[Macmini]Mac mini*

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 1.862 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 16:09

xychix

FreeBSD Rules !

http://www.webwereld.nl/nieuws/20553.phtml

Blijkbaar zijn er meer mensen gaan klagen over de prijs.

Ik ben wel geinteresseerd in een MiniMac maar ik wacht nog even af tot ze er wat meer Tv zaken in stoppen (als dat al komt).

Dan moet ie wel een aan mooie tft tv :)

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98889

MOD : foutje.... kan iemand die verplaatsen naar Apple Talk ? Bedankt :)

Ik kreeg vanmorgen de vraag van iemand die twijfelt over de aankoop van een mini Mac. Op zich zal dat ding voldoen voor hetgeen hij normaal doet, wat surfen, mailen en briefje typen.

Alleen zou hij ook de mogelijkheid willen hebben om zijn oude videotapes op te nemen en te bewerken.

Dat bewerken lijkt me geen probleem, kwestie van software, maar zijn er hier mensen met ervaringen wat betreft betaalbare externe capture devices welke dus ook op zo een mini Mac werken ?

Volgens mijn beperkte Mac kennis moet dat zondermeer kunnen, en hetgeen ik zo op het net vindt lijkt dat te bevestigen, maar ik zou het enorm apprecieren als iemand wat praktijk ervaringen kan geven.

Alvast heel erg bedankt ;)

Edit : dingen die ik al tegenkwam zijn bijvoorbeeld dit

http://www.usbshop.com/pyavlivicaan.html

en uiteraard Pinnacle

http://www.imagingtechnology.co.nz/p.aspx?1143

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 98889 op 17-01-2005 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 15:49

dawuss

gadgeteer

xychix schreef op maandag 17 januari 2005 @ 13:07:
http://www.webwereld.nl/nieuws/20553.phtml

Blijkbaar zijn er meer mensen gaan klagen over de prijs.

Ik ben wel geinteresseerd in een MiniMac maar ik wacht nog even af tot ze er wat meer Tv zaken in stoppen (als dat al komt).

Dan moet ie wel een aan mooie tft tv :)
Tsja, de discussie over Apple prijzen in het algemeen is al eerder gevoerd in dit topic, en het was daar toen niet de juiste plaats voor, en nu nog steeds niet :)

Wat betreft TV-zaken in de Mini mac: Dat had ik ook wel graag gezien, hoewel je dan wel meteen naar een heel ander product gaat kijken. Een Mac mini is als mediacentre eigenlijk gigantisch overkill, het ding is veel te snel. Verder wil je er dan meteen allemaal uitbreidingen aan hangen zoals een TV/Video in kaart, een apparaatje om hem samen te laten werken met je afstandsbediening, enzovoorts :) Het ding is er simpelweg niet oorspronkelijk voor bedoeld.
Wellicht komt Apple nog ooit met een mediacentre, maar die zal dan waarschijnlijk niet Mac mini heten :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
> Apple Talk
In het vervolg kun je beter een topicreport doen dan het in je berichtje editen trouwens, dat gaat sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Voor mediacenter achtige dingen vond ik op de site van Apple het volgende apparaat:
http://store.apple.com/Ap....0.11.1.0.6.12.1.1.1.17.0

Ik denk er zelf over een Mini Mac te nemen als mediacenter, maar dan meer voor muziek en foto's.... simpel dus..

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

je kan dan het best even bij elgato.com kijken, daar hebben ze wat jij zoekt.
werkt perfect, en de software iMovie heb je al :) bij de Mac mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Het wordt me net bevestigd (systeembeheerder/leverancier -Mac Certified- op bezoek), de MacMini gaat Tiger niet kunnen ondersteunen... Door de grafische beperkingen...

Leuk voor de instapper blijft het echter wel. Panther is prima... en voor dat geld... Zelf openmaken wordt erg afgeraden... built-to-order is verstandiger volgens hem (alhoewel duur geheugen) maar het kost je je garantie.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Ramzzz schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:03:
Het wordt me net bevestigd (systeembeheerder/leverancier -Mac Certified- op bezoek), de MacMini gaat Tiger niet kunnen ondersteunen... Door de grafisch beperkingen...

