[Ervaringen] Dual Xeon workstations

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:
  • 6.873 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 00:04
D-Devil schreef op 28 October 2003 @ 19:33:
[...]

Thanks, het zwermt in ieder geval al van de mails met interesse. Afschrijving is jammer maar helaas, en toch mijn eigen schuld. De vraag is dus nu, een athlon64 of een P4 3200Mhz.
Sorry maar dit topic gaat over de dual Xeon ervaringen en niet over de Athlon 64 v.s. Pentium 4 3.2Ghz.

Even de search gebruiken levert al genoeg info op. En anders is er nog altijd ome Tom en vele andere sites.

Succes met de verkoop van je dual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik hoop binnenkort ook (eindelijk) een constructieve bijdrage aan dit topic te kunnen geven, ik ga dan eens koeien met peren vergelijken (appels, whatever) en ga dan een game-server vergelijk tussen een dual 2ghz (512kb, 400fsb, ht) en een single 2,4ghz (512kb, 533fsb, ht) en waarschijnlijk ook een dual 1800+. Hoe erb het met cijfertjes of meer in bewoordingen (gebruikerservaringen) gaat komen durf ik nog niet te zeggen. Gezien het deels productiesystemen zijn kan ik niet in iedere situatie even de zelfde load genereren en effe eea spelen en uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
Nu ik vandaag eindelijk eens de tijd had (gemaakt) om rustig mijn XEON systeempje te bouwen kwam ik helaas tot een nare verassing.

De fans op de Xeons (stock Intel) maken zo'n lawaai dat ik het 1 verdieping lager kan horen :'(

Nu las ik in de Intel Xeon handleiding (die ik bij mijn xeontjes kreeg) dat ik de fan niet direct op het mobo (Asus PC-DL) moet prikken maar via een verloopje direct op de voeding en dan nog 1 draadje naar de mobo-fan aansluiting. (dit om het rpm door te geven).

Nu draaien ze alleen continue in "takke-herrie" modus :X

Nu vraag ik me af of ik de fans niet direct op het mobo kan aansluiten?

BalusC: Wat heb jij gedaan? (ik zie niet bij jou dat je de verloopstekkers hebt gebruikt).

Nog andere mensen met een Asus PC-DL met dit probleem?

Specs:
Asus PC-DL
Intel Xeon 3,06 GHz 533Mhz fsb / 512KB Cache
(de rest staat hierboven al ergens)

Wie weet raad :'(

P.S. De reden die Intel geeft om de verloopstekkers te gebruiken is omdat die fans volgens Intel nogal wat prik lusten. (niet mijn eigen idee dus ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:40
Dat mobo regelt toch de snelheid van die fans of niet? Als jij dus de stroom direct op je voeding aansluit dan kan dat moederbord regelen wat hij wil maar de stroom van de voeding kan hij niet veranderen.

Ik geloof dat de stock fans 6cm zijn? Deze kun je makkelijk op het moederbord aansluiten als het nu zware 12CM fans waren ok, maar met zo'n dingetjes krijg je het mobo echt niet stuk hoor ;)

Een beetje overdrijven aan de kant van intel imo, trouwens volgens mij staat in de handleiding hoeveel watt je mag aansluiten op die fanaansluitingen, als je dan op de fan zelf kijkt zul je zien dat je daar netjes onder blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35362

Tr1gg3R schreef op 29 oktober 2003 @ 23:11:

...Nog andere mensen met een Asus PC-DL met dit probleem?...
Ik vond het bij mij met het lawaai nog meevallen, het was niet stil, maar zeker ook geen takke-herrie. Ik had ze ook gewoon op de fanheaders op mijn mobo aangesloten. Wat je ook kan doen is de 7v truc toepassen, je CPU´s zullen dan nog steeds onder full-stress koel genoeg blijven, met een goede airflow in je kast kan je ze zelfs passief koelen. Of je doet net als ik en vele anderen, gewoon waterkoeling erop en weg lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Tr1gg3r: lees dit topic door vanaf [rml]idioteque in "[ Ervaringen] Dual Xeon workstations"[/rml] :)

Zelf heb ik de coolers gewoon op het moederbord aangesloten en de temperatuurgrens in de BIOS op 40 graden gezet, waardoor ze momenteel (bij een kamertemperatuur van ca. 22 graden, met 3 PC's) rond 3500rpm draaien wanneer de CPU's idlen. Maar ik kan de temperatuurgrens ook verhogen tot 65 graden, waardoor de toerentallen terugvalen tot rond 1700rpm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
BalusC schreef op 30 oktober 2003 @ 06:41:
Tr1gg3r: lees dit topic door vanaf [rml]idioteque in "[ Ervaringen] Dual Xeon workstations"[/rml] :)

Zelf heb ik de coolers gewoon op het moederbord aangesloten en de temperatuurgrens in de BIOS op 40 graden gezet, waardoor ze momenteel (bij een kamertemperatuur van ca. 22 graden, met 3 PC's) rond 3500rpm draaien wanneer de CPU's idlen. Maar ik kan de temperatuurgrens ook verhogen tot 65 graden, waardoor de toerentallen terugvalen tot rond 1700rpm :)
Ok ik heb alles nog eens even doorgelezen.

De fans zitten nu direct op het mobo. Dit maakt helaas geen verschil.
De Asus Q-Fan Temperature staat op 60 graden Celcius en de Fans draaien op 4000 rpm bij een temperatuur van cpu1: 37 Graden en cpu2: 31 graden.
Ik krijg ze hier niet onder.
Bios 1003 (laatste dus)

Maar het lawaai neemt niet af. Het lijkt net alsof er iets tussen zit (zand o.i.d.) ze krijgt een soort centrifuge idee (het lawaai dus).

Ook een probleem wat ik heb ondervonden is dat mij Plextor (24x10x40 ide) p de eens of andere manier niet wil werken op dit bord.
Bij het booten stopt alles gewoon bij het detecteren van de ide apparaten :?

Ik ga nu eerst maar even naar de colleges. Ik probeer het vanmiddag wel weer.

Tot zover nog geen goede ervaringen met mijn nieuwe workstation :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:31
misschien even een andere ide kabel proberen dat die je nu gebruikt niet lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Zie ook de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 13:45
Ikzelf zit er ook aan te denken voor een dual Xeon workstation te gaan.

Ik ben al in het bezit van een Xeon 2.4Ghz 400FSB (cadeautje). Nu heb ik er nog 1 nodig (€265 euro). Daarnaast een ander moederbord (ASUS €249).

Dit gaat mij dus al 515 euro kosten (heb ik nog een andere voeding nodig?). Maar is het dan sneller dan 1 P4 3.06Ghz (HT) 533Mhz?? Dit kan ik namelijk nergens terug vinden.

Op het moment ben ik in het bezit van een P4 1.9Ghz 400FSB en een P4B533-E. De vraag:

Xeon of gewoon houden op P4 3.06?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
De P4 3,06GHz zal sneller zijn in Games, maar de Xeon zal sneller en bijteriger zijn bij intensief PC-gebruik en multithreaded applicaties :)

Niet helemaal wat je zoekt, maar hier heb je een review van Dual Xeon 2.2@400, waarin ook scores van P4 2.2@400 zijn meegenomen :)
http://www.digit-life.com/articles/pentium4xeonsmp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisman
_/-\o_ Mijn dank is groot.

Maar na de review doorgelezen (lees: bekeken) te hebben, denk ik toch dat het de p4 3.06Ghz gaat worden. De Xeon wint het van een vergelijkbare P4, maar om nu een nieuw moederbord aan te schaffen, gaat gewoon te ver.

Daarnaast is die 3Ghz voor onder de 300 euro te krijgen. Mijn keuze is gemaakt. Bij deze wil ik nog doorgeven dat het "cadeautje", de Xeon 2.4Ghz (Nog nooit gebruikt) te koop is. Of wellicht te ruil tegen een andere P4.

[ Voor 90% gewijzigd door pluisman op 30-10-2003 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Zie ook deze benchmarks van GamePC:

http://www.gamepc.com/lab....asp?id=opteron246&page=1
http://www.gamepc.com/lab...ontent.asp?id=p432&page=1

Photoshop: dual Xeon 2,4GHz vergelijkbaar met P4 ~2,7GHz
Maya: dual Xeon 2,4GHz sneller dan P4 3,2GHz
WME: dual Xeon 2,4GHz sneller dan P4 3,2GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
Even een update m.b.t. mijn problemen:

De Plextor is volgens mij overleden :'(
Hij deed het zelf niet aan 3 verschillende kabels en 2 verschillende ide-poorten.
Een ander DVD station deed het wel.

Ik ga nu verder zoeken naar een oplossing voor het geluid etc.

Bedankt voor de hulp tot nu toe.

UPDATE 1:

Ik heb nu een samsung DVD-rom speler in mijn systeem gestopt maar ik loop tegen het volgende probleem op:
als ik mijn WD Raptor in het systeem heb zitten dan wil het systeem niet meer vanaf de cd opstarten 8)7 Ook al stel ik in de bios in dat ik vanaf de cd-rom wil opstarten. (Ik heb de hdd's er helemaal uit gehaalt (uit het opstart stukje van de bios dus).

Aangezien ik mijn os op de Raptor wil installeren zou ik nu niet meer weten wat te doen :'(

UPDATE 2:

Ik merk nu dat als ik mijn plextor CDRW aan het systeem hang als Primairy slave en de samsung dvd als Primairy master dat hij het dan wel doet maar anders niet :? Ik heb vandaag echt mijn dag niet :|

[ Voor 63% gewijzigd door M289 op 30-10-2003 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisman
Femme schreef op 30 oktober 2003 @ 11:18:
Zie ook deze benchmarks van GamePC:

http://www.gamepc.com/lab....asp?id=opteron246&page=1
http://www.gamepc.com/lab...ontent.asp?id=p432&page=1

Photoshop: dual Xeon 2,4GHz vergelijkbaar met P4 ~2,7GHz
Maya: dual Xeon 2,4GHz sneller dan P4 3,2GHz
WME: dual Xeon 2,4GHz sneller dan P4 3,2GHz
:/ Nu weet ik het helemaal niet meer. Hoewel een Xeon moederbord ook wel weer leuk is met uitbreiden. (Dual Xeon 3GHz :9~ )

*knip*

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 30-10-2003 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisman
Zo was de post ook niet bedoeld. Meer een leuke toevoeging op mijn reactie. Maar ach, zonder smiley is het vaak moeilijk te volgen. -> :) <-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38212

Tr1gg3R schreef op 29 oktober 2003 @ 23:11:
Nu ik vandaag eindelijk eens de tijd had (gemaakt) om rustig mijn XEON systeempje te bouwen kwam ik helaas tot een nare verassing.

De fans op de Xeons (stock Intel) maken zo'n lawaai dat ik het 1 verdieping lager kan horen :'(

Nu las ik in de Intel Xeon handleiding (die ik bij mijn xeontjes kreeg) dat ik de fan niet direct op het mobo (Asus PC-DL) moet prikken maar via een verloopje direct op de voeding en dan nog 1 draadje naar de mobo-fan aansluiting. (dit om het rpm door te geven).

Nu draaien ze alleen continue in "takke-herrie" modus :X

Nu vraag ik me af of ik de fans niet direct op het mobo kan aansluiten?

BalusC: Wat heb jij gedaan? (ik zie niet bij jou dat je de verloopstekkers hebt gebruikt).

Nog andere mensen met een Asus PC-DL met dit probleem?

