AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
Ze hebben er zelf niet al een paar staan zeker? Qua showroom enzo dus.LoeiOrdinair schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 09:51:
Ben gisteren in de Apple store in Amsterdam geweest. Maar hun zeggen dat de levering er moeilijk zal gaan verlopen en dat er een zeer beperkte voorraad is. Hun advies was dan ook. Gewoon zo snel mogelijk bestellen en geduld hebben....
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Nee ook hun hebben het apparaat nog niet. Ze krijgen de mini ook pas na de 29ste. Wel jammer, want ik kwam daar natuurlijk voor de Mac mini.CyBeR schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 09:55:
[...]
Ze hebben er zelf niet al een paar staan zeker? Qua showroom enzo dus.
[ Voor 10% gewijzigd door LoeiOrdinair op 14-01-2005 09:59 ]
En zit er mechanische ventilatie op de proc/vid.proc?
Zit er over te denken om deze in de HK - thuis, fysiek
En een noob vraag, maar kan iemand mij vertellen of een mac files kan openen op een windows machine via netwerk?
[ Voor 20% gewijzigd door Spyro_the_Dragon op 14-01-2005 10:19 ]
Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!
Ja; niet dat ik weet.Spyro_the_Dragon schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 10:18:
Er zit een externe adapter voor de voeding bij neem ik aan?
En zit er mechanische ventilatie op de proc/vid.proc?
Fanloos of niet, stil is 'ie iig welZit er over te denken om deze in de HK - thuis, fysiek- neer te zetten, maar dan moet ie liefst wel fanloos zijn...
Yup. Gaat prima.En een noob vraag, maar kan iemand mij vertellen of een mac files kan openen op een windows machine via netwerk?
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Peace is not simply the absence of war.
neuh, tis een heel mooi scherm wat er goed bij past, nadeel van de 19inch schermen is dat ze meestal een 1280x1024 resolutie hebben tov 1680x1050 20inch van bijv Apple.Ecteinascidin schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 09:13:
Ik begrijp overigens ergens wel dat mensen er een 20" Cinedisplay aan hangen, maar een budgetPC kopen en dan een duur scherm... is dat geen contradictie? Je hebt tegenwoordig al een 19" TFT voor minder dan 400 euro, dus kan je makkelijk voor 1000 euro een mooi ding in elkaar draaien (draadloos logitechtoetsenbord).
Gewoon goed nadenken wat je nu EN in de toekomst wilt.Pindkaas schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 09:41:
[...]
Als je er een 20" Cinema display aan hangt, kan je volgens mij net zo goed een 20" iMac kopen, dat kost ongeveer even veel.
Voordeel van los 20inch apple schermpje is dat je die over een paar jaar nog gebruikt en alleen een nieuwere Mac mini hoeft te kopen.
iMac moet je dan totaal vervangen.
[ Voor 41% gewijzigd door dolby op 14-01-2005 10:46 ]
Dat bedoel ik niet. Ik weet dat ik de DVI aansluiting op de Mac via dat verloopstukje kan aansluiten op een D-Sub. Wat ik echter wil is met het oog op de toekomst een switch met DVI in/uit kopen ipv D-Sub. Voor de toekomstige situatie is dat heel simpel: drie DVI kabels, twee naar de Mac en PC, een naar de TFT.lammmetak schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 09:37:
[...]
bij mijn ati videokaart zit een verloopstukje. daarmee kun je een crt monitor op dvi zetten. het schijnt dat zo'n ding ook bij de mac mini zit maar dat weet ik niet zeker.
Het gaat om de overgangssituatie waarin ik de Mac en PC via DVI op de ingangen van de DVI switch heb zitten, en de CRT monitor via D-Sub met het een D-Sub-DVI verloopstukje op de DVI uitgang van de switch heb zitten. Ik vraag mij af of de switch hierdoor niet in de war raakt; kan me niet voorstellen waarom, maar ik vraag het toch maar even.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Verwijderd
mijn achtergrond: 21 jaar en windowsgebruiker, met af en toe het verlangen naar een alternatief
nu denk ik dat alternatief gevonden te hebben. Ik heb echter een vraagje voor de kenners onder jullie, die daar een beter zicht op hebben als ik.
De mac mini is gewoon een pareltje, maar we mogen onze ogen niet sluiten voor de iewat mindere specs (alhowel design al reden genoeg is om te kopen voor mij)
zoals gezegd, ik ben onder de indruk van de mac mini, maar ook van de presentatie van tiger, en daarom zou ik willen weten wat jullie verwachtingen zijn ivm het kunnen draaien van tiger op een mac mini. De configuratie zou dan eventueel een mac mini zijn waar ik dan (hopelijk zelf) het geheugen upgade naar 512 Mb of 1Gig. Ik heb gezien dat de FSB ook maar 166 is. Ik ben volledig nieuw op mac gebied, maar ik zou graag die tiger kunnen draaien, zoals ik gezien heb op de keynote (niet per se zo snel, en ook geen hele zware taken).
En ook nog ivm daarmee, nu wordt de mac mini gebundeld met panther als ik het goed begrepen heb. Verwachten jullie dat in de toekomst de mac mini zal gebundeld worden met tiger eens die uit is? Komt het softwarepakket met een installatiecd? Of bevindt het zich gewoon op de pc en is dat alles wat je ervan hebt. (dus dan kunt ge niet formatteren of ge moet het opnieuw kopen). Als deze onduidelijkheden wat verholpen worden dan ben ik al een hele stap verder.
Ivm met het gebrek aan line-in die ik eerder al vermelde, ik kan in dat geval ook gewoon een mcirofoon kopen op een usb poort he (en ik zal mij daar maar mee moeten behelpen, maar die zijn ook alweer duurder natuurlijk)
heeft mac trouwens zelf van die chat microfoontjes te koop (die er ook wat deftig uit zien, ik stel me bvb voor dat zo een microotje op je toetsenbord, eventueel weg te plooien achter je toetsenbord wel mooi zou staan bij de imac)
twee citaten die ik op een ander forum heb verkregen:
"Tiger zal daar zeker en vast vlot op draaien. OSX werkt beter en beter
naarmate je meer RAM neemt. Ik weet het dat zal bij iedere computer zo
wel zijn, maar ik vind persoonlijk dat je dat veel beter merkt bij OSX.
Ik werk nu onder OSX 10.3 (Panther) op een iMac Dat bolt gelijk het
moet bollen, zonder problemen. Ik verwacht dus ook niet zo heel veel
problemen als ik upgrade naar Tiger, misschien dat ik ook nog wat RAM
bij steek, dat kan nooit kwaad.
Met die Mac Mini ga je volgens mij zeker geen probs hebben onder Tiger!"
"Inderdaad, ik draai nu Panther op een al wat oudere iBook (G3 800MHz,
640MB RAM, Radeon 7500 met 32MB) en dat werkt nog altijd vrij vlot."
ivm met het geheugen. Is het echt zo dat apple exclusive memory chips heeft? da lijkt mij sterk maar het kan eventueel wel. Naar het schijnt , als je zelf de memory chip vervangt door een andere kan je alle soorten instabiliteitsproblemen krijgen ivm met geheugen teowijzingen en overflows (heb ik ook maar ergens gelezen he) feit is wel dat apple 400€ vraagt voor 1 gig terwijl je daar zelf goedkoper aan kan geraken. Mij lijkt het dat geheugen geheugen is, en ik vindt het vrij onwaarschijnlijk dat apple zich gaat bezig houden met zelf geheugen te ontwerpen ( ge kunt niet op alle vlakken research doen he) en da gewoon inkoopt ergens. Dus das nog een laatste overweging

Maar goed, als Apple technice het kunnen dan kunnen wij het tzt. ook.
Ik heb verder niet helemaal helder wat je vragen precies zijn. Wat geheugen betreft, als iedereen zegt dat het beter werkt met meer geheugen dan zal dat wel waar zijn, he.
OS X wordt bij iedere release sneller op oude hardware, dus je kan er zeker van zijn dat hij lekker zal werken op de Mac mini. Sommige features zullen wellicht niet benut kunnen worden op de mini (Core Image/Video filters e.d., die maken gebruik van pixel shaders en dat heeft de ATI 9200 niet, of niet goed genoeg).
