[Ervaringen] Dual Xeon workstations - Deel 2

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 3.655 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Zo, we zijn weer bij deel 2 beland :)

Dit was deel 1: [rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations[/rml] 1 2 3 4 5 6 7
Voor het overzicht worden hieronder de meest besproken onderwerpen per pagina uiteengezet (een pagina telt 100 berichten, te instellen in jouw prefs).

Pagina 1
• BalusC's ervaringen, pics en benchmarks
• andere Dual Xeon bezitters duiken op

Pagina 2
• ervaringen van andere Dual Xeon bezitters
• BalusC heeft zes Maxtor Atlas 15K schijven binnen, benchmarks
• de i875 blijkt ook geschikt voor Dual Xeon, Asus PC-DL komt eraan

Pagina 3
• Dual Xeon overwegingen
• EPS voedingen
• stille koelers

Pagina 4
• Dual Xeon overwegingen
• grote behuizingen
• Nocona Xeon's

Pagina 5
• Dual Xeon overwegingen
• 60mm-80mm fanadapter modificatie
• Windows en Hyperthreading

Pagina 6
• Dual Xeon overwegingen
• Sciencemark en 3DSMax benchmarks

Veel discussieplezier verder :)

[ Voor 23% gewijzigd door BalusC op 29-01-2004 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41851

Ja, dag Jan. Direct het topic dichtgooien na mijn foto-post. :)
Dan post ik hem lekker hier nog eens, want er gaat nu niemand meer in Deel 1 kijken, en dan krijgen we weer gezeur waar mijn pics blijven :P

Hier zijn de foto's van mijn setup. De naam van het beestje is SnapDragon. (Ik geef mijn computers altijd namen. Al sinds 1994...)

Alle foto's zijn klikbaar voor een 1024x768 versie. De camera is niet echt goed in het maken van foto's dichtbij, d.w.z. met foto's korter dan 50-60 cm heeft hij moeite. De grafische kaart is een Asus GeForce Ti-4600, gemod met een 1U Thunderbird koeler. De originele koeler heeft er nog geen 2 dagen op gezeten. Nu is het ding wel stil. :)

Het single-processor bord is een Asus P4PE, met een P4 2.4B erin.

De webserver met de pics is offline. Voor altijd. En ik had geen kopie gemaakt. :( )

Edit: 2 foto's dubbele foto's verwijderd.

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 20-02-2004 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Nice :9

Mijn PC heet overigens Dominator :P
De Server en de bak van mijn vriendin heten Beast resp Belle :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe zit het met de Intel Application Accelerator?

Bij zowel de normale editiei als de Serial ATA RAID editie zegt de setup ervan "Incompatible hardware". Niet dat het mij nu op dit moment zoveel uitmaakt; SATA gebruik ik (nog) niet, en RAID ga ik helemaal niet gebruiken. De harde schijf is niet sneller of trager dan onder de P4PE, waarop de IAA wel geïnstalleerd kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 16:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

BalusC : Al enige idee waneer jij een nieuw/RMA-ed bord binnen kunt verwachten? "Heb je het voordeel dat je doof bent, heb je er helemaal geen voordeel van..." Of is je c700 ook uitgerust met zo lawaaierig mogelijke koeling? ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
  • Laatst online: 09:46
Hey firepower ik draai fans zonder rpm monitoring en hij start ook gewoon op. Gewoon de warning messages uit zetten :D werkt prima! Vette pics btw!! Binnen kort krijgt mijn pc ook een naam: "Goliath in Black"
Hoe werkt je sys verder ??
Is het trouwens niet aan te raden om rounded IDE kabels te nemen, scheelt je een hoop airflow, zeker rond je dimmetjes.
Waar die MB temp 2 en 3 voor zijn week niet, ik kan ze ook niet uitlezen met MBM ?

@ abbandon: Hoe bevalt je je Videokaart??? zit er ook over te denken. Dual DVI is riant !!

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 29 januari 2004 @ 15:41:
BalusC : Al enige idee waneer jij een nieuw/RMA-ed bord binnen kunt verwachten?
Geen idee. Het postkantoor meldde me overigens dat een non-urgent pakje ongeveer 9 dagen zou doen over het ritje Nederland - Engeland. Als het goed is, is het mobo dus afgelopen zaterdag of maandag aangekomen. Ik zal binnenkort nog wel een mailtje achteraan sturen :)
"Heb je het voordeel dat je doof bent, heb je er helemaal geen voordeel van..." Of is je c700 ook uitgerust met zo lawaaierig mogelijke koeling? ;P
De Cellie900 is voorzien van een Intel stock cooler. En die is stil. Erg stil. Ik voel de kast geeneens trillen, in tegenstelling tot mijn Xeon bak :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13
Ah pics :P Nice FirePower
Sander0105 schreef op 29 januari 2004 @ 19:11:

@ abbandon: Hoe bevalt je je Videokaart??? zit er ook over te denken. Dual DVI is riant !!
Ik heb 'm nog maar net :+ Maar hij bevalt me zeer goed en meestal heb ik al vrij snel door of hardware me bevalt of niet :P Hij geeft op beide schermen ultra scherp beeld en doet verder ook helemaal niet moeilijk of zo. Ook is 'ie behoorlijk stil, is zeker niet onbelangrijk me dunkt (hoewel je daar zelf natuurlijk ook genoeg aan kunt veranderen).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102658

ey firepower, ziet er lekker uit man, krig ook zin:D ben je nog tegen problemen aangelopen?

ik hoop dat ik me spul maandeg, of uberhaupt volgendeweek binnen krijg (videokaart laat op zich wachten)

EDIT: en over een wee of 3-4 komt een een koolance WC bij, meteen van de stofzuiger effect af

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 102658 op 29-01-2004 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sander0105 schreef op 29 januari 2004 @ 19:11:
Hey firepower ik draai fans zonder rpm monitoring en hij start ook gewoon op. Gewoon de warning messages uit zetten :D werkt prima! Vette pics btw!! Binnen kort krijgt mijn pc ook een naam: "Goliath in Black"
Hoe werkt je sys verder ??
Waar zet je die warning uit? Ik vind het effe niet in het BIOS... niet in de Hardware monitor volgens mij. (Verdraaid, al de zoveelste stomme vraag in 2 dagen. Zal wel wat simpels zijn.)

Het systeem werkt verder goed, ik ben nog alles aan het installeren.
Is het trouwens niet aan te raden om rounded IDE kabels te nemen, scheelt je een hoop airflow, zeker rond je dimmetjes.
Waar die MB temp 2 en 3 voor zijn week niet, ik kan ze ook niet uitlezen met MBM
Rounded IDE kabels vind ik uitermate irritant handelbaar. Die neem ik niet. Airflow wordt er ook niet beter van, want ik heb geen casefans. De huidige fans staan op 2100 toeren maximaal, en Q-Fan staat ook nog aan, met als instelling 60 graden. Dat levert een toerental op van zo'n 1500-1600 RPM. Eens kijken hoe dit gaat. Stilte voor alles.

Met welk programma kan ik dit mainboard goed uitlezen? Zelfs met de laatste Asus Probe lukt het niet. Die geeft altijd aan "CPU2 fan below threshold". De drempel staat op 1200 toeren, en zelfs met de fan op 3000 RPM geeft Probe die melding.
Anoniem: 102658 schreef op 29 januari 2004 @ 20:01:
ey firepower, ziet er lekker uit man, krig ook zin:D ben je nog tegen problemen aangelopen?
Behalve dat de IDE kabels maar nét passen, als ik mijn DVD/CDRW in de laagste slots van de kast zet, heb ik geen problemen gehad met de installatie. De clips kun je aan een kant gewoon vastdrukken met je duim. Aan de andere kant zet je er een schroevendraaier in, en druk je even naar beneden. (Je drukt het handvat van de schroevendraaier omlaag, en KLIK, de clip zit. De punt van de schroevendraaier gaat van het bord AF, dus niet er naar toe zoals bij een socket 370/A clip.)
ik hoop dat ik me spul maandeg, of uberhaupt volgendeweek binnen krijg (videokaart laat op zich wachten)
Ik hoop het voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Die warning signalen kun je gelijk instellen als je in je bios komt :)
Dat van het uitlezen van de temperaturen is ook bij mij niet in te stellen.
offtopic:
mijn post zijn iets korter dan die van jouw :)

[ Voor 20% gewijzigd door idioteque op 29-01-2004 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

idioteque schreef op 29 januari 2004 @ 21:07:
Die warning signalen kun je gelijk instellen als je in je bios komt :)
Dat van het uitlezen van de temperaturen is ook bij mij niet in te stellen.
offtopic:
mijn post zijn iets korter dan die van jouw :)
Ja, alle errors gewoon uitzetten. Zo kan ik het ook.
Met de fans op 1500 toeren zonder casefans zijn de procs 54/47 idle... toch maar een beetje opschroeven dan... 8)7 Dan maar naar 2400 toeren + een 1500 toeren casefan erin.

Kort genoeg? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Laatst online: 18:07
Ik ben nu net thuis ook begonnen om mijn pc-dl systeem in elkaar te zetten :)
moest eerst mijn nieuwe leasebak, een Renault MeganeII - 2.0 16V full options ophalen :)

En heb nu al weer een vraagje: Het systeem wil niet booten wanneer ik hem aansluit op een powered KVM switch. Dit systeem is het eerste waar ik dat mee ervaar en de handleiding van de switch geeft aan dat ie geen primaire poort heeft, rara hoe kan dat?

nog een vraagje, ik weet dat V&A hier voor is, maar ik schat mijn kansen hier iets hoger in ;)
De standaard Compaq heatsinks bieden geen mogelijkheid tot montage van fans en ik wil eigenlijk elke cpu toch wel zijn eigen fan geven en geen bios waarschuwingen uitschakelen of negeren.
Heeft iemand twee Intel Stock Koelers en bevestigingsmeuk voor een vriendelijk prijsje voor me? Fans en fanadapters tover ik zelf wel ergens vandaan :)

@FirePower, ziet er goed uit :)
Ik zal zodra ik mijn camera weer 's niet vergeet mee naar huis te nemen heb ook wat pics posten en natuurlijk mijn eerste bevindingen en benchmarks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien kun op op www.intel.nl een e-mail adres vinden waar je zoiets zou kunnen vragen?
Ook een optie is het kopen van 2 Swiftech S603/604 heatsinks, maar die zijn in Nederland duur; zo rond de 70 euro per heatsink... en dan heb je nog geen fans. :X

