[Macmini]Mac mini*

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 1.861 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Q schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 22:07:
Ik ben bereid om gewoon 'voor de lol' die 500 euro neer te tellen, vervolgens zelf wat extra geheugen er in te duwen tegen een redelijke niet-apple prijs en ontzettend tevreden te zijn over dit kastje.

Als Q echter tot bedaren komt en nadenkt:

Wat ga ik er mee doen? Ik heb al een aaiboek. Ik laat mijn pc niet voor niets staan: zit altijd achter mijn aaiboek te tikken...
Ik heb al op dit forum aangegeven dat ik erover zat te denken een iMac G5 dit jaar te kopen, maar een machientje zoals deze is ook erg leuk.

Als ik zo'n mini Mac zou kopen zou ik deze gebruiken als webservertje of fileserver die vast aangesloten zit op de tv. Ik weet wel zeker dat er binnenkort wat ontwikkelaars een soort Media Center software gaan ontwikkelen. Als er dan ook nog een hardware fabrikant komt die een goede USB infrarood module met afstandsbediening maakt is dit apparaatje ideaal te gebruiken als media center. Veel DivX bestanden opzetten en bekijken.

Bluetooth module erbij nemen en deze gebruiken in combinatie met Salling Clicker is voorlopig een leuke optie.

Al mijn mp3's op zo'n Mac zetten en streamen naar mijn andere is ook leuk. Dit natuurlijk doen m.b.v. AirPort Express.

2 dingen vind ik jammer:
* 2 USB poorten, ik had het liefst minimaal 3 of -nog beter- 4 poorten gehad. Maar als dit apparaat gebruikt wordt als headless machine is het niet zo'n groot probleem.
* Jammer dat ze geen toetsenbord en muis meeleveren.

Ik ben benieuw hoe Halo hierop speelt. Mijn Mac thuis heeft een Radeon 9000 Pro met 64 MB en dit is een Radeon 9200SE met 32 MB. Wat zal Halo beter aankunnen?

---

Ik heb mezelf met dit verhaal aardig overtuigd :)

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 19:44
Ik werk op mijn faculteit op een iMac, met veel plezier en ik had vroeger zelf ook een Apple en ik moet zeggen; ik zie mezelf die mini imac nog wel aanschaffen:

Ik heb een moderne en goed werkende PC met 2x512Mb. RAM en een TFT scherm met zowel DVI als VGA input en daarop Win XP. Maar ik zou graag MacOSX draaien, maar een extra kast op mijn studentenkamer lijkt me niks.

Dit mini kastje kan gewoon op het buro of zelfs op mijn gewone PC behuizing. iMac op de DVI input van mn TFT en PC op de VGA input; klaar! 1 reepje RAM uit de PC in de iMac... toetsenbord en muis zitten in de USB hub van mijn monitor.

Kortom, ideaal om naast een PC (voor games, films (TVout!)) een Apple (internet, e-mail, office) te kunnen draaien zonder al teveel geld uit te geven.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46
Toetsenbord is jammer, maar dat kost niet meer zoveel van Apple (€30?) en muis wil je gewoon niet vanwege het gebrek aan knoppen en scrollwheel.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

<<Ramzzz mijmert over een iMacmini op elke kamer, als media/communicatiehub... een dikke Xserve in de garage... \/\/O\/\/ :P >>

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70626

Nibbz schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 09:40:
[...]
Je krijgt er een dvi -> vga converter bij.. zodat je ongeveer wel elk scherm aan kunt sluiten... hoezo kleine keuze van monitoren?
heel fijn dat je er kabel bij krijgt. maar ik zou graag naast mijn mooie apple doos een net zo'n mooie apple monitor hebben staan. check de apple website, erg weinig keuze dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Tja, geanodiseerd aluminium schermen zijn niet verschrikkelijk dik gezaaid. Maar zilverkleurige wel! Daarin is keus genoeg.

Maar goed, als je echt zuiver in de (apple)leer bent ontkom je niet aan een Cinemascherm... ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Ook valt me op bij de Apple site dat deze Mac's officieel DVD+R(W) schijven kunnen schrijven, naast de DVD-R(W) waarmee tot nog toe werd geadverteerd.

Ben benieuwd of er nog wel een markt is voor de eMac. Wellicht dat die binnenkort uit de Store verdwijnt of alleen voor scholen wordt gehouden (die schijnen een voorkeur te hebben voor CRT's)

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:28

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Dr. Strangelove schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 10:12:
Toetsenbord is jammer, maar dat kost niet meer zoveel van Apple (€30?) en muis wil je gewoon niet vanwege het gebrek aan knoppen en scrollwheel.
Ik werk bij voorkeur gewoon met mn hockeypuck en klein apple toetsenbord, waarbij ik moet zeggen dat ik me eerder aan het iets te kleine toetsenbord erger dan aan de muis ..
werken met een one-button muis vereist wat gewenning (voor rechtertoets moet je dan een extra toets indrukken) maar is over het algemeen veel vriendelijker, en kan RSIO voorkomen, omdat je niet gedwongen bent in één vaste houding je muis vast te houden.

Grappig is ook dat mijn dochter al vanaf dat ze 2,5 was prima met die muis overweg kon, terwijl ze een tweebutton muis niet wil aanraken en eng vind...

Ik zou echter in dit geval er gewoon voor kiezen om een toetsenbord en muis te kiezen die een beetje bij het scherm past, en niet noodzakelijk bij de computer zelf, dit ding zou prima passen bij de Fuijitsu-Siemens scherm+toetsenbord (17" inch TFT voor 269 euro en 50 euro voor het wireless toetsenbord en muis) van mn vrouw en vermoed dat hij daar wel eens zou kunnen komen..

Wel wacht ik eventjes af hoe het zit met geluidsontwikkeling van dit ding, dat is nu juist het zwakke punt van de Cube geweest en eerlijk gezegd vind ik dat heel belangrijk, dit ding is zo mooi dat je hem gewoon op je desk wilt hebben staan, maar als dat ding de hele tijd staat te brommen, gaat dat ook ergeren.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:42

Hertog

Aut bibat, aut abeat

RM-rf schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 10:39:
[...]

Wel wacht ik eventjes af hoe het zit met geluidsontwikkeling van dit ding, dat is nu juist het zwakke punt van de Cube geweest en eerlijk gezegd vind ik dat heel belangrijk, dit ding is zo mooi dat je hem gewoon op je desk wilt hebben staan, maar als dat ding de hele tijd staat te brommen, gaat dat ook ergeren.
Apple zelf verwacht in ieder geval dat dat wel goed zit:
En het mooie is: je hoort hem bijna niet.
Als ze dat al 'het mooie' van dit ding noemen zullen ze het wel menen ;)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:57

Tarin

Just plain weird.

Ramzzz schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 09:41:
[...]

Of neem een break-out inputapparaat... gebruik ik ook bij mijn iBook, zonder geluidsinvoerpoort. De M-Audio MobilePre USB is er zoeen. USB 2.0-hubje wordt dan wel handig voor de rest van je stuff...

[afbeelding]

Voor ± €150-175 kun je ze 'vinden'.
Jah, dat bedoel ik :P. Externe USB-geluidskaart (achtig-iets).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Laatst online: 14-06 19:44
Dammit, je kan niet eens zelf je RAM upgraden.... :( Er is no way dat ik Apple prijzen betaal voor een reepje PC2700/3200 RAM.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:39

Nitai

Live the life you love.

GoldieLox schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 11:04:
Dammit, je kan niet eens zelf je RAM upgraden.... :( Er is no way dat ik Apple prijzen betaal voor een reepje PC2700/3200 RAM.
je kan gewoon andere reepjes in stoppen hoor, alleen moet je het even bij je Apple dealer laten doen.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Uhm, de HDD van oa. een iBook of PowerBook is zelf toch ook niet tevervangen... ;)

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

OzBoz schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 11:08:
[...]

Dat lijkt me een nogal zinloze vergelijking. Dat gaat namelijk super traag. Die conclusie kan ik trekken omdat ik AMD64 3000+/1GB heb en een PowerBook 1.5Ghz G4/1GB. Maar zoals gezegd das echt nutteloze vergelijking. Imo komt een aardige Dual G5 dan meer in de buurt, wat ik weer weet omdat ik er eentje rechts van me heb staan.
is die mini dat traag? ik wil dit jaar iig een mac liefst een imac maar of ik da van mijn budget kan halen is nog maar de vraag.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63780

Anoniem: 63780 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 01:57:
Ff vergelijken met Dell

Als je hier bij Dell dit super goedkope model zo configureerd dat deze ongeveer gervelijkbaar is met de Mac Mini kom je ongeveer op 400 euro uit met tobo en muis en een grote lelijke Dellkast die ik alleen gratis zou aannemen :P Die videokaart is dan een Intel Extreme Graphics en volgens mij is die ietsje slomer dan een radeon 9200 :P Door een actie van Dell krijg je nu 512mb geheugen voor de prijs van 256 en er wordt zowieso 70 euro van de startprijs afgetrokken dus eigenlijk is die pc dan buiten de actie ~470 euro. Die mini is voor zijn compacte formaat nogal goedkoop vindt ik, vooral in vergelijking met die Dell :)

ps een dvdbrander erin ipv cdromspeler kost bij Dell minimaal 154,70 euro extra :/

[edit:]
Aangezien deze mac zo klein is en de Airport Extreme net als bij laptops 79 euro kost zou het misschien kunnen dat deze ipv een pci een minipci slot zou bevatten?
In dat geval zou er misschien met een beetje modden een minipci tv-tuner erin kunnen en je hebt een MCE oplossing!! :P
Even voor de duidelijkheid, ik vergeleek op het gebied van prijs en wat het apparaat standaard kan zonder uitbreidingen enz, dus out-of-the-box. Als ik vergeleek met een mini-ITC zou ik denk ik niet in de buurt komen van die 500 euro maar er een stuk overheen schieten, zeg nou zelf een Via Epia MII 12000 kan toch zeker niet op tegen een G4 1,25? :+

Zo even vergeleken met een zelfbouw ITX beest, mbv pricewatch:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
256MB PC2700 DDR (No Name)          Wintelco        € 31,50
LG 52x32x52x/16x GCC4521B       Yuser PC's en Componenten       € 32,-
Maxtor DiamondMax Plus D740X, 40GB (7200rp...       PC Globe        € 42,-
Morex Cubid 2688 (ITX, 60W extern, Riser card, ...          Stanet          € 80,92
VIA Epia MII 12000 Mini-ITX (Sound, LAN, VGA...         PcHut.nl        € 184,-
En natuurlijk:
Microsoft Windows XP Home (OEM, NL)         1to0        € 77,-
En dit alles voor het luttele bedrag van:   Totaal      € 447,42

Videokaart minder, cpu minder, design minder en dan nu de pluspunten, uitbreidingsmogelijkheden: pc-card & pci & CF & losse tv-out. Linkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71569

lammmetak schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 11:31:
[...]

is die mini dat traag? ik wil dit jaar iig een mac liefst een imac maar of ik da van mijn budget kan halen is nog maar de vraag.
hij is niet traag maar in vergelijking met een 64 bits 3200+ proc volgestouwd met ram kun je het met 256 mb gewoon logischerwijs wel een beetje vergeten, dan kun je beter doorsparen voor een iMac/powermac, omdat die zoiezo meer uitbreidingsmogelijkheden hebben en standaard wel met een iets betere lading hardware worden afgeleverd dan de mini, dan wordt het sparen tenminste echt nuttig :Y)
Tarin schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 11:27:
[...]

