Errmm , volgens mij ben je toe aan een bril

. ik heb mijn Mac Mini aangesloten op me andere cheapo lcd scherm en hij geeft haarscherp beeld. (Ook op de tweakers site)
De MM is natuurlijk geen snelheidsmonster, maar het voelt echt te langzaam aan allemaal.
Safari bouwt websites traag op, dingen openen gaat langzaam, de hele interface voelt gewoon sloom aan. Scrollen in safari/firefox e.d. gaat langzaam en schokkerig.
Safari is niet de snelste browser op de mac ( er zit zelfs een vertraging ingebouwd, zie de blog van de hoofd devver). Maar er zijn meer browsers wel eens camino geprobeerd (firefox in een mac jasje) die is razensnel.
"je hoeft niet te defragmenteren" schrijven alle apple gebruikers, nee inderdaad dat doet de MM na Elke install van software. Zit je dus 5-10 minuten met een langzaam systeem terwijl je naar een schermpje zit te kijken met "optimizing your mac volume". Hoogst irritant, defraggen doe je in de nacht en niet na elke install imho.
Verder was het bij systeemconfig onmogelijk om accounts en security aan te klikken, dan hing de systeemconfig window. Ook hing de MM regelmatig een 10-30 seconden terwijl er iets werd uitgepakt of iets werd opgestart.
Nee je hoeft inderdaad niet te defragmenteren. HFS+ zit veel beter in elkaar als ntfs. Waarom dacht je dat Apple zijn search technologie al klaar heeft . Terwijl Microsoft al meer dan tien jaar hier mee bezig is. ( Bij elke grote OS Release kondigen ze deze feature aan en op het eind is ie weer foetsie

, kijk maar eens op wat sites ) .
Installeren van software duurt ook in verhouding tot de pc ernstig lang, waarschijnlijk door de trage harddisk die in de MM zit.
Er zit inderdaad een slome laptop HD in .
Verder vind ik het onhandig dat programma's niet afsluiten als je op het X-je klikt, maar slechts in de Dock verdwijnen. Voor je het weet heb je hele bergen programma's geladen die je niet meer gebruikt. Die nemen resources weg van de toch al trage MM.
Zie uitleg Cyber

Ook is Osx als je een beetje technisch bent ingesteld, een ietwat onduidelijk os, wat waar gaat en wat ingesteld wordt is lastig te vinden. Tis niet een systeem voor een tweaker.
Pardon ?????????? , dit kan ik echt niet volgen. Apple heeft een grafische schil over een heftig 'technisch' unix based OS geplakt en jij vind het geen OS voor een tweaker

Kortom, tis geen slechte machine maar tis ook niet de hype waard die er om heen hangt.
Het is gewoon een traag machientje die met zijn eigen set problemen komt, in een vreselijk mooi doosje verpakt.
Het is en blijft nog steeds een instap machine.
Option apple escape + killen is weer tweaken, ik dacht dat dat niet nodig was bij de apple

En die toetsen zitten niet op mijn logitech toetsenbord. Apple doet zoals bekend geen keyboard bij zijn MM. (Weet wel welke toetsen in moet hebben).
Die toetsen zitten er wel op

bij recentere logitech keyboards staan er zelfs de symbolen bij.
Option apple escape is ongeveer het zelfde als taak beheer onder Windows en heeft niks nada noppes te maken met tweaken. Als jij dat tweaken noemt tsja .
Alle software installen duurt redelijk lang, zoals ilife and iwork'05. Overigens moet je zelf nog ilive installen want op de MM staat nog de '04.
Ik moet wel eerlijk zijn en vermelden dat ik Apple's met peren vergelijk, want zo snel als mijn p4-3ghz kan de MM niet zijn, dat begrijp ik wel.
Hoe kom jij aan iworks ik ben al bij 5 winkels geweest en geen een heeft hem al officieel binnen. Of heb jij de NFR versie dat is illegaal

En je hebt gelijk installeren van software duurt bij sommig programma's lang en bij andere is het een kwestie van de applicatie slepen naar je HD en klaar.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de MM een prachtig apperaatje, en ik hoor waarschijnlijk niet bij de doelgroep. OSX is een systeem waar je als XP gebruiker ernstig aan moet wennen. Vooral de eerste 10 minuten is leuk :
- Waar de *** is mijn C schijf ?
Deze vraag had ik eerder van een bejaarde verwacht

- Waar staan al die programma's toch
Volgens mij heb jij niet echt de moeite genomen om goed te kijken of had je, je bril niet op

- Waarom doet mijn delete toets niets
Je delete toets werkt uitstekend. Op de mac moet je twee toetsen indrukken om iets te verwijderen namelijk appeltje backspace wel zo handig.
- Kan die dock niet weg/kleiner (Ja dus)
De dock is soms wel irri ja maar goed je kan hem ook verplaatsen of verbergen/verkleinen
- Safari is (ahem) niet al te best
Mee eens dat kan beter en gelukkig er zijn alternatieven
- Ilife'05 is zwaar overhyped
Nee hoor voor 79 euro kun je super professionele dvd'tjes maken.(En HD video editing)
Daarna blijft als windower vooral de indruk dat je weinig invloed heb op wat er gebeurt met / op je apple-tje.
Hier een citaat van AnandTech beter kan ik het niet verwoorden
At the end of the first Mac article, I came to the realization that what attracted me most to OS X was the way everything just worked the way that you'd expect it to. Prior to my OS X experiment, I had done things in reverse. I molded my usage patterns to the way Windows wanted them to work in order to get things done.
http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2326Reden nummer 1 waarom die terugging was toch echter trage gevoel van de MM, die imho niet alleen komt door de 256mb, want met Nur Safari open gaat alles ook al niet al te snel.
256 mb is inderdaad veels te weinig. (Zie ook de ervaring van Bierkameel)
Vergelijk maar eens als je ze beiden hebt staan, Safari op de MM en de browsers op je xp.
Eh ? dat zijn twee totaal verschillende browsers
Reden 2 de beeldkwaliteit is echt beduidend minder dan mijn pc (dit kan per pc verschillend zijn ivm je grafische kaart natuurlijk). Vooral als ik xp met cleartype vergelijk met de Mac.
Dat kan ik hier niet beoordelen, ik zie hier geen verschil.
Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer