Bedankt voor je compliment

waar er niet zo gekwijlt word
Hehe, je had mij eens moeten zien toen BalusC zijn bak voor het eerst postte... gelukkig had ik net de grond gestofzuigd en gedweild, dus mijn tong is niet erg vies geworden

Het kostte wel wat moeite om hem daarna weer op te rollen en binnen te houden...
Effe kwijlen over nieuwe hardware is zo nu en dan wel eens prettig; het geeft je weer iets om naar uit te kijken voor je volgende upgrade... of naar de
opvolgers van die uitermate vette hardware.
en er gewoon wat dieper op de inhoud ingegeaan word. metname op 2cpu en de meeste AMD fora hebje te maken met mensen die vervelende vragen stellen als "wat kost dat?" en "waar heb je dat nou voor nodig" of nog erger "dat kan makkelijk met een single systeem, je gooit geld weg"... (dit is ook de rede dat ik er een motivatie bij gezet heb....
Als je alleen maar dingen doet die niet continue rekenkracht vereisen, zoals Word, internet, mail, IRC...., dan ga je niet voor een dual. Van Internet Explorer en IRC en Word kun je tientallen vensters open hebben zonder dat het traag wordt. Dan ben je inderdaad geld aan het weggooien.
Wil je multithreaded taken uitvoeren, of veel zwaardere singletaken tegelijk, dan is dual handig. Zie mijn post hoger, waarin ik het geluid mijn MP3's laat heregaliseren. Ik kan nu 2x het programa starten, elk op een verschillend deel van mijn collectie, en nóg Baldur's Gate II runnen (of Unreal 2k3, al is dat wat trager dan), terwijl op mijn P4 2.4 de hele PC dichtzat. Ik wil gewoon mijn zwaardere taken (die niet mijn directe aandacht nodig hebben) kunnen doen, zonder dat ik dan moet stoppen met de rest van hetgeen ik wil doen. Een dual is de oplossing, en ik heb al sinds 2000 zo'n bak geaspireerd. Nu heb ik er eindelijk een, en als ik aan iets gehecht raak, dan blijft het bij mij lang. (Ik ben om de een of andere reden gehecht aan mijn Asus 8460 Ti-4600, die ik wellicht nooit meer verkoop, en aan mijn 3 jaar oude Siemens i35...)
Hetgeen ikzelf jammer vind van de PC-DL thread(s) op 2cpu is dat er bijna alleen maar wordt gediscussieerd over volt-mods, soldeerwerk en het overklokken van de Xeons, omdat de PC-DL daarvoor een van de meest geschikte borden is. Die voltmods en het solderen kun je wel riskeren, want de PC-DL is toch een goedkoop bord... Nou, voor de die-hard dual gebruikers is dat misschien zo, maar ik vind een moederbord van 230 euro NIET goedkoop! Als het moet, heb ik daarvoor een XP CPU, Asus een moederbord, en 256 of misschien wel 512 MB geheugen. Er wordt bijna geen aandacht besteed aan de mensen die hun PC-DL serieus willen gebruiken; het bord wordt daar een beetje als speelgoed behandeld. Ik vind het best vreemd dat er ook nog geen review op 2cpu is verschenen... het meest populaire dual board sinds de BP6 en de A7M266D, waarschijnlijk het meest populaire dual Xeon bord ooit, en 2cpu reviewed het niet. Ook de A7M266D is niet gereviewed. Lekker dan...
Op mijn vraag daar op het forum (over de hoge aangegeven temps van de northbridge, die ik overigens zwaar in twijfel trek) werd geantwoord:
Sorry, maar je moet meer ventilators installeren. Ik heb 2 intake en 2x exhaust @ 1500 toeren; dat moet echt wel genoeg zijn.
dit is het enige enigzins kinderlijke-puber vrije forum waar ik mijn systeem (want dat vind ik leuk om te doen) als discussie punt (of af-en-toe toch kwijl punt

