[Ervaringen] Dual Xeon workstations

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:
  • 6.782 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-12-2024
De eerste BB-guide van 2004 staat inmiddels online. Op 25 november 03 voorspelde ik dat de opteron pas in het 2de kwartaal zou worden opgenomen in de BB-guide. Sorry jongens ik zat daar fout, Femme heeft het voor elkaar om dit nieuwe speeltje eerder op te nemen. Dit kon door een lichte daling van diverse componenten (lage dollarkoers) en een kleine vermindering van het beschikbare interne geheugen (1 Gig i.p.v. 1,5 Gig).

Hebben wij die in de laatste maanden een dual XEON hebben aangeschaft het nu verkeerd gedaan??
Hell no, zoals Femme aangeeft biedt de opteron de mogelijkheid om met 64 bits systemen te experimenteren. Om binnen het budget te blijven is gekozen voor een 1.6 Ghz. opteron. Voor dezelfde investering krijg je bij keuze voor een DUAL-xeon 3.06 Ghz.

Zal dit topic minder lezers krijgen?
Dat ligt wel in de lijn van de verwachting. Veel van de geïnteresseerden voor een dual systeem zullen nu eerder naar de opteron configuratie kijken.

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Laatst online: 27-12-2024
Anoniem: 41851 schreef op 08 januari 2004 @ 01:11:
Tja... hoeveel mensen gebruiken hun huidige Windows en apps allemaal legaal? Als je dat opnieuw moet aanschaffen/upgraden, dan is de lol er al snel vanaf.
Hmm, ik heb net als velen jarenlang mijn software illegaal gebruikt. Sinds 2 jaar heb ik een MSDN abonnement. Het kost je iets van € 700,00 per jaar maar je krijgt er dan ook veel voor terug. Je mag voor eigen gebruik en test-doeleinden alle besturingssystemen van MS installeren. Tevens (en dat vind ik heel prettig) krijg je automatisch alles toegestuurd (en als je echt niet tot 3 weken kunt wachten dan kun je alles vanaf dag 1 downloaden vanaf de website van Microsoft.

Uiteraard, ik begrijp goed dat dit niet is weggelegd voor het gros van de thuis gebruikers. Maar als je voor je werk iets doet dat lijkt op systeembeheer of programmeren dan is de investering snel terugverdiend.

In ieder geval kan ik zo de 64-bits versies van Windows XP en Windows 2003 downloaden en gebruiken. Nu nog een opteron systeempje :+ (tja, dat zal nog even duren Mr. Xeon onder mijn bureau laat zich voorlopig nog niet opzij schuiven)

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:38
Het kan idd een lastige keuze zijn op dit moment wat te nemen: Xeon's of Opterons, zelf heb ik 1~2 maand geleden ook moeten kiezen. Hoewel de Opteron's mij qua techniek zeker meer aanspreken dan de Xeon's ben ik uitsluitend om de prijs/prestatie verhouding voor Xeon's gegaan, temeer ik het moederbord extra goedkoop kon krijgen :P Juist door deze lagere aanschafprijs ben ik sneller geneigd weer eens up te graden of er gewoon een Opteron bij te nemen wanneer 64bits software/driverstuff beter verkrijgbaar is.

Maar ik wil idd wel eens meer pics zien, ben dol op pics van dualsystemen (ben niet voor niets geek :+ )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102022

Abbadon schreef op 08 januari 2004 @ 09:43:

Maar ik wil idd wel eens meer pics zien, ben dol op pics van dualsystemen (ben niet voor niets geek :+ )
Me too :P Heb nu alles in bestelling, op de Xeons zit een redelijk lange levertijd.

Specs (highlights)

- 2 Xeon 2,8 GHz / 533
- Asus PC-DL
- 1,5 GB Corsair XMS 3200 LL
- Radeon 9700 PRO
- Zooitje raptors, SCSI 15K en IDE
- Plextor DVD + DVDRW
- Tagan voeding
- kast, tft, baybus etc etc

Zal een mooi verslagje maken en uitgebreid alle ervaringen posten in een beknopte how-to vorm. Daar hebben anderen ook iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40104

Ik heb recent ook een dual xeon aangeschaft met de volgende specs:

1. Tyan Tiger S2723GNN(533)
2. Dual Intel Xeon 2.4 Ghz/533
3. Kingston 512MB (2x) pc2100 ecc-registered
4. OnBoard video
5. 3Ware Escalade (4poorts) met 4x 200gb WD IDE
6. Antec TruePower 550W (EPS)
7. Intel dual Gbit NIC
9. Extra casefan 80mm
10. YeongYang servercase

Omdat deze bak als server zal dienen en het mobo geen agp heeft gebruik ik momenteel de onboard videokaart. Helaas nog geen tijd gehad om benchmarks te draaien maar ik zit atm meer met het herrie probleem van de standaard fans die met de boxed cpu mee kwamen. De oplossing van Abbadon sprak me wel aan alleen heb ik geen zin om in m'n hw te gaan zagen. Weet iemand of het misschien mogelijk is om er gewoon een andere stillere 60mm fan op te zetten? Of zou de cpu dan niet genoeg gekoeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 19:34
bij die manier van abbadon hoef je alleeen maar 4 inkepingen in de fanduct te zagen. Je orginele hardware blijft intact en zo'n fanduct kost een paar euro. Dus waarom niet ? Een echt veel stiller 60mm fan die evenveel lucht verplaatst is heel moeilijk te vinden.

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 16:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb nog een vraag waar Sorcerer misschien een antwoord op heeft :)
Ik overweeg zelf ook de Tiger S2723GNN aan te schaffen, maar zit met het probleem dat ik enkel PWT's heb die verticaal geplaatst worden (fan naast het koelblok ipv erop), kun jij zo aan jou bord zien of dat zou passen? Vaak zitten er namelijk condensatoren in de weg, en even 2 nieuwe koeloplossingen erbij kopen zou het geheel nog wat duurder maken :)

Daarnaast een meer algemene vraag. Iemand een idee of er (grote) verschillen (qua prestaties, niet specificaties, die weet ik nl. wel :P) zitten tussen de Intel Bryson 7501BR2 en die Tyan Tiger 2327GNN? Ik heb nl. al een Bryson, en heb zowel 2 2GHz 400Mhz FSB Xeon's liggen als een single 2,4GHz 533Mhz FSB en twijfel wat ik waarop ga zetten (het moeten gewoon simpele brute kracht servers worden, en er komt zsm nog een 2e 2,4/533 bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik was wat aan het benchen met memory latencies en ben eigenlijk wel benieuwd hoe met name de Asus PC-DL het doet, Deze kan je namelijk met sneller (PC2700) en unbuffered geheugen uitrusten, dus als iemand een sciencemark2 membench wil posten, graag :)

Deze is van mijn Intel Vero Beach met registered PC2100 (@2,5-3-3) geheugen:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/scmark2_mem_e7505.gif

Ter vergelijking die van m'n vorige bord, de Tyan Tiger MP met twee XP's en eveneens registered PC2100 (@2,5-2-2) geheugen:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/scmark2_mem_tyan.gif

Enorme verschillen als je naar het aantal ns kijkt bij Memory (onderste grafiek).

Wat me ook opviel is dat het verschil met een dual Opteron me in een bepaalt opzicht tegenvalt, ik had verwacht dat de Opterons het hier veel beter zouden doen met de on-die controllers. Hier een grafiek van GamePC met dezelfde bench op verschillende borden met één of twee cpu's (alleen die met twee cpu's zijn interessant) en telkens dual channel registered PC3200 (@2-3-2):

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/sciencemark2_mem_gamepc.gif

T/m 64Byte (is tevens cacheline size) is m'n dual Xeon sneller en daarboven is het verschil, afhankelijk van het gebruikte bord 11 tot 25ns in het voordeel v.d. Opteron's (waarbij de Tiger K8W en de MSI het 't best doen, in procenten stukken beter dan de Xeon en zelfs de Thunder). Ik vraag me af wat een snellere geheugenbus en unbuffered spul vermag, vandaar de PC-DL vraag (andere dual Xeon borden mag natuurlijk ook :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
Ik zie hier redelijk wat mense met dual AMD's,XEON's en wat nog maar waar gebruiken jullie dit voor? Ik draai 3DsMAX 3.1 op men AMD 2500 met 9200 op 512 MB RAm(non OC) en die rendert toch ook alles mooi(alhoewel cinema 4D mij ook interesseert en ik dietest ook wel eens wil doen)

toch gefeliciteerd met zulke mooie systeme mensen. :) Ik dnek dat men volgende ook een DUAL wordt. (maar dat gaat noch lang dure voor ik het geld heb!!!) :9 :+ :D _/-\o_

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Entity_Razer schreef op 11 januari 2004 @ 11:43:
en die rendert toch ook alles mooi
Het gaat er niet om hoe mooi er wordt gerendered, dat komt helemaal van jouw eigen hand ;) Met Dual's wordt er enkel sneller gerendered en daarnaast is het ook bijteriger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05 16:07
Hierbij een screendump van de sciencemark benchmark op mijn systeem:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanmackelenbergh.nl/sciencemark.jpg

Het is een SuperMicro X5DAL-TG2 met 2 x 2.66GHz 533MHz Xeon.
Als geheugen zit er 4 x Samsung 512 MB unbuffered DDR333 geheugen op.

[ Voor 32% gewijzigd door Juicy op 11-01-2004 11:58 . Reden: Pic resized ... ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
het gaat er inderdaad niet om hoe mooi er gerenderd wordt, maar hoe snel. Bij mij scheelt het soms wel 22 minuten op de 30 die ik eerst had. Een flinke verbetering. Plus dat je tijdens het renderen op je andere cpu kan doorwerken. Iets wat erg van pas komt als je haast hebt.

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20995/full.gif

Specs zijn onveranderd tov die in mijn sig/startpost:
Iwill DP533-S E7505 Dual Socket604 moederbord
• 2 x Intel Xeon 3,06GHz processoren
• 4 x Corsair CM72SD512-2100 512MB 184pins PC2100 unbuffered ECC reepjes

De 2,5-3-3-6 Corsairs zijn getimed op 2-2-2-5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

BalusC schreef op 11 januari 2004 @ 14:14:
[afbeelding]

Specs zijn onveranderd tov die in mijn sig/startpost:
Iwill DP533-S E7505 Dual Socket604 moederbord
• 2 x Intel Xeon 3,06GHz processoren
• 4 x Corsair CM72SD512-2100 512MB 184pins PC2100 unbuffered ECC reepjes

De 2,5-3-3-6 Corsairs zijn getimed op 2-2-2-5 :)
Ja, hele mooie waardes natuurlijk, maar jij hebt drie volledige powercycles nodig voor je systeem geboot is ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
De Antec Truepower CE 550W die ik had besteld was gisteren aangekomen, echter we waren niet thuis. Morgen haalt Lientje hem op van de postkantoor, dan ga ik hem morgenmiddag direct inbouwen en dan morgenavond na enkele uurtjes een cold boot proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41851

Vreemd eigenlijk. Ik haal op mijn P4PE nu al 2700 MB/s voor mijn geheugen. Het systeem is niet overgeklokt, en het geheugen draait op 355 MHz, snelste timings. Het bord is single-channel.

Ik vind de waardes voor deze dual-channel opstellingen dus laag; het maximum is 4200 MB/s. Zitten de Xeon's elkaar een beetje extreem in de weg op de geheugenbus? Abbadon's snelheid is op dit moment het hoogste, en die is nog maar 65.5% van het maximum.

