[Mac mini] Discussietopic en Mini-FAQ

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 1.087 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://dawuss.student.utwente.nl/dawuss/apple_topic/mac_mini_topic_header.png
Op de vorige MacExpo Keynote Speech heeft Steve Jobs namens Apple de jongste telg van de Apple familie gepresenteerd: De Mac mini.
Dit opmerkelijk kleine apparaatje, ter grootte van een sigarenkistje, of 3 iPods, heeft al veel discussie los gemaakt, waaronder een topic op ons eigen GoT. Op 22 januari zal dit speeltje dan eindelijk geleverd worden.

Dit topic gaat dus over die Mac mini. Helaas ging het in het vorige topic een beetje mis. In dit topic gaan we het anders doen :) Lees dus eerst even de gegevens uit de topicstart goed door, om te kijken of je niet een vraag stelt die eerder al gesteld is. Vergeet verder niet ook even in het oude topic te kijken, want daar is ook al heel veel over de Mac mini besproken.
Plaatjes
Zoals altijd zeggen plaatjes zo veel meer dan woorden. Met het design van de Mac mini is dit meer dan waar. See for yourself!

De Mac mini komt op dit moment in twee smaakjes: een 1,25 GHz en een 1.42 GHz model. De volgende tabel, te vinden op Apple's eigen website zet ze tegen elkaar af:

Afbeeldingslocatie: http://dawuss.student.utwente.nl/dawuss/apple_topic/macmini_dimensions.jpg

1.25GHz Mac mini1.42GHz Mac mini
ModelM9686LL/AM9687LL/A
Processor1.25GHz PowerPC G41.42GHz PowerPC G4
Memory256MB of PC2700 (333MHz) DDR SDRAM, supports up to 1GB
GraphicsATI Radeon 9200 with 32MB of DDR SDRAM with AGP 4X support
Hard drive140GB Ultra ATA180GB Ultra ATA1
Optical driveSlot-loading Combo Drive (DVD-ROM/CD-RW)
PortsOne FireWire 400 port; two USB 2.0 ports; DVI output; VGA output (adapter included)
NetworkingBuilt-in 10/100BASE-T Ethernet and 56K V.92 modem3
WirelessAirPort Extreme option (based on 802.11g specification; IEEE 802.11b Wi-Fi certified)4; internal Bluetooth module available as build-to-order option
AudioHeadphone/audio line out
System softwareMac OS X version 10.3 “Panther,” includes Classic environment, Mail, iChat AV, Safari, Sherlock, Address Book, QuickTime, iSync, iCal
SoftwareiLife ‘05 (includes iTunes, iPhoto, iMovie, iDVD and GarageBand), AppleWorks, Quicken 2005 for Mac, Nanosaur 2, Marble Blast Gold and Apple Hardware Test
Limited warranty and serviceYour Mac mini comes with 90 days of free telephone support and a one-year limited warranty. Purchase the AppleCare Protection Plan to extend your service and support to three full years. Only the AppleCare Protection Plan provides you with direct telephone support from Apple technical experts and the assurance that repairs will be handled by Apple-certified technicians using genuine Apple parts. For more information, visit Apple support or call 800-823-2775.
Price€ 499,-€ 599,-

Afbeeldingslocatie: http://dawuss.student.utwente.nl/dawuss/apple_topic/macmini_ports.jpg

Linkjes
Als je nu al niet genoeg kunt krijgen van de Mac mini, kijk dan vooral ook even op de volgende pagina's:

Apple.com - Mac mini
[rml][ Macmini]Mac mini*[/rml]
Apple.com - Mac mini
Tweakers.net - Apple stelt Mac mini voor op MacExpo 2005
Tweakers.net - Kijkoperatie toont ingewanden Mac mini
Ars Technica over de Mac mini
Engadget over de Mac mini
BYODKM.NET Mac mini Enthusiast Network
Uneasynetwork Mac mini photo gallery

Frequently Asked Questions

Hieronder vind je een aantal veelgestelde vragen, waarvan het meerendeel al in het vorige topic gesteld is.

Ik heb al een monitor en toetsenbord, kan ik die er gewoon op aansluiten?
Jij behoort precies tot de doelgroep van de Mac mini :) Aan de mini kun je iedere CRT of TFT monitor met een DVI of D-Sub (VGA) aansluiting hangen.
Een ps/2 toetsenbord gaat niet passen, maar ieder standaard USB toetsenbord kun je gewoon op dit apparaat aansluiten. Om die windows toets hoef je je geen zorgen te maken: die gaat vanzelf als Apple-key werken ;)

Kan ik de Mac mini aansluiten naast mijn PC?
Ja hoor, dit kan met een DVI kvm switch.

En die Apple Cinema HD's? Kunnen die er ook aan?
Het 20" en 23" model passen zonder meer aan de Mac mini. Het 30" model heeft echter een speciale videokaart nodig, zoals de Geforce 6800GT, vanwege de hoge resolutie. Die kan dus niet aan de Mac mini.

Kun je de videokaart van de Mac mini vervangen
Nee, zoals je kunt zien op de "naaktfoto's" van de mini, zit de video chip op het moederbordje gesoldeerd. Deze is dus niet te vervangen.

Kun je het ding op de TV aansluiten?
De ATi Radeon 9200 die in de Mac mini zit, heeft geen tv-uitgang. Er zijn echter wel een aantal USB alternatieven die dit wel hebben. Bovendien kun je bij Apple een DVI->composite converter kabeltje kopen.

Zal de Mac mini wel compatible zijn met Mac OS X Tiger?
In tegendeel tot wat een aantal mensen in paniek concludeerden, wijst alles er op dat de Mac mini gewoon de nieuwste telg van de Mac OS X familie gaat kunnen draaien. Er is echter wel een minpuntje te noemen: Door het ontbreken van bepaalde functionaliteit in de gebruikte Radeon 9200 chip, gaat het CoreImage subsysteem niet volledig hardwarematig ondersteund worden. Wellicht zal dit geen probleem zijn, maar totdat zowel de Mac mini als Mac OS X Tiger uit zijn, is hier alleen maar over te speculeren.

Ik vind 256 MB RAM wel erg weinig. Kun je dat upgraden?
Ja hoor. Naast het feit dat je gewoon in de Apple Store kunt selecteren dat je tot maximaal 1 GB geheugen in je mini wilt hebben, is het voor een beetje tweaker natuurlijk ook een eitje om het zelf te doen. De mini heeft tenslotte gewoon 1 DDR bank waar PC2700 (333MHz) modules in gaan. Er bestaat "Apple labeled" geheugen van onder andere Kingston, maar over het algemeen kun je er vanuit gaan dat normaal A-merk geheugen met dezelfde specificaties ook prima werkt. Hierover loopt een hele discussie in het vorige topic, dus dat zou hier niet meer nodig hoeven zijn.

Hoe krijg ik mijn Mac mini open?
Hierover is een kort filmpje te vinden op Smashworld. Als gereedschap is al van alles geopperd, van taartschep tot creditcard. Als je je Mac open gaat maken, let dan in ieder geval even op de volgende quote van de genoemde site:
Apple states that as long as you do not BREAK your Mac Mini while working on the inside, it is still covered under warranty.
Waarom is de Mac mini hier duurder dan in de VS?
Naast het feit dat in Amerika electronicaproducten over het algemeen toch al goedkoper zijn dan hier in Europa, hebben ze ook nog eens een ander belastingsysteem dan hier. Daarbij is de prijs van de Mac mini in de Amerikaanse Apple Store ook nog eens exclusief VAT (BTW), terwijl dat in Nederland niet zo is. Dat komt er dus nog bovenop. In de praktijk scheelt het bij een Mac mini van 499 euro nog geen 50 euro.

Is het de moeite waard hem daar te bestellen dan?
Als je toevallig toch even langs de VS gaat fietsen wel, anders komen er dermate veel invoerrechten en verzendkosten bovenop dat je Mac er alleen maar duurder op wordt

Houd er rekening mee dat als jouw vraag hier nog niet tussen staat, deze wellicht toch terug te vinden is in het vorige Mac mini topic.