Leuk voor de instapper blijft het echter wel. Panther is prima... en voor dat geld... Zelf openmaken wordt erg afgeraden... built-to-order is verstandiger volgens hem (alhoewel duur geheugen) maar het kost je je garantie.
kunnen we het dan dus ook niet installeren ?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het wordt me net bevestigd (systeembeheerder/leverancier -Mac Certified- op bezoek), de MacMini gaat Tiger niet kunnen ondersteunen... Door de grafisch beperkingen...
Ik kan me dat niet voorstellen. Als het machientje Tiger niet kan draaien, terwijl Tiger ook voor Q1 gepland staat, hebben ze over 3 maanden al een machine met een (iets) verouderde MacOS versie die ook niet eens te upgraden is. Dat gaat potentiele klanten kosten als het echt zo is. Ik haak dan in elk geval af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Oke dan ga ik nu even als dealer bevestigen,
Dat het openmaken geen probleem is als je er maar voorzichtig mee omgaat.
Dat Tiger geen enkel probleem is, misschien gaat Coreimage een kleinstukje lager draaien maar voor een normale user is dat geen probleem, waar de mini dus ook voor bedoeld is.

Als je van Windows komt ik de mini al een heeel stuk beter :) dat is het doel ook van de mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Niet volledig ondersteunen dan mag ik hopen. Het zou wat zijn dat je een computer koopt en vervolgens geen nieuwe versies van het OS erop kunt zetten. Alsof je een computer koopt met Win95 en er geen Win98 op kan zetten. Ik denk dat het meer komt doordat de grafische kaart niet volledig de effecten van Core Image ondersteund. Een soortgelijk 'probleem' heb ik hier thuis met een PowerMac G4 450. Die heeft ook een grafische kaart die niet geschikt is voor Quartz Extreme. Toch draait deze machine gewoon Mac OS X 10.3.7. Je merkt het alleen bij dingen als Exposé, dat het wat trager gaat.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Volgens mij heeft dat alleen op core.video en core.graphics? Aangezien de tiger de r9200 niet 100% ondersteund. Dus het zal alleen wat minder snel gaan en je zou bv geen realtime effecten over video of plaatjes kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Qorne schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:09:
[...]
Oke dan ga ik nu even als dealer bevestigen,
Dat het openmaken geen probleem is als je er maar voorzichtig mee omgaat.
Dat Tiger geen enkel probleem is, misschien gaat Coreimage een kleinstukje lager draaien maar voor een normale user is dat geen probleem, waar de mini dus ook voor bedoeld is.

Als je van Windows komt ik de mini al een heeel stuk beter :) dat is het doel ook van de mini.
OK dan. Fijn dat jullie dealers elkaar steunen :P

Er is altijd baas boven baas... :)

offtopic:
kun je me dan misschien melden welk geheugen ik moet kopen als ik mijn iBook G4/933 14" wil uitbreiden van 640MB naar 1.128MB? Thanx als het lukt

[ Voor 52% gewijzigd door Ramzzz op 17-01-2005 15:18 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28145

Vreemd verhaal, dat suggereert dat Tiger alleen op een Powerbook 15" en hoger, iMac G5 en powermac G5 werkt. En de ibook en miniMac vallen buiten de boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:27
Het wordt me net bevestigd (systeembeheerder/leverancier -Mac Certified- op bezoek), de MacMini gaat Tiger niet kunnen ondersteunen... Door de grafische beperkingen...

Lijkt me kul... zou wel erg onhandig zijn voor Apple, al is het maar logistiek gezien; ze zouden de Mini dan met Panther moeten blijven shippen en andere systemen met Tiger.

Zelf openmaken wordt erg afgeraden, built-to-order is verstandiger... en dat zegt een Mac leverancier :+ Wat vreemd zeg :D

Daarbij is vanuit meerdere hoeken gebleken dat openmaken je NIET je garantie kost.

[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-01-2005 15:43 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 15:08
Misschien een hele domme vraag, maar hoe willen je hem in godsnaam openmaken met die 12 weerhaken? Als ik nou naar de winkel ga met een eigen reepje 512mb met de vraag kunnen jullie die erin stoppen, moet ik dan daarvoor betalen of valt dat onder de service?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021

Misschien heb je 'm verkeerd begrepen? Tiger gaat, zoals iedereen hier al zegt, gewoon werken op een Mac mini. Alleen ondersteunt de mini, met z'n radeon 9200, Coreimage niet helemaal.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 11:02
Inderdaad kul wat beteft het "tiger gaat niet draaien"..

Tiger gaat _wel_ draaien, maar zonder acceleratie voor Core Image en Core Video... Er is geen reden waarom Tiger zelf niet zou draaien, tenzij Apple in de Mac Mini hardwarematig een *heleboel* heeft veranderd, wat dus niet het geval is...