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 29-01-2004 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Anoniem: 41851 schreef op 29 januari 2004 @ 22:24:
Misschien kun op op www.intel.nl een e-mail adres vinden waar je zoiets zou kunnen vragen?
Ook een optie is het kopen van 2 Swiftech S603/604 heatsinks, maar die zijn in Nederland duur; zo rond de 70 euro per heatsink... en dan heb je nog geen fans. :X
Hiervoor kan ik je alvast teleurstellen. Ik was zelf een tijdje terug ook naar het spul op zoek, en heb daarvoor maar even rechtstreeks contact met Intel gezocht. Dit spul wordt, bij uitzondering aan OEM's geleverd, in Amerika, niet daarbuiten. Ze hanteren als reden : je hebt de bijgeleverde fan te gebruiken, anders ben je toch je garantie kwijt. Mocht deze onverhoopt defect raken kun je het defecte exemplaar RMA-en en krijg je vervangend spul terug... Wel jammer als je eenmaal de prijzen die ze in Amerika (Intel zelf) ervoor hanteren... Kwestie van een paar euor's... Echt erg jammer dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
Heb je deze al gechecked? ik kwam em toevallig tegen. Weet niet of et wat is :
http://www.chicon.nl/cgi-...gsgroep=0&bestelnr=814194

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Laatst online: 18:07
Die koelers van Chicon zijn Xeon Intel Stock Koelers en het zijn er precies 2 die een klant niet nodig had en ze bij aanschaf van boxed xeon's daar heeft gelaten :? Kvin 25 euro dan per stuk een beetje veel en ik ga straks wel even prutsen om Intel Stock socket478 fans op de xeon lichamen te monteren :)
Mocht dat nu helemaal niet lukken dan kan ik iig ergens koelers vandaan toveren :)

Maar eerst deze puinhoop opruimen, anders kan er niks geprutst worden :P

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/AKR4DEJUL5

Oja, vanuit de fotopositie liggen achter me ook nog een tweetal pc's in onderdelen en dozen en verpakkingsmaterialen en en :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
BalusC schreef op 29 januari 2004 @ 19:33:
Geen idee. Het postkantoor meldde me overigens dat een non-urgent pakje ongeveer 9 dagen zou doen over het ritje Nederland - Engeland. Als het goed is, is het mobo dus afgelopen zaterdag of maandag aangekomen. Ik zal binnenkort nog wel een mailtje achteraan sturen :)
Aldus geschiedde :)

Vandaag kreeg ik response:
Dear Bauke

We received the board on January 26th. At the moment it is waiting for an available Service Engineer to test it as we are extremely busy.

Regards
Sally
Nog even wachten dus :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

BalusC schreef op 30 januari 2004 @ 20:01:
[...]
Aldus geschiedde :)

Vandaag kreeg ik response:
[...]
Nog even wachten dus :z
Pro-Fess-ion-ali-teit? (Nee, geheid dat ik het verkeerd spel (alhoewel??), en de lettergrepen zijn sowiezo verkeerd...,Ja, het uitgaan was fijn, I love bier, en poolen).

Maar echt van professie spreken vindt ik zo'n melding niet, maar jah, zolang je maar een goed werkend bord ervoor terug krijgt... Het is sowiezo jou probleem niet, je leverancier ging ja accoord met je RMA aanvraag voor je probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een paar Sandra 2004 benchmarks van mijn systeem:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/xeonbench/image1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/xeonbench/image2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/xeonbench/image3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/xeonbench/image4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/xeonbench/image5.jpg

Ik heb zoveel mogelijk de processoren en chipsets gepakt die ik heb overwogen om te kopen.

Het systeem loopt goed, en zelfs als er een zware taak draait, kan ik gewoon doorwerken. Er is slechts 1 probleem: de temperatuur wordt véél te hoog, of de sensors zijn de moeite niet waard om te geloven.

Het is hier nu 20 graden op de kamer. Na een half uurtje idle in Windows geeft Asus Probe (én het BIOS, na snel even te hebben gereboot) de volgende temperaturen:

CPU1 : 32
CPU2 : 31
MB: 38 (Mainboard?)

BIOS:
(Mainboard 2 en 3. Wat deze sensors doen staat niet in de manual.)
MB 2 : 24
MB 3 : 22

Als ik echter ga stresstesten met CPU-tests van Sandra, dan loopt héél langzaam de temperatuur op, totdat de processoren 57~58 graden zijn, en de MB sensor geeft 67 graden aan. Toen ben ik gestopt. Binnen 3~4 minuten waren de temperaturen weer terug naar idle waarden. Ik heb op het internet gezien dat blijkbaar alle PC-DL's die hoge MB temperatuur aangeven.

Het bord heeft BIOS 1003. Er zit een intake fan en een exhaust fan in de kast, beiden 2100 toeren. Er zitten nu 2 Papst fans van 2000~2100 toeren op de processoren. Gezien de lage idle temps zou dat genoeg moeten zijn.... mijn P4 draaide met 1 fan van 2000 toeren op de processor, en zonder casefans. Hij werd bij de stresstest niet warmer dan 54 voor de processor, en 38 voor het mainboard, ook niet na 3-4 uur.

Ik ga wel eens een mail naar Asus sturen, want dit vind ik even niet meer normaal. Deze PC heeft 3x zoveel koeling als mijn P4. De kast is opgeruimd, het hele compartiment met de processoren is vrij, behalve 2 ventilatorkabels.

Wat nu te doen? De fans hoger zetten en opnieuw testen, of de sensoren negeren? Ik heb nog nóóit op mijn PC's hoeven letten bij een stresstest / zwaar werk, en dat wil ik bij deze ook niet hoeven doen.

Kan iemand anders met een PC-DL eens een Sisoft stresstest runnen, en de temperaturen opgeven die worden aangegeven door Asus Probe (of door een ander programma)?

Daarnaast, als ik de fans terugdraai tot ónder de 2600 toeren, krijg ik de melding CPU Fan Fail, zoals ik al eerder zei. De Papst fans veroorzaken dit ook. Ook dit zet ik wel in de e-mail. Nu heb ik gewoon in het BIOS errors uitgeschakeld.

* Anoniem: 41851 is op sommige gebieden NIET blij.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 31-01-2004 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-04 16:49
Dat is inderdaad niet iets om blij mee te zijn. Ik zelf hou er ook niet van dat ik de temps in de gaten moet houden. Ik toon ze wel maar wil er niet constant op hoeven te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Ja ik speel een beetje vals mijn xeon is water gekoeld, die temps die jij hebt zijn wel heel hoog.
Misschien dat je koeler niet goed zit, denk het haast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De koelers zitten beiden goed. Net heb ik dat even gecontroleerd; ze zitten beiden muurvast. Ze kunnen er maar op 1 manier op. Dan zet je de clips vast, wat ook goed gelukt is. Dat de processoren 56 graden worden, is geen probleem. Dat bij "MB" 50 graden wordt aangegeven boeit me ook niet zo. Maar waarom blijft het continue stijgen, ondanks het gebruik van intake en exhaust fans op 2100 toeren?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 31-01-2004 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
wat ik me laatst afvroeg mbt de koelblokken. Zou het veel helpen als je de onderkant oplapt ? die is namelijk vrij grof...

Ik heb ook hoge stress temps. 58-60 graden. Ik maak me er nog niet druk om. Mijn oude TB1200 werd idle al 59 graden ;)

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de voorste ventilator 1 positie omhoog gezet in mijn kast, en de 2 Papst fans op de processoren heb ik omgedraaid, zodat ze nu lucht door de heatsink heen zuigen, in plaats van erop blazen.

2 uur stress-testen met Sandra 2004 geeft aan:

MB: 63
CPU1: 57
CPU2: 57

Deze temps worden gehaald na ongeveer 40 minuten, en dan blijven ze stabiel. De stress-test was ingesteld op 98% processorgebruik. Met die andere 2 procent heb ik zitten internetten, en heb ik een paar programma's geïnstalleerd. Het lijkt erop dat bovenstaande temps maxima zijn. Alle 80mm ventilatoren draaien op 2100 toeren. (1 per proc, 1 intake, 1 exhaust.)

Ik kan me niet voorstellen dat die "MB" aanduiding het moederbord is. Misschien zit de sensor wel op de plaats waar normaal moederbordsensoren zitten, zodat Asus Probe hem ziet als zijnde een moederbord sensor... Ik heb nog nóóit een moederbord van 38 graden idle naar 63 load zien stijgen. (De meeste mainboards blijven zelfs < 38 onder full load.)

Echter, als ik met Google, en in andere fora zoals die van 2cpu.com zoek, dan zie ik dat bij vele mensen de "MB" temp erg hoog is, en ook de processortemps liggen rond de 55-57 stressed met een adapter+80mm fan. Ik heb de kastdeur losgeschroefd, en na de stresstest de PC uitgezet, en ik heb direct aan alle heatsinks gevoed. Northbridge (de zwarte), en de zilvergrijze heatsink, en de CPU heatsinks. De Northbridge sink was de warmste, maar ik kon ze allemaal gewoon blijven vasthouden. Dat doe je dus echt NIET als een heatsink 60 graden is. Misschien zijn gewoon de sensoren een beetje lomp gekalibreerd of iets dergelijks.

Ik ga toch eens wat navragen bij Asus.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 31-01-2004 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Ik heb dit probleem ook met mijn northbridge, die wordt ook best warm.
Dus had ik een mailtje gestuurt naar asus maar heb nog geen reactie gehad.
Want 63 graden voor een nortbridge is wel heel hoog en ook ik kon gewoon mijn northbridge vast houden dus lijken mij die temps niet echt te kloppen.

Zou dit dan een foutje zijn? Ik hoop zowiezo dat er een nieuw bios uitkomt met meer overclock mogelijkheden, en misschien een fix voor de temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Laatst online: 09-04 21:42
Sta op een punt ook een dual Xeon systeem bij elkaar te sprokkelen:
-kan redelijk goedkoop aan een dual mob komen (intel 7505)
-verder 2 x Intel Xeon 1.7Ghz (socket 603)

Nu heb ik een paar vraagjes:
-past op elk socket 604 mobo elke socket 603 processor?
-aangezien ik verder nog een goede Enermax 430W voeding heb liggen vraag ik me af waar ik verloopstekketjes kan kopen van atx naar eps? Of is dit niet nodig? Heb deel 1 hierover gelezen en bij de 1 werkt het en de ander zegt koop gewoon een goede voeding.

Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Kom dingen over VRM modules tegen. Heb je die nodig?

Na een dual PIII en dual AMD lijkt dit me een mooi vervolg :)

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-04 13:05
wezep schreef op 02 februari 2004 @ 21:52:
-past op elk socket 604 mobo elke socket 603 processor?
IS backwards compatible
-aangezien ik verder nog een goede Enermax 430W voeding heb liggen vraag ik me af waar ik verloopstekketjes kan kopen van atx naar eps? Of is dit niet nodig? Heb deel 1 hierover gelezen en bij de 1 werkt het en de ander zegt koop gewoon een goede voeding.
Bij mij werkte mijn Enermax 430W voeding niet op mijn Xeon mobo. De EPS voeding deed het zonder problemen. Waarschijnlijk had mijn mobo wel gewerkt met zo'n converter kabeltje.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:57
Op mijn intel 7505 bord werkte een gewone voeding wel.
Alleen heb ik liever eps omdat het eigenlijk gewoon zo hoort.
Dus er hangt nu een eps voeding in, voordeel is dat ik mijn 5 x 15k ook weer aan kan sluiten, dat trok mijn vorige voeding niet.
Bij meer als 3 viel die uit.