Tot slot
Het vorige topic liep nogal uit de hand omdat veel te veel mensen zo maar een vraag neermikten, zonder te kijken of het antwoord op die vraag al eerder gegeven was, of uberhaupt wel iets met de Mac mini te maken had. Dit topic is een nieuwe poging, met toestemming van Zwerver. Vragen over Mac producten in het algemeen, zoals over Mac OS X, kunnen in [rml][ MacOS] Overstappers-vragen[/rml]. Laten we er met z'n allen op letten dat dit nu niet weer gebeurt, zodat we nog veel kunnen discussieren over dit nieuwe speeltje :)

[ Voor 19% gewijzigd door dawuss op 28-01-2005 00:45 . Reden: linkje erbij voor kaandorp :) ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me het ideale Mac-werkstation voor op kantoor. Goedkoop en makkelijk vervangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Mooi topic. :)

Het schijnt overigens nogal storm te lopen op de Mac mini en ook de iPod shuffle, zodat aardige levertijden opduiken. zie bv tweakers

Echter, voor de mensen die 'm in een vroeg stadium hebben besteld, die hoeven waarschijnlijk niet in de rij te staan om die 4 weken ook uit te zitten, zoals deze korte quote bij de bestelstatus duidelijk maakt.
Est. Ship : On or before 28/01/2005
zoals dat dus de 20ste blijkt.

* Delerium denkt dat het een kwestie eerst komt, eerst maalt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 11:45
De site: http://www.byodkm.net mag van mij wel worden toegevoegd aan de links sectie. Ook de apple discussion pagina's zijn erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Het verhaal ging eerst dat je voor €599 alleen de snellere proc had maar ik zie nu dat je dan ook al automatisch een 80GB HD krijgt ipv 40GB.

Weer een pluspuntje om die 100 euro bij te betalen, mijn keuze is gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind 256 MB RAM wel erg weinig. Kun je dat upgraden?.
blalb - lap tekst
Ik las ergens in een review dat er dan iets geactiveerd moest worden als je er zelf mem in wilt doen? Kan ook zijn dat ik dat verkeerd heb gelezen, vind de bron even niet meer 8)7 .
Maar dan zou ik dus gewoon 512 ram voor 65 kunnen kopen in de pc winkel, ipv 94 euro bij apple te betalen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 18:13:
[...]
Hoe zit het dan met de muis en tobo? Omdat de mac mini alleen usb heeft.
De meeste moderne switches hebben volgens mij al USB:
[google=usb dvi kvm switch]
Ik las ergens in een review dat er dan iets geactiveerd moest worden als je er zelf mem in wilt doen? Kan ook zijn dat ik dat verkeerd heb gelezen, vind de bron even niet meer 8)7 .
Maar dan zou ik dus gewoon 512 ram voor 65 kunnen kopen in de pc winkel, ipv 94 euro bij apple te betalen.
Er is mij niet bekend dat je iets moet activeren. Probeer de volgende keer even te zoeken binnen [Macmini]Mac mini* met keywords "geheugen kopen" ;)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Pfff, lang wachten dus. Ik wacht met bestellen tot ik de eerste ervaringen van mensen heb gehoord. En dan koop ik wellicht het 599-model en stop ik er zelf een ander reepje geheugen in. Mocht het toch allemaal 'n ramp blijken, spaar ik door voor de iMac :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Mijn complimenten, erg mooie opzet/faq dit topic !!

Mag ik meteen openen met een vraag, hoe krijgen we op de goedkoopste manier spdif uit deze Mac mini? Een externe geluidskaart van 90 euro zie ik niet zitten alleen maar voor die spdif.

Bestaan er firewire of usb2 naar spdif kabels?
Want ik zou graag een 5.1 uitgang voor dvds willen hebben

Ik hoop trouwens wel dat hij ECHT stil is, tenslotte staat hij straks naast je scherm op 30cm afstand. Zeker voor simpel 2 werk zou het wel prettig zijn als hij dan passief koelt.

[ Voor 21% gewijzigd door ErikRo op 20-01-2005 20:39 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Ik heb zelf een iBook en dies echt echt echt stil. En het zou niet anders zijn dan bij een Mac Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawuss schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:31:
En die Apple Cinema HD's? Kunnen die er ook aan?
Het 20" en 23" model passen zonder meer aan de Mac mini. Het 30" model heeft echter een speciale videokaart nodig, zoals de Geforce 6600GT, vanwege de hoge resolutie. Die kan dus niet aan de Mac mini.
misschien even handig om typo te verbeteren in een 6800GT, niet echt heel relevant voor de Mac mini, maar het gaat om de kleine details uiteraard, zeker in zo'n duidelijke startpostalweer :)

verder wel bizar dat je overal foto's van opengewerkte mini's tegenkomt, maar geen een met een duidelijke foto van de koeltechniek de gebruikt wordt (correct me if i'm wrong :) )
ErikRo schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 20:38:
Bestaan er firewire of usb2 naar spdif kabels?
Want ik zou graag een 5.1 uitgang voor dvds willen hebben
bedoel je iets in deze richting alleen dan waarschijnlijk kleiner en goedkoper?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Nu wil ik niet stoken ofzo; maar waarom zou ik dit apparaat serieus moeten overwegen; waarom overwegen anderen om dit apparaat te kopen? Is het echt alleen vanwege het design? Of werkt het echt zoveel lekkerder? Begrijp me goed; ik heb hier een iPod liggen waar ik schandalig veel geld voor heb willen betalen; maar dat was mijn 1e en enige MP3 speler; een extra PC zie ik niet echt zitten. Welke doelgroep wil men met dit apparaat nu eigenlijk aantrekken? Wat is deze MacMini anders dan een VIA C3 met een mooie Linux distro erop? Met welk doel zou iemand een MacMini aanschaffen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Spider.007 schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:02:
Met welk doel zou iemand een MacMini aanschaffen :)
Mac OS X draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 11:43
Nu wil ik niet stoken ofzo; maar waarom zou ik dit apparaat serieus moeten overwegen; waarom overwegen anderen om dit apparaat te kopen? Is het echt alleen vanwege het design? Of werkt het echt zoveel lekkerder? Begrijp me goed; ik heb hier een iPod liggen waar ik schandalig veel geld voor heb willen betalen; maar dat was mijn 1e en enige MP3 speler; een extra PC zie ik niet echt zitten. Welke doelgroep wil men met dit apparaat nu eigenlijk aantrekken? Wat is deze MacMini anders dan een VIA C3 met een mooie Linux distro erop? Met welk doel zou iemand een MacMini aanschaffen :)
In ieder geval is een G4 sneller dan een Via C3. Daarnaast draait de Mac mini OSX en alle iLife applicaties. Linux is leuk, maar de iLife applicaties kennen hun gelijke niet, op geen enkel platform. Overigens zou je op de Mac mini ook Linux kunnen draaien...

[ Voor 4% gewijzigd door Luke_msx op 20-01-2005 23:14 ]

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Maar daarvoor koop je geen Mac :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Met als (voor mij belangrijkste eigenschap): Het werkt gewoon. Weinig rare trekjes, geen obscure problemen, niet eindeloos configureren voor 'n simpele automount van je usb-stick, gewoon het gebruiksgemak van 'n koelkast. Simpel.

Ja, ik chargeer, het gaat om het idee :Y)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

+ Mooi
+Stil
+Goedkoop
+Mac OS X
+Stroomzuinig vergeleken met mn pc.

- Moeilijk uit te breiden.

Voor mij is de keuze makkelijk, ik ga voor het €599 model met 512MB of misschien bouw ik het er zelf in als dat makkelijk blijkt te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De Mac Mini is in principe bedoeld voor twee groepen mensen: switchers en mensen die al een Mac thuis hebben staan. Switchers zijn mensen die al een PC thuis hebben staan en overwegen om op Apple en Mac OS X over te stappen. Door de lage prijs van de Mac Mini wil Apple die mensen overhalen om over te stappen. Daarnaast kunnen switchers hun monitor en randapparatuur gewoon blijven gebruiken, mits het USB of Firewire is. Het is daarom relatief goedkoop en 'veilig' om 'ns met Mac OS X te experimenteren.