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Dr. Strangelove schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:42:
[...]
Lijkt me kul... zou wel erg onhandig zijn voor Apple, al is het maar logistiek gezien; ze zouden de Mini dan met Panther moeten blijven shippen en andere systemen met Tiger.

Zelf openmaken wordt erg afgeraden, built-to-order is verstandiger... en dat zegt een Mac leverancier :+ Wat vreemd zeg :D

Daarbij is vanuit meerdere hoeken gebleken dat openmaken je NIET je garantie kost.
Hey, we zijn Macfan of we zijn het niet: teveel geld betalen dus :P Ik had het wat sarcastischer kunnen stellen, inderdaad... ;)

Ik denk dat al die lipjes veel mensen zullen weerhouden, je duwt er niet ineens een staaf/schroevendraaier in als je niet exact weet wanneer je begint met beschadigen van kleine, dicht op elkaar zittende onderdelen, althans, ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Laatst online: 06:33

Tarin

Just plain weird.

Hehe, ik schrok me al rot, geen Tiger? Ik verheugde me al zo op Spotlight en die Dashboard-dingetjes enzo..
Ramzzz schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:16:
[...]
offtopic:
kun je me dan misschien melden welk geheugen ik moet kopen als ik mijn iBook G4/933 14" wil uitbreiden van 640MB naar 1.128MB? Thanx als het lukt
Kan je hier wat mee ;)? (daaruit maak ik op dat je niet naar die 1.128 toe kan..)

[ Voor 14% gewijzigd door Tarin op 17-01-2005 16:37 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 16:42

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

ErikRo schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:54:
Misschien een hele domme vraag, maar hoe willen je hem in godsnaam openmaken met die 12 weerhaken? Als ik nou naar de winkel ga met een eigen reepje 512mb met de vraag kunnen jullie die erin stoppen, moet ik dan daarvoor betalen of valt dat onder de service?
Heb dit in de apple store gevraagd en ze zeggen dat het slimmer is om het door hun te laten doen en dat het prijsverschil heel minimaal is als je het via de apple store laat inbouwen. Ze zeiden dat het je +- 30 euro meer kost dan het zelf kopen en inbouwen. (vind ik meevallen. Voor dat bedrag hoef je zelf niet te kloten en kan je je mac ook niet slopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ramzzz schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:13:

Ik denk dat al die lipjes veel mensen zullen weerhouden, je duwt er niet ineens een staaf/schroevendraaier in als je niet exact weet wanneer je begint met beschadigen van kleine, dicht op elkaar zittende onderdelen, althans, ik niet...
Er zijn tweakers die met cirkelzagen hoeken van de koeler afslopen en vervolgens gewoon vastplakken met iets erbij. Of anderen die hun CPU voorzien van geleidende pasta. Ik zie niet in waarom je bang bent voor een beetje poken in een Mac met een plastic dingetje om die weerhaken om te buigen. Als er geen zegel op zit, kan een dealer iig nooit zien of je 'm zelf hebt open gemaakt.
Kijk, de iPod, die was al een stuk lastiger maar die krijg je zelf ook wel open. En als een dealer later voor 500 euro er 1 Gb in kan proppen, waarom zou ik dat niet kunnen voor 150 euro?

Ik durf iig te wedden dat er binnen 3 weken diverse handleidingen bestaan die dit mogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

LoeiOrdinair schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:36:
[...]

Heb dit in de apple store gevraagd en ze zeggen dat het slimmer is om het door hun te laten doen en dat het prijsverschil heel minimaal is als je het via de apple store laat inbouwen. Ze zeiden dat het je +- 30 euro meer kost dan het zelf kopen en inbouwen. (vind ik meevallen. Voor dat bedrag hoef je zelf niet te kloten en kan je je mac ook niet slopen)
Voor 512 inderdaad wel, maar als je er 1 GB in wil zetten scheelt het toch al gauw €200..
Ecteinascidin schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:41:
[...]
Ik durf iig te wedden dat er binnen 3 weken diverse handleidingen bestaan die dit mogelijk maken.
Daar reken ik inderdaad op :).

[ Voor 19% gewijzigd door Tarin op 17-01-2005 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 04-07 13:31
[...]

30 euro duurder dan het zelf kopen bij de Apple-store zeker. No way dat ze het voor de laagste prijs in de pricewatch + 30 euro kunnen leveren inc. inbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 16:42

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Xandrios schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:42:
[...]