Hehe, da's waar.. *googlet* PVDA'er in ons CDA-dorpje :P.
omg, 3b pwnage hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Anoniem: 71569 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 11:51:
[...]

hij is niet traag maar in vergelijking met een 64 bits 3200+ proc volgestouwd met ram kun je het met 256 mb gewoon logischerwijs wel een beetje vergeten, dan kun je beter doorsparen voor een iMac/powermac, omdat die zoiezo meer uitbreidingsmogelijkheden hebben en standaard wel met een iets betere lading hardware worden afgeleverd dan de mini, dan wordt het sparen tenminste echt nuttig :Y)

[...]

omg, 3b pwnage hier :+
het gaat er om dat als ik aan et designen ben( websites en zo) dat ik gewoon relaxt kan werken zonder dat ik moet wachten. stel ik koop zo'n mac mini met 1024 mb ram, is dat dan te doen om te designen? ik wil em gaan gebruiken voor het dagelijkse beetje design , msn en briefjes tikken.gamen zal ik dan alleen doen op mijn amd. mijn vraag is dan: is die mini goed voor design met 1 gb ram?
ik ben van plan namelijk om zo'n ding te halen met 1 gb ram en een kvm switch. ik sluit dan mijn huidige muis en toetsenbord aan op de kvm en van kvm op de mac en mijn amd. dat zou idiaal zijn aangezien ik een 19 ich monitor heb dus.
@ markclausing :
mja die amd is ook voor et gamen. ik heb gewoon een grote hekel aan wachte :+ .
ik weet dat die 1,25 ghz niet zo veel zegt. dit omdat macosx zo gemaakt is dat et super runt op een mac. het zelfde als windows 64 bits voor mijn amd 64. die gebruikt zeg maar alles wat ie kan.

[ Voor 24% gewijzigd door wvdburgt op 12-01-2005 11:57 ]

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je kunt er wel een tijdje mee vooruit ja, maar vind je zelf ook niet dat 'designen' een beetje aan de oppervlakkige kant ligt? als je met grote projecten bezig bent, of je bent gewoon een beetje aan het knutselen, niet demotiverend bedoelt, maar je hebt al een aardige bak staan, treurig dat het geheel niet OSX is, maar ik zei het gister op IRC ook al tegen qorne, bedenk waarvoor je het wil gaan gebruiken, of je daar nu eigenlijk ook al niet de middelen toe hebt en beslis dan tot een koop...

bij hem heeft het niet gewerkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

hahaha Qorne gaat hem gewoon halen dus?

maar ik ga mezelf wel bedwingen, ik spaar lekker door voor een iBook, ik ben nog steeds verliefd op die 12".

Deze iMac Mini wordt waarschijnlijk een cadeautje voor m'n vriendin later....kan ze dan eindelijk begrijpen waarom ik zo graag wil switchen.

[ Voor 77% gewijzigd door Nitai op 12-01-2005 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

om een beetje een id te krijgen van mijn desigen: SPAM .ik doe gewoon wat editen en zo. ik heb sinds ik een ipod heb altijd al een mac willen hebben. dus komen gaat ie zo ie zo. dat was ook een van mijn voornemens dit jaar. alleen welke, dat is de vraag. nu ik die goedkope zie lijkt het me wel mogelijk. ik zoek ook meer een workstation. mijn game pc is nou niet bepaald gemaakt voor zuinigheid. ik wil gewoon een workstation waar ik mee kan designen. maar daarnaast wat word briefjes kan typen en wat kan surfen.
oh jah: easter egg over et logo, ik had een tute gevonden over hoe je iets "applelized". vond et wel een erg ruig effect:D

[ Voor 15% gewijzigd door Zwerver op 16-01-2005 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
lammmetak schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 12:26:
om een beetje een id te krijgen van mijn desigen: SPAM.ik doe gewoon wat editen en zo. ik heb sinds ik een ipod heb altijd al een mac willen hebben. dus komen gaat ie zo ie zo. dat was ook een van mijn voornemens dit jaar. alleen welke, dat is de vraag. nu ik die goedkope zie lijkt het me wel mogelijk. ik zoek ook meer een workstation. mijn game pc is nou niet bepaald gemaakt voor zuinigheid. ik wil gewoon een workstation waar ik mee kan designen. maar daarnaast wat word briefjes kan typen en wat kan surfen.
oh jah: easter egg over et logo, ik had een tute gevonden over hoe je iets "applelized". vond et wel een erg ruig effect:D
De Mac mini is zeker niet traag voor webdesignen. Ik doe zelf het volgende met m'n Powerbook (zie sig vor specs) en mij hoor je niet klagen. Sneller mag maar niet heeeeeeeeeeel erg nodig ofzo.
- PHP, MySQL
- Photoshop
- Illustrator
- Surfen/mailen
- downloaden
- huiswerk
- en andere kleine dingen

[ Voor 3% gewijzigd door Zwerver op 16-01-2005 23:39 ]

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:30

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Het zal je niet ontgaan zijn, Apple presenteerde voor het eerst sinds lange tijd een computer in de instapklasse. Zie dit topic over alle ins en outs: [rml][ MacMini]Mac mini*[/rml]

De Mac Mini kost € 499,- is vrij uniek in zijn prijsklasse, al was het alleen al omdat het een Mac is. :) Qua functionaliteit is hij grofweg vergelijkbaar met de instap kloon pc's (vanaf ongeveer € 400,-) en instapmodellen van A-merk fabrikanten (vanaf ca. € 500,-). Qua uiterlijke kenmerken is hij hooguit vergelijkbaar met een mini-ITX computer of een compacte barebone, al is die alweer veel groter.

Is de Mini dan ideaal? Ik denk het niet, alles heeft zijn prijs en dat geldt ook voor de Mini. Ten eerste zijn de uitbreidingsmogelijkheden vrij beperkt. Ten tweede zijn de Apple opties (ook nu weer) erg duur. Een upgrade naar 1 GB geheugen, een DVD-brander, 40 GB extra opslagruimte, toetsenbord en muis brengt de prijs opeens op € 1137,-. Ten derde zal voor sommige gebruikers de maximale resolutie op CRT van 1920 x 1080 een bezwaar zijn, 1080 pixels is niet hoog genoeg om een A4 op ware grootte af te beelden.

Voordelen? Werkt zo out-of-the-box, er wordt veel software bij geleverd, hij is extreem klein, er zit een mooi OS bij, hij is stil en ziet er fantastisch uit.

Maar nu verkopen die hap, want Apple wil nu eindelijk eens zijn marktaandeel vergroten, dat beketent switchen. In het bovengenoemd topic valt me op dat veel mensen een excuus moeten zoeken om dit mooie apparaatje aan te kunnen schaffen. Ook zelf lijkt het me leuk om er eens mee te spelen, maar een echte toepassing heb ik er niet voor.

Daarom vraag ik me af wat voor jou de reden zou zijn om een Mini te kopen, of juist niet.

Poll: Zou jij (g) een Mac Mini kopen, waarom?
Ja, ter vervanging van mijn pc
Ja, ter vervanging van mijn Apple
Ja, niet nodig maar hij is vet cool gaaf!
Ja, want ik ga er mee...
Nee, ik heb hem niet nodig
Nee, is niet uitbreidbaar voor mijn wensen
Nee, kan mijn pc software niet mee nemen
Nee, want...
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=36039&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Als je een antwoord kiest want eindigt op '...' dan graag even toelichten.

Let op: voorkeur voor je eigen software kan natuurlijk een grote rol spelen maar in dit topic liever geen discussies of Windows XP beter is dan Mac OS X. Datzelfde geldt voor browsers, Linux en kantoor applicaties. Hou het zoveel mogelijk bij de motieven om een Mac Mini te kopen. Bedankt. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilbird
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-01-2024

devilbird

Freaky

Ik denk dat ik zo'n Mac mini ga kopen..... Hij ziet er cewl uit, past makkelijk naast mijn gewone pa op mijn bureau en dan kan ik er een beetje ervaring mee opdoen en mee internetten enzo..

Maar wacht wel eerst even af totdat hij te koop is en wat de eerste reacties zijn ;)

<--- http://www.lansensations.nl --->

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07 08:15

mace

Sapere Aude

Ik vind het een errug cool apparaatje, maar ik heb hem ten eerste niet nodig, en ten tweede vind ik hem te duur, 500 euro voor een mac G4 met 1,25 ghz, de performance is dus niet echt je-van-het. Ook het ram wat maar 256 mb is is jammer, maarja wat verwacht je..