Voor de mensen die al één (of meerdere) Apples thuis hebben staan, hebben met de Mac Mini goedkoop een extra machine. De Mac Mini kan ook gebruikt worden als multi media centre, om bijvoorbeeld DVD's te kijken of muziek te streamen. Waar je de Mac Mini ook voor kunt gebruiken is als een lichtgewicht, kleine server. En wellicht ook in een cluster. Apple heeft met Xgrid een mooi stukje software om Mac's aan elkaar te koppelen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 00:05
Wel een aardige machine als je een UNIX doosje naast je Wintel bak wil, zelfs zonder er Linux op te zetten. Alleen, juist omdat ie op switchers mikt vraag ik me af of er een fatsoenlijke Remote Desktop voor is - of zit ik dan vast aan een X11 server voor Windows?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

MSalters schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 00:01:
Alleen, juist omdat ie op switchers mikt vraag ik me af of er een fatsoenlijke Remote Desktop voor is - of zit ik dan vast aan een X11 server voor Windows?
Hoe bedoel je? Verbinden met je Mac? De GUI is niet gebaseerd op X11, je zou zo dan alleen X11-applicaties kunnen draaien. Omgekeerd, kan wel, er is een RDP-client voor OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

De Switchers die Apple in gedachten heeft hebben nog nooit gehoord van Remote Desktop en X11.
En Apple heeft een prima OS X Remote Desktop client/server.
Desnoods gebruik je VNC, werkt ook prima, en crossplatform.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Je kan trouwens ook alleen 80gb hd nemen voor €50 extra en je cpu op 1.25 laten, 10% snelheid erbij lijkt me niet in verhouding, geef die €50 die je overhoud dan maar aan ram uit.

Blijft lastig, soms denk ik wel eens vergeet die 80gb, neem 40gb en een externe firewire hd van 160gb voor een tikkeltje meer en veel meer ruimte.
Ik wordt nog eens gek van al die keuzemogelijkheden 8)7

Weet iemand trouwens of ppc's net als pentium M cpu's zichzelf omlaag klokken bij weinig gebruik of draaien ze altijd op volle kracht. En over hoeveel hebben we het dan 1.25 -> 400mhz? dat soort werk?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
ErikRo schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 01:01:
Je kan trouwens ook alleen 80gb hd nemen voor €50 extra en je cpu op 1.25 laten, 10% snelheid erbij lijkt me niet in verhouding, geef die €50 die je overhoud dan maar aan ram uit.

Blijft lastig, soms denk ik wel eens vergeet die 80gb, neem 40gb en een externe firewire hd van 160gb voor een tikkeltje meer en veel meer ruimte.
Ik wordt nog eens gek van al die keuzemogelijkheden 8)7
Maar je kunt niet alleen voor een snelle processor gaan en de 80 GB achterwege laten. Ik vind juist die schijfruimte niet zo belangrijk. Wat moet je met 80 GB als de MP3's en videos wel op een computer elders in huis staan? Imho is die 80 GB alleen handig als je naast de Mac mini geen computers hebt, maar dan is die 80 GB volgens mij alweer gauw te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Wel Spider, het OS is het belangrijkste. Het OS heeft iets wat geen enkele andere Linux distro heeft en dat is dat de GUI consistent is, ook over alle applicaties. Ook zal je merken dat als je achter Mac OS zit, dat het OS logisch is ingedeeld, in tegenstelling tot Windows.

Er is die collega bij systeembeheer (cailin_coilleach) en blijkbaar zijn er op zijn afdeling al wat mensen geswitched, net als hij. Ga daar eens langs en vraag naar hun ervaringen. Die figuren zijn namelijk niet onbekend met andere Linux, Unix en Windows systemen.

Het is trouwens geen trage Mac. De 1,25 Ghz presteert net iets minder dan de G4 die ik in 2003 had gekocht van de winstdeling, en volgens mij komt dat vanwege de laptop schijf. Je kan dus best veel met die machine, behalve gamen.

EDIT: doelgroep is mensen die de iPod hebben gebruikt, de ervaring goed vonden en nu een Mac willen proberen voor een redelijke prijs. Ook zijn huidige Mac bezitters de doelgroep, want deze Mac mini is ideaal als fileserver (MP3's streamen naar iTunes / DivX'jes bekijken op TV), webservertje en staat niet onaardig in de huiskamer. Kabels heeft die ook niet echt nodig, behalve power, want netwerk kan draadloos.

[ Voor 23% gewijzigd door MacWolf op 21-01-2005 08:54 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bierkameel schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:39:
[...]

Voor mij is de keuze makkelijk, ik ga voor het €599 model met 512MB of misschien bouw ik het er zelf in als dat makkelijk blijkt te zijn :)
Dat lijkt vrij makkelijk te zijn en 't kan je best wat geld schelen, dus ik zou 't zelf doen :) D'r is een Apple-instructiefilmpje. Ik mag 't hier niet posten maar de link is op slashdot onder 't Apple gedeelte te vinden :)

Instructiefilmpje gaat over 't openmaken overigens, duurt 44 seconden ;) Geheugen is dan meteen accessible en is gewoon PC2700 (maar PC3200 is goedkoper en dat slikt 'ie ook, maar dan op PC2700 snelheden).

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 21-01-2005 08:55 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
CyBeR schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 08:53:
[...]

Dat lijkt vrij makkelijk te zijn en 't kan je best wat geld schelen, dus ik zou 't zelf doen :) D'r is een Apple-instructiefilmpje. Ik mag 't hier niet posten maar de link is op slashdot onder 't Apple gedeelte te vinden :)

Instructiefilmpje gaat over 't openmaken overigens, duurt 44 seconden ;) Geheugen is dan meteen accessible en is gewoon PC2700 (maar PC3200 is goedkoper en dat slikt 'ie ook, maar dan op PC2700 snelheden).
Volgens mij is het filmpje in een eerder topic ook genoemd.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:12

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Mooie startpost (zoals al eerder gezegd). Misschien kun je alleen even, voor de netheid, de voetnoten bij de hardware toevoegen of de cijfers die hiernaar verwijzen weghalen?
Wat is deze MacMini anders dan een VIA C3 met een mooie Linux distro erop? Met welk doel zou iemand een MacMini aanschaffen :)
Behalve het al eerder genoemde 'Mac OS X draaien' en het feit dat een G4 toch wel iets sneller is dan een C3, vraag ik me af of je voor 499 euro een C3 systeem kan maken met vergelijkbare functionaliteit en een even kleine en strak ontworpen behuizing.

Dat viel me ook op bij al die sites die zich afvroegen of deze Mac Mini wel zo goedkoop was, invergelijking met een x86-pc: ze vergelijken het bijna allemaal met een budget-pc, vaak van Dell, en vergeten daarbij dat je dan meestal een grote (saaie?) kast krijgt. Ik weet ook wel dat de Mac Mini als budget pc in de markt wordt gezet, maar het blijft een veel kleinere (en imo mooiere) behuizing.