30 euro duurder dan het zelf kopen bij de Apple-store zeker. No way dat ze het voor de laagste prijs in de pricewatch + 30 euro kunnen leveren inc. inbouwen :)
Ze zullen idd wel van een dixons e.d. uitgaan. Maar ze hadden het er wel over dat het echt goedkoper is dan de apple online store. ik zie het allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

[Offtopic]
[quote]Tarin schreef op maandag 17 januari 2005 @ 16:36:
Hehe, ik schrok me al rot, geen Tiger? Ik verheugde me al zo op Spotlight en die Dashboard-dingetjes enzo..

[...]

Modbreak:Geen offtopic zaken

[ Voor 42% gewijzigd door Zwerver op 17-01-2005 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Apple vertelt dat de garantie niet zal vervallen bij het openmaken van de machine, dus zo'n punt zal het ook wel niet zijn dan. Al lijkt het me nog wel 'n intensief klusje.

En Tiger, zelfs op een iMac 233 mhz zal het ws. nog wel draaien. Werkbaarheid is wat anders, maar dat 't niet zou draaien op de Mini is natuurlijk kolder.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Je kan het zelf gewoon doen, als tweaker zijnde mag dat echt geen probleem geven.
Als dealer raad ik het natuurlijk ook af :P omdat de kans gewoon is dat de klant het wel sloopt en dan bij de dealer aankomt van, ja hij is stuk :/

Daarom zou ik het laten doen, en voor die paar euro meer :P klaar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-07 09:56

barrymel

BarryMel

Als je nu die Mac Mini koopt met Mac OS X 10.3 er bij is die dan te updaten/upgraden naar die nieuwe 10.4 die binnenkort uit komt of moet je die dan kopen ?

BarryMel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Ik zou zeggen, lees het topic eens. Je krijgt geen gratis update voor Tiger, maar misschien krijg je van Apple wel korting op de upgrade als je nu een Mac met Panther koopt. Dat is echter nog niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

barrymel schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:01:
Als je nu die Mac Mini koopt met Mac OS X 10.3 er bij is die dan te updaten/upgraden naar die nieuwe 10.4 die binnenkort uit komt of moet je die dan kopen ?
Er zijn drie mogelijkheden:

• Je krijgt een bon bij de Mac mini voor een gratis Tiger.
• Je krijgt een bon bij de Mac mini voor korting op Tiger.
• Je krijgt geen bon en moet de volle mep betalen.

Ik acht de middelste het meest waarschijnlijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Wat zou de reden zijn voor Apple, om geen 3.5" harde schijf in te stoppen.
De behuizing beetje verhogen en er kan zo'n een 3,5" schijf erin.
Een stille 5400 rpm lijkt me fijner dan een laptopschijf en ook nog eens goedkoper, voorzowel Apple en koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93072

ik zag dat iemand het weer over dixons had, die waren dealer in het imac G4 en powermac G4 tijdperk ... en ze hebben naar ik weet geen apple meer.
(besides de ipods en accesoires)

maargoed dit even terzijde

ik hoorde vandaag dat dealers pas de 29ste een demo-model krijgen wel jammer als je er meteen een heb besteld eigenlijk en vooral dat tiger NIET meegeleverd wordt waar ik tochwel op gehoopt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@O.D.Smolik:

vasthouden aan de uitgangspunten van het concept dat je voor ogen hebt denk ik. Voor een 3.5" schijf heb je meer ruimte nodig, produceert meer warmte en waarschijnlijk ook meer geluid. En dat terwijl het doosje juist klein en stil en koel moest zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 28145 op 17-01-2005 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
[...]

ik dacht er eigenlijk aan om een bankje uit mijn pc te halen en die voorlopig in de mac te stoppen vandaar, scheelt weer 80 euro :D

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
De iHome Media Center, echt of hoax?

http://www.engadget.com/entry/1234000110026534/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hooks met een baard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Hoax dus, want de iHome is niet gepresenteerd tijdens de Keynote, die op een latere datum gehouden is dan dat artikel geschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Is al uitvoerig in een paar topics aan de orde geweest, en het is dus een hoax :) De net gepresenteerde Mac Mini is het échte model, maar dus niet specifiek een Media Center :)

Zie ook dit draadje op MacOSX.nl waar ze uitvoerig ingaan op de plakbandrandjes ;)

[ Voor 29% gewijzigd door The Evil Brain op 17-01-2005 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

CyBeR schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:09:
[...]

Er zijn drie mogelijkheden:

• Je krijgt een bon bij de Mac mini voor een gratis Tiger.
• Je krijgt een bon bij de Mac mini voor korting op Tiger.
• Je krijgt geen bon en moet de volle mep betalen.