Vrm modules heb je denk ik niet nodig, ik heb ze iig niet los op mijn bord.
Vaak in servers ( proliants e,d ) zitten ze wel maar het gemiddelde e7505 bord heeft ze niet los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Het _hoeft_ niet persee te werken. De 1,7GHz zullen de "oude" versie, zonder hyperthreading en met maar 256KB L2 cache zijn. Ondanks dat de chipset er op zich wel mee samen kan werken wordt hij officieel door de E750x serie chipsets niet ondersteund, en sommige borden pakken ze dan ook daadwerkelijk niet (meestal puur omdat ze geen 1,7V core af kunnen geven).
Daarnaast heeft 99% van de los verkochte borden geen losse VRM's, zoals al hierboven opgemerkt zijn dat voornamelijk OEM's als HP enzo, die daar gebruik van maken.
Net zo met de EPS voeding. Er is geen reden om een bord niet ATX compatible te maken, maar toch doen sommige fabrikanten het niet... Kwestie van manual checken voor je feitelijke aankoop.

offtopic:
En mocht je het niet aandruven, heb ik nog wel intresse in het E7505 bord, ik wil nog een Xeon bord met AGp ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon

Na een dual PIII en dual AMD lijkt dit me een mooi vervolg :)
Als je doelt op de dual MP1800+ in je sig, nee, dan is het niet zo'n mooi vervolg want die zullen op bijna elke gebied die 1.7GHz Foster Xeon's inmaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 14:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een dual Xeon 1,7GHz is in de meeste benchmarks trager dan een dual Athlon MP 1,2GHz volgens deze review van AnandTech. Het lijkt me dus niet echt verstandig om je 1,53GHz Athlon MP's te vervangen door tragere 1,7GHz Xeons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
Ik zit overigens me even het volgende af te vragen.
Ik heb nu.
Intel SE7505VB2
2 x 2.4Ghz 400Fsb
2GB ram
elite 1600 128mb cache
5 x 15k cheetah

Zou het veel zin hebben te upgraden naar 533Mhz procs.
Mijn gevoel zegt uiteraard van wel alleen schiet ik er daadwerkelijk merkbare ( dus geen meetbare ) resultaten mee op?
Meetbaar is niet interesant, ik zou het echt moet merken.
Mijn voorkeur gaat van naar 2.8's uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51
Ik ga na mijn verjaardag volgende week ook naar dual XEON upgraden.

Om de kosten wat te drukken probeer ik zoveel mogelijk uit me oude systeem te herbruiken, ik ben van plan het volgende aan te schaffen:
- Asus PC-DL
- 2x XEON 2,8Ghz
- 2x 512MB DDR RAM (nog niet helemaal zeker welke)

Maargoed, in me huidige systeem zit een 300W Enermax Active PFC voeding, die wil ik gaan herbruiken voor me nieuwe xeon setup, zal dat voldoende zijn om dat systeem te voeden?
Ik zie in het vorige deel iedereen met dikke 400W+ voedingen werken, maar ik vind het zo zonde om een Enermax van bijna 90 euro weg te laten rotten onder het stof ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
hmm ik zou het niet doen... merk is wel ok maar ik zou toch wat zwaarders kopen. Problemen met je voeding kunnen zo veel andere crap-dingen veroorzaken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51
gladiool schreef op 03 februari 2004 @ 16:19:
hmm ik zou het niet doen... merk is wel ok maar ik zou toch wat zwaarders kopen. Problemen met je voeding kunnen zo veel andere crap-dingen veroorzaken.
Wat zal je dan aanraden? 400W of zal een Enermax 350 het nog wel aankunnen?

Grrr, ik zie nu pas dat in die winkel de 350W versie maar 5 euro duurder is, had ik meteen meteen kunnen doen ipv die 300W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Dat is niet het enige, je zal aan dat 4 pins-Pentium 4 stekkertje niet veel hebben daarvoor moet je een verloop kopen of gelijk een juiste voeding speciaal daarvoor bedoeld, want die stekker op een Xeon bord is dubbel uitgevoerd, verder zal je nog meer dingen hebben dan Mobo en processors, je HDs en videokaart bijvoorbeeld, met 300 Watt ga je het niet redden iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-12-2024
LenM -> de ASUS PC-DL werkt met een standaard ATX 420 watt voeding. Ikzelf gebruik het nu al 4 maanden en alles is retestabiel (OK, ik overklok nergens - dat scheelt). Maar of 300 Watt voldoende is is twijfelachtig.

Firepower -> over de koeling van mijn PC-DL kan ik het volgende melden (standaard Intel koeling) idle temps MB 37 graden CPU's 32 graden. De propellors draaien dan op 4000 toeren zijn te horen maar ik kan er mee leven (ik heb een oude Baystack 350 switch staan die meer herrie veroorzaakt, en ik zet de muziek meestal vrij luid ;))

Voor de stress test gebruik ik de distributed.net client. Deze brengt mijn CPU-belasting gegarandeerd naar 100% Na 2 minuten stijgt de temp naar 55 graden voor het moederbord en 47 graden voor de proc's. Op dat moment vindt de ASUS het niet meer leuk en gooit de toerenteller omhoog naar 5500 toeren. Daarna zakt de temp iets en blijft stabiel op 52 voor het moederbord en 45 voor beid proc's.

In mijn kast zitten wel wat extra (la)waaidingen die voor de koeling zorgen. Ik zal binnenkort een paar pics posten maar dan moet ik eerst mijn hosting hebben geregeld (ik heb wel een domein etc maar nog niet de moeite genomen om alles in te richten :7)

[ Voor 3% gewijzigd door jwpmzijl op 03-02-2004 19:03 ]

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch maar een schop tegen dit draadje.

Ik heb intensief op Internet gezocht naar een oplossing voor de hoog stijgende MB temperatuur van de PC-DL, maar dit schijnt bij elk bord te gebeuren, en het heeft tot nu toe geen problemen opgeleverd.

De site hardwareluxx.de heeft de PC-DL volgens eigen zeggen flink gestressed, en hij schijnt niet te crashen. Het volgende plaatje is een afbeelding van een van hun BIOS screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareluxx.de/Images/ASUS/PC-DL/10080021.jpg

Hier is de zien dat MB 53 graden C aangeeft... hoger dan mijn eigen bord, dat in het BIOS rond de 40 graden blijft liggen, en onder Windows idled rond 35. Ik denk dus dat ik mijn dual maar gewoon moet gaan gebruiken zonder op de temps te blijven letten, want het kan best zijn dat die met een nieuw BIOS opnieuw geijkt worden.

Mijn huidige configuratie is: 2x 1500 toeren intake aan de ACHTERKANT, zodat de processoren gekoeld worden met direct koude lucht, en 2x 1500 toeren exhaust aan de voorkant. Op de processoren zitten fans die via Q-FAN op 1700 toeren lopen, en als ze procs 55 graden bereiken, schakelen ze over naar 2400 RPM. Idle, met de fans op 1700 toeren, liggen de procs rond de 30~32 graden, terwijl ze stressed rond de 52 blijven hangen. De computer is niet zo stil meer als mijn vorige P4, maar hij is véél stiller dan veel standaard systemen die ik heb gehoord. Daar is vaak de el-cheapo in een P2-233 voeding al luidruchtiger dan mijn hele dual Xeon. :)

Nou, na deze uiteenzetting maar een beleving van mijn dual ervaring.

Op dit moment (met uitzondering van deze post, uiteraard) ben ik bezig met schoolwerk in Borland C++ Builder 6. Op de achtergrond draait WinAmp, met ongeveer 1800 muziekstukken in de queue. Tegelijkertijd, omdat ik nieuwe stukken heb gekregen, runt MP3Gain 3x, om de stukken in geluid te egaliseren.

Allemaal worden ze ingesteld op een default volume van 89 dB(A); MP3Gain bekijkt hoeveel het volume moet worden verhoogd of verlaagd om het stuk op 89 dB(A) te krijgen. Dit voorkomt dat je elke keer je volume goed moet zetten als de mp3 speler naar een ander stuk overschakelt, dat van een harder of zachter opgenomen CD komt.

Nou, vroeger drukte de analyse van MP3Gain mijn complete computer plat, en kon ik gaan koffiedrinken. Zelfs internetten lukte niet fatsoenlijk meer omdat er totaal geen CPU power meer over was, ook niet op mijn P4 2.4. (Of, beter gezegd, dit ging wel, maar uitermate traag.)

Nu runnen er 3 instanties tegelijk, elk met een deel van mijn MP3 collectie, ik kan nog steeds internetten, en zelfs met C++ en DreamWeaver werken, terwijl ook WinAmp nog op de achtergrond draait, en nóg is er processorpower over! Heerlijk; mijn MP3 collectie 3x zo snel geëgaliseerd, en ik kan gewoon doorwerken. En oh ja, ook E-mule downloadt op de achtergrond, en ik heb tussendoor nog een CD'tje gebrand. Tevens staan er nog twee PDF's open.

(En dit allemaal met een 7200 toeren Western Digital 120 GB schijf.)

Conclusie: single proc systemen zouden verboden moeten worden... ze zijn een kwelling voor de mensheid... en zeker voor een fervent multitasker. Die P4 2.4B was mijn laatste single processor systeem volgens mij.... :)

Edit:
Mijn voltages zijn en blijven goed met de Tagan voeding.

Voltage : Idle -> Volledige belasting

5.0 : 5.09 -> 5.08
3.3 : 3.371 -> 3.328
12.0 : 12.038 -> 11.986 tot 12.010

De computer ziet nu ook 1 runnende trhead als 25% processorgebruik, omdat er via HT 4 processoren zichtbaar zijn in plaats van 2. Moet ik nu, om de computer volledig te belasten, 4 of 2 threads runnen? Er zitten eigenlijk "maar" twee processoren in het apparaat, wat zou pleiten voor 2 threads, terwijl pas bij 4 threads de taskmanager 100% aangeeft. Ik merk wel dat de procs steeds warmer worden bij het starten van meer threads, van 1 tot 4, en dat pas bij de vijfde en latere thread de temperatuur van de procs niet meer toeneemt. Dat lijkt er ook op te duiden dat er 4 threads nodig zijn voor volle belasting.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 06-02-2004 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Anoniem: 41851 schreef op 06 februari 2004 @ 21:52:
De computer ziet nu ook 1 runnende trhead als 25% processorgebruik, omdat er via HT 4 processoren zichtbaar zijn in plaats van 2. Moet ik nu, om de computer volledig te belasten, 4 of 2 threads runnen? Er zitten eigenlijk "maar" twee processoren in het apparaat, wat zou pleiten voor 2 threads, terwijl pas bij 4 threads de taskmanager 100% aangeeft. Ik merk wel dat de procs steeds warmer worden bij het starten van meer threads, van 1 tot 4, en dat pas bij de vijfde en latere thread de temperatuur van de procs niet meer toeneemt. Dat lijkt er ook op te duiden dat er 4 threads nodig zijn voor volle belasting.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van de thread zélf in welke mate een cpu belast wordt, maar met één thread kun je één cpu nagenoeg volledig belasten hoor. Het is maar net hoeveel cpu resources zo'n thread pakt, dat kan meer zijn dan de 25% (helft v. een cpu) welke je in de taakmanager ziet staan.
Wat dat betreft geeft de taakmanager niet helemaal de juiste waarde's weer; de uitgangspositie is dat één enkele thread een cpu maximaal voor de helft kan belasten en dat is natuurlijk quatch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
jwpmzijl schreef op 03 februari 2004 @ 18:59:
LenM -> de ASUS PC-DL werkt met een standaard ATX 420 watt voeding. Ikzelf gebruik het nu al 4 maanden en alles is retestabiel (OK, ik overklok nergens - dat scheelt). Maar of 300 Watt voldoende is is twijfelachtig.
Dat is niet twijfelachtig, dat kan gewoon niet tenzij je een hele oude videokaart en heel laag geklokte CPU's en 1 HD hooguit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In de Asus handleiding staat zelfs:

"Gebruik minimaal een 235 watt voeding, en een 300 watt voeding voor een compleet geconfigureerd systeem."