Overigens zat ik vandaag op de site van apple, (apple store) en had ik er een in elkaar gezet, voor een upgrade naar 512 mb ram betaal je iets van 80 euro, maar 1 gig is 430 euro! WTF! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Video

DVI-video-uitvoer voor digitale resoluties tot 1920 x 1200 pixels; ondersteunt 20-inch Apple Cinema Display en 23-inch Apple Cinema HD Display; ondersteunt 'coherent' digitale beeldschermen tot 154 MHz; ondersteunt 'non-coherent' digitale beeldschermen tot 135 MHz

VGA-video-uitvoer (via meegeleverde adapter) voor ondersteuning van analoge resoluties tot 1920 x 1080 pixels

S-video- en composite-video-uitvoer voor directe aansluiting op een tv-toestel of een projector (vereist een afzonderlijk verkrijgbare Apple DVI-naar-video-adapter)
Ik snap niet waarom die maximale resoluties zo laag zijn.
die ATI 9200met 32Mb kan toch veel meer aan dan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 19:34
Hij ziet er inderdaad erg strak uit, alleen ik zal hem ook niet halen, omdat ik al een 12" Powerbook heb, die alles doet wat ie moet doen.

Misschien kan ik mijn vader overhalen om de Mac Mini te halen, hij heeft in principe alles al, hoeft dan alleen maar de kast te vervangen.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Mja ik hoop eigenlijk dat je er zelf meer memory kan inplaatsen want apple vraagt wel veel geld. T wordt wel weer es leuk om met een macje te spelen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik wil er denk ik wel 1 kopen :) M'n xbox is toevallig net naar de haaien (die gebruikte ik om films ed. mee af te spelen) dus ik was al op zoek naar een vervangend iets. Een mini mac zou de uitkomst wezen denk ik :) lekker klein, stil en een mooie vormgeving :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

bin_jackson schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 13:49:
Ik wil er denk ik wel 1 kopen :) M'n xbox is toevallig net naar de haaien (die gebruikte ik om films ed. mee af te spelen) dus ik was al op zoek naar een vervangend iets. Een mini mac zou de uitkomst wezen denk ik :) lekker klein, stil en een mooie vormgeving :)
hoe weet je zo zeker dat ie stil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

j-w schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 13:50:
[...]
hoe weet je zo zeker dat ie stil is?
Omdat Apple hem daarmee aanprijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik denk dat het overstappen op Mac door PC gebruikers wel mee zal vallen. Het is dan wel een goedkope Mac, maar het is geen goedkope computer. Voor €500,- kun je een hele nette PC kopen die je enigzins kunt customizen. $500,- is al een betere prijs, maar ook niet spectaculair.

EDIT: Alleen tweakers stappen over van platform omdat het in een klein geil doosje zit.

[ Voor 15% gewijzigd door -DarkShadow- op 12-01-2005 13:56 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Hoewel deze mac natuurlijk veruit de goedkoopste mac ooit is....is hij toch te duur voor mij :'(
Ik ben nog maar een arme 17-jarige scholier, en ga volgend jaar studeren. Ik ga hoogstwaarschijnlijk over een ruim halfjaartje een iBook of pBook kopen, dus dan ben ik al een groot gedeelte van mijn spaarcentjes kwijt...
Als ik dan nu een Mac Mini zou kopen zou ik dat niet kunnen doen...
Dusss, ik wacht nog even met overstappen en doe dat over een halfjaartje met een mooi laptop'je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Jazzy schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 13:53:
[...]
Dat wilde ik net zeggen.... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Jazzy schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 13:53:
[...]
sinds waneer geloof je alles wat de fabrikant zegt?
Zijn er harde claims gemaakt? Fanless, zoveel dB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:21
hmm ik denk dat ik er een ga halen als internet/multimedia pc

en wat homevideo's op editen

grote bestanden sla ik dan wel op op mijn fileserver, en als ik een keer vrienden toe ga stop ik em in mijn rugzak en neem ik em gewoon mee :D

512 mb is meer dan genoeg lijkt me

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Ik koop er waarschijnlijk eentje, i.p.v. de iMac G5 die ik eerst van plan was.

Het is nog steeds een klein beetje een dilemma. Ik wil weten of World of Warcraft en Halo er een beetje op draaien, dan vervang ik mijn PowerMac G4. Ik koop er dan ook een Apple 20" TFT'tje bij...

Of misschien koop ik de mini Mac meteen en een iMac G5 in januari, is ook nog een mogelijkheid. De mini Mac is ideaal als media center of file server (streaming MP3 met iTunes, DivX films kijken op TV en dat alles draadloos via AirPort Extreme :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

j-w schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 13:56:
[...]

Misschien leuk om even in de groep te gooien in het Mac Mini-topic: [rml][ MacMini]Mac mini*[/rml]

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nee want je kan er niet veel aan sleutelen en dat is nou net wat ik het liefste doe met computers: aan de hardware prutsen :)

Verder vind ik de prijs te hoog: je kan voor ongeveer hetzelfde bedrag een budget PC bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
j-w schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 13:56:
[...]

Las net op een site van iemand die op MacWorld is dat de Mac idd. zo stil is. De desbetreffende persoon gaf aan dat er of geen fan in zit, of dat de fan alleen gebruikt wordt bij zware acties, zoals dat nu op de iBook gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou hem voorlopig nog niet kopen, ook al heb ik er eens aan zitten denken om naast de bakken die hier staan ook een mac neer te zetten.
Reden hiervoor is dat hij me niet echt uitbreidbaar maar ook niet echt upgradebaar lijkt, gezien je niet zomaar het moederbord kan vervangen.
Misschien als ik er nog eens eentje goedkoop op de kop kan tikken dat ik er dan een koop (en eens kijk in hoeverre er een microATX socket A plankje in gaat passen incl slimline dvddrive).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Het heeft heel wat potentieel om mij over te streep te trekken, om te surfen, email, foto's ed is dit een prachtig machientje, MAAR....

1 groot nadeel: geen line-in !!!!
een simpele line-in, wat tegenwoordig ook op elk redelijk geprijsd mp3 spelertje zit!
Ze willen de mac mini profileren als een multimedia tooltje voor foto's, muziek, film, dan sort niet al te veeleisende applicaties. Daarbij hoort voor mij ook connectivity!!!, effe een microotje inpluggen en wat voice com met andere mensen, sorry maar daar hebben ze toch wel iets laten liggen, en nu kan je wel zeggen dat er een usb audio ding is, maar waar is dan het hele idee van de kleine handzame design mac als er overal peripherals aan moeten hangen?

En te weinig usb poorten lijkt mij

dat zijn voor mij de enige twee echte drawbacks voor dit dingetje (en een eenvoudige video-in eventueel, zelfs nog niet per se een tv tuner, gewoon video in)

En wat ik graag zou willen weten: zou dit ding (eventueel met meer ram) ook tiger kunnen draaien? want daarvan was ik sterk onder de indruk om de stream van de expo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:28

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

-DarkShadow- schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 13:53:
Ik denk dat het overstappen op Mac door PC gebruikers wel mee zal vallen. Het is dan wel een goedkope Mac, maar het is geen goedkope computer. Voor €500,- kun je een hele nette PC kopen die je enigzins kunt customizen. $500,- is al een betere prijs, maar ook niet spectaculair.
In tegendeel, zowel qua prijs, alswel qua specs kan deze pc concurreren met de 'standaard' PC-aanbiedingen zonder beeldscherm, juist in de grootte en het uiterlijk is dit model een stuk beter...

Apple richt zich op een markt van de non-hardcore gebruiker die gewoon een computer op hun werkkamer willen hebben voor internet, mail, tekstverwerking, deze mensen hebben al vaak een TFT en toetsenbord en de keus ligt dan tussen dit kleine kastje en de standaard grauwe dozen van de Aldi of mediamarkt, welke ook zeker rond de 700 euro zijn (misschien qua specs wel wat hoger, echter dat heeft deze doelgroep niet eens zo snel nodig) ...

Ik verwacht eerder dat juist deze aanbieders nu ook de prijsconcurrentie aangaan en een small-PC op de markt brengen voor rond de 450 euro: Apple is op zo'n wijze zeker een trendsetter.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Ik ben van plan er 1 aan te schaffen om op te internetten, mee te emailen en simpele fotobewerkingen mee uit te voeren. Dat doe ik nu op een Duron 800/512mb en WIN XP, wat uitstekend gaat, maar met een mac lijkt de kans op virussen en andere troep heel wat kleiner. Bovendien kan dit ding netjes op mijn bureau staan, is hij een stuk stiller dan mijn AMD, en heeft hij een DVI poort waar ik mijn 172X mooi aan kan hangen. Ik ben om. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Nee, want: ik wil een 1Gb shuffle kopen en ook nog eens een canondale F800 (mtb) en een kensington-slot voor m'n iBook, met andere woorden: geld.

Het is niet veel geld voor een mac maar ik heb andere prioriteiten, ik heb net een mac dus een tweede kan ik wel een beetje uitstellen.

Als ik het geld zou hebben dan komt er een 1.42Ghz met 1Gb RAM zou best leuk zijn als mijn eerste server, vooral omdat Mac OS X zo gemakkelijk te gebruiken is voor een gewone thuisserver. (file-sharing, print-sharing, webserver, ftp-server)

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:34
TV-in kan simpel via usbtuner, line-in via usbmicrofoon, niet ideaal, maar het kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

arjandijk schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 14:37:
TV-in kan simpel via usbtuner, line-in via usbmicrofoon, niet ideaal, maar het kan
En een USB-hubje dus. Tja, het kan wel maar zoals de poster boven je al zei:
waar is dan het hele idee van de kleine handzame design mac als er overal peripherals aan moeten hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

Nee want...mocht ik een Apple nemen dan de eMac, die m.i. nog steeds het meest waar voor zijn geld biedt, want incl. scherm, keyboard, "boxen", muis en meer aansluitmogelijkheden.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

^^^met stom

Een eMac is verschrikkelijk compleet, alles in 1 voor de simpele thuisgebruiker. De mini mikt echter op de twijfelaars die wel een mac willen proberen maar geen zin hebben om weer een nieuw scherm aan de kant te zetten omdat er in die mac al een zit.