Specs:
Asus PC-DL
Intel Xeon 3,06 GHz 533Mhz fsb / 512KB Cache
(de rest staat hierboven al ergens)

Wie weet raad :'(

P.S. De reden die Intel geeft om de verloopstekkers te gebruiken is omdat die fans volgens Intel nogal wat prik lusten. (niet mijn eigen idee dus ;) )
heb dat probleem niet

de intel windtunnel heeft er een paar dagen op gezeten en daarna vervangen door de Swiftech MCX603 heatsinks met 2X Thermaltake Smart case Fan 2 er op.
heb dat asus QFan uitgezet, ik regel zelf de temparatuur wel

fans draaien nu op ~2400rpm op die snelheid zijn ze fluister stil.
temps zijn nu ~29C idle en ~38C stressed

oohja heb Intel Xeon 2.8Ghz 533Mhz FSB @ 3.06Ghz processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02-2024

STN

Wat was je totaal kwijt voor die nieuwe koelers?
Is wel een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Swiftech MCX603 €70 per stuk = €140 voor heatsinks
ThermalTake Smart Case Fan 2 €10.25 per stuk = €20.50 voor fans
is totaal €160.50

weet het is niet weinig, maar als je geld hebt om een dual Xeon systeem te kopen moet je ook geld hebben om het degelijk te koelen.
die intel windtunnels was ik iig al na 2 minuten zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:09
STN schreef op 28 oktober 2003 @ 08:49:
Gisteren zag ik dat de prijzen van de Intel procs naar beneden gaan behalve die van de XEONs. Weet iemand of dit jaar de XEON procs ook nog naar beneden gaan?
Ik zou het niet weten. Hoewel ik 't wel hoop (heb ook een Xeon upgrade op 't oog) zie ik zo op korte termijn geen reden voor Intel dit te doen. AMD heeft onlangs de Opteron's in prijs verlaagd waardoor een 242 (1.6GHz) voor exact dezelde prijs (€ 369,-) te krijgen is als een Xeon 2.8, echter, deze laatste is over het algemeen toch echt wel sneller waardoor er niet echt een dreiging voor Intel is. Maar misschien doen ze nog iets leuks rond Sinterklaas :P

Nog een vraag aan de SuperMicro X5DAx serie bezitters, klopt het dat de standaard Intel HSF niet zondermeer op deze borden past i.v.m. de ruimte rondom de sockets?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
ennn... dat is ook een optie ja :+ Ik had er daar in een topic zijdelings wat over gelezen laatst maar er werd daar niet dieper op ingegaan. 't Is duidelijk iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
Anoniem: 38212 schreef op 30 oktober 2003 @ 21:44:
Swiftech MCX603 €70 per stuk = €140 voor heatsinks
ThermalTake Smart Case Fan 2 €10.25 per stuk = €20.50 voor fans
is totaal €160.50

weet het is niet weinig, maar als je geld hebt om een dual Xeon systeem te kopen moet je ook geld hebben om het degelijk te koelen.
die intel windtunnels was ik iig al na 2 minuten zat
Mag ik vragen welke release je hebt en waar je ze gekocht hebt?

Ook vraag ik me af hoe jij ze bevestigd hebt. (met die 2 brackets of met de schroeven?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tr1gg3R schreef op 31 oktober 2003 @ 13:43:
[...]

Mag ik vragen welke release je hebt en waar je ze gekocht hebt?

Ook vraag ik me af hoe jij ze bevestigd hebt. (met die 2 brackets of met de schroeven?)
ik heb ze geimporteerd uit Amerika bij Sidewinder Computers, toen ik de heatsinks wilde hebben waren ze nergens te krijgen in europa.
maar heb ze laast ook zien staan bij OC-Shop.

Ik heb Revision 1
dat is met met die vier schroeven.
persoonlijk heb ik een voorkeur voor Revision 1, Revision 2 werkt net als AMD (en vroeger intel) met die klemmen. die klemmen zijn best wel lastig te bevestigen, moet aardig wat kracht opzetten voordat ze op hun plaats klikken om het over het er af halen nog maar niet te spreken.
vind het veel makkelijker om ze er gewoon op te schroeven, zit goed vast en is ook veiliger (minder kans dat je met een schroevendraaier door je mobo heen prikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41851

Hoi, sorry dat ik hier zo binnen val met een aantal vragen.

Zelf denk ik er ook over om over te stappen op een dual Xeon, vanaf mijn huidige P4 2.4. Met mijn P4 2.4 kan ik alles wat ik wil, maar niet op de mainer die ik wil.

Vaak doe ik het volgende:

- Programma / film opnemen via mij TV kaart, met Virtual Dub de reclame eruit halen, en dan coderen naar DivX 5

- Een CD omzetten naar MP3's van hoge kwaliteit, 192 kB/s en "surround" stereo

- DVD naar 700 MB Divx omzetten

- 2 of meer projecten tegelijk compilen in Delphi / C++. Daar werken we op school mee. Ieder maakt zijn eigen onderdeel binnen zijn eigen project, en dat moet dan vaak geïntegreerd worden. In plaats van 2 tot 4 projecten in 1 ontwikkelomgeving te starten, start ik de ontwikkelomgeving 4 keer.

Indien ik met de TV-kaart een programma opneem, kan ik hoogstens nog internetten. Het omnemen trekt ongeveer 70% CPU kracht. Coderen trekt 100%, dus dan kan ik niks meer doen. 4 Delphi-IDE's tegelijk starten en dan alle projecten tegelijk compilen (Lang leve meerdere bureaubladen via mijn nVidia driver!) is best een monsterachtige belasting voor de PC, dus dit gaat niet al te snel.

Ik wil dus graag dat dit Delphi-werk een stuk vlotter gaat, en ik wil tijdens het coderen van een film/mp3-cd en tijdens het opnemen van een film door de TV kaart gewoon kunnen doorwerken. Zo wil ik een game kunnen spelen tijdens het coderen, of toch nog 2x Delphi gebruiken tijdens het MP3 rippen. Dat kan ik nu niet, en de rip-codeertaken moet ik 's nachts doen. Mijn ouders vinden het echter minder als ik de PC "ongebruikt" laat aanstaan.

Ik denk nu dat ik met 2 Xeon's gewoon de rip-code-opneemtaken en dergelijke op 1 processor zet, teriwijl ik dan met de andere nog gewoon kan doorwerken. Office, Delphi, en een game tussendoor. Dan ben ik dus inderdaad 2x zo snel klaar, omdat ik mijn Delphi werk kan doen tijdens het rippen/coderen/opnemen, iets wat ik nu niet kan.

Ik gebruik geen speciale multithreaded programma's zoals Maya en 3d Max. Ik wil de CPU power dus puur gebruiken om beter te kunnen multitasken.

Zitten er nog dikke fouten in mijn redenering?

Huidige configuratie:
Asus P4PE Deluxe
Pentium 4 2.4, FSB533
512 MB PC3200 XMS Corsair
Western Digital 120 GB 8MB cache
Asus GeForce Ti-4600
LG DVD, Liteon CDRW
Soundblaster Live! geluidskaart
PCTV Pro TV kaart
Voeding: Enermax 365 Watt. EG365AX_VE-G 353W FMA (aktiv PFC)

Configuratie voor ogen:

Asus PC-DL Deluxe á 250 (met Bios 1003 schijnen de problemen opgelost te zijn?)

2x Xeon 2.4 FSB533 á 250 euro => 500 euro

1 GB geheugen. Volgens mij kan ik mijn "gewone" Corsair meenemen, en er voor 150 euro een XMS PC3200 chip bijkopen. Ík zie nergens in de handleiding staan dat ik ECC en/of Registered of buffered geheugen nodig heb. (Hiervan weet ik niet zo heelveel. Kan iemand mij misschien verlichten? De handleiding van de PC-DL staat op de site van Asus.)
Hopelijk kan ik mijn voeding met een verloopstekkertje nog blijven gebruiken.

De totaalprijs komt dan op 900 euro.
Mainboard 250, processors 500, geheugen 150 = 900 euro.

De rest van mijn vorige PC neem ik mee naar deze nieuwe.

Ik weet ook niet of die voeding die ik nu heb geschikt is voor Xeon's. Hij heeft volgens mij niet die 8 polige stekker, maar hij is wellicht wel zwaar genoeg om tijdelijk met een verloopstekkertje dienst te doen. Indien dit niet gaat, kom ik 150 euro duurder uit voor een nieuwe voeding. (Informatique heeft maar 1 voeding voor Xeons, en die is 150 euro. Weet iemand misschien nog een goede voeding bij een goede winkel die goedkoper is?)

Als ik nog nieuw geheugen zou moeten kopen, dan komt er nog eens 200 euro bij, minimaal. Dan komt de totaalprijs al op 1250 euro, en dat is gewoon teveel. Zo rond de 1000 euro, en dan moet het op zijn voor deze upgrade.

Dan als laatste: bedankt voor het lezen, en als iemand nog tips heeft waar ik op moet letten: graag. (1tje weet ik al: ik ga in elk geval, indien deze machine er komt, de standaard fans vervangen door Papst fans. Die van Intel schijnen luidruchtig te zijn. Ze zijn toch te vervangen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Anoniem: 41851 schreef op 03 november 2003 @ 14:07:
Zitten er nog dikke fouten in mijn redenering?
Nee :) Trouwens, zolang je een OS neemt dat zélf perfect de taken over de CPU's kan verdelen (WinXP bijvoorbeeld), dan hoef je niet zelf specifieke applicaties aan een specifieke CPU binden :)
1 GB geheugen. Volgens mij kan ik mijn "gewone" Corsair meenemen, en er voor 150 euro een XMS PC3200 chip bijkopen. Ík zie nergens in de handleiding staan dat ik ECC en/of Registered of buffered geheugen nodig heb. (Hiervan weet ik niet zo heelveel. Kan iemand mij misschien verlichten? De handleiding van de PC-DL staat op de site van Asus.)
4 x 184-pin DIMM sockets. Each DIMM socket supports 64MB to 1GB Dual-Channel PC2700 DDR unbuffered DIMM module
Je kunt dus non-registred huis-tuin-keuken reepjes zonder ECC gebruiken ;) Zie ook de compatibiliteitstabel onderaan deze page: http://www.asus.com/produ...srv-mb/pc-dl/overview.htm
Hopelijk kan ik mijn voeding met een verloopstekkertje nog blijven gebruiken.
Give it a try .. Hou wel de 12V lijn in de gaten.
Informatique heeft maar 1 voeding voor Xeons, en die is 150 euro. Weet iemand misschien nog een goede voeding bij een goede winkel die goedkoper is?
Deze is in aanbieding voor nét geen 100 euro: http://www.eynstein.nl/a/3208.html Echter ik kan je niet vertellen of dat ook echt een goeie voeding is. Ik ken de voeding niet.
ik ga in elk geval, indien deze machine er komt, de standaard fans vervangen door Papst fans. Die van Intel schijnen luidruchtig te zijn. Ze zijn toch te vervangen?
Inderdaad, je kunt de fans vervangen door andere 60mm exemplaren, mits de fans zijn voorzien van de vier bevestigingsgaatjes in de hoeken: http://www.complett-net.d...axial_deutsch/DC_600d.pdf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denk dat alleen de fans vervangen weinig zin heeft
elke 6cm fan moet ongeveer het zelfde aantal RPM draaien om een bepaalde CFM te halen.
denk dus dat als je een papst fan koopt met de zelfde CFM als de huidige dat je net zoveel herrie krijgt als dat je dan al hebt.

kan ook 6->8cm fan adapters kopen en daar 8cm fans op zetten, 8cm fans hebben veel minder RPM nodig om toch aan die CFM te komen wat dus inhoud dat de fans stiller worden.

als je het helemaal goed wilt doen kan je ook Swiftech MCX603 heatsinks kopen en daar 8cm fans opzetten. die heatsinks zijn echt super en de fans hoeven maar weinig RPM's te draaien om de CPU koel te houden.

als je geld uitgeeft aan een dual xeon systeem moet je het wel goed doen en dus niet gaan besparen op koelers.
zijn al duizenden voor jouw die dachten van de herrie dat valt wel mee, en bijna allemaal kopen ze na 2 weken Swiftech heatsinks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BalusC schreef op 03 november 2003 @ 15:06:
Nee :) Trouwens, zolang je een OS neemt dat zélf perfect de taken over de CPU's kan verdelen (WinXP bijvoorbeeld), dan hoef je niet zelf specifieke applicaties aan een specifieke CPU binden :)
Ik was toch al van plan om XP te gaan gebruiken in dit geval, omdat het OS beter met HTT is dan Windows 2000. Bye Bye, lieve Win2k sinds maart 2000 :'(
Je kunt dus non-registred huis-tuin-keuken reepjes zonder ECC gebruiken ;) Zie ook de compatibiliteitstabel onderaan deze page: http://www.asus.com/produ...srv-mb/pc-dl/overview.htm
Dat is mooi. Die tabel had ik al gezien, maar ik wilde gewwon wat extra zekerheid. Ik heb nu "standaard Corsair XMS3200 Cas2" geheugen, 1 reepje van 512MB. Als ik er eentje bijkoop, dan heb ik 1 GB. Sommige borden vereisen echter boven de 1GB tóch ECC/Reg/Buffered geheugen. Is dit hier ook zo? Ik zou graag de mogelijkheid hebben om nog eens 1 Gig bij te zetten later.
Give it a try .. Hou wel de 12V lijn in de gaten.
Zeker. Weet iemand echter waar je zo'n verloopstekkertje kunt krijgen in Nederland? Abbadon heeft een link gepost in de FAQ, maar die gaat volgens mij naar een Amerikaanse winkel.
Deze is in aanbieding voor nét geen 100 euro: http://www.eynstein.nl/a/3208.html Echter ik kan je niet vertellen of dat ook echt een goeie voeding is. Ik ken de voeding niet.
Deze voeding heeft de volgende aansluitingen:
1 x ATX 24 pin lengte 500mm,
1 x ATX 12V/ P4 8 pin + 4 pin moederbord connector, lengte 500mm,
1 x ATX 20 pin moederbord connector, lengte 500mm,

Welke heb ik nodig om een Xeon aan te sturen op de PC-DL? (Sorry, van dit onderwerp weet ik nog niet al teveel vanaf. Ik vraag liever voor de zekerheid aan iemand met enige ervaring op dit gebied, dan hoef ik niet later alles terug te sturen na een foute aankoop. ;) )
Inderdaad, je kunt de fans vervangen door andere 60mm exemplaren, mits de fans zijn voorzien van de vier bevestigingsgaatjes in de hoeken: http://www.complett-net.d...axial_deutsch/DC_600d.pdf :)
De meeste fans hebben zulke gaatjes wel.

