longhorn Independent layer
- Develop new code for the WGF driver
- Fix EPR and work on performance issues
Het zou leuk zijn als het op alle kaarten werkt, kan je gaan rommelen met zeldzame kaarten in AMR mode, of 2 ultra cheap kaarten die misschien zelfs sneller zijn dan een kaartje van dezelfde prijsklasse van de 2 gecombineerd. Bij nVidia SLI zit je gebonden aan 6600 en 6800 reeks. Geen 6200's in SLI (zover ik toch weet).
Anoniem: 93354
Als je een 6200 koopt ben je ook niet echt opzoek naar grafische kracht lijkt mij. Ik vind het niet zo vreemd dat NV het op de 6600 en 6800 serie houd dat zijn toch de kaarten die verkocht worden aan gamers enzo de rest van de kaarten is alleen voor mensen die office dingen doen.
Ik denk dat het Phuncz ook bedoelt dat het handig is voor 'later'. Stel je hebt nu een X300 en je koopt over een paar weken een X850XT, dan zou het gewoon leuk zijn om die twee kaarten naast elkaar te kunnen prikken en daardoor een klein beetje meer performance te krijgen (ook al is het maar 10%). Hierdoor wordt de afzetmarkt voor ATi meteen een stuk groter dan de SLI markt is voor nVidia aangezien echt alle soort PCIe kaarten aan elkaar gekoppeld kunnen worden..., zeker als het systeem goed werkt.
En zo kan je dus later ook bv. 2 el cheapo kaarten bij elkaar proppen. Heb hier nu ook bv. 2 of 3 Geforce 440MX'jes liggen gratis gekregen, zou leuk zijn als ik ze kon koppelen voor wat betere performance.
Dat is AGP, dan gaat die vlieger niet op. Is alleen voor PCI-E.Phuncz schreef op maandag 07 maart 2005 @ 09:26:
En zo kan je dus later ook bv. 2 el cheapo kaarten bij elkaar proppen. Heb hier nu ook bv. 2 of 3 Geforce 440MX'jes liggen gratis gekregen, zou leuk zijn als ik ze kon koppelen voor wat betere performance.
Beauty is in the eye of the beerholder
Ik wordt trouwens erg ongeduldig over de levertijden van alle X850 XT (PE) kaarten. Ik had er eentje bij Euromaxi.nl besteld, omdat er op hun website stond, dat ze hem binnen 5 werkdagen konden leveren. Na 5 dagen, geen kaart. Dus ik een mailtje sturen, krijg ik terug dat het nog makkelijk 2 weken kan duren! Ik heb echt een hekel aan bedrijven die dat soort vieze spelletjes spelen.
Hoe kan het dat de beschikbaarheid nog steeds zo laag is? Zijn er heftige productieproblemen?
Weet iemand nog waar ik een Sapphire X850XT PE kan bestellen, die er binnen een week is?
Ik upgrade mijn systeem meestal 1 keer in de 1,5 a 2 jaar en dan wil ik ook meteen de snelste kaart. Dus ik wil niet uitwijken naar een x800.
Hoe kan het dat de beschikbaarheid nog steeds zo laag is? Zijn er heftige productieproblemen?
Weet iemand nog waar ik een Sapphire X850XT PE kan bestellen, die er binnen een week is?
Ik upgrade mijn systeem meestal 1 keer in de 1,5 a 2 jaar en dan wil ik ook meteen de snelste kaart. Dus ik wil niet uitwijken naar een x800.
Ik bedoelde het ook maar met een voorbeeld hoe mijn situatie is. Maar later zijn er mensen die enkele budget PCI-E kaartjes hebben liggen ofzo.
De msi zag ik wel vandaag op vooraad bij Alternate.HellBeast schreef op maandag 07 maart 2005 @ 17:12:
Ik wordt trouwens erg ongeduldig over de levertijden van alle X850 XT (PE) kaarten. Ik had er eentje bij Euromaxi.nl besteld, omdat er op hun website stond, dat ze hem binnen 5 werkdagen konden leveren. Na 5 dagen, geen kaart. Dus ik een mailtje sturen, krijg ik terug dat het nog makkelijk 2 weken kan duren! Ik heb echt een hekel aan bedrijven die dat soort vieze spelletjes spelen.
Niet op voorraad.
Ik zit al een poosje te wachten op een Asus 850XT PE. In bestelling bij Azerty....moet het nu nog doen met een 440MX in mijn nieuwe systeem... aaargh
Ik heb geen zin meer om te wachten en heb een Sapphire X850XT gekocht bij Komplett. Het is geen PE, maar ik las in een hoop reviews dat je de XT versie makkelijk kunt overklokken tot boven een PE.
Ik had geluk, er waren er nog 5. Scheelt me ook nog eens 40 euro. Als je interesse hebt :
Sapphire X850XT 256MB voor totaal 444 euro. (inclusief verzendkosten). Wel opschieten, op het moment van dit bericht hebben ze er nog maar 4 op voorraad.
Ik had geluk, er waren er nog 5. Scheelt me ook nog eens 40 euro. Als je interesse hebt :
Sapphire X850XT 256MB voor totaal 444 euro. (inclusief verzendkosten). Wel opschieten, op het moment van dit bericht hebben ze er nog maar 4 op voorraad.
Anoniem: 115092
Zooo, das een koopje. Ik heb al een goede videokaart, maar dit is zeker aan te bevelen voor mensen die nog op zoek zijn naar wat leuks (mits ze geld hebben voor high-end segment)!!!
Nieuwsbericht: Medion gebruikt X740XL in nieuwe Aldi PC!
Sommige oplettende Tweakers hebben het ongetwijfeld al gespot op de Duitse Aldi site... maar de nieuwe Aldi PC die door Medion wordt geleverd, maakt gebruik van de ATi Radeon X740XL. Qua performance en specs zit deze kaart tussen de X700XT en X700Pro in.