300 watt is al onmogelijk, met 235 watt krijg je niet eens het bord geboot volgens mij. Wattage zegt niet alles, ampèrage op de verschillende lijnen is minstens net zo belangrijk. Echter, zelfs de sterkste lijnen kunnen een gebrek aan wattage niet opheffen. Andersom kan wel: veel wattage, maar weinig ampèrage zorgt voor een brakke voeding. (Zie bijvoorbeeld die hele goedkope 500 watt voedingen, van € 15 euro of zo, daar zou ik mijn dual Xeon niet aan vertrouwen. Dan liever nog een 350-400 watt Enermax of zo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1717

Vorig weekend in elkaar gezet. Eerst wat problemen met de 3ware kaart.
De 3ware kaart wou niet opstarten in SMP mode.
Na een weekend zitten zoeken op google en T.net. En diversen kernels
gecompiled. Ben ik er achter gekomen dat in de bios SMP versie op 1.4
moet staan.

Distro:
RedHat 9.0

Specs:
ASUS PU-DL
Dual Xeon 2.0 Ghz
4 * 512 Mb Corsair

3Ware Escalate 7605 12 poorts IDE ATA Raid
3C985 Fiber kaart

Naam is GoldStrike
Afbeeldingslocatie: http://www.fragzone.nl/img/xeon/xeon1.gif

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1717 op 08-02-2004 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 18:54
Draai op het moment op een Tyan 2668, maar wil toch naar een mobo met pci-x ivm scsi-raid. (http://www.tweakers.net/aanbod/product/53799/a)

heb gekeken naar de diverse merken en nu zit ik te twijfelen... :9

Tyan 2665
Intel SE7505VB2 (omdat deze zo lekker kaal is en onboard vga)
of de I-will DP533

alles icm een LSI MegaRaid en een aantal 10k6 seagate disken.

ik ben voor de rest super tevreden over Tyan, maar ga denk ik voor de Intel omdat deze minder "zooi" onboard heeft (op de onboard vga na, maar dit is wel relax om later het bord ooit in mijn server te zetten!).

De Tyan en I-will hebben veel meer mogelijkheden tot instellen van diverse zaken, zoals geheugen ect. OC doe ik niet met mijn bak (deze keer niet), en het moet gewoon stabiel zijn. De 7505 chipset rulez als je het aan mij vraagt.

Heeft iemand ervaring met het bord van Intel? Over de andere twee heb ik voldoende reviews gelezen (2cpu, etc)

[ Voor 3% gewijzigd door Zware Unit op 08-02-2004 21:50 ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
vries335 schreef op 08 februari 2004 @ 21:49:
Intel SE7505VB2 (omdat deze zo lekker kaal is en onboard vga)

....

Heeft iemand ervaring met het bord van Intel? Over de andere twee heb ik voldoende reviews gelezen (2cpu, etc)
Nou zó kaal is 'ie nou ook weer niet hoor: 100Mbit NIC, 1Gbit NIC, VGA, en S-ATA RAID controller :) Enige wat in feite mist is een FireWire aansluiting (geluid hoort sowieso niet onboard, maar da's mijn mening :P )

Ik heb dit bord dus en hij bevalt mij uitstekend :) Heb de S-ATA controller (Sillicon Image) uitgeschakeld in het BIOS omdat ik die niet gebruik, dus daar kan ik niks over zeggen maar voor de rest is het gewoon een bijzonder solide bord, goed afgewerkt en lekker ruim opgezet (duh, eATX :+ ).

Wat kan ik er verder over vertellen, ben nog niks negatiefs tegen gekomen. Misschien dat de 24pins powerconnector op een iets betere plaats had kunnen zitten maar eigenlijk is dat een non-issue. Enige waar ik even om gescholden heb was de plaatsing van de cpu fan headers: nadat ik alles ingebouwd had vond ik 't een beetje lastig de connector te bevestigen. Maar dat was dan ook alles :P

En het bord is snel zat, niet langzamer dan een ander E7505. De grootste verschillen in performance komen vaak voort uit het geheugen subsysteem maar dat presteert prima als ik de Sciencemark2 membench waardes vergelijk met die van andere E7505 borden (zie deel 1 van deze thread).

Mocht je iets specifieks willen weten, vraag gerust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Anoniem: 41851 schreef op 08 februari 2004 @ 01:59:
In de Asus handleiding staat zelfs:

"Gebruik minimaal een 235 watt voeding, en een 300 watt voeding voor een compleet geconfigureerd systeem."

300 watt is al onmogelijk, met 235 watt krijg je niet eens het bord geboot volgens mij. Wattage zegt niet alles, ampèrage op de verschillende lijnen is minstens net zo belangrijk. Echter, zelfs de sterkste lijnen kunnen een gebrek aan wattage niet opheffen. Andersom kan wel: veel wattage, maar weinig ampèrage zorgt voor een brakke voeding. (Zie bijvoorbeeld die hele goedkope 500 watt voedingen, van € 15 euro of zo, daar zou ik mijn dual Xeon niet aan vertrouwen. Dan liever nog een 350-400 watt Enermax of zo.)
Tuurlijk je hebt helemaal gelijk maar als je nog een beetje toekomst plannen hebt dan zou ik voor een dure gaan, iets in de trant van een 480 Watt Antec Truepower, deze heb ik dan toevallig ;) al heb ik dan geen Dual Xeon, maar als ik over zou gaan heb ik nog wat aan deze voeding ;) evenals nu dus die nieuwe prescotts er zijn die nemen ook een hoop stroom, en het wordt alleen maar meer als het zo doorgaat (kijk in de toekomst ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Abbadon schreef op 08 februari 2004 @ 22:36:
[...]

Nou zó kaal is 'ie nou ook weer niet hoor: 100Mbit NIC, 1Gbit NIC, VGA, en S-ATA RAID controller :) Enige wat in feite mist is een FireWire aansluiting (geluid hoort sowieso niet onboard, maar da's mijn mening :P )
Voor alleen het afspelen van mp3's en dvd's kan onboard sound voldoende zijn. De nieuwste Tyan Thunder's hebben een digitale S/PDIF wat bij mijn Thunder K8W gewoon goed klinkt op een Harman Kardon AV receiver. Ik heb geen geluidskaart meer nodig (het werkt bovendien veel beter dan die ranzige SBLive! op m'n dual Athlon XP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Abbadon> maar kun je bij de intel nu de geheugen timing instellen ? bij tyan kon je dat niet met de eerste bios, maar vanaf 1.02nogwat wel. Maakte behoorlijk wat uit in de benchmarks.....

de s-ata gaat toch uit, de g-bit lan is zeker relax samen met de 10/100mbit mocht hij ooit in mijn server verdwijnen _/-\o_

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-04 23:30
Abbadon schreef op 08 februari 2004 @ 22:36:
[...]

Als ik vragen mag, waarom zijn het dan geen 2 1gbit nics?
Ik ben zelf niet zo thuis in de dual markt, maar dat klinkt mij het zelfde in de oren als in een normale pc een 10 en 100mbit nic doen, moet je toch altijd wachten op de traagste (10mbit) nic :?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40104

RS_003 schreef op 09 februari 2004 @ 17:10:
[...]

Ik ben zelf niet zo thuis in de dual markt, maar dat klinkt mij het zelfde in de oren als in een normale pc een 10 en 100mbit nic doen, moet je toch altijd wachten op de traagste (10mbit) nic :?

Je kunt dan de 1gbit gebruiken voor intern gebruik en de 100mbit voor je internet, dat is meestal toch niet meer dan 100mbit. Verder heb je met 2 gbit nic's dat deze veel meer bandbreedte op je bus in beslag nemen bij 100% usage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Anoniem: 40104 schreef op 09 februari 2004 @ 17:30:
[...]

Je kunt dan de 1gbit gebruiken voor intern gebruik en de 100mbit voor je internet, dat is meestal toch niet meer dan 100mbit. Verder heb je met 2 gbit nic's dat deze veel meer bandbreedte op je bus in beslag nemen bij 100% usage.
Oké bedankt voor je uitleg, maar wat als het als een soort doorvoer station moet fungeren? :) Dan is 2x 1gbit toch wel beter? of word je pc dan trager omdat het meer vergt van je systeem dat 100mbit sneller is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RS_003 schreef op 09 februari 2004 @ 17:44:
[...]

Oké bedankt voor je uitleg, maar wat als het als een soort doorvoer station moet fungeren? :) Dan is 2x 1gbit toch wel beter? of word je pc dan trager omdat het meer vergt van je systeem dat 100mbit sneller is :)
Dat trek je gewoon niet.

Je kunt niet bijvoorbeeld met één 1GBit NIC verzenden terwijl je met de andere downloadt op volle snelheid. 1GBit = 128 MB/s, en je kunt gewoon geen 256 MB/s over je bus heen gooien. Dat trekt-ie niet. Het 1GBit upload + 100MBit download (of andersom) trekt het wel, dat is namelijk 128 + 12.8 MB samen, en dat gaat wel over je bus. Het zou dus geldverspilling zijn om 2 1GBit nics op een bord te gooien.

(Correct me if I'm wrong...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Anoniem: 41851 schreef op 09 februari 2004 @ 18:03:
[...]

Dat trek je gewoon niet.

Je kunt niet bijvoorbeeld met één 1GBit NIC verzenden terwijl je met de andere downloadt op volle snelheid. 1GBit = 128 MB/s, en je kunt gewoon geen 256 MB/s over je bus heen gooien. Dat trekt-ie niet. Het 1GBit upload + 100MBit download (of andersom) trekt het wel, dat is namelijk 128 + 12.8 MB samen, en dat gaat wel over je bus. Het zou dus geldverspilling zijn om 2 1GBit nics op een bord te gooien.