Overigens ga ik er geen kopen, mijn geld wacht op een *book met tiger :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Zoals op verschillende sites wordt gezegd heeft Apple bezuinigd op randapparatuur, waar concurrentie vaak bezuinigd op de interne hardware. Bij veel PC's wordt dan ook een monitor, muis en toetsenbord meegeleverd, voor ongeveer dit bedrag, maar voor de Mac mini moet je zelf een muis, toetsenbord en monitor (DVI) al thuis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaandorp
Op het apple discussion forum wordt al druk melding gemaakt van verschillende mensen die hun Mac ontvangen hebben. Hieronder wat foto's van het uitpakken van de MacMini. Niet mijn eigen jammer genoeg ;(
Afbeeldingslocatie: http://www.dropoffdepot.com/mini/images/L1030098.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dropoffdepot.com/mini/images/L1030099.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dropoffdepot.com/mini/images/L1030101.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dropoffdepot.com/mini/images/L1030102.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dropoffdepot.com/mini/images/L1030103.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dropoffdepot.com/mini/images/L1030104.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dropoffdepot.com/mini/images/L1030105.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dropoffdepot.com/mini/images/L1030106.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dropoffdepot.com/mini/images/L1030107.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dropoffdepot.com/mini/images/L1030108.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dropoffdepot.com/mini/images/L1030109.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dropoffdepot.com/mini/images/L1030110.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

In het artikel Apple's Mac mini in-depth van AppleInsider staat de volgende tekst:
Finally, sources note that the mini's non-standard power connector contains too many leads to serve solely as a power source, and could provide hints of upcoming add-ons, such as a potential iPod dock connector or media station.
Als er inderdaad add-ons uitkomen, maakt dat de Mac mini heel wat interessanter dan dat ie nu al is. Op dit moment is de Mac mini als htpc of pvr namelijk niet zo interessant, omdat je je moet behelpen met (dure) USB/Firewire tuners van bijvoorbeeld Elgato. Als er een (betaalbare) add-on komt met een of twee tuners, dan wordt de Mac mini voor een groep mensen in een klap een stuk interessanter.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:12

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Je kunt hem, in Amerika, ook al in laten bouwen in je auto: http://www.prweb.com/releases/2005/1/prweb197110.htm

offtopic:
Deadalus: grappig icoontje ;)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Wat ik me nu afvraag is, in hoeverre is zo'n systeempje te gebruiken voor "Server" doeleinden. In de zin van Webserver draaien, FTP-server en dat soort dingen. De prijs voor dit ding is echt niet zo heel duur en de Mac's staan erom bekend fluisterstil te zijn ( heb het zelf gezien/gehoord bij vriend die een iBook heeft... of een iMac,... anyway )

De cpu kan ook behoorlijk wat hebben, dus dat is allicht beter dan mijn amd athlon 700 op het moment. Dus handig om te kopen puur voor server doeleinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaandorp
orange.x schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 13:47:
Wat ik me nu afvraag is, in hoeverre is zo'n systeempje te gebruiken voor "Server" doeleinden. In de zin van Webserver draaien, FTP-server en dat soort dingen. De prijs voor dit ding is echt niet zo heel duur en de Mac's staan erom bekend fluisterstil te zijn ( heb het zelf gezien/gehoord bij vriend die een iBook heeft... of een iMac,... anyway )

De cpu kan ook behoorlijk wat hebben, dus dat is allicht beter dan mijn amd athlon 700 op het moment. Dus handig om te kopen puur voor server doeleinden?
Tuurlijk... Niet als server van een hele dikke website wellicht, maar prima als normale webserver. Ook als FTP server of file server natuurlijk. Maar er zit natuurlijk maar 80Gb in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
orange.x schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 13:47:

Op zich zou het ding zich er prima voor lenen om ergens met alleen een stroomsnoer in het donkerste hoekje van je zolder weg te stoppen, want dat kan tenslotte met ingebouwde WLAN, zodat de volgende bash quote echt werkelijkheid zou kunnen zijn:
<erno> hm. I've lost a machine.. literally _lost_. it responds to ping, it works completely, I just can't figure out where in my apartment it is.
Dat zou natuurlijk wel een beetje zonde zijn van het mooie design, want laten we wel wezen: dit beestje mag best gezien worden :) Echt betrouwbare reviews ben ik nog niet tegen gekomen, maar als je wel eens een actief gekoelde dual G5 PowerMac hebt gehoord (moet je goed luisteren hoor ;)), dan kun je wel ongeveer beredeneren dat de Mac mini waarschijnlijk vrijwel onhoorbaar zal zijn. Qua server OS ondersteuning zit het ook dik in orde: Apple heeft zelf een Server versie van Mac OS X, maar vrijwel elke populaire Linux distributie, evenals alle grote BSD's draaien er gewoon op.

In het licht van dit onderwerp, is de volgende website ook wel even grappig om te bekijken:
http://www.macminicolo.net/

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Staat het OS (en de rest) er eigenlijk al standaard op of mag je dat eerst zelf doen cq uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ErikRo schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 15:19:
Staat het OS (en de rest) er eigenlijk al standaard op of mag je dat eerst zelf doen cq uitzoeken?
dat mag je inderdaad zelf uitzoeken :P

maar even serieus, OSX is gewoon voorgeinstalleerd op alle nieuwe apple computers, bij de eerste keer opstarten vraagt je mac nog wat dingen en klaar is kees, of erik natuurlijk :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmouse
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 19:15
Op 22 januari zal dit speeltje dan eindelijk geleverd worden.

Ben benieuwd of er winkels zijn die een hele stapel gekocht hebben en die morgen kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homernt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06-2024
Ben ik hier de enige die denkt dat Apple hier toch een misser maakt door er geen DVD brander in te doen. Ik ben verder geen Apple kenner dus weet ik niet of dat bij duurder modelen wel zo is. Maar het had mij in ieder geval wel over de streep kunnen trekken om een keer een Apple te nemen omdat ik toch twee machines aan mijn monitor kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
  • Laatst online: 12-09 19:59
Voor 100 euro extra zit die erin. Vind ik aardig wat geld voor een simpel DVD brandertje. Maar aangezien die al in m'n pc zit neem ik die er niet bij.

[ Voor 64% gewijzigd door Bandicoot op 21-01-2005 15:38 ]

PVOutput: VO18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homernt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06-2024
Voor 100 euro extra zit die erin. Vind ik aardig wat geld voor een simpel DVD brandertje. Maar aangezien die al in m'n pc zit neem ik die er niet bij.
Plus wat extra geheugen dan wordt het toch nog een duur grapje. Ik denk dat ik het verlopig toch maar links laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Ik denk dat je je gewoon niet gek moet laten maken, door blue tooth, airport, dvdbrander, meer hd , meer snelheid. Heb je al een usb muis/totesenbord en tft van de pc, hou het dan simpel koop alleen de basiskast, hoogstens met 512mb ipv 256mb en kijk het eens een tijdje aan. Het meeste grut heb je niet echt nodig, wtf misschien red je het zelfs met 256mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Bandicoot schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 15:36:
Op zich een goede redenering. Als je echter niet geheel legaal je software wilt kopieeren (de meeste gebruikers doen dat, Mac users zijn over het algemeen netter maar overstappende PC-gebruikers nemen hun gewoontes gewoon mee ;) ), bestaat de kans dat je in de knel komt. Ik verwacht namelijk dat de volgende generatie software van Apple (en ook Adobe vermoed ik) op DVD verschijnt. DVD/CD images voor Mac OS X (DMG's) branden op een PC is lastig (met de ouderwetse IMG's kon het nog wel). Dus dan moet je toch weer een brander in je Mac hebben. Ik vermoed dat Apple bewust heeft gekozen voor het duur maken van een DVD-brander. Bij de eMac, een Mac met vergelijkbare specs en ook aantrekkelijk voor mensen die een lowbudget mac willen, is die DVD-brander ook al zo duur. Uiteraard heb je daar bij die towers geen last van, daar kun je gewoon in sleutelen, maar de instap-Macs tja.. ik denk dat Apple liever niet heeft dat mensen daar massaal DvD-branders in hebben en dat zie ik bij de Mac mini ook gebeuren.

[ Voor 25% gewijzigd door SvMp op 21-01-2005 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

macmouse schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 15:30:
Op 22 januari zal dit speeltje dan eindelijk geleverd worden.

Ben benieuwd of er winkels zijn die een hele stapel gekocht hebben en die morgen kunnen verkopen.
wordt het zooitje niet pas de 29e geleverd? zou wel erg mooi zijn als het morgen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:45:
[...]

wordt het zooitje niet pas de 29e geleverd? zou wel erg mooi zijn als het morgen is!
Het is nog een beetje gokken wat de leverdatum wordt. In de Verenigde Staten komt de Mac mini morgen in de winkels te liggen, maar mensen die als leverdatum "On or before 22 January" op hun orderbevestiging hadden staan hebben hem al in hun bezit.