Bedankt voor je hulp, in elk geval.
Het vervangen van een fan alleen helpt zeker, zeker als de heatsinks van intel een beetje goed zijn. Je kunt stillere fans gebruiken, of fans op vloeistof (Panaflo), of YS-Tech TMD's.

Mijn P4 heeft nu een Silent ICH71L van Coolermaster met een fan van 65 mm ( :? ), die standaard op 2600 RPM loopt, en de proc blijft 33-35 graden idle, en 45 graden full load. Met een fanmate van Zalman heb ik de fan teruggedraaid naar 1900-2000 RPM, waardoor de processor naar 40-42 graden idle gaat, en zo'n 50 graden full load. In deze hete zomer heb ik de fan hoger gezet, maar het was niet echt nodig; ook op 55 graden werkt de procesoor nog goed.

Een casefan heb ik zelfs helemaal niet.

De temperatuur boeit me eigenlijk niet; als het maar goed werkt, en een beetje stil is. Ik denk dat ik best wel goede fans van 60mm op de Intel heatsinks kan zetten, en de RPM terugdraaien naar 2200 met een baybus of fanmate. Ik verwacht niet dat een 2.4 Xeon veel warmer wordt dan een P4 2.4; misschien een beetje, vanwege HTT. Wellicht zijn 2 fans op 2000 RPM en een casefan op 1500 RPM een goede optie. Een kennis van mij heeft zelfs van zijn Athlon 2600+ de fan weggehaald, en een 120 MM casefan op 1600 toeren in de zijkant van de kast gezet, en een 80 MM fan op 1200 toeren aan de achterkant. Dat werkt perfect; stil en lage temperatuur. Wellicht óók mogelijk voor 2 Xeons?

Zelf heb ik mijn GF4 Ti-4600 omgebouwd. Daar zat een kleine 40x40 fan op, op 6000 toeren, met een hele kleine heatsink. Daar heb ik een Titan Thunderbird 1400 1U heatsink opgezet (met Zalman thermal adhesive), en een fan van 60x60 op 2000 toeren. Werkt perfect; er is nog nooit een game gecrashed/blijven hangen vanwege een te hoge temperatuur, ook niet in de zomer. Ook in de zomer heb ik soms uren RTCW gespeeld op 1200x960, en alle opties vol open. Geen probleem. Kosten: 10 euro voor een hele stille GF4.

Bedankt voor je insteek, maar ik denk dat het echt wel mogelijk is om de intel heatsinks te blijven gebruiken met andere fans, desnoods met een wat hogere processortemperatuur, of met een traagdraaiende casefan.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 03-11-2003 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Laatst online: 14:51
firepower,

Ik zat naar aanleiding van het voorbeeld systeem van de best buy guide ook naar een dual xeon opstelling te kijken.

Ik heb gisteren ff wat info van het mobo, wat er bij stond opgezocht(asus pc-dl).Dit omdat ik net een zalman voeding heb gekocht en ik het een beetje zonde vind om alweer nieuw psu te kopen(vooral omdat deze zo fijn is............. 8) )

op de psu waar balus het over had zitten volgens jou:
Deze voeding heeft de volgende aansluitingen:
1 x ATX 24 pin lengte 500mm,
1 x ATX 12V/ P4 8 pin + 4 pin moederbord connector, lengte 500mm,
1 x ATX 20 pin moederbord connector, lengte 500mm,

copy&paste asus specs site mobo pc-dl:
Onboard Connector 3V, 5V, 12V 24-pin SSI power connector & 12V 8-pin connector

je hebt dus de 24 pins connector nodig plus het 8 pin connectortje.

Let wel op, je kan wel eens nieuwe kabels nodig hebben want omdat het mobo atx form is, is er voor asus vrij weing ruimte over om de aansluitingen voor eide e.d op de normale plek te solderen.

Deze zitten nu bijna uiterst rechts onder op het bord.

dit heb ik uit deze review van anantech: REVIEW anandtech

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik moet eens kijken naar de kabels van mijn Enermax 365 Watt voeding. Misschien voldoet deze nog, qua capaciteit. Ik kan me herinneren dat er een "vreemde" kabel aanzat, waarvan ruim 1 1/2 geleden niet wist waarvoor hij diende.

Edit: Er zou een nieuwe voeding moeten komen. Mijn huidige voeding heeft geen 24 pins ATX connector: alleen de standaard 20 pins connector. De "vreemde" kabel was de P4 kabel, die ik nu natuurlijk wel gebruik.

AnandTech is teleurgesteld over dit bord, omdat het niet goed overklokt, en opties mist tegenover andere borden zoals de P4C800. Overklokken doet er voor mij niet toe, dus dit is voor mij onbelangrijk.

Daarnaast valt het mij op dat AnandTech alleen test met singlethreaded applicaties, behalve 3d Studio Max. Dan lijkt het me nogal logisch dat een dual setup ongeveer gelijk presteert aan een single setup. Het OS switcht tenslotte de enkele applicatie van de ene naar de andere processor, waardoor ze gemiddeld elk 50% gebruikt worden. Dan kun je natuurlijk ook 1 processor in je systeem zetten die dan 100% wordt gebruikt.

Samenvatting:

In mijn eerdere posts hebben jullie kunnen lezen dat ik taken uitvoer die veel CPU snelheid vereisen: DivX, DVD encoding, TV programma's opnemen, soms wat audio mixen (vroeger met Cool Edit, nu met Adobe Audition, meerdere .wav's ineens), en gamen.

Adobe Audition is voor zover ik weet single-threaded (Cool Edit was single-threaded), en gebruikt dus 1 cpu. Indien ik nu op mijn computer een WAV bewerk, dan is het heel moeilijk om tegelijkertijd nog een tweede WAV te bewerken in een tweede instantie van Adobe Audition, omdat de eerste bewerking alle CPU tijd in beslag neemt.

Zou het met een dual setup mogelijk zijn om 1 WAV te laten bewerken door een filter, en dan toch door te werken aan een tweede?

Kan ik met het single-threaded Virtual Dub door 1 instantie een TV prog van mpeg->divx laten omzetten, en dan toch nog goed gamen?

Kan ik 1 TV programma opnemen, en een tweede coderen (elk op 1 processor dus)?

Met andere woorden: ik gebruik bijna geen multithreaded applicaties; hoogstens Photohop. Ik gebruik echter wél verschillende zware single-threaded applicaties, die nu per stuk mijn PC zo dichttrekken dat ik niet eens meer goed kan internetten als een ervan met zijn taak bezig is.

Ik verwacht dat ik zelfs nog een SPEL kan spelen als een singlethreaded applicatie 1 cpu in beslag neemt.

Het enige dat mij eigenlijk interesseert is dat de PC-DL 2 processoren ondersteunt met normaal geheugen, en dat er normale schijven gebruikt kunnen worden. Later eventueel SATA, en de Xeon 533MHz FSB zal zeker nog tot 4 GHz blijven bestaan, volgens Intel. De Canterwood die op dit bord zit ondersteunt nú al FSB800, dus het kan best zijn dat er met een BIOS-update de toekomstige Xeon FSB800 processoren kunnnen worden ondersteund. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn; gebruik het bord nu 1-2 jaar, verkoop de twee 2.4GHz/533 Xeons, en vervang ze door 2x 3.6GHz/800 procs....

Verbetert een dual-cpu systeem in mijn geval mijn werksnelheid? Qua intuitie zeg ik JA, maar zijn er mensen hier die er anders over denken? Vooral mensen die al een PC-DL hebben; wat zijn eventuele zware problemen van dit bord? BIOS-freezes en dergelijke zijn blijkbaar met BIOS 1003 opgelost, naar verluidt. Was voor jullie de overstap naar dual Xeon een grote verbetering?

(Ik verwacht eigenlijk wel dat ik veel minder last zal hebben van zware applicaties, als ik overstap van 1x P4 2.4 -> 2x Xeon 2.4. Hetgeen ik eigenlijk wil is 1 zware app draaien, en dan nog gewoon kunnen doorwerken, desnoods met een andere zware applicatie. Een aparte computer om te encoden en dergelijke gaat niet lukken; ik heb hier al een download-PII staan, en een 3de computer erbij is onacceptabel veel.)
Cybersijp schreef op 04 november 2003 @ 00:01:
Let wel op, je kan wel eens nieuwe kabels nodig hebben want omdat het mobo atx form is, is er voor asus vrij weing ruimte over om de aansluitingen voor eide e.d op de normale plek te solderen.

Deze zitten nu bijna uiterst rechts onder op het bord.

dit heb ik uit deze review van anantech: REVIEW anandtech
Dat is geen probleem. Mijn floppydrive zit laag in mijn kast. De IDE connectors schijnen ongeveer op dezelfde plaats te zitten als bij mijn huidige P4PE. Dat zou dus ook goed moeten komen, en anders schaf ik 2 langere kabels aan. Dat maakt dan ook niks meer uit op een bedrag van over de 1000 euro.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 04-11-2003 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 17:22
Ik snap alleen niet dat asus niet alles uit de kast trekt met dit board. Volgens de forums op www.2cpu.com kan dit een killerboard zijn, zeker ook wat OC'en betreft. Alleen mist de bios de fucties (AGP/PCI fix, Volt contoles, mem controles, 250MHz FSB). Het is wel een mooi board, zeker omdat je gewoon dual channel DDR kan gebruiken. Volrlopig wacht ik nog even wat het 64bit platform gaat doen en op de 800FSB Xeons.

OC'en is een leuke optie, niet echt noodzakelijk. Ik ga voor een WC setup en dan is alles wat ik er meer uit kan halen mee genomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Underground75 op 04-11-2003 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:07

afterburn

No more...

Hoe zit het met de geluids productie? Ik heb net mijn dual amd vervangen door een (single) p4c 2.4, maar het valt vies tegen. De ruwe performance is beter van de p4, maar een beetje load en het is over, terwijl de dual vrolijk verder huppelt.
Geluid kan ook aan de kast liggen, want ik had grote moeite om een kast te vinden waar èn een e-atx van 12x13 inch in paste, èn genoeg ruimte overbleef om mijn 5 harddisks te plaatsen. Het eerste puntje is al lastig, maar de combo met de tweede bijna onmogelijk zo leek het.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
afterburn schreef op 04 november 2003 @ 07:28:
..want ik had grote moeite om een kast te vinden waar èn een e-atx van 12x13 inch in paste, èn genoeg ruimte overbleef om mijn 5 harddisks te plaatsen. Het eerste puntje is al lastig, maar de combo met de tweede bijna onmogelijk zo leek het.
Zelf heb ik een Lian Li PC62 en daar passen met gemak een EATX bord plus vijf (+) disken in :) Zo zijn er wel meer te vinden, zie b.v. enkele Coolermasters (zie startpost ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
In mijn Coolermaster gaat het trouwens nét aan. Check de pic hieronder: het E-ATX moederbord schuift nog ca. 3 cm achter de harddisks door en enkele schijven drukken tegen de FDD/IDE kabels aan, je moet deze kabels echt wel platvouwen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/12209/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/9865/thumb.jpg

Ik heb de Lian-Li van Abbadon gezien en deze is toch wel minstens 5 cm dieper dan mijn Coolermaster en de kast ziet er verder ook niet verkeerd uit :)
ik heb jouw pic even geleend :P

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/spaghetti.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
En Firepower, die DIMM's die je voorstelt (en waar je al een van hebt) gaan wel werken op dat bord, je zit echt niet te klooien met een 1GB grens en dat je daarvoor speciaal registered spul voor nodig hebt. Heck, het bord/chipset ondersteund geen eens registered spul.