(Correct me if I'm wrong...)
Bij deze ;)
De gigabit controllers die op dual xeon borden (zeker serverborden met pci-x) zitten zitten ook op de pci-x bus -> 64bit ipv 32bit -> bandbreedte *2 daarbij 100mhz pci-x ipv 33mhz pci -> banbreedte *3 -> totaal *6 = 6x130MB (ruwe bandbreedte 32bit/33mhz pci) is zo'n 800MB/s -> meer dan voldoende voor dual gigabit.

De meeste server borden voor dual xeon hebben dan ook WEL dual gigiabit, enkele hebben workstations veelal nog een 1gbit + 100mbit omdat men daar blijkkbaar nog geen noodzaak ziet voor dual gbit (vreemd, als je bedenkt dat het lijkt me maar 10 euro max. in productiekosten zal schelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
vries335 schreef op 09 februari 2004 @ 16:54:
Abbadon> maar kun je bij de intel nu de geheugen timing instellen ? bij tyan kon je dat niet met de eerste bios, maar vanaf 1.02nogwat wel. Maakte behoorlijk wat uit in de benchmarks.....
Geheugen timings kunnen helaas niet worden ingesteld. Maar met default waardes doet 'ie het niet zó slecht met de benchmarks hoor:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/scmark2_mem_e7505.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/sandra_memory.gif

Sciencemark 2.0 Membench en Sandra 2004.

1535MB Crucial registered ECC 2,5-3-3 met ECC enabled
RS_003 schreef op 09 februari 2004 @ 17:10:
[...]

Ik weet de exacte beweegreden niet maar ik denk uit kostenoverwegingen en een splitsing in beheer (via 10/100) en data (1Gbit). Vergeet ook niet dat dit geen puur serverbord is, het houdt 't midden tussen een workstation en server bord (AGP Pro maar tevens on-board PCI VGA).
Overigens, de 1GBit NIC hangt aan een 64bits 66MHz PCI bus en de 10/100 hangt aan de 32bits 33MHz PCI bus.
Femme schreef op 09 februari 2004 @ 00:44:
[...]

Voor alleen het afspelen van mp3's en dvd's kan onboard sound voldoende zijn...
Daar heb je gelijk in, er is wel leuk on-board geluid te krijgen (o.a. SoundStorm e.d.) maar ook héél veel rommel. Zelfde geldt voor zoveel van die on-board 'RAID controllers', dat moet ik ook niet; ik wil gewoon zélf goed spul in m'n PCI sloten prikken :) Maar dit is dan ook iets persoonlijks en voor menigeen zal dit niet (hoeven) gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Abbadon schreef op 09 februari 2004 @ 19:40:
[...]

Ik weet de exacte beweegreden niet maar ik denk uit kostenoverwegingen en een splitsing in beheer (via 10/100) en data (1Gbit). Vergeet ook niet dat dit geen puur serverbord is, het houdt 't midden tussen een workstation en server bord (AGP Pro maar tevens on-board PCI VGA).
Overigens, de 1GBit NIC hangt aan een 64bits 66MHz PCI bus en de 10/100 hangt aan de 32bits 33MHz PCI bus.

[...]
de 64bits pci bus heeft toch wel genoeg bandbreedte voor 2 gbit nics? Dat een 32bits 33mhz pci bus het niet trekt is logisch die haalt toch maar max 133mb's ? :)

Maar goed, bedankt voor je antwoord, heb ik weer wat geleerd :)

[ Voor 35% gewijzigd door Roberto op 09-02-2004 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hád het kunnen weten. Er is er altijd één die het beter weet. :(

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40104

RS_003 schreef op 09 februari 2004 @ 20:14:
[...]

de 64bits pci bus heeft toch wel genoeg bandbreedte voor 2 gbit nics? Dat een 32bits 33mhz pci bus het niet trekt is logisch die haalt toch maar max 133mb's ? :)

Maar goed, bedankt voor je antwoord, heb ik weer wat geleerd :)
De max van gbit is 125 MB/s dus dat klopt niet, een 32bit gbit doet volgens mij max 466mbit. Dat is ongeveer 58 mb/s. Houdt er ook rekening mee dat de server meestal niet eens de beperkende factor is, ik heb ook gbit ("echte" 64bit) tussen server en clients en omdat de schijven in de workstations niet sneller schrijven haal ik meestal niet meer dan 15-20 MB/s down per workstation. Waar de raid in de server makkelijk 100-200 MB/s read speeds haalt.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 40104 op 09-02-2004 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
heb nu een beter bord gevonden:

Supermicro X5DAL-G

Erg relax. Weet alles niet of hij ook non-ecc geheugen pakt....

"Supports registered ECC memory and unbuffered ECC/non ECC
memories"
staat er op de site..... dus unbuffered non ECC, maar de handleiding spreekt dit weer tegen 8)7

heb sww effe gemailt om de prijs op te vragen.... denk ook rond de 500 euro.

en deze is nu echt KAAL! (op de onboad G-bit lan na dan ;))

http://server030.demon.nl.../SuperMicro%20X5DAL-G.pdf
http://server030.demon.nl.../SuperMicro%20X5DAL-G.jpg

en de supermicro heeft een pci-x 133 mhz slot en de intel gaat tot 100mhz.... (merk je niet)

nu eerst effe snel mijn oude bord verkopen voordat ik deze (of de intel) kan bestellen : http://www.tweakers.net/aanbod/product/53799/a

[ Voor 31% gewijzigd door Zware Unit op 10-02-2004 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

vries335 schreef op 10 februari 2004 @ 00:17:
en de supermicro heeft een pci-x 133 mhz slot en de intel gaat tot 100mhz.... (merk je niet)
Intel specificeert die 133mhz niet zozeer, maar ook bij de intel hoort het zo te zijn dat als slechts een van de PCI-X sloten uit de 1e groep wordt gebruikt deze op 133MHz kan draaien.
offtopic:
Als SWW meer dan 425 voor dat bord zou vragen moet je me maar even een mailtje sturen ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-04 13:05
vries335 schreef op 10 februari 2004 @ 00:17:
heb nu een beter bord gevonden:

Supermicro X5DAL-G

Erg relax. Weet alles niet of hij ook non-ecc geheugen pakt....

"Supports registered ECC memory and unbuffered ECC/non ECC
memories"
staat er op de site..... dus unbuffered non ECC, maar de handleiding spreekt dit weer tegen 8)7
Ik heb de X5DAL-TG2 en ook daar sprak SuperMicro zichzelf tegen ivm het te gebruiken geheugen. Ik heb nu reeds een maand of 5 standaard Samsung DDR333 geheugen erop zitten (Dus geen ECC en unbuffered). Werkt perfect. Het bord schijnt echter wel kritisch te zijn met het geheugen dus zorg wel voor goede kwaliteit geheugen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

True, maar 95 euro meer voor een 2e gigabit en sata?
[edit]Nou jah, daar ging de opmerking niet over, maar puur ter indicatie... Dat bord is zo'n 95 duurder, en dat lijkt me zonde tov degene hij zelf voorstelde ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Kippenijzer op 10-02-2004 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Hallo,

Supermicro X5DAL-G is leverbaar voor 472,- EUR incl. BTW

dit board ondersteunt ook unbuffered non-ecc geheugen

Met vriendelijke groet,

SWW Computer
Sai Wing Wu

lijkt me duidelijk, heb trouwens nu twee modules corsair 512 pc2100 en deze kan ik natuurlijk prima gebruiken icm de supermicro

Juicy: kan je misschien effe een memmory benchmark posten?

[ Voor 10% gewijzigd door Zware Unit op 10-02-2004 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste dual Xeon owners :> ,

laat ik toch nog even wat van me horen:)

zoals sommigen van jullie mischien weten heb ik een tijdje geleden aangegeven een systeem te hebben besteld bij Alternate Computers.

ik heb dit echter gister geannuleerd wegens tegenvallende service bij deze zaak en het nadrukkelijk achterwege laten van informatie over de status van mijn bestelleing zelfs als ik hier om vroeg. Een andere meewegende rede voor het annuleren van de order is een mooi aanbod dat ik het gekregen voor een dual opteron 242 systeem. ook de benches van de opterons op DTP vlakken lagen over het algemeen hoger dan die van de Xeons. mede hierdoor heb ik dus besloten mijn vertrouwen in Alternate op te zeggen en mij in zee te storen met deze andere aanbieder(kennis).

hier heb ik opnieuw spullen besteld en mijn configuratie zal er met een dikke week zo uit zien:

2X Opteron 242 (1.6 ghz, 1mb cache, etc.)
Tyan Tiger K8W (onboard; sound, lan, etc.)
Samsung SD-616 dvd-speler Zwart
Iiyama E431S-B 17 inch, Zwart, speakers
Asus V9560 Video Suite 128 MB
Chieftec DA-01BD kast Zwart
Seagate Barracuda 7200.7 120 GB, 7200 rpm, 8 MB (IDE)
2X Corsair TWINX 512mb, Registered, PC3200, 400 MHz, (1024 totaal)
Silverlook Multimedia Keyboard
Logitech Pilot Wheelmouse, optish, Zwart

al in bezit:

floppy drive :)
Microsoft XP Pro - workstation servicepack 1

To buy list:

Iiyama E431S-B
2x WD raptor 74g
(met een jaar of 3 mischien een upgrade naar s939)

hier ga ik uiteraard foto's van maken, zowel van de assemblage als van de benches.

om even dit systeem te motiveren (voel ik me niet toe verplicht maar ik wil de tamelijk iritante vragen vermijden):

ik ben een fervent DTP'r en verdien, het is mijn opleiding en ik freelance voor willekeurige bedrijfen. een andere reden is dat ik graag een systeem wil dat een aantal jaren goed mee draait en niet na een aantal programma en aplicatie updates een hoop geld nodig heeft om vlekkeloos te draaien.

tpoic change
helaas ben ik bang dat het vervolg op mijn opteron/xeon avontuur verder moet gaan op de dual AMD forums. wat ik bijzonder jammer vind omdat deze forums een stuk activer en begaand zijn. ik heb darom ook besloten het hierbij te houden wat GoT betreft over mijn nieuwe systeem.

mochten jullie toch benieuwt zijn naar de afloop dan houd ik jullie graag op de hoogte...

hoogachtend,

Soulstealer

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 102658 op 11-02-2004 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hm.... eh... tja, er is op GoT echt wel genoeg discussie over dual AMD's, misschien zelfs meer dan over dual Xeons.

Kijk ook eens op de fora van 2cpu.com.

In elk geval, ik zou bijna over Alternate zeggen: "I told you so!" Ik heb daar uitdrukkelijk niet besteld vanwege de slechte shopsurvey invullingen. (Dat heb ik ook in het 1ste deel van dit Xeon topic gezegd.)