De snellere bestellers in Nederland hebben "op of voor 28.01.2005", wat kan betekenen dat 'ie of volgende week al binnen komt, of in de eerste week van februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:58:
[...]
De snellere bestellers in Nederland hebben "op of voor 28.01.2005", wat kan betekenen dat 'ie of volgende week al binnen komt, of in de eerste week van februari.
*meldt*

Ik weet niet wanneer 'ie dan verstuurd wordt (Aangezien ze in de US al before de 22e verstuurd zijn) maar ik zal 't ff melden als 'ie er is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:15

Tarin

Just plain weird.

Bandicoot schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 15:36:
Precies.. en dan heb je nog maar een eenvoudige, single layer en alleen -R(W).
Ik zelf kijk het gewoon even aan, m'n pa heeft een DVD-brander en gebruikt hem nauwelijks; ik ben het zelf eigenlijk ook helemaal niet van plan, en mocht ik het toch nog ooit eens willen koop ik voor die €100 (tegen die tijd) wel een leuke FiWi/USB2.0-brander. Dat wil wel stapelen denk ik zo.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies.. en dan heb je nog maar een eenvoudige, single layer en alleen -R(W).
Op de site van apple vond ik toch dit:

Optionele SuperDrive (dvd-rw/cd-rw): brandt dvd-r's met max. 4-voudige snelheid, brandt dvd-rw's met max. 2-voudige snelheid, brandt dvd+r's met max. 4-voudige snelheid, brandt dvd+rw's met max. 2,4-voudige snelheid, leest dvd's met max. 8-voudige snelheid, brandt cd-r's met max. 16-voudige snelheid, brandt cd-rw's met max.[b] 8-voudige snelheid en leest cd's met max. 24-voudige snelheid

Kan iemand btw eens een link posten naar een uitleg ivm met alle standaarden, zowel voor dvd als cd, want nogal verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib
  • Laatst online: 14-08 15:07

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Het lijkt me gewoon een heerlijk dingetje. Echt een prachtige budgetoplossing van Apple.

Maakt het nog uit waar je hem koopt? Qua prijs/service? Een echte applestore of b.v. bij de Norrod, waar ze hem ook leveren. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRitz
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik weet niet.... ik wil er wel een mac bij ipv mijn P2 500 pc'tje. Heb al een iBook en Mac OS X bevalt me super. Het wérkt gewoon. Lijkt een stomme Apple slogan maar op de één of andere manier gaat alles net wat lekker.

Anyway, een Mac Mini is in mijn ogen niet echt een goed alternatief. Vergelijken blijft lastig maar in de config die ik wil (+ Superdrive + meer hd ruimte + keyboard + muis + wifi + bluetooth + monitor) is een iMac 17" voor 1500 euro toch echt de betere keus. Als je die config aan de hand van de Mini maakt ben je al rap 1800 euro kwijt en dat komt vooral door het 20" Cinema scherm.

En nee, ik ga natuurlijk geen mooie Mac Mini kopen en aan mijn oude 15" Compaq CRT hangen. Da's blasfemie!

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib
  • Laatst online: 14-08 15:07

notgib

ach, wat zal ik zeggen

TheRitz schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 15:42:
En nee, ik ga natuurlijk geen mooie Mac Mini kopen en aan mijn oude 15" Compaq CRT hangen. Da's blasfemie!
Helemaal waar... heb hier echter een Compaq P1100, 21inch. Zonde om niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRitz
  • Laatst online: 12-02-2024
Jij gaat niet een lelijke CRT aan die mooie Mini _/-\o_ hangen, hoor je me!!! ;)

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Juist wel, je kan er de Mm dan bovenop de monitor zetten, mooie ruimte besparing ;)

Ik heb hier nog goede samsung 19inch tft en draadloze usb logitech muis/kb combi die ik kan gebruiken, dat is het betere werk. :)

Ik zag ergens op een amerikaanse site een klein kastje met 2 usb uit en 1 x usb in ($20). Zodat de keybord/muis mooi voor zowel pc als mac gebruikt kan worden. Maar werken die dingen een beetje? Geven ze geen storingen ofzo? Anders moet ik maar 2 x pd de stekker verwisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Edit: Vraag zelf weggehaald hoorde hier niet thuis

[ Voor 111% gewijzigd door ErikRo op 22-01-2005 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
ErikRo schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 22:58:

Het zou moeten gaan draaien op een 1.25ghz Mac mini met 512 mb geheugen of had ik deze vraag misschien beter in de switchers topic kunnen stellen :/
Lijkt mij wel, dit heeft niks meer met de Mac Mini te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
svdmeer schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 23:15:
[...]
Lijkt mij wel, dit heeft niks meer met de Mac Mini te maken.
Nou het draait op een mini, maar ik zal hem wel weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ErikRo schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 22:29:
Ik zag ergens op een amerikaanse site een klein kastje met 2 usb uit en 1 x usb in ($20). Zodat de keybord/muis mooi voor zowel pc als mac gebruikt kan worden. Maar werken die dingen een beetje? Geven ze geen storingen ofzo? Anders moet ik maar 2 x pd de stekker verwisselen
Een kvm-switch. Kun je overal kopen. Alleen even opletten of het ps2 of usb is.
Op de macminisite hebben ze het ook over een kvm-switch voor de switchers van win naar mac die hun eigen KB en beeldscherm willen gebruiken.
Die van Belkin zien er wel leuk uit, maar zijn ook weer een slagje duurder dan de eenvoudigere oplossingen.

Ik heb zelf nog een vraagje over Tiger.
De mac mini kan het draaien, afgezien van een paar features, vanwege de videokaart. Maar heeft iemand al bevestigd gezien dat Tiger ook daadwerkelijk meegeleverd gaat worden bij de mini vanaf het moment dat Tiger beschikbaar komt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nieuwe Macs worden geleverd met de nieuwste versie van OS X. Zou een duur grapje worden voor Apple om twee verschillende versies te blijven leveren. Dan zouden de eMacs en iBooks ook met Panther geleverd moeten blijven worden, tot ze uit productie gaan. Lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
TheRitz schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 22:14:
Jij gaat niet een lelijke CRT aan die mooie Mini _/-\o_ hangen, hoor je me!!! ;)
Tsja, dat is nu wel precies de bedoeling van dit apparaat, dat je je reeds aanwezige randapparatuur behoudt, en je x86 PC het raam uit gooit :)

De slogan van de Mac mini is niet voor niets BYOKDM - "Bring your own keyboard, display, and mouse" :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Interessant artikel:

More to come ?

http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20050120.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Inderdaad een interessant artikel! Natuurlijk volkomen speculatief, maar hij weet het heel aannemelijk te maken :)

Waar ik wel nog zo mijn vraagtekens bij plaats is het volgende:
viewers will tolerate non-real-time movie downloads -- as long as they take less time than driving to Blockbuster and back
Hoe is het in de VS eigenlijk gesteld met breedband internet? Een MPEG-2 DVD film van volledig formaat (meer dan 9 GB) duurt over de snelste consumentenverbinding die op dit moment in Nederland te krijgen is, 8 mbit ADSL, toch nog minstens 3 uur. Met de komst van Blu-Ray en HD-DVD mag je toch op z'n minst aannemen dat films qua formaat verdubbelen, waardoor een niet opnieuw gecomprimeerde film dan al 6 uur zou duren.

Nu weet ik niet hoe ver in Amerika de dichtsbijzijnde videotheek is, maar hier is dat nog echt geen 6 uur ;)

Apple zal dus met een hele goede manier komen om die video (eventueel met die neuwe schaalbare codec) op een redelijke manier in formaat terug te krikken, zonder daarbij in te leveren op de kwaliteit, want mensen nemen natuurlijk geen HDTV om voor VCD kwaliteit films te gaan betalen :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 10:19:
[...]
Ik heb zelf nog een vraagje over Tiger.
De mac mini kan het draaien, afgezien van een paar features, vanwege de videokaart. Maar heeft iemand al bevestigd gezien dat Tiger ook daadwerkelijk meegeleverd gaat worden bij de mini vanaf het moment dat Tiger beschikbaar komt??
De eerste partij mini's zijn al uitgeleverd, er zat geen tiger bij of tiger tegoedbon bij. Dus dan weet je het wel. Misschien zijn ze hem nu wel qaan het optimaliseren zodat hij ook goed werkt op een Mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Tiger zal zeker geleverd worden bij de Mini zodra Tiger wordt uigebracht. Zolang dit niet het geval is zit 10.3 er gewoon bij uiteraard. Tiger zal ook gewoon draaien. Er zijn twee dingen nog nooit gebeurd bij Apple:
1. Apple heeft nog nooit een oudere versie bij een nieuwe Mac geleverd, Apple levert altijd de nieuwste OS versie bij een gloednieuwe Mac.
2. Apple heeft nog nooit een Mac geleverd waar de volgende versie van het OS niet op kan draaien.