Je kan het beste wachten tot Maart met kopen, dan krijg je Tiger (Mac OS 10.4) bij je Mac. Als je het een maand koopt voor het nieuwe OS op de markt is, dan kun je vaak goedkoop een upgrade krijgen, meen ik me te herinneren. Maar niemand weet precies wanneer de nieuwe versie van Mac OS uitkomt, behalve Apple.
Prop in ieder geval minimaal 512 MB in de mini, dan werkt OS X in elk geval lekker. Hoe meer hoe beter natuurlijk, maar bij de Apple Store stijgen de prijzen dan explosief. Van 256 naar 512 kost maar 70 Euro extra en valt dus nog wel mee.
[ Voor 13% gewijzigd door MacWolf op 14-01-2005 14:32 ]
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
Verwijderd
Hoe makkelijk het geheugen bij de Mac mini te vervangen is, dat is nog wel even afwachten. Apple zegt natuurlijk dat zij het moeten doen, maar ik kan me geen recente Mac herinneren waar dat niet kon. Ik denk zelfs dat het Apple een hoop verkoop (en dus geld) gaat kosten als het echt half-onmogelijk is en je speciaal gereedschap nodig zou hebben.
Als je de foto's bekijkt lijkt het geheugen goed te bereiken te zijn (het is het enige onderdeel binnenin wat open en bloot is), en er komen vast en zeker handleidingen voor om het te doen. De enige vraag is of het veel werk wordt
Qua snelheid zal ook de Mac mini 10.4 gewoon kunnen draaien. Het systeem is niet heel veel zwaarder geworden lijkt het zo. Spotlight zal wel wat resources kosten, net als bij de punten waar CoreImage gebruikt worden. De Blue & White en iMac G3s zullen waarschijnlijk officieel niet meer ondersteund worden.
Het enige wat kan tegenzitten is de Radeon 92000 videokaart. Omdat de kaart al wat ouder is, en niet in het bezit is van Pixel Shader 2.0 kunnen er twee dingen gebeuren: Tiger schakelt over naar lagere kwaliteit / evt. meer software rendering of CoreImage doet het helemaal niet. CoreImage is hetgene wat voor die mooie golfeffecten zorgt bij bv. Dashboard.
[ Voor 82% gewijzigd door wvdburgt op 14-01-2005 14:57 ]
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
MacOS komt preinstalled zoals je 'm ook van CD installeert (dus eerst krijg je 't registratiedingsel enzo en kun je wat dingen instellen zoals computernaam, netwerk, etc.)Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:14:
En ook nog ivm daarmee, nu wordt de mac mini gebundeld met panther als ik het goed begrepen heb. Verwachten jullie dat in de toekomst de mac mini zal gebundeld worden met tiger eens die uit is? Komt het softwarepakket met een installatiecd? Of bevindt het zich gewoon op de pc en is dat alles wat je ervan hebt. (dus dan kunt ge niet formatteren of ge moet het opnieuw kopen). Als deze onduidelijkheden wat verholpen worden dan ben ik al een hele stap verder.
Ook krijg je er een setje CD's bij met los MacOS X en een hersteldvd, en als het goed is ook een iLife dvd. D'r zijn geen, zoals bij PC's vaak het geval is, verstopte partities met herstelmeuk, dat staat allemaal op optische media.
't is gewoon PC2700 (333MHz DDR) geheugen. Kun je ook bij de pc boer om de hoek kopenivm met het geheugen. Is het echt zo dat apple exclusive memory chips heeft? da lijkt mij sterk maar het kan eventueel wel. Naar het schijnt , als je zelf de memory chip vervangt door een andere kan je alle soorten instabiliteitsproblemen krijgen ivm met geheugen teowijzingen en overflows (heb ik ook maar ergens gelezen he) feit is wel dat apple 400€ vraagt voor 1 gig terwijl je daar zelf goedkoper aan kan geraken. Mij lijkt het dat geheugen geheugen is, en ik vindt het vrij onwaarschijnlijk dat apple zich gaat bezig houden met zelf geheugen te ontwerpen ( ge kunt niet op alle vlakken research doen he) en da gewoon inkoopt ergens. Dus das nog een laatste overweging
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 14-01-2005 15:08 ]
Verwijderd
Dat moge toch verwondering oproepen van eenieder die een Mac wil gaan aanschaffen? Zoals jij het nu stelt, koop je een Mac die binnen 4-6 maanden het nieuwe Mac OSX-4 niet volledig ondersteunt, oftewel, een wel erg low-budget look krijgt in het nieuwe OS??Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:31:
[...]
Het enige wat kan tegenzitten is de Radeon 92000 videokaart. Omdat de kaart al wat ouder is, en niet in het bezit is van Pixel Shader 2.0 kunnen er twee dingen gebeuren: Tiger schakelt over naar lagere kwaliteit / evt. meer software rendering of CoreImage doet het helemaal niet. CoreImage is hetgene wat voor die mooie golfeffecten zorgt bij bv. Dashboard.
Als je kijkt naar hoeveel Radeon 9200's Apple de afgelopen tijd heeft omgezet - en in de planning heeft -, zullen er erg veel mensen niet echt blij zijn, hetzij met hun Mac,. hetzij met Tiger...
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Verder verwacht ik dat tiger prima loopt op de mini, de mini heeft immers dezelfde proc en specs als de ibook en goedkoopste powerbook.
Ik wacht echter even een maand of 2 met kopen tot tiger uit is. Ik ben benieuwd naar de prestaties en kinderziekten.
Ik denk dat ik interessant nieuws heb. Het schijnt dat je hem eenvoudig kunt openen door een kunstof pin in één van de ventilatieopeningen te steken.Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:08:
lammetak, De vraag is volgens mij hoe we dat doosje netjes open krijgen. Daar komt vast wel een handige tutorial voor. Kastje zit volgens de foto met weerhaakjes dicht, je zult een special tool nodig hebben (moeten maken).
Maar net als met alle andere speculaties geldt ook hiervoor dat we het pas weten als de eerste modellen worden uitgeleverd.

Still dus...
Hier kan je het moederbord zien, maar volgens mij zag ik de thumbs al voorbij komen:
http://www.macnews.de/gal...nails.php?album=16&page=2
1e benchmark? http://ladd.dyndns.org/xbench/merge.xhtml?doc1=90960
De plek van de MacMini en overige producten kan je hier vinden in een plaat:
http://www.nixlog.com/apple/
Ik ben dus wel benieuwd watvoor 2,5" dat is. Ik hoop een 7200rpm.The mini uses a Freescale (Motorola) 1.42Ghz 7447 CPU and uses a 2.5-inch (that’s laptop-size) hard drive.
En nog wat info, waar wat onduidelijkheid over is.
Dit is niet officeel natuurlijk, maar Apple had volgens mij kort geleden de zaken uitgebreid wat de gebruiker zelf mag aanpassen. En deze zaken horen daar bij. Dus ik verwacht geen problemen.
bron: http://www.tuaw.com/I spoke with the product manager for the Mac mini today to clarify a few facts.
Yes, it will boot headless, meaning with no display or video device connected, enabling you to have what I like to call an iServe.
While it is strongly recommended that you only have an Apple Authorized Service Provider crack it open and install RAM, hard drives, Airport and Bluetooth, it will NOT void your warranty if you do it yourself. As is standard operating procedure, however, anything you break while attempting anything on your own is not Apple’s responsibility and will not be covered under warranty. I think that is pretty much common sense.
Airport and Bluetooth can, in fact, be added after purchase. AirPort Extreme card and Bluetooth module attach to the Mac mini’s motherboard via a special connector and will be sold together as a kit for $129.
RAM is the most accessible upgrade once you get the case off. That much is clear from the picture.
All upgrades other than RAM are not as accessible, but accessing them won’t void your warranty, with list item #2 above in mind.
The reason the TOP of the Mac mini doesn’t glow and pulse (this is my only gripe so far) is that there wasn’t enough room to light it once the optical drive went in
[ Voor 18% gewijzigd door T-Junkie op 14-01-2005 16:08 ]
Verwijderd
Tijd geleden overigens sinds ik op het laatst op GoT heb gepost.