Ik ben inderdaad nou zelf benieuwd of de PC-DL hier verschil uitmaakt; de bus is nog steeds 533 MHz, dus sneller geheugen heeft geen doel, BEHALVE als de PC-DL een setting heeft om het geheugen sneller te laten draaien. De P4PE heeft een quadpumped bus van 133 MHz. Het DDR geheugen zou dus dan op 133 MHz (266 eff.) lopen, maar het is met dit bord mogelijk om de bus op 533 te zetten, en het geheugen op 356. Dat is een verbetering van ruim 33 procent.

Indien de PC-DL ook zoiets heeft, dan verwacht ik dat Abbadon's geheugensnelheid met 33% overtroffen gaat worden door een PC-DL, met als uiteindelijk getal 3670 MB/s. (Wellicht gaat hier nog iets vanaf doordat de Xeons op dezelfde geheugenbus zitten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Anoniem: 41851 schreef op 11 januari 2004 @ 18:15:
Vreemd eigenlijk. Ik haal op mijn P4PE nu al 2700 MB/s voor mijn geheugen. Het systeem is niet overgeklokt, en het geheugen draait op 355 MHz, snelste timings. Het bord is single-channel.

Ik vind de waardes voor deze dual-channel opstellingen dus laag; het maximum is 4200 MB/s. Zitten de Xeon's elkaar een beetje extreem in de weg op de geheugenbus? Abbadon's snelheid is op dit moment het hoogste, en die is nog maar 65.5% van het maximum.
Vergelijk mijn SiSoft scores eens, je kunt ze in de startpost vinden :)

SMP / SMT enabled: 2900/2904
SMP enabled / SMT disabled: 2672/2705
SMP / SMT disabled: 3337/3343

Het verschil in geheugenbenchmarks tussen Dual CPU met HT en Single CPU zonder HT is zo'n 13%. Tussen Dual zonder HT en Single zonder HT loopt dat zelfs op tot 20%.

Met 3337/3343 zit je op een mooie 80% van het maximum. Maar ik heb toch liever 100% extra CPU dan 20% extra geheugenbandbreedte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

It has died :'(
Plaatje van het slachtoffer :
http://kippenijzer.ath.cx/~kippenijzer/dualxeon.jpg

De PCI-X brug werd dusdanig heet dat het koelblok loskwam. Om hem er opnieuw op te plakken moest natuurlijk de core eerst schoon, en dan met verse thermische lijm ding er weer op plakken. Helaas kwam bij het ontdoen van lijm ervan een hapje uit de core mee, en blijkbaar was dat toch net iets teveel van het goede. En het is een BGA 600 pins ofzo, dus effe vervangen wordt hem niet :(
Tja, het was toch een relatief instabiele marketing sample, maar in single cpu deed hij het prima...

Dan toch maar een nieuw bordje zoeken (2e hands hopelijk), gewoon E7500, met lan & vga on-board ;)

RIP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
ja das waar.
zou ook wel tof zijn terwijl de een vollop aan't renderen is dat je gewoon verder kan doen met skinnen van ander model of dat je ondertussen zelfs een ander model aan't klaarzette ben't om te renderen :)

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
Ik heb ook ff membench eroverheen gegooid.

Hier de waarde met standaard SPD settings:
Afbeeldingslocatie: http://sander0105.bigasp.net/GoT/voor.jpg
Niet echt schokkend dus.

Toen mijn mem maar eens op 2-5-2-2 gezet:
Afbeeldingslocatie: http://sander0105.bigasp.net/GoT/2-5-2-2.jpg
Een stuk beter dus.

Geheugen: 4* Kingston 512mb 400Mhz Unbufferd non ECC CL3

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Sander0105 schreef op 11 januari 2004 @ 19:56:
Toen mijn mem maar eens op 2-5-2-2 gezet:
[afbeelding]
Een stuk beter dus.

Geheugen: 4* Kingston 512mb 400Mhz Unbufferd non ECC CL3
Dus met PC3200 @ PC2100 op een PC-DL? De doorvoersnelheid is erg netjes met >3000MB/s (met SMP en HT?), maar de gebenchte latencies zijn allemaal langzamer tov die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
Ik gebruik PC3200@PC2700 (PC3200 was goedkoper :P)
alleen mijn l1 en l2 latencies zijn hoger. Heeft dat niet te maken met het feit dat jij 2*3.06 hebt en ik 2*2.8?

Idd met SMP en HT enabled

[ Voor 3% gewijzigd door Sander0105 op 11-01-2004 20:20 ]

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Sander0105 schreef op 11 januari 2004 @ 20:13:
alleen mijn l1 en l2 latencies zijn hoger.
Laat maar, ik keek op het verkeerde screenshot 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
BalusC schreef op 06 januari 2004 @ 06:36:
Over voedingen gesproken: vanwege mijn nog steeds onopgeloste koude start probleem heb ik maar even een Antec Truepower CE 550W EPS voeding besteld bij MaxPC. Eens kijken of dat verschil uitmaakt ..
BalusC schreef op 11 januari 2004 @ 15:37:
De Antec Truepower CE 550W die ik had besteld was gisteren aangekomen, echter we waren niet thuis. Morgen haalt Lientje hem op van de postkantoor, dan ga ik hem morgenmiddag direct inbouwen en dan morgenavond na enkele uurtjes een cold boot proberen ;)
En aldus .. De voeding loste niks op :|

Ik ga MaxPC en Amplicon (Iwill leverancier) maar eens mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40104

Kippenijzer schreef op 09 januari 2004 @ 10:56:
Ik heb nog een vraag waar Sorcerer misschien een antwoord op heeft :)
Ik overweeg zelf ook de Tiger S2723GNN aan te schaffen, maar zit met het probleem dat ik enkel PWT's heb die verticaal geplaatst worden (fan naast het koelblok ipv erop), kun jij zo aan jou bord zien of dat zou passen? Vaak zitten er namelijk condensatoren in de weg, en even 2 nieuwe koeloplossingen erbij kopen zou het geheel nog wat duurder maken :)
Rondom de socket zitten iig wel veel condensatoren maar aangezien je PWT iets hoger zit denk ik dat dat wel past. Bij de boxed cpu zit ook zo'n ding om de fan aan de zijkant van het koelblok te mounten dus zal morgen even kijken of dat past. Op de site van tyan staat ook dat het mobo rackmount ready is dus je mag haast verwachten dat het geen probleem is gezien het feit dat het vaak alleen maar mogelijk is in rackmounts om de fan aan de zijkant te mounten. Mocht ik iemand vinden met een digicamera dan schiet ik wel wat plaatjes voor je.

Verder:
Misschien kan abbadon mij vertellen waar ik zo'n dergelijke fanadapter kan krijgen als hij heeft gebruikt voor zijn 80mm fan "mod". Na wat gelezen te hebben over de zalmans heb ik besloten om het eerst ook maar eens zo te proberen ipv over te stappen op iets anders.

Misschien deze: pricewatch: Sharkoon Fanadapter 60->80mm ?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 40104 op 13-01-2004 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
Anoniem: 40104 schreef op 12 januari 2004 @ 22:50:
[...]

Misschien kan abbadon mij vertellen waar ik zo'n dergelijke fanadapter kan krijgen als hij heeft gebruikt voor zijn 80mm fan "mod". Na wat gelezen te hebben over de zalmans heb ik besloten om het eerst ook maar eens zo te proberen ipv over te stappen op iets anders.
Ik heb ze in delft gekocht. In de pricewatch zijn er ook enkele te vinden.

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat us er eigenlijk mis met "de Zalmans" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Amplicon was zeer vriendelijk en gaf groen licht voor een RMA :) Ik ga morgen het mobo eruithalen en opsturen ..

Daarna ga ik een tijdje op mijn reservebak werken. Een Celeron900 op een TUV4X. Dat wordt afkicken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 17:16
offtopic:
Welke theme gebruik je daar?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, de kogel is door de kerk; de zut is besteld.

Mainboard: Asus PC-DL (www.informatique.nl)
Processoren: 2x Xeon 2.67/533 (www.twp-computers.nl)
Geheugen: 2x 512 MB Corsair PC3200 CL2 (www.informatique.nl)
Voeding: Tagan 480Watt EPS (www.eynstein.nl)

Nou... het is wel een nationale bestelling geworden. :)

De rest neem ik mee van mijn huidige systeem; zoek maar op in mijn sig :)

Eerst moet ik nog op de orderbevestiging van Informatique wachten, voordat ik kan betalen. (De bevestiging over de ontvangst van de bestelling heb ik wel al.) De Xeon's en het geheugen zijn niet op voorraad; volgende week worden ze beiden weer verwacht. Dan nog 3 dagen verzenden... ik heb mijn onderdelen dus over zo'n 10 dagen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
leg de camera maar vast klaar want daar willen we natuurlijk pics van zien!!

Weet je al wat je met koeling van de cpu's gaat doen ?

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hier zo'n Zalman arm liggen. Daar komt zeer waarschijnlijk een Enermax 120mm regelbare ventilator op te zitten. Ik ben om verschillende reden niet zo'n fan van die 60->80 adapters. Indien de "Zalman arm oplossing" niet werkt, kijk ik nog eens naar die adapters.

Toch idioot dat Intel de Xeon als "workstation class" CPU aanprijst. Welk normaal mens kan nou 60 dB of meer aan geluid verdragen?! (behalve als je doof bent, zoals BalusC al meldde, NOFI natuurlijk.) Als je een paar van zulke dingen in je serverhok hebt staan, dan durf je daar wellicht nog niet naar binnen.

Edit: als ik dit zo lees, hier en op andere fora, is de PC-DL bezig om te zorgen voor een ware KABOOOM! in de verkoopcijfers van de Xeon. Dit is blijkbaar voor thuisgebruikers op dit moment hét bord om te hebben, als je een dual wilt.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 17-01-2004 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Laatst online: 01-05 16:07
Breepee schreef op 13 januari 2004 @ 20:42:
[...]

offtopic:
Welke theme gebruik je daar?
Bliss 2004

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

We zijn er bijna...

Voeding bij Eynstein is verzonden:

Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/got/eynsteinbestelling.gif

Het bord en het geheugen bij Informatique ook, zo te zien:

Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/got/informatiquebestelling.gif

(Ik heb al 512 MB Corsair, dus ik hoefde maar 1 lat te bestellen.)

Processoren: bedrag nog niet ontvangen (of pagina nog niet ge-update) + processoren niet op voorraad. Wachten.... Wachten.... aaargh.

Edit:
De Tagan voeding van Eynstein is binnen. :*)
Het bord en het geheugen van Informatique was er niet bij... dat wordt dan maandag, of zo. (Informatique is een hele goede zaak in mijn ervaring, maar ze is wat trager met hun bevestigingen dan Eynstein, blijkbaar.)

Edit 2, 20 januari 2004:
Informatique heeft de PC-DL en het geheugen verzonden. Waarschijnlijk komt het morgen of donderdag aan. Nu nog de processoren...

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 20-01-2004 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
ik hoop voor je dat die cpu's snel binnen komen. Die waren bij het eerst ;) Ben benieuwd. Wel foto's maken tijdens et bouwen !!! :Y)

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-04 22:21
Ik heb een Asus PP DLW gekocht, een ATX bordje met 64bit PCI
Ook heb ik al 1 Gb PC2100 DDR.. moet nog een 2de bijkomen..
En natuurlijk de Tagan 480 W voeding ( wat een beest is dat :) )

Nu nog de procs, ik denk dat het 2x 2.8 procs worden..

Zodra ik de procs heb post ik pics :)

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
delyver schreef op 18 januari 2004 @ 22:42:
Ik heb een Asus PP DLW gekocht, een ATX bordje met 64bit PCI
Ook heb ik al 1 Gb PC2100 DDR.. moet nog een 2de bijkomen..
En natuurlijk de Tagan 480 W voeding ( wat een beest is dat :) )

Nu nog de procs, ik denk dat het 2x 2.8 procs worden..