[ Voor 37% gewijzigd door nuclear waste op 12-01-2005 14:59 ]

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 23:46
Ik wil er eentje, maar ik weet niet zo goed of het wel handig is. De belangrijkste reden is om mijn rentree te maken in het Mac wereldje; ik heb bergen met software vanaf 1984 t/m 1999, en als ik die draaiend kan krijgen (evt. met emulator) onder Tiger (ik wacht sowieso totdat dat uit is) dan komt de volgende stap: hoe en waar te plaatsen. Logisch zou zijn om mijn monitor, toetsenbord en muis te delen met mijn PC, maar ik ben nog geen goede en goedkope USB/monitor switch tegengekomen...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

amour021 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 14:05:
Nee want je kan er niet veel aan sleutelen en dat is nou net wat ik het liefste doe met computers: aan de hardware prutsen :)

Verder vind ik de prijs te hoog: je kan voor ongeveer hetzelfde bedrag een budget PC bouwen.
Even uitgaande van een windows pc: nee hoor. Het OS alleen al kost de helft van de Mac mini.

--

Ik heb er gisteren al een besteld :) Wil al tijden weer een eigen mac die ook osx draait (m'n pbookje kan daar niet meer tegen sinds ik de hdd heb vervangen :?) en dit is imo een ideaal dingetje :)

Toevoegend; die pbook is eigenlijk sowieso te langzaam (400MHz G3, geen agp, pc100 ram) dus maar linux er op gezet.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 12-01-2005 15:03 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Lijkt mij echt geweldig voor naast mijn PC lekker stil enzo en zeer geschikt voor de meeste applicaties en op de pc doe ik de rest. Lekker simpel en veilig. Puur dan voor mail foto's internet en agenda.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 00:06

Speedpete

was barman

Anoniem: 131051 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 14:22:
Het heeft heel wat potentieel om mij over te streep te trekken, om te surfen, email, foto's ed is dit een prachtig machientje, MAAR....
Geen line-in is een nadeel, maar niet onoverkomelijk. De gemiddelde huis- tuin- en keuken koper van de Mini imac zal line-in niet missen. Van de multi-media onderdelen als foto's heb je het niet nodig, muziek afspelen ook niet en voor video-editing regelt de DV kabel alle signalen.

Maar goed, als ik m'n gitaar aan het macje wil hangen voor Garageband dan heb ik een externe soundcard nodig..
j-w schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 14:43:
Veel mensen hebben hebben hier over dat de Mac Mini (fluister)stil is...

Waarop is dit gebaseerd?

Is de Mac Mini fanless? Zijn er harde claims of metingen over het aantal dB dat de Mac Mini produceert?
Als het bakje maximaal 85watt verstookt en op een laptop-manier wordt gekoeld ben je al een heel eind. Nou is de mini een stuk hoger dan een laptop dus kunnen er grotere / stillere fans in. Of ze het zo doen? Wachten totdat iemand hem openschroeft/breekt.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Waarop is dit gebaseerd?

Is de Mac Mini fanless? Zijn er harde claims of metingen over het aantal dB dat de Mac Mini produceert?
Als Apple zegt dat'ie stil is, dan is'ie ook stil. Ik heb al genoeg Macs gehoord en gezien die volgens Apple stil zijn en het ook echt zijn.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik ben wel voor een Apple mini te porren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee, want; ik heb hem totaal niet nodig, tikkend op een iBook met bijna dezelfde hardware. Desalniettemin zeker heel erg fijn om te hebben, gewoon omdat het mooi en waarschijnlijk (jaja, niet schrikken :P ) ook best wel functioneel is. Toch spaar ik die uitgave van €630 (met ap & bt) liever op voor in het G5 powermac potje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

ik koop hem wel, voor m'n vriendin, maar eerst een iBook voor mezelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32026

Jammer dat er bij de poll niet is staat zoals:

Ja, maar NIET als vervanging van m'n pc.

Ik zou hem nl. best naast m'n pc willen gebruiken, de hoge 'cool' factor heeft hier nog niets mee te maken. :)

Mocht ik besluiten om hem te kopen dan wacht ik sowieso tot Tiger er bij geleverd wordt.

Klein vraagje: Ik ben een die hard mac newbie :+ en vroeg me daarom af hoe ik zo'n apple het beste kan bestellen. Als ik het goed heb zijn er zogenaamde officiele apple dealers in NL (Dixons denk ik bv., heb daar wel es macs zien staan).
Uiteraard wil ik voor een dubbelte op de 1e rang zitten, en als student krijg ik daarom toch korting ofzo?

Kortom: Waar is 'ie het goedkoopst om te bestellen en waar kan ik mijn studenkorting verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 32026 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 16:29:

Ik zou hem nl. best naast m'n pc willen gebruiken, de hoge 'cool' factor heeft hier nog niets mee te maken. :)

Mocht ik besluiten om hem te kopen dan wacht ik sowieso tot Tiger er bij geleverd wordt.

Klein vraagje: Ik ben een die hard mac newbie :+ en vroeg me daarom af hoe ik zo'n apple het beste kan bestellen. Als ik het goed heb zijn er zogenaamde officiele apple dealers in NL (Dixons denk ik bv., heb daar wel es macs zien staan).
Uiteraard wil ik voor een dubbelte op de 1e rang zitten, en als student krijg ik daarom toch korting ofzo?

Kortom: Waar is 'ie het goedkoopst om te bestellen en waar kan ik mijn studenkorting verkrijgen?
www.apple.nl/nlstore en dan even op 'Onderwijs' clicken aan de rechterbovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Anoniem: 32026 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 16:29:

Dixons is slecht. Kun je beter naar MacHouse vestigingen gaan (in Woerden, Amsterdam of Rotterdam). Kun je op je gemak de Mac bekijken en krijg je ook studenten korting (hoewel 1% minder dan bij de on-line store).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Anoniem: 131051 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 14:22:

...

En wat ik graag zou willen weten: zou dit ding (eventueel met meer ram) ook tiger kunnen draaien? want daarvan was ik sterk onder de indruk om de stream van de expo
de gebruiksvriendelijkheid van dat OS slaat gewoon alles, dit is geen evolutie maar een revolutie (kheb zelf nog geen mac aangeraakt, waar was enorm onder de indruk, dit zie ik windows in het volgende2 jaar nog niet doen) en wat een style, ...
Tiger kan je gewoon draaien. Ik zou er wel minimaal 512 MB RAM in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130466

ik ga em denk ik wel kopen, dan pleur ik er virtual pc op en kan ik alle belangrijke programma's die ik nu gebruik (zoals nokia pc suite) gewoon blijven gebruiken en gamen doe ik vanaf dan wel op m'n ps2 (speel er toch te weinig op tot nu toe dus dan kunnen we dat ook meteen veranderen :) ) en ik heb een g4 cube die nog zo'n beetje de enige mac is die compleet te upgraden is (ook de videokaart!!!) ennnn daarnaast komt de sony psp ook nog in maart uit dus voor mij persoonlijk is dan alles opgelost en kan ik em met een gerust hart kopen!! :)

hmm moet ik alleen nog eff kijken wat ik dan met m'n pc ga doen :/

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 130466 op 12-01-2005 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32026

CyBeR schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 16:40:
[...]

www.apple.nl/nlstore en dan even op 'Onderwijs' clicken aan de rechterbovenkant.
Kreeg een melding: deze pagina is niet gevonden. kon vervolgens wel doorbladeren naar http://store.apple.com/Catalog/nl/Images/routingpage.html

Thnx m8!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Mijn iBook waarop ik dit typ, bevat 128+512 (=640 :P ) MB Ram, en dat blijkt genoeg om ook redelijk zwaar te fotosjoppen, zij het dan met mijn 21" CRT-scherm aangekoppeld ;)

1 GB is natuurlijk altijd lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39835

Ik vind het wel knap dat ze dit "ATI Radeon 9200 met 32 MB DDR SDRAM-videogeheugen en AGP 4x-ondersteuning" als iets "fantastisch" kunnen verkopen. :)

"Ruim baan voor je fantasie
ATI Radeon 9200

Als je je fantasie de ruimte wilt geven, moet niets je in de weg staan, zeker je computer niet. Je wilt alleen je laatste meesterwerk zien en niet gehinderd worden door allerlei technologische tekortkomingen. Daarom besteden de ontwerpers van Apple zoveel aandacht aan de weergavemogelijkheden van hun producten. De Mac mini beschikt dan ook over een volledig functionele ATI Radeon 9200 met 32 MB DDR SDRAM-videogeheugen en AGP 4x-ondersteuning."

Wel een leuk hebbedingetje, maar met al die mooie accesoires kom je toch wel weer op een behoorlijk hoge prijs...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39835 op 12-01-2005 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130466

FL!PNEUS schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 15:34:
[...]

Als Apple zegt dat'ie stil is, dan is'ie ook stil. Ik heb al genoeg Macs gehoord en gezien die volgens Apple stil zijn en het ook echt zijn.
weet je wat pas stil is? mijn Cube!! hahaa die hoor je eeeecht niet :*) als je dan nog gaat klagen over teveel lawaai ben je bijhorend :P

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 130466 op 12-01-2005 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Ik koop hem niet want.... ik kan er qua functionaliteit 0,0 meer mee dan met een huis tuin en keuken AMD-sempronsysteem van 300 euro. Voor hetzelfde geld heb ik er dan wel een nieuwe 17inch CRT bij, meer (en goedkopere) upgrademogelijkheden zoals bijvoorbeeld een goedkope TVtuner of andere vgakaart. Daarnaast vind ik 40 GB erg weinig; ik dacht dat ze 40GB niet eens meer maakten... Dat is nog geen 12 a 15 films in dvd kwali en van een g4 CPU wordt ik al helemaal niet warm. Je moet op dat ding eens een dvdtje gaan decoden, kom over 2 uur maar terug.
Laatste en misschien wel mijn belangrijkste argument, het softwareaanbod voor de mac vind ik te beperkt, vaak te kostbaar en te weinig experimenteel. Vooral op het gebied van kleine handige freewaretooltjes mis ik teveel. Verder, geinig ding, ziet er te gek uit maar het uiterlijk en patsmode is voor mij minder relevant dan harde specs en real-life performance. Prima ding voor iemand die bang is voor virussen, weinig van computers weet en veel waarde hecht aan vormgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 39835 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:00:
Ik vind het wel knap dat ze dit "ATI Radeon 9200 met 32 MB DDR SDRAM-videogeheugen en AGP 4x-ondersteuning" als iets "fantastisch" kunnen verkopen. :)
[..]
Wel een leuk hebbedingetje, maar met al die mooie accesoires kom je toch wel weer op een behoorlijk hoge prijs...
Waar lees jij fantastisch? Ze hebben het over fantasie, da's iets anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72901

Waarop is dit gebaseerd?