Ik heb ook met interesse het nieuws over de Mac Mini gevolgd en overweeg er één aan te schaffen als mediacentertje.
Dat het apparaatje muisstil is, heel compact is, en zelfs is uitgerust met een DVI-connector, maakt hem er allemaal erg geschikt voor.
Er ontbreekt naar mijn mening wel één ding aan, namelijk een SP/DIF-aansluiting. Er zit alleen maar een analoge mini-jack-uitgang op, that's it. Als er ook een SP/DIF (optisch of coaxiaal, liever beiden) had opgezeten, dan was dat dingetje perfect geweest in de huiskamer.
Ik heb een aantal van jullie al zien posten over USB MIDI-adapters, maar wie van de Mac-experts onder jullie kan mij vertellen welke van de goedkopere USB soundmodules met SP/DIF-ondersteuning op de Mac werken (hetzij out-of-the-box, hetzij met aparte drivers)?
Hoe zit het bijvoorbeeld met de Creative Audigy MP3+ of NX? Creative zegt er niets over en ook op Google kan ik er niets over vinden.
Dezelfde vraag zou ik graag willen stellen w.b. al die USB tuners met hardwarematige mpeg2/4 encoding. Zijn daar ook al drivers voor te krijgen?
Aangezien er voor veel van dergelijke USB sound- en video-devices vaak al Linux-drivers zijn ontwikkeld, lijkt het me toch ook mogelijk dat iemand ook Mac-drivers voor diezelfde hardware zou kunnen schrijven...?
Daarnaast heb ik nog een vraag: is de harddisk in de Mac Mini nou van een standaard 3.5" of een 2.5" notebookformaat?
Dat zijn dus mijn vragen, samengevat:
- Welke betaalbare (rond de €50,-) USB SP/DIF adapters raden jullie aan voor de Mac Mini?
- Welke betaalbare USB tuners met hardware encoding raden jullie aan voor de Mac Mini?
- Wat voor formaat harddisk gaat er in de Mac Mini?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden, Mac-tweakers!
"Een erg low budget look" is wat overdreven. Wat zegt Apple zelf over de ondersteuning van Core Image:Ramzzz schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:30:
[...]
Dat moge toch verwondering oproepen van eenieder die een Mac wil gaan aanschaffen? Zoals jij het nu stelt, koop je een Mac die binnen 4-6 maanden het nieuwe Mac OSX-4 niet volledig ondersteunt, oftewel, een wel erg low-budget look krijgt in het nieuwe OS??
Als je kijkt naar hoeveel Radeon 9200's Apple de afgelopen tijd heeft omgezet - en in de planning heeft -, zullen er erg veel mensen niet echt blij zijn, hetzij met hun Mac,. hetzij met Tiger...
Dus het lijkt er op dat alle features toch wel zullen werken in Tiger. Op zijn minst zal het wel minder lekker lopen dan op een ondersteunde kaart. Voorbeelden van dergelijke grafische kaarten worden op de genoemde pagina vermeld.Until now, harnessing the power of the GPU required in-depth knowledge of pixel-level programming. Core Image allows developers to easily leverage these programmable GPUs for blistering-fast image processing that can eliminate rendering time delays. Effects and transitions can be expressed with a few lines of code. Core Image handles the rest, optimizing the path to the GPU. The result is real-time, interactive responsiveness as you select and apply filters.
For computers without a programmable GPU, Core Image dynamically optimizes for the CPU, automatically tuning for Velocity Engine and multiple processors as appropriate.
Maar ik had uit een andere bron begrepen dat het idd. een mogelijkheid is dat grafische effectjes in Dashboard bijv. niet getoond worden als het te zwaar is voor een bepaald type Mac. Wellicht worden hierbij oudere modellen bedoelt, maar nog steeds is het niet ondenkbaar dat dergelijke effecten niet getoond worden bij de Mac mini. Op dit moment kunnen we alleen maar afwachten.
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
Kijk eens 1 post boven je.Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:20:
- Wat voor formaat harddisk gaat er in de Mac Mini?

Ben zelf ook nog even aan 't kijken voor die andere punten.
edit:
Asje...
5.1 en hoger op je MacMini...

FireWave
http://griffintechnology.com/products/firewave/

m-audio Transit
http://www.m-audio.com/products/en_us/Transit-focus-1.html

Sonic Theater
http://www.m-audio.com/pr...onicaTheater-focus-1.html
Voor 7.1!
http://www.osxaudio.com/index.php?story=163
[ Voor 68% gewijzigd door T-Junkie op 14-01-2005 17:26 ]
Verwijderd
De mini past dus hééél erg netjes onder een cube. Check dat achterste gewoon
Straks kun je nog 5 mini's onder brengen in een cube en met Xgrid een cluster bouwen
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 17:19 ]
Assume there are no rules and it's one big free for all
Opzich denk ik er af en toe wel over om over te stappen op Apple, althans, voor m'n desktop client. Zoiets lijkt me prima geschikt; mits het qua snelheid (standaard websurfen, email enzo) geen merkbare stap terug is van m'n AMD 1800+.
Dual TFT eraan zal wel niet mogelijk zijn, wel?
Verwijderd
zoals ik zo zie zit de proc vast gesoldeerd, onbegonnen werk dus of je moet een pro zijnPu_Dy schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:40:
Trouwens, zou het ook niet kunnen om de processor te vervangen of is dat onbegonnen werk?
Verwijderd
Deze wonderschoon dingXandrios schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:48:
Waarmee is zo'n 1.25Ghz processor te vergelijken ongeveer, in vergelijking met standaard i386 apparatuur?
Opzich denk ik er af en toe wel over om over te stappen op Apple, althans, voor m'n desktop client. Zoiets lijkt me prima geschikt; mits het qua snelheid (standaard websurfen, email enzo) geen merkbare stap terug is van m'n AMD 1800+.
Ik spreek uit ervaring! Heb namelijk voor een jaar op verschillende G4 "PowerPC" gewerkt
Ik heb momenteel een pc, maar zodra ik geld overheb, koop ik zo'n ding! Geweldig Mac....
Dit is dus een Mac met pc onderdelen. Waarom kan er dan geen Windows op draaien?
En wel kan er een gewoon toetsenbod muis en monitor op aangesloten worden.
┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓
Verwijderd
Wat lul je nouleonvanderbeek schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 20:02:
Mooi ding, leuk voor in de huiskamer, maar niet voor games.
Dit is dus een Mac met pc onderdelen. Waarom kan er dan geen Windows op draaien?
En Windows op een Apple? Ga je mond met zeep wassen
Relax, het is je moeder niet!
Ik kan me wel wat bij die gedachte voorstellen. Er zit een Radeon 9200, een AGP slot, standaard dimmetje, IDE harddisk etc. in. Bovendien USB en firewire, allemaal onderdelen die je kent van het x86 platform. Ik kan me voorstellen dat het voor de leek niet helemaal duidelijk is waarom zo'n PowerPC processor hem 'incompatible' maakt.Er zit een PowerPC processor in, wat nou Windows hardware
Dit zijn niet bepaald pc onderdelen. Of iig niet meer pc dan zeg een G4 powerpc. De chip blijft bijvoorbeeld een G4 PowerPC.leonvanderbeek schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 20:02:
Mooi ding, leuk voor in de huiskamer, maar niet voor games.
Verder kan ik me zelf als mac gebruiker echt niet voorstellen dat er iemand windows op wil draaien! Mac OS X is superieur.
LOL! Spuit 11 hier.. je post maakte iig wel veel reacties los
[ Voor 7% gewijzigd door XKB op 14-01-2005 20:14 ]
Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon
D'r zit geen agp slot in hoor. Een agp kaart zou er ongeveer 0.2x in passenJazzy schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 20:12:
[...]
Relax, het is je moeder niet!
[...]
Ik kan me wel wat bij die gedachte voorstellen. Er zit een Radeon 9200, een AGP slot, standaard dimmetje, IDE harddisk etc. in. Bovendien USB en firewire, allemaal onderdelen die je kent van het x86 platform. Ik kan me voorstellen dat het voor de leek niet helemaal duidelijk is waarom zo'n PowerPC processor hem 'incompatible' maakt.