Zodra ik de procs heb post ik pics :)
dat lijkt mooi bordje, zon PC-DL vind ik toch wat nep zo zonder 64 bits pci/pci-x, een paar scsi schijven in raid en je zit zo aan de 133 mb.

Ik heb trouwens laatst een testje gedaan met abbadon, zijn dual xeon tegen mijn dual XP met 3dsmax/vrayrenderer. Zal de resultaten hier binnenkort posten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
gladiool schreef op 18 januari 2004 @ 22:58:
[...]

dat lijkt mooi bordje, zon PC-DL vind ik toch wat nep zo zonder 64 bits pci/pci-x, een paar scsi schijven in raid en je zit zo aan de 133 mb.

Ik heb trouwens laatst een testje gedaan met abbadon, zijn dual xeon tegen mijn dual XP met 3dsmax/vrayrenderer. Zal de resultaten hier binnenkort posten.
Dat vind ik dus ook..
Ik heb een LSI MegaRAID 1600 met 3x 15k3, en nog uitbreidings plannen voor in de toekomst, dus ik heb aan 32bit pci gewoon te weinig..

Ik snap eingenlijk die hele bordjes niet.. want het langzaamste van je PC is de HD.. dus dat wil je zo snel mogelijk, dus wil je raid 0 met 15k schijven..

Je schijven is toch veel belangrijker dan de rest van de pc..
De schijf loopt toch achteraan in het rijtje..

Je geeft 600 E en 250 E uit aan je procs en mobo, en dan zit je met je 7200 rpm 8mb cache schijfje van 70 euro..

ff een vraagje voor de koeling van mijn procs,
Heeft iemand die Swiftech dingen al geprobeerd?

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 16:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

PCI-X kost nu eenmaal geld omdat de mobo layout complexer wordt en er een PCI-X-controller nodig is. Het bandbreedte probleem wordt in desktops bestreden door zoveel mogelijk zooi van de PCI-bus af te kieperen.

Als ik dual ga wil ik het ook goed doen, dus PCI-X. Het scheelt behoorlijk wat als je een snelle RAId-config hebt of gigabit ethernet gebruikt via PCI (het verschil tussen dezelfde gigabit adapter op 32-bit 33MHz PCI en 64-bit 66MHz PCI zie ik duidelijk terug in DUMeter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

delyver schreef op 18 januari 2004 @ 23:16:
Dat vind ik dus ook..
Ik heb een LSI MegaRAID 1600 met 3x 15k3, en nog uitbreidings plannen voor in de toekomst, dus ik heb aan 32bit pci gewoon te weinig.
En dus is de PC-DL meteen een nep-bord, omdat het niet bevat wat jij graag wil?
Ik snap eingenlijk die hele bordjes niet.. want het langzaamste van je PC is de HD.. dus dat wil je zo snel mogelijk, dus wil je raid 0 met 15k schijven.
Of je nu single of dual gaat, je harde schijf is altijd het langzaamste. Hoeveel mensen denk je dat thuis een SCSI 15k RAID-0 met 4 schijven hebben staan? (Gezien op alle computerbezitters dus.)
Je schijven is toch veel belangrijker dan de rest van de pc..
De schijf loopt toch achteraan in het rijtje.
Voor fileservers en dergelijke ja, daar kun je meer steken in je schijven dan in de rest van het systeem. Voor een number-cruncher zoals ik wil zijn schijven niet belangrijk.
Je geeft 600 E en 250 E uit aan je procs en mobo, en dan zit je met je 7200 rpm 8mb cache schijfje van 70 euro.
Precies wat ik nodig heb. Ik gebruik de schijven puur als opslag. Ik boot ervan, en start er programma's van op. Er wordt niet continue gewerkt ermee. Ze zijn niet continue in bedrijf. Je MP3's, documenten en installaties van spellen opslaan op 15k SCSI schijven vind ik kapitaalvernietiging.

Er is alleen één kleinigheidje waar veel mensen op het forum hier geen rekening mee houden. Niet iedereen heeft alle high-end features nodig. In een ander topic geeft iemand aan: Ik wil een budget computer/webserver bouwen, om thuis wat mee te spelen. En jawel hoor, nog geen korte tijd later wordt er gediscussieerd of hij nu wel IDE moet nemen, of toch 5x 15k RPM SCSI in RAID5, of een P3 wel voldoet... misschien is een dual Opteron wel beter. Hij wil met zijn persoonlijke servertje kunnen spelen, niet een heel land ermee van een website voorzien.

Er zijn zoveel mensen die zeuren over het ontbreken van PCI-X op de PC-DL. Nou, dan koop je hem toch niet? Ikzelf wil een dual systeem bouwen voor maar 1 ding: de rekenkracht van de extra processor. Ik wil bijvoorbeeld een schaakpartij op de achtergrond laten analyseren, een film coderen, of iets anders dat veel rekenkracht vereist, en daarnaast wil ik ook gewoon met de computer kunnen werken. Daarvoor heb ik een tweede processor nodig, geen PCI-X met een SCSI RAID controller. Ik héb geen SCSI schijven, geen SCSI-controller, en geen Gigabit netwerkkaarten, en die ga ik ook niet gebruiken in de eerst komende 30 maaden. 1 reden is: Ik heb het geld niet voor die dingen. 2de reden is: Ik heb die apparatuur niet nodig.

Dat betekent dus dat er voor MIJ geen toepassing overblijft waarvoor ik PCI-X nodig zou hebben. De PC-DL komt voor mij dus als geroepen. Een 2de processor, maar wel met normaal geheugen en zonder voor mij toch overbodige high-end features. En ik denk dat dit voor veel anderen net zo geldt.

De PC-DL is geen "nep" dual bord tegenover de PP-DLW. Het is een dual bord dat gericht is op een andere doelgroep. De PP-DLW is eerder een server/high-end workstation bord, terwijl de PC-DL een high-end PC/instap workstation bord is.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 19-01-2004 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102658

het is wellicht een beetje off-topic, maar het is toch wat dood hier dus ik dacht mischien nu maar even vragen.

ik weet dat je het "niet mag vragen" maar ik zit al een tijdje te tobben tussen een a64 3200+ systeem en een xeon² 2,4 mhz. ik ben fervent DTP'r en multi tasker, en ga er maar vanuit dat ik de dual 2,4 voor dezelfde prijs kan krijgen icm asus moederbord en dus zonder al doe goeroe scsi dingen, als dat ik de 3200+ kan krijgen.

ze hebben allebij behoorlijke pluspunten en ik vraag mij af of 2 xeons 2,4 in DTP het kunnen opnemen tegen een A64 3200+. een dual opteron kan ik btw niet betalen, de proc is duurder en je zit met het registered ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is je DTP programma multithreaded? Zo ja, ga voor de dual Xeon.
Draai je naast je DTP nog zware achtergrondtaken? Zo ja, dual Xeon.
Wil je heftig multitasken met erg zware single-thread apps? Zo ja, dual Xeon.

Antwoord je op 1 vraag JA, dan heb je reden voor de dual Xeon; je hebt dan meer aan een wat tragere afhandeling, maar wel van 2 taken tegelijk. Hoe meer vragen je met JA beantwoordt, hoe meer reden voor een dual.

Moet je op alle vragen NEE antwoorden: Athlon 3200+, want dan heeft dual voor jou geen nut. Jij hebt dan meer aan een snelle single-proc die alle taken razendsnel achter alkaar afhandelt.

Betreffende mijn eigen vorderingen:
Tagan oeding binnen
PC-DL mainboard binnen
Enermax fans + adapters binnen
Processoren onderweg -> Maandag/dinsdag verwacht.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 25-01-2004 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn bestelling is gedaan :7 ;

2x Xeon 2,4@533mhz support HT
asus delux mobo
2x kingston valeu RAM 512
seagate barracude S-ATA schijf, 120 gb
Matrox G550 (dual head) (blabla, nee ik hoef geen ati crap, ik heb 2d power nodig 8) )
chieftec dragon behuizing midi (zonder voed.)
ESP voed. 520 watt ATX12v 8 pins
2x iiyama E430-B
LG DVD brander + speler
microsoft keyboard + opti-mouse
en bekabeling (rounded silver)

To buy list;
watercoolingset
2x WD Raptor's 36 gb
2x kingston valeu RAM 512 extra

nou maandag beginnen ze met verzamelen :O , het MOBO en de matrox moeen nog komen, let's hope they make it damn soon ;)

en ik maar foto's van de bouw natuurlijk. 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 102658 op 25-01-2004 17:01 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi. Een Lite-On 8x DVD brander staat bij mij als volgende upgrade op de lijst.

Met een beetje geluk kan ik morgen gaan bouwen, maar ik denk dat het eerder dinsdag wordt. De processoren waren pas vrijdagmiddag weer op voorraad, en die winkel is op zaterdag dicht, dus ik weet niet of ze al verzonden zijn. Ook ik zal foto's maken en posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tof.. kum je me op de hoogte houden van problemen die je tegen komt;) ik heb echt zin om te beginnen met bouwen:D maak ook f benches trouwens;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 102658 op 25-01-2004 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STN
  • Laatst online: 01-02-2024

STN

Anoniem: 102658 schreef op 25 januari 2004 @ 11:23:
mijn bestelling is gedaan :7 ;

asus delux mobo
seagate barracude S-ATA schijf, 120 gb
Matrox G550 (dual head) (blabla, nee ik hoef geen ati crap, ik heb 2d power nodig 8) )
2x iiyama E430-B
LG DVD brander + speler

To buy list;
watercoolingset
2x WD Raptor's 36 gb
2x kingston valeu RAM 512 extra

nou maandag beginnen ze met verzamelen :O , het MOBO en de matrox moeen nog komen, let's hope they make it damn soon ;)

en ik maar foto's van de bouw natuurlijk. 8)
Mag ik vragen waarom je een matrox g550 heb besteld als je volgens mij voor miets meer geld een p650 of p750 kan kopen. Of vindt jij de 550 beter?

Ik heb zelf ook (nog) de g550 hoor, maar als ik hm nieuw zou kopen zo ik wel ff twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

G550 125 euro

p750 239 euro

ik gebruik het enkel voor DTP'n en hij kan een hoog freq. @ hoge res aan, met 2 screens... das genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STN

STN

P650 volgens pricewatch: 164 euro
P750 volgens pricewatch: 229euro

Is 40 euro meer dus voor een 650.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mischien heb je gelijk.. 650 hebben ze niet op vooraad maar als ik toch ook op de 550 moet wachten.. ik bel ze morgen ff.. thx man;)

p.s. ey lul! nou zit ik ook aan een digitale versie van het scherm vast:P weer 20 eu lichter! haha

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 102658 op 25-01-2004 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STN

STN

your welcome ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de bestelling is bijgewerkt en is uiteindelijk op het volgende uit gekomen;

asus delux mobo
seagate barracuda S-ATA schijf, 120 gb
Matrox P650(*) (dual head) (blabla, nee ik hoef geen ati crap, ik heb 2d power nodig )
2x iiyama E431-S(**)
LG DVD brander + speler

*hij had gelijk;)
**DVI-aansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik jouw was zou ik een Full Tower nemen, in plaats van een Mid Tower. (Ik zie het net pas.)