Ik acht de middelste het meest waarschijnlijk.
Bij apple is het toch meestal zo dat bij de introductie van een nieuwe versie van OS X de mensen die na een bepaalde datum een mac hebben besteld, Tiger gratis krijgen, en dat mensen die iets langer daarvoor iets hebben gekocht korting krijgen? (en de mensen daarvoor moeten gewoon de volle mep betalen)

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Moartn schreef op maandag 17 januari 2005 @ 21:29:
[...]

Bij apple is het toch meestal zo dat bij de introductie van een nieuwe versie van OS X de mensen die na een bepaalde datum een mac hebben besteld, Tiger gratis krijgen, en dat mensen die iets langer daarvoor iets hebben gekocht korting krijgen? (en de mensen daarvoor moeten gewoon de volle mep betalen)
Mja, maar 't 'gratis' gedeelte geldt dan over het algemeen alleen voor de periode tussen de echte aankondiging van het product (en niet zoals nu de previews) en dat 't met nieuwe macs geleverd wordt. Dus als je nu een Mac mini koopt zit er waarschijnlijk een kortingsbon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Geen idee of het zinvol is om er een apart topic over te openen ("we hebben toch al een Mac mini topic?") of om het hier bij in te doen ("We willen geen offtopic replies").. Maar laat ik het hier maar doen, het heeft er mee te maken wat we er van denken..

Zo'n Mac mini is een mogelijkheid om voor relatief weinig geld aan een nieuwe Mac te komen. Je hebt echter ook de eMac. Het instapmodel eMac kost 799 Euro inclusief BTW. Dat is 300 Euro meer dan de Mac mini. Je hebt er dan wel een beeldscherm, muis en toetsenbord bij. De specs van de goedkoopste modellen zijn exact gelijk, met kleine verschillen.

Mac mini vs. eMac:
- De eMac heeft een fullsize 3,5" schijf, de Mac mini heeft een laptop schijf. Ik ben benieuwd wat de benchmarks voor verschillen laten zien tussen de 7200 rpm 3,5" schijf van de eMac en de minder snel roterende schijf van de Mac mini.
- De eMac heeft 2 dimm-sloten, de Mac mini maar 1. Er gaat wel precies hetzelfde geheugen in.
- eMac heeft ingebouwd beeldscherm, muis en toetsenbord, bij de Mac mini moet je daar zelf nog voor zorgen.
- Prijsverschil 300 Euro incl. BTW

Dit zijn de verschillen die ik heb geconstateerd.

Ik vraag me af: Is die 300 Euro extra de moeite waard voor het kopen van een eMac? Nadeel is dat een eMac 17" CRT is terwijl je voor 200 Euro een goede 19" CRT kunt kopen. 100 Euro blijft dan over voor de overige verschillen. Dat extra dimm-slot vind ik wel aantrekkelijk. 512 MB inplaats van 256 MB bij bestellen is duurder dan een losse 512 MB dimm elders, en als je die er bij in doe-het-zelft dan heb je wel mooi 768 MB. Ik verwacht dat de Mac mini en de eMac elkaar ook gaan geconcurreren. Dit zou er voor kunnen zorgen dat Apple de prijs van de eMac sowieso niet laat zakken en niet veel betere modellen eMac uitbrengen voor dezelfde prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door SvMp op 18-01-2005 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
De eMac heeft een fullsize 3,5" schijf, de Mac mini heeft een laptop schijf. Ik ben benieuwd wat de benchmarks voor verschillen laten zien tussen de 7200 rpm 3,5" schijf van de eMac en de minder snel roterende schijf van de Mac mini.
Dat is misschien voor jou relevant, maar niet voor 95% van de doelgroep van de Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-07 14:57
svdmeer schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 12:00:
Ik vraag me af: Is die 300 Euro extra de moeite waard voor het kopen van een eMac? Nadeel is dat een eMac 17" CRT is terwijl je voor 200 Euro een goede 19" CRT kunt kopen. 100 Euro blijft dan over voor de overige verschillen. Dat extra dimm-slot vind ik wel aantrekkelijk. 512 MB inplaats van 256 MB bij bestellen is duurder dan een losse 512 MB dimm elders, en als je die er bij in doe-het-zelft dan heb je wel mooi 768 MB. Ik verwacht dat de Mac mini en de eMac elkaar ook gaan geconcurreren. Dit zou er voor kunnen zorgen dat Apple de prijs van de eMac sowieso niet laat zakken en niet veel betere modellen eMac uitbrengen voor dezelfde prijs.
Ik denk dat het voor Apple ook juist de truuk is om die eMac zo interessant mogelijk over te laten komen t.o.v. Mini. Zo is namelijk de kans weer groter dat mensen die gaan kopen ipv mini en dus meer geld bij Apple besteden. Aan de andere kant , de meeste mensen (zeker tweakers) hebben toch wel een monitor, muis en toetsenbord en dan is het prijsverschil alleen nog maar voor geheugenslot en harde schijf, en dan vind ik het eerlijk gezegd weer een beetje veel. Kortom, ik denk niet dat Apple nieuwe modellen eMac uitbrengt (voorlopig).