Volgens mij had het 1 fan. Hij's wel net zo stil als een powerbook schijnt het. Kijk maar op ZDNet.

Dit ding lijkt me relaxed omdat het zo klein is. Gewoon. Relaxed. Als ik gewoon onwijze films erop heb, aansluiten op me TV gaat heel makkelijk lijkt mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39835

CyBeR schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:08:
[...]

Waar lees jij fantastisch? Ze hebben het over fantasie, da's iets anders :)
Wees nou even eerlijk. Als een leek dit leest gaat hij denken dat een Radeon 9200 super is. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:57

Maximus

There is no substitute

Ik wil hem wel, maar dan meer als FTP/Backup servert.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik me afvraag is watvoor onboard sound die Mini heeft. En hoe werkt dat ingebouwde bluetooth nou met keyboards en muizen? :?

Ik hoop wel dat alles goed functioneert als ik er Linux op installeer (als OS X niet genoeg is, waarschijnlijk niet). Oh en ik heb gelezen dat OS X niet echt lekker werkt met 256MB. Met wat meer gaat het wel lekker.

edit: Mac Mini is een irritante naam trouwens. Hopelijk wordt dat veranderd dat naar Apple Mini of Mini of Mini Mac. Dan lijkt het net Mini Me. ;) :P

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 72901 op 12-01-2005 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Anoniem: 72901 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:27:
Wat ik me afvraag is watvoor onboard sound die Mini heeft.
Gewoon de onboard sound dingen de Macs altijd hebben, alleen geen 5.1 ofzo. Jammer genoeg alleen stereo.
En hoe werkt dat ingebouwde bluetooth nou met keyboards en muizen? :?
Het draadloze toetsenbord en de draadloze muis van Apple werken via Bluetooth.
Ik hoop wel dat alles goed functioneert als ik er Linux op installeer (als OS X niet genoeg is, waarschijnlijk niet).
Draadloos kun je sowieso vergeten, sleep werkt ook voor geen meter en ik betwijfel of dingen als Bluetooth zullen werken. Daarnaast vind ik het volstrekt nutteloos om Linux op een Mac te draaien, maar dat terzijde.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 14:14
under-world schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:04:
Ik koop hem niet want.... ik kan er qua functionaliteit 0,0 meer mee dan met een huis tuin en keuken AMD-sempronsysteem van 300 euro. Voor hetzelfde geld heb ik er dan wel een nieuwe 17inch CRT bij, meer (en goedkopere) upgrademogelijkheden zoals bijvoorbeeld een goedkope TVtuner of andere vgakaart. Daarnaast vind ik 40 GB erg weinig; ik dacht dat ze 40GB niet eens meer maakten... Dat is nog geen 12 a 15 films in dvd kwali en van een g4 CPU wordt ik al helemaal niet warm. Je moet op dat ding eens een dvdtje gaan decoden, kom over 2 uur maar terug.
Tja, nu noem je juist een van de sterke punten van de G4; het is clock voor clock een hele snelle CPU, zeker bij taken als het encoden van DVD's(Altivec!). En voor 100 euro meer (600 dus) heb je een 1,42 GHz met een 80 GB schijf. Dat zou voor mij ook de keuze zijn dan. En wat voor OS ging je erbij krijgen voor die 300 euro?
Laatste en misschien wel mijn belangrijkste argument, het softwareaanbod voor de mac vind ik te beperkt, vaak te kostbaar en te weinig experimenteel. Vooral op het gebied van kleine handige freewaretooltjes mis ik teveel. Verder, geinig ding, ziet er te gek uit maar het uiterlijk en patsmode is voor mij minder relevant dan harde specs en real-life performance. Prima ding voor iemand die bang is voor virussen, weinig van computers weet en veel waarde hecht aan vormgeving.
Sorry hoor, maar als je het software-aanbod voor de Mac te beperkt vindt; dan vindt je het software-aanbod op pak-em-beet Linux ook te beperkt. Ik heb voor vrijwel elk handig freeware of shareware Windows tooltje wel een MacOSX alternatief weten te vinden in de drie jaar dat ik ben overgestapt op Macintosh(desnoods door zelf Linux tooltjes te porten, is namelijk niet vreselijk moeilijk). En de reallife performance van de G4, nogmaals, vergis je daar niet in; met een 1,42 GHz G4 heb je echt geen trage computer hoor.

Ontopic: zodra mijn iMac verkocht is, bestel ik een Mac mini. En dat wordt mijn primaire computer.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

Waarom ik geen Mac koop?:

De reden is gewoon: spellen. Die kun je bijna niet spelen op een Mac. Ook is de applicatie software ietsjes duurder dan die van Windows.

De nieuwe MiniMac, vind ik ontzettend :9~ uitzien. Als ik later een nieuwe pc zou willen, dan zou ik zeker voor een Mac kiezen. Ze zien er gewoon sjiek uit.

En natuurlijk omdat je de onderdelen moeilijker (?) kunt vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 112352 op 12-01-2005 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:23

Piggen

Lekker bakkie

Hij is erg mooi, maar niets voor mij :)

Ik ben gewoon te veel gewend aan Windows en ik speel graag games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/40714000/jpg/_40714621_mini-ap203.jpg

Zoiets zou een normaal mensch spontaan kopen. :>

Je zou 'm alleen voor de looks aanschaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

jalumsx schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 18:01:
Tja, nu noem je juist een van de sterke punten van de G4; het is clock voor clock een hele snelle CPU, zeker bij taken als het encoden van DVD's(Altivec!). En voor 100 euro meer (600 dus) heb je een 1,42 GHz met een 80 GB schijf. Dat zou voor mij ook de keuze zijn dan. En wat voor OS ging je erbij krijgen voor die 300 euro?
Ik heb jarenlang op g4's gewerkt (professionele videoeditting) dus ik weet waar ik over praat. Altivec = btw superieur in photoshop en illustrator bij gelijke kloksnelheden maar dat een g4 snel is in videoencoden, in vergelijking met de huidige Intel en AMD CPU's, hangt denk ik een beetje af van wat jij snel vindt. Dat is idd een understatement. Wel gebaseerd op persoonlijke ervaringen check wat benches zou ik zeggen. Maar goed dit ding ga je echt niet aanschaffen voor dat soort taken want de specs zijn meer home-entertainmaint dan workstation gericht. Is appels en peren.
Sorry hoor, maar als je het software-aanbod voor de Mac te beperkt vindt; dan vindt je het software-aanbod op pak-em-beet Linux ook te beperkt. Ik heb voor vrijwel elk handig freeware of shareware Windows tooltje wel een MacOSX alternatief weten te vinden in de drie jaar dat ik ben overgestapt op Macintosh (desnoods door zelf Linux tooltjes te porten, is namelijk niet vreselijk moeilijk). En de reallife performance van de G4, nogmaals, vergis je daar niet in; met een 1,42 GHz G4 heb je echt geen trage computer hoor.
In vergelijking met de huidige cpu's wel. Qua architectuur is zelfs de Sempron far more sophisticated dan een oude en trage Motorola G4. Dat neemt niet weg dat het voor dit doel een CPU is met genoeg kracht. Als je echter een dvdtje wilt "rippen" of Quicktime naar mpeg2 wilt encoden verwacht dan geen topprestaties van dat ding.
Ontopic: zodra mijn iMac verkocht is, bestel ik een Mac mini. En dat wordt mijn primaire computer.
Als je van een i-mac komt dan is het zeker een snel ding. :P Dan snap ik ook beter dat je voor deze mini-mac warmdraait.. Daarnaast was mijn reactie net zo goed ontopic als andere. Dat ie negatief is maakt het nog geen offtopic. Verder wil ik het ding niet afkraken maar geef ik alleen aan waarom ik hem niet koop. Ik gebruik thuis windows dus val ik onder de doelgroep. Mensen die al op mac zitten vinden dat ding meestal geweldig maar volgens mij is ie juist ontworpen om mensen over te halen. In deze topic draad lees ik vooralsnog weinig reacties van windowsgebruikers die zeggen... wooo.. schop mijn amd 64 of p4 maar de deur uit...

[ Voor 19% gewijzigd door under-world op 12-01-2005 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
@under-world:
De Mac Mini is ook niét bedoelt voor redelijk tot veel krachtvragende applicaties zoals het rippen/decoden/encoden van DVD's... dat kun je voor deze prijs ook niet verwachten..

Over de prijs/snelheid verhouding tussen PC's en Mac's zullen de twee kampen het waarschijnlijk nooit eens worden..ik zit persoonlijk tussen deze twee kampen in; ben nog PC-gebruiker maar wil wel gaan overstappen, of liever beide blijven gebruiken. Wat veel PC-gebruikers in ieder geval over het hoofd zien; is dat je bij de Mac een volledig legale versie van een compleet OS krijgt.. Maarja..veel PC-gebruikers voelen zich dan ook totaal niet schuldig voor het draaien van een illegale WinXP (fckgw-rhqq2.....) omdat 'iedereen dat doet'... (ik zelf ook hoor, ben ook geen heilig boontje)

Het is gewoon een heel erg leuke mac voor de familie, voor de gewone mensen waarbij Internetten, Emailen, Tekstverwerken en af en toe een CD'tje branden voor 95% hun bezigheden op de computer dekt. Dan heb je geen 1024MB RAM of een P4 3.2GHz nodig, en ook geen Radeon x800XT...
want Ja, dat komt redelijk in de buurt van wat veel mensen zonder veel verstand van computers aangesmeerd krijgen als ze een willekeurige computershop binnenstappen...

[ Voor 39% gewijzigd door HyperioN op 12-01-2005 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14711

Er zitten maar 2 USB poorten op... 1 voor keyboard, 1 voor muis....