Typo, ik bedoelde natuurlijk AGP bus.CyBeR schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 20:30:
D'r zit geen agp slot in hoor.
Bottomline blijft dat de leek allemaal van de pc bekende hardware ziet en zich af vraagt wat er dan anders aan is. Dat je nu uit legt dat die dingen niet specifiek van x86 of PowerPC zijn heeft daar verder niets mee te maken.
Verwijderd
499 of 599 euro INCL BTWJazzy schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 20:19:499 euro? Dat is dan weer een tegevaller, ik was er vanuit gegaan dat hij hier ook $499 zou kosten.
In de States $499 of $599 EXCL BTW
Verwijderd
Dual TFT op een Mac mini is out-of-the-box niet mogelijk. Er zit maar 1 video aansluiting op, ook al doet een eerste oogopslag bij de features anders vermoeden.Xandrios schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:48:
Waarmee is zo'n 1.25Ghz processor te vergelijken ongeveer, in vergelijking met standaard i386 apparatuur?
En waar de processor mee te vergelijken is... tja, goede vraag. Het is lastig vergelijken omdat de punten waar de G4 processor uitblinkt en tegenvalt anders zijn dan de CPUs van AMD of Intel.
Als voorbeeld: Een beetje G4 bereikt al snel het maximum aantal keys/seconde bij RC5-72 @ Distributed.net client. De Intel Xeon aan de andere kant doet het uitermate slecht met RC5-72.
Nu weet ik niet wat voor'n soort berekeningen dat precies zijn (Floating Point?), maar het is duidelijk een sterk punt van de G4.
Veel vergelijkings benchmarks zijn er niet te vinden. En als je ze vindt zijn het vooral benchmarks van een enkel test programma, die misschien alleen de soort berekeningen gebruikt waar of de G4 of de x86 processors goed in zijn. En natuurlijk zit je ook met verschillende besturingssystemen.
Zou je willen weten hoe de verschillende processors presteren onder dezelfde omstandigheden, dan is Linux een uitkomst. Omdat ik dat wil weten, ga ik even zoeken
Pwnd
Verwijderd
KlikDonderwolk schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 21:48:
Wat voor voeding zet er bij die Mac Mini? En hoeveel Watt slurpt die?

Maximaal continue vermogen is 85 Watt, maar reviews moeten gaan vertellen hoe het echt zit met het stroomverbruik.
Dat kan een amateur ook, mits die een BGA processor kan 'ballen' en een BGA soldeerstation heeft met het juiste socket voor deze processor..Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:49:
[...]
zoals ik zo zie zit de proc vast gesoldeerd, onbegonnen werk dus of je moet een pro zijn
En dan maar hopen dat de rest van het board het snapt..
Het blijft lastig: In de VS kent men geen BTW. Je betaalt State Tax, en die varieert van 0 tot 10%, ligt meestal rond de 6%. Ten eerste is dat dus ruim drie keer minder dan in de VS. Ten tweede, en dat is nog veel belangrijker, je betaalt state tax alleen als je koopt in een winkel of via internet bestelt bij een zaak die in dezelfde zaak gevestigd is als jijzelf. M.a.w., als je via internet in de VS bestelt betaal je geen tax, en als je in de VS wil kopen is het slim om (wanneer mogelijk) dure dingen out-of-state te laten komen via postorder (b.v. naar het hotel). Gewoon ff wat hintsVerwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 21:41:
[...]
499 of 599 euro INCL BTW
In de States $499 of $599 EXCL BTW
[understatement]Jazzy schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 20:51:
[...]
Typo, ik bedoelde natuurlijk AGP bus.
Bottomline blijft dat de leek allemaal van de pc bekende hardware ziet en zich af vraagt wat er dan anders aan is. Dat je nu uit legt dat die dingen niet specifiek van x86 of PowerPC zijn heeft daar verder niets mee te maken.
Een leek ziet hier helemaal niets wat hij herkent... en al helemaal niet iets dat per se op een pc hoort en niet op een mac. Lijkt me een overbodige opmerking dus. Een pc? in zo'n klein doosje? Een leek ziet een broodtrommeltje...
Iets dergelijks las ik hier al tussen de regels door...
[/understatement]
Verwijderd
zitten er ook het bluetooth toetsenbord ook 2 usb-poorten net als op de "met draad" versie of niet?
en als je bluetooth in je mini laat inbouwen kan ie dan met meerdere apparaten tegelijk pairen of niet? anders heb ik er namelijk niet zoveel aan

Nee, ja. Ik heb nog nooit een BT keyboard gezien met USB hub btwVerwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 01:02:
ik had nog eff 2 vraagjes, mischien dat iemand et weet.
zitten er ook het bluetooth toetsenbord ook 2 usb-poorten net als op de "met draad" versie of niet?
en als je bluetooth in je mini laat inbouwen kan ie dan met meerdere apparaten tegelijk pairen of niet? anders heb ik er namelijk niet zoveel aan
Aangezien ie geen tv-out heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door Meauses op 15-01-2005 02:41 ]
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Oh ok, heel relaxtHunterPro schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 02:53:
er bestaan dus dvi -> svideo connectoren naar het schijnt. prijsklasse 20 euro.
Ik zat al beetje terug te zoeken en toen kwam ik beetje op een externe tuner met tv out ook enzo.. maar dit is beter, minder kabelzut. En gewoon muisje eraan hangen, film op je mini mac zetten via het netwerk of dvd erin, en dan klikken en spelen maar
tnx voor de info
(hij wordt nog aantrekkelijker met de studentenkorting
Wat ik me wel afvraag is of de mac mini , pc2100 geheugen ondersteunt en of ie ecc geheugen ondersteunt... en dus backwards compatible is.
Aangezien er pc2700 in zit.
[ Voor 16% gewijzigd door Meauses op 15-01-2005 03:10 ]
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
ECC is volledig backwards compatible, dus dat draait in elk willekeurig systeem. Het is gewoon geheugen met wat extra error controle bitjes.Meauses schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 03:02:
Wat ik me wel afvraag is of de mac mini , pc2100 geheugen ondersteunt en of ie ecc geheugen ondersteunt... en dus backwards compatible is.
Aangezien er pc2700 in zit.
Als er PC2700 DDR in zit, dan zal dat wel betekenen dat de geheugenbus op 333 MHz draait, dus dan kom je niet aanzetten met PC2100 geheugen, dat op 266 MHz wil draaien. Dat lijkt me eigenlijk behoorlijk triviaal
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Mja, dunno. PC133 kun je ook in een PC100 slot proppen en dan werkt dat. Kweenie hoe dat zit bij PC2700/PC2100.dawuss schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 03:28:
[...]
Als er PC2700 DDR in zit, dan zal dat wel betekenen dat de geheugenbus op 333 MHz draait, dus dan kom je niet aanzetten met PC2100 geheugen, dat op 266 MHz wil draaien. Dat lijkt me eigenlijk behoorlijk triviaal
En Meauses: als je de apple site over de Mac mini had bekeken, zou je gezien hebben dat ze zelf een DVI->svideo/composiet kabel verkopen
[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 15-01-2005 10:24 ]
Of heeft iemand anders nog een suggestie? Dus een leuke tv kaart op usb2/firewire die fatsoenlijk beeld levert. Ik ben af gezien van veel te duur spul nog niets tegengekomen.
Ik soldeer er voor een paar euro (moet een DVI plug hebben en SVHS/Composite kabels heb ik al) zelf wel eentje in elkaarCyBeR schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 04:24:
En Meauses: als je de apple site over de Mac mini had bekeken, zou je gezien hebben dat ze zelf een DVI->svideo/composiet kabel verkopen
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ja, je kunt wel sneller geheugen in een langzamer slot stoppen, maar natuurlijk niet andersomCyBeR schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 04:24:
[...]
