mr_a schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 16:29:
Ik heb sinds kort digitale televisie van KPN. Bevalt op zich super maar er zijn wat puntjes.
Wat me nu opvalt is dat de beeldkwaliteit van Nederland 1-2-3 subliem is terwijl ik merk dat naarmate je meer naar de hogere zendernummers gaat, dat de beeldkwaliteit minder wordt. Ik kan bij BBC Prime, BBC World, CNN, Discovery Channel en National Graphic Channel, Animal Planet niet zeggen dat het zo goed is als van Nederland 1-2-3. Beeldscherpte is minder en ook beeldruis / korreligheid is te zien, ik denk dat de korrel een effect is door de compressie artifacts in combinatie met een sooirt basisruis die in het signaal zat voordat Digitenne ging MPEG2 encoden ofzo. Soms zie ik ook duidelijk compressie artifacts, bijvoorbeeld in subtiele kleurgradaties van studio achtergronden enzo.
Is hier wat aan te doen? Klagen bij KPN of ze minder compressie willen toepassen? Of heeft dat geen zin en komt het doordat ze teveel stations in te weinig bandbreedte voeren? Hoe kan ik zien hoeveel megabit een station is, is daar een truukje voor? Het schijnt dat ze 1,5 megabit gebruiken voor discovery channel, als dat waar is, dat is toch belachelijk weinig?
Ik heb nooit iets gezien van DVB-C / DVB-S, vanwege de kosten heb ik voor KPN gekozen. DVB-S zou kunnen, maar dan moet ik een schotelantenne midden in de tuin plaatsen, want er is nergens een muur aan de achterkant van mijn appartement waar die schotel kan zodat hij goed gericht staat. Eerlijk gezicht lijkt het me helemaal niets, zo?n schotel op een paal in de tuin, gewoon lelijk.
Een ander puntje is de kwaliteit van de radio ontvangst. Die blijft gewoon niet overeind staan in vergelijking met FM radio ontvangst! Echt totaal niet!
Bijvoorbeeld Radio 4, die wordt via de KPN weergegeven op een veel vlakkere manier, er zit helemaal geen diepte meer in het geluid, de bassen zijn goeddeels verdwenen en er zit meer ruis doorheen. Ook moet ik het volume op 75% van het max zetten terwijl voor hetzelfde geluidsniveau ik bij de FM tuner van mijn receiver slechts voor 25% de volume knop open hoeft te draaien. Dus ze hebben het op een veel lagere signaalsterkte gecodeerd?! (Voor andere zenders is het verschil minder).
Ligt dit aan de transmissie en digitalisering van DVB-T of ligt dit aan de conversie/decodering kwaliteit van de Samsung (twin-tuner) digitale ontvanger?
Ik weet niet hoe de kwaliteiten van de codecs zijn die gebruikt worden, maar DVD had altijd wel goede audio dacht ik (is dat zo?)
In ieder geval vermeldt het boekje:
Audio codec MPEG1/2 Layer 1 en 2.
Modus: Mono, Dual, Joint Stereo, er is ook: stereo voor digitale uitgang (AC3)
Frequency Respons:
20-20 kHz < +/- 3 dB
60 Hz ? 18 kHz < +/- 0,5 dB voor digitaal
Stel ik zou nu een nieuwe hi-fi versterker kopen met een S/PDIF AC3 digitale ingang (heb ik nu niet), zal ik dan een veel beter geluid krijgen in vergelijking met de audio-decodering van de Samsung ontvanger? Die 3 dB is dat afschuwelijk slecht voor hifi-liefhebbers of is dat wel in orde?
Many thanks!