Waar moet ik dan mijn usb stick, mijn scanner, mijn printer, mijn mp3 speler (!), etc insteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93072

ja, ik ga er 1 kopen als lekkere internet bak/testbak/mp3machine naast mijn dual G5 gewoon als funmachine dus.

en die usb poorten gewoon lekkere hub aan hangen ben je klaar.

zag ook dat iemand het had over dixons ...en apple dealer ... dit zijn ze al een tijd niet meer (ze waren dit in het tijdperk imac G4 en Powermac G4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Neen, omdat ik nu reeds een iBook G4 heb. Had ik nu geen iBook dan nog kocht ik hem niet. Best een mooi toestel weer, en het zou jammer zijn een dergelijk mooi toestel te verperutsen door er verder lelijke PC hardware aan te hangen uit besparingsoverwegingen. Hang je er een mooi apple scherm aan + een keyboard + een muis is het natuurlijk ook niet meer goedkoop. en kan je net zo goed voor een iMac G5 gaan of de mooiste ooit gemaakt (vind ik) het "bolleke"

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14711 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 18:42:

Waar moet ik dan mijn usb stick, mijn scanner, mijn printer, mijn mp3 speler (!), etc insteken?
Dan moet je dus een USB hub gebruiken. :)

Als je gewoon die speciale Apple Wireless muis en keyboard gebruikt (net reviews gezien, schijnen heel goed te zijn), dan blijven die 2 poorten vrij. Die muis gaat voor 60 dollar, en die keyboard ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 20:04
Een superdrive kost trouwens maar de helft extra van wat het in een powerbook zou kosten, terwijl het allebei zo'n slimline gevalletje is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 00:01
Nee, want hij kan niet op mijn Windows server worden aangemeld. Bovendien speelt ook de missende software mee, zo kan ik bijvoorbeeld vast niet Paint Shop Pro en Dreamweaver gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
under-world schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 18:24:
[...]
Ik heb jarenlang op g4's gewerkt (professionele videoeditting) dus ik weet waar ik over praat. Altivec = btw superieur in photoshop en illustrator bij gelijke kloksnelheden maar dat een g4 snel is in videoencoden, in vergelijking met de huidige Intel en AMD CPU's, hangt denk ik een beetje af van wat jij snel vindt. Dat is idd een understatement. Wel gebaseerd op persoonlijke ervaringen check wat benches zou ik zeggen. Maar goed dit ding ga je echt niet aanschaffen voor dat soort taken want de specs zijn meer home-entertainmaint dan workstation gericht. Is appels en peren.
Klopt, daar is het ding helemaal niet voor bedoeld. Maar ik begon dan ook niet over het encoden van DVD's, dat deed jij.
[...]
In vergelijking met de huidige cpu's wel. Qua architectuur is zelfs de Sempron far more sophisticated dan een oude en trage Motorola G4. Dat neemt niet weg dat het voor dit doel een CPU is met genoeg kracht. Als je echter een dvdtje wilt "rippen" of Quicktime naar mpeg2 wilt encoden verwacht dan geen topprestaties van dat ding.
[...]
Meer dan genoeg performance; zeker als je kijkt naar de prijs van het apparaat. Jij maakt weer de klassieke fout van veel PC-liefhebbers als "excuus" om geen Mac te willen: je vergelijkt appels met peren (no pun intended), en sleept er direct weer een aantal gewoon onjuiste vooroordelen bij (te weinig software voor de Mac? Da's al een oude en uitgekauwde...)
Deze Mac mini is gericht op die mensen die thuis wat internetten, mailen en downloaden, en daar is hij perfect geschikt voor (beter als jouw zelfbouw AMD doos met Windows!)
Als je van een i-mac komt dan is het zeker een snel ding. :P Dan snap ik ook beter dat je voor deze mini-mac warmdraait.. Daarnaast was mijn reactie net zo goed ontopic als andere. Dat ie negatief is maakt het nog geen offtopic. Verder wil ik het ding niet afkraken maar geef ik alleen aan waarom ik hem niet koop. Ik gebruik thuis windows dus val ik onder de doelgroep. Mensen die al op mac zitten vinden dat ding meestal geweldig maar volgens mij is ie juist ontworpen om mensen over te halen. In deze post lees ik vooralsnog weinig reacties van windowsgebruikers die zeggen... wooo.. schop mijn amd 64 of p4 maar de deur uit...
Pfft, er zijn iMac's en iMac's hoor, varierend van 233 MHz G3 tot 1,25 GHz G4. Niet overdrijven dus.

In mijn dagelijkse professionele bestaan beheer ik een fors Windows netwerk, dus ik ken de makken van Windows machines en x86 hardware maar al te goed. Daarom gebruik ik thuis alleen nog maar Macs, om de doodeenvoudige reden dat ik mijn werk niet mee naar huis hoef te nemen: met een Mac kan ik de leuke dingen doen die ik graag wil doen zonder geshit met virussen, spyware en driverellende die je keer op keer weer terug ziet komen met Windows.

Maar eigenlijk val ik niet onder de doelgroep van deze Mac(en jij ook niet, denk ik); het zijn de mensen die ik keer op keer weer op weg moet helpen(familie, vrienden, bekenden zonder fatsoenlijke kennis van computers) omdat ze wéér problemen hebben met hun Windows bak waar deze Mac mini op gericht is. Als Apple zijn marketing goed op orde krijgt, kon het weleens een gouden greep zijn... Want die mensen hebben, zelfs voor basic foto- en video-editing meer dan genoeg aan de perfomance van die "oude, trage Motorola G4". En op de koop toe veel betere software voor die taken meegeleverd dan er voor de Windows-PC überhaupt te vinden is.

Toch wil ik zo'n Mac mini kopen, omdat het vanaf mijn iMac G4 700 zeker een vooruitgang is, qua snelheid, terwijl ik aan connectiviteit niets hoef in te boeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

HyperioN. schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 18:32:
@under-world: Het is gewoon een heel erg leuke mac voor de familie, voor de gewone mensen waarbij Internetten, Emailen, Tekstverwerken en af en toe een CD'tje branden voor 95% hun bezigheden op de computer dekt. Dan heb je geen 1024MB RAM of een P4 3.2GHz nodig, en ook geen Radeon x800XT...
want Ja, dat komt redelijk in de buurt van wat veel mensen zonder veel verstand van computers aangesmeerd krijgen als ze een willekeurige computershop binnenstappen...
Dat ben ik helemaal met je eens. Toch zie ik hier vaak zat aanbiedingen voorbij komen van complete systemen met win xp home en monitor voor 350 euro. OEM licentie XP home kost relatief ook geen drol. Het hele OS-argument is wat mij betreft niet aan de orde. Jazzy heeft al aangegeven dat XP helemaal niet duur is. Zeker een OEM constructie niet. De taken voor deze machine kunnen net zo goed op Xp gedaan worden. Kun je zeggen osX is geen winXP home. Klopt helemaal... veel mooier OS en tuurlijk koop je voor 300 a 400 een "bagger pc" maar in principe kun je dan precies hetzelfde als met deze mini-mac. Noem mij 1 ding dat op deze bak kan en niet op een low-budget x86 systeem.. Voor dit geld, 499 kan ik er zelfs 2 a 3 licenties bijkopen. Hij ziet er dan alleen niet zo mooi klein uit en er staat een appel op ipv hang-seng....

Principe blijft hetzelfde, ondersegment markt. Puur geschikt voor relatief eenvoudige taken die in principe elk systeem > 800mhz uit kan voeren. Ik kijk meestal puur naar wat een systeem kan en wat het kost. Ik wil mensen hun enthousiasme niet temperen maar ook voorkomen dat windowsgebruikers teleurgesteld raken en "wonderen" van dit systeem, met toch relatief verouderde specs gaan verwachten. Het sterkste argument dat voor dit ding pleit naast de geweldige vormgeving en de gebruikte materialen vind ik het "out the box" principe. In principe kan iedereen van 6 tot 99 dit ding aan de praat krijgen en houden. Zelfs de allergrootste nono's kunnen op dit ding uit de voeten. Dat is bij een low-budget pc meestal wel anders... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
Dennis schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 19:10:
Nee, want hij kan niet op mijn Windows server worden aangemeld.
Werkt hier anders prima.
Bovendien speelt ook de missende software mee, zo kan ik bijvoorbeeld vast niet Paint Shop Pro en Dreamweaver gebruiken.
Paint Shop Pro niet, DreamWeaver natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
under-world schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 19:13:
[...]

Dat ben ik helemaal met je eens. Toch zie ik hier vaak zat aanbiedingen voorbij komen van complete systemen met win xp home en monitor voor 350 euro. OEM licentie XP home kost relatief ook geen drol. Het hele OS-argument is wat mij betreft niet aan de orde. Jazzy heeft al aangegeven dat XP helemaal niet duur is. Zeker een OEM constructie niet. De taken voor deze machine kunnen net zo goed op Xp gedaan worden. Kun je zeggen osX is geen winXP home. Klopt helemaal... veel mooier OS en tuurlijk koop je voor 300 a 400 een "bagger pc" maar in principe kun je dan precies hetzelfde als met deze mini-mac. Noem mij 1 ding dat op deze bak kan en niet op een low-budget x86 systeem..
Je zegt het zelf al, voor dat geld koop je echt een bagger-pc, je mag waarschijnlijk al erg blij zijn als er een firewire aansluiting opzit; dus video-editing vanaf een Dv camera kun je dan al vergeten. Om nog maar niet te zeggen dat er op de PC geen eenvoudig programma a-la iMovie te vinden is.
Voor dit geld, 499 kan ik er zelfs 2 a 3 licenties bijkopen. Hij ziet er dan alleen niet zo mooi klein uit en er staat een appel op ipv hang-seng....

