ransbal schreef op 27 januari 2004 @ 15:45:
Om nou alleen voor mijn vraag een nieuw topic te openen heeft ook weinig zin aangezien hier erg veel kennis aanwezig betreffende dual xeon's
Ik heb hier op mijn bureau liggen 2x een Xeon 2.0/512/fsb400 socket 603

Om het betaalbaar te houden om dual cpu te draaien heb ik de keuze uit twee mainboards:
Asus PC-DL met i875 chipset of de Tyan Tiger met de i7505 chipset.
De Asus heeft mijn voorkeur, maar ik kan jammer genoeg nergens vinden of ik mijn socket 603 cpu's op dit board kan gebruiken. Volgens Asus moet het socket 604 zijn, maar volgens Intel is socket 604 backwards compatible met socket 603 cpu's en dat is de Tyan in ieder geval. De Tyan is tevens een stuk duurder, heeft een lagere geheugen performance en kan ik weinig meer mee dan later 533 Mhz fsb cpu's op kwijt, terwijl de Asus heel misschien ook toekomstige 800 Mhz fsb cpu's kan ondersteunen

Asus zegt niet dat er S604 cpu's in móeten. Ze gaan er echter niet van uit dat iemand nu nog nieuwe S603 cpu's gaat kopen.
Socket 603/604 is ongeveer hetzelfde idee als Socket 940/939 van AMD.
Een Socket 603 cpu is altijd FSB400, en een Socket 604 is FSB 533. Om te zorgen dat mensen de 533 variant niet in een S603 bord steken, hebben ze die 533 een pin extra gegeven, zodat hij niet past. Een S603 cpu past wel in een S604 bord. In de handleiding van de PC-DL staat duidelijk dat het bord 533/400 MHz processoren ondersteunt, dus een S603 móet werken.
De Tyan is inderdaad een dikke 120 euro duurder dan de PC-DL, en hij heeft nooit de mogelijkheid om FSB800 Xeons te ondersteunen... die mogelijkheid heeft de PC-DL misschien wel vanwege de i875 chipset, al is dat niet zeker.
Daarnaast, de Tyan heeft niet meer features zoals PCI-X, of iets dergelijks. De netwerkkaart is 10/100 MBit, terwijl die van de Asus 1 GBit is. Misschien gebruik je dat nog niet echt, maar als het er toch op zit voor een lagere prijs... waarom niet? De Asus heeft volgens de handleiding PCI 2.3 compliant PCI-slots, de Tyan PCI 2.2, als dat nog wat uit zou maken.
De enige twee redenen waarom je voor de Tyan zou gaan zijn:
1) De i7505 is officieel gecertificeerd voor dual proc gebruik, de i875 niet. (Al kan hij het wel, te zien aan de PC-DL. De grote gelijkheid tussen de P4 en de Xeon zal daar zeer zeker aan bijdragen.)
2) Tyan heeft een zeer goede naam op server- en dual gebied. De naam van Asus ligt vooral in de "standaard desktop markt", al ga ik ervan uit dat ook de PC-DL een heel goed bord is.
Ik zou voor de PC-DL gaan.
1) Die heeft kans om toekomstige FSB800 Xeons te ondersteunen
2) De geheugenperformance van de i875 is hoger dan die van de i7505
3) De netwerkkaart is 1Gbit, itt de 10/100 van de Tyan
4) De PCI sloten van de Asus zijn van een iets nieuwere revisie.
Ik hoop dat één van jullie mij dat vertellen...
Google leert mij dat socket 604 backwards compatible is en Deja geeft één persoon die ook problemen heeft met socket 603 op een PC-DL maar dat bericht is al erg oud
Er kunnen altijd problemen opduiken, maar ik verwacht het eigenlijk niet. Asus zet niet voor niets in hun handleiding dat het bord FSB400 processoren ondersteunt. Dat zijn allemaal S603 procs. Het zou gewoon moeten werken.