Mja, dunno. PC133 kun je ook in een PC100 slot proppen en dan werkt dat. Kweenie hoe dat zit bij PC2700/PC2100.
micheljansen.org
Verwijderd
als je weer allemaal externe dingen aan gaat sluiten op die mini, gaat het hele idee toch verloren. Kun je net zo goed een iets grotere barebone bouwen met alles er al in.Q schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 10:38:
Het zou ideaal zijn als je een tv tuner aan je imac mini zou kunnen hangen. Maar helaas: het enige wat een beetje serieus valt te nemen is dat peperdure ding van Elgato de eyetv 200 voor 400 euro.
Of heeft iemand anders nog een suggestie? Dus een leuke tv kaart op usb2/firewire die fatsoenlijk beeld levert. Ik ben af gezien van veel te duur spul nog niets tegengekomen.
Verwijderd
Maar even ter zake, ik heb niet echt verstand van mac's maar is het aan te raden om zo'n mac als design computer te gebruiken?
In zo'n doosje voor 499 euro zit natuurlijk geen high-end machine waar je die-hard design software op gaat draaien. Het is een lekker compact ding voor op de desktop voor het gemiddelde werk.Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 11:29:
Meeeeeen wat een mooi ding en voor die prijs!!!!
Maar even ter zake, ik heb niet echt verstand van mac's maar is het aan te raden om zo'n mac als design computer te gebruiken?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Wat bedoel je precies? het is een "Design Computer", die je als gewone computer gebruikt. Processor is ongeveer hetzelfde als wat in een iMac G4 of een iBook/Powerbook te vinden is. Wat je daarop kunt, kun je ook op de iMac mini.Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 11:29:
Prima ding dus. Hooguit een beetje geheugen bijprikken.
Ik heb toch echt een PC staan die PC3200 sloten heeft waar PC2100 in draait...dawuss schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 11:01:
[...]
Ja, je kunt wel sneller geheugen in een langzamer slot stoppen, maar natuurlijk niet andersom
Ik blijf gewoon bij mijn standpunt dat een iMac G5 een mooiere optie is wanneer je een computer zoekt voor het gemiddelde werk. Tenzij je al een fatsoenlijk scherm hebt staan natuurlijk.Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 11:51:
[...]
Wat bedoel je precies? het is een "Design Computer", die je als gewone computer gebruikt. Processor is ongeveer hetzelfde als wat in een iMac G4 of een iBook/Powerbook te vinden is. Wat je daarop kunt, kun je ook op de iMac mini.
Prima ding dus. Hooguit een beetje geheugen bijprikken.
"Luie mensen worden ook moe!"
Wat bedoel je met design computer? Een computer waar je zware grafische applicaties op draait? Dan is de Mac Mini alleen interessant als je de zwaardere Macs echt niet kunt betalen. Het is en blijft een budget machine met een low-end video chipje en 4200rpm harddisk.Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 11:29:
Klopt ja, omdat die chipset dat ondersteunt en gewoon het geheugen op een lagere snelheid laat draaien, maar weet jij zeker dat de chipset van die Mac Mini dat ook kan?Dr. Strangelove schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:04:
Ik heb toch echt een PC staan die PC3200 sloten heeft waar PC2100 in draait...
Ik ben nogal voorzichtig met die geheugen issue. Geheugen met de juiste specs hoeft niet altijd te draaien. Ik heb net genoeg ervaring met oudere Compaqs om er rekening mee te houden dat dit machientje misschien ook niet met elk willekeurig PC2700 bankje werkt.
Dat hangt ervan af. Wat noem jij gemiddeld werk? Een beetje internetten en emailen en af en toe een briefje tikken? Denk je echt dat je daar een G5 voor nodig hebt? Ik denk het niet.Pindkaas schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:05:
Ik blijf gewoon bij mijn standpunt dat een iMac G5 een mooiere optie is wanneer je een computer zoekt voor het gemiddelde werk. Tenzij je al een fatsoenlijk scherm hebt staan natuurlijk.
Dan heb je of dat geheugen overgeklokt, of je processor draait op een lagere kloksnelheid. Je denkt toch niet dat Apple duurdere PC2700 modules bij de Mac mini meelevert als dat niet nodig is? Je mag het best proberen om er PC2100 in te stoppen hoor, maar neem van mij aan dat het niet goed gaat werken.Dr. Strangelove schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:04:
[...]
Ik heb toch echt een PC staan die PC3200 sloten heeft waar PC2100 in draait...
micheljansen.org
Laat dat nou net de markt zijn die Apple wil aanspreken met de Mac Mini. Heb je al een scherm, muis en toetsenbord, ga dan voor de Mac Mini. Als je een complete Mac wilt hebben is een iMac inderdaad een betere aanschaf. Ik heb er zelf ook één, en heb daarvoor mijn vorige PC verkocht. Ik weet niet of ik die iMac gekocht had als de Mac Mini er ook was geweest, maar dat is achteraf gepraat. Ik ga hem toch wel halen, als nieuwe server. Mac OS X Server is echt geweldig spul.Pindkaas schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:05:
[...]
Tenzij je al een fatsoenlijk scherm hebt staan natuurlijk.
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
Ik denk dat iedereen achteraf toch meer gaat doen dat ze in eerste instantie willen.Dat hangt ervan af. Wat noem jij gemiddeld werk? Een beetje internetten en emailen en af en toe een briefje tikken? Denk je echt dat je daar een G5 voor nodig hebt? Ik denk het niet.
Het enige wat ik eigenlijk bedoel is dat een Mac Mini 500 euro kost en een degelijk scherm ook al snel richting die prijs gaat. Een iMac G5 scheelt dan niet zo veel meer. Het blijft een goedkopere oplossing, maar ik laat me er niet door verleiden.
Toch jammer dat sommige mensen zo halsstarrig in hun eigen denkbeelden blijven hangen. Het is overduidelijk dat Apple met dit ding mikt op de grote massa PC gebruikers die al een scherm en muis/keyboard hebben.Pindkaas schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:52:
Ik denk dat iedereen achteraf toch meer gaat doen dat ze in eerste instantie willen.
Het enige wat ik eigenlijk bedoel is dat een Mac Mini 500 euro kost en een degelijk scherm ook al snel richting die prijs gaat. Een iMac G5 scheelt dan niet zo veel meer. Het blijft een goedkopere oplossing, maar ik laat me er niet door verleiden.
Bovendien, realiseer jij je wel wat jan-modaal-die-zo-weinig-mogelijk-troep-van-een-computer-wil-hebben met zijn computer doet? Verder dan een beetje internetten/emailen/tekstverwerken gaat het meestal niet. Voor die hele grote doelgroep kan de Mac Mini een grote verleiding betekenen om voor weinig geld iets gelikts te kopen.
Ik snap ook wel waar ze op doelen, maar zeg nou zelf, we zitten hier op het grootste nerd-forum van europa.Exirion schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 13:14:
[...]
Toch jammer dat sommige mensen zo halsstarrig in hun eigen denkbeelden blijven hangen. Het is overduidelijk dat Apple met dit ding mikt op de grote massa PC gebruikers die al een scherm en muis/keyboard hebben.
Bovendien, realiseer jij je wel wat jan-modaal-die-zo-weinig-mogelijk-troep-van-een-computer-wil-hebben met zijn computer doet? Verder dan een beetje internetten/emailen/tekstverwerken gaat het meestal niet. Voor die hele grote doelgroep kan de Mac Mini een grote verleiding betekenen om voor weinig geld iets gelikts te kopen.
Maar je hebt helemaal gelijk dat je nu makkelijk kan switchen van pc naar mac, en dat voor weinig geld. Ik denk dat dit het dan ook goed gaat doen.
Het enige wat ik wilde opmerken, is dat mensen hier, die nog geen mooit tft'je hebben, zich niet moeten blindstaren op dit ding, maar ook de iMac G5 eens moeten bekijken. zoveel duurder is het dan nog niet.
USB / Firewire Video CaptureVerwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:20:
- Welke betaalbare USB tuners met hardware encoding raden jullie aan voor de Mac Mini?