Principe blijft hetzelfde, ondersegment markt. Puur geschikt voor relatief eenvoudige taken die in principe elk systeem > 800mhz uit kan voeren. Ik kijk meestal puur naar wat een systeem kan en wat het kost. Ik wil mensen hun enthousiasme niet temperen maar ook voorkomen dat windowsgebruikers teleurgesteld raken en "wonderen" van dit systeem, met toch relatief verouderde specs gaan verwachten. Het sterkste argument dat voor dit ding pleit naast de geweldige vormgeving en de gebruikte materialen vind ik het "out the box" principe. In principe kan iedereen van 6 tot 99 dit ding aan de praat krijgen en houden. Zelfs de allergrootste nono's kunnen op dit ding uit de voeten. Dat is bij een low-budget pc meestal wel anders... 8)
Tja, je geeft zelf in de laatste zin PRECIES hét argument aan wat de Mac mini zo'n sterke aanbieding maakt. En nogmaals, t.o.v. de budget x86 processors slaat die G4 helemaal geen slecht figuur; ik vergelijk hier mijn werk laptop (Centrino 1,6 GHz) met mijn Powerbook (G4 867 MHz) en er zijn weinig dingen die ik met de Centrino echt sneller gedaan krijg.

Misschien is het grootste wonder juist wel dat iedere nono er mee uit de voeten kan; voor veel mensen zal het een verademing zijn dat ze eindelijk ongestoord kunnen surfen en toch niet iedere drie maanden een specialist erbij moeten roepen omdat hun systeem weer stikt van de spyware...

[ Voor 8% gewijzigd door Luke_msx op 12-01-2005 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

jalumsx schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 19:11:
Klopt, daar is het ding helemaal niet voor bedoeld. Maar ik begon dan ook niet over het encoden van DVD's, dat deed jij.
Ik doe dat omdat een dvdtje encrypten en mpeg2 naar mpeg4 voor homecinemadoeleinden wel tot de hoofdtaken behoort.
Meer dan genoeg performance; zeker als je kijkt naar de prijs van het apparaat. Jij maakt weer de klassieke fout van veel PC-liefhebbers als "excuus" om geen Mac te willen: je vergelijkt appels met peren (no pun intended), en sleept er direct weer een aantal gewoon onjuiste vooroordelen bij (te weinig software voor de Mac? Da's al een oude en uitgekauwde...)
Deze Mac mini is gericht op die mensen die thuis wat internetten, mailen en downloaden, en daar is hij perfect geschikt voor (beter als jouw zelfbouw AMD doos met Windows!)
Ik heb hier geen AMD bouwdoos. Wat ik hier heb is niet zo relevant, ik kijk puur even vanuit de consument en de alternatieven. Ik ben het met je eens tot het moment dat je zegt. "beter" het is niet zozeer beter, maar gemakkelijker en gebruiksvriendelijker. ;)
In mijn dagelijkse professionele bestaan beheer ik een fors Windows netwerk, dus ik ken de makken van Windows machines en x86 hardware maar al te goed. Daarom gebruik ik thuis alleen nog maar Macs, om de doodeenvoudige reden dat ik mijn werk niet mee naar huis hoef te nemen: met een Mac kan ik de leuke dingen doen die ik graag wil doen zonder geshit met virussen, spyware en driverellende die je keer op keer weer terug ziet komen met Windows.
Maar eigenlijk val ik niet onder de doelgroep van deze Mac(en jij ook niet, denk ik); het zijn de mensen die ik keer op keer weer op weg moet helpen(familie, vrienden, bekenden zonder fatsoenlijke kennis van computers) omdat ze wéér problemen hebben met hun Windows bak waar deze Mac mini op gericht is. Als Apple zijn marketing goed op orde krijgt, kon het weleens een gouden greep zijn... Want die mensen hebben, zelfs voor basic foto- en video-editing meer dan genoeg aan de perfomance van die "oude, trage Motorola G4". En op de koop toe veel betere software voor die taken meegeleverd dan er voor de Windows-PC überhaupt te vinden is.
Zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik het in grote lijnen weer met je eens. IIg totdat je begint over "betere" software. Noem mij dan een pakket. Photoshop is Photoshop. Final Cut pro zeg ik Avid. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28145

Ja ik koop er een. Van de week mijn PC aan mijn ex gegeven, dus ik heb geen thuis-computer meer. Nog wel een notebook van de baas, een Windows machientje. Heel de avond met een laptop vind ik niet prettig, bovendien wil ik gewoon een "eigen" computer hebben.

Unix is me werk, en de keuze voor mij was óf een linux doosje, óf een Apple. Als server OS vind ik Linux prima, de meest voor de hand liggende keuze op Intel/AMD hardware. Als desktop wil ik gewoon mezelf verwennen. Onderwater Unix, boven water een schitterende user-interface. Een Apple dus.

Een iMac leek tot op heden de meest voor de hand liggende keuze. Simpelweg één apparaat op je bureau, en klaar is Kees (Max). Zou wel een 20" exemplaar worden, 512 MB, met Airport extreme en bluetooth tobo & muis. Effe iets meer dan 2100 Euro.

Voor minder koop ik een miniMac (1.42 GHz, 512 MB, 80 GB schijf , Airport extr. en draadloos tobo & muis) samen met een 20" Cinema display.

Nou doe ik niet veel zwaars op mijn computer: mailen, browsen, VNC, MP3tjes spelen, ssh heel af en toe wat compileren. Dat zou ik ook op een 800 MHz machine ook nog wel kunnen doen. Opslag vind ik ook niet zo belangrijk, ik heb een externe notebook HD van 80 GB waar al mijn muziek op staat, en daar redt ik me prima mee. Een lekker groot scherm vind ik daarentegen wèl belangrijk.

Ik voorzie dat een losse monitor slimmer is (gaat meestal langer mee dan een computer) en ik ben gewoon verliefd op dat kleine grijze baksteentje. Gaat er dus zeker komen. Ik kan deze aankoop ook goed verantwoorden tegenover mezelf (alsof dat moet 8)7 ). Schermpje is gewoon zijn geld waard, bovendien waar koop je anders een 20" breedbeeld (!) scherm met een resolutie van 1680 x 1050?? Meeste 19"schermen zijn 1280 x 1024, beetje grove pitch dus.

Dan blijft er 1000, - Euro over voor dat miniMacje dat lekker stil is, een DVD/CD brander heeft en alles draadloos kan. Lijkt mij heel schappelijk.

Door prive omstandigheden moet ik helaas nog even wachten met bestellen, dus in de tussentijd droom ik lekker verder (en wacht met smart op de eerste review!!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
under-world schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 19:26:
[...]
Ik doe dat omdat een dvdtje encrypten en mpeg2 naar mpeg4 voor homecinemadoeleinden wel tot de hoofdtaken behoort.
Volgens mij niet bij de doelgroep waar Apple zich met de Mini-Mac (bekt veel lekkerder :P) op richt. Het is een volwaardige Mac, geen veredelde set-top-box, waar ik eerst bang voor was.
Zelf ben ik zeer fanatiek filmliefhebber, en ik converteer NOOIT mpeg2 naar mpeg4 of v.v. Als ik een DVD'tje wil kopiëren doe ik dat één op één. Als ik mpeg4 wil afspelen, doe ik dat met mijn Mac met tv-out of ik gebruik mijn DVD speler die ook DivX ondersteunt. Ik denk niet dat er in de doelgroep van de Mini-Mac veel mensen zijn die dit anders willen doen.
[...]
Ik heb hier geen AMD bouwdoos. (Dual Xeon 2.8) Wat ik hier heb is niet zo relevant, ik kijk puur even vanuit de consument en de alternatieven. Ik ben het met je eens tot het moment dat je zegt. "beter" het is niet zozeer beter, maar gemakkelijker en gebruiksvriendelijker. ;)
En voor de belangrijkste doelgroep("nono's") is "beter" dus een geldige kwalificering. :)
[...]
Zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik het in grote lijnen weer met je eens. IIg totdat je begint over "betere" software. Noem mij dan een pakket. Photoshop is Photoshop. Final Cut pro zeg ik Avid. :+
De meningen over professionele video-editors zijn nogal gevarieerd. En ik weet er te weinig van om daar een zinnig oordeel over te vellen. Ik weet wel dat er geen "eenvoudige" video-editor is voor de PC, in de stijl van iMovie. Perfect voor het knippen en plakken in de vakantie/home video-tjes. Ik heb het hier over basic foto- en video-editing, waar Photoshop en FCP of Avid zware overkill zijn. En iPhoto en iMovie kennen hun gelijken niet onder Windows. Dus voor de doelgroep is de MiniMac in mijn ogen werkelijk de betere keuze.

[ Voor 9% gewijzigd door Luke_msx op 12-01-2005 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88387

Anoniem: 14711 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 18:42:

het apple keyboard (29 euro) kent 2 usb poorten en dient dus tevens als USB hub. een van die poorten wordt gebruikt door de muis.

je flashspelertje/memory stick kun je dus naar keuze in de vrije USB poort op de imac mini danwel keyboard steken..

dit "de muis zit aan het keyboard" principe bestaat al sinds 1984 in mac land als ik me niet vergis..

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 88387 op 12-01-2005 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
Anoniem: 88387 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 19:34:
[...]

het apple keyboard (29 euro) kent 2 usb poorten en dient dus tevens als USB hub. een van die poorten gebruikt je voor de muis.

je flashspelertje/memory stick kun je dus naar keuze in de vrije USB poort op de imac mini danwel keyboard steken..

dit "de muis zit aan het keyboard" principe bestaat al sinds 1984 in mac land als ik me niet vergis..
Klopt, al vind ik twee poorten ook wel wat magertjes. Maar aan de andere kant, USB hubjes kosten ook vrijwel niets, dus echt zwaar kun je er ook niet aan tillen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88387

jalumsx schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 19:37:
[...]

Klopt, al vind ik twee poorten ook wel wat magertjes. Maar aan de andere kant, USB hubjes kosten ook vrijwel niets, dus echt zwaar kun je er ook niet aan tillen imho.
och, evenveel als op de gemiddelde powerbook dan wel PC x86 flaptop.. en die keyboard USB poort zit op een handige plek voor gadgets die je vaak in/uit moet steken; je hoeft niet achter de computer te tasten.

ik verwacht overigens dat er nog wel leuke vierkante bijpassende 3r party stapeldoosjes ontwikkelt worden. bijpassende firewire drive enclosures bijvoorbeeld waar jezelf een een goedkope IDE drive in kunt schroeven..

idem dito een firewire/usb2 hub.. of high end 3d surround sound setje.. studio kwaliteit opname poorten etc.. etc..