(Disclaimer: ik ben niet verantwoordelijk voor ontploffingen of natuurrampen.)
ExcaliburDexter schreef op 27 januari 2004 @ 15:49:
Ik heb een vraagje, ik wil me ook een asus PC-DL kopen met 2*2,4GHz Xeons, ik heb echter nog een goede 20/4 enermax voeding liggen. In de handleiding van het bordje staat dat er een 20 pins connector op kan echter moet er ook een 8 pins connector op.
Kijk eens hoger in het topic, en in de handleiding van de PC-DL op de Asus site. Je kunt een 20 pins connector en een 4 pins connector op de 24 en 8 pins aansluiten. Het zou kunnen werken, maar het is heel afhankelijk van je voeding. Ik zou het niet doen. Ik heb hier ook een Enermax 365 in mijn P4 zitten, en volgens de handleiding zou het genoeg
kunnen zijn. Een PC-DL kost 230 euro, 2x2.4 kun je al krijgen voor 460 totaal. Samen is dat 690 euro. Als je kunt, ga dan voor een Tagan 480, of een andere goede voeding met EPS.
Ga niet de voeding half aansluiten... dat levert eerder problemen of onstabiliteit op dan dat het goed werkt.
Wat zou nu gebeuren als ik gewoon van een 4pins een 8pins maak door een extra connector te solderen op de vier bestaande draaden (natuurlijk in de goede volgorde). Mijn voeding zou het volgens de specs makkelijk kunnen trekken, maar kan ik hiermee het moederbord bedonderen?
Als je iets verkeerd soldeert, gaat je moederbord, waarschijnlijk je voeding, en misschien nog andere hardware stuk. ALS je het dan wilt proberen, koop dan een 4->8 pins verloopje ergens. (Deze bestaan... mail of vraag Abbadon eens of hij weet waar je die krijgt.) Het beste is het nog als je een 20->24 pins verloopje zou gebruiken, maar ik weet niet of deze wel bestaan. 24->20 bestaat wel, maar daar heb je niks aan.
PS, het wordt een workstation.. stabiliteit achja werkt het niet dan werkt het niet.
Stabiliteit is belangrijker dan welke specs ook.
Je kunt nog zo'n brute workstation hebben, als hij elke 20 minuten reboot of hangt door voedingsproblemen, dan heb je er geen ene donder aan. Dan maar een tragere workstation die wél betrouwbaar is.
(Ik ga ook mijn PC-DL niet overklokken.)
Anoniem: 102658 schreef op 27 januari 2004 @ 17:59:
PRCS... niet iedereen hoefd de top van de top, beginnende Dual'rs die b.v willen DTP'n en die willen dat hun PC wat langer mee gaan kunnen het prima doen zonde scsi of 3,06GHZ proc. laat iedereen lekker zijn ding doen, ze willen graag vertelen over hun ervaringen en niet horen hou nep hun het vinden dat je geen 5 scsi's in raid heb. laat iedereen lekker zijn ding doen en vertel over je eigen ervaringen.. dat is waar het topic immers voor bedoeld is.
Zeer mee eens. Niet dat dit topic nou zo erg is, maar er is op 2CPU.com een tijd terug een topic geweest... daar is een user aanwezig die zegt "I have attached only 8 SCSI drives to the PC-DL, but the mainboard is incapable of handling them at full speed." Hij krijgt van een ander dan te horen: "Really? Then the PC-DL is yet another expensive toy, useless to build a true dual."
Zeker... dat dit bord geen 8 SCSI schijven in RAID trekt, had ik je ook kunnen zeggen door naar het plaatje te kijken en te zien dat er geen PCI-X o.i.d. opzit. Daar hoef ik de zut zelfs niet voor aan te sluiten. Oplossing: Neem een moederbord waar wél PCI-X opzit.
[
Voor 38% gewijzigd door
Anoniem: 41851 op 27-01-2004 18:26
]