Het is voor Apple toch heel jammer dat Dixons hun spullen niet meer verkoopt, ook al vind ik het niet zo'n prettige winkel (understatement), scheelt het toch een hoop exposure. Het is voor de gemiddelde consument, die liever niet via internet koopt, best lastig om aan een Apple te komen. Ik heb bijv. een tante die gisteren over de Mac Mini in de telegraaf had gelezen en daarop mij opbelde. Ik ben toch een beetje de computernerd van de familie ;). Is dat nix voor mij etc.? Waar kan ik em zien? etc. Hier in Haarlem heb je wel een Mac reseller point oid. Maar dat is niet echt een mooie gelikte winkel waar je, eh, graag naar toe gaat. Dus heb ik m'n tante gezegd dat ze dan het beste naar Amsterdam kan gaan. Maar dat vond ze dan weer een beetje ver. Als ze gewoon naar de Dixons had gekunt dan had ze em al kunnen uitproberen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 11:02
pquote]Dat is misschien voor jou relevant, maar niet voor 95% van de doelgroep van de Mini.[/quote]
Tja.. We willen natuurlijk wel dat iederen OS X blijft ervaren als Snappy(tm)..

Trouwens, sprekend van de Dixons: is het iemand ooit opgevallen dat ze nog steeds gewoon Apple producten op hun etalage ruiten hebben? Op die grote stickers dan... Als saillant detail komt daar bij dat ze wel dikke heiligschennis plegen: op het scherm van de iMac G4 hebben ze daar _WINDOWS_XP_ gePhotoshopped *argh* :(

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymel

barrymel

BarryMel

een Kingston Dimm 1024Mb DDR SDRam PC2700 333Mhz is rond de 200 euro, dus de 256 mb (ongeveer 40 euro) vervangen door een 1024Mb voor 400 euro volgens de Apple site is wel erg duur vind ik......

is er echt geen mogelijkheid om het zelf te doen of is het geheugen goedkoper als je het gewoon in een winkel laat doen waar ze die Mac's verkopen ?

BarryMel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[/quote]
barrymel schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 12:52:
een Kingston Dimm 1024Mb DDR SDRam PC2700 333Mhz is rond de 200 euro, dus de 256 mb (ongeveer 40 euro) vervangen door een 1024Mb voor 400 euro volgens de Apple site is wel erg duur vind ik......

is er echt geen mogelijkheid om het zelf te doen of is het geheugen goedkoper als je het gewoon in een winkel laat doen waar ze die Mac's verkopen ?
Lees het topic toch eens door man, op deze manier sluit het topic wel erg snel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Tja.. We willen natuurlijk wel dat iederen OS X blijft ervaren als Snappy(tm)..

Trouwens, sprekend van de Dixons: is het iemand ooit opgevallen dat ze nog steeds gewoon Apple producten op hun etalage ruiten hebben? Op die grote stickers dan... Als saillant detail komt daar bij dat ze wel dikke heiligschennis plegen: op het scherm van de iMac G4 hebben ze daar _WINDOWS_XP_ gePhotoshopped *argh* :(
Ik durf te betwijfelen dat het mogelijke verschil in snelheid tussen de schijf in de mini en een 7200rpm schijf het verschil tussen een snappy en een niet snappy OS betekent.

Is meer een geheugen zaak, Apple had dit ding (net als al haar computers) standaard met 512Mb geheugen moeten shippen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dr. Strangelove op 18-01-2005 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

misschien is een goede topic start niet verkeerd. krijgen we minder vaak de standaard vragen over geheugen, die funtie die de 9200 niet aan kan en zo.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymel

barrymel

BarryMel

[...]

Lees het topic toch eens door man, op deze manier sluit het topic wel erg snel :([/quote]

dat had ik al gedaan, daarom zeg ik is dat ding echt niet te openen..........

BarryMel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
barrymel schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:20:
[...]

[...]