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 88387 op 12-01-2005 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

jalumsx schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 19:33: De meningen over professionele video-editors zijn nogal gevarieerd. En ik weet er te weinig van om daar een zinnig oordeel over te vellen. Ik weet wel dat er geen "eenvoudige" video-editor is voor de PC, in de stijl van iMovie. Perfect voor het knippen en plakken in de vakantie/home video-tjes. Ik heb het hier over basic foto- en video-editing, waar Photoshop en FCP of Avid zware overkill zijn. En iPhoto en iMovie kennen hun gelijken niet onder Windows. Dus voor de doelgroep is de MiniMac in mijn ogen werkelijk de betere keuze.
Avid heeft Free DV. www.avid.com/freedv Wat de rest betreft zitten we op 1 lijn...
Daarbij, ik reageer hier als de user under-world, iemand met goede ervaringen met beide systemen. Ik kom hier niet om de apple-win discussie aan te gaan. De discussie over deze release mag toch best ook vanuit een andere invalshoek plaatsvinden. Wat ik wil zeggen is dat de cube er ook schitterend uitzag en toch werd het niks... Wat dat betreft heeft deze mini-mac denk ik al veel meer kans van slagen. Zeker met het recente succes van de IPod. Of windowsgebruikers echt massaal over gaan stappen dat betwijfel ik.

Ik denk dat we niet teveel in hokjes moeten gaan denken wil je discussie levend houden. Ik draag aan op welke vlakken dit systeem minder is en op welke vlakken beter. Kijk met een 40GB harddisk en 1 op 1 dvd rippen zit ie snel vol da's een feit. Kun je 2 dingen doen, wegbranden of converteren naar een bestandformaat met een hogere compressie. Dat zal op dit systeem niet heel vlot gaan... Elk systeem heeft + en - kanten. Mensen willen de - kanten soms nog wel eens onderbelichten door hun enthousiasme, daar is opzich niks mis mee. Je moet echter uitkijken dat dat niet omslaat in een blinde vlek voor alles wat x86 based is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63780

under-world schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:04:
Mijn powerbook G4 1.33GHz leest en decodeert een 1GB VOB bestand in iets minder dan 5 minuten vanaf de DVD. Het cpugebruik stijgt tijdens het decoderen van 10-20% naar ongeveer 50%, de koeling van de powerbook schakelt bij die lichte belasting zelfs niet in :7
Mijn conclusie is dat jij ze niet allemaal op een rij hebt en geen verstand van een Apple hebt. NOFI maar je beweerd dingen die niet eens in de buurt van de realiteit komen. Trouwens aangezien het cpugebruik rond de 50% blijft hangen denk ik dat de bottleneck de 16x DVDspeler is.

Dus de volgende test: Kopieerde een 1GB VOB bestand naar de HD en deed deze vanaf de hd decrypten.
Resultaat: 2min43 voor een 1gb bestand en een cpu gebruik van 60-65%.

Aangezien de cpu nog steeds niet volledig benut wordt zou het nog sneller moeten kunnen, maar volgens mij is nu de bottleneck de harde schijf, deze moet lezen en schrijven tegelijk.
Om het via het netwerk nog te proberen heb ik geen zin in. De koeling bleef trouwens weer mooi uit.
under-world schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:04:Laatste en misschien wel mijn belangrijkste argument, het softwareaanbod voor de mac vind ik te beperkt, vaak te kostbaar en te weinig experimenteel. Vooral op het gebied van kleine handige freewaretooltjes mis ik teveel. Verder, geinig ding, ziet er te gek uit maar het uiterlijk en patsmode is voor mij minder relevant dan harde specs en real-life performance. Prima ding voor iemand die bang is voor virussen, weinig van computers weet en veel waarde hecht aan vormgeving.
Ik heb IMHO redelijk verstand van computers en omdat ik zelden spellen speel heb ik dus die Powerbook gekocht ipv een gewone laptop. Ik kan alles maar dan ook alles met dat ding wat ik in windows ook kan. Ik gebruik windows trouwens alleen maar om Delphi te programmeren, dvds te branden (brander wordt niet ondersteund door dvdrecord in linux) en die legaal te downloade GTA2 te spelen (ander draadje hier). Mijn pc runt voornaamlijk in Linux, deze bevat, zoals je waarschijnlijk weet, een unix-like omgeving, guess what OSX is, een volwaardige unix, de console werkt bijna hetzelfde als in linux, dezelfde mogelijkheden. Complete development kit zit erbij. Het enige minpuntje aan OSX wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat portmapping bij indernet delen niet mogelijk lijkt te zijn met de gewone versie van OSX.

Wat jij volgens mij wil is Nero, Office XP op OSX ofzo ;) Als je goed zoekt vindt je overal een vervangend progje voor zoals al gezegd werd.

En als laatste wil ik je hartstikke bedanken want door jou post heb ik me even verdiept in DVD's backuppen met OSX en heb ik een mooi freeware programmaatje ervoor gevonden :)

Een Mac Mini zal zeer zeker niet ver onder de prestaties van mijn Powerbook komen te liggen. En voor de kosten van mijn powerbook krijg je er 3 van en heb je ook nog een beetje poen over voor een monitor, tobo en muis :P

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 63780 op 12-01-2005 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Anoniem: 63780 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 19:53: Mijn conclusie is dat jij ze niet allemaal op een rij hebt en geen verstand van een Apple hebt. NOFI maar je beweerd dingen die niet eens in de buurt van de realiteit komen. Trouwens aangezien het cpugebruik rond de 50% blijft hangen denk ik dat de bottleneck de 16x DVDspeler is.
Dus de volgende test: Kopieerde een 1GB VOB bestand naar de HD en deed deze vanaf de hd decrypten.
Resultaat: 2min43 voor een 1gb bestand en een cpu gebruik van 60-65%.
Als jij denkt dat een vob decrypten naar mpeg2 hetzelfde is als bijvoorbeeld mpeg2>divx Quicktime >mpeg2 dan zijn we gauw uitgepraat. Goh... hij komt niet op 100%... supersysteem of zou iets anders de bottleneck zijn :7 Daarbij hoef je niet te gaan flamen. Door dit soort reacties heb ik dus al helemaal geen zin meer om nog verder te reageren. Ik was hier al bang voor maar ik denk niet dat je me eerdere posts goed gelezen hebt. Tof dat je "door mij" dat proggie hebt gevonden. Heb je toch nog iets aan mijn post gehad. :+

[ Voor 55% gewijzigd door under-world op 12-01-2005 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 39835 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:16:
[...]

Wees nou even eerlijk. Als een leek dit leest gaat hij denken dat een Radeon 9200 super is. Toch?
Voor een leek is het dat ook. Jij vindt mischien van niet, maar zelfs voor mij is het goed genoeg. Ik quake prima op een ATi RAGE128 pro. Dat vind jij natuurlijk gelijkstaan aan een 2D-kaart, maar voor mij voldoet het. (Op 640x480 weliswaar, hoger kan wel maar dan gaat de muis<->schermupdatelatency omhoog).

Ik vind 't een beetje jammer dat iedereen alle apple producten vergelijkt met het nieuwste van het nieuwste aan de windows kant, waar alles heel anders werkt. Daar moeten apparaten volgepropt worden met features omdat anders niemand 't koopt. Bij Apple is dat gewoon anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Straat schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 19:10:
Een superdrive kost trouwens maar de helft extra van wat het in een powerbook zou kosten, terwijl het allebei zo'n slimline gevalletje is...
Geheugen idem, 429 ipv 500 wanneer je hetzelfde doet met een PowerBook. Maar ja, gelukkig betalen veel mensen graag veel teveel. Blijft een feit dat het nogal natte vinger werk is en behoorlijke consumenten-naaierij. Afgezien van de pijs uberhaupt (ik heb gewoon 200 betaald voor 1GB ipv 500 voor een upgrade van 256>1GB). Maar gelukkig is de sekte sterk genoeg, en schijnt het schijnbaar allemaal te slikken. Al lees ik gelukkig binnen deze nieuwsgroep regelmatig dat je geheugen vooral niet bij de AppleStore moet bestelllen.

Feit is dat Apple dit met allerlei hardware doet cq deed. Zeker nu gemiddelde component in een Mac op de processor na gelijk is aan PC afgezien van wat firmware, wordt het zo langzamerhand tijd dat de Applegebruikers ook eens gaan nadenken waarom een Mac p-ATA schijf in het verleden zoveel duurder was dan een PC p-ATA, sommige mensen willen gewoon keihard genaaid worden schijnt het.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
under-world schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 19:52:
[...]

Avid heeft Free DV. www.avid.com/freedv Wat de rest betreft zitten we op 1 lijn...
Daarbij, ik reageer hier als de user under-world, iemand met goede ervaringen met beide systemen. Ik kom hier niet om de apple-win discussie aan te gaan. De discussie over deze release mag toch best ook vanuit een andere invalshoek plaatsvinden. Wat ik wil zeggen is dat de cube er ook schitterend uitzag en toch werd het niks... Wat dat betreft heeft deze mini-mac denk ik al veel meer kans van slagen. Zeker met het recente succes van de IPod. Of windowsgebruikers echt massaal over gaan stappen dat betwijfel ik.
[...]
Dat heeft Apple ook niet voor ogen, denk ik. Maar wat men voor ogen heeft, is om marktaandeel te vergroten. Voor Apple zou een verdubbeling (of in ieder geval een substantiele vergroting) van marktaandeel al een fantatische prestatie zijn. Voor de consument ook, trouwens. En als slechts een deel van de iPod kopers uit nieuwsgierigheid een Mac mini erbij koopt, dan heeft Apple zijn beoogd doel al bereikt, denk ik.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
In tegenstelling tot een heleboel andere grote topics willen we hier geen slow chat zien.
En omdat er nu ook nogal wat dingen besproken worden die weinig tot niks met de Mac mini te maken hebben nog even dit:

Dit topic is voor je ideeen over de Mac mini. Modsites en hun naamgeving, het al dan niet mooi zijn van de Cube e.d. doen dan ook totaal niet terzake.