) voor te leggen. en om hier met mensen die echt een beetje over hun commentaar hebben nagedacht.
Dit forum is voornamelijk puber- en kinderlijk vrij, omdat mensen met te weinig niveau de discussies toch niet snappen, en dus wegblijven, omdat het voor hen niet interessant is. Als ze herrie schoppen, dan worden ze daar door mods wel op gewezen en gecorrigeerd; desnoods permanent, als je snapt wat ik bedoel.
en over Alternate: shoot me, plz!
Schaf jij eerst maar die Dual Opteron aan, en zet in je testament dat ik hem krijg als je overlijdt... dan kom ik daarna wel langs met een dikke gun.

dank je, dit is wat ik bedoel met het prettige element aan deze fora. ik ben zowiezo nooit echt van de "intel kant" geweest. vooral om dat ik de prestatie verschillen met de Xp's in realte met het prijs verschil een rede om tot nu toe altijd voor AMD te hebben gekozen.
Ik ben ook niet die-hard vóór het ene merk of het andere. Ik heb wel een voorkeurslijstje, maar dat is niet in steen geschreven. Ik ben mij er ter dege van bewust dat de Opteron een betere processor is dan de Xeon, maar ik kan zo'n systeem op het moment niet betalen, of het zou een Opteron 1.4 moeten worden, en die trekt het gewoon niet tegen een Xeon 2.67. Daar heb je toch echt een Opteron 1.8 voor nodig, en daar heb ik gewoon het geld niet voor. Ik kijk naar wat ik betalen kan, overweeg dan de opties, en kies wat voor mij het beste is. Had iemand me nog 750-1000 euro meer gegeven, dan had hier nu waarschijnlijk een Opteron 1.8 gestaan. Maar dat geld heb ik niet, dus komt er een Xeon; voor mij het beste wat er op het moment te krijgen is.
Ik raad ook mensen een AMD of een Intel aan, afhankelijk van de omstandigheden op het moment, en natuurlijk op basis van de voorkeuren van die mensen.
wat dual betreft, ik ben het helemaal met je eens, toen ik het voor het eerst probeerde was ik helemaal weg. voorbeeld:
ik heb geprobeert om programma's als illustrator, indesign, photoshop en quark op een pentium 3.0 (800 mhz) te draaien. ik vond dit nog steeds te traag gaan om als een waardige opvolger voor mijn trouwe ouwe powermac te dienen... echter doen ik een dual xeon 2.4 probeerde... alles ging echt soepel en super stabiel... dit moest het echt worden.. ben bang dat ik hier erg veel plezien van ga beleven;)
Zeker ga je daar wel plezier aan beleven. Desnoods waardeer je later wel op naar snellere Opterons. Als je nu uit kunt met de wat tragere 1.6 (die zeker op kunnen tegen de Xeon 2.4), dan zit je goed; zeker als over een dik jaar de 64-bits software uitkomt. Misschien ga je uiteindelijk dan zelfs nog wat beter zitten dan ik met m'n Xeon setup. Maar ja, baas boven baas... misschien werk jij nog met je Opteron tegen de tijd dat ik zijn opvolger ga aanschaffen
Wat mij betreft mag je best blijven rondhangen op GoT hoor, er lopen een paar Athlon64 / Opteron threads, en een AMD dual thread die eigenlijk hetzelfde gaat als deze hier. En zoals je ziet bestaan de P4 / Xeon threads vreedzaam naast de Athlon / Opteron threads, zonder dat de posters van beide threads elkaar constant in de haren vliegen. Sommigen hebben zelfs Intel én AMD systemen, en posten in beide threads.
Veel plezier verder op GoT, en met je dual, wat het dan ook moge worden.
PS: Lange post, harharhar. Veel plezier, Sander0105
[
Voor 16% gewijzigd door
Anoniem: 41851 op 11-02-2004 23:02
]