In elk geval, of je nu gaat voor Xeon of Opteron: veel plezier met je dual. Misschien ga ik op een gegeven moment ook wel naar een AMD, misschien nog naar een Opteron later, of naar zijn opvolger, of ik blijf bij Intel; dat bekijk ik wel weer tegen de tijd van een volgende upgrade.

Maar ik blijf bij mijn eerder geposte mening: voor zwaar multitasking gebruik zou een single verboden moeten worden. :) Die P4 is mijn laatste single PC ooit geweest, zeer waarschijnlijk.

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 11-02-2004 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41851 schreef op 11 februari 2004 @ 20:49:
Hm.... eh... tja, er is op GoT echt wel genoeg discussie over dual AMD's, misschien zelfs meer dan over dual Xeons.

Kijk ook eens op de fora van 2cpu.com.
tru"... het is echter wel zo dat dit het enige forum is (mede dankzij jou en BalusC) waar er niet zo gekwijlt word en er gewoon wat dieper op de inhoud ingegeaan word. metname op 2cpu en de meeste AMD fora hebje te maken met mensen die vervelende vragen stellen als "wat kost dat?" en "waar heb je dat nou voor nodig" of nog erger "dat kan makkelijk met een single systeem, je gooit geld weg"... (dit is ook de rede dat ik er een motivatie bij gezet heb....

dit is het enige enigzins kinderlijke-puber vrije forum waar ik mijn systeem (want dat vind ik leuk om te doen) als discussie punt (of af-en-toe toch kwijl punt ;) ) voor te leggen. en om hier met mensen die echt een beetje over hun commentaar hebben nagedacht.
In elk geval, ik zou bijna over Alternate zeggen: "I told you so!" Ik heb daar uitdrukkelijk niet besteld vanwege de slechte shopsurvey invullingen. (Dat heb ik ook in het 1ste deel van dit Xeon topic gezegd.)
en over Alternate: shoot me, plz!
In elk geval, of je nu gaat voor Xeon of Opteron: veel plezier met je dual. Misschien ga ik op een gegeven moment ook wel naar een AMD, misschien nog naar een Opteron later, of naar zijn opvolger, of ik blijf bij Intel; dat bekijk ik wel weer tegen de tijd van een volgende upgrade.

Maar ik blijf bij mijn eerder geposte mening: voor zwaar multitasking gebruik zou een single verboden moeten worden. :) Die P4 is mijn laatste single PC ooit geweest, zeer waarschijnlijk.
dank je, dit is wat ik bedoel met het prettige element aan deze fora. ik ben zowiezo nooit echt van de "intel kant" geweest. vooral om dat ik de prestatie verschillen met de Xp's in realte met het prijs verschil een rede om tot nu toe altijd voor AMD te hebben gekozen.

wat dual betreft, ik ben het helemaal met je eens, toen ik het voor het eerst probeerde was ik helemaal weg. voorbeeld:

ik heb geprobeert om programma's als illustrator, indesign, photoshop en quark op een pentium 3.0 (800 mhz) te draaien. ik vond dit nog steeds te traag gaan om als een waardige opvolger voor mijn trouwe ouwe powermac te dienen... echter doen ik een dual xeon 2.4 probeerde... alles ging echt soepel en super stabiel... dit moest het echt worden.. ben bang dat ik hier erg veel plezien van ga beleven;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102658 schreef op 11 februari 2004 @ 21:14:
tru"... het is echter wel zo dat dit het enige forum is (mede dankzij jou en BalusC)
Bedankt voor je compliment 8)
waar er niet zo gekwijlt word
Hehe, je had mij eens moeten zien toen BalusC zijn bak voor het eerst postte... gelukkig had ik net de grond gestofzuigd en gedweild, dus mijn tong is niet erg vies geworden :) Het kostte wel wat moeite om hem daarna weer op te rollen en binnen te houden... :P

Effe kwijlen over nieuwe hardware is zo nu en dan wel eens prettig; het geeft je weer iets om naar uit te kijken voor je volgende upgrade... of naar de opvolgers van die uitermate vette hardware.
en er gewoon wat dieper op de inhoud ingegeaan word. metname op 2cpu en de meeste AMD fora hebje te maken met mensen die vervelende vragen stellen als "wat kost dat?" en "waar heb je dat nou voor nodig" of nog erger "dat kan makkelijk met een single systeem, je gooit geld weg"... (dit is ook de rede dat ik er een motivatie bij gezet heb....
Als je alleen maar dingen doet die niet continue rekenkracht vereisen, zoals Word, internet, mail, IRC...., dan ga je niet voor een dual. Van Internet Explorer en IRC en Word kun je tientallen vensters open hebben zonder dat het traag wordt. Dan ben je inderdaad geld aan het weggooien.

Wil je multithreaded taken uitvoeren, of veel zwaardere singletaken tegelijk, dan is dual handig. Zie mijn post hoger, waarin ik het geluid mijn MP3's laat heregaliseren. Ik kan nu 2x het programa starten, elk op een verschillend deel van mijn collectie, en nóg Baldur's Gate II runnen (of Unreal 2k3, al is dat wat trager dan), terwijl op mijn P4 2.4 de hele PC dichtzat. Ik wil gewoon mijn zwaardere taken (die niet mijn directe aandacht nodig hebben) kunnen doen, zonder dat ik dan moet stoppen met de rest van hetgeen ik wil doen. Een dual is de oplossing, en ik heb al sinds 2000 zo'n bak geaspireerd. Nu heb ik er eindelijk een, en als ik aan iets gehecht raak, dan blijft het bij mij lang. (Ik ben om de een of andere reden gehecht aan mijn Asus 8460 Ti-4600, die ik wellicht nooit meer verkoop, en aan mijn 3 jaar oude Siemens i35...)

Hetgeen ikzelf jammer vind van de PC-DL thread(s) op 2cpu is dat er bijna alleen maar wordt gediscussieerd over volt-mods, soldeerwerk en het overklokken van de Xeons, omdat de PC-DL daarvoor een van de meest geschikte borden is. Die voltmods en het solderen kun je wel riskeren, want de PC-DL is toch een goedkoop bord... Nou, voor de die-hard dual gebruikers is dat misschien zo, maar ik vind een moederbord van 230 euro NIET goedkoop! Als het moet, heb ik daarvoor een XP CPU, Asus een moederbord, en 256 of misschien wel 512 MB geheugen. Er wordt bijna geen aandacht besteed aan de mensen die hun PC-DL serieus willen gebruiken; het bord wordt daar een beetje als speelgoed behandeld. Ik vind het best vreemd dat er ook nog geen review op 2cpu is verschenen... het meest populaire dual board sinds de BP6 en de A7M266D, waarschijnlijk het meest populaire dual Xeon bord ooit, en 2cpu reviewed het niet. Ook de A7M266D is niet gereviewed. Lekker dan... :/

Op mijn vraag daar op het forum (over de hoge aangegeven temps van de northbridge, die ik overigens zwaar in twijfel trek) werd geantwoord:

Sorry, maar je moet meer ventilators installeren. Ik heb 2 intake en 2x exhaust @ 1500 toeren; dat moet echt wel genoeg zijn.
dit is het enige enigzins kinderlijke-puber vrije forum waar ik mijn systeem (want dat vind ik leuk om te doen) als discussie punt (of af-en-toe toch kwijl punt ;) ) voor te leggen. en om hier met mensen die echt een beetje over hun commentaar hebben nagedacht.
Dit forum is voornamelijk puber- en kinderlijk vrij, omdat mensen met te weinig niveau de discussies toch niet snappen, en dus wegblijven, omdat het voor hen niet interessant is. Als ze herrie schoppen, dan worden ze daar door mods wel op gewezen en gecorrigeerd; desnoods permanent, als je snapt wat ik bedoel.
en over Alternate: shoot me, plz!
:z
Schaf jij eerst maar die Dual Opteron aan, en zet in je testament dat ik hem krijg als je overlijdt... dan kom ik daarna wel langs met een dikke gun. >:)
dank je, dit is wat ik bedoel met het prettige element aan deze fora. ik ben zowiezo nooit echt van de "intel kant" geweest. vooral om dat ik de prestatie verschillen met de Xp's in realte met het prijs verschil een rede om tot nu toe altijd voor AMD te hebben gekozen.
Ik ben ook niet die-hard vóór het ene merk of het andere. Ik heb wel een voorkeurslijstje, maar dat is niet in steen geschreven. Ik ben mij er ter dege van bewust dat de Opteron een betere processor is dan de Xeon, maar ik kan zo'n systeem op het moment niet betalen, of het zou een Opteron 1.4 moeten worden, en die trekt het gewoon niet tegen een Xeon 2.67. Daar heb je toch echt een Opteron 1.8 voor nodig, en daar heb ik gewoon het geld niet voor. Ik kijk naar wat ik betalen kan, overweeg dan de opties, en kies wat voor mij het beste is. Had iemand me nog 750-1000 euro meer gegeven, dan had hier nu waarschijnlijk een Opteron 1.8 gestaan. Maar dat geld heb ik niet, dus komt er een Xeon; voor mij het beste wat er op het moment te krijgen is.

Ik raad ook mensen een AMD of een Intel aan, afhankelijk van de omstandigheden op het moment, en natuurlijk op basis van de voorkeuren van die mensen.
wat dual betreft, ik ben het helemaal met je eens, toen ik het voor het eerst probeerde was ik helemaal weg. voorbeeld:

ik heb geprobeert om programma's als illustrator, indesign, photoshop en quark op een pentium 3.0 (800 mhz) te draaien. ik vond dit nog steeds te traag gaan om als een waardige opvolger voor mijn trouwe ouwe powermac te dienen... echter doen ik een dual xeon 2.4 probeerde... alles ging echt soepel en super stabiel... dit moest het echt worden.. ben bang dat ik hier erg veel plezien van ga beleven;)
Zeker ga je daar wel plezier aan beleven. Desnoods waardeer je later wel op naar snellere Opterons. Als je nu uit kunt met de wat tragere 1.6 (die zeker op kunnen tegen de Xeon 2.4), dan zit je goed; zeker als over een dik jaar de 64-bits software uitkomt. Misschien ga je uiteindelijk dan zelfs nog wat beter zitten dan ik met m'n Xeon setup. Maar ja, baas boven baas... misschien werk jij nog met je Opteron tegen de tijd dat ik zijn opvolger ga aanschaffen :)

Wat mij betreft mag je best blijven rondhangen op GoT hoor, er lopen een paar Athlon64 / Opteron threads, en een AMD dual thread die eigenlijk hetzelfde gaat als deze hier. En zoals je ziet bestaan de P4 / Xeon threads vreedzaam naast de Athlon / Opteron threads, zonder dat de posters van beide threads elkaar constant in de haren vliegen. Sommigen hebben zelfs Intel én AMD systemen, en posten in beide threads.

Veel plezier verder op GoT, en met je dual, wat het dan ook moge worden.