Wat je werksnelheid en ook de beleving daarvan betreft, deze zal zeker hoger zijn daar je aangeeft regelmatig met applicaties één cpu bijna volledig te bezetten. En je kan inderdaad nog een spel spelen als één cpu volledig wordt gebruikt door een ander proces, echter, let wel op dat de overige resources wel gedeeld worden. Dus als dat proces tevens een flinke aanslag pleegt op het geheugen zal de game natuurlijk trager draaien.

Wat je PSU betreft, ja kan het proberen. Ondanks dat er veelal met "Je _moet_ een EPS PSU gebruiken" wordt geschermd kan in principe ook een normale ATX 12V voeding gebruikt worden zolang deze maar genoeg power heeft (400Watt) en minimaal 24A levert op de 12V lijn. Je moet dan de 20 en 4 pins stekkers op de juiste manier in de 24 en 8 pins connectors proppen. Maar garanties zijn er niet, zie de Iwill support site, incl. pic hoe te bevestigen (helemaal onderaan de page) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Abbadon schreef op 04 november 2003 @ 09:03:
En Firepower, die DIMM's die je voorstelt (en waar je al een van hebt) gaan wel werken op dat bord, je zit echt niet te klooien met een 1GB grens en dat je daarvoor speciaal registered spul voor nodig hebt. Heck, het bord/chipset ondersteund geen eens registered spul.
Daar was ik ook al achter gekomen, dat het bord registered niet ondersteunt. Dat ik een geheugenchip kan blijven gebruiken, maakt de drempel weer wat lager.
Wat je werksnelheid en ook de beleving daarvan betreft, deze zal zeker hoger zijn daar je aangeeft regelmatig met applicaties één cpu bijna volledig te bezetten. En je kan inderdaad nog een spel spelen als één cpu volledig wordt gebruikt door een ander proces, echter, let wel op dat de overige resources wel gedeeld worden. Dus als dat proces tevens een flinke aanslag pleegt op het geheugen zal de game natuurlijk trager draaien.
Dat is natuurlijk allemaal logisch. Daarom wil ik ook 1 GB geheugen, en later misschien meer, zodat ik voor de meeste taken genoeg heb om er 2 te draaien, zoals encoden + een niet al te zwaar spel.
Wat je PSU betreft, ja kan het proberen. Ondanks dat er veelal met "Je _moet_ een EPS PSU gebruiken" wordt geschermd kan in principe ook een normale ATX 12V voeding gebruikt worden zolang deze maar genoeg power heeft (400Watt) en minimaal 24A levert op de 12V lijn. Je moet dan de 20 en 4 pins stekkers op de juiste manier in de 24 en 8 pins connectors proppen. Maar garanties zijn er niet, zie de Iwill support site, incl. pic hoe te bevestigen (helemaal onderaan de page) :)
Mijn PSU is 365 watt. Met die manier die op die site staat ga ik het NIET proberen. Je gaat toch geen dual CPU zooi bouwen en dan de power maar half aansluiten?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor diegenen hier die al Xeon's hebben besteld: waar in Nederland hebben jullie ze vandaan gehaald? Ik wil eigenlijk 2x 2.4GHz/533FSB, en die zijn het goedkoopst bij TPW, http://www.twp-computers.nl/. (255 euro.) Informatique heeft deze procs niet, alleen in FSB400 formaat, of als 2.67GHz (100 euro duurder, teveel geld dus. Da's 200 euro extra voor de procs, daarvoor heb ik mijn geheugen en een deel van de voeding er al uit.) Heeft iemand ervaringen met TPW?

Ik ben van plan het Corsair geheugen en het mainboard bij Informatique te halen, voor resp. 150 en 250 euro. Met Informatique heb ik een aantal goede ervaringen, en geen enkele slechte.

De voeding kan ik halen bij Informatique (150 euro voor een 12V EPS, "Voeding 460W MPT-460 EP PMC1039-EPS, 24/8 + 4"), of bij Eynstein, nu voor 100 euro in de aanbieding, van Tagan. Dat lijkt een goed merk te zijn,na het lezen van een paar reviews. Welke voedingen gebruiken jullie, en waar komt hij vandaan? Ik wil alleen in Nederland bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-07 19:23
Ik ga straks de voeding van eystein op het postkantoor ophalen.
Zal het vanavond even laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dromer schreef op 05 november 2003 @ 11:57:
Ik ga straks de voeding van eystein op het postkantoor ophalen.
Zal het vanavond even laten weten.
Graag, ik zou graag weten of die een beetje stil is. De voeding van Informatique (150 euro) ziet er ook goed uit qua specs, maar Eynstein geeft specifiek aan dat hun Tagan voeding stil is.

Ik ben dus van plan om zeer binnenkort, misschien deze week nog, de PC-DL te bestellen, de extra 512 MB Corsair, en de voeding. Aan het einde van de maand, na mijn salarisstorting, bestel ik dan 2 Xeons. Waar? Misschien kan iemand me een zetje geven naar een betrouwbare winkel die 2x 2.4GHz/533 MHz verkoopt. Informatique heeft die niet. Alleen 400 MHz FSB, of 2.67/533, die elk 100 euro duurder zijn dan de 2.4/533. Van de meeste winkels spreekt de site me toch niet zo aan... frampje links en boven met menu en logo, en wat pagina's met de spullen... Informatique is volgens mij één der beteren, en nog betrouwbaar ook. (Ervaring.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Deze en je post 2 hierboven te zien lijkt het wel alsof je een kick aan je reply probeert te geven. Geef mensen wat tijd om te reageren :)
En wat die cpu betreft. Mail Informatique even wat de 2,4/533 bij hen moet kosten, ze kunnen hem geheid voor je bestellen en leveren. Daarnaast moet je gewoon even rondkijken waar hij betaalbaar te vinden is en gebruik dan bijvoorbeeld de Tweakers.net shopsurvey om te zien hoe mensen hun ervaring met een bepaalde shop is. Zeker met dit soort specifieke hardware zul je je toch op meer algemene ervaringen moeten richten ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kippenijzer schreef op 05 november 2003 @ 15:06:
Deze en je post 2 hierboven te zien lijkt het wel alsof je een kick aan je reply probeert te geven. Geef mensen wat tijd om te reageren :)
OK, dat was niet de bedoeling om het zo te laten overkomen.
En wat die cpu betreft. Mail Informatique even wat de 2,4/533 bij hen moet kosten, ze kunnen hem geheid voor je bestellen en leveren.
Dat heb ik al gedaan. Antwoord: "We hebben de 2.4/533 niet, en we krijgen hem ook niet. U zult voor een FSB533 MHz processor minstens de 2.67GHz versie moeten nemen." Dat wil ik dus niet, want die is 100 euro per processor duurder dan de 2.4GHz bij de meeste sites.
Daarnaast moet je gewoon even rondkijken waar hij betaalbaar te vinden is en gebruik dan bijvoorbeeld de Tweakers.net shopsurvey om te zien hoe mensen hun ervaring met een bepaalde shop is. Zeker met dit soort specifieke hardware zul je je toch op meer algemene ervaringen moeten richten ben ik bang.
Bij http://www.twp-computers.nl/ zijn de 2.4/533 versies te krijgen voor 255 euro. Er staat echter nauwelijks iets over deze shop in de shopsurvey, al ziet de site er acceptabel genoeg uit, en schijnt goed te werken.

Prijzen bij TWP:

CPU S604 Intel PIV 2400-512 533 Xeon Box 256,-
CPU S604 Intel PIV 2667-512 533 Xeon Box 307,-
CPU S604 Intel PIV 2800-512 533 Xeon Box 371,-
CPU S604 Intel PIV 3000-512 533 Xeon Box 530,-

Hm... 50 euro extra per 2.67 processor wil ik misschien nog wel gaan uitgeven. Eens over nadenken.

Sowieso vaag dat veel sites het over een Intel P4 Xeon hebben. Als ze er de Socket 604 aanduiding niet bij zouden zetten, dan was het lekker verwarrend. Een Intel P4 Celeron is nog verwarrender. Nou ja, misschien komt Intel nog ooit eens uit met een budget-Xeon, en dat wordt dan de Intel P4 Celeron Xeon, Socket 604/478 :+

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 05-11-2003 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Anoniem: 41851 schreef op 05 november 2003 @ 15:21:
Sowieso vaag dat veel sites het over een Intel P4 Xeon hebben. Als ze er de Socket 604 aanduiding niet bij zouden zetten, dan was het lekker verwarrend. Een Intel P4 Celeron is nog verwarrender. Nou ja, misschien komt Intel nog ooit eens uit met een budget-Xeon, en dat wordt dan de Intel P4 Celeron Xeon, Socket 604/478 :+
Dat klopt inderdaad... Zie je een site met cpu's onderverdeelt in categorien : Categorie Xeon :
- P4 2400, 533MHz FSB, Socket 604

Erg verwarrend (is zo effe voorbeeld geen idee welke shop, noch de prijs, ik zocht iig naar Athlon MP's ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
Ik heb zojuist de voeding van Eynstein ingebouwd.
http://www.eynstein.nl/a/3208.html

Hij verving een Chieftec 360W ( i know, daarom heb ik em ook vervangen )
Of de voeding heel stil is durf ik niet te zeggen.
Mijn systeem is niet de allerstilste, dus de voeding is daar moeilijk in te schatten.

Waar je op moet letten.
De voeding is helemaal zwart!
Ik heb toevallig een zwarte kast ( YY 420 )
Ik kan me voorstellen als je een mooie alu kast heb je niet zit te wachten op een zwarte voeding.
De moederbord kabel is korter als die in mijn chieftec voeding, haal het maar net.( met mijn kast dus )
De voeding wordt geleverd in een nette doos met wat tie wraps, klitteband in blije kleurtjes en de handleiding.
Ook zit er een verloopje bij van EPS naar gewoon ATX, deze heb ik uiteraard niet gebruikt.
De 2e van zit op een andere plek als normaal.
normaal zit deze onderop de voeding, maar bij deze zit hij aan de achterkant.
Waar dus de kabels uitkomen, ( je ziet het net op de pic, het doorschijnende gedeelte)
Ook dit is weer ideaal voor mijn kast, maar weet niet hoe het bij andere kasten zit. )
Verder is de voeding voor zover ik merk goed en stabiel, mijn Xeons doen niet gek waar ze dat met de 360W wel deden, toen kon ik bv geen 3 15k schijven eraan hangen en een koe draaien, systeem viel dan uit.

Mijn idee,
Ideale voeding , als je wel even oplet of het in jouw kast ook ideaal is.
De prijs is lekker, scheelt een hoop t.o.v. anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

De voeding heeft een 24 pins, 4pins en 8pins aan de voeding en de 20 pins ATX krijg je dus met het verloopje?
En zover ik meen te hebben gelezen in de reviews van die voeding is de 2e fan toch enkel backup fan, dat hij dus enkel werkt als de andere overlijd? Dat verklaart dan ook de plaatsing itt onderop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
Die aansluitingen kloppen idd kippenijzer.
De fan draait idd ook niet, alleen sommige mensen hebben in hun koeling die extra fan juist wel meebedacht.
Dus vandaar dat ik het er speciaal ffies bij vermeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
Heeft iemand hier nog de standaard koeling (heatsink / fan) van zijn Xeon vervangen?

Ik heb zelf wat testjes gedaan met de 60x60x38mm die Intel erbij levert.
Er zit een warmte-weerstand tussen, dus hoe warmer de lucht hoe lager de weerstand en hoe meer rpm de fan gaat maken.

Ik heb dus gemerkt dat de Asus Qfan technologie niet mogelijk is i.c.m. deze fans.

Mijn eerste idee was om de standaard heatsink + fan te vervangen met een Switech MCX-603-V (laatste generatie XEON koelblokjes van Swiftech.) Alleen is de prijs van 2 heatsinks + fans redelijk aan de prijs. (tegen de 200 euro |:( )

Dus ik ben overgegaan naar een tweede mogelijkheid en dat is dus alleen de 60mm fans te vervangen.

Nu vroeg ik me af of er al meer mensen zijn die dit gedaan hebben en welke fans hebben zij hiervoor gebruikt (merk / type) en wat zijn hier de ervaringen mee?

Ik neem namelijk aan dat er niet veel mensen zijn die direct na de aanschaf van het workstation ook nog eens 450 gulden uitgeven aan andere koeling 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
er worden ook net 2 533 2.4 xeons en wat ram aangeboden:

http://www.tweakers.net/aanbod/116882

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tr1gg3R schreef op 08 november 2003 @ 00:04:
Heeft iemand hier nog de standaard koeling (heatsink / fan) van zijn Xeon vervangen?

