Geen idee of het zinvol is om er een apart topic over te openen ("we hebben toch al een Mac mini topic?") of om het hier bij in te doen ("We willen geen offtopic replies").. Maar laat ik het hier maar doen, het heeft er mee te maken wat we er van denken..
Zo'n Mac mini is een mogelijkheid om voor relatief weinig geld aan een nieuwe Mac te komen. Je hebt echter ook de eMac. Het instapmodel eMac kost 799 Euro inclusief BTW. Dat is 300 Euro meer dan de Mac mini. Je hebt er dan wel een beeldscherm, muis en toetsenbord bij. De specs van de goedkoopste modellen zijn exact gelijk, met kleine verschillen.
Mac mini vs. eMac:
- De eMac heeft een fullsize 3,5" schijf, de Mac mini heeft een laptop schijf. Ik ben benieuwd wat de benchmarks voor verschillen laten zien tussen de 7200 rpm 3,5" schijf van de eMac en de minder snel roterende schijf van de Mac mini.
- De eMac heeft 2 dimm-sloten, de Mac mini maar 1. Er gaat wel precies hetzelfde geheugen in.
- eMac heeft ingebouwd beeldscherm, muis en toetsenbord, bij de Mac mini moet je daar zelf nog voor zorgen.
- Prijsverschil 300 Euro incl. BTW
Dit zijn de verschillen die ik heb geconstateerd.
Ik vraag me af: Is die 300 Euro extra de moeite waard voor het kopen van een eMac? Nadeel is dat een eMac 17" CRT is terwijl je voor 200 Euro een goede 19" CRT kunt kopen. 100 Euro blijft dan over voor de overige verschillen. Dat extra dimm-slot vind ik wel aantrekkelijk. 512 MB inplaats van 256 MB bij bestellen is duurder dan een losse 512 MB dimm elders, en als je die er bij in doe-het-zelft dan heb je wel mooi 768 MB. Ik verwacht dat de Mac mini en de eMac elkaar ook gaan geconcurreren. Dit zou er voor kunnen zorgen dat Apple de prijs van de eMac sowieso niet laat zakken en niet veel betere modellen eMac uitbrengen voor dezelfde prijs.
[
Voor 9% gewijzigd door
SvMp op 18-01-2005 12:01
]