VPU: RV410
Core snelheid: 425 Mhz
Mem snelheid: 450 Mhz GDDR3
De core loopt dus op dezelfde snelheid als de X700Pro, maar het geheugen is iets hoger geklokt dan de X700Pro (432 Mhz) en lager dan de X700XT (525 Mhz). De videokaarten in Medion PC's worden doorgaans gemaakt door MSI.
Bron: http://www.aldi-essen.de/OFFER_D/OFFER_10/OFF001.HTM
Sommige oplettende Tweakers hebben het ongetwijfeld al gespot op de Duitse Aldi site... maar de nieuwe Aldi PC die door Medion wordt geleverd, maakt gebruik van de ATi Radeon X740XL. Qua performance en specs zit deze kaart tussen de X700XT en X700Pro in.
VPU: RV410
Core snelheid: 425 Mhz
Mem snelheid: 450 Mhz GDDR3
De core loopt dus op dezelfde snelheid als de X700Pro, maar het geheugen is iets hoger geklokt dan de X700Pro (432 Mhz) en lager dan de X700XT (525 Mhz). De videokaarten in Medion PC's worden doorgaans gemaakt door MSI.
Bron: http://www.aldi-essen.de/OFFER_D/OFFER_10/OFF001.HTM
Eind van de week komt er een hoop info over ati moederborden vanaf de cebit denk ik
http://www.xtremesystems....d.php?p=746566#post746566
http://www.xtremesystems....d.php?p=746566#post746566
Ook leuk is het commentaar ietsje verder van de ATi medewerker:
It does have all the stuff you need as well as a unique look. I've never seen a motherboard look anything like it before. It is overkill in many ways, so it will be just right for the enthusiast.
Wie weet is het in 2 stukken gemaakt
Of built-in CCFL's...
Anoniem: 115092
Waarschijnlijk in puzzel vorm. Zo eentje van 1000 stukjes voor experts. Originele vorm en bovendien goedkoop te produceren. Je maakt een moederboord volgens normaal procedé , laat hem van 100 meter hoog naar beneden flikkeren en klaar is keesWie weet is het in 2 stukken gemaakt Of built-in CCFL's...
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 115092 op 08-03-2005 20:49 ]
X800XT AIW Review @ Hexus: ATi geeft verklaring voor verlate komst
De X800XT AIW zou eigenlijk al in September/Oktober 2004 op de markt verschijnen, maar verscheen maar niet in de winkels. De redenen waren dat er verschillende technische problemen waren. Nu pas verschijnen de eerste kaarten in de retailkanalen. Hexus.Net heeft een uitgebreide review van de X800XT AIW geplaatst en tevens aan ATI gevraagd waardoor het kwam dat de kaart te laat verscheen. ATi legde Hexus open en eerlijk uit waarom de kaart laat was.
De X800XT AIW zou eigenlijk al in September/Oktober 2004 op de markt verschijnen, maar verscheen maar niet in de winkels. De redenen waren dat er verschillende technische problemen waren. Nu pas verschijnen de eerste kaarten in de retailkanalen. Hexus.Net heeft een uitgebreide review van de X800XT AIW geplaatst en tevens aan ATI gevraagd waardoor het kwam dat de kaart te laat verscheen. ATi legde Hexus open en eerlijk uit waarom de kaart laat was.
Bron: http://www.hexus.net/cont...JRD0xMDMxJnVybF9wYWdlPTE=Before I sum things up, a little on why the X800 XT AIW was late. ATI initially planned to launch somewhere back in September or October of last year and I'm fairly sure early boards were demonstrated at press events to selected journalists. James Morris covered such an event for us here. Then ATI hit a couple of snags that mounted up to cause the multi-month delay.
Their major problem was creating the I/O connectors that hook up to the backplane. Have another look at it here and spot the tiny connector it's feeding into on the left, here. That's a whole bunch of separate signals to have working correctly without interference, fed into a connector small enough to make it into that backplane space left by larger DVI and VGA connections. You can appreciate the engineering needed to get that working correctly for all markets.
Following that, minor implementation issues with the Microtune tuner (unrelated to the tuner, just in getting it working right on the PCB) and the implementation of the entire product using AGP as the interconnect (a lot more fraught than using PCI Express!) pushed things back. However, that time spent perfecting things has caused them to deliver the product I certainly hoped they would.
Xbox2 GPU draait Half-Life 2 "with ease"
Het staat inmiddels ook op de FP van Tweakers.net en is ook hier zeker een vermelding waard... Via gamesdevelopers op de Games Developers Conference die nu plaats vindt, is men er achter gekomen dat de R500 die in de Xbox2 zit op 500 Mhz draait, SM3.0 ondersteunt, het gemakkelijk HL2 kan draaien en de final GPU in de zomer gereleased zal worden.
Het staat inmiddels ook op de FP van Tweakers.net en is ook hier zeker een vermelding waard... Via gamesdevelopers op de Games Developers Conference die nu plaats vindt, is men er achter gekomen dat de R500 die in de Xbox2 zit op 500 Mhz draait, SM3.0 ondersteunt, het gemakkelijk HL2 kan draaien en de final GPU in de zomer gereleased zal worden.
Bron: http://xbox.gamespy.com/xbox/microsoft-xbox/594331p1.htmlXenon's GPU is a generation beyond the ATI X800. Its clock speed is 500 MHz and it supports Shader 3.0. Developers are currently working with an alpha 2 GPU. Beta GPU units are expected by May and the final GPU is slated for a summer release. The final GPU will be more powerful than anything on the market today; in game terms, it would handle a game like Half-Life 2 with ease.