...

Ik neem namelijk aan dat er niet veel mensen zijn die direct na de aanschaf van het workstation ook nog eens 450 gulden uitgeven aan andere koeling 8)7
Misschien helpt dit je iets. Ik heb een IHC-L71 van CoolerMaster op mijn Pentium 4 2.4/533. (60 CM fan, IIRC.) Als ik die standaard laat draaien (2600 RPM), dan is de idle-temperatuur ongeveer 38 graden bij een normale kampertemperatuur, en stressed ongeveer 46. Ik heb met een fanmate de snelheid teruggedraaid tot 1900-2000 RPM, waardoor hij hoorbaar een stuk stiller wordt, terwijl de termperaturen slechts stijgen naar 40 idle en 49 of 50 graden full load. Ik vind dat meer dan acceptabel. Momenteel is de kampertemperatuur hier ongeveer 19 graden, en de proc loopt nu idle op 36-37 graden. In de zomer ging de temperatuur naar 54 full load, dus ook dat was nog goed te doen.

Het hoeft niet zeer koel te zijn, alleen koel genoeg.

Ik verwacht zelf dat ik de 60x60x38 fans van Intel zonder problemen kan vervangen door 60x60x20 of 60x60x25, op 1900-2200 RPM, zonder dat de termperaturen exessief hoog worden.

Zelf was ik ook niet van plan om nog 200 euro voor koeling te gaan uitgeven. Ik verwacht dat de heatsinks van Intel van een goede kwaliteit zijn. Dat zou ook wel mogen, voor processoren van die prijs... ALS je dan heatsinks meelevert, doe het dan goed.
gladiool schreef op 08 november 2003 @ 00:09:
er worden ook net 2 533 2.4 xeons en wat ram aangeboden:

http://www.tweakers.net/aanbod/116882
1) Zitten er koelers en heatsinks bij?
2) Ik heb al geheugen... en volgens mij ondersteunt het beoogde mainboard, de PC-DL, helemaal geen registered geheugen. Het bord is gebaseerd op de i875P Canterwood.
3) Ik koop niet zo graag tweedehands spul als ik het niet eerst werkend heb gezien
4) Wat is een "aannemelijk" bod? 70 procent van de nieuwprijs zou ik zeggen, maar voor die extra 30 procent heb ik toch liever nog garantie.

Informatique heeft trouwens bevestigd dat zij de 2.4GHz/533 MHz versie van de Xeon niet willen/kunnen leveren. Dat wordt dan maar bestellen bij http://www.twp-computers.nl. Deze site ziet nog het betrouwbaarste uit. Andere sites, zoals www.MaxPC.nl en www.tweakstore.nl, vind ik wat te "in elkaar geflanst" uitzien.

http://www.twp-computers.nl/ heeft ook 2.67GHz xeons voor 300 euro ongeveer, dus net 45 euro duurder dan de 2.40 versie. Dat wil ik er wellicht nog wel voor uitgeven. Alleen vraag ik me nu af of ik genoeg heb aan een 420 watt voeding van Vantec: te krijgen bij Informatique voor 139 euro. Deze voeding vertrouw ik wat meer (vanwege de goede merknaam) dan de voor mij onbekende voeding van 150 euro die Informatique verkoopt.

De geplande configuratie is:

Asus PC-DL Deluxe
2x Xeon 2.4/533 of 2.67/533
1x WD1200JB 8MB 7200 toeren, 120 GB (later misschien een 2de voor RAID-0)
2x 512 MB unbufferend non-ecc Corsair
Asus GeForce 4 Ti-4600
PCTV Pro TV kaart
Soundblaster Live! (of onboard geluid, indien dat beter klinkt)
Netwerkkaartje
DVD-ROM en CDRW

Trek ik dat met een Vantec 420 Watt EPS voeding, of moet ik toch voor de 480 Watt gaan? Ik zou verwachten dat 420 toch wel genoeg moet zijn, als ik zie wat BalusC met zijn 520 Watt trekt. Hij heeft 6 harde schijven tegen ikzelf 1, en veel zwaardere processoren.

Voor diegenen die wachten op benches: deze upgrade kan nog wel 2 maanden gaan duren, afhankelijk van mijn financiën, en met een beetje pech komt hij er helemaal niet voor de eerste 4-5 maanden...

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 08-11-2003 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97397

Nou ook ik ben overstag gegaan en heb nu een dual xeon bord van AsUs gekocht
met echt alles er op en er aan maar wat ik nog mis zijn de xeon coolers heb er wel 2 maar die komen uit een SAN systeem van hp en die zijn gebouwd voor windtunnels dus als iemand nog een stille cooler voor xeon weet hou ik me aanbevolen verder heb ik er pc3200 mem ingekocht van 4 x 1 GB
3x ser.ATA 10k schijven en een Asus case ben echt benieuwd hoe dit gaat draaien
en of het sneller is dan de nieuwe AMD cpu _/-\o_
maar asls ik de coolers heb hou ik jullie op de hoogte
B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

4x 1GB RAM => Wat ga jij doen zeg? RAW video bewerken of zo?
3x serial ATA 10K => Erg geschikt voor RAW video....

Wat ga je met je Xeon-bak doen?

PS: Had je niet ook een paar punten -> . <- voor in je tekst erbij kunnen nemen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97397

Wil is kijken of ik wat met adobe premiere kan doen. (punt)
Ook ga ik proberen of ik er een live pakketradio servertje van kan fabriceren.(punt)
Maar eerst de coolers dan kan ik pas wat doen . (punt) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Laatst online: 14:51
Swiftech maakt heatsinks voor xeon's : type:MCX603-V™ heatsink for Intel® Xeon™processors (socket 603/604)

Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/mcx603.jpg

Schijnt in testen op het net aanwezig zeker in combo met papst of andere stille fans nagenoeg geen geluid te produceren.

En ja ik heb ook interesse in een setup als waar hierboven wordt gepraat, alleen is voor mij 4 Gb. aan ram wat te veel van het goede, laat staan voor me knip :P

Heatsinks zijn niet goedkoop, plusminus €70,- p/s, oa bij oc shop te koop

[ Voor 11% gewijzigd door Cybersijp op 17-11-2003 17:31 . Reden: prijs en nl adres waar te krijgen bijgevoegd ]

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6sense
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 10:33
Volgende configuratie samengesteld.

1. TYAN S2668ANR Tiger i7505
2. Intel Xeon 2.8 Ghz/533
3. Kingston 512MB 433MHz DDR CL2
4. ATi Radeon 9800 Pro 256MB
5. SEAGATE SATA 120GB (2 x in Raid 0)
6. Enermax 550W
7. Toshiba DVD
8. Plextor DVD±RW
9. Extra casefan (2x)
10. Maxi tower
11. Overige (muis, toetsenbord, floppy, speaker e.d.)

Configuratie nodig i.v.m. 3dmax, PS, e.d. (veel grafisch geweld)
Mogelijk dat processor naar 3.06 gaat en videokaart naar XT versie, maar gezien kosten/baten twijfel ik. Wil nl. ook nog een goede 22 inch beeldscherm kopen.

Ik zal trachten om meeste spullen op HCC-dagen aan te schaffen.

Kan ik hier nog aanpassingen in doen? Wie o wie heeft advies.

System 1: [P3800][AsusCUSL2][384 SDRAM][20 GB WD][AsusV6800 DeLuxe][DVD Toshiba][PLextor 101232A][SbLive!1024][IIyama 17"] System 2:[P2-350][Asus P2b][128 SDRAm][6 GB HD][Matrox G200][3dfx Voodoo2][CDROM36X][SB sound][15" scherm]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
6sense schreef op 17 november 2003 @ 20:25:
Volgende configuratie samengesteld.
...
3. Kingston 512MB 433MHz DDR CL2
...

Configuratie nodig i.v.m. 3dmax, PS, e.d. (veel grafisch geweld)
...

Misschien eens denken aan 1 GB of 1,5 GB ram. Als Photoshop en 3d max moeten gaan swappen ben je natuurlijk niet veel meer met je mooie dual xeon config.

Just my 2 €cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En gebruik dan gewoon DDR400. Dan zit je goed indien er Xeons komen met een FSB van 800 MHz, maar je betaalt niet extra voor "onnodige snelheid". Die DDR433 reepjes zijn alleen nuttig als je gaat overclocken. Heb je trouwens voor die Tyan geen Registered geheugen nodig?

Daarnaast is inderdaad, zoals al geadviseerd, 1 GB nogal handig. In jouw geval zou ik zelfs voor 2 GB proberen te gaan, en een wat mindere grafische kaart nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Laatst online: 03-05 16:42
Het zou mij verbazen als de Tyan borden op de HCC te krijgen zijn. XEON processoren zal nog wel lukken en er er zullen best een paar XEON moederborden zijn. Veel keuze moet je er niet verwachten (zeker niet in het nieuwe spul).

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
iemand een idee wat onderstaande config op jaarbasis aan stroom kost ? 24*7*365.. wil niet voor verassingen komen te staan..

1x Vantec Stealth 420W Workstation/Server
2x Intel XEON 2.8Ghz HT 533Mhz Boxed
2x Western Digital 73GB (Raptor WD740GD, 10.000rpm, 8MB, SATA) in RAID1
1x ASUS 128MB V9520 Video Suite
2x Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC3200 400MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Karel2001 schreef op 17 november 2003 @ 23:50:
iemand een idee wat onderstaande config op jaarbasis aan stroom kost ? 24*7*365.. wil niet voor verassingen komen te staan..

1x Vantec Stealth 420W Workstation/Server
2x Intel XEON 2.8Ghz HT 533Mhz Boxed
2x Western Digital 73GB (Raptor WD740GD, 10.000rpm, 8MB, SATA) in RAID1
1x ASUS 128MB V9520 Video Suite
2x Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC3200 400MHz
Reken gewoon je 420Watt/u/d/m/j uit en klaar is klara. Hoger wordt het niet, want dan knalt je Vantec om je oren (of hij slaat lief af ...), dus nooit meer dan dat, dus nooit een verrassing.

edit:
420 * 24 * 365 = 3.679.200 Watt/u = 3679 KWh op jaar basis. Blij/niet blij?
Wat kost zoiets nu dan werkelijk eigenlijk :?

[ Voor 11% gewijzigd door VisionMaster op 18-11-2003 01:20 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 02-07 23:44

deadinspace

The what goes where now?

VisionMaster schreef op 18 november 2003 @ 01:17:
420 * 24 * 365 = 3.679.200 Watt/u
Watt/u bestaat niet. Watt is al een eenheid op tijdsbasis. Watt/u is net zoiets als kmh/u ;)
3679 KWh op jaar basis. Blij/niet blij? Wat kost zoiets nu dan werkelijk eigenlijk :?
Zo rond de 15 eurocent per KWh, voorzover ik weet. Dat is dan zo'n € 550 per jaar, uitgaande van het volledige vermogen van je voeding, wat je nooit zult halen. Realistischer is ongeveer de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

6sense schreef op 17 november 2003 @ 20:25:

Ik zal trachten om meeste spullen op HCC-dagen aan te schaffen.

De standaard spulletjes zoals videokaart, harde schijf en CD/DVD drives zul je op de HCC Dagen wel vinden. Verwacht er geen exotische hardware zoals Xeon processors en Xeon-moederborden. In de voorgaande jaren waren er geen dual Athlon planken te bekennen terwijl die veel goedkoper waren dan bijv. een Tyan Tiger i7505.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

deadinspace schreef op 18 november 2003 @ 02:08:
[...]

Watt/u bestaat niet. Watt is al een eenheid op tijdsbasis. Watt/u is net zoiets als kmh/u ;)

[...]

Zo rond de 15 eurocent per KWh, voorzover ik weet. Dat is dan zo'n € 550 per jaar, uitgaande van het volledige vermogen van je voeding, wat je nooit zult halen. Realistischer is ongeveer de helft.
Sorry dat ik de h en de u doorelkaar haalde, ik neem aan dat je dat toch wel had begrepen. Ik zelf heb de energie rekening erbij gepakt. En het is alles inclusief per KWh 0.04 eurie in een dal tarief en in een hoog tarief is dat zo'n 0.085 eurie.
Dus dat is al weer de helft van jou berekening. ik heb zelf een CWT 430 Watt voeding en die gebruikt afaik niet het maximum, dus het is nog wat goedkoper.
(ik zelf dan weer heb nog een 20" Sun monitor die mijn kamer verwarmd :P en deze pc staat (altijd) niet 24/7 aan)

edit:
He wacht eens even ...
Watt een tijdeenheid van uur?
Dat is belanchelijk. (K)Wh is een energie maat gemeten over een tijdseenheid van een uur (per kilo-).
Watt = vermogen = I * V
Pak je Binas maar eens :Y)

[ Voor 12% gewijzigd door VisionMaster op 18-11-2003 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:50

FastBunny

Give it the Works !