PS: Lange post, harharhar. Veel plezier, Sander0105 >:)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 11-02-2004 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
ik heb em weer gelezen :) je blijft jezelf overtreffen. Ik heb trouwens wat met koeling rond de northbridge gerommeld maar echt helpen doet et niet :S begin haast te denken dat Asus de temp. sensor fout uitleest....
(kort en bondig... thats my name ;))

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik geloof je niet :/ :+
je blijft jezelf overtreffen.
Tja... het kan altijd langer :) Ik krijg graag veel informatie, en dan geef ik ook veel (achtergrond)informatie.
Ik heb trouwens wat met koeling rond de northbridge gerommeld maar echt helpen doet et niet :S begin haast te denken dat Asus de temp. sensor fout uitleest....
Ik heb er al een 80mm fan voorgehangen, met de kast open... daling van 2 graden, dat is dus niet noemenswaardig. Volgens mij stijgt die temperatuur exponentieel of zo... of er zit inderdaad een calibratiefout in de sensor.
(kort en bondig... thats my name ;))
Er zijn ook mensen die dat "beperkt" noemen. >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
ik ben me inmiddels niet meer zo druk gaan maken om die temps. De temp die hij aanhoud is ook vrij stabiel. misschien dat het nog in een biosupdate gefixed gaat worden (als het werkelijk een "uitlees"fout is)
Inderdaad zijn die topic over de PC-DL op 2cpu een beetje nutteloos aan het worden voor mensen die er gewoon mee willen werken.

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
Dromer schreef op 03 februari 2004 @ 02:59:
Ik zit overigens me even het volgende af te vragen.
Ik heb nu.
Intel SE7505VB2
2 x 2.4Ghz 400Fsb
2GB ram
elite 1600 128mb cache
5 x 15k cheetah

Zou het veel zin hebben te upgraden naar 533Mhz procs.
Mijn gevoel zegt uiteraard van wel alleen schiet ik er daadwerkelijk merkbare ( dus geen meetbare ) resultaten mee op?
Meetbaar is niet interesant, ik zou het echt moet merken.
Mijn voorkeur gaat van naar 2.8's uit.
Iemand hier nog info/gedachten over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Leuk, nog een dual Opteron-gebruiker. Misschien moeten we ons eigen threadje gaan starten :) . Ik ben tot op heden zeer tevreden over m'n vernieuwde systeem. De Opterons zijn rock solid en ondanks hun lage kloksnelheid (het zijn nu nog 240's) snel genoeg voor wat ik er mee wil doen.

Femme schreef op 11 februari 2004 @ 23:30:
Leuk, nog een dual Opteron-gebruiker. Misschien moeten we ons eigen threadje gaan starten :) . Ik ben tot op heden zeer tevreden over m'n vernieuwde systeem. De Opterons zijn rock solid en ondanks hun lage kloksnelheid (het zijn nu nog 240's) snel genoeg voor wat ik er mee wil doen.
ja idd mooi idee:)... ik heb een aantal mensen gesproken die idd zeer tevreden waren over de spabiliteit van hun opteron systeem... en het is idd mischien een idee om zo'n thead te starten, vooral omdat de opteron nog niet lang op de markt is maar toch al aan een hevige prijs daling is onderheven voorzie ik een grote toename in opteron gebruikers... heb jij jouw systeem al gebenched.. ben benieuwt :)

Dromer schreef op 11 februari 2004 @ 23:18:
[...]

Iemand hier nog info/gedachten over?
ik denk dat het niet veel zin heeft om naar een 533 up-te-graden... het is wellicht een goed idee om de overstap te maken als de 800mhz een beetje in prijs is gezakt (als hij uitkomt).. de rest van je systeem zier er toppie iut.. ik zou gewoon wachten.. zonde van het geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-04 08:09
ik heb sinds 2 dagen ook een xeon systeem, een ms-9121 (e7505) van MSI. Het is een WTX bord, dus lekker groot en dat is ook meteen mijn probleem... hij past niet in m'n standaard kast en dat wil ik wel graag. Nu wil ik dit bord gaan verkopen een Asus PC-DL kopen. Nu weet ik dat het geheugen niet mee kan (is registered op de 7505) maar kunnen de processors wel gewoon over? Het zijn 2,4Ghz dingen met 512kb cache...
Verder nog dingen, naast die pci-x bussen die ik ga missen op de Asus?

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alleen een max van 4gig geheugen ipv 16gig. voorderest alleen maar voordelen sneeller geheugen etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moriaty schreef op 13 februari 2004 @ 21:48:
ik heb sinds 2 dagen ook een xeon systeem, een ms-9121 (e7505) van MSI. Het is een WTX bord, dus lekker groot en dat is ook meteen mijn probleem... hij past niet in m'n standaard kast en dat wil ik wel graag. Nu wil ik dit bord gaan verkopen een Asus PC-DL kopen. Nu weet ik dat het geheugen niet mee kan (is registered op de 7505) maar kunnen de processors wel gewoon over? Het zijn 2,4Ghz dingen met 512kb cache...
Verder nog dingen, naast die pci-x bussen die ik ga missen op de Asus?
Registered geheugen, PCI-X bussen, officieel gevalideerde i7505 chipset....

Ondanks dat ik zelf een PC-DL heb, moet ik gewoon toegeven dat je een bord hebt dat superieur is aan de PC-DL op bovenstaande gebieden. Draai je SCSI, of dikke DRAID configs? Dan houd je i7505 maar beter. Dan ga je PCI-x missen.

Als ik het geld ervoor had gehad, was ik voor wellicht ook voor een i7505 bord gegaan, maar dat heb ik niet, dus ging ik voor de Asus PC-DL. De PC-DL heeft bijvoorbeeld een hogere geheugenperformance. Hij mist echter PIC-X. Hij is niet officieel gevalideerd, maar hij past wel in een gewone ATX kast. Keuzes, keuzes.

Als ik jou was, zou ik lekker je kast verkopen en een andere halen, en dat bord houden. Wil je perse een ATX bord, kijk dan eens naar de E7505 Master-2F. Deze is ook gebaseerd op de E7505, en ook beter dan de PC-DL op dat gebied. Je kunt je geheugen dan ook meenemen. Het bord heeft echter geen PCI-X.

Mijn hoofdreden om voor de PC-DL te gaan waren:

1) Prijs
2) Unregistered geheugen mogelijk (indirect ook de prijs dus, en ik had er al 512 MB van.)

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 13-02-2004 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

altijd uigebreider heh? ;)

en dat terwijl er eigelijk exact het zelfde staat... alleen het mijne is een stuk objectiever... zo laat je mensen een mening vormen (jah ik probeer overal een voordeel uit te putten ;) :P )

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 102658 op 14-02-2004 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lolz >:)

("In der Beschränkung zeigt zich der meister", zei Goethe ooit eens. Det klopt wel, maar niet als je iemand iets wilt uitleggen.)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 14-02-2004 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-04 08:09
mannen, bedankt voor de tips. Ik heb al een aantal mensen die geinteresseerd zijn in mijn bordje, maar ik moet er in ieder geval qua geld niet op achteruit gaan (het mag me dus niets kosten). Maar nog 2 vraagjes: die processors overzetten is dus geen probleem ? En, ik heb 2 vette zalmankoelers (Zalman 5100CUs) en die zijn redelijk groot:
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/148-175G.JPG
Ze passen dus echt prima op het MSI bord, maar wordt dat niet krap met de PC-DL?
Voor wat foto's van hoe ze op dit bord passen, zie http://www.gigakoe.nl/fotos/index.php?dir=2cpu

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Die passen erop ja,
ik heb er hier ook nog een liggen met een fanadapter zodat er een 80mm fan op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ey jongens,

het forum is een beetje aan het dood vallen. om dit enigsins tegen te gaan (althans een poging daartoe) heb ik een idee waardoor er weer eens een paar discussies kunnen ontstaan.

ik had het idee om met z'n allen een dual xeon systeem samen te stellen op basis van goede argumenten en overwegingen. dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen door een aantal budgets vast te stellen, bv drie(3) verschillende budgets vast te stellen als:

- Upgrade (enkel MB+CPU+RAM): €1250
- Middenstander (Scherm+MB+CPU+CASE+RAM+alle DD's+VGA): €2500
- Welthy bastard: (Scherm+MB+CPU+CASE+RAM+alle DD's+VGA): €4000

wat ook kan is het samen stellen van systemen afhankelijk van gebruiks doeleinden en daar allemaal het zelfde budget aan vast te knopen bv:

-3d renders (Scherm+MB+CPU+CASE+RAM+alle DD's+VGA): €3500
-Servers (Scherm+MB+CPU+CASE+RAM+alle DD's+VGA): €3500
-Beeldbewerking/DTP (Scherm+MB+CPU+CASE+RAM+alle DD's+VGA): €3500

dit kun je echter enkel doen als we de tijd nemen naar elkaar te luisteren (en mischien een nieuw topic openen).

eenuitgangs pubt is ook het niet zo te doen als T.net, tav USB-sticks, muis/toetsenbord en meer van dat soort kleine dingen. het is echter wel de bedoeling dat er ook over dingen als schermen en voedingen word gediscuseerd.

we kunnen dit echter ook gewoon niet beperkt houden tot de XEON cpu's maar gewoon dual in het algemeen. op deze manier het het stukje "midrange workstation" in de best buy guide van T.net een stuk uigebreider, dit omdat er natuurlijk ook onder de multitaskers verschillende gebruikers zijn met verschillende doeleinden en budgets.

ook denk ik dat we hiermee nieuwe(toekomstige) dual gebruikers een zetje in de rug kunnen geven tav het kiezen van de juiste configuratie

vertel me wat je er van vind en geef me gerust commentaar of je ideen.

grtz,

Soulstealer

P.S. to FIREPOWER: ik verwacht weer een lange heh;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Anoniem: 102658 schreef op 15 februari 2004 @ 17:16:
[..]
-Servers (Scherm+MB+CPU+CASE+RAM+alle DD's+VGA): €3500
[..]
LOL @ bold

en wat bedoel je met DD's?

Btw, een 1U server dual xeon bouw je toch voor ruim onder de 3500 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DD=DiskDrive (cd/floppy/harddisk, etc.)

en wat heb ik aan dat soort antwoorden, licht de "LOL" eens toe en kom eens een beetje uitgebreider met een ondervinding van het plan

edit: en ik was on de veronderstelling dat een 1U server uit 1 proc. bestond.. of ben ik nu gek? 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 102658 op 15-02-2004 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102658 schreef op 15 februari 2004 @ 17:16:
ey jongens,

....

grtz,

Soulstealer

P.S. to FIREPOWER: ik verwacht weer een lange heh;)
Goed idee. Ik doe wel mee.