[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 09-03-2005 11:45 ]
Anoniem: 137966
Een x800 draait hl2 ook met veel aa/aaf en hoge reso nog soepel het is eerder de cpu die voor framedrops zorgt in hl2 dan de gpu.CJ schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 11:40:
Xbox2 GPU draait Half-Life 2 "with ease"
[...]
Bron: http://xbox.gamespy.com/xbox/microsoft-xbox/594331p1.html
Maar het was toch eigelijk al min of meer zeker dat de gpu die nu in de xbox 2 komt erin zou komen?
Klasgenoot eergister besteld, vandaag was hij binnen, zelfde geld voor een ex-collega, die heb vorige week besteld had en de dag erna binnen.Anoniem: 137966 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 12:11:
![]()
Wat een bullshit van die beschikbaarheid van de X850 serie. Deze zijn nog bijna nergens te krijgen. Het lijkt op hetzelfde drama als de X800 serie. Gewoon klote. Iedereen die zo'n kaart heeft besteld wacht al een paar weken op levering.
Je moet gewoon eventjes goed kijken waar hij op voorraad is, ze zijn gewoon ontzettend populair die kaartjes, en dan zijn de winkels snel door hun voorraaden heen ja.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Benieuwd of GFmike nog leuke nieuwtjes op Cebit vind 
in 2002 was ik met hem mee en hadden we een leuke roadmap van club3d gevonden en online gezet (vast wel besproken in het Radeon topic van dat moment)
Ik begreep van hem dat er vrijdagavond een leuk ATI feestje was omdat ze 20 jaar bestaan, vind eigenlijk dat ik ook wel een uitnodiging mag krijgen (en Edward, Bomberman, Twister en nog wat die aan de wieg van deze (of eigenlijk de vorige) ATI draad op GoT staan (in 2000))
in 2002 was ik met hem mee en hadden we een leuke roadmap van club3d gevonden en online gezet (vast wel besproken in het Radeon topic van dat moment)
Ik begreep van hem dat er vrijdagavond een leuk ATI feestje was omdat ze 20 jaar bestaan, vind eigenlijk dat ik ook wel een uitnodiging mag krijgen (en Edward, Bomberman, Twister en nog wat die aan de wieg van deze (of eigenlijk de vorige) ATI draad op GoT staan (in 2000))
Ook net mijn x850XT binnen, alleen moet ik nog wachten tot mijn processor + geheugen er is. Omgekeerde wereld.
Klopt. Het was al bekend dat R500 in de Xbox2 zou zitten, maar het was nog niet helemaal duidelijk op wat voor snelheid het zou draaien. Er gingen al wel geruchten van 500 Mhz, maar die snelheid is dus nu bevestigd voor de Alpha 2 GPU. Er zit dus een kans in dat de Beta GPU en Final GPU op nog hogere snelheden draaien. En alles draait dus op SM3.0 en uit het commentaar kan je dus opmaken dat ATi geen enkele moeite heeft gehad met SM3.0 te integreren en dit ook op volle snelheid te laten werken op een compleet nieuwe unified architectuur.Anoniem: 93354 schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 13:41:
[...]
Een x800 draait hl2 ook met veel aa/aaf en hoge reso nog soepel het is eerder de cpu die voor framedrops zorgt in hl2 dan de gpu.
Maar het was toch eigelijk al min of meer zeker dat de gpu die nu in de xbox 2 komt erin zou komen?
ATI R520 Fudo goes AGP
http://www.theinquirer.net/?article=21699
Het was imo wel een beetje te verwachten maar toch goed nieuws voor de AGP'ers onder ons.Pre ceBIT stuff
By Fuad Abazovic in Wien: woensdag 09 maart 2005, 12:16
THROUGH THE WONDERS of Airport Wireless LAN powered with Centrino marchitecture we learned that the next generation ATI part R520 chip codenamed Fudo will get an AGP version as well.
We don't know many details about it yet, but we are almost certain that ATI plans to bridge the R520 chip with its Rialto bridge chip. It did it before with R480, R430 and RV410 as it just announced those chips bridged back to AGP using Rialto bridge.
The AGP lovers will get the chance to use their existing motherboards and won't have to migrate to PCI Express just for the R520. That's nothing more than good news for all of you that just like AGP platforms.
The R520 AGP will have the same specs as the PCIe card. We believe that CeBIT might bring some more details about the R520 cards. PCIe cards are codenamed Raptor while AGP card might come under the other code name.
We heard that there are more chips based on R5x0 marchitecture that might mean that ATI will introduce Shader model 3.0 for all. Stay tuned for our reporting from Cebit. µ
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Anoniem: 27921
Klopt....ik ben zelf ook aardig source-geilJejking schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 12:10:
[...]
Nou... ga dan maar eens kijken op Tbreak, of op DriverHeaven
rivatuneren, blaast ik naar dik 14000 3dmarks nou dat is toch wel x850 classe en beyond dacht ik,
en de stressedtest in cs-source zit ook op 120fps met alle eye-candy aan op 1600x1200!
dus een 6800GT is een kaart met echt enorm potentieel! en zijn de verschillen te verwaarlozen..en beide kaartenbakkers hebben nog echt niet het onderste uit de kan laten zien denk ik..met deze kaarten.Ik zou gewoon naar het te besteden budget kijken en niet naar ati of nvidia want zoveel maakt het echt niet uit allemaal.
Ik vraag me af hoeveel verschil de AGP en PCI-E versie van de R520 gaan verschillen in performance op een vergelijkbaar systeem. Nu is het verschil nauwelijks 1-2% met de X800/X850's...
Ik denk dat het wel een redelijk verschil zal zijn (iig genoeg om een pci-e mobo te kopen). Neem aan dat de r520 toch meer met het oog op pci-e is gemaakt terwijl de x85/00 voor agp is gemaakt.