Waarom dan geen coupon bij de Mini voor Tiger? Lastig te zeggen. Ik denk dat het met het lowbudget zijn van de Mini te maken heeft in combinatie met het huidige software beleid van Apple (waar nogal eens wat kritiek op is zie topic [rml][ software] iLife '05 upgrade: weer betalen[/rml] ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 07:37
dawuss schreef op zondag 23 januari 2005 @ 12:08:
[...]
Apple zal dus met een hele goede manier komen om die video (eventueel met die neuwe schaalbare codec) op een redelijke manier in formaat terug te krikken, zonder daarbij in te leveren op de kwaliteit, want mensen nemen natuurlijk geen HDTV om voor VCD kwaliteit films te gaan betalen :)
h.264 dus :) Ben ook wel benieuwd wat dit gaat worden. En natuurlijk wordt op deze manier een mini toch wel itressant als htpc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
H264 is wel leuk, maar voorlopig wordt alles nog met de oude codecs gedaan. Al mijn oude hdtv films zijn zelfs in dat formaat. Het zou wel leuk zijn als die straks ook afspelen zonder schokken op een 1.25ghz Mac mini ;)

Btw en dan hebben we nog steeds geen spdif uitgang voor het 5.1 geluid, alleen stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Mac Mini is redelijk eenvoudig te openen, op onderstaande pagina vind je een instructie plus een demonstratiefilmpje. :)

http://www.smashsworld.co...apart-mac-mini-how-to.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:02:
De Mac Mini is redelijk eenvoudig te openen, op onderstaande pagina vind je een instructie plus een demonstratiefilmpje. :)

http://www.smashsworld.co...apart-mac-mini-how-to.php
dawuss schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:31:
Hoe krijg ik mijn Mac mini open?
Hierover is een kort filmpje te vinden op Smashworld. Als gereedschap is al van alles geopperd, van taartschep tot creditcard. Als je je Mac open gaat maken, let dan in ieder geval even op de volgende quote van de genoemde site:

:*

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:53

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:58:
[...]

Het is nog een beetje gokken wat de leverdatum wordt. In de Verenigde Staten komt de Mac mini morgen in de winkels te liggen, maar mensen die als leverdatum "On or before 22 January" op hun orderbevestiging hadden staan hebben hem al in hun bezit.

Ik kan wel wat over de lever datum vertellen. Een collega van mij koopt de Mac mini namelijk voor mij en andere in bij een groothandel. Aangezien hij goed bevriend is met de mensen daar.
Daar zeiden ze dat de Mac mini de eerste week van februari geleverd wordt. En dat ik dus de Mac dan zou krijgen.
Dus het duurt iets langer en de voorraad is zeer beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hoeft nog niet veel te zeggen. De online Apple store krijgt voorrang op resellers / groothandels, vandaar dat de voorraad ook zo beperkt is. Of die voorrang alleen op hoeveelheid is, of ook op datum weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Er zit bij mijn weten nooit een tegoed bon voor een nieuw OS bij een nieuw Mac. Wat er wel altijd bijzit is een aankoopbewijs. Als Tiger uitkomt, kan het zijn dat je met de coupons Tiger kunt kopen voor een gereduceerde prijs of misschien wel krijgen. Overigens is het in het verleden wel 'ns gebeurd dat nieuwe Macs met een nieuwe OS werden uitgeleverd, dat nog niet voor de consument te koop was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Daedalus schreef op zondag 23 januari 2005 @ 18:05:
Er zit bij mijn weten nooit een tegoed bon voor een nieuw OS bij een nieuw Mac. Wat er wel altijd bijzit is een aankoopbewijs. Als Tiger uitkomt, kan het zijn dat je met de coupons Tiger kunt kopen voor een gereduceerde prijs of misschien wel krijgen. Overigens is het in het verleden wel 'ns gebeurd dat nieuwe Macs met een nieuwe OS werden uitgeleverd, dat nog niet voor de consument te koop was.
Mja, maar ik denk niet dat dat nu het geval gaat zijn. Meestal is het zo dat Macs die tegelijk aangekondigd worden en (vrijwel) direct leverbaar zijn met een nieuwe versie van het OS die al meegeleverd krijgen ook al is het OS zelf pas een week of twee (o.i.d) later leverbaar.

Vaker komt 't voor dat er een revisie van het OS bij zit die nog niet uit is of helemaal niet uit komt. Zo zat er bij de XServes een nieuwere revisie van osx, maar hierbij gaat 't eigenlijk alleen om hardware support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eviltweaker
  • Laatst online: 30-08 15:38

eviltweaker

DDPEEKIW

Op deze site staat een link naar een bittorrent file. Deze file is een pdfje en legt precies uit hoe je de mac mini moet upgraden. :)

Ik overtreed de regels en riskeer hier een dikke OW mee. Er staat duidelijk in dat PDF-je dat het niet vrij verspreid mag worden. Als dat er instaat is het dus niet toegestaan op GoT. Vragen naar deze download is vragen om warez, warez resulteren altijd en zonder twijfel in een OW.

[ Voor 53% gewijzigd door Zwerver op 24-01-2005 01:09 ]

DDPEEKIW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch vraag ik me af hoe de mini nou echt gaat presteren met bijvoorbeeld een programma als GarageBand. Ik bedoel, het zal best allemaal soepel lopen. Maar hoe gaat de mini prestreren als je bijvoorbeeld meerdere instrumenten tegelijk opneemt, zeg 2 gitaren en een bassist?

Ik begrijp dat een sloot ram dan wel een vereiste is, maar hoe zal het met de processor gaan? Ik moet erbij zeggen dat ik geen ervaringen heb met apple computers, en dus ook niet weet hoe snel bepaalde hardware werkt tegenover de pc. Ik hoor namelijk wel eens verhalen dat een 'langzamere' proc in Apple's helemaal niet zo langzaam is..

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 20:12:
Ik hoor namelijk wel eens verhalen dat een 'langzamere' proc in Apple's helemaal niet zo langzaam is..
Nou ja, langzaam is natuurlijk langzaam he :P Wat je denk ik bedoelt, is dat je de kloksnelheid van een PowerPC processor niet moet vergelijken met die van een Intel Pentium. Kloksnelheid is niet hetzelfde als performance :)

De G4 processor van de Mac mini is denk ik wel snel genoeg voor alle programma's in iLife, maar daarvoor zou je eigenlijk op zoek moeten naar reviews :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Dit is al de zoveelste keer dat ik de term "OW" zie als dreigement, maar wat is nou in godsnaam een OW? Ik wordt er gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 13:41
ErikRo schreef op maandag 24 januari 2005 @ 20:32:
Dit is al de zoveelste keer dat ik de term "OW" zie als dreigement, maar wat is nou in godsnaam een OW? Ik wordt er gek van.
Officiele Waarschuwing, na een aantal waarschuwingen krijg je een Ban, dan kan je dus niet meer op GoT komen :).

[ Voor 3% gewijzigd door Icey op 24-01-2005 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Laatst online: 04-09 23:14

Armada

-Wat wil je weten?-

Apple heeft de extra opties voor de Amerikaanse on-line Apple store verlaagd. Stukje van MacRumors:
"Barely two weeks past introduction, Apple has apparently lowered the cost of Build-To-Order components for the Mac mini. According to MacRumors readers, pricing for the Bluetooth and AE combo has dropped to $99, along with pricing for 1 GB sticks of RAM being reduced to $325.