Lees het topic toch eens door man, op deze manier sluit het topic wel erg snel :(
dat had ik al gedaan, daarom zeg ik is dat ding echt niet te openen..........[/quote]

dat weten we pas als de eerste tweakers zo'n mini Mac te pakken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Modbreak:check je mail

OW

[ Voor 101% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:47:
[...]

Ik durf te betwijfelen dat het mogelijke verschil in snelheid tussen de schijf in de mini en een 7200rpm schijf het verschil tussen een snappy en een niet snappy OS betekent.

Is meer een geheugen zaak, Apple had dit ding (net als al haar computers) standaard met 512Mb geheugen moeten shippen.
Zeker weten, met 256 MB doe je OS X (en jezelf) te kort. Als die Mac mini aanslaat, dan verwacht ik dat er aardig wat 256 MB dimmetjes op marktplaats te vinden zullen zijn :P

Ik zal een nieuwe Mac kopen zodra Tiger er is; en dan hoop ik ook dat er benchmarks zijn van de mini, ik ben erg benieuwd hoe dat apparaat zich verhoudt tot de eMac. Daar kunnen we op dit moment alleen nog maar over speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

eens een mac altijd een mac :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Modbreak:Offtopic --> OW --> check je mail

[ Voor 95% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Modbreak:OW

[ Voor 97% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39835

Modbreak:OW

[ Voor 98% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[ Voor 97% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[ Voor 91% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115636

Het uit elkaar halen van een Mac mini is vrij simpel, kijk hier maar:
http://www.smashsworld.co...apart-mac-mini-how-to.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnneman
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-06 08:58

johnneman

rofl de bofl

lol, erg interesant, dank u :)
dit geeft echt iets meer dan een plaatje van eem mac mini..
wel weird dat het met een mes moet, jmmr van de lage kwaliteit vant filmpje maja

als het zeker is dat alle soorten geheugen in de macmini kunnen dan haal ik hem denk ik cker wel, maar ik ga er wel vanuit hoor, daar niet van

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

't Is niet echt een mes he, meer een soort van spatel.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Plamuurmes moet lukken. Mits 'ie schoon is ;)

't ziet er idd niet zo geweldig moeilijk uit, al zou ik persoonlijk liever iets van plastic gebruiken dan een metalen spatel/plamuurmes met scherpe randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Ik las al wat berichten met de vraag of Tiger op deze mac mini zou gaan draaien.
Natuurlijk is dit mogelijk, maar ik hoop wel dat Core Image http://www.apple.com/macosx/tiger/coreimage.html gaat werken met die ATI Radeon 9200 32MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Je bent niet de eerste die dit vraagt... use the search. Is gewoon niet bekend, de meest populaire gedacht is dat in elk geval belangrijke elementen van Core Image wegens het gebrek aan hardware ondersteuning in de 9200 niet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

CyBeR schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 00:49:
Plamuurmes moet lukken. Mits 'ie schoon is ;)

't ziet er idd niet zo geweldig moeilijk uit, al zou ik persoonlijk liever iets van plastic gebruiken dan een metalen spatel/plamuurmes met scherpe randen.
Wellicht kom je ook een heel eind met een bankpasje oid (my flexible friend :P). Met een plamuurmes (hoe dun ook) ben ik persoonlijk toch bang dat ik de boel beschadig, maar ik ben erg blij dat het zo te zien vrij goed door tweakers te openen is (de gemiddelde huis-tuin-en-keuken-gebruiker zie ik dit minder snel doen.. :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-03 11:29

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Tarin schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 09:02:
[...]

Wellicht kom je ook een heel eind met een bankpasje oid (my flexible friend :P). Met een plamuurmes (hoe dun ook) ben ik persoonlijk toch bang dat ik de boel beschadig, maar ik ben erg blij dat het zo te zien vrij goed door tweakers te openen is (de gemiddelde huis-tuin-en-keuken-gebruiker zie ik dit minder snel doen.. :P).
Je kan ook gewoon even naar de mac-reseller gaan met je bankje geheugen. Volgens mij doen ze er niet moeilijk over. (je kan het bankje ook daar kopen, mits niet te duur ;). Maar wat stom van me, we zijn natuurlijk wel tweakers, die doen het zelf :))

"Luie mensen worden ook moe!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove

[ Voor 93% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-03 11:29

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

[ Voor 94% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 16:26 ]

"Luie mensen worden ook moe!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Geweldig filmpje cc bbc!

enige waar ik mee zit is bij het openen van plastic apparaten met weerhaken is het vaak niet te voorkomen dat je toch beschadigingen aanbrengt; van die verbogen plastic hoekjes.