Zouden er eigenlijk nog Xeon's met een FSB van 800MHz uitkomen of moeten we daarvoor wachten tot de prescot Xeon's?

Zit zelf namelijk erg te twijfelen tussen een P4 2.8/800 of een Dual Xeon 2.67/533.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

FastBunny schreef op 18 november 2003 @ 10:02:
Zouden er eigenlijk nog Xeon's met een FSB van 800MHz uitkomen of moeten we daarvoor wachten tot de prescot Xeon's?

Zit zelf namelijk erg te twijfelen tussen een P4 2.8/800 of een Dual Xeon 2.67/533.
Als er al prescott xeons komen. :/
Ik denk dat Intel gezien de huidige hitte- / productieproblemen de prescott xeons overslaat en de draad weer bij de tejas oppikt.

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
casemodderpoel schreef op 18 november 2003 @ 11:28:
Als er al prescott xeons komen. :/
Ik denk dat Intel gezien de huidige hitte- / productieproblemen de prescott xeons overslaat en de draad weer bij de tejas oppikt.
De Xeon versie van de Prescott krijgt de naam Nocona mee :) Ze krijgen in de eerste instantie hoogstwaarschijnlijk een FSB van 166MHz. Als het tegenzit, blijft deze 133MHz. De daaropvolgende Nocona B revisie zal een FSB van 200MHz krijgen of anders 166MHz. Ze zullen rond H1 2004 resp H2 2004 leverbaar zijn :)

De in 2005 te uitbrengen Xeon tegenhangers van de Tejas zullen Jayhawk (Dual CPU) en Potomac (Multi CPU) gaan heten.

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 18-11-2003 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel2001
  • Laatst online: 03-06-2022
VisionMaster schreef op 18 november 2003 @ 01:17:
[...]

Reken gewoon je 420Watt/u/d/m/j uit en klaar is klara. Hoger wordt het niet, want dan knalt je Vantec om je oren (of hij slaat lief af ...), dus nooit meer dan dat, dus nooit een verrassing.

edit:
420 * 24 * 365 = 3.679.200 Watt/u = 3679 KWh op jaar basis. Blij/niet blij?
Wat kost zoiets nu dan werkelijk eigenlijk :?
maakt dus niet uit of er een Dual Xeon of 1x PIII op zit..het is altijd maximaal je voeding*24*365... alleen bij de Xeon zal je dichter bij het maximum komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BalusC schreef op 18 november 2003 @ 11:41:
[...]
De Xeon versie van de Prescott krijgt de naam Nocona mee :) Ze krijgen in de eerste instantie hoogstwaarschijnlijk een FSB van 166MHz. Als het tegenzit, blijft deze 133MHz. De daaropvolgende Nocona B revisie zal een FSB van 200MHz krijgen of anders 166MHz. Ze zullen rond H1 2004 resp H2 2004 leverbaar zijn :)

De in 2005 te uitbrengen Xeon tegenhangers van de Tejas zullen Jayhawk (Dual CPU) en Potomac (Multi CPU) gaan heten.
Dan wordt het dus een opwaardering zo snel als mogelijk, naar 2x 2.67 GHz/533 MHz FSB. Om nou (in het slechtste geval) te gaan wachten tot eind 2004 op de 800 FSB processoren, zie ik niet zitten. ALS ze dan uitkomen, dan kosten ze ook nog eens kapitalen, daar waar nu de 2.67/533 variant met 300 euro wel betaalbaar is.

(Ik heb toch liever 2x 2.67/533 voor 600 euro dan de laatste nieuwe P4 voor 600 euro; al is deze ondertussen een 150 euro gezakt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 02-07 23:44

deadinspace

The what goes where now?

VisionMaster schreef op 18 november 2003 @ 07:56:
Ik zelf heb de energie rekening erbij gepakt. En het is alles inclusief per KWh 0.04 eurie in een dal tarief en in een hoog tarief is dat zo'n 0.085 eurie.
Waar haal je die prijzen vandaan? Hier is het (inclusief btw e.d.) iets van 19 eurocent per KWh, net nog nagezocht.
Watt een tijdeenheid van uur?
Dat heb ik nooit gezegd. Ik zei dat het al een eenheid op tijdsbasis is. Vandaar mijn vergelijking met een snelheid. KM/h drukt een snelheid uit, en dat bevat al een tijds-eenheid (namelijk het /h). Als je bijvoorbeeld (KM/h)/h zegt, dan heb je het niet meer over snelheid, maar over versnelling.

Watt is in deze analoog aan snelheid. Het is geen energie-hoeveelheid, maar een energie-verbruik. Watt/h is dus een toe- of afname van het energie-verbruik.

Watt betekent namelijk Joules per Seconde.
Dat is belanchelijk.
Ah, maar goed dat ik jou tegen kwam, anders had ik nog lang met die belachelijke ideeën rond kunnen lopen.
(K)Wh is een energie maat gemeten over een tijdseenheid van een uur (per kilo-).
Een Wattuur is de energie die opgenomen wordt bij een belasting van één Watt, één uur lang. Dit is dus gelijk aan 3600 Joules. Een Wattuur (en dus ook een KiloWattuur) is een energie-maat. Watt is een energiegebruik-maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6sense
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 10:33
Anoniem: 41851 schreef op 17 november 2003 @ 21:16:
Heb je trouwens voor die Tyan geen Registered geheugen nodig?
.
Volgens TYAN site:
Memory
• Four 184-pin 2.5V DDR DIMM sockets
• Supports up to 4GB of unbuffered DDR266/200
• Dual channel memory bus
• Supports ECC/non-ECC memory modules

Overige ontvangen reply's;
• 512 intern geheugen is inderdaad erg weinig hier had 1 GB moeten (2 x 512).
• Een dual (TYAN) moederbord en mogelijk Xeon 2.8 processoren zullen inderdaad op de HCC-dagen moeilijk verkrijgbaar zijn. Zal deze elders aanschaffen.

[ Voor 4% gewijzigd door 6sense op 18-11-2003 18:34 ]

System 1: [P3800][AsusCUSL2][384 SDRAM][20 GB WD][AsusV6800 DeLuxe][DVD Toshiba][PLextor 101232A][SbLive!1024][IIyama 17"] System 2:[P2-350][Asus P2b][128 SDRAm][6 GB HD][Matrox G200][3dfx Voodoo2][CDROM36X][SB sound][15" scherm]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

deadinspace schreef op 18 november 2003 @ 16:11:
[...]

Waar haal je die prijzen vandaan? Hier is het (inclusief btw e.d.) iets van 19 eurocent per KWh, net nog nagezocht.
Ik woon in Den Haag, we hebben eneco hiero en heb de transport kosten hoog en laag tarief bekeken incl. kosten voor de energie. Leek me wel hetgeen waar we naar opzoek waren. Het idee was een indicatie te geven niet als betweter.
[... ranzige vergelijking en verder een hoop blaat ...]
Verder is het allemaal heel leuk en enigsinds kinderachtig hoe je reactie opgeeft. Zeker omdat zo extreem offtopic is...
Ik blijf bij mijn standpunt dat Watt = I * V en zonder tijd is het nog geen energie geweest. Ergo. een hoeveelheid Watt per tijdseenheid is een zwik energie waarvoor je de kosten moet betalen plus het transport (en overige heffingen).
offtopic:
je maakt je ondertitel waar ... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door VisionMaster op 18-11-2003 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98469

... kan.. niet.. laten.. moet.. mag niet...

Coulomb is de hoeveelheid lading die overeenkomt met een stroom van 1 ampère gedurende 1 seconde. C= A*s -> A=C/s

Eén volt is gedefinieerd als één Joule per Coulomb. V=J/c

Vermogen P=V*I=(J/c)*(C/s)=J/s= 1 Watt
-------------

Ontopic:

Ok.. ben nu bezig om een dual Xeon 2.6 @ +- 3.5 (FSB 180+) in elkaar te zetten. Mbv Iwill DPI533 etc.

Weet iemand of die bordjes ook in NL (what de heck)/de EU te krijgen zijn? Ik kan ze niet vinden nl. Ik zie dat Balusc iig in mei een DP533 had.

Gelukkig zit ik in de US nu even.. misschien neem ik er gewoon 1 mee..

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Bij Amplicon.co.uk hebben ze wel een DPI533, 230 Pond (ex VAT). Heb nog geïnformeerd daar en ze sturen gewoon naar de NL :) Hoewel het me erg flex leek weer eens een bord te nemen waarmee ik kan overclocken ben ik toch voor een ander gegaan; die ene 32bits/33Mhz PCI bus zint me namelijk totaal niet. Zit nu alleen op m'n 2.8's te wachten (2~3 dagen levertijd, nou, we zijn al een werkweek verder :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welk bord heb je nu dan genomen?

Gebruik je jouw Enermax 465 voeding uit je dual AMD?

Mijn opwaardering kan pas in januari plaatsvinden... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik heb een Intel Vero Beach genomen, die hier nu naakt zich ligt te vervelen. Hoewel m'n Enermax exact dezelfde specs heeft als de EPS variant heb ik toch maar een EPS voeding gekocht, een Enhance 520W. Wil er ook geen gezeik mee hebben :)

Leuk bord, de Vero Beach, kan er in eerste instantie m'n huidige ram op kwijt (vervang ik later wel door grotere DIMM's), er zit Gbit en 100Mbit LAN op en S-ATA plus dat ik 'm voor niet al teveel kon krijgen :)

Als ik m'n Xeon's eindelijk binnen heb post ik m'n bevindingen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar heb je die Xeons vandaan?

Ik wil zelf óf 2x 2.4 met FSB533, óf 2x 2.67, ook op FSB533.

Mijn beoogde moederbord haal ik waarschijnlijk bij Informatique (Asus PC-DL, meer heb ik niet nodig, en ik kan mijn gewone 1GB Corsair geheugen blijven gebruiken), samen met een Vantec 420 of 470 watt EPS voeding.

Informatique (www.informatique.nl) verkoopt echter alleen 2.4 Xeons op een FSB van 400, en die wil ik niet. De 2.67 is daar echter 350 euro, terwijl deze bij TWP Computers (http://www.twp-computers.nl/) 307 euro kosten. Dat is toch een verschil van 86 euro in totaal; daarmee heb ik mijn voeding al ruim half betaald. Bij TWP kosten de 2.4/533 processoren 250 euro per stuk. De shopsurvey heeft niet al te veel over TWP te zeggen, maar het lijkt goed. De site ziet er ook aardig uit.

Ik heb ook gekeken mij MaxPC, met 300 euro voor een 2.67 de goedkoopste winkel, maar de site bevalt me al niet echt.

Mijn geheugen heb ik al, en het moederbord + voeding is geen probleem. De bestelplaats van de Xeons vind ik wel lastig; eigenlijk wil ik die het liefst óók bij Informatique bestellen, maar na herhaaldelijk vragen per mail komen ze tot de conclusie dat zij geen 2.4/533 processor kunnen/willen leveren, en 70 euro in totaal extra "weggooien" heb ik ook geen zin in, als het ergens anders wel voor een lagere prijs kan.

Misschien, als het na kerstmis meezit (financieel dan, ik ga er iig niet aan verdienen :+ ), dan kan ik de 2.67 bij Informatique bestellen voor 350, anders misschien een 2.8 bij TWP.... die kosten daar 371. (399 bij Informatique.) Of de 2.4/533 bij TPW á 250 bij TWP als het een beetje tegenzit. Het kan ook zijn dat ik voor 2.4/533 ga inplaats van 2x2.8 en vam de 240 euro die ik zo bespaar een goede DVD-+/R/RW brander koop.

Het meest waarschijnlijk is echter de 2.67/533 bij TWP tot nu toe.

Ik ga niet echt voor de meest hoge processorkracht of het meest brute moederbord. Hetgeen ik nu wil is eigenlijk gewoon 2 processoren, zodat ik 1 zware taak kan draaien (encoden, schaakprogramma ter analyse en dergelijke), terwijl ik toch nog mogelijkheden heb om dan goed met de computer te werken. Meer dan een beetje internetten kan ik nu op mijn P4 2.4 niet echt, als ik zo'n zwaar prog heb draaien.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 29-11-2003 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:34
Ik zit ook te denken om een dual xeon pc aan te schaffen. Ik ben momenteel zoveel mogelijk info aan het vergaren, ik moet het forum van 2cpu nog bekijken maar kan het toch niet laten even een vraag te stellen hier:

- Zou het mogelijk zijn met een Asus PC-DL moederbord icm 2x Xeon 2.4Ghz/400Mhz deze over te klokken naar een 533Mhz bus zonder dat de SATA controllers en de pci/agp raar gaan doen?