Belkin USB VideoBus II for Mac
Hauppauge WinTV-PVR-USB
MSI VOX USB2.0 TV BOX
Pinnacle PCTV USB2
VideoHome GrabBee X+ USB 2.0 Audio/Video Grabber
Terratec Grabster AV 400
Terratec Grabster AV 200
Terratec Cameo Convert 800
Plextor ConvertX PX-M402U
Plextor ConvertX PVR PX-TV402U
Dit zijn er een paar die ik gevonden heb,
alleen zitten er maar ééntje bij die voor de Mac is.
En de rest is zover je kan zien niet OS X compatible
Of weet iemand nog manieren? (Met behulp van bijv. Linux drivers, etc.)
Of is OS X zo slim dat hij het met standaard drivers op kan losen?
Geen van beiden hoor. Draait prima. Ik ga je uitdaging niet aan, koop zelf mooi een PC3200 reepje (is toch het goedkoopst en het makkelijkst te krijgen) en vrot dat erindawuss schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:28:
[...]
Dan heb je of dat geheugen overgeklokt, of je processor draait op een lagere kloksnelheid. Je denkt toch niet dat Apple duurdere PC2700 modules bij de Mac mini meelevert als dat niet nodig is? Je mag het best proberen om er PC2100 in te stoppen hoor, maar neem van mij aan dat het niet goed gaat werken.
Als Tiger nou maar uitkwam... mijn moeder gaat in april naar de VS, die kan er mooi een meenemen... als Tiger dan nog niet uit is, biedt Apple dan eigenlijk korting op een upgrade? Zou wel zo sociaal zijn voor een point release.
Dan moet ze de doos e.d. wel weggooien, anders krijgt ze hem nooit langs de douane. Bovendien moet je dan een nieuwe stekker kopen, waardoor het uiteindelijk amper voordeliger is dan hem gewoon in Nederland te kopen.Dr. Strangelove schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 14:06:
[...]
Als Tiger nou maar uitkwam... mijn moeder gaat in april naar de VS, die kan er mooi een meenemen...
Ligt eraan of de releasedatum van Tiger al bekend is tegen die tijd. Vanaf de dag waarop Apple de definitieve releasedatum van een point release bekend maakt krijg je (tegen verzendkosten) de nieuwe point release toegestuurd als deze uit is.als Tiger dan nog niet uit is, biedt Apple dan eigenlijk korting op een upgrade? Zou wel zo sociaal zijn voor een point release.
Weet je hoe groot dat ding is? Past makkelijk in een koffer tussen de kleren of in de handbagage. Weet je hoe vaak ik gecontroleerd wordt door de douane als ik terug kom uit de VS? Precies nul keer van 7 tot nu toe.Dan moet ze de doos e.d. wel weggooien, anders krijgt ze hem nooit langs de douane. Bovendien moet je dan een nieuwe stekker kopen, waardoor het uiteindelijk amper voordeliger is dan hem gewoon in Nederland te kopen.
Stekker is flauwekul; het ding loopt op een trafo die waarschijnlijk 110-240V is (net als de iBook, PB en iPod trafo's), en de stekker is met een adapter van 2 euro (waarvan ik er al drie of wat heb liggen
Maar ik betaal lekker maar zo'n €380 ipv €500
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat ding in Nederland te kopen...
[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 15-01-2005 15:35 ]
Duitser start petitie tegen hoge Europese Apple-prijzen
Duitser start petitie tegen hoge Europese Apple-prijzen
Door Martin Sturm - zaterdag 15 januari 2005 - 12:39 - Bron: WebWereld - Views: 4.173
Op WebWereld is te lezen dat de Duitser Timo Schöler een petitie is gestart om Apple uiteindelijk over te halen de prijzen van zijn producten in Europa te verlagen. Volgens de Duitser zijn de prijzen in Europa namelijk aanzienlijk hoger dan die in de Verenigde Staten. De petitie is met name ontstaan omdat de prijs van de recentelijk geïntroduceerde Mac Mini in Europa ongeveer 50 euro hoger ligt dan in Amerika.
micheljansen.org
Verwijderd
aan losse componenten heb je veeeeel meer dan een alles in 1 zoals de imac g5, gewoon omdat als die imac kapot gaat je voorlopig nix meer om handen hebt, en omdat als de hardware van die imac verouderd is je nix meer hebt aan et schermPindkaas schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:52:
[...]
Ik denk dat iedereen achteraf toch meer gaat doen dat ze in eerste instantie willen.
ik kijk dan liever wat verder vooruit en investeer liever in iets dat langer meegaat dan dat (daarvoor betaal ik nou net iets teveel geld vind ik), een mac mini met een 20 inch cinema dus
weet iemand by the wee of je op all et spul van apple studentenkorting krijgt of alleen bij computers? (kan er namelijk nix over vinden op de applesite) wil namelijk een ipod shuffle gaan bestellen soon
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 18:37 ]
In die Mac Mini zelf zul je ook weinig tot niks kunnen upgraden. En het is denk ik de bedoeling dat er later voor de iMac G5 upgradekits beschikbaar zullen komen (je kunt namelijk kinderlijk eenvoudig het moederbord vervangen e.d.). Gelukkig verouderd Apple hardware ook niet zo snel. Nieuwe versies van Mac OS X maken het systeem ook nog eens sneller. Tiger draait bij mij een stuk vlotter op zowel mijn iBook als mijn iMac.Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 18:20:
[...]
aan losse componenten heb je veeeeel meer dan een alles in 1 zoals de imac g5, gewoon omdat als die imac kapot gaat je voorlopig nix meer om handen hebt, en omdat als de hardware van die imac verouderd is je nix meer hebt aan et scherm![]()
ik kijk dan liever wat verder vooruit en investeer liever in iets dat langer meegaat dan dat (daarvoor betaal ik nou net iets teveel geld vind ik), een mac mini met een 20 inch cinema dus
Dat kun je heel makkelijk controleren door op de site van de Apple Store in te loggen op het onderwijs-gedeelte, en dan zie je dat er op de Apple shuffle amper tot geen korting zit. Ze geven die korting alleen boven een bepaald bedrag.weet iemand by the wee of je op all et spul van apple studentenkorting krijgt of alleen bij computers? (kan er namelijk nix over vinden op de applesite) wil namelijk een ipod shuffle gaan bestellen soon
Verwijderd
Overal is te lezen dat die Mac Mini werkelijk fluisterstil is. Een koelinstallatie erop aansluiten die drie keer zo groot is als die hele computer zelf lijkt mij in dan ook totaal onzinnig.Mr.S schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 18:53:
Het zal misschien raar klinken, maar ik kan heel goedkoop via via een Zalman Reserator (Passieve Waterkoeler) kopen. En ook wil ik de Mac Mini kopen, nou was mijn vraag of iemand weet hoe het zit met de koeling en geluidsproductie van het apparaat en of het zinnig is om hem dan aan te gaan sluiten op de Zalman, het modden zal wel lukken alleen wil ik graag wat tips hebben of het wel of niet verstandig is.
Q schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 10:38:
Het zou ideaal zijn als je een tv tuner aan je imac mini zou kunnen hangen. Maar helaas: het enige wat een beetje serieus valt te nemen is dat peperdure ding van Elgato de eyetv 200 voor 400 euro.
Jammer dat zo weinig andere mensen hier ingaan op het tuner/recording-gedeelte.T-Junkie schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 13:55:
[...]
USB / Firewire Video Capture
Belkin USB VideoBus II for Mac
Hauppauge WinTV-PVR-USB
MSI VOX USB2.0 TV BOX
Pinnacle PCTV USB2
VideoHome GrabBee X+ USB 2.0 Audio/Video Grabber
Terratec Grabster AV 400
Terratec Grabster AV 200
Terratec Cameo Convert 800
Plextor ConvertX PX-M402U
Plextor ConvertX PVR PX-TV402U
Dit zijn er een paar die ik gevonden heb,
alleen zitten er maar ééntje bij die voor de Mac is.
En de rest is zover je kan zien niet OS X compatible
Of weet iemand nog manieren? (Met behulp van bijv. Linux drivers, etc.)
Of is OS X zo slim dat hij het met standaard drivers op kan losen?