Ik heb zelf de winkel gemailed, en volgens hun antwoord worden mijn processoren morgen verzonden. Dan kan ik alles woensdag in elkaar zetten. (Woensdagavond heb ik sporttraining om 19:00 uur; uiteráárd komt de postbode om 17:00, zodat ik het niet af krijg. :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

warom? het moederbaord past er prima in, heb maar 1 HDD en 1 APG kaart, (maybe de koelers though, maar daat vind ik wel wat op (goede lucht toevoer) ik denk wel dat het me gaat lukken, het us balusC immers ook gelukt het in een midi=case te stouwen, ow jah.. heb ook een windowtje bij besteld:)

nogmaals, wel foto's maken van de bouw heh:), ow welke proc heb je gekocht? (freq)

P.S. warom heb je eigelijk 400 mhz latjes besteld? is gewoon niet nodig, aangezien je max op pc2700 kan draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 102658 op 26-01-2004 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2x 2.67 GHz. Het verschil met de 2.4 was ongeveer 50 euro. Dat vond ik wel de moeite waard; 5.34 MHz per euro :) Een 2.8 kost nog 70 euro meer dan de 2.67, en dat betekent dus 70 euro voor 133 MHz, oftewel 1.9 MHz per euro, en dat vind ik niet meer de moeite waard. Lager dan 2.4 wilde ik niet, hoger dan 2.8 kan ik niet betalen.

Prijs/Prestatieverhouding (bij TWP-Computers, als een van de goedkoopste):
2.4 @ 254 euro => 9.45 MHz/euro
2.67 @ 307 euro => 8.69 MHz/euro
2.8 @ 372 euro => 7.53 MHz/euro

Nou, dan was voor mij de keuze simpel. De beste prijs/prestatie wordt geleverd door de 2.4, de slechtste door de 2.8. De 2.67 zit er bij beiden tussenin, en die kan ik nog betalen dus dan gaan we daarvoor. :)

Waarom 400 MHz geheugen? Ik heb al 1x PC3200 Cas2 van Corsair in mijn P4. Het is dus het beste als ik gewoon eenzelfde chip neem. Ik hoefde geen 2 geheugenchips aan te schaffen. Het prijsverschil is maar erg klein, iets van 10 euro. Daarnaast hoop ik dat de PC-DL in de toekomst een BIOS-upgrade krijgt, om te kunnen werken met FSB800 Xeons. Er zullen nog een aantal FSB800 Xeons komen in Socket 604 formaat. Dan heb je PC3200 geheugen nodig.

Tip: je smilies moeten aan beide kanten een spatie hebben, anders werken ze niet, zoals je misschien hebt gezien.

Edit: en jouw foto's moet je ook maar posten, soulstealer ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 26-01-2004 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb dus alles bij dezelfde zaak besteld en het gaat een week duren voor ik het heb, het prettige aan alles bestellen bij 1 zaak is dat je administratie makkelijker is, de garantie en naturlijk de bezorgkosten,

ik kan niet wachten op je foto's, ben echt benieuwd, er zijn vooralsnog maar weinig mensen die daadwerkelijk hun bouw hebben gefotografeerd.

zaak waar ik kocht (alternate):
2,4: _/-\o_ 219 eu _/-\o_
2,66: :( 339 eu :(

dat verschil vond ik wel ERG groot, en de 2,4 houden het bij mij wel ff uit.

en jah die patch zou mooi zijn vor de 800 fbs. ik denkt niet dat het moederbord er uberhaupt op berust is though,

maar tegen die tijd is er weer genoeg leuks op de markt :) want tegen de tijd dat de 3.2 vet is gezakt prik ik die er op en wat xtra geheugen en snelle S-ata's (dan ofcours vollop aanwezig) en dan ben ik wel weer ff zoet:)

p.s. jah is logisch, had over het hoofd gezien dat je al een reepje had 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 102658 op 26-01-2004 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb gewoon een klapper waar ik de garanties en de aankoopbonnen in doe. Hetgeen ik aan verzendkosten verlies, maak ik met de prijs van de onderdelen weer goed. Ik zou ook het liefst bij 1 goede winkel bestellen, maar dan zou het te duur worden. Zoals je ziet is Alternate goedkoper dan TWP met de 2.4, maar duurder met de 2.67. Daarnaast is de shopsurvey van Alternate vrij slecht....

HBit.nl schijnt de goedkoopste te zijn met de processoren (334 euro voor de 2.8 is goedkoop!) maar dat is slechts een 1-mans zaak. Daar ga ik geen 1000+ euro aan spullen bestellen. No offence, maar zulke bedragen geef ik liever uit bij grotere winkels zoals Informatique en TWP, waarvan ik zeker kan zijn van continuïteit. Dan is het maar iets duurder. De service van TWP lijkt goed: ik vroeg wanneer ik kon verwachten dat de processoren werden verzonden. Na 1 uur en 10 minuten kreeg ik een mailtje: "Ze worden morgen verstuurd." Als het goed gaat, heb ik ze dus woensdag, anders donderdag. (Ik haat "uit voorraad", ik haat wachten.... :/ )

Waar ga ik heen met mijn garantie als HBit over 2 maanden besluit ermee te stopen, bijvoorbeeld? Als ik wat klein spul, zoals fans of iets dergelijks nodig heb, dan bestel ik die gewoon daar waar ze het goedkoopst zijn... 1-mans zaak of niet.
Anoniem: 102658 schreef op 26 januari 2004 @ 20:29:
en jah die patch zou mooi zijn vor de 800 fbs. ik denkt niet dat het moederbord er uberhaupt op berust is though,
Misschien toch wel. De i875 is een chipset die voor de P4 800 MHz FSB aankan. Misschien kan hij dat voor de Xeon dus ook.

Abbadon heeft een paar foto's in het topic gepost, en BalusC heeft foto's in de startpost staan.

Sander0105 heeft hier een rits foto's staan.
http://home.wanadoo.nl/mwcmulders/zooi/PC%20Bouwen/

Ik denk niet dat de mijne erg anders worden, het is nagenoeg dezelfde hardware.

Jij zegt dat niet veel mensen daadwerkelijk hun bouw hebben gefotografeerd; er zijn echter volgens mij wel een aantal paar die ergens in November of zo hebben aangegeven over te stappen op een dual Xeon, maar waar we niks meer van hebben gehoord.

Voor de mensen die de PC-DL "nep" vinden: :(
Er zijn geruchten dat Iwill in Q2 de DH800 gaat uitbrengen met een i875, met dezelfde specs als de PC-DL, en de DH800P, waarop zich 1 of 2 PCI-X slot zullen bevinden.

Is de i875 eigenlijk ooit officieel gevalideerd voor gebruik met 2 processoren? Het enige verschil tussen Granite Bay (flop op de desktop markt) en de i7505 is dual CPU validatie voor de i7505... de chipsets zijn EXACT hetzelfde, volgens verschillende bronnen.

[ Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 26-01-2004 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
nou, kijk nep zo bedoel ik het niet echt.... Ik vind het zonde dat ik 1000 euro uitgeef aan een moederbord + procs en een HD koop, wat dan absoluut het langzaamste zal zijn in mijn systeem, van 60 euri.... Ik weet zeker dat ik me daar aan ga ergeren...
En dat jij dat niet vind, tsja.. dat is jou probleem... :)

En btw.. zo duur is het tegenwoordig niet meer om een scsi rig te hebbe.. je kan al een 15k schijfje kopen voor 125 euro en een simpel controllertje erbij ben je voor 200 eu klaar...

En firepower, i dont care dat een I7505 gelijk is aan een 875, is er NU een 875 tekoop met pcix/64? nee.. dus totaal niet interessant voor mij...
en daarbij zal het toch ongeveer net zo duur uitvallen omdat PCIx/64 veel duurder te produceren is.. die mobo's worden minstens 400 EU en dat is nog veeeeeel meer dan wat ik voor mijn PP DLW betaald heb...

update over mijn xeon shiznit:
Ik heb intussen nog steeds geen procs.. mobo ligt hier maar te wachten.. :P :P
Ik ben totaal out of cach.. :( dus ik moet gewoon maar ff wachten.. ik heb tijd genoeg... :)

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
et schiet maar niet op met die cpu's van jullie :P Ik ga binnenkort beginnen aan een custom-case om mijn dually in te huisvesten. Door die fanadapters+80mm fan staan de fans erg dicht tegen de zijplaat aan, dit scheelt behoorlijk wat in airflow en geluid (vooral trillen van de zijplaat). Meer pics daarover zullen volgen :)

Weet iemand of het nog veel nut heeft om de bios te flashen naar 1003?? et draait nu al stabiel op 1002 en ik heb nog niemand gehoord over grote verbeteringen in 1003. Heeft iemand meer info ?

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik vroeg me af of jullie nog eventuele adviezen hebben voor koelpasta voor Xeon's, bijvoorbeeld als de standaard bijgeleverde tubetjes dikke grijze prut op zijn omdat je nogal vaak cpu verhuist ;)
Ik moet nu nl. effe mijn setje in elkaar bouwen (1U, woei!. moet ik daarvan foto's maken? Ik heb geen goede cam, en echt vergelijkingmateriaal is het niet lijkt me...) maar moet bedenken wat voor koelpasta te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kippenijzer schreef op 27 januari 2004 @ 11:38:
Ik vroeg me af of jullie nog eventuele adviezen hebben voor koelpasta voor Xeon's, bijvoorbeeld als de standaard bijgeleverde tubetjes dikke grijze prut op zijn omdat je nogal vaak cpu verhuist ;)
Ik gebruik gewoon Arctic Silver 3. Dat werkt goed op mijn P4 en die van een kennis, heeft goed gewerkt op 3 AMD's, dus het zal ook wel goed werken op een Xeon.
Ik moet nu nl. effe mijn setje in elkaar bouwen (1U, woei!. moet ik daarvan foto's maken? Ik heb geen goede cam, en echt vergelijkingmateriaal is het niet lijkt me...) maar moet bedenken wat voor koelpasta te gebruiken...
Gewoon foto's maken, al is het met een Trust cam :)

(Ik ga zelf een 2 jaar oude Olympus D370 gebruiken; in Europa beter bekend als de Camedia C-100. 1.3 MPix :P Goed genoeg om mijn karpers te fotograferen op vistochtjes... dus er komt voorlopig nig geen nieuwe. Ik heb mensen met véél duurdere camera's véél slechtere foto's zien maken :P )
Sander0105 schreef op 27 januari 2004 @ 00:14:
Weet iemand of het nog veel nut heeft om de bios te flashen naar 1003?? et draait nu al stabiel op 1002 en ik heb nog niemand gehoord over grote verbeteringen in 1003. Heeft iemand meer info ?
Dit zijn de fixes in bios 1003:

1. Fixed ICH5 to use RAID mode and Promise controller select IDE mode cannt boot
2. Add CPR support
3. Fixed shadow RAM not enough when set ICH5 RAID mode and Promise controller RAID mode enable

Ik upgrade het bord wel naar 1003, en dan zie ik wel verder.
En firepower, i dont care dat een I7505 gelijk is aan een 875, is er NU een 875 tekoop met pcix/64? nee.. dus totaal niet interessant voor mij...
en daarbij zal het toch ongeveer net zo duur uitvallen omdat PCIx/64 veel duurder te produceren is.. die mobo's worden minstens 400 EU en dat is nog veeeeeel meer dan wat ik voor mijn PP DLW betaald heb...
Een i875 is niet gelijk aan een i7505. De i875 is de Canterwood chipset, zonder ondersteuning voor PCI-x; daar moet een aparte controller voor komen. De i7505 is de Granite Bay chipset. (Voor desktop gebruik heet hij i7502.) Er is inderdaad nog geen i875 bord met PCI-X, en misschien komt het bord van Iwill wel nooit uit.
update over mijn xeon shiznit:
Ik heb intussen nog steeds geen procs.. mobo ligt hier maar te wachten.. :P :P
Ik ben totaal out of cach.. :( dus ik moet gewoon maar ff wachten.. ik heb tijd genoeg... :)
Tja, zo kan het natuurlijk ook. Het was niet mijn bedoeling om heel lang te wachten. Je kunt wel van alles het beste kopen, maar dan doe je er een jaar over om je dual in elkaar te zetten. Ik kan me wel redden met hetgeen er nu aankomt (mede doordat het bij mij toch alleen om de processorkracht gaat), en dan zie ik over een tijdje wel verder. Een SCSI-controller kan ik er nog altijd ingooien.

