Die heb ik niet over het hoofd gezien. Ze zijn wel nog steeds duurder dan de PC-DL. Ondersteunen beide borden standaard geheugen? De specs weet ik niet zo uit het hoofd. De MSI K8D is voor mij te duur; zoveel wil ik niet uitgeven voor een mainboard. 250 euro is echt max; de PC-DL is het eerste dual bord dat voor mij nu aan die eis voldoet. Later, als mijn budget hoger wordt (bijbaantje naast de studie is ook niet alles) kan het zijn dat ik meer ga uitgeven. De K8W vereist ook nog eens registered geheugen volgens de site van Tyan...Femme schreef op 08 januari 2004 @ 00:35:
Blijkbaar heb je de Tyan Tiger K8W en de MSI K8T Master2 geheel over het hoofd gezien. De eerste is verkrijgbaar van 325 euro in Nederland en de tweede kost in de VS rond de 220 dollar. Beide hebben een standaard ATX formaat.
http://www.tyan.com/products/html/tigerk8w_spec.html
• 128-bit DDR memory bus
• Four 184-pin 2.5-Volt DDR DIMM sockets
• Supports up to 8GB of Registered DDR memory
• Supports PC3200 / 2700 / 2100 / 1600 DDR
...en dat wil ik op dit moment ook niet, omdat ik hier anders 1 GB Corsair PC3200 voor niks heb liggen. Als ik het verkoop, krijg ik voor dat bedrag zeker géén nieuwe 1 GB regged geheugen.
Tja... hoeveel mensen gebruiken hun huidige Windows en apps allemaal legaal? Als je dat opnieuw moet aanschaffen/upgraden, dan is de lol er al snel vanaf. Daarnaast, tegen de tijd dat dit echt mainstream en onmisbaar wordt voor de enthausiast (ik denk over misschien 3-4 jaar), dan ben ik toch aan een nieuwe PC toe, en voldoet een op dit moment aangeschafte Opteron toch niet meer.Het leuke aan dual Opteron voor de hobbyïst is dat hij met 64-bit besturingssysteem kan gaan spelen en over enige tijd ook een aardige prestatieverbetering kan verwachten door geoptimaliseerde software.
Een "wat" betere verhouding? De Opteron 240 (234 euro) op 1.4 GHz kan volgens mij (net?) niet opwegen tegen een Xeon 2.4, die ook ongeveer hetzelfde kost. Een Xeon 2.8 kost ongeveer 350 euro, waartegenover je een Opteron 242 op 1.6 GHz kunt zetten, voor ongeveer dezelfde prijs. Ook hier denk ik dat de Xeon op dit moment wint. Na optimalisatie van de applicaties komt de Opteron wellicht korter bij, of overtreft de Xeon misschien zelfs, maar dat duurt nog wel een tijdje.Dual Xeon heeft wel een wat betere prijs/performance bij de lager geklokte processors. Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt. Persoonlijk voel ik me meer aangetroken tot de dual Opteron vanwege zijn schaalbare architectuur en 64-bit support. Dual Xeon = 2x P4 op tragere gedeelde bus.
Als ik een Xeon systeem samenstel, en ik wil dan een Opteron systeem ernaast zetten met dezelfde algemene prestaties, dan is op dit moment het Xeon systeem een stukje goedkoper, vooral vanwege de PC-DL. Als geld geen rol had gespeeld (stel, ik had 2000 euro gehad in plaats van mijn huidige 1000) dan had ik waarschijnlijk wel voor het Opteron systeem gekozen.
Indien ik voor 1000 euro een Opteron systeem in elkaar zet, (als ik dat al kan) dan is dat systeem trager dan het Xeon systeem dat ik nu op het oog heb. (Ik heb 2 processoren, een moederbord, en een nieuwe voeding nodig. Voor het Opteron systeem ook nog 2x512 MB regged geheugen.) Ik vind op dit moment de Xeon + PC-DL de beste combinatie voor de thuisgebruiker die een dual systeem wil aanschaffen. Als er nieuwere chipsets en borden voor een dual Athlon MP waren geweest, met USB2.0, hogere FSB's en dergelijke, dan was misschien zelfs dat platform nu nog steeds de beste aanschaf voor een thuis-dual. Als je het beste dual systeem wil hebben, dan moet je inderdaad voor de Opteron gaan. Maar daar betaal je dan ook voor.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 08-01-2004 01:28 ]