Iemand trouwens ervaring met dit bordje: http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=639?
Eerst Xpress200 bord, leuke specs opzich (jammer genoeg geen PCI-e 1x) en een prijs voor 98 Euro het goedkoopste bord voor S939 en PCI-Express
Eerst Xpress200 bord, leuke specs opzich (jammer genoeg geen PCI-e 1x) en een prijs voor 98 Euro het goedkoopste bord voor S939 en PCI-Express
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Sireric had dit al 2 maand geleden bevestigd op rage3d, TheInq brengt geen nieuwtjes, ze "rebranden" de source.Help!!!! schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 18:54:
ATI R520 Fudo goes AGP
[...]
Het was imo wel een beetje te verwachten maar toch goed nieuws voor de AGP'ers onder ons.
Anoniem: 128210
Is er al iets bekend over de x800 non pro agp.
Ik vind het een beetje jammer dat het omzetten van pci-e naar agp zolang duurt
Ik vind het een beetje jammer dat het omzetten van pci-e naar agp zolang duurt

5.3 is uit, check www.ati.com
Ik weet niet waar het precies aan ligt hoor, maar op mijn redelijk gedateerde pc'tje
(P4 2,0Ghz, 1024Mb, Radeon 9700) draait HL2 echt wel lekker met ALLE grafische troep
op High en 1200x960 resolutie . . . Met redelijke framerate (schat ong. 30 Fps).
Mijn vraag is : Waarom willen jullie nu precies de nieuwste/snelste kaart hebben op het moment
dat ie uitgebracht word? Deze kaarten halen toch ook best een redelijke performance.
Ik speel weinig spellen, maar gebruik wel veel Open GL en andere 3D voor VJ'en.
In mijn "live" pc zit zelfs nog een 8500dv AIW die het nog aardig trekt . . .
Zie ik iets over het hoofd ofzo?
Groeten
(P4 2,0Ghz, 1024Mb, Radeon 9700) draait HL2 echt wel lekker met ALLE grafische troep
op High en 1200x960 resolutie . . . Met redelijke framerate (schat ong. 30 Fps).
Mijn vraag is : Waarom willen jullie nu precies de nieuwste/snelste kaart hebben op het moment
dat ie uitgebracht word? Deze kaarten halen toch ook best een redelijke performance.
Groeten
It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!
Je zegt het zelf al: "ik speel weinig spellen".Afterburner79 schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 02:06:
Ik weet niet waar het precies aan ligt hoor, maar op mijn redelijk gedateerde pc'tje
Groeten

De meeste recente spellen trek je niet meer op een vorige gen kaart @1280 of hoger met veel AA/AF. Ja, sommige misschien wel met 30fps zoals jij aangeeft maar velen vinden dit niet acceptabel, niet "smooth" genoeg.
idd, dat geldt ook voor mij. Met m'n vorige kaart, een 9800XT, kon ik wel spelen met alles op high, op 1280x1024, 4xAA, 8xAF enzo, maar dan liep het niet echt 'smooth' zeg maar. Toen ik die kaart verving voor een X800XT PE kon ik met dezelfde, en zelfs hogere, settings, dezelfde games spelen zonder dat ik nu vertraging zag.
Het verschilt trouwens ook van persoon tot persoon, de een merkt niet eens dat die met 20fps speelt, terwijl de ander een game onder 50fps niet 'smooth' vind spelen, ik behoor tot de laatste categorie.
Net zoals de ene persoon niet eens door heeft dat die achter een scherm werkt die op 60Hz staat, en de ander wel. Ikzelf heb liever 85Hz of hoger, alles daaronder zie ik knipperen, het liefst trouwens 100Hz.
Anyway games zien er ook stukken beter uit met AA en AF aan, ik neem aan dat je dat niet aan hebt staan op die res met je 9700? Dat verschil zag ik al toen ik nog een POV Ti4200 had. Het werkte wel, maar zorgde wel voor een hoge framedrop.
BTW ontopic:
Ik draai nu al twee weken met Cat 5.2 CCC, werkt perfect, maar om de zoveel tijd crasht CCC als ik het via de taakbalk wil benaderen (duurt trouwens sowieso best lang dat openen), een vage .Net melding. Ik kan het dan wel weer gewoon openen vanaf het buroblad, jullie ook last van?
En over ATi Tool, gebruikt iemand versie 0.0.23 ook met 5.2, of heb je dan 24 beta nodig?
Het verschilt trouwens ook van persoon tot persoon, de een merkt niet eens dat die met 20fps speelt, terwijl de ander een game onder 50fps niet 'smooth' vind spelen, ik behoor tot de laatste categorie.
Net zoals de ene persoon niet eens door heeft dat die achter een scherm werkt die op 60Hz staat, en de ander wel. Ikzelf heb liever 85Hz of hoger, alles daaronder zie ik knipperen, het liefst trouwens 100Hz.
Anyway games zien er ook stukken beter uit met AA en AF aan, ik neem aan dat je dat niet aan hebt staan op die res met je 9700? Dat verschil zag ik al toen ik nog een POV Ti4200 had. Het werkte wel, maar zorgde wel voor een hoge framedrop.
BTW ontopic:
Ik draai nu al twee weken met Cat 5.2 CCC, werkt perfect, maar om de zoveel tijd crasht CCC als ik het via de taakbalk wil benaderen (duurt trouwens sowieso best lang dat openen), een vage .Net melding. Ik kan het dan wel weer gewoon openen vanaf het buroblad, jullie ook last van?
En over ATi Tool, gebruikt iemand versie 0.0.23 ook met 5.2, of heb je dan 24 beta nodig?