Ik zou dan uitkomen op 24 x 133Mhz = 3.2GHz, als dit niet lukt dan zou je de multi plieer toch ook kunnen verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of dit lukt ligt geheel aan de processoren; ik zou het zelf in ieder geval niet proberen. Indien het niet lukt, en je moet blijven draaien met 400 MHz FSB, dan zit je met een geheugenbandbreedte die substantieel lager is dan die van een 533 MHz FSB oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upuaut
  • Laatst online: 23-05 09:54

Upuaut

Exploring Live!

Mijn eerste ervaring thuis met een Dual cpu was basis van een asus mobo (P2B-D) Dual PIII600Mhz met een Geforce2 ultra kaart, 2 jaar geleden heb ik die weg gedaan voor een Supermicro dual Xeon (P4DC6+) 2,6Ghz op 400Mhz met een 9700Pro als videokaart.

Sinds gisteren heb ik weer een nieuwe gebouwd, dit maal op basis van het Asus PC-DL bord en Dual Xeon 3,06Ghz op 533Mhz, met als verdere spec's Hercules 9800XT, Kingston 2x 512MB PC2100 ECC, Aopen A600A met een Vantec Stealth 470 Watt EPS voeding, Western Digital Raptor 74.0Gb 10Krpm 8Mb SATA, Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS.

Het ziet er best gelikt uit :P in die aluminium case, maar vanwege de resonantie heb ik het gevoel dat hij elk moment op kan stijgen!!! (wat een kolere herrie! :X )
Ga van de week gelijk maar even aan de slag met zo'n CoolerMaster Noise Killer setje,
hopelijk brengt dat weer een beetje rust in de tent :z

Maar waarom steeds een dual systeem, eigenlijk dezelfde reden die BalusC ook heeft, een fervent multitasker en waarschijnlijk op een positieve manier verziekt van een dual cpu bak, met als voorkeur toch steeds Intel en dat is waarschijnlijk vanuit een psychische optiek :?

Alleen hou ik er misschien wat meer van een vette game te spelen vandaar toch steeds de keuze voor een dikke game card.
Maar nog even in het kort samen gevat, geen single cpu meer voor mij :Y)

Grtz to all,

Greg

[ Voor 3% gewijzigd door Upuaut op 30-11-2003 18:12 ]

Dual Xeon | Tweaker gallery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Upuaut schreef op 30 november 2003 @ 18:08:
Mijn eerste ervaring thuis met een Dual cpu was basis van een asus mobo (P2B-D) Dual PIII600Mhz met een Geforce2 ultra kaart, 2 jaar geleden heb ik die weg gedaan voor een Supermicro dual Xeon (P4DC6+) 2,6Ghz op 400Mhz met een 9700Pro als videokaart.
Bedoel je niet 1 jaar?

Volgens mij bestaat de Xeon 2.6 nog geen 2 jaar. De Radeon 9700 is uit juli/augustus 2002, voor zover ik weet, en bestaat dus "pas" 1,5 jaar.
Sinds gisteren heb ik weer een nieuwe gebouwd, dit maal op basis van het Asus PC-DL bord en Dual Xeon 3,06Ghz op 533Mhz, met als verdere spec's Hercules 9800XT, Kingston 2x 512MB PC2100 ECC, Aopen A600A met een Vantec Stealth 470 Watt EPS voeding, Western Digital Raptor 74.0Gb 10Krpm 8Mb SATA, Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS.
Ik heb die Vantec voeding ook op het oog. Je totale PC maakt blijkbaar veel lawaai (dat krijg je met 2x60cm fans op 5000+ toeren, en een resonerende kast), maar hoeveel lawaai maakt die Vantec?

Ik ben van plan om met een baybus de 2 processorfans op 2200 toeren te laten draaien, of ze te vervangen door "dunnere" fans (minder hoogte dus), en deze op 2200 te laten draaien. Dat heb ik al gedaan met mijn Ti-4600, en die is nu heel erg stil.

Eigenlijk wil ik niet die ultradure swiftech heatsings aanschaffen. 70+ euro voor een blok koper (zónder fans!) vind ik eigenlijk gewoon van de zotten. En dan moet je er ook nog eens 2 hebben. Ik ga ervan uit dat de Intel heatsinks goed genoeg van kwaliteit zijn om er andere fans op te kunnen zetten. Het enige voordeel van de swiftechs is wel dat er 80 mm fans op kunnen.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 30-11-2003 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upuaut

Upuaut

Exploring Live!

Anoniem: 41851 schreef op 30 november 2003 @ 18:45:
[...]

Bedoel je niet 1 jaar?

Volgens mij bestaat de Xeon 2.6 nog geen 2 jaar. De Radeon 9700 is uit juli/augustus 2002, voor zover ik weet, en bestaat dus "pas" 1,5 jaar.
Inderdaad, voor de upgrade naar 2,6Ghz en 9700pro is 1 jaar geleden, maar 2 jaar geleden hem ik met 2Ghz proc's en een Radeon 8500 aangeschaft.

Mijn excuus was niet vermeld l:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upuaut

Upuaut

Exploring Live!

Die Vantec voeding is opzich perfect, en hij is werkelijk stil.
Mijn probleem zit hem in de zij panelen, het geluid is vergelijkbaar als met een DECOUPEERZAAG een aluminium plaat zagen! :X (en dat dan in de studeerkamer)

[ Voor 70% gewijzigd door Upuaut op 30-11-2003 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Anoniem: 41851 schreef op 30 november 2003 @ 18:45:
..Ik ga ervan uit dat de Intel heatsinks goed genoeg van kwaliteit zijn om er andere fans op te kunnen zetten. Het enige voordeel van de swiftechs is wel dat er 80 mm fans op kunnen.
€ 70,- vind ik ook complete waanzin voor een enkele heatsink. Wat je ook kunt doen, iets wat ik dus ga doen, is d.m.v. 60->80mm fanadapters een stille 80mm Papst fan op de Intel heatsinks zetten. Dat heb ik ook gedaan met m'n huidige dual en het bevalt me prima :)
Upuaut schreef op 30 november 2003 @ 18:08:
..heb ik die weg gedaan voor een Supermicro dual Xeon (P4DC6+) 2,6Ghz op 400Mhz met een 9700Pro als videokaart.

Sinds gisteren heb ik weer een nieuwe gebouwd, dit maal op basis van het Asus PC-DL bord en Dual Xeon 3,06Ghz op 533Mhz, met als verdere spec's Hercules 9800XT ..
Gewoon uit nieuwsgierigheid, een upgrade van dual 2.6 naar dual 3.06 en van 9700Pro naar 9800XT? Vind je dat geen schrikbarend prijzige upgrade voor dat relatief beetje performance meer? Nu weet ik dat je dit soort dingen niet altijd rationeel moet bekijken, anders deed ik 't voorlopig ook nog gewoon met m'n dual XP 1700+ :) Maar dit is best wel extreem als ik 't zo mag zeggen :o het is zelfs geen eens een nieuw design qua cpu's.

[ Voor 43% gewijzigd door Abbadon op 30-11-2003 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upuaut

Upuaut

Exploring Live!

Abbadon schreef op 30 november 2003 @ 21:04:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, een upgrade van dual 2.6 naar dual 3.06 en van 9700Pro naar 9800XT? Vind je dat geen schrikbarend prijzige upgrade voor dat relatief beetje performance meer? Nu weet ik dat je dit soort dingen niet altijd rationeel moet bekijken, anders deed ik 't voorlopig ook nog gewoon met m'n dual XP 1700+ :) Maar dit is best wel extreem als ik 't zo mag zeggen :o het is zelfs geen eens een nieuw design qua cpu's.
Jouw nieuwsgierigheid is niet geheel onterecht, was het niet dat ik een aantal wegen kan bewandelen om een stuk goedkoper aan deze toch al kostbare hardware te kunnen komen 8)

De punten omtrent het nieuwe design en dat van de performance, die overigens toch best wel een stukje hoger ligt, zouden mij inderdaad niet direct hebben aangezet tot aanschaf van deze nieuwe bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
[quote]Abbadon schreef op 30 november 2003 @ 21:04:
[...]

€ 70,- vind ik ook complete waanzin voor een enkele heatsink. Wat je ook kunt doen, iets wat ik dus ga doen, is d.m.v. 60->80mm fanadapters een stille 80mm Papst fan op de Intel heatsinks zetten. Dat heb ik ook gedaan met m'n huidige dual en het bevalt me prima :)

[...]

Voor zover ik weet kun je niet zo makkelijk een fan adapter op de XEON koelblokken monteren (nieuwe PWT manier dus). Dit omdat de orginele fan vast zit m.b.v. 2 pinnetjes en 4 klemmetjes aan de randen. En omdat de meeste fan adapters vanaf de bodem naar boven schuin lopen blijven ze niet zitten.
(Ik zal nog een plaatje zoeken om het te verduidelijken.)

Mocht jij een manier weten dan hoor ik dat natuurlijk graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Abbadon schreef op 30 november 2003 @ 21:04:
Ik ga zelf pas bestellen na kerstmis, of net na nieuwjaar. Jij zult dus eerder zijn, en dan hoor ik wel hoe het met het monteren van die fanadapters afloopt. Even misbruik maken van de situatie dus. >:)

Ik heb vaak gelezen dat het gebruiken van fanadapters een onderdruk creëert in de hals van de adapter, waardoor de koeling minder goed zou worden. Hoe erg is dat?

Daarnaast wordt de hele constructie dan toch wel hoog. Een centimeter of 4 voor de adapter + 1,5 CM voor de fan, wat dan op 5.5 cm uitkomt. Ik zit dan redelijk kort bij het zijpaneel van mijn kast. (Chieftech Dragon)
Tr1gg3r: Voor zover ik weet kun je niet zo makkelijk een fan adapter op de XEON koelblokken monteren (nieuwe PWT manier dus). Dit omdat de orginele fan vast zit m.b.v. 2 pinnetjes en 4 klemmetjes aan de randen. En omdat de meeste fan adapters vanaf de bodem naar boven schuin lopen blijven ze niet zitten.
(Ik zal nog een plaatje zoeken om het te verduidelijken.)
Volgens BalusC kun je de fans gewoon vastschroeven. Dat zou dus betekenen dat je ook een fanadapter op het retention mechansim kunt schroven.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 01-12-2003 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
Anoniem: 41851 schreef op 01 december 2003 @ 15:32:
[...]

Volgens BalusC kun je de fans gewoon vastschroeven. Dat zou dus betekenen dat je ook een fanadapter op het retention mechansim kunt schroven.
Helaas :'( ik kan op mijn montage systeem (PWT manier) op geen enkele wijze iets vastschroeven. Als ik dat wel wil doen dan zal ik de plastic montage materialen moeten kapotschroeven of ik zou direct tussen de vinnen van het koelblok moeten schroeven. Beide zijn geen optie voor mij (beschadigingen :'( )

Als iemand anders nog een goede tip heeft hoor ik het graag.
(Ik zal eens kijken of ik een digicam van iemand kan lenen om piccies te maken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik verzin wel wat, voor mijn part neem ik een oude 60mm fan, sloop daar alles uit monteer daar (dus de buitenkant) m'n adapter op plus 80mm Papst zodat het hele zaakje wel past :) Er is altijd wel een mouw aan te passen, beetje creatief zijn; de ideeën komen hier vanzelf als ik 't spul heb (heb ze *&^%$#@ nog niet, zal er eens achteraan mailen :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar heb jij je Xeons dan besteld? Dat is het enige punt waarover ik nu nog zit te twijfelen...

Informatique vs. TWP Computers

Informatique is duurder (ca 50 euro per proc), maar ik heb goede ervaringen.
TWP is goedkoper, maar die winkel ken ik niet goed. De site ziet er echter wel goed uit.

Teveel andere sites zien me te gammel uit, te amateuristisch (MaxPC bijvoorbeeld), en weer anderen vertrouw ik ronduit niet. (Xenon Webstore, als voorbeeld.)