Als we hiermee beginnen, krijg je wel een lange post. Nou kun je ernaar fluiten. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

haha eikel ;)

maar er staan een aantal tegenstellingen in, probeer eens te zeggen wat jullie er van vinden? moet het bv aan de hand van een budget of doeleinden? of heeft iemand een beter id?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Anoniem: 102658 schreef op 15 februari 2004 @ 17:26:
DD=DiskDrive (cd/floppy/harddisk, etc.)

en wat heb ik aan dat soort antwoorden, licht de "LOL" eens toe en kom eens een beetje uitgebreider met een ondervinding van het plan

edit: en ik was on de veronderstelling dat een 1U server uit 1 proc. bestond.. of ben ik nu gek? 8)7
LOL betreffende de monitor. Wat heb je aan een monitor voor een server. Een keer installeren en daarna alles remote (laat ik niet *nix generaliserend SSH zeggen ;P)

En er zijn zelf's 1U bakken met quad cpu :9~ 1U is gewoon een formaat. Erg plat (4.45cm) maar kunnen soms erg diep zijn (centimeter of 75)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jah is ook zo tav van die 1U servers

mischien heb je gelijk wat die server betreft, alleen vind ik wel dat je dan mischien met een tegen oplossing kan komen?

het zou best prettig zijn als iedereen gewoon ff zegt waar hij het mee oneens is, of hij het via budget of toepassing wil doen en eventueel nieuwe ideen inbrengen.

(mischien ook of je het verstandig acht een nieuw topic te openen mochten genoeg mensen mee willen doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

valt dood hier heh.... kom op reageer even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
Kunnen we de nieuwe Xeon 64bit niet bespreken :P Kwam net deze tegen op de frontpage:
http://www.tweakers.net/nieuws/31131

Gaan deze werken op de bestaande mobo's?? of gaan we over naar een nieuwe socket??? (beter niet :D)

Genoeg voer voor een pagina's vol :) (vooral met dank aan firepower ;))

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sander0105 schreef op 17 februari 2004 @ 22:39:
Genoeg voer voor een pagina's vol :) (vooral met dank aan firepower ;))
Terg mij niet! :( :'(

Je zou de documentatie in mijn Delphi/C++ code eens moeten zien.... het lijkt erop dat ik bang ben dat anderen mij niet begrijpen. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 17-02-2004 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Sander0105 schreef op 17 februari 2004 @ 22:39:

Gaan deze werken op de bestaande mobo's?? of gaan we over naar een nieuwe socket??? (beter niet :D)
Ik heb liever dat m'n huidige Xeon's op zo'n nieuw FSB800 bord gaan werken; hogere FSB en overclocken :P (m'n Xeon's zijn van de nieuwste stepping). Maar dat zal wel bij wishfull thinking blijven ben ik bang. Hoewel, op onderstaand Iwill bord zouden Nocona's werken en dit is een dual S604 bord:

Afbeeldingslocatie: http://www.gdm.or.jp/photo/2003/1009/03.jpg

Zie hier voor meer info. Leuk bord trouwens; i875P met 64bits/66MHz PCI sloten (ICH-S). Asus schijnt ook met zo'n bord te komen (PCH-DL).

Maar aangezien er nog weinig tot niks officieel is bekend gemaakt op dit gebied heb ik nog geen verwachtingen ooit m'n huidige Xeon's met 3+GHz in zo'n nieuw bord te kunnen laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ach jah:) laat dat plan ook maar zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat bord wat Abbadon noemt, is de Iwill DH800 Deluxe. Daarvan is niet eens bekend of het bord ooit uitkomt, en als het uitkomt dan is dat pas in Q3 2004. Dat is redelijk laat.

Er zijn ook geruchten over een Asus PC-DLH, met dezelfde specs als deze Iwill, maar ook daarover is niks bekend; geen releasedatum, en er wordt zelfs niet verteld of het bord in ontwikkeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84737

Ik heb net de mijne te koop gezet op tweakers.net (hier dus).
Dat was een Compaq Evo W8000 met 1 enkele 2.8Ghz HTT en een hoop inhoud.
Ik vraag me af wat zo'n machien nog op kan leveren. Want ja ze schrijven nogal af he die machienes. Ik doe 'em dus weg maar zonder de grafische kaart.
Nogmaals ik vraag hier niemand om erop te bieden, ik wil echter wel van de kenners weten wat dit mij kan opleveren.
Ik had 'em nl. ook op Marktplaats.nl geplaatst maar daar bieden ze alsof het een kloonbak is.
Graag ook als je zin heb ff je waarde beargumenteren.

Ik lijk nu een of andere noob met een workstation, en gedeeltelijk is dat ook zo maar ik heb deze via de zaak kennen kopen (Computer groothandel) voor een redelijke prijs. En ook geef ik toe dat ik hoofdzakelijk voor zijn looks (vooral het binnenwerk) deze bak heb aangeschaft. *** Ik hoop dat ik niet te ver afwijk van de topic ***

Dit zijn de specs:
1x Intel Xeon 2.8Ghz 512k 400mhz HTT
(evt. uitbreidbaar met 2e processor)
Intel i860 Chipset (400-533mhz bus)
2x 512mb RDRAM PC800 ECC dual channeled (uitbreidbaar tot 4gb en PC1066 ook mogelijk)
2x C-Rimms
1x 18gb w/u scsi3 15000k A-merk
1x 18gb w/u scsi3 10000k A-merk
1x 36gb w/u scsi3 10000k A-merk
1x pci modem 56k
1x Audigy 2 (WDM)
1x DVD-rom
1x cd-rw 48-24-48
4x USB
Intel Pro 100 netwerk aansluiting op moederbord
1x AGP Pro slot
4x PCI sloten
2x 64bits PCI sloten
2x scsi kanalen onboard (5 devices per kanaal)
1x narrow scsi onboard (voor externe apparaten)
afm. 50.2 cm x 25.4 cm x 59.7 cm
Gewicht: 26.4 kg
Foto: http://www.eshopinfo.de/av_detail/KPC513.html
***zonder monitor***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat is er met de 2e proc. gebeurt als ik vragen mag? die hoort er wel bij nmlk

• Cybersijp
  • Laatst online: 17:14
Nee hoor tweede processor is optioneel bij dat model, staat ook evt. bij de bestel-link(bij plaatje van pear).Wist je dat dan niet? dat xeon mobos evt.met een proc kunnen draaien?

Is geloof ik ook bij een xeon user in deel 1 van dit heerlijke xeon topic aan de hand.Weet zo niet 123 wat zijn usert naam is.HIj had ook xeon op 400Mhz draaien remember ik me :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Kippenijzer volgens mij.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Jupz, dom evaluatie bord wat overleed toen ik zo nodig de pci-x bridge moest cleanen.Die siert nu Terw-Dan's muur ;)
Daarop zat een enkele 2ghz/400 (wel 512kb cache). Ook heb ik er een enkele 1,5ghz/256kb op getest, enkele werd die als 800 mhz herkent ??
De 2ghz zit inmiddels met zijn broertje in een supermicro bord vrolijk dual te draaien.
Dan heb ik hier ook nog een intel se7501br2 bord (wel 533fsb) die met een single 2,4/533/512 draait. Single draaien kan altijd prima met de huidige xeons ;)

Anoniem: 58827

Anoniem: 102658 schreef op 11 februari 2004 @ 20:44:
Beste dual Xeon owners :> ,

laat ik toch nog even wat van me horen:)

zoals sommigen van jullie mischien weten heb ik een tijdje geleden aangegeven een systeem te hebben besteld bij Alternate Computers.

ik heb dit echter gister geannuleerd wegens tegenvallende service bij deze zaak en het nadrukkelijk achterwege laten van informatie over de status van mijn bestelleing zelfs als ik hier om vroeg. Een andere meewegende rede voor het annuleren van de order is een mooi aanbod dat ik het gekregen voor een dual opteron 242 systeem. ook de benches van de opterons op DTP vlakken lagen over het algemeen hoger dan die van de Xeons. mede hierdoor heb ik dus besloten mijn vertrouwen in Alternate op te zeggen en mij in zee te storen met deze andere aanbieder(kennis).

hier heb ik opnieuw spullen besteld en mijn configuratie zal er met een dikke week zo uit zien:

2X Opteron 242 (1.6 ghz, 1mb cache, etc.)
Tyan Tiger K8W (onboard; sound, lan, etc.)
Samsung SD-616 dvd-speler Zwart
Iiyama E431S-B 17 inch, Zwart, speakers
Asus V9560 Video Suite 128 MB
Chieftec DA-01BD kast Zwart
Seagate Barracuda 7200.7 120 GB, 7200 rpm, 8 MB (IDE)
2X Corsair TWINX 512mb, Registered, PC3200, 400 MHz, (1024 totaal)
Silverlook Multimedia Keyboard
Logitech Pilot Wheelmouse, optish, Zwart

al in bezit:

floppy drive :)
Microsoft XP Pro - workstation servicepack 1

To buy list:

Iiyama E431S-B
2x WD raptor 74g
(met een jaar of 3 mischien een upgrade naar s939)

hier ga ik uiteraard foto's van maken, zowel van de assemblage als van de benches.

om even dit systeem te motiveren (voel ik me niet toe verplicht maar ik wil de tamelijk iritante vragen vermijden):

ik ben een fervent DTP'r en verdien, het is mijn opleiding en ik freelance voor willekeurige bedrijfen. een andere reden is dat ik graag een systeem wil dat een aantal jaren goed mee draait en niet na een aantal programma en aplicatie updates een hoop geld nodig heeft om vlekkeloos te draaien.

tpoic change
helaas ben ik bang dat het vervolg op mijn opteron/xeon avontuur verder moet gaan op de dual AMD forums. wat ik bijzonder jammer vind omdat deze forums een stuk activer en begaand zijn. ik heb darom ook besloten het hierbij te houden wat GoT betreft over mijn nieuwe systeem.

mochten jullie toch benieuwt zijn naar de afloop dan houd ik jullie graag op de hoogte...

hoogachtend,

Soulstealer
Super mooie config Soulstealer, kep pas geleden een gelijkwaardige config besteld, maar dan met een Thunder K8S zonder AGP en 2 GB Kingston DDR 333 ECC-REG

Als server dan wel maargoed ;) ik hoop iig wel mijn huidige Athlon 64 bakkie herfst dit jaar up te kunnen graden naar een Dual Opteron 248 of hoger natuurlijk wat mijn portomonee zich kan veroorloven natuurlijk ;).

Om terug te komen op topic, waarom wordt er hier eigenlijk zoveel verwacht van de Noncona?
Niet flamend bedoeld hoor, maar voor zover ik gehoord en gelezen heetf heeft deze weer een hele lage IPC.

• Sander0105
Anoniem: 41851 schreef op 18 februari 2004 @ 12:39:
Dat bord wat Abbadon noemt, is de Iwill DH800 Deluxe. Daarvan is niet eens bekend of het bord ooit uitkomt, en als het uitkomt dan is dat pas in Q3 2004. Dat is redelijk laat.
Het ziet er naar uit dat ie er toch komt!! Ik vind het alleen jammer dat er maar 2 gewone PCI sloten op zitten. Is voor mij toch te weinig.
Voor de rest wel een :9~ bordje
Check de frontpage maar.
http://www.tweakers.net/nieuws/31174

tja...

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.