Dat had ik dus ook, en ben nu weer naar de niet CCC versie van 5.3MaTr1x schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 07:58:
BTW ontopic:
Zag sowieso weinig reden om de CCC te installeren ipv de ouderwetse cp
Dat is mooi maar ff eerlijk wat wil je nu met die opmerking over the InqoeLangOetan schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 21:06:
[...]
Sireric had dit al 2 maand geleden bevestigd op rage3d, TheInq brengt geen nieuwtjes, ze "rebranden" de source.
Zij melden het mss later maar het is toch een andere bron?
Of bedoel je met "rebranden the source" dat ze twee maanden later Sireric's nieuwtje opgeduikeld hebben en het nu posten onder het mom van een eigen bron. Lijkt me erg sterk dat ze zover gaan. Behalve "hard" nieuws posten ze idd vagere reruchten maar ik heb niet de indruk dat ze dit soort dingen doen die jij zegt.
Waarom wordt er altijd zo afgegeven over the Inquirer. T is een geruchten/nieuws site.
So What.....
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 10-03-2005 12:18 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
iemand?Thund3r schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 20:14:
Iemand trouwens ervaring met dit bordje: http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=639?
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Het is vaak wel zo. The Inq heeft in het verleden al vaak genoeg laten doen voorkomen alsof zij de scoop/primeur hadden met bepaalde nieuwtjes, terwijl dit achteraf gewoon al door anderen is verteld. Vaak is iets in een interview vermeld, maar wordt het een paar maanden later als groot nieuws gebracht, terwijl het eigenlijk al duidelijk was dat dit zou gebeuren. En soms brengen ze iets als nieuws, wat zo voor de hand ligt en wat ze al -tig keer hebben vermeld. Maar toch weten ze het weer zo te brengen, dat mensen massaal denken dat het 'echt nieuws' is en bereikt dit weer de verschillende frontpages van grote hardwaresites.Help!!!! schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 12:18:
[...]
Dat is mooi maar ff eerlijk wat wil je nu met die opmerking over the Inq![]()
Zij melden het mss later maar het is toch een andere bron?
Of bedoel je met "rebranden the source" dat ze twee maanden later Sireric's nieuwtje opgeduikeld hebben en het nu posten onder het mom van een eigen bron. Lijkt me erg sterk dat ze zover gaan. Behalve "hard" nieuws posten ze idd vagere reruchten maar ik heb niet de indruk dat ze dit soort dingen doen die jij zegt.
Waarom wordt er altijd zo afgegeven over the Inquirer. T is een geruchten/nieuws site.
So What.....
De reden dat er zo veel wordt afgegeven door bepaalde mensen is dat er een redelijk groot aantal mensen zijn die de nieuwtjes van The Inq voor waarheid aannemen. Hoe vaak is het al niet voorgekomen dat er iets gepost werd op The Inq en dit even later op -tig nieuwssites is verschenen, terwijl de helft van de info niet klopte?
Voorbeeldje van nieuws dat The Inq postte en die verschillende frontpages heeft gehaald van bv Anandtech, Tweakers, Toms Hardware, HardOCP is dat The Inq begon met "8 extreme pipelines" van de R420, toen werd het ineens een 8x2 architectuur, en later werden het er 12. Uiteindelijk bleek R420 altijd al een 16 piper te zijn. Hetzelfde gold voor de NV40... The Inq heeft alle mogelijke configuraties al gehad en sommige sites namen dit klakkeloos over.
Dan iets anders, ATi heeft haar presentaties van de GDC 2005 op haar site gezet. Daaronder ook de presentatie over "3.0 Shaders": http://www.ati.com/develo...utorial01_3_0_Shaders.pdf ATi's SM3.0 kaarten zit er al gauw aan te komen... Hier de rest van de documenten: http://www.ati.com/developer/techpapers.html
Mooi bord, is er al bekend wanneer die leverbaar is?Beverhoofd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 12:37:
nieuwe ati bord ^^
http://www.xtremesystems....de=thread&order=0&thold=0
dik design :0
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Wow, Ati waterblokjes, hoe stoer is dat ! De evolutie naar standaard waterkoeling is niet meer ver weg zie ik... Helaas nog steeds no sign of AMR...
Nieuwsflash: The Inq bericht dat ATi AMR onder NDA vertoond aan de pers
Nieuwsflash: The Inq bericht dat ATi naast R520 nog 2 andere R5xx kaarten klaar heeft staan
Bron: http://www.theinq.net/?article=21749ATI is showing of its motherboard supporting ATI Multiple VPU powered with two Radeon X850 XT PE cards or should we use R480 codenames. This ough to be faster than two times 6800 Ultra than Nvidia has to offer and upcomming R520 times two might be a very fast solution. I guess ATI is readier with its Multiple VPU than many would have thought. µ
Nieuwsflash: The Inq bericht dat ATi naast R520 nog 2 andere R5xx kaarten klaar heeft staan
http://www.theinq.net/?article=21744ATI IS GETTING into Shader model 3.0 R5xx mood and it will be launching some more cards based on Fudo chip marchitecture. We managed to find out that there will be two more cards that we haven’t mentiond before, scheduled to come after R520.
[ Voor 30% gewijzigd door CJ op 11-03-2005 14:18 ]
Blijkbaar weet Ati alweer verrassend hard uit de hoek te komen als het waar is wat gezegd wordt.
Ik wil een pers kaart voor Cebit !!
(Benieuwd naar de verhalen van GfMike, die zal het ondertussen wel allemaal weten)
(Benieuwd naar de verhalen van GfMike, die zal het ondertussen wel allemaal weten)
Overigens is de codename voor de ATI chip in de Nintendo Revolution: Hollywood.
Specs worden pas op de E3 bekend gemaakt.
Specs worden pas op de E3 bekend gemaakt.
[ Voor 4% gewijzigd door schnumi op 11-03-2005 15:53 ]
"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"
Klopt. De Nintendo Revolution chip heet inderdaad Hollywood, wat heel goed past bij de CPU-naam "Broadway". 