(Dit is niet direct op Delyver gericht)
Hetgeen mij zo irriteert, is dat veel mensen die naar een dual kijken gewoon met hun hoofd in de wolken lopen. Ze willen een moederbord met PCI-X, omdat er anders geen U320 SCSI controller inkan met een RAID5 van 5 15k schijven.

Ik heb op fora zelfs al afkrakende zinsnedes gezien: "Als je met een PC-DL een dual bouwt, dan kun je er beter helemaal geen bouwen." En dat alleen maar omdat de i875 geen échte dual chipset zou zijn, of omdat er geen dikke U320 controller vol in gebruikt kan worden. Zelfs mensen met een Asus A7M266D vinden de PC-DL soms "nep": de i875 is namelijk geen echte SMP chipset en hij is goedkoop... maar zijzelf gebruiken wel gemodde XP's of zelfs gemodde Durons om de prijs laag te houden! Dat mag dan opeens weer wel, want dat is "tweaken". Als je sommige van die die-hard dual bezitters vraagt waar ze mee begonnen zijn, dan krijg je vaak te horen "Een BP6 met Celerons" of iets in die trant. Nou, was DAT dan een echte dual?! 5 jaar geleden begon je met een BP6 met Celerons, en groeide je door naar iets zwaarders. 2 jaar geleden begon je met een A7M266D of een K7D-L, met gemodde XP's. En DIT JAAR begin je met een PC-DL en Xeons.

Voor veel mensen, en ook voor mij, is de PC-DL een hele mooie introductie op dual gebied. Daarnaast, sommige mensen (waaronder ik) zouden geen 2 PCI-X sloten en 3 PCI-sloten willen hebben, omdat ik 4 PCI-sloten nodig heb. (Extra netwerkkaart, geluidskaart (onboard is niet goed genoeg), TV Kaart, extra firewire kaart.) Een 10K SATA schijf van WD staat ook op het programma in de toekomst; of het de 36 of 72 GB versie wordt weet ik nog niet, maar tot die tijd voldoet mijn 120 GB 8MB WD1200JB nog wel.

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 27-01-2004 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dubbel -> een nieuwe internetverbinding zou er ook moeten komen! :(

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 27-01-2004 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Laatst online: 22:18
Om nou alleen voor mijn vraag een nieuw topic te openen heeft ook weinig zin aangezien hier erg veel kennis aanwezig betreffende dual xeon's :)

Ik heb hier op mijn bureau liggen 2x een Xeon 2.0/512/fsb400 socket 603 :)
Om het betaalbaar te houden om dual cpu te draaien heb ik de keuze uit twee mainboards:
Asus PC-DL met i875 chipset of de Tyan Tiger met de i7505 chipset.
De Asus heeft mijn voorkeur, maar ik kan jammer genoeg nergens vinden of ik mijn socket 603 cpu's op dit board kan gebruiken. Volgens Asus moet het socket 604 zijn, maar volgens Intel is socket 604 backwards compatible met socket 603 cpu's en dat is de Tyan in ieder geval. De Tyan is tevens een stuk duurder, heeft een lagere geheugen performance en kan ik weinig meer mee dan later 533 Mhz fsb cpu's op kwijt, terwijl de Asus heel misschien ook toekomstige 800 Mhz fsb cpu's kan ondersteunen :9

Ik hoop dat één van jullie mij dat vertellen...
Google leert mij dat socket 604 backwards compatible is en Deja geeft één persoon die ook problemen heeft met socket 603 op een PC-DL maar dat bericht is al erg oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 23:55
Ik heb een vraagje, ik wil me ook een asus PC-DL kopen met 2*2,4GHz Xeons, ik heb echter nog een goede 20/4 enermax voeding liggen. In de handleiding van het bordje staat dat er een 20 pins connector op kan echter moet er ook een 8 pins connector op.

Wat zou nu gebeuren als ik gewoon van een 4pins een 8pins maak door een extra connector te solderen op de vier bestaande draaden (natuurlijk in de goede volgorde). Mijn voeding zou het volgens de specs makkelijk kunnen trekken, maar kan ik hiermee het moederbord bedonderen?

PS, het wordt een workstation.. stabiliteit achja werkt het niet dan werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FirePower:
Ik heb op fora zelfs al afkrakende zinsnedes gezien: "Als je met een PC-DL een dual bouwt, dan kun je er beter helemaal geen bouwen." En dat alleen maar omdat de i875 geen échte dual chipset zou zijn, of omdat er geen dikke U320 controller vol in gebruikt kan worden. Zelfs mensen met een Asus A7M266D vinden de PC-DL soms "nep": de i875 is namelijk geen echte SMP chipset en hij is goedkoop... maar zijzelf gebruiken wel gemodde XP's of zelfs gemodde Durons om de prijs laag te houden! Dat mag dan opeens weer wel, want dat is "tweaken". Als je sommige van die die-hard dual bezitters vraagt waar ze mee begonnen zijn, dan krijg je vaak te horen "Een BP6 met Celerons" of iets in die trant. Nou, was DAT dan een echte dual?! 5 jaar geleden begon je met een BP6 met Celerons, en groeide je door naar iets zwaarders. 2 jaar geleden begon je met een A7M266D of een K7D-L, met gemodde XP's. En DIT JAAR begin je met een PC-DL en Xeons.

Voor veel mensen, en ook voor mij, is de PC-DL een hele mooie introductie op dual gebied.
PRCS... niet iedereen hoefd de top van de top, beginnende Dual'rs die b.v willen DTP'n en die willen dat hun PC wat langer mee gaan kunnen het prima doen zonde scsi of 3,06GHZ proc. laat iedereen lekker zijn ding doen, ze willen graag vertelen over hun ervaringen en niet horen hou nep hun het vinden dat je geen 5 scsi's in raid heb. laat iedereen lekker zijn ding doen en vertel over je eigen ervaringen.. dat is waar het topic immers voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ransbal schreef op 27 januari 2004 @ 15:45:
Om nou alleen voor mijn vraag een nieuw topic te openen heeft ook weinig zin aangezien hier erg veel kennis aanwezig betreffende dual xeon's :)

Ik heb hier op mijn bureau liggen 2x een Xeon 2.0/512/fsb400 socket 603 :)
Om het betaalbaar te houden om dual cpu te draaien heb ik de keuze uit twee mainboards:
Asus PC-DL met i875 chipset of de Tyan Tiger met de i7505 chipset.
De Asus heeft mijn voorkeur, maar ik kan jammer genoeg nergens vinden of ik mijn socket 603 cpu's op dit board kan gebruiken. Volgens Asus moet het socket 604 zijn, maar volgens Intel is socket 604 backwards compatible met socket 603 cpu's en dat is de Tyan in ieder geval. De Tyan is tevens een stuk duurder, heeft een lagere geheugen performance en kan ik weinig meer mee dan later 533 Mhz fsb cpu's op kwijt, terwijl de Asus heel misschien ook toekomstige 800 Mhz fsb cpu's kan ondersteunen :9
Asus zegt niet dat er S604 cpu's in móeten. Ze gaan er echter niet van uit dat iemand nu nog nieuwe S603 cpu's gaat kopen.

Socket 603/604 is ongeveer hetzelfde idee als Socket 940/939 van AMD.
Een Socket 603 cpu is altijd FSB400, en een Socket 604 is FSB 533. Om te zorgen dat mensen de 533 variant niet in een S603 bord steken, hebben ze die 533 een pin extra gegeven, zodat hij niet past. Een S603 cpu past wel in een S604 bord. In de handleiding van de PC-DL staat duidelijk dat het bord 533/400 MHz processoren ondersteunt, dus een S603 móet werken.

De Tyan is inderdaad een dikke 120 euro duurder dan de PC-DL, en hij heeft nooit de mogelijkheid om FSB800 Xeons te ondersteunen... die mogelijkheid heeft de PC-DL misschien wel vanwege de i875 chipset, al is dat niet zeker.

Daarnaast, de Tyan heeft niet meer features zoals PCI-X, of iets dergelijks. De netwerkkaart is 10/100 MBit, terwijl die van de Asus 1 GBit is. Misschien gebruik je dat nog niet echt, maar als het er toch op zit voor een lagere prijs... waarom niet? De Asus heeft volgens de handleiding PCI 2.3 compliant PCI-slots, de Tyan PCI 2.2, als dat nog wat uit zou maken.

De enige twee redenen waarom je voor de Tyan zou gaan zijn:

1) De i7505 is officieel gecertificeerd voor dual proc gebruik, de i875 niet. (Al kan hij het wel, te zien aan de PC-DL. De grote gelijkheid tussen de P4 en de Xeon zal daar zeer zeker aan bijdragen.)

2) Tyan heeft een zeer goede naam op server- en dual gebied. De naam van Asus ligt vooral in de "standaard desktop markt", al ga ik ervan uit dat ook de PC-DL een heel goed bord is.

Ik zou voor de PC-DL gaan.
1) Die heeft kans om toekomstige FSB800 Xeons te ondersteunen
2) De geheugenperformance van de i875 is hoger dan die van de i7505
3) De netwerkkaart is 1Gbit, itt de 10/100 van de Tyan
4) De PCI sloten van de Asus zijn van een iets nieuwere revisie.
Ik hoop dat één van jullie mij dat vertellen...
Google leert mij dat socket 604 backwards compatible is en Deja geeft één persoon die ook problemen heeft met socket 603 op een PC-DL maar dat bericht is al erg oud
Er kunnen altijd problemen opduiken, maar ik verwacht het eigenlijk niet. Asus zet niet voor niets in hun handleiding dat het bord FSB400 processoren ondersteunt. Dat zijn allemaal S603 procs. Het zou gewoon moeten werken.

(Disclaimer: ik ben niet verantwoordelijk voor ontploffingen of natuurrampen.)
ExcaliburDexter schreef op 27 januari 2004 @ 15:49:
Ik heb een vraagje, ik wil me ook een asus PC-DL kopen met 2*2,4GHz Xeons, ik heb echter nog een goede 20/4 enermax voeding liggen. In de handleiding van het bordje staat dat er een 20 pins connector op kan echter moet er ook een 8 pins connector op.
Kijk eens hoger in het topic, en in de handleiding van de PC-DL op de Asus site. Je kunt een 20 pins connector en een 4 pins connector op de 24 en 8 pins aansluiten. Het zou kunnen werken, maar het is heel afhankelijk van je voeding. Ik zou het niet doen. Ik heb hier ook een Enermax 365 in mijn P4 zitten, en volgens de handleiding zou het genoeg kunnen zijn. Een PC-DL kost 230 euro, 2x2.4 kun je al krijgen voor 460 totaal. Samen is dat 690 euro. Als je kunt, ga dan voor een Tagan 480, of een andere goede voeding met EPS.