Er zijn steeds meer fatsoenlijke externe tuners met hardware-encoding te vinden voor Windows. Daar staat bijna nooit bij of ze de Mac ondersteunen of niet. Maar vaak zijn die producten gebaseerd op een handjevol verschillende standaard-chips die specifiek voor dit doel zijn ontworpen. Daarom vraag ik me af in hoeverre MacOS X standaard-drivers voor dit soort producten heeft.
Of om het nog globaler te stellen: wie weet er van externe tuners met hardware-mpeg2-encoding die ook op Macs werken, hetzij met meegeleverde drivers, hetzij out-of-the-box met standaard/generic drivers, hetzij met third-party drivers?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 19:05 ]
Het heeft verschrikkelijk weinig nut. Die Mac Mini is sowieso al fluisterstil.Mr.S schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 18:53:
Het zal misschien raar klinken, maar ik kan heel goedkoop via via een Zalman Reserator (Passieve Waterkoeler) kopen. En ook wil ik de Mac Mini kopen, nou was mijn vraag of iemand weet hoe het zit met de koeling en geluidsproductie van het apparaat en of het zinnig is om hem dan aan te gaan sluiten op de Zalman, het modden zal wel lukken alleen wil ik graag wat tips hebben of het wel of niet verstandig is.
Verwijderd
daar gaat ge zeker weten NIET nog die koperen sink tussen krijgen om het water te laten doorlopen. En zoals idd al is aangehaald is het ding fluisterstil (en da kunt ge zelfs al afleiden uit het ontwerp, zelfs al hebt ge hem nog niet gehoord) , dus idd onzinnigen of het zinnig is om hem dan aan te gaan sluiten op de Zalman, het modden zal wel lukken alleen wil ik graag wat tips hebben of het wel of niet verstandig is.
gebruik die koeling maar voor je energievretende, overheating windows pc zou ik zeggen
Alles kan je kopen met studenten korting. Alleen sommige Apple centers geven geen korting op iets van bijv. €80,- omdat het te veel rompslomp is voor hun qua administratie. Zo heb ik ervaren toen ik m'n BT toetsenbord ging halen. Dat was echt Lame van Apple Center RotterdamVerwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 18:20:
[...]
aan losse componenten heb je veeeeel meer dan een alles in 1 zoals de imac g5, gewoon omdat als die imac kapot gaat je voorlopig nix meer om handen hebt, en omdat als de hardware van die imac verouderd is je nix meer hebt aan et scherm![]()
weet iemand by the wee of je op all et spul van apple studentenkorting krijgt of alleen bij computers? (kan er namelijk nix over vinden op de applesite) wil namelijk een ipod shuffle gaan bestellen soon
Hebben jullie trouwens ook gemerkt dat sommige Apple leeken denken dat Apple totaal niet compatible is met de rest van de computer industrie?
[ Voor 7% gewijzigd door Alpha-sphere op 15-01-2005 19:36 ]
Assume there are no rules and it's one big free for all
Zelf zou ik 'm ook graag als mediacentre willen hebben. Maar d'r zijn bar weinig externe USB/firewire-tuners voor de mac.Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 19:03:
[...]
Of om het nog globaler te stellen: wie weet er van externe tuners met hardware-mpeg2-encoding die ook op Macs werken, hetzij met meegeleverde drivers, hetzij out-of-the-box met standaard/generic drivers, hetzij met third-party drivers?
Op de eyetv na ken ik alleen nog deze externe firewire-tuner:
http://www.formac.com/p_b...ons_converters_studiodvtv
Na wat zoeken ook nog deze niet zo hoogwaardige tuner:
http://www.eskapelabs.com/mytv.html
[ Voor 51% gewijzigd door El Cid op 15-01-2005 20:06 ]
Misschien is de apple al krachtig genoeg om in mpg2 op te nemen of een ander formaat en tegelijkertijd timeshiften. Je neemt toch meestal maar een res van 640x256 (meer zie je toch niet op een tv en zelfs beamer, ik toen niet tenminste) en dat kunnen ze meestal wel aan 720x576 wordt idd lastiger, maar zoals ik al zei kost alleen maar cpu tijd en levert niks beters op imho.
Ik zou eigenlijk graag een tuner willen zien die voor zowel pc als mac geschikt is zodat ik er geen 2 nodig heb al dan niet met hardware encoding.
btw vergeet ook niet te kijken of de tuner wel 16:9 ondersteund , de meeste doen alleen 4:3 dacht ik. Beetje ouderwets ondertussen
[ Voor 11% gewijzigd door ErikRo op 15-01-2005 23:11 ]
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Ik heb trouwens ook even een paar vragen.
Hoe zinvol is het model met 40gb eigenlijk. Is het meer grappig of kun je er echt mee werken op een Aple? Zijn de executables en data soms kleiner op een mac of is 40gb gewoon zelfmoord.
Externe usb HD's, werkt dat op een mac? Moet je die eerst in een aple file formaat formateren? Kan ik bv 2 partities maken 1 in aple formaat en 1 in ntfs (winxp) . Ik begrijp dat de aple geen ntfs kan schrijven alleen lezen. Misschien kan ik dan naar de aple partitie schrijven en deze dan met winxp lezen (en schrijven)
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Laat mij de eerste windows applicatie zien die 40GB gebruikt.. Apps zijn klein, ook op windows. Als jij 40G vol met applicaties kunt krijgen, krijg je van mij een lintje. Wat vooral ruimte opslokt zijn je eigen databestanden: mp3's, filmpjes, etc. (En game data, eventueel).ErikRo schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 23:06:
Hoe zinvol is het model met 40gb eigenlijk. Is het meer grappig of kun je er echt mee werken op een Aple? Zijn de executables en data soms kleiner op een mac of is 40gb gewoon zelfmoord.
Externe USB drives werken, ja. Op Macs wordt daar vaker FireWire voor gebruikt overigens maar 't werkt allebei gewoon. Windows XP doet overigens geen enkele moeite om non-windows partities te lezen. Wat de beste tactiek is voor het delen van een drive tussen mac en windows machines, ik weet 't niet. Microsoft is niet erg behulpzaam wat dat betreft. (Ondersteuning voor andere filesystems? Nee. Specs van NTFS zodat de rest van de wereld dat dan kan implementeren? No way in hell.)Externe usb HD's, werkt dat op een mac? Moet je die eerst in een aple file formaat formateren? Kan ik bv 2 partities maken 1 in aple formaat en 1 in ntfs (winxp) . Ik begrijp dat de aple geen ntfs kan schrijven alleen lezen. Misschien kan ik dan naar de aple partitie schrijven en deze dan met winxp lezen (en schrijven)
Verwijderd
Ik ga iig. voor het duurdere exemplaar (samen met alle wireless opties, een 20" Cinema Display en een setje M-Audio StudioPhile DX4 speakertjes)
Mac mini: How to Reset the PMU
How to clean your Mac mini
Mac mini: Compatible Apple displays
How to position your Mac mini
Troubleshooting: Mac mini displays no video
Mac mini power LED indicates the computer's status
Mac mini: About the DVI to VGA Adapter
Connecting headphones or external speakers to your Mac mini
Mac mini: What keyboard and mouse to use
Mac mini external ports and connectors
Mac mini: Memory Specifications and Upgrades
Apple logo on top of Mac mini does not light up
Troubleshooting: Mac mini won't turn on
Hieruit is af te leiden dat er inderdaad geen verlichting onder het apple logo is aangebracht en dat een 30 inch Cinema Display niet aan te sluiten is op de Mac mini. Verder weinig nieuws..
majime-it.nl
Klopt de 30" vereist een nVidia GeForce 6800 Ultra DDL -videokaart.Gophlin schreef op zondag 16 januari 2005 @ 00:11:
Hieruit is af te leiden dat er inderdaad geen verlichting onder het apple logo is aangebracht en dat een 30 inch Cinema Display niet aan te sluiten is op de Mac mini. Verder weinig nieuws..