Het ziet er naar uit dat GfMike een NDA heeft moeten tekenen als de berichten op The Inq kloppen.
Het ziet er naar uit dat GfMike een NDA heeft moeten tekenen als de berichten op The Inq kloppen.
Om maar even in te haken op Hollywood... Ben benieuwd waar deze chip op gebaseerd is. Waarschijnlijk een tussenvorm van R500-R600? Hollywood is al langer in ontwikkeling dan de R500 van de Xbox2, en komt ook nog eens later uit... De kans is dus groot dat Hollywood ook gebaseerd is op een SM3.0 chip. Dus straks hebben zowel de Xbox2, PS3 en Revolution een SM3.0-achtige chip. Zouden de ports van consoles naar PC nu dan eindelijk van betere kwaliteit zijn?
Op welk mobo zal die ATI multi gpu draaien? Want ik neem aan dat ook ATI methode een ATI based mobo verreist?
Niet op voorraad.
Goh eindelijk ook iemand die de opmars van de specs van consoles niet als bedreiging voor PC games zietCJ schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 18:24:
Zouden de ports van consoles naar PC nu dan eindelijk van betere kwaliteit zijn?
Niet op voorraad.
Hmm ik ga ook akkoord hiermee, dan wordt het emuleren een simpelere taak en het porten ook. Hoe meer de consoles op PC's gaan lijken, hoe beter voor ons. Tenzij de gamefabrikanten hun hoofdfranchises op consoles gaan storten...
Wel grappig als je de overeenkomsten ziet:
- Xbox2
GPU: ATi
CPU: IBM
- Revolution
- PS3
- GPU: nVidia
- CPU: IBM, Sony, Toshiba
IBM eet van 2 (of beter gezegd 3) walletjes tegelijk. ATi van 2. En nVidia heeft de populaire PS op zak.
Het zou me niets verbazen als Sapphire binnenkort ook een AMR versie van hun nieuwste enthusiast mobo lanceert (hierboven al door Beverhoofd gepost):

Specs:
- Xbox2
- Revolution
- PS3
- GPU: nVidia
- CPU: IBM, Sony, Toshiba
IBM eet van 2 (of beter gezegd 3) walletjes tegelijk. ATi van 2. En nVidia heeft de populaire PS op zak.
Het zou me niets verbazen als Sapphire binnenkort ook een AMR versie van hun nieuwste enthusiast mobo lanceert (hierboven al door Beverhoofd gepost):
Specs:
Heet het overigens uberhaupt wel AMR? Of toch MVP(U)?CPU Power Delivery:
-4 phase CPU power supply with the ability to deliver 170+ Amps
-provision for passive, water block or active air cooled mosfets (heatsink form factor is the same as the northbridge)
-voltage range to 2.7V but artificially clamped to 2.0V
-voltage increments as fine as 20 mV
Memory Power Delivery:
-upto 30 Amps delivery potential
-voltage range to 4.0V
-voltage increments as fine as 20 mV
-adjustable VTT (memory termination voltage) to +/- 10% of memory VDD
NB Power Delivery:
-NB core has it's own power rail with 4 discrete steps
HT Power Delivery:
- HT I/O has it's own power rail with 4 discrete steps
PCI-E 1.2V Power Delivery:
- PCI-E 1.2V I/O has it's own power rail with 4 discrete steps
PCI-E 1.8V Power Delivery:
- PCI-E 1.8V I/O has it's own power rail with 2 discrete steps
Board Features:
Onboard Devices:
-twin Silicon Image SI3132 SATA II w/ NCQ chips connected via PCI-E, each chip providing 2 SATA ports. (8 SATA ports total; 4 are SATAI and 4 are SATAII w/NCQ)
-Marvel Gigabit LAN connected via PCI-E
-one general purpose single lane PCI-E slot (provisioned for 1 more single lane general purpose slot if one SI3132 is not populated as a build option)
-Azalia audio support via SB450 using Realtek codec
-POST code LED display
-Firewire support with ViaVT6306
-VGA and DVI outputs via Radeon Xpress 200G (enabling upto 4 monitor outputs using an ATI add in card and ATI Surroundview)
-onboard power and reset switches
-onboard VID code LED display
Overclocking Options:
-HTT frequency upto 500 MHz
-All relevant memory timings and adjustments including support for new Rev E CPUs
-HT link ratios X1, X2, X3, X4,X5
-Independent PCI-E overclocking for the graphics bus
Thermal Monitoring:
-thermal monitoring of CPU power delivery circuitry, CPU, NB and ambient
Dus toch MVP
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Goed, ik houd niet helemaal bij wie wat eerst gezegd heeft enz. enz. Ik denk dat analoog aan jouw redenering ook best aangetoond kan worden dat ze op sommige onderwerpen het juist bij het rechte eind hadden.CJ schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 02:14:
[...]
Het is vaak wel zo. The Inq heeft in het verleden al vaak genoeg laten doen voorkomen alsof zij de scoop/primeur hadden met bepaalde nieuwtjes, terwijl dit achteraf gewoon al door anderen is verteld. Vaak is iets in een interview vermeld, maar wordt het een paar maanden later als groot nieuws gebracht, terwijl het eigenlijk al duidelijk was dat dit zou gebeuren. En soms brengen ze iets als nieuws, wat zo voor de hand ligt en wat ze al -tig keer hebben vermeld. Maar toch weten ze het weer zo te brengen, dat mensen massaal denken dat het 'echt nieuws' is en bereikt dit weer de verschillende frontpages van grote hardwaresites.![]()
De reden dat er zo veel wordt afgegeven door bepaalde mensen is dat er een redelijk groot aantal mensen zijn die de nieuwtjes van The Inq voor waarheid aannemen. Hoe vaak is het al niet voorgekomen dat er iets gepost werd op The Inq en dit even later op -tig nieuwssites is verschenen, terwijl de helft van de info niet klopte?
Voorbeeldje van nieuws dat The Inq postte en die verschillende frontpages heeft gehaald van bv Anandtech, Tweakers, Toms Hardware, HardOCP is dat The Inq begon met "8 extreme pipelines" van de R420, toen werd het ineens een 8x2 architectuur, en later werden het er 12. Uiteindelijk bleek R420 altijd al een 16 piper te zijn. Hetzelfde gold voor de NV40... The Inq heeft alle mogelijke configuraties al gehad en sommige sites namen dit klakkeloos over.
Dan iets anders, ATi heeft haar presentaties van de GDC 2005 op haar site gezet. Daaronder ook de presentatie over "3.0 Shaders": http://www.ati.com/develo...utorial01_3_0_Shaders.pdf ATi's SM3.0 kaarten zit er al gauw aan te komen... Hier de rest van de documenten: http://www.ati.com/developer/techpapers.html
Voor mij is het een nieuws/geruchten site met nadruk op dat laatste. Ik lig er verder niet wakker van en vind het leuk om af toe wat smeuiige geruchten/nieuwtjes daar te lezen.
Bovendien ga ik er van uit dat GOT' ers the Inq wel kunnen "plaatsen". Daarom zie ik alleen het nut niet ervan in om altijd the Inq maar af te branden. Net als bij elk artikel over MS gaan roepen M$ !! Ja we weten wel dat het een monopolist is die niet altijd even netjes zaken doet maar t is daarom ook weer niet meteen compleet waardeloos !
Voor alle duidelijkheid: ik geloof the Inq niet onvoorwaardelijk maar vind het wel interessant en leuk om te lezen.
Welnu om ff ontopic af te sluiten, ik hoop dat ATI die R520 snel op de markt gaat zetten want ik heb er een erg positief voorgevoel bij.
PC Specs
Ik denk dat de Revolution chip zeker gelijkwaardig zal zijn aan die van de Xbox2, zoniet krachtiger.CJ schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 18:24:
Om maar even in te haken op Hollywood... Ben benieuwd waar deze chip op gebaseerd is. Waarschijnlijk een tussenvorm van R500-R600? Hollywood is al langer in ontwikkeling dan de R500 van de Xbox2, en komt ook nog eens later uit... De kans is dus groot dat Hollywood ook gebaseerd is op een SM3.0 chip. Dus straks hebben zowel de Xbox2, PS3 en Revolution een SM3.0-achtige chip. Zouden de ports van consoles naar PC nu dan eindelijk van betere kwaliteit zijn?
Nintendo staat bekend als een console fabrikant die heel goede hardware kan maken zie bijv de GC die kwa specs zwaar onderpowerd lijkt maar toch hele aardige dingen kan toveren. Het gaat allemaal om de afstemming van het geheel.
"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"
Anoniem: 137966
HellBeast schreef op maandag 07 maart 2005 @ 19:01:
Ik heb geen zin meer om te wachten en heb een Sapphire X850XT gekocht bij Komplett. Het is geen PE, maar ik las in een hoop reviews dat je de XT versie makkelijk kunt overklokken tot boven een PE.
Ligt het aan mij of staat er gewoon simpelweg dat de SLI van nVidia niets meer is dan de "SLI" van ATI ? Dus AMR is een fabeltje ? Lekker teleurstellend. En dat heeft dan 4 maanden geduurd om gerealiseerd te worden...We spoke to an Asus representative today who told us that this board was still 2 months away from release, but would support forthcoming graphics cards from ATI with a bridge connector. As with SLi, the ATI solution will deliver additional performance through the use of dual cards, rather than simply more monitors.
[ Voor 10% gewijzigd door Phuncz op 11-03-2005 21:33 ]
idd jaPhuncz schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 21:32:
[...]
Ligt het aan mij of staat er gewoon simpelweg dat de SLI van nVidia niets meer is dan de "SLI" van ATI ? Dus AMR is een fabeltje ? Lekker teleurstellend. En dat heeft dan 4 maanden geduurd om gerealiseerd te worden...
Klopt. Maar daar komt vaak bij dat ze zo'n beetje alle mogelijke geruchten geplaatst hebben, dus is de kans ook groot dat er af en toe iets tussen zit wat goed is.Help!!!! schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 19:56:
[...]
Goed, ik houd niet helemaal bij wie wat eerst gezegd heeft enz. enz. Ik denk dat analoog aan jouw redenering ook best aangetoond kan worden dat ze op sommige onderwerpen het juist bij het rechte eind hadden.
Maar het blijft inderdaad een vermakelijke site. En de laatste tijd zit er wel vaak wat tussen wat klopt. Vaak moet je echter nog wel even goed op je hoede blijven om de relevante feiten er uit te plukken.
AMR is geen fabeltje. Het lijkt er alleen op dat de naam van het beestje anders is.... namelijk Multi VPU oftewel MVP. AMR is een term die voor het eerst verscheen op The Inquirer. Op Beyond3D had Dave Baumann een tijd terug echter al in cryptische bewoordingen gezegd dat AMR niet bestond.Phuncz schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 21:32:
[...]
Ligt het aan mij of staat er gewoon simpelweg dat de SLI van nVidia niets meer is dan de "SLI" van ATI ? Dus AMR is een fabeltje ? Lekker teleurstellend. En dat heeft dan 4 maanden geduurd om gerealiseerd te worden...
