Ik moet eens kijken naar de kabels van mijn Enermax 365 Watt voeding. Misschien voldoet deze nog, qua capaciteit. Ik kan me herinneren dat er een "vreemde" kabel aanzat, waarvan ruim 1 1/2 geleden niet wist waarvoor hij diende.
Edit: Er zou een nieuwe voeding moeten komen. Mijn huidige voeding heeft geen 24 pins ATX connector: alleen de standaard 20 pins connector. De "vreemde" kabel was de P4 kabel, die ik nu natuurlijk wel gebruik.
AnandTech is teleurgesteld over dit bord, omdat het niet goed overklokt, en opties mist tegenover andere borden zoals de P4C800. Overklokken doet er voor mij niet toe, dus dit is voor mij onbelangrijk.
Daarnaast valt het mij op dat AnandTech alleen test met singlethreaded applicaties, behalve 3d Studio Max. Dan lijkt het me nogal logisch dat een dual setup ongeveer gelijk presteert aan een single setup. Het OS switcht tenslotte de enkele applicatie van de ene naar de andere processor, waardoor ze gemiddeld elk 50% gebruikt worden. Dan kun je natuurlijk ook 1 processor in je systeem zetten die dan 100% wordt gebruikt.
Samenvatting:
In mijn eerdere posts hebben jullie kunnen lezen dat ik taken uitvoer die veel CPU snelheid vereisen: DivX, DVD encoding, TV programma's opnemen, soms wat audio mixen (vroeger met Cool Edit, nu met Adobe Audition, meerdere .wav's ineens), en gamen.
Adobe Audition is voor zover ik weet single-threaded (Cool Edit was single-threaded), en gebruikt dus 1 cpu. Indien ik nu op mijn computer een WAV bewerk, dan is het heel moeilijk om tegelijkertijd nog een tweede WAV te bewerken in een tweede instantie van Adobe Audition, omdat de eerste bewerking alle CPU tijd in beslag neemt.
Zou het met een dual setup mogelijk zijn om 1 WAV te laten bewerken door een filter, en dan toch door te werken aan een tweede?
Kan ik met het single-threaded Virtual Dub door 1 instantie een TV prog van mpeg->divx laten omzetten, en dan toch nog goed gamen?
Kan ik 1 TV programma opnemen, en een tweede coderen (elk op 1 processor dus)?
Met andere woorden: ik gebruik bijna geen multithreaded applicaties; hoogstens Photohop. Ik gebruik echter wél verschillende zware single-threaded applicaties, die nu per stuk mijn PC zo dichttrekken dat ik niet eens meer goed kan internetten als een ervan met zijn taak bezig is.
Ik verwacht dat ik zelfs nog een SPEL kan spelen als een singlethreaded applicatie 1 cpu in beslag neemt.
Het enige dat mij eigenlijk interesseert is dat de PC-DL 2 processoren ondersteunt met normaal geheugen, en dat er normale schijven gebruikt kunnen worden. Later eventueel SATA, en de Xeon 533MHz FSB zal zeker nog tot 4 GHz blijven bestaan, volgens Intel. De Canterwood die op dit bord zit ondersteunt nú al FSB800, dus het kan best zijn dat er met een BIOS-update de toekomstige Xeon FSB800 processoren kunnnen worden ondersteund. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn; gebruik het bord nu 1-2 jaar, verkoop de twee 2.4GHz/533 Xeons, en vervang ze door 2x 3.6GHz/800 procs....
Verbetert een dual-cpu systeem in mijn geval mijn werksnelheid? Qua intuitie zeg ik JA, maar zijn er mensen hier die er anders over denken? Vooral mensen die al een PC-DL hebben; wat zijn eventuele zware problemen van dit bord? BIOS-freezes en dergelijke zijn blijkbaar met BIOS 1003 opgelost, naar verluidt. Was voor jullie de overstap naar dual Xeon een grote verbetering?
(Ik verwacht eigenlijk wel dat ik veel minder last zal hebben van zware applicaties, als ik overstap van 1x P4 2.4 -> 2x Xeon 2.4. Hetgeen ik eigenlijk wil is 1 zware app draaien, en dan nog gewoon kunnen doorwerken, desnoods met een andere zware applicatie. Een aparte computer om te encoden en dergelijke gaat niet lukken; ik heb hier al een download-PII staan, en een 3de computer erbij is onacceptabel veel.)
Cybersijp schreef op 04 november 2003 @ 00:01:
Let wel op, je kan wel eens nieuwe kabels nodig hebben want omdat het mobo atx form is, is er voor asus vrij weing ruimte over om de aansluitingen voor eide e.d op de normale plek te solderen.
Deze zitten nu bijna uiterst rechts onder op het bord.
dit heb ik uit deze review van anantech:
REVIEW anandtech
Dat is geen probleem. Mijn floppydrive zit laag in mijn kast. De IDE connectors schijnen ongeveer op dezelfde plaats te zitten als bij mijn huidige P4PE. Dat zou dus ook goed moeten komen, en anders schaf ik 2 langere kabels aan. Dat maakt dan ook niks meer uit op een bedrag van over de 1000 euro.
[
Voor 100% gewijzigd door
Anoniem: 41851 op 04-11-2003 02:05
]