De 30-inch Cinema HD Display is zo groot dat voor de aansturing een nieuwe grafische technologie nodig is. De NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL -videokaart bevat die technologie en heeft de meest geavanceerde grafische engine die op dit moment voor de Mac verkrijgbaar is. http://www.apple.com/nl/displays/
En dat was ook niet nieuw. Voor die 30" heb je namelijk twee DVI connectoren nodig, en voor het oplichtende logo een backlit display. Geen van beide heeft de Mac mini aan boord.Gophlin schreef op zondag 16 januari 2005 @ 00:11:
Hoewel ik nog geen officiele Mac mini support site heb kunnen vinden, staan er al wel de nodige support articles online bij Apple:
<knip>
Wel nieuw is dat 't nu zeker is dat de Mac mini ook PC3200 RAM ondersteunt. Kan weer een paar euro schelen en 't is wat toekomstzekerder
Ach, dan is het een bevestiging van het log op http://www.tuaw.com/entry/1234000917027372/CyBeR schreef op zondag 16 januari 2005 @ 00:19:
[...]en voor het oplichtende logo een backlit display[...]
Jammer dat er nog geen support article online staat over het vervangen van de batterij. Dan moet die kast open... Of zou Apple je daarvoor ook naar een Apple Authorized Service Provider sturen?
[ Voor 13% gewijzigd door Gophlin op 16-01-2005 00:51 ]
majime-it.nl
En dat draait gewoon op zo'n klein alu-gebakjeThe name gives away the surprise. iMovie HD now supports the latest video formats: High-definition Video (HDV), 16:9 Widescreen DV, and MPEG-4 flash video. Still as easy to use as ever, iMovie HD boasts dramatically improved performance, so you can tackle even the most complex projects. Want to edit smarter? Now you can do all your editing in the Timeline. Even rearrange clips. And wait till you try Magic iMovie: plug in your camcorder, and iMovie HD will automatically create a complete movie for you—even burning it to DVD if you want.
___
iDVD 5 makes it easier than ever to share your creativity. To get you started, iDVD 5 offers even more Hollywood-style themes. Spectacular, they include animated drop zones that move around the screen while displaying your photos, video, and music. You also enjoy more options for importing digital content and improved editing tools: like the Drop Zone Editor and the editable DVD Map. OneStep DVD offers a one-click tape-to-DVD solution. And with iDVD and your SuperDrive-equipped Mac, you can now burn DVDs to almost any available media, including DVD-R, DVD+R, DVD-RW, and DVD+RW.
[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 16-01-2005 11:54 ]
Wellicht kan hij maar hddvd tot de res 756x512 en dan nog met max 20frames per sec. Zo snel is die 1.25 ghz cpu nou ook weer niet en de GPU biedt ook al geen hardware decoding. Dus eerlijk gezegd zou ik het heel knap vinden van Apple als ze die Mm dat aankan.
Maar als dat zo was, dan hadden ze dat vast wel in de specificaties vermeld. Een betere marketing is er namelijk niet.
Natuurlijk hoop ik dat hij hddvd aankan , dan zou het een mooie mediacenter kunnen worden
[ Voor 9% gewijzigd door ErikRo op 16-01-2005 12:53 ]
Leuke optie voor zo'n cheap bakkie!
Dit is niet helemaal waar, voor de 30" heb je een dual-link DVI connector nodig, de Geforce 6800DDL kan twee 30" aansturen, in tegenstelling tot de laatst uitgekomen Radeon, die één dual-link en één single-link DVI connector heeft.CyBeR schreef op zondag 16 januari 2005 @ 00:19:
[...]
En dat was ook niet nieuw. Voor die 30" heb je namelijk twee DVI connectoren nodig, en voor het oplichtende logo een backlit display. Geen van beide heeft de Mac mini aan boord.
[...]
De mini kan inderdaad niet de 30" aansturen."Dual-link" DVI
De 30-inch Cinema HD Display vereist een nog geavanceerdere DVI-verbinding om de enorme hoeveelheden pixels op het scherm te kunnen verwerken: een dual-link DVI-interface. De NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL-videokaart (verkrijgbaar bij de Apple Store) bevat die technologie en heeft de meest geavanceerde grafische engine die op dit moment verkrijgbaar is. De kaart is speciaal ontworpen voor de aansluiting van dual-link DVI-apparaten en levert een resolutie van 2560 x 1600. En aangezien deze kaart twee "dual-link" connectors heeft, kan hij twee 30-inch Apple Cinema HD Displays tegelijk aansturen, zodat je beschikt over de allerbeste werkruimte voor je creatieve projecten die je je maar kunt voorstellen. Deze kaart is vanaf augustus 2004 leverbaar en is uitsluitend verkrijgbaar voor de Mac.
[/beetje off topic]
[ Voor 44% gewijzigd door tonyisgaaf op 16-01-2005 16:53 ]
NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard
Hmm je hebt gelijk. Ik had om de een of andere reden het idee dat er ook twee DVI connectoren uit die 30" zouden komentonyisgaaf schreef op zondag 16 januari 2005 @ 16:48:
[beetje off topic]
[...]
Dit is niet helemaal waar, voor de 30" heb je een dual-link DVI connector nodig, de Geforce 6800DDL kan twee 30" aansturen, in tegenstelling tot de laatst uitgekomen Radeon, die één dual-link en één single-link DVI connector heeft.
De mini kan inderdaad niet de 30" aansturen.
[/beetje off topic]
Verwijderd
Elgato heeft de perfecte tunners hiervoor werken altijd 100% met AppleVerwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 19:03:
[...]
Overal is te lezen dat die Mac Mini werkelijk fluisterstil is. Een koelinstallatie erop aansluiten die drie keer zo groot is als die hele computer zelf lijkt mij in dan ook totaal onzinnig.
[...]
[...]
Jammer dat zo weinig andere mensen hier ingaan op het tuner/recording-gedeelte.Ik weet zeker dat er zat mensen zijn die in deze Mac Mini een ideaal mediacentertje zien!
Er zijn steeds meer fatsoenlijke externe tuners met hardware-encoding te vinden voor Windows. Daar staat bijna nooit bij of ze de Mac ondersteunen of niet. Maar vaak zijn die producten gebaseerd op een handjevol verschillende standaard-chips die specifiek voor dit doel zijn ontworpen. Daarom vraag ik me af in hoeverre MacOS X standaard-drivers voor dit soort producten heeft.
Ik ga ze zelf ook gebruiken voor Media center achtige toepassingen, op Macosx.nl loopt een artikel over een opensource project MMC Mac Media Center
ik raad je dus aan om ff naar onze vrienden van Macosx.nl te gaan.
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=35015
zie voor DE perfecte tunners www.elgato.com
Als je nog vragen hebt, of interesse naar zo'n tunner mail me dan ff op ikbeneen@spamhoer.iri
En check je mail
[ Voor 8% gewijzigd door Zwerver op 16-01-2005 23:05 ]
Verwijderd
Onderschat die ATI 9200 niet, hoor. Die videochip biedt namelijk hardware assist voor video playback, hetgeen de CPU flink minder belast. bovendien is een G4 van meer dan 1GHz ook behoorlijk rap. Ik heb het idee dat die Mac Mini het wel aan zou kunnen om HDTV te decoden en weer te geven, mits de software voldoende geöptimaliseerd is voor de betreffende hardware.ErikRo schreef op zondag 16 januari 2005 @ 12:52:
Er staat anders nergens dat de Mac mini hddvd/dhdtv aankan met resololutie 1080interlaced en 720progresive zonder frames te laten vallen.
Wellicht kan hij maar hddvd tot de res 756x512 en dan nog met max 20frames per sec. Zo snel is die 1.25 ghz cpu nou ook weer niet en de GPU biedt ook al geen hardware decoding. Dus eerlijk gezegd zou ik het heel knap vinden van Apple als ze die Mm dat aankan.
Maar als dat zo was, dan hadden ze dat vast wel in de specificaties vermeld. Een betere marketing is er namelijk niet.
Natuurlijk hoop ik dat hij hddvd aankan , dan zou het een mooie mediacenter kunnen worden
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Dit topic is gesloten.
In tegenstelling tot een heleboel andere grote topics willen we hier geen slow chat zien.
En omdat er nu ook nogal wat dingen besproken worden die weinig tot niks met de Mac mini te maken hebben nog even dit:
Dit topic is voor je ideeen over de Mac mini. Modsites en hun naamgeving, het al dan niet mooi zijn van de Cube e.d. doen dan ook totaal niet terzake.