Dat bord is natuurlijk een kwestie van smaak. Sapphire heeft voor hun enthusiast lijn gekozen voor rood/wit en persoonlijk vind ik het er wel stoer uit zien. Maar zoals je ziet in de MVP mobo van Asus is daar gewoon voor een saai standaardkleurtje gekozen.epo schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 21:44:
[...]
idd jaanyway dat rood witte bord ziet er echt niet uit, laat ze nou maar lekker concentreren op de r520! Dat ziet er nl. wel veelbelovend uit ipv. chipsets van ze.
En ATi heeft genoeg development teams hoor, dus hoef je je geen zorgen te maken over R520. De development teams voor R520 en de mobo-chipsets zijn compleet van elkaar gescheiden. Zelfs de teams van R520 en R500 en R600 zijn op dit moment nog los gekoppeld van elkaar. Vanaf R600 beginnen de teams echter meer unified te worden en R700 zal de eerste chip zijn waar de drie VPU-teams volledig samen aan hebben gewerkt.
Ik hoop alleen dat er ook een MVP mobo voor AMD komt. Want zit niet te wachten op een intel met ddr2
help heef het over het kabeltje tussen de kaarten, wat zou betekenen dat alle huidige kaarten niet in aanmerking komen voor MVP... wat voor mij toch een afkapper is...CJ schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 22:13:
AMR is geen fabeltje. Het lijkt er alleen op dat de naam van het beestje anders is.... namelijk Multi VPU oftewel MVP. AMR is een term die voor het eerst verscheen op The Inquirer. Op Beyond3D had Dave Baumann een tijd terug echter al in cryptische bewoordingen gezegd dat AMR niet bestond.
edit:
waar de oorspronkelijk van quote van komt weet ik niet MAAR het lijkt niet te kloppen met wat op deze site gezecht wordt, http://www.matbe.com/actu...s-P5RD2-MVP-plus-d-infos/We spoke to an Asus representative today who told us that this board was still 2 months away from release, but would support forthcoming graphics cards from ATI with a bridge connector. As with SLi, the ATI solution will deliver additional performance through the use of dual cards, rather than simply more monitors.
laten we hopen dat het waar isCette carte est donc dotée de deux ports PCI-Express x16 mais ne nécessite pas apparemment de jumpers pour activer ou non le SLI. La réalisation semble plus propre chez ATI par rapport à NVIDIA.
[ Voor 43% gewijzigd door oeLangOetan op 12-03-2005 10:52 ]
Ah, je bedoelt de bridge connector? Volgens mij ging die geintegreerd worden in het moederbord of zat het in de RS/RX482 RD400 chipset (AMR/MVP enabled versie van de RS/RX480).
[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 12-03-2005 18:03 ]
Ik hoop dat die R520 snel komt, al dat uitgemelk van die R300 core wordt nu een beetje saai, ik wil een echt snel SM3.0 chippieepo schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 21:44:
[...]
idd jaanyway dat rood witte bord ziet er echt niet uit, laat ze nou maar lekker concentreren op de r520! Dat ziet er nl. wel veelbelovend uit ipv. chipsets van ze.
Niet op voorraad.
R520 valt ook nog onder het uitmelken van de R300-core.
Mischisschien wat architectuur betreft wel, maar wel met een wezenlijk verschil in functies, bv de stap naar Sm 3.0 ?CJ schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 00:13:
R520 valt ook nog onder het uitmelken van de R300-core.
Verwacht jij dan niet dat er wat dingen van de R500 worden gebruikt..
[ Voor 8% gewijzigd door edward2 op 12-03-2005 00:40 ]
Niet op voorraad.
Toch zeker niets van de pixel pipeline want die is fundamenteel verschillend in de R500, waarschijnlijk zullen de vertex shaders ook gewoon van de R300 afstammen, als we R500 technologie gaan zien in de R520 zal dat waarschijnlijk de geheugentechnologie en de beelverbeterende technogieen (AA Aniso en andere).edward2 schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 00:30:
[...]
Mischisschien wat architectuur betreft wel, maar wel met een wezenlijk verschil in functies, bv de stap naar Sm 3.0 ?
Verwacht jij dan niet dat er wat dingen van de R500 worden gebruikt..
edit: btw, voor je je te grote illusies maakt over de branching in de pixel shaders in de R520, ze gaat waarschijnlijk wel beter zijn dan die van de nv40 maar met de quad based architecturen is het erg moeilijk om sterke branching prestaties neer te zetten.
De inq was de eerste die bericht bracht over de F-Buffer... en ik dacht dat zij ook het eerst bericht gaven over de 16x1 architectuur van de nv40 (hoewel dat de redenering die erachterzat helemaal verkeerd was), ik lees al 3 jaar alle berichten van theinq, dat zijn de enige berichten die echt exclusief aan de theinq geleakt waren (en door fudo gepost, charlie demerjan heeft ook wat berichten op z'n naam staan die allemaal (belhalve die ene lange flame) nieuwe info waren).Goed, ik houd niet helemaal bij wie wat eerst gezegd heeft enz. enz. Ik denk dat analoog aan jouw redenering ook best aangetoond kan worden dat ze op sommige onderwerpen het juist bij het rechte eind hadden.
[ Voor 50% gewijzigd door oeLangOetan op 12-03-2005 11:35 ]
Waar ik ook erg benieuwd naar ben is of dat ding fp blending & openexr hdr i.c.m. FSAA gaat ondersteunen, en dat met goede framerates.edward2 schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 00:30:
[...]
Mischisschien wat architectuur betreft wel, maar wel met een wezenlijk verschil in functies, bv de stap naar Sm 3.0 ?
Dit is één van de hoofdredenen waarom ik bijv. 2x6800u in sli niet interessant vond. FP blending performance gaat niet/nauwelijks vooruit door Nv's manier van Sli (en natuurlijk geen FSAA mogelijk bij Nv's werkwijze).
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 12-03-2005 12:09 ]
Dit topic is gesloten.