Additionally, the superdrive option now offered for the Mac mini has been changed from the previously-offered 4x model to the newer, faster 8x model, and the cost for a hard drive upgrade has been reduced from $90 to $50."

Helaas alleen nog voor de Amerikanen, maar misschien deze week ook voor andere landen?

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan hoop ik dat 't met terugwerkende kracht is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm... de beschrijving van de 8-speed superdrive (in de Amerikaanse Store) geeft nog steeds aan dat ie op 4-speed brandt... Is het niet gewoon dat ze alleen de naam hebben veranderd naar 8 speed omdat ie zo snel DVD's leest?

Thijs

Edit: kijk aan: http://forums.macrumors.c...hp?p=1236037&postcount=77
fiew, ik had em namelijk al besteld ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Voor 50 euro extra een brander ipv lezer, dan doe ik ook mee. 8)

Vraagje: nu overal die hardisk zo slecht uit de testen komt als "de" beperkende factor. Hoe zinvol denken jullie (kan het wel) dat het is om meteen die te vervangen door een snelle 7200tpm 80gb, gekkenwerk (zowel qua geld als technisch) of best te doen.

Is het eigenlijk een sata of pata drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

PATA, maar dan een 2,5" laptop schijfje dus. Overigens heeft Hitachi 2,5" schijf van 60 gig 7200 rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
In de Apple store staat de meerprijs voor een DvD-brander nog gewoon op 100 Euro.

Ik vermoed dat de schijf de bottleneck zal worden, zoals ik in het vorige topic al opperde. Ik wacht op benchmarks voordat ik op koop over ga, want ik twijfel nog steeds tussen Mini en eMac met beide hun voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prijzen van het geheugen en de Airport/Bluetooth combinatie zijn nu ook in de NL store aangepast. Over de Superdrive staat er verder niks (heet ook niet 8x superdrive zoals in de US store).

Thijs

Edit: In de US store heeft de superdrive nu ook 4x superdrive

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2005 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het jammer trouwens dat ze niet een optie geven om te kunnen kiezen tussen iLife en iWork.
ILife is leuk, maar ik had liever iWork erbij gezien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The performance of the Mac mini in its standard form is unacceptable, even for a $499 machine. At first, I was afraid that the poor performance was due to the 1.25GHz G4. However, upon further investigation, the root of the cause revealed itself - 256MB of memory is simply not enough for OS X. When running one application, such as Safari or Mail, the 256MB of memory is enough, but as soon as you open more than one application, the memory quickly disappears. The problem with disk swapping on the mini is that it is using a 2.5" hard drive, which is significantly slower than a desktop hard drive. So, overall performance is reduced significantly. There's a ton of stuttering when multitasking (not even heavy multitasking) and it's completely caused by disk swapping.

Upgrading the system to 512MB of memory fixes all of the problems. You'd be hard pressed to get close to 100% CPU utilization on even the low end 1.25GHz G4 without resorting to video encoding, and most importantly, the system is as smooth as can be with 512MB.
Apple should not be allowed to sell any system with OS X with less than 512MB of memory; and you shouldn't buy the mini with less than 512MB of memory. It's as simple as that.
Despite what I had originally expected, the on-board Radeon 9200 is a bit of a performance limitation. I had the Mac mini hooked up to a 23" Cinema Display running its native resolution of 1920 x 1200 and was wondering why Exposé and a handful of other animations were choppy. After tinkering with resolutions, I found out why. At resolutions above 1280 x 960, the Radeon 9200's 32MB of local frame buffer isn't enough to handle Exposé of even just four windows - swapping to main memory, and thus reducing the smoothness of the Exposé effects. At 1024 x 768, it's great and it's even fine at 1280 x 960, but once you start going above and beyond that, you start running out of video memory real quickly. I am concerned about performance under OS X Tiger, simply because with more being stored in video memory (e.g. font caches), you'll run out of video memory even quicker. Granted, what I'm discussing right now isn't a reduction in actual performance, but rather a reduction in the smoothness of animations - which to a first-time OS X user can be a huge turn off.
is wat anandtech ongeveer over de hardware zegt, niet echt heel veel nieuws onder de zon, wel mooi dat er wordt gezegd dat hij de CPU usage bijna niet op de 100% krijgt, terwijl hij in het begin van de review nog zegt dat het 'logisch' is dat de G4 1,25 het onderspit moet delven tegen een P4 2.8 GHz, erg ironisch :+ verder wordt er ook sterk aangeraden om een keyboard van apple erbij te kopen, maar absoluut niet de muis :) er wordt ook nog wat software behandeld, maar dat brengt ook niet echt interessants voort buiten het feit dat iPhoto een stuk meer vooruit is gegaan tov de vorige versie...

buiten dat zegt het al genoeg dat anandtech twee artikelen heeft geschreven voor aankomende Macgebruikers :Y)

hier nog de conclusie voor de wat luiere mensen onder ons ;)

@Tardis, dat had nog wel een slimme zet kunnen zijn van apple, vraag me alleen af hoe dat marketintechnisch in elkaar zou steken, want er zijn denk ik meer mensen die geld over hebben voor iWork dan voor iLife...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 09:12

Chakotay

Lick here to continue

Beetje late reactie, maar ik mis 1 ding in dit verhaal... De mini heeft alleen maar 1 simpel stereo aansluitingkje. Als je films in HD kwaliteit op een dure HDTV gaat kijken, dan doe je dat niet met stereo geluid uit een simpel* onboard chipje :)

* Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van de audiochip in de mini? Stelt dat nog wat voor, of is het vergelijkbaar met een cheapo AC-97 dingie?

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

goed, topic gelezen, gezocht dus als ik nou nog 'n waarschuwing naar m'n hoofd krijg vertrek ik voorgoed. Ik wil graag weten of iemand met een soortgelijke G4 processor en een 512mb geheugen configuratie kan bevestigen wat de performance is van een volledig Adobe Pakket op deze machine.
Ik werk voornamelijk met; Photoshop, Illustrator, Indesign, Acrobat en m'n ervaring op m'n eigen pc (1400mhz, 512mb) is niet bijzonder positief.

Hoewel de Mac Mini als 'n redelijke vervanger wordt gezien zou ik niet overstappen zonder zeker te weten of het Adobe pakket met 'n goede performance kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
RSP schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:12:
goed, topic gelezen, gezocht dus als ik nou nog 'n waarschuwing naar m'n hoofd krijg vertrek ik voorgoed. Ik wil graag weten of iemand met een soortgelijke G4 processor en een 512mb geheugen configuratie kan bevestigen wat de performance is van een volledig Adobe Pakket op deze machine.
Ik werk voornamelijk met; Photoshop, Illustrator, Indesign, Acrobat en m'n ervaring op m'n eigen pc (1400mhz, 512mb) is niet bijzonder positief.