Over het vervangen van de 60mm fans:
Tr1gg3r:
Helaas :'( ik kan op mijn montage systeem (PWT manier) op geen enkele wijze iets vastschroeven. Als ik dat wel wil doen dan zal ik de plastic montage materialen moeten kapotschroeven of ik zou direct tussen de vinnen van het koelblok moeten schroeven. Beide zijn geen optie voor mij (beschadigingen :'( )
Volgens BalusC kun je toch echt de fans vervangen door anderen, zolang ze maar vier gaatjes hebben.
BalusC: Inderdaad, je kunt de fans vervangen door andere 60mm exemplaren, mits de fans zijn voorzien van de vier bevestigingsgaatjes in de hoeken.
Soms kan doof zijn toch wel eens een voordeel hebben... no offense natuurlijk, BalusC ;)

offtopic:
Ik zou graag een flink deel van mijn gehoor afstaan om mijn zicht beter te maken.... Mijn gehoor looopt van 30 Hz tot 24.500 Hz (Hondefluit is gemakkelijk hoorbaar voor mij), terwijl ik een zicht heb van -5 links en -10 3/4 rechts. :/

(PS: Ik neem aan dat LRM en PWT staan voor respectievelijk Legacy Retention Mechanism en ? Wind Tunnel?)

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 01-12-2003 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

twp heb ik wel goede ervaringen mee
(vanuit m'n werk)

snelle levering en goede service

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Abba heeft ze bij TWP besteld :X

En de fans hoef je inderdaad niet vastschroeven, maar je kunt ze vastklikken door de gaatjes op de randen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
BalusC schreef op 02 december 2003 @ 09:24:

En de fans hoef je inderdaad niet vastschroeven, maar je kunt ze vastklikken door de gaatjes op de randen ;)
Klopt :) en daardoor is het zo moeilijk om er een fan adapter (60->80) op te monteren.

Ik ga nog maar eens bellen met de leveranciers van de Swiftech blokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upuaut

Upuaut

Exploring Live!

Tr1gg3R schreef op 02 december 2003 @ 09:54:
[...]

Klopt :) en daardoor is het zo moeilijk om er een fan adapter (60->80) op te monteren.

Ik ga nog maar eens bellen met de leveranciers van de Swiftech blokjes.
Ik weet dat het niet de goedkoopste manier is, maar bestaat er nog de mogelijkheid om de koeler die Zalman bij zijn waaier constructie (CNPS6000-6500 serie) levert te monteren en die boven de Xeon koel blokken te plaatsen?

En zou die de Xeon's voldoende kunnen koelen, deze is in ieder geval behoorlijk stil, toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BalusC schreef op 02 december 2003 @ 09:24:
Is dat slecht? Die smiley maakt me er niet zo gerust op eigenlijk...
Upuaut schreef op 02 december 2003 @ 10:20:
Ik weet dat het niet d e goedkoopste manier is, maar bestaat er nog de mogelijkheid om de koeler die Zalman bij zijn waaier constructie (CNPS6000-6500 serie) levert te monteren en die boven de Xeon koel blokken te plaatsen?

En zou die de Xeon's voldoende kunnen koelen, deze is in ieder geval behoorlijk stil, toch :?
Jaaaaa, heilig zijt gij! Als het werkt (wat wel waarschijnlijk is), is dat natuurlijk dé manier; hier had ik niet aan gedacht. De arm waarop de fan komt is volgens mij ook los te koop (ik heb hem wel eens op www.regenboog.net gezien, en desnoods koop ik een hele koeler waarbij die arm zit. Daar zet je dan een lekkere 12 cm fan bovenop. Misschien moet je hoogstens met een tang de arm wat korter naar de koelblokken toe buigen. (Je moet er dan een Z-knik in buigen.)

Het is zeker goedkoper dan 2 swiftechs van 70 euro per stuk + 2 fans van minstens 10 euro per stuk. De arm + complete koeler (Goedkoopste Alu, boeit toch niet omdat we hem niet gebruiken) + 92 mm fan + fanmate kost "maar" 29 euro! Tel daar, als je een grotere fan wilt, nog 10-15 euro bij, en je zit op een 45 euro. dat is minder dan 30 procent van de Swiftech oplossing.

Het enige (omzeilbare) probleem: Het mainboard wil waarschijnlijk RPM input hebben op beide CPU fanheaders, anders zal het niet booten. Mijn huidige P4PE boot niet als de fan uitstaat of niet is aangesloten. Dat kan ik wel op "ignore" zetten na de eerste boot, maar dat is niet handig...

Naja, dan sluit ik gewoon de grote fan aan op CPU header 1, en de fan van mijn gemodde GF4 op CPU header 2. (De GF4 zit nu op de aansluiting van de chassis fan.) Inputs zijn dan geregeld.

Een 60 mm fan levert ongeveer 19 CFM (cubic feet/minute ?) op 4000 RPM. Volgens de site van Titan is dat dan 26 dB aan geluid. Dat kun je voor kleinere fans met een korreltje (ca. 1 kilo) zout nemen, weet ik uit de praktijk. Misschien is de dB productie laag, het snerpende geluid dat de fans maken op een hoog toerental is erg irritant. 2 fans produceren dan dus 38 CFM, en 29 dB geluid. (Verdubbeling van het geluid is 3 dB extra, ongeveer.)

Blijkbaar kun je een Xeon koelen met 18-20 CFM aan lucht.

Een 120 mm fan levert 80 cfm (!) aan luchtverplaatsing bij ongeveer 2100 toeren, en 36 dB aan geluid. Meer dB, maar geen gesnerp. Het is meer een waai-geluid, zoals een kamerventilator op zijn laagste stand, wat veel beter te verdragen is. Die fan kan met gemak op 1200-1400 toeren worden gezet, waarop hij nog steeds 45 tot 53 CFM produceert. Meer als genoeg voor die Xeons dus.

Daarnaast weet ik uit ervaring dat een relatief kleine verlaging van het toerental veel lawaaibesparing tot gevolg kan hebben. De 65 cm fan (ja, vreemd formaat) op mijn Coolermaster is duidelijk véél stiller als hij op 2000 toeren draait, in vergelijking tot een rotatiesnelheid van 2600 toeren. Een reductie van 25 procent draaisnelheid (2600 -> 2000) levert volgens mijn gehoor (niet speciaal opgemeten) ongeveer een halvering van het geluidsniveau op.

Van 2100 naar 1400 toeren is voor de fan een verlaging van ongeveer 43%. Dat is bijna 2x 25%, dus dan wordt het geluidsniveau bijna 2x gehalveerd. 36 db -> 33 dB -> 30/31 dB. 30 dB verwaaiing is zeker veel prettiger dan 26 dB gesnerp. (Hoog snerpend geluid klinkt toch al harder, qua gevoel, dan een laag zoemend geluid. Dat verschil wordt door het trager laten draaien van de fan nog versterkt.)

Een kennis van mij heeft een op 1300 toeren draaiende 120 mm fan in zijn chieftec kast gemonteerd, door een gat in de kast te zagen boven het koelblok van zijn 2800+. Die processor loopt op 30 idle, 37 stressed. Hij gebruikt ook geen casefans meer. En de zut is héél stil.

Waarschijnlijk gaat dit mijn oplossing worden; ik ga hem zeer zeker proberen, omdat ik heb gezien in de praktijk dat hij goed werkt bij een single-proc systeem. Dan werkt hij ook goed bij een dual-proc computer, denk ik. Alleen ga ik geen gat in mijn kast zagen, dus de temps zullen wat hoger liggen dan die bij mijn kennis, maar het boeit niet echt als die Xeons op 40/52 graden idle/stressed lopen. Dat doet mijn P4 nu ook al. Die wordt gekoeld door een 65 mm fan op 1900-2000 toeren.

Hopelijk heeft iemand nog iets aan deze uiteenzetting. :)

[ Voor 125% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 02-12-2003 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Anoniem: 41851 schreef op 02 december 2003 @ 15:45:
[...]

[...]
Nou, het is meer een levertijdprobleempje. Ik zou ze al moeten hebben maar 't schiet voor geen meter op. Hoewel de laatste mailwisseling weer tot hoop stemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Anoniem: 41851 schreef op 02 december 2003 @ 15:45:
Dat was meer gericht op DDX's ervaringen met TWP, dan tegen TWP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Abbadon schreef op 02 december 2003 @ 16:08:
Nou, het is meer een levertijdprobleempje. Ik zou ze al moeten hebben maar 't schiet voor geen meter op. Hoewel de laatste mailwisseling weer tot hoop stemt.
Oh, is het meer iets van "We hebben ze in voorraad meneer." -> "Oeps, sorry meneer, net op; de laatste is gisteren verkocht, over 2 dagen weer." -> "Tja, meneer, het gaat toch nog een weekje duren." Jammer genoeg werken veel winkels zo tegenwoordig.

Denk je dat alles nog goed komt, en heb je vooruit betaald, of ga je dat per rembours doen? (Als ik dat vragen mag, anders zeg je het niet ;) )

Bekijk ook het idee van Upuaut en mijn uiteenzetting erover eens. Ik zie er wel wat in, om die Zalman arm te gebruiken in combinatie met een langzaam draaiende 120 mm fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Anoniem: 41851 schreef op 02 december 2003 @ 16:26:
[...]

Oh, is het meer iets van "We hebben ze in voorraad meneer." -> "Oeps, sorry meneer, net op; de laatste is gisteren verkocht, over 2 dagen weer." -> "Tja, meneer, het gaat toch nog een weekje duren." Jammer genoeg werken veel winkels zo tegenwoordig.

Denk je dat alles nog goed komt, en heb je vooruit betaald, of ga je dat per rembours doen? (Als ik dat vragen mag, anders zeg je het niet ;) )

Bekijk ook het idee van Upuaut en mijn uiteenzetting erover eens. Ik zie er wel wat in, om die Zalman arm te gebruiken in combinatie met een langzaam draaiende 120 mm fan.
Zoiets als dat bovenste verhaal zeg maar ja :/ En rembours :)

Ik zal dat idee ook in overweging nemen, alleen met twee 80mm'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die 2x 80 mm fans zullen wellicht samen meer lawaai maken dan 1x 120 mm. Ik hoor wel wat ervan komt, uiteindelijk. Je hebt je bak toch ruim een maand eerder dan ikzelf. (Misschien duurt het bij mij met een beetje pech nog een 6-7 weken voordat alles rond is. :'( )

Zolang je maar post wat je hebt gedaan, zodat ik niet dezelfde (eventuele) fouten hoef te maken. >:) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 02-12-2003 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik zit heel erg te twijfelen.
Of een Dual Xeon 2,8 Ghz op een Asus PC-DL Deluxe
Of een Single P4 3,06Ghz op een MSI Neo FIS2R
De rest wat er in komt ben ik al wel helemaal uit:

Kingwin KT 424 met window
Coolermaster Musketeer
2x of 4x Kingstong HyperX 512Mb PC 3200
Asus Ati Radeon 9800 XT 256mb
Creative Soundblaster Audigy
2x WD Raptor 73Gb in raid 0
1x WD 80 Gb
Plextor CD RW 52*24*52
NEC 1300
Samsung DVD Rom
Floppy en Flash reader
Pinnacle PCTV Pro
3x Casefan

Wat ik er vooral mee doe is gamen en veel heel veel internetten maar ook wil ik gaan videobewerken. Mijn budget is wel toereikend voor een Dual maar ik ben erg aan het twijfelen dit wordt mijn eerste systeempje en wil er eigenlijk wel mininaal 2 a 3 jaar meedoen. Maybe hebben jullie advies

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjeee op 02-12-2003 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Bartjeee schreef op 02 december 2003 @ 21:07:
Wat ik er vooral mee doe is gamen en veel heel veel internetten maar ook wil ik gaan videobewerken. Mijn budget is wel toereikend voor een Dual maar ik ben erg aan het twijfelen dit wordt mijn eerste systeempje en wil er eigenlijk wel mininaal 2 a 3 jaar meedoen. Maybe hebben jullie advies
Wij als Dual-adepten zullen natuurlijk eenduidig zeggen dat je voor de Dual Xeon moet gaan :+

Lees eens wat Xeon-reviews op bijvoorbeeld Xbit, Anandtech, Tomshardware, etc.. en je zult merken dat de P4@800 mede dankzij een hogere geheugenbandbreedte beter scoort in Games. Wanneer games voor jou ondergeschikt zijn aan videobewerking, dan zou je een Dual Xeon kunnen overwegen. Maar dan heb je ook een erg snel opslagmedium (4-disk RAID0 enzo) en veel/snel geheugen nodig (PC3200). Dat kan een P4@800 bak jou wel bieden en dan kun je met het geld dat je bespaart twee extra Raptors aanschaffen. Xeon's en Xeon-moederborden zijn niet zodanig goedkoop dat het prijsverschil te verwaarlozen is namelijk ;)
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.