Ga niet de voeding half aansluiten... dat levert eerder problemen of onstabiliteit op dan dat het goed werkt.
Wat zou nu gebeuren als ik gewoon van een 4pins een 8pins maak door een extra connector te solderen op de vier bestaande draaden (natuurlijk in de goede volgorde). Mijn voeding zou het volgens de specs makkelijk kunnen trekken, maar kan ik hiermee het moederbord bedonderen?
Als je iets verkeerd soldeert, gaat je moederbord, waarschijnlijk je voeding, en misschien nog andere hardware stuk. ALS je het dan wilt proberen, koop dan een 4->8 pins verloopje ergens. (Deze bestaan... mail of vraag Abbadon eens of hij weet waar je die krijgt.) Het beste is het nog als je een 20->24 pins verloopje zou gebruiken, maar ik weet niet of deze wel bestaan. 24->20 bestaat wel, maar daar heb je niks aan.
PS, het wordt een workstation.. stabiliteit achja werkt het niet dan werkt het niet.
Stabiliteit is belangrijker dan welke specs ook.

Je kunt nog zo'n brute workstation hebben, als hij elke 20 minuten reboot of hangt door voedingsproblemen, dan heb je er geen ene donder aan. Dan maar een tragere workstation die wél betrouwbaar is.

(Ik ga ook mijn PC-DL niet overklokken.)
Anoniem: 102658 schreef op 27 januari 2004 @ 17:59:
PRCS... niet iedereen hoefd de top van de top, beginnende Dual'rs die b.v willen DTP'n en die willen dat hun PC wat langer mee gaan kunnen het prima doen zonde scsi of 3,06GHZ proc. laat iedereen lekker zijn ding doen, ze willen graag vertelen over hun ervaringen en niet horen hou nep hun het vinden dat je geen 5 scsi's in raid heb. laat iedereen lekker zijn ding doen en vertel over je eigen ervaringen.. dat is waar het topic immers voor bedoeld is.
Zeer mee eens. Niet dat dit topic nou zo erg is, maar er is op 2CPU.com een tijd terug een topic geweest... daar is een user aanwezig die zegt "I have attached only 8 SCSI drives to the PC-DL, but the mainboard is incapable of handling them at full speed." Hij krijgt van een ander dan te horen: "Really? Then the PC-DL is yet another expensive toy, useless to build a true dual."

Zeker... dat dit bord geen 8 SCSI schijven in RAID trekt, had ik je ook kunnen zeggen door naar het plaatje te kijken en te zien dat er geen PCI-X o.i.d. opzit. Daar hoef ik de zut zelfs niet voor aan te sluiten. Oplossing: Neem een moederbord waar wél PCI-X opzit.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 27-01-2004 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op het scherpst v.d. snede wordt hier de aankoop van bepaalde borden verdedigd :P Wel, ik denk dat je met zo'n Asus PC-DL een prima bord hebt waarbij je, als je het een beetje slim aanpakt en niet de meest zware eisen hebt, behoorlijk goed de beperkingen van de 32bits 33MHz PCI bus kunt omzeilen :) Hang b.v. twee Raptors aan de ICH5R en evt. ook nog een PATA disk en gebruik de via CSA verbonden NIC zodat de PCI bus met zo min mogelijk devices wordt belast (bandbreedte én latency) en alles toch vlot blijft :)

De voornaamste reden dat ik niet voor zo'n leuk geprijsd en compleet bord ben gegaan was m'n reeds aanwezige SCSI RAID stuff (heb nog overwogen die hele zooi te verkopen ten faveure van twee 74GB Raptors maar zag dat toch niet zo zitten eigenlijk, hoewel ik er steeds meer over denk, al was het maar om de geluidsproductie :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nou het is niet zo zeer dat de moederborden worden verdedigd danwel het feit dat er veschillende mansen zijn met verschillende eisen aan hun systeem en een ander budget.

ik heb bv. nu 1 7.200 schijf besteld (die raptor komen nog ofcours:D), ik kan hier echter prima mee werken, de proccesors zullen mij dusdanig veel bandbreedte geven dan ik mijn aplicaties zonder al te veel moeite toch nog snel (en het belangrijkste, stabiel) kan runnen.

ow en over alternate; prima zaak, er waren veel problemen daar (met name de comunicatie t.o.v de klant, dit hebben ze echter prima opgelost en ze houden me goed op de hoogte. en ik heb een nette korting gekregen om mijn gehele bestelling. En 3 jaar garantie van uit alternate. (fabrieks garanties soms langer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
volgens mij was ik degeen die het eerste "nep" bord zei :) Ik bedoelde dus ook alleen voor mijzelf, ik vind dat bord verder heel relaxed en kan ook prima begrijpen waarom je hem zou kopen, maar puur voor mezelf zou ik even doorsparen, (helemaal geen geld nu dus het is uberhaupt maar dromen) hetzelfde wat abbadon heeft, dat ie een hoop scsi spul heeft wat een 133mhz 32bits pci zo dicht trekt, eisen verschillen.

dusseh, chill! :)

wordt volgens mij ERG veel verkocht niet? de pc-dl?

OJA, ik had laats met abbadon een testje gedaan qua renderen:
-----------------------------------------------------------------------------------

abbadon dual xeon 2,8htt (2maal 2800mhz 5600 samen)
gladiool dual xp 2400 (2 maal 2000mhz 4000 samen)
40% verschil 100:71,4

Het gaat om 3dsmax 5.1 met de renderer VRAY advanced

abbadon photons.max 3m47,8s--228s
gladiool photons.max 4m19,4s--259s
13% verschil

abbadon GI.max 26m1,8s--1562
gladiool GI.max 35m24,8--2125
36% verschil

abbadon raytrace.max 4m51,8s--292
gladiool raytrace.max 6m46,3s--406
39% verschil

Wat je dus ongeveer ziet is dat bij 2 van de 3 testen het verschil in snelheid het verschil in kloksnelheid is. Wat ik wel merkte is dat bij sommige calculaties wat betreft licht, mijn processoren bijna niks deden...ik denk dat dit komt door de kleine geheugenbandbreedte van het 760mp platform.

de renders die er uit kwamen:

Afbeeldingslocatie: http://jvb31.jvb.tudelft.nl/gladiool/xeonbench/photon.jpg
Afbeeldingslocatie: http://jvb31.jvb.tudelft.nl/gladiool/xeonbench/gi.jpg
Afbeeldingslocatie: http://jvb31.jvb.tudelft.nl/gladiool/xeonbench/raytrace.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door maratropa op 27-01-2004 21:00 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
Op het scherpst v.d. snede wordt hier de aankoop van bepaalde borden verdedigd :P Wel, ik denk dat je met zo'n Asus PC-DL een prima bord hebt waarbij je, als je het een beetje slim aanpakt en niet de meest zware eisen hebt, behoorlijk goed de beperkingen van de 32bits 33MHz PCI bus kunt omzeilen :) Hang b.v. twee Raptors aan de ICH5R en evt. ook nog een PATA disk en gebruik de via CSA verbonden NIC zodat de PCI bus met zo min mogelijk devices wordt belast (bandbreedte én latency) en alles toch vlot blijft :)
Wat hierboven beschreven staat is ook precies mijn bedoeling :)
Ik heb genoeg aan de i/o van twee raptors in raid 0 en voor de time-being zet ik mijn huidige 120 GB ATA schijf er ook in, voor opslag heb ik daar voorlopig ook voldoende aan. KAn ik later alrijd nog een 120 GB bij zetten en dan in raid 1 ben ik ook nog redundant ;)
Mijn Radeon 8500 gaat ook over in mijn dualbak en verder ben ik klaar en voldoende geholpen met de onboard zut :)
eindelijk weer dual, heb altijd met veel plezier gebruik gemaakt van mijn dual cellie366@550 ;)

Overigens, ik neem de gok maar met de Asus PC-DL, mocht het niet werken dan slijt ik de xeon's wel weer, heb ze toch maar voor 120 euro per stuk in handen gekregen (nieuw in doos) en mocht dat dan niet lukken, dan slijt ik de PC-DL wel. Linkom of rechtsom; goedkoop dual Xeon draaien is het doel :)

@Firepower, thanx voor je input. Wat jij geschreven hebt was ook precies mijn gedachtengang, ik had alleen nog even een bevestiging nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Abbadon schreef op 27 januari 2004 @ 19:49:
Op het scherpst v.d. snede wordt hier de aankoop van bepaalde borden verdedigd :P Wel, ik denk dat je met zo'n Asus PC-DL een prima bord hebt...
Je had ook eens wat anders moeten zeggen. :( Dat zou namelijk betekenen dat ik een foute keuze heb gemaakt.
De voornaamste reden dat ik niet voor zo'n leuk geprijsd en compleet bord ben gegaan was m'n reeds aanwezige SCSI RAID stuff (heb nog overwogen die hele zooi te verkopen ten faveure van twee 74GB Raptors maar zag dat toch niet zo zitten eigenlijk, hoewel ik er steeds meer over denk, al was het maar om de geluidsproductie :P )
Dat zou ik niet doen als het om snelheid gaat. De Raptors zullen langzamer zijn dan je huidige SCSI setup. Als het om geluidsproductie gaat, zou je het kunnen overwegen, maar ik vraag me af of die Raptors stil zijn... ik denk het niet. Ik overweeg zelf de aanschaf van 1 van die schijven in de toekomst, maar ik haat lawaai...
gladiool schreef op 27 januari 2004 @ 20:46:
volgens mij was ik degeen die het eerste "nep" bord zei :) Ik bedoelde dus ook alleen voor mijzelf, ik vind dat bord verder heel relaxed en kan ook prima begrijpen waarom je hem zou kopen, maar puur voor mezelf zou ik even doorsparen, (helemaal geen geld nu dus het is uberhaupt maar dromen) hetzelfde wat abbadon heeft, dat ie een hoop scsi spul heeft wat een 33mhz 32bits pci zo dicht trekt, eisen verschillen.
Zeker trekt een dikke SCSI setup die bus dicht. Als je er al zo een hebt, dan is de PC-DL een verkeerde keuze. Heb je die SCSI setup echter niet, en ga je die ook niet krijgen, dan kan de PC-DL een hele goede keuze zijn.
dusseh, chill! :)
Okee, ik ben al weer helemaal koud hoor.
wordt volgens mij ERG veel verkocht niet? de pc-dl?
Als ik de fora zo lees wel ja. Het schijnt een ware BOOM te veroorzaken in het gebruik van duals op dit moment. Het is de perfecte opvolger van de ASUS A7M266D en de MSI K7D-L als goedkoop dual systeem. Ik zou namelijk zelf niet meer gaan voor een dual Athlon MP als hoofdsysteem. Nog steeds leuke systeempjes, maar niet meer om nieuw aan te schaffen. Vele andere dual borden zijn gewoon te duur voor instappers. De PC-DL + Xeon 2.0 en Xeon 2.4 wordt veel verkocht; het is op het moment waarschijnlijk het goedkoopste systeem dat te krijgen is, en tóch nog bij de tijd is qua features.
ransbal schreef op 27 januari 2004 @ 20:58:
@Firepower, thanx voor je input. Wat jij geschreven hebt was ook precies mijn gedachtengang, ik had alleen nog even een bevestiging nodig :)
8)

TWP heeft bevestigd dat mijn procs (2x 2667) vandaag zijn verstuurd. Hopelijk zijn ze morgen binnen, en gaat alles goed. Dan komt er weer een fotosessie bij. :)

PS: Mijn posts moeten korter. Dit verslijt mijn toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Anoniem: 41851 schreef op 27 januari 2004 @ 23:09:
Dat zou ik niet doen als het om snelheid gaat. De Raptors zullen langzamer zijn dan je huidige SCSI setup. Als het om geluidsproductie gaat, zou je het kunnen overwegen, maar ik vraag me af of die Raptors stil zijn... ik denk het niet. Ik overweeg zelf de aanschaf van 1 van die schijven in de toekomst, maar ik haat lawaai...
Het kan voor mij ook niet uit m'n beide 15K's en de RAID controller te verkopen, dan moet ik er teveel op toeleggen en ga er qua snelheid zelfs ietsje op achteruit ja. Maar m'n 10K3's gaan t.z.t. het veld wél ruimen, die dingen maken meer dan 50dB(A) geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Abbadon schreef op 27 januari 2004 @ 23:18:
Maar m'n 10K3's gaan t.z.t. het veld wél ruimen, die dingen maken meer dan 50dB(A) geluid.
:/ :X

En dan maak jij je druk over de Xeon stock ventilators? Die hoor je toch niet boven die harde schijven uit! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb in november vorig jaar het idee opgevat om te downgraden van SCSI RAID naar SATA RAID. De reden hiervoor waren de goede prestaties van de Promise FastTrak S150 SX4 in mijn eigen benchmarks. Toen ik dat ding eenmaal met twee Raptors in m'n systeem had hangen, bleek de FastTrak S150 SX4 onmogelijk slecht te presteren wanneer het ding als boot array wordt gebruikt. Langzamerhand werd duidelijk dat andere hier ook last van hadden.