Het is denk ik dan ook aan te raden het te doen met een bankpas of een ander plastic dun spateltje of iets dergelijks. Ik vind het erg jammer dat apple het apparaat schroefloos in elkaar heeft gezet (behuizing).

Modbreak:Dit deel is offtopic... doe maar niet!

[ Voor 58% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove

[ Voor 125% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online

[ Voor 92% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Laatst online: 14-12-2021

[ Voor 95% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 16:31 ]

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove

[ Voor 94% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63302

[ Voor 93% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Modbreak:mail

[ Voor 107% gewijzigd door Zwerver op 19-01-2005 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Moartn schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 11:52:
512MB PC2700 van Crucial kost 72 euro en werkt 100% gegarandeerd met de Mac Mini
Wie garandeert dat? Waar haal je die info vandaan?

Bovendien, waar baseer je je mening op dat Kingston rommel is? Ik gebruik al jaren Kingston geheugen en beschouw het gewoon als betaalbare A-merk kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-06 12:22
Weet niet of dit al voorbij gekomen is, maar hier vind je een klein filmpje hoe je de Mac Mini kunt openen:

http://www.smashsworld.co...apart-mac-mini-how-to.php

Eigenlijk heel simpel dus.
I am not responsible for any damage to your Mac Mini. This is purely for instruction ONLY.

Apple states that as long as you do not BREAK your Mac Mini while working on the inside, it is still covered under warranty. A quote from this article, which compares the Mac Mini to a cheap Dell PC... a very interesting read.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

/downtime/ schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 12:06:
Bovendien, waar baseer je je mening op dat Kingston rommel is? Ik gebruik al jaren Kingston geheugen en beschouw het gewoon als betaalbare A-merk kwaliteit.
Jij, en miljoenen anderen. Toch grappig dat één persoon dan kan bepalen dat het rommel is :D

* kenneth gebruiker meldt :Y) *

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nou, dat openmakenfilmpje stond al in dit topic, maar openmaken is dus geheel geen probleem. En dat geheugen, die gok wil ik wel nemen. Apple is mij gewoon te duur en daarom koop ik gewoon de 256 Mb versie, voor wat Apple vraagt voor 1 Gb heb ik iig 2 reepjes van 1 Gb. Dan kan ik het twee keer proberen en indien 1 van beide het onverhoopt niet doet, weet ik vast wel een Athlon64 te vinden die er erg blij mee is.
* Delerium stikt van de bakken die allemaal reepjes geheugen willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

/downtime/ schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 12:06:
[...]

Wie garandeert dat? Waar haal je die info vandaan?
Van de crucial site uiteraard: www.crucial.com/eu
Heb al genoeg gezeik meegemaakt met Kingston helaas, bovendien weet je bij Kingston nog steeds niet welk geheugen je krijgt: de chips op de reepjes wisselen nog regelmatig van merk. Bij Crucial weet je dat dit altijd Micron is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Hier ook een tevreden Kingston gebruiker; heel wat reepjes liggen en ook nog een CF kaartje. Geen van allen ooit problemen.

Het feit dat ze andere chips gebruiken betekent niet dat het 'rommel' is. Ik vind dat je erg makkelijk en niet onderbouwd met je oordeel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Het is ook niet zo interessant voor de discussie over de Mini hier verder: wat wel interessante info is, is dat de 1 gig-module van Crucial _nogal_ wat goedkoper is dan die Kingston die hier eerder genoemd werd (uitgaande dat die prijs correct is: 300+ euro voor 1 gig is wel erg veel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

heeft iemand nog meer plaatjes dan die op www.apple.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
lammmetak schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 14:16:
je maakt een grapje zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Laatst online: 20-06 15:49

dawuss

gadgeteer

lammmetak schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 14:16:
Je doet je naam wel eer aan he ;)
Wat is er mis met een beetje zoeken?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
En dicht.... ik heb nu een stapel OW's gegeven voor offtopic reply's en dat is w.m.b. genoeg. Als jullie het niet voor elkaar krijgen om een topicwarning te lezen, mijn modbreaks te lezen etc, dan zie ik het nut er niet van om het topic open te houden.

Howdoe!

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
In tegenstelling tot een heleboel andere grote topics willen we hier geen slow chat zien.
En omdat er nu ook nogal wat dingen besproken worden die weinig tot niks met de Mac mini te maken hebben nog even dit:

Dit topic is voor je ideeen over de Mac mini. Modsites en hun naamgeving, het al dan niet mooi zijn van de Cube e.d. doen dan ook totaal niet terzake.