Hoewel de Mac Mini als 'n redelijke vervanger wordt gezien zou ik niet overstappen zonder zeker te weten of het Adobe pakket met 'n goede performance kan draaien.
Voor de processor zul je het in ieder geval niet hoeven te laten. Zo'n 1,42 GHz PowerPC is een stuk sneller dan jouw 1400 MHz x86. Aan 256 MB geheugen zul je zeker niet genoeg hebben. Zoals je nu aangeeft is het met 512MB ook al geen pretje, dus dan zou ik al gauw voor de 1GB gaan. Daarmee compenseer je meteen een beetje het feit dat de Mac mini een 5400 RPM 2,5" schijfje heeft, en geen rappe 7200 RPM SATA schijf.
Ik weet niet precies wat je precies voor werk doet met Photoshop en Indesign, maar als je met enorme bestanden werkt, lijkt me dat schijfje toch wel een beetje een tegenvaller. Een (dure) externe FireWire schijf maakt een boel goed, maar dan is het meteen niet echt meer rendabel een Mac mini te nemen :)
Het zal allemaal best goed gaan werken hoor, hoewel je dat natuurlijk pas weet als je het probeert, maar vergeet niet dat de Mac mini bedoeld is als budget model. Als je echt een high-end systeem wil, moet je al gauw naar de PowerMac gaan kijken :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RSP schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:12:

Mja, volgens Anandtech kan het wel, maar als ik het zo zie, dan heb je zwaardere dingen nodig. De Mac mini is bedoeld als instap/overstapcomputer en tweakers die een leuke gadget op het bureau willen en en passant met MacOSX willen spelen :P :+.
Ik denk dat je met de Adobesuites beter uit de voeten kunt met een iMac of PowerMac. Maar dan zit je dus ook aan een andere (lees:hogere) prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

De afweging iMac / PowerMac is ook in me op gekomen maar deze vind ik toch redelijk zwaar aangezien ik tegelijk een 20" Cinema Display wil aanschaffen. Het opwaarderen van het geheugen naar 1GB klinkt aannemelijk maar in dat geval is het misschien weer handiger om een desktop model te kopen (waarmee direct het voordeel van 't kleine kastje weg is)

Er zijn in mijn geval nog een aantal "ja maar als ik dit wil, dan heb ik zus nadeel" en daarom ben ik 'n beetje huiverig. Hoewel ik nog het meeste onder de indruk ben van OSX en Exposé (iWork eigenlijk ook wel) zal ik denk ik niet te lang meer wachten. Als de eerste reacties hier positief zijn over het apparaatje denk ik dat ik maar eens overstag ga. Een beetje verandering af en toe kan ook geen kwaad.

edit:
het anandtech spreekt over nadelige effecten van een 23" cinema display op native resolutie, aangezien 'n 20" display ook een resultie heeft van 1680x1050 (boven de aanbevolen resolutie in de review) vraag ik me af of 't ook optimaal gaat werken. (het is me al wel bekend dat 10.4 effecten waarschijnlijk niet gaan werken door de "oude" radeon.

[ Voor 25% gewijzigd door RSP op 26-01-2005 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 20:21

Nohead

PSN ID: Nohead

ok ik heb heel de topic door gelezen. maar wat me nog steeds niet duidelijk is.
hoe kan ik de prestaties van de 1,25Ghz CPU vergelijken?
ik ben totaal niet bekend met de macs. dus heb ook geen idee hoe goed ze presteren.
kan iemand me vertellen met wat ik het ZOU kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Uit de pentium3 tijd weet ik nog dat een G4 qua snelheid vergelijkbaar is met een p3_500 of 600. Ik stel me dus van deze G4 voor dat deze ongeveer even snel is als een fictieve p3 1600 oid. Indien ik dat omreken kom ik dus uit op ongeveer een PentiumM 1100, een Pentium4-2000 of een Athlon-1800+, al naar gelang je software. Ik weet zeker dat ik het niet goed heb, maar ik zit er ook niet ver naast.

Die test van Anandtech is wel duidelijk iig. Dat zelftweaken van de 1 Gb is nu zeker iets wat ik ga doen, maar dat een Cinedisplay lastig is wegens te beperkt geheugen vind ik wel een onverwachte tegenvaller. Ik had graag zo'n groot scherm gehad, maar nu kan ik dus zeker een goedkoop model 19" kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Die test van Anandtech is wel duidelijk iig.
Inderdaad. Ze waarschuwen in het verhaal meerdere malen voor de trage schijf, dus als je met Photoshop o.i.d. wilt werken en het goedkoop wilt laten moet je een eMac aanschaffen. Als je toch met grote studiodisplays wilt werken, dan kom je al in een hogere prijsklasse waardoor je volgens mij beter een iMac of G5 kunt overwegen.

Aan de hand van de review ben ik dus tot de conclusie gekomen dat ik voor de eMac ga. Schijf is traag. Daarnaast is de 256 MB RAM krap. Natuurlijk kun je tegen meerprijs 512 MB krijgen, wat de reviewers ook ten zeerste aanraden, tegen een prijs waarvoor je in de winkel een los dimmetje koopt. Lijkt aantrekkelijk, maar de 256 MB dimm gaat er dan uit (er is maar 1 slot). Als 256 heel krap is, is 512 MB ook echt geen luxe. 1 GB is erg duur, meerprijs is 330 (!!) Euro, waar je bijna een 2e Mini van kunt kopen. Bij de eMac kun je gewoon voor weinig een 512 MB dimm op de kop tikken en er bij in schuiven zodat je 768 MB hebt. Gezien de beperkingen in schijf en geheugen denk ik dat de Mac mini slechts zeer basic taken kan doen, zeker als we een paar Mac OS X versies verder zijn. De ruimte voor de dimm hadden ze overigens ook kunnen gebruiken voor 2 sloten so-dimms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Je kan natuurlijk ook macosx laten booten van een snelle externe firewire hardeschijf. Daarmee vang je de langzame harddisk mee op.

Maar dan heb je weer een kastje ernaast staan natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaandorp
Collega van mij heeft een G4 en daar zit een 16Mb kaartje in. Hij draait daar zo'n grote 21" studiodisplay (CRT) op op 1600 x ????. En dat loopt prima. Ook expose. Dus ik maak me niet druk.

En tja. Een 23" inch scherm. Als je daar geld voor hebt moet je ook niet zeuren over een MacMini, want dan moet je gewoon een G5 kopen. Dat is net zoiets als een BMW met een Fiat motor.

De doelgroep zijn geen mensen die 23" apple displays kopen, maar mensen die al een (PC) scherm hebben. Mensen die een 23" scherm hebben zijn doorgaans mensen die er professioneel mee werken. En die doen dat waarschijnlijk niet op een MacMini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Low-Fi schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 19:48:
Je kan natuurlijk ook macosx laten booten van een snelle externe firewire hardeschijf. Daarmee vang je de langzame harddisk mee op.

Maar dan heb je weer een kastje ernaast staan natuurlijk....
Voor de extra kosten van zo'n schijf kun je imho beter een ander model Mac kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Nou ja.... een fw kastje heb je voor 50 euro. Harde schijf ook voor weinig.

Ja tis allemaal "net niet" zeg maar daar geef ik je gelijk in :P

[ Voor 8% gewijzigd door lowfi op 26-01-2005 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

Ach, je kan beter wachten op meer reviews en uiteindelijk wat gebruikerservaringen. Eventueel kan je zelf terzijnertijd bij je Apple dealer de mini bekijken. Om nu je aankoop op 1 review te baseren is een beetje gevaarlijk. Het is wel een goed uitgangspunt volgens mij, deze review van Anandtech.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees deze bijzonder interessante performance review van de mac mini.

Hij blijkt net zo snel te zijn als een Imac G5 in "auto" mode. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm, ik lees op Macintouch dat Apple mensen die een refund willen omdat ze de prijzen voor een aantal upgrades verlaagd hebben die ook gaat geven. Ik weet niet of de prijzen hier in nederland verlaagd zijn (40 -> 80GB kost nu 50 euro, wat was dat twee weken geleden?) maar in de edustore kom ik voor mijn mini nog op hetzelfde uit. Dat kan twee oorzaken hebben:
• de prijzen in de nlstore zijn niet veranderd
• de prijzen in de nledustore waren al lager

Ik heb niet bijgehouden hoeveel die upgrades hier kostten, dus ik weet niet welke optie 't is :|

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 27-01-2005 08:32 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het vorige topic liep nogal uit de hand omdat veel te veel mensen zo maar een vraag neermikten, zonder te kijken of het antwoord op die vraag al eerder gegeven was, of uberhaupt wel iets met de Mac mini te maken had. Dit topic is een nieuwe poging. Vragen over Mac producten in het algemeen, zoals over Mac OS X, kunnen in [ MacOS] Overstappers-vragen. Laten we er met z'n allen op letten dat dit nu niet weer gebeurt, zodat we nog veel kunnen discussieren over dit nieuwe speeltje.
Daarnaast nog even dit: het beleid uit het oude topic blijft onveranderd van kracht. Twijfel je of het ontopic is wat je post, post het dan niet. Vragen die in de startpost genoemd zijn worden behandeld als offtopic vragen.