Als de S150 SX4 buiten beschouwing wordt gelaten is SATA RAID opeens een stuk minder interessant in vergelijking met SCSI RAID (met een goed presterende oudere adapters zoals de MegaRAID Elite 1600 en nieuwe 10K of 15K schijven). 3ware maakt matige adapters en de MegaRAID SATA komt niet in de buurt van snelle SCSI RAID-adapters met 15K schijven. Misschien dat de nieuwe adapters van RAIDcore goede prestaties leveren, anders is het wachten op nieuwere generatie adapters met snellere RAID-implementaties. Het voordeel van de adapters van de bekende (SCSI) RAID-fabrikanten is dat het gewoon degelijk spul is, in tegenstelling tot de rotzooi die Promise maakt (hardware assisted RAID noemen ze dat geloof ik, komt er op neer dat je processor al het werk doet en het RAID-gebeuren grotendeels door de driver bij elkaar gehouden wordt - slechte driver en het hele zaakje presteert niet).

De geluidsproductie van de nieuwste SCSI-schijven valt overigens wel mee. Goede geluidsdemping kan een hoop schelen. De basis is een goede behuizing met veel ruimte voor geluidsisolatie. Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een nieuw dual Opteron workstation op basis van een Chenbro SR-102 behuizing. Dat is een kast met twee compartimenten, links het moederbord en rechts de drives. Dat is veel handiger in gebruik en je hebt meer mogelijkheden voor isolatie. De hele achterkant kan dichtgezet worden met een metalen rooster waardoor de achterkant van de kast ook goed geisoleerd kan worden (dat is hét probleem bij normale towerkastjes). Ik zal binnenkort eens wat foto's posten. Met een cocktail van Tectyl (spul dat wordt gebruikt om de onderkant van auto's te beschermen tegen steenslag e.d., heeft geluidsdempende eigenschappen), deurmatten en foam hoop ik een aardige geluidsdemping te bereiken. Verder ga ik het aantal fans tot een minimum beperken, 2x Zalman CNPS-7000 (met een airduct die direct koele lucht aanzuigt) en een 12cm fan voor de voeding (fan achter de harddisks met een airduct naar de voeding) zou ik genoeg koeling moeten kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hier zijn wat snelle lelijke foto's (met flits) van de SR-102:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/22415/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/22416/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/22417/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/22418/full.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door Femme op 28-01-2004 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

en de poes gebruikt hem gelijk als kattebak? ;) http://www.tweakers.net/ext/f/22416/full.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door henkleerssen op 28-01-2004 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooie kast, die Chenbro. Zal ook wel een mooie cent kosten. :P

Die Opterons hebben zo te zien wel een normale koeling.

Intel heeft de hoeken van de koelblokken afgehaald, zodat je er ook niet gewoon een fan op kunt schroeven. Je MOET perse werken met het retention mechanism. :( Daarnaast vraag ik me ook af waarom ze bij de Xeon hebben gekozen voor een clipsysteem. Het systeem van de P4 vind ik uitermate prettig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Anoniem: 41851 schreef op 27 januari 2004 @ 23:30:
[...]

:/ :X

En dan maak jij je druk over de Xeon stock ventilators? Die hoor je toch niet boven die harde schijven uit! >:)
Die stock fan's maken zo'n 16.000dB(A), maar daar kom je deze week wel achter :P

Die 10K3's ga ik gewoon vervangen door twee grotere en modernere SCSI disken. Net als Femme zegt maken die stukken minder herrie (m'n 15K's maken net zoveel geluid als een meer dan 50% langzamer spinnende WD1200JB, dus dat valt best wel mee). Dan nog proberen m'n drivecage van wat rubbertjes te voorzien zodat de trillingen niet gelijk door m'n hele kast worden doorgegeven en ik ben voorlopig helemaal klaar want kan vandaag eindelijk m'n nieuwe dual DVI grafische kaart ophalen van het postkantoor :P

Ah, je hebt je speelgoed al Femme, ziet er nice uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
hey abbadon eindelijk een goeie dual dvi gevonden?

Ik merk ook dat mijn 10kIII het meeste herrie maakt, verder heb ik een seagate 15k.3, 2 seagate cheetah's en 2 fujitsu MAP's, en die zijn allemaal veel stiller, vooral die fujitsu's.

Die 10KIII doet ook NNGNGNGNGNGN als ie opstart, de anderen doen allemaal heel lief *klik*

welke moederbord is dat nou femme?

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 28-01-2004 10:23 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De plank is een Thunder K8W en de procs dual Opteron 240. Dat moet nog een keertje beter worden maar ik wacht rustig de prijsverlagingen af (ik wil minimaal dual 246 maar niet tegen elke prijs). Deze processors hebben we gekregen voor een test :) .

De koelers zijn nu een combinatie van een Coolermaster Socket 754/940 HSF en de boxed AMD HSF. Ze zijn beide beschaafd qua omvang en redelijk stil. De meeste herrie komt uit de Zippy fan waar de 8cm fan nogal veel toeren maakt. Dat is gewoon een kwestie van de fan vervangen.

De Chenbro kost heeft me trouwens 220 euro excl. BTW zonder voeding gekost. Het kleinere broertje (SR-103) kost 148 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Abbadon schreef op 28 januari 2004 @ 10:19:
[...]

Die stock fan's maken zo'n 16.000dB(A), maar daar kom je deze week wel achter :P
Ik kom nergens achter. Die fans gaan er helemaal niet opkomen. :P

Mijn koeloplossing wordt dezelfde als de jouwe. De Zalman arm die ik hier heb liggen is een beetje gammel... de fan trilt volgens mij na een tijdje los, omdat hij maar aan 1 hoekpunt vastzit.

Daarnaast, als Sander met zijn 80mm fans een temperatuur haalt van 31 graden, dan is dat goed genoeg. Dan halveer ik sneheid, met een temperatuur van een kleine 40 graden, en dan is het stil.

Met wat geluk krijg ik vandaag de processoren binnen. Ze zijn volgens TWP gisteren verzonden. (Ik kreeg de bevestigingsmail om 15:21 uur. Van Eynstein kreeg ik de mail na vijven, en toen kwamen de spullen ook de dag erna, als was het dan om 16:00. Geduld... :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
gladiool schreef op 28 januari 2004 @ 10:23:
hey abbadon eindelijk een goeie dual dvi gevonden?
Yup, nét onder het werk opgehaald, een FX 5700 Ultra, een mooie blauwe surfplank met dual DVI :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Zou iemand mij trouwens kunnen vertellen waarvoor het gaatje in de heatspreader op een hoekje van de Xeon's is? Gewoon om drukverschillen ofzo tegen te gaan? Bij mij zit hij nl. op een gegeven moment toch wel vol met koelpasta, en ik weet niet of dat op termijn kwaad zou kunnen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn procs zijn net aangekomen! 2x Xeon 2667 MHz.
Als alles goed gaat: vanavond foto's voor de geïnteresseerden.

FirePower signs off... wish me luck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
WHoei!! Ben benieuwd!!! (ben net weer te lang bezig geweest met jou mega lange posts leze :P)

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshy98
  • Laatst online: 23:47

freshy98

Atari

Om nou alle pagina's door te lezen vind ik beetje ver gaan, maar ik zag die witte kast op pagina 24 boven aan en om eerlijk te zijn vind ik het minder praktisch dan de kast die ik heb.
Niet dat ie slecht is of zo, dat zal vast niet, maar qua plaatsing en ruimte lijkt mij de Yeong Yang YY-0402 beter. Ik heb deze zelf in de zwarte uitvoering (YY-0402B).

In deze kast ga ik mijn dual heatercore water koeling inbouwen.
Aan de linker voorkant zitten nl. 2 120mm gaten voor fan's, rechter achterkant zit boven een 120mm fan.
Het grote voordeel voor mij is, is dat je de kast compleet uit elkaar kan schroeven. Zo kan ik dus ook heel makkelijk de afzonderlijke platen bewerken.

Anyways, ik denk dat deze kast een fijnere kast is om mee te werken dan de kast op pagina 24 bovenaan.

En om maar meteen een hoop gedoe te voorkomen, nee! dit is geen flame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Great firepower.. haha eindelijk;) daar heb je even lang op zitten wachten:D ik hoop begin volgende week alles binnen te krijgen.. wacht met smart op je foto's:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
  • Laatst online: 08-04 19:55
Abbadon schreef op 28 januari 2004 @ 12:43:
[...]

Yup, nét onder het werk opgehaald, een FX 5700 Ultra, een mooie blauwe surfplank met dual DVI :P
Dan zou ik heel graag willen weten welk merk/model dat is :)

Ik werk nu met een 5600 dual dvi maar een 5700 ultra is natuurlijk altijd beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Da's de XFX 5700 Ultra 128 MB DDR2 Dual DVI & VIVO (hele mond vol :+ ) En hij geeft puik beeld en de fan maakt erg weinig geluid. Absolute aanrader voor wie dual DVI wil en ook nog wat 3D power zou ik zeggen :) Hier en hier pics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goeienavond!

Tussendoor ben ik nog even sporten geweest. Sorry, kon het niet laten. :D

De computer loopt goed, en alles schijnt te werken. Ik zit hier nu met een nét geïnstalleerde XP, waarin alles goed wordt aangegeven. 2 HT processoren (4 grafieken in Taskmanager), 1 GB RAM.

Er zijn toch nog 2 kleine probleempjes:
1) Het Powerlampje brandt niet; dadelijk even het connectortje controleren
2) Ik kan IDE-LED niet vinden! Het wordt niet aangegeven in de handleiding, en ik vind het connectortje niet op het bord. Waar zit dat ding?!

Een paar kleine dingen vooraf dan maar.

Ik heb de fanadapters aangepast en er 80mm Enermax fans opgezet.
Processor 1 & 2 worden na 20 minuten in het BIOS idlen niet warmer dan 30 graden met de kast open. Het enige waar ik me een beetje zorgen om maak is de temperatuur die wordt aangegeven voor het moederbord.

Motherboard : 45 C
Motherboard 2: 22 C
Motherboard 3: 23 C

Hoe komt die eerste temperatuur zo hoog? De kast staat open, en de CPU fans draaien nu op 2800 toeren. Trouwens, blaast een Enermax dóór de fanguard heen, of blaast hij door zijn achterkant? Ik heb nu de fanguards eraf geschroefd, en de fans met die kant op de adapters gezet. (Als ik de guard had laten zitten, dan had deze nu aan de ONDERKANT van de fan gezeten.) Het was de bedoeling dat de fan richting het koelblok blaast, maar dat voelt nu even niet zo. Dat kan echter ook aan mij liggen.

De voltages van de Tagan zijn goed. Deze geeft het BIOS aan:
3.3 volt: 3.34
5.0 volt: 5.09
12 volt: 12.05
-5 volt: -4.94
VBat: 3.15

De +5VSB werkt ook lekker: computer met je spatiebalk aanzetten is relaxed.

Nu ga ik even koffie drinken, en daarna mijn Windows XP verder configureren. Ik heb nu alleen de standaard firewall aangezet, en ben het Internet opgegaan. Eerst effe de basis-installatie afmaken straks.

Oh ja, foto's. :)

Ik heb er een kleine 20 gemaakt, die zal ik ASAP posten. Als het kan vandaag nog (dat wil zeggen, voordat ik naar bed ga, dus het kan best 2.00 uur worden), anders zo snel mogelijk morgen.

Dadelijk eerst even in de PDF opzoeken of daar die #$^& IDE-LED in staat.

Edit: Ook in de PDF, Rev2, staat het IDELED niet aangetekend. Er wordt alleen 1 keer gerept over een 2 pins connector, maar die vind ik dus niet op het moederbord?! Hij staat ook op geen enkel kaartje aangegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 28-01-2004 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Die ide connector zit op die grote system panel connector.
Heel slim tussen de speaker connector :)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sdgroot/Pics/Asus%20PC-DL/Pin%20Connections.JPG

[ Voor 30% gewijzigd door idioteque op 28-01-2004 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
die mobo temp is bij mij ook zo hoog. Ik heb alleen nog niet kunnen ontdekken waar de sensor zit. Ik vermoed dicht bij et AGP slot in de buurt.

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank je, Idioteque (coole nick trouwens). Daar heb ik in eerste instantie overheen gekeken. Het lijkt erop dat ik moet kiezen tussen óf de Speaker, óf de HDD-LED. Vreemde constructie; nooit eerder gezien zo. Je plaatje kon niet veel groter meer? :P

Misschien heb ik dit niet gezien omdat ik een beetje gefrustreerd was op een gegeven moment... met mijn bestaande indeling van HDD/DVD/CDRW pasten de kabels niet. De connectors zitten een stukje lager dan op de P4PE. :( Daarom heb ik die indeling moeten veranderen. Daarnaast passen de drie kabels maar nét onder mijn lange grafische kaart door. (GeForce 4 Ti-4600.) Als ik de kabels aansluit op de drives, en ze netjes naar benenden laat lopen, dan zitten de connectoren voor op het moederbord niet in de goede volgorde. Sluit ik ze eerst op het moederbord aan en dan op de drives, dan zitten ze aan de andere kant verkeerd om. Ik heb dus altijd aan één kant een draai of een knik in 2 kabels. :(

Achteraf bleek dat de kabelmassa van de Tagan nét in het bovenste compartiment past, tussen de DVD/CDRW in, terwijl ik de helft die ik niet nodig had al heb opgebonden. Dat zien jullie wel op de foto's. Het gedeelte waar de processoren zitten is compleet vrij, en de fan van de Tagan is ook vrij. Dat gaat dus allemaal goed. Trouwens, die Tagan is inderdaad erg stil. Hij zit op, of misschien onder het laagste niveau van mijn oude regelbare Enermax 350w voeding. Die Enermax gaat binnnen een weekje dienst doen in een P3-550... mijn ouders vinden het niet leuk als ik een dual PC 's nachts laat runnen om te downen. Dat kan ook met een ouwere computer.

Foto's gaat misschien niet meer lukken vandaag; ik heb nog veel te installeren. :) Ik zal het proberen, maar ik denk dat dit toch wat voor morgen wordt.

Kan iemand (Abbadon?) mij trouwens antwoord geven op de blaasrichting van die Enermax fans? Blazen ze door de goudkleurige fangrill heen, of door de achterkant? Het voelt een beetje aan alsof ze door de achterkant blazen; dat zou betekenen dat zij dus bij mij lucht door het koelblok heen trekken, in plaats van erop blazen. Het kan ook aan mij liggen, en dat ik slechts de turbulentie van de aangezogen lucht voel.
Sander0105 schreef op 29 januari 2004 @ 00:05:
die mobo temp is bij mij ook zo hoog. Ik heb alleen nog niet kunnen ontdekken waar de sensor zit. Ik vermoed dicht bij et AGP slot in de buurt.
Dat zou kunnen. Ik zal eens zien wat er gebeurt. Als het bord niet onstabiel wordt, en de temperatuur bij jouw ook zo blijft, dan vind ik het wel best. Wat betekenen M/B 2 en M/B 3 temperaturen? Dat staat niet in de handleiding genoemd. (Of ik moet er weer overheen kijken.)

PS Sander0105, ik maak geen lange posts. Ik vat alleen een klein deel van mijn gedachten samen... :P

Edit:
Het probleem met het Power led is ook opgelost. Om de een of andere reden moet ik met mijn kast het Power led zo aansluiten dat het pijltje op de connector op de - zit, in plaats van op de +. Dat is ook zo bij het HDD Led. Bij de andere aansluitingen moet de pijl op de +. Vreemd. Maar ja, het werkt nu. Nu nog een koper vinden voor mijn P4PE + P4 2.4 + CoolerMaster IHC-71L. Iemand intersse, voor 1000 euro of zo? :P

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 29-01-2004 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Kiezen tussen speaker en floppy? Nee hoor, je kunt met een klein schroevendraairtje (of andere klein puntig ding) gewoon de metalen contactpunten uit de hddled connector krijgen, en dan plaats je ze in de 2 middelste openingen van de speakerconnector. Net zo voor de Netwerkled. Mocht je hiervoor een led op je case hebben, kan je daarvan die ene pin gewoon midden in je powerled connector drukken.

Daarnaast kun je het makkelijkst zelf kijken hoe de fans draaien. Op fans staat op de zijkant altijd (of doorgaans, maar zelf op de brakste oem fans ben ik het tegen gekomen) 2 pijltjes. Eentje voor de draairichting, de andere voor de airflowrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet iemand hoe ik de PC-DL kan dwingen om te booten met een fan-snelheid van 2000 toeren?! Dat kon ik op de P4PE gewoon, maar de PC-DL wil alleen booten met een fanspeed boven de 2600 toeren blijkbaar! Dat is volkomen overbodig, omdat bij 2000 toeren de temperatuur al laag genoeg is. (37 graden idle per proc.) Of, zou het aan de Enermax Fans liggen, dat het moederbord deze fans niet herkent op een lage snelheid? Als dat het geval is, dan haal ik 2 nieuwe fans met fanmates.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 29-01-2004 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
Joepie :) Socket 603 cpu's werken ook in de PC-DL :)
De kopende dagen wordt het weer leuk spelen :)
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/J06L9VGT79

Oja, Ik dacht dat ik al een stille PSU had voor mijn Athlon systeem (qtec-550w met fans op 7 volt) maar die Tagan hoor je dus echt niet :)
Daarnaast heb ik, omdat ik Compaq XW6000 workstation Xeon CPU's heb, er mega-grote koellichamen bijgekregen. één 12 CM fan zal al het geweld wel voldoende kunnen koelen, dus ik denk dat ik dan ook nog een keer een erg stil systeem ga krijgen :)

[ Voor 60% gewijzigd door ransbal op 29-01-2004 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi zo, weer een dual Xeon gebruiker erbij :)
Heb je HyperThreading uitstaan, of heb je nog een oudere Xeon core zonder HT? (Had Foster al HT, of is Prestonia de eerste?)

Je gaat een probleem krijgen met slechts 1 fan. De PC-DL start niet als er 2 cpu's inzitten, en niet op beide headers een ventilator zit. (Of je zou twee RPM draadjes aan 1 fan moeten proberen te klussen.)

Straks ga ik even 2 standaard 80 mm fans halen, met 2 Zalman fanmates. Dat kost dan wel een paar euro, maar na zo'n grote uitgave kan ik dit ook nog wel proberen. Ik kan niet geloven dat de P4PE wel nog wil booten met een fan op 1700-1800 toeren, terwijll de PC-DL al zeurt bij < 2600. Ik denk dat het probleem bij de Enermax fans ligt, en niet bij de PC-DL. Ik ga gewoon straks eens proberen.

De installatie van Windows gaat hier ook goed voort. Vandaag komen de foto's nog online. Jouw foto is wel erg groen?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 29-01-2004 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Anoniem: 41851 schreef op 29 januari 2004 @ 12:38:
Mooi zo, weer een dual Xeon gebruiker erbij :)
Heb je HyperThreading uitstaan, of heb je nog een oudere Xeon core zonder HT? (Had Foster al HT, of is Prestonia de eerste?)
[..]
Als je op zijn foto kijkt zie je "Hyperthreading Enabled" dus hij heeft wel Hyperthreading. Enkel de Prestonia (en de MP Foster, maar die zijn helaas onbetaalbaar) hebben HT, dus hij heeft 2 400MHz 512KB L2 Xeon's. Heb ik hier zelf net ook in 1U gebouwd. Werkt prima, en lekker koeltjes, 30 graad ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, dat had ik gezien. Ik verwachtte eigenlijk alleen dat er 4 keer donkergrijs een processor zou worden aangegeven, zoals bij mij. Zie de laatste foto.

Hier zijn de foto's. De naa van het beestje is SnapDragon. (Ik geef mijn computers altijd namen. Al sinds 1994...)

Alle foto's zijn klikbaar voor een 1024x768 versie. De camera is niet echt goed in het maken van foto's dichtbij. De grafische kaart is een Asus GeForce Ti-4600, gemod met een 1U Thunderbird koeler. De originele koeler heeft er nog geen 2 dagen op gezeten. Nu is het ding wel stil. :)

Het single-processor bord is een Asus P4PE, met een P4 2.4B erin.

Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage01.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage02.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage03.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage04.jpg

Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage05.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage06.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage07.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage08.jpg

Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage09.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage10.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage11.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage12.jpg

Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage13.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage14.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage15.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage16.jpg

Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage17.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage18.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage19.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage20.jpg

Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage21.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage22.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage23.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage24.jpg

Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage25.jpg Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/xeon/Timage26.jpg

Edit: Bedankt Cybersijp. Ik denk dus dat het gewoon aan de Enermax fans ligt. Wat bedoel je met "RPM draad doorlussen"? Ik ga dadelijk even 2 normale fans halen, 80mm, die draaien op 3000 toeren, en daar zet ik dan een fanmate tussen. De Enermax gebruikt een aparte draad om de snelheid te regelen. Misschien is dat juist het probleem. Moet jij nu altijd op F1 drukken om te booten, omdat hij zeurt over de fan- failure? Een min van 2000 toeren vind ik nog vrij hoog; al is het wel begrijpelijk, als de PC-DL uitgaat van de stock fans (5400~6000 toeren).

Edit 2: Momentje nog; de server heeft net een timeout gehad, en niet alle grote foto's staan erop.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 29-01-2004 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:06
Firepower,

ik heb zelf een vergelijkbare setup als jou.Ik heb echter papst fannetjes erop zitten.De een draait 2050 toeren(en pc-dl pikt het), de andere draait 1950 toeren(deze geeft ie aan fan failure), ik denk dat je dus uit kan gaan van 2000 toeren/minuut en niet van 2600.Maybe een idee om de rpm monitor draad door te lussen?

Ben in ieder geval back van holiday , ik zal me gezicht dus wat vaker hier laten zien.Ik wil de boel nl. nog optimaliseren.De hele zut heb ik voor mijn vakantie naar Thailand out of the box ingebouwd.Werkt daarom nog niet optimaal. :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Oeh, ik ben al een beetje te laat :o In principe gaan grote topics voor het overzicht bij 500 posts dicht. Ik heb al een eenvoudige deel 2 van dit topic gestart: [rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations - deel 2[/rml]

:w
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.